Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
dan wordt je nog steeds geacht zo ver mogelijk te reizen en krijg je vanaf daar een taxi en met vertrek 22:04 uit den helder kun je via Hoorn nog in utrecht komen
dan wordt je nog steeds geacht zo ver mogelijk te reizen en krijg je vanaf daar een taxi en met vertrek 22:04 uit den helder kun je via Hoorn nog in utrecht komen
Ja, sta je in de donderdagse uitgaansnacht in Utrecht te bedelen om een taxi die NS voor je gaat regelen zeker Welterusten
Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen. Iemand suggesties die ons niet in een of ander nutteloos teringdorp laten eindigen waar we drie uur op de trein terug moeten wachten bij -203 C?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op donderdag 28 november 2013 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen.
Vond 't al opmerkelijk, Syntus rijdt een uursdienst en precies het andere halfuur rijdt Arriva ertussen. Maar wel leuk, Syntus naast Arriva op de stations waar gekruist wordt
Inderdaad Wel hopen op een oud-rode Lint trouwens, dat is toch het eigenlijke materieel op die lijn. Afgelopen weekend reden er volgens de spots op somda de 39 (nieuw rood) en de 44 (oud rood)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vond 't al opmerkelijk, Syntus rijdt een uursdienst en precies het andere halfuur rijdt Arriva ertussen. Maar wel leuk, Syntus naast Arriva op de stations waar gekruist wordt
Op donderdag 28 november 2013 22:46 schreef dennistd het volgende: Wat ook wel leuk zou zijn: een materieelshowtje met de vier verschillende kleur-varianten bij elkaar: geel-wit oud rood nieuw rood blauw-wit
regel dat
Ik kom ook die kant op, meteen even de Grensland uitzwaaien.
Het is zelfs nog makkelijker: het stel dat zaterdag 's avonds rijdt in de uursdienst (stel A) rijdt 's zondags niet. Deze komt namelijk na de laatste rit aan op 3b (zakspoor Almelo), combineert met het stel op 3a dat al eerder die avond klaar was (stel B), en met stel A voorop gaat het naar Hengelo. Daar wordt even getankt, maar stel A blijft aan de Enschedese kant. Op zondag wordt met het voorste stel aan de Almelose kant vertrokken, dus met stel B.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 28 november 2013 22:54 schreef dennistd het volgende: Het is zelfs nog makkelijker: het stel dat zaterdag 's avonds rijdt in de uursdienst (stel A) rijdt 's zondags niet. Deze komt namelijk na de laatste rit aan op 3b (zakspoor Almelo), combineert met het stel op 3a dat al eerder die avond klaar was (stel B), en met stel A voorop gaat het naar Hengelo. Daar wordt even getankt, maar stel A blijft aan de Enschedese kant. Op zondag wordt met het voorste stel aan de Almelose kant vertrokken, dus met stel B.
Hm, ik ben zaterdag niet in die buurt om die treinen te zien, zie het zondag wel. De Splitsing van Mariënberg zou ook wel leuk zijn met een Lint en GTW, maar dat zal wel niet lukken samen
8 december?! Omdat Syntus dan niet meer wil rijden?
O wacht, zie al wat op de Arriva-site:
[..]
het is een foutje in de oude concessie Twente. Datum had een week later moeten zijn en de zittende vervoerder wil natuurlijk geen dag langer rijden dan afgesproken
Ik heb de tijden voor zondag even ingevuld in een tijd-weg-diagram: Legenda: Groen: normale Syntus-ritten Rood: Arriva-ritten 's ochtends Blauw: Arriva-ritten 's middags
Op donderdag 28 november 2013 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen. Iemand suggesties die ons niet in een of ander nutteloos teringdorp laten eindigen waar we drie uur op de trein terug moeten wachten bij -203 C?
Szczecin (Stettin) geen gat, niet zo'n mooie stad, veel historie en goed te doen vanaf Berlijn.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Szczecin en Poznan zijn inderdaad de enige reële opties. En als je per IC wilt wordt dat dus Poznan.
In Centraal-Azië zijn ze trouwens lekker bezig met hun Talgo's; vanaf 2014 gaat er iedere dag ook een Talgo van het Kazachstaanse Almaty naar de Oezbeekse hoofdstad Tashkent. Het zal worden uitgevoerd met een Oezbeekse Talgo; dus dat wordt dan misschien wel met de Afrosiyob, wat betekent een internationale hogesnelheidstrein in Centraal-Azië.
Ik heb de tijden voor zondag even ingevuld in een tijd-weg-diagram: [ afbeelding ] Legenda: Groen: normale Syntus-ritten Rood: Arriva-ritten 's ochtends Blauw: Arriva-ritten 's middags
Wacht. En dat hele schema is 1 compleet uur? Dus je kunt op 3 van de 4 tussenstations een kruising fotograferen?
Het schema is een uur ja, maar rood rijdt alleen 's morgens en blauw en groen alleen 's middags. Dus 's middags elk uur twee krusingen: een in Vriezenveen en een in vroomshoop 'S ochtends zijn er geen krusjngen
Al moet ik zeggen dat vakinhoudelijk duits wel pittig is. Festplatte wist ik wel. Maar Configuratiescherm, command script of ook maar "Afsluiten" verbaasden me wel
Tevens: NS Hispät faalt weer eens bij het leven. Eergisteren zat in de Fyra een bak waarvan de verwarming het niet deed. Het rijdend personeel kwam door die bak gelopen, mensen adviserend om ergens anders te gaan zitten: "We kunnen het helaas zelf niet maken want we zijn niet zo technisch."
Nouja, kan gebeuren, techniek kan het ook wel eens tijdens de rit laten afweten. Dan meld je dat en is het de bedoeling dat de onderhoudstak dat gaat repareren. Gisteren reed dat ding weer mee, en vandaag kwam ik wederom dezelfde bak tegen. Op een binnendeur was een briefje geplakt: "Rijtuig defect, verwarming stuk"
Hoe de fuck krijg je het voor elkaar om zo'n bak 3 dagen achter elkaar de rijdende dienst in te sturen?
Op vrijdag 29 november 2013 00:06 schreef b2py het volgende: Wechsel, heel veel verder vakinhoudelijk kom ik niet. Kan niet eens puntstuk of dwarsligger vertalen.
Tevens: NS Hispät faalt weer eens bij het leven. Eergisteren zat in de Fyra een bak waarvan de verwarming het niet deed. Het rijdend personeel kwam door die bak gelopen, mensen adviserend om ergens anders te gaan zitten: "We kunnen het helaas zelf niet maken want we zijn niet zo technisch."
Nouja, kan gebeuren, techniek kan het ook wel eens tijdens de rit laten afweten. Dan meld je dat en is het de bedoeling dat de onderhoudstak dat gaat repareren. Gisteren reed dat ding weer mee, en vandaag kwam ik wederom dezelfde bak tegen. Op een binnendeur was een briefje geplakt: "Rijtuig defect, verwarming stuk"
Hoe de fuck krijg je het voor elkaar om zo'n bak 3 dagen achter elkaar de rijdende dienst in te sturen?
Simpel..door het gewoon te doen en de passagiers de ongemakken maar voor lief te laten nemen. Zolang het rijdt,de weg op en de rest is onbelangrijk lijkt het wel.
Tja...enige gęne is bij sommige instanties ver te zoeken.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2013 09:31:06 ]
Het openbaar vervoer in Limburg blijft waarschijnlijk toch in Franse handen. Dat is noodgedwongen, omdat Veolia er maar niet in slaagt de Nederlandse vervoerstak te verkopen. Dat kan voor Limburg slecht uitpakken, waarschuwen vakbond FNV en de ondernemingsraad.
Komende maand valt het besluit of Veolia Transport Nederland definitief uit de verkoop wordt gehaald, of dat de verkoop mogelijk op de lange baan wordt geschoven, bevestigt directeur Manu Lageirse. Onduidelijk blijft of er daadwerkelijk biedingen zijn uitgebracht. Wel was er volgens Lageirse interesse. Veolia Transport is sinds 2006 actief in Limburg. Het bedrijf valt tegenwoordig onder het Franse Veolia-Transdev, met de Franse staatsbank als grootste aandeelhouder. De joint venture kampt echter met forse schulden en hikt aan tegen de noodzakelijke investeringen in de vervoerswereld. In februari werden daarom diverse divisies door heel Europa in de etalage gezet. In andere landen verloopt de verkoop voorspoediger, schrijft de Europese ondernemingsraad aan de werknemers. Als Veolia-Transdev de Nederlandse tak niet verkoopt, komt een fusie met het Nederlandse zusterbedrijf Connexxion weer in beeld. De Limburger
Het openbaar vervoer in Limburg blijft waarschijnlijk toch in Franse handen. Dat is noodgedwongen, omdat Veolia er maar niet in slaagt de Nederlandse vervoerstak te verkopen. Dat kan voor Limburg slecht uitpakken, waarschuwen vakbond FNV en de ondernemingsraad.
Komende maand valt het besluit of Veolia Transport Nederland definitief uit de verkoop wordt gehaald, of dat de verkoop mogelijk op de lange baan wordt geschoven, bevestigt directeur Manu Lageirse. Onduidelijk blijft of er daadwerkelijk biedingen zijn uitgebracht. Wel was er volgens Lageirse interesse. Veolia Transport is sinds 2006 actief in Limburg. Het bedrijf valt tegenwoordig onder het Franse Veolia-Transdev, met de Franse staatsbank als grootste aandeelhouder. De joint venture kampt echter met forse schulden en hikt aan tegen de noodzakelijke investeringen in de vervoerswereld. In februari werden daarom diverse divisies door heel Europa in de etalage gezet. In andere landen verloopt de verkoop voorspoediger, schrijft de Europese ondernemingsraad aan de werknemers. Als Veolia-Transdev de Nederlandse tak niet verkoopt, komt een fusie met het Nederlandse zusterbedrijf Connexxion weer in beeld. De Limburger
is geen verrassing. Er zitten bijna alleen maar concessies in die spoedig af gaan lopen, waardoor het niet loont om de vervoerstak over te nemen.
“Zet langere treinen in bij onderhoud aan het spoor” Reizigersorganisatie eist verbetering vervangend vervoer bij spoorwerkzaamheden
Ook bij lang van te voren geplande werkzaamheden aan het spoor, ontstaan geregeld chaotische situaties vanwege te korte treinen of te weinig vervangende bussen. Dat schrijft Maatschappij Voor Beter OV in een brief aan NS-topman Timo Huges. De reizigersorganisatie noemt recent spooronderhoud bij Haarlem en Utrecht plus tussen Leiden en Schiphol als voorbeelden. Reizigers die hun eindbestemming via een omweg probeerden te bereiken, zouden hierbij stuitten op te kleine treinen die daardoor overvol waren. Intercity’s die bij spoorwerk nog wel rijden zouden soms niet lang genoeg zijn om alle reizigers te kunnen meenemen.
Woordvoerder Rikus Spithorst spreekt van ‘ronduit chaotisch reizigersvervoer rond werkzaamheden aan het spoor’. “Afgelopen weekend heeft de politie in Leiden zelfs ingegrepen om zeer gevaarlijke situaties in te volle treinen te voorkomen. Hierdoor bleven mensen op het perron achter. Daarnaast wordt ook het flauwvallen van een passagier gemeld.” Spithorst zegt de NS-leiding er vaak op te hebben aangesproken. “Maar er gebeurt gewoon niets.” Hij vindt dat bij spooronderhoud soms ook te weinig vervangende bussen worden ingezet. Deze klachten waren het afgelopen weekend ook op Twitter te lezen naar aanleiding van het onderhoud bij Haarlem.
NS laat weten zich niet in het verwijt te herkennen. Het belooft de klachten wel nader te onderzoeken.
Op vrijdag 29 november 2013 10:48 schreef b2py het volgende: In een interview in het NS personeelsblad stond dat Timo vooral in gaat zetten op betere communicatie naar reizigers.
Daar zijn dan ook wel verbeterslagen te maken. Je creeërt veel meer begrip bij de reizigers als je ze tijdig en duidelijk vertelt wat er aan de hand is.
Nu is het toch vaak struisvogelpolitiek: "Trein heeft vijftig kilometer verderop al een +10 met langzaam rijden, maar hey, wellicht rijdt hij het er nog uit, laten we vooral niet melden dat de trein wellicht vertraging zou hebben tot het moment van vertrek al voorbij is. En daarna ook zo optimistisch mogelijk melden, want klanten vinden het leuk om +5, +10, +15 en +20 achter elkaar te zien tot aan 'deze trein zal vandaag niet rijden' aan toe."
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Laatste keer dat ik met Nytår in Denemarken was hebben we naar de traditionele oudjaarsavondtoespraak van de Koningin zitten kijken waarin ze alle jernebanenknotenpunktermedarbejder bedankte dat ze doorwerkten van oud op nieuw
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op vrijdag 29 november 2013 11:40 schreef Litpho het volgende:n daarna ook zo optimistisch mogelijk melden, want klanten vinden het leuk om +5, +10, +15 en +20 achter elkaar te zien tot aan 'deze trein zal vandaag niet rijden' aan toe."
En alleen maar SLT wat daar rijdt, modern materieel met een mooie rustige loop (neem ik aan) en schijfremmen. Met blokremmen heb je veel minder problemen, de rotzooi heb je dan zo van de wielen af.
Vannacht ook in het noorden een stukje glijden. Had niet geregend, vanaf Nieuweschans naar Martenshoek niets aan de hand, en bij vertrek kwam ik gewoon niet weg Minimale tractie, bak zand strooien en mondjesmaat ging het
Zeg Fles, een paar dagen terug hadden we het over 'naar Gibraltar met de trein', als je dat ooit nog eens wil doen:
twitter:
Renfe twitterde op vrijdag 29-11-2013 om 12:00:03A partir del 15 diciembre en las conexiones Madrid- Algeciras, Almería y Granada viaja con un descuento del 60% gracias a la Tarifa 4 Mesa reageerretweet
Laatste keer dat ik met Nytår in Denemarken was hebben we naar de traditionele oudjaarsavondtoespraak van de Koningin zitten kijken waarin ze alle jernebanenknotenpunktermedarbejder bedankte dat ze doorwerkten van oud op nieuw
In het Deens spreken ze daar drie lettergrepen van uit, dus het valt allemaal best mee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 november 2013 12:35 schreef Monopoly het volgende: Vannacht ook in het noorden een stukje glijden. Had niet geregend, vanaf Nieuweschans naar Martenshoek niets aan de hand, en bij vertrek kwam ik gewoon niet weg Minimale tractie, bak zand strooien en mondjesmaat ging het
Dan was je met een E-GTW nergens meer heen gegaan. Dat spul is nog lichter.
Dan was je met een E-GTW nergens meer heen gegaan. Dat spul is nog lichter.
Klopt. Helemaal ellendig daar. Was 2 weken terug nog even een ritje mee vanaf Zwolle. Drama. Lijkt me niet prettig rijden.
Je wordt er wel handig in trouwens. En met je wegbekendheid weet je wel waar het even extra opletten is op gladheid. Nou ja, nog een weekje of 2, dan is de gladheid weer voorbij
De NS stelt juist dat het deurbeleid veel voordelen heeft. “Eerste klas-reizigers krijgen een speciaal bandje, dat toegang geeft tot het VIP-deck. Railtender serveert hen champagne en toastjes gerookte zalm.”
Op vrijdag 29 november 2013 15:25 schreef Salatrel het volgende: 15:38 vertrekt de eerste SPR weer van Rotterdam naar goverwelle. Met een 2 voor het gebruikelijke nummer en de toevoeging extra trein.
Zal wel rustig zijn want op de stopstations hangen nog papieren dat die spitspendels tot 2-12 niet rijden
mooi dat het wissel nabij spoor 15 weer gerepareerd is, werd tijd ook
Daar zijn dan ook wel verbeterslagen te maken. Je creeërt veel meer begrip bij de reizigers als je ze tijdig en duidelijk vertelt wat er aan de hand is.
Nu is het toch vaak struisvogelpolitiek: "Trein heeft vijftig kilometer verderop al een +10 met langzaam rijden, maar hey, wellicht rijdt hij het er nog uit, laten we vooral niet melden dat de trein wellicht vertraging zou hebben tot het moment van vertrek al voorbij is. En daarna ook zo optimistisch mogelijk melden, want klanten vinden het leuk om +5, +10, +15 en +20 achter elkaar te zien tot aan 'deze trein zal vandaag niet rijden' aan toe."
En jij verwacht dat personeel dat 50 kilometer vantevoren al weet? Als een trein voor mij vertraging heeft dan weet ik dat pas op het moment dat de seinen een ander beeld tonen dan ze zouden moeten tonen. En zelfs dan weet ik het pas zeker nadat ik contact heb opgenomen met de treindienstleider (wat je doet op het moment dat je voor een rood sein stilstaat).
En met je wegbekendheid weet je wel waar het even extra opletten is op gladheid.
Beroemd en berucht idd. Veenendaal de Klomp is er zo eentje, pas een paar keer zelf doorheen gereden maar toch weet ik nu al van diens reputatie Heb daar vanmiddag nog drie snelremmingen meegemaakt (als passagier )
En jij verwacht dat personeel dat 50 kilometer vantevoren al weet? Als een trein voor mij vertraging heeft dan weet ik dat pas op het moment dat de seinen een ander beeld tonen dan ze zouden moeten tonen. En zelfs dan weet ik het pas zeker nadat ik contact heb opgenomen met de treindienstleider (wat je doet op het moment dat je voor een rood sein stilstaat).
voor een computer zou het mogelijk moeten zijn om uit te kunnen rekenen wat de beste volgorde van het afhandelen van treinen is als trein x op punt y vertraagd is. Dan zou je al een beetje in kunnen schatten wat de vertraging verderop in de route zal zijn
voor een computer zou het mogelijk moeten zijn om uit te kunnen rekenen wat de beste volgorde van het afhandelen van treinen is als trein x op punt y vertraagd is. Dan zou je al een beetje in kunnen schatten wat de vertraging verderop in de route zal zijn
De aangegeven vertraging op de reisplanner is meestal best wel nauwkeurig vind ik.
Hoe krijgen ze het bij de NS toch voor elkaar om de laatste tijd iedere vrijdagmiddag een VIRM-IV van Maastricht naar Schagen te laten rijden Eerder waren dat zesjes en die zaten al propvol, en nu is het al helemaal een drama
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2013 16:06:58 ]
De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Dat schrijft De Morgen. Experts ramen de mogelijke schade op een miljard euro.
Het contract voor de Diabolo bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is privépartner Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf volgend jaar 5 euro per persoon.
De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro.
Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven.
Drie keer de melding tussen Zuid en Schiphol dat er mogelijk zakkenrollers aanwezig zijn in deze trein. Overload aan info. Engelse omroep is wel netjes overigens.
Routelint?
Op vrijdag 29 november 2013 12:35 schreef Monopoly het volgende: Vannacht ook in het noorden een stukje glijden. Had niet geregend, vanaf Nieuweschans naar Martenshoek niets aan de hand, en bij vertrek kwam ik gewoon niet weg Minimale tractie, bak zand strooien en mondjesmaat ging het
En jij verwacht dat personeel dat 50 kilometer vantevoren al weet?
Rijdend personeel? Nee. Treindienstleiding? Zou je wel verwachten. Het is niet alsof het een technische onmogelijkheid is en als NS is het ook wel ok om te weten waar je materieel uithangt.
Of de wil er is? Natuurlijk niet, niemand die er last van heeft dan reizigers.
Ik lees net een tweet van @ns_online dat het niet is toegestaan om als 2e klas reiziger in de 1e klas te STAAN. Dat vind ik eigenlijk te bizar voor woorden en het haakt aan bij Driek's kwestie over te korte treinen (tijdens werkzaamheden).
Nu weet ik dat de NS een vervoersplicht heeft. Zitten daar ook kwaliteitseisen aan vast?
Op vrijdag 29 november 2013 17:21 schreef WhiteJoker het volgende: Ik lees net een tweet van @ns_online dat het niet is toegestaan om als 2e klas reiziger in de 1e klas te STAAN. Dat vind ik eigenlijk te bizar voor woorden en het haakt aan bij Driek's kwestie over te korte treinen (tijdens werkzaamheden).
Nu weet ik dat de NS een vervoersplicht heeft. Zitten daar ook kwaliteitseisen aan vast?
Tsja. Dat zijn de regels he. Anders kun je als de conduc eraan komt snel opstaan en zeggen "nee hoor, staan in de 1e klas mag wel".
Hoe strikt je die in de praktijk moet of kunt toepassen is een ander verhaal. Als het zo druk is dat men staat in de 1e klas, kan er ook geen conducteur meer doorheen om te controleren. Non-issue dus
Op vrijdag 29 november 2013 17:23 schreef Dr_Flash het volgende: Hoe strikt je die in de praktijk moet of kunt toepassen is een ander verhaal. Als het zo druk is dat men staat in de 1e klas, kan er ook geen conducteur meer doorheen om te controleren. Non-issue dus
Terwijl je toch zou denken dat de 1e klas juist het enige was wat ze nog konden controleren .
Op vrijdag 29 november 2013 17:22 schreef CrashO het volgende: Op het moment dat de trein zo vol is dat staan in de 1e klas nodig is, komt de conducteur er toch niet meer doorheen
*Wat fles al meld dus
Nee, die zit dan in de 1e klas met zijn collega's de stoelen warm te houden .
KSC JUBILEUM topic "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine" #TeamHumbug Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
Mag hopen voor de reizigers van Schiphol/A'dam CS richting Lelystad dat de treinserie na 15 december beetje losgeknipt wordt of wat meer marge krijgt hier en daar. Want vandaag om 15.30 (vertrek 15.37 vanaf CS) zag ik dat de IC al +10 aan zijn broek kreeg. Even later werd dat +15.
Ik zie het wel dagelijks gebeuren, flink kloten voor de reizigers.
Op de reisplanner staat dat de trein van 17.37 al +20 heeft, de trein van 18.07 heeft al +5
Op vrijdag 29 november 2013 18:01 schreef Dr_Flash het volgende: Ja wat wil je nou? Treinen rijden of reizigers informeren? Het is ook nooit goed. Allebei kan niet namelijk. Doei.
Uiteraard kan Heisenberg niet toegepast worden op treinen. We weten tenslotte van het overgrote deel van de Fyra's zowel hun huidige snelheid én lokatie.
Uiteraard kan Heisenberg niet toegepast worden op treinen. We weten tenslotte van het overgrote deel van de Fyra's zowel hun huidige snelheid én lokatie.
Ik kreeg van een studiegenoot (jongen zit nu in laatste jaar opleiding voor machinist) een vraag mbt snelheid hernemen in een tunnel. Staat niets over in watervalschema (bij overdag en goed zicht enkel).
Er zit absoluut nog winst in. Door goed te kijken naar de afhandelvolgorde van treinen zou je bepaalde treinen verderop weer in hun pad kunnen krijgen, terwijl andere treinen hierdoor minimaal gehinderd worden. Klaasje postte hier van de week de statistiek dat 30% van de treinen last van elkaar heeft. Daarom kan het best lonen om naar dit aspect te kijken bij de afhandeling van de treinenloop.
Op vrijdag 29 november 2013 20:09 schreef Monopoly het volgende: Ik kreeg van een studiegenoot (jongen zit nu in laatste jaar opleiding voor machinist) een vraag mbt snelheid hernemen in een tunnel. Staat niets over in watervalschema (bij overdag en goed zicht enkel).
Iemand die zich hier aan durft te wagen ?
Ik denk dat je Klaasje even moet vragen. Hij weet er wel het eea van
Op vrijdag 29 november 2013 20:09 schreef Monopoly het volgende: Ik kreeg van een studiegenoot (jongen zit nu in laatste jaar opleiding voor machinist) een vraag mbt snelheid hernemen in een tunnel. Staat niets over in watervalschema (bij overdag en goed zicht enkel).
Ja, gewoon oe, oehoe oehoe, hoe oehoe oehoerend hard
Mooiste wat er is. Je ziet de treinspotters zich uitsloven voor de nummertjes en jij kijkt er van een afstandje met een grote glimlach naar en schud eens je hoofd
Dat van de nummertjes heb ik ook nooit begrepen. Ieder z'n ding overigens.
Kan me wel voorstellen dat als er een bijzondere trein is, of een trein die normaal niet ergens komt dat je die wel leuk op de plaat wil zetten, maar het constant noteren van nummertjes heb ik nooit begrepen.
Je beantwoord je eigen vraag: overdag én goed zicht. In een tunnel heb je geen van beide want er is geen daglicht en doordat de verlichting meestal niet heel sterk aanwezig is dus ook geen goed zicht.
Maar hier staat inderdaad niks over in de handboeken, dus het is in feite ter eigen interpretatie
Mooiste wat er is. Je ziet de treinspotters zich uitsloven voor de nummertjes en jij kijkt er van een afstandje met een grote glimlach naar en schud eens je hoofd
Hoezo? Vond het altijd mooi als ik later op Somda zag dat jij dezelfde trein gespot had als ik. Soms zelfs op hetzelfde station!
Je beantwoord je eigen vraag: overdag én goed zicht. In een tunnel heb je geen van beide want er is geen daglicht en doordat de verlichting meestal niet heel sterk aanwezig is dus ook geen goed zicht.
Maar hier staat inderdaad niks over in de handboeken, dus het is in feite ter eigen interpretatie
Klopt. Ik zei ook al tegen hem: Als het niet zou mogen in tunnels zou men dit in het watervalschema wel vermelden. Dus wanneer dit kan volgens je schema en het kan veilig, moet het gewoon kunnen, dus ook 's nachts!
Klopt. Ik zei ook al tegen hem: Als het niet zou mogen in tunnels zou men dit in het watervalschema wel vermelden. Dus wanneer dit kan volgens je schema en het kan veilig, moet het gewoon kunnen, dus ook 's nachts!
Hoezo? Vond het altijd mooi als ik later op Somda zag dat jij dezelfde trein gespot had als ik. Soms zelfs op hetzelfde station!
Dom nummertjes invoeren is saai. Wat boeit het als het de ene keer stelletje Ubbo Emmius is of de andere keer Wim Duisenberg ofzo, zolang de trein maar op lengte is. Bijzondere inzetten zijn veel mooier
Op vrijdag 29 november 2013 20:32 schreef Peterselieman het volgende: Dom nummertjes invoeren is saai. Wat boeit het als het de ene keer stelletje Ubbo Emmius is of de andere keer Wim Duisenberg ofzo,
Ik wil weleens op 1 dag allebei de Titus Brandsma's hebben
Dom nummertjes invoeren is saai. Wat boeit het als het de ene keer stelletje Ubbo Emmius is of de andere keer Wim Duisenberg ofzo, zolang de trein maar op lengte is. Bijzondere inzetten zijn veel mooier
Als op ovtijden.com straks ook de treinstelnummers gekoppeld worden aan de treinsamenstelling heeft spotten heul geen zin meer.
Als op ovtijden.com straks ook de treinstelnummers gekoppeld worden aan de treinsamenstelling heeft spotten heul geen zin meer.
NS filter die info, samen met wat andere info, helaas nog. In de revisies van het schema zie je dit ook staan. Documentatie geeft echter nog wel de XML met treinstelnummers, lengte en positie op perron (in cm vanaf uiteinde perron)
NS filter die info, samen met wat andere info, helaas nog. In de revisies van het schema zie je dit ook staan. Documentatie geeft echter nog wel de XML met treinstelnummers, lengte en positie op perron (in cm vanaf uiteinde perron)
Misschien omdat de info nog niet betrouwbaar genoeg is?
Misschien omdat de info nog niet betrouwbaar genoeg is?
DVS (Digitale VertrekStaten, de info die OVTijden.com krijgt) krijgt z'n info direct uit de bronsystemen van NS, en dat is voor de materieelinzet de track & trace database. Je kan mij niet vertellen dat dit niet betrouwbaar is.
Het NDOV-loket (de leverancier van OVTijden) heeft hierover nog vragen uitstaan bij NS.
Er mist regelmatig een heel treinstel (maar dat hoeft niet aan het de data te liggen, maar juist bij het treinstel) of juist extra (er is een voorbeeld van een sprinter die tussen Eindhoven en Boxtel met 12 bakken MAT64 reed)
Vanaf welke baanvaksnelheid wordt er eigenlijk verkanting toegepast in het Nederlandse spoor? Ik ben nu Groningen-Onnen aan het leggen in TS, maar het is met verkanting en overgangsbogen achterlijk lastig om precies goed uit te komen op het volgende rechte stuk.
Dat nummertjes noteren en invoeren op Somda snap ik ook niet (meer). Ik fotografeer sommige treinen (behalve de saaie raampjestreinen*) en wil het bijgaande stel/locnummer wel hebben. Evt met rijtuignummers, maar dat is voor interne administratie. Meestal verwerk ik deze gegevens met foto's, maar soms noteer ik ze nog met pen en papier.
* Raampjestrein = een trein met reizigers (Raampjestreinen hebben veel ramen ook nog).
Prijsstijgingen in Duitsland voor de regioaanbiedingen met ingang van de nieuwe dienstregeling:
Met ¤2:
•Schönes-Wochenende-Ticket (¤42 naar ¤44), •Quer-durchs-Land-Ticket (extra persoon van ¤6 naar ¤8).
Met ¤1:
•Baden-Württemberg-Ticket (¤22 naar ¤23), •Baden-Württemberg-Ticket Nacht (¤19 naar ¤20), •Bayern-Ticket (¤22 naar ¤23), •Bayern-Ticket Nacht (¤22 naar ¤23), •Sachsen-/Sachsen-Anhalt-/Thüringen-Ticket (extra persoon van ¤3 naar ¤4), •Rheinland-Pfalz-/Saarland-Ticket Nacht (¤19 naar ¤20), •Rheinland-Pfalz-/Saarland-Ticket (¤22 naar ¤23).
En dan de prijsverhogingen bij CityNightLine - een zitplaats wordt 50 cent duurder en verder worden alle toeslagen ~ 20% duurder tijdens het zomer hoogseizoen (01.07.2014 t/m 30.09.2014).
De toeslagen voor InterRailers worden respectievelijk voor laagseizoen / hoogseizoen:
Diabolo plukt NMBS kaal De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Dat schrijft De Morgen. Experts ramen de mogelijke schade op een miljard euro.
Het contract voor de Diabolo bevat strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is privépartner Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf volgend jaar 5 euro per persoon.
De NMBS blijft ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro.
Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven.
Op vrijdag 29 november 2013 23:03 schreef greavy het volgende: Dat Thomas Cook-ding is wel interessant, ga hem wel eens bestellen. Heb 'm nog nooit gezien/bekeken enzo.
Wil hem eigenlijk ook wel.. Is toch een soort HAFAS die na het seizoen toch nog wel nuttig kan zijn in de open haard of heb ik het mis?
Op vrijdag 29 november 2013 23:03 schreef greavy het volgende: Dat Thomas Cook-ding is wel interessant, ga hem wel eens bestellen. Heb 'm nog nooit gezien/bekeken enzo.
jaaaren geleden had ik hem eens. Stonden ook "geselecteerde" lijnen in bijv Afrika in geloof ik. Best leuk
Op vrijdag 29 november 2013 23:06 schreef James1988 het volgende: Ondertussen ligt Schiphol alweer anderhalf uur plat vanwege een brandmelding. Het zou gaan om rokende blaadjes.
Iemand probeert van zn Thomas Cook superspoorboek (dat rijmt! ) af te komen?
Op vrijdag 29 november 2013 21:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Vanaf welke baanvaksnelheid wordt er eigenlijk verkanting toegepast in het Nederlandse spoor? Ik ben nu Groningen-Onnen aan het leggen in TS, maar het is met verkanting en overgangsbogen achterlijk lastig om precies goed uit te komen op het volgende rechte stuk.
Nevermind. Heb net een BR101 met acht wagens geduwd tegen 160 door een bocht zonder verkanting gejaagd en dat ging goed. Ik doe het mooi zonder.
De 10e? Dan wil en kan ik ook wel, 3e wordt moeilijk .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Site van connexxion is vaag, hebben het over 2014. (was afgelopen week toen ik keek).
Op zaterdag 30 november 2013 07:58 schreef greavy het volgende: Rotterdam ligt volledig plat, uitloop van werkzaamheden. In geen enkele richting treinverkeer.
waarom gebeurt dat hier nou nooit? Ik bedoel, als zelfs die stokbroodvreters dat kunnen
De IC uit Amsterdam Centraal naar Nijmegen is vertraagd. In Arnhem wordt dus mooi de sprinter ervoor gegooid. Gelukkig had ik dat voorspeld. Ben alleen wel alsnog 10 minuten later, en ik zit in een Plan V.
Ik geloof het wel, beetje lullig voor de titel van het clipje Altijd fijn om SpoorTv te kijken, alleen dit feitje hadden ze nog niet
[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 30-11-2013 09:38:04 ]
Je koppelt in Gouda de IC naar Enschede aanelkaar met ICM6 uit Rotterdam en ICM7 uit Den Haag. Het deel uit Rotterdam is druk bevolkt. En dan is het uitermate logisch dat je in Utrecht de 6 bakken uit Rotterdam aftrapt, als je NS mag geloven. Soms snap je het gewoon niet.
Op zaterdag 30 november 2013 09:46 schreef greavy het volgende: Je koppelt in Gouda de IC naar Enschede aanelkaar met ICM6 uit Rotterdam en ICM7 uit Den Haag. Het deel uit Rotterdam is druk bevolkt. En dan is het uitermate logisch dat je in Utrecht de 6 bakken uit Rotterdam aftrapt, als je NS mag geloven. Soms snap je het gewoon niet.
Het deel uit Rotterdam stond dan waarschijnlijk ( in de rijrichting van Amersfoort) achteraan? Dan hebben ze niet echt een andere optie hč.
RET Service&Veiligheid heeft vanochtend de taken van NS verzorgd op diverse Rotterdamse stations. Treinreizigers adviezen geven voor metro, trein, tram enz ter alternatief.
Het deel uit Rotterdam stond dan waarschijnlijk ( in de rijrichting van Amersfoort) achteraan? Dan hebben ze niet echt een andere optie hč.
doe het dan in Amersfoort ofzo. Daar heb je veel overstappers rg Zwolle. Nu is het drietje overbevolkt (aldus omroep), en het viertje heeft nog wel wat ruimte (maar ook erg druk). Mensen eerst al vertraging (geen bussen), en dan zulke taferelen.
Treindienstleider Rotterdam faalde weer. De Benelux van 11:55 naar Antwerpen werd naar de HSL gestuurd. Trein staat nu gestrand en moet weggesleept worden. Terug naar Rotterdam, en wordt dan opgeheven.
Inmiddels wordt de trein teruggetrokken. Dat is nogal vlot, iets meer dan een halfuur heeft de trein stilgestaan. Een Fyra-loc heeft de rijtuigen in Rtd op sp4 achtergelaten, en de BNL weggetrokken
[ Bericht 27% gewijzigd door greavy op 30-11-2013 12:46:37 ]
Op zaterdag 30 november 2013 12:39 schreef greavy het volgende: Inmiddels wordt de trein teruggetrokken. Dat is nogal vlot, iets meer dan een halfuur heeft de trein stilgestaan. Een Fyra-loc heeft de rijtuigen in Rtd op sp4 achtergelaten, en de BNL weggetrokken
En de reizigers naar België konden zoals gebruikelijk de tering krijgen?
35 jaar geheim gehouden: treinkapers stierven in kogelregen
35 jaar hebben diverse ministers volgehouden dat de beëindiging van de treinkaping in De Punt in 1977 niet gepaard ging met een enorme kogelregen, maar nu blijkt uit een document dat dat wel zo was. Dat document dateert uit 1978.
Het dossier, dat nog niet openbaar gemaakt is, bevindt zich in het Nationaal Archief, en is ingezien door de Volkskrant. In het dossier is te lezen dat de gedode kapers werden getroffen door in totaal 144 kogels.
Van Agt Er is altijd gezegd dat de mariniers die een einde maakten aan de kaping, de trein niet aanvielen met de opdracht de gijzelnemers te doden. Dat lijkt door de hoeveelheid kogels die verschoten zijn te worden tegengesproken.
Toenmalig minister Dries van Agt van Justitie noemt het 'pittig'. "Ik kom dit nu pas aan de weet. Toen ik in 1977 de Tweede Kamer informeerde, wist ik hier niets van." Van Agt verklaarde tegen de Kamer dat er geen sprake was van een kogelregen en dat een beschieting van militairen niet ten doel had de kapers te doden.
Dat de OV-chippalen nu 'Ingecheckt' weergeven was hier al genoemd, maar het viel me vandaag ook op dat de melding 'Overstap OK' er komt als je binnen 35 minuten na een check-uit weer incheckt (tezamen met informatie over je reisproduct etc.).
Leuke treinreis! Ook echt 'gewoon' 'de hele zondag' nog 'hebben'. Ik ga zelf zelden met nachttreinen, wellicht eens overwegen, maar ik durf niet zo goed.
Leuke treinreis! Ook echt 'gewoon' 'de hele zondag' nog 'hebben'. Ik ga zelf zelden met nachttreinen, wellicht eens overwegen, maar ik durf niet zo goed.
Op zaterdag 30 november 2013 17:11 schreef KnightSolaire het volgende: hoe het bij andere vervoerders zit weet ik niet. Maar die palen zijn sowieso weinig gebruiksvriendelijk imo.
Dat zijn hoerendingen idd. Reageren veel te traag, geen piepgeluidje, en ze reageren helemaal niet als je alleen je portemonnee ervoor houdt Die kuttroep moet eruit.
Dat zijn hoerendingen idd. Reageren veel te traag, geen piepgeluidje, en ze reageren helemaal niet als je alleen je portemonnee ervoor houdt Die kuttroep moet eruit.
Volgens mij hoor je wel een piepje. Mits het doodstil is. Wat niet het geval is met die ronkende dieselmotor van de trein op de achtergrond (oké, er zijn ook wat geëlektrificeerde trajecten waar andere vervoerders rijden, maar toch..).
Schweizerische Südostbahn (SOB): "Zeg Stadler, die FLIRTs van ons, kunnen we er daarvan eigenlijk ook 4 aan elkaar knopen?" Stadler: "Euhhh, goede vraag... weet ik zo niet. Zullen we het eens testen?" SOB: "Ok, gaan we doen!"
Op zaterdag 30 november 2013 17:30 schreef James1988 het volgende: Schweizerische Südostbahn (SOB): "Zeg Stadler, die FLIRTs van ons, kunnen we er daarvan eigenlijk ook 4 aan elkaar knopen?" Stadler: "Euhhh, goede vraag... weet ik zo niet. Zullen we het eens testen?" SOB: "Ok, gaan we doen!"
NS word eens wakker zeg. Bij reisdetails van de Pimpel staat "Reisdetails: Reserveren buitenland aanbevolen , Bar/Buffet , Rolstoelplaatsen , Geen fietsen tot 15 maart 2013"
Op zaterdag 30 november 2013 18:27 schreef Dr_Flash het volgende: NS word eens wakker zeg. Bij reisdetails van de Pimpel staat "Reisdetails: Reserveren buitenland aanbevolen , Bar/Buffet , Rolstoelplaatsen , Geen fietsen tot 15 maart 2013"
Ze zijn wakker geworden:
1 2 3 4
D 09:00 Hengelo platform 3b [+] Intercity NS Hispeed direction Berlin Hbf Reserveren buitenl. aanbevolen, Bar/Buffet, Rolstoelplaatsen, Geen fietsen tot 14 maart 2014 A 10:06 Osnabrück Hbf
Mooi verhaal weer over de service van SNCF door Jon Worth, iemand die zo vaak met nachttreinen reist dat het personeel hem herkent: A rail postcard from Hendaye
Tof. Weet je toevallig waar die trein heen reed met Kazachstaanse rijtuigen? (die lichtblauwe). Want ik wist niet eens dat die tot in Novosibirsk kwamen.
Jezus zit ik 8 minuten te wachten om het ding in beweging te zien en dan tonen ze nog geen kloot. De fuck boeit mij het touwtje wat onder de loc hangt nou weer.
Gare kutzooi gisterenavond ook weer op de stations van de RER A. Alle treinen in alle richtingen stonden als korte trein aangemerkt.... Dus iedereen stond netjes binnen de korte trein lijntjes op het perron, kwamen ze iedere keer met lange joekeloerissen aanrijden