Meer info daarover volgt nog. Vorig jaar duurde het nog een paar weken na de aankondiging voordat de kaartverkoop begon. Het was toen overigens in Gent, ik vermoed dat het daar weer zal zijn.quote:
ah thanks, ik hou het in de gatenquote:Op woensdag 3 september 2014 09:39 schreef falling_away het volgende:
[..]
Meer info daarover volgt nog. Vorig jaar duurde het nog een paar weken na de aankondiging voordat de kaartverkoop begon. Het was toen overigens in Gent, ik vermoed dat het daar weer zal zijn.
Nee nog niet helaas...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:34 schreef Molurus het volgende:
Is er al nieuws ten aanzien van de kaartverkoop?
Het valt ook wel mee hoor, als je in de randstad woont is Gent ruim dichterbij dan Groningen. (Als het weer in Gent is.)quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:03 schreef Revanches het volgende:
InteressantZou er ook graag bij willen zijn. Wel een eindje weg helaas..
En wat als je in Groningen woont?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het valt ook wel mee hoor, als je in de randstad woont is Gent ruim dichterbij dan Groningen. (Als het weer in Gent is.)
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Je zou dan in Gent moeten overnachten ofzo.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 20:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wat als je in Groningen woont?
Ik wilde vorig jaar ook wel heen (ben groot fan van Lawrence Krauss) maar het is toch echt te ver weg voor een avond.
Hij is al eens in Groningen geweest (paar jaar geleden)quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 20:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wat als je in Groningen woont?
Ik wilde vorig jaar ook wel heen (ben groot fan van Lawrence Krauss) maar het is toch echt te ver weg voor een avond.
Klopt, daar was ik wel bij. Maar dat was vrij kort.quote:Op zondag 26 oktober 2014 07:44 schreef Rurik het volgende:
[..]
Hij is al eens in Groningen geweest (paar jaar geleden)
Nee, toen hoorde ik pas achteraf dat ie daar geweest was. Ik moet echt beter opletten op dit soort dingenquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 20:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
PS: Ik heb Krauss inmiddels alweer 2 keer gezien bedenk ik me nu, ook een keer in Amsterdam. Was je daar wel?
Zonde, F&L beter in de gaten houden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, toen hoorde ik pas achteraf dat ie daar geweest was. Ik moet echt beter opletten op dit soort dingen.
Bron: Facebook.quote:Aanstaande maandag begint de ticketverkoop voor Het Denkgelag op 26 januari 2015 met Richard Dawkins in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Wij zijn bijzonder verheugd dat de fysicus Lawrence M. Krauss, met wie Dawkins de documentaire The Unbelievers inblikte, hem zal vergezellen.
Beide heren worden in het gareel gehouden door de Amerikaanse journaliste en sceptica Julia Galef, oprichtster van het Center for Applied Rationality (CFAR).
Samen met enkele kritische tegenstemmen, legt zij onze gasten een aantal prangende vragen voor. Waarin schuilt de kracht van wetenschap? Leidt wetenschap onvermijdelijk tot ongeloof, of zijn religie en wetenschap verzoenbaar? Wat is de beste strategie om wetenschap en rede uit te dragen? Is scherpe kritiek op religie zinvol? Kunnen we van irrationaliteit af raken? Of moeten we ons erbij neerleggen dat de mens nu eenmaal geen rationeel wezen is?
Hou onze website denkgelag.be in de gaten. Daar zal alle info in verband met tickets maandag verschijnen.
Kon jij rij kiezen? Ik kon alleen categorie kiezen, het is parterre 8 geworden. Maar wel mooie seats denk ik.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 30% gewijzigd door Molurus op 03-11-2014 19:53:01 ]Niet meer aanwezig in dit forum.
Nee ik koos gewoon categorie 1 en toen kwam rij 2 stoel 8 en 10 tevoorschijn.quote:Op maandag 3 november 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kon jij rij kiezen? Ik kon alleen categorie kiezen, het is parterre 8 geworden. Maar wel mooie seats denk ik.
quote:
quote:Op maandag 3 november 2014 20:02 schreef Kijkertje het volgende:
Voor mij is er ook een kaartje besteld [ afbeelding ]
Er staan ook stoelen op het podium denk ik. Als je snel genoeg bent is er vast nog wel 1 vrij.quote:Op maandag 3 november 2014 21:39 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben er ook. kaartje voor Cat 1 is besteld, geen idee welke stoel, kan ik dat ergens zien? Oh wacht ik zie het.. welnu helemaal in het hoekienou ja, ga er alleen heen, dus ik ga wel ergens anders zitten mocht er nog ergens een gaatje vrij zijn, als brutale Ollander
Gaat iemand van jullie ook een vraag stellen?quote:Op woensdag 3 september 2014 08:49 schreef falling_away het volgende:
Aanwezigen:
Molurus
Perrin
Kijkertje
falling_away
fir3fly
vaarsuvius
Jij, toch?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Gaat iemand van jullie ook een vraag stellen?
Ik heb je erbij gezet in de OP.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:16 schreef nikao het volgende:
[..]
Ohw nice! nog helemaal niet gezien, ga gelijk tickets bestellen
Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.quote:
Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.
maar jij hebt geen vraag voorbereid Molurus?
wat kosten die kaarten?
Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennettquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:
"Professor Dawkins, as you probably are aware, Lawrence Krauss thinks philosophy is only interesting in sofar that it applies to the empirical world, things we can observe around us. Do you share this thought on philosophy?"
(Dat is een sneer richting filosofie die Krauss regelmatig en met plezier maakt.)
Maar ik sta volledig open voor suggesties.
Deze had ik gemist... kaartjes kosten:quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
wat kosten die kaarten?
thanksquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze had ik gemist... kaartjes kosten:
Golden seat: 40 euro
Categorie 1: 27 euro
Categorie 2: 24 euro
Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Die zit ik nog even terug te kijken, voor de zekerheid.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennett
Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Het rebound effect geldt niet voor iedereen. Discussie hierover heeft altijd zin, er zijn altijd mensen die niet bekend zijn met wetenschappelijke feiten (vooral in Amerika).quote:Op vrijdag 7 november 2014 19:44 schreef nikao het volgende:
[..]
Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.
Oftewel; heeft het uberhaupt wel zin om te discussieren hierover als we weten dat de menselijke psyche zo werkt?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.
Als dat relevant genoeg voor het geheel is uiteraard.
Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaadquote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.
Ja, het is ook een stuk duurder dan de avond met Dennett, Krauss en Pigliucci. Die kaartjes waren 16 euro.quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:38 schreef AmaninFull het volgende:
Minimaal 20 euro voor zo'n avond vind ik onredelijk, anders dan de meelopertjes van Dawkins die vooral komen voor de signeersessies, gaat het mij meer om het meemaken van een leerzame avond, jammer dat het allemaal zo commercieel moet worden uitgebuit.
Niks mis met die tweet, mensen moeten niet zo kleinzerig doen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:44 schreef falling_away het volgende:
[..]
[..]
Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaad
https://twitter.com/RichardDawkins/status/510673802184126465
quote:Op zondag 9 november 2014 00:10 schreef highender het volgende:
"Professor Krauss, I do have a question regarding the multiverse hypothesis, is there, besides the existence of The Republican Party, any other supporting evidence?"
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:43 schreef falling_away het volgende:
Ja ik had verwacht dat het wel iets sneller zou gaan met de kaartverkoop, maar het is dan ook een behoorlijk grote zaal.. Kijk er naar uit
In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten.Daar zal ook niemand je scheef op aankijken.
Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat idioten ook als idioten behandeld worden als ze een domme vraag stellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.
Wow! Wie is het?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:55 schreef Molurus het volgende:
Oh, ik heb trouwens een gegadigde voor het kaartje dat ik overhad.
Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
Dat is helemaal mijn thema!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).
Maar de grootte van het publiek zegt natuurlijk niks over de waarde of waarheid van wat er geboden wordt (zie de levensgrote kerken in de USA bijv.).
Belangrijker vind ik dat wat er besproken wordt ook ondersteund kan worden door empirisch bewijs. Als jij goede wetenschappelijke argumenten hebt tegen wat er besproken wordt op zo'n avond hoor ik het graag. Ik heb namelijk genoeg van zulke argumenten tegen de sprookjes in de heilige boeken.
Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:16 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is helemaal mijn thema!
Toch voel ik me niet aangetrokken ;-(. Zullen de sprekers wel zijn (doen me denken aan de revenge of the nerds).
Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.quote:En wat hebben kerken in de USA er mee te maken?
En hoe bedoel je 'ik heb genoeg van zulke argumenten tegen sprookjes ģn de heilige boeken?' Ben je op een missie of zo?
Nou, nou, nou. Beetje respect graagquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:34 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.
Kan natuurlijk dat jou dit niet aanspreekt maar ik vind het een beetje zielig om ze te vergelijken met revenge of the nerds.
[..]
Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.
Ik ben niet op een missie maar word vaak genoeg geconfronteerd met mensen die mij proberen te bekeren ja.. maar dat heeft meer met mijn verleden te maken. Probeer dus altijd goede argumenten klaar te hebben staan in dat soort discussies.
Wat is nou eigenlijk je punt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.
'Gepassioneerd door de constante tegendruk'. Tsja, l'enfer c'est les autres....arme nerds ;-) Als iedereen nou eens niet zo vervelend deed en hen gewoon gelijk gaf.
Ik heb natuurlijk heel weinig clues maar ik krijg de indruk dat je van het ene in het andere uiterste bent geschoten. Zie je vaker op dit forum. Rebound effect en zo, is spychologisch....
Cognitieve dissonantie. Stiekem baalt hij als een stekker dat hij geen kaartje heeft, en is nu voor zichzelf alle redenen aan het opnoemen waarom hij er eigenlijk niet bij wil zijn.quote:
Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hier een leuk stukje over de beide heren:
http://rationallyspeaking(...)-physicist-with.html
En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hier een leuk stukje over de beide heren:
http://rationallyspeaking(...)-physicist-with.html
quote:Op maandag 26 januari 2015 01:06 schreef vaarsuvius het volgende:
Bah, Ik ga niet komen, heb dit weekend een extra werk opdracht gekregen die ik niet kan negeren en daarvoor moet ik op maandag naar Emmen. Theoretisch zou ik het nog kunnen halen maar dat wordt me teveel gestress. Ik kijk uit naar jullie verslag! En veel plezier.
Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.quote:Op maandag 26 januari 2015 00:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.
Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme. Het zjin ook geen humanisten bijvoorbeeld, maar nihilisten, die zich baseren op fysicalisme, extreem reductionisme en scientisme. Net als religieuze fundamentalisten is men 100 procent overtuigd van het eigen gelijk en is men intolerant tegenover andersdenkenden. Men voert een schreeuwerige strijd in de media en op internet tegen iedereen die niet vindt dat de mens volledig beschreven kan worden als een zinloos fysisch systeem.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:59 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.
Wat jij blijkbaar denkt is dat iedereen op zo'n avond deze heren dermate aanbidt dat alles wat ze zeggen al bij voorbaat juist is. Natuurlijk niet.
Ik vind dat je dan juist wel zou moeten gaan om eens een flink kritische vraag te stellen!
Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme.
Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf beweren.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.
Zou je dan eens een, of liever een paar, uitspraken noemen van die 'militante atheisten' kunnen noemen die je extremistisch of fundamentalistisch vindt?quote:Op maandag 26 januari 2015 19:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf zeggen.
In tegenstelling tot sommige mensen loop ik nooit ergens tegenaan dat niet bestaat.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.
Spannend hoor. En dat is natuurlijk veel minder mooi, logisch of waardig dan zonder enige grond verklaren dat het bovenstaande slechts een 'deel van de werkelijkheid is'.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De fout die men maakt is dat men een deel van de werkelijkheid neemt (de waarneming van dingen in ruimte en tijd die we fysische verschijnselen noemen en die onderzocht en geanalyseerd worden om te kijken hoe ze werken (wetenschap)), en vervolgens zonder enige grond verklaart dat dat alles is. Dat daarmee onze hele werkelijkheid beschreven wordt.
(Boem, een filosofisch punt recht op de neus van de vuurvlieg. Even kijken of hij iets in de gaten heeft.)
Je bedoelt dat er bij jou niets anders is? Dat heet eliminatief materialisme, zoals bij Dennet, Churchland en zo. Die claimen dat ze niet bewust zijn. Een soort omgekeerde Descartes: 'Ik ben een biologische robot, dus ik ben niet bewust.' Of: 'Ik ben niet, dus ik denk niet'. Dat is evident onjuist, aangezien je minimaal die stelling moet denken om hem voor waar aan te nemen. En daarmee wordt hij onwaar.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Spannend hoor. En dat is natuurlijk veel minder mooi, logisch of waardig dan zonder enige grond verklaren dat het bovenstaande slechts een 'deel van de werkelijkheid is'.
Prachtig staaltje filosofie Jerry. Stuur het op naar de heer Pigliucci, hij zal er vast compleet van ondersteboven zijn.
In theorie zou ik dat geweest kunnen zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:14 schreef Isegrim het volgende:
Mijn vriend zag iemand op Fok kijken toen we in de signeerrij stonden. Wie van jullie was dat?![]()
Same here. Geen nieuwe dingen, wel grote amusementswaarde.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:14 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond het een leuke avond. Niet per se nieuwe dingen gehoord, maar ik heb me heel goed vermaakt en vond het een leuk publiek.
Ik durf het je niet te zeggen, nooit gezien volgens mij.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:33 schreef Isegrim het volgende:
Krauss is een leuke spreker.Die gast die het aankondigde, is dat niet degene die ook in Proefkonijnen zat?
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:37 schreef Isegrim het volgende:
De man van de wijn vroeg aan mijn vriend wat voor evenement het was. Toen mijn vriend dat in het kort had uitgelegd vroeg hij 'of dat die in die rolstoel was'.
Lieven Scheire.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik durf het je niet te zeggen, nooit gezien volgens mij.Ik kende hem in elk geval niet, maar hij was erg geestig.
Zou ik ook kunnen zijn geweest.. ongeveer een kwartier voor het begin stond ik boven.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:14 schreef Isegrim het volgende:
Mijn vriend zag iemand op Fok kijken toen we in de signeerrij stonden. Wie van jullie was dat?
Je zag dat Krauss direct reageert, had steeds snel zijn antwoord klaar, meestal met wat humor. Terwijl Krauss dan bezig was zag je Dawkins goed nadenken en kwam vervolgens ook scherp uit de hoek. Zoals helemaal op het einde als antwoord op de laatste vraag over de vergelijking religie - computervirus. Was wel goed gevonden en hij was dat ter plekke aan het verzinnen. M.a.w. ze vulden elkaar wel goed aan vond ik.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
In theorie zou ik dat geweest kunnen zijn.(Groen vest)
[..]
Same here. Geen nieuwe dingen, wel grote amusementswaarde.
Ik denk wel dat we geluk hebben gehad dat Krauss is aangeschoven. Met alleen Dawkins zou de avond denk ik een stuk saaier zijn geweest.
Wij een stukje eerder volgens mij.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:43 schreef falling_away het volgende:
[..]
Zou ik ook kunnen zijn geweest.. ongeveer een kwartier voor het begin stond ik boven.
Eigenlijk wel een beetje voorspelbaar. Dit trekt toch de fanatiekelingen en dat zijn nu eenmaal meestal mannen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wij een stukje eerder volgens mij.
Lag het trouwens aan mij of was de verhouding mannen-vrouwen nogal in het voordeel van de mannen?
Hoog tijd om daar wat aan te doen dan.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eigenlijk wel een beetje voorspelbaar. Dit trekt toch de fanatiekelingen en dat zijn nu eenmaal meestal mannen.
Dat is eigenlijk ook een van de voornaamste redenen dat ik figuren zoals Dawkins en eventuele "voorstellingen" van hem vermijd. Wat is de meerwaarde van zoiets bekijken als je toch voornamelijk aan het jaknikken bent? Niet dat het verder geen vermakelijke vent zou zijn trouwens.quote:
Ik ben niet zo gauw uitgekeken op Dawkins, vind het een heerlijke man. Krauss ook trouwens. En ik heb wellicht geen nieuwe feiten geleerd, maar wel wat interessante invalshoeken gehoord.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk ook een van de voornaamste redenen dat ik figuren zoals Dawkins en eventuele "voorstellingen" van hem vermijd. Wat is de meerwaarde van zoiets bekijken als je toch voornamelijk aan het jaknikken bent? Niet dat het verder geen vermakelijke vent zou zijn trouwens.
Eerlijke vraag trouwens, ik ben zelf nooit bij iets dergelijks geweest. Als ik op youtube dat soort bijeenkomsten bekijk ben ik er ook al binnen een paar minuten op uitgekeken.
Ik ken het. Bij bijeenkomsten over taal of literatuur ben ik als man extreem in de minderheid.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoog tijd om daar wat aan te doen dan.![]()
Ik zei gisteren al; was ik vrijgezel geweest, dan was ik daar op zoek gegaan naar een partner. Meteen raakvlakken en keus genoeg.
Bewondering speelt ook een stevige rol. Vergelijk het met muziek. Live zien is tof.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:33 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk ook een van de voornaamste redenen dat ik figuren zoals Dawkins en eventuele "voorstellingen" van hem vermijd. Wat is de meerwaarde van zoiets bekijken als je toch voornamelijk aan het jaknikken bent? Niet dat het verder geen vermakelijke vent zou zijn trouwens.
Eerlijke vraag trouwens, ik ben zelf nooit bij iets dergelijks geweest. Als ik op youtube dat soort bijeenkomsten bekijk ben ik er ook al binnen een paar minuten op uitgekeken.
Dat ook.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bewondering speelt ook een stevige rol. Vergelijk het met muziek. Live zien is tof.
Ik zou exact hetzelfde hebben hoor. Het blijven toch indrukwekkende persoonlijkheden.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat ook.Ik heb idd veel bewondering voor Dawkins en vond het daarom supertof om hem eens In Het Echt te zien.
Was ook echt een tikje zenuwachtig bij het signeren.
Ik snap sowieso niet helemaal waarom Dawkins nu precies wordt neergezet als 'de profeet van het atheļsme'. Als je het mij vraagt is er geen enkele atheļst die dat zo ziet, en het lijkt me dat er wel fanatieker atheļsten in aanmerking komen voor die titel.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:27 schreef Isegrim het volgende:
Wat ook wel een beetje speelt: Dawkins wordt natuurlijk ook vaak op een bepaalde manier neergezet in de media: rabiaat anti-religieus en ook enkel maar daarmee bezig, op het obsessieve af. Ik wilde wel eens zien hoe hij nou echt is. Ik vond hem erg bedachtzaam. Hij was veel minder aan het woord dan Krauss, maar įls hij aan het woord was, had hij zonder uitzondering iets zinnigs bij te dragen.
Nou ja... Ik heb 'm ook wel een paar keer bezig gezien in gesprekken met religieuze figuren waarbij hij zich nogal liet gaan. Da's natuurlijk koren op de molen van critici.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet helemaal waarom Dawkins nu precies wordt neergezet als 'de profeet van het atheļsme'. Als je het mij vraagt is er geen enkele atheļst die dat zo ziet, en het lijkt me dat er wel fanatieker atheļsten in aanmerking komen voor die titel.
Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat hij een evolutiebioloog is, en dat hij - hoewel hij religie bekritiseert - maar zelden echt in debat gaat over religie.
Want als men bijvoorbeeld Christopher Hitchens had uitgeroepen tot 'de profeet van het atheļsme' dan had dat publieke debat er heel anders uitgezien denk ik.
Dat de religieuze kritiek op zijn vakgebied hem ertoe zet om uitgesproken kritiek te hebben op religie, daar heb ik alle begrip voor. Maar persoonlijk hoor ik hem liever praten over zijn vakgebied dan over religie. Wat betreft dat laatste zijn er veel betere critici voorhanden.
Andersom nog veel erger.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja... Ik heb 'm ook wel een paar keer bezig gezien in gesprekken met religieuze figuren waarbij hij zich nogal liet gaan. Da's natuurlijk koren op de molen van critici.
Absoluut! Daarom vind ik termen als 'militant', 'fundamentalistisch' of zelfs 'extremistisch' atheļsme zo debiel.quote:
Dat was ook een beetje mijn punt. Het is niet bepaald de beste vertegenwoordiger van het atheļsme, en het lijkt me dat dat voor gelovigen juist heel wenselijk is: zolang men met Dawkins bezig is is men niet bezig met mensen zoals bijvoorbeeld Hitchens, Harris of Dennett.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja... Ik heb 'm ook wel een paar keer bezig gezien in gesprekken met religieuze figuren waarbij hij zich nogal liet gaan. Da's natuurlijk koren op de molen van critici.
Hitchens was zeker fel. Maar wat ik belangrijker vind: hij had veel meer verstand van religie dan Dawkins.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:44 schreef Isegrim het volgende:
Hitchens was wel een stukje gemener ja.Maar ook Hitchens vind ik heerlijk.
Dat geloof ik ook wel ja.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hitchens was zeker fel. Maar wat ik belangrijker vind: hij had veel meer verstand van religie dan Dawkins.
Logisch overigens, aangezien ze een heel ander perspectief hadden. Hitchens richtte zich op de inhoud van religie terwijl Dawkins vooral bezig is met aantonen dat het allemaal onzin is.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hitchens was zeker fel. Maar wat ik belangrijker vind: hij had veel meer verstand van religie dan Dawkins.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:27 schreef Isegrim het volgende:
Wat ook wel een beetje speelt: Dawkins wordt natuurlijk ook vaak op een bepaalde manier neergezet in de media: rabiaat anti-religieus en ook enkel maar daarmee bezig, op het obsessieve af. Ik wilde wel eens zien hoe hij nou echt is. Ik vond hem erg bedachtzaam. Hij was veel minder aan het woord dan Krauss, maar įls hij aan het woord was, had hij zonder uitzondering iets zinnigs bij te dragen.
Nou in dit filmpje roept hij wel degelijk letterlijk op tot militant atheļsme.. Vanaf ongeveer 4:00quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar om hem een militante extremistische atheist te noemen![]()
![]()
Hij gebruikt dat woord hier wel met een knipoog en niet als oproep om gewapend de straat op te gaan als een atheļstische versie van IS.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:00 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nou in dit filmpje roept hij wel degelijk letterlijk op tot militant atheļsme.. Vanaf ongeveer 4:00
De reactie van het publiek is veelzeggend.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:00 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nou in dit filmpje roept hij wel degelijk letterlijk op tot militant atheļsme.. Vanaf ongeveer 4:00
Bedoel je dit nu zelf sarcastisch? Als je het hele filmpje bekijkt is het een mooi voorbeeld van Dawkins' sarcastische toon. Het zou me niet verbazen als creationisten dat stukje zouden gebruiken om te "bewijzen" dat hij werkelijk oproept tot militant atheismequote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:00 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb ook nooit echt z'n werk gelezen dus voor mij is de man niet veel meer dan een populaire internet-atheist die dingen schrijft en zegt waar ik het hoogstwaarschijnlijk mee eens ben.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bewondering speelt ook een stevige rol. Vergelijk het met muziek. Live zien is tof.
Hij heeft ook heel veel populairwetenschappelijke boeken geschreven en documentaires gemaakt die niets met religie te maken hebben.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb ook nooit echt z'n werk gelezen dus voor mij is de man niet veel meer dan een populaire internet-atheist die dingen schrijft en zegt waar ik het hoogstwaarschijnlijk mee eens ben.
Yep.. Dat is precies wat ook gebeurt. Was idd niet serieus bedoeld maar wilde aangeven dat dit de beeldvorming van Dawkins in die richting duwt bij creationisten.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bedoel je dit nu zelf sarcastisch? Als je het hele filmpje bekijkt is het een mooi voorbeeld van Dawkins' sarcastische toon. Het zou me niet verbazen als creationisten dat stukje zouden gebruiken om te "bewijzen" dat hij werkelijk oproept tot militant atheisme
Ja, die hebben per definitie een gebrek aan gevoel voor humor.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:15 schreef falling_away het volgende:
[..]
Yep.. Dat is precies wat ook gebeurt. Was idd niet serieus bedoeld maar wilde aangeven dat dit de beeldvorming van Dawkins in die richting duwt bij creationisten.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:20 schreef Isegrim het volgende:
Heel ver weg ben ik ook in beeld denk ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee, de meeste mensen zoeken toch een partner die een beetje hetzelfde denkt op levensbeschouwelijke gebied.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoog tijd om daar wat aan te doen dan.![]()
Ik zei gisteren al; was ik vrijgezel geweest, dan was ik daar op zoek gegaan naar een partner. Meteen raakvlakken en keus genoeg.
Hij kan redelijk goed schrijven, zijn wetenschapsboek voor kinderen (of jongeren) is een erg goed kado als je nog familieleden hebt in die leeftijdscategorie. Al weet ik niet of het ook in het Nederlands bestaat.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik heb ook nooit echt z'n werk gelezen dus voor mij is de man niet veel meer dan een populaire internet-atheist die dingen schrijft en zegt waar ik het hoogstwaarschijnlijk mee eens ben.
Ik denk dat meespeelt dat hij qua wetenschap al een paar jaar 'met pensioen' is. En zich nu meer met dat lezingen circuit en zijn foundation bezig houdt.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:50 schreef Molurus het volgende:
Maar op de een of andere manier blijft vooral het beeld van publieke atheļst hangen. Nu doet hij zelf ook niet bijster veel om dat beeld te bestrijden, maar het is jammer dat al het andere daardoor een beetje buiten beeld blijft. Als wetenschapper is Dawkins in mijn ogen veel interessanter.
Deze bedoel je, denk ik?quote:Op woensdag 28 januari 2015 02:48 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Hij kan redelijk goed schrijven, zijn wetenschapsboek voor kinderen (of jongeren) is een erg goed kado als je nog familieleden hebt in die leeftijdscategorie. Al weet ik niet of het ook in het Nederlands bestaat.
Idemquote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:53 schreef Fir3fly het volgende:
Leuk dat iedereen een goede avond had. Ik kon er helaas niet bij zijn, hopelijk volgende keer.
Toch is ook dat de 'Richard Dawkins Foundation for Reason and Science'. Niet de 'Richard Dawkins Foundation for Atheism'.quote:Op woensdag 28 januari 2015 02:49 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik denk dat meespeelt dat hij qua wetenschap al een paar jaar 'met pensioen' is. En zich nu meer met dat lezingen circuit en zijn foundation bezig houdt.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:53 schreef Fir3fly het volgende:
Leuk dat iedereen een goede avond had. Ik kon er helaas niet bij zijn, hopelijk volgende keer.
Daar ga ik jullie beide aan houden.quote:
Ik was in Oostenrijk een essay aan het schrijven over de (sociaal) filosofische onderbouwing voor de legalisatie van drugs in Ierland.quote:
https://www.youtube.com/results?search_query=krauss+and+dawkinsquote:Op woensdag 28 januari 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
Overigens ook opvallend dat Krauss hier 'strak in het pak' was. Van voorgaande optredens was ik vrijetijdskleding en all star schoentjes gewend.
Maar dat zal wel zijn om niet al te zeer uit de toon te vallen naast Dawkins.
Ik had die helemaal gemist eigenlijk. Net even bijgelezen. Hij heeft er kennelijk wel excuses voor gemaakt. Inderdaad beetje domme actie.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:31 schreef DustPuppy het volgende:
Ik ben ondanks dat een groot fan van zijn boeken ben, een beetje afgehaakt bij de persoon Richard Dawkins, na die hele sneue 'Dear Muslima' episode.
Gruwelijk domme actie. En dan de aansluitende periode waarin hij niet op een convention wou komen als Rebecca Watson er ook was. Echt heel kinderachtig.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik had die helemaal gemist eigenlijk. Net even bijgelezen. Hij heeft er kennelijk wel excuses voor gemaakt. Inderdaad beetje domme actie.
Beetje jammer.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Gruwelijk domme actie. En dan de aansluitende periode waarin hij niet op een convention wou komen als Rebecca Watson er ook was. Echt heel kinderachtig.
quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind vooral de 'not so bad'-fallacy vervelend. Dawkins zou beter moeten weten.
quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind vooral de 'not so bad'-fallacy vervelend. Dawkins zou beter moeten weten.
Misschien wel als Isegrim haar exemplaar van mijn boek laat signerenquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Daar ga ik jullie beide aan houden.
Wanneer komt het uit?quote:Op donderdag 29 januari 2015 08:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien wel als Isegrim haar exemplaar van mijn boek laat signerenWat nog wel even op zich laat wachten, trouwens
Is het wachten op je boek, of op het moment dat je beroemd wordt?quote:Op donderdag 29 januari 2015 08:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien wel als Isegrim haar exemplaar van mijn boek laat signerenWat nog wel even op zich laat wachten, trouwens
Ooit. Heb alleen nog maar een schrijfplan.quote:
quote:Op donderdag 29 januari 2015 10:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ooit. Heb alleen nog maar een schrijfplan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
Dan koop ik dat en signeer je dat maar. Alleen je proefschrift zal vast niet begrijpelijk zijn voor een leek?quote:Op donderdag 29 januari 2015 10:05 schreef Haushofer het volgende:
Dat eersteMoet eerst nog een proefschrift verdedigen
Ik heb aangetoond hoe je, uitgaande van symmetrieėn, op algebraļsche wijze Newtons zwaartekrachttheorie kunt afleiden. De methode is analoog aan hoe je in het Standaardmodel interacties introduceert. Je krijgt dan Newtons zwaartekrachttheorie in de taal van Einsteins algemene relativiteitstheorie: zwaartekracht als gekromde ruimtetijd. Omdat de afleiding algebraļsch is hebben we Newtons theorie ook kunnen uitbreiden naar andere gevallen, bijvoorbeeld voor snaren en branen, en hebben we de theorie zogenaamd supersymmetrisch kunnen maken (een symmetrie waarvan veel fysici vermoeden dat we die experimenteel nog zullen tegenkomen).quote:Op donderdag 29 januari 2015 10:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan koop ik dat en signeer je dat maar. Alleen je proefschrift zal vast niet begrijpelijk zijn voor een leek?Waar gaat het over?
quote:Op donderdag 29 januari 2015 10:24 schreef Molurus het volgende:
[..]Ja, een roman laat nog langer op zich wachtenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
Ik zit niet in het vakgebied, maar het klinkt eigenlijk best wel relevant.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 08:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb aangetoond hoe je, uitgaande van symmetrieėn, op algebraļsche wijze Newtons zwaartekrachttheorie kunt afleiden. De methode is analoog aan hoe je in het Standaardmodel interacties introduceert. Je krijgt dan Newtons zwaartekrachttheorie in de taal van Einsteins algemene relativiteitstheorie: zwaartekracht als gekromde ruimtetijd. Omdat de afleiding algebraļsch is hebben we Newtons theorie ook kunnen uitbreiden naar andere gevallen, bijvoorbeeld voor snaren en branen, en hebben we de theorie zogenaamd supersymmetrisch kunnen maken (een symmetrie waarvan veel fysici vermoeden dat we die experimenteel nog zullen tegenkomen).
