Ik dacht dat ze er helemaal klaar mee was. Blijkbaar niet .quote:Op donderdag 21 november 2013 21:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het is eerder die Shepherd die er nog niet klaar mee is. En dat ondanks dat ze redelijk door de mand viel als zijnde geen echte VN-functionaris en wel een echte chanteur.
Of niet natuurlijk. Dergelijke kolder kun je het beste negeren links laten liggen.quote:
Wat een racistische opmerking weer!quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:09 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Of niet natuurlijk. Dergelijke kolder kun je het beste negeren.
Sorry!quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wat een racistische opmerking weer!
Het gaat de anti-Zwarte Pieten niet om een aanpassing maar om de totale vernietiging van Zwarte Piet (en meteen ook de Nederlandse cultuur):quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:37 schreef ruver1997 het volgende:
Naarmate de maatschappij zal veranderen zal het gezicht van kinderfeesten dat ook. Get over it. Een andere kleur van de ''piet'' is alleen maar een teken dat we het multiculturele component omarmen. Juist nu we dit zo hard nodig hebben. Dus geef die piet een ander kleurtje. Dan kan niemand zich tenminste meer beledigd voelen en laten we zien dat we bereid zijn om waar nodig nuances aan te brengen in onze eigen cultuur omwille van het welzijn van mensen met een andere afkomst!
Weinig kans; zelfs op joop.nl worden progressieven uitgemaakt van witte man tot racist.quote:Op vrijdag 22 november 2013 19:38 schreef Montagui het volgende:
rac·ism (rszm)
n.
1. The belief that race accounts for differences in human character or ability and that a particular race is superior to others.
2. Discrimination or prejudice based on race.
Volgens mij voldoen de opmerkingen van Gordon en de typetjes van Wendy niet (of nauwelijks) aan bovengenoemde definities van racisme.
Gordon en Wendy stellen nergens dat 'de blanke' superieur is aan een andere kleur. Ook zie ik nergens discriminatie. De kandidaat in HGT van chinese afkomst heeft net zoveel kans als elke andere kandidaat om door te mogen gaan. Ook de typetjes van Wendy zijn oosters (Ushi) donker (Dushi) en blank (die familie). Niemand wordt ontzien. Blijft over vooroordeel. Daar zou je de opmerking van Gordon onder kunnen scharen en dan nog is de intentie van Gordon niet racistisch bedoeld, maar kan zeker racistisch overkomen. Mijn gevoel was eigenlijk net als die van Dan Karaty "zoiets zeg je toch niet". En Wendy? Wendy gebruikt vooroordelen om haar typetjes herkenbaar en gepersifleerd neer te zetten. Niks mis mee.
Ik denk dat NL maar weer eens het progressieve voortouw moet nemen en de wereld duidelijk moet maken wat nu werkelijk racisme is. Ik noem als voorbeeld de oerwoudgeluiden bij een voetbalwedstrijd die met name voorkomen in de wat meer oosters gelegen Europese landen. Daar is de intentie duidelijk racisme.
Het is de intentie......en de intentie bepaalt de mening.quote:Op zaterdag 23 november 2013 00:48 schreef Kees22 het volgende:
Godsakker: nu gaat het bij P&W weer over racisme!
Silence! I kill you!
Blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 23 november 2013 01:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het is de intentie......en de intentie bepaalt de mening.
Het is namelijk anders wanneer Najib Amhili de Marokkaanse gemeenschap een hak zet (en wanneer ik Najib Amahli zeg zeg ik ook Herman Finkers, want die mag dan in die context ook dergelijke 'grapjes' maken, net als elk ander), dan dat (ik blijf bij dat voorbeeld) voetbalhooligans oerwoudgeluiden maken.
Dat bedoel ik, De ontvangers zijn overgevoelig. ZIJ zijn degenen met een probleem. Zij projecteren hun individuele probleem op de maatschappij. Whatever issue ze hebben moeten ze voor zichzelf oplossen en niet de rest van Nederland mee lastig vallen. En voor de rest van Nederland, Of je negeert die hap, of je probeert politiek correct hen te negeren, maar je gaat nooit en te nimmer in op hun egocentrische gevoelens. Period. Tot dat ze hun eigen issues opgelost hebben natuurlijk......quote:Op zaterdag 23 november 2013 01:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Blijkbaar niet.
Want Zwarte Piet is helemaal niet bedoeld als racisme. Anders zouden we hem aan het eind van Sinterklaas wel aan een brandend kruis hangen of zo. De intentie heeft helemaal niks met racisme te maken.
De ontvangers zijn overgevoelig.
Hier bij de haven is een foto gemaakt van zwarte families die breed lachend foto's maakten van de intocht van Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten. Studenten aan het Internationaal Agrarisch Centrum met hun vrouwen en kinderen. Denk maar niet dat die Zwarte Piet als verwijzing naar hun natuurlijke staat als slaven zagen.
Uhuh niet meteen maar komende jaren nog meer te verwachten dusquote:Op zondag 24 november 2013 00:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'We gooien de traditie niet meteen overboord,' zegt een woordvoerder namens de organisatie. 'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'
'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'quote:Op zondag 24 november 2013 00:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Uhuh niet meteen maar komende jaren nog meer te verwachten dus
Gadverdamme! Wat een lijk!quote:
Kwestie van de intocht gewoon weer op de normale manier houden volgend jaar, met normale Zwarte Pieten, in plaats van zulke blauwe spoken als dat ding hierboven.quote:Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'
Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.quote:
Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen.quote:Op zondag 24 november 2013 00:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Uhuh niet meteen maar komende jaren nog meer te verwachten dus
En het zieligst is.quote:Op zondag 24 november 2013 01:52 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.
[..]
Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen.
Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.quote:Op zondag 24 november 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:
Ik las eergisteren een blog van een mevrouw Essed (ik herinner me alleen de achternaam, omdat ik daarnaar op zoek was) aangaande Zwarte Piet.
Een lang verhaal, met veel herhalingen en zijpaden. Waarin me een koppeling opviel.
De figuur Zwarte Piet werd gekoppeld aan het kolonialisme en racisme dat in de tijd van 1850 tot 1940 nog normaal gevonden werd. Maar ook werd gesteld, dat de figuur van Zwarte Piet steeds racistischer werd gepresenteerd (zwarter, oorringen, krom praten, dom doen) na de Tweede Wereldoorlog.
Maar in de periode na WO II werden in de werkelijke wereld kolonialisme en racisme steeds minder normaal. Dus hoe die Zwarte Piet, met bovendien steeds kleuriger pakjes, met racisme verbonden moet worden, ontgaat me.
Wat onnatuurlijk zwart en gouden oorringen met kolonialisme, racisme en slavernij te maken hebben, ontgaat me sowieso. Maar op deze manier valt er natuurlijk altijd wel een argument te verzinnen.
Als het niet goed is, deugt het toch niet.
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.quote:Op zondag 24 november 2013 07:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.
Ik heb destijds alleen een samenvatting gelezen, maar de hele scriptie is nu hier te vinden: http://www.scribd.com/doc(...)s-Bianca-Berends-pdf
Dat jeukt niet.quote:Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'
Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
Het feit dat hij lange tijd aan blanke kinderen als een soort bestraffende opzichter werd gepresenteerd lijkt me op het eerste gezicht ook wat lastig te verenigen met het idee dat Piet oorspronkelijk als een West-Indische slaaf werd beschouwd of anderszins als een realistische verwijzing naar koloniale verhoudingen bedoeld is.quote:Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:
[..]
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.
Het gaat niet om de feiten. Het gaat om het politiek-correcte.quote:Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:
[..]
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.
Hahaahha oja, als Nederlanders op vakantie naar Spanje: gaan ze naar plekken waar Nederlanders zitten, met een snackbar en de hollandse disco.. Hahaha nederlanders en aanpassen. Laat me niet lachen.quote:Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:
[..]
Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.
Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.
Het is ook niet verplicht om aan het feest mee te doen.
Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.quote:Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:
[..]
Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.
Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.
Het is ook niet verplicht om aan het feest mee te doen.
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?quote:Op zondag 24 november 2013 12:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.
Of dacht je dat de negerslaven die naar de Cariben zijn vervoerd hun cultuur behouden hebben? Nee, de Nederlanders hebben daar christenen van gemaakt.
Wat een achterlijke vergelijking.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?
Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?quote:Op zondag 24 november 2013 14:00 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Wat een achterlijke vergelijking.
Een punt!?quote:Op zondag 24 november 2013 14:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?
Als je dat al als een onvoldongen feit aanneemt heeft het natuurlijk geen enkele zin verder te lezen dan deze regel. Dat ga ik derhalve ook niet doen. Maar het hield je even van de straat, zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Een punt!?
Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.
Waaruit bestaat die link dan volgens jou?quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.
Iedereen weet toch dat de slaven in Amerika vroeger gouden sieraden als oorringen bij hun pagepakken en muts met pluim droegen.quote:Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waaruit bestaat die link dan volgens jou?
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtmlquote:Op zondag 24 november 2013 14:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waaruit bestaat die link dan volgens jou?
Weer hetzelfde gezeur.quote:Op zondag 24 november 2013 15:01 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Hoe weet jij dit? Ken jij de geschiedenis van je voorouders? Er gingen vroeger wel meer dingen op een voor ons in deze tijd onmenselijke manier. Daar zijn ook jouw voorouders slachtoffer van geweest.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Onze voorouders zijn niet vernederd, geslagen en als slaaf behandeld.
Omdat een kleine groep, met een voor ingenomen mening en wereldbeeld, wil dat het veranderd moet de overgrote meerderheid daar in meegaan?quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:37 schreef ruver1997 het volgende:
Naarmate de maatschappij zal veranderen zal het gezicht van kinderfeesten dat ook. Get over it. Een andere kleur van de ''piet'' is alleen maar een teken dat we het multiculturele component omarmen. Juist nu we dit zo hard nodig hebben. Dus geef die piet een ander kleurtje. Dan kan niemand zich tenminste meer beledigd voelen en laten we zien dat we bereid zijn om waar nodig nuances aan te brengen in onze eigen cultuur omwille van het welzijn van mensen met een andere afkomst!
Ik vind het erg generaliserend en zelfs een tikkeltje racistisch van je om zoiets te zeggen. Hiermee impliceer je dat dit wél geldt voor alle zwarte mensen. En ik neem aan dat je ook af weet van de enorme uitbuiting waar fabrieksarbeiders decennialang onder leden. Toch erg vergelijkbaar, helaas.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Mwah, volgens mij is er sprake van twee andere opties: je begrijpt het, en je wilt aanpassingen doen. Je begrijpt het niet, en je behoudt het zo.quote:Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.
Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Hoezo middelvinger? Ik denk eerder dat het een middelvinger is tegen alles wat blank is.quote:Op zondag 24 november 2013 15:28 schreef LuciferRising het volgende:
Deze discussie is naar mijn mening heel simpel, en kan gevoerd worden zonder daadwerkelijk te kijken naar of Zwarte Piet wel of niet een racistisch karikatuur is of niet; er zijn mensen (een heel hoop) die vinden dat een bepaald onderdeel van het Sinterklaasfeest kwetsend is, en ze willen graag dat er een kleine verandering in komt.
Op dat moment kun je twee dingen doen: of je kunt zeggen "ok, het maakt mij niet zoveel uit, dus als jullie het liever anders willen, prima"; of je kunt je middelvinger opsteken. Dat veel mensen voor de tweede keuze gaan toont aan hoe weinig respect men heeft voor de gevoelens van anderen.
Sterker nog, de Nederlanders hebben de meegebrachte slaven uit West-Afrika naar de Cariben hun eigen cultuur (het christendom) opgedrongen. Daarom zijn zoveel negroďden in die regio's nu christelijk, wat niet hun eigenlijke cultuur is.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?
Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
Dan ben je ietwat selectief aan het shoppen vind ik...quote:Op zondag 24 november 2013 15:34 schreef Ferdo het volgende:
Ik doelde uiteraard op de huidige Nederlanders...
En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.quote:Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan ben je ietwat selectief aan het shoppen vind ik...
Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.quote:Op zondag 24 november 2013 15:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan ben je ietwat selectief aan het shoppen vind ik...
Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.quote:Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En als je het gedrag van onze over-over-over-over-over-overgrootouders erbij gaat trekken ben je wel heel erg aan het zoeken.
Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen.quote:Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
Niemand dwingt met geweld de Nederlanders te laten geloven dat Zwarte Piet racistisch is. Of ZP daadwerkelijk racistisch is, weet ik niet. Het is toch juist mooi dat er hier nu een debat over is ontstaan, zonder dat er geweld wordt gebruikt?quote:Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.quote:Op zondag 24 november 2013 15:38 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik reageer op de stelling dat Nederlanders zich overal aanpassen. Dat is dus niet zo. Er is niet gezegd dat de stelling zich enkel richtte op de periode 1980-2013 o.i.d.
Jij bent hier degene die achteraf de stelling tracht aan te passen.quote:Op zondag 24 november 2013 15:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nee, want dan was je argument natuurlijk weg. Desnoods rekken tot aan de pre-historie om gelijk te krijgen.
Is dat zo? Als ik naar Zuid-Afrika kijk zie ik dat Nederlanders daar nog hun eigen taaltje hebben: het Afrikaans.quote:Op zondag 24 november 2013 15:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is het niet meer dan normaal dat je een deel van je eigen cultuur en gebruiken mee neemt? Maar waar je wel hard aan voorbij rijdt is dat een NL'er in het buitenland zich gedragd als een cameleon en veel meer aanpassingsgericht is dan veel andere groepen in NL.
Dit ook. Alles wordt uit de kast getrokken om maar een verhaal te verzinnen dat het racistisch is. Zij zijn van mening dat het racistisch is, de rest niet.quote:Op zondag 24 november 2013 15:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mwah, er wordt juist enorm geshopt uit oude geschriften. Zwarte Piet moet en zal racistisch zijn.
Je kon niet eens aan mijn stelling afleiden dat ik het over de huidige Nederlanders heb?quote:Op zondag 24 november 2013 15:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jij bent hier degene die achteraf de stelling tracht aan te passen.
Nee, ik heb geen glazen bol.quote:Op zondag 24 november 2013 15:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Je kon niet eens aan mijn stelling afleiden dat ik het over de huidige Nederlanders heb?
Je bent wel zeer selectief in het vormen van je mening.quote:Op zondag 24 november 2013 15:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Is dat zo? Als ik naar Zuid-Afrika kijk zie ik dat Nederlanders daar nog hun eigen taaltje hebben: het Afrikaans.
quote:
Goed, wijs me hier maar aan waar ik het over de Nederlanders van vroeger heb.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Je reageert explicit op mijn post, zie onderstaand:quote:Op zondag 24 november 2013 15:45 schreef Ferdo het volgende:
[..]
[..]
Goed, wijs me hier maar aan waar ik het over de Nederlanders van vroeger heb.
"Staan te zeiken" impliceert m.i. wel voldoende dat het over de huidige Nederlanders gaat. Anders had er immers stonden gestaan, denk je ook niet?
Heb je geen glazen bol voor nodig om dat te begrijpen. Begrijpend lezen, dat is iets waarmee je al heel ver komt.
quote:Op zondag 24 november 2013 12:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.
Of dacht je dat de negerslaven die naar de Cariben zijn vervoerd hun cultuur behouden hebben? Nee, de Nederlanders hebben daar christenen van gemaakt.
Gezien je op mijn post reageerde, ga ik ervan uit dat je de setting bedoelde die ik in mijn post uiteen had gezet.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Gewoon niet de Nederlanders uit het jaar Kruik erbij slepen als ik het over de huidige Nederlanders heb die daar nu wonen. (tegenwoordige tijd, nu, in 2013)quote:Op zondag 24 november 2013 15:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je reageert explicit op mijn post, zie onderstaand:
[..]
[..]
Gezien je op mijn post reageerde, ga ik ervan uit dat je de setting bedoelde die ik in mijn post uiteen had gezet.
Het heeft geen zin om elkaars gelijk erdoorheen te drammen. Ik denk dat dit op een misverstand berust.quote:Op zondag 24 november 2013 15:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Gewoon niet de Nederlanders uit het jaar Kruik erbij slepen als ik het over de huidige Nederlanders heb die daar nu wonen. (tegenwoordige tijd, nu, in 2013)
nee het is "iets anders" omdat de twee situaties in de verste verte niet overeen komenquote:Op zondag 24 november 2013 14:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?
Of het is natuurlijk "iets anders" omdat het hier om Nederlanders gaat. In dat geval discrimineer je.
Niet waar.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Een punt!?
GeRT´ed door Nzume, weten we ook weer waar ze dus weldegelijk op uit zijn. Zwarte Piet was overigens niet weg in IJburg, slechts een enkeling had een ander kleurtje.twitter:StopRacismeNL twitterde op zondag 24-11-2013 om 13:33:48Trots op @quinsyg @anoushanzume en anderen die hebben gevochten om Zwarte Piet weg te krijgen. Gisteren IJburg, volgend jaar heel Nederland! reageer retweet
Als het probleem echt is dat de donkere mensen voor zwarte piet worden aangesproken, is dat niet het probleem van het sinterklaasfeest met zwarte piet.quote:Op zondag 24 november 2013 16:37 schreef sp3c het volgende:
nou ik snap wel dat mensen dat hele knecht van sinterklaas dingetje als link zouden kunnen zien maar heel duidelijk is het idd niet en bovendien is het nooit als zodanig opgeschreven dus het blijft gokken naar de motieven
wat wel duidelijk is is dat Piet in de huidige moderne viering van Sinterklaas duidelijk geen slaaf is en dat maakt het wmb een beetje een slecht argument
dan heb ik meer begrip voor mensen die het simpelweg niet leuk en/of zelfs vernederend vinden om voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden zoals bv Quincy (zijn moeder (volgens Quincy ())) als dat echt een probleem is dan vind ik dat er best gekeken mag worden of het anders kan maar eerlijk gezegd kom ik de term pas op een denigrerende manier tegen sinds de zwarte pieten discussie
dat laatste vind ik op zich wel een beetje jammer trouwens, dat komt dan meestal nog van mensen die het feest zogenaamd willen behouden ook
nee maar ALS het echt een probleem is in Nederland dan snap ik dat er wat weerstand tegen isquote:Op zondag 24 november 2013 17:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als het probleem echt is dat de donkere mensen voor zwarte piet worden aangesproken, is dat niet het probleem van het sinterklaasfeest met zwarte piet.
moet je mij niet vragen, ik heb geen idee dudequote:En ook, als het niet zeker is wat de herkomst van zwarte piet is, waarom IS hij dan als slaaf gebombardeerd door die beweging?
Ik ook, maar dan moet je niet je woede op het sinterklaasfeest africhten, maar op die mensen die je als zwarte piet aanspreken.quote:Op zondag 24 november 2013 17:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee maar ALS het echt een probleem is in Nederland dan snap ik dat er wat weerstand tegen is
quote:[..]
moet je mij niet vragen, ik heb geen idee dude
Hij is geen volbloed Nederlander en zelfs niet westerse allochtoon. Zijn nieuwe neefje heeft zelfs nog maar 1 kwart westers bloed in zich. Je moet met betere argumenten komen want jouw argumenten overtuigen mij in ieder geval geen moment over Sinterklaas in combinatie. Mijn argumenten worden niet gelezen (gewoon onwil) dus heb de moed opgegeven in deze discussie.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Een punt!?
Tuurlijk zien kinderen dat niet zo,en zeggen we nu dat het door het roet van de schoorsteen komt dat ie zo zwart is. Neemt niet weg dat het bij bepaalde mensen die in ons land wonen een naar gevoel oproept en helemaal niet raar is om daar een debat over te voeren.
Ik gok dat jij geen bruine huid hebt en ik zelf ook niet, dus wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe beledigend of gekwetst die mensen zich voelen.
De vergelijking dat de Nederlanders die in Zuid Afrika wonen niet gaan "janken" of "zeiken" over hun feesten of tradities is omdat we daar totaal geen reden toe hebben. Omdat hun feesten helemaal niks met ons van doen hebben.
We hebben een multiculturele samenleving, ze zijn niet op bezoek, ze wonen hier. We zijn allemaal Nederlanders. Ook hun hebben het recht om zich uit te spreken wat ze niet fijn,leuk of grappig vinden, net als jij kan zeggen dat je het daar niet mee eens bent.
Ik vind nog steeds dat er harder gestraft mag worden op discriminatie. Dat die moeder zwarte piet genoemd werd vind ik ook niet te rechtvaardigen. Wat mij betreft werd dit persoon dan ook geschorst. Wanneer een kind dit zegt, is dit niet om je als donkere uit te schelden, want de kinderen adoreren zwarte piet.quote:Op zondag 24 november 2013 16:37 schreef sp3c het volgende:
nou ik snap wel dat mensen dat hele knecht van sinterklaas dingetje als link zouden kunnen zien maar heel duidelijk is het idd niet en bovendien is het nooit als zodanig opgeschreven dus het blijft gokken naar de motieven
wat wel duidelijk is is dat Piet in de huidige moderne viering van Sinterklaas duidelijk geen slaaf is en dat maakt het wmb een beetje een slecht argument
dan heb ik meer begrip voor mensen die het simpelweg niet leuk en/of zelfs vernederend vinden om voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden zoals bv Quincy (zijn moeder (volgens Quincy ())) als dat echt een probleem is dan vind ik dat er best gekeken mag worden of het anders kan maar eerlijk gezegd kom ik de term pas op een denigrerende manier tegen sinds de zwarte pieten discussie
dat laatste vind ik op zich wel een beetje jammer trouwens, dat komt dan meestal nog van mensen die het feest zogenaamd willen behouden ook
Maar zo voelen ze het wel. Dat gevoel is vanaf kind eigenlijk al weg te nemen wanneer scholen er wat aan deden qua geschiedenis in combinatie met het Sint feest.quote:Op zondag 24 november 2013 17:27 schreef sp3c het volgende:
absoluut maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten
op zich heb ik niet zo heel veel problemen met het toevoegen van een paar gekleurde pieten als dat dit gezeur ieder jaar zou voorkomen maar kom dan wel met goede argumenten
dus niet met slavernij en niet met de holocaust want dat heeft allemaal nergens wat mee te maken
Ik woon tussen bijna alleen Marokkanen, en hier feesten de meeste kinderen gewoon mee. Er zullen best uitzonderingen zijn, maar zo zijn er ook autochtone ouders die het niet willen vieren om bijna dezelfde reden. Moet iedereen ook zelf weten. Ze vieren hier net zo goed het suikerfeest als kerstfeest op de scholen hier bijvoorbeeld.quote:Op zondag 24 november 2013 17:53 schreef Poolbal het volgende:
Ik had het er met mijn Marokkaanse collega over. Hij: ey ze moeten niet zeiken weet je hoe blij mijn kinderen zijn met sinterklaas? De hele dag sinterklaas, zwarte piet sinterklaas, zwarte piet. lol
geloof ik geen drol van, dat 'gevoel' komt pas later als mensen je dood gaan gooien met plaatjes van Blackface en Kuifje bij de nikkers of wat was het ook weerquote:Op zondag 24 november 2013 17:57 schreef paddy het volgende:
[..]
Maar zo voelen ze het wel. Dat gevoel is vanaf kind eigenlijk al weg te nemen wanneer scholen er wat aan deden qua geschiedenis in combinatie met het Sint feest.
Geen sterk verhaal! Gezien zijn literatuurlijst specialiseert hij zich in zwarten in de geschiedenis. Dat mag hoor, maar dan beperkt hij zijn blik wel. In Iran is Hadji Firoez een soort Sinterklaas, compleet met cadeautjes en gedichten en rode muts, alleen dan op Nowroez = Nieuwjaar, 21 maart. En in diverse Europese landen is er sprake van duivelse figuren, compleet met horens en bokkepoten. En uiteraard zwartgeblakerd van het eeuwige vuur.quote:Op zondag 24 november 2013 15:01 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Dat gevoel is een keuze! Misschien voorgekauwd door de ouders of omgeving en aangejaagd door racisme en flauwe grappen ŕ la Gordon. Maar Gordon zeikt werkelijk iedereen af, dus dat zegt iets over de stupiditeit van de programmamakers, niet over de gasten.quote:Op zondag 24 november 2013 17:57 schreef paddy het volgende:
[..]
Maar zo voelen ze het wel. Dat gevoel is vanaf kind eigenlijk al weg te nemen wanneer scholen er wat aan deden qua geschiedenis in combinatie met het Sint feest.
Nou, zoveel gevoel heb ik wel om het vanuit een volwassene niet als grap op te vatten in deze context, dus dat niet met je eens.quote:Op zondag 24 november 2013 18:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat gevoel is een keuze! Misschien voorgekauwd door de ouders of omgeving en aangejaagd door racisme en flauwe grappen ŕ la Gordon. Maar Gordon zeikt werkelijk iedereen af, dus dat zegt iets over de stupiditeit van de programmamakers, niet over de gasten.
Dat verhaal van die Quibus over zijn moeder vind ik ook vreemd. Ikzelf zou zo'n grapje kunnen maken maar dan alleen om haar in de groep op te nemen: "Onze Zwarte Piet." Zij voelde zich kennelijk buitengesloten of zo. Dan lijkt me dat er meer aan de hand is en dat meerdere wordt niet opgelost met een discussie over Zwarte Piet..
Hier het onderstreepte wel mee eensquote:Op zondag 24 november 2013 19:04 schreef Kees22 het volgende:
Ik realiseerde me vandaag wel beter, waarom de discussie mij ergert: Quibus is een oplichter, hij probeert ons voor de gek te houden. Hij zit mooi opgepoetst zijn kwartiertje roem te oogsten bij P&W en dat staat prachtig op zijn CV als performancekunstenaar, maar hij heeft zelf geen flauw idee van wat slavernij inhoudt. Net zo min als de rest van Nederland, maar hij gebruikt wel een lang vergaan onrecht als instrument voor zijn eigen glorie. Zoals een oplichter een zielig verhaal over een zieke moeder met een klein kindje ophangt om een tientje van je te lenen. Ons een schuldgevoel aanpraten over iets waar wij niks mee te maken hebben en hij zelf geen enkele last van heeft.
Als je dan echt iets aan discriminatie en/of slavernij wilt doen, zijn er wel relevantere acties.
Onderstreepte deel ik met jequote:Op zondag 24 november 2013 18:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof ik geen drol van, dat 'gevoel' komt pas later als mensen je dood gaan gooien met plaatjes van Blackface en Kuifje bij de nikkers of wat was het ook weer
het gaat er bij mij echt niet in dat iemand naar sint en piet kijkt en over ons slavernijverleden begint te mijmeren, daar moet je echt heel hard je best voor doen en dan nog slaat het niet echt ergens op
zie ook de argumenten die ervoor gegeven worden, het beste argument is 'het lijkt op Blackface uit Amerika!!!' en ten eerste valt dat nog best mee als je de twee naast elkaar zet en ten tweede heeft ook Blackface ondanks dat het flink racistisch is net zogoed niet zoveel met slavernij te maken
Ik maak zelden of nooit grapjes om iemand af te zeiken, daarom vind ik Gordon ook zo'n misselijk stuk vreten.quote:Op zondag 24 november 2013 19:35 schreef paddy het volgende:
[..]
Nou, zoveel gevoel heb ik wel om het vanuit een volwassene niet als grap op te vatten in deze context, dus dat niet met je eens.
Ter correctie meteen aan Quibus denken, dat helpt!quote:Op maandag 25 november 2013 00:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan niet meer met onschuldige ogen naar Zwarte Piet kijken.Als ik aan het zappen ben en ik kom langs dansende pieten denk ik tering daar heb je die blackfaces weer, kijk ze eens poltiek incorrect bezig zijn met hun lachende gezichten.
Ik heb dat bij donkere mensen in de trein. Dan denk ik "Hé! Zwarte Piet!"quote:Op maandag 25 november 2013 00:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan niet meer met onschuldige ogen naar Zwarte Piet kijken.Als ik aan het zappen ben en ik kom langs dansende pieten denk ik tering daar heb je die blackfaces weer, kijk ze eens poltiek incorrect bezig zijn met hun lachende gezichten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |