Aller eerst staat in de Bijbel niet de reden voor de vernietiging dus we zullen het nooit weten. Verder denk ik persoonlijk niet dat dit uberhaubt één van de redenen zou kunnen zijn (daar had ik geen wikipagina voor nodig)quote:de term Sodomie is afkomstig van de naam van de Bijbelse stad Sodom waar vele vormen van seks gepraktiseerd zouden zijn, waarbij ook veel onvrijwillige. De Bijbel noemt Sodom 48 keer. Niet één keer gaat het over homoseksualiteit. Jezus noemt Sodom in Mattheus, Marcus en Lucas, en ook Jezus legt geen enkel verband tussen homoseksualiteit in connectie met Sodom
quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
(Overigens: wat IS een zoutpilaar?!)
Bedankt voor de afbeelding. Ik had er nooit echt een beeld bij.quote:Op zondag 9 november 2014 18:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon, een pilaar van zeezout, ontstaat door indamping in de Dode Zee
Ik dus ook niet, thanks.quote:Op zondag 9 november 2014 22:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bedankt voor de afbeelding. Ik had er nooit echt een beeld bij.
Geschiekundig vindt ik dit best vreemd wat Abraham hier doet. Kijk de Kenaanieten baden tot hun Goden om een lang leven en een goede oogst. Ze baden tot El ( hun bejaarde hoofdgod) die zij aanspraken als Vader der Mensheid of de Welwillende , de Barmhartige , de Schepper van al het Geschapene. Op de gevonden tabletten (in Ugarit) wordt hij 'kadosh' genoemd ( = heilige). De geleerden vertalen het Ugaritische woord fonetisch als 'qds' (op de s een v-tje). Het Ugaritisch kent geen klinkers dus hoe iets precies uitgesproken moet worden weten we nooit. Het Bijbelse woord voor heilig is ook kadosh. En 1 van de Bijbelse naam voor God is ook El.quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Wel goed om te lezen dat Abraham gewoon tegen God in gaat; hij is het niet eens met het plan om Sodom en Gomorra te verwoesten, vanwege het feit dat er mogelijk onschuldige mensen tussen zitten. Er wordt iig niet klakkeloos overgenomen wat God goed vindt.
Ik heb Sodom altijd gelinkt aan onder anderen seksualiteit waaronder homoseksualiteit. In hoofdstuk achttien van Genesis valt ook al te lezen dat het wel degelijk met losbandige seksualiteit te maken had en ook al meteen homoseksuele trouwens, want in die menigte waren mannen aan het roepen om de mannelijke engelen. Maar net als veel andere verhalen die we tot nu toe behandeld hebben in Genesis wordt dit ook nog breder uitgemeten. Ik heb ook wel meer over Sodom en Gomorra gehoord vroeger door mijn christelijke opvoeding en dan ging het ook over orgiën en 'mannen die bij mannen liggen'. Maar ook over drankgelag bijvoorbeeld. Algeheel hedonisme.quote:Op zaterdag 8 november 2014 20:34 schreef Szikha het volgende:
Sodom wordt altijd gelinkt aan homoseksualiteit. Dat vind ik altijd vreemd dat mensen denken dat Sodom is vernietigd vanwege homoseksualiteit. Op Wiki:
[..]
Aller eerst staat in de Bijbel niet de reden voor de vernietiging dus we zullen het nooit weten. Verder denk ik persoonlijk niet dat dit uberhaubt één van de redenen zou kunnen zijn (daar had ik geen wikipagina voor nodig)
Om mijn stelling kracht bij te zetten gebruik ik de teksten zelf. Ik vergelijk oa de verschillende verhalen van gastvrijheid ( die Abraham en Lot ) met elkaar. En dan valt me veel dingen op. Het voorbeeld van Abraham hoe hij zijn gasten verwelkomt. De Bijbel zegt:
" hij sloeg zijn ogen op en zag drie mannen dichtbij hem staan. Meteen nadat hij hen zag, rende hij hen tegemoet vanuit de opening van zijn tent om hen te begroeten, waarbij hij ter aarde boog en zei : " ga dan niet aan uw dienaar voorbij. Laat er toch wat water gehaald worden, zodat u uw voeten kunt wassen en uitrusten onder de boom. Ik zal wat eten halen, zodat u weer op krachten kunt komen, voordat u verder gaat"
De gastvrijheid van Abraham kent duidelijk geen passiviteit. Hij zoekt naar gasten. Het lijkt erop dat hij kijkt wie er voorbij komt en hulp nodig zou kunnen hebben. Ook wacht hij dus niet tot vreemdelingen zijn tent naderen maar rent hij meteen naar ze toe zodra hij ze gezien heeft. Hij stelt ze geen vragen waar ze naartoe gaan wie ze zijn maar in plaats daarvan begroet hij hen en toont hij hen respect door voor ze te buigen. Daarna smeekt hij hen zelfs :"Indien u mij vriendelijk wilt bejegenen, ga dan niet aan uw dienaar voorbij". Abraham maakt zijn gasten gemakkelijk door water en voedsel te halen. Opvallend is dat hij ook nog eens net besneden was , want dat las je daarvoor. Dus is hij herstellende van deze toch wel pijnlijke ingreep. Maar ondanks dat lette hij op anderen die uitgeput hongerig waren en haastte hij zelfs naar hen toe op ze te begroeten. En om voor ze te zorgen middels water en voedsel te geven. Bovendien denkt Abraham aan de gasten vermoed ik want het was midden op de dag, ze hadden gereisd en wilden neem ik aan, graag rusten. Hun voeten zullen wel pijnlijk zijn geweest en door de zon waren ze zeer waarschijnlijk vermoeid. Daarom gaf Abraham hen water waarmee ze hun voeten konden afkoelen. Verder vertelt de Bijbel ook dat Abraham niet de enige was die gastvrij was voor zijn gasten. Ook Sara hielp hem. Zij haasten zich voor de vreemdeling te zorgen. Bovendien stond Abraham erop zijn gasten te bedienen bij de ingang van zijn huis.... Waarom? Wilde hij hiermee andere vreemdelingen laten zien dat ze ook welkom waren?
Deze manier van gastvrijheid is iets anders dan hoe dat bij Lot ging. En hoe Lot zijn gasten ontving in Sodom Waarom?? Lot handelde zelf ongastvrij naar mijn mening. Was Lot zelf ongastvrij of had het te maken met de stad waarin hij woonden?
En dan komt mijn punt. Lot handelde zo denk ik omdat de autoriteiten van Sodom daar problemen mee hadden met vreemdelingen. Lot woonde in een stad (anders dan die van Abraham) waar men ter dood kon worden gebracht als men gasten voedsel en onderdak bood en vriendschap sloot.
Ik lees dat hij weigerde de vreemdelingen uit te leveren aan de menigte die zich hadden verzameld voor zijn deur. Hij riskeerde dus wel zijn leven door naar buiten te gaan. Lot zei tegen de menigte dat ze moesten verdwijnen maar de menigte eisten dat hij de bezoekers naar hen toe zou sturen. En toen pas bood Lot (om de vreemdelingen te beschermen) zijn dochters aan. Had hij zo'n aanbod mogen doen? Dat is weer een andere vraag.
Waarom wilden de menigten perse de bezoekers hebben? Wat was er aan de hand in Sodom?Toen God vertelde dat Sodom vernietigd zou worden vanwege de verschrikkelijke dingen die de inwoners deden probeerde Abraham nog voor de goede te pleiten. Maar desondanks werd Somdom en Gormorra vernietigd. Waarom?? Helaas verteld de Bijbel het ons niet. Je kan je daarna afvragen "wat was er zo slecht aan de inwoners van deze steden dat God besloot hen te vernietigen" ?
Ik hoor altijd homoseksualiteit of lust als redenen. Nu weer in dit topic. Maar door de verhalen beter te bestuderen en te vergelijken denk ik dat het aan het egoïsme van de inwoners lag. Ze waren waarschijnlijk niet gastvrij, behandelden de inwoners en vreemdelingen (blijkbaar) vreselijk.
Als ik de vroegste commentaren die we nog hebben lees over wat zij dachten wat de reden(en) konden zijn kom ik nergens homoseksualiteit als één van de mogelijk reden tegen. Blijkbaar zagen zij dat helemaal niet als een goede reden. Ik zie ook niet waarom dat (homoseksualiteit) verkeerd is of een reden zou kunnen zijn voor totale vernietiging.
Nee, in mijn ogen is Sodom en Gomorra absoluut niet vernietigd vanwege 'verkeerde' seksuele gedrag maar vanwege hun egoïsme en wanbeleid. Ik zou bijna zeggen dat de inwoners hun vernietiging zelf afgeroepen hebben. Ze hadden elkaar moeten helpen, gastvrij zijn en altijd klaar moeten staan voor de medemens. En dat deden zij niet. Sterker nog als je vriendelijk was dat strafbaar en werd je zelfs gedood.
Gastvrijheid wordt in de Bijbel steevast als goed gezien. En on gastvrijheid wordt zelfs elke keer afgestraft Daar is de Bijbel dus heel duidelijk in. En dat is volgens mij de redenen als ik de verhalen bestudeer : egoïsme , niet zorgen voor je medemensen , hebzuchtige leiders , oneerlijke rechtbanken ect.
En dan komt meteen mijn antwoord op de vraag waarom God Abraham geschikt vond als leider. Abraham was zo'n persoon die zeer gastvrij handelde ondanks alles. God koos Abraham denk ik vanwege zijn wijsheid en moed. Hij kwam in opstand tegen afgoderij. Blijkbaar had hij de perfecte kwaliteiten voor een leiderschap. Door al zijn kwaliteiten en eigenschappen zou Abraham waarschijnlijk uitgekozen zijn om de stichter en leider van het Joodse volk te worden door God
Leuk hè, dat Abraham dan zegt bang te zijn dat God boos wordt maar hij móet nog even doorgaan met afdingen. Dat vertelt al meer over waarom Abraham bijzonder was.quote:Op zondag 9 november 2014 17:19 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het weer gelezen.
- Begrijp ik nu goed, in het eerste stukje van Genesis 18, dat God bij Abraham op bezoek komt? Wat een vreemd idee; ik dacht altijd dat de verschijningsvorm/het uiterlijk van God niet bekend is. Hier wordt hij weergegeven als een man.
- Wel goed om te lezen dat Abraham gewoon tegen God in gaat; hij is het niet eens met het plan om Sodom en Gomorra te verwoesten, vanwege het feit dat er mogelijk onschuldige mensen tussen zitten. Er wordt iig niet klakkeloos overgenomen wat God goed vindt.
- Moeilijk om te lezen dat Lot zijn maagdelijke dochters aanbiedt aan de mannen in ruil voor het met rust laten van zijn gasten.
- Vreemd dat God eerst belooft te zoeken naar onschuldigen, terwijl een bladzijde verder de Engelen gewoon aangeven naar Sodom en Gomorra te zijn gekomen om de steden te verwoesten. Er wordt dus blijkbaar geen evaluatie afgewacht. Lot wordt natuurlijk wel gespaard, maar ik vind niet helemaal dat dit genoeg is voor het nakomen van de afspraak.
- Waarom verandert de vrouw van Lot nu in een zoutpilaar? Ik dacht altijd dat dit verhaal te vergelijken was met Orpheus en Euridice: dat zij niet om mocht kijken en dit toch deed. Echter, er wordt nergens gezegd dat ze niet om mag kijken... beetje extreem om iemand zo te straffen terwijl zij niet wist iets fout te doen. (Overigens: wat IS een zoutpilaar?!)
- Ehm tja, de incest tussen de dochters van Lot en Lot zelf... ik weet niet zo goed wat ik daarover moet zeggen.
Ja, vond ik ook erg leuk!quote:Op woensdag 12 november 2014 06:26 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Leuk hè, dat Abraham dan zegt bang te zijn dat God boos wordt maar hij móet nog even doorgaan met afdingen. Dat vertelt al meer over waarom Abraham bijzonder was.
Linkje voor wie de papieren versie niet heeft:quote:Op woensdag 12 november 2014 06:30 schreef Grunge. het volgende:
Twintig tot en met vijfentwintig lijkt mij wel goed voor de rest van deze week. Dan hebben we het Abraham-stuk in Genesis trouwens ook afgesloten.
Lot biedt doodleuk zijn dochters aan aan de inwoners (mannen) van Sodom, om met hen te doen wat ze willen. Gewoon als speledingetje dus. Uit het verhaal blijkt dat dat niet zo veel goeds kan zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus lastig. Ik wist natuurlijk vooruit al wel dat de vrouw niet echt meetelt in de bijbel, maar toch stuit het me tegen de borst. Nu ben ik echt geen feministe oid, maar natuurlijk wel gewend aan de mate van gelijk(waardig)heid die we als vrouw gelukkig in Nederland verworven hebben. Het ergert me dat vrouwen zo weinig mee tellen en amper genoemd worden. In dit verhaal bijvoorbeeld, zou het toch leuk zijn als er ook verteld werd wat Sara van dit idee vond.
Ja, dat vond ik echt schokkend, dat Lot zijn dochters zo aanbiedt.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Lot biedt doodleuk zijn dochters aan aan de inwoners (mannen) van Sodom, om met hen te doen wat ze willen. Gewoon als speledingetje dus. Uit het verhaal blijkt dat dat niet zo veel goeds kan zijn.
Ook hier wordt niet naar de mening van de dames in kwestie gevraagd. Ook nergens een woord van afkeuring. Lijkt een beetje op het gebrek aan afkeuring van slavernij. Slavernij is in de bijbel heel gewoon, zelfs Jezus heeft het erover en keurt het niet af. Sterker nog, hij gebruikt het in zijn gelijkenissen.
Zeker is dat te verklaren door de tijdsgeest. Het was toentertijd doodnormaal. Maar dat waren wel meer zaken. Veel christenen zien de bijbel als het boek met de absolute moraal. Gods woord immers. God verbood een hoop in zijn wetten. Tot de meest absurde en onzinnige dingen aan toe. Jezus leert later van naastenliefde, gelijkheid en broederschap. Voor hem een uitgelezen kans om slavernij, in onze ogen uiterst barbaars, te veroordelen. Maar nee.... Nooit één woord van afkeur. Het is blijkbaar belangrijker voor God dat je een bokje niet in de melk van zijn moeder mag koken dan dat slavernij een halt wordt toegeroepen.quote:Op donderdag 13 november 2014 19:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik echt schokkend, dat Lot zijn dochters zo aanbiedt.
Slavernij zal in 'bijbelse tijden' ook wel als heel normaal zijn beschouwd denk ik. Bij de Egyptenaren/Grieken/Romeinen etc. was het heel gewoon om slaven te hebben. Ik denk dat daar weinig over na werd gedacht. Maakt het niet goed natuurlijk, maar dit is denk ik zoiets dat te verklaren is door de tijdgeest.
En als mensen vegetariërs zouden worden, hoeft dat bokje al helemaal niet gekookt te worden. Waarin dan ookquote:Op donderdag 13 november 2014 21:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zeker is dat te verklaren door de tijdsgeest. Het was toentertijd doodnormaal. Maar dat waren wel meer zaken. Veel christenen zien de bijbel als het boek met de absolute moraal. Gods woord immers. God verbood een hoop in zijn wetten. Tot de meest absurde en onzinnige dingen aan toe. Jezus leert later van naastenliefde, gelijkheid en broederschap. Voor hem een uitgelezen kans om slavernij, in onze ogen uiterst barbaars, te veroordelen. Maar nee.... Nooit één woord van afkeur. Het is blijkbaar belangrijker voor God dat je een bokje niet in de melk van zijn moeder mag koken dan dat slavernij een halt wordt toegeroepen.
Dat mag het humanisme uitvinden, vele eeuwen later.
Braden is dan ook veel lekkerder.quote:Op vrijdag 14 november 2014 21:50 schreef BerjanII het volgende:
[..]
En als mensen vegetariërs zouden worden, hoeft dat bokje al helemaal niet gekookt te worden. Waarin dan ook![]()
Dat mag het hindoeïsme en boeddhisme dan weer uitvinden, vele eeuwen eerder.
Nòg vreemder is dat God al zijn vrouwen straft. Kijk het is natuurlijk voor een groot man een straf als hij geen kinderen (meer) krijgt, maar onderschat de moerderwens van vrouwen niet. Die worden gewoon (terloops) meegestraft .quote:Op zondag 16 november 2014 20:58 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
- Een beetje vreemd dat God Abimelech toch straft voor het laten overbrengen van Sara naar zijn paleis (hij sluit de moederschoot van al zijn vrouwen). Abimelech was immers onschuldig; hij wist echt niet dat Sara getrouwd was.
Niet als je in acht neemt dat het in die tijd niet ongewoon was een zoon te offeren aan een god.quote:- Moeilijk voor te stellen dat Abraham, zonder enige vorm van protest, bereid is zijn zoon te offeren.
Hier is een plausibele verklaringquote:Op maandag 17 november 2014 15:52 schreef hoatzin het volgende:
Niet als je in acht neemt dat het in die tijd niet ongewoon was een zoon te offeren aan een god.
Ik vind het veel erger dat een God, (DE God van Liefde volgens velen) zoiets vraagt van zijn trouwe dienaar. Het is nòg erger als je merkt dat christenen dit doodnormaal vinden en uitleggen dat God zo zijn geloof op de proef stelde. Te walgelijk voor woorden. God kent al onze gedachten (alwetend immers) maar toch moet Abraham (èn Isak) door een hel.
Dit is wellicht het vreemdste verhaal uit de Bijbel. Dit verhaal is bekend onder de naam Akedah en is in zowel de Islam als het Christendom als het Jodendom het symbool voor trouw aan God en het grootste voorbeeld van religieus vertrouwen in God. Het gekke is dat Abraham idd niet protesteert en kort daarvoor wel opkomt voor de Kenaanieten. Dit wordt ook wel een voorbeeld van 'blind geloof' genoemd. Trouw aan God betekent niet 'blind geloof' overigens.quote:Op zondag 16 november 2014 20:58 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen, hierbij weer mijn opmerkingen.
- Moeilijk voor te stellen dat Abraham, zonder enige vorm van protest, bereid is zijn zoon te offeren.
Er staat ook dat Abraham de hoge leeftijd van 175 jaar bereikte. Voor ons is dat onvoorstelbaar oud voor iemand die in het tweede millennium voor Chr. leefde. Maar het is piepjong in vergelijking met zijn voorvaderen zoals Noach, die eventjes 950 optekende.quote:Op maandag 17 november 2014 22:19 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik trouwens opvallend vind, in Genesis 21 worden Hagar en Ismael weggestuurd, maar is Genesis 25 is Ismael opeens weer terug om Abraham te begraven. Waar kwam hij dan vandaan en hoe wist hij dat Abraham overleden was.
God heeft Abraham verzekerd dat ook Ismael tot een groot volk zal uitgroeien.quote:Op maandag 17 november 2014 22:19 schreef Morrigan het volgende:
Wat ik trouwens opvallend vind, in Genesis 21 worden Hagar en Ismael weggestuurd, maar is Genesis 25 is Ismael opeens weer terug om Abraham te begraven. Waar kwam hij dan vandaan en hoe wist hij dat Abraham overleden was.
Chaje Sara ( genesis23:1 - 25:18) betekent letterlijk 'het leven van Sara' maar het vertelt eigenlijk over de dood van Sara. Was Sara niet dood toen hij die andere vrouw nam? Volgens de Bijbel kreeg Abraham 6 zonen (dacht ik)quote:Op dinsdag 18 november 2014 09:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat ook dat Abraham de hoge leeftijd van 175 jaar bereikte. Voor ons is dat onvoorstelbaar oud voor iemand die in het tweede millennium voor Chr. leefde. Maar het is piepjong in vergelijking met zijn voorvaderen zoals Noach, die eventjes 950 optekende.
Ook apart: Abraham neemt (!) nòg een vrouw: Ketura. Waarom hij dat deed staat er niet bij. Wel staat er in Gen24 dat hij van Rebecca hield. Maar dat weerhield hem er blijkbaar niet van nog es even flink te ketsen met een ander, want er kwam een hele rits zonen uit voort.
Over dochters geen woord.![]()
'En ja hoor'quote:Zie je bij wie Dina hier op bezoek gaat? Bij een paar meisjes die in Kanaän wonen. Zou haar vader Jakob dit wel goedvinden? Voor het antwoord op deze vraag moet je even terugdenken aan Abraham en Isaäk. Hoe dachten zij over de vrouwen in het land Kanaän?
Wilde Abraham dat zijn zoon Isaäk met een meisje uit Kanaän trouwde? Nee. Wilden Isaäk en Rebekka dat hun zoon Jakob met een Kanaänitisch meisje trouwde? Nee. Weet je waarom niet?
Omdat de Kanaänieten valse goden aanbaden. Het waren geen goede mensen om mee te trouwen of als vrienden te hebben. Daarom heeft Jakob het vast niet prettig gevonden dat zijn dochter met deze Kanaänitische meisjes omging.
En ja hoor, Dina raakte in moeilijkheden. Zie je op het plaatje de Kanaänitische man die naar Dina kijkt? Zijn naam is Sichem. Op een dag toen Dina weer eens op bezoek kwam, greep Sichem haar beet en dwong haar bij hem te gaan liggen. Dat was verkeerd, want alleen getrouwde mannen en vrouwen mogen bij elkaar liggen. En door die slechte daad van Sichem met Dina kwam er nog veel meer narigheid.
Toen Dina’s broers hoorden wat er was gebeurd, werden zij erg boos. Twee van hen, Simeon en Levi, pakten woedend hun zwaard en overvielen de stad. Samen met hun broers doodden zij Sichem en alle andere mannen. Jakob was erg kwaad over deze slechte daad van zijn zonen.
En hoe was al deze narigheid nu begonnen? Door Dina’s vriendschap met mensen die Gods wetten niet gehoorzaamden. Zulke vrienden willen wij vast niet hebben!
Volgens mij vrij gewoon in die periode. Heeft te maken met de cultuur waarin die teksten is geschreven.quote:Op donderdag 11 december 2014 00:00 schreefGrunge. het volgende:
Dina's hoofdstuk gelezen.
Die Sichem, zeg. Hij verkracht Dina maar hij is ook verliefd op haar. Hij wil haar als zijn vrouw. Goede tactiek wel op iemand voor je te winnen.
Shechem is de zoon van Chamor die de vorst van het land Shechem wasquote:Ik weet niet of Sichems vader, Chamor (een koning?), weet dat zijn zoon zijn object of affection heeft verkracht maar ik ga er maar vanuit van niet. De koning wil Dina namelijk 'regelen' voor zijn zoon en gaat daarvoor naar Dina's vader, Jakob.
Chamor vraagt aan de broers van Dina of Shechem met haar mag trouwen, maar de broers weigeren. Zij smeden al plannen voor een wrAakactie maar zeggen tegen Shechem dat ze inderdaad akkood gaan als alle mannen uit zijn gemeenschap zich hebben laten besnedenquote:Jakob weet wèl al van de verkrachting dus wat dat aangaat zou je ervan uit kunnen gaan dat het 'rond ging'. Nu denk ik dat Chamor het ook wel geweten heeft. Dina's broers zijn op dat moment niet thuis en Jakob wil wachten tot zij thuis zijn voor hij er in ieder geval iets van gaat zeggen, van de verkrachting. Maar het gaat rond als een lopend vuurtje en Dina's broer horen dus ook al gauw van de verkrachting. Zij snellen naar huis. Ze zijn erg boos, zowel omdat ze zich gekrenkt voelen in hun eergevoel als voor hun zusje. Ik weet niet of ze dat op dat moment tonen aan de Chamor, want die doet alsnog een voorstel: Sichem is verliefden zijn vader vraagt dus of Jakob Dinah aan hem wil geven
De broers beloven na de besnijdenis om vrienden te worden. Dan zullen ze inderdaad onderling trouwen zeggen de broers. En verder zeggen de broers van Dina dat zij dan bij hun wonen en 1 volk worden.quote:In ruil daarvoor mogen Jakobs zoons ook met Chamors dochters trouwen. De jongens doen alsof ze het een schande vinden als hun zusje met iemand zou trouwen die niet besneden is. Sichem laat zich meteen besnijden. De hele stad laat zich zelfs besnijden.
Was een list , ze hadden al plannen voor wraak.quote:Drie dagen later zijn de mannen zwak - 'koortsig' -, blijkbaar is dat wat er gebeurde na zo'n besnijdenis en daarom lijkt dit een list geweest te zijn van Dina's broers.
Jakob zegt eigenlijk dat zij hem een slechte naaam hebben gegeven bij de inwoners van dat land. Hij zegt tegens " wij zijn een kleine familie en als we aangevallen worden zal ik met mijn hele familie vernietigd worden"quote:Twee van Dina's broers vermoorden alle mannen op dit moment. Alle mannen in de stad. Ze halen Dina uit het huis van Chamor en Sichem en nemen haar mee. Een hele stad vermoorden, dat was wat mij betreft niet nodig. Dina's andere broers gaan ook nog even los en plunderen de hele stad en nemen geheel in traditie van plundering alle vrouwen en kinderen mee. En het vee.
Jakob is het hier beslist niet mee eens. De jongens zijn te ver gegaan.
Dit is wellicht de kern van het verhaal. Wat hadden ze moeten doen? Geen wraak nemen? Zij waren immers met veel minder mensen , ze waren zwakker dan de machtige strijders van Chamor.quote:Maar Dina's broers staan nog steeds achter deze actie; "Moeten wij onze zus dan als hoer laten behandelen?"
Dank je voor je uitgebreide reactie, interessant. Waar ik zelf vaak moeite mee heb in de Bijbel is met het compleet uitmoorden van een hele stad of een heel dorp. Het gaat er bij mij niet in dat al die mensen 'slecht' waren. Die wraak van die broers ook, waarom niet alleen de verkrachter? Zelfs dat zou ik in deze tijd niet goedkeuren maar in die tijd kan ik me daar nog in inleven. Maar het hele volk? Bij Sodom en Gomorra zagen we dat ook al. Abraham haalde God toen nog over om de 'goede mensen' te sparen, dingde(?) af. Familie en kennissen die gelovig zijn zeggen mij altijd dat geloof juist is dat je ervan uitgaat dat God weet hoe de harten van die mensen waren. Hij kan dat doorzien. Dus zelfs wanneer God iets doet waarvan ik denk: moet dat nou zo? denken zij: God is liefde, hij zal er wel een reden voor hebben. Juist daarom zou het wel geloof heten. Er is hier wat mij betreft inderdaad sprake van eerwraak avant la lettre. Dat gaat uit van emotie en niet van rationaliteit. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, zoals jij al aanhaalt, ook als schuld van de verkrachtte vrouw.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:18 schreef Szikha het volgende:
Heb het ook gelezen.
[..]
Volgens mij vrij gewoon in die periode. Heeft te maken met de cultuur waarin die teksten is geschreven.
[..]
Shechem is de zoon van Chamor die de vorst van het land Shechem was
[..]
Chamor vraagt aan de broers van Dina of Shechem met haar mag trouwen, maar de broers weigeren. Zij smeden al plannen voor een wrAakactie maar zeggen tegen Shechem dat ze inderdaad akkood gaan als alle mannen uit zijn gemeenschap zich hebben laten besneden
[..]
De broers beloven na de besnijdenis om vrienden te worden. Dan zullen ze inderdaad onderling trouwen zeggen de broers. En verder zeggen de broers van Dina dat zij dan bij hun wonen en 1 volk worden.
[..]
Was een list , ze hadden al plannen voor wraak.
[..]
Jakob zegt eigenlijk dat zij hem een slechte naaam hebben gegeven bij de inwoners van dat land. Hij zegt tegens " wij zijn een kleine familie en als we aangevallen worden zal ik met mijn hele familie vernietigd worden"
Jakob lijkt eerder bezorgd te zijn om zichzelf
[..]
Dit is wellicht de kern van het verhaal. Wat hadden ze moeten doen? Geen wraak nemen? Zij waren immers met veel minder mensen , ze waren zwakker dan de machtige strijders van Chamor.
Dus was het gerechtvaardigd hierdoor om onder valse voorwaarden hen te vragen om te besnijden? Hierdoor konden de broers Levi en Simon misbruik van hen maken en makkelijk te stad plunderen en ze te doden.
Inderdaad komt de vraag wie er verantwoordelijk was ? Dina? Die op stap ging zonder beschermers? Of Shechem die zich opdrong aan haar? Maimonides zegt dat het de schuld ligt bij de inwoners van Shechem. Zij hadden hem moeten veroordelen van zijn daad. Hij is van mening dat de inwoners net zo schuldig waren als Shechem want "ze stonden erbij en deden niets" en volgens Maimonides is dat het daarom hun eigen schuld was en het daarom verdienden om te worden afgeslacht door Simon en Levi
Hirsch , ook een bekende Bijbel verklaarder noemt ook iets op wat in het voordeel van Simon en Levi zou zijn. Hij wijst vooral op dat zij in een kleinere en zwakke groep zaten in vergelijking met de machtige inwoners van Shechem. Hirsch zei dat een protest over de verkrachting van Dina toch op niets zou hebben gestuit. Volgens hem viel Shechem op een onschuldige zwakke Joodse vrouw en viel hij haar aan en zij was lid van een zwakkere volk.
Ook zegt hij dat dit geweld de enige oplossing was en verder prijst hij de daad van Simon en Levi voor het opkomen van hun zuster en het wraak nemen op Shechem en Chamor.
Velen zijn het oneens met deze gedachtengoed (gelukkig maar).
Er zijn mensen die vinden dat het Lea d'r schuld was. Ze zou een slecht voorbeeld zijn geweest voor haar dochter door niet op te leteen. Het gebeurd vaak dat de familie de schuld krijgen van een verkrachting.
Joseph Hertz noemt dit verhaal een verlies van eer, ongekende wraak en een nietszeggende slachtpartij
Dat is ook mijn bevindingen. Wreedheid van Simon en Levi. Je mag het recht niet in eigen handen nemen. Het doodden van mensen die helemaal geen kwaad hebben gedaan is onaanvaardbaar.
Jakob vergaf Simon en Levi niet pas op de dag dat hij stierf. Op zijn sterfbed zei Jakob in zijn zegen voor Simon en Levi (sorry kan even geen Nederlandse tekst vinden)
"5 Simeon and Levi are brothers their swords[a] are weapons of violence.
6 Let me not enter their council, let me not join their assembly, for they have killed men in their anger and hamstrung oxen as they pleased.
7 Cursed be their anger, so fierce, and their fury, so cruel!"
(Genesis 49:5-7)
Het is allemaal ook niet waargebeurd. Het was wel een wrede tijd.quote:Op woensdag 24 december 2014 05:36 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Dank je voor je uitgebreide reactie, interessant. Waar ik zelf vaak moeite mee heb in de Bijbel is met het compleet uitmoorden van een hele stad of een heel dorp. Het gaat er bij mij niet in dat al die mensen 'slecht' waren. Die wraak van die broers ook, waarom niet alleen de verkrachter? Zelfs dat zou ik in deze tijd niet goedkeuren maar in die tijd kan ik me daar nog in inleven. Maar het hele volk? Bij Sodom en Gomorra zagen we dat ook al. Abraham haalde God toen nog over om de 'goede mensen' te sparen, dingde(?) af. Familie en kennissen die gelovig zijn zeggen mij altijd dat geloof juist is dat je ervan uitgaat dat God weet hoe de harten van die mensen waren. Hij kan dat doorzien. Dus zelfs wanneer God iets doet waarvan ik denk: moet dat nou zo? denken zij: God is liefde, hij zal er wel een reden voor hebben. Juist daarom zou het wel geloof heten. Er is hier wat mij betreft inderdaad sprake van eerwraak avant la lettre. Dat gaat uit van emotie en niet van rationaliteit. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, zoals jij al aanhaalt, ook als schuld van de verkrachtte vrouw.
Persoonlijk heb ik het wat moeilijk als men spreekt over de Bijbel, terwijl het O.T. totaal anders moet begrepen worden als het N.T. wat meer Helleens gedachtegoed bevat. De hier gebruikte beeldspraak en dubbelzinnigheden vinden zijn oorzaak in het feit dat deze manuscripten zijn geschreven onder bezetting van de Romeinen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 19:57 schreef Szikha het volgende:
De Bijbel boeken is ook op zo'n manier geschreven waar je alle kanten mee op kan ( indien je wilt)
Niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat deze geschriften aan de basis liggen van drie wereldgodsdiensten. Indien deze geschriften binnen de joodse gemeenschap waren gebleven zou dit wel een ander beeld hebben gegeven.quote:Wat ik het meest fascinerend vind is dat de mensheid maar niet uitgesproken raakt over de Bijbel. Deze bundel boeken is nog altijd anno 2014 het meest besproken en iedereen heeft er wel zijn mening over! Waar de mensen het meest om hebben gestreden en nog altijd om strijden. En het lijkt maar niet op te houden. Opmerkelijk!
Daniel boek. Kan geen wiki link quoten op mobiel.quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het wat moeilijk als men spreekt over de Bijbel, terwijl het O.T. totaal anders moet begrepen worden als het N.T. wat meer Helleens gedachtegoed bevat. De hier gebruikte beeldspraak en dubbelzinnigheden vinden zijn oorzaak in het feit dat deze manuscripten zijn geschreven onder bezetting van de Romeinen.
Niet aleen Daniel. Veel boeken uit het OT zijn hellenistisch (mischien nog meer hellenistischer dan NT)quote:Het boek Daniël behoort tot het genre Apocalyptiek, waartoe ook de Openbaring van Johannes (Nieuwe Testament) en allerlei apocriefen behoren, zoals Henoch en 4 Ezra
Ik heb het dan wel in de originele versie en niet die van de Septuagint.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:19 schreef Szikha het volgende:
Niet aleen Daniel. Veel boeken uit het OT zijn hellenistisch (mischien nog meer hellenistischer dan NT)
Daar heb ik reeds op geantwoord. Geen problemen.quote:Ik merk inderdaad dat je problemen hebt met het NT. Heb je al eerder gevraagd of je problemen hebt met Christenen.
Het zijn nu net wel die ' religieuze joden ' die de belangrijkste rol gespeeld hebben in het N.T.quote:Je mag je trouwens (is geen aanval gewoon een tip) wat meer verdiepen in de Joodse literatuur en zijn geschiedenis. Je praat (aapt) vooral religieuze Joden na zonder zelf na te denken.
Ik probeer namelijk de Christenen te verdedigen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb het dan wel in de originele versie en niet die van de Septuagint.
[..]
Daar heb ik reeds op geantwoord. Geen problemen.
[..]
Het zijn nu net wel die ' religieuze joden ' die de belangrijkste rol gespeeld hebben in het N.T.
quote:Op zaterdag 27 december 2014 16:19 schreef Szikha het volgende:
Ik probeer namelijk de Christenen te verdedigen.
Vanwege eigen achtergrond moet ik niets van die orthodoxe stijfkoppen hebben.
Nee, die bewering moet van iemand anders komen denk ik.quote:Mijn opmerking was na aanleiding van jouw opmerking over messiaanse Joden die jij Christen vindt
Je had zelfs bijgehouden en geteld wie volgens jou messiaans was.
Jaquote:Op zaterdag 27 december 2014 20:05 schreef ATON het volgende:
[..]Ik ook niet, maar hier gaat het over die stijfkoppen aan het begin van onze jaartelling, beter bekend onder de naam ' ijveraars '.
Moet vast iets te maken gehad hebben met de politieke fracties binnen de gemeenteraad.quote:Op maandag 29 december 2014 14:10 schreef hoatzin het volgende:
Vreemd overigens dat God zich eerst van de slechtheid van Sodom en Gomorra moet overtuigen door naar die steden af te reizen, omdat hem iets ter ore is gekomen.
Dit strookt niet met de alwetendheid van de Heere.
Ook vreemd is dat alleen die 2 steden "omgekeerd" worden. Het lijkt me toch sterk dat die 2 steden, die we waarschijnlijk ergens in de buurt van de dode zee moeten plaatsen, de enige steden ter wereld waren die zo in en in slecht waren.
Wat is die verklaring?quote:Op maandag 12 januari 2015 19:58 schreef Szikha het volgende:
Als je een verklaring leest uit de targum Jeruzalmi ( een 14e eeuwse Aramese Tora vertaling) kan je snappen waarom dit verhaal over Jehuda en Tamar midden in het verhaal van Josef geplaatst is
Je weet dat zo'n verklaring buiten Bijbels is he?quote:Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat is die verklaring?
Ik denk dat ts is gestopt !quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiëren over de hoofdstukken.
En volgens mij ben ik de enige die mee wil doenquote:Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Deel twee alweer!
Originele OP:
Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Maandag 20 oktober - zondag 26 oktober.
Genesis hoofdstuk 11: Toren van Babel.
Maandag 27 oktober - zondag 2 november.
Genesis hoofdstuk 12-17: Abraham deel I.
Maandag 3 november - zondag 9 november.
Genesis hoofdstuk 18-19: Sodom & Gomorra en Lot.
Maandag 10 november - zondag 16 november.
Genesis hoofdstuk 20-25: Abraham deel II.
Maandag 17 november - zondag 23 november.
Genesis 25-30: Abraham op de proef werd gesteld door God, zijn dood en Isaak, Esau en Jakob.
Maandag 24 november - zondag 30 november.
Genesis 31-33: Jakob, Lea, Rachel en de hereniging tussen Jakob en Esau.
Maandag 1 december - maandag 8 december.
Genesis hoofdstuk 34: Dina.
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zegquote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
--quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:29 schreef luukert het volgende:
[..]
Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zeg
Leviticus is dan ook zware kost.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
Leviticus valt toch mee?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 22:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leviticus is dan ook zware kost.
Ik lees zelf niet mee, maar vind het wel leuk dat er een topic zoals dit is. Maar inderdaad, de kans dat het ergens onderweg doodbloedt is redelijk groot.
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:09 schreef luukert het volgende:
Leuk project, heb het me ook al vaker voorgenomen het boek eens in zijn geheel te lezen en ben nu ook begonnen. Ik heb genesis nu in een aantal dagen gelezen en ben net begonnen aan exodus. Ik denk dat ik op dit tempo doorga aangezien het een jaar of 5/6 duurt als ik op het tempo van dit topic doorga. Ik blijf het topic wel volgen en zal af en toe ook m'n mening geven.
Jullie zijn van harte welkom, leuk! We zijn vanaf maandag 2 februari (vandaag dus eigenlijk) bij hoofdstuk 40 van Genesis aanbeland. De bedoeling is bijlezen in een week, voor deze week is dat tot en met hoofdstuk tweeënveertig.quote:Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken
Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiëren over de hoofdstukken.
Josef helpt zijn oudere broers bij het weiden van zijn vaders kudden.quote:Jozef. Het 'probleem' rondom Jozef is er door jaloezie van zijn broers, en die lijkt ze zijn ontstaan door Jozefs vader die Jozef op late leeftijd kreeg. Jozef was zodoende zijn favoriete zoon.
Ruben wilde hem inderdaad in put gooien, hiermee hoopte hij Josef daarna te kunnen redden (lezen we later ook terug)quote:Jozefs broers willen de 'meesterdromer' vermoorden. Zijn broer Ruben wilde dat voorkomen en stelde voor hem 'slechts' in een put te gooien.
Jehuda doet het voorstel om Josef te verkopen. Inderdaad wat schoten ze ermee op om Josef te doden?quote:Zo geschiedde maar toen kwam er een karavaan aan en besloten de broers hem te verkopen. Verkopen was altijd beter dan vermoorden, ten slotte.
In de gevangenis maakt Josef indruk op de gevangenis directeur door zijn kwaliteiten en hierdoor krijgt hij zorg voor alle gevangenen.quote:Blijkbaar moest hun vader, Jakob dus, denken dat Jozef wel degelijk vermoord was want zijn overige zoons vermoordden een bok om aan bloed voor op Jozefs kleding te komen zodat het leek alsof die wel degelijk vermoord was. Jozef werd verkocht aan Potifar, een verhaal dat ik nog herinner uit mijn jeugd. Jozef schijnt nogal aantrekkelijk geweest te zijn. Dat ontging de vrouw van Porifar niet. Ze wilde seks met Jozef. Jozef weigerde, voornamelijk uit respect voor God. Helaas, helaas, hoewel Jozef bleef ontkennen werd hij toch wederom in een val geluisd. Deze keer die van de vrouw van Potifar, uit wraak voor alle afwijzingen hield ze zijn 'kleed' - laten we zeggen hetgeen wat hij droeg, een soort jurk, en dat ze dat te pakken had gekregen tijdens een soort aanranding waarna Jozef alsnog was weggerend - en werd Jozef gearresteerd vanwege in ieder geval aanranding. Jozef werd echter beschermd door God en kreeg een speciale taak in de gevangenis, hij was zowat de baas daar.
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:14 schreef Szikha het volgende:
[..]
--
Offtopic: Wat is daar zo'n drama aan?
--
Ik had gewoon een heel bericht getypt.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geïnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.
Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geïnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Dat sowieso. De Bijbel is meer een bibliotheek c.q. een verzameling van boeken dan één boek. Wie denkt 'n verhaal van begin tot einde vlot weg te kunnen lezen, komt erg bedrogen uit. Het begin van Genesis is voor veel mensen wel aardig, brengt ook veel discussie. Wellicht na het scheppingsverhaal en de zondvloed beter met een ander verhaal begonnen inderdaad. Het is erg taaie kost.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 10:26 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.
Het boek Jozua gaat weer verder met het verhaal: het vertelt hoe het volk zich settelt in Kanaän; hoe het grond wordt verdeeld en dergelijke. De boeken daarna vertellen ook voornamelijk hoe het verder gaat met het volk Israël. Daar zitten fascinerende verhalen tussen, maar soms is het ook wat langdradig.
Als je de verhalen zat bent, kun je afwisselen met bijbelboeken als Psalmen (liedboek), spreuken (boek met, jawel, wijze spreuken), prediker (fantastisch boek, heel postmodern) en Hooglied (liefdeslied).
Oh, en een andere tip: 'de Bijbel in gewone taal' is net uit, dat is weer een andere bijbelvertaling. Deze vertaling is heel eenvoudig en leest heerlijk weg. Misschien een tip als je het taalgebruik lastig vindt.
Niet om te zeuren hoor, maar de jongste was Benjaminquote:Op zondag 1 maart 2015 15:11 schreef Grunge. het volgende:
Hoofdstuk veertig tot en met vijfenveertig!
Jozef speelt een slim spel door de mannen in een benauwde positie te brengen door ze te vragen hun jongste broer (Jozef zelf) bij hem te brengen
KJV is de beste bijbel.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
https://www.debijbel.nl/homequote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef t4rt4rus het volgende:
Biblija heeft geen Nederlandse bijbel meer, dus King James dan maar lezen?
Ah joh toe, speel kat tussen de duiven...quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:quote:Op donderdag 5 maart 2015 18:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Daar heb je een account voor nodig.
Ik ga mij niet bij een christelijk organisatie inschrijven
Hé tof.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
Dat sprookje kennen we hier ondertussen wel, maar wat is je punt ?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen
'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"
Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw
Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien
God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen
Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.
Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde
Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente
1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft
Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?
2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)
2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?
De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
Komt er een nieuwe editie van de bijbel?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze zet ik in de nieuwe OP, dank je!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Ik heb eindelijk weer een normale online bijbelvertaling gevonden, op de site van de EO. Wellicht ook handig voor jullie:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/
(de Jongerenbijbel is gewoon de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dan met wat weetjes en informatie erbij)
In het volgende topic? Die ga ik nu openen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 17:23 schreef PeteSampras het volgende:
Ik doe graag mee met de volgende editie..!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |