abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2015 @ 07:50:22 #251
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_148346541
Interessant project, ik lees ook mee en zal mijn visie over de stukken ook geven! Waar zijn jullie gebleven?
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
  donderdag 8 januari 2015 @ 07:05:16 #252
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_148456319
Ik post vanmiddag weer wat. Leuk dat er nieuwe geïnteresseerden zijn. Het is ook echt een kwestie van discipline om te lezen, want veel is het niet echt.
pi_148458534
Ik ben morgen vrij en ga dan bijlezen, ik doe nog steeds mee maar ben er even niet aan toe gekomen. Post morgen mijn reactie!

Tot hoever zijn jullie?
pi_148475875
Bij Jozef toch? Laatste verhaal uit Genesis
  donderdag 8 januari 2015 @ 18:11:58 #255
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_148475962
Ik wil graag maandag met veertig beginnen. Ik ga morgen ook even bijlezen, het is alweer een tijdje geleden.
pi_148617237
Gelezen. Het verhaal van Jehuda en Tamar is vreemd. Het staat middenin het verhaal dat over Josef gaat.
Jehuda en Tamar verhaal lijkt op geen enkele manier in verband te staan met het verhaal over Josef en zijn broers.
Het lijkt zelds het verhaal te onderbreken!
Want zodra Josef als slaaf is verkocht willen we weten wat er met hem gebeurt is.
Maar in plaats daarvan krijgen het verhaal over Jehuda en zijn dochter in law Tamar.

Vreemd en waarom?

Maar goed. Jehuda en zijn vrouw hadden 3 zonen ( Er , Onan en Shela)
Er trouwde met Tamra maar hij stief voordat zij een zoon hadden.
In deuteronium is de broer van een man die sterft zonder mannelijk nakomelingen verplicht om met zijn weduwe te trouwen en zijn afstamming lijn voor te zetten.
Dit noemt men een leviraatshuwelijk ( Levir is het latijns voor 'broer van de echtgenoot)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Leviraatshuwelijk

In de Oudheid maakten volkeren namelijk erg druk over het voortbrengen, het zeker stellen van de toekomst voor hun families en stammen.
We zien deze nadruk ook al in de eerste hoofdstukken van de bijbel.
Daar wordr ook de nadruk op vruchtbaarheid gelegt ( God geeft Adam en Eva te opdracht om vruchtbaar te zijn, nageslacht te brengen , de aarde te bevolken ect)
De regel van het leviraatshuwelijk was ontzettend belangrijk.
Dit negeren betekende de toekomst ontzeggen aan de naam en afstammelings lijn van je broer.

Als je een verklaring leest uit de targum Jeruzalmi ( een 14e eeuwse Aramese Tora vertaling) kan je snappen waarom dit verhaal over Jehuda en Tamar midden in het verhaal van Josef geplaatst is
pi_148618255
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 19:58 schreef Szikha het volgende:

Als je een verklaring leest uit de targum Jeruzalmi ( een 14e eeuwse Aramese Tora vertaling) kan je snappen waarom dit verhaal over Jehuda en Tamar midden in het verhaal van Josef geplaatst is
Wat is die verklaring?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_148620893
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 20:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Wat is die verklaring?
Je weet dat zo'n verklaring buiten Bijbels is he?

Maar oke (Godver waarom vraag je het ! :') )
Maar ok er staat ongeveer het volgende

Jehuda zegt :

" Broers met uw toestemming verklaar ik nu dat iedere mens leer om leer wordt behandeld of het om het goede of het kwade gaat en goed en gelukkig is de mens die zijn zonde onderkent.
En omdat ik de mantel van Josef in het bloed van de geit doopte en hem naar mijn vader bracht en toen zei 'indentificeer hem alsjeblieft is dit nou de hemd van uw zoon of niet?' moet ik nu voor dit gerecht identificeren aan wie deze zegelring deze snoer en deze staf toebehoren
Daarom erken ik hierbij dat Tamar onschuldig is
Ze is niet zwanger van mij geworden omdat zij zich overgegeven heeft aan 1 of ander passie wat niet geoorloofd is maar omdat ik haar mijn zoon Shela niet heb gegeven"
pi_148621585
http://juchre.org/targums/comp/gen38.htm

Vergelijking van de targums
pi_148816778
Leuk project, heb het me ook al vaker voorgenomen het boek eens in zijn geheel te lezen en ben nu ook begonnen. Ik heb genesis nu in een aantal dagen gelezen en ben net begonnen aan exodus. Ik denk dat ik op dit tempo doorga aangezien het een jaar of 5/6 duurt als ik op het tempo van dit topic doorga. Ik blijf het topic wel volgen en zal af en toe ook m'n mening geven.
pi_148965230
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken :D

Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiëren over de hoofdstukken.
pi_149081472
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Oh wat leuk! Ben heel vaak al begonnen en stukjes gelezen, maar de Bijbel als geheel (die netjes in mijn boekenkast naast de Koran staat overigens) nog nooit inderdaad! Alleen de Kinderbijbel hen ik 'gelezen' en plaatjes bekeken :D

Mag ik misschien met jullie meedoen? Lijkt me heel leuk om vervolgens met elkaar te discussiëren over de hoofdstukken.
Ik denk dat ts is gestopt !

Zie:

quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:46 schreef Grunge. het volgende:
Deel twee alweer!

Originele OP:

Leesopdracht:
Maandag 6 oktober - zaterdag 11 oktober/zondag 12 oktober.
Genesis hoofdstuk 1-4: schepping, Adam en Eva, zondeval.
Maandag 13 oktober - zondag 19 oktober.
Genesis hoofdstuk 6-9: de zondvloed.
Maandag 20 oktober - zondag 26 oktober.
Genesis hoofdstuk 11: Toren van Babel.
Maandag 27 oktober - zondag 2 november.
Genesis hoofdstuk 12-17: Abraham deel I.
Maandag 3 november - zondag 9 november.
Genesis hoofdstuk 18-19: Sodom & Gomorra en Lot.
Maandag 10 november - zondag 16 november.
Genesis hoofdstuk 20-25: Abraham deel II.
Maandag 17 november - zondag 23 november.
Genesis 25-30: Abraham op de proef werd gesteld door God, zijn dood en Isaak, Esau en Jakob.
Maandag 24 november - zondag 30 november.
Genesis 31-33: Jakob, Lea, Rachel en de hereniging tussen Jakob en Esau.

Maandag 1 december - maandag 8 december.
Genesis hoofdstuk 34: Dina.
En volgens mij ben ik de enige die mee wil doen _O-

Ik lees het nog altijd. Maar kan niets plaatsen zonder ts

Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
pi_149082391
Ik ben er ook nog!

En we waren t/m genesis 40 gekomen, maar heb nu idd al een tijdje niets van TS langs zien komen?
pi_149126626
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:

Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zeg
pi_149141590
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:29 schreef luukert het volgende:

[..]

Ik ben daar nu, wat een drama is dat boek zeg
--
Offtopic: Wat is daar zo'n drama aan?
--
pi_149248448
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:

Leviticus is dan ook zware kost. :P

Ik lees zelf niet mee, maar vind het wel leuk dat er een topic zoals dit is. Maar inderdaad, de kans dat het ergens onderweg doodbloedt is redelijk groot.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_149255749
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leviticus is dan ook zware kost. :P

Ik lees zelf niet mee, maar vind het wel leuk dat er een topic zoals dit is. Maar inderdaad, de kans dat het ergens onderweg doodbloedt is redelijk groot.
Leviticus valt toch mee?

Mogen we doorgaan zonder ts?? Teminste mensen die hoodstukken van de Bijbel lezen en daarna hier in dit topic de opvallende dingen neerzetten waarop anderen dan kunnen reageren?
Of is het zinloos denk je?

Als ik het topic blijf bumpen bloedt het niet dood :P
  maandag 2 februari 2015 @ 06:42:17 #268
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_149288051
Ja hoi, ik ben er weer! Aangezien er weer activiteit is kunnen we weer verder gaan. We zijn nu dus allemaal bij hoofdstuk veertig? Want dan kunnen we daar vanaf maandag de tweede mee verder. Ik heb het laatste geschreven over Dinah's hoofdstuk oftewel hoofdstuk 34. Dit is wat me daarna opviel tot veertig:

Jozef. Het 'probleem' rondom Jozef is er door jaloezie van zijn broers, en die lijkt ze zijn ontstaan door Jozefs vader die Jozef op late leeftijd kreeg. Jozef was zodoende zijn favoriete zoon. Jozef krijgt dromen, laten we zeggen visioenen, en vertelt daar open en bloot over waardoor zijn broers nog jaloerser worden. Jozefs broers willen de 'meesterdromer' vermoorden. Zijn broer Ruben wilde dat voorkomen en stelde voor hem 'slechts' in een put te gooien. Zo geschiedde maar toen kwam er een karavaan aan en besloten de broers hem te verkopen. Verkopen was altijd beter dan vermoorden, ten slotte. Dat gebeurde en de Ismaëlieten kochten Jozef en namen hem mee naar Egypte. Blijkbaar moest hun vader, Jakob dus, denken dat Jozef wel degelijk vermoord was want zijn overige zoons vermoordden een bok om aan bloed voor op Jozefs kleding te komen zodat het leek alsof die wel degelijk vermoord was. Jozef werd verkocht aan Potifar, een verhaal dat ik nog herinner uit mijn jeugd. Jozef schijnt nogal aantrekkelijk geweest te zijn. Dat ontging de vrouw van Porifar niet. Ze wilde seks met Jozef. Jozef weigerde, voornamelijk uit respect voor God. Helaas, helaas, hoewel Jozef bleef ontkennen werd hij toch wederom in een val geluisd. Deze keer die van de vrouw van Potifar, uit wraak voor alle afwijzingen hield ze zijn 'kleed' - laten we zeggen hetgeen wat hij droeg, een soort jurk, en dat ze dat te pakken had gekregen tijdens een soort aanranding waarna Jozef alsnog was weggerend - en werd Jozef gearresteerd vanwege in ieder geval aanranding. Jozef werd echter beschermd door God en kreeg een speciale taak in de gevangenis, hij was zowat de baas daar.
  maandag 2 februari 2015 @ 06:46:29 #269
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_149288063
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:09 schreef luukert het volgende:
Leuk project, heb het me ook al vaker voorgenomen het boek eens in zijn geheel te lezen en ben nu ook begonnen. Ik heb genesis nu in een aantal dagen gelezen en ben net begonnen aan exodus. Ik denk dat ik op dit tempo doorga aangezien het een jaar of 5/6 duurt als ik op het tempo van dit topic doorga. Ik blijf het topic wel volgen en zal af en toe ook m'n mening geven.
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef MidnightB00m het volgende:

Jullie zijn van harte welkom, leuk! We zijn vanaf maandag 2 februari (vandaag dus eigenlijk) bij hoofdstuk 40 van Genesis aanbeland. De bedoeling is bijlezen in een week, voor deze week is dat tot en met hoofdstuk tweeënveertig.
pi_149301049
He ts!

quote:
Jozef. Het 'probleem' rondom Jozef is er door jaloezie van zijn broers, en die lijkt ze zijn ontstaan door Jozefs vader die Jozef op late leeftijd kreeg. Jozef was zodoende zijn favoriete zoon.
Josef helpt zijn oudere broers bij het weiden van zijn vaders kudden.
Josef zegt tegen zijn vader Jakob dat hij zorgen maakt op de manier hoe zij met de kudden omgaan.
Jakob geeft Josef ook nog eens een hele mooie mantel.
De broers zien dat hun vader Josef meer lief heeft dan hen.
Dus koesteren ze wrok tegen Josef.

Dan droomt Josef dat hij en zijn broers bezig zijn op het veld.
Zijn schoof stond rechtop en de schoven van zijn broers buigden allemaal voor die van Josef.
Josef vertelt zijn droom aan zijn broers.
Dus de broers ontwikkelden een soort haat. Ze zeggen ook " jij wil de baas zijn over ons?"

Een andere nacht droomt Josef dat de zon de maan en 11 sterren allemaal voor hem zouden buigen.
Josef vertelt weer de droom aan zijn broers maar ook aan zijn vader.
Zijn vader reageert nors tegen Josef. En zegt ook "wat wil je met deze droom? Moeten wij allemaal buigen voor jou?!"

Later stuurt Jakob Josef weg naar de broers die de kudden aan het zorgen waren.
Jakob wilde dat Josef verslag kwam brengen hoe die broers het deden.
Toen de broers Josef zagen wilden ze hem doden

quote:
Jozefs broers willen de 'meesterdromer' vermoorden. Zijn broer Ruben wilde dat voorkomen en stelde voor hem 'slechts' in een put te gooien.
Ruben wilde hem inderdaad in put gooien, hiermee hoopte hij Josef daarna te kunnen redden (lezen we later ook terug)

quote:
Zo geschiedde maar toen kwam er een karavaan aan en besloten de broers hem te verkopen. Verkopen was altijd beter dan vermoorden, ten slotte.
Jehuda doet het voorstel om Josef te verkopen. Inderdaad wat schoten ze ermee op om Josef te doden?

Ruben keert terug en ontdekt dat Josef weg is.
Hij scheurt zijn kleren (als teken van rouw) en zegt tegen zijn broers dan ook dat Josef weg is en wat hij nu moest doen.

quote:
Blijkbaar moest hun vader, Jakob dus, denken dat Jozef wel degelijk vermoord was want zijn overige zoons vermoordden een bok om aan bloed voor op Jozefs kleding te komen zodat het leek alsof die wel degelijk vermoord was. Jozef werd verkocht aan Potifar, een verhaal dat ik nog herinner uit mijn jeugd. Jozef schijnt nogal aantrekkelijk geweest te zijn. Dat ontging de vrouw van Porifar niet. Ze wilde seks met Jozef. Jozef weigerde, voornamelijk uit respect voor God. Helaas, helaas, hoewel Jozef bleef ontkennen werd hij toch wederom in een val geluisd. Deze keer die van de vrouw van Potifar, uit wraak voor alle afwijzingen hield ze zijn 'kleed' - laten we zeggen hetgeen wat hij droeg, een soort jurk, en dat ze dat te pakken had gekregen tijdens een soort aanranding waarna Jozef alsnog was weggerend - en werd Jozef gearresteerd vanwege in ieder geval aanranding. Jozef werd echter beschermd door God en kreeg een speciale taak in de gevangenis, hij was zowat de baas daar.
In de gevangenis maakt Josef indruk op de gevangenis directeur door zijn kwaliteiten en hierdoor krijgt hij zorg voor alle gevangenen.
Hij ontmoet daar de schenker en de bakker van de Farao.
Zij waren beiden gevangen gezet omdat ze de koning kwaad hadden gemaakt.
Beiden hebben dromen en vertellen ze die aan Josef.
Josef verklaart ze en voorspelt dat de bakker zal sterven en dat de schenker een 2e kans zal krijgen aan het hof.

Josef zegt dan ook tegen de schenker om hem niet te vergeten.
Hiermee hoopt hij op een dag vrij zal komen. (Hoofdstuk verderop komt dit weer ter sprake)

Al met al een heel herkenbaar verhaal
Eerst zagen we de haat en jaloersie tussen Abel en Kain maar ook tussen Esau en Jakob
En nu keert de bijbel opnieuw terug met het thema van vijandschap tussen broers
pi_149465765
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 16:14 schreef Szikha het volgende:

[..]

--
Offtopic: Wat is daar zo'n drama aan?
--
Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.

Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geïnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
pi_149544279
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het is in een compleet andere tijd met compleet andere context geschreven. Daardoor is het natuurlijk niet een boek dat "lekker weg leest". Dat begrijp ik wel.

Dat maakt ook dat het topic doodbloedt. Het is een flinke pil, zeker als je je er nooit echt voor geïnteresseerd hebt. Als je de afgelopen pakweg 25 jaar er nooit in gelezen hebt en dat nu out of the blue opeens gaat doen... tja...dan is de kans dat je onderweg ergens afhaakt best groot.
Ik had gewoon een heel bericht getypt.
En is gewoon weg...
Godverdomme :(

Maar goed. Laat maar.
Je hebt gelijk maar de Bijbel (zonder NT) is wel uniek in zijn soort. En geeft ons een kijkje in de vroege mensheid.

Het valt niet te lezen (begrijpend lezen) er valt ook niet over te discussieren
Maar dit topic was leuk. Geen verwijten. Geen debatten. Geen welles nietes spelletje.
Geen irritaties
Geen God(en) geen Jezus of Mohammed.
Gewoon de Bijbel lezen en je mening neer zetten zonder afgeblaft te worden.

Jammer dat het topic niet meer loopt.
pi_149625041
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_149627805
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.
Het boek Jozua gaat weer verder met het verhaal: het vertelt hoe het volk zich settelt in Kanaän; hoe het grond wordt verdeeld en dergelijke. De boeken daarna vertellen ook voornamelijk hoe het verder gaat met het volk Israël. Daar zitten fascinerende verhalen tussen, maar soms is het ook wat langdradig.

Als je de verhalen zat bent, kun je afwisselen met bijbelboeken als Psalmen (liedboek), spreuken (boek met, jawel, wijze spreuken), prediker (fantastisch boek, heel postmodern) en Hooglied (liefdeslied).

Oh, en een andere tip: 'de Bijbel in gewone taal' is net uit, dat is weer een andere bijbelvertaling. Deze vertaling is heel eenvoudig en leest heerlijk weg. Misschien een tip als je het taalgebruik lastig vindt.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_149646514
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:26 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Ik kan me er ook nooit toe zetten om de Bijbel van voor naar achter door te lezen, en ik ben christen. Ik vind het knap dat het jullie tot zo ver in Genesis is gelukt! Om het leuk te houden is het wellicht handiger om per Bijbelboek te kijken of het interessant genoeg is/lekker weg leest. In Leviticus staan vooral religieuze voorschriften, het is een soort wetboek. Ook interessant maar een stuk taaier. In Numeri gaat dat nog even door maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal weer verder: hoe het volk vertrekt uit de woestijn en hoe ze Kanaän in gaan. Deutronomium is daarentegen weer vooral een boek met allerhande voorschriften, en het eindigt met de dood van Mozes.
Het boek Jozua gaat weer verder met het verhaal: het vertelt hoe het volk zich settelt in Kanaän; hoe het grond wordt verdeeld en dergelijke. De boeken daarna vertellen ook voornamelijk hoe het verder gaat met het volk Israël. Daar zitten fascinerende verhalen tussen, maar soms is het ook wat langdradig.

Als je de verhalen zat bent, kun je afwisselen met bijbelboeken als Psalmen (liedboek), spreuken (boek met, jawel, wijze spreuken), prediker (fantastisch boek, heel postmodern) en Hooglied (liefdeslied).

Oh, en een andere tip: 'de Bijbel in gewone taal' is net uit, dat is weer een andere bijbelvertaling. Deze vertaling is heel eenvoudig en leest heerlijk weg. Misschien een tip als je het taalgebruik lastig vindt.
Dat sowieso. De Bijbel is meer een bibliotheek c.q. een verzameling van boeken dan één boek. Wie denkt 'n verhaal van begin tot einde vlot weg te kunnen lezen, komt erg bedrogen uit. Het begin van Genesis is voor veel mensen wel aardig, brengt ook veel discussie. Wellicht na het scheppingsverhaal en de zondvloed beter met een ander verhaal begonnen inderdaad. Het is erg taaie kost.

Allerlei vrije vertalingen lezen fijner weg, maar soms is het wel erg vrij vertaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')