Waarom niet ? De Bijbel is vrij prominent aanwezig in westerse cultuur. Een beetje begrip waar het vandaan komt is handig.quote:Op zondag 2 juni 2013 10:48 schreef Zigger het volgende:
Lees dit vergif niet. De koran en torah ook niet.
quote:Op zondag 2 juni 2013 11:03 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom niet ? De Bijbel is vrij prominent aanwezig in westerse cultuur. Een beetje begrip waar het vandaan komt is handig.
Dat de boodschap in het boek niet zo fijn is; ach. Intelligente mensen kunnen daar best objectief naar kijken. Van een Agatha Christie lezen word je toch ook geen moordenaar ?
Het is te vergelijken met de altijd voortdurende discussie over het lezen van "Mijn Kampf"quote:Op zondag 2 juni 2013 10:59 schreef _Dido_ het volgende:
Ik lees de Bijbel om cultuurhistorische redenen, wees maar niet bang dat ik bekeerd word door wat erin staat.
Een deel van de boodschap, met name uit het nieuwe testament, past anders uitstekend bij onze huidige westerse waarden en normen. Hoe zou dat komen?quote:Op zondag 2 juni 2013 11:03 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom niet ? De Bijbel is vrij prominent aanwezig in westerse cultuur. Een beetje begrip waar het vandaan komt is handig.
Dat de boodschap in het boek niet zo fijn is; ach. Intelligente mensen kunnen daar best objectief naar kijken. Van een Agatha Christie lezen word je toch ook geen moordenaar ?
Begrijp ik hieruit goed dat volgens jou onze waarden en normen zijn gebaseerd op het NT en dat we zonder het NT heel andere waarden en normen zouden hebben? Ik denk juist dat het andersom is: ze staan in het NT omdát het universele waarden en normen zijn. Iedere cultuur heeft wel een variant op 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt...'.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:00 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Een deel van de boodschap, met name uit het nieuwe testament, past anders uitstekend bij onze huidige westerse waarden en normen. Hoe zou dat komen?
Omdat je kwaad en goed altijd een beetje door elkaar moet mengen om het kwaad te kunnen verkopenquote:Op zondag 2 juni 2013 12:00 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Een deel van de boodschap, met name uit het nieuwe testament, past anders uitstekend bij onze huidige westerse waarden en normen. Hoe zou dat komen?
Het gaat over goed en kwaad, daar is inderdaad weinig aan veranderd. Het oude testament is moeilijker om je mee te identificeren. Het is meer geschreven op angst zaaien. Oog om een oog, tand om een tand en grote klasseverschillen waren vanzelfsprekend.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:00 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Dus je hebt op de universiteit boeken gebruikt van Bart d Ehrman?quote:Op zondag 2 juni 2013 10:33 schreef _Dido_ het volgende:
In het kader van mijn day zero-lijst wil ik de Bijbel van kaft tot kaft gaan lezen. Ik ben opgegroeid met de kinderbijbel, heb een vak over de literatuur van de Bijbel gevolgd op de universiteit, maar de Bijbel helemaal lezen, dát heb ik nog nooit gedaan en dat wil ik toch wel graag een keer gedaan hebbenOok de Koran staat overigens op mijn lijst
.
Voor de achtergrondinformatie gebruik ik deze boeken, die ik ook op de uni heb gebruikt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik open dit topic, omdat er misschien anderen zijn die ook nog graag eens de Bijbel van kaft tot kaft zouden willen lezen. Dit topic kunnen we dan gebruiken om onze vragen te stellen en er met elkaar over te discussiërenBen benieuwd of hier animo voor is!
Als je niets zinnigs hebt bij te dragen kun je er ook voor kiezen om niet te posten.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:52 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dus je hebt op de universiteit boeken gebruikt van Bart d Ehrman?
Welke uni was dat? De uni van nijntje? Of de uni van sesamstraat?
Doe eens niet zo dwaas.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:54 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als je niets zinnigs hebt bij te dragen kun je er ook voor kiezen om niet te posten.
Wat doet hij ertoe wat hij dácht?quote:Op zondag 2 juni 2013 12:59 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Doe eens niet zo dwaas.
Ik zeg enkel dat deze man niet zo serieus genomen wordt, vanwege zijn nogal "achter de muziek aanlopen" op wetenschappelijk gebied. Die man heeft zelfs de meeste tijd gedacht dat de evangelieen historisch correct waren! Pas de laatste jaren is hij gekanteld in zijn mening. En toch nemen uni's zo'n man serieus? Daar kan ik niet bij met mijn pet.
Wanneer je de tekst echt wil doorgronden op evt diepere spirituele betekenissen dan zou ik me beperken tot ca 1 blz per week. Het boek is oorspronkelijk immers ook als spiritueel bedoeld dus je zult denk ik iets meer moeite moeten doen dan er vanuit gaan dat wat er letterlijk staat ook letterlijk bedoeld wordt. Ik ben bang dat als je het op een andere manier probeert je niet veel meer zult vinden dan waar de gemiddelde gelovige van getuigt.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:58 schreef _Dido_ het volgende:
Leuk!Ik ben intussen begonnen met Genesis. Richt me op circa 50 pagina's per week, aangezien ik nog meer te doen heb
. Valt me nu in ieder geval al op dat ik nu echt lees als een 'ongelovige', heb geen 'emotionele band' meer met de Bijbel. Tijdens het lezen valt me ook veel op, daar maak ik een notitie van. Eens kijken of daar verderop in de Bijbel nog een antwoord op komt
Zal mijn opmerkingen hier ook posten
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |