abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133380331
En het reserve getal is #43

Achtergrondinformatie

De Zwarte Piet FAQ van het Meertens instituut
http://www.meertens.knaw.(...)4371-faq-zwarte-piet

Een bloemlezing van "Piet is racismeroepers" van de afgelopen decennia:
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php

Topic van de dag

'Kind thuishouden als Sinterklaas komt'
Sinterklaas extra beveiligd om zeurpieten
'Ook groene Piet is racisme!'

Overige hoofdpunten uit het Sinterklaasjournaal

quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
Hier verder.

quote:
Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme

Mensen ik gooi de handdoek in de ring. Het is echt dweilen met de kraan open...

Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk oerdomme reacties gehad van mensen die zich allemaal gediscrimineerd voelen en mij voor racist hebben uitgemaakt dat ik er bijna racistisch van geworden ben.
Op een bepaald punt werd ik zelfs voor Neo-Nazi uitgemaakt... Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet. Maar helaas werkt racisme of fascisme alleen van blank naar zwart en niet andersom. Ik moet gewoon m'n kop houden en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Hier in Nederland kan en mag altijd alles, behalve als "wij" Nederlanders wat willen, dan niet! De negerzoen wordt een "zoen" omdat een klein groepje negers zich beledigd voelt. En nu willen diezelfde kortzichtige mensen ook 1 van de weinige écht Nederlandse volksfeesten aangepast hebben omdat zij zich anders op hun veel te lange teentjes getrapt voelen. Want oh oh wat is het toch allemaal racistisch hier in Nederland. En altijd maar terugvallen op het verre verleden en de slavernij. Er is echt helemaal niemand die daar wat mee te maken heeft gehad die nu nog in Nederland leeft.
Dat is hetzelfde als de Duitser nu nog aankijken op het oorlogsverleden terwijl 99% van de veteranen allang niet meer leeft...

Halal slachten, moskeeën, speciale vrije dagen voor moslims, Islamitische scholen, minimaal aantal allochtone medewerkers, personeelsbeleid, negerzoenen en Zwarte Piet. Als wij ons niet telkens maar aanpassen aan deze wensen zijn wij racisten, fascisten en ga zo maar door. Als wij niet iedere keer weer buigen voor de eisen van de niet blanke zijn wij racisten. "Want Nederland heeft ook in slaven gehandeld hoor!"
En zo zijn er uiteraard tal van voorbeelden te noemen waar de blanke Nederlander zich tolerant moet opstellen om vooral niet voor racist uitgemaakt te worden.
Als ik tegenwoordig een wit in plaats van een bruin broodje bestel bij de bakker sta ik al over m'n schouder te kijken of er niet een boze neger achter mij staat...

Er is hier maar 1 bevolkingsgroep die gediscrimineerd wordt en dat is de blanke Nederlander zelf. Maar daar zijn helaas geen stichtingen of hulpgroepjes voor...

Ik gooi mijn pagina straks uit de lucht omdat het me teveel tijd kost.
Tijd die ik liever spendeer aan nuttigere zaken dan aan 1 of andere halve zool die weer iets heeft gevonden om zich gediscrimineerd over te voelen. Als ik voor iedere neger die mij een racist noemt een Facebook pagina moet gaan maken kan ik m'n baan beter opzeggen.

[sarcasmemodus] Als er trouwens nog mensen zijn die mij willen inhuren om Zwarte Piet te spelen op 5 December, dan ben ik meer dan bereid om mijn bolus zwart te verven. Je kunt me eventueel uitbetalen in Kentucky Fried Chicken en watermeloen!
Zo en dan ga ik nu maar even mijn Ku Klux Klan pak in de droger doen want ik heb zo nog een kruis verbranding...
[/sarcasmemodus]

Doei!!!
NWS / Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme

en nog even een foto van een negerzoen!

[ Bericht 0% gewijzigd door WhateverWhatever op 18-11-2013 17:10:49 ]
  maandag 18 november 2013 @ 17:11:24 #2
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_133380499
't is maar een kinderfeest?

Het is een onschuldige traditie.. niet veranderen.
En altijd het laatste woord.
pi_133380553
Gelukkig dat onze negers (in België) een pak verdraagzamer zijn

geen gezeik over sinterklaas of negerinnentetten (negerzoenen) :)
pi_133380561
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:11 schreef BlauweTijger het volgende:
't is maar een kinderfeest?

Het is een onschuldige traditie.. niet veranderen.
Sterker nog, alle veranderingen ooit terugdraaien! Gewoon weer terug naar de tijd van het Sinterklaasfeest waarbij Sint en Piet niet als fysieke personen bestonden. Tradities mogen niet veranderen.
PWBF
pi_133380630
Ik begrijp beide groepen

Donkere mensen: het stamt inderdaad af van de slavernij, daarom begrijp ik mensen die hier gekwetst door zijn

Autochtonen: het is gewoon een kinderfeestje

We moeten een compromis zoeken
pi_133380694
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:16 schreef zwaaien het volgende:
Ik begrijp beide groepen

Donkere mensen: het stamt inderdaad af van de slavernij, daarom begrijp ik mensen die hier gekwetst door zijn

Men doet geloven van de slavernij komt. Meer dan een mythe is dat eigenlijk ook niet.

En we móeten niets.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 18 november 2013 @ 17:19:00 #7
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_133380708
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:15 schreef zwaaien het volgende:

[..]

elkaar stenigen na overspel was in Nederland ook ooit traditie
Nee dat was een straf, geen traditie. Learn the difference bitch
En altijd het laatste woord.
pi_133380722
quote:
Nee. Een vinger geven is een hand pakken.

Ze gaan net zolang door tot ze het feest kapot gebeukt hebben.
pi_133380760
quote:
2s.gif Op maandag 18 november 2013 17:19 schreef Webschip het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat doen?
Krekker is de bom!
pi_133380761
quote:
Ik begrijp beide groepen

En daarom klagen die gasten alleen in Nederland en niet in andere landen.

Dit is nu een voorbeeld van het gedrag dat er voor zorgt dat ze hier kunnen klagen.
Bats boem lucht dicht
pi_133380781
quote:
2s.gif Op maandag 18 november 2013 17:19 schreef Webschip het volgende:

[..]

Daarbij zíjn er toch compromissen gedaan (in Amsterdam in elk geval)?

En dat was, heel verrassend, niet goed genoeg.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_133380790
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat doen?
Ze willen toch dat Zwarte Piet toch helemaal van het toneel verdwijnt?

Zonder Zwarte Piet geen Sinterklaas.
  maandag 18 november 2013 @ 17:22:50 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133380803
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:19 schreef BlauweTijger het volgende:
Nee dat was een straf
Na de invoering van de kloostermoppen dan toch zeker...
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:24:02 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133380834
quote:
Ik begrijp beide groepen

het is geen donkere mensen vs autochtonen verhaal

beide groepen vind je in beide kampen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_133380842
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:21 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Daarbij zíjn er toch compromissen gedaan (in Amsterdam in elk geval)?

En dat was, heel verrassend, niet goed genoeg.
Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.

Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.

Het is ook niet verplicht om aan het feest mee te doen. :)
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:27:44 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133380940
'zij' zijn 'ons' en dat Nederlanders zich in het buitenland zouden moeten aanpassen heeft nergens wat mee te maken
pi_133381017
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:27 schreef sp3c het volgende:
'zij' zijn 'ons' en dat Nederlanders zih in het buitenland zouden moeten aanpassen heeft nergens wat mee te maken
Zij die moeite hebben met Zwarte Piet, zijn kennelijk niet geïntegreerd.

Als het werkelijk zo'n groot probleem is, dat je een onschuldig kinderfeestje moet verstieren, waarom gaan ze dan niet gewoon weg? Dan moet je hier toch niet willen wonen?
  maandag 18 november 2013 @ 17:35:02 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133381142
En dat geldt ook voor de blanke Nederlanders die anti zijn? Of alleen voor de donkere Nederlanders?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:35:05 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381145
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:30 schreef Webschip het volgende:

[..]

Zij die moeite hebben met Zwarte Piet, zijn kennelijk niet geïntegreerd.
met integratie heeft het geen fluit te maken

niet elke Hollander eet stamppot, we hebben hier in NL nu eenmaal ruimte voor verschillende meningen over dingen en sommigen vinden zwarte Piet niet leuk

ik zie het probleem niet

quote:
Als het werkelijk zo'n groot probleem is, dat je een onschuldig kinderfeestje moet verstieren, waarom ga ze dan niet gewoon weg? Dan moet je hier toch niet willen wonen?
als je voor al je problemen wegloopt dan zie je nog eens wat van de wereld ^O^
pi_133381167
quote:
5s.gif Op maandag 18 november 2013 17:35 schreef Copycat het volgende:
En dat geldt ook voor de blanke Nederlanders die anti zijn? Of alleen voor de donkere Nederlanders?
Die kunnen ook vrijwillig vertrekken. Niemand die verplicht is om hier te blijven. Het is hier tenslotte druk genoeg.
  maandag 18 november 2013 @ 17:36:55 #21
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133381189
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:35 schreef Webschip het volgende:

Die kunnen ook vrijwillig vertrekken. Niemand die verplicht is om hier te blijven. Het is hier tenslotte druk genoeg.
Vrijwillig verdwijnen omdat een aspect van een feest je niet zint. Is ook. Waarom verdwijn jij niet, als andermans mening je zo tegenstaat?
pi_133381210
Bedankt Jan Schenkman!

:)
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:37:56 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381214
dus iedereen die niet exact hetzelfde denkt als de grote grijze massa mag vertrekken??
leuk land krijg je dan :')

waarom stoppen we subversievelingen niet gewoon in kampen?
pi_133381225
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

met integratie heeft het geen fluit te maken

niet elke Hollander eet stamppot, we hebben hier in NL nu eenmaal ruimte voor verschillende meningen over dingen en sommigen vinden zwarte Piet niet leuk

ik zie het probleem niet

[..]

als je voor al je problemen wegloopt dan zie je nog eens wat van de wereld ^O^
Het is gewoon heel simpel. Het wordt moeilijk gemaakt.

Ik heb een bloedhekel aan carnaval. Ik doe dus niet mee. Heb ik dan een probleem? Nee. Maar ik loop ook niet te zeiken dat het feest afgeschaft moet worden. Als anderen daar wel plezier aan beleven, prima. Hun feestje.
  maandag 18 november 2013 @ 17:38:51 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133381237
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:37 schreef sp3c het volgende:
waarom stoppen we subversieven niet gewoon in kampen?
Dat zal ze leren, met hun andere zienswijze. Stelletje aanstellers.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:39:46 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381275
quote:
2s.gif Op maandag 18 november 2013 17:38 schreef Webschip het volgende:

[..]

Het is gewoon heel simpel. Het wordt moeilijk gemaakt.

Ik heb een bloedhekel aan carnaval. Ik doe dus niet mee. Heb ik dan ene probleem? Nee. Maar ik loop ook niet te zeiken dat het feest afgeschaft moet worden. Als anderen daar wel plezier aan beleven, prima. Hun feestje.
Carnaval is gewoon een Nederlands feest, als je daar een bloedhekel aan hebt dan moet je gewoon emigreren of beter integreren hoor ... geen ruimte voor jou
pi_133381323
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2013 17:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Vrijwillig verdwijnen omdat een aspect van een feest je niet zint. Is ook. Waarom verdwijn jij niet, als andermans mening je zo tegenstaat?
Iedereen mag een mening hebben over alles en nog wat. Zelfs over Zwarte Piet. Maar ik heb geen begrip als een onschuldig kinderfeestjes wordt kapot gemaakt door een stel onbenullen, die kennelijk niks beters te doen hebben.

Het is andersom hè? Zij willen dat wij stoppen met Zwarte Piet. Zij willen ons een beprking opleggen? I heb nooit iemand weerhouden om een mening te hebben.
  maandag 18 november 2013 @ 17:42:10 #28
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133381349
Kapotgemaakt nog wel. Boos mannetje, jij.
pi_133381354
Als je een hekel hebt aan carnaval hoef je alleen maar boven de sloot te gaan wonen.
pi_133381385
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

Carnaval is gewoon een Nederlands feest, als je daar een bloedhekel aan hebt dan moet je gewoon emigreren of beter integreren hoor ... geen ruimte voor jou
De vergelijking gaat niet op. Ik zeik niet over een feest, dat doen anderen kennelijk wel.

Zij maken zich boos over Zwarte Piet. Wie heeft er dan een probleem? Niet ik!
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:43:40 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381400
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:41 schreef Webschip het volgende:

[..]

Iedereen mag een mening hebben over alles en nog wat. Zelfs over Zwarte Piet. Maar ik heb geen begrip als een onschuldig kinderfeestjes wordt kapot gemaakt door een stel onbenullen, die kennelijk niks beters te doen hebben.

Het is andersom hè? Zij willen dat wij stoppen met Zwarte Piet. Zij willen ons een beprking opleggen? I heb nooit iemand weerhouden om een mening te hebben.
zeg dat dan gewoon ipv over integratie te brallen en te roepen dat 'ze' maar moeten emigreren omdat ze het sinterklaasfeest niet tof vinden :') :')

:')
pi_133381444
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:41 schreef Webschip het volgende:

[..]

Aandelen in tissues toevallig?
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:45:45 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381449
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:43 schreef Webschip het volgende:

[..]

De vergelijking gaat niet op. Ik zeik niet over een feest, dat doen anderen kennelijk wel.

Zij maken zich boos over Zwarte Piet. Wie heeft er dan een probleem? Niet ik!
nee dat gezeik haalde je er pas later bij, jouw tekst was:

"Zij die moeite hebben met Zwarte Piet, zijn kennelijk niet geïntegreerd. "

gewoon oprotten dude, je hebt een bloedhekel aan een oerHollands feest dus je hoort hier niet met je slechte integratie en je malle praatjes

en een beetje snel graag
pi_133381464
Ach als `buitenlander` is het al heel makkelijk om gauw iets op racisme te gooien, ook steeds dat van de slavernij erbij halen dat was ergens in de 16e eeuw, we leven in 2013!! :r
pi_133381478
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2013 17:42 schreef Copycat het volgende:
Kapotgemaakt nog wel. Boos mannetje, jij.
Ik ben niet boos, ik constateer dat een oer Hollands feestje door een een paar onbenullen, die kennelijk niks beter de doen hebben, wordt kapot gemaakt. Helden! :')

Merk opdat afgelopen zaterdag nog een reportage op het NOS journaal was, waar mensen op Curaçao, en konden niemand vinden die er ook maar een probleem mee had.
pi_133381532
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2013 17:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aandelen in tissues toevallig?
En wat voegt deze briljante post toe?
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:48:43 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381543
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:46 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ach als `buitenlander` is het al heel makkelijk om gauw iets op racisme te gooien, ook steeds dat van de slavernij erbij halen dat was ergens in de 16e eeuw, we leven in 2013!! :r
mensen roepen dat wel vaak maar volgens mij valt het dik tegen

hoeveel (succesvolle) voorbeelden ken jij van 'gauw iets op racisme gooien'?
ik kan er zo snel geen enkele bedenken
pi_133381554
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

zeg dat dan gewoon ipv over integratie te brallen en te roepen dat 'ze' maar moeten emigreren omdat ze het sinterklaasfeest niet tof vinden :') :')

:')
Integreren betekent gewoon aanpassen. Iemand die geïntegreerd is zeikt niet over Zwarte Piet.
pi_133381593
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2013 17:48 schreef Webschip het volgende:

[..]

En wat voegt deze briljante post toe?
Dat vroeg ik me al af bij je jankverhaal.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:50:37 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381601
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:49 schreef Webschip het volgende:

[..]

Integreren betekent gewoon aanpassen. Iemand die geïntegreerd is zeikt niet over Zwarte Piet.
wel hoor, zitten ook gewoon roomblanke Hollanders tussen de zeikwijfen

ik denk dat het er gewoon geen drol mee te maken heeft
pi_133381619
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat gezeik haalde je er pas later bij, jouw tekst was:

"Zij die moeite hebben met Zwarte Piet, zijn kennelijk niet geïntegreerd. "

gewoon oprotten dude, je hebt een bloedhekel aan een oerHollands feest dus je hoort hier niet met je slechte integratie en je malle praatjes

en een beetje snel graag
Zij hoeven een feest niet mooi te vinden. Vinden ze het feest zo verschrikkelijk dat ze het moeten verstieren? Dan is er een betere oplossing. Gewoon wegwezen. :)
pi_133381635
quote:
9s.gif Op maandag 18 november 2013 17:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me al af bij je jankverhaal.
Bij gebrek aan inhoudelijk repliek?
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:51:59 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381637
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:51 schreef Webschip het volgende:

[..]

Zij hoeven een feest niet mooi te vinden. Vinden ze het feest zo verschrikkelijk dat ze het moeten verstieren? Dan is er een betere oplossing. Gewoon wegwezen. :)
ja das een mooie draai maar dat was niet je stelling

PvdA zeker?
pi_133381667
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ik val in herhaling, ook zij zijn nergens toe verplicht. Sterker nog, ook zij mogen gerust vertrekken als het elders beter is.

Vrijheid, blijheid.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:53:25 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381673
nu zijn ze ineens nergens toe verplicht _O-
pi_133381679
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

mensen roepen dat wel vaak maar volgens mij valt het dik tegen

hoeveel (succesvolle) voorbeelden ken jij van 'gauw iets op racisme gooien'?
ik kan er zo snel geen enkele bedenken
Ehm NWS / Zwarte Piet #43 - `t is maar een kinderfeest....
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:53:38 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381683
nou opgelost dan he ^O^
pi_133381699
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja das een mooie draai maar dat was niet je stelling

PvdA zeker?
Je kan ook eerst leren lezen natuurlijk.

En je laatste suggestie is top natuurlijk.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:54:46 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381715
quote:
ik heb al die intochten met zwarte pieten afgelopen weekend gedroomd zeker :')

zo heel gemakkelijk is de racisme kaart helemaal niet te spelen ... zeker in nuchter NL niet
pi_133381718
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:53 schreef sp3c het volgende:
nu zijn ze ineens nergens toe verplicht _O-
Ik heb nergens gesteld dat ze verplicht moeten vertrekken hoor. Het is een keuze.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 17:56:11 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381750
quote:
14s.gif Op maandag 18 november 2013 17:54 schreef Webschip het volgende:

[..]

Ik heb nergens gesteld dat ze verplicht moeten vertrekken hoor. Het is een keuze.
nee ze moeten het tof vinden omdat ze anders niet geintegreerd zijn
pi_133381801
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ze moeten niks. Nogmaals je verdraait mijn woorden. Dat moet je niet doen, mijn beste. Dat draagt niets bij aan deze discussie..

Voor de laatste keer: ze hoeven een feest niet mooi te vinden, maar verstieren van een onschuldig kinderfeestje is een brug te ver. Niks meer of minder. Heb ik ook consequent gesteld.
pi_133381815
Zucht, eindeloze discussie...

Nou zoon jij mag vanavond je schoentje zetten hoor van papa! ;)
pi_133381847
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:58 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zucht, eindeloze discussie...

Nou zoon jij mag vanavond je schoentje zetten hoor van papa! ;)
Doe het dan wel heel discreet voordat je gelazer aan de deur hebt.
pi_133381892
quote:
Ik begrijp beide groepen

Kleine fout in je axioma: "donkere mensen".

Observatie: er waren slechts enkele tientallen demonstranten bij de intocht. De meeste bronnen zeggen 20; maar laten we gul zijn en er 100 van maken.

Observatie: een groot deel van deze demonstranten was niet donkerhuidig.

Observatie: in Nederland wonen letterlijk duizenden keren zoveel donkerhuidigen als er bij het protest stonden

Observatie: bij de intocht stonden vele donkerhuidigen enthousiast blij te zijn als Piet langskwam. Veel en veel meer dan er stonden te protesteren.

Observatie: in de voormalige koloniën staan nog veel meer duizenden donkerhuidige mensen enthousiast te hossen en te juichen als zwarte piet langskomt.

Conclusie uit observatie: de groep die zogenaamd beledigd en gekwetst zou moeten zijn door zwarte piet is dat voor de overweldigende meerderheid niet.

Hypothese: het probleem ligt niet bij Piet, maar in de hersenen van de mensen die er een probleem mee hebben.

Eens ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 18:00:53 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133381893
quote:
7s.gif Op maandag 18 november 2013 17:58 schreef Webschip het volgende:

[..]

Ze moeten niks. Nogmaals je verdraait mijn woorden. Dat moet je niet doen, mijn beste. Dat draagt niets bij aan deze discussie..

Voor de laatste keer: ze hoeven een feest niet mooi te vinden, maar verstieren van een onschuldig kinderfeestje is een brug te ver. Niks meer of minder.
daar ben ik het mee eens, dat zeg ik al weken (maar dan zonder dat gedraaikont de hele tijd) maar ik reageer op de stelling dat ze niet geintegreerd kunnen zijn zolang ze moeite hebben met sint en piet wat natuurlijk de grootste flauwekul is die je kunt bedenken
pi_133382071
Ik heb gisteren van Sint van Klaas een mooie chocolade Zwarte Piet gekregen :D deze ga ik nu lekker oppeuzelen :Y) :9
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_133382153
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar ben ik het mee eens, dat zeg ik al weken (maar dan zonder dat gedraaikont de hele tijd) maar ik reageer op de stelling dat ze niet geintegreerd kunnen zijn zolang ze moeite hebben met sint en piet wat natuurlijk de grootste flauwekul is die je kunt bedenken
ja de 'als je vraagtekens bij ZP zet ben je geen Nederlander' onzin..
pi_133382524
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ho! Ben je besodemieterd! 't Is niet zomaar dat we die achterlijkheid beneden de riolen, ver van de beschaving van de randstad houden :D
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 18:24:52 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133382570
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:23 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ho! Ben je besodemieterd! 't Is niet zomaar dat we die achterlijkheid beneden de riolen, ver van de beschaving van de randstad houden :D
mwah bij ons vieren ze dat met floepsende negerinnentetten in veelste kleine topjes

ik vind het wel een mooi feestje :Y
  maandag 18 november 2013 @ 18:26:09 #61
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133382606
Carnaval in Mokum bestaat toch ook nog steeds?
pi_133382641
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

mwah bij ons vieren ze dat met floepsende negerinnentetten in veelste kleine topjes

ik vind het wel een mooi feestje :Y
Als je doelt op het Tropisch Carnaval dat in Rotterdam wordt gehouden ben ik het geheel en al met je eens. Tieten, konten, hakken en netkousen winnen het natuurlijk altijd fluitend van dronken boeren en de Deurzakkers :D
pi_133382670
quote:
5s.gif Op maandag 18 november 2013 18:26 schreef Copycat het volgende:
Carnaval in Mokum bestaat toch ook nog steeds?
Geloof het wel ja. Krijgt hier iig weinig ruchtbaarheid. En zo hoort het ook. Nog een traditie die niet moet veranderen :D
  maandag 18 november 2013 @ 18:52:51 #64
3542 Gia
User under construction
pi_133383540
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2013 17:36 schreef Copycat het volgende:

Ben ik blij met het Sinterklaasfeest hoe het nu wordt gevierd?
Ja, en miljoenen met mij.
Zijn de Gario's en Zimmermannen er blij mee?
Nee!

Wie moet dan niet kijken of vertrekken?
Juist, een ieder die er niks mee te maken wil hebben.

Het is van de zotte dat 20 mensen de mening van miljoenen aan den laars lappen en eisen dat het hele land zich aan moet passen an de wens van die enkeling
pi_133383610
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 18:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Ben ik blij met het Sinterklaasfeest hoe het nu wordt gevierd?
Ja, en miljoenen met mij.
Zijn de Gario's en Zimmermannen er blij mee?
Nee!

Wie moet dan niet kijken of vertrekken?
Juist, een ieder die er niks mee te maken wil hebben.

Het is van de zotte dat 20 mensen de mening van miljoenen aan den laars lappen en eisen dat het hele land zich aan moet passen an de wens van die enkeling
hoe komt iedereen hier nou aan die 20 mensen.. het zijn er geen 20.
en dan nog als er geen enkele donkere nederlander was geweest hadden we nog goed moeten kijken naar de herkomst en vorm van Piet.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 18:56:31 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133383661
maar het hele land past zich helemaal niet aan, waar maak je je druk om?

ik vind 'nou als je het niet leuk vind dan ga je maar weg' altijd zo'n debiel argument, zo kun je elke discussie die in Nederland plaatsvind wel doodgooien

wil je dat de politie boeven gaat vangen ipv auto's flitsen?
pech voor jou

minder belasting?
oprotten

Sneijder in de basis?
terug naar Turkije zal je bedoelen!!!

niveautje kleuterklas is het
pi_133383756
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nee, ze hoeven het niet tof te vinden, ze hoeven ook niet weg, maar je mag wel verwachten dat ze bepaalde dingen verdragen. Net zoals ik bepaalde dingen verdraag die mij niet aan staan of waardoor ik me eventueel gekwetst door voel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_133383844
quote:
Niet waar.
  Moderator maandag 18 november 2013 @ 19:03:32 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133383910
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:58 schreef marcodej het volgende:

[..]

Nee, ze hoeven het niet tof te vinden, ze hoeven ook niet weg, maar je mag wel verwachten dat ze bepaalde dingen verdragen. Net zoals ik bepaalde dingen verdraag die mij niet aan staan of waardoor ik me eventueel gekwetst door voel.
zelfs dat niet

zolang de zeurpieten maar niet onterecht hun zin krijgen van de rechter/politiek mogen ze klagen wat ze willen wmb, verlies ik geen slaap door en het heeft nog steeds niet met de mate van geintegreerdheid (?) te maken
  maandag 18 november 2013 @ 19:14:03 #70
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_133384271
Ik vind de Zwarte Piet-discussie juist het toppunt van integratie. Tweede generatieallochtonen die meebeslissen hoe het land ingericht moet worden.
pi_133384282
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:55 schreef Casiotone het volgende:

[..]

hoe komt iedereen hier nou aan die 20 mensen.. het zijn er geen 20.
en dan nog als er geen enkele donkere nederlander was geweest hadden we nog goed moeten kijken naar de herkomst en vorm van Piet.
Er schenen 20 mensen de klacht in Amsterdam over de intocht te hebben ingediend. :)
pi_133384511
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:14 schreef vencodark het volgende:

[..]

Er schenen 20 mensen de klacht in Amsterdam over de intocht te hebben ingediend. :)
aha.. maar tussen iets vinden en een klacht indienen zit natuurlijk een flink gebied van mensen met ideeen in verschillende gradaties
pi_133384914
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 19:14 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nee, er waren 20 demonstranten aanwezig bij de intocht. Waarvan een groot deel blank.

Er waren "ietwat" (factortje honderd wellicht ?) meer donkere mensen aanwezig die het gewoon een leuk feestje vonden en er geen racisme in zagen.

Overigens, nog een leuk filmpje uit 2007 over deze discussie :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Aanstootgevend op 18-11-2013 19:56:19 ]
pi_133399518
Ben elk jaar weer blij wanneer het 2 Januari is, december is echt een hel.
pi_133400431
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 19:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

zelfs dat niet

zolang de zeurpieten maar niet onterecht hun zin krijgen van de rechter/politiek mogen ze klagen wat ze willen wmb, verlies ik geen slaap door en het heeft nog steeds niet met de mate van geintegreerdheid (?) te maken
_O_
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_133401878
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ja dat zijn vaak van die super multi culti mensen die in de bijlmer wonen en zich gedragen als negers...
Waz met jou!
pi_133402926
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 02:58 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Ja dat zijn vaak van die super multi culti mensen die in de bijlmer wonen en zich gedragen als negers...
Dat zijn de allerergste types. Soortgelijke figuren hadden waarschijnlijk op 20 mei 1940 geroepen dat de Duitsers best goede kanten en mooie spullen hadden.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_133403227
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:56 schreef sp3c het volgende:

ik vind 'nou als je het niet leuk vind dan ga je maar weg' altijd zo'n debiel argument, zo kun je elke discussie die in Nederland plaatsvind wel doodgooien

Daar staat tegenover dat het argument dat aan zo'n opmerking vooraf gaat vaak ook niet verder komt dan:

Nederland :')
Nederlanders :') :')
PWBF
  dinsdag 19 november 2013 @ 09:03:58 #79
3542 Gia
User under construction
pi_133403251
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 19:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

zelfs dat niet

Dus moet je een weerwoord laten horen, zodat de politiek, of wie hier dan ook over gaat, niet denkt dat het niemand iets kan schelen of Piet zwart is of niet.

Het kan ons wel schelen.
pi_133403267
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 09:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus moet je een weerwoord laten horen, zodat de politiek, of wie hier dan ook over gaat, niet denkt dat het niemand iets kan schelen of Piet zwart is of niet.

Het kan ons wel schelen.
Spreek voor jezelf
PWBF
pi_133403309
quote:
15s.gif Op maandag 18 november 2013 23:58 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ben elk jaar weer blij wanneer het 2 Januari is, december is echt een hel.
Kerst en nieuwjaar is altijd wel leuk hoor. En dit jaar als extra de Hobbit in de bios. ;)
pi_133403486
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 09:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Het kan ons wel schelen.
pi_133404712
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 08:31 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Dat zijn de allerergste types. Soortgelijke figuren hadden waarschijnlijk op 20 mei 1940 geroepen dat de Duitsers best goede kanten en mooie spullen hadden.
_O-

pfff ik kan daar zo slecht tegen he.. je moet maar eens kijken op die anti zwarte pieten pagina op Facebook. _O-

Ik zat me te mengen in een discussie daar en ineens komt er zo een blanke gast en die zegt "JA de blanke man moet zich schuldig voelen voor het onderdrukken van de donkere!! SCHAAM JULLIE" waarop ik tegen hem zei dat hij zelf blank was, hij zei vervolgens dit _O-

"Ik vind het zielig voor je dat je bent gebrainwashed door de blanke overheerser, en dat jij eigenlijk nu nog steeds een slaaf van ze bent zonder dat je het weet!"

Alleen al omdat hij zo denkt wou ik gewoon gaan huilen :')... dat soort mensen hebben volgens mij echt een identiteitscrisis _O-
Waz met jou!
pi_133404794
quote:

[..]

We rijden nog steeds over snelwegen in Volkswagens :P
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:33:14 #85
241662 Jian
Well, well, well
pi_133404802
Iemand dit al gezien;

Waarom vieren we kerst op 25 december? Zijn er dingen uit de geschiedenis die we misschien niet weten? Wat heeft Sinterklaas hier mee te maken? En waarom horen eieren bij Pasen?

De indrukwekkende film Truth or Tradition van Jim Staley is door Weg uit Babylon vertaald in het Nederlands. Wij hebben een verkorte versie van de film (46 minuten) gemaakt en op Youtube geplaatst. De film is schokkend, maar de moeite van het kijken waard!

Wel leuk, vanaf minuut 18 komt het verhaal van Sinterklaas en zijn 'hulpjes' aan bod.
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:37:50 #86
241662 Jian
Well, well, well
pi_133404897
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:32 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

We rijden nog steeds over snelwegen in Volkswagens :P
En dat moet dan ook stoppen, weg met de Volkswagens, zij herinneren mij pijnlijk aan de onderdrukking van mijn opa. Alle Volkswagen bestuurders zijn racisten/facisten/nazi's :{w

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:52:39 #87
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133405214
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:33 schreef Jian het volgende:
Iemand dit al gezien;

Waarom vieren we kerst op 25 december? Zijn er dingen uit de geschiedenis die we misschien niet weten? Wat heeft Sinterklaas hier mee te maken? En waarom horen eieren bij Pasen?

De indrukwekkende film Truth or Tradition van Jim Staley is door Weg uit Babylon vertaald in het Nederlands. Wij hebben een verkorte versie van de film (46 minuten) gemaakt en op Youtube geplaatst. De film is schokkend, maar de moeite van het kijken waard!

Wel leuk, vanaf minuut 18 komt het verhaal van Sinterklaas en zijn 'hulpjes' aan bod.
De evangelisering druipt er vanaf. En waarom is dit volgens jou schokkend?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:55:27 #88
241662 Jian
Well, well, well
pi_133405270
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De evangelisering druipt er vanaf. En waarom is dit volgens jou schokkend?
Keep your pants on and don't kill the messenger, het schuingedrukte is simpel de tekst die onder het filmpje op Youtube staat.
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:55:33 #89
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_133405273
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:33 schreef Jian het volgende:
Iemand dit al gezien;

jack blacks :')
would beat you up if you where bad this year :')

wat is dit voor christen propaganda filmpe
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 19 november 2013 @ 10:58:24 #90
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133405340
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:55 schreef Jian het volgende:

[..]

Keep your pants on and don't kill the messenger, het schuingedrukte is simpel de tekst die onder het filmpje op Youtube staat.
Ik zou zo'n filmpje niet posten als ik jou was. Het is duidelijk dat alle informatie door een zwaar christelijk filter is gehaald en zo omgebogen is of verzonnen is om de boel zo dramatisch mogelijk te maken. Niet dat alles per se een leugen is maar laten we zeggen dat het voor de kijkers op die manier lastig wordt om fictie van feiten te kunnen onderscheiden.

En zoiets zou ik dus persoonlijk niet aan mijn naam willen verbinden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:02:29 #91
241662 Jian
Well, well, well
pi_133405438
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zou zo'n filmpje niet posten als ik jou was. Het is duidelijk dat alle informatie door een zwaar christelijk filter is gehaald en zo omgebogen is of verzonnen is om de boel zo dramatisch mogelijk te maken. Niet dat alles per se een leugen is maar laten we zeggen dat het voor de kijkers op die manier lastig wordt om fictie van feiten te kunnen onderscheiden.
Er zijn in deze topic reeks veel variaties op het ontstaan van het Sinterklaas verhaal geplaatst, dit is er één van. Niemand, zeker niet ik, zegt dat dit de waarheid is.
Omdat jij eventueel een religiefobie hebt, zou deze versie hier niet mogen/moeten staan?
pi_133405481
quote:

[..]

Hadden ze nog gelijk ook.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:06:04 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133405507
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:02 schreef Jian het volgende:

[..]

Er zijn in deze topic reeks veel variaties op het ontstaan van het Sinterklaas verhaal geplaatst, dit is er één van. Niemand, zeker niet ik, zegt dat dit de waarheid is.
Omdat jij eventueel een religiefobie hebt, zou deze versie hier niet mogen/moeten staan?
Van mij mag je alles overal posten, vrind. Als ze voor je komen ben ik de eerste die er op wijst dat jij net zoveel recht heeft als een ander je spuwsels te posten.

Ik zeg alleen maar dat IK persoonlijk mijn naam niet zou willen koppelen aan zo'n pseudo-historisch stukje vooral gezien er in deze discussie al zat bunk rondzwerft. Ik zou mijn inzetten voor de pure waarheid, geen spin. En dat is het enige wat ik zeg en dat recht heb ik, net zoals jij ook gewoon, vriendje stokvis.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:08:33 #94
241662 Jian
Well, well, well
pi_133405567
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Van mij mag je alles overal posten, vrind. Als ze voor je komen ben ik de eerste die er op wijst dat jij net zoveel recht heeft als een ander je spuwsels te posten.

Ik zeg alleen maar dat IK persoonlijk mijn naam niet zou willen koppelen aan zo'n pseudo-historisch stukje vooral gezien er in deze discussie al zat bunk rondzwerft. Ik zou mijn inzetten voor de pure waarheid, geen spin. En dat is het enige wat ik zeg en dat recht heb ik, net zoals jij ook gewoon, vriendje stokvis.
Die van die religiefobie was raak ..... en ook wel terecht hè O+
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:09:33 #95
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133405603
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:08 schreef Jian het volgende:

[..]

Die van die religiefobie was raak ..... en ook wel terecht hè O+
Nee. Ik ben niet bang voor religieuzen. Ook haat ik ze niet. Wel heb ik een hekel aan leugenaars en spindoktoren. Jij niet zo zo te zien.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:11:08 #96
241662 Jian
Well, well, well
pi_133405649
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:04 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Hadden ze nog gelijk ook.
Volkswagen Touareg :P
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:13:38 #97
241662 Jian
Well, well, well
pi_133405700
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. Ik ben niet bang voor religieuzen. Ook haat ik ze niet. Wel heb ik een hekel aan leugenaars en spindoktoren. Jij niet zo zo te zien.
Je zou het aan je gefrustreerde opmerkingen niet aflezen, ik blijf wat dat betreft bij mijn standpunt, mag jij bij het jouwe blijven, goed :*
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:15:46 #98
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133405759
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:13 schreef Jian het volgende:

[..]

Je zou het aan je gefrustreerde opmerkingen niet aflezen, ik blijf wat dat betreft bij mijn standpunt, mag jij bij het jouwe blijven, goed :*
Projectie much? Je kan het op inhoud niet winnen dus probeer je mij als gefrustreerd ventje weg te zetten? Anders doe je de volgende keer je best of iets te posten wat te verdedigen is. Dan hoef je je egotje niet te beschermen en dat scheelt weer een hoop gezeik.
pi_133405794
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:11 schreef Jian het volgende:

[..]

Volkswagen Touareg :P
De FJ man. ;)

En nu weer on topic.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:26:12 #100
241662 Jian
Well, well, well
pi_133406027
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Projectie much? Je kan het op inhoud niet winnen dus probeer je mij als gefrustreerd ventje weg te zetten? Anders doe je de volgende keer je best of iets te posten wat te verdedigen is. Dat scheelt een hoop gezeik.
Ga weg dorpsgek!, ik post in deze omvangrijke topic reeks over van alles en nog wat rond Sinterklaas, Zwarte Pieten, hun betekenis in de huidige maatschappij, hun historie, slechts een visie vanaf weer een ander front, zonder daar zelf een oordeel aan te hangen (een wodan-variant is overigens in deze reeks zeker niet geheel nieuw) De manier waarop jij daarmee omgaat bevestigt slechts hetgeen ik aangaande jouw motivering om te reageren al constateerde, daar zal overigens geen enkele "geoefende" lezer moeite mee hebben, hoe zeer je, je best ook doet om daar een draai aan te geven. O+
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:30:10 #101
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133406133
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:26 schreef Jian het volgende:

[..]

Ga weg dorpsgek!, ik post in deze omvangrijke topic reeks over van alles en nog wat rond Sinterklaas, Zwarte Pieten, hun betekenis in de huidige maatschappij, hun historie, slechts een visie vanaf weer een ander front, zonder daar zelf een oordeel aan te hangen (een wodan-variant is overigens in deze reeks zeker niet geheel nieuw) De manier waarop jij daarmee omgaat bevestigt slechts hetgeen ik aangaande jouw motivering om te reageren al constateerde, daar zal overigens geen enkele "geoefende" lezer moeite mee hebben, hoe zeer je, je best ook doet om daar een draai aan te geven. O+
Je post een overduidelijk christenlijk propaganda filmpje in een topic waar al zat bunk is wat gedachteloos wordt herhaald. Dat is het enige wat relevant is voor deze totaal nutteloze poging je ego mond op mond te geven. Maar laat mij je "ik wil het laatste woord" ziekte vooral niet tegenzitten: Ga je gangetje ik zal niet meer reageren op je want dat is blijkbaar allemaal te pijnlijk voor je.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:33:50 #102
241662 Jian
Well, well, well
pi_133406225
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je post een overduidelijk christenlijk propaganda filmpje in een topic waar al zat bunk is wat gedachteloos wordt herhaald. Dat is het enige wat relevant is voor deze totaal nutteloze poging je ego mond op mond te geven. Maar laat mij je "ik wil het laatste woord" ziekte vooral niet tegenzitten: Ga je gangetje ik zal niet meer reageren op je want dat is blijkbaar allemaal te pijnlijk voor je.
Zoals ik al zei "hoe je het ook probeert te draaien" te laat, dat helpt echt niet meer, tough!

quote:
ik zal niet meer reageren op je
gratitude! :*
pi_133406552
Wat is uiteindelijk de uitslag geworden vwb de (fysieke) agressie die beide kampen hebben geuit.

De anti-pieten hebben gedemonstreerd… OK
De anti-pieten hebben de Sint de rug toegekeerd…. OK
Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar niemand heeft ter last van en ieder heeft zijn feestje.

Vwb de (fysieke) agressie zie ik één incident:
http://www.at5.nl/artikel(...)onstreert-tegen-piet
http://www.at5.nl/artikel(...)door-verwarde-jongen

Was die jongen wel zo verward, of willen de pro-Pieten iemand uit hun gelederen niet dulden als zijnde agressief.
Want het is toch zo'n mooi kinderfeest.

Is er ook agressie geweest vanuit het anti-Pietenkamp?

Dan is het 1-0 voor de Pro-Pieten vwb agressie.
Tel daar de intimidatie nog bij jegens de papoea-mevrouw en het is 2-0.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 19 november 2013 @ 11:58:57 #104
241662 Jian
Well, well, well
pi_133406877
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat is uiteindelijk de uitslag geworden vwb de (fysieke) agressie die beide kampen hebben geuit.

De anti-pieten hebben gedemonstreerd… OK
De anti-pieten hebben de Sint de rug toegekeerd…. OK
Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar niemand heeft ter last van en ieder heeft zijn feestje.

Vwb de (fysieke) agressie zie ik één incident:
http://www.at5.nl/artikel(...)onstreert-tegen-piet
http://www.at5.nl/artikel(...)door-verwarde-jongen

Was die jongen wel zo verward, of willen de pro-Pieten iemand uit hun gelederen niet dulden als zijnde agressief.

Is er ook agressie geweest vanuit het anti-Pietenkamp?

Dan is het 1-0 voor de Pro-Pieten vwb agressie.
Tel daar de intimidatie nog bij jegens de papoea-mevrouw en het is 2-0.
Arme Joanna, de beroepsboeroeper en de enige die tijdens de hele kwestie "een stomp" heeft gekregen, misschien mag ze nu wel weer bij P&W aan tafel, da's toch maar mooi weer een aardig portie publiciteit op het cv.
pi_133406952
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:58 schreef Jian het volgende:

[..]

Arme Joanna, de beroepsboeroeper en de enige die tijdens de hele kwestie "een stomp" heeft gekregen, misschien mag ze nu wel weer bij P&W aan tafel, da's toch maar mooi weer een aardig portie publiciteit op het cv.
Hoeveel fysiek geweld vind jij toelaatbaar?
Moet dit worden weggebagatelliseerd omdat jij toevallig geen Joanna-fan bent?
Moet de papoea-mevrouw ook niet zeuren?
Ik ben pro-piet, maar voorlopig is de nuchtere eindconclusie dat de pro-pieten gewelddadig zijn en de anti-pieten niet.
pi_133407142
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik ben pro-piet, maar voorlopig is de nuchtere eindconclusie dat de pro-pieten gewelddadig zijn en de anti-pieten niet.
Ow?? Daar denkt die verslaggever van powned die werd aangevallen door de anti-pieten bende waarschijnlijk heel anders over
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:11:14 #107
241662 Jian
Well, well, well
pi_133407171
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Jouw conclusie is natuurlijk voor jouw rekening .... , mijn conclusie is dat er tot op heden, gelukkig, op wellicht een incident na, geen fysieke gewelddadigheden hebben plaatsgevonden.

Mijn Joanna verhaal staat voor wat het staat en insinueert wat het insinueert en dat heeft weinig te maken met de toelaatbaarheid van fysiek geweld.
pi_133407185
quote:
Speculatie
pi_133407260
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:11 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Speculatie
Stel dat iemand Sinterklaas of één van de zwarte pieten had gestompt. Hadden we dan ook genoegen genomen met "verward persoon". Volgens mij zitten bij elke kampen "verwarde personen". De vraag is alleen wie overgaat tot fysieke agressie.
pi_133407305
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Stel dat iemand Sinterklaas of één van de zwarte pieten had gestompt. Hadden we dan ook genoegen genomen met "verward persoon". Volgens mij zitten bij elke kampen "verwarde personen". De vraag is alleen wie overgaat tot fysieke agressie.
Maar jij schuift het geliijk in de schoenen van de pro-pieten.

Typisch
pi_133407359
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat S_P al zei; je vergeet Insayno..
pi_133407365
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:16 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Typisch
Omdat er agressie is uitgeoefend richting de anti-pieten. Dat is niet zo verwonderlijk.
Als bij een wedstrijd Ajax-Feyenoord een Ajax-supporter wordt gestompt, zullen Ajacieden ook er vanuit gaan dat het een Feyenoord-hooligan is.
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:18:46 #113
241662 Jian
Well, well, well
pi_133407367
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:16 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Typisch
Is niet typisch, dat heet ik ben onpartijdig, maar zij hebben het gedaan en omdat ik onpartijdig ben, moet het wel waar zijn wat ik zeg. Beproefd, simpel conceptje, maar dat wist je natuurlijk ook wel. ;)
pi_133407397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:18 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Wat S_P al zei; je vergeet Insayno..
Heeft hij fysiek iemand aangeraakt?
pi_133407432
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja.

En volgens je eigen woorden:

quote:
Tel daar de intimidatie nog bij jegens de papoea-mevrouw
telt intimidatie ook gewoon.
pi_133407461
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Laatste halve minuut.
pi_133407630

Ook sprake van bedreiging en intimidatie vanaf 1:56
pi_133407672
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:23 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Laatste halve minuut.
Ik heb niet echt een stomp gezien. Het is wel fysiek confronterend, maar zie geen duidelijk geweld. Terwijl Staal's fysieke confrontatie met EU-leden en NVU-partijgenoten wel met fysieke mishandeling gepaard gaat. En dat wordt ook altijd gefilmd. Ik zie nu alleen een tollende camera. Dus het is mij niet geheel duidelijk. Ik ben het met je eens dat onder de pro-pieten ook agressieve lieden zitten.
pi_133407695
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:30 schreef Serieus_Persoon het volgende:

Ook sprake van bedreiging en intimidatie vanaf 1:56
Als het om intimidatie en bedreiding gaat staat het 10000-100 voor de pro-pieten.
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:35:28 #120
241662 Jian
Well, well, well
pi_133407738
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik heb niet echt een stomp gezien. Het is wel fysiek confronterend, maar zie geen duidelijk geweld. Terwijl Staal's fysieke confrontatie met EU-leden en NVU-partijgenoten wel met fysieke mishandeling gepaard gaat. En dat wordt ook altijd gefilmd. Ik zie nu alleen een tollende camera. Dus het is mij niet geheel duidelijk. Ik ben het met je eens dat onder de pro-pieten ook agressieve lieden zitten.
En je hebt wel een stomp gezien bij de Papoea mevrouw of bij Joanna ...? :)
pi_133407795
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Als het om intimidatie en bedreiding gaat staat het 10000-100 voor de pro-pieten.
Je had het over fysieke bedreiging/ intimidatie knullie :')
pi_133407799
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:35 schreef Jian het volgende:

[..]

Joanna schijnt gestompt te zijn. Volgens de officiële berichten. Als het niet zo is hoor ik het graag. De papoea mevrouw werd niet gestompt, zover ik het weet. Feit blijft wel dat de agressie van de zgn "verwarde jongen" plaats vond bij de intocht zelf. In zoverre is de intocht zelf dus besmeurd dankzij de pro-pieten.
pi_133407804
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:35 schreef Jian het volgende:

[..]

Uiteraard heeft hij die gezien :)
pi_133407818
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In absolute aantallen misschien. Relatief is het precies andersom. Onder de miljoenen pro-pieten heb je een aantal volslagen mafkezen die veel te ver zijn gegaan en piet als kapstok gebruiken voor hun ranzige ideeën. De anti-pieten zijn vrijwel allemaal fout bezig. van schijnheilig passive-agressive stoken en hitsen (Gario) via schuimbekkend reporters aanvliegen en in tv-programma's zitten (Insayno) tot geweld goedpratende leraren Maatschappijleer (Grot).

Beide partijen zijn de redelijkheid allang uit het oog verloren.
pi_133407859
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In zoverre is de intocht zelf dus besmeurd dankzij de pro-pieten.
Voor de tweede keer: waar blijkt dat uit?
pi_133407874
quote:

[..]

Joanna schijnt gestompt te zijn. Volgens de officiële berichten. Als het niet zo is hoor ik het graag. De papoea mevrouw werd niet gestompt, zover ik het weet. Feit blijft wel dat de agressie van de zgn "verwarde jongen" plaats vond bij de intocht zelf. In zoverre is de intocht zelf dus besmeurd dankzij de pro-pieten.
Nee, volgens de officiële berichten heeft zij een hand in haar maag gehad toen een verwarde (let op, zonder aanhalingstekens. Niet de boel verdraaien!) jongen op de groep afstormde. Niks 'feit' dus.

Dit is wat mij zo stoort aan de anti-club. Alles moet continu verergerd en verzwaard worden. Dat is helemaal niet nodig. Hou het bij de echte feiten. Die zijn al sneu genoeg.

En over besmeuren gesproken: de afgeplakte monden aan de Dam waren pas écht triest. Sinds oktober wordt er geschreeuwd via alle kanalen en dan nog steeds het hart durven hebben om monddood zijn uit te beelden is ronduit ranzig.
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:42:00 #127
241662 Jian
Well, well, well
pi_133407885
quote:

[..]

0-0 dus volgens je aanvangsstelling, mooi, fysiek geweld is in deze nergens goed voor.

Voor de rest, als je verhaal al wankel was, is het nu toch echt ineen aan het storten hoe hard je de boel ook probeert te stutten, m'n beste "pro-piet" :D
pi_133407943
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:39 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

In absolute aantallen misschien. Relatief is het precies andersom. Onder de miljoenen pro-pieten heb je een aantal volslagen mafkezen die veel te ver zijn gegaan en piet als kapstok gebruiken voor hun ranzige ideeën. De anti-pieten zijn vrijwel allemaal fout bezig. van schijnheilig passive-agressive stoken en hitsen (Gario) via schuimbekkend reporters aanvliegen en in tv-programma's zitten (Insayno) tot geweld goedpratende leraren Maatschappijleer (Grot).

Beide partijen zijn de redelijkheid allang uit het oog verloren.
Ik heb Doutzen Kroes en Anouk nog niet zien meppen of schuimbekken. Dus de kwalificatie "vrijwel allemaal" slaat nergens op.
pi_133407973
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:42 schreef Jian het volgende:

[..]

0-0 dus volgens je aanvangsstelling, mooi, fysiek geweld is in deze nergens goed voor.

Voor de rest, als je verhaal al wankel was, is het nu toch echt ineen aan het storten hoe hard je de boel ook probeert te stutten, m'n beste "pro-piet" :D
Ik ga nog even door, collega pro piet. Is Joanna niet gestompt tijdens de intocht?
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:47:57 #130
241662 Jian
Well, well, well
pi_133408016
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik ga nog even door, collega pro piet. Is Joanna niet gestompt tijdens de intocht?
Ik heb er in elk geval geen bewijzen van gezien, jij wel?
pi_133408043
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik heb Doutzen Kroes en Anouk nog niet zien meppen of schuimbekken. Dus de kwalificatie "vrijwel allemaal" slaat nergens op.
Mwah, over het schuimbekken van Anouk valt een discussie te voeren.
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:51:15 #132
241662 Jian
Well, well, well
pi_133408091
quote:

[..]

Dus Doutzen Kroes en Anouk bewijzen dus dat "vrijwel allemaal" niet correct is .... zeg je daar nu mee dat het hele Anti-Pieten front in het "gunstigste" geval uit 7 a 8 personen bestaat?

Ik zou er gewoon mee stoppen hoor, alhoewel je ook gewoon mag door gaan natuurlijk, we vermaken ons best. :D
pi_133408125
quote:

[..]

Door wie precies??
pi_133408158
quote:

[..]

Man man man, wat een bochten wring je je in. :D

Volgens mij is de definitie van vrijwel allemaal: niet allemaal ;)

En wat er boven mij al werd gezegd; over het al dan niet schuimbekken van Anouk valt te twisten ;)
pi_133408200
quote:

[..]

Nee, dat is ze niet. Maar dat wil niet helemaal doordringen. Ze heeft tijdens dat er iemand op de groep afstormde een hand in haar maag gehad. Niet goed, maar geen mishandeling. Maar dat bekt niet zo lekker. Jammer dat je over de rug van iemand die niet helemaal goed is je gelijk probeert te halen :D
pi_133408223
OK, maakt niet uit, wij zijn iig allemaal tegen geweld. En dat we nog lang mogen genieten van de NL traditie van Sint en Piet en de ongewapende polemiek. Dikke Kus! :*
  dinsdag 19 november 2013 @ 12:58:50 #137
241662 Jian
Well, well, well
pi_133408270
:D
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:39:12 #138
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133411335
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:51 schreef Jian het volgende:

[..]

Dus Doutzen Kroes en Anouk bewijzen dus dat "vrijwel allemaal" niet correct is .... zeg je daar nu mee dat het hele Anti-Pieten front in het "gunstigste" geval uit 7 a 8 personen bestaat?

Ik zou er gewoon mee stoppen hoor, alhoewel je ook gewoon mag door gaan natuurlijk, we vermaken ons best. :D
Er is niet zoiets als 1 anti-Pietenfront wat iedereen die tegen de Zwarte Piet is vertegenwoordigt. Het is een klein groepje dat de media-aandacht opzoekt of krijgt. Daarnaast zijn er ook nog anderen die sterk of gematigd tegen ZP zijn. Geen idee hoe groot deze groep is.
Krekker is de bom!
  dinsdag 19 november 2013 @ 14:42:48 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133411445
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:39 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Van de miljoenen pro-Pieten is het ook maar een klein deel dat zich actief bezighoudt met de discussie. Daaronder bevinden zich weer een aantal volslagen mafkezen die te ver zijn gegaan.

Onder de anti-Pieten is het hoogstwaarschijnlijk ook maar een klein deel dat zich actief bezighoudt met de discussie. Daaronder bevinden zich ook een aantal volslagen mafkezen die te ver zijn gegaan en een aantal die hooguit irritant over kunnen komen, maar verder feitelijk gezien gewoon gebruik maken van hun recht op vrije meningsuiting.
Krekker is de bom!
pi_133411737
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:42 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Van de miljoenen pro-Pieten is het ook maar een klein deel dat zich actief bezighoudt met de discussie. Daaronder bevinden zich weer een aantal volslagen mafkezen die te ver zijn gegaan.

Onder de anti-Pieten is het hoogstwaarschijnlijk ook maar een klein deel dat zich actief bezighoudt met de discussie. Daaronder bevinden zich ook een aantal volslagen mafkezen die te ver zijn gegaan en een aantal die hooguit irritant over kunnen komen, maar verder feitelijk gezien gewoon gebruik maken van hun recht op vrije meningsuiting.
Eens. Met de toevoeging dat - volgens mij - de meeste pro-pieten niet zozeer pro-piet, als wel anti-anti-piet zijn. Mijn nijd komt daaruit voort. Piet zelf vind ik leuk, zie ik geen kwaad in. Maar ik kan me wel voorstellend dat er een kleine groep is die het misschien graag anders ziet en daar mag best naar geluisterd worden. En dat is er in het verleden ook al.

Als de mafklappers de discussie niet zo hoogop hadden gespeeld, hadden types als ik er niet zo hard op gedoken.
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:06:26 #141
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133412112
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 14:52 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Eens. Met de toevoeging dat - volgens mij - de meeste pro-pieten niet zozeer pro-piet, als wel anti-anti-piet zijn.
Klopt. Ik denk dat er daarnaast bij zowel een deel van de pro- als anti-pieters een hoop andere frustraties ook meespelen (bij de pro, bijvoorbeeld frustraties m.b.t. immigratie/moslims/etc. en bij de anti-pieters frustraties m.b.t. het verleden, negatieve ervaringen m.b.t. racisme -hetzij in de realiteit, hetzij in de hoofden van de personen-).

quote:
Mijn nijd komt daaruit voort. Piet zelf vind ik leuk, zie ik geen kwaad in. Maar ik kan me wel voorstellend dat er een kleine groep is die het misschien graag anders ziet en daar mag best naar geluisterd worden. En dat is er in het verleden ook al.

Als de mafklappers de discussie niet zo hoogop hadden gespeeld, hadden types als ik er niet zo hard op gedoken.
De anti-Pieters (m.u.v. degenen die overgaan tot dreigementen en (bijna) fysiek) hebben het recht om het op deze manier te doen. Het is een stuk beter dan met groepen fysiek gaan rellen, etc, zoals ook wel eens voorkomt wanneer groepen het ergens niet mee eens zijn.

Ik ben het echter wel volledig met je eens dat de manier waarop ze het doen onverstandig is, omdat het waarschijnlijk juist averechts werkt. En daarnaast vind ik de toon van de schreeuwlelijkerds (zoals eigenlijk meestal bij schreeuwlelijkerds) volledig ongepast, ongenuanceerd, met daardoor een onjuiste boodschap.

Hadden ze gezegd: "Zwarte Piet kan door mensen worden ervaren als racistisch" met daarna uitleg waarom zij het als racistisch ervaren, had ik gezegd, "oké, je geeft aan waar jij problemen mee hebt, prima" (al hou ik niet zo van het snel grijpen naar de term 'racistisch', nog beter was geweest, 'kwetsend'). Maar het 'Zwarte Piet IS racisme', dat is gewoon onjuist omdat het in deze discussie juist gaat om de perceptie. Ook de link met de slavernij is veel te sterk te betwisten om als feit gepresenteerd te worden. Tuurlijk kan er een link zijn als in 'het rollenpatroon in het verleden, heeft bewust of onbewust mede geleid tot de keus voor zo'n knecht'. Maar dat staat absoluut niet vast.

Dus wat dat betreft wordt het inderdaad erg dom en lomp aangepakt.
Krekker is de bom!
pi_133412243
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Klopt. Ik denk dat er daarnaast bij zowel een deel van de pro- als anti-pieters een hoop andere frustraties ook meespelen (bij de pro, bijvoorbeeld frustraties m.b.t. immigratie/moslims/etc. en bij de anti-pieters frustraties m.b.t. het verleden, negatieve ervaringen m.b.t. racisme -hetzij in de realiteit, hetzij in de hoofden van de personen-).

[..]

De anti-Pieters (m.u.v. degenen die overgaan tot dreigementen en (bijna) fysiek) hebben het recht om het op deze manier te doen. Het is een stuk beter dan met groepen fysiek gaan rellen, etc, zoals ook wel eens voorkomt wanneer groepen het ergens niet mee eens zijn.

Ik ben het echter wel volledig met je eens dat de manier waarop ze het doen onverstandig is, omdat het waarschijnlijk juist averechts werkt. En daarnaast vind ik de toon van de schreeuwlelijkerds (zoals eigenlijk meestal bij schreeuwlelijkerds) volledig ongepast, ongenuanceerd, met daardoor een onjuiste boodschap.

Hadden ze gezegd: "Zwarte Piet kan door mensen worden ervaren als racistisch" met daarna uitleg waarom zij het als racistisch ervaren, had ik gezegd, "oké, je geeft aan waar jij problemen mee hebt, prima" (al hou ik niet zo van het snel grijpen naar de term 'racistisch', nog beter was geweest, 'kwetsend'). Maar het 'Zwarte Piet IS racisme', dat is gewoon onjuist omdat het in deze discussie juist gaat om de perceptie. Ook de link met de slavernij is veel te sterk te betwisten om als feit gepresenteerd te worden. Tuurlijk kan er een link zijn als in 'het rollenpatroon in het verleden, heeft bewust of onbewust mede geleid tot de keus voor zo'n knecht'. Maar dat staat absoluut niet vast.

Dus wat dat betreft wordt het inderdaad erg dom en lomp aangepakt.
Ben ik het alweer met je eens. Gaat beter dan gisteren ;)
  dinsdag 19 november 2013 @ 15:40:01 #143
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133413066
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:11 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ben ik het alweer met je eens. Gaat beter dan gisteren ;)
*O*
Krekker is de bom!
pi_133413169
Waarom zijn er trouwens wel al ~:) >:O smileys en geen
smileys hier?
pi_133413825
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 15:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
Waarom zijn er trouwens wel al ~:) >:O smileys en geen [ afbeelding ]
[ afbeelding ] smileys hier?
Goede opmerking. Laten we Zwartepietengate afsluiten en openen we het meldpunt Kerst-eerder-danSint-gate.
;)
pi_133415353
We kunnen het ook combineren natuurlijk.

pi_133424256
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:11 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Speculatie
Speculaas.
  Moderator dinsdag 19 november 2013 @ 20:58:53 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133424316
quote:
zijn er wel maar ik weet de code niet meer
pi_133424436
quote:
<O) = < O )
8} = 8 }

Maar dan zonder spaties.
pi_133432745
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 21:01 schreef Specularium het volgende:

[..]

<O) = < O )
8} = 8 }

Maar dan zonder spaties.
Waarom staan die niet gewoon in het smily menu?
PWBF
pi_133439330
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 21:01 schreef Specularium het volgende:

[..]

<O) = < O )
8} = 8 }

Maar dan zonder spaties.
<O)
8}

thanks!
pi_133440070
Geenstijl heeft ook weer een zwarte piet topic nav een bedreiging op facebook http://www.geenstijl.nl/archives/images/steekpietdood.html
Dit soort posts is zorgdes dus mede voor een verkleed arrestatieteam pas, gelly.
  † In Memoriam † woensdag 20 november 2013 @ 11:09:53 #153
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_133440138
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2013 23:33 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom staan die niet gewoon in het smily menu?
Dit.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_133440567
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:06 schreef poemojn het volgende:
Geenstijl heeft ook weer een zwarte piet topic nav een bedreiging op facebook http://www.geenstijl.nl/archives/images/steekpietdood.html
Dit soort posts is zorgdes dus mede voor een verkleed arrestatieteam pas, gelly.
Ik zit klaar voor een bagatelliserende gelly.
pi_133441602
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:25 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Ik zit klaar voor een bagatelliserende gelly.
Daar heb je een Gelly niet voor nodig. Tenzij de berichten voor of na het knipsel het in een hele andere context plaatsen is er hier overduidelijk geen sprake van een bedreiging.
pi_133441660
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:06 schreef poemojn het volgende:
Compleet gestoord figuur: Abdelkarim Honing.
Voor zover ik weet een Nederlander die zich tot de islam heeft bekeerd.
Psychopatische zelfhaat dus. Hij heeft ook een keer bij P en W mogen blaten met zijn mislukte Chriet Titulaer haatbaard.
  woensdag 20 november 2013 @ 12:29:59 #157
3542 Gia
User under construction
pi_133442354
Wat heeft de Islam hier nu weer mee te maken?
Het zijn toch vooral Antillianen die anti-piet zijn, of doen de moslims nu ook mee?
pi_133442397
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:29 schreef Gia het volgende:
Het zijn toch vooral Antillianen die anti-piet zijn, of doen de moslims nu ook mee?
Ze voelen zich buitengesloten nu..
pi_133442473
quote:
Sommige Antilianen zijn anti-piet, sommige pro-piet en sommige geven geen fuck.
Sommige moslims(let op, nu hebben we het over een religieuze groep, en niet over nationaliteit of etniciteit) zijn anti-piet, sommige pro-piet en de meesten geven geen fuck.
En zo is dit voor elke groep mensen.

Het is heel makkelijk om in groepjes en hokjes te denken, maar er zijn echt heel veel mensen wie het niks kan schelen.
pi_133442593
quote:
8s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:35 schreef Peunage het volgende:

[..]

Sommige Antilianen zijn anti-piet, sommige pro-piet en sommige geven geen fuck.
Sommige moslims(let op, nu hebben we het over een religieuze groep, en niet over nationaliteit of etniciteit) zijn anti-piet, sommige pro-piet en de meesten geven geen fuck.
En zo is dit voor elke groep mensen.

Het is heel makkelijk om in groepjes en hokjes te denken, maar er zijn echt heel veel mensen wie het niks kan schelen.
Het maakt niet uit of je pro of antipiet bent,
iemand zegt:
"misschien moet er maar een piet worden doodgestoken".
En het was wel een fanatiek moslim die dat zei.
Overigens ééntje die eerst fan was van Wilders en Fortuyn.
http://mwnw.nl/blog/2013/(...)-is-gevaarlijk-23449
pi_133442617
Hou de Islam even buiten dit topic.

Die Abdelkarim is gewoon een gigantische teringtroll.
pi_133442658
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

iemand zegt:
Labiel mannetje dus.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 20 november 2013 @ 12:42:43 #163
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133442673
quote:
8s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:35 schreef Peunage het volgende:.

Nuance :r .
pi_133442871
quote:
Op de Antillen wordt ook Sinterklaas gevierd met ook zwarte pieten. Daar leeft de discussie niet zo erg als hier. Dat was van de week op tv. Volgens mij zijn het meer de Surinamers.
pi_133442916
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:48 schreef Mylene het volgende:

[..]

Op de Antillen wordt ook Sinterklaas gevierd met ook zwarte pieten. Daar leeft de discussie niet zo erg als hier. Dat was van de week op tv. Volgens mij zijn het meer de Surinamers.
Mooi feest inderdaad met muziek en dans.. en helemaal geen discussies of onvrede. Relax!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133443140

(piet met geelzucht ;) )

Gekleurde pieten lokken felle reacties uit

UTRECHT -
De aankondiging van een buurtfeest met gekleurde pieten in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn heeft voor dreigementen en kwetsende scheldpartijen gezorgd. Na een bericht over het sinterklaasfeest met gekleurde in plaats van zwarte pieten op Facebook kwamen 485 reacties binnen, zegt de organisatie woensdagmorgen. De aankondiging is nu verwijderd.

Iemand kondigde aan langs te willen komen „om de keel van de Pieten dicht te knijpen zodat deze vanzelf paars worden”. Anderen wilden op het kinderfeest komen om rotte tomaten en eieren te gooien. Verder waren er volgens de organisatie veel scheldpartijen in de sfeer van 'rot op naar je eigen land'.

Het feest wordt georganiseerd door een aantal buurtbewoners en is bedoeld voor kinderen.

bron

[ Bericht 3% gewijzigd door WhateverWhatever op 20-11-2013 13:16:05 ]
  woensdag 20 november 2013 @ 13:02:40 #167
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133443287
Maar paars is toch ook niet zwart?
Leuke mensen ook, die met geweld een kinderfeest dreigen te verstoren.
  woensdag 20 november 2013 @ 13:04:22 #168
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133443337
Ik denk dat de les isdat we anderen gewoon lekker te laten doen wat ze willen.

Er lijkt wel een soort perverse fetish rond te waarden waarbij we graag andermans persoonlijke vrijheden ontnemen als aggressieve hondjes die hun dominante status willen vaststellen.

En ja dat geldt dus voor beide kanten (voordat er dus weer een paar schuimbekkers op me ingaan)

pi_133444004
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

iemand zegt:
Nou en, het is niet zo dat de Islam een standpunt heeft over Zwarte Piet of zo. En Abdelmafkees spreekt ook niet voor alle moslims.
  woensdag 20 november 2013 @ 13:28:36 #170
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_133444057
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 11:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Projectie much? Je kan het op inhoud niet winnen
Inhoud? Ha ha ha. Jij ziet dat het een filmpje is van een religieuze organisatie en doet het dan zonder argument meteen af als waardeloze en nutteloze propaganda. Als er iemand geen inhoud heeft, dan ben jij het wel.
  woensdag 20 november 2013 @ 13:55:29 #171
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133445068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 13:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Inhoud? Ha ha ha. Jij ziet dat het een filmpje is van een religieuze organisatie en doet het dan zonder argument meteen af als waardeloze en nutteloze propaganda. Als er iemand geen inhoud heeft, dan ben jij het wel.
Ik heb het filmpje bekeken en kwam tot de conclusie dat er een vreemde draai aan de feiten wordt gegeven. Hoe kom jij aan je informatie dat ik geen verstand van zaken heb wat dit betreft? Hypocriet.
  woensdag 20 november 2013 @ 14:13:00 #172
241662 Jian
Well, well, well
pi_133445694
quote:
15s.gif Op woensdag 20 november 2013 13:04 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat de les isdat we anderen gewoon lekker te laten doen wat ze willen.

[ afbeelding ]
Bijvoorbeeld een willekeurig filmpje posten over weer een andere visie op de ontstaansgeschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet.
Behalve wanneer het een religieuze/evangelische grondslag heeft natuurlijk, dan moet het weggestopt worden, want ...... o ja, religiefobie! :)
Over hypocriet gesproken!
  woensdag 20 november 2013 @ 14:17:31 #173
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133445842
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:13 schreef Jian het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld een willekeurig filmpje posten over weer een andere visie op de ontstaansgeschiedenis van Sinterklaas en Zwarte Piet.
Behalve wanneer het een religieuze/evangelische grondslag heeft natuurlijk, dan moet het weggestopt worden, want ...... o ja, religiefobie! :)
Over hypocriet gesproken!
Nee er zitten gewoon keiharde leugens in je filmpje en ik wijs er op dat het misschien niet handig is om dat te posten.

Freedom of expression is niet hetzelfde als freedom from criticism, vrind.
pi_133446045
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
(piet met geelzucht ;) )

Gekleurde pieten lokken felle reacties uit

UTRECHT -
De aankondiging van een buurtfeest met gekleurde pieten in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn heeft voor dreigementen en kwetsende scheldpartijen gezorgd. Na een bericht over het sinterklaasfeest met gekleurde in plaats van zwarte pieten op Facebook kwamen 485 reacties binnen, zegt de organisatie woensdagmorgen. De aankondiging is nu verwijderd.

Iemand kondigde aan langs te willen komen „om de keel van de Pieten dicht te knijpen zodat deze vanzelf paars worden”. Anderen wilden op het kinderfeest komen om rotte tomaten en eieren te gooien. Verder waren er volgens de organisatie veel scheldpartijen in de sfeer van 'rot op naar je eigen land'.

Het feest wordt georganiseerd door een aantal buurtbewoners en is bedoeld voor kinderen.

bron

Laat zulke bullshitfeesten dan gewoon lekker links liggen, denk ik dan...
  woensdag 20 november 2013 @ 14:30:45 #175
241662 Jian
Well, well, well
pi_133446365
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee er zitten gewoon keiharde leugens in je filmpje en ik wijs er op dat het misschien niet handig is om dat te posten.
Sinds wanneer is het handig om iets niet te posten wanneer dat tegen jouw waarheid indruist?

quote:
Freedom of expression is niet hetzelfde als freedom from criticism, vrind.
Criticism is in mijn boek iets inhoudelijk bekritiseren niet de inhoud wegmoffelen omdat een ander daar geen kennis van mag nemen, ....... vrind.

Mijn raad, in navolging van de jouwe om een filmpje niet te plaatsen, is in dit geval; Ik zou gewoon verder mijn mond houden als ik jou was, (je was op de goede weg met je eerdere belofte) gewoon stilzitten als je geschoren wordt zeg maar, want hoe je ook draait en wringt, je hanteert gewoon overduidelijk kromme redenaties!
  woensdag 20 november 2013 @ 14:53:56 #176
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133447116
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:30 schreef Jian het volgende:

[..]

Sinds wanneer is het handig om iets niet te posten wanneer dat tegen jouw waarheid indruist?
Hey... het is jouw fout om te begaan. Ik vertel je alleen dat het niet handig is voor de discussie en jouw imago.

quote:
[..]

Criticism is in mijn boek iets inhoudelijk bekritiseren niet de inhoud wegmoffelen omdat een ander daar geen kennis van mag nemen, ....... vrind.
Waar moffel ik jouw post weg? Ik geef je slechts mijn nederige mening dat je een fout begaat met het posten van dat filmpje. Nergens zeg ik dat jij je post moet weghalen of wat dan ook. Ik vertelde je slechts wat mijn zorgen waren betreffende datgene wat je postte en jij vatte dat direct heel persoonlijk op.
Blijkbaar was je er van geschokken want je probeert als een kleuter je gelijkje alsnog te pakken ookal had ik je het laatste woord gisteren al aangeboden.
  woensdag 20 november 2013 @ 15:10:16 #177
241662 Jian
Well, well, well
pi_133447724
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hey... het is jouw fout om te begaan. Ik vertel je alleen dat het niet handig is voor de discussie en jouw imago.

[..]

Waar moffel ik jouw post weg? Ik geef je slechts mijn nederige mening dat je een fout begaat met het posten van dat filmpje. Nergens zeg ik dat jij je post moet weghalen of wat dan ook. Ik vertelde je slechts wat mijn zorgen waren betreffende datgene wat je postte en jij vatte dat direct heel persoonlijk op.
Blijkbaar was je er van geschokken want je probeert als een kleuter je gelijkje alsnog te pakken ookal had ik je het laatste woord gisteren al aangeboden.
Ik heb het filmpje geplaatst, puur informatief, omdat ik het tegenkwam op youtube, waar het kortgeleden geplaatst is en omdat het een directe link heeft met deze topic reeks. Ik heb er ook geen enkel inhoudelijk waardeoordeel aan verbonden, dus hoezo mijn reputatie?

Dat jij daar vervolgens als een soort "schuimbekkende hond" opspringt met alle kromme argumenten van dien is natuurlijk geheel voor jouw rekening!

Wat ik al zei, je kunt draaien en wringen wat je wilt, het wordt er niet beter op.

Oh, wat mij betreft mag jij nu het laatste woord hebben, mijn standpunt/inzicht in deze zal er zeker niet door veranderen,. .. vrind.
  woensdag 20 november 2013 @ 15:15:39 #178
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133447946
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 15:10 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik heb het filmpje geplaatst, puur informatief, omdat ik het tegenkwam op youtube, waar het kortgeleden geplaatst is en omdat het een directe link heeft met deze topic reeks. Ik heb er ook geen enkel inhoudelijk waardeoordeel aan verbonden, dus hoezo mijn reputatie?

Dat jij daar vervolgens als een soort "schuimbekkende hond" opspringt met alle kromme argumenten van dien is natuurlijk geheel voor jouw rekening!
Mijn initiele reacties waren heel normaal. Het was pas toen jij agressief je ego ging verdedigen dat ik minder vriendelijk werd.

quote:
Wat ik al zei, je kunt draaien en wringen wat je wilt, het wordt er niet beter op.

Oh, wat mij betreft mag jij nu het laatste woord hebben, mijn standpunt/inzicht in deze zal er zeker niet door veranderen,. .. vrind.
Verwachtte ik ook niet. Ik zit nou al lang genoeg op fok om te weten dat opgefokte standjes als jijzelf alleen maar interesse hebben in je gelijkje halen :*
pi_133448333
je bent ook wel erg naief en dom als je denkt dat zo'n oproep op facebook geen negatieve reacties uitlokt. Dom, helemaal gezien de sfeer van de afgelopen weken. Je had dit kunnen weten, en gewoon de boel de boel laten als het gaat om deze traditie waar klaarblijkelijk het overgrote deel van de vierders geen enkele opgelegde verandering aan wil zien en accepteert. Als je zo graag carnavals of clownspieten wil regel je maar een feestje bij je thuis.
  woensdag 20 november 2013 @ 15:26:44 #180
241662 Jian
Well, well, well
pi_133448384
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 15:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mijn initiele reacties waren heel normaal. Het was pas toen jij agressief je ego ging verdedigen dat ik minder vriendelijk werd.

[..]

Verwachtte ik ook niet. Ik zit nou al lang genoeg op fok om te weten dat opgefokte standjes als jijzelf alleen maar interesse hebben in je gelijkje halen :*
Het is geen chat hier hè, iedereen kan gewoon teruglezen hoor :*

(sorry, kon het niet laten, maar je veelvuldige, treurige ad hominem, alhoewel van hieruit wat meewarig edoch glimlachend bezien, deden mijn vingers uitglijden)
  Moderator woensdag 20 november 2013 @ 16:14:58 #181
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133450644
ja ok jullie hebben beiden ongetwijfeld een enorme dikke penis van 30 centimeter, we weten het inmiddels

kap ff met deze onzindiscussie }:|
pi_133454689
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 15:25 schreef mikerw het volgende:
je bent ook wel erg naief en dom als je denkt dat zo'n oproep op facebook geen negatieve reacties uitlokt. Dom, helemaal gezien de sfeer van de afgelopen weken. Je had dit kunnen weten, en gewoon de boel de boel laten als het gaat om deze traditie waar klaarblijkelijk het overgrote deel van de vierders geen enkele opgelegde verandering aan wil zien en accepteert. Als je zo graag carnavals of clownspieten wil regel je maar een feestje bij je thuis.
Wacht even: bestaat er regelgeving mbt schmink en kleding.
Mag je je gezicht geel schminken tijdens een buiten-buurtfeest. Ik dacht het wel.
Mag je een page-pak aandoen. Ongeveer zo'n pak als dat..... ach hoe heet die ook al weer..... o ja..... Zwarte Piet aan heeft. Ik dacht het wel.
Iemand met een geel gezicht en een pagepak. Mag dat in Nederland? Of leven we inmiddels in Poetin's Rusland?
Het mag dus! Punt! En als jij vindt dat dit een "aanval" is op een andere buurt waar de desbetreffende knul in page-pak toevallig zwart is geschminkt, dan heb jij een psychologisch probleem.
  woensdag 20 november 2013 @ 18:22:51 #183
241662 Jian
Well, well, well
pi_133455471
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 16:14 schreef sp3c het volgende:
ja ok jullie hebben beiden ongetwijfeld een enorme dikke penis van 30 centimeter,
Ik noem 'm Louis O+
  Trouwste user 2022 donderdag 21 november 2013 @ 13:30:56 #184
7889 tong80
Spleenheup
pi_133481586
Uit de Volkskrant van vandaag :

De Zwarte Piet-tegenstanders hebben een gouden kans gemist om het echte leed, de slavernij in Europa, aan de kaak te stellen, schrijft Jan Jaap de Ruiter. 'Tegenstanders van Zwarte Piet hebben het niet slim aangepakt.' .

Als de tegenstanders zich zo gegriefd voelen door een figurant in een kinderfeest, zou je denken dat ze zich al helemaal gegriefd zouden voelen en zich doen gelden als ze horen van de slavernij in de wereldDe samenleving maakt zich dit jaar drukker dan ooit over Zwarte Piet. De discussie werd aangezwengeld door mensen voor wie Zwarte Piet een herinnering oproept aan een verleden van slavernij en een heden van discriminatie. En dus kwamen ze in geweer. Er werd zelfs een heuse rechtszaak gevoerd over de aankomst van Sinterklaas in Amsterdam. De rechter wees de eisen af en inmiddels is de Goedheiligman veilig en wel gearriveerd in het land.

Zwarte Piet, in de meeste gevallen een zwart geschminkte blanke man of vrouw, bestaat niet als echt mens, is een spelfiguur voor de allerkleinsten onder ons, en als Sinterklaas het land weer verlaten heeft, is Zwarte Piet er ook niet meer. Het zwartepietprotest gaat dan als een nachtkaars uit. Maar de herinnering aan het slavernijverleden en discriminatieheden is er na 5 december nog steeds. Die verdwijnt niet zomaar.

Niet slim
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben het niet slim aangepakt. Elk jaar hebben ze maar een maand of twee de tijd om hun grieven te uiten. En dat terwijl hen het hele jaar ter beschikking staat om hun punt te maken. Maar dan hoor ik ze niet.

Als de tegenstanders zich zo gegriefd voelen door een figurant in een kinderfeest, zou je denken dat ze zich al helemaal gegriefd zouden voelen en zich doen gelden als ze horen van de slavernij in de wereld, ja, in hun zeer nabije wereld. .

De anti-zwartepietlobby wat mij betreft definitief door het ijs gezakt.Ik heb Quinsy Gario, Anousha Nzume, Robert Vuijsje en zijn vriend Arnie Heinze bij Pauw & Witteman horen vertellen over de onprettige gevoelens die ze ervoeren bij de aanblik van Zwarte Piet. Ik doe niets af aan hun gevoelens. Ik geloof dat ze oprecht zijn. Maar hun gevoelens zijn ook egocentrisch en getuigen van een zwaar opgetuigde vorm van zelfmedelijden die niets met Sinterklaas te maken heeft. En als Prem Radhakishun in De Wereld Draait Door dan ook nog eens hardop provocerend gaat roepen dat Sinterklaas niet bestaat, dan is de anti-zwartepietlobby wat mij betreft definitief door het ijs gezakt.

Seksslaven in Europa
In dezelfde tijd dat Quinsy Gario zijn opwachting maakte op televisie, kwam er een rapport van de Europese Unie uit, waarin stond dat er in diezelfde Unie 3600 criminele organisaties bestaan, en dat er rond de 880.000 slavenarbeiders in de Unie werkzaam zijn, waarvan 270.000 in de seksindustrie.

Ik heb Quinsy, Robert, Arnie, Anousha en Prem er niet over gehoord. En dat terwijl juist zij zich zo bewust zijn van het slavernijverleden en discriminatieheden. Geen spoor van solidariteit met de slaven die in sommige gevallen zomaar om de hoek van hun eigen huizen zouden kunnen wonen.

De meedogenloze wijze waarmee de vele seksslaven in Europa worden behandeld, verdienen onze eerste en onze laatste aandacht als het gaat om slavernij en discriminatie. En je zou verwachten dat degenen die processen aanspannen tegen Zwarte Piet, die ostentatief hun gezicht afwenden van Sinterklaas bij diens intocht in Amsterdam en dat met honderden kinderen om hen heen, die op tv luidruchtig roepen dat Sinterklaas niet bestaat, dat die mensen vooraan zouden staan om te protesteren tegen de ten hemel schreiende omstandigheden van mensen die, in tegenstelling tot de zwartepiet-demonstranten, vandaag de dag als slaaf leven en veel meer met discriminatie te maken hebben dan veel van de verwende anti-Pietlobbyisten in hun hele leven.

Don Quichotes
Als zeloten stormt een kleine groep mensen gedurende een korte tijd als ware Don Quichotes op de windmolen van vermeende discriminatie af, terwijl rechts en links van de molen bordelen en kwekerijen staan, waar het grootste onrecht geschiedt en waar het hele jaar tegen gedemonstreerd kan worden.

Het resultaat van het zwartepietdrama is dat de natie hopeloos verdeeld geraakt is door dit idiote extremisme maar dat de echte slachtoffers nog steeds de Europese slaven zijn. De zwartepietdiscussianten hebben een gouden kans gemist de positie van die mensen aan de kaak te stellen.

Totdat de slavernij uit de Europese Unie verdwenen is, blijf ik daarom lekker Sinterklaas vieren en speel ik zelf, zo zwart als roet, met graagte de rol van Zwarte Piet.

Jan Jaap de Ruiter is arabist aan Tilburg University. @JanJaapdeRuiter

_O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 21 november 2013 @ 14:25:14 #185
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133483081
Ware woorden van meneer de Ruiter. _O_
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_133483376
Ik zie net dat pas fragment van Prem. Wat een achterlijke tyfusmongool. Alle Prems het land uit!!
PWBF
pi_133485369
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:30 schreef tong80 het volgende:
Uit de Volkskrant van vandaag :

De Zwarte Piet-tegenstanders hebben een gouden kans gemist om het echte leed, de slavernij in Europa, aan de kaak te stellen, schrijft Jan Jaap de Ruiter. 'Tegenstanders van Zwarte Piet hebben het niet slim aangepakt.' .

Als de tegenstanders zich zo gegriefd voelen door een figurant in een kinderfeest, zou je denken dat ze zich al helemaal gegriefd zouden voelen en zich doen gelden als ze horen van de slavernij in de wereldDe samenleving maakt zich dit jaar drukker dan ooit over Zwarte Piet. De discussie werd aangezwengeld door mensen voor wie Zwarte Piet een herinnering oproept aan een verleden van slavernij en een heden van discriminatie. En dus kwamen ze in geweer. Er werd zelfs een heuse rechtszaak gevoerd over de aankomst van Sinterklaas in Amsterdam. De rechter wees de eisen af en inmiddels is de Goedheiligman veilig en wel gearriveerd in het land.

Zwarte Piet, in de meeste gevallen een zwart geschminkte blanke man of vrouw, bestaat niet als echt mens, is een spelfiguur voor de allerkleinsten onder ons, en als Sinterklaas het land weer verlaten heeft, is Zwarte Piet er ook niet meer. Het zwartepietprotest gaat dan als een nachtkaars uit. Maar de herinnering aan het slavernijverleden en discriminatieheden is er na 5 december nog steeds. Die verdwijnt niet zomaar.

Niet slim
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben het niet slim aangepakt. Elk jaar hebben ze maar een maand of twee de tijd om hun grieven te uiten. En dat terwijl hen het hele jaar ter beschikking staat om hun punt te maken. Maar dan hoor ik ze niet.

Als de tegenstanders zich zo gegriefd voelen door een figurant in een kinderfeest, zou je denken dat ze zich al helemaal gegriefd zouden voelen en zich doen gelden als ze horen van de slavernij in de wereld, ja, in hun zeer nabije wereld. .

De anti-zwartepietlobby wat mij betreft definitief door het ijs gezakt.Ik heb Quinsy Gario, Anousha Nzume, Robert Vuijsje en zijn vriend Arnie Heinze bij Pauw & Witteman horen vertellen over de onprettige gevoelens die ze ervoeren bij de aanblik van Zwarte Piet. Ik doe niets af aan hun gevoelens. Ik geloof dat ze oprecht zijn. Maar hun gevoelens zijn ook egocentrisch en getuigen van een zwaar opgetuigde vorm van zelfmedelijden die niets met Sinterklaas te maken heeft. En als Prem Radhakishun in De Wereld Draait Door dan ook nog eens hardop provocerend gaat roepen dat Sinterklaas niet bestaat, dan is de anti-zwartepietlobby wat mij betreft definitief door het ijs gezakt.

Seksslaven in Europa
In dezelfde tijd dat Quinsy Gario zijn opwachting maakte op televisie, kwam er een rapport van de Europese Unie uit, waarin stond dat er in diezelfde Unie 3600 criminele organisaties bestaan, en dat er rond de 880.000 slavenarbeiders in de Unie werkzaam zijn, waarvan 270.000 in de seksindustrie.

Ik heb Quinsy, Robert, Arnie, Anousha en Prem er niet over gehoord. En dat terwijl juist zij zich zo bewust zijn van het slavernijverleden en discriminatieheden. Geen spoor van solidariteit met de slaven die in sommige gevallen zomaar om de hoek van hun eigen huizen zouden kunnen wonen.

De meedogenloze wijze waarmee de vele seksslaven in Europa worden behandeld, verdienen onze eerste en onze laatste aandacht als het gaat om slavernij en discriminatie. En je zou verwachten dat degenen die processen aanspannen tegen Zwarte Piet, die ostentatief hun gezicht afwenden van Sinterklaas bij diens intocht in Amsterdam en dat met honderden kinderen om hen heen, die op tv luidruchtig roepen dat Sinterklaas niet bestaat, dat die mensen vooraan zouden staan om te protesteren tegen de ten hemel schreiende omstandigheden van mensen die, in tegenstelling tot de zwartepiet-demonstranten, vandaag de dag als slaaf leven en veel meer met discriminatie te maken hebben dan veel van de verwende anti-Pietlobbyisten in hun hele leven.

Don Quichotes
Als zeloten stormt een kleine groep mensen gedurende een korte tijd als ware Don Quichotes op de windmolen van vermeende discriminatie af, terwijl rechts en links van de molen bordelen en kwekerijen staan, waar het grootste onrecht geschiedt en waar het hele jaar tegen gedemonstreerd kan worden.

Het resultaat van het zwartepietdrama is dat de natie hopeloos verdeeld geraakt is door dit idiote extremisme maar dat de echte slachtoffers nog steeds de Europese slaven zijn. De zwartepietdiscussianten hebben een gouden kans gemist de positie van die mensen aan de kaak te stellen.

Totdat de slavernij uit de Europese Unie verdwenen is, blijf ik daarom lekker Sinterklaas vieren en speel ik zelf, zo zwart als roet, met graagte de rol van Zwarte Piet.

Jan Jaap de Ruiter is arabist aan Tilburg University. @JanJaapdeRuiter

_O_

:P
Het probleem is dat de anti-pieten zich in NL gediscrimineerd voelen. Wat hebben zij te maken met "slavernij in Europa"?
  Licht Ontvlambaar donderdag 21 november 2013 @ 17:44:41 #188
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_133489097
Op Nickelodeon vonden ze het nodig om de zwarte pieten aan te passen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_133490534
quinsyg twitterde op donderdag 21-11-2013 om 18:29:39 A Dutchmen dressed up as Zwarte Piet for a Canadian tv show and tried to explain the figure. It's safe to say he… http://t.co/SHaJPeD6CN reageer retweet
Valse hond. Hij vergeet erbij te zeggen dat dit 'interview' duidelijk gestaged is. Er bestaat bovendien geen Canadees interviewprogramma genaamd Vis a Vis...
marcodej twitterde op donderdag 21-11-2013 om 18:38:01 @quinsyg Misschien moet je erbij zeggen dat dit 'interview' overduidelijk gestaged is... Er bestaat geen programma Vis a Vis op Canadese TV reageer retweet
Nog geen antwoord...
  donderdag 21 november 2013 @ 20:29:15 #190
241662 Jian
Well, well, well
pi_133494579
VN-werkgroep: regering moet leiding nemen in debat Zwarte Piet

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)at-over-zwarte-piet/

http://www.ohchr.org/EN/N(...)iaPage=true&LangID=E

De VN is nog niet klaar met Zwarte Piet .....
  donderdag 21 november 2013 @ 20:30:18 #191
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133494618
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:42 schreef marcodej het volgende:
quinsyg twitterde op donderdag 21-11-2013 om 18:29:39 A Dutchmen dressed up as Zwarte Piet for a Canadian tv show and tried to explain the figure. It's safe to say he… http://t.co/SHaJPeD6CN reageer retweet
Valse hond. Hij vergeet erbij te zeggen dat dit 'interview' duidelijk gestaged is. Er bestaat bovendien geen Canadees interviewprogramma genaamd Vis a Vis...
marcodej twitterde op donderdag 21-11-2013 om 18:38:01 @quinsyg Misschien moet je erbij zeggen dat dit 'interview' overduidelijk gestaged is... Er bestaat geen programma Vis a Vis op Canadese TV reageer retweet
Nog geen antwoord...
Haha, denken dat Quincy geeft om feiten :D
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_133494678
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:42 schreef marcodej het volgende:
Nog geen antwoord...
#TeamMarcod3j
  donderdag 21 november 2013 @ 20:48:26 #194
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133495544
Lijkt me serieus. Het komt misschien wat absurdistisch over omdat gast en presentator elkaar totaal niet begrijpen.
  donderdag 21 november 2013 @ 20:50:04 #195
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133495615
Overduidelijk fake. Slechte fake ook nog eens.
  Moderator donderdag 21 november 2013 @ 21:01:04 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133496149
het is wel een heel stereotypische Piet _O-

sullig menneke
pi_133496210
Die presentator doet het wel goed maar die Piet is een slechte acteur.
  donderdag 21 november 2013 @ 21:03:47 #198
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133496251
quote:
10s.gif Op donderdag 21 november 2013 20:50 schreef Copycat het volgende:
Overduidelijk fake. Slechte fake ook nog eens.
Ze hebben er flink in zitten knippen, maar als het gescript was geweest hadden ze er wel wat meer expliciete humor in verwerkt, lijkt me. Nu is de "humor" vooral onbedoeld. De gast weet zich niet goed raad met de vragen van de presentator, voelt zich daardoor duidelijk niet op zijn gemak en maakt als gevolg daarvan één onhandige grap over de kleur van zijn lippen.

Het televisiefragment over de "vrolijke slaven" is tenslotte ook geen cabaret. Het totale onbegrip aan weerszijden is wel herkenbaar.
  donderdag 21 november 2013 @ 21:04:43 #199
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133496288
Onbedoeld bedoeld. Een beetje The Office-idee, alleen slechter dan slecht uitgevoerd.
pi_133497921
quote:
9s.gif Op donderdag 21 november 2013 20:29 schreef Jian het volgende:
VN-werkgroep: regering moet leiding nemen in debat Zwarte Piet

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)at-over-zwarte-piet/

http://www.ohchr.org/EN/N(...)iaPage=true&LangID=E

De VN is nog niet klaar met Zwarte Piet .....
Het is eerder die Shepherd die er nog niet klaar mee is. En dat ondanks dat ze redelijk door de mand viel als zijnde geen echte VN-functionaris en wel een echte chanteur.
pi_133499210
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2013 21:42 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Het is eerder die Shepherd die er nog niet klaar mee is. En dat ondanks dat ze redelijk door de mand viel als zijnde geen echte VN-functionaris en wel een echte chanteur.
Ik dacht dat ze er helemaal klaar mee was. Blijkbaar niet .
pi_133500864
Ze moesten nog met een rapport/conclusie komen, en dit komt overeen met wat Rita Iszák, als ik goed spel, op haar facebook al aangaf. Ik denk dat het nu de netste oplossing voor hen is.
pi_133518865
  vrijdag 22 november 2013 @ 17:02:52 #204
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_133519195
quote:
Nu komen de plaatjes.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_133519418
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 17:02 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Nu komen de plaatjes.
Of niet natuurlijk. Dergelijke kolder kun je het beste negeren links laten liggen.
pi_133519454
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 november 2013 17:09 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Of niet natuurlijk. Dergelijke kolder kun je het beste negeren.
Wat een racistische opmerking weer!
pi_133519484
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 17:10 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Wat een racistische opmerking weer!
Sorry! :@

Heb hem al ge-edit.
pi_133522086
Naarmate de maatschappij zal veranderen zal het gezicht van kinderfeesten dat ook. Get over it. Een andere kleur van de ''piet'' is alleen maar een teken dat we het multiculturele component omarmen. Juist nu we dit zo hard nodig hebben. Dus geef die piet een ander kleurtje. Dan kan niemand zich tenminste meer beledigd voelen en laten we zien dat we bereid zijn om waar nodig nuances aan te brengen in onze eigen cultuur omwille van het welzijn van mensen met een andere afkomst!
  vrijdag 22 november 2013 @ 19:15:14 #209
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_133523300
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:37 schreef ruver1997 het volgende:
Naarmate de maatschappij zal veranderen zal het gezicht van kinderfeesten dat ook. Get over it. Een andere kleur van de ''piet'' is alleen maar een teken dat we het multiculturele component omarmen. Juist nu we dit zo hard nodig hebben. Dus geef die piet een ander kleurtje. Dan kan niemand zich tenminste meer beledigd voelen en laten we zien dat we bereid zijn om waar nodig nuances aan te brengen in onze eigen cultuur omwille van het welzijn van mensen met een andere afkomst!
Het gaat de anti-Zwarte Pieten niet om een aanpassing maar om de totale vernietiging van Zwarte Piet (en meteen ook de Nederlandse cultuur):
"We are not in support of an adaptation of the racist caricature known as Zwarte Piet. We are calling for a complete removal of the racist caricature from the public sphere. Our goal is to fight racial stereotyping, not to rescue or rehabilitate racist imagery.

As such, we challenge the Dutch political tradition of consensus (the Polder Model) that is rooted in a principled belief in compromise for resolving all matters, which effectively favours the decisions made by the white majority."

Ondertussen heeft Quinsy Gario alweer een racist ontmaskerd: Wendy van Dijk.
http://www.roetinheteten.(...)-ushi-van-dijk/#more

[ Bericht 0% gewijzigd door Opa2012 op 22-11-2013 19:27:19 ]
pi_133524136
rac·ism (rszm)
n.
1. The belief that race accounts for differences in human character or ability and that a particular race is superior to others.
2. Discrimination or prejudice based on race.

Volgens mij voldoen de opmerkingen van Gordon en de typetjes van Wendy niet (of nauwelijks) aan bovengenoemde definities van racisme.

Gordon en Wendy stellen nergens dat 'de blanke' superieur is aan een andere kleur. Ook zie ik nergens discriminatie. De kandidaat in HGT van chinese afkomst heeft net zoveel kans als elke andere kandidaat om door te mogen gaan. Ook de typetjes van Wendy zijn oosters (Ushi) donker (Dushi) en blank (die familie). Niemand wordt ontzien. Blijft over vooroordeel. Daar zou je de opmerking van Gordon onder kunnen scharen en dan nog is de intentie van Gordon niet racistisch bedoeld, maar kan zeker racistisch overkomen. Mijn gevoel was eigenlijk net als die van Dan Karaty "zoiets zeg je toch niet". En Wendy? Wendy gebruikt vooroordelen om haar typetjes herkenbaar en gepersifleerd neer te zetten. Niks mis mee.

Ik denk dat NL maar weer eens het progressieve voortouw moet nemen en de wereld duidelijk moet maken wat nu werkelijk racisme is. Ik noem als voorbeeld de oerwoudgeluiden bij een voetbalwedstrijd die met name voorkomen in de wat meer oosters gelegen Europese landen. Daar is de intentie duidelijk racisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 22 november 2013 @ 20:27:04 #211
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_133526137
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:38 schreef Montagui het volgende:
rac·ism (rszm)
n.
1. The belief that race accounts for differences in human character or ability and that a particular race is superior to others.
2. Discrimination or prejudice based on race.

Volgens mij voldoen de opmerkingen van Gordon en de typetjes van Wendy niet (of nauwelijks) aan bovengenoemde definities van racisme.

Gordon en Wendy stellen nergens dat 'de blanke' superieur is aan een andere kleur. Ook zie ik nergens discriminatie. De kandidaat in HGT van chinese afkomst heeft net zoveel kans als elke andere kandidaat om door te mogen gaan. Ook de typetjes van Wendy zijn oosters (Ushi) donker (Dushi) en blank (die familie). Niemand wordt ontzien. Blijft over vooroordeel. Daar zou je de opmerking van Gordon onder kunnen scharen en dan nog is de intentie van Gordon niet racistisch bedoeld, maar kan zeker racistisch overkomen. Mijn gevoel was eigenlijk net als die van Dan Karaty "zoiets zeg je toch niet". En Wendy? Wendy gebruikt vooroordelen om haar typetjes herkenbaar en gepersifleerd neer te zetten. Niks mis mee.

Ik denk dat NL maar weer eens het progressieve voortouw moet nemen en de wereld duidelijk moet maken wat nu werkelijk racisme is. Ik noem als voorbeeld de oerwoudgeluiden bij een voetbalwedstrijd die met name voorkomen in de wat meer oosters gelegen Europese landen. Daar is de intentie duidelijk racisme.
Weinig kans; zelfs op joop.nl worden progressieven uitgemaakt van witte man tot racist.
En dat ze in het Engels "communiceren" heeft uiteraard ook een dubieuze reden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Opa2012 op 22-11-2013 20:38:59 ]
pi_133537563
Godsakker: nu gaat het bij P&W weer over racisme!

Silence! I kill you!

[ Bericht 46% gewijzigd door paddy op 24-11-2013 17:00:56 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133538152
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 00:48 schreef Kees22 het volgende:
Godsakker: nu gaat het bij P&W weer over racisme!

Silence! I kill you!

Het is de intentie......en de intentie bepaalt de mening.

Het is namelijk anders wanneer Najib Amhili de Marokkaanse gemeenschap een hak zet (en wanneer ik Najib Amahli zeg zeg ik ook Herman Finkers, want die mag dan in die context ook dergelijke 'grapjes' maken, net als elk ander), dan dat (ik blijf bij dat voorbeeld) voetbalhooligans oerwoudgeluiden maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 24-11-2013 17:01:38 ]
pi_133538348
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is de intentie......en de intentie bepaalt de mening.

Het is namelijk anders wanneer Najib Amhili de Marokkaanse gemeenschap een hak zet (en wanneer ik Najib Amahli zeg zeg ik ook Herman Finkers, want die mag dan in die context ook dergelijke 'grapjes' maken, net als elk ander), dan dat (ik blijf bij dat voorbeeld) voetbalhooligans oerwoudgeluiden maken.
Blijkbaar niet.
Want Zwarte Piet is helemaal niet bedoeld als racisme. Anders zouden we hem aan het eind van Sinterklaas wel aan een brandend kruis hangen of zo. De intentie heeft helemaal niks met racisme te maken.
De ontvangers zijn overgevoelig.

Hier bij de haven is een foto gemaakt van zwarte families die breed lachend foto's maakten van de intocht van Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten. Studenten aan het Internationaal Agrarisch Centrum met hun vrouwen en kinderen. Denk maar niet dat die Zwarte Piet als verwijzing naar hun natuurlijke staat als slaven zagen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133538600
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 01:21 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.
Want Zwarte Piet is helemaal niet bedoeld als racisme. Anders zouden we hem aan het eind van Sinterklaas wel aan een brandend kruis hangen of zo. De intentie heeft helemaal niks met racisme te maken.
De ontvangers zijn overgevoelig.

Hier bij de haven is een foto gemaakt van zwarte families die breed lachend foto's maakten van de intocht van Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten. Studenten aan het Internationaal Agrarisch Centrum met hun vrouwen en kinderen. Denk maar niet dat die Zwarte Piet als verwijzing naar hun natuurlijke staat als slaven zagen.
Dat bedoel ik, De ontvangers zijn overgevoelig. ZIJ zijn degenen met een probleem. Zij projecteren hun individuele probleem op de maatschappij. Whatever issue ze hebben moeten ze voor zichzelf oplossen en niet de rest van Nederland mee lastig vallen. En voor de rest van Nederland, Of je negeert die hap, of je probeert politiek correct hen te negeren, maar je gaat nooit en te nimmer in op hun egocentrische gevoelens. Period. Tot dat ze hun eigen issues opgelost hebben natuurlijk......
pi_133562412
Gekleurde pieten bij intocht op IJburg

Sinterklaas komt vandaag naar IJburg in het gezelschap van tachtig lichtbruine en gevlekte Pieten. De helpers hebben lippen in verschillende kleuren, dragen geen oorringen en in een aantal gevallen ook geen pruik.

Met de gevarieerde Pietenmix geeft de organisatie van de kleine intocht gehoor aan de oproep van burgemeester Eberhard van der Laan, eerder deze maand, om te zoeken naar een nieuwe verschijningsvorm van de stereotype Zwarte Piet met zijn zwarte gezicht, kroeshaar, dikke lippen en oorringen.

'We gooien de traditie niet meteen overboord,' zegt een woordvoerder namens de organisatie. 'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'

Sinterklaas en zijn gevolg komen vandaag om half drie per boot aan in de haven van IJburg, en maken vandaar een korte wandeling door de buurt. Daar zal ook een feestelijk programma worden afgewerkt, waarbij kinderen de goedheiligman kunnen begroeten en spreken.

Het stadsdeelbestuur van Oost zegt tevreden te zijn met de gekozen aanpak van de intocht. 'In ons stadsdeel is geen ruimte voor discriminatie,' zo laat de woordvoerder van stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik weten. 'Minister Asscher heeft deze week in reactie op de brief van de VN laten weten dat de discussie over Zwarte Piet in volle gang is. Dit is daar een goed voorbeeld van.'
http://www.parool.nl/paro(...)ocht-op-IJburg.dhtml
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_133562462
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 00:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

'We gooien de traditie niet meteen overboord,' zegt een woordvoerder namens de organisatie. 'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'

Uhuh niet meteen maar komende jaren nog meer te verwachten dus
pi_133562571
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 00:34 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'

Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
pi_133562607
Alsof die gare Quinsio's nu ineens mee gaan lopen feesten :')
pi_133564083
pi_133564201
Ik las eergisteren een blog van een mevrouw Essed (ik herinner me alleen de achternaam, omdat ik daarnaar op zoek was) aangaande Zwarte Piet.
Een lang verhaal, met veel herhalingen en zijpaden. Waarin me een koppeling opviel.

De figuur Zwarte Piet werd gekoppeld aan het kolonialisme en racisme dat in de tijd van 1850 tot 1940 nog normaal gevonden werd. Maar ook werd gesteld, dat de figuur van Zwarte Piet steeds racistischer werd gepresenteerd (zwarter, oorringen, krom praten, dom doen) na de Tweede Wereldoorlog.
Maar in de periode na WO II werden in de werkelijke wereld kolonialisme en racisme steeds minder normaal. Dus hoe die Zwarte Piet, met bovendien steeds kleuriger pakjes, met racisme verbonden moet worden, ontgaat me.

Wat onnatuurlijk zwart en gouden oorringen met kolonialisme, racisme en slavernij te maken hebben, ontgaat me sowieso. Maar op deze manier valt er natuurlijk altijd wel een argument te verzinnen.
Als het niet goed is, deugt het toch niet.
pi_133564225
quote:
Gadverdamme! Wat een lijk!
pi_133564393
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'

Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
Kwestie van de intocht gewoon weer op de normale manier houden volgend jaar, met normale Zwarte Pieten, in plaats van zulke blauwe spoken als dat ding hierboven.
pi_133564415
quote:
Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 00:34 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen. :')
pi_133564738
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 01:52 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.

[..]

Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen. :')
En het zieligst is.
  zondag 24 november 2013 @ 07:18:02 #226
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133566671
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:
Ik las eergisteren een blog van een mevrouw Essed (ik herinner me alleen de achternaam, omdat ik daarnaar op zoek was) aangaande Zwarte Piet.
Een lang verhaal, met veel herhalingen en zijpaden. Waarin me een koppeling opviel.

De figuur Zwarte Piet werd gekoppeld aan het kolonialisme en racisme dat in de tijd van 1850 tot 1940 nog normaal gevonden werd. Maar ook werd gesteld, dat de figuur van Zwarte Piet steeds racistischer werd gepresenteerd (zwarter, oorringen, krom praten, dom doen) na de Tweede Wereldoorlog.
Maar in de periode na WO II werden in de werkelijke wereld kolonialisme en racisme steeds minder normaal. Dus hoe die Zwarte Piet, met bovendien steeds kleuriger pakjes, met racisme verbonden moet worden, ontgaat me.

Wat onnatuurlijk zwart en gouden oorringen met kolonialisme, racisme en slavernij te maken hebben, ontgaat me sowieso. Maar op deze manier valt er natuurlijk altijd wel een argument te verzinnen.
Als het niet goed is, deugt het toch niet.
Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.
Ik heb destijds alleen een samenvatting gelezen, maar de hele scriptie is nu hier te vinden: http://www.scribd.com/doc(...)s-Bianca-Berends-pdf
pi_133568007
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 07:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.
Ik heb destijds alleen een samenvatting gelezen, maar de hele scriptie is nu hier te vinden: http://www.scribd.com/doc(...)s-Bianca-Berends-pdf
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.

[ Bericht 4% gewijzigd door marcodej op 24-11-2013 11:09:04 ]
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 11:49:32 #228
249559 crew  Lavenderr
pi_133568765
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat jeukt niet.
Die paar die er tegen zijn jeukt wel.
  zondag 24 november 2013 @ 11:58:55 #229
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133568969
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:

[..]

Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.

Het feit dat hij lange tijd aan blanke kinderen als een soort bestraffende opzichter werd gepresenteerd lijkt me op het eerste gezicht ook wat lastig te verenigen met het idee dat Piet oorspronkelijk als een West-Indische slaaf werd beschouwd of anderszins als een realistische verwijzing naar koloniale verhoudingen bedoeld is.
  zondag 24 november 2013 @ 11:59:32 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133568986
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:

[..]

Het gaat niet om de feiten. Het gaat om het politiek-correcte.
Wanneer een neger roept dat hij vindt dat Zwarte Piet slavernij is, dan is dat zo. Of dat nu zo is of niet.
The End Times are wild
  zondag 24 november 2013 @ 12:03:16 #231
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133569069
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:

[..]

Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.

Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.

Hahaahha oja, als Nederlanders op vakantie naar Spanje: gaan ze naar plekken waar Nederlanders zitten, met een snackbar en de hollandse disco.. Hahaha nederlanders en aanpassen. Laat me niet lachen.
“My ambition is handicapped by laziness” (C.Bukowski)
pi_133569158
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:

[..]

Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.

Of dacht je dat de negerslaven die naar de Cariben zijn vervoerd hun cultuur behouden hebben? Nee, de Nederlanders hebben daar christenen van gemaakt. :D
pi_133571878
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 12:07 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.

Of dacht je dat de negerslaven die naar de Cariben zijn vervoerd hun cultuur behouden hebben? Nee, de Nederlanders hebben daar christenen van gemaakt. :D
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?

Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
pi_133572088
quote:
Zombie Piet?
  zondag 24 november 2013 @ 14:00:39 #235
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133572253
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?

Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
Wat een achterlijke vergelijking.
pi_133572333
pi_133572679
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:00 schreef LuciferRising het volgende:

[..]

Wat een achterlijke vergelijking.
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?

Of het is natuurlijk "iets anders" omdat het hier om Nederlanders gaat. In dat geval discrimineer je.
  zondag 24 november 2013 @ 14:45:02 #238
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133573873
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:13 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Een punt!?

Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.
Tuurlijk zien kinderen dat niet zo,en zeggen we nu dat het door het roet van de schoorsteen komt dat ie zo zwart is. Neemt niet weg dat het bij bepaalde mensen die in ons land wonen een naar gevoel oproept en helemaal niet raar is om daar een debat over te voeren.

Ik gok dat jij geen bruine huid hebt en ik zelf ook niet, dus wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe beledigend of gekwetst die mensen zich voelen.

De vergelijking dat de Nederlanders die in Zuid Afrika wonen niet gaan "janken" of "zeiken" over hun feesten of tradities is omdat we daar totaal geen reden toe hebben. Omdat hun feesten helemaal niks met ons van doen hebben.
Onze voorouders zijn niet vernederd, geslagen en als slaaf behandeld.

We hebben een multiculturele samenleving, ze zijn niet op bezoek, ze wonen hier. We zijn allemaal Nederlanders. Ook hun hebben het recht om zich uit te spreken wat ze niet fijn,leuk of grappig vinden, net als jij kan zeggen dat je het daar niet mee eens bent.
pi_133574005
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:

[..]

Een punt!?

Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.

Als je dat al als een onvoldongen feit aanneemt heeft het natuurlijk geen enkele zin verder te lezen dan deze regel. Dat ga ik derhalve ook niet doen. Maar het hield je even van de straat, zullen we maar zeggen. :)
  zondag 24 november 2013 @ 14:50:10 #240
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133574054
quote:
Waaruit bestaat die link dan volgens jou?
pi_133574169
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Iedereen weet toch dat de slaven in Amerika vroeger gouden sieraden als oorringen bij hun pagepakken en muts met pluim droegen.
  zondag 24 november 2013 @ 15:01:11 #242
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133574409
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 15:16:13 #243
249559 crew  Lavenderr
pi_133574982
quote:
Weer hetzelfde gezeur.
DAT WAS TOEN.
Alleen al het feit dat mensen gaan zóeken naar racisme bij Zwarte Piet zegt wat over die mensen.
pi_133575159
quote:

[..]

Hoe weet jij dit? Ken jij de geschiedenis van je voorouders? Er gingen vroeger wel meer dingen op een voor ons in deze tijd onmenselijke manier. Daar zijn ook jouw voorouders slachtoffer van geweest.

En komt er niet eens een punt waarop we kunnen zeggen 'nu weten we het wel, stel je niet aan'? :? We willen toch juist verder? Dat verleden is toch achter de rug? Ik neem aan dat het gekwetst-zijn slaat op de moeilijkheden die nu nog steeds worden ervaren door mensen met een donkere huidskleur. Het idee dat het je raakt dat je voorouders onmenselijk zijn behandeld vind ik redelijk ridicuul.

En juist daarom zou ik zeggen; focus je op discriminatie die nu nog steeds aan de orde is, in plaats van dat Sinterklaasfeest. Dat mag best gezegd, ook tegen mensen die zich gekwetst voelen. Als begrip voor zielenpijn ver te zoeken is ligt dat niet altijd alleen aan de mensen die dat begrip niet kunnen opbrengen, soms is er ook gewoon sprake van aanstellerij.
  zondag 24 november 2013 @ 15:24:47 #245
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575249
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:37 schreef ruver1997 het volgende:
Omdat een kleine groep, met een voor ingenomen mening en wereldbeeld, wil dat het veranderd moet de overgrote meerderheid daar in meegaan?

Ga weg, vergeet dat dit uit dezelfde hoek komt:
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml

Hoezo discriminerend? 'Alle blanken zijn afstammelingen van slavenhouders'. In januari heb ik hier niemand over gehoord en nu zijn ze selectief verontwaardigd over zwarte piet? Ik denk eerder dat die mensen die zich voordoen als nakomelingen van slaven zich moeten aanpassen aan de huidige maatschappij.
1947-2016
  zondag 24 november 2013 @ 15:26:34 #246
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_133575302
quote:

[..]

Ik vind het erg generaliserend en zelfs een tikkeltje racistisch van je om zoiets te zeggen. Hiermee impliceer je dat dit wél geldt voor alle zwarte mensen. En ik neem aan dat je ook af weet van de enorme uitbuiting waar fabrieksarbeiders decennialang onder leden. Toch erg vergelijkbaar, helaas.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 24 november 2013 @ 15:28:35 #247
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133575364
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima;of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
pi_133575454
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Mwah, volgens mij is er sprake van twee andere opties: je begrijpt het, en je wilt aanpassingen doen. Je begrijpt het niet, en je behoudt het zo.

Dat zegt niets over respect voor gevoelens van anderen, maar over een totaal onbegrip bij die tweede groep. En dat zegt weer niets over of dat terecht is of niet, dat kan namelijk ook wel eens terecht zijn.
  zondag 24 november 2013 @ 15:32:02 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575479
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Hoezo middelvinger? Ik denk eerder dat het een middelvinger is tegen alles wat blank is.

Black power fuistjes.
1947-2016
pi_133575518
quote:

[..]

Sterker nog, de Nederlanders hebben de meegebrachte slaven uit West-Afrika naar de Cariben hun eigen cultuur (het christendom) opgedrongen. Daarom zijn zoveel negroïden in die regio's nu christelijk, wat niet hun eigenlijke cultuur is.

En over de locals: in Amerika hebben de Nederlanders en overige Europeanen (het waren zeker niet alleen Nederlanders) weinig respect voor de cultuur van de inheemse Indianen gehad. Ze werden verdreven en vrijwel overal is het christendom in Amerika ingevoerd. Bovendien wonen de Nederlandse immigranten soms in enclaves/steden en geven ze daar eigen Nederlandse namen aan, wat niet van veel integratie betuigt:

Wanneer een groep immigranten in een ander land komt is aanpassen zeker geboden. Dat ben ik helemaal met je eens. Echter de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen en/of hun eigen cultuur niet opdringen, klopt dus niet ;)

Daarbij heeft iedere groep (dus ook de negers) recht op vrijheid van meningsuiting. Als hun betoog zonder geweld verloopt, wat is er mis mee dat een deel van de groep aangeeft problemen te hebben met de huidige viering van Zwarte Piet? Ze dringen toch niet hun Caraibische/Afrikaanse cultuur aan de Nederlanders op, zoals de Nederlands wel omgekeerd bij de West-Afrikaanse slaven hebben gedaan?
pi_133575565
Ik doelde uiteraard op de huidige Nederlanders...
pi_133575622
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:34 schreef Ferdo het volgende:
Ik doelde uiteraard op de huidige Nederlanders...
Dan ben je ietwat selectief aan het shoppen vind ik...
pi_133575659
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 15:36:49 #254
249559 crew  Lavenderr
pi_133575671
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
pi_133575744
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Ferdo het volgende:

[..]

En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.
Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
pi_133575773
quote:
3s.gif Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen. :')
pi_133575801
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
Niemand dwingt met geweld de Nederlanders te laten geloven dat Zwarte Piet racistisch is. Of ZP daadwerkelijk racistisch is, weet ik niet. Het is toch juist mooi dat er hier nu een debat over is ontstaan, zonder dat er geweld wordt gebruikt?

Met praten, discussiëren en overleggen kom je namelijk nader tot elkaar.
  zondag 24 november 2013 @ 15:40:25 #258
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575832
quote:
3s.gif Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.
1947-2016
pi_133575845
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen. :')
Jij bent hier degene die achteraf de stelling tracht aan te passen.
pi_133575916
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.
Is dat zo? Als ik naar Zuid-Afrika kijk zie ik dat Nederlanders daar nog hun eigen taaltje hebben: het Afrikaans.
  zondag 24 november 2013 @ 15:42:26 #261
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575936
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit ook. Alles wordt uit de kast getrokken om maar een verhaal te verzinnen dat het racistisch is. Zij zijn van mening dat het racistisch is, de rest niet.
Blijf dan weg bij Sinterklaas en vier je eigen feestje. Maar nee, ze moeten weer schreeuwen om aandacht dat ze afstammen van slaven dat hun voorouder uitgebuit zijn en nog steeds excuses willen van de NL'se regering bla bla bla...
1947-2016
pi_133575943
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 15:40 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Jij bent hier degene die achteraf de stelling tracht aan te passen.
Je kon niet eens aan mijn stelling afleiden dat ik het over de huidige Nederlanders heb? :')
pi_133575965
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:42 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Je kon niet eens aan mijn stelling afleiden dat ik het over de huidige Nederlanders heb? :')
Nee, ik heb geen glazen bol.
  zondag 24 november 2013 @ 15:44:28 #264
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133576020
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Is dat zo? Als ik naar Zuid-Afrika kijk zie ik dat Nederlanders daar nog hun eigen taaltje hebben: het Afrikaans.
Je bent wel zeer selectief in het vormen van je mening.
Volgens mij praten de afstammelingen van NL in de VS, Canada, Australie en NZ allemaal Engels.
1947-2016
pi_133576053
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 15:43 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nee, ik heb geen glazen bol.
quote:

[..]

Goed, wijs me hier maar aan waar ik het over de Nederlanders van vroeger heb.

"Staan te zeiken" impliceert m.i. wel voldoende dat het over de huidige Nederlanders gaat. Anders had er immers stonden gestaan, denk je ook niet?

Heb je geen glazen bol voor nodig om dat te begrijpen. Begrijpend lezen, dat is iets waarmee je al heel ver komt.
pi_133576169
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:45 schreef Ferdo het volgende:

[..]

[..]

Goed, wijs me hier maar aan waar ik het over de Nederlanders van vroeger heb.

"Staan te zeiken" impliceert m.i. wel voldoende dat het over de huidige Nederlanders gaat. Anders had er immers stonden gestaan, denk je ook niet?

Heb je geen glazen bol voor nodig om dat te begrijpen. Begrijpend lezen, dat is iets waarmee je al heel ver komt.
Je reageert explicit op mijn post, zie onderstaand:
quote:
10s.gif Op zondag 24 november 2013 12:07 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

quote:
Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Gezien je op mijn post reageerde, ga ik ervan uit dat je de setting bedoelde die ik in mijn post uiteen had gezet.
pi_133576287
quote:
3s.gif Op zondag 24 november 2013 15:47 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Je reageert explicit op mijn post, zie onderstaand:

[..]

[..]

Gezien je op mijn post reageerde, ga ik ervan uit dat je de setting bedoelde die ik in mijn post uiteen had gezet.
Gewoon niet de Nederlanders uit het jaar Kruik erbij slepen als ik het over de huidige Nederlanders heb die daar nu wonen. (tegenwoordige tijd, nu, in 2013)
pi_133576504
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:50 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Gewoon niet de Nederlanders uit het jaar Kruik erbij slepen als ik het over de huidige Nederlanders heb die daar nu wonen. (tegenwoordige tijd, nu, in 2013)
Het heeft geen zin om elkaars gelijk erdoorheen te drammen. Ik denk dat dit op een misverstand berust.

Ik reageer op een derde user met mijn post. Dat is een discussie tussen mij en hem/haar. Jij reageert vervolgens op mijn post, waarbij ik de setting in mijn post doortrok naar jouw post vanwege het woord "daar" in jouw desbetreffende post. Nu blijkt het dat jij het enkel over de huidige Nederlanders had en het dus niet over de setting in mijn post had.

Enfin, misverstand, naar ik meen. Zand erover?
pi_133576518
Prima. :)
pi_133576545
;)

Op naar een vrolijk Sinterklaasfeest mét Zwarte Piet.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 16:07:01 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133576788
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:13 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Of het is natuurlijk "iets anders" omdat het hier om Nederlanders gaat. In dat geval discrimineer je.
nee het is "iets anders" omdat de twee situaties in de verste verte niet overeen komen

Nederlanders in het buitenland gingen daar in de regel vrijwillig heen en niet met dikke kettingen aan hun nek en benen, dat maakt de vergelijking een beetje dommig
pi_133577030
quote:

[..]

Een punt!?

Niet waar.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 16:34:16 #273
249559 crew  Lavenderr
pi_133577539
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:15 schreef marcodej het volgende:

[..]

Niet waar.
Sommigen willen dat gewoon graag. Vreemd trekje.
pi_133577561
StopRacismeNL twitterde op zondag 24-11-2013 om 13:33:48 Trots op @quinsyg @anoushanzume en anderen die hebben gevochten om Zwarte Piet weg te krijgen. Gisteren IJburg, volgend jaar heel Nederland! reageer retweet
GeRT´ed door Nzume, weten we ook weer waar ze dus weldegelijk op uit zijn. Zwarte Piet was overigens niet weg in IJburg, slechts een enkeling had een ander kleurtje.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 16:37:10 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133577607
nou ik snap wel dat mensen dat hele knecht van sinterklaas dingetje als link zouden kunnen zien maar heel duidelijk is het idd niet en bovendien is het nooit als zodanig opgeschreven dus het blijft gokken naar de motieven

wat wel duidelijk is is dat Piet in de huidige moderne viering van Sinterklaas duidelijk geen slaaf is en dat maakt het wmb een beetje een slecht argument

dan heb ik meer begrip voor mensen die het simpelweg niet leuk en/of zelfs vernederend vinden om voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden zoals bv Quincy (zijn moeder (volgens Quincy ( :') ))) als dat echt een probleem is dan vind ik dat er best gekeken mag worden of het anders kan maar eerlijk gezegd kom ik de term pas op een denigrerende manier tegen sinds de zwarte pieten discussie

dat laatste vind ik op zich wel een beetje jammer trouwens, dat komt dan meestal nog van mensen die het feest zogenaamd willen behouden ook :')
pi_133577937
Interpunctie...
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 17:02:26 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133578292
  zondag 24 november 2013 @ 17:15:11 #278
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133578735
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:37 schreef sp3c het volgende:
nou ik snap wel dat mensen dat hele knecht van sinterklaas dingetje als link zouden kunnen zien maar heel duidelijk is het idd niet en bovendien is het nooit als zodanig opgeschreven dus het blijft gokken naar de motieven

wat wel duidelijk is is dat Piet in de huidige moderne viering van Sinterklaas duidelijk geen slaaf is en dat maakt het wmb een beetje een slecht argument

dan heb ik meer begrip voor mensen die het simpelweg niet leuk en/of zelfs vernederend vinden om voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden zoals bv Quincy (zijn moeder (volgens Quincy ( :') ))) als dat echt een probleem is dan vind ik dat er best gekeken mag worden of het anders kan maar eerlijk gezegd kom ik de term pas op een denigrerende manier tegen sinds de zwarte pieten discussie

dat laatste vind ik op zich wel een beetje jammer trouwens, dat komt dan meestal nog van mensen die het feest zogenaamd willen behouden ook :')
Als het probleem echt is dat de donkere mensen voor zwarte piet worden aangesproken, is dat niet het probleem van het sinterklaasfeest met zwarte piet.

En ook, als het niet zeker is wat de herkomst van zwarte piet is, waarom IS hij dan als slaaf gebombardeerd door die beweging?
1947-2016
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 17:21:19 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133578964
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als het probleem echt is dat de donkere mensen voor zwarte piet worden aangesproken, is dat niet het probleem van het sinterklaasfeest met zwarte piet.
nee maar ALS het echt een probleem is in Nederland dan snap ik dat er wat weerstand tegen is

quote:
En ook, als het niet zeker is wat de herkomst van zwarte piet is, waarom IS hij dan als slaaf gebombardeerd door die beweging?
moet je mij niet vragen, ik heb geen idee dude
  zondag 24 november 2013 @ 17:24:45 #280
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133579085
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee maar ALS het echt een probleem is in Nederland dan snap ik dat er wat weerstand tegen is

Ik ook, maar dan moet je niet je woede op het sinterklaasfeest africhten, maar op die mensen die je als zwarte piet aanspreken.

quote:
[..]

moet je mij niet vragen, ik heb geen idee dude
1947-2016
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 17:27:05 #281
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133579178
absoluut maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten

op zich heb ik niet zo heel veel problemen met het toevoegen van een paar gekleurde pieten als dat dit gezeur ieder jaar zou voorkomen maar kom dan wel met goede argumenten

dus niet met slavernij en niet met de holocaust want dat heeft allemaal nergens wat mee te maken
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 17:28:41 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133579223
komt bij dat Gario sowieso niet tevreden is zolang er uberhaupt nog Pieten zijn dus die kan er wmb in stikken maar als het voor normale mensen een probleem op zou lossen heb ik er verder geen problemen mee

paar gekleurde pieten heeft niemand last van verder
pi_133579635
quote:

[..]

Een punt!?

Tuurlijk zien kinderen dat niet zo,en zeggen we nu dat het door het roet van de schoorsteen komt dat ie zo zwart is. Neemt niet weg dat het bij bepaalde mensen die in ons land wonen een naar gevoel oproept en helemaal niet raar is om daar een debat over te voeren.

Ik gok dat jij geen bruine huid hebt en ik zelf ook niet, dus wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe beledigend of gekwetst die mensen zich voelen.

De vergelijking dat de Nederlanders die in Zuid Afrika wonen niet gaan "janken" of "zeiken" over hun feesten of tradities is omdat we daar totaal geen reden toe hebben. Omdat hun feesten helemaal niks met ons van doen hebben.

We hebben een multiculturele samenleving, ze zijn niet op bezoek, ze wonen hier. We zijn allemaal Nederlanders. Ook hun hebben het recht om zich uit te spreken wat ze niet fijn,leuk of grappig vinden, net als jij kan zeggen dat je het daar niet mee eens bent.
Hij is geen volbloed Nederlander en zelfs niet westerse allochtoon. Zijn nieuwe neefje heeft zelfs nog maar 1 kwart westers bloed in zich. Je moet met betere argumenten komen want jouw argumenten overtuigen mij in ieder geval geen moment over Sinterklaas in combinatie. Mijn argumenten worden niet gelezen (gewoon onwil) dus heb de moed opgegeven in deze discussie.

Dat ouders hun kinderen inzetten met hun onderbuik gevoel stoort me onderhand meer en meer. Waar kinderen ooit nog konden genieten van dit feest werd het nu met regelmaat als vies en racistisch weggezet. Er waren in die tijd meer blanke kinderen in donkere fabrieken slavenarbeid aan het doen om aan het eten te blijven met alleen vodden aan. Slaven met gouden oorbellen? Volgens mij waren die er niet. Wat er wel waren (en ik vind het ronduit arrogant wanneer mensen denken dat dit niet zou kunnen) waren schildknapen in page kleding. En ga me nu niet zeggen dat mensen in Afrika geen rangen en standen kende.

Piet kwam in NEDERLAND rond 1850 als knecht van Sinterklaas binnen als sprookfiguur en helper....omgezet in deze tijd als werkgever en werknemer.. Wanneer er mensen zwarte piet als slaaf zagen, zouden ze elke knecht als slaaf moeten zien...dus ook de blanke kinderen en knechten. Net als blanke weeskinderen, of kinderen van arme mensen die hun kinderen aan boeren gaven zodat ze in ieder geval eten kregen, waren er idd ook een aantal donkere kinderen die op dezelfde wijze hun magen gevuld kregen. Dat ze nog als minderwaardig werden gezien geloof ik best, en is iets voor de werkgevers van TOEN om zich voor te schamen. Net als de moeders die een kind kregen na misbruik van de werkgever en bedelen moest om eten. Zijn de mensen nu echt zo dom dat ze niet naar het verschil in tijd kijken? Probeer in die tijd als gewone burger maar eens een grote waffel te hebben bijvoorbeeld tegen een hogere.
Nergens lees ik afstraffingen van zwarte piet in het verhaal terwijl mijn over overgrootmoeder met haar blote voeten op een natte doek werd gezet om wakker te kunnen blijven als kind van (geloof zeven jaar) en regelmatig een tik kreeg van haar cheffin

Users als jij die iedere westerse generaliseert met "jullie gaan naar Spanje en willen alleen met Nederlanders blalalabal. Wat een onderbuikgevoelens in deze topics zeg :{ Ik spreek dat erg tegen.

Wanneer de VN hier een racistische Sint van gaan maken, mogen ze de zwarte Piet in Iran ook gaan onderzoeken. Het liefdevolle sprookjesfiguur is nl wel degelijk te vergelijken.

Was ook geen slaaf, ook al spreken sommigen dat tegen.

Zou willen dat de kliek de echte slavernij eens aan zouden willen pakken. Ongeacht achtergrond. Nee, dan zijn ze liever bezig met een blanke buiten een organisatie te houden want de kliek zijn (en vraag mij dat echt af) zijn nazaten van de slaven, en IEDERE blanke is een nazaat van de slavendrijver. Sukkels weer die niet weten dat het andere stammen waren die hun landgenoten vingen om er beter aan te worden. Ze tot slaaf maakten en verkochten aan die boze blanke.

En het waren trouwens de blanke slaven die in dezelfde gebieden werden misbruikt en vermoord. In die tijd bracht een blanke slaaf zelfs minder op, omdat ze minder hard konden werken.

Het is een tijd waarin ik gelukkig niet geboren ben.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_133580054
Ik had het er met mijn Marokkaanse collega over. Hij: ey ze moeten niet zeiken weet je hoe blij mijn kinderen zijn met sinterklaas? De hele dag sinterklaas, zwarte piet sinterklaas, zwarte piet. lol
pi_133580125
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:37 schreef sp3c het volgende:

Ik vind nog steeds dat er harder gestraft mag worden op discriminatie. Dat die moeder zwarte piet genoemd werd vind ik ook niet te rechtvaardigen. Wat mij betreft werd dit persoon dan ook geschorst. Wanneer een kind dit zegt, is dit niet om je als donkere uit te schelden, want de kinderen adoreren zwarte piet.

Ik heb trouwens bij de intocht gelukkig gewoon donkere kinderen zien meezingen en dansen, dus de kliek moet ook niet doen alsof elk getint mens zo denkt.

Ik had er trouwens geen probleem mee om het op een andere manier te vieren, maar begrijp al die onderbuikgevoelens totaal niet. Dit gaat ook op voor de steeds meer jullie en zij reacties

Nog even en we leven alleen nog maar in het verleden en komen de kruistochten weer om de hoek kijken. Ik begin daar eerlijk gezegd een beetje moedeloos van te worden. Ik heb eigenlijk nooit opgelet hoe mijn donker getinte (te achterlijk voor woorden dat ik het zo moet benoemen) het feest beleefde. Nooit iets negatiefs over gehoord.

Ik kan mij niet herinneren een slavenhouder in de familie te hebben gehad, dus wil mij ook niet verantwoordelijk voelen voor die slavenhouders....Neem aan dat dit ook niet opgaat voor de nazaten van de Afrikanen die deze slaven hebben gevangen en er zelf een aantal gehouden hebben als slaaf en er wat hebben verkocht aan de Europeanen.

Neem ook aan dat niet elke Noord-Afrikaan zich verantwoordelijk voelt voor al die blanke vrouwen en kindslaven die uit hun huizen zijn geroofd aan de kusten.

Zwarte piet had geen enkel kenmerk van slaaf. Die band rond de hals was de mode van pages, en geen (mensen met wel een hele rijke fantasie) ijzeren halsband met een ring.

Neemt niet weg dat ik het walgelijk vind mensen uit te schelden. Of dit nu als bleekscheet of zwarte piet is.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_133580175
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:27 schreef sp3c het volgende:
absoluut maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten

op zich heb ik niet zo heel veel problemen met het toevoegen van een paar gekleurde pieten als dat dit gezeur ieder jaar zou voorkomen maar kom dan wel met goede argumenten

dus niet met slavernij en niet met de holocaust want dat heeft allemaal nergens wat mee te maken
Maar zo voelen ze het wel. Dat gevoel is vanaf kind eigenlijk al weg te nemen wanneer scholen er wat aan deden qua geschiedenis in combinatie met het Sint feest.
pi_133580308
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:53 schreef Poolbal het volgende:
Ik had het er met mijn Marokkaanse collega over. Hij: ey ze moeten niet zeiken weet je hoe blij mijn kinderen zijn met sinterklaas? De hele dag sinterklaas, zwarte piet sinterklaas, zwarte piet. lol
Ik woon tussen bijna alleen Marokkanen, en hier feesten de meeste kinderen gewoon mee. Er zullen best uitzonderingen zijn, maar zo zijn er ook autochtone ouders die het niet willen vieren om bijna dezelfde reden. Moet iedereen ook zelf weten. Ze vieren hier net zo goed het suikerfeest als kerstfeest op de scholen hier bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 24-11-2013 18:10:09 ]
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 18:45:13 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133581499
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Maar zo voelen ze het wel. Dat gevoel is vanaf kind eigenlijk al weg te nemen wanneer scholen er wat aan deden qua geschiedenis in combinatie met het Sint feest.
geloof ik geen drol van, dat 'gevoel' komt pas later als mensen je dood gaan gooien met plaatjes van Blackface en Kuifje bij de nikkers of wat was het ook weer

het gaat er bij mij echt niet in dat iemand naar sint en piet kijkt en over ons slavernijverleden begint te mijmeren, daar moet je echt heel hard je best voor doen en dan nog slaat het niet echt ergens op

zie ook de argumenten die ervoor gegeven worden, het beste argument is 'het lijkt op Blackface uit Amerika!!!' en ten eerste valt dat nog best mee als je de twee naast elkaar zet en ten tweede heeft ook Blackface ondanks dat het flink racistisch is net zogoed niet zoveel met slavernij te maken
pi_133581647
quote:
Geen sterk verhaal! Gezien zijn literatuurlijst specialiseert hij zich in zwarten in de geschiedenis. Dat mag hoor, maar dan beperkt hij zijn blik wel. In Iran is Hadji Firoez een soort Sinterklaas, compleet met cadeautjes en gedichten en rode muts, alleen dan op Nowroez = Nieuwjaar, 21 maart. En in diverse Europese landen is er sprake van duivelse figuren, compleet met horens en bokkepoten. En uiteraard zwartgeblakerd van het eeuwige vuur.

De zekerheid van deze onderzoeker is gewoon overdreven.
pi_133581857
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Dat gevoel is een keuze! Misschien voorgekauwd door de ouders of omgeving en aangejaagd door racisme en flauwe grappen à la Gordon. Maar Gordon zeikt werkelijk iedereen af, dus dat zegt iets over de stupiditeit van de programmamakers, niet over de gasten.

Dat verhaal van die Quibus over zijn moeder vind ik ook vreemd. Ikzelf zou zo'n grapje kunnen maken maar dan alleen om haar in de groep op te nemen: "Onze Zwarte Piet." Zij voelde zich kennelijk buitengesloten of zo. Dan lijkt me dat er meer aan de hand is en dat meerdere wordt niet opgelost met een discussie over Zwarte Piet..
pi_133582101
Ik realiseerde me vandaag wel beter, waarom de discussie mij ergert: Quibus is een oplichter, hij probeert ons voor de gek te houden. Hij zit mooi opgepoetst zijn kwartiertje roem te oogsten bij P&W en dat staat prachtig op zijn CV als performancekunstenaar, maar hij heeft zelf geen flauw idee van wat slavernij inhoudt. Net zo min als de rest van Nederland, maar hij gebruikt wel een lang vergaan onrecht als instrument voor zijn eigen glorie. Zoals een oplichter een zielig verhaal over een zieke moeder met een klein kindje ophangt om een tientje van je te lenen. Ons een schuldgevoel aanpraten over iets waar wij niks mee te maken hebben en hij zelf geen enkele last van heeft.

Als je dan echt iets aan discriminatie en/of slavernij wilt doen, zijn er wel relevantere acties.
pi_133583308
http://www.at5.nl/gespot/(...)blijken-gewoon-zwart

Allemaal gewoon zwart dus. Ik vroeg me al af wie die gekken waren die blijkbaar Zwarte Piet zouden gaan spelen en dan opeens bereid zijn de kleurenclown uit te gaan hangen. Die zijn er dus idd gewoon niet, allemaal lekker zwart, zoals het hoort.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_133583347
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 18:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat gevoel is een keuze! Misschien voorgekauwd door de ouders of omgeving en aangejaagd door racisme en flauwe grappen à la Gordon. Maar Gordon zeikt werkelijk iedereen af, dus dat zegt iets over de stupiditeit van de programmamakers, niet over de gasten.

Dat verhaal van die Quibus over zijn moeder vind ik ook vreemd. Ikzelf zou zo'n grapje kunnen maken maar dan alleen om haar in de groep op te nemen: "Onze Zwarte Piet." Zij voelde zich kennelijk buitengesloten of zo. Dan lijkt me dat er meer aan de hand is en dat meerdere wordt niet opgelost met een discussie over Zwarte Piet..
Nou, zoveel gevoel heb ik wel om het vanuit een volwassene niet als grap op te vatten in deze context, dus dat niet met je eens.
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 19:04 schreef Kees22 het volgende:
Ik realiseerde me vandaag wel beter, waarom de discussie mij ergert: Quibus is een oplichter, hij probeert ons voor de gek te houden. Hij zit mooi opgepoetst zijn kwartiertje roem te oogsten bij P&W en dat staat prachtig op zijn CV als performancekunstenaar, maar hij heeft zelf geen flauw idee van wat slavernij inhoudt. Net zo min als de rest van Nederland, maar hij gebruikt wel een lang vergaan onrecht als instrument voor zijn eigen glorie. Zoals een oplichter een zielig verhaal over een zieke moeder met een klein kindje ophangt om een tientje van je te lenen. Ons een schuldgevoel aanpraten over iets waar wij niks mee te maken hebben en hij zelf geen enkele last van heeft.

Als je dan echt iets aan discriminatie en/of slavernij wilt doen, zijn er wel relevantere acties.
Hier het onderstreepte wel mee eens
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 18:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

geloof ik geen drol van, dat 'gevoel' komt pas later als mensen je dood gaan gooien met plaatjes van Blackface en Kuifje bij de nikkers of wat was het ook weer

het gaat er bij mij echt niet in dat iemand naar sint en piet kijkt en over ons slavernijverleden begint te mijmeren, daar moet je echt heel hard je best voor doen en dan nog slaat het niet echt ergens op

zie ook de argumenten die ervoor gegeven worden, het beste argument is 'het lijkt op Blackface uit Amerika!!!' en ten eerste valt dat nog best mee als je de twee naast elkaar zet en ten tweede heeft ook Blackface ondanks dat het flink racistisch is net zogoed niet zoveel met slavernij te maken
Onderstreepte deel ik met je
En nu weer met belangrijkere zaken bezig. :P
pi_133583641
quote:
14s.gif Op zondag 24 november 2013 19:35 schreef paddy het volgende:

[..]

Nou, zoveel gevoel heb ik wel om het vanuit een volwassene niet als grap op te vatten in deze context, dus dat niet met je eens.

Ik maak zelden of nooit grapjes om iemand af te zeiken, daarom vind ik Gordon ook zo'n misselijk stuk vreten.
Ik ken alleen het verhaaltje van Quibus in deze, en dat vind ik een onbetrouwbare bron om een oordeel op te baseren.
Maar misschien heb je gelijk en was het denigrerend bedoeld. Ikke niet weet.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 20:01:21 #295
249559 crew  Lavenderr
pi_133584400
En dat te bedenken dat we volgend jaar weer precies dezelfde discussie krijgen. Gedurende ruim 2 maanden ;(
pi_133585519
En straks komen de vuurwerkhaters weer.

Gezanik over tradities is inmiddels een traditie op zichzelf. Misschien moeten we daar ook eens over gaan zaniken!
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_133597081
Ik kan niet meer met onschuldige ogen naar Zwarte Piet kijken. ;( Als ik aan het zappen ben en ik kom langs dansende pieten denk ik tering daar heb je die blackfaces weer, kijk ze eens poltiek incorrect bezig zijn met hun lachende gezichten.
pi_133597355
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 00:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan niet meer met onschuldige ogen naar Zwarte Piet kijken. ;( Als ik aan het zappen ben en ik kom langs dansende pieten denk ik tering daar heb je die blackfaces weer, kijk ze eens poltiek incorrect bezig zijn met hun lachende gezichten.
Ter correctie meteen aan Quibus denken, dat helpt!

Ik denk eerder: "Ha lekker, die hebben zich niks aangetrokken van dat opgefokte gezeik!"
Maar het haakt wel, daar heb je gelijk in.
pi_133597457
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 00:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb dat bij donkere mensen in de trein. Dan denk ik "Hé! Zwarte Piet!"
pi_133598267
Ik merk idd ook dat ik bij het zien van een donker persoon op straat me nu afvraag of diegene ook een Zwarte Piet hater is...
Die zeikerds over Zwarte Piet indoctrineren ons met racistisch gedachtegoed. :( Serieus: o|O
pi_133598551
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')