Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:26 schreef ATON het volgende:
[..]
En ik mag hen niet wijzen op dit misverstand ?
[..]
Vandaar mijn deskundige toelichting ( als atheïst ).
Ik heb hier van de buurvrouw een Nederlandse Bijbel gekregen ( ze is Christelijk) en een Hongaarse Bijbel en ik zie weinig verschillen, alleen de taal. De OT is hetzelfde. Met Hebreeuws kun je alle kanten op namelijk. Ik gebruik de Engelse tekst die zo goed mogelijk past bij de orginele Hebreewse tekst ( het zal nooit hetzelfde zijn!)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Wij gebruiken hier het O.T. en daar staat wel wat andersof toch niet ? :
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Bible/Genesistoc.html
Genesis 1 Complete Jewish Bible (CJB) op internet:quote:1: IN THE beginning G-d created the heaven and the earth.2 Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of G-d hovered over the face of the waters.3 And G-d said: 'Let there be light' And there was light.4 And G-d saw the light, that it was good; and G-d divided the light from the darkness.5 And G-d called the light Day, and the darkness He called Night And there was evening and there was morning, one day.
vergelijk met waar ik mijn bron uit haal:quote:Parashah 1: B’resheet (In the beginning) 1:1–6:8 1 In the beginning God created the heavens <------- and the earth. 2 The earth was unformed and void, darkness was on the face of the deep, and the Spirit of God hovered over the surface of the water. 3 Then God said, “Let there be light”; and there was light. 4 God saw that the light was good, and God divided the light from the darkness. 5 God called the light Day, and the darkness he called Night. So there was evening, and there was morning, one day.
Zie je hoe verschillend het kan zijn maar tevens hetzelfde? het is afhankelijk van de vertaler(s). Maar het OT in de christelijke bijbel is precies hetzelfde als die van de joodse bijbel. Geloof me. Ik heb het afgelopen weekend nog gevraagd aan de rabbijn.quote:1 In the beginning God created the heaven and the earth. 2 Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. 3 And God said: 'Let there be light.' And there was light. 4 And God saw the light, that it was good; and God divided the light from the darkness. 5 And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day. {P}
De slang zegt tegen Eva dat als ze van de boom eet dat ze dan als goden zullen zijn. Er staat niet dat God daar bang voor is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Zie nog eens Genesis 3. A&E gingen niet dood door het eten van de boom van kennis. De goden waren bang dat de mens even wijs zouden worden als zij.
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:38 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.en het eerste zinnetje klonk een beetje geïrriteerd, vandaar mijn vraag.
(ik vind het alleen maar leerzaam dit topic, en dit soort replies).
ik vraag me dan wel af hoe het zit met het evangelie en het vergaren van volgers - ze waren er vast niet op uit om alleen joden zich te laten aansluiten. Aangezien het NT het 'vervolg' was van het OT, hebben ze in het NT het dan niet zo 'gespind' dat die zonden op iedereen sloeg, ipv alleen die joden (aangezien de joden Jezus ook als een valse profeet zagen?)
Was vast niet mijn bedoeling.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:38 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, vrij groot misverstand voor een paar miljard christenen die hier hun religie (mede) op hebben gebaseerd.en het eerste zinnetje klonk een beetje geïrriteerd, vandaar mijn vraag.
Dat is niet zo eenvoudig op een twee drie uit te leggen. Aanvankelijk was het de bedoeling van de evangelisten, volgers van Paulus , om rond de figuur Jezus de nazarener een mysterie-cultus te verzinnen zoals er wel meer waren toen. De bekendste was de Mithrascultus waar zeer veel elementen uit zijn overgenomen. aanvankelijk was dit geschreven voor gehelleniseerde joden ( " heidenen " ). Dit waren geen sekten of dogmatische scholen, maar eerder filosofische verenigingen. Elk van die verenigingen hadden hun eigen ' evangelie '. Men kon ook als niet-jood zich aansluiten. Het is pas op het eind van de 2e eeuw dat de "Roomse school " de bovenhand kreeg en er een religie ( sekte ) van gemaakt heeft. Hieruit ontstonden conflicten die het Rijk best kon missen, tot Constantijn zich er mee ging bemoeien en er een eenheidsgodsdienst van gemaakt heeft ( concilie van Nicea ), maar lang niet alle neuzen keken in dezelfde richting. Uit deze ' ketters ' is later de Islam ontstaan. Dit staat natuurlijk veraf van de historische figuur, wat een vrome ijveraar was met messiaanse ambities.quote:ik vraag me dan wel af hoe het zit met het evangelie en het vergaren van volgers - ze waren er vast niet op uit om alleen joden zich te laten aansluiten. Aangezien het NT het 'vervolg' was van het OT, hebben ze in het NT het dan niet zo 'gespind' dat die zonden op iedereen sloeg, ipv alleen die joden (aangezien de joden Jezus ook als een valse profeet zagen?)
O nee? En wat zou hier dan de reden zijn buiten de vrees dat de mens hun gelijke zou worden ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 19:56 schreef Milchat het volgende:
[..]
De slang zegt tegen Eva dat als ze van de boom eet dat ze dan als goden zullen zijn. Er staat niet dat God daar bang voor is.
En vanwaar haal je deze conclusie ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:01 schreef Milchat het volgende:
[..]
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.
Vergeet niet dat er ook een botsing is gekomen tussen de joden en het hellenisme. Athene kwam in contact met de herboren Jezurelem en de joden over de hele wereld ervaarden de volle kracht van het hellenisme. Dus het volk dat ooit de Torah (de 5 boeken van Moshe) en zijn profetieën had geschapen vaak als reactie op hun culturele confrontatie met het heidendom van de Vruchtbare Halve maan, onderging in de 2e eeuw vdj een nieuw heidendom. Dus de schrijfers uit die periode ervaarde het hellenisme en hebben hun visie hierop vast gelegd. Die echo's van de Perzische periode die nog in de lucht waren werden bijv de boeken Judit en Tobit geschreven. Verhalen lijkende op de Bijbel over moed en geloof.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:01 schreef Milchat het volgende:
[..]
Het wordt ook wel gezien als dat het NT, met de komst van Jezus, de vervolmaking van Gods belofte is, niet het vervolg perse. In het OT wordt al verwezen naar de komst van Jezus, 'de verlosser van alle volkeren'. Koning David weet al dat de verlosser uit zijn nageslacht zal komen. Vanaf het moment dat Jezus sterft en de dood overwint is Gods genade niet alleen maar voor Joden maar voor alle volken. Dat is het ook het moment waarop de eerste christengemeenten worden gesticht door bijvoorbeeld de apostel Paulus. Dat duidt meteen het onderscheid tussen het Joodse en het Christelijke geloof zoals we dat nu nog zien.
Voor mij komt dat al voort uit het feit dat Eva uit Adam wordt geschapen. Blijkbaar is de vrouw niet belangrijk genoeg om 'los' geschapen te worden, maar wordt zij uit de man gehaald.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik herken me totaal niet in je idee dat Eva direct al ondergeschikt zou worden gesteld aan Adam? Dat komt naar mijn idee later op het moment van de zondeval, dat God zegt: Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.
Het gaat niet over man en vrouw zoals wij die kennen. De man staat boven de vrouw omdat de vrouw de ontvanger is. Een man kan geven. Een vrouw niet. Vandaar dat de man besneden dient te worden en de vrouwen niet. Een man kan geven aan de schepper. Wij (Adam) hebben de vrouw ( ontvanger) en de man ( gever ) in ons.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik herken me totaal niet in je idee dat Eva direct al ondergeschikt zou worden gesteld aan Adam? Dat komt naar mijn idee later op het moment van de zondeval, dat God zegt: Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.
Dat is de christelijke versie joh, en niet de joodse. Je zal toch eens een keuze moeten maken hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:17 schreef Shokirbek85 het volgende:
Deze literatuur is het resultaat van joden die lijden. Omdat men het lijden niet konden stoppen ontstond dus ook het idee van een Messias. Een bovenmenselijk tussenkomst van God. Een UItverkorene, die dan op de dag des oordeel de goede van de kwade zal berechten. Er zou een kosmische oorlog komen.
Wat een onzin !!!! Kan je écht niks beters verzinnen ??quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:31 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Het gaat niet over man en vrouw zoals wij die kennen. De man staat boven de vrouw omdat de vrouw de ontvanger is. Een man kan geven. Een vrouw niet. Vandaar dat de man besneden dient te worden en de vrouwen niet. Een man kan geven aan de schepper. Wij (Adam) hebben de vrouw ( ontvanger) en de man ( gever ) in ons.
Paulus spreekt ergens over dat de man boven de vrouw staat en christus boven de man , correct? Hij heeft het hier niet over fysiek mannetje en vrouwtje hè. Hij spreekt ook over de besnijdenis van het hart. Als je wat meer verdiept in de joodse liturgie begrijp je Paulus ook beter.
Vaak wordt (in mijn ogen) Paulus door Christenen en joden onterecht de stichter van een nieuw soort geloof genoemd. Ben het daar niet mee eens.
Daarom is Adam besneden 'gekomen'
Dat staat dus heel duidelijk in genesis 3, zodra ze van de vrucht van de boom des levens zouden eten zouden ze het eeuwige leven krijgen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ligt er 100% aan wie je het vraagt. Katholieken denken bijvoorbeeld, in navolging van St.-Augustinus, dat de mens sterfelijk is geworden door het eten van de appel. Dat wil zeggen, sterfelijkheid is veroorzaakt door de erfzonde. Iemand die vrij is van de erfzonde, is niet sterfelijk.
Augustinus schreef dat als reactie op de Pelagianen, die dachten dat mensen sowieso sterfelijk waren, als onderdeel van de natuur.
Hé, zeg dat tegen de katholieken. Ik heb het niet verzonnen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat staat dus heel duidelijk in genesis 3, zodra ze van de vrucht van de boom des levens zouden eten zouden ze het eeuwige leven krijgen.
voordat ze die kans kregen werden ze verbannen uit het paradijs.
ja, maar ik wou het jou ook even laten zien/ wetenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hé, zeg dat tegen de katholieken. Ik heb het niet verzonnen.
Daar heb je niets aan, want ik vind het toch allemaal onzin.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 10:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
ja, maar ik wou het jou ook even laten zien/ weten
Is geen kwestie van een keuze maken maar naar de historische feiten kijken. Kijken naar het ontstaan van deze schrijvers, profetieen en nieuwe manier van literatuur.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 01:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is de christelijke versie joh, en niet de joodse. Je zal toch eens een keuze moeten maken hoor.
Zeg dan maar in je Joods studiecentrum dat een messias een gezalfde koning is. Niets meer en niets minder. Cyrus de Grote is ooit door de joden als messias aanzien. Laat je verder niks wijs maken.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 08:45 schreef Shokirbek85 het volgende:
Nee. Komt van mijn lessen op het Joodse studie centrum joh.
Dat laatste lijkt mij het meest logische (als we er even vanuit gaan dat de Bijbel waargebeurd zou zijn hè). Mensen zaten toen nog heel dicht bij de 'volmaaktheid'. Adam en Eva waren dat (wat blijkbaar niet wegneemt dat ze zo'n gigantische fout begaan en al zo relatief snelquote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is het trilemma waar een Christen mee zit. Er zijn dan drie mogelijkheden:
1) Adam en Eva waren echt de eerste twee mensen, iedereen stamt daar vanaf. Dit impliceert natuurlijk incest.
2) Er was een grotere 'eerste menselijke populatie', Adam en Eva zijn slechts twee personen uit die groep die worden vermeld in de Bijbel, niet iedereen stamt van hen af.
3) Evolutie. Er was nooit zoiets als een 'eerste menselijke populatie', het is geleidelijk ontstaan.
Gek genoeg hoor je de 2e mogelijkheid maar heel weinig. Kennelijk wil men zo graag dat mensen allemaal afstammen van Adam en Eva dat men die incest maar voor lief neemt.
Ik heb Christenen ook wel eens horen zeggen dat de eerste zoveel generaties mensen genetisch veel sterker waren en veel langer leefden, en dat daarom incest geen probleem zou zijn geweest.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen! Bij deze open ik de discussie.
Even in een spoiler () voor degenen die het nog niet gelezen hebben. Ik heb gewoon een paar opmerkingen bij de tekst. Het scheppingsverhaal was verder al bekend voor mij, dus geen onverwachte dingen gelezen. In het algemeen viel het me heel erg mee, vond het helemaal geen zware tekst om te lezen.
Hier ook gelezen. Ging erg snel en ik vond het ook zeker geen zware kost. Maar wat een tempo in die paar bladzijdes! In de Bijbel, maar ook hier, zeg! Tof.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij opviel:
Adam en Eva maken beide de fout om van de verboden boom te eten. Eva wordt gestraft en alle vrouwen na haar (je zou het kunnen impliceren als een straf alleen voor haar in de tekst, maar elke vrouw krijgt hiermee te maken, dus erfzonde): barensweeën èn 'uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen'. Dat laatste lijkt wel een deel van de straf. (En wat jij zegt: meteen al die ondergeschiktheid. ((Edit: ik zie nu dat jij het hebt over Eva die uit de man wordt geschapen, als 'mannin', met die rib.)) En ja, dat gaat nog veel erger worden.) Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha
).
Genesis. Sprak altijd erg tot de verbeelding bij mij als kind. Het is echt weer zo'n verhaal met een 'lesje', in dit geval tegen hebzucht. Qua incest is het me nooit echt opgevallen, maar het is ook wel lang geleden allemaal. Maar die zoutpilaar, dat weet ik nog welquote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:33 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ah, ben benieuwd! In welk bijbelboek staat dat verhaal? (Met andere woorden: duurt het nog een jaar voor we hieraan toekomen? :p).
[ Bericht 2% gewijzigd door Grunge. op 10-10-2014 02:52:32 ]
Eeuwig leven zonder God, in afzondering van God. De zonde van Adam en Eva is als een muur tussen hen en God in komen te staan en dat moet eerst ongedaan gemaakt worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:31 schreef ATON het volgende:
[..]
O nee? En wat zou hier dan de reden zijn buiten de vrees dat de mens hun gelijke zou worden ?
Gen 3: 22 De HEER God zei: ‘Nu de mens in de kennis van goed en kwaad als een van Ons is geworden, wil Ik voorkomen dat hij zijn hand uitstrekt en ook van de boom van het leven plukt. Door daarvan te eten, zou hij eeuwig blijven leven!’ 23 Daarom verwees de HEER God hem uit de tuin van Eden, en moest hij de grond gaan bebouwen waaruit hij was genomen. 24 Hij verjoeg dus de mens uit de tuin, en aan de oostkant van de tuin van Eden plaatste Hij de kerubs en de vlam van het wentelend zwaard, om de weg naar de boom van het leven te bewaken.
Wat concludeer ik hier dan? Ik probeer alleen een stukje uitleg te geven over hoe het OT en NT verbonden zijn en ik noem voorbeelden uit het NT die al voorbode zijn van Jezus' komst.quote:
Je zou het ook zo kunnen zien dat man en vrouw juist gelijk zijn, ze zijn immers uit hetzelfde stof/vlees/lichaam geschapen?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:23 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Voor mij komt dat al voort uit het feit dat Eva uit Adam wordt geschapen. Blijkbaar is de vrouw niet belangrijk genoeg om 'los' geschapen te worden, maar wordt zij uit de man gehaald.
In de zondeval wordt het inderdaad wel duidelijker, maar ik vind dat hier het begin al ligt.
Ik stel voor dat je de nederlandse vertalingen in http://www.biblija.net/biblija.cgi gebruikt. Misschien dat je het hebreeuwse alfabet ook kunt translitereren?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:20 schreef Shokirbek85 het volgende:
ג וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ: פֶּן-תְּמֻתוּן
Eva zegt hier : "but of the fruit of the tree which is in the midst of the garden, God hath said: Ye shall not eat of it, neither shall ye touch it, lest ye die.'
Terwijl God tegen Adam zei :
טז וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל
And the LORD God commanded the man, saying: 'Of every tree of the garden thou mayest freely eat
יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת
but of the tree of the knowledge of good and evil, thou shalt not eat of it; for in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die
RASHI verklaard bvb dat , doordat Eva niet de naam van de boom noemt plus verteld dat als ze 'hem aanraken' zullen sterven, de slang hiervan misbruik maakte. In de verklaring van RASHI is dan ook te lezen dat hij denkt dat de slang Eva duwde totdat ze de boom had aangeraakt en dan te zeggen " Zie je wel Eva? Je bent niet doodgegaan. En je zult ook niet doodgaan als je van zijn vruchten eet"
RASHI meent dus dat de slang slim was en gebruikte Eva's verkeerde interpretatie van wat God tegen de Mens (Adam) had gezegd. Want de boom in het midden was niet de boom van kennis van goed en kwaad maar de levensboom. Plus heeft God dat 'je mag hem niet aanraken' helemaal niet verteld. De 'slang' maakte dus gebruik van de verkeerde idee wat niet mocht.
De joodse verklaarders zijn overigens niet van mening dat dit de reden is dat ze uit Gan Eden zijn verdreven. De bijbel geeft niet de reden aan waarom ze zijn vedreven. De joodse verklaarders denken dat het niet zozeer het eten van de vruchten was , maar het liegen wat ze daarna deden toen God hen ( Eva en Adam) vroeg wat er was gebeurd. Want beiden gaven van alles de schuld en niet zichzelf.
Mede door dit verhaal benadrukken de joodse leraren hun studenten dus ook om zorgvuldig met je woorden om te gaan, want als je iets verkeerds zegt of overbrengt heeft het grote gevolgen ( het jodendom haalt lessen uit dit soort verhalen) In Pirké Avot lees je dan ook :
''Jullie zijn wijs, dus wees zorgvuldig met je woorden''
Ik kan geen Hebreeuws typen dus heb hem gekopieerd uiteraard.
Dat is een fijnere interpratie, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:06 schreef Milchat het volgende:
[..]
Je zou het ook zo kunnen zien dat man en vrouw juist gelijk zijn, ze zijn immers uit hetzelfde stof/vlees/lichaam geschapen?
Ohh ja de zoutpilaar, dat weet ik ook nog wel - ergens ver achterin mijn geheugen gaat een lampje branden!quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 02:29 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Hier ook gelezen. Ging erg snel en ik vond het ook zeker geen zware kost. Maar wat een tempo in die paar bladzijdes! In de Bijbel, maar ook hier, zeg! Tof.
Wat mij opviel:
Adam en Eva maken beide de fout om van de verboden boom te eten. Eva wordt gestraft en alle vrouwen na haar (je zou het kunnen impliceren als een straf alleen voor haar in de tekst, maar elke vrouw krijgt hiermee te maken, dus erfzonde): barensweeën èn 'uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen'. Dat laatste lijkt wel een deel van de straf. (En wat jij zegt: meteen al die ondergeschiktheid. ((Edit: ik zie nu dat jij het hebt over Eva die uit de man wordt geschapen, als 'mannin', met die rib.)) En ja, dat gaat nog veel erger worden.) Wat is de straf van Adam daarentegen? Hij moet eten van de opbrengst van de aardbodem ('met smart'), doorns en distels, maar ook brood tot hij sterft. Nou nou. Waarschijnlijk is het sterven hier de straf. Ik maak daar wel uit op dat dat niet zo bedoeld was in den beginne. Adam werd bijna duizend jaar (hahaha
).
[..]
Genesis. Sprak altijd erg tot de verbeelding bij mij als kind. Het is echt weer zo'n verhaal met een 'lesje', in dit geval tegen hebzucht. Qua incest is het me nooit echt opgevallen, maar het is ook wel lang geleden allemaal. Maar die zoutpilaar, dat weet ik nog wel.
Door het eten van die vrucht werden ze zich bewust van wat 'goed' en 'fout' is... Dat is de symboliek ervan i.m.o.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 03:32 schreef Grunge. het volgende:
Oh ja, Genesis 1-4, goed om daar even bij te blijven inderdaad.
Ik vind het ook zo fascinerend dat Adam en Eva naakt waren zonder schaamte en na het eten van de vrucht van de Boom van de Kennis van Goed en Kwaad zo snel mogelijk vijgenbladeren zochten om zich te bedekken. Het lijkt bijna wel figuurlijk. Waarom zouden ze zich schamen voor hun naaktheid? Ze hadden geen referentiekader. Ze schaamden zich tegenover God, hun maker. Komt bijna symbolisch op me over. Spirituele naaktheid. Of zou het ook zo bedoeld zijn? Ik kan me niet voorstellen dat ze zich letterlijk schaamden.
Dat je jouw persoonlijke mening, maar dit is niet uit deze tekst op te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:04 schreef Milchat het volgende:
[..]
Eeuwig leven zonder God, in afzondering van God. De zonde van Adam en Eva is als een muur tussen hen en God in komen te staan en dat moet eerst ongedaan gemaakt worden.
Fout ! Men kan hier hooguit opmaken dat men uitkeek naar een troonopvolger uit de stamboom van David, maar van Jezus is daarvan geen sprake.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:05 schreef Milchat het volgende:
Wat concludeer ik hier dan? Ik probeer alleen een stukje uitleg te geven over hoe het OT en NT verbonden zijn en ik noem voorbeelden uit het NT die al voorbode zijn van Jezus' komst.
Hè, hoezo fout? Er komen meerdere beloftes voor in het OT van Jezus' komst als verlosser of zoon van God. Bijv. in Jesaja en Jeremia.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Fout ! Men kan hier hooguit opmaken dat men uitkeek naar een troonopvolger uit de stamboom van David, maar van Jezus is daarvan geen sprake.
Geef me maar eens de verzen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:42 schreef Milchat het volgende:
[..]
Hè, hoezo fout? Er komen meerdere beloftes voor in het OT van Jezus' komst als verlosser of zoon van God. Bijv. in Jesaja en Jeremia.
Ik geef je er een, voor de rest is google your friend. Jesaja 7:14: Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen.quote:
Je vraagt me dus iets te zoeken wat er niet staat ??????quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:58 schreef Milchat het volgende:
Ik geef je er een, voor de rest is google your friend.
Als je wat uit zijn context haalt kan je er van alles mee voorspellen. Daarom de volledige vers hieronder.quote:Jesaja 7:14: Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen.
Die smoes heeft al een lange grijze baard hoor. Had totaal niks met Jezus te maken.quote:Immanuël wordt vertaald als 'God met ons'. Dat is een van de vele benamingen van Jezus in de bijbel.
" de jonge vrouw IS zwanger, ze zal SPOEDIG een zoon baren " : Staat duidelijk in de tegenwoordige tijd. Indien het zou gaan om een voorspelling, zou deze zin er zo moeten uitzien: " de jonge vrouw ZAL zwanger WORDEN, ze zal DAN een zoon baren ".quote:Jes. 7:10 De HEER liet verder tegen Achaz zeggen: 11 ‘Vraag om een teken van de HEER, uw God, hetzij uit de diepte van het dodenrijk hetzij uit de hoge hemel.’ 12 Maar Achaz antwoordde: ‘Nee, ik zal geen teken vragen, ik zal de HEER niet op de proef stellen.’ 13 Toen antwoordde Jesaja: ‘Luister, huis van David. Is het niet genoeg de mensen te tergen? Moet u nu ook mijn God tergen? 14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel noemen. 15 Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen. 16 Want voordat de jongen in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen, zal het land van de beide koningen die u zo veel angst inboezemen, ontvolkt zijn. 17 En voor u, uw volk en uw koningshuis zal de HEER een tijd laten aanbreken zoals men niet meer heeft meegemaakt sinds Efraïm zich van Juda afscheidde: de heerschappij van Assyrië.’
Niet dus. Je praat wel de smoesjes na die ze je al 20 jaar verkopen.quote:En nou niet meer zo snel fout roepen a.u.b., ik heb toch best een beetje respectabele bijbelkennis opgedaan in mijn 20-jarige christelijke leven
We zitten duidelijk niet op een lijn, maar ik heb geen zin in welles-nietes gesprekken. Dus ga je er zelf in verdiepen of anders laat ik het hierbijquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Je vraagt me dus iets te zoeken wat er niet staat ??????
[..]
Als je wat uit zijn context haalt kan je er van alles mee voorspellen. Daarom de volledige vers hieronder.
[..]
Die smoes heeft al een lange grijze baard hoor. Had totaal niks met Jezus te maken.
[..]
" de jonge vrouw IS zwanger, ze zal SPOEDIG een zoon baren " : Staat duidelijk in de tegenwoordige tijd. Indien het zou gaan om een voorspelling, zou deze zin er zo moeten uitzien: " de jonge vrouw ZAL zwanger WORDEN, ze zal DAN een zoon baren ".
[..]
Niet dus. Je praat wel de smoesjes na die ze je al 20 jaar verkopen.
Ik dacht even dat de Bijbel hier onder de loep zou genomen worden.... niet dus.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:20 schreef Milchat het volgende:
[..]
We zitten duidelijk niet op een lijn, maar ik heb geen zin in welles-nietes gesprekken.
Dat die ik reeds 25 jaar hoor. Je kan me dus nog moeilijk wat nieuws aanbrengen met deze attitude.quote:Dus ga je er zelf in verdiepen of anders laat ik het hierbij
Ja we gingen toch ook de bijbel onder de loep nemen? Alleen ik heb het idee dat wij er totaal verschillend naar kijken. Jij begint over smoesjes, dan kan ik daar weinig meer mee. Naar mijn idee heb je geen open houding maar zoek je bevestiging dat de bijbel onzin is. Klopt dat?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik dacht even dat de Bijbel hier onder de loep zou genomen worden.... niet dus.
[..]
Dat die ik reeds 25 jaar hoor. Je kan me dus nog moeilijk wat nieuws aanbrengen met deze attitude.
Was het de bedoeling dat we met alles op een lijn zouden zitten en geregeld elkaars bolletje gingen aaien ?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:00 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja we gingen toch ook de bijbel onder de loep nemen? Alleen ik heb het idee dat wij er totaal verschillend naar kijken.
Jij begon met smoesjes ! Ik heb je aangetoond dat je deze vers uit zijn verband gerukt hebt. En waar blijkt de tweede verwijzing ?quote:Jij begint over smoesjes, dan kan ik daar weinig meer mee.
Ik heb nu net WEL een open houding. Jij bent het die verstart je vastklampt aan een schoolse verklaring ( smoes maw ). Heb ik hier iets geschreven dat de bijbel onzin is ? Last van vooroordelen ? Met deze houding kan je op deze topic weinig komen doen hoor.quote:Naar mijn idee heb je geen open houding maar zoek je bevestiging dat de bijbel onzin is.
Klopt dat?
Nee, dat was niet de bedoeling. Maar ik was ook niet uit op discussies.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Was het de bedoeling dat we met alles op een lijn zouden zitten en geregeld elkaars bolletje gingen aaien ?
[..]
Jij begon met smoesjes ! Ik heb je aangetoond dat je deze vers uit zijn verband gerukt hebt. En waar blijkt de tweede verwijzing ?
[..]
Ik heb nu net WEL een open houding. Jij bent het die verstart je vastklampt aan een schoolse verklaring ( smoes maw ). Heb ik hier iets geschreven dat de bijbel onzin is ? Last van vooroordelen ? Met deze houding kan je op deze topic weinig komen doen hoor.
Het is alsof de vrouw - niet Eva maar De Vrouw - meteen de boeman is. Zij, die vuige verleidster en die arme man die erin traptquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ohh ja de zoutpilaar, dat weet ik ook nog wel - ergens ver achterin mijn geheugen gaat een lampje branden!
En inderdaad, de straf voor man en de straf voor vrouw zijn niet echt in verhouding. Je zou kunnen argumenteren dat Eva Adam tot het eten van de appel heeft verleid, maar kom op: Adam had gewoon eigen vrije keus en hóefde niet van de appel te eten. Bovendien werd Eva er net zo goed toe verleid door de slang.
Dus Adam had ook best wat zwaarder gestraft mogen worden. Door ongesteld te worden ofzo.
(Ik vind dit dus wel een duidelijk voorbeeld van een 'verklaring van iets waarvan we nog niet weten hoe het echt zit'. Dit lijkt op een verklarende mythe om uit te leggen waarom vrouwen menstrueren en barenspijn hebben.)
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 10:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door het eten van die vrucht werden ze zich bewust van wat 'goed' en 'fout' is... Dat is de symboliek ervan i.m.o.
Wat mij betreft kunnen we wel naar Genesis 6 tot en met 9. De zondvloed. Snel gelezen maar wel een bekend en heftig verhaal. Ik heb het idee dat iedereen die hier meedoet ook wel snel bijgelezen is, behalve dan Morrigan omdat die meestal in het weekeinde online is, maar die kan Genesis 1-9 waarschijnlijk ook wel achter elkaar lezen/bespreken omdat het niet veel is, qua leesvoer. Ik hoor wel wat jullie vinden. Genesis 6-9 voor donderdag de zestiende? Misschien is dat wel goed, om steeds te kijken hoeveel dagen we ergens voor gaan nemen per hoofdstukken. (Hierna komt de Toren van Babel, dat is één hoofdstuk. Daar hebben we ook geen week voor nodig, denk ik. Maar er komen ook langere stukken, zoals het verhaal van Jozef. Dertien hoofdstukken. Dus per keer kijken naar hoe lang we erover doen lijkt me het beste.)quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:12 schreef Milchat het volgende:
[..]
Nee, dat was niet de bedoeling. Maar ik was ook niet uit op discussies.
Prima dat je een open houding hebt, ik probeer ook een open houding te hebben. Ik probeer niemand de les te lezen, ik dacht dat mensen het misschien interessant zouden vinden meer informatie. Iedereen is uiteraard een beetje bevooroordeeld, maar ik doe mijn best dat niet te zijn.
Relax, dan doe ik dat ook.
Ontopic: komt er al nieuw leesvoer op de planning?
Ze verstopten zich niet omdat ze fout hadden gedaan. Ze verstopten hun naaktheid doordat ze zich er nu bewust van waren geworden. :quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.
quote:Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. 7 Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.
Eens. Het boek of beter de boeken zijn geschreven door mensen, in een heel andere tijd en heel andere context dan nu, en die hebben het opgeschreven nadat de verhalen mond op mond zijn doorverteld. En daarna zijn vertaald in het Nederlands.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ja, eens. Vandaar de schaamte, want zij wisten dat ze iets hadden gedaan wat 'fout' was en verstopten zich daarom. Meteen al een voorbeeld waarom we de Bijbel niet altijd letterlijk moeten nemen denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |