Zou kunnen, maar dan hebben we het niet meer over een schepping van 6 dagen zo'n 6000 jaar geleden...quote:Op donderdag 14 november 2013 16:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
en wat als ik zeg dat God buiten ruimte en tijd staat?
aangezien er in de bijbel staat dat voor God 1 dag als duizend jaar is en duizend jaar als 1 dag, zou hij toch boven de ruimte en tijd moeten staan?
De Kerk zoals de katholieke, anglicaanse en een zooitje andere grote kerken accepteren de evolutietheorie en de big bangquote:Op donderdag 14 november 2013 17:54 schreef Skillsy het volgende:
Dus conclusie: wij allen denken (nog steeds) in hokjes
-Christenen willen/kunnen (weigeren?) niet de evolutietheorie accepteren omdat het 'niet kan' volgens de kerk of één of ander geloofsgemeenschap ,of aan hand van de Bijbel. Evolutietheorie en geloven in een god rijmt niet in hun denkwereld /dogma
- atheïsten / niet gelovigen vinden dat Christenen niet gelovig kunnen zijn EN in de evolutietheorie want, de kerk en andere geloofsgemeenschappen en de Bijbel vertellen een ander verhaaltje. Dit rijmt niet met hun dogma
Weet ik, al is dit ook recent. Het hek is van de dam , de schapen mogen de goede herder volgen.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De Kerk zoals de katholieke, anglicaanse en een zooitje andere grote kerken accepteren de evolutietheorie en de big bang
Evenzo zullen er ook wetenschappers zijn die niet in de evolutietheorie geloven.quote:Op donderdag 14 november 2013 19:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De Kerk zoals de katholieke, anglicaanse en een zooitje andere grote kerken accepteren de evolutietheorie en de big bang
Zolang die wetenschappers niet in een vakgebied zitten wat verwant is aan de evolutietheorie zegt dat vrij weinig en zelfs dan als ze niet de evolutietheorie aanhangen betekend dat nog niet dat creationisme juist is (daar is namelijk totaal geen bewijs voor.)quote:Op donderdag 14 november 2013 19:50 schreef Vjenne12345 het volgende:
[..]
Evenzo zullen er ook wetenschappers zijn die niet in de evolutietheorie geloven.
Dat is een loze kreet die niet uit de bijbel komt. Dus waar vandaan dan?quote:Op donderdag 14 november 2013 16:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Nou, zien, zien.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:35 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
We kunnen zien dat het heelal momenteel nog steeds aan het uitzetten is en dat het zelfs versneld aan het uitzetten is. Dat klinkt ongeloofwaardig maar het is simpelweg wat er gebeurd.
We kunnen het moment zien waarop het heelal koud genoeg werd dat atoomkernen en elektronen samen konden gaan.
Dankzij spectroscopen kunnen we het uitgezonden licht van deze materie analyseren en bepalen welke elementen er waren gevormd, eerder was al berekend uit welke elementen het vroegste universum zou moeten bestaan. Deze 2 gegevens komen overeen
We kunnen zien waar donkere materie de ruimtetijd zichtbaar verbuigt.
[ afbeelding ]
Feit is dat we is dat we in een miljarden jaar oud heelal leven en informatie zien die miljarden jaren nodig had om hier te kunnen komen.
licht bestaat uit fotonen die verschillende golflengtes hebben. Ieder soort atoom zend bij verhitting een unieke golflengte uit en die golflengtes kan je vaststellen met spectroscoop.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik weet niet wat voor lens er gebruikt wordt op die spectroscopen?
maar als het een vis-eye lens is bijvoorbeeld, zou dat aardige vertekeningen op leveren.
Dat iets zou 'hoeven' is in de eerste instantie al een menselijke emotie. Het had niet 'gehoeven' nee. Het had ook niet wel 'gehoeven'.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:27 schreef Paapienarwal het volgende:
Maar als je Atheïst bent en in de evolutietheorie gelooft.
Dan beschouw je de mens toch gewoon als evolutionaire toevalligheid, die er net niet had hoeven zijn.
Die menselijke emotie maakt hier niet uit. Ik stel alleen dat als je Atheïst bent & in de evolutietheorie gelooft, dan ben je dus van mening dat de mens louter een evolutionaire toevalligheid is, die er evengoed niet had hoeven bestaan.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:29 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat iets zou 'hoeven' is in de eerste instantie al een menselijke emotie. Het had niet 'gehoeven' nee. Het had ook niet wel 'gehoeven'.
Daar is weinig toevalligs aan, in zekere zin.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:35 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Die menselijke emotie maakt hier niet uit. Ik stel alleen dat als je Atheïst bent & in de evolutietheorie gelooft, dan ben je dus van mening dat de mens louter een evolutionaire toevalligheid is
Dan maakt die eerdergenoemde menselijke constructie van 'hoeven' dus wel uitquote:, die er evengoed niet had hoeven bestaan.
Nee, maar stel dat:quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:35 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Die menselijke emotie maakt hier niet uit. Ik stel alleen dat als je Atheïst bent & in de evolutietheorie gelooft, dan ben je dus van mening dat de mens louter een evolutionaire toevalligheid is, die er evengoed niet had hoeven bestaan.
Dat vind ik een prima omschrijving voor de menselijke fantasie.quote:Op donderdag 14 november 2013 16:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Olifanten houden het landschap open omdat ze veel bomen opeten / ontwortelen. Ook zijn ze met hun trage spijsvertering en lange reizen cruciaal voor het verspreiden en ontkiemen van zaden. Zonder olifanten was er misschien wel helemaal geen landschap ontstaan waar de mensachtige homo sapiens zich kon ontwikkelen.... Dit is slechts een gedachte, maar zeker is wel dat veel andere diersoorten en planten op dit moment van de olifant afhankelijk zijn.quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:33 schreef RobbieRonald het volgende:
Natuurlijke selectie valt niet onder "louter toeval". Het is geen toeval dat de beter aangepaste levensvormen ook grotere overlevingskansen hebben.
Je kunt trouwens van alles wel zeggen dat het niet had gehoeven. Waarom zijn er olifanten? Die hadden we niet gemist als ze er niet waren.
Natuurlijk bied de olifant ruimte voor andere levensvormen en allicht ook de mens. Echter hadden we ze ook vanzelfsprekend niet gemist als ze er nooit waren. Dit is van toepassing op alle diersoorten, trouwens. Ook op de mens zelf.quote:Op vrijdag 22 november 2013 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dit is slechts een gedachte, maar zeker is wel dat veel andere diersoorten en planten op dit moment van de olifant afhankelijk zijn.
Oké, misschien een slecht gekozen voorbeeldquote:Op vrijdag 22 november 2013 19:07 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Olifanten houden het landschap open omdat ze veel bomen opeten / ontwortelen. Ook zijn ze met hun trage spijsvertering en lange reizen cruciaal voor het verspreiden en ontkiemen van zaden. Zonder olifanten was er misschien wel helemaal geen landschap ontstaan waar de mensachtige homo sapiens zich kon ontwikkelen.... Dit is slechts een gedachte, maar zeker is wel dat veel andere diersoorten en planten op dit moment van de olifant afhankelijk zijn.
en het punt is?quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:27 schreef Paapienarwal het volgende:
Maar als je Atheïst bent en in de evolutietheorie gelooft.
Dan beschouw je de mens toch gewoon als evolutionaire toevalligheid, die er net niet had hoeven zijn.
Het ontgaat me wat dat nu precies met atheisme te maken heeft. Er zijn ook heel wat gelovigen die in de evolutietheorie geloven. (Let op: dit zijn twee verschillende vormen van geloof.)quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:35 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Die menselijke emotie maakt hier niet uit. Ik stel alleen dat als je Atheïst bent & in de evolutietheorie gelooft, dan ben je dus van mening dat de mens louter een evolutionaire toevalligheid is, die er evengoed niet had hoeven bestaan.
Volgens mij raakt het juist de kern, gelovigen (willen) geloven 'uitverkoren' te zijn, atheïsten zijn wat meer bescheiden in de meeste gevallen. M.a.w. gelovigen kunnen niet accepteren dat zij het resultaat van 'toeval' zijn. 'Toeval' tussen haakjes omdat het niet per se toeval hoeft te zijn, dat is echter geen enkele indicatie voor het bestaan van een godswezen en al helemaal niet de daaruit volgende leefregels. Dus zoals jij en Mr. 44 al schrijven, er wordt geen punt gemaakt, maar dat is dan wel vanuit atheïstische perspectief.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:07 schreef Molurus het volgende:
Het ontgaat me wat dat nu precies met atheisme te maken heeft. Er zijn ook heel wat gelovigen die in de evolutietheorie geloven. (Let op: dit zijn twee verschillende vormen van geloof.)
De denkfout, denk ik, is de veronderstelling dat atheisme een standpunt is ten aanzien van de oorzaken van ofwel het universum ofwel het proces "evolutie".quote:Op vrijdag 22 november 2013 23:27 schreef highender het volgende:
[..]
Volgens mij raakt het juist de kern, gelovigen (willen) geloven 'uitverkoren' te zijn, atheïsten zijn wat meer bescheiden in de meeste gevallen. M.a.w. gelovigen kunnen niet accepteren dat zij het resultaat van 'toeval' zijn. 'Toeval' tussen haakjes omdat het niet per se toeval hoeft te zijn, dat is echter geen enkele indicatie voor het bestaan van een godswezen en al helemaal niet de daaruit volgende leefregels. Dus zoals jij en Mr. 44 al schrijven, er wordt geen punt gemaakt, maar dat is dan wel vanuit atheïstische perspectief.
Ik begreep wel wat je bedoelde, maar ik kon het niet laten om over olifanten te gaan praten, het zijn mijn favoriete dieren.quote:Op vrijdag 22 november 2013 19:27 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Oké, misschien een slecht gekozen voorbeeld
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat we in onze natuur de soorten die nooit ontstaan zijn ook niet missen. Wanneer de evolutie van de mens in het verre verleden een andere wending had aangenomen, dan zouden de intelligente vormen die daar uit voortkwamen zich hetzelfde afvragen.
Uiteraard, maar die gedachtegang kan ik me enigszins nog wel voorstellen, zuiver omdat men graag een antwoord heeft (wensdenken), het inherente gevolg van bewustzijn.quote:Op vrijdag 22 november 2013 23:36 schreef Molurus het volgende:
De denkfout, denk ik, is de veronderstelling dat atheisme een standpunt is ten aanzien van de oorzaken van ofwel het universum ofwel het proces "evolutie".
Nouquote:Mensen die de evolutietheorie aanvaarden, gelovig of niet, zien evolutie als een proces waarin toenemende complexiteit en een verscheidenheid aan soorten voortkomen uit natuurlijke selectie. Daarmee is niets gezegd over de oorsprong van evolutie.
Deïsme is goed mee te leven, daar kunnen per definitie geen leefregels uit volgen. Ontkennen van de wetenschap daarentegen moet wat mij betreft zoveel mogelijk bestreden worden, het is gvd het enige dat we 'hebben'.quote:Gelovigen hebben allerlei manieren om vol te houden dat wij uitverkoren zijn. En die varieren van een ontkenning van de wetenschap via theistische evolutie tot varianten die sterk neigen naar puur deisme.
Eens voor wat betreft de definitie, edoch kan je stellen dat een atheïst in elk geval de oorsprong van evolutie vanuit een godswezen ontkent. Dit is m.i. uitermate relevant vanwege de daaruit volgende leefregels.quote:Hoe dan ook... atheisme impliceert geen enkel standpunt ten aanzien van de oorsprong van evolutie.
Olifantenquote:Op zaterdag 23 november 2013 00:03 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik begreep wel wat je bedoelde, maar ik kon het niet laten om over olifanten te gaan praten, het zijn mijn favoriete dieren.
Ja en? Dat had zomaar niet gehoeven.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:35 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Hoezo? De leefregels vanuit een geloof in god zijn grotendeels gelijk aan de leefregels vanuit humanistische motieven. De 10 geboden gelden, minus de eerste 3, gewoon ook in vrijwel elke maatschappij: niet stelen, niet doden, je ouders respecteren, de vrouw/man van je buurman niet pakken etc.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:24 schreef highender het volgende:
Eens voor wat betreft de definitie, edoch kan je stellen dat een atheïst in elk geval de oorsprong van evolutie vanuit een godswezen ontkent. Dit is m.i. uitermate relevant vanwege de daaruit volgende leefregels.
Virtueel uitvechten en diegene die wint heeft de evolutie wedstrijd gewonnen. En dan om de 10 jaar, totdat uiteindelijk de miljardairs legers van robots maken en dan uiteindelijk 1 iemand die wint. En die schiet dan mensen in de maatschappij af bij het overtreden van regels, wat dan meteen viral kan gaan via twitter of facebook of het Christelijk ondergrondse.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja en? Dat had zomaar niet gehoeven.
Maar de mens bestaat wel. Dat is een feit. Dus wat nu?
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe een goddelijke oorsprong op zich relevant is voor leefregels. Daar volgen helemaal geen leefregels uit.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:24 schreef highender het volgende:
[..]
Eens voor wat betreft de definitie, edoch kan je stellen dat een atheïst in elk geval de oorsprong van evolutie vanuit een godswezen ontkent. Dit is m.i. uitermate relevant vanwege de daaruit volgende leefregels.
Ik ook niet Molurus, maar zo wordt het wel vaak verkocht, de afstand van deïsme naar theïsme is oneindig groot (en dan nog de juiste Theo, Thea of Thei), toch maken gelovigen deze sprong vaak, zonder enige verantwoorde inspanning. Laat ik het anders stellen, de welbekende discussies gaan nauwelijks (en inhoudelijk nooit) over die sprong, ook voor een gelovige is die stap een brug te ver. Toch ontkent men het bestaan van die brug blijkbaar en neemt men de 'leefregels' gewoon als waar aanquote:Op zaterdag 23 november 2013 01:50 schreef Molurus het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe een goddelijke oorsprong op zich relevant is voor leefregels. Daar volgen helemaal geen leefregels uit.
Pas als je een zeer specifiek godsbeeld voor waar aanneemt heb je het eventueel over leefregels. Maar die volgen zeker niet direct uit het antwoord op de vraag 'is het leven door een god geschapen'.
Het gaat er toch om hoe ze tot stand komen? Je zou eruit kunnen afleiden dat beide uit eigenbelang zijn ontstaan, het verschil zit hem in de mogelijkheid tot ontwikkeling. Dan kan je vervolgens weer stellen dat 'ontwikkeling' niet absoluut goed dan wel slecht is, wanneer je om je heen kijkt (enz.) kunnen we niet anders, verandering is immers leven.quote:Op zaterdag 23 november 2013 01:00 schreef Kees22 het volgende:
Hoezo? De leefregels vanuit een geloof in god zijn grotendeels gelijk aan de leefregels vanuit humanistische motieven. De 10 geboden gelden, minus de eerste 3, gewoon ook in vrijwel elke maatschappij: niet stelen, niet doden, je ouders respecteren, de vrouw/man van je buurman niet pakken etc.
Ik ging even uit van het godsbeeld dat in het westen dominant is, dat van de christelijke of islamitische god. Molurus trok dat breder en zijn stelling omvat bijvoorbeeld ook de Azteekse, Germaanse, Griekse, Romeinse of Carthaagse goden, waarvan er sommige bloederige en wrede offers eisen. Of Zarathoestra, het Hindoeïsme of wat voor natuurgodsdiensten dan ook.quote:Eens voor wat betreft de definitie, edoch kan je stellen dat een atheïst in elk geval de oorsprong van evolutie vanuit een godswezen ontkent. Dit is m.i. uitermate relevant vanwege de daaruit volgende leefregels.
Niet in God geloven is iets compleet anders dan geloven dat er geen god is.quote:Op maandag 25 november 2013 11:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar ja, atheïsme is ook een geloof eigenlijk.
Want atheïsten geloven dat er geen God is.
of niet, of een andere god, misschien is er een verzameling goden of een deïstische god. Er is een enorme verzameling aan mogelijkheden waarin ik niet geloof maar die eventueel zouden kunnen bestaan.quote:Op maandag 25 november 2013 11:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
als je zegt dat je niet in God geloofd, geef je dus toe dat hij er wel is,
Noch in een andere god.quote:alleen je gelooft niet in hem.
Je geeft toe dat het een concept is dat mensen hebben gedefinieerd. Hetzelfde geldt voor Sinterklaas en de kerstman.quote:Op maandag 25 november 2013 11:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
als je zegt dat je niet in God geloofd, geef je dus toe dat hij er wel is, alleen je gelooft niet in hem.
Hoezo is het nu in een keer een concept?quote:Op maandag 25 november 2013 12:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je geeft toe dat het een concept is dat mensen hebben gedefinieerd. Hetzelfde geldt voor Sinterklaas en de kerstman.
Het lijkt me niet zo relevant waar jij het over hebt.quote:Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoezo is het nu in een keer een concept?
Ik heb het toch nergens over een concept of wel?
Met name gelovigen halen 'het concept god' en 'een feitelijke god' met regelmaat door elkaar. Ze gebruiken die twee door elkaar alsof het over hetzelfde gaat.quote:Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoezo is het nu in een keer een concept?
Ik heb het toch nergens over een concept of wel?
quote:Op maandag 25 november 2013 11:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar ja, atheïsme is ook een geloof eigenlijk.
Want atheïsten geloven dat er geen God is.
quote:Op maandag 25 november 2013 14:39 schreef RobbieRonald het volgende:
Als je zegt dat je niet in smurfen geloofd, geef je dus toe dat ze er wel zijn, alleen je gelooft niet in ze.
Dat is niet zo relevant. In abstracte, filosofische zin kun je nooit het niet-bestaan van iets bewijzen. Dat er toevallig iemand eens een bepaald concept bedacht heeft, staat in abstracte zin los van de vraag of iets wel of niet bestaat. Wie zegt dat Peyo niet onbewust "Smurfelijk geïnspireerd" is?quote:Op maandag 25 november 2013 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar van de smurfen kun je aantonen dat die echt bedacht is, omdat er 1 persoon begonnen is met het maken van stripboeken o.i.d. van het concept smurfen en voor dat hij/ zij er mee kwam Bestond die hele naam niet dat is dus wel bewijs, zelfde geld voor harry potter iedereen weet dat Joanne Rowling die boeken geschreven heeft en dat het op fictie gebaseerd is.
Maar van God kun je niet zeggen dat het door 1 iemand ooit bedacht zou zijn, daar is geen bewijs van.
Klopt. Het zijn een heleboel mensen die flink wat verzonnen hebben. Dat valt terug te zien in de verschillende vormen van schrijven die gebruikt zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar van God kun je niet zeggen dat het door 1 iemand ooit bedacht zou zijn, daar is geen bewijs van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |