abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145426324
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 03:32 schreef Grunge. het volgende:
k kan me niet voorstellen dat ze zich letterlijk schaamden.
Alleen omdat je het je niet kan voorstellen, betekent nog niet dat het waar/onwaar is :)
pi_145426458
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 00:47 schreef Grunge. het volgende:
Wat mij betreft kunnen we wel naar Genesis 6 tot en met 9. De zondvloed. Snel gelezen maar wel een bekend en heftig verhaal.
Dacht ik ook, totdat ik ooit een filmpje op YT zag die bij de zondvloed stil blijft staan en er van alles over heeft te vertellen.

En dan heb je nog dit.
Als (soort van) agnost vind ik het moeilijk om dan te beweren dat er geen zondvloed geweest zou zijn. Je kan het wegwuiven als allemaal mythes, maar dat vind ik te gemakkelijk.
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 00:39 schreef Grunge. het volgende:
Vervolgens krijgt dan dus vrijwel elke vrouw te maken met haar straf
Dat vind ik ergens zo'n rotstreek. Waarom zou iemand verantwoordelijkheid moeten dragen voor de fouten van zijn/haar (voor)ouders?
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 02:33 schreef Grunge. het volgende:
Ik weet niet meer of dit door de hele Bijbel door zo gaat, heb ook niet de hele Bijbel gelezen door de jaren heen, maar in Genesis is het wel lesje op lesje op lesje. Net als van die urban legends. Van die enge verhaaltjes met een moralistische ondertoon. In die vier hoofdstukken die maar een kwartiertje lezen kostten kwam er al hebzucht, ongehoorzaamheid en jaloezie voor.
Daarom is het ook een Bijbel/testament met allerlei lesjes :D
Het was lang niet zo populair geworden als het allemaal uit boodschappenlijstjes bestond. :)
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 02:29 schreef Grunge. het volgende:
Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha :D).
Dat is wat mij bij is gebleven ...Of wat op mij zo'n indruk maakte toen ik voor het eerst de Bijbel met een open geest ging lezen. De vloek die God over de mens uitspreekt en dat al meteen in het begin van dat dikke boek. Dat was niet wat ik verwacht had...maarja als kind had ik nu eenmaal vooroordelen over de Bijbel/religie/etc...

[ Bericht 23% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 11-10-2014 14:03:37 ]
pi_145427693
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 00:39 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Het is alsof de vrouw - niet Eva maar De Vrouw - meteen de boeman is. Zij, die vuige verleidster en die arme man die erin trapt :D. Vervolgens krijgt dan dus vrijwel elke vrouw te maken met haar straf en geen man met de straf van Adam. Sterven doen we immers allemaal, ook de vrouwen. Inderdaad, het lijkt op een verklarende mythe.
Het is een verklarende mythe :P
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_145431223
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dacht ik ook, totdat ik ooit een filmpje op YT zag die bij de zondvloed stil blijft staan en er van alles over heeft te vertellen.
En dan heb je nog dit.
Als (soort van) agnost vind ik het moeilijk om dan te beweren dat er geen zondvloed geweest zou zijn. Je kan het wegwuiven als allemaal mythes, maar dat vind ik te gemakkelijk.
Tsunami's zijn van alle tijden en van overal. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
pi_145433760
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Tsunami's zijn van alle tijden en van overal. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
De zondvloed was geen tsunami. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
pi_145435078
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
De zondvloed was geen tsunami. Wat is er nu zo moeilijk begrijpen aan ?
Wat was het dan wel ? Een toestand waarbij de hele wereld onder water stond zoals beschreven in de Bijbel of wat moet ik me er dan bij voorstellen ?
pi_145435148
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat was het dan wel ? Een toestand waarbij de hele wereld onder water stond zoals beschreven in de Bijbel of wat moet ik me er dan bij voorstellen ?
Wat het precies was, kan ik je als soort van agnost niet vertellen :)
Maar afgaande op de vele verhalen die in al die culturen bestaan, was het kennelijk meer dan een tsunami. Kennelijk verzoop de wereld zoals min of meer ook in de Bijbel beschreven staat. Alleen daar heet het dan een zondvloed.
pi_145435204
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:46 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat het precies was, kan ik je als soort van agnost niet vertellen :)
Maar afgaande op de vele verhalen die in al die culturen bestaan, was het kennelijk meer dan een tsunami. Kennelijk verzoop de wereld zoals min of meer ook in de Bijbel beschreven staat. Alleen daar heet het dan een zondvloed.
En, zijn daar reeds wetenschappelijk aanwijzingen voor gevonden ? :)
pi_145435278
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:48 schreef ATON het volgende:
[..]
En, zijn daar reeds wetenschappelijk aanwijzingen voor gevonden ? :)
Ik dacht van wel ja.
pi_145435291
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik dacht van wel ja.
Ik denk van niet, en nu ?
pi_145435326
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk van niet, en nu ?
Nu moet iedereen echt stoppen met datgene waar iedereen mee bezig is.
pi_145435382
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nu moet iedereen echt stoppen met datgene waar iedereen mee bezig is.
Vertel geen onzin. Als je hier iets komt beweren, zorg dan voor bewijs van je stelling. Ik ben niet de eerste die je deze raad geeft.
pi_145435953
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 12:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeg dan maar in je Joods studiecentrum dat een messias een gezalfde koning is. Niets meer en niets minder. Cyrus de Grote is ooit door de joden als messias aanzien. Laat je verder niks wijs maken.
Heb zo'n idee dat je niet goed leest. Ik sprak namelijk niet over een/de messias maar over de joodse literatuur. En verder , de Vrome joden hielden Generaal Allenby ook aan voor de messias

Weet je trouwens ook wanneer de Vromen zijn ontstaan? Nog belangrijker is HOE?
pi_145436271
Mensen, blijf on topic. De persoonlijke aanvallen mogen achterwege gelaten worden. (Bovendien is er geen enkele plicht om erop te reageren.)

Alvast bedankt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145442176
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik dacht van wel ja.
Natuurkundig gezien is het vrijwel onmogelijk.
ROBODEMONS..................|:(
pi_145442772
Wat was trouwens de reden dat de dieren gestraft moesten worden met de zondvloed. Wat hadden bijvoorbeeld de konijnen verkeerd gedaan?
ROBODEMONS..................|:(
pi_145445467
Heeft Jesus inmiddels Voldemort al verslagen en de ring vernietigd? Of zijn jullie nog niet bij dat stuk?
  zondag 12 oktober 2014 @ 06:13:05 #268
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145447757
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Alleen omdat je het je niet kan voorstellen, betekent nog niet dat het waar/onwaar is :)
Nee, het is mijn eigen interpretatie. Ik vind het heel apart dat zij zich schaamden voor hun naaktheid, letterlijk. Die 'preutsheid' zou juist later moeten ontstaan lijkt mij, in ieder geval niet tegenover God.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En dan heb je nog dit.
[..]
Ook daar ga ik nog even geen oordeel over vellen, moet het eerst weer opnieuw lezen binnenkort als het aan de buurt is. Of het wel of niet gebeurd is zal ik in ieder geval nooit beweren, ik sta er net als jij agnostisch in.

Dat vind ik ergens zo'n rotstreek. Waarom zou iemand verantwoordelijkheid moeten dragen voor de fouten van zijn/haar (voor)ouders?
[..]

Ja, vind ik ook.

Daarom is het ook een Bijbel/testament met allerlei lesjes :D
Het was lang niet zo populair geworden als het allemaal uit boodschappenlijstjes bestond. :)
[..]

Nee, maar het is wel heel duidelijk allemaal met een boodschap. Dit verhaal wordt verteld om te laten zien dat hebzucht slecht is, dat verhaal om te laten zien dat jaloezie slecht is. Nog geen verhalen tot dusver puur om een verhaal op te schrijven. Hoe dat in andere boeken is herinner ik me niet meer maar de verhalen die me nog erg goed bijstaan hebben ook allemaal een duidelijke boodschap.

Dat is wat mij bij is gebleven ...Of wat op mij zo'n indruk maakte toen ik voor het eerst de Bijbel met een open geest ging lezen. De vloek die God over de mens uitspreekt en dat al meteen in het begin van dat dikke boek. Dat was niet wat ik verwacht had...maarja als kind had ik nu eenmaal vooroordelen over de Bijbel/religie/etc...

Ja, snel hè? Kan wel na een heel lange periode geweest zijn trouwens, maar het is wel het eerste verhaal dat in de Bijbel staat, de eerste hoofdstukken. Meteen al gedoe :D.
  zondag 12 oktober 2014 @ 06:17:43 #269
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145447762
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 23:39 schreef Morrigan het volgende:
Wat was trouwens de reden dat de dieren gestraft moesten worden met de zondvloed. Wat hadden bijvoorbeeld de konijnen verkeerd gedaan?
Ja, ditzelfde zit mij ook dwars. Dieren, kinderen. Dacht ik hè, want ik heb het al heel lang niet gelezen. Even afwachten tot we ermee aan de slag gaan.
pi_145448318
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 06:13 schreef Grunge. het volgende:

Nee, het is mijn eigen interpretatie. Ik vind het heel apart dat zij zich schaamden voor hun naaktheid, letterlijk. Die 'preutsheid' zou juist later moeten ontstaan lijkt mij, in ieder geval niet tegenover God.
Volgens Genesis wel.
  zondag 12 oktober 2014 @ 09:18:58 #271
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145448383
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 09:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Volgens Genesis wel.
Maar of dat letterlijk of figuurlijk is weten we niet. Die 'naaktheid'.
pi_145449197
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel geen onzin. Als je hier iets komt beweren, zorg dan voor bewijs van je stelling. Ik ben niet de eerste die je deze raad geeft.
Voor de overstroming van het Zwarte Zee-gebied zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen. Je moet ook niet vergeten dat in de Bijbel met "de wereld" vaak slechts het toen voor die mensen bekende deel van de wereld wordt bedoeld. Als je denkt dat het gebied waar jij woont, alles is wat er is, dan kun je spreken van "de hele wereld". Ik denk dat je het meer zo moet zien.

Dus, wederom: context van de tijd en omstandigheden waarin de Bijbel is geschreven. Het is te kort door de bocht om te stellen dat het waar is omdat het in de Bijbel staat, maar het is zeker ook tekort door de bocht om te stellen dat de Bijbel onzin is, omdat dit niet exact zo gebeurd zou zijn.

Noord- en Zuid Amerika zijn ook pas relatief laat ontdekt, dat hebben we tot die tijd nooit gezien als onderdeel van de wereld.
pi_145453625
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 10:28 schreef Halcon het volgende:
Voor de overstroming van het Zwarte Zee-gebied zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen. Je moet ook niet vergeten dat in de Bijbel met "de wereld" vaak slechts het toen voor die mensen bekende deel van de wereld wordt bedoeld. Als je denkt dat het gebied waar jij woont, alles is wat er is, dan kun je spreken van "de hele wereld". Ik denk dat je het meer zo moet zien.
Dat zie ik ook zo en dat heb ik hier al ten moede proberen diets maken.

quote:
Dus, wederom: context van de tijd en omstandigheden waarin de Bijbel is geschreven. Het is te kort door de bocht om te stellen dat het waar is omdat het in de Bijbel staat, maar het is zeker ook tekort door de bocht om te stellen dat de Bijbel onzin is, omdat dit niet exact zo gebeurd zou zijn.
Noord- en Zuid Amerika zijn ook pas relatief laat ontdekt, dat hebben we tot die tijd nooit gezien als onderdeel van de wereld.
ook mee eens. ( ik denk dat je je geadresseerd hebt aan de verkeerde persoon :P )
pi_145453688
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 09:18 schreef Grunge. het volgende:

Weten we wel. Lees nog maar eens die verzen.
pi_145455152
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 09:18 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Het is letterlijk.
pi_145456387
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 13:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat zie ik ook zo en dat heb ik hier al ten moede proberen diets maken.
[..]
ook mee eens. ( ik denk dat je je geadresseerd hebt aan de verkeerde persoon :P )
Het was ook niet specifiek naar jou bedoeld, maar meer in het algemeen. :)
pi_145457169
Ze zeggen toch dat de fossielen uit de zee die gevonden worden in de bergen gevolg zijn van de zondvloed? ;)
pi_145457708
En het zondvloedverhaal (de algemene strekking en soms secundaire elementen zoals die in de bijbel staan) zijn teruggevonden in oude volksverhalen van volken op alle continenten. Er was een meneer die die verhalen heeft verzameld, ik weet even niet meer wie dat was.
pi_145459682
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het was ook niet specifiek naar jou bedoeld, maar meer in het algemeen. :)
OK inhoudelijk mee eens baaidewee. :)
pi_145459720
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:46 schreef Milchat het volgende:
Ze zeggen toch dat de fossielen uit de zee die gevonden worden in de bergen gevolg zijn van de zondvloed? ;)
Met ' ze zeggen ' schieten we hier niet veel mee op.
pi_145464076
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 15:46 schreef Milchat het volgende:
Dat klopt niet: die bergen zijn omhooggeduwd door het schuiven van de continenten
pi_145466557
Er kwamen veel Grieken. Overal waar zij kwamen brachten ze hun beschaving mee. De taal , goden de spelen en hun unieke polis. Ze kwamen contact met de oorspronkelijke bewoners van de Vruchtbare Halvemaan. Meestal waren het jonge Griekse mannen maar ook filosofen, geleerden en schrijvers kwamen als immigrant uit Griekenland naar de V. Halvemaan. Ze vestigden vooral in Alexendrië die in 332 vdj door Alexander was gesticht. Het was een belangrijke culturele centrum geworden in de hellenistische wereld. De Hebreeuwse Bijbel werd in het Grieks vertaald voor de grote Griekssprekende joodse gemeenschap. Het was de grootste vertaal project in de menselijke geschiedenis. Iedereen leerde Grieks want deze kennis gaf toegang tot de literatuur.

In 198 vdj was Juda deel van Syrië en in 175 vdj kreeg het een nieuwe koning. Antiochus IV. Hij betrad te Syrische troon. 2 jaar later begon Jeruzalem meer en meer op een Griekse stad te lijken. Eerst was het ten tijde van Ezra en Nechemia een achterlijk bergstadje waarvan de bevolking de wet van Mozes onderhield zoals die was overgeleverd door de profeten EN Ezra! Nu deden de priesters in hun blootje oefeningen in het gymnasium die de hoge priester Jason liet bouwen dicht bij de tempel Moriah waar Abraham zijn bijna offer zou hebben pleegd. In die tijd waren er in Palestine ongeveer 30 Griekse steden. Jeruzalem , de stad van David was nu onderdeel van de Griekse sport. Naakte mannen die worstelden. Joodse jongelingen beoefenden speerwerpen of worstelen. Jeruzalem stuurde zelfs athleten naar wedstrijden naar Tyrus wat ooit het koninkrijk Hiram die Salomo had geholpen met de bouw van de tempel van JHWH. Dus het achtergebleven bergstadje Jeruzalem stortte zich volledig in de Hellenistische wereld die grotendeels de beschaving was van die tijd.

Jeruzalem was nu een internationale stad en kreeg zelfs toestemming om eigen munten te slaan. Mensen die in de Griekse beschaving stortte konden rekenen op flinke welvaart. Maar er waren ook mensen die het hellenisme neit deelden. Mensen die het niet nodig vonden dat het hellenisme een schakel vormde tussen Jeruzalem en de wereld. Zij gruwde van het heidendom. Dit waren vooral boeren uit de omringende landen. Zij die vurig de wet van Mozes naleefden. Anderen mensen uit het volk voelden zich juist wel aangetrokken tot bepaalde aspecten van het nieuwe heidendom zoals Astrologie.

In de tijd dat Jason zijn hogepriesterschap kwijt raakte aan Meneloas stonden er populaire leider ops die de toewijding aan de Torah predikten aan anderen. Ze noemden zichzelf chassidiem , Vromen.

Ook in Rome waren mensen niet gediend van Griekenland en zijn stijl verafschuwden. Zoals bvb de Dionyschische bacchanalia. De Romeinen waren bang van cultusgroepen. Zij kwamen nachts bij elkaar voor een eredienst. Hun priester las eerst voor uit de heilig tekst. De Rome vervolgden de aanhangers van deze cultus flink. Vaak me marteling. Toen die Syrische koning Antiochus als gijzelaar in Rome verbleef had hij zeker getuige geweest van die vervolging.

Antiochus IV had een koningkrijk dat uitstrekte van klein Azië tot Babylon, Susa en verder. Hij probeerde het te versterken door de godsdiensten te bundelen. Hij had een hele visie. Die visie botste met een paar duizend joodse vromen in zijn achtertuin van zijn rijk. En zij waren bereid hiervoor te sterven. En velen stierven zeer velen.

Waarschijnlijk zag koning Antiochus IV deze vromen als de joodse tegenhanger van de bacchanalia. Ze baden snachts, ze kwamen met zijn allen bijeen, ze deden aan trouw zweren die bekend stond als het shema en hadden een voorlezer die voorlas uit hun heilig tekst. Ze spraken een zegen uit over de wijn. Was Dionysos niet de god van de wijn? Tijdens een feest dat ze sukot noemden gingen ze op in vreemde wilde dans met brandende fakkels in hun handen. Dansten de aanbidders van Dionysos ook niet rond in zulke wilde razernij?

Dus Antiochus zag ze als hetzelfde. De Syrische monarchie ging over op religieuze vervolging. Hij zag deze vromen als een revolutionaire joodse Dionysische beweging. Gevolg : tientallen jaren van bloedvergieten en oorlog toen de joden in botsing kwamen met de hellenitische heidenen.

DIE revolutie was een kernmoment in de ontstaangeschiedenis van de 2e beschaving van het joodse volk , het Rabbijnse jodendom, en had voor deze 2e beschaving precies dezelfde functie als de oorlogen van David en Saul tegen de Filistijnen hadden gehad voor de eerste beschaving.

In de eeuwen waarin Athene in contact kwam met Jeruzalem en joden over de hele wereld de kracht van het hellenistische ervaring ervaarden moest het volk ,dat ooit de Torah en de profeten had geschapen nu een nieuw confrontatie ondergaan. De botsing met het westen. En uit die confrontatie hebben schrijvers hun visie vastgelegd. Uit deze botsing is de apocalyptische literatuur ontstaan. Deze literatuur bloeide van 2 e eeuw vdj tot de 2e eeuw na de gangbare jaartelling. Joden zagen uit naar een hernieuwing van de profetie over de einde der tijden. Niet alleen Daniël is een goed voorbeeld maar ook het boek Henoch. In dit boek verteld men over de schutsengelen die de heer iedere ochtend begroeten met gezang, maar ook over de voorbestaan Uitverkorene, de Messias, die op de laatste dag, de dag des oordeels, alle mensen zal berechten. En deze literaire stroming zou invloed uitoefenen precies op de ontwikeling van de joodse mystiek en op de farizeeën , die later op een dag het Christendom zouden uitvinden

Het Grieks raakte wijdverspreid en velen leerden het goed. Het werd gebruikt in de synagoges. Voor de Talmud tot stand kwam (de oorspronkelijke creatie van de 2e beschaving van de joden) hoewel deze in het Hebreeuws en Aramees is geschreven zal ongeveer 3.000 Griekse woorden bevatten. Een van de gootste joodse rabbijnen ( Juda de vorst) die een uitgebreide bliotheek samenstelde van de mondelinge overgeleverde joodse wet , de mishna spoorde zijn mensen aan om niet het Palestijnse dialect Aramees te gebruiken. Hij zei "spreek Grieks of hebreeuws"

.
pi_145468365
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Met ' ze zeggen ' schieten we hier niet veel mee op.
Ja, google.
pi_145470068
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:05 schreef Milchat het volgende:
En het zondvloedverhaal (de algemene strekking en soms secundaire elementen zoals die in de bijbel staan) zijn teruggevonden in oude volksverhalen van volken op alle continenten. Er was een meneer die die verhalen heeft verzameld, ik weet even niet meer wie dat was.
Dat klopt. Meerdere volken schreven erover. Maar daarmee is het nog niet waar. Er is vermoedelijk ook vaak opgeschreven dat de aarde plat is.

Dat er overstromingen zijn geweest, is volgens mij wel bewezen. Dat de hele Aarde blank stond niet. Dat laatste lijkt me ook vrij sterk.
pi_145473421
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 20:45 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja, google.
Google junior of was het senior ?
pi_145473497
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:12 schreef Halcon het volgende:

Dat er overstromingen zijn geweest, is volgens mij wel bewezen. Dat de hele Aarde blank stond niet. Dat laatste lijkt me ook vrij sterk.
Is gewoon onmogelijk.
pi_145474040
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Is gewoon onmogelijk.
Ja. Over de hele aarde zou het waterpeil dan hoger dan de hoogste berg moeten zijn.
pi_145474143
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Over de hele aarde zou het waterpeil dan hoger dan de hoogste berg moeten zijn.
de aarde heeft geen afvoerputje en als je alle gletsjers smelt heb je maar 60 meter, daar bedek je de Vaalserberg niet eens mee.
pi_145474449
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

de aarde heeft geen afvoerputje en als je alle gletsjers smelt heb je maar 60 meter, daar bedek je de Vaalserberg niet eens mee.
Dat was dus mijn punt. Waterpeil van kilometers boven zeeniveau is niet realistisch.
pi_145479532
Sowieso, de Bijbel en realistisch...
  maandag 13 oktober 2014 @ 01:14:49 #291
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145481060
Als de schaamte voor de naaktheid letterlijk is is schaamte dus iets wat aangeboren is en niet iets wat cultureel bepaald wordt. Nature, niet nurture. Apart (waarmee ik dus niet zeg: niet waar).
  maandag 13 oktober 2014 @ 01:15:23 #292
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145481067
Morgen gaan we naar de zondvloed! Ik zal eens kijken wat de nieuwe opdracht wordt. Dat is Genesis 6 tot en met 9. Daar is weer de hele week de tijd voor.
  maandag 13 oktober 2014 @ 01:26:11 #293
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145481164
Hier de nieuwe OP alvast voor wie die opent. Ik zal de OP later eens wat uitgebreider maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145481825
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 01:14 schreef Grunge. het volgende:
Als de schaamte voor de naaktheid letterlijk is is schaamte dus iets wat aangeboren is en niet iets wat cultureel bepaald wordt. Nature, niet nurture. Apart (waarmee ik dus niet zeg: niet waar).
Niet aangeboren, maar louter cultureel bepaald. Dit verhaal is een cultuurproduct en geen wetenschappelijk verslag. Het dwingt door dit verhaal de lezer zijn ' naaktheid ' te bedekken.
pi_145498389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 19:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik vertel geen onzin.
Bewijs heb ik al geleverd (zie de link naar de honderden verhalen uit andere culturen). Verder heb ik genoeg boeken erover gelezen decennia terug. Daar heb ik geen logboek van bijgehouden. Ook ben ik je secretaresse niet dat ik daar alsnog naar ga zoeken.
En je geeft mij geen raad, je loopt alleen leeg te papegaaien.
pi_145498523
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 23:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurkundig gezien is het vrijwel onmogelijk.
Geen idee. Ik heb geen camera op de aarde kunnen plaatsen miljoenen jaren geleden met genoeg opslaggeheugen om miljoenen jaren op te nemen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 23:39 schreef Morrigan het volgende:
We noemen het een zondvloed, maar in honderden andere culturen wordt het anders genoemd.
pi_145498643
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 06:13 schreef Grunge. het volgende:
Ja, snel hè? Kan wel na een heel lange periode geweest zijn trouwens, maar het is wel het eerste verhaal dat in de Bijbel staat, de eerste hoofdstukken. Meteen al gedoe :D.
Ja dat vond ik dus echt apart. Je zou als bevooroordeelde/niet bevooroordeelde denken dat er allerlei heilige gedoe in staat ja, maar het is meteen al zonde dit, straf dat, moord hier, wraak daar. Niet per definitie verhalen waaraan ik dacht wanneer iemand het over de Bijbel had.
pi_145498724
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 06:17 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, ditzelfde zit mij ook dwars. Dieren, kinderen. Dacht ik hè, want ik heb het al heel lang niet gelezen. Even afwachten tot we ermee aan de slag gaan.
Mij niet. De mens was door en door rot en de dieren boeiden kennelijk niet. De kinderen zouden net zo rot worden als hun ouders en de dieren waren vervangbaar... Ik zou niet weten waarom je dat dwars zou moeten zitten.
pi_145498734
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ja dat vond ik dus echt apart. Je zou als bevooroordeelde/niet bevooroordeelde denken dat er allerlei heilige gedoe in staat ja, maar het is meteen al zonde dit, straf dat, moord hier, wraak daar. Niet per definitie verhalen waaraan ik dacht wanneer iemand het over de Bijbel had.
Je overdrijft.
pi_145498845
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 16:05 schreef Milchat het volgende:
je bedoelt dit?
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt. Meerdere volken schreven erover. Maar daarmee is het nog niet waar. Er is vermoedelijk ook vaak opgeschreven dat de aarde plat is.
Maar daarmee is het ook niet onwaar :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')