Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.EDIT: Gloeiende topictitelnummer klopt niet.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Om als logistiek-planner bij NS maar even te reageren op de discussie over de 5100/15100 en dienstregeling rondom oa Breda Prinsenbeek: de treinseries worden beter verdeeld over het uur/dag, en daarmee verandert de treinnummering.
Antwoorden zoals hier genoemd raken kant noch wal en dat zegt helaas iets over het (soms) gebrek aan kennis en informatie bij afdeling als voorlichting, communicatie en reisinfo. Als NS'er schaam ik me daar ook voor...
Ik ben (erg genoeg) al blij als reisinfo het voor elkaar krijgt om een informatiescherm op een station werkend te krijgen. Laat ik het daar maar bij laten.
Ook zag ik net een opmerking over het verdwijnen van de treinen van 00.09 en 00.39 maandag t/m donderdag, dat komt inderdaad door onderhoudsvensters.
Wat zijn onderhoudsvensters eigenlijk voor iets? Ik heb die trein namelijk nog wel eens nodig.
Een periode waarin er op een bepaald baanvak geen treinen rijden zodat er onderhoud gepleegd kan worden. "Vroeger" was het voldoende als dat betrekking had op 1 spoor (met het nevenspoor nog in dienst), vanaf 2014 is dat niet meer toegestaan en moeten beide sporen buiten dienst.
ruimtes in de tijd die nodig zijn voor onderhoud aan het spoor.
In België werkvensters genoemd, in Frankrijk "blancs travaux".
De Belgen en de Fransen hebben de neiging om die dingen midden op de dag te plannen. Erg leuk als je dat als spotter niet weet en je 2 uur voor Jan Lul langs een LGV staat.
In België werkvensters genoemd, in Frankrijk "blancs traveaux".
De Belgen en de Fransen hebben de neiging om die dingen midden op de dag te plannen. Erg leuk als je dat als spotter niet weet en je 2 uur voor Jan Lul langs een LGV staat.
In Nederland heet het officieel ook een TVP -> TreinVrijePeriode.
ruimtes in de tijd die nodig zijn voor onderhoud aan het spoor.
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan?
Er moet met enige regelmaat onderhoud worden gepleegd aan het spoor, er zijn nogal wat systemen die onderhoud vereisen. Ook moet het spoor worden geïnspecteerd (slijtage spoorstaven, dikte rijdraad, controle seinen, werking ATB) en zijn er nog verschillende andere dingen die moeten gebeuren.
quote:
Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
De nationale hindernisbaan. Gegarandeerd ieder weekend feest.
quote:
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Moet je hier eens komen tijdens een sneeuwstorm, is niet bij te houden
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
In het weekend worden andere werkzaamheden uitgevoerd dan in de nacht. In de doordeweekse nacht gaat het voornamelijk om het in conditie houden van de infra en zorgen dat de dagelijkse gang van zaken doorgang kan vinden. In het weekend worden voornamelijk grote vernieuwingen of aanpassingen gedaan. Hier is meer tijd voor nodig dan beschikbaar is in een doordeweekse nacht. Daarbij kan in een weekend ook veel meer uitgevoerd worden dan doordeweeks.
quote:
Trouwens wat zijn jullie snel met antwoorden zeg, super!
Maar is dat een excuus om de altijd erg drukke halfuursdienst tussen Den Haag en Dordrecht naar een uursdienst om te zetten, en Breda Prinsenbeek niet meer te bedienen?
Zou dat niet met onderhoudsvensters te maken hebben ook?
Zeker, nu er blijkbaar nieuwe regeltjes zijn voor wat betreft het rijden op de sporen naast het spoor waar er onderhoud wordt gepleegd. Dat mag met ingang van 2014 niet meer, waardoor NS ervoor kiest om bepaalde ritten (met name laatste (twee) rit(ten)) worden geschrapt in de nieuwe dienstregeling, hiervoor komt er dan ook geen vervangend vervoer.
Thanks! Kortom het uitvallen van die treinen is dus een tijdelijke verandering?
En (met het risico om als simpele zeikerd te klinken) moet er zoveel onderhoud gepleegd worden dan? Elke zoveel weekenden moet ik weer met de bus omdat er ook dan al onderhoud gepleegd wordt.
Klopt. Het Nederlandse spoor wordt namelijk bestierd door een aantal volstrekt incapabele organisaties als daar zijn NS en Prorail. Daarnaast zijn de rails blijkbaar van papier-maché Pech joh
Op dinsdag 3 december 2013 18:48 schreef ReisT het volgende: Op sommige trajecten, Flevolijn bijv, zijn er wel vervangende bussen gepland ipv de laatste treinen.
Ik ga er wel een beetje van uit dat de een- na laatste verbinding naar Enkhuizen die nu vervalt ook verbust gaat worden.
Maargoed, de treindienst van de Flevolijn stopt eigenlijk nooit. Tussen de laatste trein en de eerste trein daar (en dat is maar een gat van 4 uur ofzo) rijden er ook nog personeelstreinen. Het rijden van bussen is stiekem ook een beetje om het personeel van NS zelf nog thuis te kunnen krijgen.
Op dinsdag 3 december 2013 18:48 schreef ReisT het volgende: Op sommige trajecten, Flevolijn bijv, zijn er wel vervangende bussen gepland ipv de laatste treinen.
en toch is dat vervoer wel degelijk nodig, omdat je in bepaalde gebieden makkelijker aan personeel kunt komen dan in andere
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
Donderdag en vrijdag puinhoop op het spoor. Laat ik net donderdag rangeerdienst hebben, dat zal wel weer flink uitlopen of juist gelijk klaar omdat niets meer rijdt. Vrijdag rijdende dienst. Ben benieuwd.
[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2013 19:15:14 ]
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
Klopt, is bij ons ook zo. Ik woon op 10 minuten lopen van het station dus dat zit wel goed. Ligt wel in de lijn der verwachting dat ik voor de zomervakantie ben verhuist, dus ik heb de 1e factuur al mogen ontvangen van de rijschool. Rijbewijs was er nooit van gekomen hier, maar eindelijk de stap gemaakt
Één van de eisen die aan treinpersoneel wordt gesteld is dat ze zelfstandig bij een standplaats kunnen komen, dus zonder afhankelijkheid van OV. Voor iemand die in Almere woont maar in Amsterdam z'n standplaats heeft betekent dat dus dat hij een auto moet hebben voor de vroege of late diensten.
klopt, maar als je iets collectiefs kunt regelen is dat ook wat waard
Komt een pittige storm aan. Zeer zware windstoten, de voorspellingen zijn nog heftiger dan die storm eind oktober. Of dat uiteindelijk zo is, zien we op de dag zelf, maar reken er maar op dat er een aangepaste dienstregeling komt. Schijnt ook een enorme bak regen en zelfs sneeuw te gaan vallen. Noord Duitsland heeft zelfs code paars afgegeven. Dat is orkaankracht en gevaar ivm dijkdoorbraken door springtij.
Groningen waar ik woon krijgt een beste laag te voorduren.
Ik neem ook zeker mijn veiligheidshelm mee bij mijn rangeerdienst. Ook al is het niet eens verplicht bij ons. Met al die bomen en takken overal neem ik geen risico.
Ik ben benieuwd Zeker geen doemdenker hier, of juist extreem weer willen zien. Maar ben benieuwd wat de spoorwegen doen. Morgen zal er wel een smsje de deur uit gaan denk ik.
Werkzaamheden Schiphol Geen treinen: -Amsterdam C-Schiphol, -Schiphol-Leiden, -Schiphol-Diemen Zuid, -Schiphol-Zaandam)
Gevolgen: • Intercity Groningen-Lelystad-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven Almere Centrum-Schiphol.Het ene deel rijdt na Almere Centrum extra door naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Utrecht C, het andere deel (Den Haag C-Schiphol) stopt extra te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp. • Fyra Amsterdam C-Breda is opgeheven Schiphol-Amsterdam C en rijdt 1x per uur (en toeslagvrij) • Intercity Schiphol-Amersfoort-Amersfoort Schothorst/Enschede is opgeheven. • Intercity Den Haag C-Amersfoort-Enschede rijdt 2x per uur (om de vervallen IC Den Haag-Schothorst en de IC Schiphol-Enschede te vervangen) • Intercity Den Haag C-Haarlem-Amsterdam C rijdt na Leiden door naar Schiphol ipv Haarlem-Amsterdam C. Stopt oook te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp. • Intercity Vlissingen-Schiphol-Amsterdam-Lelystad rijdt na Leiden door naar Haarlem-Amsterdam C en stopt extra te Heemstede=Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en in een richting in Weesp. • Intercity Nijmegen-Den Helder stopt om de vervallen IC Schiphol-Heerlen te vervangen extra te Amsterdam Bijlmer ArenA. • Intercity Schiphol-Heerlen is opgeheven Schiphol-Den Bosch. • Intercity Schiphol-Nijmegen is opgeheven tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena en tussen Utrecht en Drieberen=Zeist (zie werkzaamheden hieronder). Tussen Amsterdam Bijlmer Arena en Utrecht rijdt een vervangende IC afkomstig van Almere/Lelystad/Groningen/Leeuwarden. • Sprinter Almere Oostvaarders-Duivendrecht-Hoofddorp is opgeheven Diemen Zuid-Hoofddorp en rijdt na Diemen Zuid door naar Amsterdam Bijlmer Arena en door als sprinter naar Utrecht. (Resultaat: Sprinter Utrecht-Almere Oostvaarders via Diemen Zuid) • Sprinter Utrecht-Hilversum-Leiden is opgeheven Diemen Zuid-Leiden en rijdt na Diemen Zuid extra door naar Amsterdam Bijlmer Arena (en keert aldaar) • Thalys rijdt om via Gouda, zonder stop. • Intercity Den Haag C-Amersfoort Schothorst is opgeheven. Wordt vervangen door de 2x per uur rijdende IC Den Haag C-Enschede. • Intercity Leeuwarden-Lelystad-Duivendrecht-Den Haag C is opgeheven Almere Centrum-Schiphol. Het ene deel rijdt na Almere Centrum extra door naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Utrecht C, het andere deel (Den Haag C-Schiphol) stopt extra te Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp.
Utrecht-Den Bosch/Driebergen=Zeist • Internationaal: ICE's gaan via Arnhem-Den Bosch en enkele door naar Amsterdam. Nachttreinen rijden via Venlo. • Intercity Den Helder-Nijmegen is opgeheven Utrecht-Driebergen. Het deel tussen Utrecht en Den Helder stopt extra te Amsterdam Bijlmer ArenA, het andere deel rijdt alleen VAN Nijmegen NAAR Driebergen. • Intercity Schiphol-Nijmegen is opgeheven Utrecht-Driebergen. Tussen Schiphol en Utrecht zie boven, Het andere deel, tussen Driebergen en Nijmegen, rijdt alleen VAN Driebergen NAAR Nijmegen. • Sprinter Rhenen-Breukelen is opgeheven Driebergen-Utrecht. Het deel tussen UTrecht-Breukelen rijdt na Breukelen verder naar Amsterdam Bijlmer ArenA-Diemen Zuid-Almere Oostvaarders. Het andere deel rijdt tussen Driebergen en Rhenen. • Sprinter Ede=Wageningen-Arnhem rijdt 2x per uur. • Sprinter Breukelen-Utrecht is opgeheven.
Hoorn=Enkhuizen • Intercity Enkhuizen-Amersfoort(-Deventer) is opgeheven tussen Hoorn=Kersenboogerd en Enkhuizen.
Zutphen-Winterswijk (alleen Zondag) • ARRIVA Stoptrein Zutphen-Winterswijk is op zondag opgeheven.
Spaanse treinmachinisten mogen tijdens hun werk niet meer mobiel bellen. Aanleiding voor de maatregel is de ramp afgelopen juli met een hogesnelheidstrein bij Santiago de Compostella. Een uitzondering wordt gemaakt voor noodsituaties.
De Spaanse minister van Openbare Werken Pastor kondigde verder aan dat alle Spaanse treinen een zwarte doos krijgen, zodat bij een ongeluk makkelijker de oorzaak kan worden achterhaald.
Fataal De treinramp bij Santiago kostte 79 passagiers het leven. Zo'n 170 mensen raakten gewond.
De machinist heeft bekend dat hij vlak voor het ongeluk met een collega zat te bellen. Daardoor had hij niet in de gaten dat hij veel te hard reed.
Hij zal zich voor een rechtbank moeten verantwoorden. De aanklacht tegen hem moet nog worden ingediend.
Op dinsdag 3 december 2013 19:56 schreef Straatcommando. het volgende: Wat klinkt zo'n ICE toch baas als 'ie optrekt. Als hier een rood sein staat (richting duitsland) stopt 'ie recht voor mijn raam.
Op dinsdag 3 december 2013 19:56 schreef Straatcommando. het volgende: Wat klinkt zo'n ICE toch baas als 'ie optrekt. Als hier een rood sein staat (richting duitsland) stopt 'ie recht voor mijn raam.
Op dinsdag 3 december 2013 19:36 schreef Monopoly het volgende: Ik neem ook zeker mijn veiligheidshelm mee bij mijn rangeerdienst. Ook al is het niet eens verplicht bij ons. Met al die bomen en takken overal neem ik geen risico.
Tip van de meester: Een veiligheidshelm kon weleens onvoldoende zijn tegen een omvallende boom