abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133921603
Hier maar weer verder.

OP:
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?

Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
pi_133921614
http://evolutie.eu/index.php/Bijbel/genesis-belangrijk.html

Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:

quote:
Compromis ondermijnt het gezag van de Bijbel

De Bijbel is Gods Woord en deze zal altijd stand houden (Ps 119:89). De mens is leugenachtig (Rom 3:4). Christelijke evolutionisten proberen Gods Woord te conformeren aan het woord der mensen. Dit is de verkeerde mentaliteit. We moeten menselijke beweringen juist toetsen aan het Woord van God (Hand 17:11).
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
pi_133921871
JONGENS IK HEB HET:
Als God almachtig is, dan kan hij toch bést evolutie hebben bedacht? Just my two cents.
  woensdag 4 december 2013 @ 20:50:13 #4
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_133921958
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
(Ik ben zelf geen christen meer)
Helemaal super.
pi_133922623
Waarom in iets geloven wat toch niet bestaat. De evolutietheorie is gewoon logischer.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_133922975
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
De bijbel is een verzonnen boek. Dus dat staat los van god zelf. Beide zou mogelijk kunnen zijn dan.

Zelf geen gelovige :P
pi_133925404
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:04 schreef HSG het volgende:
Waarom in iets geloven wat toch niet bestaat. De evolutietheorie is gewoon logischer.
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.

Ook is het zo dat de meeste christenen gewoon geen echte christenen zijn. Een christen vindt dat er een breuk is tussen mens en God. Jezus Christus zorgt voor een brug. Daarbij behoort totale onderwerping (Net zoals bij de Islam) aan JC/God.
pi_133925553
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:

Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:

[..]

En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"
pi_133925758
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:02 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.

Ook is het zo dat de meeste christenen gewoon geen echte christenen zijn. Een christen vindt dat er een breuk is tussen mens en God. Jezus Christus zorgt voor een brug. Daarbij behoort totale onderwerping (Net zoals bij de Islam) aan JC/God.
Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.
pi_133926017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:08 schreef HSG het volgende:

[..]

Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.
Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.

Maar dat neemt nog niet weg dat je het niet bestaan van een hogere macht kunt bewijzen.
pi_133926052
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:13 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.

Maar dat neemt nog niet weg dat je het niet bestaan van een hogere macht kunt bewijzen.
De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.
pi_133926128
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:05 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"
Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?
Augustinus was dus ook vanuit het creationistisch oogpunt een nepper. ;)
pi_133926297
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:14 schreef HSG het volgende:

[..]

De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.
God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.
pi_133926351
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:18 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.
Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.
pi_133926606
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:19 schreef HSG het volgende:

[..]

Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.
Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.
pi_133927753
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Vertel.
pi_133931102
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:16 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?
Augustinus was dus ook vanuit het creationistisch oogpunt een nepper. ;)
maar het is 1 van de kerkvaders
creationisten nemen trouwens ook niet alles uit de bijbel letterlijk maar weten schijnbaar exact welke delen ze letterlijk moeten nemen omdat ze het "logischer" vinden, nergens in de bijbel staat wat je wel en wat je niet letterlijk moet nemen.
En dat met een verlosser die in parabelen spreekt.
pi_133931341
Daarnaast weten bijna alle pastoors, dominees en andere voorgangers die een opleiding daarvoor hebben genoten dat de bijbel op zijn minst niet helemaal het letterlijke woord van God is, zelfs als ze dat wel aan de parochie leren.
  donderdag 5 december 2013 @ 06:22:23 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133933858
quote:

[..]

Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.

Christenen zijn mensen die christus accepteren als hun verlosser. Al dan niet letterlijk of op een niveau buiten de realiteit.

Offtopic; Je noemt jezelf steeds agnost maar ik denk niet dat je helemaal snapt wat dat inhoudt. Je denkt waarschijnlijk dat het een neutrale positie tussen theisme en atheisme in is. Dat klopt niet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 5 december 2013 @ 07:26:33 #20
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133934205
Tja...het schijnt dus allemaal niet zo heel raar te zijn dat mensen creationisme aanhangen...hoewel logisch, is het wel incorrect. :P

7 Reasons Why It's Easier for Humans to Believe in God Than Evolution
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_133934926
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:24 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.
Dat is dus de uitdaging om het uit te zoeken. Het heeft even zijn tijd nodig maar dan is er een kleine kans dat we daar ook echt achter komen.
pi_133935489
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Kan maar de evolutie theorie word ook veel meer gefinancierd, wrs omdat mensen dit graag willen en het andere niet. Evolutionisten kunnen dus ook krampachtig vasthouden aan hun opvattingen als je het op die manier wil bekijken, dat is een beetje kortzichtig. Sommige punten van de evolutie theorie zijn nou eenmaal niet bewezen dus ik wacht het persoonlijk gewoon af tot er misschien meer informatie is. Ik zou mijn opvattingen er in ieder geval niet van laten afhangen.
Mensen die niet heel erg thuis zijn in deze (non-wetenschappelijke) discussie, lijken vaak niet erg op de hoogte van de context.
Zo denkt men vaak dat het creationisme op de een of andere manier een nieuwe concept is dat is ontstaan als reactie op de evolutietheorie die oorspronkelijk door mensen als Darwin en Wallace is geopperd. Dat is niet het geval. Integendeel, het creationisme was min of meer de gangbare opvatting, ook in de vroegere wetenschap, totdat bijvoorbeeld mensen in de biologie zoals Darwin en Wallace en mensen als Lyell in de geologie met een alternatief kwam dat beter in staat was het empirische bewijs te verklaren. Net zoals een paar eeuwen eerder het idee dat niet het hele universum om de aarde draaide werd vervangen door het idee dat de aarde om de zon draaide.
In die zin is het vasthouden aan creationisme, het idee van een 6.000 jaar oude aarde, enzovoort volstrekt niet houdbaar in het licht van het empirische bewijs en derhalve krampachtig.

Vervolgens komt de hardnekkige logische denkfout 'X verklaart Y nog niet afdoende, daarom Z'.
Het is een beetje alsof zeggen dat niet overtuigend is bewezen dat ik persoon X heb vermoord en daaruit concluderen dat jij dat hebt gedaan. Binnen creationistische kringen probeert men dat idee er doorheen te krijgen door een valse dichotomie te schetsen tussen de hedendaagse stand van zaken in de evolutionaire biologie en Bijbelse opvattingen alsof dat de enige twee verklarende mechanismen zouden zijn, maar dat is natuurlijk kolder zoals door genoeg mensen al beargumenteerd is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_133940946
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 06:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.

Christenen zijn mensen die christus accepteren als hun verlosser. Al dan niet letterlijk of op een niveau buiten de realiteit.

Offtopic; Je noemt jezelf steeds agnost maar ik denk niet dat je helemaal snapt wat dat inhoudt. Je denkt waarschijnlijk dat het een neutrale positie tussen theisme en atheisme in is. Dat klopt niet.
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.

Waarvoor is Christus gestorven volgens hen? Als ze evolutionistisch zijn.

Ik weet prima wat agnost is, daar twijfel ik dit keer niet aan. ;) En ik meen ook zeker niet dat het een neutrale positie is tussen theïsme en atheïsme, het is namelijk een derde positie. Maar dat ontneemt niet mijn recht om vragen te stellen en te discussiëren over God, religie e.d. In dit geval ben ik geïnteresseerd in de rol van de bijbel in het Christendom. Het is het boek, zeggen ze, maar ze springen er wel makkelijk mee om.
pi_133941143
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.
pi_133941234
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.
Daar gaat het dus hele tijd om. Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.
pi_133942145
quote:

[..]

Het nieuwe testament is de basis van het christendom
quote:
Waarvoor is Christus gestorven volgens hen? Als ze evolutionistisch zijn.
om de zonde van de mensen op zich te nemen, volgens genesis is het kwaad van de wereld afkomstig van de mens omdat de mens een vrije wil heeft en kan ervoor kiezen dingen te doen die slecht zijn
quote:
Ik weet prima wat agnost is, daar twijfel ik dit keer niet aan. ;) En ik meen ook zeker niet dat het een neutrale positie is tussen theïsme en atheïsme, het is namelijk een derde positie. Maar dat ontneemt niet mijn recht om vragen te stellen en te discussiëren over God, religie e.d. In dit geval ben ik geïnteresseerd in de rol van de bijbel in het Christendom. Het is het boek, zeggen ze, maar ze springen er wel makkelijk mee om.
Wat een misvatting is aangezien bijbel al betekend dat het een omnibus is.
Daarnaast is het een boek waarvan in de meeste gevallen de schrijvers onbekend zijn, zo weten we niet wie de evangeliën hebben geschreven, het is alleen zo goed als zeker dat ze niet door de personen zijn geschreven aan wie ze toegeschreven zijn en alleen een aantal brieven van Paulus zijn geschreven (of gedicteerd) door Paulus, wat de enige bekende persoon is waarvan er boeken in het NT staan.
  donderdag 5 december 2013 @ 14:17:45 #27
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133943242
quote:
Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
De meeste christenen hebben ruim voldoende aan het NT. Alles wat belangrijk is voor chr. staat in het NT. Het OT wordt er dan bijgehaald om aan te tonen dat het daar allemaal "al is voorspeld".
pi_133945004
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:20 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Daar gaat het dus hele tijd om.
Niet helemaal. Er zitten verschil tussen de vraagstelling of mensen die de bijbel letterlijk nemen zichzelf Christenen mogen noemen en de vraag of indien je de bijbel letterlijk interpreteert, je Christenen die dit niet doe nog wel Christenen kunt noemen. Dat is een beetje als de vraag stellen of zwarte zwanen wel zwanen zijn als je zwanen definieert als witte dieren met een snavel en vleugels. Dat is een beetje tautologisch.

quote:
Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.
Dat lijkt me wel degelijk. Het idee dat de bijbel enkel vatbaar is voor een letterlijke interpretatie, is een concept dat door fundamentalistische christenen wordt gepropageerd, maar geenszins een vereiste om Christen te mogen zijn. Strikt genomen vereist dat maar een hele kleine subset van metafysische opvattingen.
pi_133950275
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kul , want het Christendom is geen geloof.

Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden ,die val leidde tot de verwoesting van de Tempel en de opkomst van het Jodendom (die de daling van de Joden kwamen te vervangen)Het Christendom is niet ontstaan bij de Grieken noch de Romeinen maar in Israël onder de Joden zo verspreid in de wereld.

Door de daling verdween de kennis , de wetenschap, zeg maar de verbinding met Hem en in plaats hiervan geloofde men in religies (zonder dus de waarneming van de Schepper te ervaren = Israël) En door deze redenen verschenen er ook andere interpretaties van dezelfde religie (Christendom oa en vele stromingen) , omdat niemand de wetenschap en kennis , dus de verbinding met Hem meer kon zien , ging men religies/ dogma''s geloven. Dit is hoe religie werkt: soort bijgeloof omdat men het niet begrijpt.

Jodendom en Christendom heeft indirect niks met de Torah te maken, maar zijn het gevolg van

.
pi_133950356
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:25 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden ,die val leidde tot de verwoesting van de Tempel en de opkomst van het Jodendom (die de daling van de Joden kwamen te vervangen)Het Christendom is niet ontstaan bij de Grieken noch de Romeinen maar in Israël onder de Joden zo verspreid in de wereld.

Door de daling verdween de kennis , de wetenschap, zeg maar de verbinding met Hem en in plaats hiervan geloofde men in religies (zonder dus de waarneming van de Schepper te ervaren = Israël) En door deze redenen verschenen er ook andere interpretaties van dezelfde religie (Christendom oa en vele stromingen) , omdat niemand de wetenschap en kennis , dus de verbinding met Hem meer kon zien , ging men religies/ dogma''s geloven. Dit is hoe religie werkt: soort bijgeloof omdat men het niet begrijpt.

.
Hulde voor dit warrige verhaal dat volkomen los staat van de geciteerde post.
pi_133950711
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hulde voor dit warrige verhaal dat volkomen los staat van de geciteerde post.
Always helping people :)
pi_133951631
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:20 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Daar gaat het dus hele tijd om. Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.
Als jij je zelf een Christen (Elfje) noemt , en ben je lid van het Christendom (Elfjesdom) en lees je de Bijbel (Elfjesboek) niet letterlijk : ik denk dat je jezelf dan best een Christen (Elfje ) mag noemen. Of zou dat niet mogen van de almachtige heere God ( Elf ) ??

Ik denk eerder dat je mede Christenen (Elfjes) hier niet blij van zullen zijn , eveneens de niet- Christenen ( niet- Elfjes ) als je het boek niet letterlijk leest. Dus dan is de kans groot dat je door niet- Christenen ( niet- Elfjes) en Christenen ( Elfjes) inderdaad jezelf geen Christen ( Elfje ) mag noemen als je het boek letterlijk neemt. Strikt genomen dan hé
pi_133961683
quote:

[..]

Dan zijn er niet veel zielen in de hemel, en is de schepping verlossing mislukt.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_133961733
(dubbel)
pi_133962507
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:25 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jodendom en Christendom heeft indirect niks met de Torah te maken, maar zijn het gevolg van

.
Boeddhisten en Hindoes hadden geen weet van de Joden, net als de Indianen en de pygmeeën.
pi_133965656
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Boeddhisten en Hindoes hadden geen weet van de Joden, net als de Indianen en de pygmeeën.
Ik praat niet over Joden
pi_133980734
quote:

[..]

Ik vind dat anders best een interessante website die je aanhaald.
Ben hemzelf nog nooit tegen gekomen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_134040336
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 06:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Christus is de zoon van god en zijn wedervaren wordt beschreven in de evangeliën.
Het oude testament is niet automatisch waar en dus is genesis ook niet de absolute waarheid.
Sterker nog: christus gaf ons een nieuw verdrag.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_134041950
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik vind dat anders best een interessante website die je aanhaald.
Ben hemzelf nog nooit tegen gekomen.
Ik vind hem vrij hilarisch. Zo zijn blijkbaar zowel het kapitalisme als het communisme 'antichristelijke ideologieën', evenals het humanisme.
Afgezien daarvan staat het natuurlijk vol met het gebruikelijke, hemeltergend stupide creationistische geneuzel.
pi_134050532
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 23:29 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik praat niet over Joden
????
pi_134052213
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 16:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

????
Laat maar :)

Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten. Vorige week heel toevallig bij een Christelijke vriendin op visite geweest en het gesprek kwam uit over Adam en Eva. Zij zien Adam totaal anders dan ik. Geeft niks toch? Ineens stond die broer op en zei : ' Jezus is aan het kruis gestorven OOK VOOR JOU! Elke zondag weer opnieuw! Mijn God is er eentje van liefde niet van kwaad , en Adam is de eerste mens!""

Ook zei hij " wat jij denkt is duivels ''

Ik knikte maar braaf mee, meer kan ik toch niet doen. Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
  zondag 8 december 2013 @ 19:17:39 #42
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_134055822
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten. Vorige week heel toevallig bij een Christelijke vriendin op visite geweest en het gesprek kwam uit over Adam en Eva. Zij zien Adam totaal anders dan ik. Geeft niks toch? Ineens stond die broer op en zei : ' Jezus is aan het kruis gestorven OOK VOOR JOU! Elke zondag weer opnieuw! Mijn God is er eentje van liefde niet van kwaad , en Adam is de eerste mens!""

Ik knikte maar braaf mee, meer kan ik toch niet doen. Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
Ja maar Skillsy, wanneer snap je het nou? Je BENT ook een onderdaan van de Duivel. Als je hem maar toelaat in je hart! Kom aan onze kant en werk met ons atheïsten samen om Lucifer weer op de troon te krijgen ten koste van Christus, de eeuwige tegenstrever van onze Duivelse Directeur! Als junior satanist/atheïst ( loon naar schaal 4 ) kun je gelijk aan de slag als student. Daarna kun je doorstromen naar (seculiere) wetenschapper. Je zal opgeleid worden in het ontkennen van overduidelijkheden zoals de schepping op basis van pseudo-wetenschappen zoals natuurkunde en sterrenkunde. Daarnaast word je een expert in het bezigen van drogredenen op hoog en contant niveau! Voortaan zeg je dan: het is gewoon bewezen omdat ik dat zo voel! En uiteindelijk kun je partner worden in de orde van Sam Harris, de opper-atheïst! Dan mag je ook kennis maken met Lucifer himself! Hij zal jou rijkelijk belonen, net als hij ons rijkelijk beloont. Vooral met geld. Dat is het enige waar wij atheïsten van houden namelijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zondag 8 december 2013 @ 19:24:57 #43
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_134056094
Vandaag zei de prediker in mijn gemeente iets over dinosaurussen, hij zei iets van de bijbel beschrijft dat niet maar onze God is een eeuwige God, in den beginne was God.
Weet niet meer precies wat, hij zei, maar hij ontkent het niet, de bijbel gaat over de mens en de relatie met God.
pi_134056186
Ergo, misschien is god een t-rex.
Conscience do cost.
  zondag 8 december 2013 @ 19:34:45 #45
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_134056470
Ergo Deus-rex
pi_134056665
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 19:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ja maar Skillsy, wanneer snap je het nou? Je BENT ook een onderdaan van de Duivel. Als je hem maar toelaat in je hart! Kom aan onze kant en werk met ons atheïsten samen om Lucifer weer op de troon te krijgen ten koste van Christus, de eeuwige tegenstrever van onze Duivelse Directeur! Als junior satanist/atheïst ( loon naar schaal 4 ) kun je gelijk aan de slag als student. Daarna kun je doorstromen naar (seculiere) wetenschapper. Je zal opgeleid worden in het ontkennen van overduidelijkheden zoals de schepping op basis van pseudo-wetenschappen zoals natuurkunde en sterrenkunde. Daarnaast word je een expert in het bezigen van drogredenen op hoog en contant niveau! Voortaan zeg je dan: het is gewoon bewezen omdat ik dat zo voel! En uiteindelijk kun je partner worden in de orde van Sam Harris, de opper-atheïst! Dan mag je ook kennis maken met Lucifer himself! Hij zal jou rijkelijk belonen, net als hij ons rijkelijk beloont. Vooral met geld. Dat is het enige waar wij atheïsten van houden namelijk.
+ 1
pi_134064780
quote:

[..]

wtf?
"Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden"
"Ik praat niet over joden."

Nee over Ajax zeker, dat zijn ook geen joden. _O-
pi_134067665
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 22:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

wtf?
"Ik praat niet over joden."

Nee over Ajax zeker, dat zijn ook geen joden. _O-
Ajax is de beste !!
pi_134070771
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 10:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vind hem vrij hilarisch. Zo zijn blijkbaar zowel het kapitalisme als het communisme 'antichristelijke ideologieën', evenals het humanisme.
Afgezien daarvan staat hetij natuurlijk vol met het gebruikelijke, hemeltergend stupide creationistische geneuzel.
Ik heb niet verder gelezen dan de eerste vier punten.
Alleen al qua taalgebruik hilarisch en absurd.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_134070806
quote:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar ik zou toch op zoek gaan naar andere vrienden.
Jezus die elke zondag weer opnieuw aan het kruis sterft?

Doe mij dan maar Octopus Paul!
pi_134070838
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:23 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ajax is de beste !!
PSV!
pi_134073043
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 01:25 schreef Kees22 het volgende:

[..]

PSV!
Bayern Munchen :D
pi_134073110
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 01:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar ik zou toch op zoek gaan naar andere vrienden.
Jezus die elke zondag weer opnieuw aan het kruis sterft?

Doe mij dan maar Octopus Paul!
Dat grietje is lief

Jep elke zondag sterft Jezus aan het kruis voor de mensen.

Er valt over bepaalde zaken niet te spreken met Christenen. En dat weet ik nu.
pi_134073325
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 09:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat grietje is lief

Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.
pi_134077412
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 09:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.
Tja 1 voorbeeldje van een jongen he
pi_134077436
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 12:33 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Tja 1 voorbeeldje van een jongen he
Dat je vervolgens generaliseert naar alle Christenen.
pi_134077526
Het klopt wellicht wel een beetje met de OP en de reacties die geplaatst zijn in het verleden in deze topic reeks:

"Een echte Christen kan niet in de Bijbel geloven en in de evolutietheorie"

Dit werd door atheisten beaamd evenals "echte" Christenen. Ik denk zelf dat het kul is , maar je hebt soms jongens en meisjes tussen die daar niet meer in kunnen gaan , omdat dit in strijd is met de Bijbel en kunnen weleens verhitte discussies ontstaan jep.
pi_134077539
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dan heb je de post en mijn vorige posten niet gevolgd
pi_134078228
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 12:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dan heb je de post en mijn vorige posten niet gevolgd
Wel degelijk, maar je hebt nogal moeite met het helder formuleren van je opvattingen.

Ik zie niet in hoe ik onderstaande opvattingen anders kan interpreteren, dan dat ze slaan op alle Christenen.

quote:
Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten.
quote:
pi_134078430
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wel degelijk, maar je hebt nogal moeite met het helder formuleren van je opvattingen.

Ik zie niet in hoe ik onderstaande opvattingen anders kan interpreteren, dan dat ze slaan op alle Christenen.

[..]

[..]

Beter om mijn gehele post neer te zetten ipv zinnetjes eruit te plukken

quote:

[..]

Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
pi_134079929
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 13:15 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Beter om mijn gehele post neer te zetten ipv zinnetjes eruit te plukken

[..]

Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.
Als je vindt dat er met veel of sommige Christenen niet over zaken te discussiëren valt, dan moet je dat ook zo formuleren. Ik ga natuurlijk niet al je posts uitpluizen om te kijken of je ergens nog het tegendeel beweert van wat je zegt.
pi_134083030
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.
Als je vindt dat er met veel of sommige Christenen niet over zaken te discussiëren valt, dan moet je dat ook zo formuleren. Ik ga natuurlijk niet al je posts uitpluizen om te kijken of je ergens nog het tegendeel beweert van wat je zegt.
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :

Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"

Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)

Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.

Fijne dag
pi_134083828
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"

Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)

Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.

Fijne dag
Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.

Generaliseren is dingen algemeen maken, globaliseren, over 1 kam scheren, geen onderscheid maken. Niet zoals jij zegt: 'uitspraken doen aan hand van je eigen ervaring,' immers er zijn genoeg uitspraken die niet generaliseren. Uit mijn eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat als een pan met een ijzeren handvat lange tijd op het vuur staat, dat dat ijzeren handvat heel heet kan worden en dat ik dan mijn poten eraan brand. Geen generalisatie. Ik generaliseer als ik zeg dat àlle pannen hete handvatten krijgen op het moment dat ze lange tijd op het vuur staan.

Monlith scheert in zijn verhaal niemand over 1 kam. Hij geeft een voorbeeld van een christen, die niet zo is als de persoon die jij omschrijft. Maar hij zegt niet dat alle christenen niet zo zijn op de manier jij ze kent, ervaart of iets dergelijks. Nee, hij zegt juist dàt er verschil is. "Niet elke Christen is een die-hard SGP'er," conclusie wel een paar, maar niet iedereen. Daarin kan ik hem en zeker wel meer mensen gelijk geven. Geen generalisatie dus.

Moraal van het verhaal als jij niet generaliseert dan generaliseert Monlith zeker niet.

Toch nog een vraag wat is jouw levensvisie nu? Skillsy. Want ik kan er geen duidelijk beeld van krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Paapienarwal op 09-12-2013 16:18:46 (Kam met p ) ]
pi_134085658
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 16:17 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.

Generaliseren is dingen algemeen maken, globaliseren, over 1 kam scheren, geen onderscheid maken. Niet zoals jij zegt: 'uitspraken doen aan hand van je eigen ervaring,' immers er zijn genoeg uitspraken die niet generaliseren. Uit mijn eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat als een pan met een ijzeren handvat lange tijd op het vuur staat, dat dat ijzeren handvat heel heet kan worden en dat ik dan mijn poten eraan brand. Geen generalisatie. Ik generaliseer als ik zeg dat àlle pannen hete handvatten krijgen op het moment dat ze lange tijd op het vuur staan.

Monlith scheert in zijn verhaal niemand over 1 kam. Hij geeft een voorbeeld van een christen, die niet zo is als de persoon die jij omschrijft. Maar hij zegt niet dat alle christenen niet zo zijn op de manier jij ze kent, ervaart of iets dergelijks. Nee, hij zegt juist dàt er verschil is. "Niet elke Christen is een die-hard SGP'er," conclusie wel een paar, maar niet iedereen. Daarin kan ik hem en zeker wel meer mensen gelijk geven. Geen generalisatie dus.
Wat ik dus ook zei in mijn post . Dank u
pi_134086974
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Fijne dag
Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.
Jij zegt bij wijze van spreken 'Zwanen zijn wit' (oftewel impliciet "Alle zwanen zijn wit"). Ik geef een voorbeeld van een zwarte zwaan, waarmee ik de onjuistheid van jouw bewering aantoon. Om aan te tonen dat X -> Y niet opgaat, is namelijk slechts een voorbeeld van X -> niet Y vereist.

Leuk dat je mee wilt discussiëren hoor, maar een basaal begrip van logica en retorica is meestal geen overbodige luxe.
pi_134087726
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 17:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.
Jij zegt bij wijze van spreken 'Zwanen zijn wit' (oftewel impliciet "Alle zwanen zijn wit").
Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.

quote:
Leuk dat je mee wilt discussiëren hoor, maar een basaal begrip van logica en retorica is meestal geen overbodige luxe.
Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.

Het lijkt er sterk op dat ik je heb gekwetst met mijn quote , dit terwijl het niet mijn bedoeling was. Ik zal even de des betreffende quote erbij halen even onze geheugen opfrissen.

quote:

[..]

Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem je hier genoegen mee of blijf je doorgaan?
pi_134087828
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.

[..]

Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.

Het lijkt er sterk op dat ik je heb gekwetst met mijn quote , dit terwijl het niet mijn bedoeling was. Ik zal even de des betreffende quote erbij halen even onze geheugen opfrissen.

[..]

Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem hier genoegen mee of blijf je doorgaan?
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
pi_134087882
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
Ik heb genoeg gezegd denk ik. Dat het voor jou nog niet gedaan is lijkt me duidelijk. Mischien via DM verder? Want dit gaat wel ten koste van het topic lijkt mij
pi_134087993
Dat lijkt me verder niet nodig. Volgens mij was m'n punt helder, verder moet je maar zien wat je ermee doet.
pi_134088120
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
Dat lijkt me verder niet nodig. Volgens mij was m'n punt helder, verder moet je maar zien wat je ermee doet.
Ik weet wat jij wil uitleggen en je punt is helder. Dat ik mijn ongenoegen jegens deze Christelijke gezin heb geuit in een post betekent niet dat ik generaliseer. Het was gewoon een uiting van frustratie. Kan gebeuren.
pi_134093027
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:23 schreef Skillsy het volgende:
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.

Waarom kom je op dit forum, aandacht wellicht? :r
pi_134093135
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

je staat niet alleen. 8)7
pi_134093591
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 09:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hier herken ik me wel in, creationisme vind je enkel in superorthodoxe kringen. De Evangelische Hogeschool in Amersfoort is het creationistische bolwerk in Nederland, klein maar zeer verbaal actief. Op katholieke scholen wordt gewoon evolutie onderwezen.
pi_134096090
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.

Uiteraard, waarom denk je anders?
pi_134096143
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Wat kom jij doen? Kotsen doe je op het toilet viespeuk
pi_134096717
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

hier , heb even de moeite genomen om mijn post geschiedenis te bladeren. Kijken of er dan nog sprake is van generaliseren jegens Christenen , wat jij nochtans beweerd in je post .

Eens kijken of je conclusie juist is :

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 17:52 schreef Skillsy het volgende:

Ik verdedig helemaal geen Jodendom als Christen ( dat is wat apologeet toch betekent?) of in jouw geval : het verdedigen van bepaalde religies. Ik zeg alleen dat mensen soms hun horizon moeten verbreden. Zowel gelovigen als NIET-gelovigen ! Niet iedere gelovige haat homo's of worden niet ingeent. Niet iedere gelovige ontkent de evolutietheorie. Er zijn genoeg gelovige ouders die hun kunnen harmonieus laten opgroeien, die hun kinderen nergens toe dwingen.
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 november 2013 18:51 schreef Semisane het volgende:

Hoewel Ik niet denk dat men werkelijk gelovig kan zijn als men de evolutietheorie accepteert, maar dat is een andere discussie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:17 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Mensen moeten eens onderscheid leren maken tussen religie en geloven want deze zijn niet hetzelfde . Mensen moeten weten dat niet elke gelovige malloot zich blind staart op de letters, nee niet iedereen staat schijnheilig vooraan in de gebedsruimtes . Niet iedereen blaast een bus op omdat hij anti-dit-of-dat is. Die verkromenheid en de generalisering draagt niet bij aan een betere maatschappij. Mensen moeten eens beseffen dat het de onrechtvaardigheid in de wereld voedt. Generalisering is een erg fout iets. En ik hoop dat men daar eens over nadenkt

Maar de OP van TS is:

""Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?

Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.''

Neen je verloochent helemaal niks want 'geloven' is iets persoonlijks. Gedachten en gevoelens zijn van jezelf. Niemand weet wat jij voelt, denkt of gelooft. Maak van andermans problemen niet jouw problemen. Heb er op een respectvolle manier schijt aan.
pi_134096834
Je snapt het concept generalisatie Nog steeds niet. Dat maakt de hele discussie wat zinloos.
pi_134098081
quote:
Je snapt het concept generalisatie Nog steeds niet. Dat maakt de hele discussie wat zinloos.
pi_134109807
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 09:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat grietje is lief

Ieder zijn smaak.
Persoonlijk heb ik ze liever wat slimmer.
pi_134164887
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ieder zijn smaak.
Persoonlijk heb ik ze liever wat slimmer.
Jij hebt ze liever voller niet waar Kees? ;)

Oh buurman wat doet u nu?
pi_134171560
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 21:11 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jij hebt ze liever voller niet waar Kees? ;)

Oh buurman wat doet u nu?
Maar ik geloof ook niet dat ik met haar in discussie zou gaan! 8-)
pi_134175350
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar ik geloof ook niet dat ik met haar in discussie zou gaan! 8-)
:D
pi_134176247
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:31 schreef Skillsy het volgende:

[..]

:D
Toch prachtig tot welke vormen de evolutie kan leiden! :9 :P

Trouwens: geloof jij eigenlijk in evolutie?
Zo ja: hoe zit het dan met je gelovige opvoeding/opleiding?
Zo nee: waarom niet?
pi_134176931
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Toch prachtig tot welke vormen de evolutie kan leiden! :9 :P
Balkan meiden zijn gewoon sexy

quote:
Trouwens: geloof jij eigenlijk in evolutie?
Zo ja: hoe zit het dan met je gelovige opvoeding/opleiding?
Ja geloof in evolutie . Maar: weet er niks van eerlijk gezegd dit omdat het zo moeilijk en ingewikkeld is en hierdoor verdwijnt mijn intresse erin. Mijn moeder gelooft eveneens in evolutie (en ze is zeer religieus= dogmatisch)

Miijn moeder is wel heel open. Ze heeft geen haat jegens homo's oid. En zo heeft ze ons ook opgevoed. Harmonieus en vrij.
pi_134177119
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 00:03 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Balkan meiden zijn gewoon sexy
Mwa, ik weet er hier ook wel een paar. Maar die hebben niet in de Playboy gestaan.
quote:
[..]

Ja geloof in evolutie . Maar: weet er niks van eerlijk gezegd dit omdat het zo moeilijk en ingewikkeld is en hierdoor verdwijnt mijn intresse erin. Mijn moeder gelooft eveneens in evolutie (en ze is zeer religieus= dogmatisch)

Miijn moeder is wel heel open. Ze heeft geen haat jegens homo's oid. En zo heeft ze ons ook opgevoed. Harmonieus en vrij.
OK, duidelijk.
  zaterdag 14 december 2013 @ 01:31:02 #86
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_134252919
Zoo, even een beetje het topic opgepoetst.. graag weer ontopic verder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_134403467
quote:

[..]

die uitspraak snap ik inderdaad niet. :?
ik zou niet weten waar dat op gebasseerd is.
I am a child of God
God is not dead.
pi_134416100
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

die uitspraak snap ik inderdaad niet. :?
ik zou niet weten waar dat op gebasseerd is.
Het heeft te maken met het niveau van schenking en liefde. En je hebt het ergens in je post het antwoord (onbewust) al gezegd

(ik weet zo even niet in welk topic maar ik denk je eigen topic : ''Is Israël nog Gods volk'')
pi_135298109
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Het heeft te maken met het niveau van schenking en liefde. En je hebt het ergens in je post het antwoord (onbewust) al gezegd

(ik weet zo even niet in welk topic maar ik denk je eigen topic : ''Is Israël nog Gods volk'')
"niveau van schenking" :?
pi_135298639
quote:
Hier maar weer verder.

OP:

[..]

De zaden heeft God geschapen en van daaruit evolueert alles tot goddelijke almachtigheid.
Waarom zou God ons dat misgunnen?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_135320634
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef Begripvol het volgende:

[..]

De zaden heeft God geschapen en van daaruit evolueert alles tot goddelijke almachtigheid.
Waarom zou God ons dat misgunnen?
Bedoel je intelligent design?
pi_135322317
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

"niveau van schenking" :?
"love for one’s neighbor"
  vrijdag 10 januari 2014 @ 20:52:09 #93
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_135333082
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_135338023
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:24 schreef Paapienarwal het volgende:

[..]

Bedoel je intelligent design?
Nee, de kiem die bij machte is om een God te worden, totdat hij Het wordt.
pi_135338604
Alles is in beweging
Niets staat stil
Ik hunker naar bevrijding
Naar Iets wat ik nog niet ben
Ik keek in de spiegel
En bad tot mijn Schepper:
Hoe zal ik eruitzien?
Wat zal ik zijn?
Hij antwoordde mij:
Mijn beeld en gelijkenis
Tig maal heb Ik dat gezegd
U hebt het niet begrepen
Het einde ben Ik
Mij zult u zijn!
pi_135339552
Spiegelbeeld
Spiegelbeeld vertel eens even
Ben ik heus zo oud als jij
Is het waar, ben ik twintig
Is m'n tienertijd voorbij
'k Ben wel jong maar ik ben toch
Niet zo jong meer als ik was
'k Ging zo graag nog een keertje
Terug naar de klas

Spiegelbeeld 'k kan je haten
Want je geeft geen dag terug
Waarom gaan toch die jaren
Als je jong bent zo vlug
'k Ben wel jong maar er is toch
Al zoveel herinnering
Spiegelbeeld uit al die jaren
Vergeet ik geen ding

Spiegelbeeld m'n eerste vriendje
Was een joch zo oud als ik
'k Kreeg van hem m'n eerste zoentje
't Was een heerlijk ogenblik
'k Ben wel jong maar dat zou ik
Nog zo graag eens overdoen
Quick quick slow, de eerste dansles
Wat was ik nog groen
'k Heb alleen nog wat foto's
en die zeggen 't me weer
't Is voorbij, m'n eerste baljurk
Die draag ik niet meer
pi_135341730
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:29 schreef Begripvol het volgende:
Alles is in beweging
Niets staat stil
Ik hunker naar bevrijding
Naar Iets wat ik nog niet ben
Ik keek in de spiegel
En bad tot mijn Schepper:
Hoe zal ik eruitzien?
Wat zal ik zijn?
Hij antwoordde mij:
Mijn beeld en gelijkenis
Tig maal heb Ik dat gezegd
U hebt het niet begrepen
Het einde ben Ik
Mij zult u zijn!
Doet me denken aan
que sera sera
whatever will be will be
the future's not ours to see
que sera sera

Maar waarom tot het einde wachten: geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, man en vrouw.
Als dat zo is, dan zijn we nu al goddelijk.
Alleen nog even de blokkades laten vallen. ;)
pi_135490771
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Doet me denken aan
que sera sera
whatever will be will be
the future's not ours to see
que sera sera

Maar waarom tot het einde wachten: geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, man en vrouw.
Als dat zo is, dan zijn we nu al goddelijk.
Alleen nog even de blokkades laten vallen. ;)
Alles draait om de mate van het bewustzijn. Hoe bewust ben je al van jezelf? Als je dat niveau van bewustzijn bereikt hebt, dan zul je het bewustzijn van je omgeving ook ervaren.
pi_135492073
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:12 schreef HPLC het volgende:

[..]

De bijbel is een verzonnen boek. Dus dat staat los van god zelf. Beide zou mogelijk kunnen zijn dan.

Zelf geen gelovige :P
Als je de Bijbel goed doorneemt dan kom je wel erachter dat bepaalde dingen die Jezus gezegd zou hebben niet goed zijn vertaald. Jezus spreekt duidelijk over reïncarnatie. Maar sommige uitspraken van Jezus waarin Hij zich hierover duidelijk uitlaat, zijn verdraait, dus vertaalt in het belang van de Kerk. Als de Kerk respect zou hebben voor deze Grote Meester die ooit geleefd heeft, dan zouden ze de uitspraken van Jezus naar waarheid hebben vertaald.
pi_135507412
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:45 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Alles draait om de mate van het bewustzijn. Hoe bewust ben je al van jezelf? Als je dat niveau van bewustzijn bereikt hebt, dan zul je het bewustzijn van je omgeving ook ervaren.
Ik snap niet wat dat met een Schepper te maken heeft.
En ook niet wat dat met evolutie te maken heeft.
(Evolutie in de zin van het ontstaan van soorten, niet in de zin van ontwikkeling van je eigen persoon.)
pi_135527847
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:11 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Als je de Bijbel goed doorneemt dan kom je wel erachter dat bepaalde dingen die Jezus gezegd zou hebben niet goed zijn vertaald. Jezus spreekt duidelijk over reïncarnatie. Maar sommige uitspraken van Jezus waarin Hij zich hierover duidelijk uitlaat, zijn verdraait, dus vertaalt in het belang van de Kerk. Als de Kerk respect zou hebben voor deze Grote Meester die ooit geleefd heeft, dan zouden ze de uitspraken van Jezus naar waarheid hebben vertaald.
Gnostisch?
Ik wilde naamloos geboren worden
en naamloos sterven
niets anders dan een zucht
en een vonk is mn ziel
pi_135538052
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik snap niet wat dat met een Schepper te maken heeft.
En ook niet wat dat met evolutie te maken heeft.
(Evolutie in de zin van het ontstaan van soorten, niet in de zin van ontwikkeling van je eigen persoon.)
De soorten ontstaan niet om het ontstaan zelf. Het doel van hun ontstaan in een bepaalde hoedanigheid is om vorderingen te maken en zodoende hoger op de ladder te komen, want een slaaf voelt zich niet gelukkig om slaaf te blijven. Eens zul je je eigen soort moeten verlaten om een ander hoger soort te worden. En dat is het doel van de evolutie: vooruit komen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 21:15:23 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135538254
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:11 schreef Begripvol het volgende:

[..]

De soorten ontstaan niet om het ontstaan zelf. Het doel van hun ontstaan in een bepaalde hoedanigheid is om vorderingen te maken en zodoende hoger op de ladder te komen, want een slaaf voelt zich niet gelukkig om slaaf te blijven. Eens zul je je eigen soort moeten verlaten om een ander hoger soort te worden. En dat is het doel van de evolutie: vooruit komen.
Heeft evolutie een doel? :?
pi_135538671
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heeft evolutie een doel? :?
Het doel van de evolutie is om op eigen kracht en inspanning een god te worden.
In de Bijbel heeft Jezus het ook over de diverse goden gehad.
Hij zei bijvoorbeeld: "Heb ik niet gezegd dat u allen goden zijn?"
pi_135538815
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:22 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Evolutie heeft geen doel, en ook geen richting.

(kijk nog eens goed naar wat je schrijft, en denk daar bij aan de evolutie van de naakte molrat)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_135542578
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:24 schreef barthol het volgende:

[..]

Evolutie heeft geen doel, en ook geen richting.

(kijk nog eens goed naar wat je schrijft, en denk daar bij aan de evolutie van de naakte molrat)
Alles heeft een doel. Chaos bestaat niet.
pi_135543503
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:34 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Onzin, dooddoener.
En het ontbreken van een doel hoeft geen chaos te impliceren.
Er kunnen zomaar equilibra ontstaan.
.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_135544633
Wat is "het doel" van de evolutie van de schurftmijt?

Het goddelijke plan om mens en dier veel jeuk en huiduitslag te bezorgen?
pi_135546260
quote:

[..]

Ah, zeg dat dan meteen. Ik ben om.
Conscience do cost.
pi_135548602
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:21 schreef barthol het volgende:
Wat is "het doel" van de evolutie van de schurftmijt?
[ afbeelding ]

Het goddelijke plan om mens en dier veel jeuk en huiduitslag te bezorgen?
Of anders de teek?
Of die mol die mijn grasveld overhoop haalt.

Sinds het bestaan van de Octopus is de schepping klaar. Octopus Paul is immers de almachtige Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten. Daarna mocht de evolutie gewoon haar eigen gang gaan. Met als toevallig bijproduct de mens.
pi_135548610
quote:

[..]

Waarom heeft alles een doel?
  donderdag 16 januari 2014 @ 11:40:05 #112
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135554546
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 21:22 schreef Begripvol het volgende:
Dat zijn puur persoonlijke en menselijke motieven. Antropocentrisme. Ze hebben niets met het mechanisme evolutie te maken.
pi_135556070
Meestal is een degelijk antropomorfisme iets dat wel verdwijnt als mensen volwassen worden, maar bij sommige mensen blijft het blijkbaar hangen.
pi_135583280
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Waarom heeft alles een doel?
Alles heeft een doel, omdat toeval niet bestaat.
pi_135590701
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 22:24 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Tja, hoe zullen we deze onzin nou eens fileren?
Om te beginnen de veronderstelling dat toeval niet bestaat.
Wat is de reden of oorzaak dat toeval niet bestaat?
Wat bestaat er dan wel in plaats van toeval? Oorzaak en gevolg? Een doel?
En wat is dat doel dan wel?
Of geen doel, maar een oorzaak?
pi_135592227
quote:

[..]

Zelfs als een systeem compleet deterministisch is betekend dat nog niet dat het een "doel" heeft omdat het systeem niet noodzakelijk weet welke kant het opgaat.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 12:46:46 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135598968
quote:

[..]

Dat is net zo'n soort bewering als: De zon schijnt omdat ik niet van eieren houd.

Ja als je zo ongenuanceerd begint te kletsen zijn we snel uitgepraat.
pi_135625694
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 02:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tja, hoe zullen we deze onzin nou eens fileren?
Om te beginnen de veronderstelling dat toeval niet bestaat.
Wat is de reden of oorzaak dat toeval niet bestaat?
Wat bestaat er dan wel in plaats van toeval? Oorzaak en gevolg? Een doel?
En wat is dat doel dan wel?
Of geen doel, maar een oorzaak?
Juist! Nu kom je in mijn vaarwater.
Karma natuurlijk oftewel oorzaak en gevolg.
Je begint het aardig al te snappen.
pi_135625828
Karma is heel iets anders dan oorzaak en gevolg.
Conscience do cost.
pi_135626252
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 08:44 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Zelfs als een systeem compleet deterministisch is betekend dat nog niet dat het een "doel" heeft omdat het systeem niet noodzakelijk weet welke kant het opgaat.
De richting dat het systeem zal gaan, is al voorbestemd.
De Kosmische Wetten verrichten hun werk op basis van geometrie.
Als je het begin al weet, kun je het eindstation al vaststellen. Onderweg kun je wel je 'eigen' richting bepalen, maar je kunt je genen niet ontvluchten. Jouw richting is reeds bepaald door je genen.
pi_135626288
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:22 schreef ems. het volgende:
Karma is heel iets anders dan oorzaak en gevolg.
Vertel me nou eens wat karma inhoudt.
pi_135626409
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:32 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Vertel me nou eens wat karma inhoudt.
Kernachtig samengevat: Wie goed doet, goed ontmoet. Oorzaak en gevolg houdt (terecht) geen rekening met emotionele zaken als goed en kwaad.

Karma: Als je joden in vernietigingskampen stopt zal je daar uiteindelijk voor gestraft worden.

Oorzaak, gevolg: Als je joden in vernietigingskampen stopt zullen er een hoop joden dood gaan en kweek je waarschijnlijke kwade wil bij de mensen die dat niet tot 'goed' rekenen.
Conscience do cost.
pi_135626600
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Kernachtig samengevat: Wie goed doet, goed ontmoet. Oorzaak en gevolg houdt (terecht) geen rekening met emotionele zaken als goed en kwaad.

Karma: Als je joden in vernietigingskampen stopt zal je daar uiteindelijk voor gestraft worden.

Oorzaak, gevolg: Als je joden in vernietigingskampen stopt zullen er een hoop joden dood gaan en kweek je waarschijnlijke kwade wil bij de mensen die dat niet tot 'goed' rekenen.
Nee, karma houdt in: Wat je zaait, zul je oogsten.
En de wet van oorzaak en gevolg komt op hetzelfde neer.
Je zult eens hetzelfde ondergaan wat je een ander hebt aangedaan.
pi_135626900
Geldt dat ook voor dazen?

En beukenbomen?

[ Bericht 17% gewijzigd door barthol op 18-01-2014 00:02:47 ]
pi_135626972
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:39 schreef Begripvol het volgende:

[..]

In zekere zin wel, tot het volgende:
quote:
Oorzaak en gevolg gaat daar simpelweg niet over. Moet ik voorbeelden geven waarom dat niet het geval is of kan je er een paar zelf bedenken?

Oorzaak en gevolg is feitelijk. Karma is romantisch.
Conscience do cost.
pi_135627941
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:47 schreef ems. het volgende:

[..]

In zekere zin wel, tot het volgende:

[..]

Oorzaak en gevolg gaat daar simpelweg niet over. Moet ik voorbeelden geven waarom dat niet het geval is of kan je er een paar zelf bedenken?

Oorzaak en gevolg is feitelijk. Karma is romantisch.
Karma betekent handelen en dit heeft betrekking op je daden: wie goed doet, goed ontmoet.
Zonder reïncarnatie heeft zowel karma als de wet van oorzaak en gevolg geen betekenis, want je kunt niet alles goed maken in één enkele leven.
Waarom kan het ene kind met weinig moeite zo vroeg al piano spelen, terwijl het andere kind daar veel meer moeite voor moet doen? Je kunt iets tot je eigendom maken als je dat op eigen krachten hebt verdiend. En dat verdienste (skill) wordt opgeslagen in je zaadatoom dat zich vervolgens uitzaait in je genen.
pi_135628100
Ah, ik zie dat we niet op dezelfde golflengte zitten wat betreft dit onderwerp. Succes nog ermee.
Conscience do cost.
pi_135628208
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 00:09 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Karma betekent handelen en dit heeft betrekking op je daden: wie goed doet, goed ontmoet.
Zonder reïncarnatie heeft zowel karma als de wet van oorzaak en gevolg geen betekenis, want je kunt niet alles goed maken in één enkele leven.
Waarom kan het ene kind met weinig moeite zo vroeg al piano spelen, terwijl het andere kind daar veel meer moeite voor moet doen? Je kunt iets tot je eigendom maken als je dat op eigen krachten hebt verdiend. En dat verdienste (skill) wordt opgeslagen in je zaadatoom dat zich vervolgens uitzaait in je genen.
Begripvol, volgens mij begrijp je niet hoe antropocentrisch je evolutie bekijkt. Hoe kan dat wat je allemaal uitkraamt nou slaan op b.v. plantevolutie. Of b.v. de evolutie van bacteriën.
pi_135628256
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 00:13 schreef ems. het volgende:
Ah, ik zie dat we niet op dezelfde golflengte zitten wat betreft dit onderwerp. Succes nog ermee.
Dat is jammer. Je bent toch niet aan het vluchten voor iets wat jij 'nog' niet begrijpt.
Ik ben open minded. Kom op man, verman je.
pi_135629493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 00:17 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat is jammer. Je bent toch niet aan het vluchten voor iets wat jij 'nog' niet begrijpt.
Nee, maar jij in mijn ogen wel.
quote:
Ik ben open minded. Kom op man, verman je.
Ik ook, maar als jij wilde metafysica als argument wilt gaan gebruiken dan loopt deze discussie uiteindelijk toch op niets uit.

Kernachtig samengevat: Alles wat jij net zegt is complete lulkoek.
Conscience do cost.
pi_135630469
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:19 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Juist! Nu kom je in mijn vaarwater.
Karma natuurlijk oftewel oorzaak en gevolg.
Je begint het aardig al te snappen.
Alles heeft een doel omdat toeval niet bestaat. Dat was je stelling, toch?
Als toeval niet bestaat, kan alles een doel, een oorzaak, een reden of een nut hebben. Dat zijn geheel verschillende zaken. En misschien vergeet ik er nog een.
Als alles karma is, volgens jou oorzaak en gevolg, wil dat nog niet zeggen dat alles een doel heeft.
Volgens mij snap jij er nog niet de helft van.
pi_135630547
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:31 schreef Begripvol het volgende:

[..]

De richting dat het systeem zal gaan, is al voorbestemd.
De Kosmische Wetten verrichten hun werk op basis van geometrie.
Als je het begin al weet, kun je het eindstation al vaststellen. Onderweg kun je wel je 'eigen' richting bepalen, maar je kunt je genen niet ontvluchten. Jouw richting is reeds bepaald door je genen.
Nu heb je het over oorzaak en gevolg. Maar dat is nog steeds geen doel.
pi_135630785
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 23:39 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Tja, de illusie dat je karma begrijpt is verleidelijk, ik trap daar natuurlijk ook in.
Maar er is wel verschil tussen de wet van oorzaak en gevolg en de regel dat je zult ondergaan wat je anderen hebt aangedaan. Dan is er ook nog de regel dat iemand alle ervaringen moet ondergaan.
Tja. Dat zijn al drie verschillende regels die alle drie wel eerlijk klinken. Maar welke nou waar is, is zeer de vraag. Ze sluiten elkaar niet uit, maar ook niet in.

Dus waaraan jij je zekerheid ontleent, is mij onduidelijk.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 13:51:04 #134
224960 highender
Travellin' Light
pi_135639294
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 00:09 schreef Begripvol het volgende:
Karma betekent impliciet wie slecht doet, die slecht ontmoet. Ofwel iedereen die een hoop ellende mee moet maken heeft dit aan zichzelf te danken, het is wel lekker makkelijk maar dit idee komt niet overeen met de realiteit.
pi_135653608
quote:
Bestaan er 'echte' christenen?
Zelfs de paus voldoet hier niet aan?
Dat hij tegen abortus is, is een nobele keuze. Maar dat hij ook tegen het voorkomen van ongewenste zwangerschap is, kan bij mij niet door de beugel.
M.a.w. hij keurt het goed dat een ongewenst kind ongelukkig wordt.
pi_135659881
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:41 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat hij tegen abortus is, is een nobele keuze. Maar dat hij ook tegen het voorkomen van ongewenste zwangerschap is, kan bij mij niet door de beugel.
je bent niet begripvol
pi_135660215
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

je bent niet begripvol
"Ken u zelf, zo kent u de mens"
pi_135662042
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:12 schreef Begripvol het volgende:

[..]

"Ken u zelf, zo kent u de mens"
ik ben een tevreden atheist :Y
pi_135662086
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 00:02 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

ik ben een tevreden atheist :Y
Als jij het bent, dan ben ik het voor jou ook.
pi_135662293
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 00:03 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Als jij het bent, dan ben ik het voor jou ook.
waarom niet voor de paus?
pi_135662461
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 00:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

waarom niet voor de paus?
Ik ken de paus niet, ik hoop alleen maar dat hij zijn roeping wel waard is.
Meestal zijn de dingen niet wat ze blijken te zijn. Het lijkt allemaal wel een politiek spelletje.
pi_135712823
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:41 schreef Begripvol het volgende:

[..]

ligt er maar net aan wat je dan wee onder 'echte' christenen verstaat?
I am a child of God
God is not dead.
pi_135713815
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 11:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
ligt er maar net aan wat je dan weer onder 'echte' christenen verstaat?
Goeie vraag. Wat versta jij daaronder ?
pi_135713924
Iemand die Jezus navolgt en de zonde zoveel mogelijk probeert na te laten hoewel dat niet altijd lukt.
maar het geeft bij Jezus ook niet als je soms valt.
Daarom mag je Hem om vergeving vragen.
Want Hij is niet voor niets aan het kruis gehangen om de dood te overwinnen en ons in vrijheid te zetten.
Zodat wij het eeuwige leven mogen hebben.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135713935
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Goeie vraag. Wat versta jij daaronder ?
Het lijkt me een beetje een gevalletje 'true Scotsman'.
pi_135713970
een christen is echt niet iemand die een volledig perfect leven lijdt.
Hoewel sommigen dat soms wel zo zien.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135714332
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
Iemand die Jezus navolgt en de zonde zoveel mogelijk probeert na te laten hoewel dat niet altijd lukt.
maar het geeft bij Jezus ook niet als je soms valt.
Daarom mag je Hem om vergeving vragen.
En waar zit hem nu het verschil tussen christenen en moslims ? Die streven dit toch ook na, en lukt ook niet altijd.
quote:
Want Hij is niet voor niets aan het kruis gehangen om de dood te overwinnen en ons in vrijheid te zetten.Zodat wij het eeuwige leven mogen hebben.
Dat was dus een vrijheidsstrijder met andere woorden ? Gaan christenen dan niet dood ?
pi_135714354
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:33 schreef Monolith het volgende:
Het lijkt me een beetje een gevalletje 'true Scotsman'.
:Y Zeg dat wel .
pi_135714374
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dan zie ik daar ook niet het nut van in.
pi_135714402
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:47 schreef ATON het volgende:

[..]

En waar zit hem nu het verschil tussen christenen en moslims ? Die streven dit toch ook na, en lukt ook niet altijd.

[..]

Dat was dus een vrijheidsstrijder met andere woorden ? Gaan christenen dan niet dood ?
lichamelijk gaan we wel dood, maar uiteindelijk krijgen christenen een verheerlijkt lichaam zonder onvolkomenheden.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135714457
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
lichamelijk gaan we wel dood, maar uiteindelijk krijgen christenen een verheerlijkt lichaam zonder onvolkomenheden.
Moslims beweren dat ook en ze krijgen er nog een hele harem bij. _O-
pi_135714566
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja maar de moslims hebben Jezus niet als verlosser van zonden etc, die denken dat je er alleen met goede daden kunt komen.
Ze kennen wel een Jezus maar bij hun is het niet meer dan een profeet, en bij ons christenen is Jezus de lang verwachte messias en zoon van God.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135715195
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ja maar de moslims hebben Jezus niet als verlosser van zonden etc,
Vooral die 'etc.' is leuk. Jij geloofd dus dat christenen verlost zijn van hun zonden ? Bedoel je nu dat ze niet meer kunnen zondigen ? Leg me dat eens uit.
quote:
die denken dat je er alleen met goede daden kunt komen.
Dat is natuurlijk een stuk moeilijker dan gewoon om vergeving vragen. :)
quote:
Ze kennen wel een Jezus maar bij hun is het niet meer dan een profeet, en bij ons christenen is Jezus de lang verwachte messias en zoon van God.
Leg me eens uit wat jij verstaat onder ' messias ' ? En waar haal jij de bewering dat Jezus de zoon van God is ? Heeft hij dat zelf beweerd of is er later iemand geweest die dit beweerd heeft ?
Allemaal nogal vaag hoor.
pi_135717231
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 13:51 schreef highender het volgende:

[..]

Karma betekent impliciet wie slecht doet, die slecht ontmoet. Ofwel iedereen die een hoop ellende mee moet maken heeft dit aan zichzelf te danken, het is wel lekker makkelijk maar dit idee komt niet overeen met de realiteit.
Haha, probeer het later nog eens... Als je je echt hebt ingedacht in karma en daar een beetje meer verstand van hebt. Weleens gehoord van groepskarma, landen karma, volks karma?
Dan ervaren mensen slechte dingen, omdat ze toevallig bij die groep horen. Veel christenen bijvoorbeeld die nu moeten lijden, omdat de christenen (welke zij dus niet waren) vroeger mensen gedood hebben en vervolgd.

Is dit dus verdiend lijden? of onverdiend?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_135717739
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:14 schreef ATON het volgende:

[..]

Vooral die 'etc.' is leuk. Jij geloofd dus dat christenen verlost zijn van hun zonden ? Bedoel je nu dat ze niet meer kunnen zondigen ? Leg me dat eens uit.

[..]

Dat is natuurlijk een stuk moeilijker dan gewoon om vergeving vragen. :)

[..]

Leg me eens uit wat jij verstaat onder ' messias ' ? En waar haal jij de bewering dat Jezus de zoon van God is ? Heeft hij dat zelf beweerd of is er later iemand geweest die dit beweerd heeft ?
Allemaal nogal vaag hoor.
Een mens zal altijd blijven zondigen dus ook christenen, maar een christen zal proberen om die zonde toch na te laten.
Maar mocht hij toch op een gegeven moment in die zonde terug vallen en hij merkt dit mag hij om vergeving vragen over die zonde.
(het is een beetje moeilijk omdat hier zo in getypte woorden te omschrijven hoe ik dat zie)

dan wordt het mij kennende toch een onbegrijpelijk stuk tekst.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 20 januari 2014 @ 14:23:10 #157
224960 highender
Travellin' Light
pi_135717877
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:06 schreef BerjanII het volgende:
Haha, probeer het later nog eens... Als je je echt hebt ingedacht in karma en daar een beetje meer verstand van hebt. Weleens gehoord van groepskarma, landen karma, volks karma?
Dan ervaren mensen slechte dingen, omdat ze toevallig bij die groep horen. Veel christenen bijvoorbeeld die nu moeten lijden, omdat de christenen (welke zij dus niet waren) vroeger mensen gedood hebben en vervolgd.

Is dit dus verdiend lijden? of onverdiend?
Hmm, dit was een reactie van mij op een user die stelde dat karma hetzelfde is als 'wat je zaait zal je oogsten' en 'wie goed doet, die goed ontmoet', zo zie je karma wel vaker uitgelegd worden, terecht of onterecht. Dan lijkt het mij logisch consequent dat het omgekeerde dan ook waar is, toch?
pi_135717918
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:23 schreef highender het volgende:

[..]

Hmm, dit was een reactie van mij op een user die stelde dat karma hetzelfde is als 'wat je zaait zal je oogsten' en 'wie goed doet, die goed ontmoet', zo zie je karma wel vaker uitgelegd worden, terecht of onterecht. Dan lijkt het mij logisch consequent dat het omgekeerde dan ook waar is, toch?
Wat je zaait zal je oogsten is toch het omgekeerde van " wie goed doet goed ontmoet"?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_135721358
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
Een mens zal altijd blijven zondigen dus ook christenen, maar een christen zal proberen om die zonde toch na te laten.
Doet elk gewetensvol mens hoor, ongeacht die al dan niet christen is. En zonde is het synoniem van niet nakomen van afgesproken gemeenschapsregels.
quote:
Maar mocht hij toch op een gegeven moment in die zonde terug vallen en hij merkt dit mag hij om vergeving vragen over die zonde.
Opnieuw een regel overtreden bedoel je. Vragen staat vrij, maar het is enkel de maatschappij of je eigen geweten wat vergeving zal geven.
quote:
(het is een beetje moeilijk omdat hier zo in getypte woorden te omschrijven hoe ik dat zie)
Hoe jij dat ziet is niet bepalend.
quote:
Dan zitten we kennelijk met hetzelfde probleem.

En wat is je antwoord op de rest van mijn vraag ?
  maandag 20 januari 2014 @ 16:11:25 #160
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135722338
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
bij ons christenen is Jezus de lang verwachte messias en zoon van God.
Als je het OT goed bestudeert, met name Jesaja dan moet je concluderen dat Jezus niet de messias kan zijn. Van de messias worden de volgende zaken verwacht:

De Sanhedrin zal opnieuw worden vastgesteld (Jesaja 1:26)

Zodra hij koning is zullen de leiders van andere naties naar hem kijken voor begeleiding (Jesaja 2:4)

De hele wereld zal de ene God van Israël aanbidden (Jesaja 2:11-17)

Kwaad en tirannie zal niet in staat zijn om op te staan ​​voor zijn leiderschap (Jesaja 11:4)

Alle Israëlieten zullen worden teruggestuurd naar hun thuisland (Jesaja 11:12)

De dood zal worden verzwolgen tot in eeuwigheid (Jesaja 25:8)

Er zal geen honger of ziekte meer zijn en de dood zal ophouden (Jesaja 25:8)

Alle doden zullen opstaan ​​(Jesaja 26:19)

Het Joodse volk zal het eeuwige vreugde en blijdschap ervaren (Jesaja 51:11)

Naties zullen hun misstanden jegens Israël erkennen (Jesaja 52:13-53:5)

De volkeren van de wereld zullen voor de geestelijke leiding naar de Joden toewenden (Zacharia 8:23)

De verwoeste steden van Israël zullen worden hersteld (Ezechiël 16:55)

Wapens van de oorlog zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9)

Geen van deze zaken heeft Jezus waargemaakt. Hoe gaat jouw geloof met deze profetieën om? Worden ze eenvoudigweg genegeerd?

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 20-01-2014 16:17:19 ]
pi_135722592
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je het OT goed bestudeert, met name Jesaja dan moet je concluderen dat Jezus niet de messias kan zijn. Hij heeft namelijk een hoop zaken niet waargemaakt die van de messias worden verwacht:

Zodra hij koning is zullen de leiders van andere naties naar hem kijken voor begeleiding (Jesaja 2:4)
Kwaad en tirannie zal niet in staat zijn om op te staan ​​voor zijn leiderschap (Jesaja 11:4)
De volkeren van de wereld zullen voor de geestelijke leiding naar de Joden toewenden (Zacharia 8:23)

Geen van deze zaken heeft Jezus waargemaakt. Oei oei, wat nu?
maar we leven dan ook nog niet in de eindtijd, zoals 7 jaren van verdrukking enzo zijn er nog niet en de eerst opname van de christenen is nog niet gebeurd de antichrist is nog niet geopenbaard.
als al die dingen die jij aan geeft gebeurd zouden zijn, leefden volgens mij of in de eindtijd, of de nieuwe hemel en aarde zouden er zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjoemie1985 op 20-01-2014 16:22:03 ]
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 20 januari 2014 @ 16:18:00 #162
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135722649
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:16 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

maar we leven dan ook nog niet in de eindtijd, zoals 7 jaren van verdrukking enzo zijn er nog niet en de eerst opname van de christenen is nog niet gebeurd de antichrist is nog niet geopenbaard.
Waar in het OT staat dat die zaken eerst moeten gebeuren? Christenen hebben zich in een hoekje geschilderd en zeggen nu: jaaaa maar Jezus komt nòg een keertje terug en dàn zal alles uitkomen....

Krom he? Staat nergens in de profetieën. dat er 2x een messias komt.
pi_135722891
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waar in het OT staat dat die zaken eerst moeten gebeuren? Christenen hebben zich in een hoekje geschilderd en zeggen nu: jaaaa maar Jezus komt nòg een keertje terug en dàn zal alles uitkomen....

Jezus geeft zelf aan dat hij na zijn hemelvaart nog een keer terug komt om voor eeuwig koning te zijn over de aarde.
er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen waar geen zonde meer is.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 20 januari 2014 @ 16:29:32 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135723165
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:23 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Jezus geeft zelf aan dat hij na zijn hemelvaart nog een keer terug komt om voor eeuwig koning te zijn over de aarde.
er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen waar geen zonde meer is.
En komt dat overeen met hetgeen in het OT staat? Nee er staat dat zodra hij koning is deze dingen zullen gebeuren.
pi_135723389
quote:
maar we leven dan ook nog niet in de eindtijd,
Met de ' eindtijd ' werd het einde van de Romeinse overheersing bedoeld, en dat lijken de christenen nog steeds niet door te hebben.
quote:
zoals 7 jaren van verdrukking enzo zijn er nog niet en de eerst opname van de christenen is nog niet gebeurd de antichrist is nog niet geopenbaard.
Fabeltjes voor kinderen.
pi_135723457
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Waar staat dat ????
pi_135728016
quote:

[..]

... de eerst opname van de christenen is nog niet gebeurd ...

Heb je het hier over de rapture, dat de ware gelovigen voor dat de hel losbreekt opgenomen zullen worden (wat op niets is gebaseerd wat in de Bijbel staat.)
pi_135728637
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:18 schreef hoatzin het volgende:

Jawel ;)
pi_135729170
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:55 schreef Skillsy het volgende:
Jawel ;)
:) Maar niet dezelfde.
pi_135729625
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:06 schreef ATON het volgende:

[..]

:) Maar niet dezelfde.
In de Zohar staat dat voor de Ben David zal Messias ben Josef komen om voor te bereiden. Deze Messias is de openbaring van G'd , ook wel de ''Roep" van de Messias wel genoemd.
  maandag 20 januari 2014 @ 19:31:15 #171
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135730762
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Skillsy het volgende:

[..]

In de Zohar staat dat voor de Ben David zal Messias ben Josef komen om voor te bereiden. Deze Messias is de openbaring van G'd , ook wel de ''Roep" van de Messias wel genoemd.
Niet bijbels dus.
pi_135731702
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Niet bijbels dus.
Als je een tekst leest dan lees je het altijd vanuit je eigen ervaring. Er zijn wel wat Tehillim waar je kunt zeggen over de Messias.

Wat ik altijd zo opvallend heb gevonden is dat 4 Psalmen (waaronder Psalm 22 ) niet in de Sidoer te vinden is. Ook niet in de orthodoxe . Expres? Wie weet
pi_135732783
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:45 schreef Skillsy het volgende:
Als je een tekst leest dan lees je het altijd vanuit je eigen ervaring.
En net daarom zijn religieuze teksten onbetrouwbaar en tendentieus. Wie schreef deze teksten en wat voor doel?
pi_135735200
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:06 schreef ATON het volgende:

[..]

En net daarom zijn religieuze teksten onbetrouwbaar en tendentieus. Wie schreef deze teksten en wat voor doel?
Je laaste vraag heb ik al beantwoord.

De teksten zijn niet religieus
Religie en Torah zijn niet hezelfde. De Torah is vervallen tot religie en regeltjes.

Religie is gemaakt door mensen en voor mensen, met allerlei dogma's houden ze controle over de mensen. Religie en diens rituelen zijn het gevolg van.

Alle religies en iedere flapdrol zoals jij en ik (of je nu gelooft of niet maakt niks uit) claimen de waarheid te bezitten over de Torah maar snappen zelf geen joedje ervan. We denken allemaal wel te snappen hoe het "werkelijk" zit. Daarom zitten we ook te posten op FOK!

Deze teksten had nooit de onwetende/gewone mens als doelgroep juist omdat hierdoor ellende zou komen en drie keer raden wat er is gebeurd? Precies. Het is daarom ook vrij lang verborgen gehouden, en dit is niet voor niks.

[ Bericht 2% gewijzigd door Skillsy op 20-01-2014 20:49:31 ]
pi_135735622
Ik zie ook niet in waarom je tien gulden zou moeten snappen van de Torah.
pi_135737286
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je het OT goed bestudeert, met name Jesaja dan moet je concluderen dat Jezus niet de messias kan zijn. Van de messias worden de volgende zaken verwacht:

Geen van deze zaken heeft Jezus waargemaakt. Hoe gaat jouw geloof met deze profetieën om? Worden ze eenvoudigweg genegeerd?
Kom je weer met de Wikipedia pagina vanuit het huidige joodse profetie aangaande de Messias. Mag ik je vragen : denk je dat het Jodendom waarheid bezit? Er wordt helemaal niet gesproken over het woord Sanhedrin in Jesaja 1:26

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sanhedrin komt uit de Mishna en Talmoed. De enigste waar het woord Sanhedrin als naam voorkomt in de Bijbel is in het NT.

Waarom gebruik je nu de mondelinge Torah om je gesprekspartner de mond te snoeren. Maar als het je niet uitkomt vindt je de mondelinge leer onbijbels en de authenciteit onbetrouwbaar. Je ziet de Mondelinge leer dus wel Bijbels?

Probeer niet kennis over te brengen die je zelf niet snapt. Beter is om zelf op onderzoek uit te gaan. ..
pi_135737776
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:43 schreef Skillsy het volgende:
Je laaste vraag heb ik al beantwoord.
Heb je niet.

quote:
De teksten zijn niet religieus
Religie en Torah zijn niet hezelfde. De Torah is vervallen tot religie en regeltjes.

Religie is gemaakt door mensen en voor mensen, met allerlei dogma's houden ze controle over de mensen. Religie en diens rituelen zijn het gevolg van.
Wie schreef de Torah ? Nog steeds geen antwoord.

quote:
Alle religies en iedere flapdrol zoals jij en ik (of je nu gelooft of niet maakt niks uit) claimen de waarheid te bezitten over de Torah maar snappen zelf geen joedje ervan. We denken allemaal wel te snappen hoe het "werkelijk" zit. Daarom zitten we ook te posten op FOK!
En nu nog het wit konijn uit de hoge hoed ? Die mambo-jambo interesseert me totaal niet.

quote:
Deze teksten had nooit de onwetende/gewone mens als doelgroep juist omdat hierdoor ellende zou komen en drie keer raden wat er is gebeurd? Precies. Het is daarom ook vrij lang verborgen gehouden, en dit is niet voor niks.
May the force be with you. 8-)
pi_135737824
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:50 schreef Monolith het volgende:
Ik zie ook niet in waarom je tien gulden zou moeten snappen van de Torah.
Zou dit iets met Tarotkaarten te maken hebben ?
pi_135738932
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:25 schreef ATON het volgende:

Wie schreef de Torah ? Nog steeds geen antwoord.
Mensen die de Schepper waarnamen ( of dit nu juist is of niet doet er niet toe) en die schreven deze op.

quote:
En nu nog het wit konijn uit de hoge hoed ? Die mambo-jambo interesseert me totaal niet.
Daarom zit je ook op FOK!
Waar het hart van vol is......

quote:
May the force be with you. 8-)
I'm gonna be Iron like a f*cking Lion in Zion man 8-)
pi_135741467
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:46 schreef Skillsy het volgende:
Mensen die de Schepper waarnamen ( of dit nu juist is of niet doet er niet toe) en die schreven deze op.
Lulkoek dus. Man, jij weet nada, noppes omtrent deze geschiedenis. Ik vindt je wel grappig.
  maandag 20 januari 2014 @ 22:41:24 #181
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135741633
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:17 schreef Skillsy het volgende:
Kom je weer met de Wikipedia pagina vanuit het huidige joodse profetie aangaande de Messias.
Je punt? Wiki is soms hartstikke handig.
quote:
Mag ik je vragen : denk je dat het Jodendom waarheid bezit?
Nee natuurlijk niet. Beweer ik dat?
quote:
Waarom gebruik je nu de mondelinge Torah om je gesprekspartner de mond te snoeren.
Hee hou even op zeg. Ik heb het over den Bijbel ja? Ok Sanhedrin heb ik niet gecheckt. Is inderdaad geen Jesaja.

quote:
Probeer niet kennis over te brengen die je zelf niet snapt. Beter is om zelf op onderzoek uit te gaan. ..
tut-tut-tut wat een vooringenomenheid weer.
  maandag 20 januari 2014 @ 22:43:10 #182
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135741725
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:46 schreef Skillsy het volgende:
Mensen die de Schepper waarnamen
:? Welnee. Ze namen heel andere dingen waar.
pi_135743203
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:? Welnee. Ze namen heel andere dingen waar.
Maakt geen bal uit wat ze zagen. Zijzelf dachten G'd te zien en beschreven deze.

quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:41 schreef hoatzin het volgende:

Je punt? Wiki is soms hartstikke handig.
Zeker , super handig. Maar waarom zou je de rabbinale profetie over een Messias wel geloven en de Christelijke bvb niet. Vandaag dus ook mij vraag :

quote:
Nee natuurlijk niet. Beweer ik dat?
Je zegt dat Jezus/ Yeshu (a) / Jozua of hoe die ook heet niet heeft kunnen voldaan aan de profetie want [....en je typt de huidige kijk van het Jodendom op ...] , dus ga je vanuit dat Christenen bij het verkeerde eind hebben en Joden niet. Klopt?

quote:
Hee hou even op zeg. Ik heb het over den Bijbel ja? Ok Sanhedrin heb ik niet gecheckt. Is inderdaad geen Jesaja.

tut-tut-tut wat een vooringenomenheid weer.
Je moet niet zo aangevallen voelen, Ik vond het gewoon dubieus dat je bepaalde bronnen als onbijbels beschouwd en afwees maar tegelijkerteit haal je (vooral) bronnen uit het de mondelinge leer. Al de punten die je hier boven hebt opgenoemd ( Wikipedia dan) hebben de rabbijnen op een bepaald moment samengesteld. Zij hebben beslist dat 'dit' en 'dat' zou gebeuren.

Mijn vraag aan jou: heeft het huidige (met nadruk op huidige) Jodendom de waarheid in pacht omtrent deze? Laat ik het anders stellen: geloof je eerder de Joden dan de Christen?
pi_135743744
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Lulkoek dus. Man, jij weet nada, noppes omtrent deze geschiedenis. Ik vindt je wel grappig.
Aha, ik zit nu op je golflengte:

je bedoeld de mensen zelf die deze geschriften allemaal schreven? Wie waren zij?? Nou aangezien ikzelf het boek niet geschiedkundig 'waar'' zie is deze voor mij deze onbelangrijk dus inderdaad weet hier niks van. Maar daar gij jij mij natuurlijk nu uitgebreid antwoord op geven :)
  maandag 20 januari 2014 @ 23:40:41 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135744289
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 23:15 schreef Skillsy het volgende:
Maar waarom zou je de rabbinale profetie over een Messias wel geloven en de Christelijke bvb niet. Vandaag dus ook mij vraag :
Wie zegt dat ik iets geloof? Ik heb het tegen Sjoemie. Die hanteert zijn protestantse bijbel en doet daar uitspraken over. Die kloppen niet. Wat buitenbijbelse rabbniale commentaren beweren is hier niet aan de orde.

quote:
Je zegt dat Jezus/ Yeshu (a) / Jozua of hoe die ook heet niet heeft kunnen voldaan aan de profetie want [....en je typt de huidige kijk van het Jodendom op ...] , dus ga je vanuit dat Christenen bij het verkeerde eind hebben en Joden niet. Klopt?
Jezus heeft niet aan de messiaanse profetieën voldaan. Dat probeer ik aan te tonen. Meer niet.

Hiermee wordt pijnlijk (voor protestanten dan) duidelijk dat het bijbelse NT en OT niets met elkaar te maken hebben. Dat ook het joodse OT maar een samenraapsel is is een heel andere discussie.

quote:
Mijn vraag aan jou: heeft het huidige (met nadruk op huidige) Jodendom de waarheid in pacht omtrent deze? Laat ik het anders stellen: geloof je eerder de Joden dan de Christen?
Nee hoor.
pi_135744875
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 23:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik iets geloof? Ik heb het tegen Sjoemie. Die hanteert zijn protestantse bijbel en doet daar uitspraken over. Die kloppen niet. Wat buitenbijbelse rabbniale commentaren beweren is hier niet aan de orde.
Waarom haal jij deze dan aan??

quote:
Jezus heeft niet aan de messiaanse profetieën voldaan. Dat probeer ik aan te tonen. Meer niet.
Ja en om dit te bewijzen gebruik je de rabbinale* joodse visie hierop ;)

quote:
Hiermee wordt pijnlijk (voor protestanten dan) duidelijk dat het bijbelse NT en OT niets met elkaar te maken hebben. Dat ook het joodse OT maar een samenraapsel is is een heel andere discussie.
Ze hebben meer overeenkomsten dan je denkt maar goed heb daar geen zin in.

* Rabbinale Jodendom is niet te vergelijken met het Jodendom van 100 jaar geleden

De punten uit Wikipedia zijn samengesteld door rabbijnen. Vele van deze punten waren in het vroegere Jodendom niet ter sprake. En op andere punten dachten ze juist tegenovergestelde (neem bvb die ene psalm, daar dachten vroegere rabbijnen identiek als de Christenen, maar de latere rabbijnen hebben deze weer veranderd.

1 pot nat die Jodendom en Christendom
pi_135747481
quote:
Jezus lijdde wel, zelfs voor ons heil.
pi_135747489
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:52 schreef ATON het volgende:

[..]

En wijn waarvan je geen hoofdpijn krijgt.
Aan mannen geschonken door vrouwen met mooie ogen en aan vrouwen geschonken door mannen die niet ouder worden.
pi_135747501
Wat heeft deze discussie eigenlijk met de evolutie te maken?
Behalve dan dat het denken van sommige mensen de laatste 3000 jaar amper geëvolueerd is.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 08:18:26 #190
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135748401
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 23:55 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Waarom haal jij deze dan aan??
Doe ik niet. Ik citeer uit de bijbel.

quote:
De punten uit Wikipedia zijn samengesteld door rabbijnen.
kan best zijn maar ze staan gewoon in de bijbel.

quote:
1 pot nat die Jodendom en Christendom
Ik maak er 2 potten nat van.
pi_135748429
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 23:26 schreef Skillsy het volgende:
je bedoeld de mensen zelf die deze geschriften allemaal schreven? Wie waren zij?? Nou aangezien ikzelf het boek niet geschiedkundig 'waar'' zie is deze voor mij deze onbelangrijk dus inderdaad weet hier niks van. Maar daar gij jij mij natuurlijk nu uitgebreid antwoord op geven
Dan moet ik je teleur stellen. Ik kan je wel zeer goede lectuur aanraden, maar ga dit hier niet bladzijden lang gaan uittypen.
pi_135749149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Doe ik niet. Ik citeer uit de bijbel

kan best zijn maar ze staan gewoon in de bijbel.
Je hebt gewoon copy past van De messiaanse profetieën volgens het Jodendom uit Wikipedia Dit geloof je ook anders zal je dit niet gebruiken

Gegroet
pi_135749197
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan moet ik je teleur stellen. Ik kan je wel zeer goede lectuur aanraden, maar ga dit hier niet bladzijden lang gaan uittypen.
Veel leesplezier.
pi_135749364
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 03:18 schreef Kees22 het volgende:
Wat heeft deze discussie eigenlijk met de evolutie te maken?
Behalve dan dat het denken van sommige mensen de laatste 3000 jaar amper geëvolueerd is.
Mijn punt is dat bepaalde users de huidige kijk op de messiaanse profetie vanuit het Jodendom gebruiken en deze ook als waarheid te zien, om vervolgens andersdenkenden daarmee de vloer te vegen.

De huige profetie vanuit het Jodendom (die wij nu kennen) is samengesteld door wat rabbijntjes en daar dien je als jood te voldoen. Zij hebben dit en dat besloten.

En ja als het Jodendom zegt dat de Messias dit en dat zal doen dan klopt dit ook gewoon, het staat op Wikipedia he, en dat is een goede bron. En deze bij elkaar gesprokkelde zinnen staan ook in de Bijbel dus moet het juist zijn.

Kortom: kijk van het rabbinale Jodendom gebruiken (en diens mondelinge leer!) om te laten zien dat Jezus niet de Messias is/was.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 10:00:02 #195
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135749877
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 09:20 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je hebt gewoon copy past van De messiaanse profetieën volgens het Jodendom uit Wikipedia Dit geloof je ook anders zal je dit niet gebruiken

Gegroet
Omdat ik wel eens in de bijbel lees en er citaten uit gebruik geloof ik het ook? Wat is dat voor vreemde logica? :? En mag ik dat aub zelf uitmaken?

Je blijft dit maar herhalen. Maar ja, je herhaalt wel meer onzin.

Al de passages die ik aanhaalde staan in de bijbel. Dat ik een copy-paste doe is gemakzucht. Anders ben ik uren aan het zoeken. Ik heb trouwens ook passages weggelaten die mij niet goed uitkwamen. Ik weet niet of je dat is opgevallen.
pi_135750824
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 09:22 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Veel leesplezier.
Dan ga ik verder aan jouw onwetendheid geen gevolg meer geven. Je bent voor mij niet onderlegd genoeg. Misschien kun je je ei verder bij de rest van het forum uitbroeden.
pi_135752775
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 10:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Omdat ik wel eens in de bijbel lees en er citaten uit gebruik geloof ik het ook? Wat is dat voor vreemde logica? :? En mag ik dat aub zelf uitmaken?

Je blijft dit maar herhalen. Maar ja, je herhaalt wel meer onzin.

Al de passages die ik aanhaalde staan in de bijbel. Dat ik een copy-paste doe is gemakzucht.
Er staan wel veel meer dingen in de Bijbel. Jij snap mijn punt niet. Deze messiaanse profetie volgens het huidige Jodendom is samengesteld door rabbijnen middels de Torah EN (juist vooral!!) de mondelinge leer (datgene wat jij onbetrouwbaar acht weet je nog?).

Volgens het RABBINALE Jodendom heb je de mondelinge Torah en het Schriftelijke Torah. Zonder de mondelinge Torah is het schriftelijke niet te begrijpen en die twee kunnen niet apart gezien worden. Uitzonderingen daar gelaten ( Karaitische Jodendom en Karaim die geloven dat Jezus wel de Messias was en geloven eneens in de profeet Mohammed)

De punten die jij aanhaalt zijn samengesteld en uitgeplukt door rabbijnen in het huidige jodendom. Zij vinden dat de messias hier aan moet voldoen.

Jij noemt paar punten van deze rabbijnen om tegen je gesprekspartner (Sjoemie) waar de messias aan "zal moeten voldoen" en volgens jou heeft Jezus hier niet aan voldaan. Jij bent het dus eens met de messiaanse kijk van het Jodendom die wij nu kennen. Kun je wel slap erom heen lullen met "staat in de Bijbel". Nee zij hebben besloten dat het zus en zo moest zijn aan de hand van de Bijbel geschriften en Mondelinge leer (vooral dat laatste dus)

Vergeet niet dat dogma's van religies veranderen. Nog geen paar honderd jaar geleden zag het "Jodendom" messias concept compleet anders dan nu. Compleet anders dan de punten die jij aan hebt gehaald.

quote:
Ik heb trouwens ook passages weggelaten die mij niet goed uitkwamen. Ik weet niet of je dat is opgevallen.
Cherrypicking noemen we dat

En nu houd ik er over op. Jij bent het dus met het Jodendom eens wat betreft hun profetie en daarbij accepteer je op dat vlak wel de authenciteit van de Mondelinge Torah.

Uitgepraat.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 12:11:32 #198
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135753871
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 11:38 schreef Skillsy het volgende:
Jij snap mijn punt niet.
Nee wij snappen elkaar niet. Zullen we elkaar niet meer lastig vallen? Afgesproken.
pi_135755282
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 11:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Er staan wel veel meer dingen in de Bijbel. Jij snap mijn punt niet. Deze messiaanse profetie volgens het huidige Jodendom is samengesteld door rabbijnen middels de Torah EN (juist vooral!!) de mondelinge leer (datgene wat jij onbetrouwbaar acht weet je nog?).

Volgens het RABBINALE Jodendom heb je de mondelinge Torah en het Schriftelijke Torah. Zonder de mondelinge Torah is het schriftelijke niet te begrijpen en die twee kunnen niet apart gezien worden. Uitzonderingen daar gelaten ( Karaitische Jodendom en Karaim die geloven dat Jezus wel de Messias was en geloven eneens in de profeet Mohammed)

De punten die jij aanhaalt zijn samengesteld en uitgeplukt door rabbijnen in het huidige jodendom. Zij vinden dat de messias hier aan moet voldoen.

Jij noemt paar punten van deze rabbijnen om tegen je gesprekspartner (Sjoemie) waar de messias aan "zal moeten voldoen" en volgens jou heeft Jezus hier niet aan voldaan. Jij bent het dus eens met de messiaanse kijk van het Jodendom die wij nu kennen. Kun je wel slap erom heen lullen met "staat in de Bijbel". Nee zij hebben besloten dat het zus en zo moest zijn aan de hand van de Bijbel geschriften en Mondelinge leer (vooral dat laatste dus)

Vergeet niet dat dogma's van religies veranderen. Nog geen paar honderd jaar geleden zag het "Jodendom" messias concept compleet anders dan nu. Compleet anders dan de punten die jij aan hebt gehaald.

[..]

Cherrypicking noemen we dat

En nu houd ik er over op. Jij bent het dus met het Jodendom eens wat betreft hun profetie en daarbij accepteer je op dat vlak wel de authenciteit van de Mondelinge Torah.

Uitgepraat.
Al die dingen wat hoatzin aangeeft zijn tekenen van de eindtijd.
Dus over de terug komst van Jezus op aarde.
waarvan sommige dingen dus al zichtbaaar zijn.
zoals de terug keer van het volk israel naar hun thuisland.
zoek maar op google naar terug keer van joden, vind je meer dan genoeg info over dat joden uit de verscheidene stammen weer terug keren al dan niet met hulp naar hun thuis land.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135755931
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 12:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
Heb ik je al niet duidelijk gemaakt wat men toen verstond onder de ' eindtijd ' ?
quote:
Dat staat nergens ! Wél de komst van een nieuwe messias. En die is er ook gekomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_bar_Kochba
Maar is er ook niet in gelukt.
quote:
zoek maar op google naar terug keer van joden, vind je meer dan genoeg info over dat joden uit de verscheidene stammen weer terug keren al dan niet met hulp naar hun thuis land.
O, jij hebt het nog over stammen ? :?
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:29:31 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135756441
quote:
Ik wacht nog steeds op antwoord waar Jezus dit zegt, zoals jij beweert.
pi_135756460
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb ik je al niet duidelijk gemaakt wat men toen verstond onder de ' eindtijd ' ?

[..]

Dat staat nergens ! Wél de komst van een nieuwe messias. En die is er ook gekomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_bar_Kochba
Maar is er ook niet in gelukt.

[..]

O, jij hebt het nog over stammen ? :?
ja ik heb het over stammen, omdat het volk Israël wat nu dus de joden zijn uit de verschillende stammen bestaat die her en der verspreid over de aarde leven maar nu dus langzaam aan weer terug keren naar het land Israël.
en ze waren te herkennen aan de gebruiken die ze altijd zijn blijven gebruiken en verscheidene joodse feesten.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:34:06 #203
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135756660
quote:
Er zijn sommige joden die terugkeren. Dat is het enige. Waar zijn al die andere dingen die ik noemde?

Niets he? Dat is wel heel magertjes .....
pi_135757759
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
ja ik heb het over stammen, omdat het volk Israël wat nu dus de joden zijn uit de verschillende stammen bestaat die her en der verspreid over de aarde leven maar nu dus langzaam aan weer terug keren naar het land Israël.
en ze waren te herkennen aan de gebruiken die ze altijd zijn blijven gebruiken en verscheidene joodse feesten.
- Wat betreft die stammen is pure legende. Er waren geen stammen.
- En over die ' eindtijd ' doe je weer of je neus bloedt ?
pi_135760211
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik begrijp het wel, je hebt het vrij duidelijk opgeschreven hier. Niet dat ik het er mee eens ben, ik vind het zonde verhaal een onzinnig verhaal, maar begrijpen doe ik het wel.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_135760985
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik wacht nog steeds op antwoord waar Jezus dit zegt, zoals jij beweert.
lees mattheus 24 maar eens, kun je lezen over tekenen van de tijd en wederkomst van Jezus.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+24&id47=1&l=nl&set=10
I am a child of God
God is not dead.
pi_135763097
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
lees mattheus 24 maar eens, kun je lezen over tekenen van de tijd en wederkomst van Jezus.
1 - Dit is door de auteur met de pseudoniem geschreven terwijl Jeruzalem al een generatie in puin lag. Van een voorspelling is er dus geen sprake.
2 - Nergens staat er dat Jezus zou terugkomen, enkel de christus wat de Griekse vertaling zou moeten zijn van messias, wat in oorsprong een gezalfde joodse koning wil zeggen. En na dit evangelie hebben er wel meerdere ' messiassen ' aangediend zoals bv. Simon bar Kochba. Niemand is erin geslaagd een eind te maken aan de Romeinse bezetting. Geen eindtijd dus.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:14:58 #208
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135763195
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Heel matth 24 (nog maar eens) gelezen maar nergens zegt Jezus dat hij wederkomt. Hij heeft het enkel over de mensenzoon , in de derde persoon, die komen zal. Niet wederkomen. Het wordt in dit stuk duidelijk dat ook Jezus zichzelf niet als de messias ziet.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 21-01-2014 16:21:39 ]
pi_135763923
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:12 schreef ATON het volgende:

[..]

1 - Dit is door de auteur met de pseudoniem geschreven terwijl Jeruzalem al een generatie in puin lag. Van een voorspelling is er dus geen sprake.
2 - Nergens staat er dat Jezus zou terugkomen, enkel de christus wat de Griekse vertaling zou moeten zijn van messias, wat in oorsprong een gezalfde joodse koning wil zeggen. En na dit evangelie hebben er wel meerdere ' messiassen ' aangediend zoals bv. Simon bar Kochba. Niemand is erin geslaagd een eind te maken aan de Romeinse bezetting. Geen eindtijd dus.
4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.

6 U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10 En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

zie je hoe daar het woord "einde" staat in vers 15 en volgens mij praat Jezus in vers 4 en 5 toch echt wel over zich zelf in 1e persoon.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135765226
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.
Zoals ik je reeds duidelijk gemaakt heb betekend christus zoveel als koning der joden. Onder deze titulus is hij ook terecht gesteld. En er zullen vast wel meer kandidaten geweest zijn.
quote:
6 U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
Hier refereert de schrijver naar de joodse oorlog in 70 n.C. Maar zoals ik reeds heb opgemerkt was dit nog niet het einde. Dit kwam er na Simon bar Kochba.
quote:
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
Mooi stukje proza in de stijl van toen. :)
quote:
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
Dat kon men na 70 wel raden, zelfs een hond met een hoed op.
quote:
10 En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
Oorlogsretoriek van het zuiverste water.
quote:
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
Zeggen nu ook tegen de zelfmoord-moslims. :)
quote:
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
De toen bekende wereld was nog niet de héle wereld. Dat zul je wel begrijpen zeker ? Het betreft hier alle volkeren van het toen Romeinse Rijk. En als alle volkeren hun schouder eronder zetten zal dit het einde betekenen van dit Romeinse Rijk.
Je zal nu ook wel begrijpen dat men dit niet zo voluit kon schrijven zoals ik nu doe. Onze auteur Matteüs had dan ook wel aan een kruis gehangen. :)

quote:
zie je hoe daar het woord "einde" staat in vers 15 en volgens mij praat Jezus in vers 4 en 5 toch echt wel over zich zelf in 1e persoon.
Niet dus, wat ze je ook wijs gemaakt hebben in jouw gemeente.
pi_135769322
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 12:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee wij snappen elkaar niet. Zullen we elkaar niet meer lastig vallen? Afgesproken.
Ja is goed
pi_135773431
Is men weleens opgevallen zo goed als alle uitspraken van rabbijnen met Jezus die eigenlijk hezelfde zijn. Vergelijk ook de overeenkomsten met teksten uit de Talmoed en Mishna (bvb Talmoedd, Ta’anit 7a)

Let ook op in het NT hoe vaak de Farizeeën hem "Meester" en "Rabbi" noemen. Tevens lees ik ook hoe vaak Jezus hem "huichelaars of adergebroeders'' noemt. En terecht. Natuurlijk niet allemaal want Jezus werd vaak uitgenodigd door de Farizeërs . Jezus en de Farizeeën hadden zeker geen hekel aan elkaar. Plus daarbij lieten zij ( de Farizieërs) hem voorlezen in de Tempel. Niet alleen Jezus had commentaar op sommige Farizeeën maar ook in de Talmoed vindt je deze sterk terug.

SPOILER
De meeste Farizeeërs waren juist , ook in de ogen van de NT schrijvers, let maar eens op hoe Jezus met hem omgaat en zij met hem. Iemand zomaar Meester of Rabbi noemen gebeurd niet zomaar.

Omdat de Christenen de Farizeers altijd als de bad guys hebben gezien ,open het woorden boek :

1) Huichelaar 2) Januskop 3) Pilaarbijter 4) Schijnvrome huichelaar 5) Schriftgeleerde 6) Schijnheilige 7) Wetgeleerde (godsd.) ,werden de Farizeers altijd dingen verweten. Dit is onterecht

De Saduceeërswaren juist de vijand. agressive malloten die heulden met de vijand. Dit lees je ook sterk terug in de rabbijnse literatuur

SPOILER
De essenen (Kabbalisten) zijn de rechtvaardigen en beheren de sleutel tot kennis. Vandaar dat de Messias Ben Yosef nniks anders is dan de wijsheid van de Ari

SPOILER
SPOILER
pi_135775615
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Zie eens in dat God iemand mijn volk noemt omdat hij naar Hem verlangt, en dat dit niks met afkomst te maken heeft! Is toch krom? Er wordt niet gesproken over land als dat wij kennen. Er wordt gesproken over verlangens (Ratzon). Je spreekt nu over zionisme een politieke stromming. Deze heeft de Torah misbruikt

Mischien eens handig om die Joods-Christelijke bril af te halen (niet alleen jij maar iedereen)

http://laitman.nl/2009/03(...)worden/#.Ut7NtulgWzY

Het speelt in jou zelf af. In jou bevindt Israël en de Volkeren. Alleen in Israël kan Licht worden ontvangen. Maar egoisme wil niet gecorrigeerd worden ( de volkeren) , vandaar dat Moshe het 'land' Israël niet mocht betreden maar 'het Volk van Israël' wel, zij waren gecorrigeerd.
pi_135786389
Interessant allemaal, maar ik herhaal: wat heeft dit allemaal met christenen en evolutie te maken?
pi_135832475
quote:
je kunt nog altijd monnik worden, "alles weggeven wat je bezit" en zo...
pi_135836474
Word je weer doodgegooid, door citaten uit sprookjesboeken,
Ik wilde naamloos geboren worden
en naamloos sterven
niets anders dan een zucht
en een vonk is mn ziel
pi_135856919
In mijn ervaring houden veel christenen die wel de wetenschap aannemen niet erg van dit onderwerp want als je er langer over na gaat denken dan blijft het conflicten opwerpen. Aan de ene kant zien ze wel in dat het creationistische (jonge aarde) idee gewoon niet kan. Maar wat dan wel? Hun gedachten: Hou het maar een beetje in het vage, liever niet teveel duidelijkheid proberen te scheppen, God zal het wel op een of andere manier bedacht hebben, het zal wel goed zijn zo.....

Ga je het namelijk heel erg analytisch bekijken, dan is de kans iets te groot dat het godsbeeld wegsmelt. Het abrahamitische godsbeeld combineren met de wetenschappelijke kijk op het universum is niet erg logisch.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_135885851
hoe kan een christen nou niet in het creationistische aarde geloven.
dan zou die gene eigenlijk de bijbel als een leugen zien.
omdat een christen geloofd dat de bijbel waarheid is kan die niet zeggen dat de mensen en dieren enzo geëvolueerd zijn uit een een 1 cellig iets en de aarde ontstaan door een knal.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135889177
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:14 schreef sjoemie1985 het volgende:
hoe kan een christen nou niet in het creationistische aarde geloven.
dan zou die gene eigenlijk de bijbel als een leugen zien.
omdat een christen geloofd dat de bijbel waarheid is kan die niet zeggen dat de mensen en dieren enzo geëvolueerd zijn uit een een 1 cellig iets en de aarde ontstaan door een knal.
Wat verwacht je eigenlijk van een boek dat in de ijzertijd geschreven is ?
Als je dat boek letterlijk gaat nemen heb je er helemaal niks van begrepen. Dit is niet meer dan een verzameling van sagen en legendes.
pi_135889625
Wie zegt dat je alles letterlijk moet nemen?
De bijbel is een boek van alle tijden en veel dingen kun je dus ook gewoon naar het nu vertalen of zien alsof het ons persoonlijk is geschreven dus ook voor ons geldt en niet alleen voor de mensen van toen.

maar er staan ook dingen in die je gewoon mag lezen zoals het er staat.
dus ook de schepping van de hemel en de aarde en alles wat er op staat en wat in het heelal hangt/ zweeft.
God is almachtig dus waarom zou hij niet in 6 dagen alles kunnen maken?
I am a child of God
God is not dead.
pi_135889822
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
De bijbel is een boek van alle tijden en veel dingen kun je dus ook gewoon naar het nu vertalen of zien alsof het ons persoonlijk is geschreven dus ook voor ons geldt en niet alleen voor de mensen van toen.

dus ook de schepping van de hemel en de aarde en alles wat er op staat en wat in het heelal hangt/ zweeft.
Dan moet je 300 jaar aan wetenschappelijke inzichten en empirisch bewijs negeren. Dat mag natuurlijk, maar voor de meeste Christenen die meer dan 3 hersencellen bezitten wordt dit toch ietwat lastig.
Nog afgezien van het feit dat je dan moet aannemen dat jouw God iedereen voor de gek houdt, door de werkelijkheid er anders uit te laten zien dan hij daadwerkelijk is.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:20:02 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135890135
quote:

De bijbel is een boek van alle tijden en veel dingen
De Bijbel is een verzameling sagen, legenden en volksverhalen uit de bronstijd van een volk uit midden oosten.
Zo zijn er ook Griekse sagen en legenden uit de bronstijd, van de Odyssee tot de werken van Hercules, de Trojaanse oorlog etc etc
Het idee dat de Joodse sagen en legenden uit de bronstijd meer valide zijn dan de Griekse is volledig absurd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135892581
quote:

Duidelijk: Jij doet gewoon aan cherry picking.
pi_135893657
waarom is dat nu weer cherry picking? :?
moet ik dan soms zeggen dat je alles in de bijbel letterlijk en figuurlijk kunt nemen?
I am a child of God
God is not dead.
pi_135897488
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
moet ik dan soms zeggen dat je alles in de bijbel letterlijk en figuurlijk kunt nemen?
En daaruit zelf bepalen wat letterlijk of figuurlijk moet genomen worden is cherry picking. :Y
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:31:43 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135897609
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:28 schreef ATON het volgende:

[..]

En daaruit zelf bepalen wat letterlijk of figuurlijk moet genomen worden is cherry picking. :Y
Die eigenschap hebben veel gristenen, winden zich met de bijbel in de hand moreel over zaken op, want dat staat in de bijbel, maar heb je er ooit een gehoord die wat had tegen kleding uit mengvezel of een jasje met een voering?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:48:16 #227
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135898229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dan zou je een heel eind op weg zijn Sjoemie. Letterlijk nemen en bij de onmogelijke passages dan maar zeggen: " bij God is alles mogelijk" lijkt een oplossing maar is het niet. Ook dan loop je hopeloos vast.

Jij neemt het ook niet letterlijk. Je houdt je wel aan de 10 geboden (neem ik aan) maar van de rest van de wet (zoals in exodus, leviticis, numeri) trek je je bar weinig aan. Dan zeg jij, en vele mede christenen: jaaa maar dat gold alleen voor de joden. Jezus heeft de "wet vervuld" en wij christenen hoeven dat dus (?) niet meer.
pi_135898287
waar zou je op vast lopen dan?
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:54:27 #229
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135898481
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat is al uitgebreid aan de orde geweest. Gods almacht en alwetendheid conflicteren. Als hij weet dat iets gaat gebeuren kan hij daar dus niets meer aan veranderen. Dus is hij niet almachtig.
pi_135898595
dan kom je dus op die onbegrepen vrij wil van de mens uit wou je zeggen.
waar we hier al tijden niet over uit komen hoe dat zit.
omdat de 1 zegt dat die er wel is en de ander weer niet.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:59:07 #231
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_135898656
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
dan kom je dus op die onbegrepen vrij wil van de mens uit wou je zeggen.
waar we hier al tijden niet over uit komen hoe dat zit.
omdat de 1 zegt dat die er wel is en de ander weer niet.
Onder anderen. En als God niet almachtig blijkt te zijn staat het hele zwikje al op een helling.
pi_135898747
maar ja als God niet almachtig is zou zijn, zou hij dus gewoon mens zijn iets anders kan niet.
I am a child of God
God is not dead.
pi_135899784
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar ja als God niet almachtig is zou zijn, zou hij dus gewoon mens zijn iets anders kan niet.
Waarom niet?
Conscience do cost.
pi_135902170
Ik hoop niet dat die 1985 een geboortejaar is.
pi_135916453
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wat dacht je van een Zworg?
pi_135950714
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Op de onverdedigbaarheid.
Waarom zou je de ene zin wel en de andere zin niet letterlijk nemen? Wat is daar de reden/oorzaak/doelstelling/argumentatie van?

Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. Dan kunnen ze nooit zeggen dat ik wat gezegd heb. Zeg nou zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')