Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.EDIT: Gloeiende topictitelnummer klopt niet.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
wat is daar de laatste tijd toch een heisa over, over dat lijntje... Of in die hoek..
Heb ik iets gemist?
dat lijntje gaat vanaf komende zondag over van connexxion (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva. Er zal door Arriva een strakke 30 minuten dienstregeling worden gereden, maar daarvoor sneuvelt wel het o zo belangrijke station Geerdijk. Nu wordt er nog gekruist te Vroomshoop of Vriezenveen en straks blijft er maar een kruisingsstation over.
dat lijntje gaat vanaf komende zondag over van connexxion (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva. Er zal door Arriva een strakke 30 minuten dienstregeling worden gereden, maar daarvoor sneuvelt wel het o zo belangrijke station Geerdijk. Nu wordt er nog gekruist te Vroomshoop of Vriezenveen en straks blijft er maar een kruisingsstation over.
Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Op zondag 1 december 2013 13:17 schreef Peterselieman het volgende: Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Hebben ze niet nog ergens een paar weense trammetjes staan ofzo...of ben ik nou heel erg naief? Die accelereerden als de brandweer , althans in Rotterdam!
Op zondag 1 december 2013 13:17 schreef Peterselieman het volgende: Voor die paar reizigers per dag? Nee, daar is de aanschaf van nieuw materieel op dit moment te duur voor. Juist door een strakke dienstregeling en goede aansluitingen in Mariënberg kan het lijntje wel een boost krijgen, al moet je niet gaan verwachten dat de treinen er stamp en stamp vol zullen gaan zitten met het beperkte achterland dat er is.
Almelo - Marienberg is de duurste lijn van Nederland toch? Als in, moet het meeste geld worden bijgelegd. Heb wel eens voorbij zien komen dat voor elke euro die wordt uitgegeven 80 cent wordt bijgedragen door de overheid?
Hebben ze niet nog ergens een paar weense trammetjes staan ofzo...of ben ik nou heel erg naief? Die accelereerden als de brandweer , althans in Rotterdam!
Zeg, Darkwing_Duck, jij klaagt altijd (terecht) over de NS automaten en creditcards. Maar een stel vrienden van mij kwam afgelopen week ook van een koude kermis thuis bij de RER, alle vormen van Nederlandse creditcards werden geweigerd, en muntgeld slikten ze niet meer, loketten waren ook gesloten.
Je hebt het vast een keer verteld, maar hoe zat het ook alweer ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 1 december 2013 14:35 schreef _serial_ het volgende: Zeg, Darkwing_Duck, jij klaagt altijd (terecht) over de NS automaten en creditcards. Maar een stel vrienden van mij kwam afgelopen week ook van een koude kermis thuis bij de RER, alle vormen van Nederlandse creditcards werden geweigerd, en muntgeld slikten ze niet meer, loketten waren ook gesloten.
Je hebt het vast een keer verteld, maar hoe zat het ook alweer ?
Ik kan met mn nederlandse maestro pas gewoon nog een ticket halen en zelfs abbonementen kopen. Dus ik weet niet waar het fout gaat? Tuurlijk kan het zijn dat er iemand een boterham met pindakaas in die gleuven heeft gepropt, maar dan werkt mijn franse kaart ook niet...
Stelt dit antwoord je tevreden of wou je iets anders weten hoe het zat?
Ik kan met mn nederlandse maestro pas gewoon nog een ticket halen en zelfs abbonementen kopen. Dus ik weet niet waar het fout gaat? Tuurlijk kan het zijn dat er iemand een boterham met pindakaas in die gleuven heeft gepropt, maar dan werkt mijn franse kaart ook niet...
Stelt dit antwoord je tevreden of wou je iets anders weten hoe het zat?
Prima ik zal nog eens vragen waar het misgegaan is dan Thanks !
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Almelo - Marienberg is de duurste lijn van Nederland toch? Als in, moet het meeste geld worden bijgelegd. Heb wel eens voorbij zien komen dat voor elke euro die wordt uitgegeven 80 cent wordt bijgedragen door de overheid?
Waarom rijdt daar überhaupt nog een trein voor zo weinig reizigers? Een bus is veel goedkoper in zowel materieel als exploitatie.
Zelfs op zondag heeft elke trein zeker 20 man erin, althans, de treinen die ik gezien & genomen heb, hadden dat. De eerste trein uit Mariënberg richting Almelo zaten we met ruim 40 man in.
Alvast 2 foto's van vandaag, overige foto's worden nog uitgezocht(heb de kruising op Vriezenveen én op Vroomshoop op de foto): Arriva 34 Op zondag 1 december was Arriva druk in de weer met de testritten tussen Almelo en Mariënberg, want volgende week komt Arriva hier al te rijden in de rijdende dienst. Treinstel 34 heeft inmiddels al alle stickers, en is gereed voor de nieuwe dienst. Machinisten kregen vandaag ook opleiding, dus bij elk station was een stationnement gepland, deuren werden ontgrendeld en weer vergrendeld. Keurig op tijd vertrekt Arriva met stel 34 uit Mariënberg onderweg naar Almelo.
Arriva 34 Na een kleine wandeling van circa 15 minuten werd de Kreuzendijk bij Vriezenveen bereikt. Na eerst een rode Lint naar Mariënberg gezien te hebben kwam keurig op tijd de Lint van Arriva aanrijden. Met een fraai zonnetje die even 10 minuten doorbrak kon de foto geklikt worden, en konden wij weer tevreden teruglopen.
En nu weer in de ICBerlijn van 15:14 uit Almelo onderweg naar Amersfoort, en dan door naar Rotterdam-Dordrecht
Waarom rijdt daar überhaupt nog een trein voor zo weinig reizigers? Een bus is veel goedkoper in zowel materieel als exploitatie.
Misschien hopen ze met een nieuwe vervoerder, het verbeteren van de dienst (doortrekken naar Hardenberg) meer reizigers te trekken. Het zal nooit uit kunnen zo'n verbinding, maar de opdrachtgever zal het wel als een soort verplichting zien om de lijn open te houden?
Op zondag 1 december 2013 15:47 schreef greavy het volgende: Alvast 2 foto's van vandaag, overige foto's worden nog uitgezocht(heb de kruising op Vriezenveen én op Vroomshoop op de foto): [ link | afbeelding ] Arriva 34 Op zondag 1 december was Arriva druk in de weer met de testritten tussen Almelo en Mariënberg, want volgende week komt Arriva hier al te rijden in de rijdende dienst. Treinstel 34 heeft inmiddels al alle stickers, en is gereed voor de nieuwe dienst. Machinisten kregen vandaag ook opleiding, dus bij elk station was een stationnement gepland, deuren werden ontgrendeld en weer vergrendeld. Keurig op tijd vertrekt Arriva met stel 34 uit Mariënberg onderweg naar Almelo.
[ link | afbeelding ] Arriva 34 Na een kleine wandeling van circa 15 minuten werd de Kreuzendijk bij Vriezenveen bereikt. Na eerst een rode Lint naar Mariënberg gezien te hebben kwam keurig op tijd de Lint van Arriva aanrijden. Met een fraai zonnetje die even 10 minuten doorbrak kon de foto geklikt worden, en konden wij weer tevreden teruglopen.
En nu weer in de ICBerlijn van 15:14 uit Almelo onderweg naar Amersfoort, en dan door naar Rotterdam-Dordrecht
rijden die tijdens de normale dienstregeling tussendoor?
rijden die tijdens de normale dienstregeling tussendoor?
op dit moment rijden ze er tussendoor. Je hebt twee beschikbare paden als er een uursdienst is. Voor het lintje van xx/Syntus uit of in patroon met de huidige halfuursdienstregeling rijden. Bij de eerste wordt er nergens gekruist en bij de tweede optie in Vroomshoop of Vriezenveen.
Ze reden zo ongeveer het andere pad van Syntus, met de normale kruisingen. De machinisten moesten ook bij elk station stoppen op de goede plek, deuren ontgrendelen, vergrendelen enzo. Was dus een soort van machinistenopleiding.
Op zondag 1 december 2013 17:26 schreef greavy het volgende: Ze reden zo ongeveer het andere pad van Syntus, met de normale kruisingen. De machinisten moesten ook bij elk station stoppen op de goede plek, deuren ontgrendelen, vergrendelen enzo. Was dus een soort van machinistenopleiding.
Die blauwwitte LINTjes zijn trouwens nog totaal niet af, daar moet nog wel een tijdje aan gesleuteld worden voor volgende week
[ Bericht 7% gewijzigd door Dr_Flash op 01-12-2013 17:56:06 ]
Op zondag 1 december 2013 17:26 schreef greavy het volgende: Ze reden zo ongeveer het andere pad van Syntus, met de normale kruisingen. De machinisten moesten ook bij elk station stoppen op de goede plek, deuren ontgrendelen, vergrendelen enzo. Was dus een soort van machinistenopleiding.
Ze reden niet in het pad van Syntus, maar precies in een ander pad. Normaal heb je A-22-B-38-A, nu had je A-38-B-22-A. De kruisingen lagen juist op het andere station.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 1 december 2013 14:45 schreef GekkeHaan het volgende: Trein/metrodinggeval ontspoort in The Bronx (New York) en in de Hudson River beland. Tot zover zijn er 3 doden gemeld.
Ze reden niet in het pad van Syntus, maar precies in een ander pad. Normaal heb je A-22-B-38-A, nu had je A-38-B-22-A. De kruisingen lagen juist op het andere station.
NIEDERSACHSEN-TICKET In december geldig vanaf Hoofdstation Groningen en alle treinstation aan het Wiederline-traject (Groningen-Leer) Met het Niedersachsen-Ticket reist u met maximaal 5 personen een hele dag met alle regionale treinen en het openbaar vervoer door Nedersaksen, Bremen en Hamburg. 1 persoon voor slechte 22 euro (2e klas) 2 personen voor slechts 26 euro (2e klas) 3 personen voor slechts 30 euro (2e klas) 4 personen voor slechts 34 euro (2e klas) 5 personen voor slechts 38 euro (2e klas) - Kinderen t/m 5 jaar en kinderen van 6 t/m 14 jaar mogen gratis meereizen als het eigen kinderen of kleinkinderen van de meereizende ouder/grootouder zijn. - Zijn de meereizende kinderen van 6 t/m 14 jaar geen kind of kleinkind van de meereizende ouder/grootouder, dan tellen ze als volwassene en reizen niet gratis mee. - Niedersachsen-Ticket niet geldig vanaf treinstation Groningen Noord.
Details van de aanbieding Het ticket is geldig van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 3.00 uur de volgende dag en ook op zaterdag, zondag en op feestdagen van 0.00 tot 3.00 uur de volgende dag in de regionale treinen van de Deutsche Bahn (RE, RB en S-Bahn) en in verdere verkeersmiddelen (EVB, eurobahn, metronom, NordWestBahn, arriva, cantus) in de 2e klas.
Kan iemand het topicnummer corrigeren? Is 1 te hoog.
quote:
Op vrijdag 29 november 2013 21:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Vanaf welke baanvaksnelheid wordt er eigenlijk verkanting toegepast in het Nederlandse spoor? Ik ben nu Groningen-Onnen aan het leggen in TS, maar het is met verkanting en overgangsbogen achterlijk lastig om precies goed uit te komen op het volgende rechte stuk.
Op zondag 1 december 2013 19:04 schreef greavy het volgende: NIEDERSACHSEN-TICKET In december geldig vanaf Hoofdstation Groningen en alle treinstation aan het Wiederline-traject (Groningen-Leer) Met het Niedersachsen-Ticket reist u met maximaal 5 personen een hele dag met alle regionale treinen en het openbaar vervoer door Nedersaksen, Bremen en Hamburg. 1 persoon voor slechte 22 euro (2e klas) 2 personen voor slechts 26 euro (2e klas) 3 personen voor slechts 30 euro (2e klas) 4 personen voor slechts 34 euro (2e klas) 5 personen voor slechts 38 euro (2e klas) - Kinderen t/m 5 jaar en kinderen van 6 t/m 14 jaar mogen gratis meereizen als het eigen kinderen of kleinkinderen van de meereizende ouder/grootouder zijn. - Zijn de meereizende kinderen van 6 t/m 14 jaar geen kind of kleinkind van de meereizende ouder/grootouder, dan tellen ze als volwassene en reizen niet gratis mee. - Niedersachsen-Ticket niet geldig vanaf treinstation Groningen Noord.
Details van de aanbieding Het ticket is geldig van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 3.00 uur de volgende dag en ook op zaterdag, zondag en op feestdagen van 0.00 tot 3.00 uur de volgende dag in de regionale treinen van de Deutsche Bahn (RE, RB en S-Bahn) en in verdere verkeersmiddelen (EVB, eurobahn, metronom, NordWestBahn, arriva, cantus) in de 2e klas.
In Antwerpen-C stond vanmiddag rond 13:10 de IC naar Roosendaal/Den Haag nog op de borden op spoor 24 van 12:47. Uiteindelijk kwam om 13:20 een Brusselaar binnen en wij sprongen erin. Na drie minuten kwam er een enorm boze treinbegeleider het rijtuig in om iedereen eruit te jagen. Buiten vroeg een meneer waarom deze trein niet reed daar die tot 13:10 op de borden stond. Toen werd de treinbegeleider helemaal boos, de beste man begon de reizigers te verwijten dat ze niet goed op de borden hadden gekeken. Hij had namelijk zelf de trein gesleuteld en weggestuurd. Vervolgens riep hij, volgende trein naar Nederland gaat om 13:50 van spoor twee, een fijne middag en stampvoette weg. Lul.
Was het niet gewoon de Benny uit Nederland die binnen kwam? Die moet loc omlopen, en soms wel en soms niet afrangeren. Ze komen sowieso op zaterdag en zondag niet uit Brussel.
Op zondag 1 december 2013 19:48 schreef greavy het volgende: Was het niet gewoon de Benny uit Nederland die binnen kwam? Die moet loc omlopen, en soms wel en soms niet afrangeren. Ze komen sowieso op zaterdag en zondag niet uit Brussel.
Ja klopt, maar dat weet ik toch niet. Ding had trouwens twee locs volgens mij..
Op zondag 1 december 2013 19:44 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik dacht dat ik in mn spoorleven al veel gezien had. Maar iemand die een kerstboom als bagage een TGV insleept is nieuw voor me... waarom?
Ik heb in de trein tussen Nijmegen en Roermond (toen NS daar nog reed) ooit iemand met een achterklep van een Golf 1 gezien...
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2013 20:12:22 ]
Vraagje trouwens, ik ben van plan in de laatste week van januari van Kopenhagen met de nachttrein naar Stockholm en vervolgens naar Oslo te gaan. Wat ik me nu juist echter bedenk is dat het daar in de winter best lang donker is.... iemand enig idee hoelang het in die periode licht is in die steden? Dan met name Oslo, want dat ligt het noordelijkste.
Op zondag 1 december 2013 20:16 schreef J.B. het volgende: Vraagje trouwens, ik ben van plan in de laatste week van januari van Kopenhagen met de nachttrein naar Stockholm en vervolgens naar Oslo te gaan. Wat ik me nu juist echter bedenk is dat het daar in de winter best lang donker is.... iemand enig idee hoelang het in die periode licht is in die steden? Dan met name Oslo, want dat ligt het noordelijkste.
Op het einde van januari/begin februari is het gelukkig rond de 8 uur, daar doe ik het voor Ik prefereer nachttrein vanwege omdat Scandinavië zo DUUR is + ik maar een weekje wil gaan.
Bijzonder vriendelijk bedankt voor de linkjes trouwens, daar kan ik wat mee
[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2013 20:23:50 ]
Op zondag 1 december 2013 19:44 schreef Darkwing_Duck het volgende: Ik dacht dat ik in mn spoorleven al veel gezien had. Maar iemand die een kerstboom als bagage een TGV insleept is nieuw voor me... waarom?
Je ziet de goed bezette Spenosporen in Leeuwarden, met links het pendeltje uit Harlingen Haven en op de achtergrond de werkzaamheden aan de nieuwe westelijke invalsweg die eind volgend jaar in gebruik moet worden genomen.
Op zondag 1 december 2013 20:26 schreef J.B. het volgende: Als ik nu zou boeken voor de trein van Stockholm naar Oslo kost me dat 212 Zweedse Kroon (oftewel ongeveer 9 euro) voor een reis van dik 5 uur?! Wtf
Zonder de wisselkoersen te hebben geraadpleegd: volgens mij klopt je berekening niet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In het stralende zonnetje staat uw verslaggever op de trein te wachten op station Deventer:
Daar komt de trein aan.
In Vroomshoop de kruising tussen de Syntus-Lint in het rood en de Arriva-Lint in het blauw-wit.
Syntus-Lintje in Geerdijk.
Kruising der E-GTW's in Mariënberg.
Even oefenen met hun nieuwe speeltje.
De Grensland-Express raast door het Twentse land zijn ondergang tegemoet.
Daarna het land uit, eerst even een ommetje door Gildehaus, waar een interessant seinhuis staat met allerlei attributen in de tuin, waaronder deze merkwaardige implementatie van dubbelspoor
Overzichtsplaatje van het geheel daar.
Zelfs nog een paar nieuwe bordjes gescoord, waaronder deze, met onbekend crimineel persoon.
Door naar het terrein van de Bentheimer Eisenbahn, waar je normaal ook nooit komt natuurlijk Daar staat van alles qua diesellocs
Ook bussen. Huuu. Bussen
Pimpel-expres vertrekt naar Amsterdam.
Het traditionele gekut met de bordesjes bij de Grensland-express is binnenkort dus ook voorbij.
Tot slot nog eoa dom ding wat ik per se MOEST fotograferen van iemand
Ik zal vannacht eens zoeken, thanx. Voor nu leg ik mijn spoor maar zonder verkanting, dat gaat prima. Groningen Losplaats ligt al compleet, Europapark ook, ben nu bezig met de beseining. De omgeving komt later, dat is eye candy.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op zondag 1 december 2013 21:31 schreef Dr_Flash het volgende: Dus ja. "Beheer" zei je? Ik denk dat ze al 18 jaar niet meer weten dat dat ding bij hen hoort
Op zondag 1 december 2013 21:31 schreef Dr_Flash het volgende: Dus ja. "Beheer" zei je? Ik denk dat ze al 1810 jaar niet meer weten dat dat ding bij hen hoort
Maar goed, van het weekend naar Brugge. Dienstregeling B-europe kwam niet overeen met de werkelijkheid, werd rennen op Antwerpen-Centraal. Terugreis vandaag verliep voorspoedig, moesten alleen omrijden via Boom/Puurs waar niet werd gestopt. Wel op twee gaten waar de trein niet paste en de reizigers naar voren dienden te lopen. Beide keren met MS96, wat een heerlijk materieel is dat. <3
Het was ook retorisch bedoeld... Dat kengetal van Zwolle gaat ook niet werken. Als het nummer al klopt na al die jaren.
Het zou nog best eens kunnen kloppen. Het Schakel- en Meldcentrum Noord-Oost van ProRail zit nog altijd in Zwolle. Maargoed, dat is volgend jaar ook voorbij als alles in Utrecht bij het OCCR gecentraliseerd wordt.
Het zou nog best eens kunnen kloppen. Het Schakel- en Meldcentrum Noord-Oost van ProRail zit nog altijd in Zwolle. Maargoed, dat is volgend jaar ook voorbij als alles in Utrecht bij het OCCR gecentraliseerd wordt.
Hopelijk kennen ze *21...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het zou nog best eens kunnen kloppen. Het Schakel- en Meldcentrum Noord-Oost van ProRail zit nog altijd in Zwolle. Maargoed, dat is volgend jaar ook voorbij als alles in Utrecht bij het OCCR gecentraliseerd wordt.
+31 lijkt me handig om te beginnen. Het is wel mofrikania he.
En dan wordt er omgeroepen dat je ook met de stoptrein naar Arnhem kunt. Wat natuurlijk niemand doet want niemand kan vooruit of achteruit. Vervolgens gaat de ic rijden, wat is de eerste stop? Brummen
Op maandag 2 december 2013 07:40 schreef Dr_Flash het volgende: En dan wordt er omgeroepen dat je ook met de stoptrein naar Arnhem kunt. Wat natuurlijk niemand doet want niemand kan vooruit of achteruit. Vervolgens gaat de ic rijden, wat is de eerste stop? Brummen
Daar werd de trein opgeheven 'i.v.m. te grote bezetting'?
Ook mooi weer: IC Amersfoort Schothorst komt met +10 minuten binnen op Amersfoort C. Gaat toch nog door richting Schothorst. Komt retour met +7 aan op Amersfoort C. Uiteindelijk met +17 op Duivendrecht. Retour trein IC Schiphol - Enschede is voor het gemak maar opgeheven.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Hoe weet jij zo zeker dat dat laatste gerelateerd is aan jouw vertraging? Er is namelijk te Amersfoort een wissel defect aan de Hilversumse zijde waar die trein overheen moet.
Op maandag 2 december 2013 09:23 schreef b2py het volgende: Hoe weet jij zo zeker dat dat laatste gerelateerd is aan jouw vertraging? Er is namelijk te Amersfoort een wissel defect aan de Hilversumse zijde waar die trein overheen moet.
Omdat de de trein van 08.51 vanuit Duivendrecht richting Amersfoort niet opgeheven werd en de retour trein van 09.21 toen al opgeheven stond.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Op maandag 2 december 2013 09:36 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe worden IC stops eigenlijk bepaald? Is dat puur gissen van NS of is er een regel met > aantal inwoners bij station = ic stop?
Op maandag 2 december 2013 09:16 schreef Fiorano het volgende: Ook mooi weer: IC Amersfoort Schothorst komt met +10 minuten binnen op Amersfoort C. Gaat toch nog door richting Schothorst. Komt retour met +7 aan op Amersfoort C. Uiteindelijk met +17 op Duivendrecht. Retour trein IC Schiphol - Enschede is voor het gemak maar opgeheven.
Jaja...je maakt zelfs tegenwoordig wat mee bij de Spoorwegen. Zoals de Amerikanen zouden zeggen: " Never a dull moment "
Daar werd de trein opgeheven 'i.v.m. te grote bezetting'?
Nee. Maar in Arnhem kregen wij wel te horen dat zowel de vertraging als de tekortheid van de trein te wijten was aan een overwegstoring tussen Olst en Zwolle.
Beide is natuurlijk onzin. In Deventer was de trein namelijk gewoon op tijd. In Brummen moest er blijkbaar nog een vriendje opgehaald of afgezet worden. Bovendien duurt het in en uitstappen natuurlijk ook veel langer als je maar de helft van de deuren hebt.
En dat die trein te kort zou zijn door de overwegstoring slaat natuurlijk nergens op
Op maandag 2 december 2013 10:18 schreef James1988 het volgende: Zou best kunnen, AnsaldoBreda heeft er een handje van om zomaar wat te knutselen aan die treinen.
"Mario, ik heb een puik plan. Wat nou als we eens gewoon daar nog een draadje trekken?" - Oh. Mijn. God. LUIGI! Wat een ontzettend goed idee!
"Mario, ik heb een puik plan. Wat nou als we eens gewoon daar nog een draadje trekken?" - Oh. Mijn. God. LUIGI! Wat een ontzettend goed idee!
Lach er maar om, maar dat is dus echt gebeurd.
Toen die V250's net buiten dienst waren genomen wilde Lloyd's een keer een proefrit rijden, toen kwamen ze erachter dat een paar overijverige AB'ers op eigen initiatief en zonder goedkeuring een paar dingen hadden veranderd aan die trein.
Toen die V250's net buiten dienst waren genomen wilde Lloyd's een keer een proefrit rijden, toen kwamen ze erachter dat een paar overijverige AB'ers op eigen initiatief en zonder goedkeuring een paar dingen hadden veranderd aan die trein.
Eigenlijk een overkoepelende OV vraag dit. Kent Italië een site vergelijkbaar met 9292OV waar je alle verschillende OV varianten te zien krijgt en op basis daarvan routes kan plannen?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Hoe het ook kan. Kering van negen minuten te Den Haag Centraal en met vier man trekken ze de complete trein door. Nu weet ik ook waarom de prullenbakjes altijd vol zijn. Als er al iemand plaats heeft genomen worden de prullenbakken niet gereinigd. Dit om de reiziger niet te hinderen. Maakt ook wel sense toch?
Op maandag 2 december 2013 13:30 schreef b2py het volgende: Hoe het ook kan. Kering van negen minuten te Den Haag Centraal en met vier man trekken ze de complete trein door. Nu weet ik ook waarom de prullenbakjes altijd vol zijn. Als er al iemand plaats heeft genomen worden de prullenbakken niet gereinigd. Dit om de reiziger niet te hinderen. Maakt ook wel sense toch?
N.b. Gaat om VIRM in dit geval.
ik heb liever die hinder wel. Het is maar een paar tellen en hoe minder afval in de trein hoe beter
Optimist laten we beginnen met mensen leren dat ze de trein pas kunnen betreden als de uitstappers uit de trein zijn. Dat zou ik al heel wat vinden...
Dit zijn kansen die je moet kunnen pakken. Als jij de reiziger op het perron tijdig informeert met de mededeling dat ze even vier of vijf minuten moeten wachten, zodat de trein gereinigd kan worden is daar zeker begrip voor te winnen. En je pakt je winst mee dat je de trein dus wel goed kan reinigen. Geen reizigers betekent ook dat het proces van reiniging sneller is.
Op maandag 2 december 2013 14:28 schreef b2py het volgende: Jij geeft al op voordat er begonnen wordt, dat is een lekkere insteek wilde je zeggen?
Hoezo? Dat is al tientallen jaren de situatie op Enschede Centraal: binnenkomende trein staat als "Niet instappen, trein wordt gereinigd" op de borden, en pas 5 of 10 minuten voor vertrek komt de echte bestemming erop te staan. Denk je dat mensen zich daar aan houden? Nee hoor!
Hoezo? Dat is al tientallen jaren de situatie op Enschede Centraal: binnenkomende trein staat als "Niet instappen, trein wordt gereinigd" op de borden, en pas 5 of 10 minuten voor vertrek komt de echte bestemming erop te staan. Denk je dat mensen zich daar aan houden? Nee hoor!
Dan moet je mensen daar op wijzen als organisatie. Het dagelijks daar iemand neerzetten is goedkoper dan de hele rompslomp die het bij NS/Nedtrain kost om dat image weer op te vijzelen en persberichten te schrijven.
Kan ook inderdaad, mogelijkheden te over. Zal alleen de ene afdeling tegen de ander schreeuwen dat de reiziger dan buiten in de kou moet staan en dat is ook niet lief. Kansen te over.
Optimist laten we beginnen met mensen leren dat ze de trein pas kunnen betreden als de uitstappers uit de trein zijn. Dat zou ik al heel wat vinden...
Hier word ik zo schijtziek van hé.
Laatst ook in Arnhem, we rollen binnen en we zaten goed vol. Ik zie al dat er een hele horde mensen op het perron staat en ze allemaal lekker slim naar de deuren lopen. Nu staan er wat hekken vanwege werkzaamheden, dus ruimte is er al niet.
Wat krijg je dus, niemand kan er dus in of uit. heb mezelf letterlijk met flink wat kracht door de groep heen moeten duwen. Werd ik door zo'n yup nog glazig aangekeken ook, dus ik draai m'n hoofd om en kijk die oetlul recht aan en zeg ''gast. ben je nou zo tyfusdom of kijk je altijd zo uit je ogen, zo kan er toch niemand langs?'' Een paar anderen kijken me ook aan en zachtjes hoor ik ''nou nou nou nou''
Godverdomme mensen. Zo moeilijk is het niet. Eerst de mensen eruit, dan mensen erin.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Nu we het toch over vervelende mensen in de trein hebben;
Zat laatst in de IC Venlo - Den Haag, midden in de spits. Bij de stop in Tilburg kwam er een dame met een vouwfiets binnen en die ging meteen op een klapstoeltje recht voor de deur zitten terwijl er nog 20 mensen achter haar moesten instappen.
Niet zo slim, maar wat ik dan nog kanslozer vind is dat dan zo'n prominent mannetje in een duur pak het nodig vindt om die fiets nog even een duw te geven zodat 'ie bijna omvalt. Kansloos.
Veel hinder en vertraging tussen Utrecht en Den Bosch tot zeker na de avonspits ivm aanrijding met een persoon op station Geldermalsen. Sprinters rijden Utrecht - Houten Castellum, vanuit Den Bosch geen sprinters richting Zaltbommel.
Er is een omreisadvies: Reizigers tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht C./Zwolle reizen via Arnhem.
Reizigers tussen Den Haag C. en 's-Hertogenbosch reizen via Tilburg.
Reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam C. reizen via Rotterdam C
En Vroomshoop: Syntus 45 en Arriva 34 In Vroomshoop werd er ook gekruist. Hier vertrekt treinstel 34 net als Testrit naar Almelo, terwijl treinstel 45 van Syntus, met de oude Twents-kleurstelling, vertrekt richting Mariënberg.
En Vroomshoop: [ link | afbeelding ] Syntus 45 en Arriva 34 In Vroomshoop werd er ook gekruist. Hier vertrekt treinstel 34 net als Testrit naar Almelo, terwijl treinstel 45 van Syntus, met de oude Twents-kleurstelling, vertrekt richting Mariënberg.
Lintjes
Zo jammer dat dat spul hier niet meer rijdt toen nog samen met dm'90.
Half vergast/doof worden op velperpoort
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Zoiets had ik gelezen ja, is het dan over en uit voor dm90 op de baan of hoe zit dat, want NS heeft als het goed is ook nog een aantal buffels staan. Stonden tot voor een maand of 2 terug nog in Arnhem zelfs.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Zoiets had ik gelezen ja, is het dan over en uit voor dm90 op de baan of hoe zit dat, want NS heeft als het goed is ook nog een aantal buffels staan. Stonden tot voor een maand of 2 terug nog in Arnhem zelfs.
Nee hoor, die blijven nog wel even rijden tussen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede
Nee hoor, die blijven nog wel even rijden tussen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede
Meh dan moet ik dus een keer daarheen om nog eens in zo'n kreng te zitten. Misschien een keer met een maatje mee, dit zit in Enschede op school.
Ik had gewoon hier de laatste dag mee moeten plukken, slagje winterswijk.. lint & dm90 maar had geen tijd
Overigens, ik vroeg me een beetje af waarom er zo heen en weer gezwiept werd in het stuk tussen Velperpoort en Westervoort, maar daar rijden dus moeilijk veel vrachttreinen overheen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Zoiets had ik gelezen ja, is het dan over en uit voor dm90 op de baan of hoe zit dat, want NS heeft als het goed is ook nog een aantal buffels staan. Stonden tot voor een maand of 2 terug nog in Arnhem zelfs.
Ze worden nu gereviseerd om tot 2018 op de baan te blijven, eind volgend jaar neemt een private vervoerder (Arriva, CXX) het over (iemand die trouwens weet of ze DM90 gaan leasen of dat er ander materiaal op Zl-Es komt?) en als het goed is wordt in de tussentijd Zwolle - Enschede geëlektrificeerd.
Ja, ik lees het. Wordt een concessie, maar er is nog geen aanbesteding. Wel opmerkelijk is dat de provincie en regio Twente in een brief aan het ministerie al beginnen over de problemen met de OV-Chipkaart, als straks Wierden - Enschede door NSR én een privaat wordt gereden.
Ja, ik lees het. Wordt een concessie, maar er is nog geen aanbesteding. Wel opmerkelijk is dat de provincie en regio Twente in een brief aan het ministerie al beginnen over de problemen met de OV-Chipkaart, als straks Wierden - Enschede door NSR én een privaat wordt gereden.
verkeerde woordkeuze. Kan ik mij voorstellen, je krijgt straks op alle stations tussen Enschede en Wierden (acht stations) dan waarschijnlijk 2 paaltjes voor de aparte vervoerders.
Dat is wel waar ik bang voor ben, 2 paaltjes overal. Ik ben dan benieuwd of dat echt goed zal gaan ... Wordt ook een aparte concessie: Zwolle - Raalte door provincie Overijssel, en Raalte - Enschede door regio Twente. Maar het wordt een samenwerking, dus is uiteindelijk één concessie met 2 concessiebeheerders.
Het wordt een leuk politiek theoretisch experimentje, een bestuurlijk wangedrocht 1e klas, en de reiziger is de lul. Zo zal het gaan, dat ziet iedereen aankomen.
Op maandag 2 december 2013 17:19 schreef Dr_Flash het volgende: Het wordt een leuk politiek theoretisch experimentje, een bestuurlijk wangedrocht 1e klas, en de reiziger is de lul. Zo zal het gaan, dat ziet iedereen aankomen.
Op maandag 2 december 2013 17:19 schreef Dr_Flash het volgende: Het wordt een leuk politiek theoretisch experimentje, een bestuurlijk wangedrocht 1e klas, en de reiziger is de lul. Zo zal het gaan, dat ziet iedereen aankomen.
Nou ja, als zowel Overijssel als Twente een Mansveldje doen, dan gaat het toch prima. Dan kan de concessiehouder maar gewoon zijn ding doen zonder hinderlijke politiek.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Hoezo? Dat is al tientallen jaren de situatie op Enschede Centraal: binnenkomende trein staat als "Niet instappen, trein wordt gereinigd" op de borden, en pas 5 of 10 minuten voor vertrek komt de echte bestemming erop te staan. Denk je dat mensen zich daar aan houden? Nee hoor!
Jazeker wel. Vooral als er slechts 1 ICM-3tje aankwam. Na de laatste reiziger gingen de deuren dicht en trein werd bestormd door mensen in gele hesjes. Na het reinigen (minuut of 5) kwamen ze er weer uit, maar de deuren bleven dicht. Wel vrijgegeven, dus je kon de deuren zo open maken. Maar niemand die in zijn hoofd haalde om op het knopje te duwen.
Laatst ook in Arnhem, we rollen binnen en we zaten goed vol. Ik zie al dat er een hele horde mensen op het perron staat en ze allemaal lekker slim naar de deuren lopen. Nu staan er wat hekken vanwege werkzaamheden, dus ruimte is er al niet.
Wat krijg je dus, niemand kan er dus in of uit. heb mezelf letterlijk met flink wat kracht door de groep heen moeten duwen. Werd ik door zo'n yup nog glazig aangekeken ook, dus ik draai m'n hoofd om en kijk die oetlul recht aan en zeg ''gast. ben je nou zo tyfusdom of kijk je altijd zo uit je ogen, zo kan er toch niemand langs?'' Een paar anderen kijken me ook aan en zachtjes hoor ik ''nou nou nou nou''
Godverdomme mensen. Zo moeilijk is het niet. Eerst de mensen eruit, dan mensen erin.
Bekend probleem inderdaad, helemaal als je aankomt met een dubbeldekker op een half afgezet perron.
Ook verschrikkelijk irritant: mensen die in Groningen of Leeuwarden in een lege trein stappen en koffers overal om zich heen gooien. Trein komt aan in Amersfoort, staat langs het perron en het gezelschap begint op zijn gemak de koffers bij elkaar te zoeken. Bij het uitstappen wordt er vervolgens uitbundig geklaagd over de mensen die niet kunnen wachten met instappen. Als je zo wil reizen, pak dan op zondagmiddag de trein ofzo, maar niet 's ochtends in de spits...
Vanmiddag een bezoekje gebracht aan de verbouwing van Den Haag Centraal. Enkele maanden geleden was al het laatst paneel op het dak gezet maar nog geen tijd of energie gehad om Den Haag te bereiken. Zo ook vanmiddag overigens, waar de snelste route vanaf Amsterdam-Zuid een sprinter was. En ondergetekende heeft een gruwelijke hekel aan sprinters. Anyways, tijd voor een fotoserie.
Vanaf het busstation is te zien dat het gebouw nog niet af is. Als de wind verkeerd staat regent het in ieder geval naar binnen. In een heerlijk middagzonnetje zijn drie bouwvakkers bezig om het gebouw dat voor oplevering voorjaar 2014 staat af te maken.
Vanaf het tramplatform is een mooi uitzicht op de prachtige constructie die gebruikt wordt er ondersteuning van deze glazen panelen, elk wegend rond de 650 kilogram.
Een stukje naar links onder ten opzichte van de vorige foto levert deze foto op. Hier komt oud & nieuw samen tegen de gevel van het oude Den Haag Centraal. Ik weet niet of dat nog gerenoveerd/gesloopt wordt, het leek er op dat er niks mee ging gebeuren. Gemiste kans in mijn ogen.
Vanuit de stationshal beneden is pas goed zichtbaar hoe immens de hal lijkt door het vele lichtinval. Wat bij ondergetekende direct een vraag opriep, hoe zit dat tijdens de sneeuw. Dat isoleert nogal wat zonlicht en is het hier dan niet direct een donkere grauwe bende? De fotograaf volgde het bordje en liep een rondje om het oude gebouw heen.
Aan de zijde van het Anna van Buerenplein is deze foto gemaakt. De glazen zijwand is prachtig in het middagzonnetje en de gebouwen die aan het plein staan zijn goed zichtbaar. Al met al een prachtig plaatje gaat het worden.
Als uitsmijter nog een foto van oud vs nieuw. Het lijkt bijna alsof de glazen sculptuur zo ertegenaan gelijmd is.
Voor de bouw van de stationshal staat tot voorjaar 2014, de bouw van station Den Haag Centraal is allerminst af. In 2014 wordt gestart met de bouw van twee keersporen op +2 (Boven het busstation) en zal gereedkomen in 2015. Voorlopig zal het station dus nog een bouwput blijven, voor uiteindelijk een betere integratie tussen verschillende vervoersmodaliteiten.
http://www.nieuwsblad.be/(...)dmf20131201_00865683 Reizigers boos om oncomfortabele nieuwe treinen Omdat de Desiro ontworpen is voor korte ritten, is hij minder comfortabel voor gebruik over lange afstand.
Dit al langsgekomen hier? Ik vond het wel tijd worden. Antwerpen-Charleroi in zo'n ding is gewoon kut.
Voor 2015 is het sowieso niet voorzien, ze hebben geen Memor II+ (wat in Luxemburg ligt). Luxemburg zal naar verwachting in 2015 overgaan op ERTMS (wat de Desiro's wel hebben). Tegen die tijd zou er een nieuw transportplan in België moeten zijn.
Stadler heeft de onderhoudstak van Voith Nederland opgekocht. Onderhoud aan de GTW's van Veolia en Arriva zal voortaan dus direct door Stadler worden gedaan.
Op maandag 2 december 2013 19:42 schreef b2py het volgende: Voor de bouw van de stationshal staat tot voorjaar 2014, de bouw van station Den Haag Centraal is allerminst af. In 2014 wordt gestart met de bouw van twee keersporen op +2 (Boven het busstation) en zal gereedkomen in 2015. Voorlopig zal het station dus nog een bouwput blijven, voor uiteindelijk een betere integratie tussen verschillende vervoersmodaliteiten.
Zijn de kopsporen op +2 voor de RandstadRail of de NS zelf?
Op maandag 2 december 2013 20:10 schreef James1988 het volgende: Stadler heeft de onderhoudstak van Voith Nederland opgekocht. Onderhoud aan de GTW's van Veolia en Arriva zal voortaan dus direct door Stadler worden gedaan.
vind het niet eens opvallend nieuws, aangezien Stadler al vanaf het begin van de levering van de Nederlandse stellen nauw samenwerkte met Voith Nederland.
Wel opvallend is dat de sneltrams in Utrecht kennelijk ook onder het contract vallen
vind het niet eens opvallend nieuws, aangezien Stadler al vanaf het begin van de levering van de Nederlandse stellen nauw samenwerkte met Voith Nederland.
Wel opvallend is dat de sneltrams in Utrecht kennelijk ook onder het contract vallen
Er staat een tender uit voor 35 (uit mijn hoofd) lage vloer trams, misschien zijn erg zeker van hun bieding?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Stadler heeft de onderhoudstak van Voith Nederland opgekocht. Onderhoud aan de GTW's van Veolia en Arriva zal voortaan dus direct door Stadler worden gedaan.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ze rijden op de diesellijnen rond Leeuwarden, Groningen, tussen Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Doetinchem-Arnhem-Tiel, tussen Nijmegen en Roermond. De elektrische variant rijdt tussen Zwolle en Emmen, Dordrecht - Gorinchem-Geldermalsen en tussen Maastricht Randwyck-Heerlen-Kerkrade en nog een los stelletje tussen Amersfoort en Ede-Wageningen
In November 2012 kwam er een kortingsactie om Weekend Vrij te kopen met korting, voor 25 euro p/m in plaats van 40 p/m.
Heb je vlak daarvoor Weekend Vrij gekocht, heb je pech gehad - Je kan niet meedoen met deze actie. Vervolgens sturen ze in Oktober 2013 een email, waarin ze dit schrijven;
quote:
U krijgt een jaar lang korting op uw Weekend Vrij abonnement!
Beste,
Uw Weekend Vrij abonnement wordt binnenkort verlengd. U krijgt daar uiteraard eerst bericht over. Wij willen u echter nu alvast laten weten dat u komend jaar extra voordelig reist met Weekend Vrij!
Heeft u een 2e klas Weekend Vrij abonnement dan betaalt u komend jaar geen ¤ 40 maar slechts ¤ 29 per maand.
Heeft u een 1e klas Weekend Vrij abonnement dan betaalt u komend jaar in plaats van ¤ 65 slechts ¤ 45 per maand.
Tijdelijke prijsverlaging Het Weekend Vrij abonnement is tijdelijk in prijs verlaagd. Dat geldt niet alleen voor nieuwe abonnementhouders, ook u als vaste klant willen we daarvan laten profiteren.
U hoeft niets te doen We verlengen uw abonnement automatisch met de prijs van ¤ 29 (2e klas) of ¤ 45 (1e klas) per maand. U hoeft dus niets meer te doen! Uw abonnement blijft vanaf de verlengdatum maandelijks opzegbaar.
Heeft u nog vragen? Onze medewerkers staan u graag te woord via 0900- 20 21 163 (¤ 0,10 p.m.), van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Heel veel reisplezier gewenst!
Met vriendelijke groet,
Erik Beenen
Perfect zou je zeggen, maar het is mijn vriend die de email ontvangt en ik krijg niets. Contact opgenomen met NS, zeggen dat het alleen geldig is voor vaste klanten. Ehm ja, sinds November 2012 klant met Weekend Vrij en daarvoor enkele andere kaarten gehad. Hoezo vaste klanten?
Dit aangegeven bij NS, komen met de voorwaarde dat als je er gebruik van wil maken, je twee maanden geen Weekend Vrij mag hebben. Heeft eerder niet in de algemene voorwaarden gestaan, nu de actie online staat is deze aangepast.
Contact met iemand via twitter en een kennis die de klantenservice heeft gebeld. Persoon via twitter krijgt toezeggingen dat zijn abonnement wordt beëindigt en mee mag met de nieuwe actie periode. Kennis krijgt via klantenservice te horen dat het eerst niet mogelijk is, maar dat ze zullen kijken voor een regeling. Geen idee of daar verder nog iets uit is gekomen.
Ik ben pissig op de manier waarop NS zo omgaat met klanten. Tuurlijk, korting is altijd meegenomen en zuinige hollander en alles - maar het mag echt wel wat vriendelijker. Zeker als je een email gaat versturen waarin je schrijft dat je vaste klanten wil laten profiteren.
Hop, opnieuw maar contact opnemen. Of de tip van Greavy toepassen.. Huidige abonnement stopzetten en een nieuwe aanvragen op een nieuwe ov kaart. Al ben ik daar wat huiverig voor..
Ook al heb ik 'm al een tijdje niet meer gebruikt, 40% korting tjidens de avondspits voor ¤ 60/jaar is en blijft een deal die te goed is om op te zeggen. Als NS het VDU echt beëindigt ("er zijn nu zoveel klanten overgestapt op de nieuwe abonnementen!") zien we weer wel verder.
Vraagje aan allen, ik eind januari dus richting noorden en ik heb beslist Oslo uit m'n reis te gooien wegens DUUR Ik heb nu 5 dagen welke ik verdeel tussen 2/3 dagen Kopenhagen en 2/3 dagen Stockholm. Nou ken ik niemand die in beide steden is geweest en dus heb ik de vraag wat jullie zouden aanraden? In welke stad 2 dagen en in welke stad 3 dagen?
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2013 23:25:17 ]
Ik ben in zowel Stockholm als Oslo geweest, Stockholm vond ik leuker dan Oslo. Van iemand anders hoorde ik weer dat hij Kopenhagen helemaal geweldig vond.
Op maandag 2 december 2013 23:24 schreef J.B. het volgende: Vraagje aan allen, ik eind januari dus richting noorden en ik heb beslist Oslo uit m'n reis te gooien wegens DUUR Nou heb ik 5 dagen welke ik verdeel tussen 2/3 dagen Kopenhagen en 2/3 dagen Stockholm. Nou ken ik niemand die in beide steden is geweest en dus heb ik de vraag wat jullie zouden aanraden? In welke stad 2 dagen en in welke stad 3 dagen?
Stockholm 3.
Kopenhagen is 1 zet vanuit Utrecht of Amsterdam. Of Arnhem. Daar kom je veel makkelijker "nog weleens een keer". Beide steden doen niet veel voor elkaar onder op zich. KPH is gewoon iets bereikbaarder.
DeaDLocK2k weet vast nog wel wat leuke plekken in KPH.
Van de ontspoorde trein in New York gisteren, is inmiddels bekend geworden dat deze 130km/u reed waar 50km/u was toegestaan. Er moet alleen nog blijken of het een menselijke fout was of een technisch probleem.
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar het zou me niet verbazen als daar geen beveiligingssysteem aanwezig is dat dit soort situaties verhindert. De Federal Railroad Administration is samen met de train operators bezig met de invoering van Positive Train Control, maar zoals we allemaal weten is zoiets niet zomaar gedaan.
edit: op de Wikipedia-pagina over de Hudson-line, waar de trein op reed ten tijde van de crash, is in ieder geval niks te vinden over een beveiligingssysteem...
Op maandag 2 december 2013 23:42 schreef James1988 het volgende: Ik ken de situatie ter plekke niet, maar het zou me niet verbazen als daar geen beveiligingssysteem aanwezig is dat dit soort situaties verhindert. De Federal Railroad Administration is samen met de train operators bezig met de invoering van Positive Train Control, maar zoals we allemaal weten is zoiets niet zomaar gedaan.
edit: op de Wikipedia-pagina over de Hudson-line, waar de trein op reed ten tijde van de crash, is in ieder geval niks te vinden over een beveiligingssysteem...
The Hudson, Harlem and New Haven lines and the New Canaan branch are equipped for cab signaling, and all passenger rolling stock is equipped to receive the cab signal. Cab signaling displays the appropriate block signal in the engineer’s cab. All rolling stock is equipped with Automatic Train Control (ATC). ATC enforces the speed dictated by the cab signal by means of a penalty brake application should the engineer fail to obey it. There are no intermediate wayside signals between interlockings: operation is solely by cab signal. Wayside signals remain at interlockings.[9] These are a special type of signal, a go or a stop signal. They do not convey information about traffic in the blocks ahead - the cab signal conveys block information.[10] http://en.wikipedia.org/w(...)nd_Safety_Appliances
The Hudson, Harlem and New Haven lines and the New Canaan branch are equipped for cab signaling, and all passenger rolling stock is equipped to receive the cab signal. Cab signaling displays the appropriate block signal in the engineer’s cab. All rolling stock is equipped with Automatic Train Control (ATC). ATC enforces the speed dictated by the cab signal by means of a penalty brake application should the engineer fail to obey it. There are no intermediate wayside signals between interlockings: operation is solely by cab signal. Wayside signals remain at interlockings.[9] These are a special type of signal, a go or a stop signal. They do not convey information about traffic in the blocks ahead - the cab signal conveys block information.[10] http://en.wikipedia.org/w(...)nd_Safety_Appliances
Ik kwam het ook net tegen... raar dat dat dan weer niet vermeld staat op die andere pagina.
Wat mij hieruit nog niet duidelijk is geworden is of het ATC-systeem in staat is om snelheidsrestricties door te geven. Hoe ik de tekst interpreteer is dat de toegestane snelheid gekoppeld zou zijn aan de kleur van het sein. Bij een groen sein zou dat dus kunnen betekenen 'geen snelheidsbeperking'.
edit: als ik deze tekst goed lees zouden ATC-systemen in de VS dan wel weer aan snelheidsbewaking kunnen doen...
Ja, oh ik weerspreek ook niet dat er iets grondig fout gegaan is hoor, ik vond alleen dit gisteren over de beveiliging, ik was er ook nieuwsgierig naar. Wat er verder gebeurd is laat ik over aan het onderzoek van de Federal Something Something.
Waar gaat de reis naartoe? Of ga je gewoon een rondje maken?
Het wordt idd een lange driehoek. CNL naar München heen op vrijdagavond, zaterdag München - Zürich via creatieve route, zaterdagavond CNL vanuit Zürich terug
Op maandag 2 december 2013 23:39 schreef GekkeHaan het volgende: Van de ontspoorde trein in New York gisteren, is inmiddels bekend geworden dat deze 130km/u reed waar 50km/u was toegestaan. Er moet alleen nog blijken of het een menselijke fout was of een technisch probleem.
Er bleken delen van dat traject al sinds 2005 niet periodiek onderhouden te zijn geweest. Dat kan ook problemen opleveren qua veiligheid lijkt mij?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Ik kwam het ook net tegen... raar dat dat dan weer niet vermeld staat op die andere pagina.
Wat mij hieruit nog niet duidelijk is geworden is of het ATC-systeem in staat is om snelheidsrestricties door te geven. Hoe ik de tekst interpreteer is dat de toegestane snelheid gekoppeld zou zijn aan de kleur van het sein. Bij een groen sein zou dat dus kunnen betekenen 'geen snelheidsbeperking'.
edit: als ik deze tekst goed lees zouden ATC-systemen in de VS dan wel weer aan snelheidsbewaking kunnen doen...
Als ik dit lees, weet ik nog niet zo zeker dat er al iets van Train Control lag...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Als ik dit lees, weet ik nog niet zo zeker dat er al iets van Train Control lag...
Van de Wikipedia-pagina over ATC:
* Some high-volume passenger railroads such as Amtrak, Metro North and the Long Island Rail Road require the use of speed control on freight trains that run on all or part of their systems. * After the Newark Bay Lift Bridge Disaster the state of New Jersey legislated use of speed control on all major passenger train operators within the State. * While speed control is currently used on many passenger lines in the United States, in most cases it has been adopted voluntarily by the railroads that own the lines.
Duidelijker wordt het er in ieder geval niet op...
Op de pagina die jij linkt staat:
quote:
Both Metro-North and LIRR need to significantly modify their Advanced Civil Speed Enforcement Systems (ACSES II) which are based on Amtraks Alstom-developed ACSES solution to address operating complexities, such as close headways and reliability demands.
(...)
For Metro-North, implementation means installing the ACSES II system on 737 miles of track; LIRR will install the system on 440 track miles. The system will function as an overlay to an existing cab signal system with Automatic Speed Control and Automatic Train Control (ATC).
ACSES is een systeem dat gebruikt wordt door Amtrak's Acela Express. Er ligt dus wel iets van een beveiligingssysteem, maar of het voldoet? Het verhaal klinkt mij als een tweede Santiago de Compostela in de oren...
Op dinsdag 3 december 2013 08:12 schreef Fiorano het volgende: Valleilijn is weer lekkere aan het knetteren vanochtend. Veel vertraging van minstens tien minuten.
Wees blij dat het maar 10 minuten zijn i.v.g.met waarmee je soms wordt geconfronteerd. (langer dan 10 minuten)
Op dinsdag 3 december 2013 09:31 schreef Ireyon het volgende: Dit is dan weer jammer: het nieuwe perron in Eindhoven ligt aan spoor 34. Net niet het hoogste perronnummer van Nederland
Precies onder 35, Nijmegen toch?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik weet dat ik ergens nog een of twee hoge heb maar dit was de eerste die ik tegenkwam
waar?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
het een na hoogste tot nu toe in Nederland was Dordrecht met spoor 20. Nu is dat overtroffen door Eindhoven, al is dat maar tijdelijk. Utrecht gaat er volgend jaar december wel overheen met spoor 21
Op dinsdag 3 december 2013 10:09 schreef Peterselieman het volgende: het een na hoogste tot nu toe in Nederland was Dordrecht met spoor 20. Nu is dat overtroffen door Eindhoven, al is dat maar tijdelijk. Utrecht gaat er volgend jaar december wel overheen met spoor 21
Zulke hoge nummers, en vaak nog veel hogere, hebben we in Nederland ook maar jhier wordt dan het voor reizigers onbelangrijke deel weggelaten. Dan zou het bij dit voorbeeld gewoon 3 en 4 zijn.
Op maandag 2 december 2013 20:10 schreef James1988 het volgende: Stadler heeft de onderhoudstak van Voith Nederland opgekocht. Onderhoud aan de GTW's van Veolia en Arriva zal voortaan dus direct door Stadler worden gedaan.
De Achterhoek- en Vechtdal-stellen worden door Arriva zelf onderhouden in Zutphen, dus daar zal wel niets in veranderen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 3 december 2013 11:04 schreef ReisT het volgende: Zulke hoge nummers, en vaak nog veel hogere, hebben we in Nederland ook maar jhier wordt dan het voor reizigers onbelangrijke deel weggelaten. Dan zou het bij dit voorbeeld gewoon 3 en 4 zijn.
Klopt, zo moet je soms wegvragen naar de meest bizarre nummers
[ Bericht 3% gewijzigd door GlenSpey op 03-12-2013 11:38:14 ]
Op dinsdag 3 december 2013 11:04 schreef ReisT het volgende: Ik vind het Britse systeem voor zo'n extra perronnetje vóór spoor 1 veel leuker: Platform 0.
[..]
Zulke hoge nummers, en vaak nog veel hogere, hebben we in Nederland ook maar jhier wordt dan het voor reizigers onbelangrijke deel weggelaten. Dan zou het bij dit voorbeeld gewoon 3 en 4 zijn.
Inderdaad, intern zijn het per werkplek of baanvak unieke nummers. Zo heeft Leeuwarden 51 t/m 58. Nieuweschans heeft 531 en 532, etc.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Er zijn in Dorsten geloof ik ook sporen 201 en 202 toch?
Dat weet ik niet, wel: Im Binger Hauptbahnhof existieren auch drei Bahnsteige mit sechs Bahnsteiggleisen für den Personenverkehr. Die Mittelbahnsteige an den Gleisen 101 bis 103 und 201 haben eine Höhe von 55 Zentimeter und der Mittelbahnsteig an den Gleisen 202 und 203 hat eine Höhe von 38 Zentimeter.
Maar waar zijn de 3 stations op de foto's?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik heb een keer een foldertje ervan in de hand gedrukt gekregen van iemand die vond dat ik daar maar eens moest gaan kijken, helaas (nog) niet aan toe gekomen.
weet niet of de reiziger daar zo blij mee moet zijn ...
We weten natuurlijk allemaal hoe het gaat, deze worden allemaal rechtstreeks doorbelast. Naar mijn mening mag de overheid ook wel wat bijdragen aan het blunderdossier.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
We weten natuurlijk allemaal hoe het gaat, deze worden allemaal rechtstreeks doorbelast. Naar mijn mening mag de overheid ook wel wat bijdragen aan het blunderdossier.
absoluut, alleen de gekozen constructie kon niet door de beugel. Financiën wilde het geld bij I&M weghalen, maar dan kom je in het vaarwater eigenaar NS - concessieverlener te zitten.
Het was echter ook logisch dat de andere ministeries niet bij wilden dragen om het verlies van Financiën te compenseren. Dus je zit wat dat betreft in een lastige spagaat
Heeft iemand toevallig nog een website met veel foto's van de Armeense spoorwegen? Ik kan er amper iets over vinden. Ik ga er over een maandje heen en ben wel benieuwd wat er is, afgezien van de nachttrein Tbilisi-Yerevan.
Vraag me af waar die nu nog voor gebruikt word, zie er heel af en toe een sprinter en dat was 't ook. Een jaar geleden stopte alle spits-sprinters vanuit Maastricht Randwyck er nog.
In Hilversum komen voor de richting Naarden-Bussum aftelklokken op de perrons 4 en 5 te hangen. Hiermee kan de vertrekprocedure versneld worden en kan er vertrokken worden zodra het sein op groen komt te staan. Eerder is dit in Geldermalsen bij de proef ETMET al beproefd. http://somda.nl/forum/14284/p477911/Opvallende+dingen+3+december/
Vraag me af waar die nu nog voor gebruikt word, zie er heel af en toe een sprinter en dat was 't ook. Een jaar geleden stopte alle spits-sprinters vanuit Maastricht Randwyck Heerlen er nog.
Af en toe staat daar nog wel eens een trein, volgens mij nog altijd de stoptrein uit Heerlen. Vraag me niet waarom en wanneer
Af en toe staat daar nog wel eens een trein, volgens mij nog altijd de stoptrein uit Heerlen. Vraag me niet waarom en wanneer
Op maandagmorgen stopte de sprinter vanuit Randwyck er ook hoor, heb hem daar een stuk of 40 keer gehad denk ik. Heerlen stopte volgens mij verder door op hetzelfde spoor, ben het perronnummer even kwijt. 3 Ofzo.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
absoluut, alleen de gekozen constructie kon niet door de beugel. Financiën wilde het geld bij I&M weghalen, maar dan kom je in het vaarwater eigenaar NS - concessieverlener te zitten.
Dat was voor ons dus ook een reden om nogmaals te klagen bij de kartelpolitie in Brussel.
Mensen, wat voor volk loopt bij de NS Klantenservice? Echt, sjezus...
Ik stuurde een mail omdat er een fout in de reisplanner staat (in het weekend staat de treinserie 15100 Sprinter Den Haag - Breda niet in de reisplanner) en krijg een antwoord "De reizen die u nu ziet in de reisplanner is van de huidige dienstregeling. Plant u de reizen na 15 december is het van de nieuwe dienstregeling. Hier kunnen verschillen inzitten. "
Maar als zij nou eens lezen, dan weten ze toch dat ik dat al weet, en dat er een fout in zit....
Op dinsdag 3 december 2013 16:33 schreef greavy het volgende: (in het weekend staat de treinserie 15100 Sprinter Den Haag - Breda niet in de reisplanner)
Van 15 dec t/m 5 jan staat die serie er nu helemaal niet in, ook niet doordeweeks.
Rijden machinisten (oftewel de trein) met mist minder hard over het spoor en komen daardoor later aan? Vanavond 5 minuten overstaptijd op de bus en als ik die mis moet ik 1,5 uur (!) wachten, dan blijf ik liever thuis vanavond... Normaal 's avonds nooit vertraging maar zie de bui ( ) alweer hangen...
Op dinsdag 3 december 2013 17:03 schreef Deezertje het volgende: Rijden machinisten (oftewel de trein) met mist minder hard over het spoor en komen daardoor later aan? Vanavond 5 minuten overstaptijd op de bus en als ik die mis moet ik 1,5 uur (!) wachten, dan blijf ik liever thuis vanavond... Normaal 's avonds nooit vertraging maar zie de bui ( ) alweer hangen...
Meestal niet. Machinisten (in Nederland) hebben gelukkig meer hulpmiddelen dan de kleur van het sein voor ze
Op dinsdag 3 december 2013 17:03 schreef Deezertje het volgende: Rijden machinisten (oftewel de trein) met mist minder hard over het spoor en komen daardoor later aan? Vanavond 5 minuten overstaptijd op de bus en als ik die mis moet ik 1,5 uur (!) wachten, dan blijf ik liever thuis vanavond... Normaal 's avonds nooit vertraging maar zie de bui ( ) alweer hangen...
Van 15 dec t/m 5 jan staat die serie er nu helemaal niet in, ook niet doordeweeks.
Nieuw antwoord van de Klantenservice is "Door de nieuwe dienstregeling vervallen er een aantal treinen op het traject Den Haag-Dordrecht-Breda. Op de reisplanner wordt alles juist aangegeven. Ook na 5 januari zullen er treinen vervallen, de reisplanner wordt nog bijgewerkt."
Oké, bedoelen ze nou serieus dat Breda Prinsenbeek een zwaar verslechterde treindienst krijgt, of is dit weer een of ander vaag antwoord waar geen moer van klopt?
En over de quote nog even: En de serie 15100 rijdt alleen in de avonduren en weekenden, daarbuiten rijdt de kwartiersdienst met de serie 5000 Sprinter Den Haag - Dordrecht (- Breda) en 5100 Den Haag - Dordrecht (- Roosendaal), de reisplanner klopt hier wel maar mist de avonduren en weekenden de 15100.
Blijkbaar wil NS vooral in avonduren hier en daar snijden in de dienstregeling. Zoals al eerder gemeld rijden de treinen van 0.09 en 0.39 vanaf A'dam CS naar Enkhuizen niet van maandag tot en met donderdag.
Op dinsdag 3 december 2013 17:59 schreef Frozen-assassin het volgende: Blijkbaar wil NS vooral in avonduren hier en daar snijden in de dienstregeling. Zoals al eerder gemeld rijden de treinen van 0.09 en 0.39 vanaf A'dam CS naar Enkhuizen niet van maandag tot en met donderdag.
Maar is dat een excuus om de altijd erg drukke halfuursdienst tussen Den Haag en Dordrecht naar een uursdienst om te zetten, en Breda Prinsenbeek niet meer te bedienen?
Op dinsdag 3 december 2013 17:59 schreef Frozen-assassin het volgende: Blijkbaar wil NS vooral in avonduren hier en daar snijden in de dienstregeling. Zoals al eerder gemeld rijden de treinen van 0.09 en 0.39 vanaf A'dam CS naar Enkhuizen niet van maandag tot en met donderdag.
Zou dat niet met onderhoudsvensters te maken hebben ook?
Zou dat niet met onderhoudsvensters te maken hebben ook?
Dat kan. Er zou toch ook wat veranderen vanaf komend jaar met betrekking tot buitendienststellingen? Ze willen dan toch ook totaal geen treinverkeer meer hebben (ook niet op nevenspoor)? Zoiets meen ik te hebben gelezen hier.
Goede actie, benut je eindelijk het echte voordeel van de chipper. Het overslaan van de automaat.
Tot nu toe reisde ik eigenlijk altijd met papieren automaatkaartjes of met van die thuisprintdingen. Maar vanaf januari 3 dagen per week met de trein, dus dan scheelt het wel een hoop gedoe ja . Als'ie binnen is alleen nog even uitzoeken hoe ik zo'n altijd voordeel abo er op krijg.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Maar is dat een excuus om de altijd erg drukke halfuursdienst tussen Den Haag en Dordrecht naar een uursdienst om te zetten, en Breda Prinsenbeek niet meer te bedienen?