Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar?quote:Op woensdag 4 december 2013 00:53 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ehh.. Nee.
De motorgenerator is gewoon een generator, aangedreven door een hoogspanningsmotor. Die verzorgt de batterijlading en voeding van het laagspanningsboordnet. Denk aan verlichting en verwarming en hulpapparatuur zoals de atb enzo.
De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:59 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar?
Die stichting zal het een keer eens zijn met een besluitquote:Op woensdag 4 december 2013 10:46 schreef DriekOplopers het volgende:
De trein naar Blue Screen Of Death vertrekt om 14:21.
http://www.voorbeterov.nl
NS wil af van gele borden.
Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:06 schreef V2 het volgende:
[..]
De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.
Ik merk alweer dat ik van de echte technische kennis weinig kaas heb gegetenquote:Op woensdag 4 december 2013 11:50 schreef Duvel het volgende:
[..]
Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.
Althans, zo heb ik het begrepen.
Belachelijk!quote:Op woensdag 4 december 2013 11:59 schreef b2py het volgende:
Machiniste van ongelukstrein vorig jaar bij Amsterdam gaat akkoord met taakstraf van 120 uur, wordt net gemeld op 538 nieuws.
handigquote:Op woensdag 4 december 2013 12:06 schreef James1988 het volgende:
In België staan op een paar stations grote touchscreens die je kunt gebruiken om een realtime reisadvies te krijgen. In Duitsland kan dat via de kaartautomaten.
Hoeft toch ook niet? Ik heb ervoor gestudeerd lang geleden, dat helpt.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:54 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Ik merk alweer dat ik van de echte technische kennis weinig kaas heb gegeten
Idd, wie luistert er nou naar 538?quote:
Hoe vaak tonen de borden de verkeerde informatie? In wat voor situatie is de informatie verkeerd? In welke situatie had het gele bord wel juiste informatie kunnen tonen?quote:Op woensdag 4 december 2013 10:46 schreef DriekOplopers het volgende:
De trein naar Blue Screen Of Death vertrekt om 14:21.
http://www.voorbeterov.nl
NS wil af van gele borden.
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:22 schreef b2py het volgende:
Gele borden zijn gedateerd, kom met een beter idee ter vervanging.
Elk jaar een eigen Benelux-oplossingquote:Op woensdag 4 december 2013 12:27 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
quote:Op woensdag 4 december 2013 12:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Elk jaar een eigen Benelux-oplossing.
Ik denk dat met name de jongere generatie die gele borden waarschijnlijk niet eens meer begrijpt. Die generatie weet niet beter dan dat alles online te vinden is. Maar dat is net als het werkzaamheden-argument geen reden om die gele borden dan maar weg te halen.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:27 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
Ik begrijp de ophef wel, de NS heeft een dossier waar je u tegen zegt waar beslissingen door de NS: een flop bleken te zijn (HSL), een debacle (AnsaldoBreda), een trein die moet worden voorzien van een wc (SLT), het afschuiven van de kosten van een betaalsysteem (OV-chip) op de reiziger en een systeem waar niemand gelukkig van is geworden.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:26 schreef James1988 het volgende:
Ik begrijp de ophef niet. Als er, zoals NS zegt, één set gele borden per station overblijft is dat toch voldoende om in de behoeften te voorzien van mensen die die borden wél nodig hebben? Of zijn we nou zou autisisch geworden met z'n allen dat we daar niet eens over willen denken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |