Ik ga later even de andere reacties hier lezen.quote:Op zondag 2 november 2014 17:38 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb het gelezen.
Een paar opmerkingen weer:
- Misschien heb ik het gemist, of stond het al in een eerder hoofdstuk, maar waarom wordt Abram er zo uitgehaald? Is hij bijzonder godvrezend o.i.d.? Want er wordt niets over gezegd in deze hoofdstukken.
Ja, ben ik ook heel erg benieuwd naar! Ik denk dat we later wellicht nog wel wat te weten komen over Abraham's persoonlijkheid.
- Lekker verhaal van Abram, die zijn vrouw zich laat voordoen als zijn zus.Ze wordt min of meer geprostitueerd door hem.
Hoe zie jij dat, dat ze min of meer geprostitueerd wordt? Eigenlijk begrijp ik Abraham wel hierin. Het was natuurlijk bedoeld voor die Egyptenaren die er niet voor schuwden hem te vermoorden om zijn bloedmooie vrouw te kapen. Dat het zover zou gaan en bij Farao terecht zou komen wist hij ook niet. Maar het is wel liegen. Blijkbaar toen nog niet zo'n zonde of in levensgevaar wel getolereerd.
- Er wordt niet echt verteld wat men in Sodom allemaal deed, behalve 'de mensen waren slecht, ze zondigden zwaar tegen de heer'. Zelf zie ik Sodom & Gomorra een beetje zoals een Las Vegas van de oudheid: steden waar men zich overgeeft aan allerlei verleidingen. Of dit nu een verwoesting waard is...?
Ja, ik ben hier ook zo benieuwd naar! Dat zou in hoofdstuk achttien moeten staan als het goed is. Ik denk inderdaad dat het gewoon heel hedonistisch was zoals het in Rome bijvoorbeeld ook ging. Waarschijnlijk vindt God het walgelijk dat alles maar om lust gaat, qua seks maar ook qua eten en drinken stel ik me zo voor. Luiheid er nog bij misschien. Of dat hij dan ziet dat mannen met elkaar seks hebben of dat er orgiën zijn en dat dat voor hem heel erg is omdat hij seks als iets ziet wat liefdevol is tussen man en vrouw en zo. Misschien zag hij het als pure provocatie. Maar goed, eerst maar eens lezen wat er nu precies gebeurde daar inderdaad.
- Hier wordt verteld over de besnijdenis als teken van verbond met God. Hoe leggen Christenen dit uit? Want zij doen dit, itt de joden, natuurlijk niet.
Ja, ik ben ook benieuwd waar het gestopt is en waarom.
Hmmm, zo heb ik het nog niet bekeken, maar je hebt gelijk. Sara was ook echt gewoon zijn zus, namelijk zijn halfzus. Het was dus geen leugen.quote:Op zondag 2 november 2014 19:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dit uit bescherming voor zichzelf vooral. Lees de verhalen in de context van die tijd. Abram is bang dat één of ander Egyptenaar zijn vrouw zal willen hebben en verkrachten en Abram zal doden. Daarom onthult Abram sara niet als zijn vrouw maar als zijn zuster .Hij zegt dit ook tegen de farao 'mijn zuster'. Later ontdekt de farao dat dit niet waar is.
In feite vertelt Abram ook de waarheid. Zij was de dochter van zijn vader en daadwerkelijk zijn zuster
[..]
Nogmaals lees de tekst ui de context van die tijd. De besnijdenis komt uit de Oudheid. Deze praktijk was heel normaal onder de volkeren in het Midden Oosten. Het was gebruikelijk bij de Egyptenaren, Edomieten, Ammonieten en de Moabieten en werd later gebruik bij alle moslims. Bij de meeste volkeren uit de Oudheid werd de besnijdenis verricht vlak voordat een huwelijk werd gesloten in de hoop dat het offer van de voorhuid iemand tot vader van vele kinderen zou maken.
Christenen verwijzen deze besnijdenis van Abraham naar Mozes waarin hij spreekt over de besnijdenis van het hart ( wat ook de brit mila = verbond genoemd). Hoewel het verwijderen van de voorhuid een teken is van de Joden is de parallel die Mozes trekt in Deuteronomium tussen het besnijden van de penis en het besnijden van het hart echt raar.
Nog grappig is de uitspraak van Mozes : '' Besnijdt de verharding rond jullie hart''
Wanneer je deze vers op een iets andere manier de leestekens gaat zetten krijg je : "Als je de verharding rond jullie hart en jullie nek wilt besnijden , stel dan geen vragen meer"
Tja, vreemde verhalen. Maar de voorhuid weghalen waarbij je glans te voorschijn komt was heel gewoon onder de volkeren.
Wat heeft Abaraham verkeerd gedaan in jouw ogen? En geen lieverdtje? Wat voor verkeerde dingen heeft hij gedaan?quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:47 schreef Grunge. het volgende:
Want blijkbaar is God nogal gek op Abraham. Er zijn bepaalde mensen in de Bijbel die heel veel dingen verkeerd doen maar die toch lieverdjes van God zijn en Abraham is daar één van.
Abraham niet, hoor. Met 'Abraham was daar één van' bedoel ik één van die lieverdjes, niet één van die mensen die heel wat verkeerd doen en het toch zijn, staat er wat raar inderdaad. Maar David bijvoorbeeld was geen lieverdje en toch heel speciaal voor God. Over Abrahams persoonlijkheid hebben we verder nog niet gelezen dus ik was benieuwd waarom juist hij zo bijzonder voor God was.quote:Op woensdag 5 november 2014 16:45 schreef Szikha het volgende:
[..]
Wat heeft Abaraham verkeerd gedaan in jouw ogen? En geen lieverdtje? Wat voor verkeerde dingen heeft hij gedaan?
Als ik zo blader
-Hij redt Lot en zijn gehele familie.
- Hij springt in de bres voor de Sedomieten
- Hij is gastvrij (hij rent zelfs naar de vreemdelingen toe) geeft voedsel water en wast hun voeten. ( dit itt Lot die niet echt gastvrij is)
-Hij weigert schatten te aanvaarden.
Okeej. Weet je? In de Bijbel staat niet de reden waarom Abraham uitgekozen werd door God.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:00 schreef Grunge. het volgende:
Over Abrahams persoonlijkheid hebben we verder nog niet gelezen dus ik was benieuwd waarom juist hij zo bijzonder voor God was.
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.quote:Op woensdag 5 november 2014 22:45 schreef Szikha het volgende:
Ja absoluut. Niet alleen Genesis maar al die boeken vermoed ik
Tot?quote:Op woensdag 5 november 2014 23:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.
Ja, dat vind ik dus lastig. Ik wist natuurlijk vooruit al wel dat de vrouw niet echt meetelt in de bijbel, maar toch stuit het me tegen de borst. Nu ben ik echt geen feministe oid, maar natuurlijk wel gewend aan de mate van gelijk(waardig)heid die we als vrouw gelukkig in Nederland verworven hebben. Het ergert me dat vrouwen zo weinig mee tellen en amper genoemd worden. In dit verhaal bijvoorbeeld, zou het toch leuk zijn als er ook verteld werd wat Sara van dit idee vond.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar in de bijbel wordt naar de mening van een vrouw gevraagd?
Nou ja, ik kan me dat best voorstellen. Het schokt mij hier en daar ook hoe dingen in die tijd gaan. Gelukkig zijn dit soort dingen nu niet meer gangbaar (hoewel er nog genoeg mis is natuurlijk). Het is net zoiets als wanneer je verhalen hoort over de middeleeuwen: schokkend voor onze 'moderne' visie, normaal voor de mensen toen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:38 schreef Szikha het volgende:
[..]
Dat mensen anno 2014 zo verbaasd en zelfs verontwaardigd zijn over de inhoud van de Bijbelse verhalen laat mijn wenkbrauwen fronsen. Zo ging het gewoon aan toe destijds.
Ok! Ik lees dit weekend weer verder.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:50 schreef Grunge. het volgende:
Zullen we het deze week even op hoofdstuk achttien en negentien houden? Dat zijn nogal heftige en belangrijke hoofdstukken namelijk, over Sodom en Gomorra en over Lot. Daarbij geeft het mensen die nog meedoen of mee willen doen de kans om wat bij te lezen misschien.
Inmiddels is het inderdaad wat genuanceerd, Abrahams beslissing. Ik vind het vooral lastig in dit verhaal dat Sara's gevoelens of mening nergens bij betrokken wordt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:56 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Ik ga later even de andere reacties hier lezen.
En niet enkel Finkelstein & Silberman hebben deze mening :quote:Op woensdag 5 november 2014 23:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het boek De bijbel als mythe komt tot de conclusie dat zelfs tot aan de boeken Kronieken en Koningen er geen historische grond in de verhalen zit. Dus Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteronomium, Jozua, Ruth, Rechters en Samuel.
Mischien moet je nogmaals de OP lezen.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En niet enkel Finkelstein & Silberman hebben deze mening :
http://skepp.be/nl/levens(...)jericho#.VFtJB480kYy
En hoe de Bijbel tot stand gekomen is kan je hier ontdekken :
http://www.uitgeverijtenh(...)hreef-de-bijbel.html
Ik zie hier te weinig kritische vragen betreft de inhoud en gaat men gewoon mee in het verhaaltje en daarom haak ik hier ook af.
quote:Op donderdag 6 november 2014 16:01 schreef Szikha het volgende:
[..]
Mischien moet je nogmaals de OP lezen.
Als hij daarvoor kwam heeft hij op zich wel een punt.quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament.
Een keer is genoeg. Nu de rest nog.quote:Op donderdag 6 november 2014 16:01 schreef Szikha het volgende:
Misschien moet je nogmaals de OP lezen.
Deze is wel leukquote:Op donderdag 6 november 2014 18:19 schreef Szikha het volgende:
Als je kritische vragen wilt omtrent de Bijbel dans l'ensemble dan verwacht je ene theologische discussie. En dat is iets wat ts niet wil als ik haar openingpost lees. Dat maakt haar topic wat unieker dan de rest van het F&L forum waar genoeg ruimte is voor kritische vragen en andere kant van de Bijbel. Bijvoorbeeld het centraal topic
Een gruwelijk verhaal overigens. Maar daarover later dus.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Deze is wel leuk
(edit; excuses dat hoofdstuk is volgende week pas aan de beurt)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |