abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133574169
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waaruit bestaat die link dan volgens jou?
Iedereen weet toch dat de slaven in Amerika vroeger gouden sieraden als oorringen bij hun pagepakken en muts met pluim droegen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zondag 24 november 2013 @ 15:01:11 #242
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133574409
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waaruit bestaat die link dan volgens jou?
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
“My ambition is handicapped by laziness” (C.Bukowski)
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 15:16:13 #243
249559 crew  Lavenderr
pi_133574982
quote:
Weer hetzelfde gezeur.
DAT WAS TOEN.
Alleen al het feit dat mensen gaan zóeken naar racisme bij Zwarte Piet zegt wat over die mensen.
pi_133575159
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:

[..]

Onze voorouders zijn niet vernederd, geslagen en als slaaf behandeld.

Hoe weet jij dit? Ken jij de geschiedenis van je voorouders? Er gingen vroeger wel meer dingen op een voor ons in deze tijd onmenselijke manier. Daar zijn ook jouw voorouders slachtoffer van geweest.

En komt er niet eens een punt waarop we kunnen zeggen 'nu weten we het wel, stel je niet aan'? :? We willen toch juist verder? Dat verleden is toch achter de rug? Ik neem aan dat het gekwetst-zijn slaat op de moeilijkheden die nu nog steeds worden ervaren door mensen met een donkere huidskleur. Het idee dat het je raakt dat je voorouders onmenselijk zijn behandeld vind ik redelijk ridicuul.

En juist daarom zou ik zeggen; focus je op discriminatie die nu nog steeds aan de orde is, in plaats van dat Sinterklaasfeest. Dat mag best gezegd, ook tegen mensen die zich gekwetst voelen. Als begrip voor zielenpijn ver te zoeken is ligt dat niet altijd alleen aan de mensen die dat begrip niet kunnen opbrengen, soms is er ook gewoon sprake van aanstellerij.
  zondag 24 november 2013 @ 15:24:47 #245
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575249
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:37 schreef ruver1997 het volgende:
Naarmate de maatschappij zal veranderen zal het gezicht van kinderfeesten dat ook. Get over it. Een andere kleur van de ''piet'' is alleen maar een teken dat we het multiculturele component omarmen. Juist nu we dit zo hard nodig hebben. Dus geef die piet een ander kleurtje. Dan kan niemand zich tenminste meer beledigd voelen en laten we zien dat we bereid zijn om waar nodig nuances aan te brengen in onze eigen cultuur omwille van het welzijn van mensen met een andere afkomst!
Omdat een kleine groep, met een voor ingenomen mening en wereldbeeld, wil dat het veranderd moet de overgrote meerderheid daar in meegaan?

Ga weg, vergeet dat dit uit dezelfde hoek komt:
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml

Hoezo discriminerend? 'Alle blanken zijn afstammelingen van slavenhouders'. In januari heb ik hier niemand over gehoord en nu zijn ze selectief verontwaardigd over zwarte piet? Ik denk eerder dat die mensen die zich voordoen als nakomelingen van slaven zich moeten aanpassen aan de huidige maatschappij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 24 november 2013 @ 15:26:34 #246
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_133575302
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:

[..]

Onze voorouders zijn niet vernederd, geslagen en als slaaf behandeld.

Ik vind het erg generaliserend en zelfs een tikkeltje racistisch van je om zoiets te zeggen. Hiermee impliceer je dat dit wél geldt voor alle zwarte mensen. En ik neem aan dat je ook af weet van de enorme uitbuiting waar fabrieksarbeiders decennialang onder leden. Toch erg vergelijkbaar, helaas.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 24 november 2013 @ 15:28:35 #247
379412 LuciferRising
Wake Bake Skate
pi_133575364
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima;of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
“My ambition is handicapped by laziness” (C.Bukowski)
pi_133575454
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Mwah, volgens mij is er sprake van twee andere opties: je begrijpt het, en je wilt aanpassingen doen. Je begrijpt het niet, en je behoudt het zo.

Dat zegt niets over respect voor gevoelens van anderen, maar over een totaal onbegrip bij die tweede groep. En dat zegt weer niets over of dat terecht is of niet, dat kan namelijk ook wel eens terecht zijn.
  zondag 24 november 2013 @ 15:32:02 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575479
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:

Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Hoezo middelvinger? Ik denk eerder dat het een middelvinger is tegen alles wat blank is.

Black power fuistjes.
1947-2016
pi_133575518
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?

Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
Sterker nog, de Nederlanders hebben de meegebrachte slaven uit West-Afrika naar de Cariben hun eigen cultuur (het christendom) opgedrongen. Daarom zijn zoveel negroïden in die regio's nu christelijk, wat niet hun eigenlijke cultuur is.

En over de locals: in Amerika hebben de Nederlanders en overige Europeanen (het waren zeker niet alleen Nederlanders) weinig respect voor de cultuur van de inheemse Indianen gehad. Ze werden verdreven en vrijwel overal is het christendom in Amerika ingevoerd. Bovendien wonen de Nederlandse immigranten soms in enclaves/steden en geven ze daar eigen Nederlandse namen aan, wat niet van veel integratie betuigt:

Wanneer een groep immigranten in een ander land komt is aanpassen zeker geboden. Dat ben ik helemaal met je eens. Echter de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen en/of hun eigen cultuur niet opdringen, klopt dus niet ;)

Daarbij heeft iedere groep (dus ook de negers) recht op vrijheid van meningsuiting. Als hun betoog zonder geweld verloopt, wat is er mis mee dat een deel van de groep aangeeft problemen te hebben met de huidige viering van Zwarte Piet? Ze dringen toch niet hun Caraibische/Afrikaanse cultuur aan de Nederlanders op, zoals de Nederlands wel omgekeerd bij de West-Afrikaanse slaven hebben gedaan?
pi_133575565
Ik doelde uiteraard op de huidige Nederlanders...
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_133575622
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:34 schreef Ferdo het volgende:
Ik doelde uiteraard op de huidige Nederlanders...
Dan ben je ietwat selectief aan het shoppen vind ik...
pi_133575659
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.
  Moderator zondag 24 november 2013 @ 15:36:49 #254
249559 crew  Lavenderr
pi_133575671
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
pi_133575744
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Ferdo het volgende:

[..]

En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.
Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
pi_133575773
quote:
3s.gif Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen. :')
pi_133575801
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
Niemand dwingt met geweld de Nederlanders te laten geloven dat Zwarte Piet racistisch is. Of ZP daadwerkelijk racistisch is, weet ik niet. Het is toch juist mooi dat er hier nu een debat over is ontstaan, zonder dat er geweld wordt gebruikt?

Met praten, discussiëren en overleggen kom je namelijk nader tot elkaar.
  zondag 24 november 2013 @ 15:40:25 #258
168739 Red_85
'echt wel'
pi_133575832
quote:
3s.gif Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.
1947-2016
pi_133575845
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:39 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen. :')
Jij bent hier degene die achteraf de stelling tracht aan te passen.
pi_133575916
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 15:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.
Is dat zo? Als ik naar Zuid-Afrika kijk zie ik dat Nederlanders daar nog hun eigen taaltje hebben: het Afrikaans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')