Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.quote:Op maandag 9 december 2013 13:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Beter om mijn gehele post neer te zetten ipv zinnetjes eruit te plukken
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :quote:Op maandag 9 december 2013 14:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.
Als je vindt dat er met veel of sommige Christenen niet over zaken te discussiëren valt, dan moet je dat ook zo formuleren. Ik ga natuurlijk niet al je posts uitpluizen om te kijken of je ergens nog het tegendeel beweert van wat je zegt.
Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.quote:Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :
Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"
Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)
Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.
Fijne dag
Wat ik dus ook zei in mijn post . Dank uquote:Op maandag 9 december 2013 16:17 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.
Generaliseren is dingen algemeen maken, globaliseren, over 1 kam scheren, geen onderscheid maken. Niet zoals jij zegt: 'uitspraken doen aan hand van je eigen ervaring,' immers er zijn genoeg uitspraken die niet generaliseren. Uit mijn eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat als een pan met een ijzeren handvat lange tijd op het vuur staat, dat dat ijzeren handvat heel heet kan worden en dat ik dan mijn poten eraan brand. Geen generalisatie. Ik generaliseer als ik zeg dat àlle pannen hete handvatten krijgen op het moment dat ze lange tijd op het vuur staan.
Monlith scheert in zijn verhaal niemand over 1 kam. Hij geeft een voorbeeld van een christen, die niet zo is als de persoon die jij omschrijft. Maar hij zegt niet dat alle christenen niet zo zijn op de manier jij ze kent, ervaart of iets dergelijks. Nee, hij zegt juist dàt er verschil is. "Niet elke Christen is een die-hard SGP'er," conclusie wel een paar, maar niet iedereen. Daarin kan ik hem en zeker wel meer mensen gelijk geven. Geen generalisatie dus.
Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.quote:Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :
Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"
Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)
Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.
Fijne dag
Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.quote:Op maandag 9 december 2013 17:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.
Jij zegt bij wijze van spreken 'Zwanen zijn wit' (oftewel impliciet "Alle zwanen zijn wit").
Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.quote:Leuk dat je mee wilt discussiëren hoor, maar een basaal begrip van logica en retorica is meestal geen overbodige luxe.
Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem je hier genoegen mee of blijf je doorgaan?quote:Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Laat maar
Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten. Vorige week heel toevallig bij een Christelijke vriendin op visite geweest en het gesprek kwam uit over Adam en Eva. Zij zien Adam totaal anders dan ik. Geeft niks toch? Ineens stond die broer op en zei : ' Jezus is aan het kruis gestorven OOK VOOR JOU! Elke zondag weer opnieuw! Mijn God is er eentje van liefde niet van kwaad , en Adam is de eerste mens!""
Ook zei hij " wat jij denkt is duivels ''
Ik knikte maar braaf mee, meer kan ik toch niet doen. Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.quote:Op maandag 9 december 2013 18:14 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.
[..]
Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.
Het lijkt er sterk op dat ik je heb gekwetst met mijn quote , dit terwijl het niet mijn bedoeling was. Ik zal even de des betreffende quote erbij halen even onze geheugen opfrissen.
[..]
Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem hier genoegen mee of blijf je doorgaan?
Ik heb genoeg gezegd denk ik. Dat het voor jou nog niet gedaan is lijkt me duidelijk. Mischien via DM verder? Want dit gaat wel ten koste van het topic lijkt mijquote:Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
Ik weet wat jij wil uitleggen en je punt is helder. Dat ik mijn ongenoegen jegens deze Christelijke gezin heb geuit in een post betekent niet dat ik generaliseer. Het was gewoon een uiting van frustratie. Kan gebeuren.quote:Op maandag 9 december 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
Dat lijkt me verder niet nodig. Volgens mij was m'n punt helder, verder moet je maar zien wat je ermee doet.
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.quote:Op zondag 8 december 2013 23:23 schreef Skillsy het volgende:
"Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden"
je staat niet alleen.quote:Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
Hier herken ik me wel in, creationisme vind je enkel in superorthodoxe kringen. De Evangelische Hogeschool in Amersfoort is het creationistische bolwerk in Nederland, klein maar zeer verbaal actief. Op katholieke scholen wordt gewoon evolutie onderwezen.quote:Op maandag 9 december 2013 09:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.
Uiteraard, waarom denk je anders?quote:Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.
Waarom kom je op dit forum, aandacht wellicht?
Wat kom jij doen? Kotsen doe je op het toilet viespeukquote:Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.
Waarom kom je op dit forum, aandacht wellicht?
hier , heb even de moeite genomen om mijn post geschiedenis te bladeren. Kijken of er dan nog sprake is van generaliseren jegens Christenen , wat jij nochtans beweerd in je post .quote:Op maandag 9 december 2013 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je vervolgens generaliseert naar alle Christenen.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 17:52 schreef Skillsy het volgende:
Ik verdedig helemaal geen Jodendom als Christen ( dat is wat apologeet toch betekent?) of in jouw geval : het verdedigen van bepaalde religies. Ik zeg alleen dat mensen soms hun horizon moeten verbreden. Zowel gelovigen als NIET-gelovigen ! Niet iedere gelovige haat homo's of worden niet ingeent. Niet iedere gelovige ontkent de evolutietheorie. Er zijn genoeg gelovige ouders die hun kunnen harmonieus laten opgroeien, die hun kinderen nergens toe dwingen.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 18:51 schreef Semisane het volgende:
Hoewel Ik niet denk dat men werkelijk gelovig kan zijn als men de evolutietheorie accepteert, maar dat is een andere discussie.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 20:17 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Mensen moeten eens onderscheid leren maken tussen religie en geloven want deze zijn niet hetzelfde . Mensen moeten weten dat niet elke gelovige malloot zich blind staart op de letters, nee niet iedereen staat schijnheilig vooraan in de gebedsruimtes . Niet iedereen blaast een bus op omdat hij anti-dit-of-dat is. Die verkromenheid en de generalisering draagt niet bij aan een betere maatschappij. Mensen moeten eens beseffen dat het de onrechtvaardigheid in de wereld voedt. Generalisering is een erg fout iets. En ik hoop dat men daar eens over nadenkt
Maar de OP van TS is:
""Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.''
Neen je verloochent helemaal niks want 'geloven' is iets persoonlijks. Gedachten en gevoelens zijn van jezelf. Niemand weet wat jij voelt, denkt of gelooft. Maak van andermans problemen niet jouw problemen. Heb er op een respectvolle manier schijt aan.
Ieder zijn smaak.quote:Op maandag 9 december 2013 09:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat grietje is lief
Jep elke zondag sterft Jezus aan het kruis voor de mensen.
Er valt over bepaalde zaken niet te spreken met Christenen. En dat weet ik nu.
Jij hebt ze liever voller niet waar Kees?quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ieder zijn smaak.
Persoonlijk heb ik ze liever wat slimmer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |