abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145008262
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?

Deelnemers:

• ATON (misschien)
• Goldenrush
• Grunge.
• Halcon
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• T4rt4rus

Bijbel:

De Nieuwe Bijbelvertaling.

Leesopdracht:

Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 10-10-2014 09:46:41 ]
pi_145008268
Het boek is trouwens volledig online te lezen, dus als je geen bijbel hebt is dat geen probleem!
pi_145008282
Oh dat lijkt me best leuk. Even kijken of ik de bijbel op mijn tablet kan plaatsen. Ben daar nog niet zo handig in. :D
ROBODEMONS..................|:(
pi_145008287
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 05:14 schreef Morrigan het volgende:
Oh dat lijkt me best leuk. Even kijken of ik de bijbel op mijn tablet kan plaatsen. Ben daar nog niet zo handig in. :D
Awesome! Het lijkt me zo leuk om het met mensen te doen die zelf niet (full blown) christelijk zijn zodat we lekker kritisch kunnen zijn :D.
pi_145008366
Ik vind de sprookjes van Hans Christian Anderson een stuk leuker geschreven. Niet zo onsamenhangend.
pi_145008782
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Grunge. het volgende:
Het boek is trouwens volledig online te lezen, dus als je geen bijbel hebt is dat geen probleem!
Welke versie ? Dit om de instrumenten gelijk af te stemmen.
pi_145008796
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 06:36 schreef ADQ het volgende:
Ik vind de sprookjes van Hans Christian Anderson een stuk leuker geschreven. Niet zo onsamenhangend.
Is ook best leuk om te bespreken ( en minder eng ).
pi_145009116
Lees liever wat anders dan dit slechte sprookjesboek.
pi_145009126
quote:
15s.gif Op maandag 29 september 2014 08:31 schreef Zigger het volgende:
Lees liever wat anders dan dit slechte sprookjesboek.
Zo slecht is het nu ook weer niet. En het bevat seks, geweld etc.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_145009147
Slecht omdat het religieus is. Indoctrinatie enzo. Haat tegen mensen die niet hetzelfde geloven. Rare leefregels en opvattingen. Ongelijkheid.
pi_145009315
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 06:36 schreef ADQ het volgende:
Dat dus......................
pi_145009384
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Hoeveel bladzijden heeft het geheel?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  maandag 29 september 2014 @ 08:53:16 #13
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_145009392
Wat wil je dan precies te weten komen over de Bijbelverhalen. De symbolische betekenis erachter ? Als het om de culturele of geschiedkundige kant van de Bijbel gaat, kun je volgens mij het beste bij Haushaufer of Molurus terecht. Die weten er veel vanaf. Gaat het om de symbolische betekenis, dan wil ik wel meedoen.
pi_145009475
Ik heb wel eens een meneer gezien met tig verschillende bijbels in zijn boekenkast, waaronder ook vele Nederlandse bijbels. Vrije vertalingen, letterlijke vertalingen, vertalingen met "vertellen" als oogmerk (zoals de bijbel ook ooit voorgedragen moet zijn), vertalingen die dicht bij het ritme van de oorspronkelijke tekst proberen te blijven...

Wat voor bijbel had je in gedachten? "Gewoon de bijbel"? :P
En hoe wil je 'm lezen? Als oude tekst letterlijk, "goh wat interessant dat ze dat toen dachten"? Poging tot begrijpen in de historische context? Wijze lessen achter de tekst proberen te inrerpreteren? Relevantie voor ons, nu, eruit proberen te destilleren?

Je kan dagen uitwijden over een enkele bladzijde, of je kan eroverheen dwijlen en tig bladzijdes in een week "doorwerken"... Dan haal je er bijna niks uit. Maar anders ben je jaren bezig met het hele boek, als je er al doorheen komt.

Zelf denk ik dat ik liever filosofie in duik dan bijbels.
pi_145011400
We hebben ooit al eens zo'n topic gehad:

F&L / Bijbel van kaft tot kaft lezen - wie doet er mee?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 september 2014 @ 13:31:56 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145016999
Interessant topic, al heb ik waarschijnlijk niet de tijd of energie om er actief aan mee te doen.

Verkapte TVP.
pi_145018204
Welke bijbel heb je het over?
De bijbel is een bundel van boeken, dus je kunt niet spreken over 1 boek.
  maandag 29 september 2014 @ 14:25:32 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_145018815
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:07 schreef k3vil het volgende:
Welke bijbel heb je het over?
De bijbel is een bundel van boeken, dus je kunt niet spreken over 1 boek.
Tuurlijk wel. De verzamelde werken van Grimm kunnen toch ook in een boek?

Dat er verschillende versies in omloop zijn is dan weer een ander verhaal...
pi_145026328
Misschien is het interessanter om eerst eens te beginnen met 1 Bijbelboek. Liefst een dat ook nog een beetje inhoud heeft en leesbaar is. Prediker bijvoorbeeld. Genesis doorploegen bijvoorbeeld lijkt me zinloos. Wat een bagger is dat zeg...
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:18:27 #21
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042161
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 07:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke versie ? Dit om de instrumenten gelijk af te stemmen.
Ik heb de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift (die hanteert de protestantse canon). We zouden ook allemaal in onze eigen bijbels kunnen lezen, misschien is het ook wel interessant om de verschillen te vinden.
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:23:20 #22
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042180
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:32 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Zo slecht is het nu ook weer niet. En het bevat seks, geweld etc.
My thoughts exactly. Daarbij stromen er geschiedenisfeiten doorheen die we wel bijna allemaal kennen. Denk aan gebeurtenissen in Rome en Egypte, de keizers en de farao's. Sodom en Gomorra, Babylon _O_.
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:29:21 #23
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042206
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:34 schreef Zigger het volgende:
Slecht omdat het religieus is. Indoctrinatie enzo. Haat tegen mensen die niet hetzelfde geloven. Rare leefregels en opvattingen. Ongelijkheid.
Dat vind ik nu juist zo interessant. Ik ben overigens niet te indoctrineren, daarmee geef je teveel macht aan zo'n boek. Ik ben tegen heel veel dingen die in het boek staan, vooral in het Oude Testament. Dat was ik als kind al en ik ben vanaf mijn derde of vierde zo opgevoed.

Ik meen eens gelezen te hebben dat mensen dood moesten omdat ze bepaalde stoffen aanhadden die gemengd waren _O_. En over een meisje dat verkracht werd waarna het hele volk van de verkrachters werd afgemaakt čn waar De Les bleek te zijn dat je altijd naar je ouders moest luisteren, want had dat meisje dat gedaan - ze mocht niet naar dat dorp of die stad - was dit haar niet overkomen. Het is een beetje een Lovers Lane-verhaaltje, angst inboezemen om mensen te laten gehoorzamen. Dat soort dingen, daar wil ik me over verbazen. En dat is leuker met meerdere mensen dan in je eentje, want met de christenen die ik in mijn omgeving heb (ik wil echt niet elke christen over één kam scheren, ik weet dat er ook christenen zijn die wel mogen twijfelen van zichzelf) ga en kan ik dat echt niet doen. Erover filosoferen is bij velen van hen bijna een zonde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grunge. op 30-09-2014 03:10:40 ]
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:31:11 #24
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042215
quote:
99s.gif Op maandag 29 september 2014 08:52 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Hoeveel bladzijden heeft het geheel?
Altijd rond de 1600 dacht ik.
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:35:15 #25
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042245
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:53 schreef schrijfveer het volgende:
Wat wil je dan precies te weten komen over de Bijbelverhalen. De symbolische betekenis erachter ? Als het om de culturele of geschiedkundige kant van de Bijbel gaat, kun je volgens mij het beste bij Haushaufer of Molurus terecht. Die weten er veel vanaf. Gaat het om de symbolische betekenis, dan wil ik wel meedoen.
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:01 schreef tijnhet het volgende:
Ik heb wel eens een meneer gezien met tig verschillende bijbels in zijn boekenkast, waaronder ook vele Nederlandse bijbels. Vrije vertalingen, letterlijke vertalingen, vertalingen met "vertellen" als oogmerk (zoals de bijbel ook ooit voorgedragen moet zijn), vertalingen die dicht bij het ritme van de oorspronkelijke tekst proberen te blijven...

Wat voor bijbel had je in gedachten? "Gewoon de bijbel"? :P
En hoe wil je 'm lezen? Als oude tekst letterlijk, "goh wat interessant dat ze dat toen dachten"? Poging tot begrijpen in de historische context? Wijze lessen achter de tekst proberen te inrerpreteren? Relevantie voor ons, nu, eruit proberen te destilleren?

Je kan dagen uitwijden over een enkele bladzijde, of je kan eroverheen dwijlen en tig bladzijdes in een week "doorwerken"... Dan haal je er bijna niks uit. Maar anders ben je jaren bezig met het hele boek, als je er al doorheen komt.

Zelf denk ik dat ik liever filosofie in duik dan bijbels.
Alles. De symboliek en eigen interpretatie. Weten wat er nu echt allemaal in de Bijbel staat. Ik heb heel vaak discussies met christenen gehad over teksten die ik had gelezen die ik enorm krom vond. Waarbij ik me afvroeg hoe God - als in God is liefde - dat kon doen. En of dit of dat niet op een andere manier geďnterpreteerd kon worden. Maar met de mensen om mij heen is geen discussie mogelijk wat dat betreft. Geen grijs gebied, geen filosofie.

Qua hoeveelheid aan stof wordt het inderdaad even nadenken. Een jaar zal te kort zijn, twee zou wel kunnen. In ieder geval lijkt het me goed om wekelijks iets gelezen te hebben omdat je de ene dag meer tijd hebt om te lezen. Ik kom daar op terug, ik zal eens kijken wat realistisch is. Misschien hebben jullie ook een idee. Genesis is trouwens wel een boek waar je snel doorheen bent geloof ik en er zijn natuurlijk ook boeken van een paar pagina's. Andere boeken zijn erg lang en complex.

[ Bericht 23% gewijzigd door Grunge. op 30-09-2014 02:46:44 ]
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:48:19 #26
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042317
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 10:34 schreef Molurus het volgende:
We hebben ooit al eens zo'n topic gehad:

F&L / Bijbel van kaft tot kaft lezen - wie doet er mee?
Het is daar helaas niet helemaal van de grond gekomen. Misschien lukt het nu wel. Ik heb TS ook een linkje gestuurd.
  dinsdag 30 september 2014 @ 02:57:32 #27
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042354
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:09 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien is het interessanter om eerst eens te beginnen met 1 Bijbelboek. Liefst een dat ook nog een beetje inhoud heeft en leesbaar is. Prediker bijvoorbeeld. Genesis doorploegen bijvoorbeeld lijkt me zinloos. Wat een bagger is dat zeg...
Ik denk ook dat we snel klaar kunnen zijn met Genesis. Ik wil wel graag alle boeken lezen. Bij Genesis kun je het één en ander wel overslaan, er zitten teksten bij waarin er genoemd wordt wat er allemaal geschapen is en waar er slechts familiebanden zijn opgeschreven. Die zijn niet zo belangrijk, die kun je 'scannen' en dan komt de zondeval, Kaďn en Abel, de zondvloed... dat vind ik dan wel weer 'must reads'. Bijvoorrbeeld in de zondvloed wordt er volgens mij ook echt gezegd dat het niet erg is dat er baby's verdronken omdat God vanaf het embryo al weet of iemand goed of slecht is. Ik weet niet zeker of het er precies zo stond, maar er staan rondom dat verhaal wel dingen die me destijds steil achterover deden slaan.
  dinsdag 30 september 2014 @ 03:04:28 #28
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145042378
Ik denk dat we eerst moeten kijken wie er allemaal meedoen. Vervolgens kunnen we dan bespreken wat we eerst lezen. Genesis 1-4 als eerste 'leesopdracht' bijvoorbeeld, dan 5 overslaan (geslachtsregister) en dan als volgende opdracht 6-9 (zondvloed, dus ook belangrijk) etc. Misschien is dat wel het beste, om per boek te kijken in plaats van over de hele Bijbel.
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2014 @ 03:18:21 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145042416
Ik haak af. Ik heb het geprobeerd maar het is domweg te droog.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145042827
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 02:18 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift (die hanteert de protestantse canon).
Is dit niet de versie die de getuigen van jehova gebruiken ?
quote:
We zouden ook allemaal in onze eigen bijbels kunnen lezen, misschien is het ook wel interessant om de verschillen te vinden.
Hier de meest gangbare Nederlandstalige versies:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
De verschillen zijn soms zo groot dat de betekenis totaal veranderd. Als men er niet de Griekse brontekst bij kan halen wordt dit een oeverloos geneuzel.
pi_145043849
Ik wil wel meedoen, heb dit altijd al eens willen doen. Het idee van een wekelijks stukje lezen, lijkt mij prima. Bijvoorbeeld op maandag Genesis 1-4 'opgeven', dat moet dan op vrijdag gelezen zijn zodat er in het weekend over gepraat kan worden, oid?
pi_145043856
Oh en in de OP kan dan een lijst van deelnemers, aangezien dit natuurlijk een reeks van een paar jaar wordt :P.
pi_145045199
Een leuk boek voor TS is denk ik "er was eens een god" van de Blokkers. Veel leuker vaak om te lezen, achtergrondinformatie en vooral de highlights :P Ik heb dat kaft tot kaft lezen nooit zo begrepen, maar ik wens jullie veel plezier :P
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:35:45 #34
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_145064648
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 02:35 schreef Grunge. het volgende:

[..]

[..]

Alles. De symboliek en eigen interpretatie. Weten wat er nu echt allemaal in de Bijbel staat. Ik heb heel vaak discussies met christenen gehad over teksten die ik had gelezen die ik enorm krom vond. Waarbij ik me afvroeg hoe God - als in God is liefde - dat kon doen. En of dit of dat niet op een andere manier geďnterpreteerd kon worden. Maar met de mensen om mij heen is geen discussie mogelijk wat dat betreft. Geen grijs gebied, geen filosofie.

Qua hoeveelheid aan stof wordt het inderdaad even nadenken. Een jaar zal te kort zijn, twee zou wel kunnen. In ieder geval lijkt het me goed om wekelijks iets gelezen te hebben omdat je de ene dag meer tijd hebt om te lezen. Ik kom daar op terug, ik zal eens kijken wat realistisch is. Misschien hebben jullie ook een idee. Genesis is trouwens wel een boek waar je snel doorheen bent geloof ik en er zijn natuurlijk ook boeken van een paar pagina's. Andere boeken zijn erg lang en complex.
Een keer per week is haalbaar, dan doe ik mee. :)

Dat ligt bij sommige christenen inderdaad wel gevoelig, wanneer er wordt gezegd: maar als God liefde is, waarom doet hij zus en zo volgens de Bijbel. Dat is niet zozeer omdat ze er niet over willen nadenken, maar meer omdat ze het gevoel hebben dat 'hun God' bekritiseerd wordt en ze dat persoonlijk opvatten (ze zouden een 'slechte' God aanhangen). Discussiëren met christenen kan zeker, maar vermijd directe betrekking op God in een discussie over de Bijbel of morele problematiek. Dat is echt een landmijn, waar ik soms zelfs per ongeluk tegenaan loop :P
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:39:08 #35
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145064815
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 07:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Is dit niet de versie die de getuigen van jehova gebruiken ?

[..]

Hier de meest gangbare Nederlandstalige versies:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
De verschillen zijn soms zo groot dat de betekenis totaal veranderd. Als men er niet de Griekse brontekst bij kan halen wordt dit een oeverloos geneuzel.
Ja, klopt, is van mijn moeder.

Ah, kijk aan, verschillende versies nog wel. Misschien is die eerste wel het beste. Ik zie dat er inderdaad nogal wat verschil is in de verschillende versies. Ik heb daar echt een hekel aan eigenlijk :D. Zo dicht mogelijk bij de bron, dat wil ik.
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:47:11 #36
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145065225
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:52 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik wil wel meedoen, heb dit altijd al eens willen doen. Het idee van een wekelijks stukje lezen, lijkt mij prima. Bijvoorbeeld op maandag Genesis 1-4 'opgeven', dat moet dan op vrijdag gelezen zijn zodat er in het weekend over gepraat kan worden, oid?
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:52 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oh en in de OP kan dan een lijst van deelnemers, aangezien dit natuurlijk een reeks van een paar jaar wordt :P.
Tof! Eerst eens kijken wie er allemaal groen licht geven. Ik zal de OP alvast bijwerken.

Voor de mensen die meedoen: zullen we afspreken vóór het weekeinde Genesis 1-4 gelezen te hebben, is dat mogelijk? Het is niet veel, de hoofdstukken zijn niet lang. Drie pagina's of zo. Deelnemers kunnen dan wel alvast hier plaatsen wat ze opvalt en zo, maar dan is er in ieder geval genoeg tijd om te beginnen met lezen de eerste keer. Misschien kunnen we maandag dan alweer door en dan kunnen we kijken hoeveel tijd we daar voor nodig hebben.
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:47:33 #37
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145065244
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:57 schreef Haushofer het volgende:
Een leuk boek voor TS is denk ik "er was eens een god" van de Blokkers. Veel leuker vaak om te lezen, achtergrondinformatie en vooral de highlights :P Ik heb dat kaft tot kaft lezen nooit zo begrepen, maar ik wens jullie veel plezier :P
Onthoud ik ook, lijkt me leuk om ook eens te lezen. Maar ik wil sowieso eerst de hele Bijbel zelf lezen, ja!
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:56:04 #38
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_145065700
Het wordt de bijbel in de link van ATON ? Dat ik niet zo dadelijk een andere versie lees :D
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:57:49 #39
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145065794
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:35 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Een keer per week is haalbaar, dan doe ik mee. :)

Dat ligt bij sommige christenen inderdaad wel gevoelig, wanneer er wordt gezegd: maar als God liefde is, waarom doet hij zus en zo volgens de Bijbel. Dat is niet zozeer omdat ze er niet over willen nadenken, maar meer omdat ze het gevoel hebben dat 'hun God' bekritiseerd wordt en ze dat persoonlijk opvatten (ze zouden een 'slechte' God aanhangen). Discussiëren met christenen kan zeker, maar vermijd directe betrekking op God in een discussie over de Bijbel of morele problematiek. Dat is echt een landmijn, waar ik soms zelfs per ongeluk tegenaan loop :P
Tof dat je meedoet!

Je hebt gelijk, dat is het ook, precies wat je zegt. Ik had regelmatig discussies met mijn moeder over zaken als homoseksualiteit en abortus (zij is christen en behoorlijk ook). Maar voor een aantal christenen is het not done om te twijfelen aan de goedheid van God. Als ik dan bijvoorbeeld vraag waarom het oké is dat er zelfs baby's omkwamen bij de zondvloed of de plagen zoals de pasgeboren jongetjes die vermoord moesten worden zegt zij dat ze ook daarom nog niet twijfelt aan God. Ergens in de Bijbel staat dat God al vanaf de embryofase van een kind weet of het goed of slecht is. Ik vraag dan of het, als het dan al vaststaat of iemand 'goed' of 'slecht' (ik geloof daar niet zo in, zo zwart-wit), nog voor de geboorte, het wel zin heeft om je aan God te geven en om te proberen te leven op een goede manier. Maar zodra zij dan vastloopt zegt ze: "Wij weten niet alles, later zullen we weten waarom. Dat kunnen wij niet bevatten als nietige mensen, maar wel als volmaakte mensen in het Paradijs. Over jou wordt ook geschreven in de Bijbel, over afvalligen en spotters." Nou ja, dat soort discussies hebben we dus maar niet meer :D.
  dinsdag 30 september 2014 @ 19:59:44 #40
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145065886
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:56 schreef schrijfveer het volgende:
Het wordt de bijbel in de link van ATON ? Dat ik niet zo dadelijk een andere versie lees :D
Ja, de Nieuwe Wereldvertaling lijkt mij prima. Die is ook het 'modernst' denk ik en dus het makkelijkst leesbaar, dat is vooral voor mensen die hier net aan beginnen laagdrempeliger. Ik zal af en toe mijn 'ouderwetse' Bijbel erbij pakken om te vergelijken.
pi_145065897
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:39 schreef Grunge. het volgende:
Ah, kijk aan, verschillende versies nog wel. Misschien is die eerste wel het beste. Ik zie dat er inderdaad nogal wat verschil is in de verschillende versies. Ik heb daar echt een hekel aan eigenlijk :D. Zo dicht mogelijk bij de bron, dat wil ik.
Dit is echt zeer opvallend als je alle vertalingen naast elkaar plaatst : Job 2 :1
:)
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:02:57 #42
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145066096
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Grunge. het volgende:
Ja, de Nieuwe Wereldvertaling lijkt mij prima. Die is ook het 'modernst' denk ik en dus het makkelijkst leesbaar, dat is vooral voor mensen die hier net aan beginnen laagdrempeliger. Ik zal af en toe mijn 'ouderwetse' Bijbel erbij pakken om te vergelijken.
Omdat dit de laatste vertaling is en gemakkelijk leesbaar wil lang niet zeggen dat dit de juiste is. Zoals is reeds aangaf in Job 2 : 1 ; wat zal het wezen, hemelbewoners, zonen van god of engelen ? Wat staat er in de brontekst en dat telt.
Zo kom je er nooit uit.
pi_145066126
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 20:02 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Doe jij ook een ATON?
Wat bedoel je hiermee ?
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:05:44 #45
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_145066128
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:57 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Tof dat je meedoet!

Je hebt gelijk, dat is het ook, precies wat je zegt. Ik had regelmatig discussies met mijn moeder over zaken als homoseksualiteit en abortus (zij is christen en behoorlijk ook). Maar voor een aantal christenen is het not done om te twijfelen aan de goedheid van God. Als ik dan bijvoorbeeld vraag waarom het oké is dat er zelfs baby's omkwamen bij de zondvloed of de plagen zoals de pasgeboren jongetjes die vermoord moesten worden zegt zij dat ze ook daarom nog niet twijfelt aan God. Ergens in de Bijbel staat dat God al vanaf de embryofase van een kind weet of het goed of slecht is. Ik vraag dan of het, als het dan al vaststaat of iemand 'goed' of 'slecht' (ik geloof daar niet zo in, zo zwart-wit), nog voor de geboorte, het wel zin heeft om je aan God te geven en om te proberen te leven op een goede manier. Maar zodra zij dan vastloopt zegt ze: "Wij weten niet alles, later zullen we weten waarom. Dat kunnen wij niet bevatten als nietige mensen, maar wel als volmaakte mensen in het Paradijs. Over jou wordt ook geschreven in de Bijbel, over afvalligen en spotters." Nou ja, dat soort discussies hebben we dus maar niet meer :D.
Dat is wat ik altijd zo problematisch vind aan het letterlijk nemen van de Bijbel. Natuurlijk staat het iedereen vrij de Bijbel te interpreteren zoals die wil, maar er staan wel eens verhalen in (vooral in het Oude Testament) die letterlijk genomen krom en wrang zijn. En dan krijg je dat soort doodlopende discussies.

quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 19:59 schreef Grunge. het volgende:

Oké, dan weet ik welke ik moet hebben :)
pi_145066158
pfoe ik heb het wel eens geprobeerd, maar er was gewoon niet doorheen te komen. Uiteindelijk na een pagina of 40-50 maar gestopt.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:06:57 #47
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145066183
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 20:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee ?
Mee, doe je ook mee, bedoelde ik.

Welke Bijbel raad jij aan? Ik ken alleen maar 'mijn' Bijbel.
pi_145066964
Misschien kunnen we beter volgende week maandag beginnen? Dan is er deze week nog tijd voor anderen om zich aan te sluiten. Misschien ook even een linkje plaatsen in het 'wat lees je nu' topic in ttk?
pi_145076080
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 september 2014 20:06 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Mee, doe je ook mee, bedoelde ik.

Welke Bijbel raad jij aan? Ik ken alleen maar 'mijn' Bijbel.
De Griekse grondtekst. De rest is ingekleurd. En als je ondertussen het Koiné-Grieks onder de knie hebt, kan je je best eerst verdiepen in de Perzische, de Babylonische, de Egyptische en de Grieks-Romeinse geschiedenis van pakweg beginnende rond de 14 e eeuw v.C. En dan pas halen we dat boek erbij.
Zeg maar als je zover bent, dan haak ik in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')