abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144126384
Vers van de pers. Nadat vorig jaar het denkgelag al een zeer interessante avond had met Daniel Dennett, Lawrence Krauss en Massimo Pigliucci is het nu de beurt aan Richard Dawkins.

Ik weet niet of dit het juiste forum is hiervoor, maar ik wilde het iig even melden. Afgaande op vorige events met Richard Dawkins zal de kaartverkoop erg rap gaan. Meer info volgt nog hierover.

Update:

Aanstaande maandag begint de ticketverkoop voor Het Denkgelag op 26 januari 2015 met Richard Dawkins in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Wij zijn bijzonder verheugd dat de fysicus Lawrence M. Krauss, met wie Dawkins de documentaire The Unbelievers inblikte, hem zal vergezellen.

Beide heren worden in het gareel gehouden door de Amerikaanse journaliste en sceptica Julia Galef, oprichtster van het Center for Applied Rationality (CFAR).

Samen met enkele kritische tegenstemmen, legt zij onze gasten een aantal prangende vragen voor. Waarin schuilt de kracht van wetenschap? Leidt wetenschap onvermijdelijk tot ongeloof, of zijn religie en wetenschap verzoenbaar? Wat is de beste strategie om wetenschap en rede uit te dragen? Is scherpe kritiek op religie zinvol? Kunnen we van irrationaliteit af raken? Of moeten we ons erbij neerleggen dat de mens nu eenmaal geen rationeel wezen is?

Hou onze website denkgelag.be in de gaten. Daar zal alle info in verband met tickets maandag verschijnen.

Bron: Facebook.

Update 2: Inmiddels is de kaartverkoop begonnen!

Aanwezigen:

Molurus
Perrin
Kijkertje
falling_away
fir3fly
vaarsuvius
nikao

Update 25-3-2015:

De volledige avond staat nu ook op youtube:

[ Bericht 23% gewijzigd door Molurus op 25-03-2015 22:39:43 ]
Alpha kenny one
  woensdag 3 september 2014 @ 09:30:31 #2
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_144127029
ok leuk, kaartverkoop waar?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_144127030
Mooi. Ben net als hem een 6.9 op zijn schaal:

De facto atheist. Very low probability, but short of zero. "I don't know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there."

http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum_of_theistic_probability
pi_144127196
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:30 schreef Sosa het volgende:
ok leuk, kaartverkoop waar?
Meer info daarover volgt nog. Vorig jaar duurde het nog een paar weken na de aankondiging voordat de kaartverkoop begon. Het was toen overigens in Gent, ik vermoed dat het daar weer zal zijn.
Alpha kenny one
  woensdag 3 september 2014 @ 09:53:59 #5
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_144127513
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:39 schreef falling_away het volgende:

[..]

Meer info daarover volgt nog. Vorig jaar duurde het nog een paar weken na de aankondiging voordat de kaartverkoop begon. Het was toen overigens in Gent, ik vermoed dat het daar weer zal zijn.
ah thanks, ik hou het in de gaten :)
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_144129593
Gaaf!

Voor wie de vorige editie heeft gemist:

F&L / Denkgelag Gent "The limits of science"

Ik vond dit echt een geweldige avond, kaartverkoop in de gaten houden!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144164409
Klinkt tof. Misschien dat ik er ook bij ben.
pi_145808996
Is er al nieuws ten aanzien van de kaartverkoop?
pi_145819817
Ik wou dat ik hierbij kon zijn. Lucky bastards die Vlamingen!
pi_145820155
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:34 schreef Molurus het volgende:
Is er al nieuws ten aanzien van de kaartverkoop?
Nee nog niet helaas...
Alpha kenny one
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:03:37 #11
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_145884986
Interessant :) Zou er ook graag bij willen zijn. Wel een eindje weg helaas..
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_145899114
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 13:03 schreef Revanches het volgende:
Interessant :) Zou er ook graag bij willen zijn. Wel een eindje weg helaas..
Het valt ook wel mee hoor, als je in de randstad woont is Gent ruim dichterbij dan Groningen. (Als het weer in Gent is.)
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:03:58 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_145899330
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het valt ook wel mee hoor, als je in de randstad woont is Gent ruim dichterbij dan Groningen. (Als het weer in Gent is.)
En wat als je in Groningen woont?

Ik wilde vorig jaar ook wel heen (ben groot fan van Lawrence Krauss) maar het is toch echt te ver weg voor een avond.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_145899409
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik wilde vorig jaar ook wel heen (ben groot fan van Lawrence Krauss) maar het is toch echt te ver weg voor een avond.
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Je zou dan in Gent moeten overnachten ofzo.

Maar goed, de videoregistratie ervan was best goed, dus je hebt hooguit de book signing echt gemist dan. :)

PS: Ik heb Krauss inmiddels alweer 2 keer gezien bedenk ik me nu, ook een keer in Amsterdam. Was je daar wel?
pi_145949931
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hij is al eens in Groningen geweest (paar jaar geleden)
  zondag 26 oktober 2014 @ 12:05:03 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_145953384
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 07:44 schreef Rurik het volgende:

[..]

Hij is al eens in Groningen geweest (paar jaar geleden)
Klopt, daar was ik wel bij. Maar dat was vrij kort.
pi_145967012
20 minuutjes rijden voor mij. Ik ga dus wel. :)
pi_146034426
Julia Galef modereert Het Denkgelag met Richard Dawkins in Antwerpen!!

De gespreksavond met Richard Dawkins op 26 januari wordt in goede banen geleid door de Amerikaanse journaliste en skeptica Julia Galef, oprichtster van het Center for Applied Rationality (CFAR). Gezien de massale belangstelling hebben we beslist om uit te wijken naar een grotere zaal, de Stadsschouwburg in Antwerpen. Eind deze week starten we de ticketverkoop. Hou deze pagina in de gaten!

Alpha kenny one
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:54:32 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146034732
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

PS: Ik heb Krauss inmiddels alweer 2 keer gezien bedenk ik me nu, ook een keer in Amsterdam. Was je daar wel?
Nee, toen hoorde ik pas achteraf dat ie daar geweest was. Ik moet echt beter opletten op dit soort dingen :+.
pi_146039045
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, toen hoorde ik pas achteraf dat ie daar geweest was. Ik moet echt beter opletten op dit soort dingen :+.
Zonde, F&L beter in de gaten houden. ;)

Ik heb inmiddels een gesigneerde hardcover van 'a universe from nothing'. 8-) Het meest opvallende aan Krauss in real life vond ik dat het zo'n ongelofelijk klein mannetje is. 1 meter 50 ofzo.
pi_146179944
quote:
Aanstaande maandag begint de ticketverkoop voor Het Denkgelag op 26 januari 2015 met Richard Dawkins in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Wij zijn bijzonder verheugd dat de fysicus Lawrence M. Krauss, met wie Dawkins de documentaire The Unbelievers inblikte, hem zal vergezellen.

Beide heren worden in het gareel gehouden door de Amerikaanse journaliste en sceptica Julia Galef, oprichtster van het Center for Applied Rationality (CFAR).

Samen met enkele kritische tegenstemmen, legt zij onze gasten een aantal prangende vragen voor. Waarin schuilt de kracht van wetenschap? Leidt wetenschap onvermijdelijk tot ongeloof, of zijn religie en wetenschap verzoenbaar? Wat is de beste strategie om wetenschap en rede uit te dragen? Is scherpe kritiek op religie zinvol? Kunnen we van irrationaliteit af raken? Of moeten we ons erbij neerleggen dat de mens nu eenmaal geen rationeel wezen is?

Hou onze website denkgelag.be in de gaten. Daar zal alle info in verband met tickets maandag verschijnen.
Bron: Facebook.
pi_146181702
Boh dat zal wel storm lopen maandag. Daar moet je echt snel bij zijn voor tickets denk ik!
Alpha kenny one
pi_146181775
Flinke zaal:

Maar dan nog verwacht ik dat het binnen 1 dag uitverkocht is ja.
pi_146183376

Kijkertje komt ook
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_146190440
Ga het wel proberen. Weekendje *Vlaardingen. Ben al tijden niet in Belgiė geweest.

Edit stomme autocorrect
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_146222975
"Beiden zullen ze voorafgaand ook de tijd nemen voor een uitgebreide signeersessie."

Aldus Facebook.

Ben benieuwd op welke site we straks kaartjes moeten bestellen, die van Stadsschouwburg Antwerpen of direct bij denkgelag.be. En vooral ook: vanaf hoe laat.
pi_146246626
Iemand al ergens iets gezien over kaartverkoop?

Zou vandaag moeten starten, maar ik zie nog niks.
pi_146247976
Bericht op Facebook:

"Sherpa heeft beloofd de ticketverkoop in de loop van de dag te starten. Het exacte tijdstip is nog niet bekend, maar hou deze pagina in de gaten."
pi_146248340
Ik denk dus hier straks

http://www.sherpa.be/nlBE(...)-Science-And-Reason/

F5 - F5 - F5 - F5 :P
Alpha kenny one
pi_146248486
Thanks, dat lijkt inderdaad een goede link! ^O^

* Molurus F5-t gezellig mee.
pi_146252490
"Bedankt voor jullie massale interesse. Vandaag om 20u verschijnt de link naar de ticketverkoop op onze website denkgelag.be!!"
pi_146257157
"je kan online bestellen vanaf 20u vanavond via de link die op de website zal verschijnen of je kan ook dagelijks tussen 9u en 20u telefonisch tickets bestellen. Voor Nederland is dat het nummer 0900 20 22 640."

Of dat betekent dat telefonisch bestellen *nu* al mogelijk is is mij niet duidelijk. Kreeg daar een telefoonbeantwoorder die me beloofde dat ik zo spoedig mogelijk teruggebeld zou worden.
pi_146257860
Hier staat inmiddels dat de verkoop om 19u start:

http://www.sherpa.be/nlBE(...)-Science-And-Reason/
pi_146264868
Zojuist kaartjes besteld. 8-)
pi_146265290
Yep hier ook.. rij 2 :D
Alpha kenny one
pi_146265566
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 19:31 schreef falling_away het volgende:
Yep hier ook.. rij 2 :D
Kon jij rij kiezen? Ik kon alleen categorie kiezen, het is parterre 8 geworden. Maar wel mooie seats denk ik. :)
  maandag 3 november 2014 @ 19:45:04 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146266029
2 kaartjes besteld 8-).
pi_146266047
Zaalplan:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 30% gewijzigd door Molurus op 03-11-2014 19:53:01 ]
pi_146266411
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kon jij rij kiezen? Ik kon alleen categorie kiezen, het is parterre 8 geworden. Maar wel mooie seats denk ik. :)
Nee ik koos gewoon categorie 1 en toen kwam rij 2 stoel 8 en 10 tevoorschijn. :) (of eigenlijk mijn vrouw, ik was te laat thuis maar zij zat om 19:00 uur klaar om te kopen)
Alpha kenny one
pi_146266679
Voor mij is er ook een kaartje besteld
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_146266971
Op de tickets staat ok het programma:

17:00 vertoning docu 'the unbeleivers'
18:30 signeersessie
20:00 begin gesprekavond.

Ik heb the Unbeleivers al gezien op Netflix, dus zal vooral proberen op tijd daar te zijn voor de signeersessie!
Alpha kenny one
pi_146267813
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2014 19:45 schreef Fir3fly het volgende:
2 kaartjes besteld 8-).
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 20:02 schreef Kijkertje het volgende:
Voor mij is er ook een kaartje besteld [ afbeelding ]
*O*
pi_146271629
Ik ben er ook. kaartje voor Cat 1 is besteld, geen idee welke stoel, kan ik dat ergens zien? Oh wacht ik zie het.. welnu helemaal in het hoekie :( nou ja, ga er alleen heen, dus ik ga wel ergens anders zitten mocht er nog ergens een gaatje vrij zijn, als brutale Ollander
pi_146341559
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:39 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben er ook. kaartje voor Cat 1 is besteld, geen idee welke stoel, kan ik dat ergens zien? Oh wacht ik zie het.. welnu helemaal in het hoekie :( nou ja, ga er alleen heen, dus ik ga wel ergens anders zitten mocht er nog ergens een gaatje vrij zijn, als brutale Ollander
Er staan ook stoelen op het podium denk ik. Als je snel genoeg bent is er vast nog wel 1 vrij. :+
pi_146362647
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 08:49 schreef falling_away het volgende:

Aanwezigen:

Molurus
Perrin
Kijkertje
falling_away
fir3fly
vaarsuvius

Gaat iemand van jullie ook een vraag stellen? :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146365165
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Jij, toch? ;)
pi_146407035
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:16 schreef nikao het volgende:

[..]

Ohw nice! nog helemaal niet gezien, ga gelijk tickets bestellen :)
Ik heb je erbij gezet in de OP. ^O^
pi_146407251
Count me in! *O* *O*
Parterre 14 stoel 4 :)
pi_146407834
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:26 schreef nikao het volgende:
Count me in! *O* *O*
Parterre 14 stoel 4 :)
Tof! *O*
pi_146408990
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij, toch? ;)
Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.
maar jij hebt geen vraag voorbereid Molurus?
wat kosten die kaarten?
pi_146409149
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik ga, ik heb van deze heren zo goed als alle lectures en debates gezien , dus weet eigenlijk al wat ze gaan zeggen, en als ik ga dan is t puur om 'erbij' te zijn geweest.
maar jij hebt geen vraag voorbereid Molurus?
wat kosten die kaarten?

Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:

"Professor Dawkins, as you probably are aware, Lawrence Krauss thinks philosophy is only interesting in sofar that it applies to the empirical world, things we can observe around us. Do you share this thought on philosophy?"

(Dat is een sneer richting filosofie die Krauss regelmatig en met plezier maakt.)

Maar ik sta volledig open voor suggesties. ;)
pi_146409227
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of ik hem ga stellen weet ik nog niet, maar het enige dat ik zo kan bedenken:

"Professor Dawkins, as you probably are aware, Lawrence Krauss thinks philosophy is only interesting in sofar that it applies to the empirical world, things we can observe around us. Do you share this thought on philosophy?"

(Dat is een sneer richting filosofie die Krauss regelmatig en met plezier maakt.)

Maar ik sta volledig open voor suggesties. ;)
Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennett :)
Maar dat vind ik een prima vraag Molurus, ik had m zelf niet beter kunnen bedenken
pi_146409490
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

wat kosten die kaarten?
Deze had ik gemist... kaartjes kosten:

Golden seat: 40 euro
Categorie 1: 27 euro
Categorie 2: 24 euro
pi_146409699
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze had ik gemist... kaartjes kosten:

Golden seat: 40 euro
Categorie 1: 27 euro
Categorie 2: 24 euro
thanks
pi_146411961
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.
Oftewel; heeft het uberhaupt wel zin om te discussieren hierover als we weten dat de menselijke psyche zo werkt?
pi_146412528
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik denk dat hij zijn mening wel heeft bijgesteld na zijn discussie met Massimo en Dennett :)
Die zit ik nog even terug te kijken, voor de zekerheid. :) Sowieso handig om Krauss te vragen of dat beeld klopt.
  vrijdag 7 november 2014 @ 20:00:52 #58
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146412537
quote:

[..]

Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.

Als dat relevant genoeg voor het geheel is uiteraard.
pi_146418052
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:44 schreef nikao het volgende:

[..]

Ligt uiteraard ook een beetje aan hoe de avond verloopt.. maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe zij aankijken tegen discussie met gelovigen en het bekende psychologische 'rebound-effect'. Wat min of meer aangeeft dat als mensen emotioneel gebonden zijn aan een bepaalde mening/overtuiging dat zelfs feiten presenteren die dit weerleggen ze sterken in hun geloof.
Oftewel; heeft het uberhaupt wel zin om te discussieren hierover als we weten dat de menselijke psyche zo werkt?
Het rebound effect geldt niet voor iedereen. Discussie hierover heeft altijd zin, er zijn altijd mensen die niet bekend zijn met wetenschappelijke feiten (vooral in Amerika).
Ik heb veel debatten gezien omtrent wetenschap en geloof, en vaak is er een poll voor het debat, de tussenstand en na het debat.
En altijd zie je een significante stijging voor de zijde van de wetenschap, vaak komt die stijging van mensen die voor het debat nog geen mening hadden, maar ook de mensen die achter de religieuze debaters staan switchen veel van zijde na het debat.
pi_146418095
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wellicht. Er was wat furore over wat twitter-berichten van Dawkins (die ik niet heb gezien, ik vind twitter volledig irrelevant) waar hij wat opmerkingen maakte over vrouwen die niet in goede aarde vielen. Een vriendin van mij wil hierdoor ook niet meer mee. Nou heb ik altijd de indruk gehad uit zijn boeken dat hij ook gewoon een voorstander is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen. Daar wil ik hem misschien wel even naar vragen, en dan niet zozeer de ophef maar meer zijn standpunt in het algemeen.

Als dat relevant genoeg voor het geheel is uiteraard.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
  vrijdag 7 november 2014 @ 22:11:52 #61
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146418133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Dawkins iets welwillend heeft gezegd om vrouwen te denigreren.
Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.
pi_146419518
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

quote:
14s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik denk hetzelfde, maar veel mensen zijn er schijnbaar nogal kwaad om geworden. Misschien dat hij ze kan geruststellen.
Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaad

https://twitter.com/RichardDawkins/status/510673802184126465
Alpha kenny one
pi_146433147
Minimaal 20 euro voor zo'n avond vind ik onredelijk, anders dan de meelopertjes van Dawkins die vooral komen voor de signeersessies, gaat het mij meer om het meemaken van een leerzame avond, jammer dat het allemaal zo commercieel moet worden uitgebuit.
pi_146438383
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 15:38 schreef AmaninFull het volgende:
Minimaal 20 euro voor zo'n avond vind ik onredelijk, anders dan de meelopertjes van Dawkins die vooral komen voor de signeersessies, gaat het mij meer om het meemaken van een leerzame avond, jammer dat het allemaal zo commercieel moet worden uitgebuit.
Ja, het is ook een stuk duurder dan de avond met Dennett, Krauss en Pigliucci. Die kaartjes waren 16 euro.

Zal toch door de aanwezigheid van Dawkins komen vrees ik. Ik vind het leuk om hem eens in real life te zien, en wellicht een boek te laten signeren. Maar ik vind dit wel nogal overdreven. Ik verwacht van deze avond inhoudelijk minder dan wanneer Dennett aanwezig is. Dawkins heeft nogal de neiging dezelfde anekdotes eindeloos te herhalen.
pi_146448890
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:44 schreef falling_away het volgende:

[..]

[..]

Dat zal deze tweet zijn geweest.. heeft nogal wat los gemaakt inderdaad

https://twitter.com/RichardDawkins/status/510673802184126465
Niks mis met die tweet, mensen moeten niet zo kleinzerig doen.
  zondag 9 november 2014 @ 00:10:01 #66
224960 highender
Travellin' Light
pi_146449935
"Professor Krauss, I do have a question regarding the multiverse hypothesis, is there, besides the existence of The Republican Party, any other supporting evidence?"
pi_146450201
quote:
10s.gif Op zondag 9 november 2014 00:10 schreef highender het volgende:
"Professor Krauss, I do have a question regarding the multiverse hypothesis, is there, besides the existence of The Republican Party, any other supporting evidence?"
_O-
pi_146780772
Zojuist de kaartjes ontvangen! *O*
pi_148825894
Geheel uitverkocht lees ik net op Facebook.

Over een weekje is het al! *O*
pi_148831813
Ja ik had verwacht dat het wel iets sneller zou gaan met de kaartverkoop, maar het is dan ook een behoorlijk grote zaal.. Kijk er naar uit :D
Alpha kenny one
pi_148935834
Voor de mensen die dit veel te laat zien:

Er bestaat een kans dat ik een kaartje over heb. Dit is nog niet geheel zeker, ik zal dat in de komende dagen horen.

Dus mocht iemand de voorverkoop hebben gemist en daar vreselijk van balen, stuur mij even een berichtje.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 23-01-2015 22:07:50 ]
  vrijdag 23 januari 2015 @ 20:22:36 #72
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_148989461
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 09:43 schreef falling_away het volgende:
Ja ik had verwacht dat het wel iets sneller zou gaan met de kaartverkoop, maar het is dan ook een behoorlijk grote zaal.. Kijk er naar uit :D
Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_148989595
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Kerkdienst van de nieuwste religie die nu al over zijn hoogtepunt heen is. Gelijkgezinden preken voor eigen parochie. Maar dan zalen die plotseling te groot zijn. Mensen die 'kaartjes over' hebben, etc. Je weet hoe het gaat, maar dan veel sneller.
Leuk om te zien wie er toch nog gaan: Molurus natuurlijk, Kijkertje, falling_way, fir3fly, Perrin, the usual suspects.... geen nieuws onder de zon en zo.
In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten. ;) Daar zal ook niemand je scheef op aankijken.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 20:50:35 #74
339669 JerryWesterby
pi_148990405
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

In deze kerk ben je van harte welkom om je kritiek te komen uiten. ;) Daar zal ook niemand je scheef op aankijken.
Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_148990847
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 20:50 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Denk het niet hoor. Je hebt zelf de joetjoep filmpjes geplaatst waarop te zien was hoe die critici bejegend worden. Ik hou niet zo van sektes.
Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:26:20 #76
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148991663
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken genoeg video's van deze twee heren, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nu mee bedoelt.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat idioten ook als idioten behandeld worden als ze een domme vraag stellen.
pi_148992807
Oh, ik heb trouwens een gegadigde voor het kaartje dat ik overhad. 8-)
  vrijdag 23 januari 2015 @ 23:19:39 #78
339669 JerryWesterby
pi_148996388
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:55 schreef Molurus het volgende:
Oh, ik heb trouwens een gegadigde voor het kaartje dat ik overhad. 8-)
Wow! Wie is het?
Wel een beetje zielig natuurlijk, maar wat doe je eraan.
pi_148996865
quote:

[..]

Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).
Maar de grootte van het publiek zegt natuurlijk niks over de waarde of waarheid van wat er geboden wordt (zie de levensgrote kerken in de USA bijv.).

Belangrijker vind ik dat wat er besproken wordt ook ondersteund kan worden door empirisch bewijs. Als jij goede wetenschappelijke argumenten hebt tegen wat er besproken wordt op zo'n avond hoor ik het graag. Ik heb namelijk genoeg van zulke argumenten tegen de sprookjes in de heilige boeken.
Alpha kenny one
  zaterdag 24 januari 2015 @ 00:16:13 #80
339669 JerryWesterby
pi_148998432
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:31 schreef falling_away het volgende:

[..]

Het thema van de avond is: A Passion for reason and science. Iets dat gelukkig nog steeds een groot publiek intereseert aangezien de zaal nog altijd uitverkocht is (ongeveer 2000 plaatsen).
Maar de grootte van het publiek zegt natuurlijk niks over de waarde of waarheid van wat er geboden wordt (zie de levensgrote kerken in de USA bijv.).

Belangrijker vind ik dat wat er besproken wordt ook ondersteund kan worden door empirisch bewijs. Als jij goede wetenschappelijke argumenten hebt tegen wat er besproken wordt op zo'n avond hoor ik het graag. Ik heb namelijk genoeg van zulke argumenten tegen de sprookjes in de heilige boeken.
Dat is helemaal mijn thema!

Toch voel ik me niet aangetrokken ;-(. Zullen de sprekers wel zijn (doen me denken aan de revenge of the nerds).

En wat hebben kerken in de USA er mee te maken?
En hoe bedoel je 'ik heb genoeg van zulke argumenten tegen sprookjes ģn de heilige boeken?' Ben je op een missie of zo?

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 24-01-2015 00:27:03 ]
pi_149006362
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:16 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Dat is helemaal mijn thema!

Toch voel ik me niet aangetrokken ;-(. Zullen de sprekers wel zijn (doen me denken aan de revenge of the nerds).
Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.

Kan natuurlijk dat jou dit niet aanspreekt maar ik vind het een beetje zielig om ze te vergelijken met revenge of the nerds.

quote:
En wat hebben kerken in de USA er mee te maken?
En hoe bedoel je 'ik heb genoeg van zulke argumenten tegen sprookjes ģn de heilige boeken?' Ben je op een missie of zo?
Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.

Ik ben niet op een missie maar word vaak genoeg geconfronteerd met mensen die mij proberen te bekeren ja.. maar dat heeft meer met mijn verleden te maken. Probeer dus altijd goede argumenten klaar te hebben staan in dat soort discussies.
Alpha kenny one
pi_149010707
quote:

[..]

Nou, nou, nou. Beetje respect graag :+
  zaterdag 24 januari 2015 @ 19:09:18 #83
339669 JerryWesterby
pi_149017353
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 12:34 schreef falling_away het volgende:

[..]

Dit zijn wetenschappers die op een makkelijk toegankelijke manier de wetenschappelijk bewijzen brengen naar het grote publiek. Gepassioneerd vanwege de constante tegendruk die ze krijgen vanuit oa. de gelovige hoek proberen ze de misverstanden rond evolutie en het onstaan van het universum te weerleggen.

Kan natuurlijk dat jou dit niet aanspreekt maar ik vind het een beetje zielig om ze te vergelijken met revenge of the nerds.

[..]

Jij begon over "zalen die plotseling te groot zijn" etc. Ten eerste slaat het nergens op (want het is nog altijd weken van tevoren uitverkocht) en ten tweede zegt de 'volheid' van een zaal niks over de waarde van het gebodene, vandaar mijn vergelijk met de mega kerken.

Ik ben niet op een missie maar word vaak genoeg geconfronteerd met mensen die mij proberen te bekeren ja.. maar dat heeft meer met mijn verleden te maken. Probeer dus altijd goede argumenten klaar te hebben staan in dat soort discussies.
'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.

'Gepassioneerd door de constante tegendruk'. Tsja, l'enfer c'est les autres....arme nerds ;-) Als iedereen nou eens niet zo vervelend deed en hen gewoon gelijk gaf.

Ik heb natuurlijk heel weinig clues maar ik krijg de indruk dat je van het ene in het andere uiterste bent geschoten. Zie je vaker op dit forum. Rebound effect en zo, is spychologisch....

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 24-01-2015 23:09:01 ]
pi_149032643
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 19:09 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

'Misverstanden over het ontstaan van het universum' impliceert dat er een (door sommigen weliswaar verkeerd begrepen) bewezen theorie over is. Bij mijn weten is dat niet het geval.

'Gepassioneerd door de constante tegendruk'. Tsja, l'enfer c'est les autres....arme nerds ;-) Als iedereen nou eens niet zo vervelend deed en hen gewoon gelijk gaf.

Ik heb natuurlijk heel weinig clues maar ik krijg de indruk dat je van het ene in het andere uiterste bent geschoten. Zie je vaker op dit forum. Rebound effect en zo, is spychologisch....
Wat is nou eigenlijk je punt?
pi_149037667
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 08:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie. Stiekem baalt hij als een stekker dat hij geen kaartje heeft, en is nu voor zichzelf alle redenen aan het opnoemen waarom hij er eigenlijk niet bij wil zijn. :Y)
  zondag 25 januari 2015 @ 22:47:26 #86
339669 JerryWesterby
pi_149058863
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 08:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hier een leuk stukje over de beide heren:

http://rationallyspeaking(...)-physicist-with.html
pi_149061871
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.
Wat jij blijkbaar denkt is dat iedereen op zo'n avond deze heren dermate aanbidt dat alles wat ze zeggen al bij voorbaat juist is. Natuurlijk niet.
Ik vind dat je dan juist wel zou moeten gaan om eens een flink kritische vraag te stellen! ~O>
  maandag 26 januari 2015 @ 00:36:26 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149062694
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.
pi_149063118
Bah, Ik ga niet komen, heb dit weekend een extra werk opdracht gekregen die ik niet kan negeren en daarvoor moet ik op maandag naar Emmen. Theoretisch zou ik het nog kunnen halen maar dat wordt me teveel gestress. Ik kijk uit naar jullie verslag! En veel plezier.
pi_149066117
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 01:06 schreef vaarsuvius het volgende:
Bah, Ik ga niet komen, heb dit weekend een extra werk opdracht gekregen die ik niet kan negeren en daarvoor moet ik op maandag naar Emmen. Theoretisch zou ik het nog kunnen halen maar dat wordt me teveel gestress. Ik kijk uit naar jullie verslag! En veel plezier.
-O-
pi_149067130
Ben even via Google streetview aan het kijken waar ik precies moet zijn vanavond, en letterlijk het eerste dat ik zie na inzoomen is dit stukje filosofie.. toeval? :P

Alpha kenny one
pi_149068384
Je kan beter de parking Stadsschouwburg pakken lijkt me. :P

Leuke spreuk tho. 8-)
pi_149079884
Wij zijn in town! Nog ff eten, en dan een lekker portie atheisme.
pi_149080020
Lol, Herman Philipse aan tafel naast ons.
  maandag 26 januari 2015 @ 18:42:29 #95
339669 JerryWesterby
pi_149080831
quote:
14s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En wat heeft dat met jou te maken? Ik heb jou nog nooit een filosofisch punt zien maken.
Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.
  maandag 26 januari 2015 @ 18:46:43 #96
339669 JerryWesterby
pi_149080965
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Interessant leesvoer, vooral omdat Massimo Pigliucci er de vorige keer ook bij was samen met Dennett en Krauss. En het maakt m.i. de discussie alleen maar boeiender.
Wat jij blijkbaar denkt is dat iedereen op zo'n avond deze heren dermate aanbidt dat alles wat ze zeggen al bij voorbaat juist is. Natuurlijk niet.
Ik vind dat je dan juist wel zou moeten gaan om eens een flink kritische vraag te stellen! ~O>
Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme. Het zjin ook geen humanisten bijvoorbeeld, maar nihilisten, die zich baseren op fysicalisme, extreem reductionisme en scientisme. Net als religieuze fundamentalisten is men 100 procent overtuigd van het eigen gelijk en is men intolerant tegenover andersdenkenden. Men voert een schreeuwerige strijd in de media en op internet tegen iedereen die niet vindt dat de mens volledig beschreven kan worden als een zinloos fysisch systeem.

Het nieuwe atheisme/fysicalisme is dehumaniserend. Het ondermijnt de menselijke waarden, en hun strijd gaat al lang niet meer alleen tegen religie, maar ook tegen filosofie en ethiek, en, zoals ik al eerder schreef, het volgende doelwit zal de kunst zijn.

De fout die men maakt is dat men een deel van de werkelijkheid neemt (de waarneming van dingen in ruimte en tijd die we fysische verschijnselen noemen en die onderzocht en geanalyseerd worden om te kijken hoe ze werken (wetenschap)), en vervolgens zonder enige grond verklaart dat dat alles is. Dat daarmee onze hele werkelijkheid beschreven wordt.
(Boem, een filosofisch punt recht op de neus van de vuurvlieg. Even kijken of hij iets in de gaten heeft.)

Het is als het ware een soort barbaarse stoomwals, die de hele menselijke wereld van intersubjectieve bewuste beleving van zin en betekenis wegperst en plat walst tot een laag asfalt waar nerds hun auto's op kunnen parkeren.

Ziezo, dat was het weer voor vandaag ;-)

En veel kritisch plezier natuurlijk vanavond!
pi_149081124
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Mijn punt is eigenlijk dat deze heren behoren tot een bepaalde stroming die wel 'the new atheism', of zelfs 'militant atheism' genoemd wordt. Het is eigenlijk de radicale, fundamentalistische variant van het traditionele atheisme.
Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.
  maandag 26 januari 2015 @ 19:11:00 #98
339669 JerryWesterby
pi_149081798
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, ze blazen zich op in kerken en zo. Echt extreem militant, radicaal en fundamentalistisch, die paar wetenschapsfreaks.
Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf beweren.
pi_149081844
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:11 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet, maar ze blazen zich op in de media en op internet. Dat wil zeggen ze werken zichzelf uiteindelijk tegen. Zoiets blijft niet lang populair. Het heeft allemaal iets zelf-ondermijnends. Als alles onzin is geldt dat ook voor wat ze zelf zeggen.
Zou je dan eens een, of liever een paar, uitspraken noemen van die 'militante atheisten' kunnen noemen die je extremistisch of fundamentalistisch vindt?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2015 19:19:23 ]
  maandag 26 januari 2015 @ 19:18:55 #100
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149082057
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:42 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij zoiets niet zou herkennen zelfs al loop je er met je neus tegenaan.
In tegenstelling tot sommige mensen loop ik nooit ergens tegenaan dat niet bestaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')