Goed idee. Ook omdat ik door de weeks niet veel tijd heb om hier te komen forummen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik ben ook voor de positieve insteek!
Het idee is om op maandag de nieuwe 'opdracht' te geven, dat stukje moet dan uiterlijk op vrijdag gelezen zijn. Zo kan er iig in het weekend over gepraat worden en al eerder door degenen die het al gelezen hebben.![]()
Toch, ts?
Hoe zit het met de auteursrechten dan.quote:Op maandag 29 september 2014 04:53 schreef Grunge. het volgende:
Het boek is trouwens volledig online te lezen, dus als je geen bijbel hebt is dat geen probleem!
Salomon, Mozes noch Petrus of Paulus, Johannes, Lucas, Mattheus of Marcus of enige auteur van de boeken of brieven die in de Bijbel staan hebben auteursrechten aangevraagd denk ik.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe zit het met de auteursrechten dan.
Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor kritiek, zeker als lezers helemaal niet bekend zijn met de bijbel kunnen er heel vreemde dingen in staan. Misschien kan ik er her en der wel wat uitleg over geven of het in een context plaatsen zodat dingen duidelijker worden, wie weet. Zolang er naast die kritiek maar ook ruimte is voor respect. Respect voor mensen voor wie de bijbel belangrijk onderdeel is van hun geloofsovertuiging. In die zin bedoel ik de positieve insteekquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:26 schreef LuNaTiC het volgende:
Wat verstaan jullie precies onder een positieve insteek? Al snel kom je op passages waar je niet al te positief over kan zijn. En wie epaalt wat positief is? Is altijd nog een beetje 'in the eye of the beholder'.
(ik ben geen fan van de bijbel als het gaat om (het gebrek aan) ethiek, dus kritiek gaat er sowieso komen.
edit: voor de duidelijkheid: nee het wordt niet zeiken op christenen, maar we lezen en geven kritiek over een boek, over ideeën en over een ideologie. Ik hoop alleen dat de christenen dat onderscheid ook kunnen maken. Dat kritiek op hun boek, ideeën en ideologie geen aanval is op hen als persoon.
Ik heb nog een 'Bijbel voor dummy's' thuisliggen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:54 schreef Milchat het volgende:
Hee, leuk topic! Ik heb 3 vertalingen staan, waarvan 1 de jongerenbijbel met vaak leuke weetjes enzo bij de tekst. Ik wil wel meedoen, mits men hier niet alle christenen gaat lopen afzeiken, ik wil wel lezen met een positieve insteek. Overigens heb ik een christelijke achtergrond.
Maandag beginnen met lezen of met bespreken?
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:52 schreef Milchat het volgende:
Overigens is iedereen het eens met beginnen in Genesis? Er zijn wel boeiendere bijbelboeken te vinden met meer dingen die toepasbaar zijn in het dagelijks leven en terug te vinden zijn in de christelijke cultuur. En het NT is sowieso een boeiend onderdeel van de bijbel
O jazeker. Het O.T. is er maar pas later aan toegevoegd.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:01 schreef Morrigan het volgende:
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.
Je kan toch respect hebben voor je medemens, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging? Net zoals je zelf respect wil krijgen van anderen?quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Positieve insteek en respect voor mensen die geloven dat dit boek serieus gods woord is?
Moet dat echt? Want als ik dit boek lees heb ik dat echt niet.
Er staat zoveel flauwekul en immorele dingen in, dat het gewoon lachwekkend is dat mensen dit boek als een ideologisch boek zien.
Het NT gaat over het evangelie van Jezus, de basis van het christelijk geloof. Bovendien vind ik de verhalen en gelijkenissen van Jezus altijd interessant en kan je daar vaak ook nog wat van leren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik heb nog een 'Bijbel voor dummy's' thuisliggen.Best een leuk boek. Ook omdat er veel achtergrondinformatie in staat.
[..]
Waarom is het NT dan zo boeiend? Ik dacht juist dat het OT boeiender was, omdat dat toch beetje de 'fundament' van de bijbel is. Zonder OT had je ook geen NT.
Ja hoor maar de bijbel is best wel lachwekkend...quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:02 schreef Milchat het volgende:
[..]
Je kan toch respect hebben voor je medemens, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging? Net zoals je zelf respect wil krijgen van anderen?
Dat vind ik dus ook boeiend, hoe komt de bijbel over op mensen die niet christelijk (van achtergrond) zijn? En naast lachwekkend heeft de bijbel ook veel interessante inhoud. Hoe dan ook, lachen kan best zolang het niet een 'neerkijken op' sfeertje wordt wat mij betreft.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:04 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja hoor maar de bijbel is best wel lachwekkend...
Op z'n minst realistisch, of ben je blind voor de wereld?quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Positieve insteek en respect voor mensen die geloven dat dit boek serieus gods woord is?
Moet dat echt? Want als ik dit boek lees heb ik dat echt niet.
Er staat zoveel flauwekul en immorele dingen in, dat het gewoon lachwekkend is dat mensen dit boek als een ideologisch boek zien.
Ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:08 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Op z'n minst realistisch, of ben je blind voor de wereld?
Niet helemaal vergelijkbaar, maar als je je een beetje wil verplaatsen in een gemiddelde atheïst en hoe de bijbel op ons overkomt (al wil ik hier alleen voor mezelf spreken), lees eens over wat jehova’s getuigen, mormonen of zelfs scientologists geloven, en dan heb je een beetje idee. (Alhoewel deze volgorde niet onbewust is gekozen, ze gaan wat mij betreft van 'crazy' naar 'batshit crazy').quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:06 schreef Milchat het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook boeiend, hoe komt de bijbel over op mensen die niet christelijk (van achtergrond) zijn? En naast lachwekkend heeft de bijbel ook veel interessante inhoud. Hoe dan ook, lachen kan best zolang het niet een 'neerkijken op' sfeertje wordt wat mij betreft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Bijbel handelt over realistische dingen, dingen die vandaag de dag nog gebeuren zoals moorden, verkrachtingen en alle kwaad die bestaat en hoe er mee om te gaan, ook armoede en rijkdom, recht- en onrechtvaardigheid, wijsheid en kennis. Kortom alles in deze realistische schepping mogelijk.quote:
Ik wil wel meedoen, maar ik lees nu al 4 pagina's voornamelijk onzinreacties. Dus ik heb geen idee wat je verwacht van de discussies en of je dat gaat bereiken. En dan heeft iedereen h1-4 gelezen, en dan wat? Een week praten en dan weer 4 hoofdstukken? En stel er lezen 10 FOKkers mee, dan reageren er misschien wel 50, waarvan 10 tot 20 komen zeuren/trollen/bashen/etc.quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Precies. Hoe sneller je het leest, des te meer je over het hoofd ziet.quote:Op maandag 29 september 2014 09:01 schreef tijnhet het volgende:
Wat voor bijbel had je in gedachten? "Gewoon de bijbel"?
En hoe wil je 'm lezen? Als oude tekst letterlijk, "goh wat interessant dat ze dat toen dachten"? Poging tot begrijpen in de historische context? Wijze lessen achter de tekst proberen te inrerpreteren? Relevantie voor ons, nu, eruit proberen te destilleren?
Je kan dagen uitwijden over een enkele bladzijde, of je kan eroverheen dwijlen en tig bladzijdes in een week "doorwerken"... Dan haal je er bijna niks uit. Maar anders ben je jaren bezig met het hele boek, als je er al doorheen komt.
Lijkt me wel zo handig.quote:Op zondag 5 oktober 2014 19:43 schreef Shokirbek85 het volgende:
Ik houd de Sidrot aan. En ga dus niet in het wilde weg hoofdstukken pakken. Ik begin dus met Sidra Beresheet (1:1 -6:8 ) Volgende week Sidra Noach (Genesis 6:9 - 11:32) ect..
http://nl.m.wikipedia.org(...)8onderverdelingen.29
Neen ben helemaal niet thuis in de historische context van de Bijbel alleen maar in religieuze context. Ik ken maar eentje op deze forum die daar heel veel verstand van heeft , en dat is ATON, maar die leest niet mee.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maarja, wie zit er allemaal in het praat/leesgroepje? Ik denk niemand die wat weet over de historische context. Misschien via Shokirbek85?
quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:35 schreef likdoorn het volgende:
Ik heb wel zin om mee te doen. Wordt hfdst 1 - 4 maandag besproken, of moet je het op maandag lezen?
Ja, leuk! Ik zet jullie erbij.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:54 schreef Milchat het volgende:
Hee, leuk topic! Ik heb 3 vertalingen staan, waarvan 1 de jongerenbijbel met vaak leuke weetjes enzo bij de tekst. Ik wil wel meedoen, mits men hier niet alle christenen gaat lopen afzeiken, ik wil wel lezen met een positieve insteek. Overigens heb ik een christelijke achtergrond.
Maandag beginnen met lezen of met bespreken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |