Hoezo helaas? Dat doe je toch vrijwillig? Zit niet de moralist uit te hangen, maar neem verantwoordelijkheid voor wat je doet. Want dát is wat leidinggevenden doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
Als werknemer zou ik sowieso mijn werkgever niet op mijn FB laten. Hebben ze niks mee te maken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef kree het volgende:
Mijn mening is, dat je als werkgever niks te zoeken hebt op iemand zijn facebook.
Maargoed misschien ben ik ouderwets.
Je baas laat je medewerkers hun facebook checken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef MarioBalotelli het volgende:
Het is vandaag Zaterdag. Ik ben vrij. En ik wist niet dat ik gelijk haterige reacties kreeg. Ik ben net nieuw in deze functie, en wil niet gelijk iemand er uit schoppen om dit. Maar de baas is duidelijk; zat ze er op? Dan was ze wakker, dan loog ze, dan had ze er 11 uur kunnen zijn ipv 12 uur pas en dan zeggen dat ze pas 11:45 wakker was.
Dus daarom wil ik nogmaals niet zo hard zijn om gelijk iemand te onslaan.
Ja, dat zijn echt taken die leidinggevende functies typerenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:29 schreef kree het volgende:
[..]
Je baas laat je medewerkers hun facebook checken?
Best triest, niet eens zozeer van jou dan, maar van je baas.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Een betere vraag zou zijn waarom ze zo'n figuur als jij een leidinggevende functie hebben gegeven.
Flikker toch op met je Facebook stalk gedoe man. Beetje de jonge vakkenvullers onder druk zetten met je stropdasje aan in de AH. Om zoiets al aankomen met ontslag. Wat een treurnis.
waar werk je eigenlijk?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Helaas weten jullie niet dat dit vaker gebeurt dan je denkt.
Tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruit gang is wat het bedrijf wil.
We betalen werknemers goed, geven ze veel verantwoordelijkheid en geven ze een goed klimaat.
Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
Vandaar dat ik hier kom, al wordt ik wel erg aangevallen merk ik.
uhuquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
We betalen werknemers goed, geven ze veel verantwoordelijkheid en geven ze een goed klimaat.
Waarom wordt er uberhaupt betaald voor tijd dat ze er niet is?quote:Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
Jij bent tuig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Het probleem is niet zo zeer of ze online was. Het probleem is: Is ze eerlijk? Zomaar wegblijven, en dan zeggen dat je je versliep is niet volgens de afspraken. En wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was (wel op Facebook zat). Dus het is logisch denk ik dat ik dit vraag. Ik ga er geen issue van maken tegen haar wanneer ik hoor dat FB chat niet waterdicht is. Maar als ik hoor dat het het wel is, dan weet ik dat ik daar met haar over moet praten.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:39 schreef Royco1 het volgende:
En wat als er iemand anders op haar account zit?
Dus nee, Facebook is geen reden om iemand te ontslaan.
Dat is het hele gedoe met facebook.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Weten je werknemers eigenlijk dat jullie hen bespieden?
Echt he, Meneer is vulploegleider bij een super en denkt een belangrijke functie te hebbenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:42 schreef Av- het volgende:
"Tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruit gang is wat het bedrijf wil."Hoor hem praten dan. Net of hij de ceo is van een groot zakenimperium.
Loop niet zo te zeiken man als dit één keer voorkomt. Ze had zich ook ziek kunnen melden. Dan had je baas haar hele dag kunnen betalen ipv twee uurtjes.
Je wordt aangevallen omdat je doet alsof je het allemaal tegen je zin doet die Facebook checks maar je tegelijk er wel even fijntjes op wijst dat je een heuse "leidinggevende" functie hebt en je daarnaast tenenkrommende spelfouten maakt op basisschool niveau.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
We betalen werknemers goed,
wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was
Los van het hele bespioneren gebeuren, hebben we het hier over 10 euro per uur bruto? Laat me raden, inclusief vakantiegeld en vakantiedagen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
.
W wij betalen haar nu 20 euro uit voor deze 2 uur die ze er niet was
Heb ook heel vaak dat ik iemand online zie op mobiel en wanneer ik dan een berichtje stuur staat er direct erna [was 2 uur geleden online]quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:47 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Je noemt een tientje per uur goed betalen? *fail*
Maar nee, FB chat is 0 indicatie of iemand online was, zeker als je de messenger app op je mobiel hebt, je laptop in sluimer modus staat en je zelf ligt te snurken, als je laptop ff iets in standby update denkt facebook dat je online bent, als je telefoon een smsje ontvangt en even oplicht is het systeem wakker en denkt facebook dat je online bent, dus hierbij je antwoord, nee het is nul reden voor ontslag...
Goed betalen, 20 euro?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
TS is type:quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:55 schreef YeahYeahM het volgende:
Waarom krijgt elke idioot zomaar de titel "manager" opgeplakt tegenwoordig. Als je zo'n situatie niet op een normale manier kunt oplossen (en dus niet iemand beoordelen op iets waar je geen flikker mee te maken hebt) dan moet je maar gewoon vakken gaan vullen.
Ga gewoon in gesprek met je medewerkster als ze structureel te laat komt. Klaar.
Wat een gebazel, praat je baas eens niet zo na, idioot. Of leer op z'n minst hoe je vooruitgang schrijft.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Inderdaad, werk en privé gescheiden houden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:44 schreef Giertje het volgende:
En daarom heb ik geen collegas op mijn facebook
Het gaat ze geen mieter aan wat ik doe
Precies. Zie 't zomaar gebeuren dat ik door de weeks nog eens getaged word in een foto met drank, dan weet iedereen meteen waarom je die en die fout gemaakt hebt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inderdaad, werk en privé gescheiden houden.
Werknemer wint met gemak in dit soort zaken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Werknemer heeft werkgever blijkbaar als vriend toegevoegd (wat ik vrij achterlijk vind, maar goed...), dus was bekend met het feit dat haar doen en laten door werkgever gezien kan worden.
Wat dat betreft heb ik weinig sympathie voor werknemer: billen, blaren...
Aan de andere kant begeeft de werkgever zich hiermee op glad ijs: draait werknemer niet een of andere app die structureel toegang tot Facebook opent (ik geloof dat WhatsApp zoiets doet?), weet werkgever HEEL zeker dat helemaal niemand anders toegang tot haar Facebook had en ingelogd was?
't Is nogal wat om op basis van interpretatie van persoonlijke omstandigheden (buiten volledig i zicht en begrip en verantwoordelijkheid van werkgever om ) een zodanig zware sanctie op te leggen. Het zou een heel interessante casus worden voor de rechter (ik zou werknemer in dit geval zeker die stap aanraden!)
Totaal oninteressant, een rechter hoeft hier maar 5 seconde over na te denken; "Is het aantoonbaar dat werknemer bewust zelf op dat moment gebruik heeft gemaakt van Facebook?". Dat is het niet, zoveel redenen te bedenken dat de app zichzelf online gooit, of iemand haar telefoon, PC, laptop, whatever gebruikte. Geen poot om op te staan. Bizarre praktijken dat werkgevers op basis van dit soort onzin iemand willen ontslaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Werknemer heeft werkgever blijkbaar als vriend toegevoegd (wat ik vrij achterlijk vind, maar goed...), dus was bekend met het feit dat haar doen en laten door werkgever gezien kan worden.
Wat dat betreft heb ik weinig sympathie voor werknemer: billen, blaren...
Aan de andere kant begeeft de werkgever zich hiermee op glad ijs: draait werknemer niet een of andere app die structureel toegang tot Facebook opent (ik geloof dat WhatsApp zoiets doet?), weet werkgever HEEL zeker dat helemaal niemand anders toegang tot haar Facebook had en ingelogd was?
't Is nogal wat om op basis van interpretatie van persoonlijke omstandigheden (buiten volledig i zicht en begrip en verantwoordelijkheid van werkgever om ) een zodanig zware sanctie op te leggen. Het zou een heel interessante casus worden voor de rechter (ik zou werknemer in dit geval zeker die stap aanraden!)
Met twee vingers in haar neus...quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:04 schreef Falco het volgende:
Werknemer wint met gemak in dit soort zaken.
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:06 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Totaal oninteressant, een rechter hoeft hier maar 5 seconde over na te denken; "Is het aantoonbaar dat werknemer bewust zelf op dat moment gebruik heeft gemaakt van Facebook?". Dat is het niet, zoveel redenen te bedenken dat de app zichzelf online gooit, of iemand haar telefoon, PC, laptop, whatever gebruikte. Geen poot om op te staan. Bizarre praktijken dat werkgevers op basis van dit soort onzin iemand willen ontslaan.
Als ik ooit directeur van een bedrijf wordt, ga ik mezelf Grote Smurf noemen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.
Nice.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als ik ooit directeur van een bedrijf wordt, ga ik mezelf Grote Smurf noemen.
Knopen wrs aan bij de onzinverhalen die werkgevers over hun bedrijf uiten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
[..]
En dat zegt weer alles over het megalomane gedrag van veel werkgevers tegenwoordig. Ik zie ook regelmatig op Linkedin mensen voorbij komen die directeur zijn van een bedrijf van ongeveer 15 personen. Die noemen zichzelf CEO. Het is echt te gek voor woorden.
Precies. Het boeit geen ene ruk hoe een directeur zich noemt. Het gaat erom hoe hij (m/v) zich gedraagt.quote:
Jaja..quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je bij mij 2 uur te laat binnenkwam had ik je sowieso ontslagen. Ongeacht wat je op facebook deed.
quote:Ontslag te laat komen
Kan een werknemer op staande voet ontslagen worden als deze te laat komt?
Voor een ontslag op staande voet is een ‘dringende reden' vereist. Een enkele keer te laat komen zal in beginsel geen dringende reden voor ontslag opleveren. Maar indien de werknemer herhaaldelijk te laat komt eventueel wel.
Of ontslag mogelijk is hangt vaak af van de specifieke omstandigheden van het geval.Vraag is dus welke omstandigheden zijn van belang bij het bepalen of ontslag mogelijk is?
Duidelijke naleving van regels over te laat komen
Ten eerste is van belang dat van alle werknemers consequent wordt geëist dat zij op tijd op het werk verschijnen. Indien een werknemer zich hier niet aan houdt, dient deze schriftelijk gewaarschuwd te worden en op een bepaald moment dient er een duidelijke ‘gele kaart’ ( schriftelijke waarschuwing ) uitgedeeld te worden, zodat de werknemer weet waar hij aan toe is.
Reden van te laat komen is van belang bij ontslag te laat komen
Komt de werknemer na een (schriftelijke) waarschuwing nog steeds te laat, dan is het verstandig de werknemer de mogelijkheid te bieden om uit te leggen wáárom hij of zij steeds te laat komt
Zo oordeelde het Hof te ’s-Hertogenbosch in 2008 dat het geregeld te laat verschijnen op het werk onvoldoende dringende reden oplevert indien de werkgever onvoldoende aandacht heeft gegeven aan het signaal van de werknemer dat het te laat komen zijn oorzaak vindt in ziekte.
Kan de werknemer geen goede reden aandragen waarom hij te laat op het werk is verschenen, en is hij al eerder gewaarschuwd, dan kan er gedacht worden aan een ontslag op staande voet.
Andere wegingsfactoren bij ontslag te laat komen
Er zijn nog een aantal factoren van belang bij beantwoording van de vraag of regelmatig te laat komen ontslag rechtvaardigt. Zo worden leeftijd van de werknemer en zijn kans op een nieuwe baan door de rechter meegenomen bij een beoordeling van de rechtmatigheid van het ontslag op staande voet. Indien het een oudere werknemer betreft, is het voor de werkgever verstandiger om eerst op een andere manier het gedrag van de werknemer te corrigeren. Een mogelijkheid is de toepassing van het beginsel ‘geen arbeid, geen loon’ door alle uren die de werknemer te laat komt niet uit te betalen.
Van belang is verder in hoeverre het te laat komen het bedrijfsbelang heeft geschaad.
Indien door het te laat komen een belangrijke klant zijn klandizie heeft opgezegd, zal dit eerder tot ontslag te laat komen kunnen leiden dan in het geval het te laat komen geen financiële consequenties voor werkgever heeft gehad.
Aanvechten ontslag te laat komen
Indien werkgever kiest voor een ontslag op staande voet vanwege te laat komen is het voor werkgever belangrijk om dit duidelijk mede te delen en het liefst per brief te bevestigen aan de werknemer.
De werknemer kan het ontslag op staande voet in een procedure aanvechten door wedertewerkstelling en loondoorbetaling te vorderen. De rechter zal aan de hand van de omstandigheden bepalen of het ontslag op staande voet vanwege te laat komen gerechtvaardigd is.
We hebben er eentje!quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:09 schreef Disorder het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je bij mij 2 uur te laat binnenkwam had ik je sowieso ontslagen. Ongeacht wat je op facebook deed.
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zal wel goed gevoeld hebben, je macht gebruiken
Het is geen spierballentaal hoor. Ik heb mensen daadwerkelijk verteld direct te vertrekken als ze te laat waren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:20 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Neuh, maar wel dito spierballentaal a la 'die had er bij mij gelijk uit gelegen'.
Is het vreemd dan om te veronderstellen dat werknemers die je betaald op tijd zijn?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:21 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee. Maar je gedraagt je precies hetzelfde als TS.
Stoere man.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?
Iedereen heeft een gat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, want ik zat vervolgens met een gat. Maar wat heb ik aan een medewerker die 2 uur te laat binnenkomt en de overige dus harder moeten lopen?
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.quote:
Niks natuurlijk, want tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruitgang is wat het bedrijf wil.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Iedereen heeft een gat.
Daarnaast sprak je met "als ze bij mij" (toekomende tijd) en vervolgens haal je een uitzendkracht erbij die al eens te laat is geweest.
Met vast personeel zal het je niet zo gemakkelijk afgaan, dat ontslaan.
Ja. Goed zo. Lul je er maar uit. Jij wilde iemand ontslaan als ie een keer te laat zou zijn geweest bij jou. Lekker redelijk ben je.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is geen spierballentaal hoor. Ik heb mensen daadwerkelijk verteld direct te vertrekken als ze te laat waren.
[..]
Is het vreemd dan om te veronderstellen dat werknemers die je betaald op tijd zijn?
Kan een keer gebeuren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Niks natuurlijk, want tijd is geld, geld is weer vooruitgang, en vooruitgang is wat het bedrijf wil.
Je betaalt werknemers goed, geeft ze veel verantwoordelijkheid en geeft ze een goed klimaat.
Het kan een keer gebeuren, als het structureel is alle reden tot ontslag. Maar als je werkelijk iedereen die zich een keer verslaapt er uit gooit dan heeft je HR afdeling (wat waarschijnlijk je vrouw of zus is) het druk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat is daar stoer aan? Ik begrijp werkelijk niet dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat werknemers 2 uur te laat binnenkomen.
Niemand hier zegt dat ze dat normaal vinden. Jankerd.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.
Het is mij ook een keer gebeurd, wekker niet goed ingesteld en om kwart voor elf wakker geworden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik HEB iemand ontslagen die te laat kwam ja. Is dat vreemd dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:25 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja. Goed zo. Lul je er maar uit. Jij wilde iemand ontslaan als ie een keer te laat zou zijn geweest bij jou. Lekker redelijk ben je.
Dat ze te laat is, is natuurlijk niet goed te praten, maar dat gejank over harder werken, bij de zorg knikkeren ze gewoon iedereen eruit mogen de laatsten zich overspannen werken, dus 2 uurtjes is nog te overzien, zo een kun je ook effe een waarschuwing gevenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar 2 uur?? Dat vind ik al vreemd. Dan ben je blijkbaar al behoorlijk te laat naar je nest gegaan. En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan welke reden je opgeeft en hoe je reageert op de vraag waarom je te laat ben.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is mij ook een keer gebeurd, wekker niet goed ingesteld en om kwart voor elf wakker geworden.
Kan gebeuren.
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dan wordt het een tikkie lastiger. Maar notoire te laat komers kan je nog steeds ontslaan.
VSquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Oh, je bouwt al wat meer nuance in, je wordt al wat zachter in je taalquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar 2 uur?? Dat vind ik al vreemd. Dan ben je blijkbaar al behoorlijk te laat naar je nest gegaan. En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan welke reden je opgeeft en hoe je reageert op de vraag waarom je te laat ben.
Bingo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Dat ze te laat is, is natuurlijk niet goed te praten, maar dat gejank over harder werken, bij de zorg knikkeren ze gewoon iedereen eruit mogen de laatsten zich overspannen werken, dus 2 uurtjes is nog te overzien, zo een kun je ook effe een waarschuwing geven
Als het 1 keer gebeurd wel ja.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik HEB iemand ontslagen die te laat kwam ja. Is dat vreemd dan?
Zijn de mensen daar van op de hoogte? Zo niet dan zijn jullie in overtreding.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:24 schreef MarioBalotelli het volgende:
helaas screenen we tegenwoordig soms ook mensen op Facebook.
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef n8n het volgende:
"We betalen goed" en 10 euro per uur rijmt niet met elkaar
Yup. Een officiële waarschuwing als er geen goede reden Is. Geen ontslag op staande voet ongeacht de reden van te laat komen zoals je eerst zei.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?
Ja, en zo'n consequentie kan zijn "een waarschuwing" en "dossiervorming", niet ontslag. Zeker niet bij iemand die vast in dienst is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat heeft een andere branche ermee te maken? Als je verantwoordelijk ben voor een bedrijf, of afdeling of weet ik veel en je neemt mensen aan om dat te kunnen doen heb je een probleem als er 1 onverwacht niet komt. Als die dan geen goede reden heeft, heeft dat consequenties. Dat is toch niet zo vreemd?
Jij vindt het serieus redelijk om iemand meteen te ontslaan als ie één keer 2 uur te laat komt? Voor hetzelfde geldt had ie z'n telefoon aan de lader en is 's nachts de stroom eruit gevlogen waardoor zijn wekker niet afging. Dat is mij een keer overkomen. Ben ik even blij dat mijn werkgever destijds gewoon in gesprek kan gaan en vroeg waarom ik te laat was. Heel vervelend dat iemand anders dan harder moet lopen. Maar sommige dingen zijn niet te verhelpen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was. Ik heb een enorme hekel aan te laat komers. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leidinggevende. Is het er een die zelf weinig moeite heeft met te laat komen zal je d'r makkelijker mee wegkomen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan blijven lullen maar iemand die een keer te laat komt ontsla je niet zomaar en jij claimde dat je dat wel zou doen. Vervolgens haal je er "uitzendkrachten" en "notoire laatkomers" bij om je verhaal te redden. Daar is hier echter geen sprake van.
Afhankelijk van wat je doet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef WJMW het volgende:
[..]
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.
Meer dan redelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Disorder het volgende:
[..]
Jij vindt het serieus redelijk om iemand meteen te ontslaan als ie één keer 2 uur te laat komt?
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.quote:Voor hetzelfde geldt had ie z'n telefoon aan de lader en is 's nachts de stroom eruit gevlogen waardoor zijn wekker niet afging. Dat is mij een keer overkomen. Ben ik even blij dat mijn werkgever destijds gewoon in gesprek kan gaan en vroeg waarom ik te laat was. Heel vervelend dat iemand anders dan harder moet lopen. Maar sommige dingen zijn niet te verhelpen.
Hoeveel 18 jarigen ken jij met een afgeronde opleiding of een functie waar een zeker specialisme voor nodig is? 10 euro is dan een prima salaris, maar vaak is het ook incl vakantiegeld en is er geen reiskostenvergoeding, dan wordt het al snel minder prettig.quote:
Dat ligt aan de vorm van de aanstelling.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Yup. Een officiële waarschuwing als er geen goede reden Is. Geen ontslag op staande voet ongeacht de reden van te laat komen zoals je eerst zei.
Ik geloof er geen reet van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was.
Wat een onzin. En het zegt werkelijk ALLES over jouw 'persoonlijkheid'.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.
Lekker consequent dan..quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb iemand ontslagen die 5 minuten te laat was. Ik heb een enorme hekel aan te laat komers. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de leidinggevende. Is het er een die zelf weinig moeite heeft met te laat komen zal je d'r makkelijker mee wegkomen.
Zelf vond ik mensen die eerder weggingen (om bv een bus eerder te kunnen halen) weer geen groot probleem. Mits in overleg natuurlijk.
En daar heb jij net zoveel mee te maken als of iemand online kwam op Facebook of niet. Misschien waren ze wel moe omdat de dag ervoor ze zich uit de pleuris hebben gewerkt voor je, en werden ze daarom niet om 0830 wakker, maar om 1030. Shit happens. Lach de ballen uit mn broek als jij iemand ontslaat voor 5 minuten te laat komen, en die je aanklaagt. Want dan ga je gewoon nat, als er geen historie is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
Dan ben je niet 2 uur te laat. Als dat wel zo is ben je gewoon veel te laat naar je nest gegaan.
dan ook niet raar opkijken als er een keer 1 te laat komt. Werk je met kinderen dan heb je dat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:30 schreef WJMW het volgende:
[..]
als het exclusief vakantiegeld en vakantiedagen is, dan is dat voor een 18 jarige een prima salaris.
Wat jij wil.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:34 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat een onzin. En het zegt werkelijk ALLES over jouw 'persoonlijkheid'.
Als ik geen wekker zet slaap ik rustig door tot 10-11 uur, al ben ik de avond ervoor om 11 uur naar bed gegaan. Vooral 's winters, als het lang donker is en de gordijnen het laatste licht wegnemen dan ben ik net een beer in winterslaap.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Meer dan redelijk.
[..]
WAAROM je te laat ben heb ik weinig mee te maken inderdaad. DAT Je te laat ben wel.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:34 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
En daar heb jij net zoveel mee te maken als of iemand online kwam op Facebook of niet. Misschien waren ze wel moe omdat de dag ervoor ze zich uit de pleuris hebben gewerkt voor je, en werden ze daarom niet om 0830 wakker, maar om 1030. Shit happens. Lach de ballen uit mn broek als jij iemand ontslaat voor 5 minuten te laat komen, en die je aanklaagt. Want dan ga je gewoon nat, als er geen historie is.
Omdat zoiets kan gebeuren, zelfs bij de meest verantwoordelijke persoon. Ik ben geen ochtendmens, als mijn alarm niet afgaat slaap ik met gemak nog twee uur door zonder dat ik dat doorheb.quote:
Dan was dat iemand met de assertiviteit van een baksteen want iemand anders heeft niet eens een advocaat nodig om dat ongedaan te maken. Of er speelde meer dan jij hier laat weten. Iemand ontslaan omdat ie alleen maar 5 minuten te laat was is gewoonweg onredelijk en onrechtmatig.quote:
Ik heb een vermoeden waarom.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens heb ik nu geen personeel onder me
Je bent een minderwaardig mensquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat ligt aan de vorm van de aanstelling.
Dan kan je natuurlijk even bellen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef WJMW het volgende:
[..]
Omdat zoiets kan gebeuren, zelfs bij de meest verantwoordelijke persoon. Ik ben geen ochtendmens, als mijn alarm niet afgaat slaap ik met gemak nog twee uur door zonder dat ik dat doorheb.
Ander voorbeeld: een jaar geleden stond ik op het punt om weg te gaan toen ik erachter kwam dat mijn auto opengsloopt was en de accu was gejat. Ik kon die auto daar niet zomaar laten staan en moest zorgen dat er iemand kwam die hem in ieder geval af kon sluiten. Daarna moest ik met het OV waardoor ik er sowieso veel langer over doe.
In zo'n geval zou ik je niet ontslaan. Mits je gebeld had.quote:Als je mensen daarom gaat ontslaan dan ben je gewoon een lul, en heb je geen enkel gevoel voor proportie. Leg mij eens uit waarom het noodzakelijk zou zijn om iemand in zo'n geval te ontslaan?!
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je ze in dat tempo, om die redenen ontslaat heb je na een tijdje inderdaad geen personeel meer onder je.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
WAAROM je te laat ben heb ik weinig mee te maken inderdaad. DAT Je te laat ben wel.
Overigens heb ik nu geen personeel onder me, dus ik ontsla momenteel niemand
En dat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.
Pech met de auto onderweg, een ongeluk, een kind wat naar het ziekenhuis moet, familie die dringende hulp nodig heeft, weet ik het. Redenen genoeg te verzinnen waarbij niet noodzakelijkerwijs direct gebeld wordt met de baas om te vertellen dat je later komt.
Zoals gezegd, het was een uitzendkracht.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:36 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dan was dat iemand met de assertiviteit van een baksteen want iemand anders heeft niet eens een advocaat nodig om dat ongedaan te maken. Of er speelde meer dan jij hier laat weten. Iemand ontslaan omdat ie alleen maar 5 minuten te laat was is gewoonweg onredelijk en onrechtmatig.
Ik denk dat je vermoeden niet kloptquote:Ik heb een vermoeden waarom.
Haha, ja ls leidinggevende verwachten dat mensen op tijd zijn. Heel ergerlijk inderdaad.quote:
Ik zou als leidinggevende ook verwachten dat mensen op tijd zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Haha, ja als leidinggevende verwachten dat mensen op tijd zijn. Heel ergerlijk inderdaad.
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja er zijn natuurlijk gegronde redenen/situaties te bedenken om 2 uur te laat te komen.
Pech met de auto onderweg, een ongeluk, een kind wat naar het ziekenhuis moet, familie die dringende hulp nodig heeft, weet ik het. Redenen genoeg te verzinnen waarbij niet noodzakelijkerwijs direct gebeld wordt met de baas om te vertellen dat je later komt.
Ik ben gewoon wat anders gaan doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je ze in dat tempo, om die redenen ontslaat heb je na een tijdje inderdaad geen personeel meer onder je.
Niemand die hier vindt dat te laat komen "moet kunnen".quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.
Heel verstandig, zo te lezen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben gewoon wat anders gaan doen.
Natuurlijk bel je even, maar dat doet iedereen toch.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan kan je natuurlijk even bellen.
[..]
In zo'n geval zou ik je niet ontslaan. Mits je gebeld had.
Dat kan. Bij mij als leidinggevende zou je een zeer zeer gegronde reden moeten hebben. Nogmaals, mensen die stelselmatig iets eerder weg wilde had ik dan weer geen problemen mee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zou als leidinggevende ook verwachten dat mensen op tijd zijn.
Hoe je er mee omgaat als iemand een keer te laat is, is dan vervolgens een ander verhaal.
Valt wel mee hoor. De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.quote:
Uhu.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.
Ach, als je leiding geeft aan vakkenvullers in een supermarkt, dan kan dat.quote:
Dat ben ik wel met je eens ja.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar die komen zelden voor. En uiteraard zijn er nuances te verzinnen, maar je ziet ook hier dat mensen het in eerste instantie maar moeten vinden kunnen dat te laat komen. De essentie zou andersom moeten zijn he.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet zo is! Ik heb zelfs iemand gehad die plotseling zonder wat te zeggen op vakantie was gegaan. Ja, hij was wat gestressed en ging 3 weken naar Spanje.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:41 schreef WJMW het volgende:
[..]
Natuurlijk bel je even, maar dat doet iedereen toch.
Behalve dan als het een callcenter is waar om 9 uur de lijnen open gaan. Dan heb je bezetting nodig.quote:Verder ben ik erg blij dat ik een baan heb waarbij men de kwaliteit van het werk dat je doet belangrijker vind dan de uren. Ik kom vaak pas rond half tien binnen, en ben vaak ook weer rond een uur of 5 weg. Dit omdat ik veel van mijn voorbereidende werk het liefst thuis doe, en dan ook nog het liefst 's avonds laat. Niemand kijkt daar bij ons naar om. Zolang de resultaten goed zijn.
Als je je personeel serieus neemt dan ga je er vanuit dat ze hart voor hun werk hebben en ga je niet lopen muggenziften over zulke dingen.
Haar Facebook hoor jij helemaal niet te bekijken. Gun je werknemers privacy en vertrouw op hun eerlijkheid.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:33 schreef MarioBalotelli het volgende:
Dat zal uit beleefdheid gezegd zijn als je iemand om vijf minuten al ontslaat zal niemand je waarschijnlijk hebben durven tegenspreken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:42 schreef Swetsenegger het volgende:
De meeste mensen uit mijn team spreek ik nog steeds en hadden het prima naar hun zin.
Neuh, BBQ'en op mijn vakantieplek enzo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat zal uit beleefdheid gezegd zijn als je iemand om vijf minuten al ontslaat zal niemand je waarschijnlijk hebben durven tegenspreken.
Neh ik heb een prima baan, bedankt voor het meedenken.quote:Wellicht is parkeerwachter nog wat voor je. Kan je ook prima een powertrip op kwijt.
Kijk in zo'n geval is ontslag geldig.Hoewel de kans groot is dat er in zo'n geval iets persoonlijks speelt, dan is het niet meer dan menselijk om in overleg te gaan, zeker als het een persoon is die tot dan toe zijn werk goed deed.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet zo is! Ik heb zelfs iemand gehad die plotseling zonder wat te zeggen op vakantie was gegaan. Ja, hij was wat gestressed en ging 3 weken naar Spanje.
Super verantwoordelijke jongen, was een poosje teamleider. En opeens was hij er niet. Ik ben zelfs nog bij hem lthuis langs gegaan of hij niet dood in de kamer lag ofzo na 3 dagen. "Hij is op vakantie" zegt de buurvrouw
[..]
Behalve dan als het een callcenter is waar om 9 uur de lijnen open gaan. Dan heb je bezetting nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |