abonnement Unibet Coolblue
pi_144322291


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 48
alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom ik deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn enorme ego, maar vooral wil ik er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Karstman op 08-09-2014 21:48:05 ]
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_144322368
crap de TT klopt niet... te veel letters, kan een modje even helpen pretty please O-)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 8 september 2014 @ 19:25:35 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144322948
Maak ook ff 48 van 46 in de op.

Ik maar koolsla trouwens vrij eenvoudig met zout, suiker, azijn, olie, soms wat kummel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144323788
Ik vond het best lekker, maar nu het afgekoeld is lijkt het veel natter, is dat normaal?
pi_144325270
Laatst heb ik de ontdekking gedaan dat zelfgemaakte vla veel lekkerder is dan pakken vla en ik maak het nu dus ook lekker ouderwets zelf. Alleen nu wil ik hopjesvla maken en ik vrees dat ik mijn pannen ga verpesten met de caramel. Eigenlijk durf ik nooit recepten met caramel aan.

Hoe kan ik dat maken zonder dat ik de pan verpest? En in wat voor soort pan kan ik dat het beste doen?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 8 september 2014 @ 20:24:54 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144326116
Hoezo een pan verpesten met caramel maken? Kookpan (dus geen koekenpan) zonde anti-aanbaklaag is prima, liefst beetje dikke bodem. Mocht het mis gaan, beetje af laten koelen (caramel is gruwelijk heet, heb er al jaren een naar litteken van op mijn hand zitten...) en in water zetten. Dan lost de aangekoekte caramel gewoon op zonder problemen.

Ik neem aan dat je de vla maakt met custardpoeder, dat is snel en makkelijk, maar niet de echte ouderwetse manier. Desondanks vind ik het ook lekker hoor en maak het ook regelmatig. Vooral warm vind ik het lekker :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_144326195
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:24 schreef Molo het volgende:
Hoezo een pan verpesten met caramel maken? Kookpan (dus geen koekenpan) zonde anti-aanbaklaag is prima, liefst beetje dikke bodem. Mocht het mis gaan, beetje af laten koelen (caramel is gruwelijk heet, heb er al jaren een naar litteken van op mijn hand zitten...) en in water zetten. Dan lost de aangekoekte caramel gewoon op zonder problemen.

Ik neem aan dat je de vla maakt met custardpoeder, dat is snel en makkelijk, maar niet de echte ouderwetse manier. Desondanks vind ik het ook lekker hoor en maak het ook regelmatig. Vooral warm vind ik het lekker :9
Oké... het is zo kleverig en zo... ben altijd bang dat ik de pan zo weg kan goooien. Een dikke pan heb ik wel, dus misschien een poging wagen dus.

Ik maak vla op de ouderwetse manier, niet met custard. En het is zeker de moeite waard
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 8 september 2014 @ 20:35:07 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144326633
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:26 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oké... het is zo kleverig en zo... ben altijd bang dat ik de pan zo weg kan goooien. Een dikke pan heb ik wel, dus misschien een poging wagen dus.

Ik maak vla op de ouderwetse manier, niet met custard. En het is zeker de moeite waard
nee joh, elke pan kan daar tegen, komt echt goed.

Ah lekker! Nooit gedaan, ik ben meer van de hartige shizzle dan toetjes maar zal het ook eens oldskool proberen :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_144327685
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:35 schreef Molo het volgende:

[..]

nee joh, elke pan kan daar tegen, komt echt goed.

Ah lekker! Nooit gedaan, ik ben meer van de hartige shizzle dan toetjes maar zal het ook eens oldskool proberen :)
Oké :) Ach... en anders koop ik nieuwe. Het is niet dat ik belachelijk dure merkspullen heb

Zelf ben ik ook van hartige dingen, alleen een bakje vla na het eten gaat er altijd wel in. Dus ik kan het je aanraden en het is heel erg eenvoudig om te doen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_144329076
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Laatst heb ik de ontdekking gedaan dat zelfgemaakte vla veel lekkerder is dan pakken vla en ik maak het nu dus ook lekker ouderwets zelf. Alleen nu wil ik hopjesvla maken en ik vrees dat ik mijn pannen ga verpesten met de caramel. Eigenlijk durf ik nooit recepten met caramel aan.

Hoe kan ik dat maken zonder dat ik de pan verpest? En in wat voor soort pan kan ik dat het beste doen?
Heb je receptjes? :)
pi_144329487
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 21:20 schreef Ansu het volgende:

[..]

Heb je receptjes? :)
1 liter (volle) melk
60 g suiker
40 g maizena
1 vanillestokje
2 eierdooiers
snufje zout

Giet de melk in een steelpan, en schraap boven de melk de zaadjes uit de vanillepeul. Doe ook de peul in de room, en breng alles langzaam tegen de kook aan. Laat tien minuten trekken, haal dan de vanillepeul eruit.
Meng suiker en maïzena, en roer hier met de eidooier een papje van.
Schep een lepel van de hete melk bij het papje, terwijl je goed roert. Schep weer een lepel melk erbij, en blijf roeren. Als het papje voldoende vloeibaar en opgewarmd is, giet je dit bij de resterende melk in de pan, terwijl je met een garde of mixer op lage stand blijft roeren. Verhit langzaam, blijf roeren (ook over de bodem en langs de randen) totdat de vla is gebonden. Zet het vuur uit, roer nog even, giet in een kom en dek de vla dan af met plasticfolie als je geen vel wilt.


Op deze website staan wel leuke receptjes: http://www.coquinaria.nl/recepten/11.6recept.html
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 8 september 2014 @ 21:36:12 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144329968
Je wilt zelf caramel maken?
Je doet twee kopjes suiker in een steelpan met dikke bodem. Twee eetlepels water erbij en aan de kook brengen. Vuur niet te hoog, rustig laten pruttelen en erbij blijven. Als het goudbruin wordt zet je een zeef op de pan en giet er een kopje water bij, let op, de zeef is belangrijk, het zal voorkomen dat hete klodders caramel als napalm door je keuken vliegen en zich in je huid branden. Kook dit in tot siroop. Je hebt nu een caramelsiroop die je kan gebruiken overal een caramelsmaak aan te geven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 8 september 2014 @ 21:36:59 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144330008
Of wil je vla maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144330237
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Of wil je vla maken?
Ja dus.
Child of the Stars: als je caramel kan maken, kan je ook lekker nootjes in de caramel doen, op een bakplaat gieten en later in stukjes :9 breken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_144332431
Spitskool is veel sappiger en eh.. meer zomers.
Als je de top eraf gesneden hebt en de rest ligt te verpieteren, zet het maar in een pot. Bij begon hij opnieuw en hij ging zelfs bloeien! _O-
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_144339599
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilt zelf caramel maken?
Je doet twee kopjes suiker in een steelpan met dikke bodem. Twee eetlepels water erbij en aan de kook brengen. Vuur niet te hoog, rustig laten pruttelen en erbij blijven. Als het goudbruin wordt zet je een zeef op de pan en giet er een kopje water bij, let op, de zeef is belangrijk, het zal voorkomen dat hete klodders caramel als napalm door je keuken vliegen en zich in je huid branden. Kook dit in tot siroop. Je hebt nu een caramelsiroop die je kan gebruiken overal een caramelsmaak aan te geven.
Dank je wel!
En nog een extra dank je wel voor de napalmzeeftip met uitleg
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_144340207
Achteraf de pan (met aangekoekte karamelresten) helemaal vullen met water, dit aan de kook brengen en een paar minuten later is je pan dan vanzelf weer schoon :)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 10 september 2014 @ 13:39:25 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144387010
Ik kan me NIET voorstellen dat een pan kapot zou gaan als je suiker carameliseert.
  woensdag 10 september 2014 @ 14:51:31 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144389243
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 13:39 schreef RobinOok het volgende:
Ik kan me NIET voorstellen dat een pan kapot zou gaan als je suiker carameliseert.
Neuh, hooguit heel lastig schoon te maken als je het echt laat verkolen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 september 2014 @ 15:57:20 #20
414785 sirdanilot
pi_144391016
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Laatst heb ik de ontdekking gedaan dat zelfgemaakte vla veel lekkerder is dan pakken vla en ik maak het nu dus ook lekker ouderwets zelf. Alleen nu wil ik hopjesvla maken en ik vrees dat ik mijn pannen ga verpesten met de caramel. Eigenlijk durf ik nooit recepten met caramel aan.

Hoe kan ik dat maken zonder dat ik de pan verpest? En in wat voor soort pan kan ik dat het beste doen?
Had ik laatst ook zelf gemaakt en het is echt heel makkelijk !

Je doet gewoon suiker in de pan waarin je je vla gaat koken (zoek zelf maar recept voor hoeveelheden), en doet het vuur eerst heel hoog en blijft roeren. Zodra het een beetje vloeibaar begint te worden, vuur heel laag zetten en STOPPEN MET ROEREN. Je kunt nu de pan een beetje 'swirlen'. Ga door tot het allemaal gesmolten is en bruin is, maar niet super zwart want dat is vies/bitter.
Daarna gooi je gewoon je melk in de pan en maak je vla zoals normaal (nog schepje instantkoffie toevoegen evt.). De caramel wordt eerst hard op de bodem maar zal langzaam in de melk oplossen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_144391061
Vanavond ga ik eens proberen een lekker paprika soepje op tafel te zetten :9~
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 september 2014 @ 15:59:31 #22
414785 sirdanilot
pi_144391075
Ik snap niet waarom mensen water toevoegen aan caramel? Duurt alleen maar langer dan...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_144391093
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, hooguit heel lastig schoon te maken als je het echt laat verkolen
Laatst deed ik de slagroom te snel bij de karamel waardoor het een dikke brok werd. Was niet meer uit de pan te krijgen. Had er kokend water in gedaan om het los te krabben. Resultaat: Helemaal verbrande onderarm O+
  woensdag 10 september 2014 @ 16:01:48 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144391151
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Had ik laatst ook zelf gemaakt en het is echt heel makkelijk !

Je doet gewoon suiker in de pan waarin je je vla gaat koken (zoek zelf maar recept voor hoeveelheden), en doet het vuur eerst heel hoog en blijft roeren. Zodra het een beetje vloeibaar begint te worden, vuur heel laag zetten en STOPPEN MET ROEREN. Je kunt nu de pan een beetje 'swirlen'. Ga door tot het allemaal gesmolten is en bruin is, maar niet super zwart want dat is vies/bitter.
Daarna gooi je gewoon je melk in de pan en maak je vla zoals normaal (nog schepje instantkoffie toevoegen evt.). De caramel wordt eerst hard op de bodem maar zal langzaam in de melk oplossen.
Ook hierbij, let op dat je er eerst een zeef in zet voordat je de melk erop giet. Je wilt geen klodder caramel op je hand, arm of gezicht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 september 2014 @ 16:04:51 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144391243
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:59 schreef sirdanilot het volgende:
Ik snap niet waarom mensen water toevoegen aan caramel? Duurt alleen maar langer dan...
Voor het koken
Hoef je niet te roeren, en het kleurt gelijkmatig,
Na het carameliseren, zo maak je een caramelsaus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 september 2014 @ 16:14:26 #26
414785 sirdanilot
pi_144391553
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor het koken
Hoef je niet te roeren, en het kleurt gelijkmatig,
Na het carameliseren, zo maak je een caramelsaus.
Ah ná het carameliseren, ga ik eens proberen (hee dat rijmt). :)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 10 september 2014 @ 16:20:30 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144391773
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ah ná het carameliseren, ga ik eens proberen (hee dat rijmt). :)
Bovendien, als je caramel roert tijdens het koken kan hij gaan kristaliseren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 september 2014 @ 17:23:10 #28
414785 sirdanilot
pi_144393725
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bovendien, als je caramel roert tijdens het koken kan hij gaan kristaliseren.
Ik roer altijd nog wel als het nog suiker is, maar zodra het vloeibaar wordt niet meer (dan kun je de pan ook gewoon 'swirlen').
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_144393917
Voor dat ik ga vloeken in de kerk. Iemand een sugestie voor vlees vervanger van de rund vlees in hachee?

Er blijft morgen iemand eten die vegatarisch is en alleen aardappelpuree en rode kool kan ik niet maken om haar dat voor te schotelen?


Rode kool koken.
Fijn snijden koken met zure appels en wat azijn. Of wat anders?
  woensdag 10 september 2014 @ 18:40:18 #30
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144395819
Paddenstoelen in plaats van rundvlees in een deel van de hachee. En dan geen bouillon ofzo toevoegen, maar gewoon extra ui braden. Zou ik doen. Makkelijk voor jou en lekker voor de ander.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 10 september 2014 @ 18:48:01 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144396040
Je kan er ook seitan aan toevoegen, en soy voor een meer umami smaak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144399025
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:40 schreef Molo het volgende:
Paddenstoelen in plaats van rundvlees in een deel van de hachee. En dan geen bouillon ofzo toevoegen, maar gewoon extra ui braden. Zou ik doen. Makkelijk voor jou en lekker voor de ander.
Ik maak gewoon twee pannen. Heb al 3 maanden geen normale hachee gehad. Bij de filipijnse kok was het hondenvoer. (En mijn hond zou het niet eens op eten...)
  woensdag 10 september 2014 @ 20:21:17 #33
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144399511
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:05 schreef Eris het volgende:

[..]

Ik maak gewoon twee pannen. Heb al 3 maanden geen normale hachee gehad. Bij de filipijnse kok was het hondenvoer. (En mijn hond zou het niet eens op eten...)
Ja dat bedoelde ik ook, vrijwel zelfde ingrediënten en dan twee pannen gebruiken. Lekker en makkelijk.

Ook weer eens maken, hachee :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_144400065
Alleen de ene dan maar met paddo's ipv rundvlees :)
  woensdag 10 september 2014 @ 21:23:15 #35
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_144402340
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:35 schreef Eris het volgende:
Alleen de ene dan maar met paddo's ipv rundvlees :)
^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 11 september 2014 @ 12:23:51 #36
414785 sirdanilot
pi_144417188
Ik vind die superfoodhypes achterlijk, maar ik ben wel altijd benieuwd geweest naar één ervan: chia zaad. Vandaag zag ik het bij de action liggen (2 euro voor een bakje van 100 gram, achterlijke prijs maar goed...) dus heb ik het eens meegenomen. Ze hadden trouwens ook hennepzaad.

Voor de smaak hoef je het niet te kopen (smaakloos), maar de structuur is wel interessant, het wordt gelei achtig in je mond en bij vocht. Weet iemand nog een leuk ideetje ermee dat NIET raw-food achtig is, maar gewoon iets lekkers?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_144459288
Ik wil voor bij wat overgebleven tortillachips een cheddardip maken. Is dat gewoon een bechamel met cheddar toegevoegd?

Het mag niet te ingewikkeld zijn en ook niet lang duren. Het moet gaan dienen als comfortfood wanneer ik me niet zo goed voel ;)
Spoilers!
pi_144459468
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 12:23 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vind die superfoodhypes achterlijk, maar ik ben wel altijd benieuwd geweest naar één ervan: chia zaad. Vandaag zag ik het bij de action liggen (2 euro voor een bakje van 100 gram, achterlijke prijs maar goed...) dus heb ik het eens meegenomen. Ze hadden trouwens ook hennepzaad.

Voor de smaak hoef je het niet te kopen (smaakloos), maar de structuur is wel interessant, het wordt gelei achtig in je mond en bij vocht. Weet iemand nog een leuk ideetje ermee dat NIET raw-food achtig is, maar gewoon iets lekkers?
Chiapudding! :) Je kunt, juist door de geleiachtige substantie die chiazaadjes om zich heen vormen, hartstikke leuke puddingkjes maken met dat spul. Lollig mondgevoel! O+
Ideetjes:
http://foodgawker.com/?s=chia+pudding


Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:29:48 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144460113
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 16:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil voor bij wat overgebleven tortillachips een cheddardip maken. Is dat gewoon een bechamel met cheddar toegevoegd?

Het mag niet te ingewikkeld zijn en ook niet lang duren. Het moet gaan dienen als comfortfood wanneer ik me niet zo goed voel ;)
Ja, gewoon een bechamel net chedder, of een andere pittige kaas.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 13 september 2014 @ 16:27:54 #40
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_144487607
Ik heb zojuist een verse zalmforel gekocht op de markt hoe maak ik deze het beste klaar en wat is hier lekker bij?
  zaterdag 13 september 2014 @ 17:45:46 #41
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144489720
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, hooguit heel lastig schoon te maken als je het echt laat verkolen
Nee, echt niet. Gewoon met water opzetten en het probleem lost zich vanzelf op. Geen schrobben of wat dan ook nodig. Alleen geduld en de pan is als nieuw.
  zaterdag 13 september 2014 @ 17:46:48 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144489755
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:59 schreef sirdanilot het volgende:
Ik snap niet waarom mensen water toevoegen aan caramel? Duurt alleen maar langer dan...
Eensch!
pi_144490109
Hmm, ik gebruik met caramel altijd de droge methode. Dus geen water, als het te hard gaat gewoon wat suiker erbij.
Whatever...
  zaterdag 13 september 2014 @ 18:45:38 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144491223
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 17:45 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nee, echt niet. Gewoon met water opzetten en het probleem lost zich vanzelf op. Geen schrobben of wat dan ook nodig. Alleen geduld en de pan is als nieuw.
Heb niet over een beetje aangebrand, maar echt verkoold.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 13 september 2014 @ 18:49:04 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144491307
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:27 schreef gcjoel het volgende:
Ik heb zojuist een verse zalmforel gekocht op de markt hoe maak ik deze het beste klaar en wat is hier lekker bij?
Ontschubben en filets snijden, maar de huid laten zitten, door de bloem halen en op de huid bakken in boter, (niet te heet laten worden), filet uit de pan nemen, dan handvol peterselie in de boter, blussen met wat citroensap, witte wijn zout en peper, kappertjes. Dit over vis en serveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 13 september 2014 @ 19:21:59 #46
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_144492276
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ontschubben en filets snijden, maar de huid laten zitten, door de bloem halen en op de huid bakken in boter, (niet te heet laten worden), filet uit de pan nemen, dan handvol peterselie in de boter, blussen met wat citroensap, witte wijn zout en peper, kappertjes. Dit over vis en serveren.
bedankt!
  zondag 14 september 2014 @ 14:54:11 #47
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144514668
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb niet over een beetje aangebrand, maar echt verkoold.
Zelfs dan. Echt, ik heb het meegemaakt.
Moet je natuurlijk niet zo'n geemailleerd pannetje hebben.
Maar gewoon een "stalen". Komt altijd goed.
pi_144514997
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 16:27 schreef gcjoel het volgende:
Ik heb zojuist een verse zalmforel gekocht op de markt hoe maak ik deze het beste klaar en wat is hier lekker bij?
Ik serveer hem het liefst met regenboogforel, en laat ik de zalmforel helemaal weg. Zalmforel is een kweekforel die ze veel worteltjes of zo hebben gevoerd om het vlees roze te krijgen, maar daar wordt die niet lekkerder van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 september 2014 @ 10:08:44 #49
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_144543027
Zalmforel is gekweekte regenboogforel die inderdaad kleurstof in z'n voer krijgt. Zelfde vis dus. Dit is de meest gekweekte forel, en heeft de autochtone europese forellen aardig verdrongen. Verder heb je de gewone (zee)forel, die ook roze of grijs vlees kan hebben. Ook deze soort wordt gekweekt. Kortom je ziet door de bomen het bos niet meer en dit allemaal voor een vis met een matige grondsmaak. Als je dan toevallig de kans krijgt om wilde forel te eten *O* , merk je dat het niet veel beter is -O-. Ik betwijfel zelfs of is ze blind zou onderscheiden.

Ik heb nog nooit een wilde forel in de winkel gezien trouwens.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Siesta & Fiesta!
pi_144543873
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 14:54 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Zelfs dan. Echt, ik heb het meegemaakt.
Moet je natuurlijk niet zo'n geemailleerd pannetje hebben.
Maar gewoon een "stalen". Komt altijd goed.
En anders een beetje zumagrill erop... Blinkend staal...
Whatever...
  maandag 15 september 2014 @ 17:22:17 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144555396
Of even een paar uurtjes laten weken met heet water met een drupje dreft.
Geëmailleerd, gietijzer, plaatstaal.. ik krijg het allemaal redelijk makkelijk schoon eigenlijk.

Evt kan het ook nog met soda trouwens, ook even weken.
Soda overigens niet in aluminiumpannen gebruiken overigens, wordt de pan dof van,
  maandag 15 september 2014 @ 18:33:08 #52
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144557782
Paar uurtjes weken in dreft gaat niet veel uithalen als het echt verkoold en ingebrand is.
Zachtjes laten sudderen met water en soda wel.
  maandag 15 september 2014 @ 18:41:02 #53
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144558029
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 17:22 schreef SiGNe het volgende:
Of even een paar uurtjes laten weken met heet water met een drupje dreft.
Geëmailleerd, gietijzer, plaatstaal.. ik krijg het allemaal redelijk makkelijk schoon eigenlijk.

Evt kan het ook nog met soda trouwens, ook even weken.
Soda overigens niet in aluminiumpannen gebruiken overigens, wordt de pan dof van,
Ja? Gooi maar eens wat suiker in een pan, vuurtje eronder, lekker laten gaan. Knap als je dat met water en dreft schoon krijgt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  maandag 15 september 2014 @ 19:02:01 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144558802
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 18:41 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Ja? Gooi maar eens wat suiker in een pan, vuurtje eronder, lekker laten gaan. Knap als je dat met water en dreft schoon krijgt.
Wat rijst en water en dan stoken tot de keuken geheel blauw is doet het ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144560627
Ook een makkelijke manier om (een soort) karamel te maken is een blikje Friesche Vlag gecondenseerde melk gedurende een tot anderhalf uur in een pan kokend water zetten. Af en toe een keer omrollen voor gelijkmatige verwarming. De gecondenseerde melk is dan volledig gekarameliseerd, hemelse smaak!
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 september 2014 @ 19:55:24 #56
414785 sirdanilot
pi_144561120
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:44 schreef Coelho het volgende:
Ook een makkelijke manier om (een soort) karamel te maken is een blikje Friesche Vlag gecondenseerde melk gedurende een tot anderhalf uur in een pan kokend water zetten. Af en toe een keer omrollen voor gelijkmatige verwarming. De gecondenseerde melk is dan volledig gekarameliseerd, hemelse smaak!
Doce de leite (of in het spaans dulche de leche)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 15 september 2014 @ 20:01:18 #57
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144561364
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:44 schreef Coelho het volgende:
Ook een makkelijke manier om (een soort) karamel te maken is een blikje Friesche Vlag gecondenseerde melk gedurende een tot anderhalf uur in een pan kokend water zetten. Af en toe een keer omrollen voor gelijkmatige verwarming. De gecondenseerde melk is dan volledig gekarameliseerd, hemelse smaak!
Geen echte caramel, maar wel lekker inderdaad. Ik had wel wat langer nodig dan anderhalf uur trouwens.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  maandag 15 september 2014 @ 20:02:27 #58
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144561409
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Doce de leite (of in het spaans dulche de leche)
Dulce de leche. ;)
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  User die het meest klaagt 2022 maandag 15 september 2014 @ 20:04:12 #59
414785 sirdanilot
pi_144561476
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 20:02 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Dulce de leche. ;)
Ik kan dan ook voornamelijk Portugees en niet echt spaans :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 15 september 2014 @ 21:19:18 #60
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_144565306
De vla wil hier niet echt stollen. Hij is wel een stuk dikker geworden, maar niet echt wat ik van vla verwacht had. Komt dat nog goed in de koelkast, of kan ik t beter morgen nog eens proberen?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_144565440
Ik vanavond mosselen gemaakt, gewoon klassiek koken met groente en witte wijn. Alleen nu heb ik best een boel gekookte mosselen over en geen idee wat ik daar mee moet gaan doen. Ik denk morgen voor het avondeten ergens door, iemand een idee?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 15 september 2014 @ 21:50:58 #62
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144567086
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2014 21:21 schreef Karstman het volgende:
Ik vanavond mosselen gemaakt, gewoon klassiek koken met groente en witte wijn. Alleen nu heb ik best een boel gekookte mosselen over en geen idee wat ik daar mee moet gaan doen. Ik denk morgen voor het avondeten ergens door, iemand een idee?
Snacken!
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 16 september 2014 @ 06:25:01 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144576246
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2014 21:21 schreef Karstman het volgende:
Ik vanavond mosselen gemaakt, gewoon klassiek koken met groente en witte wijn. Alleen nu heb ik best een boel gekookte mosselen over en geen idee wat ik daar mee moet gaan doen. Ik denk morgen voor het avondeten ergens door, iemand een idee?
Pastasaus?
Samen met het kookvocht en wat andere vis een vissoep maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 06:26:17 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144576249
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 21:19 schreef MutedFaith het volgende:
De vla wil hier niet echt stollen. Hij is wel een stuk dikker geworden, maar niet echt wat ik van vla verwacht had. Komt dat nog goed in de koelkast, of kan ik t beter morgen nog eens proberen?
Wat meer maizena?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:03:43 #65
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_144578613
Zal ik volgende keer proberen (tenminste, ik neem aan dat ik nu niet nog een keer kan verhitten en meer maizena kan toevoegen?).

Hij is vannacht wel nog wat stijver geworden, maar mag toch nog wel iets meer volgende keer.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:13:21 #66
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144578803
Maizena hoort er niet in hoor. Beter een extra dooier volgende keer.
En geduld hebben bij het verhitten, tot de coating-the-back-of-a-spoon truc echt okay is.

pi_144579793
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:13 schreef RobinOok het volgende:
Maizena hoort er niet in hoor. Beter een extra dooier volgende keer.
En geduld hebben bij het verhitten, tot de coating-the-back-of-a-spoon truc echt okay is.

maizena hoort niet in vla?
Welk recept gebruik jij dan? Die op pagina 1 bevat al 40gram maizena...
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:47:20 #68
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144585092
Hier bijvoorbeeld, bijna onderaan de pagina:
http://www.zelfmaakrecepten.nl/vanille-vla-zelf-maken/
pi_144586275
bij het custard recept staat geen maizena maar bij de rest van de vla recepten op die pagina wel.
ik vind het wat raar om dan te stellen dat maizena niet 'hoort' in vla.
pi_144586377
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 06:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pastasaus?
Samen met het kookvocht en wat andere vis een vissoep maken?
Ik zou zeggen kookvocht zeven, indampen, room erbij en met de mosselen over de spaghetti.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 16 september 2014 @ 14:56:56 #71
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144587142
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:29 schreef Elleska het volgende:
bij het custard recept staat geen maizena maar bij de rest van de vla recepten op die pagina wel.
ik vind het wat raar om dan te stellen dat maizena niet 'hoort' in vla.
De pagina begint met "Vla is een typisch Nederlands zuivelproduct, gemaakt van verse melk met toevoegingen die de viscositeit tot die van yoghurt verhogen. Het heeft wat weg van pudding, maar is vloeibaarder. Oorspronkelijk werd vla alleen met eieren ingedikt, maar recentelijk met custardpoeder of met een combinatie van eieren, maïzena en vanille. "

Call me old fashioned. De enige reden om er wel maizena in te verwerken is om vals te spelen. Niet omdat het lekkerder is of zo, alleen makkelijker.
pi_144592131
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou zeggen kookvocht zeven, indampen, room erbij en met de mosselen over de spaghetti.
Ik probeer room(saus) zoveel mogelijk te vermijden dus de mosselen gaan in een arrabiata en inderdaad over de spaghetti.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 17 september 2014 @ 08:56:02 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144614435
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:56 schreef RobinOok het volgende:

[..]

De pagina begint met "Vla is een typisch Nederlands zuivelproduct, gemaakt van verse melk met toevoegingen die de viscositeit tot die van yoghurt verhogen. Het heeft wat weg van pudding, maar is vloeibaarder. Oorspronkelijk werd vla alleen met eieren ingedikt, maar recentelijk met custardpoeder of met een combinatie van eieren, maïzena en vanille. "

Call me old fashioned. De enige reden om er wel maizena in te verwerken is om vals te spelen. Niet omdat het lekkerder is of zo, alleen makkelijker.
Hoe klassiek frans van je, RobinOok
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144696169
We hebben in de voortuin de enrome tomatenstruiken moeten rooien en nu zit ik met bijna vier kilo groene tomaten.

Afgezien van paneren & bakken (fried green tomatoes) of het maken van een groenetomaten-chutney, wat kan ik er nog meer voor leuke dingen mee doen? :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 19 september 2014 @ 16:09:31 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144696285
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:05 schreef minilot het volgende:
We hebben in de voortuin de enrome tomatenstruiken moeten rooien en nu zit ik met bijna vier kilo groene tomaten.

Afgezien van paneren & bakken (fried green tomatoes) of het maken van een groenetomaten-chutney, wat kan ik er nog meer voor leuke dingen mee doen? :)
Ze op de vensterbank laten rijpen tot ze rood zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144696348
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze op de vensterbank laten rijpen tot ze rood zijn?
Nee, dat lukt niet goed. Eenmaal enigzins oranje/lichtrode tomaten kun je wel verder laten rijpen tot extra lekker (doe ik zelf thuis ook meestal met gekochte tomaten), maar dat werkt niet ideaal met exemplaren die nog hard en knalgroen zijn. Ik wil ze graag in deze toestand verwerken, heb de afgelopen drie maanden al ruim voldoende zeer rijpe rode tomaten op. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 19 september 2014 @ 16:49:50 #77
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144697625
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:05 schreef minilot het volgende:
We hebben in de voortuin de enrome tomatenstruiken moeten rooien en nu zit ik met bijna vier kilo groene tomaten.

Afgezien van paneren & bakken (fried green tomatoes) of het maken van een groenetomaten-chutney, wat kan ik er nog meer voor leuke dingen mee doen? :)
Pickle? Ik denk dat je daarmee wel alles gehad hebt dan....

http://www.gardenbetty.co(...)kled-green-tomatoes/
pi_144697712
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Pickle? Ik denk dat je daarmee wel alles gehad hebt dan....

http://www.gardenbetty.co(...)kled-green-tomatoes/
Ha, mijn koelkast puilt al dusdanig uit van allerlei pickles dat ik daar niet eens aan had gedacht! Ben onbewust geloof ik een beetje uit gepickled na de halve zomer zo'n beetje alles wat los en vast zat in azijn/water/suiker/zout te hebben gestopt. :+

Edit:


:') :@

[ Bericht 12% gewijzigd door minilot op 19-09-2014 16:59:06 ]
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 19 september 2014 @ 17:02:24 #79
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144698034
Ook nog een salade gevonden: http://www.bizzylizzysgoo(...)s-green-tomato-salad
Alleen, wat ik niet snap, ik dacht altijd dat ze kankerverwekkend waren, onrijpe tomaten? Zekere rauw.
pi_144698397
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Pickle? Ik denk dat je daarmee wel alles gehad hebt dan....

http://www.gardenbetty.co(...)kled-green-tomatoes/
Waar o waar vinden die mensen toch selleriezaad? Ik kan het echt nergens vinden. Wel selleriezout.

En ik zie steeds vaker kosher zout in recepten staan. Wat is er zo goed aan kosher zout t.o.v. gewoon zout?
Spoilers!
pi_144698458
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Waar o waar vinden die mensen toch selleriezaad? Ik kan het echt nergens vinden. Wel selleriezout.

En ik zie steeds vaker kosher zout in recepten staan. Wat is er zo goed aan kosher zout t.o.v. gewoon zout?
Handige structuur, strooit en portitioneert makkelijker. :)

Lees dit voor handige uiteenzetting:
http://www.seriouseats.co(...)use-kosher-salt.html
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 19 september 2014 @ 17:19:38 #82
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144698507
Kosher zout is gewoon hoe de Amerikanen zeezout noemen. Komt vrijwel op hetzelfde neer.
pi_144698616
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Waar o waar vinden die mensen toch selleriezaad? Ik kan het echt nergens vinden. Wel selleriezout.

Makkie!
http://www.kruidenkaravaa(...)oduct&product_id=296
Een zakje voor een euro :)

Iets duurder:
http://www.brouwmarkt.nl/selderijzaad-heel-100-gram.html

Grootverpakking:
http://webshop.degroeneho(...)ijzaad-250-gram.html

De reformkraam op onze dorpsmarkt heeft het ook liggen, en ik neem aan alle reform/natuurvoedingswinkels wel. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_144698715
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:02 schreef RobinOok het volgende:
Ook nog een salade gevonden: http://www.bizzylizzysgoo(...)s-green-tomato-salad
Alleen, wat ik niet snap, ik dacht altijd dat ze kankerverwekkend waren, onrijpe tomaten? Zekere rauw.

Ik kom daarvoor op de (Engelstalige) Wikipedia onder de toxiciteit van tomaten niks tegen..
Let me see you stripped down to the bone
pi_144698744
Dank dames ^O^

Nou ik toch de aandacht heb, hoe heet dat yoghurtspul dat bij een Indiase curry wordt geserveerd ook weer? Ik kan het echt 100 keer zeggen...
Spoilers!
pi_144698774
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dank dames ^O^

Nou ik toch de aandacht heb, hoe heet dat yoghurtspul dat bij een Indiase curry wordt geserveerd ook weer? Ik kan het echt 100 keer zeggen...
raita ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 19 september 2014 @ 17:35:33 #87
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144698946
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:26 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik kom daarvoor op de (Engelstalige) Wikipedia onder de toxiciteit van tomaten niks tegen..
Leaves, stems, and green unripe fruit of the tomato plant contain small amounts of the toxic alkaloid tomatine.[1][52] They also contain solanine, a toxic alkaloid found in potato leaves and other plants in the nightshade family.[53][54] Use of tomato leaves in herbal tea has been responsible for at least one death.[52][53] However, levels of tomatine in foliage and green fruit are generally too small to be dangerous unless large amounts are consumed, for example, as greens.

Edit: Oh, ging specifiek over kankerverwekkend.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_144699017
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:35 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Leaves, stems, and green unripe fruit of the tomato plant contain small amounts of the toxic alkaloid tomatine.[1][52] They also contain solanine, a toxic alkaloid found in potato leaves and other plants in the nightshade family.[53][54] Use of tomato leaves in herbal tea has been responsible for at least one death.[52][53] However, levels of tomatine in foliage and green fruit are generally too small to be dangerous unless large amounts are consumed, for example, as greens.
Ik zei niet dat er niks stond. Ik zei alleen dat er niet stond dat het eten van groene tomaten kankerverwekkend zou zijn. Tomatine en solanine zijn weliswaar vervelend, maar vooral in de richting van (ik citeer) 'branderig en scherp gevoel in de keel, diarree, misselijkheid, versuftheid, angstgevoelens, uitbreken van zweet, ademnood, bewusteloosheid en krampen'.

Edit: O, je zag het zelf al. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 19 september 2014 @ 17:40:28 #89
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144699084
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:26 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik kom daarvoor op de (Engelstalige) Wikipedia onder de toxiciteit van tomaten niks tegen..
Heb ook even een rondje gemaakt en het valt denk ik ook wel mee. Je moet er heel veel van eten wil het schadelijk zijn. http://www.food-info.net/nl/national/ww-tomaat.htm

Lees ook ergens "De vroegere beweringen dat de tomaat kankerverwekkend zou zijn is inmiddels al lang weerlegd."

Dat had ik dus blijkbaar gemist.
pi_144699145
Mijn adagium:
Bij twijfel: opeten! :7
Let me see you stripped down to the bone
pi_144701009
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 17:42 schreef minilot het volgende:
Mijn adagium:
Bij twijfel: opeten! :7
Hoevaak heb jij last van je buik :P?
Volgens mij hanteren we verschillende regels ;)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_144701045
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 18:46 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Hoevaak heb jij last van je buik :P?

Nooit. Echt nóóit.
Ik eet in het buitenland ook graag van stalletjes langs de weg.
Gewoon geluk gehad tot nu toe, denk ik :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_144701957
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 18:47 schreef minilot het volgende:

[..]

Nooit. Echt nóóit.
Ik eet in het buitenland ook graag van stalletjes langs de weg.
Gewoon geluk gehad tot nu toe, denk ik :)
:P Dan zit het niet in die tactiek. Gezien ik bij twijfel eigenlijk voor de niet kies (oké, wel voor de twijfelachtige stalletjes, maar daarvoor ben je op vakantie)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  vrijdag 19 september 2014 @ 22:03:52 #94
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_144709538
Ik heb heel vaak last van mijn buik en heb evengoed hetzelfde adagium als Minilot. :)
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:25:37 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144715992
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:11 schreef minilot het volgende:

[..]

Nee, dat lukt niet goed. Eenmaal enigzins oranje/lichtrode tomaten kun je wel verder laten rijpen tot extra lekker (doe ik zelf thuis ook meestal met gekochte tomaten), maar dat werkt niet ideaal met exemplaren die nog hard en knalgroen zijn. Ik wil ze graag in deze toestand verwerken, heb de afgelopen drie maanden al ruim voldoende zeer rijpe rode tomaten op. :)
Vorig jaar lukte me dat prima. Eventueel leg je er een banaan bij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:28:30 #96
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144716021
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 09:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vorig jaar lukte me dat prima. Eventueel leg je er een banaan bij
Wat is de perfecte verhouding voor het maken van een pizzadeegje? Dunne bodem
Laffe huichelaar
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:31:26 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144716053
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 09:28 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat is de perfecte verhouding voor het maken van een pizzadeegje? Dunne bodem
Die vraag kan je beter hier stellen, daar zitten de pizza experts
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:31:54 #98
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144716056
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die vraag kan je beter hier stellen, daar zitten de pizza experts
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
Oke dank!
Laffe huichelaar
pi_144749471
Sjongejonge. Krijg net berichtje van mijn zusje. Ze moet haar eerste beest slachten van haar dubbeldoelbeestenboerderij. Ze durft niet zonder mij _O-
Of ik even kan komen naar België :+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 21 september 2014 @ 13:53:58 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144750631
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 13:20 schreef mascara-klodder het volgende:
Sjongejonge. Krijg net berichtje van mijn zusje. Ze moet haar eerste beest slachten van haar dubbeldoelbeestenboerderij. Ze durft niet zonder mij _O-
Of ik even kan komen naar België :+
Lullig als je op vlieland woont
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144751763
Heeft iemand een goed recept voor een linzensoep?
pi_144752306
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lullig als je op vlieland woont
Dat dan weer niet maar met het OV duurt het wel een uur of 3 ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_144752331
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 14:27 schreef quirina het volgende:
Heeft iemand een goed recept voor een linzensoep?
harira van Claudia Roden <3
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 21 september 2014 @ 14:56:56 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144753084
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 14:27 schreef quirina het volgende:
Heeft iemand een goed recept voor een linzensoep?
Ooit gekregen van een schattig indiaas meisje dat nogal verliefd op me was
Voor de soep
350 g rode linzen
1 blik tomaten
4-5 tenen knoflook
Verse gember, ongeveer walnoot grote (ongepeld), geraspt
1 Liter bouillon
1 TL Kurkuma
1 TL Kummelpoeder
1 TL Kerriepoeder (hindoestaanse)
1 EL Soy
Wat cayenne peper of sambal naar smaak
Zout naar smaak
Wat olie


verder
2 Grote rode uien aan ringen gesneden
2 TL komijnzaad
Wat olie
Pakje zure room

De kruiden voor de soep even roosteren in de olie, dan de rest toevoegen en langzaam gaar koken, pureren met staafmixer.
De uiringen met de komijn in een koekenpan op laag vuur langzaam carameliseren

Soep serveren in een diep bord, garneren met de zure room en daarop de uien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144757529
Klinkt lekker piet. Met name dat laatste.
Whatever...
pi_144759701
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ooit gekregen van een schattig indiaas meisje dat nogal verliefd op me was
Voor de soep
350 g rode linzen
1 blik tomaten
4-5 tenen knoflook
Verse gember, ongeveer walnoot grote (ongepeld), geraspt
1 Liter bouillon
1 TL Kurkuma
1 TL Kummelpoeder
1 TL Kerriepoeder (hindoestaanse)
1 EL Soy
Wat cayenne peper of sambal naar smaak
Zout naar smaak
Wat olie


verder
2 Grote rode uien aan ringen gesneden
2 TL komijnzaad
Wat olie
Pakje zure room

De kruiden voor de soep even roosteren in de olie, dan de rest toevoegen en langzaam gaar koken, pureren met staafmixer.
De uiringen met de komijn in een koekenpan op laag vuur langzaam carameliseren

Soep serveren in een diep bord, garneren met de zure room en daarop de uien
Die ga ik maken ^O^
Dank je wel!
  User die het meest klaagt 2022 zondag 21 september 2014 @ 18:26:52 #107
414785 sirdanilot
pi_144761621
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ooit gekregen van een schattig indiaas meisje dat nogal verliefd op me was
Voor de soep
350 g rode linzen
1 blik tomaten
4-5 tenen knoflook
Verse gember, ongeveer walnoot grote (ongepeld), geraspt
1 Liter bouillon
1 TL Kurkuma
1 TL Kummelpoeder
1 TL Kerriepoeder (hindoestaanse)
1 EL Soy
Wat cayenne peper of sambal naar smaak
Zout naar smaak
Wat olie

verder
2 Grote rode uien aan ringen gesneden
2 TL komijnzaad
Wat olie
Pakje zure room

De kruiden voor de soep even roosteren in de olie, dan de rest toevoegen en langzaam gaar koken, pureren met staafmixer.
De uiringen met de komijn in een koekenpan op laag vuur langzaam carameliseren

Soep serveren in een diep bord, garneren met de zure room en daarop de uien
Yes, ga ik nú maken ! Wel met wat ik in huis heb (heb niet alles precies zoals hier staat), dus hopelijk wordt het wat.
Weet niet of ik de boel ga pureren, ik ben een beetje allergisch voor dingen die 100% gladgepureerd zijn, maar dat zie ik wel als ik klaar ben. Meestal pureer ik met dit soort dingen een deel en laat ik de rest heel. In de indiase keuken pureren ze dal (linzen) volgens mij ook niet maar koken ze het gewoon snotgaar indien een dunne textuur gewenst is (en bij drogere bereidingen wel gewoon normaal gaar).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 21 september 2014 @ 18:51:04 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144762422
Leuk te lezen, laat weten of jullie het lekker vondemn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 21 september 2014 @ 19:56:03 #109
414785 sirdanilot
pi_144765239
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk te lezen, laat weten of jullie het lekker vondemn
Ik heb me eigenlijk nauwelijks aan je recept gehouden (behalve het concept linzen plus gebakken ui en indiaas achtige kruiden met iets tomaterigs) maar het is wél heel lekker geworden :D
Ik ben heel slecht in het houden aan recepten. Enerzijds omdat ik te lui ben om naar de supermarkt te gaan en gewoon recepten zoek die passen bij wat ik in huis heb, anderzijds omdat ik eigenwijs ben.

- kruiden gefruit in olie plus geklaarde boter. ik had kardemom pods (heb ik toch liggen en doe ik nooit iets mee), komijn, groene chili sambal, veel knoflook, komijnpoeder, kurkuma, korianderpoeder en een klein beetje mintblaadjes uit de tuin. beetje zout.
- 3 gesneden tomaten toegevoegd (ipv bliktomaat). best wel lang laten pruttelen op middel vuur (zodat de tomaat een beetje verdwijnt)
- linzen toegevoegd. ik had van die bruine linzen met een velletje eromheen. water toegevoegd, bouillonpoeder erbij (echte bouillon zou geweldig zijn)
- best lang laten koken, tot de linzen beetgaar waren. kardemompods drijven dus heb ik er uit kunnen vissen (lekker om puur op te eten als palate cleanser)

- de ui gehalveerd en in zo dun mogelijke schijfjes gesneden en die uit elkaar gehaald voor sliertjes. in best veel olie heel snel gebakken op max vuur met wat zout. continu roeren anders brandt het aan; ik heb gezien dat ze dit in indiase kook videos ook zo doen dus waarom niet? het resultaat is wat droger en knapperiger dan langzaam carameliseren. en een klein beetje zwart erop is niet erg.

de enige fout die ik heb gemaakt, is dat ik bij bovenstaande uien kurkuma heb toegevoegd. dat brandt dus aan op deze manier. geen kruiden toevoegen dus als je de uien heel snel 'carameliseert' (eigenlijk: half aanbrandt maar zodat het nog wel lekker is).

[ Bericht 0% gewijzigd door sirdanilot op 21-09-2014 20:01:59 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 21 september 2014 @ 19:58:52 #110
414785 sirdanilot
pi_144765353
Sterker nog pakistaanse kennissen van me maakten standaard ook gebakken uien zo klaar, al gebruikten die zoveel olie dat het meer frituren dan bakken was.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 21 september 2014 @ 21:00:44 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144768806
Probeer het een keer met geduld, die uien, je zal verrast zijn van het resultaat, ze worden heel erg lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144787775
Ipv je kruidenmixje heb ik garam masala gebruikt ging uitstekend!
Iedereen vond t lekker! ^O^
pi_144788631
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer het een keer met geduld, die uien, je zal verrast zijn van het resultaat, ze worden heel erg lekker.
Amen!

Als ik echt curry maak ben ik vaak wel drie kwartier tot een uur bezig met alleen het goed bakken van de uien. De smaak die je krijgt van prachtig zacht bruin glanzende ui is fantastisch en de basis van een geslaagde curry. Maar ja het duurt ff :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 23 september 2014 @ 04:24:06 #114
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144812667
M'n centen zijn weer binnen en dat moet natuurlijk goed besteed worden aan een mooie maaltijd... nu zit ik al en tijdje met Pörkölt in m'n hoofd, wij kennen dat gerecht vooral als Goulash maar Goulash is eigenlijk meer een soep.
Dus wat wij Goulash noemen is Pörkölt...

Maar... wat is daar nu een supergoed recept voor?
Ik had er zelf een erg goed recept voor maar dat staat op een harde schijf die gecrasht is (de 5500 foto's zijn een stuk erger overigens).
Ik kan in elk geval dus wel een nieuw recept gebruiken.
  dinsdag 23 september 2014 @ 09:43:20 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144814645
Tja Signe, ik kan je daar niet aan helpen, ik verdraag geen paprika, een stukje paprika ter grote van een pinknagel en ik heb de hele avond oprispingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144816751
Ik heb ooit eens een recept gevonden op de receptensite van de Telegraaf (tja :@ ). Dat was een recept voor Porkolt (geen idee meer hoe ze dat toen noemden) maar er kwam geen ene paprika aan te pas, alleen paprika poeder. Het was heerlijk en smaakte exact als vroeger.
Volgens mij ben ik het recept ook eens op Smulweb tegen gekomen. 't is redelijk makkelijk zoeken, je komt nl niet zoveel goulash recepten tegen zonder paprika.
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 28 september 2014 @ 12:55:36 #117
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_144978889
Ik zou graag zelf hamburgerbroodjes willen maken, maar kom zoveel verschillende recepten tegen...

...zou het graag willen maken met bakpoeder (zie vooral gist recepten), omdat ik dat nog heb en totaal niet van verspilling/producten over houdt. Daarom zoek ik dus een simpel recept zonder al te veel gekke ingrediënten die je erna nooit meer opkrijgt.

Dus Piet (of iemand anders)..kom maar op! :) :)
Drugs are good mkay?
  zondag 28 september 2014 @ 12:58:12 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144978964
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 28 september 2014 @ 13:21:18 #119
414785 sirdanilot
pi_144979570
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 04:24 schreef SiGNe het volgende:
M'n centen zijn weer binnen en dat moet natuurlijk goed besteed worden aan een mooie maaltijd... nu zit ik al en tijdje met Pörkölt in m'n hoofd, wij kennen dat gerecht vooral als Goulash maar Goulash is eigenlijk meer een soep.
Dus wat wij Goulash noemen is Pörkölt...

Maar... wat is daar nu een supergoed recept voor?
Ik had er zelf een erg goed recept voor maar dat staat op een harde schijf die gecrasht is (de 5500 foto's zijn een stuk erger overigens).
Ik kan in elk geval dus wel een nieuw recept gebruiken.
Is het zo moeiljk om dat weer voor de geest te halen? Het lijkt me namelijk niet een extreem moeilijk gerecht om te maken, in feite is het gewoon een stoofpot met een lading paprikapoeder en ik denk dat als je de juiste technieken gebruikt er niet veel mis kan gaan.

Wel echt súperlekker :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 28 september 2014 @ 14:06:57 #120
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144980666
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 12:55 schreef Party_P het volgende:
Ik zou graag zelf hamburgerbroodjes willen maken, maar kom zoveel verschillende recepten tegen...

...zou het graag willen maken met bakpoeder (zie vooral gist recepten), omdat ik dat nog heb en totaal niet van verspilling/producten over houdt. Daarom zoek ik dus een simpel recept zonder al te veel gekke ingrediënten die je erna nooit meer opkrijgt.

Dus Piet (of iemand anders)..kom maar op! :) :)
Heston Blumenthal heeft een recept voor hamburgerbroodjes bedacht zag ik laatst op 24 kitchen.
  zondag 28 september 2014 @ 14:09:35 #121
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_144980734
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2014 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ooit gekregen van een schattig indiaas meisje dat nogal verliefd op me was
Voor de soep
350 g rode linzen
1 blik tomaten
4-5 tenen knoflook
Verse gember, ongeveer walnoot grote (ongepeld), geraspt
1 Liter bouillon
1 TL Kurkuma
1 TL Kummelpoeder
1 TL Kerriepoeder (hindoestaanse)
1 EL Soy
Wat cayenne peper of sambal naar smaak
Zout naar smaak
Wat olie

verder
2 Grote rode uien aan ringen gesneden
2 TL komijnzaad
Wat olie
Pakje zure room

De kruiden voor de soep even roosteren in de olie, dan de rest toevoegen en langzaam gaar koken, pureren met staafmixer.
De uiringen met de komijn in een koekenpan op laag vuur langzaam carameliseren

Soep serveren in een diep bord, garneren met de zure room en daarop de uien
Dit klinkt goed zeg, die slaan we even op! ;)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  maandag 29 september 2014 @ 00:39:45 #122
299622 WaywardOne
You still live in me.
pi_145006801
Piet,

Runderlonghaas. Enig idee wat je daar het beste bij kunt serveren? Aan welke groente, aardappel, saus moet ik denken?
I feel you in the wind, you guide me constantly.
  maandag 29 september 2014 @ 07:16:17 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145008531
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 00:39 schreef WaywardOne het volgende:
Piet,

Runderlonghaas. Enig idee wat je daar het beste bij kunt serveren? Aan welke groente, aardappel, saus moet ik denken?
Zelfde wat je bij ossenhaas zou doen, bv een bruine saus met gorgonzola en walnoten, boontjes, salade, friet of puree
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145043790
Piet, ik heb gister bij gebrek aan beter en overschot aan restjes een bloemkoolsoepje in elkaar gedraaid. Ik vond hem alleen totaal niet bijzonder, en na het staafmixeren kreeg hij een beetje het uiterlijk en de consistentie van havermout. :')
Heb je nog tips hoe dat de volgende keer lekkerder kan?
Ingredienten waren een klein uitje, knoflookje, een middelgrote aardappel, driekwart bloemkool, een bouillonblokje en een lepeltje crème fraîche om het af te maken.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_145043854
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:48 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb gister bij gebrek aan beter en overschot aan restjes een bloemkoolsoepje in elkaar gedraaid. Ik vond hem alleen totaal niet bijzonder, en na het staafmixeren kreeg hij een beetje het uiterlijk en de consistentie van havermout. :')
Heb je nog tips hoe dat de volgende keer lekkerder kan?
Ingredienten waren een klein uitje, knoflookje, een middelgrote aardappel, driekwart bloemkool, een bouillonblokje en een lepeltje crème fraîche om het af te maken.
Ik heb laatst iets dergelijks gemaakt met broccoli, was niet te eten, zo de prullenbak in.. Dus tips zou ik ook erg blij mee zijn....
  dinsdag 30 september 2014 @ 09:13:44 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145044241
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:48 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb gister bij gebrek aan beter en overschot aan restjes een bloemkoolsoepje in elkaar gedraaid. Ik vond hem alleen totaal niet bijzonder, en na het staafmixeren kreeg hij een beetje het uiterlijk en de consistentie van havermout. :')
Heb je nog tips hoe dat de volgende keer lekkerder kan?
Ingredienten waren een klein uitje, knoflookje, een middelgrote aardappel, driekwart bloemkool, een bouillonblokje en een lepeltje crème fraîche om het af te maken.
Goed gaar koken, dan pas blenderen/mixeren, de structuur wordt creme achtig als het goed is. Ik doe er room en wat Soy bij. Als hij niet goed gaar is wordt het idd korrelig. Als het te dik word bouillon toevoegen. Zou de aardappel gewoon weglaten. Nergens voor nodig, ik gebruik bouillon, bloemkool, room en wat soy.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145044956
Thanks ^O^ Misschien ben ik inderdaad wel ongeduldig geweest met de garing. Komt omdat ik bloemkool altijd vrij stevig eet. En meer room/soy dus. Ga ik de volgende keer doen! :)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 30 september 2014 @ 09:49:27 #128
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_145045022
En als jij zegt 'soy' erbij. in welke vorm is dat dan? :@
***
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:09:16 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145045495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:49 schreef Brighteyes het volgende:
En als jij zegt 'soy' erbij. in welke vorm is dat dan? :@
Ik gebruik deze als smaakmaker

of deze


En bij het roerbakken ook deze

Deze laatste is erg lekker in allerlei zaken maar brengt ook meer eigen smaak mee.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:21:18 #130
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_145045828
Tx! Ik dacht even dat je soja boontjes bedoelde. :@ :') :@
***
pi_145045913
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 12:55 schreef Party_P het volgende:
Ik zou graag zelf hamburgerbroodjes willen maken, maar kom zoveel verschillende recepten tegen...

...zou het graag willen maken met bakpoeder (zie vooral gist recepten), omdat ik dat nog heb en totaal niet van verspilling/producten over houdt. Daarom zoek ik dus een simpel recept zonder al te veel gekke ingrediënten die je erna nooit meer opkrijgt.

Dus Piet (of iemand anders)..kom maar op! :) :)
Brioche-deeg, met ei. Zelf nog geen ervaring met burgerbroodjes, maar binnenkort wil ik het met een briochedeeg gaan proberen.
pi_145045953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed gaar koken, dan pas blenderen/mixeren, de structuur wordt creme achtig als het goed is. Ik doe er room en wat Soy bij. Als hij niet goed gaar is wordt het idd korrelig. Als het te dik word bouillon toevoegen. Zou de aardappel gewoon weglaten. Nergens voor nodig, ik gebruik bouillon, bloemkool, room en wat soy.
Thanks, was bij mij dus ook niet gaar...
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:27:31 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145046002
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:21 schreef Brighteyes het volgende:
Tx! Ik dacht even dat je soja boontjes bedoelde. :@ :') :@
Ah, ja, ben te lui om soyasaus te typen.
Dit is trouwens mijn lievelings (zoete) ketjap

Is de enige die ik ken die met palmsuiker is gemaakt ipv met melasse en gewone suiker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 12:19:09 #134
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_145049522
Wat is de reden dat ik in veel recepten zie dat ze eerst varkensfilet kort in de koekenpan bakken zodat de buitenkant bruin is en het daarna pas in de oven doen in vocht...waarom niet gelijk in de oven? Daar krijg je toch ook een bruine buitenkant? Ik zou denken dat t sappiger word als je het alleen in de oven doet??
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  dinsdag 30 september 2014 @ 12:23:37 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145049710
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:19 schreef madeliefff het volgende:
Wat is de reden dat ik in veel recepten zie dat ze eerst varkensfilet kort in de koekenpan bakken zodat de buitenkant bruin is en het daarna pas in de oven doen in vocht...waarom niet gelijk in de oven? Daar krijg je toch ook een bruine buitenkant? Ik zou denken dat t sappiger word als je het alleen in de oven doet??
Het bruin braden van de buitenkant zorgt voor een mooie smaak ontwikkeling, in de oven wordt dat vaak niet zo mooi. Bovendien heb je dan wat braadvocht wat je kan gebruiken voor de saus. Filet gaat maar relatief kort in de oven, je wilt het immers sappig en rose houden, en dan heeft hij geen tijd genoeg mooi bruin te worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 12:33:20 #136
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_145050102
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het bruin braden van de buitenkant zorgt voor een mooie smaak ontwikkeling, in de oven wordt dat vaak niet zo mooi. Bovendien heb je dan wat braadvocht wat je kan gebruiken voor de saus. Filet gaat maar relatief kort in de oven, je wilt het immers sappig en rose houden, en dan heeft hij geen tijd genoeg mooi bruin te worden.
hm oke. Maar dat hij na t bruin bakken de oven in gaat is verder wel lekker ?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  dinsdag 30 september 2014 @ 13:15:56 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145051545
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:33 schreef madeliefff het volgende:

[..]

hm oke. Maar dat hij na t bruin bakken de oven in gaat is verder wel lekker ?
ja, het is een manier van bereiden, persoonlijk hou ik vlees als steak of filet liever in de pan of op de grill, dan ben ik beter in controle van de garing en de bruining wordt mooier. Ik stop een braadstuk in de oven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145095165
Hoi, daar ben ik alweer :+
Ik ga dadelijk een rodekoolstamppotje maken, daarvoor gebruik ik 350 gram kool voor 2 porties, en er gaat nog een appeltje doorheen (en natuurlijk de specerijen e.d.) Hoeveel aardappels moet ik gebruiken? Ben heel slecht in het inschatten en wil liever niet met te droge of te natte stamppot zitten :)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 1 oktober 2014 @ 17:00:53 #139
414785 sirdanilot
pi_145096409
Je kunt beter de aardappels eerst tot puree stampen en er dan de kool bij doen, totdat je een mooie consistentie hebt. Met eventuele overgebleven kool kun je nog een slaatje maken of zo.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_145096455
Zul je zien dat ik teveel aardappelen kook, dan gaat die vlieger alweer niet op ;)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_145096551
Gewoon lekker prakken op het bord :Y)
Spoilers!
  woensdag 1 oktober 2014 @ 17:23:09 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145097222
Gewoon de aardappels apart koken en serveren, veel lekkerder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145123951
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_145125159
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
Toevallig wel:
http://www.jumbosupermark(...)ppot-met-piccalilly/
Spoilers!
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:03:26 #145
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145130369
Ik heb tijdens een boswandeling een flinke lading tamme kastanjes geraapt. Ik ben bekend met het pureetje en de geroosterde kastanjes, maar ben eigenlijk benieuwd naar een nieuwe insteek / ander idee om met deze kastanjes te maken. Piet heb jij (of iemand anders) een goed idee? :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:41:05 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145131672
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
Roerbakken?
Salade van maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:46:35 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145131822
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:03 schreef SiennaForrest het volgende:
Ik heb tijdens een boswandeling een flinke lading tamme kastanjes geraapt. Ik ben bekend met het pureetje en de geroosterde kastanjes, maar ben eigenlijk benieuwd naar een nieuwe insteek / ander idee om met deze kastanjes te maken. Piet heb jij (of iemand anders) een goed idee? :)
Hmm, kom zelf ook nooit verder dan poffen en puree.
Maar Julia Child in de Kunst van het Koken heeft er een hele waslijst mee.
Gegratineerd met kaas, aan het spit geroosterd, gesmoord in witte wijn en dragon, in aspic, mousse van maken..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:48:49 #148
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145131903
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hmm, kom zelf ook nooit verder dan poffen en puree.
Maar Julia Child in de Kunst van het Koken heeft er een hele waslijst mee.
Gegratineerd met kaas, aan het spit geroosterd, gesmoord in witte wijn en dragon, in aspic, mousse van maken..
Dank je wel voor je reactie, toch weer een ingang om eens verder te kijken, thanx! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_145133556
De rode kool was gelukt en verhoudingen waren wel ok. Maar ik kreeg na het eten ontzettende buikpijn, opgeblazen buik en flatulentie.
De kool was goed gaar gekookt en ik heb met bijv kool uit een potje nooit last...
Is dit te voorkomen of kan ik er gewoon niet goed tegen?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_145133611
Gepoft vind ik kastanjes erg lekker. Wat ik ook erg geslaagd vond was kastanjes in caramelsaus (zoutig). Was als bijgerecht bij wild, ergens in Frankrijk kreeg ik dat..
Whatever...
  donderdag 2 oktober 2014 @ 18:46:14 #151
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_145133710
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:42 schreef PluisigNijntje het volgende:
De rode kool was gelukt en verhoudingen waren wel ok. Maar ik kreeg na het eten ontzettende buikpijn, opgeblazen buik en flatulentie.
De kool was goed gaar gekookt en ik heb met bijv kool uit een potje nooit last...
Is dit te voorkomen of kan ik er gewoon niet goed tegen?
Rode kool en appel veroorzaken beiden lucht in de darmen, dus dat is niet raar.
Maar ik zou niet weten wat er anders is aan rode kool uit een potje.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 2 oktober 2014 @ 18:50:35 #152
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145133879
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:48 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Dank je wel voor je reactie, toch weer een ingang om eens verder te kijken, thanx! :)
Ik vond dit recept erg geslaagd :)

http://www.food.com/recip(...)e-gluten-free-303309
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:03:19 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145134495
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:42 schreef PluisigNijntje het volgende:
De rode kool was gelukt en verhoudingen waren wel ok. Maar ik kreeg na het eten ontzettende buikpijn, opgeblazen buik en flatulentie.
De kool was goed gaar gekookt en ik heb met bijv kool uit een potje nooit last...
Is dit te voorkomen of kan ik er gewoon niet goed tegen?
Koolsoorten zijn sowieso lastiger te verteren door de lange vezels.
De bladkolen tenminste, bloemkool is weer hartstikke licht verteerbaar bijv.

Spruiten, boerenkool en zuurkool geven vaak dezelfde problemen, mensen met een stoma of darmvernauwing worden zelfs afgeraden om zuurkool te eten, kan de boel blokkeren doordat het maar moeilijk te verteren is.

Spruiten en boerenkool vallen opzich nog wel mee, die kan je wat langer koken waardoor de vezels meer afgebroken worden maar de dikkere kolen (Witte (dus ook zuurkool) en Rode) zijn de bladeren dan weer te dik voor.
Spruiten en Boerenkool geven wel meer gasvorming dan rode en witte kool maar de laatste 2 zijn dus wel weer moeilijker te verteren.

Ik heb zelf Crohn (en ook ooit een stoma gehad, 3 maanden hel...) dus ik weet er alles van :)
pi_145134514
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
Als je de ham weglaat kan ik me voorstellen dat het met een wat bijzonderder kaas wel lekker wordt. Witlofsalade met sinaasappel, kerrie en mayonnaise is ook best lekker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:07:42 #155
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145134677
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
Gratineren in de oven inderdaad, alleen dan zonder ham of met vegetarische ham..
stonk doormidden smijden, kern eruit en half uurtje in de oven op 180 graden met een lading kaas erover (en paneermeel zodat de vetten in de kaas opgenomen worden en je een mooie bruine korst krijgt)
Vind ik zelf een makkelijkere manier dan eerst voorkoken en dan de kern eruit (+handen branden) en daarna alsnog gratineren.
In de lof zit genoeg vocht om 't in de oven te koken.

Of in stukjes snijden en met ketjap en honing kort wokken.. ook lekker.

rauw in een salade met noten en creme fraiche en mayo..
evt met zalm.. al weet ik niet of je dat wel eet..

En als je evt dan vis eet, tartaar maken van gerookte makreel (prakken met een beetje olijfolie)
Witlof in lange bladen koken.
Stekertje bekleden met de gekookte witlof en dan vullen met de gerookte makreeltartaar.
Daarna dichtvouwen.
Daar doe je dan nog een witlofsalade bij, evt met bietjes en evt 2 kort gegrillde coquilles..

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 02-10-2014 19:12:56 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:09:28 #156
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145134750
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heyhoi :)

Hebben mensen hier lekkere vegatarische recepten voor witlof. Het is zo'n groente die ik heel erg lekker vind, maar ik weet nooit wat ik ermee moet doen (behalve koken), maar ik wil het graag vaker en wat bijzonderder eten

Alvast bedankt
In stukjes van ongeveer 2 cm dike snijden, roomboter bruin laten worden en de witlof erin bakken met beetje zout en peper. Als deze een bruin kleurtje heeft, beetje water erbij en verder beetgaar stoven.
Lekker bij aardappelpuree en een plak gebakken appel ofzo.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:16:11 #157
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145135014
Witlof met Peer
1. 50gr boter en 2el suiker laten smelten in een ovenschaal (op een vlamverdeler op het gasfornuis)
onderkant van de witlof snijden en door de helft snijden
witlof helften met de snijkant naar beneden in de schaal leggen

2. ongeschilde peren in vieren snijden, klokhuis verwijderen en de kwarten in partjes snijden.
Tussen de witlof leggen en bestrooien met tijm, peper en zout.
20 minuten in de oven.
pi_145135110
Bedankt voor de ideeën. Deze week komt er weer eens witlof op het menu

:P Er hangt nu een hele lijst op mijn receptenbord en nu het kiezen nog
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:26:39 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145135424
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Koolsoorten zijn sowieso lastiger te verteren door de lange vezels.
De bladkolen tenminste, bloemkool is weer hartstikke licht verteerbaar bijv.

Spruiten, boerenkool en zuurkool geven vaak dezelfde problemen, mensen met een stoma of darmvernauwing worden zelfs afgeraden om zuurkool te eten, kan de boel blokkeren doordat het maar moeilijk te verteren is.

Spruiten en boerenkool vallen opzich nog wel mee, die kan je wat langer koken waardoor de vezels meer afgebroken worden maar de dikkere kolen (Witte (dus ook zuurkool) en Rode) zijn de bladeren dan weer te dik voor.
Spruiten en Boerenkool geven wel meer gasvorming dan rode en witte kool maar de laatste 2 zijn dus wel weer moeilijker te verteren.

Ik heb zelf Crohn (en ook ooit een stoma gehad, 3 maanden hel...) dus ik weet er alles van :)
Potjes kool zit maanden in het potje met zuren, die hebben invloed op het afbreken van de lange (cellulose) moleculen. Ik weet dat zuren celluloses beinvloeden, er op in werken, en dat er in potjes zuur (azijn, citroenzuur) wordt toegevoegd.
Hoe het precies zit zou een interessante paper kunnen opleveren.
Darn, ik had levensmiddelchemie moeten studeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:32:09 #160
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145135650
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Potjes kool zit maanden in het potje met zuren, die hebben invloed op het afbreken van de lange (cellulose) moleculen. Ik weet dat zuren celluloses beinvloeden, er op in werken, en dat er in potjes zuur (azijn, citroenzuur) wordt toegevoegd.
Hoe het precies zit zou een interessante paper kunnen opleveren.
Darn, ik had levensmiddelchemie moeten studeren.
Klopt helemaal, da's ook een reden waarom men voor zuurkool witte kool gebruikt, doordat die bladeren dik zijn kan je die lang in het zuur leggen zonder dat het helemaal oplost.

Zit ik wel opeens met een vraagje..
Als rode kool en witte kool zoveel op elkaar lijken, waarom maakt men dan geen rode zuurkool?
Leuk als variatie, evt door elkaar mengen voor een leuk kleurtje.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:39:41 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145135946
Heb er even in het Duits naar gegoogeld, lees verschillende ervaringen, de een zegt dat de kleur bijna zwart wordt, een ander zegt helder rood, ik weet dat de kleur van rode kool veranderd als je er zuur bij doet, meetal helder rood, maar het het ook wel eens erg blauw gehad. Vermoed dat het resultaat lastig te voorspellen is en dat dit commerciel gezien lastig is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:42:21 #162
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145136058
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


Darn, ik had levensmiddelchemie moeten studeren.
Nee joh, dat levert alleen maar banen op in de commerciële pakjes/zakjes voedingsmiddelenindustrie waar jij geen fan van bent ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:48:29 #163
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145136275
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:42 schreef Molo het volgende:

[..]

Nee joh, dat levert alleen maar banen op in de commerciële pakjes/zakjes voedingsmiddelenindustrie waar jij geen fan van bent ;)
Alsof IT zo leuk is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 19:56:10 #164
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145136518
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alsof IT zo leuk is.
Ja dan had je een beroep moeten kiezen wat je leuk vindt.

Heb ik wel gedaan, alleen verdient dat dan weer voor geen meter :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 2 oktober 2014 @ 20:01:57 #165
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145136724
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:50 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik vond dit recept erg geslaagd :)

http://www.food.com/recip(...)e-gluten-free-303309
Dank je wel ook, dat klinkt erg lekker, die heb ik ook even opgeslagen. :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_145138811
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Koolsoorten zijn sowieso lastiger te verteren door de lange vezels.
De bladkolen tenminste, bloemkool is weer hartstikke licht verteerbaar bijv.

Spruiten, boerenkool en zuurkool geven vaak dezelfde problemen, mensen met een stoma of darmvernauwing worden zelfs afgeraden om zuurkool te eten, kan de boel blokkeren doordat het maar moeilijk te verteren is.

Spruiten en boerenkool vallen opzich nog wel mee, die kan je wat langer koken waardoor de vezels meer afgebroken worden maar de dikkere kolen (Witte (dus ook zuurkool) en Rode) zijn de bladeren dan weer te dik voor.
Spruiten en Boerenkool geven wel meer gasvorming dan rode en witte kool maar de laatste 2 zijn dus wel weer moeilijker te verteren.

Ik heb zelf Crohn (en ook ooit een stoma gehad, 3 maanden hel...) dus ik weet er alles van :)
Goeie info. Maar wat is dan het verschil met rode kool uit een potje? Gewoon compleet doorgekookt oid waardoor het effect minder is?
En kan ik dus gewoon beter geen kool eten of kan ik iets veranderen aan de bereiding waardoor het wel goed gaat?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  donderdag 2 oktober 2014 @ 22:07:04 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145138867
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 22:05 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Goeie info. Maar wat is dan het verschil met rode kool uit een potje? Gewoon compleet doorgekookt oid waardoor het effect minder is?
En kan ik dus gewoon beter geen kool eten of kan ik iets veranderen aan de bereiding waardoor het wel goed gaat?
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Potjes kool zit maanden in het potje met zuren, die hebben invloed op het afbreken van de lange (cellulose) moleculen. Ik weet dat zuren celluloses beinvloeden, er op in werken, en dat er in potjes zuur (azijn, citroenzuur) wordt toegevoegd.
Hoe het precies zit zou een interessante paper kunnen opleveren.
Darn, ik had levensmiddelchemie moeten studeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145138900
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


[..]

Oh sorry, had er overheen gelezen. Thanks :)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_145162958
Piet, ik heb 2 tartaartjes gekocht bij de AH. Kan ik deze gewoon rauw eten met een ei er doorheen en wat peper en zout?
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 19:16:57 #170
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_145163403
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 19:05 schreef Accursius het volgende:
Piet, ik heb 2 tartaartjes gekocht bij de AH. Kan ik deze gewoon rauw eten met een ei er doorheen en wat peper en zout?
Zou het niemand aanraden. Zelf eet ik vaak genoeg rauw rundvlees, ook van de supermarkt, maar die tartaar is natuurlijk niet een mooi mager lapje vlees dat in stukjes is gehakt maar gewoon goedkoop gehakt met wat toevoegingen.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 20:37:17 #171
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145166901
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 19:16 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Zou het niemand aanraden. Zelf eet ik vaak genoeg rauw rundvlees, ook van de supermarkt, maar die tartaar is natuurlijk niet een mooi mager lapje vlees dat in stukjes is gehakt maar gewoon goedkoop gehakt met wat toevoegingen.
Het is gewoon mager rundvlees, prima te eten alleen zit aan die tartaartjes van de AH nogal weinig smaak
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_145179677
Hallo,

Is het mogelijk om gehakt uit de vriezer te gebruiker voor een ragu te maken in bulk, om vervolgens een gedeelte van deze saus in te vriezen? Vriendin zegt dat ik het gehakt niet twee keer kan invriezen.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 08:46:58 #173
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145179697
Tuurlijk kan dat wel, doen supermarkten zelf ook.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 08:48:45 #174
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_145179704
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 08:43 schreef Martijn1P het volgende:
Hallo,

Is het mogelijk om gehakt uit de vriezer te gebruiker voor een ragu te maken in bulk, om vervolgens een gedeelte van deze saus in te vriezen? Vriendin zegt dat ik het gehakt niet twee keer kan invriezen.
Kan wel. Twee keer rauw moet je niet doen. Na een keer rauw, kan het wel als je het erna bereidt/ bereidt,
Laffe huichelaar
pi_145179807
Sos Piet... mijn kroketten barsten alweer open tijdens het bakken. Heb nu een stevigere roux gemaakt (meer boter/bloem minder bouillon), zeer zorgvuldig afgerold, en 2 uur gekoeld maar ze blijven leeg lopen na ± 1,5 minuut in het vet. Tips?
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 11:58:24 #176
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145182498
Heb je ze enkel of dubbel gepaneerd?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_145184146
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 11:58 schreef MutedFaith het volgende:
Heb je ze enkel of dubbel gepaneerd?
Enkel en dubbel. De enkele lopen leeg, en de dubbele ontploffen als het ware na 2 minuten.
  zondag 5 oktober 2014 @ 16:52:50 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145220544
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 13:11 schreef NutKees het volgende:

[..]

Enkel en dubbel. De enkele lopen leeg, en de dubbele ontploffen als het ware na 2 minuten.
Dan worden ze te heet vermoed ik, verder moeten ze langer rusten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 oktober 2014 @ 16:54:03 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145220586
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 19:05 schreef Accursius het volgende:
Piet, ik heb 2 tartaartjes gekocht bij de AH. Kan ik deze gewoon rauw eten met een ei er doorheen en wat peper en zout?
Die van AH zou ik niet rauw eten, ik vertrouw hun niet met vlees
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 oktober 2014 @ 17:34:22 #180
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_145222456
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die van AH zou ik niet rauw eten, ik vertrouw hun niet met vlees
15 minuten bakken las ik laatst op een verpakking van Duitse biefstuk van de AH. Zal vast wel iets zeggen..
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_145222941
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 20:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Laatst heb ik de ontdekking gedaan dat zelfgemaakte vla veel lekkerder is dan pakken vla en ik maak het nu dus ook lekker ouderwets zelf. Alleen nu wil ik hopjesvla maken en ik vrees dat ik mijn pannen ga verpesten met de caramel. Eigenlijk durf ik nooit recepten met caramel aan.

Hoe kan ik dat maken zonder dat ik de pan verpest? En in wat voor soort pan kan ik dat het beste doen?
Naar aanleiding van jouw posts over zelfgemaakte vla heb ik zelf ook chocoladevla strand maken. Was zo gebeurd en heerlijk! O+
pi_145228374
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:45 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Naar aanleiding van jouw posts over zelfgemaakte vla heb ik zelf ook chocoladevla strand maken. Was zo gebeurd en heerlijk! O+
Fijn en gaaf! Ik heb de caramel aangedurft, ik raad je dat experiment ook aan!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_145228827
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 19:38 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Fijn en gaaf! Ik heb de caramel aangedurft, ik raad je dat experiment ook aan!
Oh tof! Misschien volgende keer eens proberen inderdaad. Was het erg lekker? De chocoladevla was heerlijk in ieder geval. Heb minder suiker gebruikt en iets meer cacaopoeder :9 Voor morgen heb ik stiekem een beetje achtergehouden :@
pi_145229260
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan worden ze te heet vermoed ik, verder moeten ze langer rusten
Ik bak ze op 180 graden volgende de thermometer (thermostaat vertrouw ik sowieso niet). De overgebleven kroketten liggen nu in de vriezer, maar ook bevroren liepen ze leeg. Ik zal ze eens laten ontdooien in de koelkast en dan het vet wat minder warm laten worden (160-170 ergens?). Dank.
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:03:57 #185
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145229786
Haal je ze ook eerst door de bloem? En daarna ei, panko, ei, panko?
Ik frituur ze bevroren 8 minuten op 180C. Zelden dat er eentje lekt.
Geen idee waar het precies aan ligt...

Ik lees ook ergens dat er geen "plooien" mogen zitten in de euh drollen die je draait. Dat dat ook een reden kan zijn dat ze ploffen. :o
pi_145230009
Inderdaad, eerst bloem, dan ei (wit, losgeklopt) en panko. En een aantal dubbel, dus nog eens ei en panko. Misschien nog zorgvuldiger rollen dan maar de volgende keer, en ervoor zorgen dat ze echt mooi egaal zijn.
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:10:12 #187
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145230094
Ik duw ze ook echt stevig in die panko en knijp er nog een beetje in enzo. :-)
pi_145230495
Ik ga het proberen, maar eerst die in de vriezer zien weg te werken. De panko maak ik overigens wel nog iets fijner, zo uit de zak is het net wat te grof naar mijn idee.
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:22:50 #189
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145230756
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:17 schreef NutKees het volgende:
De panko maak ik overigens wel nog iets fijner, zo uit de zak is het net wat te grof naar mijn idee.
Lekker juist!


Kroketten


Cees Holtkamp maakt de panko voor de eerste laag wel fijner. Maar de tweede laag niet.
Ik ben te lui, doe beide lagen gewoon met onbewerkte panko.
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:27:23 #190
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_145231050
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:22 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Lekker juist!

[ link | afbeelding ]
Kroketten


Cees Holtkamp maakt de panko voor de eerste laag wel fijner. Maar de tweede laag niet.
Ik ben te lui, doe beide lagen gewoon met onbewerkte panko.
Opflikkeren jij! Was net lekker chips aan het eten, maar dat is nu ook opeens zo gewoontjes.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  zondag 5 oktober 2014 @ 21:54:31 #191
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145236090
Oh. Sorry.
pi_145236841
Piet, heb je enig idee wat er fout gaat als het deeg/bodem van een appeltaart zonder suiker, niet gaart? Kheb bloem, abrikozenjam en roomboter gedaan. Recept van internet. Goudrenetten zijn prima 'gaar' zeg maar. Kheb 'm 60 minuten op hetelucht gedaan, op rooster middenin en met ronde springvorm op 160 graden. Niet gaar -O- toen tien minuten verlengd, niet gaar. Toen boven en onderwarmte op 170., kwartier. Nog niet gaar lijkt het :'( m'n moedertje heeft verhoogd suiker maar craved appeltaart dus ik dacht: eens ff proberen. Heb je tips misschien? Dank, namens moeders en de hopelijk niet verspilde Goudrenetten -O-
  zondag 5 oktober 2014 @ 22:49:26 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145238814
Is geen garingsprobleem, maar een vochtprobleem. Heb ook altijd gekut met appeltaart
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145239277
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 19:16 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Zou het niemand aanraden. Zelf eet ik vaak genoeg rauw rundvlees, ook van de supermarkt, maar die tartaar is natuurlijk niet een mooi mager lapje vlees dat in stukjes is gehakt maar gewoon goedkoop gehakt met wat toevoegingen.
quote:
[quote]1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 20:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Het is gewoon mager rundvlees, prima te eten alleen zit aan die tartaartjes van de AH nogal weinig smaak
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die van AH zou ik niet rauw eten, ik vertrouw hun niet met vlees
Bedankt voor de reacties. Moet toegeven dat ik het uiteindelijk toch niet aandurfde om hem helemaal rauw te eten. Vandaar dat ik hem kort heb aangebakken in de pan. (Hij bleef echter nog steeds erg rood van binnen)
pi_145239339
Edit: Excuus dubbelpost
pi_145239357
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 22:09 schreef empa1010 het volgende:
Piet, heb je enig idee wat er fout gaat als het deeg/bodem van een appeltaart zonder suiker, niet gaart? Kheb bloem, abrikozenjam en roomboter gedaan. Recept van internet. Goudrenetten zijn prima 'gaar' zeg maar. Kheb 'm 60 minuten op hetelucht gedaan, op rooster middenin en met ronde springvorm op 160 graden. Niet gaar -O- toen tien minuten verlengd, niet gaar. Toen boven en onderwarmte op 170., kwartier. Nog niet gaar lijkt het :'( m'n moedertje heeft verhoogd suiker maar craved appeltaart dus ik dacht: eens ff proberen. Heb je tips misschien? Dank, namens moeders en de hopelijk niet verspilde Goudrenetten -O-
De bodem eerst blind bakken een idee?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_145239710
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 22:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Is geen garingsprobleem, maar een vochtprobleem. Heb ook altijd gekut met appeltaart
Ik normaal totaal niet. Altijd een succes. En ik doe altijd wat custard op de bodem, zo ook bij deze. Echt balen dit :{ moeders blij maken met een dooie mus morgen -O-
pi_145239765
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:00 schreef Lonaa het volgende:

[..]

De bodem eerst blind bakken een idee?
Ja daar heb ik nog niet aan gedacht. Maar zou het komen doordat de suiker ontbreekt denk je en ik jam gebruikt heb daarvoor? Hoe lang zou je 'm blind bakken? (En daarna en hoe hoog?) :@
pi_145239852
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:09 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Ja daar heb ik nog niet aan gedacht. Maar zou het komen doordat de suiker ontbreekt denk je en ik jam gebruikt heb daarvoor? Hoe lang zou je 'm blind bakken? (En daarna en hoe hoog?) :@
Ik ben geen bakspecialist, maar het zou kunnen. Jam is natuurlijk natter dan suiker, misschien dat dat maakt dat het zompig blijft.

Verder denk ik een kwartiertje op 180 graden.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_145240179
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:12 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik ben geen bakspecialist, maar het zou kunnen. Jam is natuurlijk natter dan suiker, misschien dat dat maakt dat het zompig blijft.

Verder denk ik een kwartiertje op 180 graden.
Dank je :) ga ik proberen. Eens zien of ie daarna wel lukt. Het kreng })
pi_145240210
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:21 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Dank je :) ga ik proberen. Eens zien of ie daarna wel lukt. Het kreng })
Je hebt dan in ieder geval de bodem al een flinke zwaai naar gaar gegeven zeg maar.
Ik weet niet of het werkt, maar ik kan ook geen reden zien waarom het niet zo werken. :') Ofzo.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_145240280
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:22 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Je hebt dan in ieder geval de bodem al een flinke zwaai naar gaar gegeven zeg maar.
Ik weet niet of het werkt, maar ik kan ook geen reden zien waarom het niet zo werken. :') Ofzo.
Als ik er aan denk update ik nog ff eerdaags. Adios :W
  maandag 6 oktober 2014 @ 02:52:47 #204
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145243818
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb er even in het Duits naar gegoogeld, lees verschillende ervaringen, de een zegt dat de kleur bijna zwart wordt, een ander zegt helder rood, ik weet dat de kleur van rode kool veranderd als je er zuur bij doet, meetal helder rood, maar het het ook wel eens erg blauw gehad. Vermoed dat het resultaat lastig te voorspellen is en dat dit commerciel gezien lastig is.
IK kan me wel een truukje herinneren waarmee je rode kool blauw kon maken, volgens mij met azijn...
lang geleden, weet het neit meer zeker.
  maandag 6 oktober 2014 @ 02:55:22 #205
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145243831
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 19:05 schreef Accursius het volgende:
Piet, ik heb 2 tartaartjes gekocht bij de AH. Kan ik deze gewoon rauw eten met een ei er doorheen en wat peper en zout?
Die van de AH zou ik niet rauw eten, da's sowieso gelijmd vlees.
Of er is in elk geval iets met de structuur aan de hand.
Verse tartaar van een goede slager kan het wel mee maar met supermarktversies zou ik het risico niet nemen.
Evt zelf maken van verse biefstuk.

quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:34 schreef Klaploper het volgende:

[..]

15 minuten bakken las ik laatst op een verpakking van Duitse biefstuk van de AH. Zal vast wel iets zeggen..
15 minuten :o
Daarmee heb je elk mogelijk organisme wel mee gedoodt ja, en de smaak ook...
  maandag 6 oktober 2014 @ 03:03:22 #206
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145243873
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 22:09 schreef empa1010 het volgende:
Piet, heb je enig idee wat er fout gaat als het deeg/bodem van een appeltaart zonder suiker, niet gaart? Kheb bloem, abrikozenjam en roomboter gedaan. Recept van internet. Goudrenetten zijn prima 'gaar' zeg maar. Kheb 'm 60 minuten op hetelucht gedaan, op rooster middenin en met ronde springvorm op 160 graden. Niet gaar -O- toen tien minuten verlengd, niet gaar. Toen boven en onderwarmte op 170., kwartier. Nog niet gaar lijkt het :'( m'n moedertje heeft verhoogd suiker maar craved appeltaart dus ik dacht: eens ff proberen. Heb je tips misschien? Dank, namens moeders en de hopelijk niet verspilde Goudrenetten -O-
Wat voor oven? echt een gewone of een combi?
Vaak is de onderwarmte niet goed op hetelucht, moet je 't eigenlijk nog even in een pan van onderwarmte voorzien.
Heb ik met pizza's ook vaak.
pi_145264166
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 03:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Wat voor oven? echt een gewone of een combi?
Vaak is de onderwarmte niet goed op hetelucht, moet je 't eigenlijk nog even in een pan van onderwarmte voorzien.
Heb ik met pizza's ook vaak.
Het is een Miele combimagnetron-oven geval. Zo'n set van 3 waarbij in het midden de koffiemachine zit en ik heb een 5085xl combi-stoomoven. Dus het is een combi dan, vermoed ik.. er zit in elk geval magnetronfunctie op ook. Maar ik zet 'm dus op hetelucht. Kan ie dan beter helemaal niet op hetelucht en gelijk al op boven- en onderwarmte?

Blijft een beetje uitproberen dit in elk geval. Hiervoor had ik een andere maar woon nu nieuwbouw.
Die stoomoven is wel weer handig om cakes te bakken en er wat stoom bij te doseren. Maar ook daarmee nog in de experimentele fase zeg maar :)
  maandag 6 oktober 2014 @ 18:57:55 #208
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145264394
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 18:52 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Het is een Miele combimagnetron-oven geval. Zo'n set van 3 waarbij in het midden de koffiemachine zit en ik heb een 5085xl combi-stoomoven. Dus het is een combi dan, vermoed ik.. er zit in elk geval magnetronfunctie op ook. Maar ik zet 'm dus op hetelucht. Kan ie dan beter helemaal niet op hetelucht en gelijk al op boven- en onderwarmte?

Blijft een beetje uitproberen dit in elk geval. Hiervoor had ik een andere maar woon nu nieuwbouw.
Die stoomoven is wel weer handig om cakes te bakken en er wat stoom bij te doseren. Maar ook daarmee nog in de experimentele fase zeg maar :)
Onderwarmte zou ik er bij aanzetten, dat mis ikzelf in m'n samsung combi-magnetron.
Ik heb wel een crisp-plaat maar dan moet de magnetron ook aan en dat wil ik nou net niet als ik de oven gebruik.
De combi die ik heb is er ook met stoomfunctie maar dat was weer een slagje duurder en zo veel denk ik dat zelf toch niet te gebruiken.

Stoom is natuurlijk wel ideaal voor groenten en vis..
  maandag 6 oktober 2014 @ 19:32:12 #209
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145266184
Empa1010, als je moeder diabetes (of grensgeval) heeft, dan is een appeltaart met jam ipv suiker niet echt een betere keuze, zit nog steeds knal vol suikers en andere simpele koolhydraten.

Maar post je recept eens, wellicht kunnen we dan zien waarom het mis is gegaan.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_145267389
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 18:57 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Onderwarmte zou ik er bij aanzetten, dat mis ikzelf in m'n samsung combi-magnetron.
Ik heb wel een crisp-plaat maar dan moet de magnetron ook aan en dat wil ik nou net niet als ik de oven gebruik.
De combi die ik heb is er ook met stoomfunctie maar dat was weer een slagje duurder en zo veel denk ik dat zelf toch niet te gebruiken.

Stoom is natuurlijk wel ideaal voor groenten en vis..
Ik zal eens kijken of dat apart kan bij deze. Volgens mij is het of / of. Maar ipv hetelucht zal ik eens boven en onder proberen. Laatst met een bakplaat vol appeltaart (glasplaat die bij de oven zat) ging het juist perfect. Nu in een blik en met zonder suiker :P gaat het fout.
pi_145267482
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:32 schreef Molo het volgende:
Empa1010, als je moeder diabetes (of grensgeval) heeft, dan is een appeltaart met jam ipv suiker niet echt een betere keuze, zit nog steeds knal vol suikers en andere simpele koolhydraten.

Maar post je recept eens, wellicht kunnen we dan zien waarom het mis is gegaan.
Daar heb je gelijk in. Maar ze eet en mag nog wel wat suiker hoor. Het is licht verhoogd maar zelden boven de 10. Ze let er goed op en beweegt vrij veel. Het recept is deze: http://gezondlevenvanjaco(...)rije-appeltaart.html
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:13:36 #212
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145270861
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Maar ze eet en mag nog wel wat suiker hoor. Het is licht verhoogd maar zelden boven de 10. Ze let er goed op en beweegt vrij veel. Het recept is deze: http://gezondlevenvanjaco(...)rije-appeltaart.html
Qua diabetes-verantwoord of gezond zijn slaat die taart nergens op, appels, jam en rozijnen zijn allemaal suiker, ook als er geen toegevoegde suiker in zitten. Witte bloem zet je lijf ook in no time om in suiker en beïnvloedt je suikerspiegel.
Kan ze m.i. beter een kleiner stukje gewone echte appeltaart nemen.

Maar goed, dat buiten beschouwing gelaten, ik mis ei door het deeg en ik denk dat die jam gewoon teveel vocht bevat.
Maar ik ben geen bakker dus pin me er niet op vast
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 09:36:45 #213
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145285282
Ivm mijn vraag om eens wat anders met kastanjes te doen ipv een pureetje of poffen; het is een soepje geworden, met kastanjechampignons, gerookt spek en walnoten. Men vond het heerlijk smaken en... echt een herfst-beleving. ;)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_145297081
Piet ik heb een vraag:
Ik maak graag zelf gehaktballen en die stop ik vol met kruiden etc.
Op aanraden van Sjonnie Boer (via internet dan wel) laat ik de ballen een half uurtje in de koelkast liggen voor ik ze bak.
Wat mij nu opvalt is, dat als ik er rauwe knoflook doorheen doe, dat het vlees dan verkleurd (bruin) als ze in de koelkast liggen te rusten. Is hier een verklaring voor en kan dit kwaad?
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 16:12:17 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145297296
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:07 schreef utrecht1970 het volgende:
Piet ik heb een vraag:
Ik maak graag zelf gehaktballen en die stop ik vol met kruiden etc.
Op aanraden van Sjonnie Boer (via internet dan wel) laat ik de ballen een half uurtje in de koelkast liggen voor ik ze bak.
Wat mij nu opvalt is, dat als ik er rauwe knoflook doorheen doe, dat het vlees dan verkleurd (bruin) als ze in de koelkast liggen te rusten. Is hier een verklaring voor en kan dit kwaad?
Kwaad kan het volgens mij niet, en het verkleuren van gehakt is eerder een positief teken dan een negatief, namelijk geen toegevoegde troep.
Een tijdje laten liggen van gezouten gehakt zorgt voor een andere structuur, het zout trekt de celmembranen open en de eiwitten komen vrij, bij het braden stollen deze en de gehaktbal heeft een veel steviger structuur.
Zout je gehakt niet voor het braden dan blijft het ruller.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 16:12:36 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145297308
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 09:36 schreef SiennaForrest het volgende:
Ivm mijn vraag om eens wat anders met kastanjes te doen ipv een pureetje of poffen; het is een soepje geworden, met kastanjechampignons, gerookt spek en walnoten. Men vond het heerlijk smaken en... echt een herfst-beleving. ;)
Klinkt erg goed!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145299023
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:13 schreef Molo het volgende:

[..]

Qua diabetes-verantwoord of gezond zijn slaat die taart nergens op, appels, jam en rozijnen zijn allemaal suiker, ook als er geen toegevoegde suiker in zitten. Witte bloem zet je lijf ook in no time om in suiker en beïnvloedt je suikerspiegel.
Kan ze m.i. beter een kleiner stukje gewone echte appeltaart nemen.

Maar goed, dat buiten beschouwing gelaten, ik mis ei door het deeg en ik denk dat die jam gewoon teveel vocht bevat.
Maar ik ben geen bakker dus pin me er niet op vast
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar ik redeneer dan van... het scheelt toch een paar ons suiker op zo'n taart. En hoe minder, hoe beter. Want ze mag dus zeker nog wel suiker eten.. vandaar.
In gewone appeltaart doe ik hetzelfde, bloem / zelfrijzend bakmeel, goudrenetten en rozijnen. Geen jam overigens.

Vandaag heeft ze 'm aangesneden en hij zag er toch nog beter uit dan ik dacht. Toch wel 'gaarder', goed te bikken in elk geval. Kheb me blijkbaar drukker gemaakt dan nodig was. Bij HHB zie ik meer 'ongaardere' baksels :D maar ik ga volgende keer wel ff blind proberen, eens zien hoe dat gaat.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 05:56:09 #218
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_145320350
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef Pietverdriet het volgende:

Ook een vraagje van mij.

Ik maak graag pudding en doe dat al sinds jaar en dag met gelatine. Nu zit ik al enkele jaren naar moleculair koken te kijken, en vraag me af wat het verschil is met agar agar, xantaangom, of calcium+alginaat.

Zijn dat echt veel betere/lekkerdere geleien? Iets minder 'dril' zou mogen, meer gewoon dik gebonden.

Zou je de verschillen voor deze leek op een rijtje willen zetten, en voornamelijk of het het prijsverschil waard is?
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  woensdag 8 oktober 2014 @ 06:07:37 #219
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_145320361
Dat luistert zeer nauw, daar moet je erg mee oppassen. Een halve gram teveel en het is niet te vreten zo stijf. En na twee dagen max begint het weer te ontbinden. Als je ermee gaat werken, vergeet iet dat agar agar gekookt moet zijn voor het bindt!

Qua smaak heb je verder weinig verschil, vind ik.
Laffe huichelaar
  woensdag 8 oktober 2014 @ 07:09:29 #220
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145320493
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 05:56 schreef Sotchi2014 het volgende:

[..]

Zou je de verschillen voor deze leek op een rijtje willen zetten, en voornamelijk of het het prijsverschil waard is?
http://www.aziatische-ingredienten.nl/agar-agar/

Maar euh, het prijsverschil waard? Welk prijsverschil? Zoveel ontloopt elkaar dat toch niet?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 08:32:04 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145320919
Gelatine is wat rubberachtig als je veel gebruikt, Agar wat korreliger als je veel gebruikt, is maar net wat je wilt bereiken, xantaan maakt vloeistoffen steeds dik-vloeibaarder, denk aan ketchup, tandpasta achtige binding.
Moet echt eens mijn al jaren in mijn hoofd zittende boek over bindmiddelen gaan schrijven.
Er zijn niet alleen gels zoals gelatine maar ook de dikvloeibaar makers, die weer in lang en kort uiteenvallen (draden trekken) en ook weer binding die dun wordt als je het schud en stolt als het rust (denk aan ketchup, dat giet je over de friet, maar loopt er dan niet af)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 13:46:43 #222
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_145328342
Bedankt, alle 3! :)
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 07:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

http://www.aziatische-ingredienten.nl/agar-agar/

Maar euh, het prijsverschil waard? Welk prijsverschil? Zoveel ontloopt elkaar dat toch niet?
Hmm meer dan een euro per liter voor het poeder, toch ruim het dubbele van gelatine. Ik maak iets minder dan 1,5L met een pakje van Dr Oetker, kost 57 cent geloof ik?

En agar is inderdaad wel goedkoper dan xantaan en algi+calci

quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Gelatine is wat rubberachtig als je veel gebruikt, Agar wat korreliger als je veel gebruikt, is maar net wat je wilt bereiken, xantaan maakt vloeistoffen steeds dik-vloeibaarder, denk aan ketchup, tandpasta achtige binding.
Moet echt eens mijn al jaren in mijn hoofd zittende boek over bindmiddelen gaan schrijven.
Er zijn niet alleen gels zoals gelatine maar ook de dikvloeibaar makers, die weer in lang en kort uiteenvallen (draden trekken) en ook weer binding die dun wordt als je het schud en stolt als het rust (denk aan ketchup, dat giet je over de friet, maar loopt er dan niet af)
Interessant, dank! Xantaan maakt dus geen structuren waarbij ik mijn lepel ondersteboven kan houden, zonder dat het eraf valt?

Ik zoek een soort consistentie van mousse, maar dan zonder de bubbeltjes zeg maar, of als schepijs. Stevig schepbaar zonder dat het zo drilt en glibbert als gelatine. Wat zou daar het meest geschikt voor zijn?

Overigens wil ik wel graag een 'intensief' bindmiddel gebruiken, liever geen zetmelen als maizena of tapioca.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  woensdag 8 oktober 2014 @ 13:59:58 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145328848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 13:46 schreef Sotchi2014 het volgende:
Bedankt, alle 3! :)

[..]

Hmm meer dan een euro per liter voor het poeder, toch ruim het dubbele van gelatine. Ik maak iets minder dan 1,5L met een pakje van Dr Oetker, kost 57 cent geloof ik?

En agar is inderdaad wel goedkoper dan xantaan en algi+calci

[..]

Interessant, dank! Xantaan maakt dus geen structuren waarbij ik mijn lepel ondersteboven kan houden, zonder dat het eraf valt?

Ik zoek een soort consistentie van mousse, maar dan zonder de bubbeltjes zeg maar, of als schepijs. Stevig schepbaar zonder dat het zo drilt en glibbert als gelatine. Wat zou daar het meest geschikt voor zijn?

Overigens wil ik wel graag een 'intensief' bindmiddel gebruiken, liever geen zetmelen als maizena of tapioca.
Agar of Gelatine is wat je zoekt, xantaan geeft ook structuur, als je maar genoeg gebruikt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 14:01:14 #224
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_145328901
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Agar of Gelatine is wat je zoekt, xantaan geeft ook structuur, als je maar genoeg gebruikt
Dan denk ik dat ik het gewoon bij gelatine houd, al zal ik de volgende keer ook wat zakjes agar meenemen als ik ze zie. (hier in het dorp verkopen ze zulk spul niet).

Heb het al vaker gehad, maar niet om pudding te maken.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_145387151
Ik ga dit weekend een kip op de bbq leggen met wat groenten in de schaal. Ik wil er weer eens pastinaak bij doen maar op een of andere manier mislukt dat altijd een beetje. Ze worden half gaar en wat taai. Moet ik ze voorkoken? De kip gaat er meestal 45-60 minuten op.
Spoilers!
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:52:51 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145387185
Heb nog nooit pastinaak op de BBQ gehad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:57:46 #227
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_145387290
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit weekend een kip op de bbq leggen met wat groenten in de schaal. Ik wil er weer eens pastinaak bij doen maar op een of andere manier mislukt dat altijd een beetje. Ze worden half gaar en wat taai. Moet ik ze voorkoken? De kip gaat er meestal 45-60 minuten op.
Kan je ze niet eerst een beetje stomen of eventueel in de Magnetron? Voorkoken lijkt me minder, maar dat is slechts een gevoel.
Siesta & Fiesta!
pi_145387520
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb nog nooit pastinaak op de BBQ gehad
Nou ja, het gaat op de kamado, dus vergelijkbaar met een oven. Even in de magnetron zou een optie kunnen zijn.
Spoilers!
  Spellchecker vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:26:54 #229
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_145395805
Ik wil vanavond dit recept maken.

Vind het alleen lastig om de hoeveelheden in te schatten van onderstaande ingrediënten:

1 1/2 pak (250 gr) cannelloni of grote pastaschelpen
4 pakjes (250 gr) ricotta

Bedoelen ze 1 1/2 pak à 250 gram? Of totaal 250 gram?
Zo ook voor de ricotta .....

Grrrr .....

Heb 2 pakken cannelloni gekocht (à 250 gram :D)
En 250 gram ricotta ....
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:44:50 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145396439
Wat een kutreceptschrijver.
Ik denk dat ze 250 gram pasta en 250 ricotta bedoelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Spellchecker vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:46:55 #231
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_145396519
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een kutreceptschrijver.
Ik denk dat ze 250 gram pasta en 250 ricotta bedoelen.
Ik hoop het .... ik ga het gewoon proberen met één pak cannelloni ....

:Y)
pi_145398279
Ik vind het niet zo heel onduidelijk eigenlijk. De inhoud van een pak kan per merk/winkel verschillen, dus heeft hij/zij er even in gram achter gezet hoeveel er bij hen in zit.. recept ziet er wel lekker uit trouwens!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:51:08 #233
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145398353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef LastRequest het volgende:
recept ziet er wel lekker uit trouwens!
Niet!
Ziet er vies uit.
Een kilo kaas en dan een pot pastasaus.
Dat is toch geen recept man?
Bah.

[ Bericht 65% gewijzigd door RobinOok op 10-10-2014 16:20:05 ]
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:14:18 #234
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_145399135
Ik denk dat ze 375 gram pasta en een kilo kaas bedoelen, anders hebben ze wel erg vreemde hoeveelheden in de losse verpakkingen. Klinkt als een debiel recept trouwens.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  Spellchecker zaterdag 11 oktober 2014 @ 12:01:00 #235
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_145423890
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 14:46 schreef maily het volgende:
[..]
Ik hoop het .... ik ga het gewoon proberen met één pak cannelloni ....
:Y)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef LastRequest het volgende:
Ik vind het niet zo heel onduidelijk eigenlijk. De inhoud van een pak kan per merk/winkel verschillen, dus heeft hij/zij er even in gram achter gezet hoeveel er bij hen in zit.. recept ziet er wel lekker uit trouwens!
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 15:51 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Niet!
Ziet er vies uit.
Een kilo kaas en dan een pot pastasaus.
Dat is toch geen recept man?
Bah.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:14 schreef Klaploper het volgende:
Ik denk dat ze 375 gram pasta en een kilo kaas bedoelen, anders hebben ze wel erg vreemde hoeveelheden in de losse verpakkingen. Klinkt als een debiel recept trouwens.
Nou mensen, we hebben 250 gram cannelloni gebruikt en 250 gram ricotta, en verder de hoeveelheden als in het recept stond.
De cannelloni hadden we voorgekookt (en dat was NIET nodig achteraf ..... ) en het was véél te veel voor de hoeveelheid vulling en saus.
De smaak was wel geweldig hoor! Ga het nog eens maken met gewone lasagnebladen .... :Y) :Y)
pi_145495841
hey piet, waarom moet je bij het maken van deegproducten(tortillas, koekjes etc) waar geen rijstmiddelen van pas komt, vaak je deeg 20 minuten of langer laten staan?
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:22:38 #237
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145495919
Piet,

Ik zag in een topic laatst dat je Killepitsch dronk. Nu heb ik hier zelf ook nog een fles staan (ooit cadeau gekregen). Hoe kan ik deze het beste drinken? Kamertemperatuur, koelkast, diepvries? Met/zonder ijs?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:25:19 #238
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145496027
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:20 schreef wiskundenoob het volgende:
hey piet, waarom moet je bij het maken van deegproducten(tortillas, koekjes etc) waar geen rijstmiddelen van pas komt, vaak je deeg 20 minuten of langer laten staan?
Om de zetmeelkorrels en het vocht goed te laten reageren met elkaar, dat kost nu eenmaal wat tijd. De ijsmeester van wie ik het vak leerde van ijsmaken deed dat ook met cacao in het chocoladeijs, melk en cacao liet hij 12 uur rusten om de cacao volledig te laten opzwellen en de smaak te laten ontstaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:25:41 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145496036
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:22 schreef MutedFaith het volgende:
Piet,
Ik zag in een topic laatst dat je Killepitsch dronk. Nu heb ik hier zelf ook nog een fles staan (ooit cadeau gekregen). Hoe kan ik deze het beste drinken? Kamertemperatuur, koelkast, diepvries? Met/zonder ijs?
Ik drink het puur op kamertemperatuur
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:26:26 #240
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_145496063
Dan ga ik dat ook eens proberen. Ik heb sowieso geen idee wat ik er van moet verwachten.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:31:26 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145496276
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:26 schreef MutedFaith het volgende:
Dan ga ik dat ook eens proberen. Ik heb sowieso geen idee wat ik er van moet verwachten.
Een zoete kruidige smaak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145501109
Piet, ik heb een hele eend gekocht, wat zou jij hier mee doen?

Ik dacht de borst filets eruit snijden om gewoon te bakken. De poten stoven en van de rest een bouillon trekken.

Maar ik heb nog nooit zo'n hele eend in m'n handen gehad, gegeten of klaargemaakt. Dus ik weet het niet echt.
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:02:33 #243
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145501689
Je kan hem slopen idd, of in zijn geheel in de oven braden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145534097
ik zoek een goed recept voor bloem tortilla's.

op internet kom ik van alles tegen, met of zonder: water, melk(?!), olie, bakpoeder, margarine(AH :') )
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:03:24 #245
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145534193
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:00 schreef fespo het volgende:
ik zoek een goed recept voor bloem tortilla's.
op internet kom ik van alles tegen, met of zonder: water, melk(?!), olie, bakpoeder, margarine(AH :') )
goeie vraag, heb ze nog nooit gemaakt, ziet er in Mexicaanse keukens zo mooi uit, hoe ze die bakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:08:32 #246
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145534378
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:00 schreef fespo het volgende:
ik zoek een goed recept voor bloem tortilla's.
op internet kom ik van alles tegen, met of zonder: water, melk(?!), olie, bakpoeder, margarine(AH :') )
Kopen bij de "Turk"...
Huda bread of Arab bread moet je hebben, da's alleen water, meel, suiker zout en gist maar smaakt verdomde goed, veel lekkerder dan de "torilla's" die je bij de supermarkt kan kopen.
't is alleen van tarwemeel en niet van maismeel zoals echte tortilla.

Ik gebruik die dingen best veel, voor wraps,tortilla's en zelfs voor tosti's.
pi_145534554
Ik heb hier nieuwe aardappeltjes die ik wil halveren en in de oven wil gooien.
Hoe lang en hoeveel graden?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:15:02 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145534668
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:12 schreef emmyemmy het volgende:
Ik heb hier nieuwe aardappeltjes die ik wil halveren en in de oven wil gooien.
Hoe lang en hoeveel graden?
175-200 graden, tot ze gaar zijn. Hoe lang dat duurt kan ik je niet zeggen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145534752
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
175-200 graden, tot ze gaar zijn. Hoe lang dat duurt kan ik je niet zeggen
Heb je een indicatie? Meer tegen de 20 minuten of meer tegen de 40 minuten?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:18:01 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145534787
Eerder 40, ligt aan je oven, de dikte van de stukken, het soort aardappel
Je zou ze even kort kunnen voorkoken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:51:18 #251
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145535860
Ik doe altijd 200C 45-50 minuten.
En nooit voorkoken.
(ik hou niet van opgebakken aardappels... :D )
pi_145536573
Okee, thanks :)
pi_145538254
Nog ene vraag trouwens.. Ik heb een groot stuk hert van 400 gram (biefstuk). Hoe lang moet ik deze bakken? Ik ben erg slecht in biefstuk bakken, altijd net iets te rauw of te doorbakken.. Vriend wil 'm medium.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:45:30 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145539801
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:54 schreef emmyemmy het volgende:
Nog ene vraag trouwens.. Ik heb een groot stuk hert van 400 gram (biefstuk). Hoe lang moet ik deze bakken? Ik ben erg slecht in biefstuk bakken, altijd net iets te rauw of te doorbakken.. Vriend wil 'm medium.
Je moet biefstuk voelen.
Je haalt een biefstuk uit de koeling ruim een uur voor je hem bakt.
Je maakt het braadvet heet en kruid de biefstuk (GEEN ZOUT!!! zout maakt je vlees nat en kan je het niet meer goed bakken)
Nu bak je die biefstuk, af en toe draaien en met een vinger voelen hoe die aanvoelt
Voelt die als je wang, is ie rood
Als het puntje van je kin, is ie medium
Als het puntje van je neus, dan is ie well done.
Als je voorhoofd, volledig verpest en doorbakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145543884
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet biefstuk voelen.
Je haalt een biefstuk uit de koeling ruim een uur voor je hem bakt.
Je maakt het braadvet heet en kruid de biefstuk (GEEN ZOUT!!! zout maakt je vlees nat en kan je het niet meer goed bakken)
Nu bak je die biefstuk, af en toe draaien en met een vinger voelen hoe die aanvoelt
Voelt die als je wang, is ie rood
Als het puntje van je kin, is ie medium
Als het puntje van je neus, dan is ie well done.
Als je voorhoofd, volledig verpest en doorbakken.
Hij was perfect, vriend zn avond helemaal perfect gemaakt met de biefstuk :D
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:08:28 #256
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145546314
Blij dat te horen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:26:21 #257
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145547300
Je vlees niet zouten is een beetje ouderwets.
Ik zout het juist wel. Voor het maillard effect.
Achteraf zouten geeft niet hetzelfde effect.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:13:29 #258
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_145549890
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:26 schreef RobinOok het volgende:
Je vlees niet zouten is een beetje ouderwets.
Ik zout het juist wel. Voor het maillard effect.
Achteraf zouten geeft niet hetzelfde effect.
Oei
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:38:55 #259
414785 sirdanilot
pi_145551124
Ik heb juist altijd begrepen: wel zouten, niet peperen. Want de peper verbrandt tijdens het bakken. Peper achteraf.
En ook: na afloop effe laten rusten voor je het snijdt. Of gewoon niet snijden natuurlijk ook prima.

Maar ik laat de echte culi-experts dit wel uitvechten ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_145555430
Klopt, peper gaat verbranden.
Zout onttrekt vocht.

Beiden geen goede optie :P
  woensdag 15 oktober 2014 @ 07:08:55 #261
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145557102
Als je het zout vlak voor je het de pan in gooit wordt er echt geen vocht onttrokken hoor. Het is geen zoutzuur of zo.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 09:13:44 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145558325
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 07:08 schreef RobinOok het volgende:
Als je het zout vlak voor je het de pan in gooit wordt er echt geen vocht onttrokken hoor. Het is geen zoutzuur of zo.
True
Maar ken je doelgroep, dit was een kan niet mislukken handleiding voor iemand die nooit een goede biefstuk voor elkaar kreeg, nu wel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145570414
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je voorhoofd, volledig verpest en doorbakken.
:D
pi_145573089
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True
Maar ken je doelgroep, dit was een kan niet mislukken handleiding voor iemand die nooit een goede biefstuk voor elkaar kreeg, nu wel.
Ach, ik heb wel vaker goede biefstuk gebakken, maar ik eet de mijne graag zo rauw mogelijk, maar m'n vriend wil 'm medium, dat vind ik vaak nog wel lastig. Vroeg me voornamelijk af of het met hert anders is :P
Heb hem overigens wel gezouten, vlak voor hij de pan in ging.
pi_145645149
Heft iemand hier enig idee waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een uitbeenmes? Het zal gebruikt worden om bijvoorbeeld een varkensschouder uit te benen.

Ik zit hier te kijken maar er is te veel keuze ;)
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/?_globalsearch=uitbeenmes
Spoilers!
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:20:54 #266
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145646582
Uitbenen kan ik je victorinox aanraden, zeer goede antislip grepen waar je ook met glibberige handen kracht mee kan zetten. Zal je iedere slager bevestigen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145647605
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Uitbenen kan ik je victorinox aanraden, zeer goede antislip grepen waar je ook met glibberige handen kracht mee kan zetten. Zal je iedere slager bevestigen
Ah, nu snap ik de reden achter antislipgrepen. Logisch wel.

Kan je me toevallig ook iets vertellen over de verschillende vormen van de messen?
Spoilers!
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:03:56 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145647981
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ah, nu snap ik de reden achter antislipgrepen. Logisch wel.

Kan je me toevallig ook iets vertellen over de verschillende vormen van de messen?
De theorie daarachter?
Nee, niet echt.
Moet je gewoon proberen, ze zijn niet duur, neem een setje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:02:11 #269
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_145652628
Piet, of een ieder die dit topic volgt, ik heb een uitdaging. Ooit waren mijn vrouw en ik met ons tweeen, maar ondertussen zijn daar nog drie hongerige jongens bij gekomen.
Probleem nu is dat onze rijststomer die op het fornuis gaat niet meer genoeg rijst kan bevatten om ons allemaal te voeden.
Wat zijn de ervaringen met elektrische rijststomers? Scheelt ook weer een pit op het fornuis..
Of heeft iemand een beuk-stomer voor een fornuis?
Ik hoor graag ervaringen :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:22:40 #270
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145653350
Elektrische rijstkokers zijn er in verschillende maten, ook voor gezinnen. Gewoon online kopen of in de toko, kost niet veel en is handig. Werken prima die dingen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:26:50 #271
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_145653489
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:22 schreef Molo het volgende:
Elektrische rijstkokers zijn er in verschillende maten, ook voor gezinnen. Gewoon online kopen of in de toko, kost niet veel en is handig. Werken prima die dingen
gaat mij ook even om het gemak. Is het lastig afwassen? Ben een complete nul op dit gebied...
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:33:30 #272
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145653768
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:26 schreef Againzender het volgende:

[..]

gaat mij ook even om het gemak. Is het lastig afwassen? Ben een complete nul op dit gebied...
Nee, is heel makkelijk.
Anti aanval (teflon) laagje in de pan, kwestie van direct omspoelen of een minuut laten weken als het aangekoekt is. Sopje erover spoelen en klaar
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_145653973
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De theorie daarachter?
Nee, niet echt.
Moet je gewoon proberen, ze zijn niet duur, neem een setje
Ze zijn inderdaad niet duur zeg! Ik was uitgegaan van veel meer geld maar voor 30 euro kan je nog eens twee mesjes proberen.

Zijn hun andere messen nog bijzonder? Niet dat we nog iets nodig hebben maar kwaliteit kopen is altijd leuk ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 17-10-2014 22:43:18 ]
Spoilers!
  vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:38:20 #274
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_145653991
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:33 schreef Molo het volgende:

[..]

Nee, is heel makkelijk.
Anti aanval (teflon) laagje in de pan, kwestie van direct omspoelen of een minuut laten weken als het aangekoekt is.erover spoelen en klaar
klinkt goed, ik ga verder zoeken :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:11:36 #275
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145660755
quote:
5s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:02 schreef Againzender het volgende:
Piet, of een ieder die dit topic volgt, ik heb een uitdaging. Ooit waren mijn vrouw en ik met ons tweeen, maar ondertussen zijn daar nog drie hongerige jongens bij gekomen.
Probleem nu is dat onze rijststomer die op het fornuis gaat niet meer genoeg rijst kan bevatten om ons allemaal te voeden.
Wat zijn de ervaringen met elektrische rijststomers? Scheelt ook weer een pit op het fornuis..
Of heeft iemand een beuk-stomer voor een fornuis?
Ik hoor graag ervaringen :)
Ik kook rijst gewoon in een pan, geen ervaring met rijstkokers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:14:23 #276
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145660772
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ze zijn inderdaad niet duur zeg! Ik was uitgegaan van veel meer geld maar voor 30 euro kan je nog eens twee mesjes proberen.

Zijn hun andere messen nog bijzonder? Niet dat we nog iets nodig hebben maar kwaliteit kopen is altijd leuk ;)
Victorinox heb ik alleen ervaring met hun uitbeenmessen, met die stevige antislipgrepen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:56:48 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_145660960
quote:
5s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 22:02 schreef Againzender het volgende:
Piet, of een ieder die dit topic volgt, ik heb een uitdaging. Ooit waren mijn vrouw en ik met ons tweeen, maar ondertussen zijn daar nog drie hongerige jongens bij gekomen.
Probleem nu is dat onze rijststomer die op het fornuis gaat niet meer genoeg rijst kan bevatten om ons allemaal te voeden.
Wat zijn de ervaringen met elektrische rijststomers? Scheelt ook weer een pit op het fornuis..
Of heeft iemand een beuk-stomer voor een fornuis?
Ik hoor graag ervaringen :)
Wat is er mis met een pan rijst? En als je om een pit verlegen zit, rijst kan best een poosje in een gesloten pan staan (wordt het lekkerder van vind ik). Dus kun je eerst de rijst koken en dan je saus
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:58:38 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145660969
Tja, snap ook niet wat er zo moeilijk is aan het koken van rijst.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:08:51 #279
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_145661047
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 08:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat is er mis met een pan rijst? En als je om een pit verlegen zit, rijst kan best een poosje in een gesloten pan staan (wordt het lekkerder van vind ik). Dus kun je eerst de rijst koken en dan je saus
Een rijstkoker is gewoon fijner omdat je een pit extra overhoudt en er geen omkijken naar hebt. Rijst in een gesloten pan laten staan, dan heb je nog steeds die pit nodig. En je moet hem sowieso halverwege zacht zetten en als je daar te laat mee bent kan je je fornuis schoonmaken. En als je geen koude of lauwe rijst wilt en hij is al klaar moet je hem op een plaatje zetten. Allemaal prima te doen als je geen rijstkoker hebt, maar een rijstkoker is gewoon wel handiger. En t is een investering van niks.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:25:19 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145661177
Als je meermaals per week rijst eet is een rijstkoker een uitkomst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 19 oktober 2014 @ 17:20:47 #281
414785 sirdanilot
pi_145704298
Piet, hoe maak je ook alweer die simpele aardappelgratin die ik je ooit heb zien posten met aardappel en room? Ik kon hem zo gauw niet meer vinden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:24:34 #282
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_145704395
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 08:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, snap ook niet wat er zo moeilijk is aan het koken van rijst.
Dat is echt het enige dat ik altijd verpest. -gaat in een hoekje zitten van schaamte-
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
  User die het meest klaagt 2022 zondag 19 oktober 2014 @ 18:14:14 #283
414785 sirdanilot
pi_145705846
Nou ja ik ben maar begonnen met de gratin alvast, had geen zin om op piet te wachten ;)

- Aardappels in dunne plakjes gesneden (rauw dus; heb wel recepten gevonden voor gekookt maar ik wilde de aardappels nu juist niet voorkoken)
- Room gemengd met kruiden (peper nootmuskaat chilipeper zout knoflook en beetje soyasaus omdat ik dat toch overal altijd indonder)
- aardappels gestapeld met wat van de room om en om
- beetje kaas erover
-alufolie erover en in de oven

Hopelijk worden de aardappels gaar voordat de bovenkant verbrandt, en/of voordat ik doodga van de honger... ;) Ik schat dat het een uurtje gaat duren, goede schatting?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:31:37 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145706390
Klopt
En kaas is niet nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 19 oktober 2014 @ 18:43:48 #285
414785 sirdanilot
pi_145706848
Oh heb ik het goed gedaan? :D
Hij zit er nu een half uurtje in en is nog lang niet gaar, nog maar een halfuurtje dan maar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:45:41 #286
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145706901
Ligt ook nogal aan je aardappels, sommigen zijn snel gaar, sommigen niet gaar te krijgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:54:45 #287
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145707208
Ik doe ze vantevoren altijd een half minuutje of een minuutje in de magnetron, dan zijn ze van binnen al wat gaar en hoeft alleen de buitenkant nog verder te garen.
IK heb nooit last van glazige aardapppels.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 19 oktober 2014 @ 19:30:14 #288
414785 sirdanilot
pi_145708466
Hmm uurtje erin geweest plus 5 minuutjes onder de hete grill en het is echt perfect, héérlijk ! :D

Alleen net ietsjes te lang onder de grill gedaan,buitenkanten rondom de rand van de schaal beetje verbrand, maar verder prima.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_145723488
Prof koks, ik heb even een vraagje betreffende keukenmachines cq opzetstukken voor een mixer. Voor mijn moeder zoek ik een bij voorkeur klein keukenmachientje of mixer met opzet om wortelstiften en groenteblokjes te kunnen maken. Eigenlijk wil ze geen complete keukenmachine maar wel iets om de groente in deze 2 formaten te snijden. Iemand een idee? Ik hoor graag welk merk en model dit kan.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_145755605
Piet. Ik heb hier 4 konijnenbouten en wilde morgen konijnenstoof maken. Heb jij een lekker recept? Iets met grofgesneden groente en wat ik met geroosterde nieuwe aardappeltjes kan serveren. Ik heb wel wat recepten gevonden, maar die vind ik allemaal op zuurvlees lijken.
  maandag 20 oktober 2014 @ 22:50:23 #291
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145756943
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:26 schreef emmyemmy het volgende:
Piet. Ik heb hier 4 konijnenbouten en wilde morgen konijnenstoof maken. Heb jij een lekker recept? Iets met grofgesneden groente en wat ik met geroosterde nieuwe aardappeltjes kan serveren. Ik heb wel wat recepten gevonden, maar die vind ik allemaal op zuurvlees lijken.
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

zondag 28 maart 2004 @ 19:38 • 119
Pietverdriet
Konijn aan stukken
Kriekenbier
knoflook
peen
peper zout, grove mosterd
ui
Kruid konijn, braad het aan in boter, doe de uien knoflook en peen erbij, net als de rest, stoven tot gaar,
Mmmm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145761033
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


[..]

Klinkt goed! Is de mosterd erg goed te proeven? Ik houd namelijk helemaal niet van mosterd, word al misselijk van de smaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door emmyemmy op 21-10-2014 00:35:28 ]
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:24:40 #293
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145765561
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 00:20 schreef emmyemmy het volgende:

[..]

Klinkt goed! Is de mosterd erg goed te proeven? Ik houd namelijk helemaal niet van mosterd, word al misselijk van de smaak.
Niet erg, maar laat je het gewoon weg als je het niet lekker vind, doe je er een blaadje foelie en een blad laurier bij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145766786
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:14 schreef sirdanilot het volgende:
Nou ja ik ben maar begonnen met de gratin alvast, had geen zin om op piet te wachten ;)

- Aardappels in dunne plakjes gesneden (rauw dus; heb wel recepten gevonden voor gekookt maar ik wilde de aardappels nu juist niet voorkoken)
- Room gemengd met kruiden (peper nootmuskaat chilipeper zout knoflook en beetje soyasaus omdat ik dat toch overal altijd indonder)
- aardappels gestapeld met wat van de room om en om
- beetje kaas erover
-alufolie erover en in de oven

Hopelijk worden de aardappels gaar voordat de bovenkant verbrandt, en/of voordat ik doodga van de honger... ;) Ik schat dat het een uurtje gaat duren, goede schatting?
Wat volgens mij ook wel een rol speelt is hoe hoog je de aardappels stapeld.

Te hoog, dan worden de bovenste rijen wel gaar, maar onderin niet.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:50:23 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145766833
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 09:47 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Wat volgens mij ook wel een rol speelt is hoe hoog je de aardappels stapeld.

Te hoog, dan worden de bovenste rijen wel gaar, maar onderin niet.
Nee, de room gaat koken en dat gaart alle aardappels, een dikke laag duurt natuurlijk wel wat langer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145770156
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet erg, maar laat je het gewoon weg als je het niet lekker vind, doe je er een blaadje foelie en een blad laurier bij
Dat laat ik weg dan. In je recept staat 'kruid konijn', welke kruiden? Oh en hoe lang moet het stoven?
  Redactie Frontpage dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:57:39 #297
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_145770181
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:56 schreef emmyemmy het volgende:

[..]

Dat laat ik weg dan. In je recept staat 'kruid konijn', welke kruiden? Oh en hoe lang moet het stoven?
Lees het recept nog eens goed :P want de kruiden staan erbij :P
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_145771048
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:57 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Lees het recept nog eens goed :P want de kruiden staan erbij :P
Peper en zout?
pi_145771208
Edit, verkeerde topic
Let me see you stripped down to the bone
pi_145779272
Het is trouwens een ander recept geworden. Had nog wat pruimen liggen en heb een recept gevonden met pruim en konijn :) Maar ik zal je recept onthouden Piet!
pi_145790399
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 07:32 schreef Tinuviel het volgende:
Prof koks, ik heb even een vraagje betreffende keukenmachines cq opzetstukken voor een mixer. Voor mijn moeder zoek ik een bij voorkeur klein keukenmachientje of mixer met opzet om wortelstiften en groenteblokjes te kunnen maken. Eigenlijk wil ze geen complete keukenmachine maar wel iets om de groente in deze 2 formaten te snijden. Iemand een idee? Ik hoor graag welk merk en model dit kan.
Moulinex Fresh Express misschien wat ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')