abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:46:54 #1
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145503922
Deel twee alweer!

Originele OP:

quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Deelnemers:
• ATON
• Dactylus
• Goldenrush
• Grunge.
• Halcon
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• T4rt4rus

Bijbel:
De Nieuwe Bijbelvertaling.

Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Maandag 20 oktober - zondag 26 oktober.
Genesis hoofdstuk 11: Toren van Babel.
Maandag 27 oktober - zondag 2 november.
Genesis hoofdstuk 12-17: Abraham deel I.
Maandag 3 november - zondag 9 november.
Genesis hoofdstuk 18-19: Sodom & Gomorra en Lot.
Maandag 10 november - zondag 16 november.
Genesis hoofdstuk 20-25: Abraham deel II.
Maandag 17 november - zondag 23 november.
Genesis 25-30: Abraham op de proef werd gesteld door God, zijn dood en Isaak, Esau en Jakob.
Maandag 24 november - zondag 30 november.
Genesis 31-33: Jakob, Lea, Rachel en de hereniging tussen Jakob en Esau.

Maandag 1 december - maandag 8 december.
Genesis hoofdstuk 34: Dina.

Meedoen? Meld dat duidelijk in het topic of DM Grunge.!

Deel 1.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 02-12-2014 21:30:38 ]
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:53:11 #2
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145504195
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mij niet. De mens was door en door rot en de dieren boeiden kennelijk niet. De kinderen zouden net zo rot worden als hun ouders en de dieren waren vervangbaar... Ik zou niet weten waarom je dat dwars zou moeten zitten.
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar... doet me denken aan het verhaal van Job die zijn hele familie en vee kwijtraakte. Vervolgens kreeg hij alles in tienvoud(?) terug. Alsof dat vervangbaar is. Maar daar komen we later op, op dat verhaal van Job, eerst de zondvloed maar lezen, dan kan ik er ook weer een nieuw oordeel over vellen aangezien mijn mening nu gebaseerd is op herinneringen.
  maandag 13 oktober 2014 @ 20:07:21 #3
379679 mc-lovin
what's up gangsters
pi_145504725
Nice! *) welke sprookjesboeken behandelen jullie hier nog meer? :9~
[img]http://twemoji.maxcdn.com/72x72/ae.png[/img] MC-Lovin
pi_145504906
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:07 schreef mc-lovin het volgende:
?
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
pi_145504970
quote:
99s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:07 schreef mc-lovin het volgende:
Alleen de bijbel hier, zoals in het topic staat...

Ik moet nogsteeds beginnin met Gen 1-4... is daar nog tijd voor? :D
pi_145505673
Om nog even terug te komen op die zondvloed, deze meneer had ik het over: Folk-Lore in the Old Testament van James G. Frazer. Ik heb zijn boek zelf nooit gelezen, maar kwam dat dus via via tegen.
pi_145505703
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 20:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Pak dan meteen 6-9 erbij, zoveel is het niet :)
pi_145510578
Gelezen :)
pi_145516595
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:53 schreef Grunge. het volgende:
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar...
Ik zeg niet dat het een mooi aspect van het leven is, maar het is nu eenmaal zo... lijkt het.
Kijk naar ISIS in het midden-oosten. De kans is wel erg klein dat de ISIS-kinderen later als volwassenen niks van ISIS en jihad moeten hebben. Ze leren immers van hun ISIS-ouders dat strijden/moorden voor Jihad goed is, nietwaar?
Een kind zal niet als embryo al slecht zijn, maar met 2 slechte ouders vergroot je die kans wel.
pi_145516648
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Meedoen? Meld dat duidelijk in het topic of DM Grunge.!
Nou ik zal proberen mee te doen. Ik zal Genesis 1-9 (her)lezen.
pi_145516734
quote:
[..]
Dat hangt ervan af hoe je naar je leven kijkt. :P
Of je hebt tijd zat, want je leven duurt toch nog vele jaren...
Of je hebt tijd te kort want een mensenleven gaat als een zucht voorbij :)
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 00:23:17 #12
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145517858
quote:
[..]
Het is niet veel. Je kunt prima 1-9 lezen, dan ben je bij.
pi_145517887
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nou ik zal proberen mee te doen. Ik zal Genesis 1-9 (her)lezen.
Dat heb je zo gelezen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 00:27:42 #14
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_145517968
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het een mooi aspect van het leven is, maar het is nu eenmaal zo... lijkt het.
Kijk naar ISIS in het midden-oosten. De kans is wel erg klein dat de ISIS-kinderen later als volwassenen niks van ISIS en jihad moeten hebben. Ze leren immers van hun ISIS-ouders dat strijden/moorden voor Jihad goed is, nietwaar?
Een kind zal niet als embryo al slecht zijn, maar met 2 slechte ouders vergroot je die kans wel.
Het kan wel. Ik heb laatst een documentaire gezien over Indiase mensen die zich van het kastenstelsel afscheidden, van het hindoeïsme. Dat is knap, met een omgeving waarin men allemaal hindoe is. Maar het internet helpt daar erg bij. En om even bij het jihadgedachtengoed te blijven: meerdere kinderen van Bin Laden hebben zich resoluut afwijzend uitgesproken tegen wat hun vader heeft gedaan.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:20:59 #15
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_145521085
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:53 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Oh, dat stuit mij zeer tegen de borst. Ik heb dat ook altijd zo van mijn moeder geleerd: God zag dat de kinderen als embryo al slecht waren. Ik moet daar helemaal niets van hebben, het impliceert predestinatie. Dat het niet uitmaakt wat je allemaal doet omdat God toch al heeft gezien of jij 'goed' of 'slecht' bent. En vervangbaar... doet me denken aan het verhaal van Job die zijn hele familie en vee kwijtraakte. Vervolgens kreeg hij alles in tienvoud(?) terug. Alsof dat vervangbaar is. Maar daar komen we later op, op dat verhaal van Job, eerst de zondvloed maar lezen, dan kan ik er ook weer een nieuw oordeel over vellen aangezien mijn mening nu gebaseerd is op herinneringen.
Daarom is alwetendheid ook een probleem, zeker ook als je het toepast op wat jullie net gelezen hebben. God wist al wat er ging gebeuren in die tuin.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_145521660
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Geen idee. Ik heb geen camera op de aarde kunnen plaatsen miljoenen jaren geleden met genoeg opslaggeheugen om miljoenen jaren op te nemen.
Het water moet sowieso ergens vandaan komen. Zelfs als alle gletsjers smelten, is dat te weinig om aarde helemaal onder water te krijgen. Dan vind ik de verklaring van Halcon logischer klinken.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:46:34 #17
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_145523728
Gave topicreeks ^O^

Ik volg het hier wel even, al zou ik jullie aanraden om na Genesis wat andere boeken te pakken.

Als je gewoon doorgaat kom je voor je het weet in de ellenlange wetten- en leefregels van Leviticus en Numeri.

Lees dan liever het filosofische Prediker, het prachtige Esther (bijbelboek zonder dat God er in voorkomt) of natuurlijk een nieuw-testamentisch evangelie :)
pi_145526134
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:46 schreef Jovatov het volgende:
Gave topicreeks ^O^
Ik volg het hier wel even, al zou ik jullie aanraden om na Genesis wat andere boeken te pakken.
Als je gewoon doorgaat kom je voor je het weet in de ellenlange wetten- en leefregels van Leviticus en Numeri.
Lees dan liever het filosofische Prediker, het prachtige Esther (bijbelboek zonder dat God er in voorkomt) of natuurlijk een nieuw-testamentisch evangelie :)
Mee eens!
En...... onthoud! Er is altijd iemand die van je houd!
pi_145535317
Mogen we deze hele week over Sidra Noach (http://nl.m.wikipedia.org(...)8onderverdelingen.29 ) discussieren. Of volgende week pas?
pi_145539309
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 00:23 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Het is niet veel. Je kunt prima 1-9 lezen, dan ben je bij.
Ja ik weet het :)
Had dat al eerder gelezen, tot aan lot die in zout veranderde ofzo...
pi_145539836
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 00:27 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Het kan wel. Ik heb laatst een documentaire gezien over Indiase mensen die zich van het kastenstelsel afscheidden, van het hindoeïsme. Dat is knap, met een omgeving waarin men allemaal hindoe is. Maar het internet helpt daar erg bij. En om even bij het jihadgedachtengoed te blijven: meerdere kinderen van Bin Laden hebben zich resoluut afwijzend uitgesproken tegen wat hun vader heeft gedaan.
Het is mogelijk, maar de vraag is hoe groot de kans is. Zeker in die tijd.
pi_145543734
Oke 'Noach' vertelt over een verhaal dat God besluit door een vloed de aarde te vernietigen vanwege de verdorvenheid op aarde. Maar 1 'rechtvaardige' man Noach genaamd en zijn familie en paren van elke diersoort mogen het overleven.

God keek naar de aarde en zag dat het een vreselijke plek was. De mensen waren slecht. Daarom besloot God het leven te beeindigen door een grote overstroming. In het begin zei de Bijbel dat de wereld 'goed' is. Maar enkele hoofdtukken later zegt God dat ie een einde gaat maken aan al wat leeft. Hij zegt " The end of all flesh is come before Me; for the earth is filled with violence through them; and, behold, I will destroy them with the earth"

Waarom? Wat is er dan gebeurd? Hoe kan een God die zelf zei van de schepping 'zeer goed' was nu ineens alles wil vernietigen?

De Bijbel gebruikt 2 woorden om duidelijk te maken waarom God de vloed stuurde. Deze woorden zijn sjichet ( = verdorvenheid) en chamas ( = wetteloosheid) .

De rabbijnen van de midrash tanchuma geven een uitleg dat God wilde dat die mensen hun gedrag veranderden. En dat was de reden volgens hen dat God beval aan Noach om een ark te bouwen. Volgens hen was dit bedoeld als waarschuwing aan de mensen rond Noach zodat ze konden opmerken en vragen gaan stellen aan Noach waarvoor die ark diende. Maar niemand deed dat dus

Verdere commentaren te vinden in Beresheet Rabba 23:3 en 31-50 , Sanhedrin 108a , midrash hagadol 10:5.

Veel rabbijnen vonden Noach niet rechtvaardig. Hij deed wel wat God hem opdroeg maar hij ging niet tegen God in. De rabbijnen hebben Noach vergeleken met Abraham. Abraham kwam op voor de inwoner van Gomorra. Abraham koos hun kant. Noach deed helemaal niets. Het interesseerde hem niet dat zijn generatie zal lijden. Hij deed geen enkele pogingen om deze mensen bij God te verdedigen. Noach volgde alleen maar eenvoudig God instructies op.

Zie commentaren in Zohar , kiddushin ( 40a ) , Mordechai Yaffe Levush Haora , Toledot

"Is Noach daadwerkelijk een rechtvaardig mens?" Stelden de rabbijnen de vraag.

(Bouw) toren Babel.

De bijbel vertelt dat men na de vloed richting oosten het land Shinar gingen en zich daar vestigde. Ze wilden een stad bouwen en een migdal ( = toren) die moest tot in de hemel reiken zei men.

Toen God die toren zag besloot God hem te verstrooien over de hele aarde. Waar de inwoners al bang voor waren. De stad waarin dit gebeurde heette Bawel wat 'verward' / 'in de war' betekent.

Waarom is het verkeerd dat mensen een 'toren' bouwen?
Zou het niet veel beter zijn als alle volkeren 1 taal zouden spreken? Zou de communicatie niet hebben verbeterd en de kans op vrede niet groter hebben gemaakt?

Als je Pirke de Rabbi Eliezier 24 leest geeft hij een verklaring waarom de inwoners in de fout gingen.

Zo dat was verhaaltje Noach voor mij.

Er zijn veel arheologische aanwijzingen dat er niet 1 grote zondvloed heeft plaatsgevonden maar dat er in de prehistorie veel plaatselijke overstromingen zijn geweest. Wss zijn deze blijven hangen in het geheugen van de mensheid wat uiteindelijk heeft geresulteerd in die ene ' enorme' zondvloed.

Op Sumirische tabletten lezen we over een zondvloed.
Anu , Enlil , Enki en Ninchoersag maakten dieren en planten. Zij zonden uit de hemel het koningschap naar de aarde. De goden spraken over de grote vloed. En sommige goden waren treurig over de komende verwoesting en 1 van de goden nam de taak op zich om een vrome koning Ziusudra te waarschuwen voor die vloed. Daarom bouwde deze koning een boot. Hij vaarde 7 dagen en 7 nachten op de wateren terwijl het water het land overspoelden. Toen de storm ophield en de zon ging schijnen openende de koning een venster van zijn boot en de zonne god Utu scheen zijn stralen. Ziusudra wierp zichzelf op de aarde voor Utu en offerde gaven aan de goden. Koning Ziusudra kreeg het eeuwig leven.
pi_145561089
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:27 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja ik weet het :)
Had dat al eerder gelezen, tot aan lot die in zout veranderde ofzo...
Dat was alleen zijn vrouw ;)
Die toch omkeek toen ze vluchten uit sodom en gomorra, terwijl het ze afgeraden/ verboden werd om om te kijken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_145575960
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 11:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dat was alleen zijn vrouw ;)
Die toch omkeek toen ze vluchten uit sodom en gomorra, terwijl het ze afgeraden/ verboden werd om om te kijken.
Oh ja klopt ik dacht dat die vrouw Lot heet... :D
Maar die Lot van die gene met seks met zijn dochters.
pi_145576345
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:27 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Oh ja klopt ik dacht dat die vrouw Lot heet... :D
Maar die Lot van die gene met seks met zijn dochters.
In dat heilig boek moet dat kunnen. 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')