Wat falling_away al zegt... er zijn meer dingen waar je over zou kunnen debatteren dan het conflict tussen wetenschap en religie.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 11:42 schreef Jappie het volgende:
Als ik zo de sprekers zie dan lijkt het er meer op dat het een lezing word dan een debat op het scherpst van de snede.
Och... technisch gezien is wetenschap een niche binnen de filosofie. Ik stel me zo voor dat Dennett en Krauss toch wel interessante dingen te bespreken hebben.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 11:50 schreef falling_away het volgende:
Krauss heeft vaker aangegeven niks te hebben met filosofie. Ik ben vooral benieuwd naar de inbreng van Pigliucci.
Toegang is gratis. Althans zo was het al de voorgaande keren. De vraag is ook groter dan het aanbod dus je moet wel op tijd zijn als het weer gratis is.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 10:48 schreef falling_away het volgende:
Aanwezig: Falling_away, als hij kaarten kan krijgen (ik kan nergens vinden waar die te koop zijn?)
Hmm... maar kun je dan wel reserveren?quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 12:11 schreef Straatklinker het volgende:
[..]
Toegang is gratis. Althans zo was het al de voorgaande keren. De vraag is ook groter dan het aanbod dus je moet wel op tijd zijn als het weer gratis is.
Ik weet niet hoe ze het dit jaar doen(of het ook gratis is), maar ik herinner mij dat er vorig jaar redelijk bekende personen kwamen. Nu lijkt het erop dat ze gelijk al starten met nog bekendere personen dus het animo zal wel groter worden dan vorig jaar. Ik zie dat die zaal een capaciteit heeft van 400 man en dat lijkt me niet echt veel.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 12:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... maar kun je dan wel reserveren?
Om nou zomaar op de gok naar Gent te rijden met een reeel risico dat er geen plaats is is ook weer zo wat.
Het afvragen wat het nut is van de filosofie in de wetenschap is hetzelfde als het afvragen wat het nut is van de boom t.o.v. de appel.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 10:48 schreef falling_away het volgende:
Ik zag deze net langskomen en het lijkt me een zeer interessante avond. Aan de mods: Als dit geen gepast topic is verwijder het maar.
Een debat met 3 zeer interessante sprekers!!
17/10/2013 - Debat over “de grenzen van de wetenschap”
Kan de wetenschap alles verklaren? Kan wetenschap zonder filosofie? Is wetenschap de enige bron om kennis te vergaren? Wat is het nut van filosofie in de wetenschap? Maar we gaan onderwerpen zoals het bestaan van de vrije wil of het bewustzijn ook niet uit de weg.
Sprekers:
Daniel Dennett: kan beschouwd worden als de bekendste hedendaagse filosoof. Hij doceert aan de Tufts University nabij Boston
Of je kunt het zien als diezelfde appel die naast de boom is gevallen. De zaadjes van die appel zijn inmiddels ontkiemd tot een nieuwe boom en de 'vader' boom staat nu de nieuwe boom hinderlijk in de weg.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 23:19 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het afvragen wat het nut is van de filosofie in de wetenschap is hetzelfde als het afvragen wat het nut is van de boom t.o.v. de appel.
Filosofie is de vader van de wetenschap.
Mijn opmerking betrof ook niet het ontbreken van religieuze inbreng. Mijn opmerking betrof de eenzijdige achtergrond van de wetenschappers betreffende onderwerpen als bewustzijn vrije wil kennisvergaring en filosofie. De samenstelling van de groep is er namelijk een van mensen die allen het wetenschappelijke model voorstaan. Je krijgt op die manier nog wel een debat over de exacte invulling maar de basis waar ze uit vertrekken is hetzelfde. Overigens deel ik je nieuwsgierigheid naar de inbreng van Pigliucci; maar gezien de aankondiging lijkt het er veel weg van te hebben dat ook hij voornamelijk een wetenschappelijk model voorstaat.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 11:50 schreef falling_away het volgende:
Het wordt dan ook geen debat 'religie vs wetenschap' maar meer over de rol van filosofie binnen, of in combinatie met wetenschap. Krauss heeft vaker aangegeven niks te hebben met filosofie. Ik ben vooral benieuwd naar de inbreng van Pigliucci.
Een van Krauss' uitspraken is: philosophers are threatened by science because “science progresses and philosophy doesn’t”.quote:Op zondag 18 augustus 2013 09:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mijn opmerking betrof ook niet het ontbreken van religieuze inbreng. Mijn opmerking betrof de eenzijdige achtergrond van de wetenschappers betreffende onderwerpen als bewustzijn vrije wil kennisvergaring en filosofie. De samenstelling van de groep is er namelijk een van mensen die allen het wetenschappelijke model voorstaan. Je krijgt op die manier nog wel een debat over de exacte invulling maar de basis waar ze uit vertrekken is hetzelfde. Overigens deel ik je nieuwsgierigheid naar de inbreng van Pigliucci; maar gezien de aankondiging lijkt het er veel weg van te hebben dat ook hij voornamelijk een wetenschappelijk model voorstaat.
Wat stel je je precies voor bij een niet-wetenschappelijke niet-religieuze inbreng?quote:Op zondag 18 augustus 2013 09:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mijn opmerking betrof ook niet het ontbreken van religieuze inbreng. Mijn opmerking betrof de eenzijdige achtergrond van de wetenschappers betreffende onderwerpen als bewustzijn vrije wil kennisvergaring en filosofie. De samenstelling van de groep is er namelijk een van mensen die allen het wetenschappelijke model voorstaan. Je krijgt op die manier nog wel een debat over de exacte invulling maar de basis waar ze uit vertrekken is hetzelfde.
Voor filosofie is het verklaren van de wereld niet afhankelijk van wetenschap net zo min als dat voor religie het geval is. Alle 3 de heren lijken te vertrekken vanuit een wetenschappelijke invalshoek. Dat is voor filosofie dodelijk, in dat opzicht kan ik me wel enigszins vinden in Krauss zijn mening.quote:Op zondag 18 augustus 2013 12:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat stel je je precies voor bij een niet-wetenschappelijke niet-religieuze inbreng?
Dat buiten een religieuze context zaken over het algemeen wetenschappelijk worden benaderd maakt dit nog niet een 'eenzijdig gezelschap'.
Ok, laat ik de vraag eens anders formuleren dan: wat voor geluid zou jij interessant vinden bij zo'n debat? Wat voor persoon en wat voor standpunten zou jij hierbij willen zien / horen opdat het in jouw ogen minder eenzijdig is?quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Voor filosofie is het verklaren van de wereld niet afhankelijk van wetenschap net zo min als dat voor religie het geval is.
<...>
p.s. waarom het idee van religie er telkens bij wordt gehaald is mij een raadsel maar goed dat is voor jullie verantwoording.
De eeuwige tegengestelde van de objectieve benadering in de filosofie..de subjectieve benadering dus. Jij zet dat weg als pseudowetenschap of (bij)geloof maar dat gaat uit van de valse premisse dat wetenschap de basis is vanuit waar we de wereld moeten verklaren. In de filosofie bestaat die basis helemaal niet, in de filosofie is er terecht ruimte voor de ervaring zelf.quote:Op zondag 18 augustus 2013 13:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, laat ik de vraag eens anders formuleren dan: wat voor geluid zou jij interessant vinden bij zo'n debat? Wat voor persoon en wat voor standpunten zou jij hierbij willen zien / horen opdat het in jouw ogen minder eenzijdig is?
In mijn optiek kom je dan al snel terecht in pseudowetenschap en (bij)geloof. Maar wellicht heb ik iets gemist.
Geef eens antwoord?quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
De eeuwige tegengestelde van de objectieve benadering in de filosofie..de subjectieve benadering dus. Jij zet dat weg als pseudowetenschap of (bij)geloof maar dat gaat uit van de valse premisse dat wetenschap de basis is vanuit waar we de wereld moeten verklaren. In de filosofie bestaat die basis helemaal niet, in de filosofie is er terecht ruimte voor de ervaring zelf.
De te bespreken onderwerpen van het debat zijn o.a. bewustzijn; vrije wil; filosofie maar misschien nog wel belangrijker de grenzen van de wetenschap. Wanneer je dan uitsluitend sprekers uitnodigt die een wetenschappelijke basis hebben hoe kun je dan in alle eerlijkheid verwachten dat er een volledig transparant debat ontstaat ? Het is alsof je een dwaling van de politie laat onderzoeken door de politie zelf.
Ik heb je net toch heel duidelijk gezegd dat er een objectieve kijk op de realiteit is welke als uitgangspunt kan dienen voor het opbouwen van een filosofie en een subjectieve kijk waarbij de ervaring centraal staat.quote:Op zondag 18 augustus 2013 14:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geef eens antwoord?
Je blijft maar herhalen dat er meer is dan wetenschap en geloof (vermoedelijk ten aanzien van specifiek bewustzijn en vrije wil), maar waar we het dan over hebben blijft onduidelijk.
Wat voor persoon en wat voor standpunten zou jij hierbij willen zien / horen opdat het in jouw ogen minder eenzijdig is?
Geef eens wat concrete voorbeelden?
Mij niet. Het is schoppen tegen de opzet van dit debat zonder een alternatief te bieden. Als je dan schopt, dan vind ik dat je ook een alternatief moet bieden. Je dan verschuilen achter 'ik was eerlijk gezegd binnen deze thread niet van plan om daar een hele uitgebreide discussie over te voeren' vind ik nogal slap.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:04 schreef Jappie het volgende:
Ik heb mijn bedenking geuit en uitgelegd waarom ik die bedenking heb. Dat lijkt mij meer dan voldoende.
Mijn eerste reactie was dat ik van mening was dat men het beter een lezing kon noemen daar ik mij niet kon voorstellen gezien de achtergrond van de sprekers dat het een debat op het scherpst van de snede zou worden. Als jij dat schoppen vind dan mag dat maar het alternatief wat ik bood was er dus wel degelijk vanaf mijn allereerste post. Noem het een lezing ipv een debat.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mij niet. Het is schoppen tegen de opzet van dit debat zonder een alternatief te bieden.
Ik heb geen enkel alternatief uit jouw mond gehoord. De vraag was toch glashelder:quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:10 schreef Jappie het volgende:
maar het alternatief wat ik bood was er dus wel degelijk vanaf mijn allereerste post.
Lees mijn reactie nog een keer dan zul je zien dat ik niet een alternatief bood zoals jij hem graag wil zien maar een alternatief bood voor de benaming van de gezellige informatieve bijeenkomst. Dat jij weer eens op ramkoers ligt vind ik prima maar zoals gezegd. Die discussie en die richting wilde ik helemaal niet in met mijn opmerking dus ik zou niet weten waarom jij meent dat jij mij toch die richting op moet duwen ?quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel alternatief uit jouw mond gehoord. De vraag was toch glashelder:
"Wat voor persoon en wat voor standpunten zou jij hierbij willen zien / horen opdat het in jouw ogen minder eenzijdig is?"
Zo'n lastige vraag is het niet. Probeer hem gewoon eens te beantwoorden.
Jouw oorspronkelijke kritiek had geen betrekking op de benaming van deze bijeenkomst. Jouw kritiek leek gericht op de inhoud van het debat:quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Lees mijn reactie nog een keer dan zul je zien dat ik niet een alternatief bood zoals jij hem graag wil zien maar een alternatief bood voor de benaming van de gezellige informatieve bijeenkomst. Dat jij weer eens op ramkoers ligt vind ik prima maar zoals gezegd. Die discussie en die richting wilde ik helemaal niet in met mijn opmerking dus ik zou niet weten waarom jij meent dat jij mij toch die richting op moet duwen ?
Reken er maar op dat mijn oorspronkelijke kritiek exact dat was wat ik heb uitgelegd, ik had mijn ernstige twijfels over de zuiverheid van de benaming vanwege de eenzijdige achtergrond van de sprekers met betrekking tot de onderwerpen.quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jouw oorspronkelijke kritiek had geen betrekkking op de benaming van deze bijeenkomst. Jouw kritiek leek gericht op de inhoud van het debat:
quote:Als je dan toch je tijd hier verspilt kun je net zo goed die vraag gewoon eens beantwoorden
quote:Op zondag 18 augustus 2013 15:21 schreef Jappie het volgende:
[..]
Reken er maar op dat mijn oorspronkelijke kritiek exact dat was wat ik heb uitgelegd, ik had mijn ernstige twijfels over de zuiverheid van de benaming vanwege de eenzijdige achtergrond van de sprekers met betrekking tot de onderwerpen.
[..]
Deze had ik helemaal gemist. We houden hem in de gaten!quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 23:12 schreef falling_away het volgende:
Ik had het nagevraagd op hun facebook pagina en kreeg dit antwoord:
volgende vrijdag begint de ticketverkoop. Alle informatie zal hieromtrent op deze pagina verschijnen.
https://www.facebook.com/denkgelag
Bron: facebook.quote:Door de grote interesse in het debat op 17/10 over de grenzen van de wetenschap met Daniel Dennett, Lawrence Krauss & Massimo Pigliucci zijn we op zoek gegaan naar een grotere zaal. Het debat zal doorgaan in het prachtige auditorium Leon De Meyer, UFO van de Universiteit Gent en wordt gemodereerd door Maarten Boudry. Morgenavond start de ticketverkoop!
Gratz!quote:
Sorry jongens, ik ben in het buitenland tot begin januari. Was er graag bij geweest!quote:Op maandag 2 september 2013 20:08 schreef falling_away het volgende:
Ha nu Kijkertje en Special K nog.. hebben we een herhaling van de vorige meet.. Special K krijgt nog een biertje van me trouwens
Maar het is ook in het buitenland.quote:Op dinsdag 3 september 2013 05:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sorry jongens, ik ben in het buitenland tot begin januari. Was er graag bij geweest!
Buitenland is voor mij buiten Europa.. ver ver buiten Europaquote:Op zondag 8 september 2013 00:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar het is ook in het buitenland.
Ik hoor graag hoe het ging maar dat zal in dit topic wel uitgebreid aan bod komenquote:Nou ja, helaas. Jammer dat je er niet bij kunt zijn.
Ik ben er twee keer geweest in verband met een schaaktoernooi. Dat valt jaarlijks samen met de Gentse feesten. De stad is dan volledig afgeladen met mensen en er spelen overal bandjes.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 14:26 schreef falling_away het volgende:
Het wordt ongetwijfeld een heel interessante avond na een leuk dagje Gent (mijn eerste keer in die stad).
Ja het is zeker ons plan om vroeg in de middag richting Gent te vertrekken en eerst de stad een beetje te bezichtigen en een hapje te eten. Ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 15:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het is een prachtige stad! Mocht het weer het toelaten dan raad ik je aan om wat eerder te komen en gewoon de stad even te bekijken.
Het gaat zeker een leuke avond worden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |