Hoezo helaas? Dat doe je toch vrijwillig? Zit niet de moralist uit te hangen, maar neem verantwoordelijkheid voor wat je doet. Want dát is wat leidinggevenden doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
Als werknemer zou ik sowieso mijn werkgever niet op mijn FB laten. Hebben ze niks mee te maken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef kree het volgende:
Mijn mening is, dat je als werkgever niks te zoeken hebt op iemand zijn facebook.
Maargoed misschien ben ik ouderwets.
Je baas laat je medewerkers hun facebook checken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef MarioBalotelli het volgende:
Het is vandaag Zaterdag. Ik ben vrij. En ik wist niet dat ik gelijk haterige reacties kreeg. Ik ben net nieuw in deze functie, en wil niet gelijk iemand er uit schoppen om dit. Maar de baas is duidelijk; zat ze er op? Dan was ze wakker, dan loog ze, dan had ze er 11 uur kunnen zijn ipv 12 uur pas en dan zeggen dat ze pas 11:45 wakker was.
Dus daarom wil ik nogmaals niet zo hard zijn om gelijk iemand te onslaan.
Ja, dat zijn echt taken die leidinggevende functies typerenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:29 schreef kree het volgende:
[..]
Je baas laat je medewerkers hun facebook checken?
Best triest, niet eens zozeer van jou dan, maar van je baas.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een betere vraag zou zijn waarom ze zo'n figuur als jij een leidinggevende functie hebben gegeven.
Flikker toch op met je Facebook stalk gedoe man. Beetje de jonge vakkenvullers onder druk zetten met je stropdasje aan in de AH. Om zoiets al aankomen met ontslag. Wat een treurnis.
waar werk je eigenlijk?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Helaas weten jullie niet dat dit vaker gebeurt dan je denkt.
Tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruit gang is wat het bedrijf wil.
We betalen werknemers goed, geven ze veel verantwoordelijkheid en geven ze een goed klimaat.
Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
Vandaar dat ik hier kom, al wordt ik wel erg aangevallen merk ik.
uhuquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
We betalen werknemers goed, geven ze veel verantwoordelijkheid en geven ze een goed klimaat.
Waarom wordt er uberhaupt betaald voor tijd dat ze er niet is?quote:Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
Jij bent tuig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:39 schreef Royco1 het volgende:
En wat als er iemand anders op haar account zit?
Dus nee, Facebook is geen reden om iemand te ontslaan.
Dat is het hele gedoe met facebook.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Weten je werknemers eigenlijk dat jullie hen bespieden?
Echt he, Meneer is vulploegleider bij een super en denkt een belangrijke functie te hebbenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:42 schreef Av- het volgende:
"Tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruit gang is wat het bedrijf wil."Hoor hem praten dan. Net of hij de ceo is van een groot zakenimperium.
Loop niet zo te zeiken man als dit één keer voorkomt. Ze had zich ook ziek kunnen melden. Dan had je baas haar hele dag kunnen betalen ipv twee uurtjes.
Je wordt aangevallen omdat je doet alsof je het allemaal tegen je zin doet die Facebook checks maar je tegelijk er wel even fijntjes op wijst dat je een heuse "leidinggevende" functie hebt en je daarnaast tenenkrommende spelfouten maakt op basisschool niveau.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
We betalen werknemers goed,
wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was
Los van het hele bespioneren gebeuren, hebben we het hier over 10 euro per uur bruto? Laat me raden, inclusief vakantiegeld en vakantiedagen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
.
W wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was
Heb ook heel vaak dat ik iemand online zie op mobiel en wanneer ik dan een berichtje stuur staat er direct erna [was 2 uur geleden online]quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:47 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Je noemt een tientje per uur goed betalen? *fail*
Maar nee, FB chat is 0 indicatie of iemand online was, zeker als je de messenger app op je mobiel hebt, je laptop in sluimer modus staat en je zelf ligt te snurken, als je laptop ff iets in standby update denkt facebook dat je online bent, als je telefoon een smsje ontvangt en even oplicht is het systeem wakker en denkt facebook dat je online bent, dus hierbij je antwoord, nee het is nul reden voor ontslag...
Goed betalen, 20 euro?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
TS is type:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:55 schreef YeahYeahM het volgende:
Waarom krijgt elke idioot zomaar de titel "manager" opgeplakt tegenwoordig. Als je zo'n situatie niet op een normale manier kunt oplossen (en dus niet iemand beoordelen op iets waar je geen flikker mee te maken hebt) dan moet je maar gewoon vakken gaan vullen.
Ga gewoon in gesprek met je medewerkster als ze structureel te laat komt. Klaar.
Wat een gebazel, praat je baas eens niet zo na, idioot. Of leer op z'n minst hoe je vooruitgang schrijft.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Inderdaad, werk en privé gescheiden houden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:44 schreef Giertje het volgende:
En daarom heb ik geen collegas op mijn facebook
Het gaat ze geen mieter aan wat ik doe
Precies. Zie 't zomaar gebeuren dat ik door de weeks nog eens getaged word in een foto met drank, dan weet iedereen meteen waarom je die en die fout gemaakt hebt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inderdaad, werk en privé gescheiden houden.
Werknemer wint met gemak in dit soort zaken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Werknemer heeft werkgever blijkbaar als vriend toegevoegd (wat ik vrij achterlijk vind, maar goed...), dus was bekend met het feit dat haar doen en laten door werkgever gezien kan worden.
Wat dat betreft heb ik weinig sympathie voor werknemer: billen, blaren...
Aan de andere kant begeeft de werkgever zich hiermee op glad ijs: draait werknemer niet een of andere app die structureel toegang tot Facebook opent (ik geloof dat WhatsApp zoiets doet?), weet werkgever HEEL zeker dat helemaal niemand anders toegang tot haar Facebook had en ingelogd was?
't Is nogal wat om op basis van interpretatie van persoonlijke omstandigheden (buiten volledig i zicht en begrip en verantwoordelijkheid van werkgever om ) een zodanig zware sanctie op te leggen. Het zou een heel interessante casus worden voor de rechter (ik zou werknemer in dit geval zeker die stap aanraden!)
Totaal oninteressant, een rechter hoeft hier maar 5 seconde over na te denken; "Is het aantoonbaar dat werknemer bewust zelf op dat moment gebruik heeft gemaakt van Facebook?". Dat is het niet, zoveel redenen te bedenken dat de app zichzelf online gooit, of iemand haar telefoon, PC, laptop, whatever gebruikte. Geen poot om op te staan. Bizarre praktijken dat werkgevers op basis van dit soort onzin iemand willen ontslaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Werknemer heeft werkgever blijkbaar als vriend toegevoegd (wat ik vrij achterlijk vind, maar goed...), dus was bekend met het feit dat haar doen en laten door werkgever gezien kan worden.
Wat dat betreft heb ik weinig sympathie voor werknemer: billen, blaren...
Aan de andere kant begeeft de werkgever zich hiermee op glad ijs: draait werknemer niet een of andere app die structureel toegang tot Facebook opent (ik geloof dat WhatsApp zoiets doet?), weet werkgever HEEL zeker dat helemaal niemand anders toegang tot haar Facebook had en ingelogd was?
't Is nogal wat om op basis van interpretatie van persoonlijke omstandigheden (buiten volledig i zicht en begrip en verantwoordelijkheid van werkgever om ) een zodanig zware sanctie op te leggen. Het zou een heel interessante casus worden voor de rechter (ik zou werknemer in dit geval zeker die stap aanraden!)
Met twee vingers in haar neus...quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:04 schreef Falco het volgende:
Werknemer wint met gemak in dit soort zaken.
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:06 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Totaal oninteressant, een rechter hoeft hier maar 5 seconde over na te denken; "Is het aantoonbaar dat werknemer bewust zelf op dat moment gebruik heeft gemaakt van Facebook?". Dat is het niet, zoveel redenen te bedenken dat de app zichzelf online gooit, of iemand haar telefoon, PC, laptop, whatever gebruikte. Geen poot om op te staan. Bizarre praktijken dat werkgevers op basis van dit soort onzin iemand willen ontslaan.
Als ik ooit directeur van een bedrijf wordt, ga ik mezelf Grote Smurf noemen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.
Nice.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als ik ooit directeur van een bedrijf wordt, ga ik mezelf Grote Smurf noemen.
Knopen wrs aan bij de onzinverhalen die werkgevers over hun bedrijf uiten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
[..]
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.
Precies. Het boeit geen ene ruk hoe een directeur zich noemt. Het gaat erom hoe hij (m/v) zich gedraagt.quote:
Jaja..quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je bij mij 2 uur te laat binnenkwam had ik je sowieso ontslagen. Ongeacht wat je op facebook deed.
quote:Ontslag te laat komen
Kan een werknemer op staande voet ontslagen worden als deze te laat komt?
Voor een ontslag op staande voet is een ‘dringende reden' vereist. Een enkele keer te laat komen zal in beginsel geen dringende reden voor ontslag opleveren. Maar indien de werknemer herhaaldelijk te laat komt eventueel wel.
Of ontslag mogelijk is hangt vaak af van de specifieke omstandigheden van het geval.Vraag is dus welke omstandigheden zijn van belang bij het bepalen of ontslag mogelijk is?
Duidelijke naleving van regels over te laat komen
Ten eerste is van belang dat van alle werknemers consequent wordt geëist dat zij op tijd op het werk verschijnen. Indien een werknemer zich hier niet aan houdt, dient deze schriftelijk gewaarschuwd te worden en op een bepaald moment dient er een duidelijke ‘gele kaart’ ( schriftelijke waarschuwing ) uitgedeeld te worden, zodat de werknemer weet waar hij aan toe is.
Reden van te laat komen is van belang bij ontslag te laat komen
Komt de werknemer na een (schriftelijke) waarschuwing nog steeds te laat, dan is het verstandig de werknemer de mogelijkheid te bieden om uit te leggen wáárom hij of zij steeds te laat komt
Zo oordeelde het Hof te ’s-Hertogenbosch in 2008 dat het geregeld te laat verschijnen op het werk onvoldoende dringende reden oplevert indien de werkgever onvoldoende aandacht heeft gegeven aan het signaal van de werknemer dat het te laat komen zijn oorzaak vindt in ziekte.
Kan de werknemer geen goede reden aandragen waarom hij te laat op het werk is verschenen, en is hij al eerder gewaarschuwd, dan kan er gedacht worden aan een ontslag op staande voet.
Andere wegingsfactoren bij ontslag te laat komen
Er zijn nog een aantal factoren van belang bij beantwoording van de vraag of regelmatig te laat komen ontslag rechtvaardigt. Zo worden leeftijd van de werknemer en zijn kans op een nieuwe baan door de rechter meegenomen bij een beoordeling van de rechtmatigheid van het ontslag op staande voet. Indien het een oudere werknemer betreft, is het voor de werkgever verstandiger om eerst op een andere manier het gedrag van de werknemer te corrigeren. Een mogelijkheid is de toepassing van het beginsel ‘geen arbeid, geen loon’ door alle uren die de werknemer te laat komt niet uit te betalen.
Van belang is verder in hoeverre het te laat komen het bedrijfsbelang heeft geschaad.
Indien door het te laat komen een belangrijke klant zijn klandizie heeft opgezegd, zal dit eerder tot ontslag te laat komen kunnen leiden dan in het geval het te laat komen geen financiële consequenties voor werkgever heeft gehad.
Aanvechten ontslag te laat komen
Indien werkgever kiest voor een ontslag op staande voet vanwege te laat komen is het voor werkgever belangrijk om dit duidelijk mede te delen en het liefst per brief te bevestigen aan de werknemer.
De werknemer kan het ontslag op staande voet in een procedure aanvechten door wedertewerkstelling en loondoorbetaling te vorderen. De rechter zal aan de hand van de omstandigheden bepalen of het ontslag op staande voet vanwege te laat komen gerechtvaardigd is.
We hebben er eentje!quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je bij mij 2 uur te laat binnenkwam had ik je sowieso ontslagen. Ongeacht wat je op facebook deed.
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal wel goed gevoeld hebben, je macht gebruiken
Het is geen spierballentaal hoor. Ik heb mensen daadwerkelijk verteld direct te vertrekken als ze te laat waren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:20 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Neuh, maar wel dito spierballentaal a la 'die had er bij mij gelijk uit gelegen'.
Is het vreemd dan om te veronderstellen dat werknemers die je betaald op tijd zijn?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:21 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee. Maar je gedraagt je precies hetzelfde als TS.
Stoere man.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?
Iedereen heeft een gat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.quote:
Niks natuurlijk, want tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruitgang is wat het bedrijf wil.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Iedereen heeft een gat.
Daarnaast sprak je met "als ze bij mij" (toekomende tijd) en vervolgens haal je een uitzendkracht erbij die al eens te laat is geweest.
Met vast personeel zal het je niet zo gemakkelijk afgaan, dat ontslaan.
Ja. Goed zo. Lul je er maar uit. Jij wilde iemand ontslaan als ie een keer te laat zou zijn geweest bij jou. Lekker redelijk ben je.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is geen spierballentaal hoor. Ik heb mensen daadwerkelijk verteld direct te vertrekken als ze te laat waren.
[..]
Is het vreemd dan om te veronderstellen dat werknemers die je betaald op tijd zijn?
Kan een keer gebeuren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Niks natuurlijk, want tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruitgang is wat het bedrijf wil.
Je betaalt werknemers goed, geeft ze veel verantwoordelijkheid en geeft ze een goed klimaat.
Het kan een keer gebeuren, als het structureel is alle reden tot ontslag. Maar als je werkelijk iedereen die zich een keer verslaapt er uit gooit dan heeft je HR afdeling (wat waarschijnlijk je vrouw of zus is) het druk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.
Niemand hier zegt dat ze dat normaal vinden. Jankerd.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.
Het is mij ook een keer gebeurd, wekker niet goed ingesteld en om kwart voor elf wakker geworden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik HEB iemand ontslagen die te laat kwam ja. Is dat vreemd dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:25 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja. Goed zo. Lul je er maar uit. Jij wilde iemand ontslaan als ie een keer te laat zou zijn geweest bij jou. Lekker redelijk ben je.
Dat ze te laat is, is natuurlijk niet goed te praten, maar dat gejank over harder werken, bij de zorg knikkeren ze gewoon iedereen eruit mogen de laatsten zich overspannen werken, dus 2 uurtjes is nog te overzien, zo een kun je ook effe een waarschuwing gevenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar 2 uur?? Dat vind ik al vreemd. Dan ben je blijkbaar al behoorlijk te laat naar je nest gegaan. En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan welke reden je opgeeft en hoe je reageert op de vraag waarom je te laat ben.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is mij ook een keer gebeurd, wekker niet goed ingesteld en om kwart voor elf wakker geworden.
Kan gebeuren.
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.
VSquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Oh, je bouwt al wat meer nuance in, je wordt al wat zachter in je taalquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar 2 uur?? Dat vind ik al vreemd. Dan ben je blijkbaar al behoorlijk te laat naar je nest gegaan. En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan welke reden je opgeeft en hoe je reageert op de vraag waarom je te laat ben.
Bingo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Dat ze te laat is, is natuurlijk niet goed te praten, maar dat gejank over harder werken, bij de zorg knikkeren ze gewoon iedereen eruit mogen de laatsten zich overspannen werken, dus 2 uurtjes is nog te overzien, zo een kun je ook effe een waarschuwing geven
Als het 1 keer gebeurd wel ja.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik HEB iemand ontslagen die te laat kwam ja. Is dat vreemd dan?
Zijn de mensen daar van op de hoogte? Zo niet dan zijn jullie in overtreding.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef n8n het volgende:
"We betalen goed" en 10 euro per uur rijmt niet met elkaar
Yup. Een officiële waarschuwing als er geen goede reden Is. Geen ontslag op staande voet ongeacht de reden van te laat komen zoals je eerst zei.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?
Ja, en zo'n consequentie kan zijn "een waarschuwing" en "dossiervorming", niet ontslag. Zeker niet bij iemand die vast in dienst is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?
Jij vindt het serieus redelijk om iemand meteen te ontslaan als ie één keer 2 uur te laat komt? Voor hetzelfde geldt had ie z'n telefoon aan de lader en is 's nachts de stroom eruit gevlogen waardoor zijn wekker niet afging. Dat is mij een keer overkomen. Ben ik even blij dat mijn werkgever destijds gewoon in gesprek kan gaan en vroeg waarom ik te laat was. Heel vervelend dat iemand anders dan harder moet lopen. Maar sommige dingen zijn niet te verhelpen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was. Ik heb een enorme hekel aan te laat komers. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leidinggevende. Is het er een die zelf weinig moeite heeft met te laat komen zal je d'r makkelijker mee wegkomen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.
Afhankelijk van wat je doet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef WJMW het volgende:
[..]
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.
Meer dan redelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Disorder het volgende:
[..]
Jij vindt het serieus redelijk om iemand meteen te ontslaan als ie één keer 2 uur te laat komt?
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.quote:Voor hetzelfde geldt had ie z'n telefoon aan de lader en is 's nachts de stroom eruit gevlogen waardoor zijn wekker niet afging. Dat is mij een keer overkomen. Ben ik even blij dat mijn werkgever destijds gewoon in gesprek kan gaan en vroeg waarom ik te laat was. Heel vervelend dat iemand anders dan harder moet lopen. Maar sommige dingen zijn niet te verhelpen.
Hoeveel 18 jarigen ken jij met een afgeronde opleiding of een functie waar een zeker specialisme voor nodig is? 10 euro is dan een prima salaris, maar vaak is het ook incl vakantiegeld en is er geen reiskostenvergoeding, dan wordt het al snel minder prettig.quote:
Dat ligt aan de vorm van de aanstelling.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Yup. Een officiële waarschuwing als er geen goede reden Is. Geen ontslag op staande voet ongeacht de reden van te laat komen zoals je eerst zei.
Ik geloof er geen reet van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was.
Wat een onzin. En het zegt werkelijk ALLES over jouw 'persoonlijkheid'.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.
Lekker consequent dan..quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was. Ik heb een enorme hekel aan te laat komers. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leidinggevende. Is het er een die zelf weinig moeite heeft met te laat komen zal je d'r makkelijker mee wegkomen.
Zelf vond ik mensen die eerder weggingen (om bv een bus eerder te kunnen halen) weer geen groot probleem. Mits in overleg natuurlijk.
En daar heb jij net zoveel mee te maken als of iemand online kwam op Facebook of niet. Misschien waren ze wel moe omdat de dag ervoor ze zich uit de pleuris hebben gewerkt voor je, en werden ze daarom niet om 0830 wakker, maar om 1030. Shit happens. Lach de ballen uit mn broek als jij iemand ontslaat voor 5 minuten te laat komen, en die je aanklaagt. Want dan ga je gewoon nat, als er geen historie is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.
dan ook niet raar opkijken als er een keer 1 te laat komt. Werk je met kinderen dan heb je dat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef WJMW het volgende:
[..]
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.
Wat jij wil.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:34 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat een onzin. En het zegt werkelijk ALLES over jouw 'persoonlijkheid'.
Als ik geen wekker zet slaap ik rustig door tot 10-11 uur, al ben ik de avond ervoor om 11 uur naar bed gegaan. Vooral 's winters, als het lang donker is en de gordijnen het laatste licht wegnemen dan ben ik net een beer in winterslaap.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
WAAROM je te laat ben heb ik weinig mee te maken inderdaad. DAT Je te laat ben wel.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:34 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
En daar heb jij net zoveel mee te maken als of iemand online kwam op Facebook of niet. Misschien waren ze wel moe omdat de dag ervoor ze zich uit de pleuris hebben gewerkt voor je, en werden ze daarom niet om 0830 wakker, maar om 1030. Shit happens. Lach de ballen uit mn broek als jij iemand ontslaat voor 5 minuten te laat komen, en die je aanklaagt. Want dan ga je gewoon nat, als er geen historie is.
Omdat zoiets kan gebeuren, zelfs bij de meest verantwoordelijke persoon. Ik ben geen ochtendmens, als mijn alarm niet afgaat slaap ik met gemak nog twee uur door zonder dat ik dat doorheb.quote:
Dan was dat iemand met de assertiviteit van een baksteen want iemand anders heeft niet eens een advocaat nodig om dat ongedaan te maken. Of er speelde meer dan jij hier laat weten. Iemand ontslaan omdat ie alleen maar 5 minuten te laat was is gewoonweg onredelijk en onrechtmatig.quote:
Ik heb een vermoeden waarom.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens heb ik nu geen personeel onder me
Je bent een minderwaardig mensquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat ligt aan de vorm van de aanstelling.
Dan kan je natuurlijk even bellen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef WJMW het volgende:
[..]
Omdat zoiets kan gebeuren, zelfs bij de meest verantwoordelijke persoon. Ik ben geen ochtendmens, als mijn alarm niet afgaat slaap ik met gemak nog twee uur door zonder dat ik dat doorheb.
Ander voorbeeld: een jaar geleden stond ik op het punt om weg te gaan toen ik erachter kwam dat mijn auto opengsloopt was en de accu was gejat. Ik kon die auto daar niet zomaar laten staan en moest zorgen dat er iemand kwam die hem in ieder geval af kon sluiten. Daarna moest ik met het OV waardoor ik er sowieso veel langer over doe.
In zo'n geval zou ik je niet ontslaan. Mits je gebeld had.quote:Als je mensen daarom gaat ontslaan dan ben je gewoon een lul, en heb je geen enkel gevoel voor proportie. Leg mij eens uit waarom het noodzakelijk zou zijn om iemand in zo'n geval te ontslaan?!
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je ze in dat tempo, om die redenen ontslaat heb je na een tijdje inderdaad geen personeel meer onder je.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
WAAROM je te laat ben heb ik weinig mee te maken inderdaad. DAT Je te laat ben wel.
Overigens heb ik nu geen personeel onder me, dus ik ontsla momenteel niemand
En dat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.
Pech met de auto onderweg, een ongeluk, een kind wat naar het ziekenhuis moet, familie die dringende hulp nodig heeft, weet ik het. Redenen genoeg te verzinnen waarbij niet noodzakelijkerwijs direct gebeld wordt met de baas om te vertellen dat je later komt.
Zoals gezegd, het was een uitzendkracht.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:36 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dan was dat iemand met de assertiviteit van een baksteen want iemand anders heeft niet eens een advocaat nodig om dat ongedaan te maken. Of er speelde meer dan jij hier laat weten. Iemand ontslaan omdat ie alleen maar 5 minuten te laat was is gewoonweg onredelijk en onrechtmatig.
Ik denk dat je vermoeden niet kloptquote:Ik heb een vermoeden waarom.
Haha, ja ls leidinggevende verwachten dat mensen op tijd zijn. Heel ergerlijk inderdaad.quote:
Ik zou als leidinggevende ook verwachten dat mensen op tijd zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Haha, ja als leidinggevende verwachten dat mensen op tijd zijn. Heel ergerlijk inderdaad.
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.
Pech met de auto onderweg, een ongeluk, een kind wat naar het ziekenhuis moet, familie die dringende hulp nodig heeft, weet ik het. Redenen genoeg te verzinnen waarbij niet noodzakelijkerwijs direct gebeld wordt met de baas om te vertellen dat je later komt.
Ik ben gewoon wat anders gaan doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je ze in dat tempo, om die redenen ontslaat heb je na een tijdje inderdaad geen personeel meer onder je.
Niemand die hier vindt dat te laat komen "moet kunnen".quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.
Heel verstandig, zo te lezen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben gewoon wat anders gaan doen.
Natuurlijk bel je even, maar dat doet iedereen toch.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan kan je natuurlijk even bellen.
[..]
In zo'n geval zou ik je niet ontslaan. Mits je gebeld had.
Dat kan. Bij mij als leidinggevende zou je een zeer zeer gegronde reden moeten hebben. Nogmaals, mensen die stelselmatig iets eerder weg wilde had ik dan weer geen problemen mee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zou als leidinggevende ook verwachten dat mensen op tijd zijn.
Hoe je er mee omgaat als iemand een keer te laat is, is dan vervolgens een ander verhaal.
Valt wel mee hoor. De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.quote:
Uhu.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.
Ach, als je leiding geeft aan vakkenvullers in een supermarkt, dan kan dat.quote:
Dat ben ik wel met je eens ja.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet zo is! Ik heb zelfs iemand gehad die plotseling zonder wat te zeggen op vakantie was gegaan. Ja, hij was wat gestressed en ging 3 weken naar Spanje.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:41 schreef WJMW het volgende:
[..]
Natuurlijk bel je even, maar dat doet iedereen toch.
Behalve dan als het een callcenter is waar om 9 uur de lijnen open gaan. Dan heb je bezetting nodig.quote:Verder ben ik erg blij dat ik een baan heb waarbij men de kwaliteit van het werk dat je doet belangrijker vind dan de uren. Ik kom vaak pas rond half tien binnen, en ben vaak ook weer rond een uur of 5 weg. Dit omdat ik veel van mijn voorbereidende werk het liefst thuis doe, en dan ook nog het liefst 's avonds laat. Niemand kijkt daar bij ons naar om. Zolang de resultaten goed zijn.
Als je je personeel serieus neemt dan ga je er vanuit dat ze hart voor hun werk hebben en ga je niet lopen muggenziften over zulke dingen.
Haar Facebook hoor jij helemaal niet te bekijken. Gun je werknemers privacy en vertrouw op hun eerlijkheid.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Dat zal uit beleefdheid gezegd zijn als je iemand om vijf minuten al ontslaat zal niemand je waarschijnlijk hebben durven tegenspreken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef Swetsenegger het volgende:
De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.
Neuh, BBQ'en op mijn vakantieplek enzo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat zal uit beleefdheid gezegd zijn als je iemand om vijf minuten al ontslaat zal niemand je waarschijnlijk hebben durven tegenspreken.
Neh ik heb een prima baan, bedankt voor het meedenken.quote:Wellicht is parkeerwachter nog wat voor je. Kan je ook prima een powertrip op kwijt.
Kijk in zo'n geval is ontslag geldig.Hoewel de kans groot is dat er in zo'n geval iets persoonlijks speelt, dan is het niet meer dan menselijk om in overleg te gaan, zeker als het een persoon is die tot dan toe zijn werk goed deed.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet zo is! Ik heb zelfs iemand gehad die plotseling zonder wat te zeggen op vakantie was gegaan. Ja, hij was wat gestressed en ging 3 weken naar Spanje.
Super verantwoordelijke jongen, was een poosje teamleider. En opeens was hij er niet. Ik ben zelfs nog bij hem lthuis langs gegaan of hij niet dood in de kamer lag ofzo na 3 dagen. "Hij is op vakantie" zegt de buurvrouw
[..]
Behalve dan als het een callcenter is waar om 9 uur de lijnen open gaan. Dan heb je bezetting nodig.
Dan heb je die dus ook niet ontslagen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het was een uitzendkracht.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan heb je die dus ook niet ontslagen.
Gedaan, en hij wilde zelf niet meer. Had teveel hooi op z'n vork genomen en dat nooit aangegeven. Mensen aansturen is blijkbaar niet zo eenvoudigquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:51 schreef WJMW het volgende:
[..]
Kijk in zo'n geval is ontslag geldig.Hoewel de kans groot is dat er in zo'n geval iets persoonlijks speelt, dan is het niet meer dan menselijk om in overleg te gaan, zeker als het een persoon is die tot dan toe zijn werk goed deed.
Dit was een intern callcenter, Dus niet zo'n hut waar je exact 3m52s krijgt voor het afhandelen van een call inclusief loggen. Er was ruimte voor ontspanning en er was ruimte voor lol.quote:En inderdaad in een callcenter of bij de boer moet je op tijd zijn, maar ook in die gevallen kan het incidenteel voorkomen dat je te laat komt. Iemand dan de eerste keer al ontslaan is gewoon heel erg dom, je creeert er een onveilige en vijandige sfeer mee. Als iemand twee keer in een korte periode te laat komt is het een ander verhaal, of als iemand niets van zich laat horen dan geef je die persoon een flinke veeg uit de pan, maar meteen ontslaan is gewoon overdreven en het geeft een zeer negatiefe sfeer. Maar wat ik weet van callcenters is dat gangbaar, dat er een kutcultuur hangt en dat er totaal geen vertrouwen is in het personeel (dat zelfs je plasminuten worden geregistreerd en dat je niet met je collega's mag praten).
Natuurlijk wel. Welk type dienstverband ze hebben maakt natuurlijk niet uit. Hij was ingehuurd via een uitzendbureau en wij betaalde zijn salaris.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan heb je die dus ook niet ontslagen.
Waar zie jij dat?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het viel me toen en het valt me ook in dit topic op, dat veel mensen te laat komen helemaal niet zo'n probleem vinden.
Juist, maar dan ontsla je iemand niet omdat hij te laat komt, maar omdat ie een grote bek heeft, dat is heel wat anders. En ik zie bijna niemand hier die te laat komen normaal vind, maar wel mensen die zeggen dat het menselijk is dat het weleens gebeurd en dat je als baas een lul bent als je daar meteen een big deal van maakt. Zeker omdat de meeste mensen alleen maar te laat komen als er onverwachte omstandigheden zijn en er zelf ook van balen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Gedaan, en hij wilde zelf niet meer. Had teveel hooi op z'n vork genomen en dat nooit aangegeven. Mensen aansturen is blijkbaar niet zo eenvoudig
[..]
Dit was een intern callcenter, Dus niet zo'n hut waar je exact 3m52s krijgt voor het afhandelen van een call inclusief loggen. Er was ruimte voor ontspanning en er was ruimte voor lol.
Ik ontsloeg ze niet aan de lopende band ofzo heIk heb een keer iemand ontslagen die dus 5 minuten te laat was en toen ik daar wat van zei vond dat ik m'n muil moest houden. En ik heb 2 of 3 mensen ontslagen die stelselmatig te laat waren, inc dossiervorming.
Het viel me toen en het valt me ook in dit topic op, dat veel mensen te laat komen helemaal niet zo'n probleem vinden. In mijn optiek moet je er werkelijk altijd alles aan doen wat in je macht ligt om op tijd te komen OF om je leidinggevende op de hoogte te brengen waarom je niet op tijd zou kunnen komen. Zal wel een familietrekje zijn, want mijn opa verkondigde altijd al dat je zo vroeg van huis moest vertrekken dat je in geval van nood lopend nog op tijd kon zijn. Nou woondie die natuurlijk 2 keer struikelen van de scheepswerf af, dus of dat nu een legitieme houding is betwijfel ik een beetje.
Het "kan gebeuren gehalte" ligt in dit topic anders wel erg hoog. Sowieso vind ik de werkmentaliteit van de meeste Nederlanders bedroevend en het beeld wat in dit topic geschetst wordt bevestigt dat voor mij wederom.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Niemand die hier vindt dat te laat komen "moet kunnen".
Deze persoon vond me ook een lul dat ik er een 'big deal' van maakte dat hij 5 minuten te laat komt. Je hebt op tijd te zijn. Punt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef WJMW het volgende:
[..]
Juist, maar dan ontsla je iemand niet omdat hij te laat komt, maar omdat ie een grote bek heeft, dat is heel wat anders. En ik zie bijna niemand hier die te laat komen normaal vind, maar wel mensen die zeggen dat het menselijk is dat het weleens gebeurd en dat je als baas een lul bent als je daar meteen een big deal van maakt. Zeker omdat de meeste mensen alleen maar te laat komen als er onverwachte omstandigheden zijn en er zelf ook van balen.
Vaste werktijden zijn ook iets minder vanzelfsprekend tegenwoordig. Bij ons komt iedereen ergens tussen pakweg half acht en tien binnen. Strikte controle op gewerkte uren is er ook niet. Productiviteit is vrij goed meetbaar, dus als iemand de kantjes eraf loopt of gewoon niet goed genoeg is valt dat vrij snel op.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Gedaan, en hij wilde zelf niet meer. Had teveel hooi op z'n vork genomen en dat nooit aangegeven. Mensen aansturen is blijkbaar niet zo eenvoudig
[..]
Het viel me toen en het valt me ook in dit topic op, dat veel mensen te laat komen helemaal niet zo'n probleem vinden. In mijn optiek moet je er werkelijk altijd alles aan doen wat in je macht ligt om op tijd te komen OF om je leidinggevende op de hoogte te brengen waarom je niet op tijd zou kunnen komen. Zal wel een familietrekje zijn, want mijn opa verkondigde altijd al dat je zo vroeg van huis moest vertrekken dat je in geval van nood lopend nog op tijd kon zijn. Nou woondie die natuurlijk 2 keer struikelen van de scheepswerf af, dus of dat nu een legitieme houding is betwijfel ik een beetje.
Nou... dit dus.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het "kan gebeuren gehalte" ligt in dit topic anders wel erg hoog. Sowieso vind ik de werkmentaliteit van de meeste Nederlanders bedroevend en het beeld wat in dit topic geschetst wordt bevestigt dat voor mij wederom.
Te laat komen doe je maar in je vrije tijd en al die slappe excuses zeggen vooral iets over een beroerde instelling. 2 minuten te laat komen zou je je al voor moeten schamen, 2 uur is altijd onacceptabel, tenzij je in een mortuarium ligt.
Grow some balls en als je de verantwoordelijkheid niet aankunt, blijf dan maar lekker thuis. Lekker Facebooken.
Maar dan hebben we het niet over stelselmatig te laat komen, lijkt me. Zoals ik al aangaf kan het gebeuren dat je stroom uitvalt en je daardoor je telefoon 's nachts niet op kunt laden. Is mij een keer overkomen, met als gevolg dat mijn wekker (telefoon) dus niet afging. Dan word ik te laat wakker. Dat ik dan een uur te laat ben betekent volgens Swetsenegger waarschijnlijk dat ik veeeel te laat naar bed ben gegaan. Maar dat deed ik niet. Ik sliep gewoon goed.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het "kan gebeuren gehalte" ligt in dit topic anders wel erg hoog
Volgens Swets heb je geen wekker nodig als je op tijd gaat slapen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:07 schreef Disorder het volgende:
[..]
Maar dan hebben we het niet over stelselmatig te laat komen, lijkt me. Zoals ik al aangaf kan het gebeuren dat je stroom uitvalt en je daardoor je telefoon 's nachts niet op kunt laden. Is mij een keer overkomen, met als gevolg dat mijn wekker (telefoon) dus niet afging. Dan word ik te laat wakker. Dat ik dan een uur te laat ben betekent volgens Swetsenegger waarschijnlijk dat ik veeeel te laat naar bed ben gegaan. Maar dat deed ik niet. Ik sliep gewoon goed.
Het hangt er nogal vanaf he.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het "kan gebeuren gehalte" ligt in dit topic anders wel erg hoog. Sowieso vind ik de werkmentaliteit van de meeste Nederlanders bedroevend en het beeld wat in dit topic geschetst wordt bevestigt dat voor mij wederom.
Te laat komen doe je maar in je vrije tijd en al die slappe excuses zeggen vooral iets over een beroerde instelling. 2 minuten te laat komen zou je je al voor moeten schamen, 2 uur is altijd onacceptabel, tenzij je in een mortuarium ligt.
Grow some balls en als je de verantwoordelijkheid niet aankunt, blijf dan maar lekker thuis. Lekker Facebooken.
ugh ja dat gezeur ook, ik ben een avondmens, ik kan best om 22.00 naar bed gaan, maar dan lig ik wakker tot 01.00. Ook in periodes dat ik om 06.00 op moest om te werken kon ik niet in dat ritme komen. Ik heb een goede wekker en veel koffie nodigquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens Swets heb je geen wekker nodig als je op tijd gaat slapen.
Heeft ook best lang geduurd voor je weer 'n andere baan had en je zou je toch eens kunnen afvragen hoe dat komt....quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
WAAROM je te laat ben heb ik weinig mee te maken inderdaad. DAT Je te laat ben wel.
Geen dienstverband. Maakt best wat uit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Natuurlijk wel. Welk type dienstverband ze hebben maakt natuurlijk niet uit.
Nee.quote:Hij was ingehuurd via een uitzendbureau en wij betaalde zijn salaris.
Och, 2 maanden in tijden van crisis. Valt best mee toch?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:13 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Heeft ook best lang geduurd voor je weer 'n andere baan had en je zou je toch eens kunnen afvragen hoe dat komt....
Klopt, ik kon 'm zo wegsturen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Geen dienstverband. Maakt best wat uit.
Eh jawel.quote:Nee.
Ik heb best een wekker nodig. Ik heb dan ook een wekker. Aangesloten op het lichtnet. EN batterijen. Voor die ene keer in de 5 jaar dat de stroom eens uitvalt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens Swets heb je geen wekker nodig als je op tijd gaat slapen.
Niet eens de wekker van je mobiel?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb best een wekker nodig. Ik heb dan ook een wekker. Aangesloten op het lichtnet. EN batterijen. Voor die ene keer in de 5 jaar dat de stroom eens uitvalt.
Je kan natuurlijk best met wat simpele handelingen voorkomen dat je te laat komt nietwaar?
Ik was vergeten om de wekker te zetten (staat uit als ik vrij ben).quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb best een wekker nodig. Ik heb dan ook een wekker. Aangesloten op het lichtnet. EN batterijen. Voor die ene keer in de 5 jaar dat de stroom eens uitvalt.
Je kan natuurlijk best met wat simpele handelingen voorkomen dat je te laat komt nietwaar?
Ik heb ook een paar keer uitzendkrachten naar huis gestuurd. Op hun briefje stond echt 09.00 uur en niet 11.00 uur.quote:
Dat lijkt me voor iedereen beter. Als je je opstelt als Herr Obersturmbahnfuhrer zou ik niet teveel van je personeel verwachten. Dat gaat echt niet harder werken door zo'n lul van een leidinggevende die je er gelijk bij 5 minuten te laat uittrapt. Los van de consequentie die het voor jou heeft als je 5 minuten te laat bent. Dan kun je namelijk niet anders dan ontslag nemen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tsja, die zijn niets waard inderdaad.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het was een uitzendkracht.
[..]
Als je echt zo graag hiermee wat wil, maar niet gelijk iemand de deur uit hebben, dan kan je ook nog het volgende doen:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef MarioBalotelli het volgende:
Het is vandaag Zaterdag. Ik ben vrij. En ik wist niet dat ik gelijk haterige reacties kreeg. Ik ben net nieuw in deze functie, en wil niet gelijk iemand er uit schoppen om dit. Maar de baas is duidelijk; zat ze er op? Dan was ze wakker, dan loog ze, dan had ze er 11 uur kunnen zijn ipv 12 uur pas en dan zeggen dat ze pas 11:45 wakker was.
pfffff daar moet je nog energie in steken ook!quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:09 schreef BrandX het volgende:
[..]
Als je echt zo graag hiermee wat wil, maar niet gelijk iemand de deur uit hebben, dan kan je ook nog het volgende doen:
Allereerst bekijken of ze er een gewoonte van heeft om te laat te komen/zich te verslapen.
is het antwoord hierop: nee, dit is de eerste keer sinds (bijv) 1 jaar, dan gewoon lekker negeren. Kan namelijk de beste overkomen. Wellicht kan je er in de grappende sfeer een opmerking over maken, maar als het een incident is voelt ze zich wsch al schuldig genoeg.
Heeft ze er een handje van om zich te verslapen: hier een item van maken. Eerst een normaal 'te laat kom' gesprek van maken, zo van:
goh {naam meisje} in de afgelopen x periode heb je je nu weer verslapen, terwijl we afgesproken hadden (of: laten we bij deze afspreken) dat het niet meer zou (zal) gebeuren.
--> antwoord afwachten (wsch een verontschuldiging dat het nu echt niet meer gebeurt)
reactie op antwoord:
is er iets waar wij je mee kunnen ondersteunen zodat het ook echt niet meer gebeurt?
--> antwoord afwachten (als er al iets komt is het wsch een verdere verontschulding / excuus, iets met wekkers zetten bla bla)
reactie op antwoord:
Goed, ik waardeer dat je je best wil doen. Dus laten we er van uit gaan dat het ook echt niet meer gebeurt. Voor de volledigheid zal ik onze afspraken op papier zetten voor ons allebei, zodat we het niet kunnen
vergeten. Graag wil ik wel duidelijk zijn: Mocht het tot wel nog een keer gebeuren dan zal ik helaas genoodzaakt zijn een aantekening in je dossier te maken, wat zou kunnen betekenen dat dit in het slechtste geval gevolgen kan hebben voor je dienstverband, zoals eerder uitgelegd.
etc.
Zoiets.
edit: dat hele facebookgedoe kan je dus gewoon helemaal negeren.
wie weet is ze onderweg wachtend op de bus of zittend in de bus mobiel online geweest (niet eens op facebook, maar die ''meld'' dat wel dat ze online is)
Je komt veel te laat in dit topic! En dat terwijl ik in je pohi zie dat je o.a. om 19:22 uur gepost hebt, dus je was wel online!quote:
Mijn computer stond idd gewoon aan en ik was logged in op FOK!quote:Op zondag 17 augustus 2014 01:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je komt veel te laat in dit topic! En dat terwijl ik in je pohi zie dat je o.a. om 19:22 uur gepost hebt, dus je was wel online!
YOU'RE FIRED!</TS>
Niet teveel over nadenken. Gewoonquote:Op zondag 17 augustus 2014 01:20 schreef APK het volgende:
Mijn computer stond idd gewoon aan en ik was logged in op FOK!
Ook veel later dan 19:22u
-Bizarre (enge) OP.
-Swets die het topic lomp overneemt, trots bewerend dat hij iemand die 5 minuten te laat kwam ontslagen heeft.
-Het staat in LIF en niet in WGR [ afbeelding ]
Dat doe ik nuquote:Op zondag 17 augustus 2014 01:28 schreef spijkerbroek het volgende:
verdergaan met waar je dan ook mee bezig was.
Dat zou idd een leuke zijn voor de rechter.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:34 schreef spijkerbroek het volgende:
TS: ontsla die werknemer maar.
En dan hopen we maar dat ze er tegen in beroep gaat.
Als jij een uurtje of 3 geleden verwacht werd bij je baas, dan is het idd niet verstandig om nu je baas op te bellen om te melden dat je je verslapen hebt. Zeker niet als je baas kan checken dat jij om half 2 vannacht nog online was. Geen idee of dat kan met whatsapp, want dat soort modernismen ben ik nog lang niet aan toe.quote:Op zondag 17 augustus 2014 01:36 schreef APK het volgende:
Oh, ik heb ook whatsapp op mijn telefoon.
Half jaar niet gebruikt maar misschien ziet iemand dat ik nu nog online ben?
Hoe durf ik op zaterdagavond!
Jij hebt niets te maken met hoe laat iemand naar bed gaat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar 2 uur?? Dat vind ik al vreemd. Dan ben je blijkbaar al behoorlijk te laat naar je nest gegaan. En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan welke reden je opgeeft en hoe je reageert op de vraag waarom je te laat ben.
Dat en daarbij heeft niet iedereen evenveel slaap nodig.quote:Op zondag 17 augustus 2014 11:01 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Jij hebt niets te maken met hoe laat iemand naar bed gaat.
Volgens mij bestaat er zoeits als privacy, ga je ook haar watsap na om te kijken of ze online is geweest. Zou er meteen een rechtsbijstand advocaat op los laten als mijn wergever dit doet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag gaat over iets wat op werk is gebeurt.
Op werk heb ik een leidinggevende functie. Gisteren was er iets voorgevallen, en ik wil weten of jullie hier meer kennis van hebben. Het gaat om Facebook chat.
Een meisje zou gister om 10 uur moeten werken bij ons. Ze had zich verslapen zei ze, en kwam pas om 12 uur. Nou kan dat op zich wel, helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
Ik keek rond 10:30 op haar Facebook, en ik zag in de chat balk staan: 5m (5 minuten geleden actief).
Ik wil weten of dit als waterdicht kan worden gezien? Hoe is jullie ervaring hier mee? Want als ze daadwerkelijk heeft gelogen, en dus wel al wakker was (reistijd is 15 minuten) dan zou ik haar helaas moeten ontslaan, zo zijn de regels, zo wil mijn leidinggevende het.
Dus hopelijk kunnen jullie mij informeren voordat ik overhaaste beslissingen neem.
ditquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een betere vraag zou zijn waarom ze zo'n figuur als jij een leidinggevende functie hebben gegeven.
Flikker toch op met je Facebook stalk gedoe man. Beetje de jonge vakkenvullers onder druk zetten met je stropdasje aan in de AH. Om zoiets al aankomen met ontslag. Wat een treurnis.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je in een ploegensysteem werkt is het echt wel handig als de volgende ploeg die komt aflossen op tijd aanwezig is. Maar dan nog: iemand kan altijd pech onderweg krijgen, het nog proberen te halen op het nippertje en dan idd 5 minuten te laat komen, tsja...zoiets moet op te vangen zijn op een afdeling.quote:Op zondag 17 augustus 2014 11:01 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als iemand zegt zich te hebben verslapen is dat heen enkele reden tot ontslag.
Natuurlijk spreek je iemand Er op aan als anderen erdoor zijn gedupeerd. Overigens is in heel veel gevallen een strakke werktijd sowieso bullshit, op kantoor bijvoorbeeld. Het maakt dan geen hol uit of iemand om 8 of 9 uur binnenkomt, zolang hij maar beschikbaar is voor nodige besprekingen en het werk goed doet.
Kortom ouderwets micromanagement. Iets wat je alleen nog maar verwacht op plekken waar fysieke arbeid nodig is en laagopgeleiden werken.
Daarom zei ik ook in veel gevallen en ik geef het voorbeeld 'een kantoor'. Als je in ploegen werkt zul je ook een momentje moeten hebben voor overdracht, als je iemand moet aflossen moet je er gewoon op tijd zijn, maar zelfs dan kan er altijd iets gebeuren. Zelfs de beste mensen kunnen zich verslapen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:10 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Als je in een ploegensysteem werkt is het echt wel handig als de volgende ploeg die komt aflossen op tijd aanwezig is. Maar dan nog: iemand kan altijd pech onderweg krijgen, het nog proberen te halen op het nippertje en dan idd 5 minuten te laat komen, tsja...zoiets moet op te vangen zijn op een afdeling.
We zijn het in grote lijnen zeker eens hoorquote:Op zondag 17 augustus 2014 22:12 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook in veel gevallen en ik geef het voorbeeld 'een kantoor'. Als je in ploegen werkt zul je ook een momentje moeten hebben voor overdracht, als je iemand moet aflossen moet je er gewoon op tijd zijn, maar zelfs dan kan er altijd iets gebeuren. Zelfs de beste mensen kunnen zich verslapen.
Het is ook echt niet zo zwart/wit als hier gesteld wordt hoor. Ik kan me voorstellen dat je een uitzendkracht die zonder reden twee uur te laat komt, er snel uit wipt. Maar een vaste, betrouwbare kracht die zich een keer grandioos verslaapt (en waardoor dat komt is dan niet eens relevant), schop je er echt niet zo maar uit, zelfs al zou het juridisch wel kunnen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:12 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook in veel gevallen en ik geef het voorbeeld 'een kantoor'. Als je in ploegen werkt zul je ook een momentje moeten hebben voor overdracht, als je iemand moet aflossen moet je er gewoon op tijd zijn, maar zelfs dan kan er altijd iets gebeuren. Zelfs de beste mensen kunnen zich verslapen.
Bij AC Milaan. maar er zijn geruchten dat MarioBalotelli naar een andere werkgever gaat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:46 schreef Matrixxx het volgende:
TS zou de film Compliance
Ik vraag me toch af waar MarioBalotelli werkt. Veel meer dan de lokale buurtsuper is het hopelijk niet.
Allemaal leuk en aardig maar vindt jij het dan ook oke als iemand die 10m van te voren binnenkomt ook 10m eerder weggaat?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Verhuis lekker naar China danquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
tof!quote:Op zondag 17 augustus 2014 09:47 schreef NotYou het volgende:
Ik heb een mooi embleem gevonden voor op je werkkledij TS!
[ afbeelding ]
Misschien hebben ze wel gebeld en door het oplichten van de telefoon veranderde haar facebookstatus in onlinequote:Op maandag 18 augustus 2014 13:22 schreef Yesse het volgende:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom TS of baas van TS niet om half 11 gewoon even naar het meisje gebeld heeft om te vragen waar ze is. De kans is groot dat ze daar dan van zou zijn wakker geworden en ze wel om 11 uur aanwezig zou zijn...
Dit is precies de truttigheid waar ik enorme kromme tenen van krijg. Vooral heel goed opletten dat je niet een minuut langer werkt dan daar waar je voor betaald krijgt. Ik kan helemaal niets met zo'n mentaliteit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar vindt jij het dan ook oke als iemand die 10m van te voren binnenkomt ook 10m eerder weggaat?
Of ben je dan wel wat flexibeler met werktijden. Want wat ik bij bijbanen vaak meemaakte was dat flexibiliteit vaak van 1 kant moest komen. (Net als inflexibiliteit trouwens).
Het is 1 van de redenen waarom ik idd grote delen van het jaar niet meer in Nederland woon en ook in mijn meest arbeids-intensieve jaren vooral buiten Nederland heb gewerkt bij een niet-Nederlands bedrijf. Dat gezeur van werknemers die alleen maar naar hun rechten kijken is dodelijk vermoeiend.quote:
Maar vervolgens wel moeilijk doen wanneer iemand 5 min minder werkt?quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dit is precies de truttigheid waar ik enorme kromme tenen van krijg. Vooral heel goed opletten dat je niet een minuut langer werkt dan daar waar je voor betaald krijgt. Ik kan helemaal niets met zo'n mentaliteit.
quote:[..]
Het is 1 van de redenen waarom ik idd grote delen van het jaar niet meer in Nederland woon en ook in mijn meest arbeids-intensieve jaren vooral buiten Nederland heb gewerkt bij een niet-Nederlands bedrijf. Dat gezeur van werknemers die alleen maar naar hun rechten kijken is dodelijk vermoeiend.
CAO-kuttenlikkertjes die huilend naar de vakbond lopen, omdat ze met hun middelmatige kwaliteiten weinig bereiken. Je hebt er geen zak aan. Laat die maar lekker Facebooken.
Nou, wat mij betreft mag je wegblijven hoorquote:Op maandag 18 augustus 2014 13:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dit is precies de truttigheid waar ik enorme kromme tenen van krijg. Vooral heel goed opletten dat je niet een minuut langer werkt dan daar waar je voor betaald krijgt. Ik kan helemaal niets met zo'n mentaliteit.
[..]
Het is 1 van de redenen waarom ik idd grote delen van het jaar niet meer in Nederland woon en ook in mijn meest arbeids-intensieve jaren vooral buiten Nederland heb gewerkt bij een niet-Nederlands bedrijf. Dat gezeur van werknemers die alleen maar naar hun rechten kijken is dodelijk vermoeiend.
CAO-kuttenlikkertjes die huilend naar de vakbond lopen, omdat ze met hun middelmatige kwaliteiten weinig bereiken. Je hebt er geen zak aan. Laat die maar lekker Facebooken.
Dat is 'ie niet. En al was 'ie dat wel, dan kan een jonger zusje/partner/weetikveelwie bij wijze van ook facebook geopend hebben terwijl zij nog ingelogd was.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Dit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Dat zou ik niet aanbieden. Waarin ondersteunen dan? Wekker instellen, wakker bellen, zorgen dat ze op tijd naar de bus loopt?quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:09 schreef BrandX het volgende:
[..]
Als je echt zo graag hiermee wat wil, maar niet gelijk iemand de deur uit hebben, dan kan je ook nog het volgende doen:
Allereerst bekijken of ze er een gewoonte van heeft om te laat te komen/zich te verslapen.
is het antwoord hierop: nee, dit is de eerste keer sinds (bijv) 1 jaar, dan gewoon lekker negeren. Kan namelijk de beste overkomen. Wellicht kan je er in de grappende sfeer een opmerking over maken, maar als het een incident is voelt ze zich wsch al schuldig genoeg.
Heeft ze er een handje van om zich te verslapen: hier een item van maken. Eerst een normaal 'te laat kom' gesprek van maken, zo van:
goh {naam meisje} in de afgelopen x periode heb je je nu weer verslapen, terwijl we afgesproken hadden (of: laten we bij deze afspreken We spreken bij deze af) dat het niet meer zou (zal gebeurt) gebeuren.
--> antwoord afwachten (wsch een verontschuldiging dat het nu echt niet meer gebeurt)
reactie op antwoord:
is er iets waar wij je mee kunnen ondersteunen zodat het ook echt niet meer gebeurt?
--> antwoord afwachten (als er al iets komt is het wsch een verdere verontschulding / excuus, iets met wekkers zetten bla bla)
Voor de rest denk ik dat dit (hele verhaal van BrandX) een goede aanpak is. Laat mensen weten dat er ruimte is voor "fouten" (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) anders creëer je een angstcultuur. Dat is funest voor de werksfeer en de prestaties.quote:reactie op antwoord:
Goed, ik waardeer dat je je best wil doen. Dus laten we er van uit gaan dat het ook echt niet meer gebeurt. Voor de volledigheid zal ik onze afspraken op papier zetten voor ons allebei, zodat we het niet kunnen vergeten. Graag wil ik wel duidelijk zijn: Mocht het tot wel nog een keer gebeuren dan zal ik helaas genoodzaakt zijn een aantekening in je dossier te maken, wat zou kunnen betekenen dat dit in het slechtste geval gevolgen kan hebben voor je dienstverband, zoals eerder uitgelegd.
etc.
Zoiets.
edit: dat hele facebookgedoe kan je dus gewoon helemaal negeren.
wie weet is ze onderweg wachtend op de bus of zittend in de bus mobiel online geweest (niet eens op facebook, maar die ''meld'' dat wel dat ze online is)
Goedzo. Nu graag een stapje verder gaan en permanent verdwijnen uit dit land. Figuren die niet de overduidelijke balans tussen werkdruk en persoonlijke omstandigheden kunnen ontwaren zijn we als beschaafd land liever kwijt dan rijk.quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:33 schreef Kingstown het volgende:
Ach, elk land heeft een paar goede trollen nodig zodat je tijdens het werk even iets te lezen hebtquote:Op maandag 18 augustus 2014 17:07 schreef MissionPhailed het volgende:
Goedzo. Nu graag een stapje verder gaan en permanent verdwijnen uit dit land. Figuren die niet de overduidelijke balans tussen werkdruk en persoonlijke omstandigheden kunnen ontwaren zijn we als beschaafd land liever kwijt dan rijk.
Mensen die namens een heel land denken te kunnen spreken.quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:07 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Goedzo. Nu graag een stapje verder gaan en permanent verdwijnen uit dit land. Figuren die niet de overduidelijke balans tussen werkdruk en persoonlijke omstandigheden kunnen ontwaren zijn we als beschaafd land liever kwijt dan rijk.
Nou, ik vind mijn uitzonderlijke intelligentie wel het feit rechtvaardigen dat ik spreek voor een heel land. Overigens doe ik niet aan sociale media (tenzij je FOK! hieronder schaart natuurlijk) én heb zelfs twee banen waarbij ik immer tijdig ben. Tóch breek ik graag een lans voor hen die wegens overmacht niet tijdig op het werk kunnen verschijnen, en/of bezwaren hebben tegen incompetente managers / werkgevers die het doen en laten van werknemers uitpluizen op sociale media. TS is wat dat betreft exemplarisch.quote:Op maandag 18 augustus 2014 19:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mensen die namens een heel land denken te kunnen spreken.![]()
Seriously....begin eens met wat meer nederigheid en hard werken ipv te zeuren en klagen over werkdruk. Donder al die onnodige sociale media onzin uit je leven en je zult een stuk vrolijker en gelukkiger worden ipv in deze zure modus te hangen. Promise!
Kom je mss ook gewoon op tijd op je werk....succes!
Vieze stalker.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef MarioBalotelli het volgende:
Neem aan dat die 2 uur met vakantieuren of tijdvoortijd uren wordt verrekend. Zo niet, mooi dom bezig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
En ik krijg kromme tenen van een werkgever die 'vooral geen minuut langer wil uitbetalen dan de werknemer heeft gewerkt'.quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[..]
Wat ben jij een walgelijke NSB'er zeg. En dan ook nog die 'befehl ist befehl'-mentaliteit erop nahouden. Misselijkmakend.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Je kan het ook omdraaien, bedrijven die te truttig zijn om een paar eurotjes extra uit te betalen als iemand meer werkt. Dat vind ik nog veel zieliger eigenlijk.quote:Op maandag 18 augustus 2014 13:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De functie waar het om gaat is hoogstwaarschijnlijk een winkelbediende of callcentermedewerker.quote:Op maandag 18 augustus 2014 19:48 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Vieze stalker.
Heb je haar alleen hierom in je facebook geaccepteerd vuile smeerlap
Haar zusje kan ook haar telefoon hebben gebruikt hebben hoor.
Die heeft misschien wel iemand een bericht gestuurd dat ze nog slaapt.
Of wellicht is ze HELEMAAL niet op facebook geweest en klopt die tijdsmelding niet.
Of er is iets anders gebeurd. Ja daar denk jij natuurlijk niet aan met je miezerige leventje
Misschien had haar familielid wel een noodgeval deze ochtend, of juist het bericht gekregen dat haar tante kanker heeft. Logisch dat je dan even moet bijkomen en wat later komt.
En logisch dat ze een 'smoesje' verzint ipv haar prive-info aan jou te vertellen.
Zo'n domme lul zijn als TS en je personeel stalken op facebook en mensen op basis hiervan ontslaan![]()
![]()
Sorry voor mijn taalgebruik maar wat een onnozel debiel ventje ben je dan.
Niet waterdicht. Een vriend van me zit in het leger (door de week geen facebook)quote:Op maandag 18 augustus 2014 23:26 schreef graspolder11 het volgende:
Ik snap iedereen niet hoor TS. Kom op, wees realistisch. Ze was te laat èn was online op Facebook. Ik denk dat we allemaal kunnen tellen. 1+1 is gewoon 2. Ontslaan dus!
Een uitzendkracht is niet bij jou in dienst, dus die kun jij sowieso niet ontslaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik HEB iemand ontslagen die te laat kwam ja. Is dat vreemd dan?
Op basis van wat dan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:50 schreef Tchock het volgende:
Je kunt je werknemer natuurlijk wel ontslaan omdat ze zich verslapen had.
Werkverzuim? Waarschijnlijk houdt het geen stand als het de eerste keer is, maar je kunt prima een werknemer ontslaan omdat die (herhaaldelijk) niet op zijn werk verschijnt.quote:
Daar heb je gelijk in. Ik denk trouwens dat het in de praktijk bij twee keer al wel afgelopen kan zijn, zeker bij het soort baantjes waar ik denk dat de OP over gaat. En geen werknemer die dan een heel proces aan gaat spannen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 01:01 schreef Accordtje het volgende:
Ja, bij structureel te laat komen wel ja. Je kan niet zomaar een werknemer ontslaan die één of twee keer te laat komt. Dat is geen gegronde reden voor ontslag.
Dit dus inderdaad, als je een beetje een normale baan hebt, gaat het om productiviteit en niet of je stipt op tijd achter je bureau zit. Dat werkt compleet verstikkend op een kantoor.quote:Op zondag 17 augustus 2014 11:01 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als iemand zegt zich te hebben verslapen is dat heen enkele reden tot ontslag.
Natuurlijk spreek je iemand Er op aan als anderen erdoor zijn gedupeerd. Overigens is in heel veel gevallen een strakke werktijd sowieso bullshit, op kantoor bijvoorbeeld. Het maakt dan geen hol uit of iemand om 8 of 9 uur binnenkomt, zolang hij maar beschikbaar is voor nodige besprekingen en het werk goed doet.
Kortom ouderwets micromanagement. Iets wat je alleen nog maar verwacht op plekken waar fysieke arbeid nodig is en laagopgeleiden werken.
Inderdaad en dan met zulke slappe redenen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het "kan gebeuren gehalte" ligt in dit topic anders wel erg hoog.
Inconsequentie aangaande dit soort 40-45 standpunten maken natuurlijk gewoon dat je een lul bent, moeilijk doen over 5 minuten te laat beginnen maar wel vroeger mensen weg laten gaan zodat ze de bus kunnen halenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Deze persoon vond me ook een lul dat ik er een 'big deal' van maakte dat hij 5 minuten te laat komt. Je hebt op tijd te zijn. Punt.
En daarna janken in het werkzoekenden topicquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:11 schreef Falco het volgende:
Wie had dat gedacht na die debiele TS. Swetsenegger lijkt nog de allerstoerste boi van het topic te zijn.
Ja want als je van het OV afhankelijk bent komt het natuurlijk nooit voor dat zo'n bus iedere dag net 5 minuten te laat komt bij de dichtstbijzijnde halte, idd.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:42 schreef Deshain het volgende:
[..]
Inconsequentie aangaande dit soort 40-45 standpunten maken natuurlijk gewoon dat je een lul bent, moeilijk doen over 5 minuten te laat beginnen maar wel vroeger mensen weg laten gaan zodat ze de bus kunnen halen
Kunnen kiezen om leider of manager te zijnquote:Op woensdag 20 augustus 2014 09:42 schreef Nightquest777 het volgende:
'wees een leider, geen manager'
Wat een standaard managerspraatje niveau lagere school, zeg.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Precies wat voor internet ook wel bekend is als de dorpsgek.quote:Op maandag 18 augustus 2014 19:08 schreef APK het volgende:
[..]
Ach, elk land heeft een paar goede trollen nodig zodat je tijdens het werk even iets te lezen hebt
Management kan je sowieso gewoon leren: Als je analytische vaardigheden hebt kan je beslissingen maken - los van of je team het daar mee eens is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 10:58 schreef Jaapvaak het volgende:
[..]
Kunnen kiezen om leider of manager te zijnJe bent het of je bent het niet. TS is geen van beide.
Serieus ... gastquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef Geralt het volgende:
[..]
Zijn de mensen daar van op de hoogte? Zo niet dan zijn jullie in overtreding.
Sterker nog, je mag niet eens kijken wat je mensen op internet allemaal doen onder werktijd zonder ze daarvan op de hoogte te brengen en dat mag dan ook alleen nog bij gegronde verdenkingen.
Weet niet wat er grappig aan is, maar eigenlijk heeft ie gewoon gelijk. Zonder wetenschap vooraf van medewerkers valt dat gewoon onder je privacy op de werkplek. Zie bijvoorbeeld dit.quote:
Nee.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Weet niet wat er grappig aan is, maar eigenlijk heeft ie gewoon gelijk. Zonder wetenschap vooraf van medewerkers valt dat gewoon onder je privacy op de werkplek. Zie bijvoorbeeld dit.
quote:Maar wie een bericht plaatst op een openbaar toegankelijk discussieforum, dat via Google te vinden is, moet niet gek opkijken als zijn werkgever daar mee aan komt zetten. Het is geen schending van je privacy als je werkgever dat bericht vindt en je er op aanspreekt.
Daar ging het echter niet om. Het ging om kijken wat iemand op Facebook doet om te kijken of er geen activiteiten zijn die strijdig zin met hetgeen ze beweren.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Weet niet wat er grappig aan is, maar eigenlijk heeft ie gewoon gelijk. Zonder wetenschap vooraf van medewerkers valt dat gewoon onder je privacy op de werkplek. Zie bijvoorbeeld dit.
Dat is appels met peren vergelijken, het actief monitoren van werknemers is wat anders dan informatie via google tegen komenquote:
Precies. Het is logisch dat publieke informatie gebruikt mag worden. Het meelezen in email en monitoren van internetgebruik zonder medeweten van de werknemer is heel wat anders.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:27 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken, het actief monitoren van werknemers is wat anders dan informatie via google tegen komen
Lolwutquote:Op donderdag 21 augustus 2014 19:27 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken, het actief monitoren van werknemers is wat anders dan informatie via google tegen komen
Ook raar. Ik kan me best op vrijdag ziek voelen en op zaterdag weer beter zijn. Wat een onzin weerquote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:15 schreef herdiq het volgende:
Ik had ook ooit zo een leidinggevende. Werknemer had zich ziekgemeld en ging een dag later stappen. Leidinggevende zag een snapshot op de site van de desbetreffende club en stuurde hem de laan uit. Hij vond namelijk raar dat je jezwlf een dag niet lekker voelt en de dag daarna gewoon gaat stappen
Het is gewoon te triest voor woorden dat een leidinggevende tegenwoordig in het priveleven van een werknemer probeert te kijken.
Het gaat er alleen om dat je goed functioneer tijdens werktijden. De rest hoort een leidinggevende geen fuck iit te maken
We hoeven niet opgesloten te zitten in big brother house
* neuriet Kortjakjequote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:15 schreef herdiq het volgende:
Ik had ook ooit zo een leidinggevende. Werknemer had zich ziekgemeld en ging een dag later stappen. Leidinggevende zag een snapshot op de site van de desbetreffende club en stuurde hem de laan uit. Hij vond namelijk raar dat je jezwlf een dag niet lekker voelt en de dag daarna gewoon gaat stappen
Het is gewoon te triest voor woorden dat een leidinggevende tegenwoordig in het priveleven van een werknemer probeert te kijken.
Het gaat er alleen om dat je goed functioneer tijdens werktijden. De rest hoort een leidinggevende geen fuck iit te maken
Dat lijkt me juridisch ook niet houdbaar. Zeker niet als het een dag later is.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:15 schreef herdiq het volgende:
Als je geen hoogopgeleide mensen aanneemt, maar dit soort prutswerknemers, dan verdien je de laatkom gedoe.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
Hallo iedereen, mijn vraag gaat over iets wat op werk is gebeurt.
Op werk heb ik een leidinggevende functie. Gisteren was er iets voorgevallen, en ik wil weten of jullie hier meer kennis van hebben. Het gaat om Facebook chat.
Een meisje zou gister om 10 uur moeten werken bij ons. Ze had zich verslapen zei ze, en kwam pas om 12 uur. Nou kan dat op zich wel, helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
Ik keek rond 10:30 op haar Facebook, en ik zag in de chat balk staan: 5m (5 minuten geleden actief).
Ik wil weten of dit als waterdicht kan worden gezien? Hoe is jullie ervaring hier mee? Want als ze daadwerkelijk heeft gelogen, en dus wel al wakker was (reistijd is 15 minuten) dan zou ik haar helaas moeten ontslaan, zo zijn de regels, zo wil mijn leidinggevende het.
Dus hopelijk kunnen jullie mij informeren voordat ik overhaaste beslissingen neem.
10.25 is later dan 10 uur, dus je hebt alleen aangetoond dat ze zich inderdaad verslapen had. Verder zit je echt bij een ultiem kutbedrijf als je de facebook van je werknemers zo in de gaten houdt, offence intended.quote:Ik keek rond 10:30 op haar Facebook, en ik zag in de chat balk staan: 5m (5 minuten geleden actief).
Wat een ongein, bij ons in het hotel zijn de meesten niet of laagopgeleid. Maar er komen zelden mensen te laat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 00:42 schreef ComputerNerd268 het volgende:
[..]
Als je geen hoogopgeleide mensen aanneemt, maar dit soort prutswerknemers, dan verdien je de laatkom gedoe.
Voor een Albert Heijn vakkenvullerquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 00:42 schreef ComputerNerd268 het volgende:
[..]
Als je geen hoogopgeleide mensen aanneemt, maar dit soort prutswerknemers, dan verdien je de laatkom gedoe.
En hoe verklaar je dan je veronderstelling dat de werknemer echt geen zin heeft? Immers, de opgegeven reden was dat ze zich had verslapen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:38 schreef raptorix het volgende:
zeg tegen haar dat als ze een dag echt geen zin heeft ze gewoon een snipperdag kan nemen en daar eerlijk over zijn
Hahaha. Dit is duidelijk gevalletje. Schandknaapje van filiaalmanager.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Zolder het volgende:
Ik doe op het MBO geen medische opleiding maar marketing. Ik zou graag willen weten welke stap je eigenlijk zou kunnen zetten naar psychiatrie en hoe lang dat duurt. of het uberhaupt wel mogelijk is
Conclusie: TS heeft net een nietszeggend MBO marketing diplomaatje en moet niet zo uit de hoogte doen
If you pay peanuts you get monkeys.quote:Op zondag 24 augustus 2014 17:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wat een ongein, bij ons in het hotel zijn de meesten niet of laagopgeleid. Maar er komen zelden mensen te laat.
Dit heeft te maken met betrokkenheid en er samen staan als een team. Niet de achterliggende opleiding.
We betalen geen peanuts en opleiding zegt weinig over benodigde vaardigheden. Hotelschool is een leuke opleiding maar minder waardevol dan de juiste houding en touch met gasten.quote:Op maandag 25 augustus 2014 02:25 schreef TheBurnerMan het volgende:
[..]
If you pay peanuts you get monkeys.
Ik vind horeca dan ook een uniek vak. En zodra je werkzaam bent in een betere establishment is eer ook zeker een drijfveer, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Desalniettemin vind ik horeca een baan bij uitstek waar veel voldoening in valt te behalen. Het is altijd nog een grote liefde van mij.quote:Op maandag 25 augustus 2014 02:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
We betalen geen peanuts en opleiding zegt weinig over benodigde vaardigheden. Hotelschool is een leuke opleiding maar minder waardevol dan de juiste houding en touch met gasten.
Daarnaast is ervaring in de horeca goud waard omdat het niet iedereen goed onder druk kan werken.
Yups, nergens zo' n teamgeest te vinden als in de horeca. Mensen komen niet (alleen) voor het geld melden zich zelden ziek en komen vrijwel nooit te laat. Niet vanwege eventuele consequenties, maar omdat we altijd een team zijn, omdat je je collega niet wilt nakken, omdat je de beste service voor je gasten wilt. Zo'n teamgeest vind je niet snel buiten de horecaquote:Op maandag 25 augustus 2014 02:46 schreef TheBurnerMan het volgende:
[..]
Ik vind horeca dan ook een uniek vak. En zodra je werkzaam bent in een betere establishment is eer ook zeker een drijfveer, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Desalniettemin vind ik horeca een baan bij uitstek waar veel voldoening in valt te behalen. Het is altijd nog een grote liefde van mij.
Ik kan mij ook uitstekend vinden in jouw mening.
En uiteindelijk nog steeds niet erkennen dat hij die persoon heeft ontslagen om zijn grote bek en niet persé om het maar 5 minuten te laat zijn. Want dat zal geen enkele werknemer moeten accepteren dat je om die reden ontslagen word.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:36 schreef BlueMage het volgende:
Swets laat zich wel kennen hoor.Hij begint in twee topics over het feit dat hij wel eens 'n keer iemand ontslagen heeft die 5 minuten te laat kwam en in beide topics werd ie belachelijk gemaakt en daar kan ie niet tegen.
Ik denk dat dat wel voor meer beroepen geldt waar 'mensen' je core business is.quote:Op maandag 25 augustus 2014 03:01 schreef Kandijfijn het volgende:
Zo'n teamgeest vind je niet snel buiten de horeca![]()
![]()
De werkverhoudingen zijn al dusdanig verziekt als je via de rechter een dergelijk geschil gaat uitvechten, dat het een kwestie van tijd is dat de werknemer alsnog vertrekt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 14:07 schreef Iwanius het volgende:
Maar goed. Gaat dit nog over de oorspronkelijke vraag nl. Kan een werkgever een werknemer op deze gronden ontslaan? M.a.w is het bespioneren via social media toegestaan?
Toegestaan ja, accepteert een rechter dit altijd? Nee,geheel afhankelijk van de situatie.
Stel... werknemer zegt dat hij ziek is maar is gespot via social media middels selfies e.d. nl. dat ze bv.heeft lopen shoppen, dan wel. Dit is te mager omdat we het hier over "verslapen"hebben en het tijdstip is te mager als 'hard' bewijs jegens de werknemer. Als dit nu al e 3de keer was dat je dit bemerkt dat had de grondslag voor een ontslag meer waarde.
Daarom zeg ik juist dat je als werkgever hier open in moet zijn, en dat een werknemer niet hoeft te liegen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:26 schreef r_one het volgende:
[..]
En hoe verklaar je dan je veronderstelling dat de werknemer echt geen zin heeft? Immers, de opgegeven reden was dat ze zich had verslapen.
Supermarkt, callcenter of andersoortig werk waarbij je werknemers volstrekt inwisselbaar zijn.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |