Gadverdamme! Wat een lijk!quote:
Kwestie van de intocht gewoon weer op de normale manier houden volgend jaar, met normale Zwarte Pieten, in plaats van zulke blauwe spoken als dat ding hierboven.quote:Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'
Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.quote:
Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen.quote:Op zondag 24 november 2013 00:34 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Uhuh niet meteen maar komende jaren nog meer te verwachten dus
En het zieligst is.quote:Op zondag 24 november 2013 01:52 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Echt, het lijkt wel een beroerde fotosoep.
[..]
Zodat het feest uiteindelijk geheel aan de eisen van de minderheid is aangepast. Goed bezig. Niet de meerderheid bepaalt dus meer, maar gewoon degene die het hardst kan brullen.
Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.quote:Op zondag 24 november 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:
Ik las eergisteren een blog van een mevrouw Essed (ik herinner me alleen de achternaam, omdat ik daarnaar op zoek was) aangaande Zwarte Piet.
Een lang verhaal, met veel herhalingen en zijpaden. Waarin me een koppeling opviel.
De figuur Zwarte Piet werd gekoppeld aan het kolonialisme en racisme dat in de tijd van 1850 tot 1940 nog normaal gevonden werd. Maar ook werd gesteld, dat de figuur van Zwarte Piet steeds racistischer werd gepresenteerd (zwarter, oorringen, krom praten, dom doen) na de Tweede Wereldoorlog.
Maar in de periode na WO II werden in de werkelijke wereld kolonialisme en racisme steeds minder normaal. Dus hoe die Zwarte Piet, met bovendien steeds kleuriger pakjes, met racisme verbonden moet worden, ontgaat me.
Wat onnatuurlijk zwart en gouden oorringen met kolonialisme, racisme en slavernij te maken hebben, ontgaat me sowieso. Maar op deze manier valt er natuurlijk altijd wel een argument te verzinnen.
Als het niet goed is, deugt het toch niet.
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.quote:Op zondag 24 november 2013 07:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij leidde een onderzoek van een student Kunst- en Cultuurwetenschappen uit 2000, dat hier en daar op internet wordt aangehaald, tot een soortgelijke conclusie m.b.t. de wijze waarop Zwarte Piet in kinderboeken werd vormgegeven: hij werd daar dommiger, of misschien beter: kinderlijker, naarmate hij minder expliciet als "neger" werd gepresenteerd. Die kinderlijke voorstelling van de Pietfiguur wordt wel aangegrepen om stelling "Zwarte Piet is racisme" te ondersteunen, maar volgens mij wijst ze eerder in tegenovergestelde richting.
Ik heb destijds alleen een samenvatting gelezen, maar de hele scriptie is nu hier te vinden: http://www.scribd.com/doc(...)s-Bianca-Berends-pdf
Dat jeukt niet.quote:Op zondag 24 november 2013 00:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
'Maar we willen de mensen die moeite hebben met Zwarte Piet duidelijk maken dat wij hen gehoord hebben. Het moet een feest zijn voor iedereen.'
Hebben ze toch niet goed naar de 'discussie' geluisterd. De overgrote meerderheid is tegen de inzet van gekleurde Pieten en door die toch in te voeren is het geen feest meer voor iedereen, maar is het verpest voor een grote groep.
Het feit dat hij lange tijd aan blanke kinderen als een soort bestraffende opzichter werd gepresenteerd lijkt me op het eerste gezicht ook wat lastig te verenigen met het idee dat Piet oorspronkelijk als een West-Indische slaaf werd beschouwd of anderszins als een realistische verwijzing naar koloniale verhoudingen bedoeld is.quote:Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:
[..]
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.
Het gaat niet om de feiten. Het gaat om het politiek-correcte.quote:Op zondag 24 november 2013 10:56 schreef marcodej het volgende:
[..]
Interessante studie, die alles eens netjes op een rij zet. Van wat ik tot nu toe gelezen heb is de oorsprong van Zwarte Piet zeer onduidelijk, en vind het zijn oorsprong vanuit verschillende invloeden, waarbij de koloniale invloed een vrij beperkte was. Er bestaat geen directe link met het kolonialisme en het 'Zwarte Piet was een slaaf'-argument is een hoogst wankele stelling.
Hahaahha oja, als Nederlanders op vakantie naar Spanje: gaan ze naar plekken waar Nederlanders zitten, met een snackbar en de hollandse disco.. Hahaha nederlanders en aanpassen. Laat me niet lachen.quote:Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:
[..]
Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.
Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.
Het is ook niet verplicht om aan het feest mee te doen.
Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.quote:Op maandag 18 november 2013 17:24 schreef Webschip het volgende:
[..]
Niet zo verrassend, het is toch nooit genoeg. Ze willen het feest gewoon kapot maken.
Dus geen millimeter aanpassen, zij passen zich maar aan ons aan. Moeten Nederlanders in het buitenland ook, niks meer dan normaal.
Het is ook niet verplicht om aan het feest mee te doen.
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?quote:Op zondag 24 november 2013 12:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nederlanders in het buitenland passen zich alles behalve aan. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Amerika of Zuid-Afrika: compleet in hun eigen wijk wonend en de lokale inheemse cultuur ondermijdend.
Of dacht je dat de negerslaven die naar de Cariben zijn vervoerd hun cultuur behouden hebben? Nee, de Nederlanders hebben daar christenen van gemaakt.
Wat een achterlijke vergelijking.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Oh, en je denkt serieus dat de Nederlanders daar ook staan te zeiken en te janken om de feesten van de locals in Amerika/Afrika geheel aan hun eisen aangepast te krijgen?
Of laten ze de locals gewoon hun ding doen, zoals het hoort? Ik neig neig ernaar het laatste te geloven.
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?quote:Op zondag 24 november 2013 14:00 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Wat een achterlijke vergelijking.
Een punt!?quote:Op zondag 24 november 2013 14:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die staat je niet aan omdat ik kennelijk een punt heb, bedoel je?
Als je dat al als een onvoldongen feit aanneemt heeft het natuurlijk geen enkele zin verder te lezen dan deze regel. Dat ga ik derhalve ook niet doen. Maar het hield je even van de straat, zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
[..]
Een punt!?
Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.
Waaruit bestaat die link dan volgens jou?quote:Op zondag 24 november 2013 14:45 schreef LuciferRising het volgende:
Wij vieren Sinterklaas met zwarte pieten wat duidelijk een link heeft met het slavernij verleden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |