Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
dan wordt je nog steeds geacht zo ver mogelijk te reizen en krijg je vanaf daar een taxi en met vertrek 22:04 uit den helder kun je via Hoorn nog in utrecht komen
dan wordt je nog steeds geacht zo ver mogelijk te reizen en krijg je vanaf daar een taxi en met vertrek 22:04 uit den helder kun je via Hoorn nog in utrecht komen
Ja, sta je in de donderdagse uitgaansnacht in Utrecht te bedelen om een taxi die NS voor je gaat regelen zeker Welterusten
Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen. Iemand suggesties die ons niet in een of ander nutteloos teringdorp laten eindigen waar we drie uur op de trein terug moeten wachten bij -203 C?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op donderdag 28 november 2013 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen.
Vond 't al opmerkelijk, Syntus rijdt een uursdienst en precies het andere halfuur rijdt Arriva ertussen. Maar wel leuk, Syntus naast Arriva op de stations waar gekruist wordt
Inderdaad Wel hopen op een oud-rode Lint trouwens, dat is toch het eigenlijke materieel op die lijn. Afgelopen weekend reden er volgens de spots op somda de 39 (nieuw rood) en de 44 (oud rood)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vond 't al opmerkelijk, Syntus rijdt een uursdienst en precies het andere halfuur rijdt Arriva ertussen. Maar wel leuk, Syntus naast Arriva op de stations waar gekruist wordt
Op donderdag 28 november 2013 22:46 schreef dennistd het volgende: Wat ook wel leuk zou zijn: een materieelshowtje met de vier verschillende kleur-varianten bij elkaar: geel-wit oud rood nieuw rood blauw-wit
regel dat
Ik kom ook die kant op, meteen even de Grensland uitzwaaien.
Het is zelfs nog makkelijker: het stel dat zaterdag 's avonds rijdt in de uursdienst (stel A) rijdt 's zondags niet. Deze komt namelijk na de laatste rit aan op 3b (zakspoor Almelo), combineert met het stel op 3a dat al eerder die avond klaar was (stel B), en met stel A voorop gaat het naar Hengelo. Daar wordt even getankt, maar stel A blijft aan de Enschedese kant. Op zondag wordt met het voorste stel aan de Almelose kant vertrokken, dus met stel B.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 28 november 2013 22:54 schreef dennistd het volgende: Het is zelfs nog makkelijker: het stel dat zaterdag 's avonds rijdt in de uursdienst (stel A) rijdt 's zondags niet. Deze komt namelijk na de laatste rit aan op 3b (zakspoor Almelo), combineert met het stel op 3a dat al eerder die avond klaar was (stel B), en met stel A voorop gaat het naar Hengelo. Daar wordt even getankt, maar stel A blijft aan de Enschedese kant. Op zondag wordt met het voorste stel aan de Almelose kant vertrokken, dus met stel B.
Hm, ik ben zaterdag niet in die buurt om die treinen te zien, zie het zondag wel. De Splitsing van Mariënberg zou ook wel leuk zijn met een Lint en GTW, maar dat zal wel niet lukken samen
8 december?! Omdat Syntus dan niet meer wil rijden?
O wacht, zie al wat op de Arriva-site:
[..]
het is een foutje in de oude concessie Twente. Datum had een week later moeten zijn en de zittende vervoerder wil natuurlijk geen dag langer rijden dan afgesproken
Ik heb de tijden voor zondag even ingevuld in een tijd-weg-diagram: Legenda: Groen: normale Syntus-ritten Rood: Arriva-ritten 's ochtends Blauw: Arriva-ritten 's middags
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 28 november 2013 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongens ik wil met een mattie op 27-12 naar Polen en ik ben dan in Berlijn dus afstand is niet zo'n probleem. Geld is niet een heel groot issue maar we moeten 's avonds gewoon weer in het hotel in Berlijn aankomen. Iemand suggesties die ons niet in een of ander nutteloos teringdorp laten eindigen waar we drie uur op de trein terug moeten wachten bij -203 C?
Szczecin (Stettin) geen gat, niet zo'n mooie stad, veel historie en goed te doen vanaf Berlijn.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Szczecin en Poznan zijn inderdaad de enige reële opties. En als je per IC wilt wordt dat dus Poznan.
In Centraal-Azië zijn ze trouwens lekker bezig met hun Talgo's; vanaf 2014 gaat er iedere dag ook een Talgo van het Kazachstaanse Almaty naar de Oezbeekse hoofdstad Tashkent. Het zal worden uitgevoerd met een Oezbeekse Talgo; dus dat wordt dan misschien wel met de Afrosiyob, wat betekent een internationale hogesnelheidstrein in Centraal-Azië.