abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:03:08 #101
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145241506
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:39 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik ben ook voor de positieve insteek! :)

Het idee is om op maandag de nieuwe 'opdracht' te geven, dat stukje moet dan uiterlijk op vrijdag gelezen zijn. Zo kan er iig in het weekend over gepraat worden en al eerder door degenen die het al gelezen hebben. :)

Toch, ts?
Ja! In het weekeinde kan er zeker over gepraat worden aangezien iedereen dan klaar is en daarvoor mag dat ook al de hele week.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:06:58 #102
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145241595
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:26 schreef LuNaTiC het volgende:
Wat verstaan jullie precies onder een positieve insteek? Al snel kom je op passages waar je niet al te positief over kan zijn. En wie epaalt wat positief is? Is altijd nog een beetje 'in the eye of the beholder'.

(ik ben geen fan van de bijbel als het gaat om (het gebrek aan) ethiek, dus kritiek gaat er sowieso komen.

edit: voor de duidelijkheid: nee het wordt niet zeiken op christenen, maar we lezen en geven kritiek over een boek, over ideeën en over een ideologie. Ik hoop alleen dat de christenen dat onderscheid ook kunnen maken. Dat kritiek op hun boek, ideeën en ideologie geen aanval is op hen als persoon.
Christenen afzeiken gaat niet gebeuren denk ik, dat heeft ook geen nut. We mogen - moeten? - wel kritisch zijn op wat we lezen. Dat vind ik hier juist zo fijn aan, want zoals ik in een eerdere reactie al aangaf heb ik dat nooit kunnen doen omdat de mensen in mijn omgeving die in de Bijbel lazen christenen waren die geen kritiek duldden en omdat alle andere mensen in mijn omgeving nooit de Bijbel hadden gelezen :D.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:10:19 #103
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145241670
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 09:52 schreef Milchat het volgende:

[..]

Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor kritiek, zeker als lezers helemaal niet bekend zijn met de bijbel kunnen er heel vreemde dingen in staan. Misschien kan ik er her en der wel wat uitleg over geven of het in een context plaatsen zodat dingen duidelijker worden, wie weet. Zolang er naast die kritiek maar ook ruimte is voor respect. Respect voor mensen voor wie de bijbel belangrijk onderdeel is van hun geloofsovertuiging. In die zin bedoel ik de positieve insteek :)

Overigens is iedereen het eens met beginnen in Genesis? Er zijn wel boeiendere bijbelboeken te vinden met meer dingen die toepasbaar zijn in het dagelijks leven en terug te vinden zijn in de christelijke cultuur. En het NT is sowieso een boeiend onderdeel van de bijbel :)
Ik wil echt graag van kaft tot kaft lezen dus beginnen bij Genesis (maar de geslachtsregisters kunnen we natuurlijk overslaan :D).

Ben jij zelf christen of heb je een christelijke achtergrond?

Respect vind ik ook heel belangrijk. Ik denk juist dat we in dit topic heel open en eerlijk kunnen zijn over wat we van dingen die we lezen vinden. Wat versta jij onder respectloos bijvoorbeeld?

PS. Ik vind het Oude Testament ook heel boeiend omdat dat zo gruwelijk is en zo onvoorstelbaar. Dat meer in de historische context.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:12:14 #104
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145241707
Ik kan de OP niet bewerken, klopt dat? In dat geval komt iedereen die meedoet in de OP in het tweede topic.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:25:09 #105
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145241957
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 13:35 schreef LuNaTiC het volgende:
Ik ben overigens ook wel benieuwd wat de christenen in dit topic geloven bijv:

- Christelijk? Ja? Welke stroming?
- Fundamenteel of cafetaria-christen: Hoe zie je de Bijbel: als het perfecte woord van God gedicteerd aan de mens? Boek door mensen geschreven 'geïnspireerd' door God, maar vatbaar voor fouten?
- In hoeverre is de Bijbel letterlijk te nemen, zoals Genesis bijv? Ben je een creationist, en zo ja, geloof je in een oude of jonge aarde? (en hoe jong/oud dan?)
- Accepteer je evolutie als feit en leer? Geloof je de Bijbel op sommige punten ook al heeft de huidige wetenschap andere antwoorden?
- Waar komt moraliteit vandaan? Kun je ethisch zijn zonder God of bijbel?

puur om een beetje feeling te krijgen, want dit soort dingen gaan meespelen in de discussies, en ik heb al te vaak meegemaakt in dit soort topics dat je eerst een spervuur aan vragen moet doorworstelen voordat je in discussie kunt. Ook omdat ik niet een christen woorden in de mond wil leggen terwijl ze een ander standpunt hebben.
Ja, achtergrondinformatie lijkt mij ook wel interessant. Van iedereen die meedoet trouwens.

Zelf ben ik opgegroeid met 'het geloof' vanaf mijn derde ongeveer (mijn moeder is JG, ik kort dit even af om herkenning te voorkomen). Ik heb altijd wel geweten dat het niets voor mij was, al was ik als kind soms wel angstig voor 'Armageddon'. Als tiener (dertien-, veertienjarige) heb ik het losgelaten maar bleef ik nog wel erg neigen naar geloven (ik denk dat waar je mee opgevoed wordt, dag in dag uit, wat dat betreft best een tijd logischer aanvoelt). Ik weet hoe het is om te geloven en toch niets met het geloof te willen, om te kiezen voor het leven hier met alles wat daarbij komt. Nu ben ik 24 en zou ik mezelf omschrijven als agnost. Ik weet het niet en ik hoef het 'God bestaat niet' en op andere dagen denk ik: ach ja, waarom niet, het kan. Ik sluit niets uit, het is nooit 'ja' of 'nee' voor mij en dat zou ik ook niet kunnen. Ik vind dat wel prima, ben er verder niet mee bezig behalve als ik erover praat met mijn moeder en broertje die wel geloven. Ik sluit trouwens ook niet uit dat de evolutietheorie en creationisme op heel veel gebieden ook prima samen zouden kunnen gaan.

De Bijbel heeft me altijd geïnteresseerd. Ik denk dat dat door mijn liefde voor geschiedenis komt. Daarbij wil ik precies weten waar ik het over heb als ik het over iets uit de Bijbel heb. Ik heb al vaak in mijn eentje dingen opgezocht om bepaalde zaken te begrijpen, ook om daar dan weer met anderen over in debat te gaan, maar dat lukte dan niet omdat de gelovigen in mijn omgeving de enigen waren die de Bijbel ook kenden en die geen behoefte hadden aan het filosoferen over de zondeval, homoseksualiteit, abortus, Job, de plagen, Lot etc. Ik heb zo vaak dingen gelezen waar ik verbaasd over was en zelfs kwaad. Tegelijkertijd heb ik heel veel mooie dingen gelezen over O+ Jezus O+. Jezus spreekt me erg aan. Ik denk dat niemand een hekel kan hebben aan Jezus.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:34:47 #106
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145242168
Hier de update:

quote:
Deelnemers:

• ATON (misschien)
• Grunge.
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• T4rt4rus

Bijbel:

De Nieuwe Bijbelvertaling.

Leesopdracht:

Maandag 6 oktober - zaterdag 4 oktober/zondag 5 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.

maandag 6 oktober 2014 @ 00:41:51 #107
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145242300
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik wil wel meedoen, maar ik lees nu al 4 pagina's voornamelijk onzinreacties. Dus ik heb geen idee wat je verwacht van de discussies en of je dat gaat bereiken. En dan heeft iedereen h1-4 gelezen, en dan wat? Een week praten en dan weer 4 hoofdstukken? En stel er lezen 10 FOKkers mee, dan reageren er misschien wel 50, waarvan 10 tot 20 komen zeuren/trollen/bashen/etc.

[..]

Precies. Hoe sneller je het leest, des te meer je over het hoofd ziet.

Maarja, wie zit er allemaal in het praat/leesgroepje? Ik denk niemand die wat weet over de historische context. Misschien via Shokirbek85?
Mij lijkt het het beste om al in die dagen van lezen meteen te plaatsen wat je opvalt. Stel: ik begin morgen met lezen en dinsdag is me iets opgevallen, dan kan ik dat meteen al hier plaatsen. Maar de echte 'deadline' is pas in het weekeinde en er zullen mensen zijn die misschien dan pas tijd hebben of nemen. We beginnen sowieso bewust in een laag tempo. Op een gegeven moment zullen we meer gewend zijn aan het lezen en dan kan dat wellicht wat opgevoerd worden. Ik heb ook geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar wijzigingen kunnen nadien altijd aangebracht worden. Er zal de ene keer natuurlijk ook veel meer te discussiëren zijn dan de andere.
  maandag 6 oktober 2014 @ 08:38:08 #108
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_145244888
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:25 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Ja, achtergrondinformatie lijkt mij ook wel interessant. Van iedereen die meedoet trouwens.

Zelf ben ik opgegroeid met 'het geloof' vanaf mijn derde ongeveer (mijn moeder is JG, ik kort dit even af om herkenning te voorkomen). Ik heb altijd wel geweten dat het niets voor mij was, al was ik als kind soms wel angstig voor 'Armageddon'. Als tiener (dertien-, veertienjarige) heb ik het losgelaten maar bleef ik nog wel erg neigen naar geloven (ik denk dat waar je mee opgevoed wordt, dag in dag uit, wat dat betreft best een tijd logischer aanvoelt). Ik weet hoe het is om te geloven en toch niets met het geloof te willen, om te kiezen voor het leven hier met alles wat daarbij komt. Nu ben ik 24 en zou ik mezelf omschrijven als agnost. Ik weet het niet en ik hoef het 'God bestaat niet' en op andere dagen denk ik: ach ja, waarom niet, het kan. Ik sluit niets uit, het is nooit 'ja' of 'nee' voor mij en dat zou ik ook niet kunnen. Ik vind dat wel prima, ben er verder niet mee bezig behalve als ik erover praat met mijn moeder en broertje die wel geloven. Ik sluit trouwens ook niet uit dat de evolutietheorie en creationisme op heel veel gebieden ook prima samen zouden kunnen gaan.

De Bijbel heeft me altijd geïnteresseerd. Ik denk dat dat door mijn liefde voor geschiedenis komt. Daarbij wil ik precies weten waar ik het over heb als ik het over iets uit de Bijbel heb. Ik heb al vaak in mijn eentje dingen opgezocht om bepaalde zaken te begrijpen, ook om daar dan weer met anderen over in debat te gaan, maar dat lukte dan niet omdat de gelovigen in mijn omgeving de enigen waren die de Bijbel ook kenden en die geen behoefte hadden aan het filosoferen over de zondeval, homoseksualiteit, abortus, Job, de plagen, Lot etc. Ik heb zo vaak dingen gelezen waar ik verbaasd over was en zelfs kwaad. Tegelijkertijd heb ik heel veel mooie dingen gelezen over O+ Jezus O+. Jezus spreekt me erg aan. Ik denk dat niemand een hekel kan hebben aan Jezus.
Behalve dan dat hij vijgenbomen haat :( http://jesushatesfigs.blogspot.nl/

:+

en het zo maar eens kan dat ie nooit heeft bestaan, laat staan goddelijk was

Ik ben zelf nooit gelovig opgevoed, heb wel op een katholieke basisschool gezeten maar daar was het maar net afhankelijk van de docent in hoeverre er iets over het geloof werd geleerd. Bij de een moesten we allemaal 's ochtends beginnen met een weesgegroet, bij de anderen kregen we soms passages uit de (kinder)bijbel, bij de ander heb ik helemaal nooit iets gemerkt. Maar goed, mijn geheugen is ook niet zo goed, er is niet echt veel bijgebleven.

Het geloof heeft me tot een paar jaar geleden ook niet zoveel geïnteresseerd, mede omdat het in NL niet echt een issue is (in het dagelijkse leven heb je het er zelden over, van veel collega's, kennissen, zelfs vrienden en familie zou ik bij de meesten niet eens weten of en wat ze wel/niet geloven). Pas toen ik vrienden werd met een Amerikaan die een paar keer Nederland kwam, ben ik me er in gaan verdiepen.

Hij is een van de aardigste personen die je tegen zult komen. Hij doet ontzettend veel voor anderen. Ook is hij zwaar christelijke gelovig. Volgens mij leidt hij zelfs kerkdiensten in zijn kerk in Texas. Daarom is hij ook heel evangelistisch en hebben we het vaak over het geloof gehad. Door veel te praten en te vragen kwam ik achter veel van zijn standpunten en geloof. Een voorbeeld was dus homoseksualiteit; dit was een zonde, verkeerd, en mensen moesten zich hier niet aan overgeven (en volgens mij zou hij dus ook geen homohuwelijk steunen). Een ander voorbeeld is het mechanisme van de hemel en hel. Na lang doorprikken gelooft hij dus dat ik, als atheïst, in de hel beland, puur omdat ik skeptisch ben en niet overtuigd ben dat zijn God echt bestaat. Terwijl op hetzelfde moment een serieverkrachter, die zich aan Jezus en God overgeeft, in de hemel komt.

Zoals gezegd was ik eerst een apatheïst. Maar nadat ik die gesprekken had, en ik me zo verbaasde over dat zo'n aardig persoon er zulke denkbeelden op na kon houden, ging ik me er eens flink in verdiepen. En toen kwam ik er pas eigenlijk echt achter hoeveel schade religie in het dagelijkse leven nog steeds doet, op verschillende niveaus in verschillende delen van de wereld. Via via op youtube ook terechtgekomen bij de 'nieuwe atheïsten' Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris, Daniel Dennett (en de lijst is lang...). Veel boeken gelezen, debatten bekeken, podcasts geluisterd (favorieten: Atheist Experience, Dogma Debate, The Thinking Atheist, The Non Prophets, enz).

Ik zou mezelf beschrijven als een atheïst, anti-theïst en humanist. De eerste zegt iets over waar ik sta over de godsvraag (nee ik geloof niet in goden), de tweede zegt iets over mijn standpunt over religies en geloof (ik denk dat het schadelijk is of kan zijn, en dat we tegengas moeten geven waar religie zorgt voor die schade) en de laatste zegt iets over hoe ik het leven benader.Dat alles in een gezond sausje van wetenschap, rede en skepsis. Dat wil niet zeggen dat ik alles weet, of altijd gelijk heb, maar zoals iemand al eens wijs zei: ik wil zoveel mogelijk dingen geloven die waar zijn, en zo min mogelijk dingen die niet waar zijn. Elke dag leer ik bij ;)
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_145245158
Ik doe wel mee. Heb de Bijbel al gelezen, maar toch.
pi_145245452
Oja iets over onszelf!

Ik ben katholiek opgevoed: gedoopt, eerste communie gedaan en op mijn 17e het vormsel. Ik zou mezelf omschrijven als gelovig, echter heb ik wel moeite met de katholieke kerk zoals deze wordt uitgedragen door het Vaticaan. Ik heb overwogen me uit te schrijven na het hele kindermisbruikschandaal. Toen kwam echter de nieuwe paus en heb ik besloten het nog even aan te kijken, omdat het lijkt alsof hij heel langzaam de nodige moderniseringen kan doorvoeren. Ik heb o.a. moeite met de visie op homohuwelijk, abortus, euthanasie en vooral met het actieve beleid om geen condooms te gebruiken.

'Gelovig' betekent bij mij dan ook niet per se dat ik de bijbel aanhang, meer de letterlijke betekenis van het woord: ik geloof/hoop dat er iets is na de dood en kan me ook niet echt voorstellen dat er helemaal niets meer is. Verder geloof ik ook niet dat de aarde in 7 dagen is geschapen, enzo ;).

Ik heb wel wat bijbelkennis, maar met name over de bekende verhalen als de ark van Noach etc. Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan tegen komen. :)
pi_145246021
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:34 schreef Zigger het volgende:
Slecht omdat het religieus is. Indoctrinatie enzo. Haat tegen mensen die niet hetzelfde geloven. Rare leefregels en opvattingen. Ongelijkheid.
Oh, heb je uberhaubt de Bijbel wel eens 'echt' gelezen?
Of praat je gewoon een ander na?
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_145246113
Je kan de Bijbel op meerdere manieren lezen.

• Letterlijk

• Figuurlijk

• Een combinatie hiervan.

• Vertalend naar deze tijd.

• in gebed

• ....................
pi_145246183
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?

Deelnemers:

• ATON (misschien)
• Grunge.
• LuNaTiC
• MAHL
• Morrigan (misschien)
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• T4rt4rus

Bijbel:

De Nieuwe Bijbelvertaling.

Leesopdracht:

Maandag 6 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.

Ik probeer ook mee te doen.
Ik heb zelf het (HTB) versie of te wel Het Boek.

[ Bericht 5% gewijzigd door Snackman op 06-10-2014 12:25:26 ]
  maandag 6 oktober 2014 @ 10:28:05 #114
434349 likdoorn
om te likken
pi_145246978
Ok.
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
  maandag 6 oktober 2014 @ 11:31:17 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_145248258
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:12 schreef Grunge. het volgende:
Ik kan de OP niet bewerken, klopt dat? In dat geval komt iedereen die meedoet in de OP in het tweede topic.

Dat klopt, maar als je het aan mij vraagt wil ik het met alle liefde aanpassen. ;)

Liefst melden via TR, aangezien ik dit topic niet heel erg volg. Bij deze is het in elk geval bijgewerkt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 6 oktober 2014 @ 12:00:23 #116
434349 likdoorn
om te likken
pi_145249135
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:41 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Mij lijkt het het beste om al in die dagen van lezen meteen te plaatsen wat je opvalt. Stel: ik begin morgen met lezen en dinsdag is me iets opgevallen, dan kan ik dat meteen al hier plaatsen. Maar de echte 'deadline' is pas in het weekeinde en er zullen mensen zijn die misschien dan pas tijd hebben of nemen. We beginnen sowieso bewust in een laag tempo. Op een gegeven moment zullen we meer gewend zijn aan het lezen en dan kan dat wellicht wat opgevoerd worden. Ik heb ook geen idee hoe het allemaal gaat lopen, maar wijzigingen kunnen nadien altijd aangebracht worden. Er zal de ene keer natuurlijk ook veel meer te discussiëren zijn dan de andere.
Ik denk wel dat het zeer druk kan worden
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
pi_145263304
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oja iets over onszelf!

Ik ben katholiek opgevoed: gedoopt, eerste communie gedaan en op mijn 17e het vormsel. Ik zou mezelf omschrijven als gelovig, echter heb ik wel moeite met de katholieke kerk zoals deze wordt uitgedragen door het Vaticaan. Ik heb overwogen me uit te schrijven na het hele kindermisbruikschandaal. Toen kwam echter de nieuwe paus en heb ik besloten het nog even aan te kijken, omdat het lijkt alsof hij heel langzaam de nodige moderniseringen kan doorvoeren. Ik heb o.a. moeite met de visie op homohuwelijk, abortus, euthanasie en vooral met het actieve beleid om geen condooms te gebruiken.

'Gelovig' betekent bij mij dan ook niet per se dat ik de bijbel aanhang, meer de letterlijke betekenis van het woord: ik geloof/hoop dat er iets is na de dood en kan me ook niet echt voorstellen dat er helemaal niets meer is. Verder geloof ik ook niet dat de aarde in 7 dagen is geschapen, enzo ;).

Ik heb wel wat bijbelkennis, maar met name over de bekende verhalen als de ark van Noach etc. Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan tegen komen. :)
Ik ben bekeerd tot de Oosters Orthodoxe Kerk. De Bijbel is bij ons niet de enige en absolute meetlat en we erkennen de suprematie van de paus niet.
pi_145265317
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Oja iets over onszelf!
Alright. Ik heb een joodse vader en christelijke moeder. Mijn oma (dus de moeder van moeder) is afkomstig uit Rusland en orthodox maar later toen ze naar Nederland kwam katholiek geworden. Mijn moeder en broers zijn gewoon katholiek dus.

Ik ben zelf wel gedoopt maar verder niet. Ik ben daarna richting het jodendom gegaan. Heb gioer gedaan.

Ben niet religieus (meer) maar krijg wel (aangepast) joodse les. Verder ga ik Hebreeuws leren. Dat wilde ik Israel doen maar wegens omstandigheden niet mogelijk. Verder ga ik in de toekomst ook de Talmud en Hebreeuwe literatuur bestuderen. Het liefst in Israel.

Ik houd grotendeels aan de kashrut en bepaalde regels van shabat houd ik me ook aan. Maar een echte kosher leven is onmogelijk als je niet in een joodse wijk woont. En ik ben niet orthodox. Ik beschoud mezelf niet als religieus. Het is meer cultureel voor mijn gevoel.
pi_145269228
Oké voorstellen dus!

Ik ben gereformeerd vrijgemaakt (nee, geen rokken/hoeden/kousen kerk) van huis uit. In dat 'wereldje' opgegroeid, gereformeerd vrijgemaakte basisschool en middelbare school. Toch altijd al een beetje het buitenbeentje gevoeld, aangezien wij altijd maar 1 keer per zondag naar de kerk gingen en het in de GKV gebruikelijk is twee keer te gaan (dat was toen zo, dat neemt tegenwoordig steeds meer af). Op een gegeven moment geloofde mijn moeder niet meer wat ik heel erg moeilijk vond en het buitenbeentjes gevoel benadrukte. Toen leerde ik mijn man kennen en ging ik naar een Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK), wat een warme lieve gemeente was dat.. O+ Daar heb ik me ontzettend thuis gevoeld en die mis ik nog steeds wel eens.
Maar, toen we trouwden gingen we verhuizen. In de nieuwe stad aangesloten bij een kerk, maar zonder het sociale net werk uit de vorige gemeente moest de wekelijkse kerkgang afhangen van mijn eigen geloof. En daar bleek het me toch wel aan te ontbreken.. langzamerhand gingen we steeds minder en kwamen al mijn oude twijfels weer boven. Het bleek dat mijn geloof vooral afhing van de sociale kring in de vorige gemeente en van de leuke liederen die ze daar zongen :9

Nou ja, ik ben met kerst 2013 voor het laatst naar de kerk geweest. Mijn ouders gaan zelf ook niet meer, maar mijn schoonfamilie weet van niks en dat wil ik voorlopig ook maar zo houden. Sindsdien beschouw ik mezelf nog wel als christen, omdat ik zo ben opgevoed en het een deel van mij is. Maar of ik geloof in God weet ik echt niet nu, dat laat ik ook maar even voor wat het is. De bijbel heb ik nooit iets speciaals mee gehad, en er zijn passages waaraan ik me ronduit irriteer.

Vanwege mijn achtergrond ben ik dus wat huiverig voor respectloze opmerkingen e.d. richting christenen. Ik voel me dan toch aangesproken, en ik wil de mensen van wie ik hou en die ook christen zijn in hun waarde laten. Ik heb wel steeds meer begrip voor de houding van mensen die geen christen zijn t.o.v. christenen (gelovigen), nu ik zelf steeds meer uit dat wereldje stap zie ik pas hoezeer het een 'wereldje' is en daar pas ik niet in. Wel identificeer ik me dus nog met geloof en bijbel en is het een onderdeel van mijn verleden. Ik wil er met een respectvolle en open blik in lezen en verdiepen.

Die open blik komt ook van jullie, aangezien ik de bijbelverhalen al zo vaak heb gehoord en zelf bestudeerd in mijn leven.. ;)
pi_145269270
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:39 schreef Milchat het volgende:
Oké voorstellen dus!

Ik ben gereformeerd vrijgemaakt (nee, geen rokken/hoeden/kousen kerk) van huis uit. In dat 'wereldje' opgegroeid, gereformeerd vrijgemaakte basisschool en middelbare school. Toch altijd al een beetje het buitenbeentje gevoeld, aangezien wij altijd maar 1 keer per zondag naar de kerk gingen en het in de GKV gebruikelijk is twee keer te gaan (dat was toen zo, dat neemt tegenwoordig steeds meer af). Op een gegeven moment geloofde mijn moeder niet meer wat ik heel erg moeilijk vond en het buitenbeentjes gevoel benadrukte. Toen leerde ik mijn man kennen en ging ik naar een Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK), wat een warme lieve gemeente was dat.. O+ Daar heb ik me ontzettend thuis gevoeld en die mis ik nog steeds wel eens.
Maar, toen we trouwden gingen we verhuizen. In de nieuwe stad aangesloten bij een kerk, maar zonder het sociale net werk uit de vorige gemeente moest de wekelijkse kerkgang afhangen van mijn eigen geloof. En daar bleek het me toch wel aan te ontbreken.. langzamerhand gingen we steeds minder en kwamen al mijn oude twijfels weer boven. Het bleek dat mijn geloof vooral afhing van de sociale kring in de vorige gemeente en van de leuke liederen die ze daar zongen :9

Nou ja, ik ben met kerst 2013 voor het laatst naar de kerk geweest. Mijn ouders gaan zelf ook niet meer, maar mijn schoonfamilie weet van niks en dat wil ik voorlopig ook maar zo houden. Sindsdien beschouw ik mezelf nog wel als christen, omdat ik zo ben opgevoed en het een deel van mij is. Maar of ik geloof in God weet ik echt niet nu, dat laat ik ook maar even voor wat het is. De bijbel heb ik nooit iets speciaals mee gehad, en er zijn passages waaraan ik me ronduit irriteer.

Vanwege mijn achtergrond ben ik dus wat huiverig voor respectloze opmerkingen e.d. richting christenen. Ik voel me dan toch aangesproken, en ik wil de mensen van wie ik hou en die ook christen zijn in hun waarde laten, omdat ik ook in hun wereldbeeld heb geloofd, nog niet zo lang geleden.
Ik heb wel steeds meer begrip voor de houding van mensen die geen christen zijn t.o.v. christenen (gelovigen), nu ik zelf steeds meer uit dat wereldje stap zie ik pas hoezeer het een 'wereldje' is en daar pas ik niet in. Wel identificeer ik me dus nog met geloof en bijbel en is het een onderdeel van mijn verleden. Ik wil er met een respectvolle en open blik in lezen en verdiepen.

Die open blik komt ook van jullie, aangezien ik de bijbelverhalen al zo vaak heb gehoord en zelf bestudeerd in mijn leven.. ;)
pi_145269294
Dat was dus bedoeld als edit haha ;)
pi_145281144
Waarom eigenlijk de Nieuwe Bijbelvertaling en niet Jongbloed-editie of Herziene Statenvertaling?
pi_145282925
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 00:32 schreef t4rt4rus het volgende:
Waarom eigenlijk de Nieuwe Bijbelvertaling en niet Jongbloed-editie of Herziene Statenvertaling?
Waarom niet allemaal ?
pi_145286065
Ik heb het gelezen! Bij deze open ik de discussie.

Even in een spoiler ( :D ) voor degenen die het nog niet gelezen hebben. Ik heb gewoon een paar opmerkingen bij de tekst. Het scheppingsverhaal was verder al bekend voor mij, dus geen onverwachte dingen gelezen. In het algemeen viel het me heel erg mee, vond het helemaal geen zware tekst om te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145290199
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen! Bij deze open ik de discussie.

Even in een spoiler ( :D ) voor degenen die het nog niet gelezen hebben. Ik heb gewoon een paar opmerkingen bij de tekst. Het scheppingsverhaal was verder al bekend voor mij, dus geen onverwachte dingen gelezen. In het algemeen viel het me heel erg mee, vond het helemaal geen zware tekst om te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je lijkt me hier nogal snel door te fietsen. Wat met de 6 ' scheppingsdagen '? Staat vol met contradicties. En wat met de gigantische leugen van de goden als je volgende verzen naast elkaar plaatst: Gen.2 15 en Gen.3 : 2-4 en 22-24
Daartegen is de vrouw van Kaïn bijzaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')