De motivatie van dit onderzoek kwam vanuit de holografische hoek, maar da's nogal technisch
Denk het niet, het is niet zo'n "hip" onderwerp in de zin dat het veel aandacht krijgt, ook niet in ons vakgebied. Maar wel erg leukquote:Op vrijdag 30 januari 2015 08:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zit niet in het vakgebied, maar het klinkt eigenlijk best wel relevant.![]()
Is het enigszins leesbaar voor leken? Kunnen wij artikelen erover verwachten in populairwetenschappelijke bladen?
Ga je die t.z.t. ook ergens publiek online zetten?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 08:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wel erg leukHet zou voor leken wel enigszins te begrijpen zijn, denk ik.
Ik noemde hem geen 'extremistische atheist'. Dat heeft Jigzoz ervan gemaakt. Ik scheef 'radicale atheist', en dat is hij.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:45 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar om hem een militante extremistische atheist te noemen![]()
![]()
Wacht even, de ene gepensioneerde wetenschapper verwijt de andere gepensioneerde wetenschapper dat hij gepensioneerd is?quote:Wilson answered: “There is no dispute between me and Richard Dawkins and there never has been, because he’s a journalist, and journalists are people that report what the scientists have found and the arguments I’ve had have actually been with scientists doing research.”
Maar dat is toch hetzelfde artikel als waar ik naar verwees?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 17:40 schreef Molurus het volgende:
Hier een artikel over dat conflict tussen Dawkins en Wilson:
http://www.theguardian.co(...)rnalist-by-eo-wilson
Vooral dit viel me op:
[..]
Wacht even, de ene gepensioneerde wetenschapper verwijt de andere gepensioneerde wetenschapper dat hij gepensioneerd is?
Ik kende die hele Wilson niet, maar dit klinkt echt heel kinderachtig.
Kijk, als dat het niveau is..... Dit is een domme vraag, met een verborgen aanname, en levert daarom een nutteloos antwoord op. De juiste vraag gaat over de aanname, en luidt: wat is volgens u realiteit?quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook tijdens de discussieavond (debatavond wilden ze het niet noemen) werd aan hem gevraagd: bent u nou een voorvechter van het atheisme, of een voorvechter van de realiteit? Hij gaf aan: dat laatste.
Klopt. Ik was gelijk zelf aan het googlen geslagen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 17:55 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar dat is toch hetzelfde artikel als waar ik naar verwees?
Dat vindt jij omdat je geen fan bent van Dawkins?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 17:55 schreef JerryWesterby het volgende:
Mmm, ik heb nog wel een poos na zitten denken over mijn opmerking: 'Mocht iemand het niet weten: E.O. Wilson is...etc.', omdat ik mensen hier niet wilde beledigen door onderschatting, maar Wilson is toch echt een veel grotere naam dan Dawkins.
Los van het feit dat het toeschrijven van uitspraken aan Dawkins die hij niet zelf doet neerkomt op een stromanbenadering, dat jij een solipsist bent weten we nu wel.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kijk, als dat het niveau is..... Dit is een domme vraag, met een verborgen aanname, en levert daarom een nutteloos antwoord op. De juiste vraag gaat over de aanname, en luidt: wat is volgens u realiteit?
Dawkins doet er a priori een aanname over, die hij niet noemt (de realiteit is dat wat we waarnemen), en begint daarna met redeneren.
Nee hoor, dat is naar mijn beste weten zoals het is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vindt jij omdat je geen fan bent van Dawkins?
Hij doet die aanname in zijn boeken.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Los van het feit dat het toeschrijven van uitspraken aan Dawkins die hij niet zelf doet neerkomt op een stromanbenadering, dat jij een solipsist bent weten we nu wel.
* Molurus drukt disconnectknop in, want hij is voor JW toch maar een illusie.
Grappig, je kent hem dus nauwelijks. Ik kan je verzekeren dat hij een gruwelijke hekel heeft aan het soort feminisme dat het heeft over ''older white privileged male'.quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:55 schreef Isegrim het volgende:
Dat is zonder meer het geval, maar het is wel een typische 'older white privileged male'-opmerking waar ik als feminist ook kromme tenen van krijg. Dus de irritatie daarover snap ik wel.
Hij zou beter moeten weten wat betreft zijn uitgangspunten, niet wat betreft zijn uitspraken (en er zijn er velen van die aard), aangezien hij daarin gezien zijn uitgangspunten vrij konsekwent is.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:13 schreef Fir3fly het volgende:
Dat ik hem graag lees en hoor spreken betekent dat ik het overal over eens moet zijn met hem of dat ik zijn mening zou moeten weten over elk mogelijk onderwerp...? Ik pretendeer volgens mij nergens een Dawkins-kenner te zijn; ik heb lang niet alles van hem gelezen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Grappig, je kent hem dus nauwelijks. Ik kan je verzekeren dat hij een gruwelijke hekel heeft aan het soort feminisme dat het heeft over ''older white privileged male'.
Underdog?quote:Die 'dear Muslima' affaire en de 'not so bad' fallacy is misschien wel een leuk onderwerp voor een topic, als iemand geinteresseerd is. Aangezien ik het graag opneem voor de underdog wil ik Dawkins hier wel verdedigen.
De wereld is wat mij betreft inderdaad zinloos en enkel fysisch. Maar waarom zou je daarnaar moeten leven?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hij zou beter moeten weten wat betreft zijn uitgangspunten, niet wat betreft zijn uitspraken (en er zijn er velen van die aard), aangezien hij daarin gezien zijn uitgangspunten vrij konsekwent is.
Natuurlijk heeft hij op een bepaald letterlijk en 'autistisch' niveau gelijk met die dear muslima tekst. Dat is de manier waarop hij denkt. Maar dat letterlijke, reductionistische, fysicalistische niveau is niet het niveau waarop onze menselijke wereld zich afspeelt. In feite is dit de kern van waar het om gaat: de stelling dat de mens te reduceren is tot, en daarom niets meer is dan, een fysisch systeem. Dawkins accepteert daarvan de konsekwenties. De meeste mensen die in blijde geloofsijver zijn stelling onderschrijven en verdedigen volgen de konskewenties ervan niet. Ze gaan gewoon door met leven alsof ze wel degelijk meer zijn dan een organisme, en hun leven zinvol is, betekenis heeft etc. Ook Dawkins doet dat natuurlijk het grootste deel van zijn tijd. Dat is eigenlijk hypocriet. Je hoort dan je stelling in twijfel te trekken en te gaan nadenken over hoe het werkelijk zit.
Eigenlijk is dat de kernvraag: hoe is het mogelijk dat een wereld van zinloze materie leidt tot zinvol bewustzijn.
Of de wereld is zinvol, of hij is zinloos. Eén van beide is het geval. Óf zinloze materie is fundamenteel, óf zinvol bewustzijn is fundamenteel. Één van die dingen is correct en het andere is fout.
Zal best wel, maar het was voor mij ook nieuw, en voor anderen in de topic ook voor zover ik zag, en ik vind het leuker om zelf te argumenteren dan om van alles na te lezen....quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat ik hem graag lees en hoor spreken betekent dat ik het overal over eens moet zijn met hem of dat ik zijn mening zou moeten weten over elk mogelijk onderwerp...? Ik pretendeer volgens mij nergens een Dawkins-kenner te zijn; ik heb lang niet alles van hem gelezen.
Ik kende die hele affaire niet en vind het een vrij trieste en dus wat teleurstellende actie.
[..]
Underdog?
Ik zou zeggen, wat let je? Maar lijkt me dat elk mogelijk argument voor of tegen wel zo'n beetje gegeven is sindsdien?
Ik wil er best over discussiėren hoor. Kom ik ook nog eens in het voormalige WFL, wat vroeger mijn voornaamste hangout was, in een vorig Fok!-leven.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:29 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zal best wel, maar het was voor mij ook nieuw, en voor anderen in de topic ook voor zover ik zag, en ik vind het leuker om zelf te argumenteren dan om van alles na te lezen....
Als het mogelijk is er niet naar te leven betekent dat dat het niet zo is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De wereld is wat mij betreft inderdaad zinloos en enkel fysisch. Maar waarom zou je daarnaar moeten leven?
Wat is WFL? (heb geen vorig Fok!-leven).quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wil er best over discussiėren hoor. Kom ik ook nog eens in het voormalige WFL, wat vroeger mijn voornaamste hangout was, in een vorig Fok!-leven.
We doen alsof het zinvol is, maar dat maakt het nog niet zinvol.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als het mogelijk is er niet naar te leven betekent dat dat het niet zo is.
Simpele logica volgens mij.
Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:34 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat is WFL? (heb geen vorig Fok!-leven).
OK, dus jij doet voortdurend alsof? Jij leeft een nepleven?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
We doen alsof het zinvol is, maar dat maakt het nog niet zinvol.
Met dezelfde redenering zou je kunnen beweren dat God bestaat, want je kunt immers bidden en naar de kerk gaan etc...?
OK, herinnert me aan mijn eerste posts op Fok forum. Toen werd me aangeraden te verdwijnen uit Wetenschap en Technologie ;-)quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing.
Zo voelt het niet natuurlijk. Maar het is wel zo. Ik geef zin aan mijn leven, maar ik geloof niet dat het leven een intrinsieke zin heeft. Sterker nog, dat zou me vreselijk lijken als dat zo was. De zinloosheid van het leven is een bevrijdende gedachte. Voor mij dan toch.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:39 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK, dus jij doet voortdurend alsof? Jij leeft een nepleven?
Ik geloof er niks van.
Hoe weet je dan dat het wel zo is, terwijl je 'natuurlijk' voelt dat het niet zo is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zo voelt het niet natuurlijk. Maar het is wel zo. Ik geef zin aan mijn leven, maar ik geloof niet dat het leven een intrinsieke zin heeft. Sterker nog, dat zou me vreselijk lijken als dat zo was. De zinloosheid van het leven is een bevrijdende gedachte. Voor mij dan toch.
Omdat als het leven zin zou hebben, ik dus maar op één manier zou kunnen/mogen leven. Nu kan ik gewoon zelf bepalen hoe ik wil leven. Ik bedenk mijn eigen zin.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat het wel zo is, terwijl je 'natuurlijk' voelt dat het niet zo is.
Lijkt een soort schizofrenie of zo hoor. Rationeel kan ik dat niet plaatsen.
Ik snap niet waarom je zin wil geven aan je leven en het je tegelijkertijd vreselijk lijkt als het dat heeft...
Je hebt het hier zo te zien over twee zinnen: jouw zin en een andere zin. Hoe verschilt de ene van de andere, en wat is die andere?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Omdat als het leven zin zou hebben, ik dus maar op één manier zou kunnen/mogen leven. Nu kan ik gewoon zelf bepalen hoe ik wil leven. Ik bedenk mijn eigen zin.
Metafysisch betekent gewoon: wat ten grondslag ligt aan de fysica. Waarom zou de fysica de grond van alles zijn? Je kan immers altijd verder vragen. Wat is fysica? Wat is 'fysisch'? Wat is een universum. Waarom is er een universum. Waarom bevat het levende wezens. Waarom zijn die wezens bewust. Etc.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:06 schreef Isegrim het volgende:
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat er iets metafysisch bestaat.
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 15:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ga je die t.z.t. ook ergens publiek online zetten?Zou hem in elk geval wel willen lezen.
Gaat weer uit van materialisme, maar dat is nu juist wat ter discussie staat.quote:
Maar Haushofer, jij bent duidelijk van de fysica, respect man! ;-). Maar hoe denk jij er over?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.
Dank voor de link!quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.
Voor mij niet hoor.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Gaat weer uit van materialisme, maar dat is nu juist wat ter discussie staat.
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:44 schreef JerryWesterby het volgende:
. In feite is dit de kern van waar het om gaat: de stelling dat de mens te reduceren is tot, en daarom niets meer is dan, een fysisch systeem. Dawkins accepteert daarvan de konsekwenties. De meeste mensen die in blijde geloofsijver zijn stelling onderschrijven en verdedigen volgen de konskewenties ervan niet. Ze gaan gewoon door met leven alsof ze wel degelijk meer zijn dan een organisme, en hun leven zinvol is, betekenis heeft etc. Ook Dawkins doet dat natuurlijk het grootste deel van zijn tijd. Dat is eigenlijk hypocriet. Je hoort dan je stelling in twijfel te trekken en te gaan nadenken over hoe het werkelijk zit.
Eigenlijk is dat de kernvraag: hoe is het mogelijk dat een wereld van zinloze materie leidt tot zinvol bewustzijn.
Of de wereld is zinvol, of hij is zinloos. Eén van beide is het geval. Óf zinloze materie is fundamenteel, óf zinvol bewustzijn is fundamenteel. Één van die dingen is correct en het andere is fout.
Dawkins had het toch ook over een brief die hij ooit had ontvangen van een man die zijn jarenlange depressies weet aan The Selfish Gene?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.
Lukt het je niet, tsja dat is minder leuk en ik kan me voorstellen dat dat tot depressiviteit zal leiden
Waarover precies?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:29 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar Haushofer, jij bent duidelijk van de fysica, respect man! ;-). Maar hoe denk jij er over?
Volgens mij hoef je die zin niet te maken, maar is die er al. Jij hebt deze tekst geschreven omdat je vond dat het zin had. Maar zelfs als je die zin eerst zou moeten maken, is alleen al het feit dat je dat kan in strijd met dat gezichtspunt van buitenaf. Dat gezichtspunt van buitenaf is dus niet compleet. Het bevat jou niet. Wel jou het biologisch systeem dat zich gedraagt volgens de natuurwetten, maar niet jou de mens.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.
Lukt het je niet, tsja dat is minder leuk en ik kan me voorstellen dat dat tot depressiviteit zal leiden
Stel je voor dat je je door zo'n maf idee als memes laat inspireren om feminisme en sociale rechtvaardigheid te omarmen. Sociale rechtvaardigheid is dan toch ook maar een meme? Het ene meme is niet beter dan het andere. Alleen succesvoller in replicatie.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:13 schreef Isegrim het volgende:
http://dianacrowscience.com/why-is-dawkins-an-asshole/
Waarom niet? Omdat je erin wil geloven?quote:
Goede boodschap. Probeer ik ook meestal. Lukt eigenlijk alleen echt als ik op kan gaan in waar ik mee bezig ben. Als ik op dit forum kijk lukt het helemaal niet ;-) Maar nu we hier toch zijn, als inderdaad leuke bezigheid (tenslotte zei Socrates dat een niet onderzocht leven het niet waard is om geleefd te worden) wat denk jij dat realiteit is?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 08:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarover precies?Krijg de discussie niet zo mee, geloof ik.
-edit: "de zin van het leven"? Ik haal die zin uit het bestaan zelf, door te proberen met volle aandacht de dingen te doen en me bewust te zijn van mijn gevoelens en gedachten. In mijn ontmoetingen met mensen, maar ook in het huishouden. Dat lukt lang niet altijd, omdat de geest nogal gefragmenteerd is, maar ik vind het opmerkelijk hoe gelukkig en tevreden je kunt zijn door je aandacht te trainen op de werkelijkheid zelf, ipv je ideeėn en gedachten erover. Dat vergt overigens wel de nodige inzet.
Die zinvragen zijn voor mij daardoor naar de achtergrond gegaan. De zin zit em voor mij nu veel meer in de ervaring dan in de verklaring van het leven. Ook omdat ik me nu meer bewust ben van het feit hoezeer je jezelf met die verklaringen voor de gek kunt houden en nergens toe leiden (behalve, mits in de juiste mate, als leuke bezigheid). Eigenlijk de boodschap van Zen, dus
Het gaat natuurlijk niet om een individuele handeling. Een antwoord typen heeft zin als je in gesprek bent. Een boterham eten heeft zin als je honger hebt. Je wassen heeft zin om niet ziek te worden. Etc. De zin vraag die mensen bezighoud gaat over die grote vragen. Waarom dingen leren als ik dan 40 jaar voor een ander moet werken? Waarom met deze partner trouwen? Waarom ergens moeite voor doen als we toch allemaal dood gaan? Je kunt heel negatief denken over dit soort onderwerpen. (zie die filosofen die je noemde) Maar je kunt dus ook zin ervaren, dat zeg je zelf ook. Hoe je er bij komt dat dat het materialisme verwerpt is nog steeds niet duidelijk. Ik kan best van een afstandje naar jouw leven kijken en concluderen dat het volkomen zinloos is (op kosmische schaal) terwijl jij zelf jouw leven als heel zinvol ervaart.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je die zin niet te maken, maar is die er al. Jij hebt deze tekst geschreven omdat je vond dat het zin had. Maar zelfs als je die zin eerst zou moeten maken, is alleen al het feit dat je dat kan in strijd met dat gezichtspunt van buitenaf. Dat gezichtspunt van buitenaf is dus niet compleet. Het bevat jou niet. Wel jou het biologisch systeem dat zich gedraagt volgens de natuurwetten, maar niet jou de mens.
Dat gezichtspunt van buitenaf is uberhaupt een fictie. We kunnen niet buiten ons eigen gezichtspunt treden.
Waarom niet ? Alles is alleen zinvol vanuit een bepaald relatief gezichtspunt.quote:Vanuit het gezichtspunt van buitenaf bestaat zinvolheid niet, omdat daarin het subject tot een object wordt gemaakt. Het is het objectieve gezichtspunt van de wetenschap, dat abstraheert van de subjectieve zaken van het bewustzijn. Jij vindt de tafel groot, ik vind hem klein, de wetenschap zegt: hij is 2 bij 3 meter 65.
Je kan vanuit dat objectieve gezichtspunt vervolgens niet stellen dat iets als zinvolheid niet bestaat. Om het vervolgens weer aan te maken, maar dan als het ware kunstmatig. Een nep zinvolheid is niet zinvol natuurlijk. Iets is zinvol of het is het niet.
Nee, niet omdat ik erin wil geloven. Omdat er geen reden is om aan te nemen dat het anders is.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 17:56 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat je erin wil geloven?
Dat is OK natuurlijk, maar in de filosofie stelt men alles ter discussie. Vooral die dingen waar we in geloven en als vanzelfsprekend beschouwen.
Wat is de reden om aan te nemen dat het wel zo is?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee, niet omdat ik erin wil geloven. Omdat er geen reden is om aan te nemen dat het anders is.
Het totale gebrek aan aanwijzingen dat er iets anders zou kunnen bestaan dan de fysieke werkelijkheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:04 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat is de reden om aan te nemen dat het wel zo is?
Hoe concludeer je dat dan?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 19:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Maar je kunt dus ook zin ervaren, dat zeg je zelf ook. Hoe je er bij komt dat dat het materialisme verwerpt is nog steeds niet duidelijk. Ik kan best van een afstandje naar jouw leven kijken en concluderen dat het volkomen zinloos is (op kosmische schaal) terwijl jij zelf jouw leven als heel zinvol ervaart.
Jijzelf bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het totale gebrek aan aanwijzingen dat er iets anders zou kunnen bestaan dan de fysieke werkelijkheid.
Dat is de paradox van de solipsist. Als je nou echt twijfelt aan het bestaan van de werkelijkheid, waarom zou je er dan een discussie over voeren met personen in die werkelijkheid?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, laten we elkaars bestaan in twijfel trekken. Daar zal het topic echt beter van worden.
Ik doe dat juist niet. Ik doe het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, laten we elkaars bestaan in twijfel trekken. Daar zal het topic echt beter van worden.
Spreek jij nooit met ingebeelde figuren?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is de paradox van de solipsist. Als je nou echt twijfelt aan het bestaan van de werkelijkheid, waarom zou je er dan een discussie over voeren met personen in die werkelijkheid?
Zeker weet je dat natuurlijk nooit.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Spreek jij nooit met ingebeelde figuren?
Ik heb juist veel waardering voor Dawkins hoor. In tegenstelling tot sommige van zijn idolate fans hier heb ik veel van zijn boeken gelezen (tel er zo al 8 hier in mijn boekenkast) en heb enorm genoten van zijn boeiende uiteenzettingen in heldere denk- en schrijfstijl over evolutie en biologie. Je wordt inderdaad meegesleept in zo'n manier van denken. Vooral als je alleen maar dat soort dingen leest (of filmpjes kijkt). Alles is zo simpel en duidelijk en verklaarbaar. Heel aantrekkelijk, ik weet het, I've been there. De wereld bestaat alleen uit wat we waarnemen (wat we 'fysisch' noemen) en vatbaar is voor de wetenschappelijke methode.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is de paradox van de solipsist. Als je nou echt twijfelt aan het bestaan van de werkelijkheid, waarom zou je er dan een discussie over voeren met personen in die werkelijkheid?
En wat mij betreft belangrijker: wat heeft dit alles eigenlijk met Dawkins te maken?
Zo'n discussie over het bestaan van de realiteit kunnen we even goed (of slecht) voeren in een topic over economie.
Wat mij betreft is het slechts een kwestie van tijd voordat we ook dat mysterie ontrafelen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
.
Het probleem is dat onze eigen menselijke wereld daar nergens in te vinden is. De wereld van ons bewustzijn.
Al die dingen kunnen (en zullen ook, denk ik) verklaard worden uit de werking van onze hersenen.quote:De wereld waarin we niet alleen vragen naar oorzaken (zoals in de wetenschap) maar ook naar de reden waarom. Waarin we doelen hebben, omdat we die zinvol vinden. Waarin we vrije keuzes maken en handelen, betekenis geven, begrijpen, dingen mooi of lelijk vinden, goed of slecht, naar waarheid zoeken, creatief zijn, en ga zo maar door.
Wat er dus niet klopt is dat we nog maar weinig snappen van de werking van onze hersenen.quote:Dus klopt er iets niet. Dat mechanistische materialistische beeld van de werkelijkheid is blijkbaar niet het volledige perspectief.
Zo te zien is dat weer een geloof. Want ik zie geen argumenten.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het slechts een kwestie van tijd voordat we ook dat mysterie ontrafelen.
[..]
Al die dingen kunnen (en zullen ook, denk ik) verklaard worden uit de werking van onze hersenen.
[..]
Wat er dus niet klopt is dat we nog maar weinig snappen van de werking van onze hersenen.
(dit is dan weer aardig ontopic)
Ik geloof er in omdat het een extrapolatie is van de huidige wetenschappelijke trend. Misschien enigszins vermengd met wensdenken, want het zou me erg leuk en interessant lijken wanneer dit mysterie daadwerkelijk wordt ontrafeld.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zo te zien is dat weer een geloof. Want ik zie geen argumenten.
Ik zou dat mysterie ook graag ontrafeld zien worden maar ik zie niet hoe dat met neurologie gaat lukken. Ik stond van de week in de ABC The Hague te bladeren in een pas verschenen boek: 'Consciousness and the Brain' van neuroloog Stanislas Dehaene, om te kijken hoe het er mee stond. Ik zoek dan in de index naar 'Chalmers'. Werkt altijd ;-) ('hard problem).quote:Op zaterdag 31 januari 2015 21:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik geloof er in omdat het een extrapolatie is van de huidige wetenschappelijke trend. Misschien enigszins vermengd met wensdenken, want het zou me erg leuk en interessant lijken wanneer dit mysterie daadwerkelijk wordt ontrafeld.
Maar de razendsnelle ontwikkelingen in de neurowetenschappen maken dat we de werking van de hersenen in rap tempo beter leren te begrijpen.
Stel jij zou op dit moment <poof!> in lucht oplossen. Mijn leven zou er niet merkbaar door veranderen. Hetzelfde geldt voor de levens van 99,99999% van de mensheid. Wat mensen om jouw heen zullen een rimpeling in hun bestaan ervaren, hoe dichter bij je hoe meer. Dat zijn de mensen die zin geven aan jouw bestaan. En vice versaquote:
Ik kan daar eigenlijk alleen een "levensbeschouwelijk" antwoord op geven: datgene wat ik ervaar tijdens meditatieve aandachtquote:Op zaterdag 31 januari 2015 18:16 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goede boodschap. Probeer ik ook meestal. Lukt eigenlijk alleen echt als ik op kan gaan in waar ik mee bezig ben. Als ik op dit forum kijk lukt het helemaal niet ;-) Maar nu we hier toch zijn, als inderdaad leuke bezigheid (tenslotte zei Socrates dat een niet onderzocht leven het niet waard is om geleefd te worden) wat denk jij dat realiteit is?
De doelgerichtheid van het bestaan volgt inderdaad niet uit de evolutietheorie. In zekere zin zijn ze zelfs onverenigbaar, toch volgens de gangbare interpretative van het neodarwinisme.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik heb juist veel waardering voor Dawkins hoor. In tegenstelling tot sommige van zijn idolate fans hier heb ik veel van zijn boeken gelezen (tel er zo al 8 hier in mijn boekenkast) en heb enorm genoten van zijn boeiende uiteenzettingen in heldere denk- en schrijfstijl over evolutie en biologie. Je wordt inderdaad meegesleept in zo'n manier van denken. Vooral als je alleen maar dat soort dingen leest (of filmpjes kijkt). Alles is zo simpel en duidelijk en verklaarbaar. Heel aantrekkelijk, ik weet het, I've been there. De wereld bestaat alleen uit wat we waarnemen (wat we 'fysisch' noemen) en vatbaar is voor de wetenschappelijke methode.
Het resultaat is een mechanistisch geheel van 'dingen' die zich gedragen volgens oorzaak en gevolg.
Het probleem is dat onze eigen menselijke wereld daar nergens in te vinden is. De wereld van ons bewustzijn. De wereld waarin we niet alleen vragen naar oorzaken (zoals in de wetenschap) maar ook naar de reden waarom. Waarin we doelen hebben, omdat we die zinvol vinden. Waarin we vrije keuzes maken en handelen, betekenis geven, begrijpen, dingen mooi of lelijk vinden, goed of slecht, naar waarheid zoeken, creatief zijn, en ga zo maar door.
Die dingen bestaan in het universum, maar volgen niet uit de fysische feiten over dat universum.
Darwin heeft teleologische verklaringen respectabel gemaakt. Biologen kunnen tegenwoordig gewoon zeggen dat een giraf een lange nek heeft gekregen zodat hij bladeren van bomen kan eten, en dat een pauw een pauwestaart heeft gekregen om de aandacht van vrouwtjes te trekken. De mechanistische verklaring wordt geacht daar ergens diep onder te zitten, in termen van mutatie, variatie en natuurlijke selectie, zonder dat er een exact verslag van gegeven hoeft te worden.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 15:47 schreef Kateleentje het volgende:
Ik ken de redenering van Daniel Dennett op dit vlak wel: de evolutie heeft wel zijn Eigen redenen, zijn eigen teleologie, maar was en is zich daar niet bewust van. De mens is het eerste wezen dat zich van redenen bewust kan zijn. De 'Waar komen we vandaan?' vraag s volgens Dennett en consoorten dan ook een gevolg van de evolutie en liggen niet aan de oorzaak ervan.
Het is mij niet geheel duidelijk wat deze twee vragen nu met evolutie of bewustzijn in het bijzonder te maken hebben.quote:Op maandag 23 maart 2015 08:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Er blijven altijd twee grote vragen:
1. Is ons denken ook reduceerbaar tot een mechanistische verklaring?
2. Heeft het systeem als geheel misschien wel een doel, bijvoorbeeld het genereren van intelligente bewuste wezens, door middel van een mechanistisch proces?
Je bent wel enthousiast. Geef eens een voorbeeld?quote:Op maandag 23 maart 2015 08:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is mij niet geheel duidelijk wat deze twee vragen nu met evolutie of bewustzijn in het bijzonder te maken hebben.
Kun je deze vragen niet stellen ten aanzien van elk verschijnsel X dat we niet begrijpen?
Donkere energie.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bent wel enthousiast. Geef eens een voorbeeld?
OK ik zet het op mijn lijstje ;-) Maar eigenlijk bedoelde ik met systeem het hele universum, dus eigenlijk zat het er al bij inbegrepen.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Donkere energie.
Reduceerbaar toch mechanische verklaring?
Heeft het een doel?
Deze vragen zijn voor bewustzijn niet zinvoller dan voor elk ander onbegrepen verschijnsel.
Ik maakte de vergelijking, niet om aan te geven dat je die vragen zinvol kunt stellen over andere verschijnselen, maar dat ze net zo zinloos zijn over bewustzijn als over andere verschijnselen.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK ik zet het op mijn lijstje ;-) Maar eigenlijk bedoelde ik met systeem het hele universum, dus eigenlijk zat het er al bij inbegrepen.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:31 schreef Caxixi het volgende:
Hij staat erop! Leuk om het weer terug te kunnen zien.![]()
Ik ga er eens goed voor zittenquote:Op woensdag 25 maart 2015 22:31 schreef Caxixi het volgende:
Welke ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:52 schreef Molurus het volgende:
Jaja, er ligt weer een boek van Hitchens in de boekenkast.
Ik mag haar wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:37 schreef Caxixi het volgende:
[..]
Julia Galef, co-oprichtster van de 'Center for Applied Rationality'.
Ja, dat probeerde ik ook al te achterhalen. Hij ligt horizontaal en redelijk duidelijk in beeld. Wit boek met daarop 'Hitchens' in zwarte letters, en iets in rode letters ervoor. Maar wat.... geen idee.quote:
Ah ja nu zie ik hem ook, maar herken hem niet helaas.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde ik ook al te achterhalen. Hij ligt horizontaal en redelijk duidelijk in beeld. Wit boek met daarop 'Hitchens' in zwarte letters, en iets in rode letters ervoor. Maar wat.... geen idee.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:31 schreef Caxixi het volgende:
Dawkins.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:58 schreef NobodyKers het volgende:
Dawkings is echt stereotype biologie-docent met lange verhalen en anekdotes.
En Laurens is echt je standaard drukke natuurkunde docent die het hele schoolbord volgekrast met onegrijpelijke formules als je eventjes niet oplet.
quote:Op maandag 30 maart 2015 19:42 schreef Molurus het volgende:
Ah, ik heb hem gevonden!
[ afbeelding ]
Bij Krauss / Dennett / Pigliucci lag hij ook in de kast, net iets beter te zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |