Als twee elektronen ook qua plaats en snelheid niet van elkaar te onderscheiden zijn, kun je dan nog wel spreken van 'twee elektronen'?quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Behalve in de QMDaar zijn twee elektronen in beginsel niet te onderscheiden. Daarom neem je ook (anti)symmetrische producten van golffuncties als je met meerdere deeltjes te doen hebt.
Dat begrijp ik niet. Je quote zegt niets meer dan als 2 dingen identiek zijn, dat alles wat waar is voor de 1 ook waar is voor de ander. Maar waarom zou je je dan afvragen of het wel twee dingen zijn? Waarom zou dat niet kunnen? Snap die conclusie/denkstap niet.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als twee elektronen ook qua plaats en snelheid niet van elkaar te onderscheiden zijn, kun je dan nog wel spreken van 'twee elektronen'?
Dat heb ik ook altijd vreemd gevonden aan de 'law of identity' (zoals die geloof ik heet) :
"If two things are identical, what is true of one must be true of the other."
Als twee dingen op deze manier identiek zijn moet je je gaan afvragen of het wel twee dingen zijn.
Omdat er dan werkelijk niets is dat het een van het ander onderscheidt. Effectief is het daarmee 1 ding, niet twee.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:00 schreef nikao het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet. Je quote zegt niets meer dan als 2 dingen identiek zijn, dat alles wat waar is voor de 1 ook waar is voor de ander. Maar waarom zou je je dan afvragen of het wel twee dingen zijn? Waarom zou dat niet kunnen? Snap die conclusie/denkstap niet.
Ja ok helder, ik nam de plaats niet meequote:Op woensdag 26 maart 2014 21:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat er dan werkelijk niets is dat het een van het ander onderscheidt. Effectief is het daarmee 1 ding, niet twee.
In de praktijk hebben dingen die wij 'identiek' noemen minimaal verschillende plaatsen in de ruimte ('twee' objecten kunnen niet dezelfde plaats innemen), en meestal ook subtiele verschillen.
Dat is precies zoals ik erover denk.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:14 schreef nikao het volgende:
[..]
Ben ik wel met je eens, maar mijn punt is vooral dat dit geen bewijs is maar een aanleiding om hypotheses op te stellen.
Dus ben het helemaal met je eens dat het zeker relevant is om zo te denken, en in het geval van het universum zijn er zoveel manieren dat we op meerdere universa uitkomen dat er genoeg aanleiding is om daar hypotheses op te stellen. En ik denk persoonlijk dat de kans vele malen groter is dat we inderdaad in een multiversum leven ipv 1 enkel universum, maar dat is gebaseerd op aannames en niet zozeer op bewijs
Ik ookquote:Op donderdag 27 maart 2014 13:44 schreef drijfhout het volgende:
Ik zou eerder zeggen dat we domweg niet weten of het universum deel uitmaakt van een multiversum.
Misschien kunnen we daar nooit achter komen aangezien snaartheorie uitgaat van 11 dimensies. Hoe kunnen we weten wat zelfs de vierde ruimtelijke dimensie is als we slechts drie dimensies en één tijdsdimensie ervaren?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ook
Mijn voorzichtigheid komt vooral door de manier waarop men het begrip heeft gebruikt om bv het snaarlandschap te interpreteren (zie bv Bert Schellekens paper hierover op arxiv, "the emperor's...") of het meetprobleem in de QM.
Mjah, er zijn natuurlijk wel manieren om (indirect) meerdere dimensies te detecterenquote:Op donderdag 27 maart 2014 16:13 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Misschien kunnen we daar nooit achter komen aangezien snaartheorie uitgaat van 11 dimensies. Hoe kunnen we weten wat zelfs de vierde ruimtelijke dimensie is als we slechts drie dimensies en één tijdsdimensie ervaren?
quote:Op woensdag 2 april 2014 10:12 schreef Haushofer het volgende:
Om het multiversum in een context te plaatsen:
http://lanl.arxiv.org/pdf/1403.8010v1.pdf
die telescoop is een optische en kijkt naar gewoon en infrarood lichtquote:
Het zijn extra vrijheidsgraden die onze intuitie voorbij gaan, maar die snaren bv wel ervaren. Dat zal zich dan hopelijk uiten in meetbare voorspellingenquote:Op donderdag 27 maart 2014 16:13 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Misschien kunnen we daar nooit achter komen aangezien snaartheorie uitgaat van 11 dimensies. Hoe kunnen we weten wat zelfs de vierde ruimtelijke dimensie is als we slechts drie dimensies en één tijdsdimensie ervaren?
Je vergeet de veronderstelling van discrepanties tussen quantumflucs en CDM dat de spreker later in z'n betoog aanhaalt.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:06 schreef Haushofer het volgende:
Even een rotschop, maar ik heb de video uit de OP bekeken en snap nu beter de link tussen inflatie en het multiversum. Een argument waar ik overigens niet bekend mee was, maar de spreker geeft al aan dat het veel tekstboeken niet haalt
Bij inflatie "rolt het inflationveld" naar een minimum van zijn potentiaal, waarbij de nodige energie vrij komt. Klassiek houdt inflatie dan op een gegeven moment op, maar als je het inflatonveld als een kwantumveld opvat dan zullen quantumfluctuaties rond dat minimum nog steeds regio's in het multiversum laten inflateren, tot het heden.
Dit zorgt voor verschillende causaal verbonden regio's in het universum die onderling niet causaal verbonden zijn, een " multiversum". De spreker ziet dit als een probleem voor het LambdaCDM-model, omdat het domweg van alles kan voorspellen; een beetje zoals het snaarlandschap.
Ik moet het argument nog es wat kwantitatiever bekijken, maar dit is het idee
Dat moet ik dan nog es ff terug kijkenquote:Op dinsdag 23 september 2014 23:14 schreef diederikkie het volgende:
[..]
Je vergeet de veronderstelling van discrepanties tussen quantumflucs en CDM dat de spreker later in z'n betoog aanhaalt.
quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:38 schreef nikao het volgende:
Lijkt voorbarig, maar heeft wel tot gevolg dat een groot deel van die peer review in de openheid plaats vond, wat ik dan wel weer erg goed en interessant vind. Helaas komt dit maar beperkt/vervormd in de media terecht. Dat is jammer, want het is eigenlijk een mooie 'praktijkcase' waarin iedereen kan meekijken hoe de wetenschap te werk gaat.
Ohw nice! nog helemaal niet gezien, ga gelijk tickets bestellenquote:Op vrijdag 7 november 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Sowieso vind ik dat het publiek veel meer betrokken moet worden bij wetenschap. Nieuwe ontdekkingen zouden standaard headlines moeten zijn in mainstream nieuws. Laat de mensen er maar over praten bij DWDD en P. Ook als het 'klootjesvolk' er de ballen verstand van heeft, dat is beter dan het er helemaal niet over hebben.
Wat dat betreft ook even aandacht voor deze bijeenkomst:
A Passion For Science And Reason - An Evening with Richard Dawkins & Lawrence M. Krauss
Zie ook:
F&L / [MEET] Richard Dawkins & Lawrence Krauss, Antwerpen, 26 januari 2015
Wellicht iets voor jou?
Wetenschap zou zeker meer het toneel moeten krijgen. De enige keren dat wetenschap in de media komt, is volledig opgeblazen en uit context. Zo vaak heb ik het bericht gezien "Wetenschappers vinden medicijn voor kanker" terwijl het bijbehorende gepubliceerde artikel iets heeft van "We hebben een eiwit gevonden dat mogelijk een rol speelt bij de vorming van kankercellen".quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Sowieso vind ik dat het publiek veel meer betrokken moet worden bij wetenschap. Nieuwe ontdekkingen zouden standaard headlines moeten zijn in mainstream nieuws. Laat de mensen er maar over praten bij DWDD en P. Ook als het 'klootjesvolk' er de ballen verstand van heeft, dat is beter dan het er helemaal niet over hebben.
Wat dat betreft ook even aandacht voor deze bijeenkomst:
A Passion For Science And Reason - An Evening with Richard Dawkins & Lawrence M. Krauss
Zie ook:
F&L / [MEET] Richard Dawkins & Lawrence Krauss, Antwerpen, 26 januari 2015
Wellicht iets voor jou?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |