abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133616104
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar van de smurfen kun je aantonen dat die echt bedacht is, omdat er 1 persoon begonnen is met het maken van stripboeken o.i.d. van het concept smurfen en voor dat hij/ zij er mee kwam Bestond die hele naam niet dat is dus wel bewijs, zelfde geld voor harry potter iedereen weet dat Joanne Rowling die boeken geschreven heeft en dat het op fictie gebaseerd is.

Maar van God kun je niet zeggen dat het door 1 iemand ooit bedacht zou zijn, daar is geen bewijs van.
Er is ook het "concept Napoleon" er was de Napoleon die echt heeft bestaan, er is de versie uit de geschiedenis boeken er is de Napoleon die het volk kende...

En iets als God hoeft niet door 1 persoon bedacht te zijn in 1 keer, Het concept kan ontstaan zijn uit honderden jaren aan overlevering waarbij constant (bewust en onbewust) details zijn veranderd naar gelang de situatie, tijd waarin de mensen zich bevonden en de fouten die er altijd ontstaan bij mondelinge en schriftelijke overlevering.
pi_133637390
geef eens een voorbeeld dan van welke details zijn veranderd bewust of onbewust?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 26 november 2013 @ 15:00:09 #253
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133643079
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
geef eens een voorbeeld dan van welke details zijn veranderd bewust of onbewust?
Wel de God der joden heeft zich eerst geopenbaard als enig in zijn soort. De christenen hebben daar een Zoon-van aan gekoppeld. Toen waren er ineens twee. Eventueel een derde als je de geest ook als entiteit beschouwt.

Vroeger dacht men dat God over dood en leven beschikte. Tegenwoordig worden we veel ouder dan vroeger. Doordat God ons ouder laat worden? Nee, door de toegenomen kennis via de wetenschap.

Het scheppingsverhaal uit Genesis is een variant op een veel ouder scheppingsverhaal.

Hetzelfde geldt voor de (zond)vloed.
  dinsdag 26 november 2013 @ 15:38:59 #254
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133644181
Wat denken jullie van deze stelling?
Als geesten bestaan, is dat dan het bewijs van God? Aangezien evolutie alleen van toepassing is op organisch leven en geesten daar niet door ontstaan kunnen zijn.
pi_133644553
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:38 schreef Manke het volgende:
Als geesten bestaan, is dat dan het bewijs van God? Aangezien evolutie alleen van toepassing is op organisch leven en geesten daar niet door ontstaan kunnen zijn.
Veel stompzinniger krijg je ze niet.

Op basis van de implicatie "A -> niet B" kun je niet gewoon doodleuk opeens C concluderen wanneer B waar is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_133644678
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wel de God der joden heeft zich eerst geopenbaard als enig in zijn soort. De christenen hebben daar een Zoon-van aan gekoppeld. Toen waren er ineens twee. Eventueel een derde als je de geest ook als entiteit beschouwt.

Vroeger dacht men dat God over dood en leven beschikte. Tegenwoordig worden we veel ouder dan vroeger. Doordat God ons ouder laat worden? Nee, door de toegenomen kennis via de wetenschap.

Het scheppingsverhaal uit Genesis is een variant op een veel ouder scheppingsverhaal.

Hetzelfde geldt voor de (zond)vloed.
toevallig openbaart hij zich al als 3 enige in genesis, want er staat dat God's geest over de aarde zweefde en hij heeft het ook over komt laten WIJ mensen maken naar onze gelijkenis.
Daaruit kun je dan toch concluderen dat God de HG en Jezus er al waren.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:04:13 #257
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133644935
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

toevallig openbaart hij zich al als 3 enige in genesis, want er staat dat God's geest over de aarde zweefde en hij heeft het ook over komt laten WIJ mensen maken naar onze gelijkenis.
Ik ben de Heer uw God. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht nemen. Dus niet: Ik de Heer, en mijn zoon en de HG zijn uw goden....

Daarbij: 3 enige? In Genesis? Waar lees jij dat Jezus al bestond?

(psst dat "wij" in Genesis is waarschijnlijk een overblijfsel/overname uit een polytheïstische voorgeschiedenis... :{w )
  dinsdag 26 november 2013 @ 16:11:35 #258
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133645128
quote:

[..]

in het OT staat ook vaak "het woord van God kwam tot die en die " wie was het Woord ook al weer?
pi_133647098
Yeshu was een Kabbalist :) Triniteit zie je overal wel terug eigenlijk als je maar goed kijkt met je eigen gezichtsveld.

http://kabbalah.wikia.com/wiki/Yeshua

Evangelie van Thomas zie je duidelijk sporen van Kabbala:

47) Jesus said, ''It is impossible for a man to mount two horses or to stretch two bows. And it is impossible for a servant to serve two masters; otherwise, he will honor the one and treat the other contemptuously. No man drinks old wine and immediately desires to drink new wine. And new wine is not put into old wineskins, lest they burst; nor is old wine put into a new wineskin, lest it spoil it. An old patch is not sewn onto a new garment, because a tear would result

(48) Jesus said, ''If two make peace with each other in this one house, they will say to the mountain, 'Move Away,' and it will move away.

van een ander forum :

quote:
Toen Jezus in de woestijn door Satan, de aartsverleider, werd verleid door hem de stenen tot broden te maken, antwoordde Jezus:

''Wij leven niet van brood alleen, maar van elk woord dat voortkomt uit de mond van God''

Deze passage heeft me lange tijd geïntrigeerd, zonder duidelijke reden. Een waarschijnlijke reden is dat ik me regelmatig met Jezus identificeer als ik vanwege het navolgen van mijn passie niet veel tijd neem om te eten en me gevoed voel door een andere energie. Maar er is meer.

Misschien kennen sommigen van jullie het gevoel van in-spiratie en de momenten van inspiratie waarbij het lijkt of niet wij, maar een hogere kracht door ons spreekt. Het lijkt dan of we inderdaad door die geest die ons ingeblazen wordt gevoed worden. Het Woord is dan onze voeding, omdat het Woord Leven is.

Maar deze spreuk verraad volgens mij, naast andere dingen, dat Jezus bekend moet zijn geweest met de traditie van de Kabbalah en daar wijsheid uit heeft geput. Ik wil een aantal voorbeelden geven en hoor graag wat jullie ervan vinden.

De bovenstaande spreuk heeft namelijk in de traditie van de joodse mystiek nog een andere betekenis. In het kabbalisme gaat men niet uit van een Schepper-God, maar van een onkenbare Godheid waaruit het universum 'geblazen' wordt. En wat geblazen wordt is het Woord Gods. Maar dat universum komt naar voren in verschillende sferen, sefirot genaamd. Die sferen worden Woorden genoemd, maar ze zijn ook krachten.

Elk woord dat voortkomt uit de mond van God heeft dan de specifieke betekenis van krachten die de schepping vormen en in standhouden. Toen ik die overeenkomst zag met die betekenis scheen ze me te toevallig om toevallig te zijn.

Daarnaast is er de kwestie van Jezus' Vader. Wie is dat? Een god onder de goden, volgens psalm 82 en 89, of liever: dé god onder de goden. Vanuit het oude Semitische gebruik betekent dit waarschijnlijk dat God aan het hoofd van een pantheon goden staat. Dat het vroege jodendom niet monotheïstisch, maar eerder henotheïstisch was wordt reeds door meerdere godsdienstwetenschappers beaamd.

Maar als die god Vader is, en Jezus is één met die Vader, dan kan Jezus wel eens refereren aan Hokmah, de goddelijke Vader volgens de kabbalisten en tevens emanatie van Wijsheid. Het verband tussen de Vader en Jezus is dan gelegd, want Jezus wordt door de vroege christenen en kerkvaders vereenzelvigd met die Wijsheid waarover in Spreuken 8:22-23 wordt gezegd:

''De Here heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van zijn wegen, vóór zijn werken van ouds af. Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond.''

Het Kabbalisme leert dat Wijsheid gelijk is aan 'den beginne' want het eerste manifestatie van God die kenbaar is. De frase 'in den beginne schiep God' betekent dus ook in Wijsheid schiepen de Elohim.

We leren dat het meervoud slaat op de andere goden, de andere sefirot. De schepping komt tot stand door de samenwerking van meerdere sferen. Hokmah als goddelijke Vader samen met de goddelijke Moeder: Binah. En in Binah liggen de lagere 7 sefirot besloten waarvan de laagste Malkut, Het Koninkrijk of onze aarde vormt. Die 7 sefirot zijn de zeven hemelen en de aarde geworden in de christelijke kosmologie.

Hokmah wordt ook gezien als de oorspronkelijk substantie die de basis vormt van de hele schepping. Van die substantie, die Wijsheid is, wordt in Spreuken en in de Kabbalah gezegd dat zij meer waard is dan goud, juwelen of andere kostbaarheden. Het is de Steen der Wijzen van de alchemisten.

Toen Jezus tegen de farizeërs zei dat zij de sleutel der kennis hebben weggenomen, doelde hij ongetwijfeld op het feit dat zij de Torah slechts op een letterlijke manier interpreteerden en dat ze de innerlijke betekenis ervan verborgen. De innerlijke betekenis ligt besloten in de mystieke traditie en geestelijke oefening en toenadering tot God die leidt tot éénwording met God: de unio mystica.

In die oude traditie was dit een doel dat iedere gelovige kon nastreven, maar waarom moest Jezus als uitzondering bekend komen te bestaan? Omdat christelijke theologen op een zelfde manier als de farizeërs de innerlijke betekenis van Jezus' woorden verborgen en de mensen ervan weerhielden te zoeken in zichzelf. Want zelfkennis leidt tot godskennis en maakt de mens vrij van uiterlijke macht.

Nu nog wordt het geschrift waarin waarschijnlijk de meest authentieke uitspraken van Jezus staan, het Evangelie van Thomas, verketterd omdat er uitspraken in staan waarin Jezus ons oproept tot zelfkennis, beweert dat God ook ín ons is en beweert dat wij in hem en hij in ons kan 'wonen'.

Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat Jezus zelf zei dat hij zijn geheimenissen slechts aan zijn naaste leerlingen overbracht. In de oude orale traditie van het kabbalisme was het gewoon dat de meer esoterische leringen geheim bleven voor buitenstaanders voor wie de diepzinnige leringen slechts parels voor de zwijnen waren.

De eerste koppel ik aan de kabbalistische uitleg van woorden als krachten. De tweede koppel ik aan het feit dat Jezus duidelijk spreekt over een andere kennis dan de schriftelijke uitleg van de Torah door de farizeërs en volgens mij duidt op de innerlijke uitleg van het kabbalisme, de joodse mystieke traditie die de éénwording met de goddelijke Vader als hun einddoel zagen. Daarmee verkregen en werden ze in feite Wijsheid.

Verder gebruik ik Spreuken om dus die traditie te koppelen aan het feit dat Jezus één was met zijn Vader en in de vroege christelijke traditie vereenzelvigd werd met Wijsheid. Omdat van die Wijsheid letterlijk hetzelfde wordt gezegd in Spreuken als in het kabbalisme, ben ik ervan overtuigd dat er een verband bestaat.

Matt. 13:10-11 en Marcus 4:11-12, waarin Jezus spreekt over de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen die slechts voor de discipelen bestemd zijn, 1 Cor. 2:6-8, waarin gesproken wordt over de verborgen wijsheid Gods, die slechts gesproken wordt bij hen die daar rijp voor zijn, 1 Cor. 4:1, waar ook gesproken wordt over de geheimenissen van God en logion 62 van het Evangelie van Thomas waarin Jezus zegt zijn geheimen te vertellen aan hen die ze waardig zijn.

Lukas 11:52, griekse brontekst. Er staat:

«52 ουαι υμιν τοις νομικοις οτι ηρατε την κλειδα της γνωσεως αυτοι ουκ εισηλθετε και τους εισερχομεν&# 959;υς εκωλυσατε.»

Het woord γνωσεως vertaalt letterlijk gnoseos. Gamma-nu-omega-sigma-epsilon-omega-sigma.
Jezus moet bekend zijn geweest met de traditie van de Kabbalah en heeft daar wijsheid uit geput.

Premissen:

1) Jezus wordt geïdentificeerd met de Wijsheid uit Spreuken.

2) Jezus wordt geïdentificeerd met zijn Vader; zij zijn één.

3) Beiden, Wijsheid en de goddelijke Vader, zijn identiek aan Hokmah.

4) Hokmah is de oorspronkelijke substantie en van die substantie, die Wijsheid is, wordt in Spreuken en in de Kabbalah gezegd dat zij meer waard is dan goud, juwelen of andere kostbaarheden. Het is de Steen der Wijzen van de alchemisten. Ook is Hokmah de 'eerstgeborene' in de 'schepping' volgens de kabbalisten, een van de 10 Woorden of Krachten die de schepping samenstellen.

5) Deze woorden of krachten komen een voor een voort uit 'de mond van God' en stellen samen de schepping voor. Dit biedt een verklaring voor Jezus antwoord aan de verleiding van Satan. Wij leven niet van brood alleen, maar van alle krachten die de schepping teweegbrengen.

6) De hogere woorden of sefirot staan bekend als de hemelen. De laagste is Malkut, de aarde en het Koninkrijk, het Koninkrijk der aarde dus in tegenstelling het Koninkrijk der hemelen, waar vandaan Jezus komt en weer terug zal gaan.

7) Volgens de kabbalistische traditie vormen de sefirot samen een krachtenveld waar wij als mens deel van uit maken en waar wij actief aan deel kunnen nemen, dat betekent dus ook de hogere sferen. Het gebruik van zulke krachten biedt een verklaring voor Jezus' uitspraak dat wij dezelfde werken als hem kunnen doen en nog grotere.

8) Jezus had, in de traditie van de joodse mystiek, een geheim leer die bestemd was voor een kleine groep volgers. Canon biedt hier genoeg argumenten voor. Over de inhoud ervan is te speculeren, maar het kan zijn dat die inhield hoe wij de hogere krachten van de schepping konden beheersen. Immers, ook in de oosterse mystiek hebben yogi's, fakirs, sadhu's, bodhisattva's, arhats en andere onderzoekers van de geest geheimleren en beweren kennis van de krachten der natuur te beheersen. Van de 100.000 is er misschien waarachtig. Ook Jezus was zeldzaam.

9) Het bovenstaande biedt een verklaring voor de stelling dat wij gemaakt zijn in Gods gelijkenis, want wij kunnen scheppen. Wij kunnen ons fysiek voortplanten, wij zijn bezig biologisch en kunstmatig leven voort te brengen en telkens is onze rol hetzelfde: wij zijn scheppers en wat wij scheppen is meer leven. Het scheppingsdoel is meer leven scheppen, zodat allen kunnen genieten van de vruchten ervan. Wel de goede dan...

10) Wij kunnen echter alleen werkelijk scheppen wanneer wij ons weer verbinden met onze bron: Hokmah. Jezus had zich er mee vereenzelvigd en het is ook ons levensdoel. Wij moeten ons zien als bruid voor die bruidegom, als vrouw van die man, want slechts de twee brengen leven voort: man en vrouw. Door dit te doen en een lichtend voorbeeld te worden, wordt de oorspronkelijke Val teniet gedaan en leven wij zonder zonde, want wij volgen het leven in plaats van de dood. Wij scheppen in plaats van vernietigen. Dan jubelt heel de schepping en is er slechts het liefdesspel tussen God en schepping. Wij zijn zelf scheppers geworden en begrijpen de werkelijke betekenis van de psalmist die zei (en door Jezus geciteerd werd):

Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden,
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.
Sta op, o God, richt de aarde,
want Gij bezit alle volken.
Ook Jezus had het over de sleutel der gnosis. Het woord maakt duidelijk waar hij op doelt. :)
pi_133660991
quote:

[..]

Wij kan ook koninklijk meervoud zijn als in "wij de koning," dat betekend ook niet dat hij over meerdere personen praat (als we voor het gemak aannemen dat het geen labiel persoon is.)

verder komt de drie-eenheid nergens voor in de bijbel
pi_133665713
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:38 schreef Manke het volgende:
Als geesten bestaan is voor mij niet meteen het bestaan van God (dus een almachtige, eeuwigdurende, alwetende etc. God) bewezen.
Waarom zou evolutie alleen van toepassing zijn op organisch leven? Mijn gedachten en menselijke uitvindingen evolueren ook bij het leven.
En waarom kunnen geesten, als ze bestaan, niet evolueren?

Overigens is de vraag naar het ontstaan van leven een andere dan die naar het bestaan van evolutie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 27 november 2013 @ 15:15:07 #262
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133676405
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 01:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Als geesten bestaan is voor mij niet meteen het bestaan van God (dus een almachtige, eeuwigdurende, alwetende etc. God) bewezen.
Waarom zou evolutie alleen van toepassing zijn op organisch leven? Mijn gedachten en menselijke uitvindingen evolueren ook bij het leven.
En waarom kunnen geesten, als ze bestaan, niet evolueren?

Overigens is de vraag naar het ontstaan van leven een andere dan die naar het bestaan van evolutie.
ik doelde meer op darwins natuurlijke selectie, dat is alleen van toepassing op leven.
Ikzelf geloof trouwens in God omdat ik nieuwsgierig was of geesten bestaan en ze heb gevonden, ze zijn zoals de bijbel ze omschrijft: evil bastards en aanklagers.
pi_133678772
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:51 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

verder komt de drie-eenheid nergens voor in de bijbel
Adonai 'echad'. Echad = éénheid

Met het Hebreeuws kun je alle kanten op naar gelange jouw persoonlijke verlangens. Veel Christenen geloven in de Triniteit. Zo zijn er ook Joden die geloven in 7-éénnheid.
pi_133699633
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2013 15:15 schreef Manke het volgende:

[..]

ik doelde meer op darwins natuurlijke selectie, dat is alleen van toepassing op leven.
Ikzelf geloof trouwens in God omdat ik nieuwsgierig was of geesten bestaan en ze heb gevonden, ze zijn zoals de bijbel ze omschrijft: evil bastards en aanklagers.
Maar als er geesten bestaan, bestaat er dan ook een almachtige, alwetende, eeuwigdurende god?
Of zijn er meerdere goden, met elk hun eigen eigenschappen?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 28 november 2013 @ 12:35:24 #265
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133707016
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 01:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar als er geesten bestaan, bestaat er dan ook een almachtige, alwetende, eeuwigdurende god?
Of zijn er meerdere goden, met elk hun eigen eigenschappen?
ik denk dat er voor het ontstaan van geesten een schepper nodig is, ik geloof in de bijbelse God, maar het sluit meerdere bestaande goden niet uit, satan wordt in de bijbel ook god genoemd.
pi_133707624
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 12:35 schreef Manke het volgende:

[..]

ik denk dat er voor het ontstaan van geesten een schepper nodig is, ik geloof in de bijbelse God, maar het sluit meerdere bestaande goden niet uit, satan wordt in de bijbel ook god genoemd.
?
waar?
  donderdag 28 november 2013 @ 13:00:44 #267
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133707724
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 12:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

?
waar?
2 kor 4:4

En hij wou aanbeden worden door Jezus.
pi_133707949
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:00 schreef Manke het volgende:

[..]

2 kor 4:4

En hij wou aanbeden worden door Jezus.
Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. 2 Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. 3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. 5

hier wordt niet gesproken over een andere God, maar over iets dat als een god wordt aanbid door anderen. Satan wordt hiermee niet gezien of beschreven als een god door Paulus.
pi_133708732
als je wilt weten waarom christenen ook zeker mogen weten dat ze het eeuwige leven te hebben. lees dan iets verder in 2 kor namelijk in de versen 13 en 14. want daar staat het volgende.

13 Er staat geschreven: ‘Ik bleef vertrouwen, daardoor kon ik spreken.’ In datzelfde vertrouwen spreken ook wij, omdat we geloven 14 en weten dat hij die de Heer Jezus heeft opgewekt ook ons, net als Jezus, zal opwekken en ons samen met u naar zich toe zal voeren.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 28 november 2013 @ 17:15:58 #270
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133714439
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:10 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. 2 Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. 3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. 5

hier wordt niet gesproken over een andere God, maar over iets dat als een god wordt aanbid door anderen. Satan wordt hiermee niet gezien of beschreven als een god door Paulus.
het is ook een god, alleen geen scheppende elohim, het is de enige entiteit die bestaat en aanbeden wilt worden naast de schepper, en dat gebeurt ook als je naar de wereld kijkt, gehoorzamen is ook een vorm van aanbidding, satan wordt aanbeden door moord, hebzucht, haat.
pi_133718151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
als je wilt weten waarom christenen ook zeker mogen weten dat ze het eeuwige leven te hebben. lees dan iets verder in 2 kor namelijk in de versen 13 en 14. want daar staat het volgende.
Dan moet je alsnog eerst geloven dat wat in de bijbel staat waar is. Je weet niets zeker.
pi_133729344
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 12:35 schreef Manke het volgende:

[..]

Ja, maar jij denkt dus dat er voor alles een schepper nodig is.
Als je in de bijbelse god gelooft, die kennelijk alles geschapen heeft en almachtig is en bovendien zo jaloers dat hij geen andere goden naast zich duldt, hoe kunnen er dan andere goden zijn?
pi_133729644
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:10 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:39 schreef sjoemie1985 het volgende:

13 Er staat geschreven: ‘Ik bleef vertrouwen, daardoor kon ik spreken.’ In datzelfde vertrouwen spreken ook wij, omdat we geloven 14 en weten dat hij die de Heer Jezus heeft opgewekt ook ons, net als Jezus, zal opwekken en ons samen met u naar zich toe zal voeren.
Ik neem aan dat 2 Kor betekent: de 2e brief van Paulus aan de Korinthiërs.
Dat Paulus dat zegt te weten, lijkt me godslastering: hoe kan hij weten wat God zal doen?
Overigens passeert hij de goddelijkheid van Jezus is 14: hij die de Heer Jezus heeft opgewekt.
Ik heb als katholiek geleerd dat Jezus niet opgewekt is, maar opgestaan. Zo is hij ook niet ten hemel opgenomen (zoals Maria), maar ten hemel opgestegen. M.a.w.: hij heeft dat op eigen, goddelijke kracht gedaan. Paulus stelt hier dat Jezus is opgewekt door god.
pi_133733537
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 23:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

[..]

Ik neem aan dat 2 Kor betekent: de 2e brief van Paulus aan de Korinthiërs.
Dat Paulus dat zegt te weten, lijkt me godslastering: hoe kan hij weten wat God zal doen?
Overigens passeert hij de goddelijkheid van Jezus is 14: hij die de Heer Jezus heeft opgewekt.
Ik heb als katholiek geleerd dat Jezus niet opgewekt is, maar opgestaan. Zo is hij ook niet ten hemel opgenomen (zoals Maria), maar ten hemel opgestegen. M.a.w.: hij heeft dat op eigen, goddelijke kracht gedaan. Paulus stelt hier dat Jezus is opgewekt door god.
en de bijbel is samengesteld door de vroege kerk, inclusief deze tekst dus dit kan geen godslastering zijn :P

maar de drie eenheid komt ook pas na Paulus, dus kan Jezus, zoon van God makkelijk opgewekt zijn.

maria is enkel opgenomen in de katholieke kerk( en net als Jezus uit een maagd geboren .)
pi_133735424
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 17:15 schreef Manke het volgende:

[..]

het is ook een god, alleen geen scheppende elohim, het is de enige entiteit die bestaat en aanbeden wilt worden naast de schepper, en dat gebeurt ook als je naar de wereld kijkt, gehoorzamen is ook een vorm van aanbidding, satan wordt aanbeden door moord, hebzucht, haat.
Satan word dor sommige mensen gezien als God misschien maar hij is het officieel niet.
Want hij was een engel, zlefs de Engel die het dichtst bij God stond.
Lucifer betekent ook niet voor niets engel van het licht.
Maar hij wou God van de troon stoten en er zelf op zitten en toen Heeft God hem dus uit de hemel gegooid inclusief de engelen die achter lucifer stonden.
I am a child of God
God is not dead.
pi_133735569
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 17:15 schreef Manke het volgende:

[..]

Moord, hebzucht en haat past anders heel goed bij de god(schepper) van de bijbel.
pi_133741060
Dat is wel tegenstrijdig dan.
Wan dan zou hij gelijk zijn aan de duivel en dat kan niet.
Want bij God kan geen Zonde, Haat, Bedrog etc zijn.
Ik denk dat jij dan de bijbel verkeerd begrijpt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_133741557
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat kan prima natuurlijk. Dat de bijbel zegt van niet lijkt me niet een geheel objectieve verklaring wat betreft god.
quote:
Ik denk dat jij de bijbel verkeerd begrijpt ;)
Conscience do cost.
  vrijdag 29 november 2013 @ 14:15:52 #279
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_133742249
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 23:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, maar jij denkt dus dat er voor alles een schepper nodig is.
Als je in de bijbelse god gelooft, die kennelijk alles geschapen heeft en almachtig is en bovendien zo jaloers dat hij geen andere goden naast zich duldt, hoe kunnen er dan andere goden zijn?
nee hoor, niet voor alles, leven en het universum hebben we een wetenschappelijke uitleg voor, maar onzichtbare entiteiten met een intelligentie groter dan die van ons daar is volgens mij een schepper voor nodig.

Er zijn zat andere goden, alleen daar zat niks achter of in sommige culturen demonen, maar werden toch aanbeden, dat bedoelt de bijbel volgens mij.
pi_133745942
Ik geloof in God maar dat maakt mij niet christelijk ;), noch een andere religie.
pi_133752371
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 13:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
Lees de bijbel eens ;)
pi_133760876
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 02:21 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

en de bijbel is samengesteld door de vroege kerk, inclusief deze tekst dus dit kan geen godslastering zijn :P

maar de drie eenheid komt ook pas na Paulus, dus kan Jezus, zoon van God makkelijk opgewekt zijn.

maria is enkel opgenomen in de katholieke kerk( en net als Jezus uit een maagd geboren .)
Oh ja, zo kan ik ook wel alles recht praten. Wat van de geschreven teksten kan dan wel geloofd worden en wat niet?
Ik ga gewoon net doen als Hans Teeuwen. "Oh ja? Staat het geschreven dat god bestaat? Ik heb hier anders een briefje, waarop geschreven staat dat hij niet bestaat!"
pi_133760995
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:15 schreef Manke het volgende:

[..]

nee hoor, niet voor alles, leven en het universum hebben we een wetenschappelijke uitleg voor, maar onzichtbare entiteiten met een intelligentie groter dan die van ons daar is volgens mij een schepper voor nodig.
:? Op dat idee zou ik zelf nou nooit gekomen zijn. Serieus niet.
quote:
Er zijn zat andere goden, alleen daar zat niks achter of in sommige culturen demonen, maar werden toch aanbeden, dat bedoelt de bijbel volgens mij.
pi_133761169
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 20:01 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Lees de bijbel eens ;)
Heb ik recent gedaan. Nou ja, de eerste 5 boeken. De rest fragmentarisch en eerder.
Volgens mij is de bijbel geschreven door de duivel. Zo veel moord en doodslag, list en bedrog in zijn opdracht nog wel. Zo veel door god veroorzaakt lijden, dat kan alleen satanisch zijn. Of het is een god van pijn in plaats van een god van liefde.
Dat er staat dat de bijbel gods woord is, zegt natuurlijk niks: we weten allemaal hoe glashard een gezagsdrager kan liegen. "I did not have sex with that woman." Of eerder: "Some people say that I am a crook. Well, I tell you: I am not a crook!" //Kijkt recht in de camera.//
pi_133761287
Ik ben toch zo blij dat Octopus Paul uiteindelijk een godsbewijs heeft geleverd. Hij deelt gewoon vrijelijk Zijn heilige inkt uit aan iedereen, die dan daarmee een geheel eigen heilig boek mag schrijven, alleen geldig voor hem of haar zelf. Niks geen gezeik dat iemand anders Zijn heilige boek niet goed begrepen of gelezen heeft. Hij, de Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten heeft gewoon geen heilig boek geschreven.
pi_133763606
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Heb ik recent gedaan. Nou ja, de eerste 5 boeken. De rest fragmentarisch en eerder.
Volgens mij is de bijbel geschreven door de duivel. Zo veel moord en doodslag, list en bedrog in zijn opdracht nog wel. Zo veel door god veroorzaakt lijden, dat kan alleen satanisch zijn. Of het is een god van pijn in plaats van een god van liefde.
Dat er staat dat de bijbel gods woord is, zegt natuurlijk niks: we weten allemaal hoe glashard een gezagsdrager kan liegen. "I did not have sex with that woman." Of eerder: "Some people say that I am a crook. Well, I tell you: I am not a crook!" //Kijkt recht in de camera.//
trolollol

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:17 schreef Kees22 het volgende:
Ik ben toch zo blij dat Octopus Paul uiteindelijk een godsbewijs heeft geleverd. Hij deelt gewoon vrijelijk Zijn heilige inkt uit aan iedereen, die dan daarmee een geheel eigen heilig boek mag schrijven, alleen geldig voor hem of haar zelf. Niks geen gezeik dat iemand anders Zijn heilige boek niet goed begrepen of gelezen heeft. Hij, de Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten heeft gewoon geen heilig boek geschreven.
pi_133764701
quote:

[..]

DE AUTEUR VAN DE TORAH HEEFT HET OVER INNERLIJKE ROLLEN. Het is geschreven in midash vorm .

A: er zijn geen volkeren gedood, ook roept de Torah (Bijbel) dit ook helemaal niet op!
B : er heeft geen letterlijke exodus plaats gevonden. Er is geen rode zee geplitst. Dit verhaal van Moshe gaat totaal ergens anders over.
C :Het scheppingsverhaal in de Bijbel spreekt over spirituele schepping. In feite gaat de hele Torah hierover.

Ik heb dit al tig keer gepost en men blijft maar door en door met het letterlijk lezen. Men wilt gewoon lezen wat ze graag willen lezen.

Alléz zeg , ik ga mijne bedje opzoeken.
pi_133764881
De Torah / Bijbel is helemaal niet in strijd met de evolutie

:W
pi_133767915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 23:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh ja, zo kan ik ook wel alles recht praten. Wat van de geschreven teksten kan dan wel geloofd worden en wat niet?
Je kan geloven wat je wil geloven, maar het NT is een verzameling van 3*3*3 teksten alles wat onder andere minder populair was is weggelaten.
Het OT voor de katholieken zijn zo'n beetje alle heilige teksten van de Joden rond het jaar 0, protestanten hebben er minder omdat later alle oorspronkelijk Griekse teksten uit de Hebreeuwse bijbel zijn gegooid.
[ quote]
Ik ga gewoon net doen als Hans Teeuwen. "Oh ja? Staat het geschreven dat god bestaat? Ik heb hier anders een briefje, waarop geschreven staat dat hij niet bestaat!"
[/quote]
pi_133767934
quote:

[..]

Volgens mij is de bijbel geschreven door de duivel.
probeer het boek Job eens. Satan als een engel van God die mensen test op hun geloof, in dit geval Job waarmee satan alles mag doen behalve hem doden ^O^
quote:
Zo veel moord en doodslag, list en bedrog in zijn opdracht nog wel. Zo veel door god veroorzaakt lijden, dat kan alleen satanisch zijn. Of het is een god van pijn in plaats van een god van liefde.
pi_133768522
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 04:03 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

probeer het boek Job eens. Satan als een engel van God die mensen test op hun geloof, in dit geval Job waarmee satan alles mag doen behalve hem doden ^O^

[..]

Over letterlijk lezen gesproken :) Ik wist dat veel gelovigen dat doen , maar atheisten of ongelovigen doen niks anders

Ze klampen vast aan het letterlijk omschrijven van de Bijbel omdat ze niet zonder dat beeld kunnen, want dat beeld past bij hun in het straatje. Het objectief lezen ,proberen in te schatten waar deze verhalen over zouden kunnen gaan , rekening houdend met de tijd waarin zij geschreven zijn, of in iedergeval proberen het minder letterlijk te lezen lukt meestal niet bij vele gelovigen EN atheisten want dan klopt hun beeld niet meer en valt ie aan diggelen.

Je zit een patroon in alle topics van FOK!forum , ze blijven (gelovig of ongelovig allemaal 1 pot nat) zichzelf herhalen en de teksten graag letterlijk lezen.

Wat Mr 44 aanhaalt over het Boek Job en wat zijn bevindingen zijn is al jaren hetzelfde. Dag in dag uit. Laatste user die (uitgebreid) hierover sprak was Uitstekelbaars.

Dejavu's krijg ik als ik inlog op FOK!forum

Mensen willen/ kunnen hun horizon niet verbreden, ze blijven vast in hun eigen wereldje en denkbeeld.

Dus om maar weer eens de TT erbij te pakken
"Kun je Christelijk (gelovig )zijn en in de evolutie theorie geloven"

Nee want we zitten allemaal vast in hokjes en onze eigen denkbeeld. En omdat deze veilig is klampen we daaraan vast. Immers, zou je je eigen horizon gaan vergroten is 'eng' want j e beeld kan weleens kapot vallen.

Tevens wordt de letterlijke interpretatie van de Bijbel door de grote massa wel geaccepteerd. Wat overigens niet erg is (letterlijk boeken interpreteren). Sterker nog dit lijkt me verstandiger :)
pi_133769179
Als het niet letterlijk valt te lezen, wat grefo's wel doen, is het helemaal een zweverig "boek".
Bestaat er nog wel een god of moet je dat heel zweverig zien als jezelf en weet ik veel?
pi_133769267
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 10:21 schreef t4rt4rus het volgende:
Als het niet letterlijk valt te lezen, wat grefo's wel doen, is het helemaal een zweverig "boek".
Bestaat er nog wel een god of moet je dat heel zweverig zien als jezelf en weet ik veel?
Ah denk je dat het een geschiedkundig boek is?
  zaterdag 30 november 2013 @ 10:42:25 #294
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_133769404
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 08:54 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Over letterlijk lezen gesproken :) Ik wist dat veel gelovigen dat doen , maar atheisten of ongelovigen doen niks anders

Ze klampen vast aan het letterlijk omschrijven van de Bijbel omdat ze niet zonder dat beeld kunnen, want dat beeld past bij hun in het straatje. Het objectief lezen ,proberen in te schatten waar deze verhalen over zouden kunnen gaan , rekening houdend met de tijd waarin zij geschreven zijn, of in iedergeval proberen het minder letterlijk te lezen lukt meestal niet bij vele gelovigen EN atheisten want dan klopt hun beeld niet meer en valt ie aan diggelen.

Je zit een patroon in alle topics van FOK!forum , ze blijven (gelovig of ongelovig allemaal 1 pot nat) zichzelf herhalen en de teksten graag letterlijk lezen.

Wat Mr 44 aanhaalt over het Boek Job en wat zijn bevindingen zijn is al jaren hetzelfde. Dag in dag uit. Laatste user die (uitgebreid) hierover sprak was Uitstekelbaars.

Dejavu's krijg ik als ik inlog op FOK!forum

Mensen willen/ kunnen hun horizon niet verbreden, ze blijven vast in hun eigen wereldje en denkbeeld.

Dus om maar weer eens de TT erbij te pakken
"Kun je Christelijk (gelovig )zijn en in de evolutie theorie geloven"

Nee want we zitten allemaal vast in hokjes en onze eigen denkbeeld. En omdat deze veilig is klampen we daaraan vast. Immers, zou je je eigen horizon gaan vergroten is 'eng' want j e beeld kan weleens kapot vallen.

Tevens wordt de letterlijke interpretatie van de Bijbel door de grote massa wel geaccepteerd. Wat overigens niet erg is (letterlijk boeken interpreteren). Sterker nog dit lijkt me verstandiger :)
Ik snap je punt. Toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik neem de bijbel letterlijk in mijn posts voor zover de ander dat ook doet.

Een metaforische bijbel kan ik prima mee leven. Ik ben niet bekend met de oorspronkelijke bedoelingen van de schrijvers. Waar ik wel bekend mee ben zijn de interpretaties daarvan. En die zijn bij sommigen meer letterlijk dan metaforisch. Nou prima, dan speel ik het spelletje mee en betrek ik die teksten in de echte wereld alsof ze daar gebeurd zijn. En dan kijken we wat er van overblijft. Niet omdat ik dat vind maar omdat de ander daarvan overtuigd is.

Het verwarrende is natuurlijk dat veel gelovigen ook nog menen te weten welke teksten metaforisch zijn en welke letterlijk ( hoewel dat per persoon en per stroming natuurlijk weer verschilt ). Dan zijn de logische vervolgvragen: hoe weet je dat? en wat betekent dat?

Ga er maar vanuit dat iig bij mijn opmerkingen over de bijbel etc. het gebeurt onder het mom van: ''ok, stel dat je gelijk hebt, dat betekent dat.....''
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_133769409
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 10:29 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ah denk je dat het een geschiedkundig boek is?
Nee.

Allemaal onzin met wat dingen die wel kloppen, zoals elk fictief verhaal.
pi_133770356
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 10:42 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ik snap je punt. Toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Ik neem de bijbel letterlijk in mijn posts voor zover de ander dat ook doet.
Ja

quote:
Een metaforische bijbel kan ik prima mee leven. Ik ben niet bekend met de oorspronkelijke bedoelingen van de schrijvers. Waar ik wel bekend mee ben zijn de interpretaties daarvan. En die zijn bij sommigen meer letterlijk dan metaforisch. Nou prima, dan speel ik het spelletje mee en betrek ik die teksten in de echte wereld alsof ze daar gebeurd zijn. En dan kijken we wat er van overblijft. Niet omdat ik dat vind maar omdat de ander daarvan overtuigd is.
Maak van andermans problemen niet je eigen probleem van denk ik dan.

quote:
Het verwarrende is natuurlijk dat veel gelovigen ook nog menen te weten welke teksten metaforisch zijn en welke letterlijk ( hoewel dat per persoon en per stroming natuurlijk weer verschilt ). Dan zijn de logische vervolgvragen: hoe weet je dat? en wat betekent dat?
Niet alleen gelovigen claimen dat te weten. Ik zal je zeggen dat iedereen claimt te weten wat juist is. Ongeacht afkomst, welke religie je aanhangt (of juist niet). Iedereen heeft het fout. En met de tijd vallen sommige interpretaties weg, omdat andere interpretaties zuiverder zijn (datgene wat zuiver is blijft altijd over)

quote:
Ga er maar vanuit dat iig bij mijn opmerkingen over de bijbel etc. het gebeurt onder het mom van: ''ok, stel dat je gelijk hebt, dat betekent dat.....''
Wetenschappelijke benadering van de Torah (Bijbel) is leuk.

Geloof niks voor je het zelf onderzocht hebt
pi_133772051
De evolutie theorie en het creationisme hebben allebei sterke punten dus gaat het er misschien meer om waar men de voorkeur aan geeft. Het gaat er denk ik zelf vooral om of een God verantwoordelijk is voor de schepping of evolutie en hier zullen altijd wel verschillende denkbeelden over bestaan.
pi_133772335
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:04 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
De evolutie theorie en het creationisme hebben allebei sterke punten dus gaat het er misschien meer om waar men de voorkeur aan geeft.
Nee. :')
De evolutionaire biologie is een zeer uitgebreid wetenschappelijk vakgebied met een enorme berg aan empirisch onderzoek.

Creationisme is het krampachtig proberen vast te houden aan achterhaalde opvattingen op basis van allerhande drogredenen.

Het is een beetje als zeggen dat scheikunde en alchemie allebei hun sterke punten hebben.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 30 november 2013 @ 13:17:28 #299
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133772376
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:04 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
De evolutie theorie en het creationisme hebben allebei sterke punten dus gaat het er misschien meer om waar men de voorkeur aan geeft. Het gaat er denk ik zelf vooral om of een God verantwoordelijk is voor de schepping of evolutie en hier zullen altijd wel verschillende denkbeelden over bestaan.
Evolutie en creationisme zijn twee totaal verschillende dingen, de ene (evolutie) is een wetenschappelijke theorie die de diversiteit van biologisch leven verklaard. Wat de ander (creationisme) is weet ik niet zo goed, maar het is alles behalve wetenschappelijk.

Wat inderdaad een misvatting is wat onder creationisme vaak voorkomt is dat de evolutietheorie gaat over de schepping en dat is niet het geval.

De voorkeur waar het omgaat is niets minder dan, accepteer je de wetenschap als methode om de wereld om ons heen te begrijpen (evolutietheorie) of accepteer je dat niet (creationisme). :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_133772591
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee. :')
De evolutionaire biologie is een zeer uitgebreid wetenschappelijk vakgebied met een enorme berg aan empirisch onderzoek.

Creationisme is het krampachtig proberen vast te houden aan achterhaalde opvattingen op basis van allerhande drogredenen.

Het is een beetje als zeggen dat scheikunde en alchemie allebei hun sterke punten hebben.
Kan maar de evolutie theorie word ook veel meer gefinancierd, wrs omdat mensen dit graag willen en het andere niet. Evolutionisten kunnen dus ook krampachtig vasthouden aan hun opvattingen als je het op die manier wil bekijken, dat is een beetje kortzichtig. Sommige punten van de evolutie theorie zijn nou eenmaal niet bewezen dus ik wacht het persoonlijk gewoon af tot er misschien meer informatie is. Ik zou mijn opvattingen er in ieder geval niet van laten afhangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')