Awesome! Het lijkt me zo leuk om het met mensen te doen die zelf niet (full blown) christelijk zijn zodat we lekker kritisch kunnen zijnquote:Op maandag 29 september 2014 05:14 schreef Morrigan het volgende:
Oh dat lijkt me best leuk. Even kijken of ik de bijbel op mijn tablet kan plaatsen. Ben daar nog niet zo handig in.
Welke versie ? Dit om de instrumenten gelijk af te stemmen.quote:Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Grunge. het volgende:
Het boek is trouwens volledig online te lezen, dus als je geen bijbel hebt is dat geen probleem!
Is ook best leuk om te bespreken ( en minder eng ).quote:Op maandag 29 september 2014 06:36 schreef ADQ het volgende:
Ik vind de sprookjes van Hans Christian Anderson een stuk leuker geschreven. Niet zo onsamenhangend.
Zo slecht is het nu ook weer niet. En het bevat seks, geweld etc.quote:Op maandag 29 september 2014 08:31 schreef Zigger het volgende:
Lees liever wat anders dan dit slechte sprookjesboek.
Dat dus......................quote:Op maandag 29 september 2014 06:36 schreef ADQ het volgende:
Ik vind de sprookjes van Hans Christian Anderson een stuk leuker geschreven. Niet zo onsamenhangend.
Hoeveel bladzijden heeft het geheel?quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Tuurlijk wel. De verzamelde werken van Grimm kunnen toch ook in een boek?quote:Op maandag 29 september 2014 14:07 schreef k3vil het volgende:
Welke bijbel heb je het over?
De bijbel is een bundel van boeken, dus je kunt niet spreken over 1 boek.
Ik heb de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift (die hanteert de protestantse canon). We zouden ook allemaal in onze eigen bijbels kunnen lezen, misschien is het ook wel interessant om de verschillen te vinden.quote:Op maandag 29 september 2014 07:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke versie ? Dit om de instrumenten gelijk af te stemmen.
My thoughts exactly. Daarbij stromen er geschiedenisfeiten doorheen die we wel bijna allemaal kennen. Denk aan gebeurtenissen in Rome en Egypte, de keizers en de farao's. Sodom en Gomorra, Babylonquote:Op maandag 29 september 2014 08:32 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Zo slecht is het nu ook weer niet. En het bevat seks, geweld etc.
Dat vind ik nu juist zo interessant. Ik ben overigens niet te indoctrineren, daarmee geef je teveel macht aan zo'n boek. Ik ben tegen heel veel dingen die in het boek staan, vooral in het Oude Testament. Dat was ik als kind al en ik ben vanaf mijn derde of vierde zo opgevoed.quote:Op maandag 29 september 2014 08:34 schreef Zigger het volgende:
Slecht omdat het religieus is. Indoctrinatie enzo. Haat tegen mensen die niet hetzelfde geloven. Rare leefregels en opvattingen. Ongelijkheid.
Altijd rond de 1600 dacht ik.quote:Op maandag 29 september 2014 08:52 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
Hoeveel bladzijden heeft het geheel?
quote:Op maandag 29 september 2014 08:53 schreef schrijfveer het volgende:
Wat wil je dan precies te weten komen over de Bijbelverhalen. De symbolische betekenis erachter ? Als het om de culturele of geschiedkundige kant van de Bijbel gaat, kun je volgens mij het beste bij Haushaufer of Molurus terecht. Die weten er veel vanaf. Gaat het om de symbolische betekenis, dan wil ik wel meedoen.
Alles. De symboliek en eigen interpretatie. Weten wat er nu echt allemaal in de Bijbel staat. Ik heb heel vaak discussies met christenen gehad over teksten die ik had gelezen die ik enorm krom vond. Waarbij ik me afvroeg hoe God - als in God is liefde - dat kon doen. En of dit of dat niet op een andere manier geïnterpreteerd kon worden. Maar met de mensen om mij heen is geen discussie mogelijk wat dat betreft. Geen grijs gebied, geen filosofie.quote:Op maandag 29 september 2014 09:01 schreef tijnhet het volgende:
Ik heb wel eens een meneer gezien met tig verschillende bijbels in zijn boekenkast, waaronder ook vele Nederlandse bijbels. Vrije vertalingen, letterlijke vertalingen, vertalingen met "vertellen" als oogmerk (zoals de bijbel ook ooit voorgedragen moet zijn), vertalingen die dicht bij het ritme van de oorspronkelijke tekst proberen te blijven...
Wat voor bijbel had je in gedachten? "Gewoon de bijbel"?![]()
En hoe wil je 'm lezen? Als oude tekst letterlijk, "goh wat interessant dat ze dat toen dachten"? Poging tot begrijpen in de historische context? Wijze lessen achter de tekst proberen te inrerpreteren? Relevantie voor ons, nu, eruit proberen te destilleren?
Je kan dagen uitwijden over een enkele bladzijde, of je kan eroverheen dwijlen en tig bladzijdes in een week "doorwerken"... Dan haal je er bijna niks uit. Maar anders ben je jaren bezig met het hele boek, als je er al doorheen komt.
Zelf denk ik dat ik liever filosofie in duik dan bijbels.
Het is daar helaas niet helemaal van de grond gekomen. Misschien lukt het nu wel. Ik heb TS ook een linkje gestuurd.quote:Op maandag 29 september 2014 10:34 schreef Molurus het volgende:
We hebben ooit al eens zo'n topic gehad:
F&L / Bijbel van kaft tot kaft lezen - wie doet er mee?
Ik denk ook dat we snel klaar kunnen zijn met Genesis. Ik wil wel graag alle boeken lezen. Bij Genesis kun je het één en ander wel overslaan, er zitten teksten bij waarin er genoemd wordt wat er allemaal geschapen is en waar er slechts familiebanden zijn opgeschreven. Die zijn niet zo belangrijk, die kun je 'scannen' en dan komt de zondeval, Kaïn en Abel, de zondvloed... dat vind ik dan wel weer 'must reads'. Bijvoorrbeeld in de zondvloed wordt er volgens mij ook echt gezegd dat het niet erg is dat er baby's verdronken omdat God vanaf het embryo al weet of iemand goed of slecht is. Ik weet niet zeker of het er precies zo stond, maar er staan rondom dat verhaal wel dingen die me destijds steil achterover deden slaan.quote:Op maandag 29 september 2014 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien is het interessanter om eerst eens te beginnen met 1 Bijbelboek. Liefst een dat ook nog een beetje inhoud heeft en leesbaar is. Prediker bijvoorbeeld. Genesis doorploegen bijvoorbeeld lijkt me zinloos. Wat een bagger is dat zeg...
Is dit niet de versie die de getuigen van jehova gebruiken ?quote:Op dinsdag 30 september 2014 02:18 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift (die hanteert de protestantse canon).
Hier de meest gangbare Nederlandstalige versies:quote:We zouden ook allemaal in onze eigen bijbels kunnen lezen, misschien is het ook wel interessant om de verschillen te vinden.
Een keer per week is haalbaar, dan doe ik mee.quote:Op dinsdag 30 september 2014 02:35 schreef Grunge. het volgende:
[..]
[..]
Alles. De symboliek en eigen interpretatie. Weten wat er nu echt allemaal in de Bijbel staat. Ik heb heel vaak discussies met christenen gehad over teksten die ik had gelezen die ik enorm krom vond. Waarbij ik me afvroeg hoe God - als in God is liefde - dat kon doen. En of dit of dat niet op een andere manier geïnterpreteerd kon worden. Maar met de mensen om mij heen is geen discussie mogelijk wat dat betreft. Geen grijs gebied, geen filosofie.
Qua hoeveelheid aan stof wordt het inderdaad even nadenken. Een jaar zal te kort zijn, twee zou wel kunnen. In ieder geval lijkt het me goed om wekelijks iets gelezen te hebben omdat je de ene dag meer tijd hebt om te lezen. Ik kom daar op terug, ik zal eens kijken wat realistisch is. Misschien hebben jullie ook een idee. Genesis is trouwens wel een boek waar je snel doorheen bent geloof ik en er zijn natuurlijk ook boeken van een paar pagina's. Andere boeken zijn erg lang en complex.
Ja, klopt, is van mijn moeder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 07:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dit niet de versie die de getuigen van jehova gebruiken ?
[..]
Hier de meest gangbare Nederlandstalige versies:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
De verschillen zijn soms zo groot dat de betekenis totaal veranderd. Als men er niet de Griekse brontekst bij kan halen wordt dit een oeverloos geneuzel.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 08:52 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik wil wel meedoen, heb dit altijd al eens willen doen. Het idee van een wekelijks stukje lezen, lijkt mij prima. Bijvoorbeeld op maandag Genesis 1-4 'opgeven', dat moet dan op vrijdag gelezen zijn zodat er in het weekend over gepraat kan worden, oid?
Tof! Eerst eens kijken wie er allemaal groen licht geven. Ik zal de OP alvast bijwerken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 08:52 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oh en in de OP kan dan een lijst van deelnemers, aangezien dit natuurlijk een reeks van een paar jaar wordt.
Onthoud ik ook, lijkt me leuk om ook eens te lezen. Maar ik wil sowieso eerst de hele Bijbel zelf lezen, ja!quote:Op dinsdag 30 september 2014 09:57 schreef Haushofer het volgende:
Een leuk boek voor TS is denk ik "er was eens een god" van de Blokkers. Veel leuker vaak om te lezen, achtergrondinformatie en vooral de highlightsIk heb dat kaft tot kaft lezen nooit zo begrepen, maar ik wens jullie veel plezier
Tof dat je meedoet!quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:35 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Een keer per week is haalbaar, dan doe ik mee.
Dat ligt bij sommige christenen inderdaad wel gevoelig, wanneer er wordt gezegd: maar als God liefde is, waarom doet hij zus en zo volgens de Bijbel. Dat is niet zozeer omdat ze er niet over willen nadenken, maar meer omdat ze het gevoel hebben dat 'hun God' bekritiseerd wordt en ze dat persoonlijk opvatten (ze zouden een 'slechte' God aanhangen). Discussiëren met christenen kan zeker, maar vermijd directe betrekking op God in een discussie over de Bijbel of morele problematiek. Dat is echt een landmijn, waar ik soms zelfs per ongeluk tegenaan loop
Ja, de Nieuwe Wereldvertaling lijkt mij prima. Die is ook het 'modernst' denk ik en dus het makkelijkst leesbaar, dat is vooral voor mensen die hier net aan beginnen laagdrempeliger. Ik zal af en toe mijn 'ouderwetse' Bijbel erbij pakken om te vergelijken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:56 schreef schrijfveer het volgende:
Het wordt de bijbel in de link van ATON ? Dat ik niet zo dadelijk een andere versie lees
Dit is echt zeer opvallend als je alle vertalingen naast elkaar plaatst : Job 2 :1quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:39 schreef Grunge. het volgende:
Ah, kijk aan, verschillende versies nog wel. Misschien is die eerste wel het beste. Ik zie dat er inderdaad nogal wat verschil is in de verschillende versies. Ik heb daar echt een hekel aan eigenlijk. Zo dicht mogelijk bij de bron, dat wil ik.
Omdat dit de laatste vertaling is en gemakkelijk leesbaar wil lang niet zeggen dat dit de juiste is. Zoals is reeds aangaf in Job 2 : 1 ; wat zal het wezen, hemelbewoners, zonen van god of engelen ? Wat staat er in de brontekst en dat telt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Grunge. het volgende:
Ja, de Nieuwe Wereldvertaling lijkt mij prima. Die is ook het 'modernst' denk ik en dus het makkelijkst leesbaar, dat is vooral voor mensen die hier net aan beginnen laagdrempeliger. Ik zal af en toe mijn 'ouderwetse' Bijbel erbij pakken om te vergelijken.
Dat is wat ik altijd zo problematisch vind aan het letterlijk nemen van de Bijbel. Natuurlijk staat het iedereen vrij de Bijbel te interpreteren zoals die wil, maar er staan wel eens verhalen in (vooral in het Oude Testament) die letterlijk genomen krom en wrang zijn. En dan krijg je dat soort doodlopende discussies.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:57 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Tof dat je meedoet!
Je hebt gelijk, dat is het ook, precies wat je zegt. Ik had regelmatig discussies met mijn moeder over zaken als homoseksualiteit en abortus (zij is christen en behoorlijk ook). Maar voor een aantal christenen is het not done om te twijfelen aan de goedheid van God. Als ik dan bijvoorbeeld vraag waarom het oké is dat er zelfs baby's omkwamen bij de zondvloed of de plagen zoals de pasgeboren jongetjes die vermoord moesten worden zegt zij dat ze ook daarom nog niet twijfelt aan God. Ergens in de Bijbel staat dat God al vanaf de embryofase van een kind weet of het goed of slecht is. Ik vraag dan of het, als het dan al vaststaat of iemand 'goed' of 'slecht' (ik geloof daar niet zo in, zo zwart-wit), nog voor de geboorte, het wel zin heeft om je aan God te geven en om te proberen te leven op een goede manier. Maar zodra zij dan vastloopt zegt ze: "Wij weten niet alles, later zullen we weten waarom. Dat kunnen wij niet bevatten als nietige mensen, maar wel als volmaakte mensen in het Paradijs. Over jou wordt ook geschreven in de Bijbel, over afvalligen en spotters." Nou ja, dat soort discussies hebben we dus maar niet meer.
Oké, dan weet ik welke ik moet hebbenquote:Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Grunge. het volgende:
Ja, de Nieuwe Wereldvertaling lijkt mij prima. Die is ook het 'modernst' denk ik en dus het makkelijkst leesbaar, dat is vooral voor mensen die hier net aan beginnen laagdrempeliger. Ik zal af en toe mijn 'ouderwetse' Bijbel erbij pakken om te vergelijken.
Mee, doe je ook mee, bedoelde ik.quote:
De Griekse grondtekst. De rest is ingekleurd. En als je ondertussen het Koiné-Grieks onder de knie hebt, kan je je best eerst verdiepen in de Perzische, de Babylonische, de Egyptische en de Grieks-Romeinse geschiedenis van pakweg beginnende rond de 14 e eeuw v.C. En dan pas halen we dat boek erbij.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:06 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Mee, doe je ook mee, bedoelde ik.
Welke Bijbel raad jij aan? Ik ken alleen maar 'mijn' Bijbel.
Het betreft hier de christelijke bijbel.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:47 schreef Shokirbek85 het volgende:
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0101.htm
Tanakh (Hebreeuwse Bijbel)
Garpje maak je toch?? Blijkbaar niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 04:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Het betreft hier de christelijke bijbel.
Bespaar me jouw uiteenzetting. De auteurs van de Bijbel hebben de Griekse vertaling gebruikt, bekend onder de naam Septuagint. Is in de 2e eeuw door de vrome joden afgewezen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:30 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Garpje maak je toch?? Blijkbaar niet.
Tanakh is de joodse naam voor Oude Testament. Tanakh is een woord dat is samengesteld uit de T van Torah , de N van Nev'i'iem (de Profetenboeken) en de C/K van Ketoewiem (Geschriften).
Tanakh oftewel het Oude Testament of 'Bijbel' is een verzameling boeken. De ordening van de boeken (dus de volgorde waarin ze zijn geplaatst) is soms anders dan in een joodse bijbel. Op de site kun je hem zowel in het Engels lezen met de Hebreeuwse tekst naast als je kennis hiervan hebt. Of volledig in het Engels als je geen Hebreeuws machtig bent. Dit geldt ook voor oa het Frans en meedere talen.
Het verschil tussen de joodse bijbel en de christelijke bijbel is dat de christelijke bijbel ook het Nieuwe Testament bevat. Maar beide bijbels, de joodse en de christelijke, hebben hetzelfde Oude Testament. En de Torah
Het Oude Testament of Tanakh, zoals de joden hem dus noemen, is in het Hebreeuws geschreven met een paar korte teksten in het Aramees (dat verwant is aan het Hebreeuws). Het woord 'Torah' wordt ook wel gebruikt als aanduiding van de hele religieuze leer van het Jodendom. Dus omvat veel meer dan alleen de religie
Maar de site bevat gewoon het Oude Testament op 'hoog niveau'. Tevens bevat de site veel extra's ( http://www.mechon-mamre.org/index.htm )
Ja, beter idee. Ik moet nu bijna weg, zal nog even snel reageren op het één en ander en dan vanavond weer even kijken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:22 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Misschien kunnen we beter volgende week maandag beginnen? Dan is er deze week nog tijd voor anderen om zich aan te sluiten. Misschien ook even een linkje plaatsen in het 'wat lees je nu' topic in ttk?
Tof! k heb hetzelfde, vaker begonnen maar nooit echt doorgezet. Samen is dat waarschijnlijk toch leuker.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 01:15 schreef t4rt4rus het volgende:
Oh ik doe mee.
Wilde dat ding altijd al eens lezen, maar ik kom er maar niet door.
Elke keer als ik begon was het verhaal weer zo belachelijk dat ik maar weer stopte.
Hahah , heb je onze Jezus fanboy weer.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Bespaar me jouw uiteenzetting. De auteurs van de Bijbel hebben de Griekse vertaling gebruikt, bekend onder de naam Septuagint. Is in de 2e eeuw door de vrome joden afgewezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint
Doei.
Wat bedoel je hiermee ? Wees eens klaar en duidelijk !quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:08 schreef Shokirbek85 het volgende:
Hahah , heb je onze Jezus fanboy weer.
Nog steeds geen antwoord kunnen verzinnen Shokirbek85 ?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:57 schreef ATON het volgende:
Wat bedoel je hiermee ? Wees eens klaar en duidelijk !
Op wat ik in mijn vorige post heb geschreven geef je ook een ontwijkend antwoord.
Ge zoekt me echt op he.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog steeds geen antwoord kunnen verzinnen Shokirbek85 ?
Scherp opgemerkt. Dit zolang je geen duidelijke antwoorden geeft.quote:
Tja, dit is nu net wel het hoofdpersonage in het N.T. Kan je moeilijk omheel, mijn idee.quote:Je bent een Jezus fanboy omdat je altijd over hem hebt.
Was ik niet duidelijk genoeg of wil je het niet snappen ? Het O.T. heeft niet de Hebreeuws Tenach gebruikt, maar de Griekse vertaling ( Septuagint ) van de Tenach. Is duidelijk niet hetzelfde.quote:TS wil de Bijbel lezen. Ik geef een link van het OT ( tanakh genoemd door joden) die zowel de Hebreeuws - Engelse geeft, alsmede ook een Engelse. En dan kom jij aan met 'we spreken over de christelijke bijbel'. Ik dacht serieus dat je een grapje maakte.
Niet dus.quote:Nogmaals , het verschil tussen de joodse bijbel en de christelijke bijbel is dat de christelijke bijbel ook het Nieuwe Testament bevat. Maar beide bijbels, de joodse en de christelijke , hebben hetzelfde Oude Testament. En de Torah. Alleen de volgorde van de boeken zijn wat anders
Dit topic gaat niet alleen máár over het NT hé. Ik heb hele topics vol gelult over de Septuaginta. Begin je hier nu weer? Nogmaals ben je seniel of wat?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Scherp opgemerkt. Dit zolang je geen duidelijke antwoorden geeft.
[..]
Tja, dit is nu net wel het hoofdpersonage in het N.T. Kan je moeilijk omheel, mijn idee.
[..]
Was ik niet duidelijk genoeg of wil je het niet snappen ? Het O.T. heeft niet de Hebreeuws Tenach gebruikt, maar de Griekse vertaling ( Septuagint ) van de Tenach. Is duidelijk niet hetzelfde.
[..]
Niet dus.
De NIEUWE international versie:quote:1 In the beginning God created the heaven and the earth. 2 Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. 3 And God said: 'Let there be light.' And there was light.
Laten we maar ontopic blijven want we verkloten zo het topic voor anderen.quote:1 In the beginning God created the heavens and the earth. 2 Now the earth was formless and empty, darkness was over the surface of the deep, and the Spirit of God was hovering over the waters. 3 And God said, “Let there be light,” and there was light.
Ik seniel ? Nee hoor. Jij lul ? Ja hoor.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:31 schreef Shokirbek85 het volgende:
Dit topic gaat niet alleen máár over het NT hé. Ik heb hele topics vol gelult over de Septuaginta. Begin je hier nu weer? Nogmaals ben je seniel of wat?
Ja, leuk!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:43 schreef LuNaTiC het volgende:
Ik wil op zich wel weer een poging doen. Wel een aardig eindje in gekomen, maar steeds maar weggelegd omdat het zo slecht geschreven is, belachelijk en taai is.
Leuk dat je mee wilt doen! We beginnen in een langzaam tempo en wie weet blijft dat zo, het blijkt vanzelf wel wat het beste werkt voor de groep die meedoet.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:32 schreef MAHL het volgende:
Hmm, lijkt me wel interessant, maar geen idee of ik de puf heb om hem helemaal door te nemen. Lijkt me wel leuk om te lezen welke hoofdstukken onze oude basisschool welbewust heeft overgeslagen
Leuk zoquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik ben ook voor de positieve insteek!
Het idee is om op maandag de nieuwe 'opdracht' te geven, dat stukje moet dan uiterlijk op vrijdag gelezen zijn. Zo kan er iig in het weekend over gepraat worden en al eerder door degenen die het al gelezen hebben.![]()
Toch, ts?
Goed idee. Ook omdat ik door de weeks niet veel tijd heb om hier te komen forummen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Het idee is om op maandag de nieuwe 'opdracht' te geven, dat stukje moet dan uiterlijk op vrijdag gelezen zijn. Zo kan er iig in het weekend over gepraat worden en al eerder door degenen die het al gelezen hebben.![]()
Toch, ts?
Hoe zit het met de auteursrechten dan.quote:Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Grunge. het volgende:
Het boek is trouwens volledig online te lezen, dus als je geen bijbel hebt is dat geen probleem!
Salomon, Mozes noch Petrus of Paulus, Johannes, Lucas, Mattheus of Marcus of enige auteur van de boeken of brieven die in de Bijbel staan hebben auteursrechten aangevraagd denk ik.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe zit het met de auteursrechten dan.
Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor kritiek, zeker als lezers helemaal niet bekend zijn met de bijbel kunnen er heel vreemde dingen in staan. Misschien kan ik er her en der wel wat uitleg over geven of het in een context plaatsen zodat dingen duidelijker worden, wie weet. Zolang er naast die kritiek maar ook ruimte is voor respect. Respect voor mensen voor wie de bijbel belangrijk onderdeel is van hun geloofsovertuiging. In die zin bedoel ik de positieve insteekquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:26 schreef LuNaTiC het volgende:
Wat verstaan jullie precies onder een positieve insteek? Al snel kom je op passages waar je niet al te positief over kan zijn. En wie epaalt wat positief is? Is altijd nog een beetje 'in the eye of the beholder'.
(ik ben geen fan van de bijbel als het gaat om (het gebrek aan) ethiek, dus kritiek gaat er sowieso komen.
edit: voor de duidelijkheid: nee het wordt niet zeiken op christenen, maar we lezen en geven kritiek over een boek, over ideeën en over een ideologie. Ik hoop alleen dat de christenen dat onderscheid ook kunnen maken. Dat kritiek op hun boek, ideeën en ideologie geen aanval is op hen als persoon.
Ik heb nog een 'Bijbel voor dummy's' thuisliggen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:54 schreef Milchat het volgende:
Hee, leuk topic! Ik heb 3 vertalingen staan, waarvan 1 de jongerenbijbel met vaak leuke weetjes enzo bij de tekst. Ik wil wel meedoen, mits men hier niet alle christenen gaat lopen afzeiken, ik wil wel lezen met een positieve insteek. Overigens heb ik een christelijke achtergrond.
Maandag beginnen met lezen of met bespreken?
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:52 schreef Milchat het volgende:
Overigens is iedereen het eens met beginnen in Genesis? Er zijn wel boeiendere bijbelboeken te vinden met meer dingen die toepasbaar zijn in het dagelijks leven en terug te vinden zijn in de christelijke cultuur. En het NT is sowieso een boeiend onderdeel van de bijbel
O jazeker. Het O.T. is er maar pas later aan toegevoegd.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:01 schreef Morrigan het volgende:
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.
Je kan toch respect hebben voor je medemens, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging? Net zoals je zelf respect wil krijgen van anderen?quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Positieve insteek en respect voor mensen die geloven dat dit boek serieus gods woord is?
Moet dat echt? Want als ik dit boek lees heb ik dat echt niet.
Er staat zoveel flauwekul en immorele dingen in, dat het gewoon lachwekkend is dat mensen dit boek als een ideologisch boek zien.
Het NT gaat over het evangelie van Jezus, de basis van het christelijk geloof. Bovendien vind ik de verhalen en gelijkenissen van Jezus altijd interessant en kan je daar vaak ook nog wat van leren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik heb nog een 'Bijbel voor dummy's' thuisliggen.Best een leuk boek. Ook omdat er veel achtergrondinformatie in staat.
[..]
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.
Ja hoor maar de bijbel is best wel lachwekkend...quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:02 schreef Milchat het volgende:
[..]
Je kan toch respect hebben voor je medemens, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging? Net zoals je zelf respect wil krijgen van anderen?
Dat vind ik dus ook boeiend, hoe komt de bijbel over op mensen die niet christelijk (van achtergrond) zijn? En naast lachwekkend heeft de bijbel ook veel interessante inhoud. Hoe dan ook, lachen kan best zolang het niet een 'neerkijken op' sfeertje wordt wat mij betreft.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:04 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja hoor maar de bijbel is best wel lachwekkend...
Op z'n minst realistisch, of ben je blind voor de wereld?quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Positieve insteek en respect voor mensen die geloven dat dit boek serieus gods woord is?
Moet dat echt? Want als ik dit boek lees heb ik dat echt niet.
Er staat zoveel flauwekul en immorele dingen in, dat het gewoon lachwekkend is dat mensen dit boek als een ideologisch boek zien.
Ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:08 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Op z'n minst realistisch, of ben je blind voor de wereld?
Niet helemaal vergelijkbaar, maar als je je een beetje wil verplaatsen in een gemiddelde atheïst en hoe de bijbel op ons overkomt (al wil ik hier alleen voor mezelf spreken), lees eens over wat jehova’s getuigen, mormonen of zelfs scientologists geloven, en dan heb je een beetje idee. (Alhoewel deze volgorde niet onbewust is gekozen, ze gaan wat mij betreft van 'crazy' naar 'batshit crazy').quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:06 schreef Milchat het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook boeiend, hoe komt de bijbel over op mensen die niet christelijk (van achtergrond) zijn? En naast lachwekkend heeft de bijbel ook veel interessante inhoud. Hoe dan ook, lachen kan best zolang het niet een 'neerkijken op' sfeertje wordt wat mij betreft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Bijbel handelt over realistische dingen, dingen die vandaag de dag nog gebeuren zoals moorden, verkrachtingen en alle kwaad die bestaat en hoe er mee om te gaan, ook armoede en rijkdom, recht- en onrechtvaardigheid, wijsheid en kennis. Kortom alles in deze realistische schepping mogelijk.quote:
Ik wil wel meedoen, maar ik lees nu al 4 pagina's voornamelijk onzinreacties. Dus ik heb geen idee wat je verwacht van de discussies en of je dat gaat bereiken. En dan heeft iedereen h1-4 gelezen, en dan wat? Een week praten en dan weer 4 hoofdstukken? En stel er lezen 10 FOKkers mee, dan reageren er misschien wel 50, waarvan 10 tot 20 komen zeuren/trollen/bashen/etc.quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Precies. Hoe sneller je het leest, des te meer je over het hoofd ziet.quote:Op maandag 29 september 2014 09:01 schreef tijnhet het volgende:
Wat voor bijbel had je in gedachten? "Gewoon de bijbel"?
En hoe wil je 'm lezen? Als oude tekst letterlijk, "goh wat interessant dat ze dat toen dachten"? Poging tot begrijpen in de historische context? Wijze lessen achter de tekst proberen te inrerpreteren? Relevantie voor ons, nu, eruit proberen te destilleren?
Je kan dagen uitwijden over een enkele bladzijde, of je kan eroverheen dwijlen en tig bladzijdes in een week "doorwerken"... Dan haal je er bijna niks uit. Maar anders ben je jaren bezig met het hele boek, als je er al doorheen komt.
Lijkt me wel zo handig.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:43 schreef Shokirbek85 het volgende:
Ik houd de Sidrot aan. En ga dus niet in het wilde weg hoofdstukken pakken. Ik begin dus met Sidra Beresheet (1:1 -6:8 ) Volgende week Sidra Noach (Genesis 6:9 - 11:32) ect..
http://nl.m.wikipedia.org(...)8onderverdelingen.29
Neen ben helemaal niet thuis in de historische context van de Bijbel alleen maar in religieuze context. Ik ken maar eentje op deze forum die daar heel veel verstand van heeft , en dat is ATON, maar die leest niet mee.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maarja, wie zit er allemaal in het praat/leesgroepje? Ik denk niemand die wat weet over de historische context. Misschien via Shokirbek85?
quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:35 schreef likdoorn het volgende:
Ik heb wel zin om mee te doen. Wordt hfdst 1 - 4 maandag besproken, of moet je het op maandag lezen?
Ja, leuk! Ik zet jullie erbij.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:54 schreef Milchat het volgende:
Hee, leuk topic! Ik heb 3 vertalingen staan, waarvan 1 de jongerenbijbel met vaak leuke weetjes enzo bij de tekst. Ik wil wel meedoen, mits men hier niet alle christenen gaat lopen afzeiken, ik wil wel lezen met een positieve insteek. Overigens heb ik een christelijke achtergrond.
Maandag beginnen met lezen of met bespreken?
Ja! In het weekeinde kan er zeker over gepraat worden aangezien iedereen dan klaar is en daarvoor mag dat ook al de hele week.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Toch, ts?
Christenen afzeiken gaat niet gebeuren denk ik, dat heeft ook geen nut. We mogen - moeten? - wel kritisch zijn op wat we lezen. Dat vind ik hier juist zo fijn aan, want zoals ik in een eerdere reactie al aangaf heb ik dat nooit kunnen doen omdat de mensen in mijn omgeving die in de Bijbel lazen christenen waren die geen kritiek duldden en omdat alle andere mensen in mijn omgeving nooit de Bijbel hadden gelezenquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:26 schreef LuNaTiC het volgende:
Wat verstaan jullie precies onder een positieve insteek? Al snel kom je op passages waar je niet al te positief over kan zijn. En wie epaalt wat positief is? Is altijd nog een beetje 'in the eye of the beholder'.
(ik ben geen fan van de bijbel als het gaat om (het gebrek aan) ethiek, dus kritiek gaat er sowieso komen.
edit: voor de duidelijkheid: nee het wordt niet zeiken op christenen, maar we lezen en geven kritiek over een boek, over ideeën en over een ideologie. Ik hoop alleen dat de christenen dat onderscheid ook kunnen maken. Dat kritiek op hun boek, ideeën en ideologie geen aanval is op hen als persoon.
Ik wil echt graag van kaft tot kaft lezen dus beginnen bij Genesis (maar de geslachtsregisters kunnen we natuurlijk overslaanquote:Op zondag 5 oktober 2014 09:52 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor kritiek, zeker als lezers helemaal niet bekend zijn met de bijbel kunnen er heel vreemde dingen in staan. Misschien kan ik er her en der wel wat uitleg over geven of het in een context plaatsen zodat dingen duidelijker worden, wie weet. Zolang er naast die kritiek maar ook ruimte is voor respect. Respect voor mensen voor wie de bijbel belangrijk onderdeel is van hun geloofsovertuiging. In die zin bedoel ik de positieve insteek![]()
Overigens is iedereen het eens met beginnen in Genesis? Er zijn wel boeiendere bijbelboeken te vinden met meer dingen die toepasbaar zijn in het dagelijks leven en terug te vinden zijn in de christelijke cultuur. En het NT is sowieso een boeiend onderdeel van de bijbel
Ja, achtergrondinformatie lijkt mij ook wel interessant. Van iedereen die meedoet trouwens.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:35 schreef LuNaTiC het volgende:
Ik ben overigens ook wel benieuwd wat de christenen in dit topic geloven bijv:
- Christelijk? Ja? Welke stroming?
- Fundamenteel of cafetaria-christen: Hoe zie je de Bijbel: als het perfecte woord van God gedicteerd aan de mens? Boek door mensen geschreven 'geïnspireerd' door God, maar vatbaar voor fouten?
- In hoeverre is de Bijbel letterlijk te nemen, zoals Genesis bijv? Ben je een creationist, en zo ja, geloof je in een oude of jonge aarde? (en hoe jong/oud dan?)
- Accepteer je evolutie als feit en leer? Geloof je de Bijbel op sommige punten ook al heeft de huidige wetenschap andere antwoorden?
- Waar komt moraliteit vandaan? Kun je ethisch zijn zonder God of bijbel?
puur om een beetje feeling te krijgen, want dit soort dingen gaan meespelen in de discussies, en ik heb al te vaak meegemaakt in dit soort topics dat je eerst een spervuur aan vragen moet doorworstelen voordat je in discussie kunt. Ook omdat ik niet een christen woorden in de mond wil leggen terwijl ze een ander standpunt hebben.
quote:Deelnemers:
• ATON (misschien)
• Grunge.
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• T4rt4rus
Bijbel:
De Nieuwe Bijbelvertaling.
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 4 oktober/zondag 5 oktober.
Mij lijkt het het beste om al in die dagen van lezen meteen te plaatsen wat je opvalt. Stel: ik begin morgen met lezen en dinsdag is me iets opgevallen, dan kan ik dat meteen al hier plaatsen. Maar de echte 'deadline' is pas in het weekeinde en er zullen mensen zijn die misschien dan pas tijd hebben of nemen. We beginnen sowieso bewust in een laag tempo. Op een gegeven moment zullen we meer gewend zijn aan het lezen en dan kan dat wellicht wat opgevoerd worden. Ik heb ook geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar wijzigingen kunnen nadien altijd aangebracht worden. Er zal de ene keer natuurlijk ook veel meer te discussiëren zijn dan de andere.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik wil wel meedoen, maar ik lees nu al 4 pagina's voornamelijk onzinreacties. Dus ik heb geen idee wat je verwacht van de discussies en of je dat gaat bereiken. En dan heeft iedereen h1-4 gelezen, en dan wat? Een week praten en dan weer 4 hoofdstukken? En stel er lezen 10 FOKkers mee, dan reageren er misschien wel 50, waarvan 10 tot 20 komen zeuren/trollen/bashen/etc.
[..]
Precies. Hoe sneller je het leest, des te meer je over het hoofd ziet.
Maarja, wie zit er allemaal in het praat/leesgroepje? Ik denk niemand die wat weet over de historische context. Misschien via Shokirbek85?
Behalve dan dat hij vijgenbomen haatquote:Op maandag 6 oktober 2014 00:25 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, achtergrondinformatie lijkt mij ook wel interessant. Van iedereen die meedoet trouwens.
Zelf ben ik opgegroeid met 'het geloof' vanaf mijn derde ongeveer (mijn moeder is JG, ik kort dit even af om herkenning te voorkomen). Ik heb altijd wel geweten dat het niets voor mij was, al was ik als kind soms wel angstig voor 'Armageddon'. Als tiener (dertien-, veertienjarige) heb ik het losgelaten maar bleef ik nog wel erg neigen naar geloven (ik denk dat waar je mee opgevoed wordt, dag in dag uit, wat dat betreft best een tijd logischer aanvoelt). Ik weet hoe het is om te geloven en toch niets met het geloof te willen, om te kiezen voor het leven hier met alles wat daarbij komt. Nu ben ik 24 en zou ik mezelf omschrijven als agnost. Ik weet het niet en ik hoef het 'God bestaat niet' en op andere dagen denk ik: ach ja, waarom niet, het kan. Ik sluit niets uit, het is nooit 'ja' of 'nee' voor mij en dat zou ik ook niet kunnen. Ik vind dat wel prima, ben er verder niet mee bezig behalve als ik erover praat met mijn moeder en broertje die wel geloven. Ik sluit trouwens ook niet uit dat de evolutietheorie en creationisme op heel veel gebieden ook prima samen zouden kunnen gaan.
De Bijbel heeft me altijd geïnteresseerd. Ik denk dat dat door mijn liefde voor geschiedenis komt. Daarbij wil ik precies weten waar ik het over heb als ik het over iets uit de Bijbel heb. Ik heb al vaak in mijn eentje dingen opgezocht om bepaalde zaken te begrijpen, ook om daar dan weer met anderen over in debat te gaan, maar dat lukte dan niet omdat de gelovigen in mijn omgeving de enigen waren die de Bijbel ook kenden en die geen behoefte hadden aan het filosoferen over de zondeval, homoseksualiteit, abortus, Job, de plagen, Lot etc. Ik heb zo vaak dingen gelezen waar ik verbaasd over was en zelfs kwaad. Tegelijkertijd heb ik heel veel mooie dingen gelezen overJezus
. Jezus spreekt me erg aan. Ik denk dat niemand een hekel kan hebben aan Jezus.
Oh, heb je uberhaubt de Bijbel wel eens 'echt' gelezen?quote:Op maandag 29 september 2014 08:34 schreef Zigger het volgende:
Slecht omdat het religieus is. Indoctrinatie enzo. Haat tegen mensen die niet hetzelfde geloven. Rare leefregels en opvattingen. Ongelijkheid.
Ik probeer ook mee te doen.quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Deelnemers:
• ATON (misschien)
• Grunge.
• LuNaTiC
• MAHL
• Morrigan (misschien)
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• T4rt4rus
Bijbel:
De Nieuwe Bijbelvertaling.
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober.
Dat klopt, maar als je het aan mij vraagt wil ik het met alle liefde aanpassen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 00:12 schreef Grunge. het volgende:
Ik kan de OP niet bewerken, klopt dat? In dat geval komt iedereen die meedoet in de OP in het tweede topic.
Ik denk wel dat het zeer druk kan wordenquote:Op maandag 6 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Mij lijkt het het beste om al in die dagen van lezen meteen te plaatsen wat je opvalt. Stel: ik begin morgen met lezen en dinsdag is me iets opgevallen, dan kan ik dat meteen al hier plaatsen. Maar de echte 'deadline' is pas in het weekeinde en er zullen mensen zijn die misschien dan pas tijd hebben of nemen. We beginnen sowieso bewust in een laag tempo. Op een gegeven moment zullen we meer gewend zijn aan het lezen en dan kan dat wellicht wat opgevoerd worden. Ik heb ook geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar wijzigingen kunnen nadien altijd aangebracht worden. Er zal de ene keer natuurlijk ook veel meer te discussiëren zijn dan de andere.
Ik ben bekeerd tot de Oosters Orthodoxe Kerk. De Bijbel is bij ons niet de enige en absolute meetlat en we erkennen de suprematie van de paus niet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oja iets over onszelf!
Ik ben katholiek opgevoed: gedoopt, eerste communie gedaan en op mijn 17e het vormsel. Ik zou mezelf omschrijven als gelovig, echter heb ik wel moeite met de katholieke kerk zoals deze wordt uitgedragen door het Vaticaan. Ik heb overwogen me uit te schrijven na het hele kindermisbruikschandaal. Toen kwam echter de nieuwe paus en heb ik besloten het nog even aan te kijken, omdat het lijkt alsof hij heel langzaam de nodige moderniseringen kan doorvoeren. Ik heb o.a. moeite met de visie op homohuwelijk, abortus, euthanasie en vooral met het actieve beleid om geen condooms te gebruiken.
'Gelovig' betekent bij mij dan ook niet per se dat ik de bijbel aanhang, meer de letterlijke betekenis van het woord: ik geloof/hoop dat er iets is na de dood en kan me ook niet echt voorstellen dat er helemaal niets meer is. Verder geloof ik ook niet dat de aarde in 7 dagen is geschapen, enzo.
Ik heb wel wat bijbelkennis, maar met name over de bekende verhalen als de ark van Noach etc. Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan tegen komen.
Alright. Ik heb een joodse vader en christelijke moeder. Mijn oma (dus de moeder van moeder) is afkomstig uit Rusland en orthodox maar later toen ze naar Nederland kwam katholiek geworden. Mijn moeder en broers zijn gewoon katholiek dus.quote:
quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:39 schreef Milchat het volgende:
Oké voorstellen dus!
Ik ben gereformeerd vrijgemaakt (nee, geen rokken/hoeden/kousen kerk) van huis uit. In dat 'wereldje' opgegroeid, gereformeerd vrijgemaakte basisschool en middelbare school. Toch altijd al een beetje het buitenbeentje gevoeld, aangezien wij altijd maar 1 keer per zondag naar de kerk gingen en het in de GKV gebruikelijk is twee keer te gaan (dat was toen zo, dat neemt tegenwoordig steeds meer af). Op een gegeven moment geloofde mijn moeder niet meer wat ik heel erg moeilijk vond en het buitenbeentjes gevoel benadrukte. Toen leerde ik mijn man kennen en ging ik naar een Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK), wat een warme lieve gemeente was dat..Daar heb ik me ontzettend thuis gevoeld en die mis ik nog steeds wel eens.
Maar, toen we trouwden gingen we verhuizen. In de nieuwe stad aangesloten bij een kerk, maar zonder het sociale net werk uit de vorige gemeente moest de wekelijkse kerkgang afhangen van mijn eigen geloof. En daar bleek het me toch wel aan te ontbreken.. langzamerhand gingen we steeds minder en kwamen al mijn oude twijfels weer boven. Het bleek dat mijn geloof vooral afhing van de sociale kring in de vorige gemeente en van de leuke liederen die ze daar zongen![]()
Nou ja, ik ben met kerst 2013 voor het laatst naar de kerk geweest. Mijn ouders gaan zelf ook niet meer, maar mijn schoonfamilie weet van niks en dat wil ik voorlopig ook maar zo houden. Sindsdien beschouw ik mezelf nog wel als christen, omdat ik zo ben opgevoed en het een deel van mij is. Maar of ik geloof in God weet ik echt niet nu, dat laat ik ook maar even voor wat het is. De bijbel heb ik nooit iets speciaals mee gehad, en er zijn passages waaraan ik me ronduit irriteer.
Vanwege mijn achtergrond ben ik dus wat huiverig voor respectloze opmerkingen e.d. richting christenen. Ik voel me dan toch aangesproken, en ik wil de mensen van wie ik hou en die ook christen zijn in hun waarde laten, omdat ik ook in hun wereldbeeld heb geloofd, nog niet zo lang geleden.
Ik heb wel steeds meer begrip voor de houding van mensen die geen christen zijn t.o.v. christenen (gelovigen), nu ik zelf steeds meer uit dat wereldje stap zie ik pas hoezeer het een 'wereldje' is en daar pas ik niet in. Wel identificeer ik me dus nog met geloof en bijbel en is het een onderdeel van mijn verleden. Ik wil er met een respectvolle en open blik in lezen en verdiepen.
Die open blik komt ook van jullie, aangezien ik de bijbelverhalen al zo vaak heb gehoord en zelf bestudeerd in mijn leven..
Waarom niet allemaal ?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 00:32 schreef t4rt4rus het volgende:
Waarom eigenlijk de Nieuwe Bijbelvertaling en niet Jongbloed-editie of Herziene Statenvertaling?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen! Bij deze open ik de discussie.
Even in een spoiler () voor degenen die het nog niet gelezen hebben. Ik heb gewoon een paar opmerkingen bij de tekst. Het scheppingsverhaal was verder al bekend voor mij, dus geen onverwachte dingen gelezen. In het algemeen viel het me heel erg mee, vond het helemaal geen zware tekst om te lezen.
Je lijkt me hier nogal snel door te fietsen. Wat met de 6 ' scheppingsdagen '? Staat vol met contradicties. En wat met de gigantische leugen van de goden als je volgende verzen naast elkaar plaatst: Gen.2 15 en Gen.3 : 2-4 en 22-24SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daartegen is de vrouw van Kaïn bijzaak.
Het zijn ook twee verschillende verhalen. Het zijn twee versies van hetzelfde scheppingsverhaal. Die twee versies zijn langzaam uiteen gegroeid, totdat rond 500 v.C. iemand besloot de Joodse scheppingsmythen op papier te stellen. De Joden waren toen in ballingschap in Babylon, het was waarschijnlijk een poging om hun verhalen veilig te stellen. Daarbij heeft hij gewoon de twee mythen achterelkaar gezet. Vandaar dat je twee deels contradictorische scheppingsverhalen hebt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:31 schreef FrankRicard het volgende:
Het grootste probleem is natuurlijk dat Gen 1-2.3 een heel ander scheppingsverhaal is dan Gen 2.4-?.
Die spreken elkaar op meerdere punten tegen en zijn eigenlijk gewoon 2 verschillende verhalen.
Ja natuurlijk, ze komen ook uit twee bronnen. Maar ik stip hier enkel aan dat in Gen.3 reeds wat fout zit en door weinigen opgemerkt. Men leest enkel wat in Gen.2 staat en verder gaat men niet. Van de verboden vrucht ( kennis ) eten heeft ons niet sterfelijk gemaakt. Dat waren A & E reeds van bij het begin.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:31 schreef FrankRicard het volgende:
Het grootste probleem is natuurlijk dat Gen 1-2.3 een heel ander scheppingsverhaal is dan Gen 2.4-?.
Die spreken elkaar op meerdere punten tegen en zijn eigenlijk gewoon 2 verschillende verhalen.
Natuurlijk is dit uit een Sumerisch epos:quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 15:55 schreef Shokirbek85 het volgende:
Verder vroeg ik mij af. Is de verbanning uit Gan Eden niet een gekuiste versie van Enki uit de Sumerische tijd?
Nou, begin maar dan?quote:Op maandag 6 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Mij lijkt het het beste om al in die dagen van lezen meteen te plaatsen wat je opvalt. Stel: ik begin morgen met lezen en dinsdag is me iets opgevallen, dan kan ik dat meteen al hier plaatsen. Maar de echte 'deadline' is pas in het weekeinde en er zullen mensen zijn die misschien dan pas tijd hebben of nemen. We beginnen sowieso bewust in een laag tempo. Op een gegeven moment zullen we meer gewend zijn aan het lezen en dan kan dat wellicht wat opgevoerd worden. Ik heb ook geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar wijzigingen kunnen nadien altijd aangebracht worden. Er zal de ene keer natuurlijk ook veel meer te discussiëren zijn dan de andere.
Ja zeer duidelijk waar het verboden vrucht en daarna de verdrijving vandaan komt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit uit een Sumerisch epos:
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.html
En de zondvloed 1e editie :quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 22:12 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Ja zeer duidelijk waar het verboden vrucht en daarna de verdrijving vandaan komt.
Vanuit Christelijke hoek komt men ook niet verder dan de conclusie dat ze zijn zus of nichtje moet zijn geweest.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:33 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
En ik vraag me nog steeds af waar die vrouw van Kaïn vandaan komt.
quote:We’re not told when Cain married or many of the details of other marriages and children, but we can say for certain that Cain’s wife was either his sister or a close relative.
A closer look at the Hebrew word for “wife” in Genesis reveals something readers may miss in translation. It was more obvious to those speaking Hebrew that Cain’s wife was likely his sister. (There is a slim possibility that she was his niece, but either way, a brother and sister would have married in the beginning.) The Hebrew word for “wife” used in Genesis 4:17 (the first mention of Cain’s wife) is ishshah, and it means “woman/wife/female.”
Ja, kan ook niet anders eigenlijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanuit Christelijke hoek komt men ook niet verder dan de conclusie dat ze zijn zus of nichtje moet zijn geweest.
https://answersingenesis.(...)ns-wife-who-was-she/
[..]
Dat is het trilemma waar een Christen mee zit. Er zijn dan drie mogelijkheden:quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:45 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, kan ook niet anders eigenlijk.
Ik geloof gewoon in de evolutie (en daarmee wijs ik dus ook het scheppingsverhaal af). Ik zie de bijbel dan ook meer in het licht waarmee ook de Griekse / Romeinse mythen en sagen worden gezien: als een groep verhalen waarmee zaken verklaard worden die vroeger onbegrijpelijk waren.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is het trilemma waar een Christen mee zit. Er zijn dan drie mogelijkheden:
1) Adam en Eva waren echt de eerste twee mensen, iedereen stamt daar vanaf. Dit impliceert natuurlijk incest.
2) Er was een grotere 'eerste menselijke populatie', Adam en Eva zijn slechts twee personen uit die groep die worden vermeld in de Bijbel, niet iedereen stamt van hen af.
3) Evolutie. Er was nooit zoiets als een 'eerste menselijke populatie', het is geleidelijk ontstaan.
Gek genoeg hoor je de 2e mogelijkheid maar heel weinig. Kennelijk wil men zo graag dat mensen allemaal afstammen van Adam en Eva dat men die incest maar voor lief neemt.
Ik heb Christenen ook wel eens horen zeggen dat de eerste zoveel generaties mensen genetisch veel sterker waren en veel langer leefden, en dat daarom incest geen probleem zou zijn geweest.
Wacht dan maar op Lot en zijn dochtersquote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:18 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Incest lijkt me wel een lastig puntje in het scheppingsverhaal, voor christenen. Dat kun je toch moeilijk goedkeuren.
Hier kan ik mij ook als atheist wel in vinden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:17 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik geloof gewoon in de evolutie (en daarmee wijs ik dus ook het scheppingsverhaal af). Ik zie de bijbel dan ook meer in het licht waarmee ook de Griekse / Romeinse mythen en sagen worden gezien: als een groep verhalen waarmee zaken verklaard worden die vroeger onbegrijpelijk waren.
Hiermee bedoel ik dan wel met name het OT, ik geloof wel dat Jezus bestaan heeft en dat de verhalen over hem (deels) kloppen.
Volgens mij is dit topic niet per se voor Christenen. Iedereen die de Bijbel wil lezen, mag mee doen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier kan ik mij ook als atheist wel in vinden.![]()
Maar goed, ik wil ook niet teveel een atheistisch stempel drukken op wat een leuk en gemoedelijk topic is voor Christenen over de Bijbel. Hoe ik denk over de Bijbel lijkt me niet heel relevant.
Ah, ben benieuwd! In welk bijbelboek staat dat verhaal? (Met andere woorden: duurt het nog een jaar voor we hieraan toekomen? :p)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:21 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Wacht dan maar op Lot en zijn dochters :P
Overigens zijn er wel genoeg christenen die evolutie accepteren en daarmee het scheppingsverhaal afwijzen, of iig afdoen als een metafoor.
Wat dan wel problematisch is voor de rest van hun theologie met betrekking tot de erfzonde: als het hele Adam/Eva verhaal en de verboden vrucht een metafoor is, is de erfzonde dat dan ook. En is dit ook geen écht concept aangezien het niet plaats heeft gevonden.
En is Jezus dan gestorven voor... een metafoor?
Je moet dat in de context zien. Hetzelfde met Adam en Eva. Nu is die context compleet anders en keur ik het ook af.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:18 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Incest lijkt me wel een lastig puntje in het scheppingsverhaal, voor christenen. Dat kun je toch moeilijk goedkeuren.
Genesisquote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:33 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ah, ben benieuwd! In welk bijbelboek staat dat verhaal? (Met andere woorden: duurt het nog een jaar voor we hieraan toekomen? :p)
Dan vraag ik mij af of dat wel ware christenen zijn, want als ze dat af doen als een leugen zou dat betekenen dat ze God ook als leugenaar zien, omdat ze eigenlijk zeggen dat God niet almachtig is om de aarde enzo te creëren.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:21 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Wacht dan maar op Lot en zijn dochters
Overigens zijn er wel genoeg christenen die evolutie accepteren en daarmee het scheppingsverhaal afwijzen, of iig afdoen als een metafoor.
Wat dan wel problematisch is voor de rest van hun theologie met betrekking tot de erfzonde: als het hele Adam/Eva verhaal en de verboden vrucht een metafoor is, is de erfzonde dat dan ook. En is dit ook geen écht concept aangezien het niet plaats heeft gevonden.
Zou de ontwikkeling van het universum en de geleidelijke evolutie van leven op aarde niet gewoon Gods manier kunnen zijn om de aarde en leven te creeren? Waarom zou dat impliceren dat hij niet almachtig is of liegt?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af of dat wel ware christenen zijn, want als ze dat af doen als een leugen zou dat betekenen dat ze God ook als leugenaar zien, omdat ze eigenlijk zeggen dat God niet almachtig is om de aarde enzo te creëren.
Oh, dat besef ik. Maar we hebben al genoeg 'de Bijbel is een sprookjesboek' topics. Wat dat betreft vind ik topics zoals deze wel waardevol.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:32 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Volgens mij is dit topic niet per se voor Christenen. Iedereen die de Bijbel wil lezen, mag mee doen.
Omdat er in de bijbel staat dat hij de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zou de ontwikkeling van het universum en de geleidelijke evolutie van leven op aarde niet gewoon Gods manier kunnen zijn om de aarde en leven te creeren? Waarom zou dat impliceren dat hij niet almachtig is of liegt?
Dat impliceert ook geen almacht. De mens is duidelijk niet almachtig.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat er in de bijbel staat dat hij de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft.
dat impliceert niet bepaald een evolutie.
Eeuwig leven is nog steeds geen almacht.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als de mens niet zo dom was geweest om tegen Gods gebod in te gaan en te eten van die vrucht hadden ze nu nog het eeuwige leven.
Terwijl al die christenen (in duizenden verschillende stromingen) denken te weten hoe God is, denkt, en doet. Dat vind ik dan weer apart. En dan ook nog bepalen wie de 'ware christenen' zijn (No True Scotsman fallacy much?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens is inderdaad geen God en kan dat ook niet zijn, omdat adam en eva tegen God's wil zijn in gegaan.
Doordat vele mensen zonder God leven proberen ze alles zelf te regelen en daardoor komen er dus problemen in de wereld.
Omdat ze denken te weten wat het beste is.
Ah, op die manier. Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh, dat besef ik. Maar we hebben al genoeg 'de Bijbel is een sprookjesboek' topics. Wat dat betreft vind ik topics zoals deze wel waardevol.
Ben nu Gevormd uit sterrenstof vsn Fransen aan het lezen, die komt als overtuigd Christen en bioloog tot hele andere conclusiesquote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat er in de bijbel staat dat hij de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft.
Uit de Bijbel blijkt ook wel dat God de mens bepaalde verantwoordelijkheden heeft gegeven. Daar heeft de mens misbruik van gemaakt. Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwazen geworden en Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eeuwig leven is nog steeds geen almacht.De mens kan niet het letterlijke evenbeeld zijn van een God zoals het Christendom zich dat voorstelt. Ook niet als we het eeuwige leven hebben.
Rom 1:22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:42 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Terwijl al die christenen (in duizenden verschillende stromingen) denken te weten hoe God is, denkt, en doet. Dat vind ik dan weer apart. En dan ook nog bepalen wie de 'ware christenen' zijn (No True Scotsman fallacy much?
Ja toch. God schiep de homo sapiens en deze was in staat om kennis op te doen ( boom van kennis van goed en kwaad ). De zonen van de Adama namen een ( ook reeds bestaande ) quasi homo tot vrouw. Zoals men nu weet kan ook de Neanderthal mens kruisen met de Homo sapiens.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:45 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ja, kan ook niet anders eigenlijk.
Optie 2 kan best aansluiten bij mijn oplossing.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) Adam en Eva waren echt de eerste twee mensen, iedereen stamt daar vanaf. Dit impliceert natuurlijk incest.
2) Er was een grotere 'eerste menselijke populatie', Adam en Eva zijn slechts twee personen uit die groep die worden vermeld in de Bijbel, niet iedereen stamt van hen af.
3) Evolutie. Er was nooit zoiets als een 'eerste menselijke populatie', het is geleidelijk ontstaan.
Gek genoeg hoor je de 2e mogelijkheid maar heel weinig. Kennelijk wil men zo graag dat mensen allemaal afstammen van Adam en Eva dat men die incest maar voor lief neemt.
Ik heb Christenen ook wel eens horen zeggen dat de eerste zoveel generaties mensen genetisch veel sterker waren en veel langer leefden, en dat daarom incest geen probleem zou zijn geweest.
Is ook niet gestorven voor de erfzonde Dat is een later bedenksel.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:21 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Wacht dan maar op Lot en zijn dochters
Dat is ie ook. Sla Genesis 3 er maar eens op na. Scrol even terug.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dan vraag ik mij af of dat wel ware christenen zijn, want als ze dat af doen als een leugen zou dat betekenen dat ze God ook als leugenaar zien,
Kan je er ook de huidskleur bij plaatsen ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Toch maar eens Genesis 3 erop naslaan. Nu vertel je onzin.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als de mens niet zo dom was geweest om tegen Gods gebod in te gaan en te eten van die vrucht hadden ze nu nog het eeuwige leven.
Nu is het welletjes. Kan je on topic blijven s.v.p. ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens is inderdaad geen God en kan dat ook niet zijn, omdat adam en eva tegen God's wil zijn in gegaan.
Doordat vele mensen zonder God leven proberen ze alles zelf te regelen en daardoor komen er dus problemen in de wereld.
Omdat ze denken te weten wat het beste is.
oke ze zouden het eeuwige leven hebben kunnen krijgen dor van de vrucht van de boom des levens te eten, dan zouden ze eeuwig leven hebben gehad.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Toch maar eens Genesis 3 erop naslaan. Nu vertel je onzin.
Maar hij was wel gestorven voor alle zonden in de wereld? En die zonden heeft toch iedereen al standaard... door de erfzonde?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Is ook niet gestorven voor de erfzonde Dat is een later bedenksel.
Je hebt ook nog de theorie van de oude-aarde-creationisten.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Optie 2 kan best aansluiten bij mijn oplossing.
Even in een spoiler () voor degenen die het nog niet gelezen hebben. Ik heb gewoon een paar opmerkingen bij de tekst. Het scheppingsverhaal was verder al bekend voor mij, dus geen onverwachte dingen gelezen. In het algemeen viel het me heel erg mee, vond het helemaal geen zware tekst om te lezen.
Ik herken me totaal niet in je idee dat Eva direct al ondergeschikt zou worden gesteld aan Adam? Dat komt naar mijn idee later op het moment van de zondeval, dat God zegt: Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iedereen gaat er hier vanuit dat 'christenen' alles wat in de bijbel staat toejuichen. Maar veel dingen in de bijbel zijn voor christenen net zo goed een vreemd raadsel als voor jullie. Niet voor niets bestaat er zoiets als bijbelstudie, het bestuderen van bijbelteksten en zoiets als een preek in de dienst, waar wordt gepoogd de bijbeltekst uit te leggen of te verduidelijken door er geschiedenis bij te halen of het in symbolische context te plaatsen bijvoorbeeld. Het verschilt ook nogal per christen in hoeverre men iets letterlijk neemt of daadwerkelijk ziet als het woord van God. Zeker met het OT is dat vaak lastig. Het is immers ook een verhaal, door mensen geschreven..quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:18 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
En, hoe konden ze weten dat het slecht was om van die boom te eten (of uberhaupt dat het slecht is om tegen gods wil in te gaan) als ze geen kennis van goed en kwaad hadden?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:44 schreef Milchat het volgende:
Om even bij genesis te blijven: het verbaast me dat niemand nog iets heeft gezegd over waarom die boom van goed en kwaad er überhaupt stond. Waarom gaf God mensen de keuze om voor kwaad te kiezen als hij ook gewoon die keuze niet kon geven?
Als je er vanuit gaat dat God alles weet, dan wist hij ook dat ze toch van die boom zouden gaan eten.
Nou ja, God had het ze verboden in elk geval.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:56 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En, hoe konden ze weten dat het slecht was om van die boom te eten (of uberhaupt dat het slecht is om tegen gods wil in te gaan) als ze geen kennis van goed en kwaad hadden?
Een discussie van evolutie lijkt me hier een beetje off topic, maar ik wil het toch gezegd hebben: dit is niet hoe wetenschappelijke theorieen werken. Het is niet alsof 'evolutietheorie' bij bewijs 'evolutiefeit' wordt, net zo min als 'zwaartekrachttheorie' bij bewijs 'zwaartekrachtfeit' wordt.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat de theorie van Darwin niet is bewezen.
Je hebt gelijk, maar snapt denk ik wel wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een discussie van evolutie lijkt me hier een beetje off topic, maar ik wil het toch gezegd hebben: dit is niet hoe wetenschappelijke theorieen werken. Het is niet alsof 'evolutietheorie' bij bewijs 'evolutiefeit' wordt, net zo min als 'zwaartekrachttheorie' bij bewijs 'zwaartekrachtfeit' wordt.
Theorieen verklaren feiten, maar worden nooit feiten op zich.
Dat ligt er 100% aan wie je het vraagt. Katholieken denken bijvoorbeeld, in navolging van St.-Augustinus, dat de mens sterfelijk is geworden door het eten van de appel. Dat wil zeggen, sterfelijkheid is veroorzaakt door de erfzonde. Iemand die vrij is van de erfzonde, is niet sterfelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
oke ze zouden het eeuwige leven hebben kunnen krijgen dor van de vrucht van de boom des levens te eten, dan zouden ze eeuwig leven hebben gehad.
Nee, feitelijk niet. Want zeggen dat de evolutietheorie niet bewezen is, lijkt verdacht veel op een suggestie dat het onzin is. Wat bedoel je dan wel?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar snapt denk ik wel wat ik bedoelde.
Omdat de massa dit doet.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 13:15 schreef Jappie het volgende:
De bijbel heet een spiritueel boek te zijn..waarom probeert iedereen er dan toch zo wanhopig een letterlijk "materieel" scheppingsverhaal in te lezen ?
Dat het niet zeker is dat het exact zo gegaan is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, feitelijk niet. Want zeggen dat de evolutietheorie niet bewezen is, lijkt verdacht veel op een suggestie dat het onzin is. Wat bedoel je dan wel?
Uhm, nee.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar snapt denk ik wel wat ik bedoelde.
Bij bewijs wordt een theorie overigens een wet.
(moeite waard om het hele stuk te lezen overigens)quote:Regardless of which definitions one uses to distinguish between a law and a theory, scientists would agree that a theory is NOT a "transitory law, a law in waiting". There is NO hierarchy being implied by scientists who use these words. That is, a law is neither "better than" nor "above" a theory. From this view, laws and theories "do" different things and have different roles to play in science. Furthermore, notice that with any of the above definitions of law, neither scientists nor nature "conform" to the law. In science, a law is not something that is dictated to scientists or nature; it is not something that a scientist or nature has to do under threat of some penalty if they don't conform.
En is het goed of slecht om iets te doen dat verboden is (is m.i. afhankelijk van wat datgene is dat verboden is)?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:58 schreef Milchat het volgende:
[..]
Nou ja, God had het ze verboden in elk geval.
Waar in godsnaam staat er in het N.T. dat Jezus gestorven is voor alle zonden van de hele wereld ??quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:29 schreef LuNaTiC het volgende:
Maar hij was wel gestorven voor alle zonden in de wereld? En die zonden heeft toch iedereen al standaard... door de erfzonde?
In elk geval wilden ze niet iets doen dat van God niet mocht. Is het niet gewoon zo simpel? Dan hoef je niet te weten of het slecht is als je het toch doet. Je doet het namelijk gewoon niet omdat God dat zegt.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:47 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En is het goed of slecht om iets te doen dat verboden is (is m.i. afhankelijk van wat datgene is dat verboden is)?
Hoe bepaal je dat zonder kennis van goed en kwaad?
Daar nu net ga je geen barst wijzer van worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:51 schreef Milchat het volgende:
Niet voor niets bestaat er zoiets als bijbelstudie, het bestuderen van bijbelteksten en zoiets als een preek in de dienst, waar wordt gepoogd de bijbeltekst uit te leggen of te verduidelijken door er geschiedenis bij te halen of het in symbolische context te plaatsen bijvoorbeeld.
En God had ook gelogen in elk geval.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:58 schreef Milchat het volgende:
[..]
Nou ja, God had het ze verboden in elk geval.
Ach, niemand is er bij geweest natuurlijk, maar je vind door de bijbel heen verhaallijnen, terugkerende symbolieken, etc. En vaak is er context vanuit andere geschiedenisverhalen. Er is een hele universitaire studie theologie, dan moet je er toch in elk geval iets mee kunnenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar nu net ga je geen barst wijzer van worden.
Tja, dat vreesde ik reeds bij aanvang.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:51 schreef Milchat het volgende:
Zullen we het anders bij genesis 1-4 houden voorlopig? Dit is niet bij te benen namelijk. We belanden vanzelf in het NT aan
Maar de slang wist beter. En stel nu eens dat ze geen kennis hadden genomen van goed en kwaad, waren ze dan beter af dan de beesten ? En vergeet vooral niet dat dit een vervormde versie is van een Sumerische tekst en lees dit niet als letterlijk verslag.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:53 schreef Milchat het volgende:
[..]
In elk geval wilden ze niet iets doen dat van God niet mocht. Is het niet gewoon zo simpel? Dan hoef je niet te weten of het slecht is als je het toch doet. Je doet het namelijk gewoon niet omdat God dat zegt.
Zie nog eens Genesis 3. A&E gingen niet dood door het eten van de boom van kennis. De goden waren bang dat de mens even wijs zouden worden als zij.quote:
Ik zal verder niet inhoudelijk op ingaan en proberen om niet te ver vooruit te lopen zoals iemand terecht opmerkt.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar in godsnaam staat er in het N.T. dat Jezus gestorven is voor alle zonden van de hele wereld ??
Er staat wel ' hij is gestorven door onze zonden ', en wat zou dát kunnen betekenen ? Onze = joden van zijn generatie en niemand anders. Wat waren die ' zonden ' ? Dit slaat op de joden die de Wet van Mozes ( Torah ) niet meer naleefden, en dat was toen reeds de meerderheid. Vrome joden noemden ze ' heidenen '. Dit was ook de doelgroep van Paulus. Door zich niet meer te houden aan deze ' wet ' kwam de zo gezegde voorspelling uit dat men enkel van de onderdrukker zou bevrijd worden als men deze regels tot de jota zouden volgen. ( zie Matt.5 : 17 ) En gezien Jezus' aanhang daardoor te klein was geworden ( door collaboratie van de ' heidenen ' ) heeft hij deze opstand verloren en is hiervoor gekruisigd. Hij is dus gestorven door de "zonden" van de gehelleniseerde joden.
En ik mag hen niet wijzen op dit misverstand ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:18 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Ik zal verder niet inhoudelijk op ingaan en proberen om niet te ver vooruit te lopen zoals iemand terecht opmerkt.
Wel wil ik vast even voorstellen om vast te stellen hoe we verder gaan in deze thread. PUUR wat in de bijbel staat of kunnen we ook buiten die grenzen discussiëren? De interpretatie die ik gaf is immers wat ik de christenen hoor zeggen. Nu kan het natuurlijk dat ze hun thelogie op basis van de bijbel helemaal mishebben maar dat is toch een beetje de essentie van het christendom, dat iedereen christen kan worden als ie zich overgeeft tot Christus?
Vandaar mijn deskundige toelichting ( als atheïst ).quote:Het maakt mij niet uit verder natuurlijk, maar als we het over de gehele bijbel hebben dan lijkt het me toch ook handig om erbij te halen wat mainstream theologie is voor die christenen. Heb iig nog nooit een christen gehoord die bovenstaande verhaal erbij vertelde.
Wij gebruiken hier het O.T. en daar staat wel wat andersof toch niet ? :quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:20 schreef Shokirbek85 het volgende:
ג וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ: פֶּן-תְּמֻתוּן
Eva zegt hier : "but of the fruit of the tree which is in the midst of the garden, God hath said: Ye shall not eat of it, neither shall ye touch it, lest ye die.'
Terwijl God tegen Adam zei :
טז וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל
And the LORD God commanded the man, saying: 'Of every tree of the garden thou mayest freely eat
יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת
but of the tree of the knowledge of good and evil, thou shalt not eat of it; for in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die
RASHI verklaard bvb dat , doordat Eva niet de naam van de boom noemt plus verteld dat als ze 'hem aanraken' zullen sterven, de slang hiervan misbruik maakte. In de verklaring van RASHI is dan ook te lezen dat hij denkt dat de slang Eva duwde totdat ze de boom had aangeraakt en dan te zeggen " Zie je wel Eva? Je bent niet doodgegaan. En je zult ook niet doodgaan als je van zijn vruchten eet"
RASHI meent dus dat de slang slim was en gebruikte Eva's verkeerde interpretatie van wat God tegen de Mens (Adam) had gezegd. Want de boom in het midden was niet de boom van kennis van goed en kwaad maar de levensboom. Plus heeft God dat 'je mag hem niet aanraken' helemaal niet verteld. De 'slang' maakte dus gebruik van de verkeerde idee wat niet mocht.
De joodse verklaarders zijn overigens niet van mening dat dit de reden is dat ze uit Gan Eden zijn verdreven. De bijbel geeft niet de reden aan waarom ze zijn vedreven. De joodse verklaarders denken dat het niet zozeer het eten van de vruchten was , maar het liegen wat ze daarna deden toen God hen ( Eva en Adam) vroeg wat er was gebeurd. Want beiden gaven van alles de schuld en niet zichzelf.
Mede door dit verhaal benadrukken de joodse leraren hun studenten dus ook om zorgvuldig met je woorden om te gaan, want als je iets verkeerds zegt of overbrengt heeft het grote gevolgen ( het jodendom haalt lessen uit dit soort verhalen) In Pirké Avot lees je dan ook :
''Jullie zijn wijs, dus wees zorgvuldig met je woorden''
Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:26 schreef ATON het volgende:
[..]
En ik mag hen niet wijzen op dit misverstand ?
[..]
Vandaar mijn deskundige toelichting ( als atheïst ).
Ik heb hier van de buurvrouw een Nederlandse Bijbel gekregen ( ze is Christelijk) en een Hongaarse Bijbel en ik zie weinig verschillen, alleen de taal. De OT is hetzelfde. Met Hebreeuws kun je alle kanten op namelijk. Ik gebruik de Engelse tekst die zo goed mogelijk past bij de orginele Hebreewse tekst ( het zal nooit hetzelfde zijn!)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Wij gebruiken hier het O.T. en daar staat wel wat andersof toch niet ? :
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Bible/Genesistoc.html
Genesis 1 Complete Jewish Bible (CJB) op internet:quote:1: IN THE beginning G-d created the heaven and the earth.2 Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of G-d hovered over the face of the waters.3 And G-d said: 'Let there be light' And there was light.4 And G-d saw the light, that it was good; and G-d divided the light from the darkness.5 And G-d called the light Day, and the darkness He called Night And there was evening and there was morning, one day.
vergelijk met waar ik mijn bron uit haal:quote:Parashah 1: B’resheet (In the beginning) 1:1–6:8 1 In the beginning God created the heavens <------- and the earth. 2 The earth was unformed and void, darkness was on the face of the deep, and the Spirit of God hovered over the surface of the water. 3 Then God said, “Let there be light”; and there was light. 4 God saw that the light was good, and God divided the light from the darkness. 5 God called the light Day, and the darkness he called Night. So there was evening, and there was morning, one day.
Zie je hoe verschillend het kan zijn maar tevens hetzelfde? het is afhankelijk van de vertaler(s). Maar het OT in de christelijke bijbel is precies hetzelfde als die van de joodse bijbel. Geloof me. Ik heb het afgelopen weekend nog gevraagd aan de rabbijn.quote:1 In the beginning God created the heaven and the earth. 2 Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. 3 And God said: 'Let there be light.' And there was light. 4 And God saw the light, that it was good; and God divided the light from the darkness. 5 And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day. {P}
De slang zegt tegen Eva dat als ze van de boom eet dat ze dan als goden zullen zijn. Er staat niet dat God daar bang voor is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Zie nog eens Genesis 3. A&E gingen niet dood door het eten van de boom van kennis. De goden waren bang dat de mens even wijs zouden worden als zij.
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:38 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.en het eerste zinnetje klonk een beetje geïrriteerd, vandaar mijn vraag.
(ik vind het alleen maar leerzaam dit topic, en dit soort replies).
ik vraag me dan wel af hoe het zit met het evangelie en het vergaren van volgers - ze waren er vast niet op uit om alleen joden zich te laten aansluiten. Aangezien het NT het 'vervolg' was van het OT, hebben ze in het NT het dan niet zo 'gespind' dat die zonden op iedereen sloeg, ipv alleen die joden (aangezien de joden Jezus ook als een valse profeet zagen?)
Was vast niet mijn bedoeling.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:38 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.en het eerste zinnetje klonk een beetje geïrriteerd, vandaar mijn vraag.
Dat is niet zo eenvoudig op een twee drie uit te leggen. Aanvankelijk was het de bedoeling van de evangelisten, volgers van Paulus , om rond de figuur Jezus de nazarener een mysterie-cultus te verzinnen zoals er wel meer waren toen. De bekendste was de Mithrascultus waar zeer veel elementen uit zijn overgenomen. aanvankelijk was dit geschreven voor gehelleniseerde joden ( " heidenen " ). Dit waren geen sekten of dogmatische scholen, maar eerder filosofische verenigingen. Elk van die verenigingen hadden hun eigen ' evangelie '. Men kon ook als niet-jood zich aansluiten. Het is pas op het eind van de 2e eeuw dat de "Roomse school " de bovenhand kreeg en er een religie ( sekte ) van gemaakt heeft. Hieruit ontstonden conflicten die het Rijk best kon missen, tot Constantijn zich er mee ging bemoeien en er een eenheidsgodsdienst van gemaakt heeft ( concilie van Nicea ), maar lang niet alle neuzen keken in dezelfde richting. Uit deze ' ketters ' is later de Islam ontstaan. Dit staat natuurlijk veraf van de historische figuur, wat een vrome ijveraar was met messiaanse ambities.quote:ik vraag me dan wel af hoe het zit met het evangelie en het vergaren van volgers - ze waren er vast niet op uit om alleen joden zich te laten aansluiten. Aangezien het NT het 'vervolg' was van het OT, hebben ze in het NT het dan niet zo 'gespind' dat die zonden op iedereen sloeg, ipv alleen die joden (aangezien de joden Jezus ook als een valse profeet zagen?)
O nee? En wat zou hier dan de reden zijn buiten de vrees dat de mens hun gelijke zou worden ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 19:56 schreef Milchat het volgende:
[..]
De slang zegt tegen Eva dat als ze van de boom eet dat ze dan als goden zullen zijn. Er staat niet dat God daar bang voor is.
En vanwaar haal je deze conclusie ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:01 schreef Milchat het volgende:
[..]
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.
Vergeet niet dat er ook een botsing is gekomen tussen de joden en het hellenisme. Athene kwam in contact met de herboren Jezurelem en de joden over de hele wereld ervaarden de volle kracht van het hellenisme. Dus het volk dat ooit de Torah (de 5 boeken van Moshe) en zijn profetieën had geschapen vaak als reactie op hun culturele confrontatie met het heidendom van de Vruchtbare Halve maan, onderging in de 2e eeuw vdj een nieuw heidendom. Dus de schrijfers uit die periode ervaarde het hellenisme en hebben hun visie hierop vast gelegd. Die echo's van de Perzische periode die nog in de lucht waren werden bijv de boeken Judit en Tobit geschreven. Verhalen lijkende op de Bijbel over moed en geloof.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:01 schreef Milchat het volgende:
[..]
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.
Voor mij komt dat al voort uit het feit dat Eva uit Adam wordt geschapen. Blijkbaar is de vrouw niet belangrijk genoeg om 'los' geschapen te worden, maar wordt zij uit de man gehaald.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik herken me totaal niet in je idee dat Eva direct al ondergeschikt zou worden gesteld aan Adam? Dat komt naar mijn idee later op het moment van de zondeval, dat God zegt: Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.
Het gaat niet over man en vrouw zoals wij die kennen. De man staat boven de vrouw omdat de vrouw de ontvanger is. Een man kan geven. Een vrouw niet. Vandaar dat de man besneden dient te worden en de vrouwen niet. Een man kan geven aan de schepper. Wij (Adam) hebben de vrouw ( ontvanger) en de man ( gever ) in ons.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik herken me totaal niet in je idee dat Eva direct al ondergeschikt zou worden gesteld aan Adam? Dat komt naar mijn idee later op het moment van de zondeval, dat God zegt: Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.
Dat is de christelijke versie joh, en niet de joodse. Je zal toch eens een keuze moeten maken hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:17 schreef Shokirbek85 het volgende:
Deze literatuur is het resultaat van joden die lijden. Omdat men het lijden niet konden stoppen ontstond dus ook het idee van een Messias. Een bovenmenselijk tussenkomst van God. Een UItverkorene, die dan op de dag des oordeel de goede van de kwade zal berechten. Er zou een kosmische oorlog komen.
Wat een onzin !!!! Kan je écht niks beters verzinnen ??quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:31 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Het gaat niet over man en vrouw zoals wij die kennen. De man staat boven de vrouw omdat de vrouw de ontvanger is. Een man kan geven. Een vrouw niet. Vandaar dat de man besneden dient te worden en de vrouwen niet. Een man kan geven aan de schepper. Wij (Adam) hebben de vrouw ( ontvanger) en de man ( gever ) in ons.
Paulus spreekt ergens over dat de man boven de vrouw staat en christus boven de man , correct? Hij heeft het hier niet over fysiek mannetje en vrouwtje hè. Hij spreekt ook over de besnijdenis van het hart. Als je wat meer verdiept in de joodse liturgie begrijp je Paulus ook beter.
Vaak wordt (in mijn ogen) Paulus door Christenen en joden onterecht de stichter van een nieuw soort geloof genoemd. Ben het daar niet mee eens.
Daarom is Adam besneden 'gekomen'
Dat staat dus heel duidelijk in genesis 3, zodra ze van de vrucht van de boom des levens zouden eten zouden ze het eeuwige leven krijgen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ligt er 100% aan wie je het vraagt. Katholieken denken bijvoorbeeld, in navolging van St.-Augustinus, dat de mens sterfelijk is geworden door het eten van de appel. Dat wil zeggen, sterfelijkheid is veroorzaakt door de erfzonde. Iemand die vrij is van de erfzonde, is niet sterfelijk.
Augustinus schreef dat als reactie op de Pelagianen, die dachten dat mensen sowieso sterfelijk waren, als onderdeel van de natuur.
Hé, zeg dat tegen de katholieken. Ik heb het niet verzonnen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat staat dus heel duidelijk in genesis 3, zodra ze van de vrucht van de boom des levens zouden eten zouden ze het eeuwige leven krijgen.
voordat ze die kans kregen werden ze verbannen uit het paradijs.
ja, maar ik wou het jou ook even laten zien/ wetenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hé, zeg dat tegen de katholieken. Ik heb het niet verzonnen.
Daar heb je niets aan, want ik vind het toch allemaal onzin.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ja, maar ik wou het jou ook even laten zien/ weten
Is geen kwestie van een keuze maken maar naar de historische feiten kijken. Kijken naar het ontstaan van deze schrijvers, profetieen en nieuwe manier van literatuur.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 01:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is de christelijke versie joh, en niet de joodse. Je zal toch eens een keuze moeten maken hoor.
Zeg dan maar in je Joods studiecentrum dat een messias een gezalfde koning is. Niets meer en niets minder. Cyrus de Grote is ooit door de joden als messias aanzien. Laat je verder niks wijs maken.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 08:45 schreef Shokirbek85 het volgende:
Nee. Komt van mijn lessen op het Joodse studie centrum joh.
Dat laatste lijkt mij het meest logische (als we er even vanuit gaan dat de Bijbel waargebeurd zou zijn hè). Mensen zaten toen nog heel dicht bij de 'volmaaktheid'. Adam en Eva waren dat (wat blijkbaar niet wegneemt dat ze zo'n gigantische fout begaan en al zo relatief snelquote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier ook gelezen. Ging erg snel en ik vond het ook zeker geen zware kost. Maar wat een tempo in die paar bladzijdes! In de Bijbel, maar ook hier, zeg! Tof.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij opviel:
Adam en Eva maken beide de fout om van de verboden boom te eten. Eva wordt gestraft en alle vrouwen na haar (je zou het kunnen impliceren als een straf alleen voor haar in de tekst, maar elke vrouw krijgt hiermee te maken, dus erfzonde): barensweeën èn 'uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen'. Dat laatste lijkt wel een deel van de straf. (En wat jij zegt: meteen al die ondergeschiktheid. ((Edit: ik zie nu dat jij het hebt over Eva die uit de man wordt geschapen, als 'mannin', met die rib.)) En ja, dat gaat nog veel erger worden.) Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha
).
Genesis. Sprak altijd erg tot de verbeelding bij mij als kind. Het is echt weer zo'n verhaal met een 'lesje', in dit geval tegen hebzucht. Qua incest is het me nooit echt opgevallen, maar het is ook wel lang geleden allemaal. Maar die zoutpilaar, dat weet ik nog welquote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:33 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ah, ben benieuwd! In welk bijbelboek staat dat verhaal? (Met andere woorden: duurt het nog een jaar voor we hieraan toekomen? :p).
[ Bericht 2% gewijzigd door Grunge. op 10-10-2014 02:52:32 ]
Eeuwig leven zonder God, in afzondering van God. De zonde van Adam en Eva is als een muur tussen hen en God in komen te staan en dat moet eerst ongedaan gemaakt worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:31 schreef ATON het volgende:
[..]
O nee? En wat zou hier dan de reden zijn buiten de vrees dat de mens hun gelijke zou worden ?
Gen 3: 22 De HEER God zei: ‘Nu de mens in de kennis van goed en kwaad als een van Ons is geworden, wil Ik voorkomen dat hij zijn hand uitstrekt en ook van de boom van het leven plukt. Door daarvan te eten, zou hij eeuwig blijven leven!’ 23 Daarom verwees de HEER God hem uit de tuin van Eden, en moest hij de grond gaan bebouwen waaruit hij was genomen. 24 Hij verjoeg dus de mens uit de tuin, en aan de oostkant van de tuin van Eden plaatste Hij de kerubs en de vlam van het wentelend zwaard, om de weg naar de boom van het leven te bewaken.
Wat concludeer ik hier dan? Ik probeer alleen een stukje uitleg te geven over hoe het OT en NT verbonden zijn en ik noem voorbeelden uit het NT die al voorbode zijn van Jezus' komst.quote:
Je zou het ook zo kunnen zien dat man en vrouw juist gelijk zijn, ze zijn immers uit hetzelfde stof/vlees/lichaam geschapen?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:23 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Voor mij komt dat al voort uit het feit dat Eva uit Adam wordt geschapen. Blijkbaar is de vrouw niet belangrijk genoeg om 'los' geschapen te worden, maar wordt zij uit de man gehaald.
In de zondeval wordt het inderdaad wel duidelijker, maar ik vind dat hier het begin al ligt.
Ik stel voor dat je de nederlandse vertalingen in http://www.biblija.net/biblija.cgi gebruikt. Misschien dat je het hebreeuwse alfabet ook kunt translitereren?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:20 schreef Shokirbek85 het volgende:
ג וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ: פֶּן-תְּמֻתוּן
Eva zegt hier : "but of the fruit of the tree which is in the midst of the garden, God hath said: Ye shall not eat of it, neither shall ye touch it, lest ye die.'
Terwijl God tegen Adam zei :
טז וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל
And the LORD God commanded the man, saying: 'Of every tree of the garden thou mayest freely eat
יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת
but of the tree of the knowledge of good and evil, thou shalt not eat of it; for in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die
RASHI verklaard bvb dat , doordat Eva niet de naam van de boom noemt plus verteld dat als ze 'hem aanraken' zullen sterven, de slang hiervan misbruik maakte. In de verklaring van RASHI is dan ook te lezen dat hij denkt dat de slang Eva duwde totdat ze de boom had aangeraakt en dan te zeggen " Zie je wel Eva? Je bent niet doodgegaan. En je zult ook niet doodgaan als je van zijn vruchten eet"
RASHI meent dus dat de slang slim was en gebruikte Eva's verkeerde interpretatie van wat God tegen de Mens (Adam) had gezegd. Want de boom in het midden was niet de boom van kennis van goed en kwaad maar de levensboom. Plus heeft God dat 'je mag hem niet aanraken' helemaal niet verteld. De 'slang' maakte dus gebruik van de verkeerde idee wat niet mocht.
De joodse verklaarders zijn overigens niet van mening dat dit de reden is dat ze uit Gan Eden zijn verdreven. De bijbel geeft niet de reden aan waarom ze zijn vedreven. De joodse verklaarders denken dat het niet zozeer het eten van de vruchten was , maar het liegen wat ze daarna deden toen God hen ( Eva en Adam) vroeg wat er was gebeurd. Want beiden gaven van alles de schuld en niet zichzelf.
Mede door dit verhaal benadrukken de joodse leraren hun studenten dus ook om zorgvuldig met je woorden om te gaan, want als je iets verkeerds zegt of overbrengt heeft het grote gevolgen ( het jodendom haalt lessen uit dit soort verhalen) In Pirké Avot lees je dan ook :
''Jullie zijn wijs, dus wees zorgvuldig met je woorden''
Ik kan geen Hebreeuws typen dus heb hem gekopieerd uiteraard.
Dat is een fijnere interpratie, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:06 schreef Milchat het volgende:
[..]
Je zou het ook zo kunnen zien dat man en vrouw juist gelijk zijn, ze zijn immers uit hetzelfde stof/vlees/lichaam geschapen?
Ohh ja de zoutpilaar, dat weet ik ook nog wel - ergens ver achterin mijn geheugen gaat een lampje branden!quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 02:29 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Hier ook gelezen. Ging erg snel en ik vond het ook zeker geen zware kost. Maar wat een tempo in die paar bladzijdes! In de Bijbel, maar ook hier, zeg! Tof.
Wat mij opviel:
Adam en Eva maken beide de fout om van de verboden boom te eten. Eva wordt gestraft en alle vrouwen na haar (je zou het kunnen impliceren als een straf alleen voor haar in de tekst, maar elke vrouw krijgt hiermee te maken, dus erfzonde): barensweeën èn 'uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen'. Dat laatste lijkt wel een deel van de straf. (En wat jij zegt: meteen al die ondergeschiktheid. ((Edit: ik zie nu dat jij het hebt over Eva die uit de man wordt geschapen, als 'mannin', met die rib.)) En ja, dat gaat nog veel erger worden.) Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha
).
[..]
Genesis. Sprak altijd erg tot de verbeelding bij mij als kind. Het is echt weer zo'n verhaal met een 'lesje', in dit geval tegen hebzucht. Qua incest is het me nooit echt opgevallen, maar het is ook wel lang geleden allemaal. Maar die zoutpilaar, dat weet ik nog wel.
Door het eten van die vrucht werden ze zich bewust van wat 'goed' en 'fout' is... Dat is de symboliek ervan i.m.o.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 03:32 schreef Grunge. het volgende:
Oh ja, Genesis 1-4, goed om daar even bij te blijven inderdaad.
Ik vind het ook zo fascinerend dat Adam en Eva naakt waren zonder schaamte en na het eten van de vrucht van de Boom van de Kennis van Goed en Kwaad zo snel mogelijk vijgenbladeren zochten om zich te bedekken. Het lijkt bijna wel figuurlijk. Waarom zouden ze zich schamen voor hun naaktheid? Ze hadden geen referentiekader. Ze schaamden zich tegenover God, hun maker. Komt bijna symbolisch op me over. Spirituele naaktheid. Of zou het ook zo bedoeld zijn? Ik kan me niet voorstellen dat ze zich letterlijk schaamden.
Dat je jouw persoonlijke mening, maar dit is niet uit deze tekst op te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:04 schreef Milchat het volgende:
[..]
Eeuwig leven zonder God, in afzondering van God. De zonde van Adam en Eva is als een muur tussen hen en God in komen te staan en dat moet eerst ongedaan gemaakt worden.
Fout ! Men kan hier hooguit opmaken dat men uitkeek naar een troonopvolger uit de stamboom van David, maar van Jezus is daarvan geen sprake.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:05 schreef Milchat het volgende:
Wat concludeer ik hier dan? Ik probeer alleen een stukje uitleg te geven over hoe het OT en NT verbonden zijn en ik noem voorbeelden uit het NT die al voorbode zijn van Jezus' komst.
Hè, hoezo fout? Er komen meerdere beloftes voor in het OT van Jezus' komst als verlosser of zoon van God. Bijv. in Jesaja en Jeremia.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Fout ! Men kan hier hooguit opmaken dat men uitkeek naar een troonopvolger uit de stamboom van David, maar van Jezus is daarvan geen sprake.
Geef me maar eens de verzen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:42 schreef Milchat het volgende:
[..]
Hè, hoezo fout? Er komen meerdere beloftes voor in het OT van Jezus' komst als verlosser of zoon van God. Bijv. in Jesaja en Jeremia.
Ik geef je er een, voor de rest is google your friend. Jesaja 7:14: Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen.quote:
Je vraagt me dus iets te zoeken wat er niet staat ??????quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:58 schreef Milchat het volgende:
Ik geef je er een, voor de rest is google your friend.
Als je wat uit zijn context haalt kan je er van alles mee voorspellen. Daarom de volledige vers hieronder.quote:Jesaja 7:14: Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen.
Die smoes heeft al een lange grijze baard hoor. Had totaal niks met Jezus te maken.quote:Immanuël wordt vertaald als 'God met ons'. Dat is een van de vele benamingen van Jezus in de bijbel.
" de jonge vrouw IS zwanger, ze zal SPOEDIG een zoon baren " : Staat duidelijk in de tegenwoordige tijd. Indien het zou gaan om een voorspelling, zou deze zin er zo moeten uitzien: " de jonge vrouw ZAL zwanger WORDEN, ze zal DAN een zoon baren ".quote:Jes. 7:10 De HEER liet verder tegen Achaz zeggen: 11 ‘Vraag om een teken van de HEER, uw God, hetzij uit de diepte van het dodenrijk hetzij uit de hoge hemel.’ 12 Maar Achaz antwoordde: ‘Nee, ik zal geen teken vragen, ik zal de HEER niet op de proef stellen.’ 13 Toen antwoordde Jesaja: ‘Luister, huis van David. Is het niet genoeg de mensen te tergen? Moet u nu ook mijn God tergen? 14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel noemen. 15 Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen. 16 Want voordat de jongen in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen, zal het land van de beide koningen die u zo veel angst inboezemen, ontvolkt zijn. 17 En voor u, uw volk en uw koningshuis zal de HEER een tijd laten aanbreken zoals men niet meer heeft meegemaakt sinds Efraïm zich van Juda afscheidde: de heerschappij van Assyrië.’
Niet dus. Je praat wel de smoesjes na die ze je al 20 jaar verkopen.quote:En nou niet meer zo snel fout roepen a.u.b., ik heb toch best een beetje respectabele bijbelkennis opgedaan in mijn 20-jarige christelijke leven
We zitten duidelijk niet op een lijn, maar ik heb geen zin in welles-nietes gesprekken. Dus ga je er zelf in verdiepen of anders laat ik het hierbijquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Je vraagt me dus iets te zoeken wat er niet staat ??????
[..]
Als je wat uit zijn context haalt kan je er van alles mee voorspellen. Daarom de volledige vers hieronder.
[..]
Die smoes heeft al een lange grijze baard hoor. Had totaal niks met Jezus te maken.
[..]
" de jonge vrouw IS zwanger, ze zal SPOEDIG een zoon baren " : Staat duidelijk in de tegenwoordige tijd. Indien het zou gaan om een voorspelling, zou deze zin er zo moeten uitzien: " de jonge vrouw ZAL zwanger WORDEN, ze zal DAN een zoon baren ".
[..]
Niet dus. Je praat wel de smoesjes na die ze je al 20 jaar verkopen.
Ik dacht even dat de Bijbel hier onder de loep zou genomen worden.... niet dus.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:20 schreef Milchat het volgende:
[..]
We zitten duidelijk niet op een lijn, maar ik heb geen zin in welles-nietes gesprekken.
Dat die ik reeds 25 jaar hoor. Je kan me dus nog moeilijk wat nieuws aanbrengen met deze attitude.quote:Dus ga je er zelf in verdiepen of anders laat ik het hierbij
Ja we gingen toch ook de bijbel onder de loep nemen? Alleen ik heb het idee dat wij er totaal verschillend naar kijken. Jij begint over smoesjes, dan kan ik daar weinig meer mee. Naar mijn idee heb je geen open houding maar zoek je bevestiging dat de bijbel onzin is. Klopt dat?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik dacht even dat de Bijbel hier onder de loep zou genomen worden.... niet dus.
[..]
Dat die ik reeds 25 jaar hoor. Je kan me dus nog moeilijk wat nieuws aanbrengen met deze attitude.
Was het de bedoeling dat we met alles op een lijn zouden zitten en geregeld elkaars bolletje gingen aaien ?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:00 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja we gingen toch ook de bijbel onder de loep nemen? Alleen ik heb het idee dat wij er totaal verschillend naar kijken.
Jij begon met smoesjes ! Ik heb je aangetoond dat je deze vers uit zijn verband gerukt hebt. En waar blijkt de tweede verwijzing ?quote:Jij begint over smoesjes, dan kan ik daar weinig meer mee.
Ik heb nu net WEL een open houding. Jij bent het die verstart je vastklampt aan een schoolse verklaring ( smoes maw ). Heb ik hier iets geschreven dat de bijbel onzin is ? Last van vooroordelen ? Met deze houding kan je op deze topic weinig komen doen hoor.quote:Naar mijn idee heb je geen open houding maar zoek je bevestiging dat de bijbel onzin is.
Klopt dat?
Nee, dat was niet de bedoeling. Maar ik was ook niet uit op discussies.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Was het de bedoeling dat we met alles op een lijn zouden zitten en geregeld elkaars bolletje gingen aaien ?
[..]
Jij begon met smoesjes ! Ik heb je aangetoond dat je deze vers uit zijn verband gerukt hebt. En waar blijkt de tweede verwijzing ?
[..]
Ik heb nu net WEL een open houding. Jij bent het die verstart je vastklampt aan een schoolse verklaring ( smoes maw ). Heb ik hier iets geschreven dat de bijbel onzin is ? Last van vooroordelen ? Met deze houding kan je op deze topic weinig komen doen hoor.
Het is alsof de vrouw - niet Eva maar De Vrouw - meteen de boeman is. Zij, die vuige verleidster en die arme man die erin traptquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ohh ja de zoutpilaar, dat weet ik ook nog wel - ergens ver achterin mijn geheugen gaat een lampje branden!
En inderdaad, de straf voor man en de straf voor vrouw zijn niet echt in verhouding. Je zou kunnen argumenteren dat Eva Adam tot het eten van de appel heeft verleid, maar kom op: Adam had gewoon eigen vrije keus en hóefde niet van de appel te eten. Bovendien werd Eva er net zo goed toe verleid door de slang.
Dus Adam had ook best wat zwaarder gestraft mogen worden. Door ongesteld te worden ofzo.
(Ik vind dit dus wel een duidelijk voorbeeld van een 'verklaring van iets waarvan we nog niet weten hoe het echt zit'. Dit lijkt op een verklarende mythe om uit te leggen waarom vrouwen menstrueren en barenspijn hebben.)
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 10:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door het eten van die vrucht werden ze zich bewust van wat 'goed' en 'fout' is... Dat is de symboliek ervan i.m.o.
Wat mij betreft kunnen we wel naar Genesis 6 tot en met 9. De zondvloed. Snel gelezen maar wel een bekend en heftig verhaal. Ik heb het idee dat iedereen die hier meedoet ook wel snel bijgelezen is, behalve dan Morrigan omdat die meestal in het weekeinde online is, maar die kan Genesis 1-9 waarschijnlijk ook wel achter elkaar lezen/bespreken omdat het niet veel is, qua leesvoer. Ik hoor wel wat jullie vinden. Genesis 6-9 voor donderdag de zestiende? Misschien is dat wel goed, om steeds te kijken hoeveel dagen we ergens voor gaan nemen per hoofdstukken. (Hierna komt de Toren van Babel, dat is één hoofdstuk. Daar hebben we ook geen week voor nodig, denk ik. Maar er komen ook langere stukken, zoals het verhaal van Jozef. Dertien hoofdstukken. Dus per keer kijken naar hoe lang we erover doen lijkt me het beste.)quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:12 schreef Milchat het volgende:
[..]
Nee, dat was niet de bedoeling. Maar ik was ook niet uit op discussies.
Prima dat je een open houding hebt, ik probeer ook een open houding te hebben. Ik probeer niemand de les te lezen, ik dacht dat mensen het misschien interessant zouden vinden meer informatie. Iedereen is uiteraard een beetje bevooroordeeld, maar ik doe mijn best dat niet te zijn.
Relax, dan doe ik dat ook.
Ontopic: komt er al nieuw leesvoer op de planning?
Ze verstopten zich niet omdat ze fout hadden gedaan. Ze verstopten hun naaktheid doordat ze zich er nu bewust van waren geworden. :quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.
quote:Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. 7 Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.
Eens. Het boek of beter de boeken zijn geschreven door mensen, in een heel andere tijd en heel andere context dan nu, en die hebben het opgeschreven nadat de verhalen mond op mond zijn doorverteld. En daarna zijn vertaald in het Nederlands.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.
Alleen omdat je het je niet kan voorstellen, betekent nog niet dat het waar/onwaar isquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 03:32 schreef Grunge. het volgende:
k kan me niet voorstellen dat ze zich letterlijk schaamden.
Dacht ik ook, totdat ik ooit een filmpje op YT zag die bij de zondvloed stil blijft staan en er van alles over heeft te vertellen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:47 schreef Grunge. het volgende:
Wat mij betreft kunnen we wel naar Genesis 6 tot en met 9. De zondvloed. Snel gelezen maar wel een bekend en heftig verhaal.
Dat vind ik ergens zo'n rotstreek. Waarom zou iemand verantwoordelijkheid moeten dragen voor de fouten van zijn/haar (voor)ouders?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:39 schreef Grunge. het volgende:
Vervolgens krijgt dan dus vrijwel elke vrouw te maken met haar straf
Daarom is het ook een Bijbel/testament met allerlei lesjesquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 02:33 schreef Grunge. het volgende:
Ik weet niet meer of dit door de hele Bijbel door zo gaat, heb ook niet de hele Bijbel gelezen door de jaren heen, maar in Genesis is het wel lesje op lesje op lesje. Net als van die urban legends. Van die enge verhaaltjes met een moralistische ondertoon. In die vier hoofdstukken die maar een kwartiertje lezen kostten kwam er al hebzucht, ongehoorzaamheid en jaloezie voor.
Dat is wat mij bij is gebleven ...Of wat op mij zo'n indruk maakte toen ik voor het eerst de Bijbel met een open geest ging lezen. De vloek die God over de mens uitspreekt en dat al meteen in het begin van dat dikke boek. Dat was niet wat ik verwacht had...maarja als kind had ik nu eenmaal vooroordelen over de Bijbel/religie/etc...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 02:29 schreef Grunge. het volgende:
Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha).
Het is een verklarende mythequote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:39 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Het is alsof de vrouw - niet Eva maar De Vrouw - meteen de boeman is. Zij, die vuige verleidster en die arme man die erin trapt. Vervolgens krijgt dan dus vrijwel elke vrouw te maken met haar straf en geen man met de straf van Adam. Sterven doen we immers allemaal, ook de vrouwen. Inderdaad, het lijkt op een verklarende mythe.
Tsunami's zijn van alle tijden en van overal. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dacht ik ook, totdat ik ooit een filmpje op YT zag die bij de zondvloed stil blijft staan en er van alles over heeft te vertellen.
En dan heb je nog dit.
Als (soort van) agnost vind ik het moeilijk om dan te beweren dat er geen zondvloed geweest zou zijn. Je kan het wegwuiven als allemaal mythes, maar dat vind ik te gemakkelijk.
De zondvloed was geen tsunami. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 16:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Tsunami's zijn van alle tijden en van overal. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
Wat was het dan wel ? Een toestand waarbij de hele wereld onder water stond zoals beschreven in de Bijbel of wat moet ik me er dan bij voorstellen ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
De zondvloed was geen tsunami. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
Wat het precies was, kan ik je als soort van agnost niet vertellenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat was het dan wel ? Een toestand waarbij de hele wereld onder water stond zoals beschreven in de Bijbel of wat moet ik me er dan bij voorstellen ?
En, zijn daar reeds wetenschappelijk aanwijzingen voor gevonden ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:46 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat het precies was, kan ik je als soort van agnost niet vertellen
Maar afgaande op de vele verhalen die in al die culturen bestaan, was het kennelijk meer dan een tsunami. Kennelijk verzoop de wereld zoals min of meer ook in de Bijbel beschreven staat. Alleen daar heet het dan een zondvloed.
Ik dacht van wel ja.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:48 schreef ATON het volgende:
[..]
En, zijn daar reeds wetenschappelijk aanwijzingen voor gevonden ?
Ik denk van niet, en nu ?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik dacht van wel ja.
Vertel geen onzin. Als je hier iets komt beweren, zorg dan voor bewijs van je stelling. Ik ben niet de eerste die je deze raad geeft.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nu moet iedereen echt stoppen met datgene waar iedereen mee bezig is.
Heb zo'n idee dat je niet goed leest. Ik sprak namelijk niet over een/de messias maar over de joodse literatuur. En verder , de Vrome joden hielden Generaal Allenby ook aan voor de messiasquote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeg dan maar in je Joods studiecentrum dat een messias een gezalfde koning is. Niets meer en niets minder. Cyrus de Grote is ooit door de joden als messias aanzien. Laat je verder niks wijs maken.
Natuurkundig gezien is het vrijwel onmogelijk.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik dacht van wel ja.
Nee, het is mijn eigen interpretatie. Ik vind het heel apart dat zij zich schaamden voor hun naaktheid, letterlijk. Die 'preutsheid' zou juist later moeten ontstaan lijkt mij, in ieder geval niet tegenover God.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Alleen omdat je het je niet kan voorstellen, betekent nog niet dat het waar/onwaar is
quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dacht ik ook, totdat ik ooit een filmpje op YT zag die bij de zondvloed stil blijft staan en er van alles over heeft te vertellen.
En dan heb je nog dit.
Als (soort van) agnost vind ik het moeilijk om dan te beweren dat er geen zondvloed geweest zou zijn. Je kan het wegwuiven als allemaal mythes, maar dat vind ik te gemakkelijk.
[..]
Ook daar ga ik nog even geen oordeel over vellen, moet het eerst weer opnieuw lezen binnenkort als het aan de buurt is. Of het wel of niet gebeurd is zal ik in ieder geval nooit beweren, ik sta er net als jij agnostisch in.
Dat vind ik ergens zo'n rotstreek. Waarom zou iemand verantwoordelijkheid moeten dragen voor de fouten van zijn/haar (voor)ouders?
[..]
Ja, vind ik ook.
Daarom is het ook een Bijbel/testament met allerlei lesjes
Het was lang niet zo populair geworden als het allemaal uit boodschappenlijstjes bestond.
[..]
Nee, maar het is wel heel duidelijk allemaal met een boodschap. Dit verhaal wordt verteld om te laten zien dat hebzucht slecht is, dat verhaal om te laten zien dat jaloezie slecht is. Nog geen verhalen tot dusver puur om een verhaal op te schrijven. Hoe dat in andere boeken is herinner ik me niet meer maar de verhalen die me nog erg goed bijstaan hebben ook allemaal een duidelijke boodschap.
Dat is wat mij bij is gebleven ...Of wat op mij zo'n indruk maakte toen ik voor het eerst de Bijbel met een open geest ging lezen. De vloek die God over de mens uitspreekt en dat al meteen in het begin van dat dikke boek. Dat was niet wat ik verwacht had...maarja als kind had ik nu eenmaal vooroordelen over de Bijbel/religie/etc...
Ja, snel hè? Kan wel na een heel lange periode geweest zijn trouwens, maar het is wel het eerste verhaal dat in de Bijbel staat, de eerste hoofdstukken. Meteen al gedoe.
Ja, ditzelfde zit mij ook dwars. Dieren, kinderen. Dacht ik hè, want ik heb het al heel lang niet gelezen. Even afwachten tot we ermee aan de slag gaan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 23:39 schreef Morrigan het volgende:
Wat was trouwens de reden dat de dieren gestraft moesten worden met de zondvloed. Wat hadden bijvoorbeeld de konijnen verkeerd gedaan?
Volgens Genesis wel.quote:Op zondag 12 oktober 2014 06:13 schreef Grunge. het volgende:
Nee, het is mijn eigen interpretatie. Ik vind het heel apart dat zij zich schaamden voor hun naaktheid, letterlijk. Die 'preutsheid' zou juist later moeten ontstaan lijkt mij, in ieder geval niet tegenover God.
Voor de overstroming van het Zwarte Zee-gebied zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen. Je moet ook niet vergeten dat in de Bijbel met "de wereld" vaak slechts het toen voor die mensen bekende deel van de wereld wordt bedoeld. Als je denkt dat het gebied waar jij woont, alles is wat er is, dan kun je spreken van "de hele wereld". Ik denk dat je het meer zo moet zien.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel geen onzin. Als je hier iets komt beweren, zorg dan voor bewijs van je stelling. Ik ben niet de eerste die je deze raad geeft.
Dat zie ik ook zo en dat heb ik hier al ten moede proberen diets maken.quote:Op zondag 12 oktober 2014 10:28 schreef Halcon het volgende:
Voor de overstroming van het Zwarte Zee-gebied zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen. Je moet ook niet vergeten dat in de Bijbel met "de wereld" vaak slechts het toen voor die mensen bekende deel van de wereld wordt bedoeld. Als je denkt dat het gebied waar jij woont, alles is wat er is, dan kun je spreken van "de hele wereld". Ik denk dat je het meer zo moet zien.
ook mee eens. ( ik denk dat je je geadresseerd hebt aan de verkeerde persoonquote:Dus, wederom: context van de tijd en omstandigheden waarin de Bijbel is geschreven. Het is te kort door de bocht om te stellen dat het waar is omdat het in de Bijbel staat, maar het is zeker ook tekort door de bocht om te stellen dat de Bijbel onzin is, omdat dit niet exact zo gebeurd zou zijn.
Noord- en Zuid Amerika zijn ook pas relatief laat ontdekt, dat hebben we tot die tijd nooit gezien als onderdeel van de wereld.
Weten we wel. Lees nog maar eens die verzen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 09:18 schreef Grunge. het volgende:
Maar of dat letterlijk of figuurlijk is weten we niet. Die 'naaktheid'.
Het is letterlijk.quote:Op zondag 12 oktober 2014 09:18 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Maar of dat letterlijk of figuurlijk is weten we niet. Die 'naaktheid'.
Het was ook niet specifiek naar jou bedoeld, maar meer in het algemeen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 13:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat zie ik ook zo en dat heb ik hier al ten moede proberen diets maken.
[..]
ook mee eens. ( ik denk dat je je geadresseerd hebt aan de verkeerde persoon)
OK inhoudelijk mee eens baaidewee.quote:Op zondag 12 oktober 2014 15:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het was ook niet specifiek naar jou bedoeld, maar meer in het algemeen.
Met ' ze zeggen ' schieten we hier niet veel mee op.quote:Op zondag 12 oktober 2014 15:46 schreef Milchat het volgende:
Ze zeggen toch dat de fossielen uit de zee die gevonden worden in de bergen gevolg zijn van de zondvloed?
Dat klopt niet: die bergen zijn omhooggeduwd door het schuiven van de continentenquote:Op zondag 12 oktober 2014 15:46 schreef Milchat het volgende:
Ze zeggen toch dat de fossielen uit de zee die gevonden worden in de bergen gevolg zijn van de zondvloed?
Ja, google.quote:Op zondag 12 oktober 2014 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Met ' ze zeggen ' schieten we hier niet veel mee op.
Dat klopt. Meerdere volken schreven erover. Maar daarmee is het nog niet waar. Er is vermoedelijk ook vaak opgeschreven dat de aarde plat is.quote:Op zondag 12 oktober 2014 16:05 schreef Milchat het volgende:
En het zondvloedverhaal (de algemene strekking en soms secundaire elementen zoals die in de bijbel staan) zijn teruggevonden in oude volksverhalen van volken op alle continenten. Er was een meneer die die verhalen heeft verzameld, ik weet even niet meer wie dat was.
Is gewoon onmogelijk.quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:12 schreef Halcon het volgende:
Dat er overstromingen zijn geweest, is volgens mij wel bewezen. Dat de hele Aarde blank stond niet. Dat laatste lijkt me ook vrij sterk.
de aarde heeft geen afvoerputje en als je alle gletsjers smelt heb je maar 60 meter, daar bedek je de Vaalserberg niet eens mee.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Over de hele aarde zou het waterpeil dan hoger dan de hoogste berg moeten zijn.
Dat was dus mijn punt. Waterpeil van kilometers boven zeeniveau is niet realistisch.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
de aarde heeft geen afvoerputje en als je alle gletsjers smelt heb je maar 60 meter, daar bedek je de Vaalserberg niet eens mee.
Niet aangeboren, maar louter cultureel bepaald. Dit verhaal is een cultuurproduct en geen wetenschappelijk verslag. Het dwingt door dit verhaal de lezer zijn ' naaktheid ' te bedekken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 01:14 schreef Grunge. het volgende:
Als de schaamte voor de naaktheid letterlijk is is schaamte dus iets wat aangeboren is en niet iets wat cultureel bepaald wordt. Nature, niet nurture. Apart (waarmee ik dus niet zeg: niet waar).
Ik vertel geen onzin.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel geen onzin. Als je hier iets komt beweren, zorg dan voor bewijs van je stelling. Ik ben niet de eerste die je deze raad geeft.
Geen idee. Ik heb geen camera op de aarde kunnen plaatsen miljoenen jaren geleden met genoeg opslaggeheugen om miljoenen jaren op te nemen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 23:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurkundig gezien is het vrijwel onmogelijk.
We noemen het een zondvloed, maar in honderden andere culturen wordt het anders genoemd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 23:39 schreef Morrigan het volgende:
Wat was trouwens de reden dat de dieren gestraft moesten worden met de zondvloed. Wat hadden bijvoorbeeld de konijnen verkeerd gedaan?
Ja dat vond ik dus echt apart. Je zou als bevooroordeelde/niet bevooroordeelde denken dat er allerlei heilige gedoe in staat ja, maar het is meteen al zonde dit, straf dat, moord hier, wraak daar. Niet per definitie verhalen waaraan ik dacht wanneer iemand het over de Bijbel had.quote:Op zondag 12 oktober 2014 06:13 schreef Grunge. het volgende:
Ja, snel hè? Kan wel na een heel lange periode geweest zijn trouwens, maar het is wel het eerste verhaal dat in de Bijbel staat, de eerste hoofdstukken. Meteen al gedoe.
Mij niet. De mens was door en door rot en de dieren boeiden kennelijk niet. De kinderen zouden net zo rot worden als hun ouders en de dieren waren vervangbaar... Ik zou niet weten waarom je dat dwars zou moeten zitten.quote:Op zondag 12 oktober 2014 06:17 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, ditzelfde zit mij ook dwars. Dieren, kinderen. Dacht ik hè, want ik heb het al heel lang niet gelezen. Even afwachten tot we ermee aan de slag gaan.
Je overdrijft.quote:Op maandag 13 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ja dat vond ik dus echt apart. Je zou als bevooroordeelde/niet bevooroordeelde denken dat er allerlei heilige gedoe in staat ja, maar het is meteen al zonde dit, straf dat, moord hier, wraak daar. Niet per definitie verhalen waaraan ik dacht wanneer iemand het over de Bijbel had.
je bedoelt dit?quote:Op zondag 12 oktober 2014 16:05 schreef Milchat het volgende:
En het zondvloedverhaal (de algemene strekking en soms secundaire elementen zoals die in de bijbel staan) zijn teruggevonden in oude volksverhalen van volken op alle continenten. Er was een meneer die die verhalen heeft verzameld, ik weet even niet meer wie dat was.
Maar daarmee is het ook niet onwaarquote:Op zondag 12 oktober 2014 21:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt. Meerdere volken schreven erover. Maar daarmee is het nog niet waar. Er is vermoedelijk ook vaak opgeschreven dat de aarde plat is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |