Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.EDIT: Gloeiende topictitelnummer klopt niet.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Om als logistiek-planner bij NS maar even te reageren op de discussie over de 5100/15100 en dienstregeling rondom oa Breda Prinsenbeek: de treinseries worden beter verdeeld over het uur/dag, en daarmee verandert de treinnummering.
Antwoorden zoals hier genoemd raken kant noch wal en dat zegt helaas iets over het (soms) gebrek aan kennis en informatie bij afdeling als voorlichting, communicatie en reisinfo. Als NS'er schaam ik me daar ook voor...
Ik ben (erg genoeg) al blij als reisinfo het voor elkaar krijgt om een informatiescherm op een station werkend te krijgen. Laat ik het daar maar bij laten.
Ook zag ik net een opmerking over het verdwijnen van de treinen van 00.09 en 00.39 maandag t/m donderdag, dat komt inderdaad door onderhoudsvensters.
Wat zijn onderhoudsvensters eigenlijk voor iets? Ik heb die trein namelijk nog wel eens nodig.
Een periode waarin er op een bepaald baanvak geen treinen rijden zodat er onderhoud gepleegd kan worden. "Vroeger" was het voldoende als dat betrekking had op 1 spoor (met het nevenspoor nog in dienst), vanaf 2014 is dat niet meer toegestaan en moeten beide sporen buiten dienst.
ruimtes in de tijd die nodig zijn voor onderhoud aan het spoor.
In België werkvensters genoemd, in Frankrijk "blancs travaux".
De Belgen en de Fransen hebben de neiging om die dingen midden op de dag te plannen. Erg leuk als je dat als spotter niet weet en je 2 uur voor Jan Lul langs een LGV staat.
In België werkvensters genoemd, in Frankrijk "blancs traveaux".
De Belgen en de Fransen hebben de neiging om die dingen midden op de dag te plannen. Erg leuk als je dat als spotter niet weet en je 2 uur voor Jan Lul langs een LGV staat.
In Nederland heet het officieel ook een TVP -> TreinVrijePeriode.
ruimtes in de tijd die nodig zijn voor onderhoud aan het spoor.
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan?
Er moet met enige regelmaat onderhoud worden gepleegd aan het spoor, er zijn nogal wat systemen die onderhoud vereisen. Ook moet het spoor worden geïnspecteerd (slijtage spoorstaven, dikte rijdraad, controle seinen, werking ATB) en zijn er nog verschillende andere dingen die moeten gebeuren.
quote:
Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
De nationale hindernisbaan. Gegarandeerd ieder weekend feest.
quote:
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Moet je hier eens komen tijdens een sneeuwstorm, is niet bij te houden
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
In het weekend worden andere werkzaamheden uitgevoerd dan in de nacht. In de doordeweekse nacht gaat het voornamelijk om het in conditie houden van de infra en zorgen dat de dagelijkse gang van zaken doorgang kan vinden. In het weekend worden voornamelijk grote vernieuwingen of aanpassingen gedaan. Hier is meer tijd voor nodig dan beschikbaar is in een doordeweekse nacht. Daarbij kan in een weekend ook veel meer uitgevoerd worden dan doordeweeks.
quote:
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Maar is dat een excuus om de altijd erg drukke halfuursdienst tussen Den Haag en Dordrecht naar een uursdienst om te zetten, en Breda Prinsenbeek niet meer te bedienen?
Zou dat niet met onderhoudsvensters te maken hebben ook?
Zeker, nu er blijkbaar nieuwe regeltjes zijn voor wat betreft het rijden op de sporen naast het spoor waar er onderhoud wordt gepleegd. Dat mag met ingang van 2014 niet meer, waardoor NS ervoor kiest om bepaalde ritten (met name laatste (twee) rit(ten)) worden geschrapt in de nieuwe dienstregeling, hiervoor komt er dan ook geen vervangend vervoer.
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
Klopt. Het Nederlandse spoor wordt namelijk bestierd door een aantal volstrekt incapabele organisaties als daar zijn NS en Prorail. Daarnaast zijn de rails blijkbaar van papier-maché Pech joh
Op dinsdag 3 december 2013 18:48 schreef ReisT het volgende: Op sommige trajecten, Flevolijn bijv, zijn er wel vervangende bussen gepland ipv de laatste treinen.
Ik ga er wel een beetje van uit dat de een- na laatste verbinding naar Enkhuizen die nu vervalt ook verbust gaat worden.
Maargoed, de treindienst van de Flevolijn stopt eigenlijk nooit. Tussen de laatste trein en de eerste trein daar (en dat is maar een gat van 4 uur ofzo) rijden er ook nog personeelstreinen. Het rijden van bussen is stiekem ook een beetje om het personeel van NS zelf nog thuis te kunnen krijgen.
Op dinsdag 3 december 2013 18:48 schreef ReisT het volgende: Op sommige trajecten, Flevolijn bijv, zijn er wel vervangende bussen gepland ipv de laatste treinen.
en toch is dat vervoer wel degelijk nodig, omdat je in bepaalde gebieden makkelijker aan personeel kunt komen dan in andere
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
Donderdag en vrijdag puinhoop op het spoor. Laat ik net donderdag rangeerdienst hebben, dat zal wel weer flink uitlopen of juist gelijk klaar omdat niets meer rijdt. Vrijdag rijdende dienst. Ben benieuwd.
[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2013 19:15:14 ]
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
Klopt, is bij ons ook zo. Ik woon op 10 minuten lopen van het station dus dat zit wel goed. Ligt wel in de lijn der verwachting dat ik voor de zomervakantie ben verhuist, dus ik heb de 1e factuur al mogen ontvangen van de rijschool. Rijbewijs was er nooit van gekomen hier, maar eindelijk de stap gemaakt
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
klopt, maar als je iets collectiefs kunt regelen is dat ook wat waard
Komt een pittige storm aan. Zeer zware windstoten, de voorspellingen zijn nog heftiger dan die storm eind oktober. Of dat uiteindelijk zo is, zien we op de dag zelf, maar reken er maar op dat er een aangepaste dienstregeling komt. Schijnt ook een enorme bak regen en zelfs sneeuw te gaan vallen. Noord Duitsland heeft zelfs code paars afgegeven. Dat is orkaankracht en gevaar ivm dijkdoorbraken door springtij.
Groningen waar ik woon krijgt een beste laag te voorduren.
Ik neem ook zeker mijn veiligheidshelm mee bij mijn rangeerdienst. Ook al is het niet eens verplicht bij ons. Met al die bomen en takken overal neem ik geen risico.
Ik ben benieuwd Zeker geen doemdenker hier, of juist extreem weer willen zien. Maar ben benieuwd wat de spoorwegen doen. Morgen zal er wel een smsje de deur uit gaan denk ik.
Werkzaamheden Schiphol Geen treinen: -Amsterdam C-Schiphol, -Schiphol-Leiden, -Schiphol-Diemen Zuid, -Schiphol-Zaandam)
Gevolgen: • Intercity Groningen-Lelystad-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven Almere Centrum-Schiphol.Het ene deel rijdt na Almere Centrum extra door naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Utrecht C, het andere deel (Den Haag C-Schiphol) stopt extra te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp. • Fyra Amsterdam C-Breda is opgeheven Schiphol-Amsterdam C en rijdt 1x per uur (en toeslagvrij) • Intercity Schiphol-Amersfoort-Amersfoort Schothorst/Enschede is opgeheven. • Intercity Den Haag C-Amersfoort-Enschede rijdt 2x per uur (om de vervallen IC Den Haag-Schothorst en de IC Schiphol-Enschede te vervangen) • Intercity Den Haag C-Haarlem-Amsterdam C rijdt na Leiden door naar Schiphol ipv Haarlem-Amsterdam C. Stopt oook te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp. • Intercity Vlissingen-Schiphol-Amsterdam-Lelystad rijdt na Leiden door naar Haarlem-Amsterdam C en stopt extra te Heemstede=Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en in een richting in Weesp. • Intercity Nijmegen-Den Helder stopt om de vervallen IC Schiphol-Heerlen te vervangen extra te Amsterdam Bijlmer ArenA. • Intercity Schiphol-Heerlen is opgeheven Schiphol-Den Bosch. • Intercity Schiphol-Nijmegen is opgeheven tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena en tussen Utrecht en Drieberen=Zeist (zie werkzaamheden hieronder). Tussen Amsterdam Bijlmer Arena en Utrecht rijdt een vervangende IC afkomstig van Almere/Lelystad/Groningen/Leeuwarden. • Sprinter Almere Oostvaarders-Duivendrecht-Hoofddorp is opgeheven Diemen Zuid-Hoofddorp en rijdt na Diemen Zuid door naar Amsterdam Bijlmer Arena en door als sprinter naar Utrecht. (Resultaat: Sprinter Utrecht-Almere Oostvaarders via Diemen Zuid) • Sprinter Utrecht-Hilversum-Leiden is opgeheven Diemen Zuid-Leiden en rijdt na Diemen Zuid extra door naar Amsterdam Bijlmer Arena (en keert aldaar) • Thalys rijdt om via Gouda, zonder stop. • Intercity Den Haag C-Amersfoort Schothorst is opgeheven. Wordt vervangen door de 2x per uur rijdende IC Den Haag C-Enschede. • Intercity Leeuwarden-Lelystad-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven Almere Centrum-Schiphol. Het ene deel rijdt na Almere Centrum extra door naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Utrecht C, het andere deel (Den Haag C-Schiphol) stopt extra te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp.
Utrecht-Den Bosch/Driebergen=Zeist • Internationaal: ICE's gaan via Arnhem-Den Bosch en enkele door naar Amsterdam. Nachttreinen rijden via Venlo. • Intercity Den Helder-Nijmegen is opgeheven Utrecht-Driebergen. Het deel tussen Utrecht en Den Helder stopt extra te Amsterdam Bijlmer ArenA, het andere deel rijdt alleen VAN Nijmegen NAAR Driebergen. • Intercity Schiphol-Nijmegen is opgeheven Utrecht-Driebergen. Tussen Schiphol en Utrecht zie boven, Het andere deel, tussen Driebergen en Nijmegen, rijdt alleen VAN Driebergen NAAR Nijmegen. • Sprinter Rhenen-Breukelen is opgeheven Driebergen-Utrecht. Het deel tussen UTrecht-Breukelen rijdt na Breukelen verder naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Diemen Zuid-Almere Oostvaarders. Het andere deel rijdt tussen Driebergen en Rhenen. • Sprinter Ede=Wageningen-Arnhem rijdt 2x per uur. • Sprinter Breukelen-Utrecht is opgeheven.
Hoorn=Enkhuizen • Intercity Enkhuizen-Amersfoort(-Deventer) is opgeheven tussen Hoorn=Kersenboogerd en Enkhuizen.
Zutphen-Winterswijk (alleen Zondag) • ARRIVA Stoptrein Zutphen-Winterswijk is op zondag opgeheven.
Spaanse treinmachinisten mogen tijdens hun werk niet meer mobiel bellen. Aanleiding voor de maatregel is de ramp afgelopen juli met een hogesnelheidstrein bij Santiago de Compostella. Een uitzondering wordt gemaakt voor noodsituaties.
De Spaanse minister van Openbare Werken Pastor kondigde verder aan dat alle Spaanse treinen een zwarte doos krijgen, zodat bij een ongeluk makkelijker de oorzaak kan worden achterhaald.
Fataal De treinramp bij Santiago kostte 79 passagiers het leven. Zo'n 170 mensen raakten gewond.
De machinist heeft bekend dat hij vlak voor het ongeluk met een collega zat te bellen. Daardoor had hij niet in de gaten dat hij veel te hard reed.
Hij zal zich voor een rechtbank moeten verantwoorden. De aanklacht tegen hem moet nog worden ingediend.
Op dinsdag 3 december 2013 19:56 schreef Straatcommando. het volgende: Wat klinkt zo'n ICE toch baas als 'ie optrekt. Als hier een rood sein staat (richting duitsland) stopt 'ie recht voor mijn raam.
Op dinsdag 3 december 2013 19:56 schreef Straatcommando. het volgende: Wat klinkt zo'n ICE toch baas als 'ie optrekt. Als hier een rood sein staat (richting duitsland) stopt 'ie recht voor mijn raam.
Op dinsdag 3 december 2013 19:36 schreef Monopoly het volgende: Ik neem ook zeker mijn veiligheidshelm mee bij mijn rangeerdienst. Ook al is het niet eens verplicht bij ons. Met al die bomen en takken overal neem ik geen risico.
Tip van de meester: Een veiligheidshelm kon weleens onvoldoende zijn tegen een omvallende boom
Komt een pittige storm aan. Zeer zware windstoten, de voorspellingen zijn nog heftiger dan die storm eind oktober. Of dat uiteindelijk zo is, zien we op de dag zelf, maar reken er maar op dat er een aangepaste dienstregeling komt. Schijnt ook een enorme bak regen en zelfs sneeuw te gaan vallen. Noord Duitsland heeft zelfs code paars afgegeven. Dat is orkaankracht en gevaar ivm dijkdoorbraken door springtij.
Groningen waar ik woon krijgt een beste laag te voorduren.
Oh boy. Vrijdag maar niet fietsen naar werk denk ik
Vrijdag wordt het ook veel kouder, en dan is er een aardige kans op sneeuw die blijft liggen en gladheid. Ik moet na werk vrijdag naar Ede toe vanuit Groningen. Gaat spannend worden
Dat niemand hier iets over gepost heeft. Vandaag weer een sloot aan ERTMS uitrol documenten: Railmap ERTMS 2.0 En diverse bijlagen. Alles rijksoverheid.nl
Gefaseerde invoering vanaf 2016. Whoop! Level drie zou een mogelijke keuze kunnen zijn, we gaan eindelijk pionieren in Nederland. Hup overheid!
Op dinsdag 3 december 2013 20:33 schreef Monopoly het volgende: Vrijdag wordt het ook veel kouder, en dan is er een aardige kans op sneeuw die blijft liggen en gladheid. Ik moet na werk vrijdag naar Ede toe vanuit Groningen. Gaat spannend worden
Beter even niet . Vast zitten op Driebergen-Zeist is imo geen pretje
Op dinsdag 3 december 2013 23:24 schreef James1988 het volgende: Er zitten geen computers in die je kunt resetten, als in een Mat '64 iets de geest geeft houdt het zo goed als op.
Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel. Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk
Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
De beste man heeft toch geen last van uitdunning dus wat kan het hem verrekken
En de vorige storm slechts 10 minuten vertraging ongeveer. Maar euh, ik denk dat de storm wel mee zal vallen. En ach, mijn schutting ligt nog steeds om van de vorige keer.
Op dinsdag 3 december 2013 23:24 schreef James1988 het volgende: Er zitten geen computers in die je kunt resetten, als in een Mat '64 iets de geest geeft houdt het zo goed als op.
Ja daaaag Machinisten werden vroeger opgeleid als halve storingsmonteurs Dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt is gewoon raar.
Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel. Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk
Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Deuren in de storing bij een mat '64 is een leuke. Je trekt dan een grote kast open waarin allemaal stokoude techniek zit verwerkt en ook nog een setje antieke gereedschappen liggen. Vervolgens trek je de kast van de betreffende deur open en zet je een knopke om waardoor deze niet meer te bedienen is (zowel door reizigers of centraal). Tot slot moet je met een soort koevoet die je uit die kast met gereedschappen haalt de deur vergrendelen door een bepaalde stang met veel kracht te forceren
Voor alle andere storingen (die niet zijn op te lossen met behulp van de materieelgids => MBN
Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel. Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk
Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Ja daaaag Machinisten werden vroeger opgeleid als halve storingsmonteurs Dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt is gewoon raar.
Klopt, is een kostenbesparingsmaatregel. Vroeger was het gebruikelijker dat een machinist alle ins and outs van z'n materieel wist om zo kleine defecten te kunnen fixen, nu is het heel snel "Bel maar een storingsmonteur".
Op zich niet zo gek, want er zit veel elektronica aan boord waarvoor je tegenwoordig allerlei (dure) opleidingen gedaan moet hebben voordat je eraan mag zitten. De meeste treinen hebben een uitgebreid diagnosesysteem zodat een servicemonteur veel doelgerichter kan repareren.
Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel. Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk
Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Boot die petfles-op-wielen van je niet van SSD gewoon dan?
Op dinsdag 3 december 2013 23:32 schreef James1988 het volgende: Klopt, is een kostenbesparingsmaatregel. Vroeger was het gebruikelijker dat een machinist alle ins and outs van z'n materieel wist om zo kleine defecten te kunnen fixen, nu is het heel snel "Bel maar een storingsmonteur".
Op zich niet zo gek, want er zit veel elektronica aan boord waarvoor je tegenwoordig allerlei (dure) opleidingen gedaan moet hebben voordat je eraan mag zitten. De meeste treinen hebben een uitgebreid diagnosesysteem zodat een servicemonteur veel doelgerichter kan repareren.
Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt
Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt
Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Klopt maar er zitten ook een aantal dingen daar die hoogspanning met zich mee brengen en -in ieder geval bij ons- wordt er vanaf dag 1 al op gehamerd dat je bij hoogspanning ver uit de buurt moet blijven. Werk je aan een installatie die meer dan 50 volt wisselspanning voert dan moet er bijvoorbeeld al een tweede personeelslid met verstand van zaken bij aanwezig zijn.
En toch is er nog nooit iemand aan doodgegaan. Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat het is omdat het nu te gecompliceerd is. Dat werkt bij auto's ook zo.
Op dinsdag 3 december 2013 19:14 schreef Monopoly het volgende: Donderdag en vrijdag puinhoop op het spoor. Laat ik net donderdag rangeerdienst hebben, dat zal wel weer flink uitlopen of juist gelijk klaar omdat niets meer rijdt. Vrijdag rijdende dienst. Ben benieuwd.
Ik heb donderdag en vrijdag een hoop baanvakken (lees: alle) onder mijn hoede. Kan nog leuk worden. Al zitten de bomen niet meer zo in het blad als in oktober.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik heb donderdag en vrijdag een hoop baanvakken (lees: alle) onder mijn hoede. Kan nog leuk worden. Al zitten de bomen niet meer zo in het blad als in oktober.
Als alles plat ligt 's avonds kom je maar lekker naar de schijf, ik neem een pakje kaarten mee
Oh ja, ik heb in Train Simulator Groningen, Groningen Losplaats, Haren en Waterhuizen nu compleet liggen en beseind. Ik heb vanavond gedriehoekt om de boel te testen.
Binnenkort ga ik Onnen leggen, daarna Groningen afmaken en dan eens wat omgeving maken voor de mooi.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Heeft dat nog een andere naam behalve chopper? Wil daar eens wat meer van weten maar dit is geen handige zoekterm.
Zoek maar eens op thyristormotor of installatie. Want dat is een chopper eigenlijk. Vergelijk het maar met een bromtol van vroeger. Moest je als kind steeds die steel naar beneden duwen zodat de tol steeds harder ging draaien. Een chopper werkt min of meer het zelfde, maar dan met steeds sneller opvolgende pulsen op de motoren.
Bij mat '64 heet het gewoon motorgenerator, misschien kan je daar iets mee
Ehh.. Nee. De motorgenerator is gewoon een generator, aangedreven door een hoogspanningsmotor. Die verzorgt de batterijlading en voeding van het laagspanningsboordnet. Denk aan verlichting en verwarming en hulpapparatuur zoals de atb enzo.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sodeknetters op 04-12-2013 01:06:00 ]
Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Valt wel mee. Het gaat meer om electrocutiegevaar. Een machinist zou bij het betreden van de neus de contacten van de HS voltmeter kunnen raken. De neus mag overigens gewoon betreden worden voor bijvoorbeeld het afpluggen van de dodemanklep, mits de hoogspanningsinstallatie geaard wordt. Er moet dan wel een tweede terzake deskundig personeelslid bij zijn. Dat kan een andere machinist of een storingsmonteur zijn.
Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt
De neus mag je in, als de installatie geaard is. Daar zit alleen niet zo heel veel in, alleen de dodemankleppen en je kan er de lampen voor de front en sluitseinen vervangen. De echt belangrijke installatie onderdelen, zoals de schakel- en rijrichting wals, zitten in de kasten onder de rijtuigbakken. En daar mogen we niet meer in vanwege asbest.
De echt belangrijke installatie onderdelen, zoals de schakel- en rijrichting wals, zitten in de kasten onder de rijtuigbakken. En daar mogen we niet meer in vanwege asbest.
Maar hoe moet dat dan als daar iets stuk gaat? "Sorry jongens, deze moet naar de sloop"?
Maar hoe moet dat dan als daar iets stuk gaat? "Sorry jongens, deze moet naar de sloop"?
Dan wordt het afslepen naar een werkplaats, daar hebben ze beschermende kleding enzo. Die schakelwalsen gaan eigenlijk nooit stuk, meestal is het dat ze blijven hangen in een stand. De oorzaak was vaak vervuiling. Ik heb het zelf meegemaakt dat een flinke trap tegen de betreffend kast het euvel al verhielp en het ding weer naar zijn beginstand liep. Lang leve ouderwetse techniek
Dan wordt het afslepen naar een werkplaats, daar hebben ze beschermende kleding enzo. Die schakelwalsen gaan eigenlijk nooit stuk, meestal is het dat ze blijven hangen in een stand. De oorzaak was vaak vervuiling. Ik heb het zelf meegemaakt dat een flinke trap tegen de betreffend kast het euvel al verhielp en het ding weer naar zijn beginstand liep. Lang leve ouderwetse techniek
Op woensdag 4 december 2013 00:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Oh ja, ik heb in Train Simulator Groningen, Groningen Losplaats, Haren en Waterhuizen nu compleet liggen en beseind. Ik heb vanavond gedriehoekt om de boel te testen.
Binnenkort ga ik Onnen leggen, daarna Groningen afmaken en dan eens wat omgeving maken voor de mooi.
Kan ik als zwaaiend poppetje op de fiets op de spoorbrug in Onnen erbij geplaatst worden? daar fiets ik vaak.
Van een collega zojuist op zijn facebook (mocht het hier plaatsen van hem)
'Zware verwarring op station Bedum' Van een van onze verslaggevers te Groningen: Op het station van het bruisende forensen-dorp Bedum, onder de rook van Groningen, ontstond vanavond rond 21:30 grote hectiek en verwarring. Doordat de trein vanuit Delfzijl naar Groningen een vertraging van 10 minuten had opgelopen werd er door de verkeersleiding besloten dat de kruising van deze trein en de trein naar de havenstad te verplaatsen van het normale kruisingsstation Sauwerd naar de halte te Bedum. Dit was voor de oplettende, frequente reiziger natuurlijk al reden tot zorg. "Waar is de andere trein?" Klonk het na Sauwerd al. Toen de trein richting het noordoosten kort voor Bedum vaart minderde en zich ineens met een ferme ruk naar links door het wissel een weg baande was de consternatie compleet. De reizigers op de balkons met eindbestemming Bedum draaiden zich verward weg van de deuren aan de linkerzijde en schuifelden twijfelend de andere kant op. Na al die jaren kwam de trein ineens op spoor 2 binnen en niet op, het door de klanten zo geliefde, spoor 1. Het duurde even alvorens de mensen de knop voor het openen van de deuren hadden gevonden, maar na luttele seconden stonden ze toch blij en enigszins verward en gedesoriënteerd op het perron. Twee oudere dames spraken de machinist aan, welke reeds met een behulpzame blik met zijn hoofd uit het cabineraam hing. "Dit hebb'm wie in al die joar'n nog nooit mitmoakt" klonk het. "Zomoar aan de aandere kaant oetstapp'n." De machinist reageerde: "Sorry dames, bonte avond. Volgende keer doen we weer normaal." Aan het einde van het perron werden de oudere vrouwen opgewacht door een snel ter plaatse gekomen verslaggever. Uit hun monden kon worden opgetekend: "Joa, de chauffeur het wel omroep'n dat we rechts moest'n uitstapp'n...Maarja, gewoonte he!?" Nadat de trein zich langzaam richting Stedum begaf keerde de rust weder in Bedum. De uitgestapte reizigers waren wel enorm blij dat ze nu zomaar konden oversteken, zonder te moeten wachten op de vertrekkende trein. In de verte waren de twee rode 'achterlampen' van treinstel 307 steeds minder zichtbaar en kon Bedum weer opgelucht ademhalen. Hopelijk hebben de oudere dames ook een rustige avond gehad.
Op dinsdag 3 december 2013 19:56 schreef Straatcommando. het volgende: Wat klinkt zo'n ICE toch baas als 'ie optrekt. Als hier een rood sein staat (richting duitsland) stopt 'ie recht voor mijn raam.
Het geluid van een ICE is het mooiste treingeluid dat er bestaat.
Vandaag in de Metro: NS gaat de gele vertrekstaten overal verwijderen. Niet meer van deze tijd. Dus als er weer eens een storing aan het reisinformatiesysteem is kun je het helemaal uitzoeken.
Zoveelste keer dat NS gewoon zijn reet veegt met reizigerswensen.
Op woensdag 4 december 2013 07:42 schreef Dr_Flash het volgende: Vandaag in de Metro: NS gaat de gele vertrekstaten overal verwijderen. Niet meer van deze tijd. Dus als er weer eens een storing aan het reisinformatiesysteem is kun je het helemaal uitzoeken.
Zoveelste keer dat NS gewoon zijn reet veegt met reizigerswensen.
Driek, pak ze!
Ze gaan niet allemaal weg, maar omdat het gebruik ervan inmiddels sterk is afgenomen wordt een deel weggehaald. Staat dat er niet bij vermeld in de Metro? Het aantal gaat van 3400 naar 700 borden.
Ze gaan niet allemaal weg, maar omdat het gebruik ervan inmiddels sterk is afgenomen wordt een deel weggehaald. Staat dat er niet bij vermeld in de Metro? Het aantal gaat van 3400 naar 700 borden.
Zo'n analyse is toch veel te diepgaand voor de Metro.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ze gaan niet allemaal weg, maar omdat het gebruik ervan inmiddels sterk is afgenomen wordt een deel weggehaald. Staat dat er niet bij vermeld in de Metro? Het aantal gaat van 3400 naar 700 borden.
Ze gaan niet allemaal weg, maar omdat het gebruik ervan inmiddels sterk is afgenomen wordt een deel weggehaald. Staat dat er niet bij vermeld in de Metro? Het aantal gaat van 3400 naar 700 borden.
Er staat vermeld dat het nog maar zelden gebruikt wordt om een reis te plannen, maar nog in 79% wordt gebruikt om de vertrektijd te controleren en meer dan de helft van de gevallen om het perron te controleren. Die laatste twee zijn nog best aanzienlijk, zelfs als je claimt dat het sinds er alternatieven zijn "sterk" is afgenomen.
Belangrijkste punt is natuurlijk dat NS bepaald geen ster is gebleken in het online houden van de digitale borden wanneer dat écht nodig was, dus dit gaat gegarandeerd op de nodige weerstand stuiten. Onterecht op dat punt, want verkeerde informatie is natuurlijk niet beter dan geen informatie.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ze gaan niet allemaal weg, maar omdat het gebruik ervan inmiddels sterk is afgenomen wordt een deel weggehaald. Staat dat er niet bij vermeld in de Metro? Het aantal gaat van 3400 naar 700 borden.
ja, en er staat ook bij dat ze blijven staan op plekken waar je er niks aan hebt. En op termijn gaan ze natuurlijk wel allemaal weg. En waarom? Die dingen eten toch geen brood?
Belangrijkste punt is natuurlijk dat NS bepaald geen ster is gebleken in het online houden van de digitale borden wanneer dat écht nodig was, dus dit gaat gegarandeerd op de nodige weerstand stuiten. Onterecht op dat punt, want verkeerde informatie is natuurlijk niet beter dan geen informatie.
als er een storing aan het infosysteem is, kunnen de treinen heus nog wel op tijd rijden.
Dit soort desinformatie verschaft NS een vrijbrief om maar helemaal er op los te klooien. Want niemand kan meer zien hoe het had moeten zijn. Waardeloos faalbedrijf.
Om dezelfde reden dat NS andere informatie (zoals treinlengte) niet openbaart. Als men feiten zwart op wit heeft, dan word je er dadelijk nog aan gehouden. Veel beter om de goalpaaltjes dynamisch te kunnen verplaatsen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
ja, en er staat ook bij dat ze blijven staan op plekken waar je er niks aan hebt. En op termijn gaan ze natuurlijk wel allemaal weg. En waarom? Die dingen eten toch geen brood?
Wat een stel eikels toch ook. Hoe vaak TBP niet stuk is of iemand op "OK" moet klikken op een van die infoborden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Kunnen we trouwens intussen concluderen dat NS niet geinteresseerd is in informatievoorziening, maar vooral wilde voorkomen dat een andere partij dat kon gaan doen? Of is dat nog te vroeg?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op woensdag 4 december 2013 08:22 schreef Litpho het volgende: Kunnen we trouwens intussen concluderen dat NS niet geinteresseerd is in informatievoorziening, maar vooral wilde voorkomen dat een andere partij dat kon gaan doen? Of is dat nog te vroeg?
Ik heb ze zelden gebruikt maar ik heb het altijd duidelijke en overzichtelijke borden gevonden.Dit in tegenstelling tot de Belgische variant, wat een puinhoop
Op woensdag 4 december 2013 08:26 schreef J.B. het volgende: Ik heb ze zelden gebruikt maar ik heb het altijd duidelijke en overzichtelijke borden gevonden.Dit in tegenstelling tot de Belgische variant, wat een puinhoop
Dat komt doordat de Belgische dienstregeling een puinhoop is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik weet een leuke (matige) grap voor op een rommelmarkt.
Het gaat zo: je loopt als NS naar zo'n kleedje toe waar zo'n kansloze vingerverf-goeroe reisinformatie zit te verkopen voor 50 cent. Je gooit 50 cent naar dat sukkeltje en graait die reisinformatie uit zijn handen.
Dan smijt je die reisinformatie op de grond en begint er keihard op te stampen!!!! Whehehe
Vingerverfgastje helemaal flippen natuurlijk ( Mijn reisinformatie, wat doe je?! )
In veel gevallen gaat het inderdaad goed, maar als je wat verder vooruit wilt kijken dan drie kwartier is het pet.
Ja, maar er staan ook maar zeven treinen op een TB7. Daarmee kijk je alleen in Roodeschool verder mee dan drie kwartier. Ik heb nooit een overstap van drie kwartier op een knooppunt en anders heb ik mijn telefoon nog.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ja, maar er staan ook maar zeven treinen op een TB7. Daarmee kijk je alleen in Roodeschool verder mee dan drie kwartier. Ik heb nooit een overstap van drie kwartier op een knooppunt en anders heb ik mijn telefoon nog.
In Utrecht is je telefoon waardeloos op het station: werkt bij mijn echt zo goed nooit (KPN). Kijk, ik snap NS wel, maar het moet meteen weer zo rigoureus. Ik gebruik zo'n vertrekstaat ook maar een paar keer per jaar, maar ik reis dan ook zo goed als alleen maar vaste trajecten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zo'n TB21 is toch ideaal man. Die gele borden staan alleen maar in de weg voor meer bankjes. En de data die gegeven wordt is vrijwel altijd juist. (>99%)
Nou ja, ze zijn natuurlijk niet gratis. Maar ik heb nu al wel een beetje te doen met mijn moeder. Die heeft geen smartphone en gaat vaak met de trein...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 4 december 2013 08:50 schreef Duvel het volgende: Ik heb mijn ouders net een VDU met ouwelullendagen cadeau gedaan, mijn moeder heeft inderdaad geen smartphone.
Ons ma kan niet eens sms'en, bovendien ziet ze erg slecht, ze moet met haar neus voor zo'n bord gaan staan. Kan niemand bij de NS bedenken dat ze zo'n schermpje niet eens kan aflezen?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Het is natuurlijk wel veelbetekenend dat er echt kosten gemaakt moesten worden om dat over te zetten naar de NS en dat het sindsdien geen iota verbeterd is. Blijkbaar maakt het niet zoveel uit of het ProRail of NS is die het er maar even bij doet. Als het uitkomt .
quote:
Op woensdag 4 december 2013 08:46 schreef b2py het volgende: Zo'n TB21 is toch ideaal man. Die gele borden staan alleen maar in de weg voor meer bankjes. En de data die gegeven wordt is vrijwel altijd juist. (>99%)
Als er data gegeven wordt en de dienstregeling niet ontregeld is, is de data vrijwel altijd juist. Als er wél vertragingen zijn krijg je nog met regelmaat de opeenstapeling van optimistische +5, +10, +15, +20, "helaas niet rijden" waar andere bronnen van informatie al aanzienlijk eerder aangeven dat een trein bijv. +18 heeft. Waar de TB's natuurlijk falen ten opzichte van de gele borden is als de dienstregeling niet ontregeld is, maar het TB-systeem weer eens wel (en dat gebeurt behoorlijk vaak).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ik begrijp de ophef niet. Als er, zoals NS zegt, één set gele borden per station overblijft is dat toch voldoende om in de behoeften te voorzien van mensen die die borden wél nodig hebben? Of zijn we nou zou autisisch geworden met z'n allen dat we daar niet eens over willen denken?
Hoe deze seinen werken. Hoe je ze aanlegt en instelt zegmaar
Ah. Dat gaat heel makkelijk, ik zal wel eens wat laten zien. Bestaat er trouwens een aardige videocapturetool die mijn P4 ook trekt tijdens het draaien van TS?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 4 december 2013 09:26 schreef James1988 het volgende: Ik begrijp de ophef niet. Als er, zoals NS zegt, één set gele borden per station overblijft is dat toch voldoende om in de behoeften te voorzien van mensen die die borden wél nodig hebben? Of zijn we nou zou autisisch geworden met z'n allen dat we daar niet eens over willen denken?
Je komt ook weleens buiten Schubbekutteveen toch? Er zijn stations met meer dan één perron. Zie dat ene setje vertrekstation maar eens te vinden in Utrecht.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ah. Dat gaat heel makkelijk, ik zal wel eens wat laten zien. Bestaat er trouwens een aardige videocapturetool die mijn P4 ook trekt tijdens het draaien van TS?
Ah. Dat gaat heel makkelijk, ik zal wel eens wat laten zien. Bestaat er trouwens een aardige videocapturetool die mijn P4 ook trekt tijdens het draaien van TS?
Zou je ook een hint kunnen geven hoe bij het leggen van spoor direct in de goede richting legt? Ik zit altijd te kloten met die startpijl.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Je komt ook weleens buiten Schubbekutteveen toch? Er zijn stations met meer dan één perron. Zie dat ene setje vertrekstation maar eens te vinden in Utrecht.
Als je die vertrekstation op alle stations in de stationshal (waar van toepassing) of bij de ingang(en) zou kunnen vinden lijkt me dat een prima oplossing. Iedereen weet waar die dingen te vinden zijn en toch staat er niet op ieder perron een berg van die gele plakkaten voor Jan Doedel.
Je komt ook weleens buiten Schubbekutteveen toch? Er zijn stations met meer dan één perron. Zie dat ene setje vertrekstation maar eens te vinden in Utrecht.
precies
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 4 december 2013 09:33 schreef b2py het volgende: Bij storingen kloppen de gele borden ook niet meer. Dus wat lossen die borden bij storingen op?
Bij storingen op het spoor? Niets. Bij storingen aan het digitale informatiesysteem daarentegen...
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ehh.. Nee. De motorgenerator is gewoon een generator, aangedreven door een hoogspanningsmotor. Die verzorgt de batterijlading en voeding van het laagspanningsboordnet. Denk aan verlichting en verwarming en hulpapparatuur zoals de atb enzo.
Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar?
Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar?
De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Die stichting zal het een keer eens zijn met een besluit .
Maar ik zou het zonde vinden in Arnhem is zelf speciaal op het station door de architect ruimte gelaten om de vertrekstaten te tonen. Ik zou zelf ook voorstander zijn om deze vertrekstaten digitaal te tonen op het station, met de actuele vertrektijden voor de hele dag. De complexiteit van de dienstregeling is voor veel gebruikers onbegrijpelijk om de borden nog te lezen, op maandag vertrekt de laatste trein anders dan op vrijdag.
Ook jammer van dat kapotte materieel van vanochtend, ergens ten noorden van Den Bosch tot Geldermalsen (daar was de omroep niet over eens). Dan blijkt alles wel erg beperkt, door de verbouwingen op Den Bosch en Eindhoven. Het gebruikelijke zoals altijd natuurlijk weer: kunnen we alvast wennen voor als straks 3/4 van de wissels verwijderd zijn.
De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.
Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.
Althans, zo heb ik het begrepen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.
Althans, zo heb ik het begrepen.
Ik merk alweer dat ik van de echte technische kennis weinig kaas heb gegeten
Op woensdag 4 december 2013 11:59 schreef b2py het volgende: Machiniste van ongelukstrein vorig jaar bij Amsterdam gaat akkoord met taakstraf van 120 uur, wordt net gemeld op 538 nieuws.
In België staan op een paar stations grote touchscreens die je kunt gebruiken om een realtime reisadvies te krijgen. In Duitsland kan dat via de kaartautomaten.
Op woensdag 4 december 2013 12:06 schreef James1988 het volgende: In België staan op een paar stations grote touchscreens die je kunt gebruiken om een realtime reisadvies te krijgen. In Duitsland kan dat via de kaartautomaten.
Hoe vaak tonen de borden de verkeerde informatie? In wat voor situatie is de informatie verkeerd? In welke situatie had het gele bord wel juiste informatie kunnen tonen? Bericht hangt aan elkaar van aannames en vage termen en er komen van mijn zijde alleen maar vragen bij in plaats van dat er een oplossing gezocht wordt. Gele borden zijn gedateerd, kom met een beter idee ter vervanging.
Gele borden zijn gedateerd, kom met een beter idee ter vervanging.
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
Elk jaar een eigen Benelux-oplossing .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
Ik denk dat met name de jongere generatie die gele borden waarschijnlijk niet eens meer begrijpt. Die generatie weet niet beter dan dat alles online te vinden is. Maar dat is net als het werkzaamheden-argument geen reden om die gele borden dan maar weg te halen.
Er zijn nog steeds een hoop (met name) oudere reizigers die de borden wel gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om iets te hebben waarop de reiziger kan terugvallen als de elektronische informatiesystemen uitvallen. Dat snap ik als technicus heel goed. Nieuwe mogelijkheden van techniek benutten is belangrijk, maar berekend zijn op het falen van techniek ook!
Op woensdag 4 december 2013 09:26 schreef James1988 het volgende: Ik begrijp de ophef niet. Als er, zoals NS zegt, één set gele borden per station overblijft is dat toch voldoende om in de behoeften te voorzien van mensen die die borden wél nodig hebben? Of zijn we nou zou autisisch geworden met z'n allen dat we daar niet eens over willen denken?
Ik begrijp de ophef wel, de NS heeft een dossier waar je u tegen zegt waar beslissingen door de NS: een flop bleken te zijn (HSL), een debacle (AnsaldoBreda), een trein die moet worden voorzien van een wc (SLT), het afschuiven van de kosten van een betaalsysteem (OV-chip) op de reiziger en een systeem waar niemand gelukkig van is geworden. Dan ben je niet autistisch dan gebruik je een keer je gezonde verstand. Bij elke beslissing van de NS ga ik gelijk denken waarom?, welk doel? Het standaardantwoord is het realiseren van winstmaximalisatie, stroomlijnen van je organisatie en je nog verder van je doelgroep verwijderen dan nu het geval al is. Hart voor de klant/reiziger dat zou de NS in het vaandel moeten hebben staan (oude motto van de GVU btw). De managers op het pluche bij de NS zou je van alles kunnen beschuldigen. Maar om ons autistisch te noemen vind ik triest, ik vind het treurig om te moeten concluderen dat iemand met autisme volgens jou niet out-of-the-box zou kunnen denken.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Waarschijnlijk was het weghalen van de borden al langer gepland, ongeveer na het plaatsen en activeren van de digitale borden.
Waarom zou 1 bord per station (en vermoedelijk ligt het op grote stations genuanceerder) niet voldoende moeten zijn in deze tijden ?
De meeste incidentele reizigers bereiden zich thuis wel voor, en de dagelijkse reizigers zijn meestal wel voorzien van middelen om zichzelf te redden, en het gros wat overblijft kan dat het ene bord (vermoedelijk nog steeds bij de in/opgang(en) van de stations) wel vinden.
Als ze maar zorgen dat de digitale borden beter gaan functioneren, want dat gaat naar mijn idee nog te vaak mis (spoorwijzigen te laat, vertraging niet op tijd, meer dynamischer maken) pas dan is het naar mijn idee echt gerechtvaardigd om de borden te verminderen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Ik zie ook werkelijk nooit meer iemand op die borden kijken. In tijden van digitale informatievoorziening is dat ook gewoon niet meer nodig. De TA-schermen in combinatie met de algehele reistijdschermen bieden alles wat de gemiddelde reiziger nodig heeft. En voor die enkeling die toch nog de ouderwetse manier prefereert en thuis óók niet over internet en smartphone beschikt is 1 bord meer dan voldoende
Vorige maand vloog een Hello Kitty-ballon tegen de bovenleiding van de Amsterdamse spoortunnel. Een machinist zag rook, sloeg groot alarm en het treinverkeer werd stilgelegd. Reizigers stranden massaal, terwijl er eigenlijk niet veel aan de hand was. Brandweermannen vonden de smeulende resten van de heliumballon. Eind juni was sprake van een soortgelijk ballonbrandje.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 4 december 2013 15:26 schreef GlenSpey het volgende: Ik zie ook werkelijk nooit meer iemand op die borden kijken. In tijden van digitale informatievoorziening is dat ook gewoon niet meer nodig. De TA-schermen in combinatie met de algehele reistijdschermen bieden alles wat de gemiddelde reiziger nodig heeft. En voor die enkeling die toch nog de ouderwetse manier prefereert en thuis óók niet over internet en smartphone beschikt is 1 bord meer dan voldoende
Ik kijk wel eens uit verveling naar die borden als ik op de trein sta te wachten. Wat moet ik nu doen
Op Utrecht CS keek ik nog wel eens op die borden als ik daar moest overstappen. Dan hoefde ik niet naar de grote hal om daar op het grote bord te kijken, maar kon ik direct via de tunnel onder het spoor naar het juiste perron.
Ik begrijp de ophef wel, de NS heeft een dossier waar je u tegen zegt waar beslissingen door de NS: een flop bleken te zijn (HSL), een debacle (AnsaldoBreda), een trein die moet worden voorzien van een wc (SLT), het afschuiven van de kosten van een betaalsysteem (OV-chip) op de reiziger en een systeem waar niemand gelukkig van is geworden. Dan ben je niet autistisch dan gebruik je een keer je gezonde verstand. Bij elke beslissing van de NS ga ik gelijk denken waarom?, welk doel? Het standaardantwoord is het realiseren van winstmaximalisatie, stroomlijnen van je organisatie en je nog verder van je doelgroep verwijderen dan nu het geval al is. Hart voor de klant/reiziger dat zou de NS in het vaandel moeten hebben staan (oude motto van de GVU btw). De managers op het pluche bij de NS zou je van alles kunnen beschuldigen. Maar om ons autistisch te noemen vind ik triest, ik vind het treurig om te moeten concluderen dat iemand met autisme volgens jou niet out-of-the-box zou kunnen denken.
NS heeft na lang overleg gekozen: "Hard voor de klant".
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik begrijp de ophef wel, de NS heeft een dossier waar je u tegen zegt waar beslissingen door de NS: een flop bleken te zijn (HSL), een debacle (AnsaldoBreda), een trein die moet worden voorzien van een wc (SLT), het afschuiven van de kosten van een betaalsysteem (OV-chip) op de reiziger en een systeem waar niemand gelukkig van is geworden. Dan ben je niet autistisch dan gebruik je een keer je gezonde verstand. Bij elke beslissing van de NS ga ik gelijk denken waarom?, welk doel? Het standaardantwoord is het realiseren van winstmaximalisatie, stroomlijnen van je organisatie en je nog verder van je doelgroep verwijderen dan nu het geval al is. Hart voor de klant/reiziger dat zou de NS in het vaandel moeten hebben staan (oude motto van de GVU btw). De managers op het pluche bij de NS zou je van alles kunnen beschuldigen. Maar om ons autistisch te noemen vind ik triest, ik vind het treurig om te moeten concluderen dat iemand met autisme volgens jou niet out-of-the-box zou kunnen denken.
Ik geef je gelijk over de voorbeelden die je noemt, maar ik vind het prima dat NS eens kritisch kijkt naar die gele borden. Ik reis dagelijks met de trein en zie vrijwel nooit iemand naar die dingen kijken, terwijl het kapitalen kost om die dingen iedere paar maanden te drukken en te vervangen. Dan kun je er toch best een paar weghalen?
Voor reizigers die ze alsnog nodig hebben blijven ze gewoon op ieder station beschikbaar, het liefste op een logische plek zoals bij de ingangen van een station. Voor overstappers wordt de informatie steeds minder relevant omdat de treinen met displays met realtime informatie worden uitgerust, de echt behoeftige reiziger kan altijd nog een personeelslid aanspreken.
Over dat autisme: is bedoeld als stijlfiguur.
Iets anders, ik zag net deze storingen:
quote:
Amsterdam C.-Breda
Message woensdag 4 december 2013, 15:39 : Reason: beperkingen in de materieelinzet Tussen Amsterdam C. en Breda rijden minder Fyra treinen door beperkingen in de materieelinzet. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt. Antwerpen-C.-Den Haag HS
Message woensdag 4 december 2013, 15:37 : Reason: beperkingen in de materieelinzet Tussen Den Haag HS en Antwerpen-C. rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet. Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Antwerpen-C. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Typisch dat het in beide gevallen over Hispeed-treinen gaat. Klinkt alsof een deel van de vloot aan de kant is gezet...
Waarom zou 1 bord per station (en vermoedelijk ligt het op grote stations genuanceerder) niet voldoende moeten zijn in deze tijden ?
Al eerder aangegeven. Omdat ze geplaatst gaan worden op plaatsen waar je er geen flikker aan hebt. En omdat die laatste per station op termijn ook weggehaald worden. En de vervanging is nog lang niet zo betrouwbaar dat de gele borden maar overbodig genoemd kunnen worden.
Wel door NS natuurlijk, want die hebben met de realiteit toch niks te maken
Op woensdag 4 december 2013 15:48 schreef lyolyrc het volgende: Op Utrecht CS keek ik nog wel eens op die borden als ik daar moest overstappen. Dan hoefde ik niet naar de grote hal om daar op het grote bord te kijken, maar kon ik direct via de tunnel onder het spoor naar het juiste perron.
Informatie staat nu al op de schermen in de trein.
Ik geef je gelijk over de voorbeelden die je noemt, maar ik vind het prima dat NS eens kritisch kijkt naar die gele borden. Ik reis dagelijks met de trein en zie vrijwel nooit iemand naar die dingen kijken, terwijl het kapitalen kost om die dingen iedere paar maanden te drukken en te vervangen. Dan kun je er toch best een paar weghalen?
Voor reizigers die ze alsnog nodig hebben blijven ze gewoon op ieder station beschikbaar, het liefste op een logische plek zoals bij de ingangen van een station. Voor overstappers wordt de informatie steeds minder relevant omdat de treinen met displays met realtime informatie worden uitgerust, de echt behoeftige reiziger kan altijd nog een personeelslid aanspreken.
Over dat autisme: is bedoeld als stijlfiguur.
Iets anders, ik zag net deze storingen:
[..]
Typisch dat het in beide gevallen over Hispeed-treinen gaat. Klinkt alsof een deel van de vloot aan de kant is gezet...
Voorbereiding op de aangepaste dienstregeling van morgen wegens de horrorstorm des doods.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op woensdag 4 december 2013 16:15 schreef Dr.Mikey het volgende: Kut ns weer het is gewoon dienstregeling om de trein Amsfoort stil te laten staan van 5 over tot 15 uur.
Op woensdag 4 december 2013 16:34 schreef Monopoly het volgende: Ik kijk altijd naar mooie vrouwen als ik moet overstappen. Sigaretje erbij en er loopt altijd wel wat moois voorbij
Die gele borden zijn rete-handig om in 1 oogopslag te zien hoe het treinverloop is, wanneer de halfuursdienst begint of juist stopt etc etc. Ik weet dan in max 10 seconden wat ik moet weten ipv 5 minuten kutten op een smartphone.
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
Ik vind het vrij bijzonder dat voor beter OV, die per jaar honderden vragen aan diverse bedrijven en instanties stelt, vragen ontwijkt van diegene waar ze voor staan, namelijk de reiziger. Ik stel drie simpele vragen hoe tot bepaalde standpunten is gekomen en die worden niet beantwoord. Voorbeeld: 'omdat de digitale informatiemiddelen van de NS nog steeds te vaak uitvallen of verkeerde informatie tonen.' komt direct van de website voorbeterov.nl. Wat ik mij als reiziger dan afvraag is, hoe vaak vallen de digitale informatiemiddelen uit en hoe vaak tonen diezelfde middelen een verkeerde melding? 24 uur per dag worden duizenden borden digitaal aangestuurd. Als dan vijf panelen vier uur niet werken heb ik niet direct de indruk dat alles maar pauper is. En vergeet niet, toen er nog geen digitale schermen hingen waren de flappenbakken ook diverse malen defect. Zijn de digitale informatiemiddelen even vaak defect of meer/minder defect dan de oude CTA bakken?
Allemaal vragen die op blijven komen bij het lezen van het statement van voorbeterOV. En ik zou het fijn vinden dat de organisatie die namens mij als reiziger spreekt ook de vragen van degene die hij vertegenwoordigd beantwoord.
Verder ben ik het absoluut eens met het verwijderen van de diverse staten. Op stations als Amsterdam C is het echt niet nodig om op ieder perron de vertrekstaten twee keer op te hangen als in de centrale tunnels en hal het ook al vermeld staat. Hooguit verdwaalde toeristen controleren hun vertrekspoor nog, iedereen staat te rommelen voor de TB21's die in de tunnels hangen.
Op woensdag 4 december 2013 16:53 schreef b2py het volgende: Voorbeeld: 'omdat de digitale informatiemiddelen van de NS nog steeds te vaak uitvallen of verkeerde informatie tonen.' komt direct van de website voorbeterov.nl. Wat ik mij als reiziger dan afvraag is, hoe vaak vallen de digitale informatiemiddelen uit en hoe vaak tonen diezelfde middelen een verkeerde melding? 24 uur per dag worden duizenden borden digitaal aangestuurd. Als dan vijf panelen vier uur niet werken heb ik niet direct de indruk dat alles maar pauper is. En vergeet niet, toen er nog geen digitale schermen hingen waren de flappenbakken ook diverse malen defect. Zijn de digitale informatiemiddelen even vaak defect of meer/minder defect dan de oude CTA bakken?
Ik heb niet de indruk dat het heel veel verschilt (TB vs. CTA), maar dat is puur anecdote. Feit is wel dat voor deze beslissing de vergelijking met CTA er niet echt meer toe doet, wel?
Ik kom minstens één keer per week TB's tegen die geen informatie wensen te bieden en iets over "omroepberichten" melden. Wederom, anecdote, maar ik vind het nogal veel voor iets waar je de backup van wil verwijderen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Driek doe eens ff verbod op Fyra aanvragen. Levensgevaarlijk die krengen. Als er nóg een reden nodig is om NS van de internationale verbindingen en HSL af te halen, is het deze wel.
Voor morgen is door het KNMI zojuist code oranje afgegeven. Ik denk dat het uitdunnen van de dienstregling bij de NS wel zal meevallen, waarschijnlijk voor de noordelijke provincies en rond Rotterdam/Den Haag
[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2013 18:09:47 ]
Op woensdag 4 december 2013 18:09 schreef Monopoly het volgende: Voor morgen is door het KNMI zojuist code oranje afgegeven. Ik denk dat het uitdunnen van de dienstregling bij de NS wel zal meevallen, waarschijnlijk voor de noordelijke provincies en rond Rotterdam/Den Haag
Op woensdag 4 december 2013 18:09 schreef Monopoly het volgende: Voor morgen is door het KNMI zojuist code oranje afgegeven. Ik denk dat het uitdunnen van de dienstregling bij de NS wel zal meevallen, waarschijnlijk voor de noordelijke provincies en rond Rotterdam/Den Haag
Op woensdag 4 december 2013 18:29 schreef greavy het volgende: De "stormmuur"deuren in Harlingen gaan mogelijk morgen dicht, en dan wordt veelal het treinverkeer Harlingen - Harlingen Haven stilgelegd.
ONBEGRIJPELIJK! Kamervragen! Geen treinverkeer door wat wind, PRUTSERS!
Op woensdag 4 december 2013 18:29 schreef greavy het volgende: De "stormmuur"deuren in Harlingen gaan mogelijk morgen dicht, en dan wordt veelal het treinverkeer Harlingen - Harlingen Haven stilgelegd.
Op woensdag 4 december 2013 18:29 schreef greavy het volgende: De "stormmuur"deuren in Harlingen gaan mogelijk morgen dicht, en dan wordt veelal het treinverkeer Harlingen - Harlingen Haven stilgelegd.
Harlingen Haven ligt al een paar jaar binnendijks
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik zou net zeggen. Geen coupures (want zo heten die dingen) meer op het Harlinger spoor. De enige werkende coupures die wij nog hebben, staan op de stamlijn van Delfzijl.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik denk dat 'onvolledig onderhoud' niet iets waar je grenzen bij moet gaan trekken. Gewoon heel die Prio bagger aan de kant en NSH een schop onder de reet.
Ik denk dat 'onvolledig onderhoud' niet iets waar je grenzen bij moet gaan trekken. Gewoon heel die Prio bagger aan de kant en NSH een schop onder de reet.
Vandaag vervalt de helft van de ritten ivm de problemen, morgen misschien dus ook en zal slechts de helft van de tijd overgestapt moeten worden te Roosendaal.
Ik zie de laatste tijd in toenemende mate 'dringende herstelwerkzaamheden' voorbijkomen, dat baart me ook wel wat zorgen:
quote:
Rotterdam Centraal-Den Haag HS van 21.00 uur tot 21.30 uur op Message woensdag 4 december 2013, 19:23 : Reason: Dringende herstelwerkzaamheden
Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden. Dit duurt van 21.00 uur tot 21.30 uur. Naar verwachting rijden vanaf 21.30 uur de treinen weer volgens dienstregeling. Houdt u rekening met een langere reistijd van ongeveer 30 minuten.
Vandaag vervalt de helft van de ritten ivm de problemen, morgen misschien dus ook en zal slechts de helft van de tijd overgestapt moeten worden te Roosendaal.
Wat er morgen precies gaat gebeuren is nog niet bekend. De prognose op de NS-website staat nog optimistisch op "5 december 2013, 02:00 uur" maar gezien de tweets van NSH is al wel duidelijk dat dat niet het geval zal zijn.
Op woensdag 4 december 2013 19:27 schreef James1988 het volgende: Ik zie de laatste tijd in toenemende mate 'dringende herstelwerkzaamheden' voorbijkomen, dat baart me ook wel wat zorgen:
[..]
Zal wel te maken hebben met de steeds strengere veiligheidseisen. Vroeger kon er van alles tussen de treinen door, maar dat is ineens heel erg gevaarlijk....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 4 december 2013 19:27 schreef James1988 het volgende: Ik zie de laatste tijd in toenemende mate 'dringende herstelwerkzaamheden' voorbijkomen, dat baart me ook wel wat zorgen:
[..]
quote:
Schiphol-Utrecht Centraal donderdag 5 december vanaf 19.00 uur Woensdag 4 December 19:42 Oorzaak Door spoedwerkzaamheden aan een wissel. Verwachting Donderdag 5 december vanaf 19.00 uur tot en met vrijdag 6 december 7.00 uur rijden er geen rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Utrecht. Reisadvies Plan zo kort mogelijk voor vertrek uw reis via de NS-reisplanner. Kijk voor meer informatie bij Werk aan het Spoor.
Vervangen puntstuk 1:39 wissel 3253 te Bijlmer. Ding is al bijna een hele week defect en ligt linksleidend op de klem.
Weet ik, ik kom er nog regelmatig. De vorige keer dat de dijk gesloten werd, werd het treinverkeer ook stilgelegd. Het treinverkeer kan nu wel langer doorrijden, maar wordt ook op een bepaald moment stilgelegd.
Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef b2py het volgende: Vanaf woensdag 11 december 20:00 tot vrijdag 13 december 8:00 legt al het spoorwegpersoneel in Frankrijk het werk neer.
Op woensdag 4 december 2013 20:12 schreef b2py het volgende: Vanaf woensdag 11 december 20:00 tot vrijdag 13 december 8:00 legt al het spoorwegpersoneel in Frankrijk het werk neer.
Weet ik, ik kom er nog regelmatig. De vorige keer dat de dijk gesloten werd, werd het treinverkeer ook stilgelegd. Het treinverkeer kan nu wel langer doorrijden, maar wordt ook op een bepaald moment stilgelegd.
Je bedoelt niet die storm waarbij alles boven de 53e breedtegraad werd stilgelegd?
Ik kan het me iig niet herinneren, en ik ben inmiddels langer trdl dan Harlingen Haven binnendijks ligt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 4 december 2013 20:27 schreef greavy het volgende: De exacte datum weet ik niet meer, maar toen hadden de Waddeneilanden ook minder veerboten. Was dit jaar nog. Nog geen halfjaar geleden.
Edit: 28 oktober.
Dat had als reden stormschade op station Leeuwarden zelf.
Dan was het een andere datum. Ik kan het mij zeker herinneren dat door storm er bussen hebben gereden Harlingen - Harlingen Haven, na de verbouwing. Maar een feit is, is dat ze een stuk langer door kunnen rijden als destijds.
Zie ook Le Parisien voor meer informatie over de staking
[..]
Als ik het goed begrijp niet.
Via Google 'grève des cheminots' is er wel meer te vinden, maar veelal dezelfde info.
De Fransen zijn bezig met hervormingen van SNCF en RFF, zo te zien willen de vakbonden gaan staken omdat ze van mening zijn dat SNCF hervormingen wil doorvoeren in het bedrijf nog voordat de Franse overheid akkoord is gegaan.
ILenT heeft niks met aan kant zetten ICRm te maken aldus een machinst uit Lelystad: 'Hebben er niets mee te maken. Nedtrain heeft iets bij een stam geconstateerd en checken nu de overige stammen. Niks meer, niks minder, maar wel iets essentieels.'
Dit weekend is er in Bijlmer elk half uur een inhaling gepland van de sprinter Utrecht-Almere Oostvaarders door de IC Utrecht-Groningen/Leeuwarden. Dat wordt een beetje moeilijk als alles tussen Abcoude en Bijlmer over één spoor moet.
Zucht, sinds spoor 34 in Eindhoven in gebruik is pendelen tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven V'tjes. Dan begin je die DDZ toch wel te missen....
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Misschien wordt het leven dan ook wel veel aangenamer als die meneer zijn werkgever hem op staande voet ontslaat omdat ie 10 keer in een maand tijd te laat was
Of het is zelf een NS-er, dat kan natuurlijk ook prima, qua realiteitszin.
Op woensdag 4 december 2013 20:46 schreef Sj0rSz het volgende: Zucht, sinds spoor 34 in Eindhoven in gebruik is pendelen tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven V'tjes. Dan begin je die DDZ toch wel te missen....
Ach vanaf de nieuwe dienstregeling wordt dat toch allemaal SLT geloof ik. Hopelijk komt het DDZ nu weer terug in IC-diensten waar het thuishoort.
Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef KnightSolaire het volgende: Volgens MVBOV tonen de reisinformatieschermen op de perrons vaak Windows-foutmeldingen. Bijzonder. Dat draait allemaal op Linux.
Niet allemaal, er zit ook wat Windows-grut tussen.
Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef KnightSolaire het volgende: Volgens MVBOV tonen de reisinformatieschermen op de perrons vaak Windows-foutmeldingen. Bijzonder. Dat draait allemaal op Linux.
Bijzonder, want ik heb zelf meerdere malen Windows-foutmeldingen gezien.
Op woensdag 4 december 2013 21:09 schreef KnightSolaire het volgende: Volgens MVBOV tonen de reisinformatieschermen op de perrons vaak Windows-foutmeldingen. Bijzonder. Dat draait allemaal op Linux.
Stond net ook weer een stel van die lompe S&V dodo's (mannetje of 8) heel triomfantelijk druk te zijn met helemaal niks. Precies bovenaan de trap Stelletje mongolen.
‘Spanning verhogen naar 3000 Volt bespaart kosten’
De bovenleidingspanning verhogen van 1500 naar 3000 Volt vergroot de capaciteit van het spoornet aanzienlijk. De kosten voor het aanpassen van de infra en de ombouw van het materieel zijn binnen tien jaar terugverdiend; door energiebesparing en baten uit rijtijdwinst. Dat blijkt uit een voorlopige verkenning van ProRail en NS.
ProRail werkt sinds een jaar aan een businesscase voor verhoging van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt. In het voorjaar sloot NS zich bij het onderzoek aan. “We dachten al langer na over de toekomst van de tractie-energie”, zegt Arjen Zoeteman, adviseur Technologie bij ProRail. “Aanvankelijk zaten we op het spoor van 25 kiloVolt, maar daar op overschakelen betekent de hele infrastructuur vernieuwen. Dat is onbetaalbaar. Sinds duidelijk is dat de Europese Unie 25 kV niet als eis gaat afdwingen, is 3 kV in beeld gekomen als betaalbaar alternatief.”
3000 Volt heeft vele voordelen, vertelt Zoeteman: “De netverliezen dalen doordat er minder hoge stromen door de bovenleiding gaan. Immers hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. Het terugleveren van remenergie aan andere treinen via de bovenleiding wordt gemakkelijker en er zijn minder onderstations nodig. Bovendien valt er een flinke rijtijdwinst te boeken. Stoptreinen kunnen sneller optrekken en doorrijden, waardoor Intercity’s niet hoeven in te houden. Het invoeren van hogere topsnelheden wordt eenvoudiger, doordat treinen die snelheden vlotter bereiken. Zo kunnen de vervoerders per rit veel tijd winnen en met dezelfde treinen mogelijk meer ritten maken.”
De ombouwperiode schat Zoeteman in op zeven tot tien jaar. “We gaan dan geleidelijk over op 3000 Volt volgens een vlekkenplan over Nederland. Op een aantal plaatsen komt een spanningssluis waar de trein van 1500 naar 3000 Volt gaat en omgekeerd. De investering voor de infrastructuur, ongeveer 400 miljoen euro, én de ombouw van het materieel kunnen we na de ombouwperiode in minder dan tien jaar hebben terugverdiend. De ombouw van de treinen is nog niet precies berekend, maar valt waarschijnlijk goedkoper uit dan de infra-aanpassingen.”
Ook Ralph Luijt, manager Energie & Milieu bij NS Reizigers, ziet voordelen in de migratie naar 3000 Volt. “Een groot voordeel van 3000 Volt is dat treinen meer remenergie kunnen terugleveren aan de bovenleiding. In plaats van de huidige 10 procent recuperatie bij 1500 Volt kan dan tot 40 procent van de remenergie opnieuw worden gebruikt door treinen in de omgeving.”
Van de NS-vloot kan nu 60 procent recupereren, grofweg alle dubbeldekkers en alle stoptreinen, zegt Luijt. “Dat wordt op langere termijn 100 procent van het materieel. Dan zijn er in combinatie met 3000 Volt forse besparingen mogelijk. Per jaar vermindert het verbruik met ongeveer 300 miljoen kWh, de CO2-uitstoot neemt af met 150 miljoen kilo en – bij de huidige elektriciteitsprijs – dalen de energielasten met 30 miljoen euro. Deze schattingen werken we verder uit in een kosten-batenanalyse die begin volgend jaar klaar moet zijn.”
Het volledige artikel staat in nummer 6 van OV-Magazine, dat morgen verschijnt.
Op woensdag 4 december 2013 21:43 schreef James1988 het volgende: Mooie bijkomstigheid is dat internationaal verkeer met België straks (2025) dan een makkie wordt, want overal 3 kV en ERTMS.
Ik zeg doen!
Nee man. Is het je nou nog niet duidelijk dat NS helemaal geen treinverkeer met België WIL?
De Belgen willen sowieso zo min mogelijk treinen hebben rijden. Wel infra bouwen voor veel geld maar het gebruik daarvan vervolgens zo duur maken dat je beter je faillissement kunt aanvragen dan proberen daar winstgevend treintjes te rijden.
Op woensdag 4 december 2013 21:52 schreef Mr_Klaasje het volgende: De Belgen willen sowieso zo min mogelijk treinen hebben rijden. Wel infra bouwen voor veel geld maar het gebruik daarvan vervolgens zo duur maken dat je beter je faillissement kunt aanvragen dan proberen daar winstgevend treintjes te rijden.
En om het nog spannender te maken.. Zwaar gesubsidieerde concurrentie doormiddel van een spotgoedkoop busnetwerk in de lucht houden. (Kostendekkingsgraad van 10 %)
Op woensdag 4 december 2013 21:56 schreef Mr_Klaasje het volgende: En om het nog spannender te maken.. Zwaar gesubsidieerde concurrentie doormiddel van een spotgoedkoop busnetwerk in de lucht houden. (Kostendekkingsgraad van 10 %)
Een aantal van die inbreuken zijn -waardig als je het mij vraagt. Een boete als je zo dom bent om met je domme harses een elektriciteitskabel aan te raken?
Het ging ook niet specifiek over TBP's.. Het is een reisinformatiescherm op het station dat dus soms zo'n foutmelding geeft. En dat is juist een van de schermen die als alternatief moeten dienen voor de gele vertrekstaten.
Het ging ook niet specifiek over TBP's.. Het is een reisinformatiescherm op het station dat dus soms zo'n foutmelding geeft. En dat is juist een van de schermen die als alternatief moeten dienen voor de gele vertrekstaten.
Ze worden niet allemaal verwijderd, maar een hele hoop. Blijft er sowieso minimaal een hangen op de stations. En de grote stations blijven er meer dan 1. Boehoeh.