abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 juni 2013 @ 10:33:20 #1
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127315425
In het kader van mijn day zero-lijst wil ik de Bijbel van kaft tot kaft gaan lezen. Ik ben opgegroeid met de kinderbijbel, heb een vak over de literatuur van de Bijbel gevolgd op de universiteit, maar de Bijbel helemaal lezen, dát heb ik nog nooit gedaan en dat wil ik toch wel graag een keer gedaan hebben :) Ook de Koran staat overigens op mijn lijst ;).

Voor de achtergrondinformatie gebruik ik deze boeken, die ik ook op de uni heb gebruikt:

Ik open dit topic, omdat er misschien anderen zijn die ook nog graag eens de Bijbel van kaft tot kaft zouden willen lezen. Dit topic kunnen we dan gebruiken om onze vragen te stellen en er met elkaar over te discussiëren :) Ben benieuwd of hier animo voor is! :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127315557
Ik heb de achterkant gelezen en vond de samenvatting voldoende.
pi_127315645
Lees dit vergif niet. De koran en torah ook niet.
  zondag 2 juni 2013 @ 10:59:32 #4
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127315827
Ik lees de Bijbel om cultuurhistorische redenen, wees maar niet bang dat ik bekeerd word door wat erin staat ;).
And eternity in an hour.
pi_127315876
quote:
13s.gif Op zondag 2 juni 2013 10:48 schreef Zigger het volgende:
Lees dit vergif niet. De koran en torah ook niet.
Waarom niet ? De Bijbel is vrij prominent aanwezig in westerse cultuur. Een beetje begrip waar het vandaan komt is handig.

Dat de boodschap in het boek niet zo fijn is; ach. Intelligente mensen kunnen daar best objectief naar kijken. Van een Agatha Christie lezen word je toch ook geen moordenaar ?
  zondag 2 juni 2013 @ 11:07:26 #6
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127315946
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 11:03 schreef Grouch het volgende:

[..]

Waarom niet ? De Bijbel is vrij prominent aanwezig in westerse cultuur. Een beetje begrip waar het vandaan komt is handig.

Dat de boodschap in het boek niet zo fijn is; ach. Intelligente mensen kunnen daar best objectief naar kijken. Van een Agatha Christie lezen word je toch ook geen moordenaar ?
^O^ Om er een oordeel over te kunnen vellen moet je het gelezen hebben, vind ik :)
And eternity in an hour.
  zondag 2 juni 2013 @ 11:56:01 #7
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_127316755
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2013 10:59 schreef _Dido_ het volgende:
Ik lees de Bijbel om cultuurhistorische redenen, wees maar niet bang dat ik bekeerd word door wat erin staat ;).
Het is te vergelijken met de altijd voortdurende discussie over het lezen van "Mijn Kampf"
Wie dit leest is gek
pi_127316805
Nuh. Game of thrones is beter en realistischer.
Conscience do cost.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:00:31 #9
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_127316841
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 11:03 schreef Grouch het volgende:

[..]

Een deel van de boodschap, met name uit het nieuwe testament, past anders uitstekend bij onze huidige westerse waarden en normen. Hoe zou dat komen? ;)
...as always
  zondag 2 juni 2013 @ 12:03:58 #10
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127316912
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:00 schreef Anyanka het volgende:

[..]

Een deel van de boodschap, met name uit het nieuwe testament, past anders uitstekend bij onze huidige westerse waarden en normen. Hoe zou dat komen? ;)
Begrijp ik hieruit goed dat volgens jou onze waarden en normen zijn gebaseerd op het NT en dat we zonder het NT heel andere waarden en normen zouden hebben? Ik denk juist dat het andersom is: ze staan in het NT omdát het universele waarden en normen zijn. Iedere cultuur heeft wel een variant op 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt...'.
And eternity in an hour.
pi_127316967
quote:

[..]

Omdat je kwaad en goed altijd een beetje door elkaar moet mengen om het kwaad te kunnen verkopen ;)
pi_127317094
quote:

[..]

Het gaat over goed en kwaad, daar is inderdaad weinig aan veranderd. Het oude testament is moeilijker om je mee te identificeren. Het is meer geschreven op angst zaaien. Oog om een oog, tand om een tand en grote klasseverschillen waren vanzelfsprekend.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_127317158
Buitenom of binnendoor?
pi_127317865
Ach, waarom niet? Ik meld me bij dezen aan. :) Ik heb zelf de NBV-uitgave. Overigens zit ik precies in hetzelfde schuitje als TS: wel literatuur gelezen over de Bijbel, maar nog nooit de Bijbel zelf helemaal uitgelezen.
pi_127317999
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 10:33 schreef _Dido_ het volgende:
In het kader van mijn day zero-lijst wil ik de Bijbel van kaft tot kaft gaan lezen. Ik ben opgegroeid met de kinderbijbel, heb een vak over de literatuur van de Bijbel gevolgd op de universiteit, maar de Bijbel helemaal lezen, dát heb ik nog nooit gedaan en dat wil ik toch wel graag een keer gedaan hebben :) Ook de Koran staat overigens op mijn lijst ;).

Voor de achtergrondinformatie gebruik ik deze boeken, die ik ook op de uni heb gebruikt:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik open dit topic, omdat er misschien anderen zijn die ook nog graag eens de Bijbel van kaft tot kaft zouden willen lezen. Dit topic kunnen we dan gebruiken om onze vragen te stellen en er met elkaar over te discussiëren :) Ben benieuwd of hier animo voor is! :)
Dus je hebt op de universiteit boeken gebruikt van Bart d Ehrman?
Welke uni was dat? De uni van nijntje? Of de uni van sesamstraat?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_127318067
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:52 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Dus je hebt op de universiteit boeken gebruikt van Bart d Ehrman?
Welke uni was dat? De uni van nijntje? Of de uni van sesamstraat?
Als je niets zinnigs hebt bij te dragen kun je er ook voor kiezen om niet te posten.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:55:34 #17
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_127318087
Hmmm een uitdaging....Mijn oma, zeer gelovig, heeft het wel eens geprobeerd maar zei dat ze halverwege psychotisch werd van alle vragen en interne discussies :P
Even over nadenken....
With the stars as her umbrella
  zondag 2 juni 2013 @ 12:58:50 #18
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127318179
Leuk! *O* Ik ben intussen begonnen met Genesis. Richt me op circa 50 pagina's per week, aangezien ik nog meer te doen heb :). Valt me nu in ieder geval al op dat ik nu echt lees als een 'ongelovige', heb geen 'emotionele band' meer met de Bijbel. Tijdens het lezen valt me ook veel op, daar maak ik een notitie van. Eens kijken of daar verderop in de Bijbel nog een antwoord op komt :) Zal mijn opmerkingen hier ook posten ;).
And eternity in an hour.
pi_127318187
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als je niets zinnigs hebt bij te dragen kun je er ook voor kiezen om niet te posten.
Doe eens niet zo dwaas.

Ik zeg enkel dat deze man niet zo serieus genomen wordt, vanwege zijn nogal "achter de muziek aanlopen" op wetenschappelijk gebied. Die man heeft zelfs de meeste tijd gedacht dat de evangelieen historisch correct waren! Pas de laatste jaren is hij gekanteld in zijn mening. En toch nemen uni's zo'n man serieus? Daar kan ik niet bij met mijn pet.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 2 juni 2013 @ 13:00:37 #20
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127318225
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:59 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Doe eens niet zo dwaas.

Ik zeg enkel dat deze man niet zo serieus genomen wordt, vanwege zijn nogal "achter de muziek aanlopen" op wetenschappelijk gebied. Die man heeft zelfs de meeste tijd gedacht dat de evangelieen historisch correct waren! Pas de laatste jaren is hij gekanteld in zijn mening. En toch nemen uni's zo'n man serieus? Daar kan ik niet bij met mijn pet.
Wat doet hij ertoe wat hij dácht? :) Als je zijn werk een beetje kent, weet je dat hij als een blad aan een boom is omgeslagen. Het is een prima boek waarin je helemaal níets merkt van zijn religieuze achtergrond (zoals het een echte wetenschapper betaamt), voor zover die toen nog aanwezig was.

Universiteit was de Rijksuniversiteit Groningen; de theologische faculteit is beoordeeld als de beste van Nederland :)
And eternity in an hour.
pi_127318318
Ik ben zelf ook compleet ongelovig, dus ik lees het ook puur uit culturele en historische interesse. Zal eens kijken hoe ver ik kom deze week.
  zondag 2 juni 2013 @ 13:45:35 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127319415
Ik heb ooit een poging gedaan, maar ik vond het verdomd lastig om er doorheen te komen.

Nu, zoveel jaar later, wil ik best nog s een poging wagen. Ik doe ook mee, zolang ik het volhoud. :)

PS: voor wie mij niet kent, ik ben ook ongelovig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 2 juni 2013 @ 14:19:13 #23
16305 Jappie
parttime reverend
pi_127320352
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:58 schreef _Dido_ het volgende:
Leuk! *O* Ik ben intussen begonnen met Genesis. Richt me op circa 50 pagina's per week, aangezien ik nog meer te doen heb :). Valt me nu in ieder geval al op dat ik nu echt lees als een 'ongelovige', heb geen 'emotionele band' meer met de Bijbel. Tijdens het lezen valt me ook veel op, daar maak ik een notitie van. Eens kijken of daar verderop in de Bijbel nog een antwoord op komt :) Zal mijn opmerkingen hier ook posten ;).
Wanneer je de tekst echt wil doorgronden op evt diepere spirituele betekenissen dan zou ik me beperken tot ca 1 blz per week. Het boek is oorspronkelijk immers ook als spiritueel bedoeld dus je zult denk ik iets meer moeite moeten doen dan er vanuit gaan dat wat er letterlijk staat ook letterlijk bedoeld wordt. Ik ben bang dat als je het op een andere manier probeert je niet veel meer zult vinden dan waar de gemiddelde gelovige van getuigt.

Maar ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. :)
pi_127321093
Heb ooit een poging gewaagd, bleef al steken in Genesis.
pi_127322010
prima idee om van je geloof af te komen, is mij ook gelukt. Ik heb de Willibrordvertaling gelezen, die heeft een goed notenapparaat.

kronieken zijn het saaiste gedeelte, het beste werkt als je elke dag een half uur reserveert voor het slapen gaan.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')