Wat is die verklaring?quote:Op maandag 12 januari 2015 19:58 schreef Szikha het volgende:
Als je een verklaring leest uit de targum Jeruzalmi ( een 14e eeuwse Aramese Tora vertaling) kan je snappen waarom dit verhaal over Jehuda en Tamar midden in het verhaal van Josef geplaatst is
Je weet dat zo'n verklaring buiten Bijbels is he?quote:Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat is die verklaring?
Ik denk dat ts is gestopt !quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiėren over de hoofdstukken.
En volgens mij ben ik de enige die mee wil doenquote:Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Deel twee alweer!
Originele OP:
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Maandag 20 oktober - zondag 26 oktober.
Genesis hoofdstuk 11: Toren van Babel.
Maandag 27 oktober - zondag 2 november.
Genesis hoofdstuk 12-17: Abraham deel I.
Maandag 3 november - zondag 9 november.
Genesis hoofdstuk 18-19: Sodom & Gomorra en Lot.
Maandag 10 november - zondag 16 november.
Genesis hoofdstuk 20-25: Abraham deel II.
Maandag 17 november - zondag 23 november.
Genesis 25-30: Abraham op de proef werd gesteld door God, zijn dood en Isaak, Esau en Jakob.
Maandag 24 november - zondag 30 november.
Genesis 31-33: Jakob, Lea, Rachel en de hereniging tussen Jakob en Esau.
Maandag 1 december - maandag 8 december.
Genesis hoofdstuk 34: Dina.
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zegquote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
--quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:29 schreef luukert het volgende:
[..]
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zeg
Leviticus is dan ook zware kost.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
Leviticus valt toch mee?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leviticus is dan ook zware kost.
Ik lees zelf niet mee, maar vind het wel leuk dat er een topic zoals dit is. Maar inderdaad, de kans dat het ergens onderweg doodbloedt is redelijk groot.
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:09 schreef luukert het volgende:
Leuk project, heb het me ook al vaker voorgenomen het boek eens in zijn geheel te lezen en ben nu ook begonnen. Ik heb genesis nu in een aantal dagen gelezen en ben net begonnen aan exodus. Ik denk dat ik op dit tempo doorga aangezien het een jaar of 5/6 duurt als ik op het tempo van dit topic doorga. Ik blijf het topic wel volgen en zal af en toe ook m'n mening geven.
Jullie zijn van harte welkom, leuk! We zijn vanaf maandag 2 februari (vandaag dus eigenlijk) bij hoofdstuk 40 van Genesis aanbeland. De bedoeling is bijlezen in een week, voor deze week is dat tot en met hoofdstuk tweeėnveertig.quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiėren over de hoofdstukken.
Josef helpt zijn oudere broers bij het weiden van zijn vaders kudden.quote:Jozef. Het 'probleem' rondom Jozef is er door jaloezie van zijn broers, en die lijkt ze zijn ontstaan door Jozefs vader die Jozef op late leeftijd kreeg. Jozef was zodoende zijn favoriete zoon.
Ruben wilde hem inderdaad in put gooien, hiermee hoopte hij Josef daarna te kunnen redden (lezen we later ook terug)quote:Jozefs broers willen de 'meesterdromer' vermoorden. Zijn broer Ruben wilde dat voorkomen en stelde voor hem 'slechts' in een put te gooien.
Jehuda doet het voorstel om Josef te verkopen. Inderdaad wat schoten ze ermee op om Josef te doden?quote:Zo geschiedde maar toen kwam er een karavaan aan en besloten de broers hem te verkopen. Verkopen was altijd beter dan vermoorden, ten slotte.
In de gevangenis maakt Josef indruk op de gevangenis directeur door zijn kwaliteiten en hierdoor krijgt hij zorg voor alle gevangenen.quote:Blijkbaar moest hun vader, Jakob dus, denken dat Jozef wel degelijk vermoord was want zijn overige zoons vermoordden een bok om aan bloed voor op Jozefs kleding te komen zodat het leek alsof die wel degelijk vermoord was. Jozef werd verkocht aan Potifar, een verhaal dat ik nog herinner uit mijn jeugd. Jozef schijnt nogal aantrekkelijk geweest te zijn. Dat ontging de vrouw van Porifar niet. Ze wilde seks met Jozef. Jozef weigerde, voornamelijk uit respect voor God. Helaas, helaas, hoewel Jozef bleef ontkennen werd hij toch wederom in een val geluisd. Deze keer die van de vrouw van Potifar, uit wraak voor alle afwijzingen hield ze zijn 'kleed' - laten we zeggen hetgeen wat hij droeg, een soort jurk, en dat ze dat te pakken had gekregen tijdens een soort aanranding waarna Jozef alsnog was weggerend - en werd Jozef gearresteerd vanwege in ieder geval aanranding. Jozef werd echter beschermd door God en kreeg een speciale taak in de gevangenis, hij was zowat de baas daar.
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:14 schreef Szikha het volgende:
[..]
--
Offtopic: Wat is daar zo'n drama aan?
--
Ik had gewoon een heel bericht getypt.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geļnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geļnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Dat sowieso. De Bijbel is meer een bibliotheek c.q. een verzameling van boeken dan één boek. Wie denkt 'n verhaal van begin tot einde vlot weg te kunnen lezen, komt erg bedrogen uit. Het begin van Genesis is voor veel mensen wel aardig, brengt ook veel discussie. Wellicht na het scheppingsverhaal en de zondvloed beter met een ander verhaal begonnen inderdaad. Het is erg taaie kost.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 10:26 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.
Het boek Jozua gaat weer verder met het verhaal: het vertelt hoe het volk zich settelt in Kanaän; hoe het grond wordt verdeeld en dergelijke. De boeken daarna vertellen ook voornamelijk hoe het verder gaat met het volk Israėl. Daar zitten fascinerende verhalen tussen, maar soms is het ook wat langdradig.
Als je de verhalen zat bent, kun je afwisselen met bijbelboeken als Psalmen (liedboek), spreuken (boek met, jawel, wijze spreuken), prediker (fantastisch boek, heel postmodern) en Hooglied (liefdeslied).
Oh, en een andere tip: 'de Bijbel in gewone taal' is net uit, dat is weer een andere bijbelvertaling. Deze vertaling is heel eenvoudig en leest heerlijk weg. Misschien een tip als je het taalgebruik lastig vindt.
Niet om te zeuren hoor, maar de jongste was Benjaminquote:Op zondag 1 maart 2015 15:11 schreef Grunge. het volgende:
Hoofdstuk veertig tot en met vijfenveertig!
Jozef speelt een slim spel door de mannen in een benauwde positie te brengen door ze te vragen hun jongste broer (Jozef zelf) bij hem te brengen
KJV is de beste bijbel.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
https://www.debijbel.nl/homequote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
Ah joh toe, speel kat tussen de duiven...quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Hé tof.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
Dat sprookje kennen we hier ondertussen wel, maar wat is je punt ?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen
'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"
Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw
Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien
God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen
Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.
Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde
Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente
1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft
Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?
2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)
2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?
De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
Komt er een nieuwe editie van de bijbel?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze zet ik in de nieuwe OP, dank je!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
In het volgende topic? Die ga ik nu openen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |