Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.quote:
Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.
maar jij hebt geen vraag voorbereid Molurus?
wat kosten die kaarten?
Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennettquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:
"Professor Dawkins, as you probably are aware, Lawrence Krauss thinks philosophy is only interesting in sofar that it applies to the empirical world, things we can observe around us. Do you share this thought on philosophy?"
(Dat is een sneer richting filosofie die Krauss regelmatig en met plezier maakt.)
Maar ik sta volledig open voor suggesties.
Deze had ik gemist... kaartjes kosten:quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
wat kosten die kaarten?
thanksquote:Op vrijdag 7 november 2014 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze had ik gemist... kaartjes kosten:
Golden seat: 40 euro
Categorie 1: 27 euro
Categorie 2: 24 euro
Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Gaat iemand van jullie ook een vraag stellen?
Die zit ik nog even terug te kijken, voor de zekerheid.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennett
Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Gaat iemand van jullie ook een vraag stellen?
Het rebound effect geldt niet voor iedereen. Discussie hierover heeft altijd zin, er zijn altijd mensen die niet bekend zijn met wetenschappelijke feiten (vooral in Amerika).quote:Op vrijdag 7 november 2014 19:44 schreef nikao het volgende:
[..]
Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.
Oftewel; heeft het uberhaupt wel zin om te discussieren hierover als we weten dat de menselijke psyche zo werkt?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.
Als dat relevant genoeg voor het geheel is uiteraard.
Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaadquote:Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.
Ja, het is ook een stuk duurder dan de avond met Dennett, Krauss en Pigliucci. Die kaartjes waren 16 euro.quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:38 schreef AmaninFull het volgende:
Minimaal 20 euro voor zo'n avond vind ik onredelijk, anders dan de meelopertjes van Dawkins die vooral komen voor de signeersessies, gaat het mij meer om het meemaken van een leerzame avond, jammer dat het allemaal zo commercieel moet worden uitgebuit.
Niks mis met die tweet, mensen moeten niet zo kleinzerig doen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:44 schreef falling_away het volgende:
[..]
[..]
Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaad
https://twitter.com/RichardDawkins/status/510673802184126465
quote:Op zondag 9 november 2014 00:10 schreef highender het volgende:
"Professor Krauss, I do have a question regarding the multiverse hypothesis, is there, besides the existence of The Republican Party, any other supporting evidence?"
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:43 schreef falling_away het volgende:
Ja ik had verwacht dat het wel iets sneller zou gaan met de kaartverkoop, maar het is dan ook een behoorlijk grote zaal.. Kijk er naar uit
In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten.Daar zal ook niemand je scheef op aankijken.
Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat idioten ook als idioten behandeld worden als ze een domme vraag stellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.
Wow! Wie is het?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:55 schreef Molurus het volgende:
Oh, ik heb trouwens een gegadigde voor het kaartje dat ik overhad.
Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
Dat is helemaal mijn thema!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).
Maar de grootte van het publiek zegt natuurlijk niks over de waarde of waarheid van wat er geboden wordt (zie de levensgrote kerken in de USA bijv.).
Belangrijker vind ik dat wat er besproken wordt ook ondersteund kan worden door empirisch bewijs. Als jij goede wetenschappelijke argumenten hebt tegen wat er besproken wordt op zo'n avond hoor ik het graag. Ik heb namelijk genoeg van zulke argumenten tegen de sprookjes in de heilige boeken.
Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:16 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is helemaal mijn thema!
Toch voel ik me niet aangetrokken ;-(. Zullen de sprekers wel zijn (doen me denken aan de revenge of the nerds).
Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.quote:En wat hebben kerken in de USA er mee te maken?
En hoe bedoel je 'ik heb genoeg van zulke argumenten tegen sprookjes ģn de heilige boeken?' Ben je op een missie of zo?
Nou, nou, nou. Beetje respect graagquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:34 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.
Kan natuurlijk dat jou dit niet aanspreekt maar ik vind het een beetje zielig om ze te vergelijken met revenge of the nerds.
[..]
Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.
Ik ben niet op een missie maar word vaak genoeg geconfronteerd met mensen die mij proberen te bekeren ja.. maar dat heeft meer met mijn verleden te maken. Probeer dus altijd goede argumenten klaar te hebben staan in dat soort discussies.
Wat is nou eigenlijk je punt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.
'Gepassioneerd door de constante tegendruk'. Tsja, l'enfer c'est les autres....arme nerds ;-) Als iedereen nou eens niet zo vervelend deed en hen gewoon gelijk gaf.
Ik heb natuurlijk heel weinig clues maar ik krijg de indruk dat je van het ene in het andere uiterste bent geschoten. Zie je vaker op dit forum. Rebound effect en zo, is spychologisch....
Cognitieve dissonantie. Stiekem baalt hij als een stekker dat hij geen kaartje heeft, en is nu voor zichzelf alle redenen aan het opnoemen waarom hij er eigenlijk niet bij wil zijn.quote:
Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hier een leuk stukje over de beide heren:
http://rationallyspeaking(...)-physicist-with.html
En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hier een leuk stukje over de beide heren:
http://rationallyspeaking(...)-physicist-with.html
quote:Op maandag 26 januari 2015 01:06 schreef vaarsuvius het volgende:
Bah, Ik ga niet komen, heb dit weekend een extra werk opdracht gekregen die ik niet kan negeren en daarvoor moet ik op maandag naar Emmen. Theoretisch zou ik het nog kunnen halen maar dat wordt me teveel gestress. Ik kijk uit naar jullie verslag! En veel plezier.
Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.quote:Op maandag 26 januari 2015 00:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.
Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme. Het zjin ook geen humanisten bijvoorbeeld, maar nihilisten, die zich baseren op fysicalisme, extreem reductionisme en scientisme. Net als religieuze fundamentalisten is men 100 procent overtuigd van het eigen gelijk en is men intolerant tegenover andersdenkenden. Men voert een schreeuwerige strijd in de media en op internet tegen iedereen die niet vindt dat de mens volledig beschreven kan worden als een zinloos fysisch systeem.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:59 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.
Wat jij blijkbaar denkt is dat iedereen op zo'n avond deze heren dermate aanbidt dat alles wat ze zeggen al bij voorbaat juist is. Natuurlijk niet.
Ik vind dat je dan juist wel zou moeten gaan om eens een flink kritische vraag te stellen!
Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme.
Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf beweren.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.
Zou je dan eens een, of liever een paar, uitspraken noemen van die 'militante atheisten' kunnen noemen die je extremistisch of fundamentalistisch vindt?quote:Op maandag 26 januari 2015 19:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf zeggen.
In tegenstelling tot sommige mensen loop ik nooit ergens tegenaan dat niet bestaat.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |