quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.quote:Compromis ondermijnt het gezag van de Bijbel
De Bijbel is Gods Woord en deze zal altijd stand houden (Ps 119:89). De mens is leugenachtig (Rom 3:4). Christelijke evolutionisten proberen Gods Woord te conformeren aan het woord der mensen. Dit is de verkeerde mentaliteit. We moeten menselijke beweringen juist toetsen aan het Woord van God (Hand 17:11).
De bijbel is een verzonnen boek. Dus dat staat los van god zelf. Beide zou mogelijk kunnen zijn dan.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
(Ik ben zelf geen christen meer)
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:04 schreef HSG het volgende:
Waarom in iets geloven wat toch niet bestaat. De evolutietheorie is gewoon logischer.
of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
http://evolutie.eu/index.php/Bijbel/genesis-belangrijk.html
Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:
[..]
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:02 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.
Ook is het zo dat de meeste christenen gewoon geen echte christenen zijn. Een christen vindt dat er een breuk is tussen mens en God. Jezus Christus zorgt voor een brug. Daarbij behoort totale onderwerping (Net zoals bij de Islam) aan JC/God.
Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.
De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:13 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.
Maar dat neemt nog niet weg dat je het niet bestaan van een hogere macht kunt bewijzen.
Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?quote:Op woensdag 4 december 2013 22:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"
God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:14 schreef HSG het volgende:
[..]
De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.
Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:18 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.
Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:19 schreef HSG het volgende:
[..]
Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.
Vertel.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
(Ik ben zelf geen christen meer)
maar het is 1 van de kerkvadersquote:Op woensdag 4 december 2013 22:16 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?
Augustinus was dus ook vanuit het creationistisch oogpunt een nepper.
Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:
[..]
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
Dat is dus de uitdaging om het uit te zoeken. Het heeft even zijn tijd nodig maar dan is er een kleine kans dat we daar ook echt achter komen.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:24 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.
Mensen die niet heel erg thuis zijn in deze (non-wetenschappelijke) discussie, lijken vaak niet erg op de hoogte van de context.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Kan maar de evolutie theorie word ook veel meer gefinancierd, wrs omdat mensen dit graag willen en het andere niet. Evolutionisten kunnen dus ook krampachtig vasthouden aan hun opvattingen als je het op die manier wil bekijken, dat is een beetje kortzichtig. Sommige punten van de evolutie theorie zijn nou eenmaal niet bewezen dus ik wacht het persoonlijk gewoon af tot er misschien meer informatie is. Ik zou mijn opvattingen er in ieder geval niet van laten afhangen.
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.quote:Op donderdag 5 december 2013 06:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.
Christenen zijn mensen die christus accepteren als hun verlosser. Al dan niet letterlijk of op een niveau buiten de realiteit.
Offtopic; Je noemt jezelf steeds agnost maar ik denk niet dat je helemaal snapt wat dat inhoudt. Je denkt waarschijnlijk dat het een neutrale positie tussen theisme en atheisme in is. Dat klopt niet.
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
Daar gaat het dus hele tijd om. Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.
Het nieuwe testament is de basis van het christendomquote:Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
om de zonde van de mensen op zich te nemen, volgens genesis is het kwaad van de wereld afkomstig van de mens omdat de mens een vrije wil heeft en kan ervoor kiezen dingen te doen die slecht zijnquote:Waarvoor is Christus gestorven volgens hen? Als ze evolutionistisch zijn.
Wat een misvatting is aangezien bijbel al betekend dat het een omnibus is.quote:Ik weet prima wat agnost is, daar twijfel ik dit keer niet aan.En ik meen ook zeker niet dat het een neutrale positie is tussen theïsme en atheïsme, het is namelijk een derde positie. Maar dat ontneemt niet mijn recht om vragen te stellen en te discussiëren over God, religie e.d. In dit geval ben ik geïnteresseerd in de rol van de bijbel in het Christendom. Het is het boek, zeggen ze, maar ze springen er wel makkelijk mee om.
De meeste christenen hebben ruim voldoende aan het NT. Alles wat belangrijk is voor chr. staat in het NT. Het OT wordt er dan bijgehaald om aan te tonen dat het daar allemaal "al is voorspeld".quote:Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Paapienarwal het volgende:
Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
Niet helemaal. Er zitten verschil tussen de vraagstelling of mensen die de bijbel letterlijk nemen zichzelf Christenen mogen noemen en de vraag of indien je de bijbel letterlijk interpreteert, je Christenen die dit niet doe nog wel Christenen kunt noemen. Dat is een beetje als de vraag stellen of zwarte zwanen wel zwanen zijn als je zwanen definieert als witte dieren met een snavel en vleugels. Dat is een beetje tautologisch.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:20 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Daar gaat het dus hele tijd om.
Dat lijkt me wel degelijk. Het idee dat de bijbel enkel vatbaar is voor een letterlijke interpretatie, is een concept dat door fundamentalistische christenen wordt gepropageerd, maar geenszins een vereiste om Christen te mogen zijn. Strikt genomen vereist dat maar een hele kleine subset van metafysische opvattingen.quote:Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.
Kul , want het Christendom is geen geloof.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.
Hulde voor dit warrige verhaal dat volkomen los staat van de geciteerde post.quote:Op donderdag 5 december 2013 17:25 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kul , want het Christendom is geen geloof.
Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden ,die val leidde tot de verwoesting van de Tempel en de opkomst van het Jodendom (die de daling van de Joden kwamen te vervangen)Het Christendom is niet ontstaan bij de Grieken noch de Romeinen maar in Israël onder de Joden zo verspreid in de wereld.
Door de daling verdween de kennis , de wetenschap, zeg maar de verbinding met Hem en in plaats hiervan geloofde men in religies (zonder dus de waarneming van de Schepper te ervaren = Israël) En door deze redenen verschenen er ook andere interpretaties van dezelfde religie (Christendom oa en vele stromingen) , omdat niemand de wetenschap en kennis , dus de verbinding met Hem meer kon zien , ging men religies/ dogma''s geloven. Dit is hoe religie werkt: soort bijgeloof omdat men het niet begrijpt.
.
Always helping peoplequote:Op donderdag 5 december 2013 17:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hulde voor dit warrige verhaal dat volkomen los staat van de geciteerde post.
Als jij je zelf een Christen (Elfje) noemt , en ben je lid van het Christendom (Elfjesdom) en lees je de Bijbel (Elfjesboek) niet letterlijk : ik denk dat je jezelf dan best een Christen (Elfje ) mag noemen. Of zou dat niet mogen van de almachtige heere God ( Elf ) ??quote:Op donderdag 5 december 2013 13:20 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Daar gaat het dus hele tijd om. Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.
Dan zijn er niet veel zielen in de hemel, en is de schepping verlossing mislukt.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Boeddhisten en Hindoes hadden geen weet van de Joden, net als de Indianen en de pygmeeën.quote:Op donderdag 5 december 2013 17:25 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Kul , want het Christendom is geen geloof.
Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden ,die val leidde tot de verwoesting van de Tempel en de opkomst van het Jodendom (die de daling van de Joden kwamen te vervangen)Het Christendom is niet ontstaan bij de Grieken noch de Romeinen maar in Israël onder de Joden zo verspreid in de wereld.
Door de daling verdween de kennis , de wetenschap, zeg maar de verbinding met Hem en in plaats hiervan geloofde men in religies (zonder dus de waarneming van de Schepper te ervaren = Israël) En door deze redenen verschenen er ook andere interpretaties van dezelfde religie (Christendom oa en vele stromingen) , omdat niemand de wetenschap en kennis , dus de verbinding met Hem meer kon zien , ging men religies/ dogma''s geloven. Dit is hoe religie werkt: soort bijgeloof omdat men het niet begrijpt.
Jodendom en Christendom heeft indirect niks met de Torah te maken, maar zijn het gevolg van
.
Ik praat niet over Jodenquote:Op donderdag 5 december 2013 22:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Boeddhisten en Hindoes hadden geen weet van de Joden, net als de Indianen en de pygmeeën.
Ik vind dat anders best een interessante website die je aanhaald.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Christus is de zoon van god en zijn wedervaren wordt beschreven in de evangeliën.quote:Op donderdag 5 december 2013 06:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.
Christenen zijn mensen die christus accepteren als hun verlosser. Al dan niet letterlijk of op een niveau buiten de realiteit.
Offtopic; Je noemt jezelf steeds agnost maar ik denk niet dat je helemaal snapt wat dat inhoudt. Je denkt waarschijnlijk dat het een neutrale positie tussen theisme en atheisme in is. Dat klopt niet.
Ik vind hem vrij hilarisch. Zo zijn blijkbaar zowel het kapitalisme als het communisme 'antichristelijke ideologieën', evenals het humanisme.quote:Op vrijdag 6 december 2013 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik vind dat anders best een interessante website die je aanhaald.
Ben hemzelf nog nooit tegen gekomen.
Laat maarquote:
Ja maar Skillsy, wanneer snap je het nou? Je BENT ook een onderdaan van de Duivel. Als je hem maar toelaat in je hart! Kom aan onze kant en werk met ons atheïsten samen om Lucifer weer op de troon te krijgen ten koste van Christus, de eeuwige tegenstrever van onze Duivelse Directeur! Als junior satanist/atheïst ( loon naar schaal 4 ) kun je gelijk aan de slag als student. Daarna kun je doorstromen naar (seculiere) wetenschapper. Je zal opgeleid worden in het ontkennen van overduidelijkheden zoals de schepping op basis van pseudo-wetenschappen zoals natuurkunde en sterrenkunde. Daarnaast word je een expert in het bezigen van drogredenen op hoog en contant niveau! Voortaan zeg je dan: het is gewoon bewezen omdat ik dat zo voel! En uiteindelijk kun je partner worden in de orde van Sam Harris, de opper-atheïst! Dan mag je ook kennis maken met Lucifer himself! Hij zal jou rijkelijk belonen, net als hij ons rijkelijk beloont. Vooral met geld. Dat is het enige waar wij atheïsten van houden namelijk.quote:Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Laat maar
Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten. Vorige week heel toevallig bij een Christelijke vriendin op visite geweest en het gesprek kwam uit over Adam en Eva. Zij zien Adam totaal anders dan ik. Geeft niks toch? Ineens stond die broer op en zei : ' Jezus is aan het kruis gestorven OOK VOOR JOU! Elke zondag weer opnieuw! Mijn God is er eentje van liefde niet van kwaad , en Adam is de eerste mens!""
Ook zei hij " wat jij denkt is duivels ''
Ik knikte maar braaf mee, meer kan ik toch niet doen. Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
+ 1quote:Op zondag 8 december 2013 19:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ja maar Skillsy, wanneer snap je het nou? Je BENT ook een onderdaan van de Duivel. Als je hem maar toelaat in je hart! Kom aan onze kant en werk met ons atheïsten samen om Lucifer weer op de troon te krijgen ten koste van Christus, de eeuwige tegenstrever van onze Duivelse Directeur! Als junior satanist/atheïst ( loon naar schaal 4 ) kun je gelijk aan de slag als student. Daarna kun je doorstromen naar (seculiere) wetenschapper. Je zal opgeleid worden in het ontkennen van overduidelijkheden zoals de schepping op basis van pseudo-wetenschappen zoals natuurkunde en sterrenkunde. Daarnaast word je een expert in het bezigen van drogredenen op hoog en contant niveau! Voortaan zeg je dan: het is gewoon bewezen omdat ik dat zo voel! En uiteindelijk kun je partner worden in de orde van Sam Harris, de opper-atheïst! Dan mag je ook kennis maken met Lucifer himself! Hij zal jou rijkelijk belonen, net als hij ons rijkelijk beloont. Vooral met geld. Dat is het enige waar wij atheïsten van houden namelijk.
wtf?quote:
Ajax is de beste !!quote:Op zondag 8 december 2013 22:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
wtf?
"Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden"
"Ik praat niet over joden."
Nee over Ajax zeker, dat zijn ook geen joden.
Ik heb niet verder gelezen dan de eerste vier punten.quote:Op zondag 8 december 2013 10:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind hem vrij hilarisch. Zo zijn blijkbaar zowel het kapitalisme als het communisme 'antichristelijke ideologieën', evenals het humanisme.
Afgezien daarvan staat hetij natuurlijk vol met het gebruikelijke, hemeltergend stupide creationistische geneuzel.
Ik weet het niet hoor, maar ik zou toch op zoek gaan naar andere vrienden.quote:Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Laat maar
Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten. Vorige week heel toevallig bij een Christelijke vriendin op visite geweest en het gesprek kwam uit over Adam en Eva. Zij zien Adam totaal anders dan ik. Geeft niks toch? Ineens stond die broer op en zei : ' Jezus is aan het kruis gestorven OOK VOOR JOU! Elke zondag weer opnieuw! Mijn God is er eentje van liefde niet van kwaad , en Adam is de eerste mens!""
Ik knikte maar braaf mee, meer kan ik toch niet doen. Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
PSV!quote:
Dat grietje is liefquote:Op maandag 9 december 2013 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, maar ik zou toch op zoek gaan naar andere vrienden.
Jezus die elke zondag weer opnieuw aan het kruis sterft?
Doe mij dan maar Octopus Paul!
Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.quote:Op maandag 9 december 2013 09:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat grietje is lief
Jep elke zondag sterft Jezus aan het kruis voor de mensen.
Er valt over bepaalde zaken niet te spreken met Christenen. En dat weet ik nu.
Tja 1 voorbeeldje van een jongen hequote:Op maandag 9 december 2013 09:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.
Dat je vervolgens generaliseert naar alle Christenen.quote:Op maandag 9 december 2013 12:33 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Tja 1 voorbeeldje van een jongen he
Dan heb je de post en mijn vorige posten niet gevolgdquote:Op maandag 9 december 2013 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je vervolgens generaliseert naar alle Christenen.
Wel degelijk, maar je hebt nogal moeite met het helder formuleren van je opvattingen.quote:Op maandag 9 december 2013 12:38 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dan heb je de post en mijn vorige posten niet gevolgd
quote:Overigens moet ik wel toegeven dat je met Christenen niet over evolutie kan praten.
quote:Er valt over bepaalde zaken niet te spreken met Christenen. En dat weet ik nu.
Beter om mijn gehele post neer te zetten ipv zinnetjes eruit te plukkenquote:Op maandag 9 december 2013 13:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wel degelijk, maar je hebt nogal moeite met het helder formuleren van je opvattingen.
Ik zie niet in hoe ik onderstaande opvattingen anders kan interpreteren, dan dat ze slaan op alle Christenen.
[..]
[..]
quote:Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik heb een gevoelige snaar geraakt ofzo, maar dit is niet leuk meer discussieren. Niet alle Christenen reageren zo overigens
Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.quote:Op maandag 9 december 2013 13:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Beter om mijn gehele post neer te zetten ipv zinnetjes eruit te plukken
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :quote:Op maandag 9 december 2013 14:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je jezelf ergens anders weer tegenspreekt lijkt me niet zo relevant.
Als je vindt dat er met veel of sommige Christenen niet over zaken te discussiëren valt, dan moet je dat ook zo formuleren. Ik ga natuurlijk niet al je posts uitpluizen om te kijken of je ergens nog het tegendeel beweert van wat je zegt.
Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.quote:Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :
Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"
Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)
Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.
Fijne dag
Wat ik dus ook zei in mijn post . Dank uquote:Op maandag 9 december 2013 16:17 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Ik zal het even opnemen voor Monolith, want wat jij nu zegt is echt pure onzin.
Generaliseren is dingen algemeen maken, globaliseren, over 1 kam scheren, geen onderscheid maken. Niet zoals jij zegt: 'uitspraken doen aan hand van je eigen ervaring,' immers er zijn genoeg uitspraken die niet generaliseren. Uit mijn eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat als een pan met een ijzeren handvat lange tijd op het vuur staat, dat dat ijzeren handvat heel heet kan worden en dat ik dan mijn poten eraan brand. Geen generalisatie. Ik generaliseer als ik zeg dat àlle pannen hete handvatten krijgen op het moment dat ze lange tijd op het vuur staan.
Monlith scheert in zijn verhaal niemand over 1 kam. Hij geeft een voorbeeld van een christen, die niet zo is als de persoon die jij omschrijft. Maar hij zegt niet dat alle christenen niet zo zijn op de manier jij ze kent, ervaart of iets dergelijks. Nee, hij zegt juist dàt er verschil is. "Niet elke Christen is een die-hard SGP'er," conclusie wel een paar, maar niet iedereen. Daarin kan ik hem en zeker wel meer mensen gelijk geven. Geen generalisatie dus.
Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.quote:Op maandag 9 december 2013 15:56 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nou wat zeur je dan? In het geval je weer reageert :
Als we toch aan het mierenneuken zijn: jij schrijft " Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er"
Strikt genomen generaliseer jij ook ( je doet uitspraken aan hand van je eigen ervaring)
Niet dat het iets uitmaakt want ik schreef duidelijk in mijn bewuste post "overigens denken niet alle Christenen zo" en deze zin behoeft geen verdere uitleg.
Fijne dag
Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.quote:Op maandag 9 december 2013 17:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het lijkt me voor dit soort discussies wel vrij essentieel dat je het verschil tussen de universele en de existentiële kwantor begrijpt. Jij gebruikt steeds eerstgenoemde, wat een vorm van generalisatie is. Ik gebruik de tweede, waarmee ik juist aangeeft dat een generalisatie niet correct is.
Jij zegt bij wijze van spreken 'Zwanen zijn wit' (oftewel impliciet "Alle zwanen zijn wit").
Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.quote:Leuk dat je mee wilt discussiëren hoor, maar een basaal begrip van logica en retorica is meestal geen overbodige luxe.
Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem je hier genoegen mee of blijf je doorgaan?quote:Op zondag 8 december 2013 17:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Laat maar
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.quote:Op maandag 9 december 2013 18:14 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja van dat zwanen heb je al eerder ergens in het topic genoemd, Leuk en goed voorbeeld. Maar schieten we niet zo mee op. Het is spijtig dat je meedere posten van mij (weigert) te herzien.
[..]
Zo te zien is het altijd handig om te kijken wat mensen in deze topic reeks hebben gepost ipv je zo te focussen op één uitspraak . Dat scheelt weer een hoop off-topic gedoe. Dit verpest zo heel het topic. Je hebt zelf al aangegeven dat je geen zin hebt om het topic reeks door te spitten. Daarom lijkt het mij helemaal handig om hiermee op te houden.
Het lijkt er sterk op dat ik je heb gekwetst met mijn quote , dit terwijl het niet mijn bedoeling was. Ik zal even de des betreffende quote erbij halen even onze geheugen opfrissen.
[..]
Ik hoop dat het hiermee klaar voor je is? Neem hier genoegen mee of blijf je doorgaan?
Ik heb genoeg gezegd denk ik. Dat het voor jou nog niet gedaan is lijkt me duidelijk. Mischien via DM verder? Want dit gaat wel ten koste van het topic lijkt mijquote:Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
Ik weet wat jij wil uitleggen en je punt is helder. Dat ik mijn ongenoegen jegens deze Christelijke gezin heb geuit in een post betekent niet dat ik generaliseer. Het was gewoon een uiting van frustratie. Kan gebeuren.quote:Op maandag 9 december 2013 18:22 schreef Monolith het volgende:
Dat lijkt me verder niet nodig. Volgens mij was m'n punt helder, verder moet je maar zien wat je ermee doet.
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.quote:Op zondag 8 december 2013 23:23 schreef Skillsy het volgende:
"Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden"
je staat niet alleen.quote:Op maandag 9 december 2013 18:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik probeer je iets uit te leggen, maar ik heb niet helemaal het idee dat het doorkomt.
Hier herken ik me wel in, creationisme vind je enkel in superorthodoxe kringen. De Evangelische Hogeschool in Amersfoort is het creationistische bolwerk in Nederland, klein maar zeer verbaal actief. Op katholieke scholen wordt gewoon evolutie onderwezen.quote:Op maandag 9 december 2013 09:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een wat vrijzinnige Roomskatholieke omgeving en de Christenen die ik daar tegenkwam lijken echt in de verste verte niet op het soort mensen dat jij omschrijft hoor. Het dogmatisme verschilt per Christen en per stroming. Niet elke Christen is een die-hard SGP'er.
Uiteraard, waarom denk je anders?quote:Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.
Waarom kom je op dit forum, aandacht wellicht?
Wat kom jij doen? Kotsen doe je op het toilet viespeukquote:Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
maak er maar grapjes over ik ben er van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum heeft begrepen wat je met "Religies zijn ontstaan door de daling van de Joden" bedoelt, en je weigert hierover uitleg te geven.
hier , heb even de moeite genomen om mijn post geschiedenis te bladeren. Kijken of er dan nog sprake is van generaliseren jegens Christenen , wat jij nochtans beweerd in je post .quote:Op maandag 9 december 2013 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat je vervolgens generaliseert naar alle Christenen.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 17:52 schreef Skillsy het volgende:
Ik verdedig helemaal geen Jodendom als Christen ( dat is wat apologeet toch betekent?) of in jouw geval : het verdedigen van bepaalde religies. Ik zeg alleen dat mensen soms hun horizon moeten verbreden. Zowel gelovigen als NIET-gelovigen ! Niet iedere gelovige haat homo's of worden niet ingeent. Niet iedere gelovige ontkent de evolutietheorie. Er zijn genoeg gelovige ouders die hun kunnen harmonieus laten opgroeien, die hun kinderen nergens toe dwingen.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 18:51 schreef Semisane het volgende:
Hoewel Ik niet denk dat men werkelijk gelovig kan zijn als men de evolutietheorie accepteert, maar dat is een andere discussie.
quote:Op dinsdag 12 november 2013 20:17 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Mensen moeten eens onderscheid leren maken tussen religie en geloven want deze zijn niet hetzelfde . Mensen moeten weten dat niet elke gelovige malloot zich blind staart op de letters, nee niet iedereen staat schijnheilig vooraan in de gebedsruimtes . Niet iedereen blaast een bus op omdat hij anti-dit-of-dat is. Die verkromenheid en de generalisering draagt niet bij aan een betere maatschappij. Mensen moeten eens beseffen dat het de onrechtvaardigheid in de wereld voedt. Generalisering is een erg fout iets. En ik hoop dat men daar eens over nadenkt
Maar de OP van TS is:
""Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.''
Neen je verloochent helemaal niks want 'geloven' is iets persoonlijks. Gedachten en gevoelens zijn van jezelf. Niemand weet wat jij voelt, denkt of gelooft. Maak van andermans problemen niet jouw problemen. Heb er op een respectvolle manier schijt aan.
Ieder zijn smaak.quote:Op maandag 9 december 2013 09:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat grietje is lief
Jep elke zondag sterft Jezus aan het kruis voor de mensen.
Er valt over bepaalde zaken niet te spreken met Christenen. En dat weet ik nu.
Jij hebt ze liever voller niet waar Kees?quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ieder zijn smaak.
Persoonlijk heb ik ze liever wat slimmer.
Maar ik geloof ook niet dat ik met haar in discussie zou gaan!quote:Op woensdag 11 december 2013 21:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jij hebt ze liever voller niet waar Kees?
Oh buurman wat doet u nu?
quote:Op woensdag 11 december 2013 22:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar ik geloof ook niet dat ik met haar in discussie zou gaan!
Toch prachtig tot welke vormen de evolutie kan leiden!quote:
Balkan meiden zijn gewoon sexyquote:Op woensdag 11 december 2013 23:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Toch prachtig tot welke vormen de evolutie kan leiden!![]()
![]()
Ja geloof in evolutie . Maar: weet er niks van eerlijk gezegd dit omdat het zo moeilijk en ingewikkeld is en hierdoor verdwijnt mijn intresse erin. Mijn moeder gelooft eveneens in evolutie (en ze is zeer religieus= dogmatisch)quote:Trouwens: geloof jij eigenlijk in evolutie?
Zo ja: hoe zit het dan met je gelovige opvoeding/opleiding?
Mwa, ik weet er hier ook wel een paar. Maar die hebben niet in de Playboy gestaan.quote:
OK, duidelijk.quote:[..]
Ja geloof in evolutie . Maar: weet er niks van eerlijk gezegd dit omdat het zo moeilijk en ingewikkeld is en hierdoor verdwijnt mijn intresse erin. Mijn moeder gelooft eveneens in evolutie (en ze is zeer religieus= dogmatisch)
Miijn moeder is wel heel open. Ze heeft geen haat jegens homo's oid. En zo heeft ze ons ook opgevoed. Harmonieus en vrij.
die uitspraak snap ik inderdaad niet.quote:Op maandag 9 december 2013 20:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het heeft te maken met het niveau van schenking en liefde. En je hebt het ergens in je post het antwoord (onbewust) al gezegdquote:Op woensdag 18 december 2013 14:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
die uitspraak snap ik inderdaad niet.![]()
ik zou niet weten waar dat op gebasseerd is.
"niveau van schenking"quote:Op woensdag 18 december 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het heeft te maken met het niveau van schenking en liefde. En je hebt het ergens in je post het antwoord (onbewust) al gezegd
(ik weet zo even niet in welk topic maar ik denk je eigen topic : ''Is Israël nog Gods volk'')
De zaden heeft God geschapen en van daaruit evolueert alles tot goddelijke almachtigheid.quote:
Bedoel je intelligent design?quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef Begripvol het volgende:
[..]
De zaden heeft God geschapen en van daaruit evolueert alles tot goddelijke almachtigheid.
Waarom zou God ons dat misgunnen?
"love for one’s neighbor"quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"niveau van schenking"
Nee, de kiem die bij machte is om een God te worden, totdat hij Het wordt.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:24 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Bedoel je intelligent design?
Doet me denken aanquote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:29 schreef Begripvol het volgende:
Alles is in beweging
Niets staat stil
Ik hunker naar bevrijding
Naar Iets wat ik nog niet ben
Ik keek in de spiegel
En bad tot mijn Schepper:
Hoe zal ik eruitzien?
Wat zal ik zijn?
Hij antwoordde mij:
Mijn beeld en gelijkenis
Tig maal heb Ik dat gezegd
U hebt het niet begrepen
Het einde ben Ik
Mij zult u zijn!
Alles draait om de mate van het bewustzijn. Hoe bewust ben je al van jezelf? Als je dat niveau van bewustzijn bereikt hebt, dan zul je het bewustzijn van je omgeving ook ervaren.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Doet me denken aan
que sera sera
whatever will be will be
the future's not ours to see
que sera sera
Maar waarom tot het einde wachten: geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, man en vrouw.
Als dat zo is, dan zijn we nu al goddelijk.
Alleen nog even de blokkades laten vallen.
Als je de Bijbel goed doorneemt dan kom je wel erachter dat bepaalde dingen die Jezus gezegd zou hebben niet goed zijn vertaald. Jezus spreekt duidelijk over reïncarnatie. Maar sommige uitspraken van Jezus waarin Hij zich hierover duidelijk uitlaat, zijn verdraait, dus vertaalt in het belang van de Kerk. Als de Kerk respect zou hebben voor deze Grote Meester die ooit geleefd heeft, dan zouden ze de uitspraken van Jezus naar waarheid hebben vertaald.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:12 schreef HPLC het volgende:
[..]
De bijbel is een verzonnen boek. Dus dat staat los van god zelf. Beide zou mogelijk kunnen zijn dan.
Zelf geen gelovige
Ik snap niet wat dat met een Schepper te maken heeft.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:45 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Alles draait om de mate van het bewustzijn. Hoe bewust ben je al van jezelf? Als je dat niveau van bewustzijn bereikt hebt, dan zul je het bewustzijn van je omgeving ook ervaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |