abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145677581
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:51 schreef Shokirbek85 het volgende:

[..]

Waarom gebruik je elke keer de term Judaisme eigenlijk?
Kijk eens op Wiki. :)
pi_145678355
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Kijk eens op Wiki. :)
Ik dacht eerst dat je Engels was maar je schrijft nooit Christianity maar gebruikt wel correct Nederlands woord voor Christendom. Dus waarom dan geen Jodendom ?

Maar de reden is : omdat Wiki?
pi_145689082
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 16:25 schreef ATON het volgende:

[..]

In het O.T. of het N.T. ? Waar ergens ???

[..]

Dat is wat ik zou noemen ' ouwewijvenpraat '. ' DE mens ', zijn dat de Romeinen of de joden?
Romeinen.

De mens = alle mensen. Als we nu zeggen 'de mens' bedoelen we toch ook de mens in zijn algemeenheid?
pi_145689321
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Romeinen.

De mens = alle mensen. Als we nu zeggen 'de mens' bedoelen we toch ook de mens in zijn algemeenheid?
Jezus is namelijk niet gestorven" voor de mensen in het algemeen ".
Romeinen zijn ook mensen, net zoals de joden. Daarom vroeg ik ook wie hem veroordeeld hadden.
pi_145689361
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Romeinen zijn ook mensen, net zoals de joden. Daarom vroeg ik ook wie hem veroordeeld hadden.
Romeinen was het antwoord op jouw vraag waar in de Bijbel.
pi_145689459
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:24 schreef Halcon het volgende:
Romeinen was het antwoord op jouw vraag waar in de Bijbel.
Och, je had het over ' brief a/d Romeinen. Staat er niet in. Geef me anders maar eens de vermeende vers.
pi_145689607
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Och, je had het over ' brief a/d Romeinen. Staat er niet in. Geef me anders maar eens de vermeende vers.
Daar vroeg je toch ook naar?

5:12
pi_145692449
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:08 schreef Grunge. het volgende:
Ik zie dat in Genesis negen ook al besloten was dat al het gedierte gegeten mocht worden. Ik heb namelijk ook weleens gehoord dat dieren pas geslacht en gegeten mochten worden van God toen er honger kwam.

Tot slot: leuke man, die Noach. Hij werd dronken en kleedde zich uit. Zoon Cham ziet dit en vertelt het aan zijn twee broers, dus de andere twee zoons van Noach. Deze zoons bedekken hem zonder naar hun naakte vader te kijken. De volgende dag wordt Noach katerig wakker en vervloekt hij Kanaän. Wie, zeg je? Ene Kanaän - zoon van Cham - wordt vervloekt in de zin van dat hij de slaaf van zijn broers zal zijn voor altijd. De minste van alle broers. Dus ik lezen wat die Kanaän dan gedaan had. Maar blijkbaar was hij nog niet eens geboren en omdat Cham had doorverteld dat Noach dronken en mal deed in de tent moest hij - of zijn toekomstige zoon dus - daarvoor boeten. Begrijp ik dat goed?

Nou, het was weer interessant kan ik wel zeggen.
Haha, door al je commentaar kijk ik toch ook weer eens met andere ogen naar het hele verhaal. Dit laatste verhaal over Kanaän is wel erg apart.
pi_145692450
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien is het handig om je commentaren nu tot genesis te beperken?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_145692756
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 01:23 schreef ATON het volgende:

[..]

@ Halcon, dit staat er niet :
quote:
Rom.5:12
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Heb je nog iets buiten deze gnostische gedachte ?
pi_145692992
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 09:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Misschien is het handig om je commentaren nu tot genesis te beperken?
Eensch. Bij Romeinen komen we later nog wel aan lijkt me. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145693120
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eensch. Bij Romeinen komen we later nog wel aan lijkt me. :)
Mee eens. Ik dacht dat Halcon een link naar de erfzonde wou zien, wat dan wel on topic zou geweest zijn. Vandaar.
pi_145693266
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Mee eens. Ik dacht dat Halcon een link naar de erfzonde wou zien, wat dan wel on topic zou geweest zijn. Vandaar.
Ok. :)

In een topic zoals deze is de kans natuurlijk enorm groot dat we hier en daar afdwalen. Wat op zich niet eens heel erg is, maar het lijkt me wel goed als we elkaar een beetje bij de les houden. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145694923
quote:
14s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok. :)

In een topic zoals deze is de kans natuurlijk enorm groot dat we hier en daar afdwalen. Wat op zich niet eens heel erg is, maar het lijkt me wel goed als we elkaar een beetje bij de les houden. ;)
Mee eens. ;)
pi_145700676
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:08 schreef ATON het volgende:

[..]

@ Halcon, dit staat er niet :

[..]

Heb je nog iets buiten deze gnostische gedachte ?
Dat ligt er maar net aan hoe je het vertaalt.

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, WAAROP allen zondigden...

Overigens blijkt ook uit jouw post een verband.
pi_145700754
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:21 schreef Halcon het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe je het vertaalt.

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, WAAROP allen zondigden...
Definitie van zonde en dan gaan we deze gnostische vers ' vertalen '.
pi_145701066
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Definitie van zonde en dan gaan we deze gnostische vers ' vertalen '.
Geef jij maar de definitie die jou past.
pi_145702236
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

Geef jij maar de definitie die jou past.
Niet meer op deze topic. Zoek een gepaste topic voor je antwoord.
pi_145702374
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet meer op deze topic. Zoek een gepaste topic voor je antwoord.
Dit topic gaat zonder "kruisverwijzingen" niet werken.
pi_145702461
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dit topic gaat zonder "kruisverwijzingen" niet werken.
Niet mijn probleem.
pi_145702837
Zonde kan niet vertaald worden in het Hebreeuws maar het staat wel in elke Bijbel.

Men gebruikt verschillende manieren om zonde te beschrijven:

- men kan tekort schieten bij de uitvoering van de mitsvot. Daar gebruikt men het woord 'chata' (in de Engelse transcriptie 'khata') voor want komt van het Hebreeuwse woord voor pijl. Maw: het doel van het voorschrift wordt gemist. 'Chata' / 'khata komt in Genesis meteen voor met Kain die Hewel dood.

- men kan een verbod ook overtreden. Het Hebreeuwse woord 'avon' wordt hiervoor dan gebruikt.

- men kan ook nalatig zijn bij het naleven van de mitsvot. Daarvoor wordt het Hebreeuwse woord 'pasha' gebruikt.

Heb je voorschriften niet nageleefd die schade brengen aan de relatie met God dan moet je het goedmaken met God.

Toen de Tempel nog bestond was het brengen van een offers deel van dat goedmakingsproces. Je bracht offers ter verzoening afhankelijk wat en wie je was en wat je gedaan had. Maar sinds de Tempel is verwoest in 70 kan dat niet meer.
pi_145708762
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:24 schreef Shokirbek85 het volgende:
Men weet niet waarom de inwoners van Sedom en Gomorra gedood waren want dat staat niet in de Bijbel de reden. Door de eeuwen heen hebben (joodse) verklaarders wel gepeinsd wat de redenen zou kunnen zijn. Pirke de Eliezer (25) geeft redenen. Maar ook Tosefta op sota 3 en Sanhedrin 109a geven rabbijnen commentaren op wat zij dachten wat de oorzaken zouden kunnen geweest zijn.

De commentatoren geven deze redenen:

1. Ze weigerden hun rijkdom met anderen te delen. Rabbi Jehuda zei bvb dat de autoriteiten van Sedom iedereen weigerde om de armen brood te geven. Volgens hem zal iedereen die dat deed op de brandstapel belanden. Pelotit (dochter van Lot) zag een arme man op straat brood zoeken. Ze was begaan met deze man. Dus ze bracht elke dag water voor hem uit de put en gaf hem brood of ander voedsel. Toen de autoriteit van Sedom hier achter kwamen dat zij deze arme man hielp brachten ze haar ter dood ( Pirke de Rabbi Eliezer 25)

2. De inwoners maakten de armen en mensen die hulp nodig hadden belachelijk en maakten daarbij hun leven met opzet nog ellendiger dan het al was

3. Ze weigerde om de zieken te verzorgen en armen te steunen. En weigerden gastvrij te zijn voor de vreemdeling of immigrant. Rabbi Nathaniel zei bvb dat de inwoners van Sedom weigerde voedsel te geven aan de vreemdeling en de reizigers en dat ze zelfs schuttingen over hun hele tuinen zetten zodat er geen vogel kon eten van hun bomen.

4. De leiders van Sedom waren zo hebzuchtig dat ze wreedheid tot een officieel beleid verhieven. Rabbi Joshua ben Korcha zei bvb dat de autoriteiten van Sedom rechters aanstelden die oneerlijk waren. Zij logen en bedrogen, ze onderukten de reizigers en vreemdelingen. Ze stonden wel toe dat reizigers Sedom mochten doortrekken maar als ze eenmaal in de stad waren veroordeelden zij deze reizigers wegens het overtreden van de wet. En beroofden ze de reizigers van hun bezittingen en verjoegen hen het land uit.

5. Ze gingen zelfs zo ver dat ze zelfs hun eigen inwoners gingen straven als ze zelfs probeerden de mensen die hongerig waren te voedden of mensen die geen huis hadden onderdak te bieden. Vandaar Lot's reactie
Gaan de commentatoren voorbij aan de poging tot verkrachting?
quote:
Dat weet ik niet. Maar de vele archeologische gevonden documenten kunnen we een kijkje nemen in de Oudheid.
Klopt, maar zo wordt het 'moeilijk' de Bijbel te lezen. Er zitten levenslessen in, die door het fixeren op historische gebeurtenissen gemist worden. Bovendien heb ik helemaal geen zin om op die manier over de Bijbel te praten. Mijn reacties naar Grunge moeten dat toch wel duidelijk maken? Maar ik vind jouw toevoegingen zeker wel interessant hoor! Maar dat heb ik in andere topics jou ook al duidelijk gemaakt :)

quote:
Men leest de Bijbel zo omdat de massa dit doet. Het anders benaderen wordt niet geaccepteerd.
Maar ik ben de massa niet :)
quote:
Het is geen religieus boek. De Torah is ook geen bundel boeken van papier. De Torah is wijsheid. De sleutel tot vrede. De Torah is ook voor volk Israel. Dit is geen gewoon volk zoals Nederlanders of Fransen of Russen bvb.
Geen religieus boek? Geen bundel boeken van papier? Ehm, sorry ik vind van wel. En ik vind dat het wijsheid is. Of het ook de sleutel tot vrede is, weet ik niet. het zou kunnen dat het een sleutel is.
quote:
Iedereen die bekeert tot het Jodendom en lid wordt van het volk Israel wordt een Jood. Hij ( Jood) vormt dan een eenheid 'ehud' ( http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ehud ) en is daarom een Yehudi
Dus dan zou ik als Nederlander in de Torah lezen, dat als boek niet voor mij is bestemd, totdat ik mij bekeer tot het Jodendom? Dat is een beetje raar/tegenstrijdig.
pi_145710261
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

Gaan de commentatoren voorbij aan de poging tot verkrachting?
Homoseksualiteit of verkrachtingen is volgens hen niet de reden dat Sedom is vernietigd.

quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

Maar ik ben de massa niet :)
De Bijbel is bedoeld voor Israel. Het was nooit bedoeld voor de ongeletterde. Vandaar dat het ook altijd verborgen was.

quote:

Geen religieus boek? Geen bundel boeken van papier? Ehm, sorry ik vind van wel. En ik vind dat het wijsheid is. Of het ook de sleutel tot vrede is, weet ik niet. het zou kunnen dat het een sleutel is.
Je hebt twee Bijbels. Geschreven en de Matan Torah
quote:

Dan zou ik als Nederlander in de Torah lezen, dat als boek niet voor mij is bestemd, totdat ik mij bekeer tot het Jodendom? Dat is een beetje raar/tegenstrijdig.
De Torah is geen boek. Het is niet tegenstrijdig. De Torah is voor het volk Israel. Maar het volk Israel is geen gewoon volk. Iedereen die 'bekeerd' ( iedereen moet elke dag bekeren) vormt een eenheid ( ehud) en wordt dan Yehudi genoemt.

Waarom denk je dat de wereld tegen de Joden is? Denk eens na. Wat is de ware reden van antisemitisme? Neem de staat Israel als voorbeeld. Het conflict aldaar ligt volledig in handen van de Arabieren. Op aards niveau.

Maar de schuld ligt op spiritueel niveau volledig bij de Joden. De Joden bezitten het gebod "heb uw naasten lief als uzelf" maar ze geven dit niet en deze wijsheid want ze vormen geen eenheid. En daar zit de wereld zo wanhopig op te wachten en ze dwingen het volk Israel om een licht te zijn voor alle naties. En dat(!) is het ware antisemitisme.
pi_145710316
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:37 schreef Shokirbek85 het volgende:
Zonde kan niet vertaald worden in het Hebreeuws maar het staat wel in elke Bijbel.
Juist, en hier heeft men het over : de Bijbel, en die is aanvankelijk in het Grieks geschreven en in die cultuur kent men dit wel.
pi_145710412
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:11 schreef Shokirbek85 het volgende:
Waarom denk je dat de wereld tegen de Joden is? Denk eens na. Wat is de ware reden van antisemitisme? Neem de staat Israel als voorbeeld. Het conflict aldaar ligt volledig in handen van de Arabieren. Op aards niveau.
Ik heb geen idee waarom de wereld zo enorm tegen Joden is. Maar vertel het mij maar dan :)
quote:
Maar de schuld ligt op spiritueel niveau volledig bij de Joden. De Joden bezitten het gebod "heb uw naasten lief als uzelf" maar ze geven deze wijsheid want ze vormen geen eenheid. En daar zit de wereld zo wanhopig op te wachten en ze dwingen het volk Israel om een licht te zijn voor alle naties. En dat(!) is het ware antisemitisme.
:?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')