abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133887447
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 19:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Komt een pittige storm aan. Zeer zware windstoten, de voorspellingen zijn nog heftiger dan die storm eind oktober.
Of dat uiteindelijk zo is, zien we op de dag zelf, maar reken er maar op dat er een aangepaste dienstregeling komt.
Schijnt ook een enorme bak regen en zelfs sneeuw te gaan vallen.
Noord Duitsland heeft zelfs code paars afgegeven. Dat is orkaankracht en gevaar ivm dijkdoorbraken door springtij.

Groningen waar ik woon krijgt een beste laag te voorduren.
Oh boy. Vrijdag maar niet fietsen naar werk denk ik :P
pi_133887546
Vrijdag wordt het ook veel kouder, en dan is er een aardige kans op sneeuw die blijft liggen en gladheid. Ik moet na werk vrijdag naar Ede toe vanuit Groningen. Gaat spannend worden :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 december 2013 @ 20:34:25 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133887575
noodrantsoen meenemen maar ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133887662
Dat niemand hier iets over gepost heeft. Vandaag weer een sloot aan ERTMS uitrol documenten:
Railmap ERTMS 2.0
En diverse bijlagen. Alles rijksoverheid.nl

Gefaseerde invoering vanaf 2016. Whoop!
Level drie zou een mogelijke keuze kunnen zijn, we gaan eindelijk pionieren in Nederland. Hup overheid! *O*
pi_133887675
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:34 schreef Peterselieman het volgende:
noodrantsoen meenemen maar ;)
Dekens, water, eten, truien, wc-rol, thermoskan, batterijen, zaklampen etc :D
'Expect nothing, prepare for the worst'
  dinsdag 3 december 2013 @ 20:40:39 #56
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_133887811
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Paranormale genialiteit
_O-
pi_133887829
Knijpkatten, kaarsen en zoeen Navy Seals vuurmakertje :7

batterijen :')

Oh en lawinepijlen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133888881
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Oh boy. Vrijdag maar niet fietsen naar werk denk ik :P
Ik denk dat het allemaal wel los zal lopen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133889197
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk dat het allemaal wel los zal lopen.
In totaal of zonder de verplichte uitdunning mee te rekenen?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133889922
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:33 schreef Monopoly het volgende:
Vrijdag wordt het ook veel kouder, en dan is er een aardige kans op sneeuw die blijft liggen en gladheid. Ik moet na werk vrijdag naar Ede toe vanuit Groningen. Gaat spannend worden :P
Beter even niet :'). Vast zitten op Driebergen-Zeist is imo geen pretje
pi_133890724
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk dat het allemaal wel los zal lopen.
Men kan beter in groepjes bij elkaar blijven. Anders daalt de lichaamstemperatuur te snel ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133890946
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 december 2013 21:17 schreef Litpho het volgende:

[..]

In totaal of zonder de verplichte uitdunning mee te rekenen?
De beste man heeft toch geen last van uitdunning dus wat kan het hem verrekken :P
pi_133894049
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

TRAXX in de Schiphol tunnel, zware liefde. Zelfde geldt voor de chopper van ICM.
Heeft dat nog een andere naam behalve chopper? Wil daar eens wat meer van weten maar dit is geen handige zoekterm.
pi_133894195
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:06 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Heeft dat nog een andere naam behalve chopper? Wil daar eens wat meer van weten maar dit is geen handige zoekterm.
Ik zou een gokje wagen op tractieinstallatie.
pi_133894271
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:06 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Heeft dat nog een andere naam behalve chopper? Wil daar eens wat meer van weten maar dit is geen handige zoekterm.
Bij mat '64 heet het gewoon motorgenerator, misschien kan je daar iets mee ;)
pi_133894545
Hoe zit dat eigenlijk met storingen etc bij mat'64 ? Kan je daar nog wat aan doen als machinist, of is het negen van de 10 keer gewoon drama?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2013 23:16:50 ]
  dinsdag 3 december 2013 @ 23:24:03 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133894901
Er zitten geen computers in die je kunt resetten, als in een Mat '64 iets de geest geeft houdt het zo goed als op. :s)
pi_133895002
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:24 schreef James1988 het volgende:
Er zitten geen computers in die je kunt resetten, als in een Mat '64 iets de geest geeft houdt het zo goed als op. :s)
Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel.
Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk :')

Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
pi_133895019
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 22:03 schreef b2py het volgende:

[..]

De beste man heeft toch geen last van uitdunning dus wat kan het hem verrekken :P
:D En de vorige storm slechts 10 minuten vertraging ongeveer. Maar euh, ik denk dat de storm wel mee zal vallen. En ach, mijn schutting ligt nog steeds om van de vorige keer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133895055
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:24 schreef James1988 het volgende:
Er zitten geen computers in die je kunt resetten, als in een Mat '64 iets de geest geeft houdt het zo goed als op. :s)
Ja daaaag :D Machinisten werden vroeger opgeleid als halve storingsmonteurs :D Dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt is gewoon raar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133895264
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel.
Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk :')

Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Deuren in de storing bij een mat '64 is een leuke. Je trekt dan een grote kast open waarin allemaal stokoude techniek zit verwerkt en ook nog een setje antieke gereedschappen liggen. Vervolgens trek je de kast van de betreffende deur open en zet je een knopke om waardoor deze niet meer te bedienen is (zowel door reizigers of centraal). Tot slot moet je met een soort koevoet die je uit die kast met gereedschappen haalt de deur vergrendelen door een bepaalde stang met veel kracht te forceren :D

Voor alle andere storingen (die niet zijn op te lossen met behulp van de materieelgids => MBN *)
  dinsdag 3 december 2013 @ 23:32:05 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133895297
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel.
Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk :')

Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Op de helpdesk voor machinisten:



quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja daaaag :D Machinisten werden vroeger opgeleid als halve storingsmonteurs :D Dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt is gewoon raar.
Klopt, is een kostenbesparingsmaatregel. Vroeger was het gebruikelijker dat een machinist alle ins and outs van z'n materieel wist om zo kleine defecten te kunnen fixen, nu is het heel snel "Bel maar een storingsmonteur".

Op zich niet zo gek, want er zit veel elektronica aan boord waarvoor je tegenwoordig allerlei (dure) opleidingen gedaan moet hebben voordat je eraan mag zitten. De meeste treinen hebben een uitgebreid diagnosesysteem zodat een servicemonteur veel doelgerichter kan repareren.
pi_133895477
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:26 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Een deurstoring zou je nog wel kunnen fixen uiteraard, koersrollen ook nog wel, maar iets gecompliceerde storingen niet, dat is wel een nadeel.
Ik heb af en toe ook nog wel eens storingen dat ik echt denk van: Hoe in de neuk is dit mogelijk :')

Dan is het een kwestie van dood gooien, batterijen er uit en na een halve minuut weer opstarten. Enige nadeel is dat je al met al 8 minuten bezig bent. Maar meestal is elke 'vreemde' storing er dan wel uit.
Boot die petfles-op-wielen van je niet van SSD gewoon dan? :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133895482
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:32 schreef James1988 het volgende:
Klopt, is een kostenbesparingsmaatregel. Vroeger was het gebruikelijker dat een machinist alle ins and outs van z'n materieel wist om zo kleine defecten te kunnen fixen, nu is het heel snel "Bel maar een storingsmonteur".

Op zich niet zo gek, want er zit veel elektronica aan boord waarvoor je tegenwoordig allerlei (dure) opleidingen gedaan moet hebben voordat je eraan mag zitten. De meeste treinen hebben een uitgebreid diagnosesysteem zodat een servicemonteur veel doelgerichter kan repareren.
Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt ;)
  dinsdag 3 december 2013 @ 23:38:15 #75
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133895572
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt ;)
Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
pi_133895832
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Klopt maar er zitten ook een aantal dingen daar die hoogspanning met zich mee brengen en -in ieder geval bij ons- wordt er vanaf dag 1 al op gehamerd dat je bij hoogspanning ver uit de buurt moet blijven. Werk je aan een installatie die meer dan 50 volt wisselspanning voert dan moet er bijvoorbeeld al een tweede personeelslid met verstand van zaken bij aanwezig zijn.
  dinsdag 3 december 2013 @ 23:45:39 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133895927
Terecht, ongelukken op de werkvloer wil je voorkomen. Zeker als het met elektriciteit te maken heeft :Y
pi_133896272
En toch is er nog nooit iemand aan doodgegaan. Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat het is omdat het nu te gecompliceerd is. Dat werkt bij auto's ook zo.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133896324
Als ik per se zelf aan mijn auto wil knutselen houdt geen vingerverfboii me tegen hoor :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 4 december 2013 @ 00:23:12 #80
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133897215
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 19:14 schreef Monopoly het volgende:
Donderdag en vrijdag puinhoop op het spoor.
Laat ik net donderdag rangeerdienst hebben, dat zal wel weer flink uitlopen of juist gelijk klaar omdat niets meer rijdt.
Vrijdag rijdende dienst. Ben benieuwd.
Ik heb donderdag en vrijdag een hoop baanvakken (lees: alle) onder mijn hoede. Kan nog leuk worden. Al zitten de bomen niet meer zo in het blad als in oktober.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133897257
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik heb donderdag en vrijdag een hoop baanvakken (lees: alle) onder mijn hoede. Kan nog leuk worden. Al zitten de bomen niet meer zo in het blad als in oktober.
Als alles plat ligt 's avonds kom je maar lekker naar de schijf, ik neem een pakje kaarten mee :+
  woensdag 4 december 2013 @ 00:28:24 #82
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133897377
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:24 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Als alles plat ligt 's avonds kom je maar lekker naar de schijf, ik neem een pakje kaarten mee :+
Wij mogen het spoor niet meer in. -O-
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133897416
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wij mogen het spoor niet meer in. -O-
Wij komen wel naar jullie. Zetten we er een pokertafel bij. Kunnen we mooi om geld spelen :7
  woensdag 4 december 2013 @ 00:30:11 #84
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133897428
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:29 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Wij komen wel naar jullie. Zetten we er een pokertafel bij. Kunnen we mooi om geld spelen :7
Oh ja, vergeten te melden: ik heb vroege diensten. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133897493
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Als ik per se zelf aan mijn auto wil knutselen houdt geen vingerverfboii me tegen hoor :P
Het motto is tegenwordig 'een veilig spoor begint op kantoor'.....
pi_133897519
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Oh ja, vergeten te melden: ik heb vroege diensten. :')
Je maakt het wel onmogelijk.... :')
  woensdag 4 december 2013 @ 00:40:35 #87
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133897715
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Je maakt het wel onmogelijk.... :')
Sorry... Zaterdag en zondag heb ik wél late diensten. :s)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 4 december 2013 @ 00:42:06 #88
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133897759
Oh ja, ik heb in Train Simulator Groningen, Groningen Losplaats, Haren en Waterhuizen nu compleet liggen en beseind. Ik heb vanavond gedriehoekt om de boel te testen.

Binnenkort ga ik Onnen leggen, daarna Groningen afmaken en dan eens wat omgeving maken voor de mooi.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 4 december 2013 @ 00:45:45 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133897846
Gaaf *O*

Screenshots aub (ook van de seinen en hoe die meuk werkt)? :D
pi_133897946
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:06 schreef TwanTwan het volgende:

[..]

Heeft dat nog een andere naam behalve chopper? Wil daar eens wat meer van weten maar dit is geen handige zoekterm.
Zoek maar eens op thyristormotor of installatie. Want dat is een chopper eigenlijk.
Vergelijk het maar met een bromtol van vroeger. Moest je als kind steeds die steel naar beneden duwen zodat de tol steeds harder ging draaien.
Een chopper werkt min of meer het zelfde, maar dan met steeds sneller opvolgende pulsen op de motoren.
pi_133898011
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:11 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Bij mat '64 heet het gewoon motorgenerator, misschien kan je daar iets mee ;)
Ehh.. Nee.
De motorgenerator is gewoon een generator, aangedreven door een hoogspanningsmotor. Die verzorgt de batterijlading en voeding van het laagspanningsboordnet. Denk aan verlichting en verwarming en hulpapparatuur zoals de atb enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sodeknetters op 04-12-2013 01:06:00 ]
pi_133898127
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Begrijpelijk, grote kans dat een machinist dan iets stuk maakt of per abuis uitschakelt wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Valt wel mee. Het gaat meer om electrocutiegevaar.
Een machinist zou bij het betreden van de neus de contacten van de HS voltmeter kunnen raken.
De neus mag overigens gewoon betreden worden voor bijvoorbeeld het afpluggen van de dodemanklep, mits de hoogspanningsinstallatie geaard wordt. Er moet dan wel een tweede terzake deskundig personeelslid bij zijn. Dat kan een andere machinist of een storingsmonteur zijn.
pi_133898186
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 23:36 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig ook gewoon al snel verboden om als machinist zelf met allerlei dingen van je trein aan de haal te gaan. De 'neus' van een mat '64 is bijvoorbeeld al verboden terrein voor de machinist, terwijl daar een groot deel van de basistechniek in zit verwerkt ;)
De neus mag je in, als de installatie geaard is. Daar zit alleen niet zo heel veel in, alleen de dodemankleppen en je kan er de lampen voor de front en sluitseinen vervangen.
De echt belangrijke installatie onderdelen, zoals de schakel- en rijrichting wals, zitten in de kasten onder de rijtuigbakken. En daar mogen we niet meer in vanwege asbest.
  woensdag 4 december 2013 @ 01:05:53 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133898229
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 01:03 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

De echt belangrijke installatie onderdelen, zoals de schakel- en rijrichting wals, zitten in de kasten onder de rijtuigbakken. En daar mogen we niet meer in vanwege asbest.
Maar hoe moet dat dan als daar iets stuk gaat? "Sorry jongens, deze moet naar de sloop"?
pi_133898298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 01:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar hoe moet dat dan als daar iets stuk gaat? "Sorry jongens, deze moet naar de sloop"?
Dan wordt het afslepen naar een werkplaats, daar hebben ze beschermende kleding enzo. Die schakelwalsen gaan eigenlijk nooit stuk, meestal is het dat ze blijven hangen in een stand. De oorzaak was vaak vervuiling.
Ik heb het zelf meegemaakt dat een flinke trap tegen de betreffend kast het euvel al verhielp en het ding weer naar zijn beginstand liep.
Lang leve ouderwetse techniek *O*
pi_133898335
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sorry... Zaterdag en zondag heb ik wél late diensten. :s)
Weekend vrij, sinterklaas vieren met het prinsesje en schoonfamilie :7
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:45 schreef James1988 het volgende:
Gaaf *O*

Screenshots aub (ook van de seinen en hoe die meuk werkt)? :D
Dit ^O^
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 01:10 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Dan wordt het afslepen naar een werkplaats, daar hebben ze beschermende kleding enzo. Die schakelwalsen gaan eigenlijk nooit stuk, meestal is het dat ze blijven hangen in een stand. De oorzaak was vaak vervuiling.
Ik heb het zelf meegemaakt dat een flinke trap tegen de betreffend kast het euvel al verhielp en het ding weer naar zijn beginstand liep.
Lang leve ouderwetse techniek *O*
Monteur of ook meester? :)
pi_133898355
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 01:12 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Weekend vrij, sinterklaas vieren met het prinsesje en schoonfamilie :7

[..]

Dit ^O^

[..]

Monteur of ook meester? :)
Machinist, bedrijfsopleider.
pi_133898936
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 01:14 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Machinist, bedrijfsopleider.
Tof! Dan heb je Amersfoort zeker als stamplaats ? :)
Ik zit in Groningen bij de rood-witte vervoerder :)
pi_133898969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Oh ja, ik heb in Train Simulator Groningen, Groningen Losplaats, Haren en Waterhuizen nu compleet liggen en beseind. Ik heb vanavond gedriehoekt om de boel te testen.

Binnenkort ga ik Onnen leggen, daarna Groningen afmaken en dan eens wat omgeving maken voor de mooi.
Kan ik als zwaaiend poppetje op de fiets op de spoorbrug in Onnen erbij geplaatst worden? daar fiets ik vaak. :D
pi_133899007
Van een collega zojuist op zijn facebook (mocht het hier plaatsen van hem) :D

'Zware verwarring op station Bedum'
Van een van onze verslaggevers te Groningen:
Op het station van het bruisende forensen-dorp Bedum, onder de rook van Groningen, ontstond vanavond rond 21:30 grote hectiek en verwarring. Doordat de trein vanuit Delfzijl naar Groningen een vertraging van 10 minuten had opgelopen werd er door de verkeersleiding besloten dat de kruising van deze trein en de trein naar de havenstad te verplaatsen van het normale kruisingsstation Sauwerd naar de halte te Bedum. Dit was voor de oplettende, frequente reiziger natuurlijk al reden tot zorg. "Waar is de andere trein?" Klonk het na Sauwerd al. Toen de trein richting het noordoosten kort voor Bedum vaart minderde en zich ineens met een ferme ruk naar links door het wissel een weg baande was de consternatie compleet. De reizigers op de balkons met eindbestemming Bedum draaiden zich verward weg van de deuren aan de linkerzijde en schuifelden twijfelend de andere kant op. Na al die jaren kwam de trein ineens op spoor 2 binnen en niet op, het door de klanten zo geliefde, spoor 1. Het duurde even alvorens de mensen de knop voor het openen van de deuren hadden gevonden, maar na luttele seconden stonden ze toch blij en enigszins verward en gedesoriënteerd op het perron. Twee oudere dames spraken de machinist aan, welke reeds met een behulpzame blik met zijn hoofd uit het cabineraam hing. "Dit hebb'm wie in al die joar'n nog nooit mitmoakt" klonk het. "Zomoar aan de aandere kaant oetstapp'n." De machinist reageerde: "Sorry dames, bonte avond. Volgende keer doen we weer normaal." Aan het einde van het perron werden de oudere vrouwen opgewacht door een snel ter plaatse gekomen verslaggever. Uit hun monden kon worden opgetekend: "Joa, de chauffeur het wel omroep'n dat we rechts moest'n uitstapp'n...Maarja, gewoonte he!?" Nadat de trein zich langzaam richting Stedum begaf keerde de rust weder in Bedum. De uitgestapte reizigers waren wel enorm blij dat ze nu zomaar konden oversteken, zonder te moeten wachten op de vertrekkende trein.
In de verte waren de twee rode 'achterlampen' van treinstel 307 steeds minder zichtbaar en kon Bedum weer opgelucht ademhalen. Hopelijk hebben de oudere dames ook een rustige avond gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')