abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133901049
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:53 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Ehh.. Nee.
De motorgenerator is gewoon een generator, aangedreven door een hoogspanningsmotor. Die verzorgt de batterijlading en voeding van het laagspanningsboordnet. Denk aan verlichting en verwarming en hulpapparatuur zoals de atb enzo.
Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar? :')
  woensdag 4 december 2013 @ 10:06:02 #152
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_133901176
quote:
11s.gif Op woensdag 4 december 2013 09:59 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Zo heb ik het ook begrepen inderdaad, maar das toch hetzelfde wat een chopper ook doet (chop chop grote stroom in blokjes kleine stroom hakken)? Of haal ik nu twee dingen doorelkaar? :')
De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 4 december 2013 @ 10:46:24 #153
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_133902044
De trein naar Blue Screen Of Death vertrekt om 14:21.

http://www.voorbeterov.nl

NS wil af van gele borden.
pi_133902699
Plan V 945 te Haarlem voor een bezoek aan de werkplaats, voor herstel van de baanruimer na ongevalsschade.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_133902995
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 10:46 schreef DriekOplopers het volgende:

Die stichting zal het een keer eens zijn met een besluit :').

Maar ik zou het zonde vinden in Arnhem is zelf speciaal op het station door de architect ruimte gelaten om de vertrekstaten te tonen. Ik zou zelf ook voorstander zijn om deze vertrekstaten digitaal te tonen op het station, met de actuele vertrektijden voor de hele dag. De complexiteit van de dienstregeling is voor veel gebruikers onbegrijpelijk om de borden nog te lezen, op maandag vertrekt de laatste trein anders dan op vrijdag.
pi_133903071
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_133903472
Eikels, ik mis het aankomstenbord ook nog steeds.

Ook jammer van dat kapotte materieel van vanochtend, ergens ten noorden van Den Bosch tot Geldermalsen (daar was de omroep niet over eens). Dan blijkt alles wel erg beperkt, door de verbouwingen op Den Bosch en Eindhoven. Het gebruikelijke zoals altijd natuurlijk weer: kunnen we alvast wennen voor als straks 3/4 van de wissels verwijderd zijn.
  woensdag 4 december 2013 @ 11:50:33 #158
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133903745
quote:
3s.gif Op woensdag 4 december 2013 10:06 schreef V2 het volgende:

[..]

De motorgenerator zet 1500VDC om in lage boordspanning, voor de diverse elektronica. De chopper zet 1500VDC om in driefasen-hoogspanning (in het geval van V-IRM, als ik het goed heb, 1600 werkt volgens mij anders), voor aansturing van de elektromotoren van de trein.
Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.

Althans, zo heb ik het begrepen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_133903843
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een chopper gebruik je om gelijkstroommotoren aan te sturen, daarmee vorm je de hoogspanning van de bovenleiding om tot een geregelde gelijkspanning voor de motoren. In VIRM zitten wisselstroommotoren (asynchrone motoren in dit geval). Die moet je aansturen met een draaiveld (3 fasen). De bovenleidingspanning wordt eerst omhoog gechopt (dat kan ook, een upchopper) tot een bepaalde tussenkringspanning, en die wordt via een inverter omgevormd tot het gewenste (spanning & frequentie) draaiveld voor de motoren.

Althans, zo heb ik het begrepen.
Ik merk alweer dat ik van de echte technische kennis weinig kaas heb gegeten :')
pi_133904016
Machiniste van ongelukstrein vorig jaar bij Amsterdam gaat akkoord met taakstraf van 120 uur, wordt net gemeld op 538 nieuws.
  woensdag 4 december 2013 @ 12:04:37 #161
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_133904133
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:59 schreef b2py het volgende:
Machiniste van ongelukstrein vorig jaar bij Amsterdam gaat akkoord met taakstraf van 120 uur, wordt net gemeld op 538 nieuws.
Belachelijk!
  woensdag 4 december 2013 @ 12:06:11 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133904174
In België staan op een paar stations grote touchscreens die je kunt gebruiken om een realtime reisadvies te krijgen. In Duitsland kan dat via de kaartautomaten.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 december 2013 @ 12:08:47 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133904246
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:06 schreef James1988 het volgende:
In België staan op een paar stations grote touchscreens die je kunt gebruiken om een realtime reisadvies te krijgen. In Duitsland kan dat via de kaartautomaten.
handig :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 4 december 2013 @ 12:19:14 #164
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133904543
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:54 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik merk alweer dat ik van de echte technische kennis weinig kaas heb gegeten :')
Hoeft toch ook niet? Ik heb ervoor gestudeerd lang geleden, dat helpt. :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 4 december 2013 @ 12:19:27 #165
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133904554
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:04 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Belachelijk!
Idd, wie luistert er nou naar 538?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_133904625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 10:46 schreef DriekOplopers het volgende:

Hoe vaak tonen de borden de verkeerde informatie? In wat voor situatie is de informatie verkeerd? In welke situatie had het gele bord wel juiste informatie kunnen tonen?
Bericht hangt aan elkaar van aannames en vage termen en er komen van mijn zijde alleen maar vragen bij in plaats van dat er een oplossing gezocht wordt.
Gele borden zijn gedateerd, kom met een beter idee ter vervanging.
  woensdag 4 december 2013 @ 12:27:03 #167
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_133904758
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:22 schreef b2py het volgende:

Gele borden zijn gedateerd, kom met een beter idee ter vervanging.
Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.

NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
  woensdag 4 december 2013 @ 12:46:14 #168
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133905341
En op Rotterdam Centraal Station zijn net op alle perrons splinternieuwe borden geplaatst. :')
pi_133905479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:27 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Eensch. Maar zorg eerst voor een betere vervangen ipv nu de gele borden weg te halen terwijl de vervanging nog van de storingen en fouten aan mekaar hangt.
Elk jaar een eigen Benelux-oplossing *O*.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 4 december 2013 @ 12:52:37 #170
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_133905520
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Elk jaar een eigen Benelux-oplossing *O*.
_O_
  woensdag 4 december 2013 @ 13:56:50 #171
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133907298
Quizvraagje: waar is dit?

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133907474
Triangeln Station in Malmö, Zweden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_133907780
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:27 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

NS heeft een jaar geleden de blauwe staten bij werkzaamheden afgeschaft, en heeft nu als argumentatie voor het schrappen van de gele "dat die bij wzh niet kloppen". Kijk, dat zit er iets fout qua fatsoenlijk argumenteren.
Ik denk dat met name de jongere generatie die gele borden waarschijnlijk niet eens meer begrijpt. Die generatie weet niet beter dan dat alles online te vinden is. Maar dat is net als het werkzaamheden-argument geen reden om die gele borden dan maar weg te halen.

Er zijn nog steeds een hoop (met name) oudere reizigers die de borden wel gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om iets te hebben waarop de reiziger kan terugvallen als de elektronische informatiesystemen uitvallen. Dat snap ik als technicus heel goed. Nieuwe mogelijkheden van techniek benutten is belangrijk, maar berekend zijn op het falen van techniek ook!
  woensdag 4 december 2013 @ 14:33:13 #174
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133908611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 09:26 schreef James1988 het volgende:
Ik begrijp de ophef niet. Als er, zoals NS zegt, één set gele borden per station overblijft is dat toch voldoende om in de behoeften te voorzien van mensen die die borden wél nodig hebben? Of zijn we nou zou autisisch geworden met z'n allen dat we daar niet eens over willen denken?
Ik begrijp de ophef wel, de NS heeft een dossier waar je u tegen zegt waar beslissingen door de NS: een flop bleken te zijn (HSL), een debacle (AnsaldoBreda), een trein die moet worden voorzien van een wc (SLT), het afschuiven van de kosten van een betaalsysteem (OV-chip) op de reiziger en een systeem waar niemand gelukkig van is geworden.
Dan ben je niet autistisch dan gebruik je een keer je gezonde verstand. Bij elke beslissing van de NS ga ik gelijk denken waarom?, welk doel?
Het standaardantwoord is het realiseren van winstmaximalisatie, stroomlijnen van je organisatie en je nog verder van je doelgroep verwijderen dan nu het geval al is. Hart voor de klant/reiziger dat zou de NS in het vaandel moeten hebben staan (oude motto van de GVU btw).
De managers op het pluche bij de NS zou je van alles kunnen beschuldigen. Maar om ons autistisch te noemen vind ik triest, ik vind het treurig om te moeten concluderen dat iemand met autisme volgens jou niet out-of-the-box zou kunnen denken.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_133909317
Waarschijnlijk was het weghalen van de borden al langer gepland, ongeveer na het plaatsen en activeren van de digitale borden.

Waarom zou 1 bord per station (en vermoedelijk ligt het op grote stations genuanceerder) niet voldoende moeten zijn in deze tijden ?

De meeste incidentele reizigers bereiden zich thuis wel voor, en de dagelijkse reizigers zijn meestal wel voorzien van middelen om zichzelf te redden, en het gros wat overblijft kan dat het ene bord (vermoedelijk nog steeds bij de in/opgang(en) van de stations) wel vinden.

Als ze maar zorgen dat de digitale borden beter gaan functioneren, want dat gaat naar mijn idee nog te vaak mis (spoorwijzigen te laat, vertraging niet op tijd, meer dynamischer maken) pas dan is het naar mijn idee echt gerechtvaardigd om de borden te verminderen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')