De wereld is wat mij betreft inderdaad zinloos en enkel fysisch. Maar waarom zou je daarnaar moeten leven?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hij zou beter moeten weten wat betreft zijn uitgangspunten, niet wat betreft zijn uitspraken (en er zijn er velen van die aard), aangezien hij daarin gezien zijn uitgangspunten vrij konsekwent is.
Natuurlijk heeft hij op een bepaald letterlijk en 'autistisch' niveau gelijk met die dear muslima tekst. Dat is de manier waarop hij denkt. Maar dat letterlijke, reductionistische, fysicalistische niveau is niet het niveau waarop onze menselijke wereld zich afspeelt. In feite is dit de kern van waar het om gaat: de stelling dat de mens te reduceren is tot, en daarom niets meer is dan, een fysisch systeem. Dawkins accepteert daarvan de konsekwenties. De meeste mensen die in blijde geloofsijver zijn stelling onderschrijven en verdedigen volgen de konskewenties ervan niet. Ze gaan gewoon door met leven alsof ze wel degelijk meer zijn dan een organisme, en hun leven zinvol is, betekenis heeft etc. Ook Dawkins doet dat natuurlijk het grootste deel van zijn tijd. Dat is eigenlijk hypocriet. Je hoort dan je stelling in twijfel te trekken en te gaan nadenken over hoe het werkelijk zit.
Eigenlijk is dat de kernvraag: hoe is het mogelijk dat een wereld van zinloze materie leidt tot zinvol bewustzijn.
Of de wereld is zinvol, of hij is zinloos. Eén van beide is het geval. Óf zinloze materie is fundamenteel, óf zinvol bewustzijn is fundamenteel. Één van die dingen is correct en het andere is fout.
Zal best wel, maar het was voor mij ook nieuw, en voor anderen in de topic ook voor zover ik zag, en ik vind het leuker om zelf te argumenteren dan om van alles na te lezen....quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat ik hem graag lees en hoor spreken betekent dat ik het overal over eens moet zijn met hem of dat ik zijn mening zou moeten weten over elk mogelijk onderwerp...? Ik pretendeer volgens mij nergens een Dawkins-kenner te zijn; ik heb lang niet alles van hem gelezen.
Ik kende die hele affaire niet en vind het een vrij trieste en dus wat teleurstellende actie.
[..]
Underdog?
Ik zou zeggen, wat let je? Maar lijkt me dat elk mogelijk argument voor of tegen wel zo'n beetje gegeven is sindsdien?
Ik wil er best over discussiëren hoor. Kom ik ook nog eens in het voormalige WFL, wat vroeger mijn voornaamste hangout was, in een vorig Fok!-leven.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:29 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zal best wel, maar het was voor mij ook nieuw, en voor anderen in de topic ook voor zover ik zag, en ik vind het leuker om zelf te argumenteren dan om van alles na te lezen....
Als het mogelijk is er niet naar te leven betekent dat dat het niet zo is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De wereld is wat mij betreft inderdaad zinloos en enkel fysisch. Maar waarom zou je daarnaar moeten leven?
Wat is WFL? (heb geen vorig Fok!-leven).quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wil er best over discussiëren hoor. Kom ik ook nog eens in het voormalige WFL, wat vroeger mijn voornaamste hangout was, in een vorig Fok!-leven.
We doen alsof het zinvol is, maar dat maakt het nog niet zinvol.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als het mogelijk is er niet naar te leven betekent dat dat het niet zo is.
Simpele logica volgens mij.
Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:34 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat is WFL? (heb geen vorig Fok!-leven).
OK, dus jij doet voortdurend alsof? Jij leeft een nepleven?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
We doen alsof het zinvol is, maar dat maakt het nog niet zinvol.
Met dezelfde redenering zou je kunnen beweren dat God bestaat, want je kunt immers bidden en naar de kerk gaan etc...?
OK, herinnert me aan mijn eerste posts op Fok forum. Toen werd me aangeraden te verdwijnen uit Wetenschap en Technologie ;-)quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:35 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wetenschap, Filosofie en Levensbeschouwing.
Zo voelt het niet natuurlijk. Maar het is wel zo. Ik geef zin aan mijn leven, maar ik geloof niet dat het leven een intrinsieke zin heeft. Sterker nog, dat zou me vreselijk lijken als dat zo was. De zinloosheid van het leven is een bevrijdende gedachte. Voor mij dan toch.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:39 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK, dus jij doet voortdurend alsof? Jij leeft een nepleven?
Ik geloof er niks van.
Hoe weet je dan dat het wel zo is, terwijl je 'natuurlijk' voelt dat het niet zo is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zo voelt het niet natuurlijk. Maar het is wel zo. Ik geef zin aan mijn leven, maar ik geloof niet dat het leven een intrinsieke zin heeft. Sterker nog, dat zou me vreselijk lijken als dat zo was. De zinloosheid van het leven is een bevrijdende gedachte. Voor mij dan toch.
Omdat als het leven zin zou hebben, ik dus maar op één manier zou kunnen/mogen leven. Nu kan ik gewoon zelf bepalen hoe ik wil leven. Ik bedenk mijn eigen zin.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat het wel zo is, terwijl je 'natuurlijk' voelt dat het niet zo is.
Lijkt een soort schizofrenie of zo hoor. Rationeel kan ik dat niet plaatsen.
Ik snap niet waarom je zin wil geven aan je leven en het je tegelijkertijd vreselijk lijkt als het dat heeft...
Je hebt het hier zo te zien over twee zinnen: jouw zin en een andere zin. Hoe verschilt de ene van de andere, en wat is die andere?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Omdat als het leven zin zou hebben, ik dus maar op één manier zou kunnen/mogen leven. Nu kan ik gewoon zelf bepalen hoe ik wil leven. Ik bedenk mijn eigen zin.
Metafysisch betekent gewoon: wat ten grondslag ligt aan de fysica. Waarom zou de fysica de grond van alles zijn? Je kan immers altijd verder vragen. Wat is fysica? Wat is 'fysisch'? Wat is een universum. Waarom is er een universum. Waarom bevat het levende wezens. Waarom zijn die wezens bewust. Etc.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:06 schreef Isegrim het volgende:
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat er iets metafysisch bestaat.
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 15:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ga je die t.z.t. ook ergens publiek online zetten?Zou hem in elk geval wel willen lezen.
Gaat weer uit van materialisme, maar dat is nu juist wat ter discussie staat.quote:
Maar Haushofer, jij bent duidelijk van de fysica, respect man! ;-). Maar hoe denk jij er over?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.
Dank voor de link!quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Je kunt m'n artikelen, op 1 na, trouwens allemaal op arXiv vinden. Kan je wel es een link pm'en.
Voor mij niet hoor.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Gaat weer uit van materialisme, maar dat is nu juist wat ter discussie staat.
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:44 schreef JerryWesterby het volgende:
. In feite is dit de kern van waar het om gaat: de stelling dat de mens te reduceren is tot, en daarom niets meer is dan, een fysisch systeem. Dawkins accepteert daarvan de konsekwenties. De meeste mensen die in blijde geloofsijver zijn stelling onderschrijven en verdedigen volgen de konskewenties ervan niet. Ze gaan gewoon door met leven alsof ze wel degelijk meer zijn dan een organisme, en hun leven zinvol is, betekenis heeft etc. Ook Dawkins doet dat natuurlijk het grootste deel van zijn tijd. Dat is eigenlijk hypocriet. Je hoort dan je stelling in twijfel te trekken en te gaan nadenken over hoe het werkelijk zit.
Eigenlijk is dat de kernvraag: hoe is het mogelijk dat een wereld van zinloze materie leidt tot zinvol bewustzijn.
Of de wereld is zinvol, of hij is zinloos. Eén van beide is het geval. Óf zinloze materie is fundamenteel, óf zinvol bewustzijn is fundamenteel. Één van die dingen is correct en het andere is fout.
Dawkins had het toch ook over een brief die hij ooit had ontvangen van een man die zijn jarenlange depressies weet aan The Selfish Gene?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.
Lukt het je niet, tsja dat is minder leuk en ik kan me voorstellen dat dat tot depressiviteit zal leiden
Waarover precies?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:29 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar Haushofer, jij bent duidelijk van de fysica, respect man! ;-). Maar hoe denk jij er over?
Volgens mij hoef je die zin niet te maken, maar is die er al. Jij hebt deze tekst geschreven omdat je vond dat het zin had. Maar zelfs als je die zin eerst zou moeten maken, is alleen al het feit dat je dat kan in strijd met dat gezichtspunt van buitenaf. Dat gezichtspunt van buitenaf is dus niet compleet. Het bevat jou niet. Wel jou het biologisch systeem dat zich gedraagt volgens de natuurwetten, maar niet jou de mens.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 01:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, al die 'zinloze' figuren hameren er steeds op dat je dus zelf zin moet maken, scheppen. Als je dat lukt lijkt het me dat je een gelukkig en vanuit dat gezichtspunt zinvol bestaan kunt leiden en tegelijkertijd geloven dat het leven van buitenaf bekeken geheel zinloos is.
Lukt het je niet, tsja dat is minder leuk en ik kan me voorstellen dat dat tot depressiviteit zal leiden
Stel je voor dat je je door zo'n maf idee als memes laat inspireren om feminisme en sociale rechtvaardigheid te omarmen. Sociale rechtvaardigheid is dan toch ook maar een meme? Het ene meme is niet beter dan het andere. Alleen succesvoller in replicatie.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:13 schreef Isegrim het volgende:
http://dianacrowscience.com/why-is-dawkins-an-asshole/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |