De doelgerichtheid van het bestaan volgt inderdaad niet uit de evolutietheorie. In zekere zin zijn ze zelfs onverenigbaar, toch volgens de gangbare interpretative van het neodarwinisme.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 20:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik heb juist veel waardering voor Dawkins hoor. In tegenstelling tot sommige van zijn idolate fans hier heb ik veel van zijn boeken gelezen (tel er zo al 8 hier in mijn boekenkast) en heb enorm genoten van zijn boeiende uiteenzettingen in heldere denk- en schrijfstijl over evolutie en biologie. Je wordt inderdaad meegesleept in zo'n manier van denken. Vooral als je alleen maar dat soort dingen leest (of filmpjes kijkt). Alles is zo simpel en duidelijk en verklaarbaar. Heel aantrekkelijk, ik weet het, I've been there. De wereld bestaat alleen uit wat we waarnemen (wat we 'fysisch' noemen) en vatbaar is voor de wetenschappelijke methode.
Het resultaat is een mechanistisch geheel van 'dingen' die zich gedragen volgens oorzaak en gevolg.
Het probleem is dat onze eigen menselijke wereld daar nergens in te vinden is. De wereld van ons bewustzijn. De wereld waarin we niet alleen vragen naar oorzaken (zoals in de wetenschap) maar ook naar de reden waarom. Waarin we doelen hebben, omdat we die zinvol vinden. Waarin we vrije keuzes maken en handelen, betekenis geven, begrijpen, dingen mooi of lelijk vinden, goed of slecht, naar waarheid zoeken, creatief zijn, en ga zo maar door.
Die dingen bestaan in het universum, maar volgen niet uit de fysische feiten over dat universum.
Darwin heeft teleologische verklaringen respectabel gemaakt. Biologen kunnen tegenwoordig gewoon zeggen dat een giraf een lange nek heeft gekregen zodat hij bladeren van bomen kan eten, en dat een pauw een pauwestaart heeft gekregen om de aandacht van vrouwtjes te trekken. De mechanistische verklaring wordt geacht daar ergens diep onder te zitten, in termen van mutatie, variatie en natuurlijke selectie, zonder dat er een exact verslag van gegeven hoeft te worden.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 15:47 schreef Kateleentje het volgende:
Ik ken de redenering van Daniel Dennett op dit vlak wel: de evolutie heeft wel zijn Eigen redenen, zijn eigen teleologie, maar was en is zich daar niet bewust van. De mens is het eerste wezen dat zich van redenen bewust kan zijn. De 'Waar komen we vandaan?' vraag s volgens Dennett en consoorten dan ook een gevolg van de evolutie en liggen niet aan de oorzaak ervan.
Het is mij niet geheel duidelijk wat deze twee vragen nu met evolutie of bewustzijn in het bijzonder te maken hebben.quote:Op maandag 23 maart 2015 08:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Er blijven altijd twee grote vragen:
1. Is ons denken ook reduceerbaar tot een mechanistische verklaring?
2. Heeft het systeem als geheel misschien wel een doel, bijvoorbeeld het genereren van intelligente bewuste wezens, door middel van een mechanistisch proces?
Je bent wel enthousiast. Geef eens een voorbeeld?quote:Op maandag 23 maart 2015 08:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is mij niet geheel duidelijk wat deze twee vragen nu met evolutie of bewustzijn in het bijzonder te maken hebben.
Kun je deze vragen niet stellen ten aanzien van elk verschijnsel X dat we niet begrijpen?
Donkere energie.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bent wel enthousiast. Geef eens een voorbeeld?
OK ik zet het op mijn lijstje ;-) Maar eigenlijk bedoelde ik met systeem het hele universum, dus eigenlijk zat het er al bij inbegrepen.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Donkere energie.
Reduceerbaar toch mechanische verklaring?
Heeft het een doel?
Deze vragen zijn voor bewustzijn niet zinvoller dan voor elk ander onbegrepen verschijnsel.
Ik maakte de vergelijking, niet om aan te geven dat je die vragen zinvol kunt stellen over andere verschijnselen, maar dat ze net zo zinloos zijn over bewustzijn als over andere verschijnselen.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
OK ik zet het op mijn lijstje ;-) Maar eigenlijk bedoelde ik met systeem het hele universum, dus eigenlijk zat het er al bij inbegrepen.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:31 schreef Caxixi het volgende:
Hij staat erop! Leuk om het weer terug te kunnen zien.![]()
Ik ga er eens goed voor zittenquote:Op woensdag 25 maart 2015 22:31 schreef Caxixi het volgende:
Hij staat erop! Leuk om het weer terug te kunnen zien.![]()
Welke ?quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:52 schreef Molurus het volgende:
Jaja, er ligt weer een boek van Hitchens in de boekenkast.
Ik mag haar wel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:37 schreef Caxixi het volgende:
[..]
Julia Galef, co-oprichtster van de 'Center for Applied Rationality'.
Ja, dat probeerde ik ook al te achterhalen. Hij ligt horizontaal en redelijk duidelijk in beeld. Wit boek met daarop 'Hitchens' in zwarte letters, en iets in rode letters ervoor. Maar wat.... geen idee.quote:
Ah ja nu zie ik hem ook, maar herken hem niet helaas.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde ik ook al te achterhalen. Hij ligt horizontaal en redelijk duidelijk in beeld. Wit boek met daarop 'Hitchens' in zwarte letters, en iets in rode letters ervoor. Maar wat.... geen idee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |