Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Omdat JanCeesje waarschijnlijk zijn puntje wil makenquote:Waarom staat daar 'Nederlands volk is hypocriet'?
nee een boze blanke man die neger op de hak nam! vuile slavendrijver!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:35 schreef Re het volgende:
vroeger heb ik ook wel eens zwarte piet gespeeld, ben ik nu een onderdrukte neger?
Genoeg argumenten te vinden om de Zwarte Piet te behouden, dit is er in ieder geval geen. Het hele feest bestaat uit 'jokken' tegen kindertjes over wat er precies gebeurt en dan nu bij een verandering zou men er opeens niks leuks van kunnen maken?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef theguyver het volgende:
dochtertje tegen moeder: mama waar is zwarte piet?
moeder: die is er niet meer schatje we hebben nu alleen nog maar gekleurde piet
dochtertje: dat is ook gemeen tegenover de zwarte piet
dochtertje: mama waarom mocht zwarte piet niet mee ik vind het zielig voor zwarte piet en oneerlijk!
De oorsprong van zwarte piet ligt veel verder terug, Afrikanen waren nog niet eens in beeld.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat snap ik ook niet, allemaal van die politiek correcte dwangmatigen die dan gaan roepen dat het zwarte van de piet van de schoorsteen komt en dat het een oude traditie is...
En of het een oude traditie is, een traditie uit de tijd dat racisme gemeengoed was, negers een bezienswaardigheid en Hergé 'Kuifje in Afrika' schreef, en traditie uit een tijd dat kinderen nog bang gemaakt moesten worden met de roede, kidnapping naar Spanje en zwarte meneren. Het racisme is net zo goed onderdeel van de traditie als het onderdeel van onze geschiedenis is.
Ik vind het geen reden om het feest aan te passen, maar die krampachtigheid om er iets anders van te maken dan het is slaat ook helemaal nergens op.
Met zijn ravenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:37 schreef svann het volgende:
[..]
De oorsprong van zwarte piet ligt veel verder terug, Afrikanen waren nog niet eens in beeld.
Het was een heidens sjamanistisch vruchtbaarheidsfeest -daar komt die roede ook vandaan.
Later verbonden aan een Sint om het te kerstenen, zoals met meer heidense religieuze festiviteiten gebeurde om ze eronder te krijgen.
Die Sint vertoont dan weer aardig wat trekjes van Wodan, die op een wit paard door de wolken reed.
wat hij dus NIET zegtquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Erik van Muiswinkel heeft dus weer eens ouderwets gelijk: weg met die Zwarte Piet en zijn knechtschap.
En jij bent de troll-Piet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:37 schreef Friek_ het volgende:
Erik van Muiswinkel heeft dus weer eens ouderwets gelijk: weg met die Zwarte Piet en zijn knechtschap.
Dat is niet de oorsprong van de Zwarte Piet. Dat is hooguit de oorsprong van de 'metgezel' van Sinterklaas. Eentje die hij in Nederland, in ieder geval de laatste zoveel eeuwen niet had.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:37 schreef svann het volgende:
[..]
De oorsprong van zwarte piet ligt veel verder terug, Afrikanen waren nog niet eens in beeld.
Het was een heidens sjamanistisch vruchtbaarheidsfeest -daar komt die roede ook vandaan.
Later verbonden aan een Sint om het te kerstenen, zoals met meer heidense religieuze festiviteiten gebeurde om ze eronder te krijgen.
Die Sint vertoont dan weer aardig wat trekjes van Wodan, die op een wit paard door de wolken reed.
Gelukkig is een verandering uberhaupt niet eens mogelijk bij iets dat al generaties lang bestaat, godzijdank zou ik zeggen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:36 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Genoeg argumenten te vinden om de Zwarte Piet te behouden, dit is er in ieder geval geen. Het hele feest bestaat uit 'jokken' tegen kindertjes over wat er precies gebeurt en dan nu bij een verandering zou men er opeens niks leuks van kunnen maken?
En is pas 50 a 60 jaar bij intochten. En wat van Muiswinkel mooi aangaf: Op TV bestaat zwarte Piet al jaren niet meer, hij heet gewoon Piet. Het feest evolueert, en er is geen kind dat wakker zal liggen van paarse of roze pieten (behalve Putin dan).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is niet de oorsprong van de Zwarte Piet. Dat is hooguit de oorsprong van de 'metgezel' van Sinterklaas. Eentje die hij in Nederland, in ieder geval de laatste zoveel eeuwen niet had.
De huidige Zwarte Piet met het uiterlijk zoals wij die nu kennen, is wel degelijk gebaseerd op een karikatuur van de neger in knechtenpak.
Om heel eerlijk te zijn... als er iets is aan het Sinterklaasfeest dat sinds de introductie ergens rond 1850 continu aan verandering onderhevig is geweest, is het de Zwarte Piet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:40 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Gelukkig is een verandering uberhaupt niet eens mogelijk bij iets dat al generaties lang bestaat, godzijdank zou ik zeggen.
Dat hebben ze dus aangepast in 1850 omdat het toen al niet meer door de beugel kon.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is niet de oorsprong van de Zwarte Piet. Dat is hooguit de oorsprong van de 'metgezel' van Sinterklaas. Eentje die hij in Nederland, in ieder geval de laatste zoveel eeuwen niet had.
De huidige Zwarte Piet met het uiterlijk zoals wij die nu kennen, is wel degelijk gebaseerd op een karikatuur van de neger in knechtenpak.
'Generaties lang' is in dit geval pakweg 2 a 3 generaties. Het is niet dat we dit hier al zo doen sinds 1100.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:40 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Gelukkig is een verandering uberhaupt niet eens mogelijk bij iets dat al generaties lang bestaat, godzijdank zou ik zeggen.
Ik zelf vind de kleur-Pieten maar niks. Maar kinderen zullen er inderdaad niet van wakker liggen, dat als argument gebruiken is gewoon het over de ruggen van de kinderen proberen je gelijk te halen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En is pas 50 a 60 jaar bij intochten. En wat van Muiswinkel mooi aangaf: Op TV bestaat zwarte Piet al jaren niet meer, hij heet gewoon Piet. Het feest evolueert, en er is geen kind dat wakker zal liggen van paarse of roze pieten (behalve Putin dan).
Vroeger waren er gewoon witte knechten: http://www.joop.nl/kijk-n(...)e_piet_nog_spierwit/
wat maakt het uit waar het op gebaseerd is? Waar het om gaat, is dat het tegenwoordig niet meer zo wordt beleefd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee, het omgekeerde gebeurt: We zouden zwarte piet niet aan kunnen passen, want 'de kinderen'. Nou dat is dus onzin, de pieten waren ooit helemaal niet zwart, we hebben blijkbaar prima de witte assistent met een zwarte slaaf weten te vervangen, dus dat kan ook prima weer de andere kant op (of een andere kleur, als je de anonimiteit wilt bewaren, zodat de buurvrouw piet kan zijn).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zelf vind de kleur-Pieten maar niks. Maar kinderen zullen er inderdaad niet van wakker liggen, dat als argument gebruiken is gewoon het over de ruggen van de kinderen proberen je gelijk te halen.
Ja, ook nog.quote:
Van die pagina:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vroeger waren er gewoon witte knechten: http://www.joop.nl/kijk-n(...)e_piet_nog_spierwit/
Zijn ze niet in de war met Sint Piter?quote:Wie goed oplet ziet wel een Zwarte Piet voorbij komen, naast het paard van Sinterklaas. Dat kan kloppen. Want in die tijd kende het Sinterklaasverhaal maar één Zwarte Piet. Later is deze 'traditie' aangepast en nu beschikt Sinterklaas over tientallen, zo niet honderden, Zwarte Pieten.
paar variaties maar is al redelijk goed onderzocht... 3 thema's ... schoorsteen, vrijgekochte slaven, gestrafte heidense figuren/demonenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:43 schreef senesta het volgende:
Hoeveel verschillende versies over de oorsprong van Zwarte Piet hebben we inmiddels al niet gehoord afgelopen dagen
Odin op zn paard met zwarte raaf. Was te heidens, werd blanke bisschop, met traditioneel geklede hulpjes. Kreeg in 1 kinderboek in 1850 een zwarte slaaf, en vanaf ca. 1950 verscheen die zwarte slaaf in de vorm van zwarte piet. De laatste jaren wordt piet in de TV-uitzendingen enkel piet genoemd, zonder zwarte. Ik denk dat je enkel deze geschiedenis, maar dan in losse stukjes, voorbij hebt zien komen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:43 schreef senesta het volgende:
Hoeveel verschillende versies over de oorsprong van Zwarte Piet hebben we inmiddels al niet gehoord afgelopen dagen
Waarom is die niet goed wijs?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:44 schreef deedeetee het volgende:
Het boeit toch niet wat er in de 19e eeuw werd gedacht over zwarte piet ? Het gaat gewoon om het hier en nu.
Wie in zwarte piet een throwback to slavery ziet is echt niet goed wijs.
Nee, dat staat er niet...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En is pas 50 a 60 jaar bij intochten. En wat van Muiswinkel mooi aangaf: Op TV bestaat zwarte Piet al jaren niet meer, hij heet gewoon Piet. Het feest evolueert, en er is geen kind dat wakker zal liggen van paarse of roze pieten (behalve Putin dan).
en verder:quote:Op de filmbeelden wordt Sinterklaas begeleid door een heleboel agenten en mannen in traditionele kledij die doet denken aan de uitdossing van Zwarte Piet. Of het zijn assistenten zijn is onduidelijk, ook of ze helpen bij de pakjesverdeling.
Dus in 1935 was ZP ook aanwezig al was het er maar 1.quote:Wie goed oplet ziet wel een Zwarte Piet voorbij komen, naast het paard van Sinterklaas. Dat kan kloppen. Want in die tijd kende het Sinterklaasverhaal maar één Zwarte Piet
Dat wel, de Sint is weer razend populair.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Feestje blijft gewoon bestaan hoor. Ergens maar goed ook. Positief of Negatief... Sinterklaas is nu uber-populair. En dat zie ik als een goede ontwikkeling om de kerstman buiten de deur te houden.
Omdat die link tegenwoordig niet meer gelegd wordt, behalve door zwarte mensen die een nieuwe manier zoeken om door te blijven janken over hun slavernijverleden.quote:
Ja dat bedoel ik ook, daarom kun je gelukkig niet per direct iets veranderen aan het sinterklaas feest. Daar gaan tientallen jaren over heen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn... als er iets is aan het Sinterklaasfeest dat sinds de introductie ergens rond 1850 continu aan verandering onderhevig is geweest, is het de Zwarte Piet.
Het bovenste stuk sloeg niet zozeer op de link eronder: www.nrc.nl/nieuws/2013/10(...)rt-en-minder-knecht/quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:47 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Nee, dat staat er niet...
[..]
en verder:
[..]
Dus in 1935 was ZP ook aanwezig al was het er maar 1.
Door jóu wordt die link niet meer gelegd, maar die link is er nog steeds wel degelijk. En het is geen gejank.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:47 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Omdat die link tegenwoordig niet meer gelegd wordt, behalve door zwarte mensen die een nieuwe manier zoeken om door te blijven janken over hun slavernijverleden.
Dat is jouw mening, dat mag. Weer andere mensen kunnen daar anders over denken. Wat ik net in een ander topic ook al aangaf:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:44 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
wat maakt het uit waar het op gebaseerd is? Waar het om gaat, is dat het tegenwoordig niet meer zo wordt beleefd.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Geen idee. Naar mijn idee is de Zwarte Piet ook geen racisme. Je kunt hooguit stellen dat het uiterlijk v/d Zwarte Piet is gebaseerd op een karikatuur van de neger in knechtenpak.
Dat men de karikatuur van de neger gebruikte is hoogstwaarschijnlijk wel te wijten aan het beeld dat men toentertijd van de neger had. En dat beeld dat men toen had, kwam natuurlijk voort uit de tijdsgeest van toen, waarin racisme (in de zin van minachting jegens het andere ras) juist de normale manier van denken was.
De racistische gedachte erachter is nu over het algemeen verdwenen. Voor sommigen een reden om te zeggen "het gaat toch om de huidige gedachte". Anderen zullen zeggen: "het gaat niet alleen om de huidige gedachte, door de karikatuur te blijven gebruiken, neem je niet expliciet afstand van het gedachtegoed van toen". Ik kan beide argumenten begrijpen. Naast deze in mijn ogen valide argumenten zijn er echter ook een hoop onzin argumenten die feitelijk onjuist zijn.
Er is helemaal geen link meer, een zwarte man heeft niets meer te maken met slavernij, totale onzin.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:49 schreef Heufd het volgende:
[..]
Door jóu wordt die link niet meer gelegd, maar die link is er nog steeds wel degelijk. En het is geen gejank.
die link was er, en is er idd nu weer omdat men eist dat die link er nu isquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:49 schreef Heufd het volgende:
[..]
Door jóu wordt die link niet meer gelegd, maar die link is er nog steeds wel degelijk. En het is geen gejank.
Ja, en als we nog verder teruggaan komt Sinterklaas in het vervolg op een achtbenige schimmel aanzetten en krijgen kinderen slaag met een ygdrassiltak. Ik heb die onzin ook gelezen en dat is dus precies de krampachtig politiek correcte onzin die ik bedoel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:37 schreef svann het volgende:
[..]
Sinterklaas wie kent hem niet. Zou me niet verbazen dat het goede doel weer hoge ogen gaat gooien met dit nummer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:47 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat wel, de Sint is weer razend populair.
De link is juist naar voren gehaald door een aantal mensen,quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:49 schreef Heufd het volgende:
[..]
..en natuurlijk Zwarte Pietquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Sinterklaas wie kent hem niet. Zou me niet verbazen dat het goede doel weer hoge ogen gaat gooien met dit nummer.
Die in zijn vrije tijd opvallend bleekjes ziet.quote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Sinterklaas wie kent hem niet. Zou me niet verbazen dat het goede doel weer hoge ogen gaat gooien met dit nummer.
Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige andersgekleurde compagnon.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:59 schreef theguyver het volgende:
Dus moeten we nu ook alle liedjes etc maar gaan aanpassen?
Dat bedoel ik... nou alle liedjes dan maar goed aanpassen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:00 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige andersgekleurde compagnon.
Maar dat rijmt niet op recht.
Dat beweer ik niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:25 schreef Heufd het volgende:
[..]
Dat ze overduidelijk in de minderheid zijn betekent niet dat ze een punt hebben en betekent ook niet dat we ze maar moeten negeren.
Loe de Jong dient een uitgebreid onderzoek te doen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:43 schreef senesta het volgende:
Er gaan al stemmen op om haar te vervangen: http://www.elsevier.nl/Ne(...)warte-Piet-1394947W/quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:06 schreef richolio het volgende:
Die Shepard zegt: "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien.". Dat is helemaal niet wat we doen![]()
Laten we serieus háár onderzoek doen?
Integratie is je volledig aanpassen aan de wensen en grillen van je gasten en je eigen identiteit ondergeschikt stellen aan alles en iedereen? Weer wat geleerd, dank je wel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Friek_ het volgende:
Dat noemen we met een moeilijk woord 'integratie', Danny.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:07 schreef Danny het volgende:
[..]
Integratie is je volledig aanpassen aan de wensen en grillen van je gasten en je eigen identiteit ondergeschikt stellen aan alles en iedereen? Weer wat geleerd, dank je wel.
Wanneer is een persoon geen gast meer voor jouquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:07 schreef Danny het volgende:
[..]
Integratie is je volledig aanpassen aan de wensen en grillen van je gasten en je eigen identiteit ondergeschikt stellen aan alles en iedereen? Weer wat geleerd, dank je wel.
Dat zegt hij volgens mij niet. Wederom val je in de valkuil van 'argumenten' en 'redenaties' gebruiken die niks met de zaak te maken hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:07 schreef Danny het volgende:
[..]
Zodra deze zich niet laat voorstaan op zijn minderheidslidmaatschap en afzetten tegen de Nederlandse volkscultuur. Zolang dat nog wel het geval, is het een gast in een hem vreemd en niet eigen, niet dierbaar land.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:09 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Wanneer is een persoon geen gast meer voor jou
okquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zegt hij volgens mij niet. Wederom val je in de valkuil van 'argumenten' en 'redenaties' gebruiken die niks met de zaak te maken hebben.
Dat is inderdaad het belangrijkste, het voortbestaan van Sinterklaasquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Feestje blijft gewoon bestaan hoor. Ergens maar goed ook. Positief of Negatief... Sinterklaas is nu uber-populair. En dat zie ik als een goede ontwikkeling om de kerstman buiten de deur te houden.
zolang hij kritiek heeft blijft hij slechts een gast dusquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:10 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Zodra deze zich niet laat voorstaan op zijn minderheidslidmaatschap en afzetten tegen de Nederlandse volkscultuur. Zolang dat nog wel het geval, is het een gast in een hem vreemd en niet eigen, niet dierbaar land.
Nou nog even wachten tot facebook de site blokkeert wegens racismequote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:10 schreef Danny het volgende:
over een paar minuten streeft https://www.facebook.com/pietitie deze voorbij: https://www.facebook.com/afcajax
Vandaag de 1 miljoen halen gaat ze gewoon lukken. Duidelijk statement van de Nederlandse bevolking. Top.
Inderdaad, een prachtig gebaar, een prachtig initiatief.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:10 schreef Danny het volgende:
over een paar minuten streeft https://www.facebook.com/pietitie deze voorbij: https://www.facebook.com/afcajax
Vandaag de 1 miljoen halen gaat ze gewoon lukken. Duidelijk statement van de Nederlandse bevolking. Top.
Walgelijk wereldvreemd wijf waaruit wrede wartaal waait. Zoveel is duidelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:12 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Hij is al eens geplaats maar dit is wel een goede column van Femke Halsema over het bekritiseren van een cultuur:
https://decorrespondent.nl/184/niet-betreden/16034128-2ddbdaf4
waarom "zelfhaat", je kunt je niet voorstellen dat het gewoon een oprechte mening is van Plasterk? misschien is het voor hem juist wel een vorm van "zelfhaat" als hij zegt dat zwarte piet koste wat kost moet blijven, omdat hij daar niet helemaal achter staat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:13 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Inderdaad, een prachtig gebaar, een prachtig initiatief.
Ik heb me vreselijk geërgerd aan het gekonkel en linkse politiek-correcte gepolder van Ronald Plasterk gisteren bij P&W.
Miljoenen telefoontaps: "Geen probleem, het zijn onze Amerikaanse vrienden." Maar als de VN een oer-Nederlands feest van Sint Nicolaas en de Zwarte Pieten kapot wil maken: "Misschien moeten we toch maar ingrijpen en er gekleurde pieten van maken...." De ruggegraat van een regenworm. En enorme zelfhaat vooral....
Dat is de dodelijke toekomst voor ons Nederland. Zelfhaat en kleine lobbygroeperingen die de Nederlandse volkscultuur nog sneller willen afschaffen en gelijkschakelen.
Er is al zoveel verloren gegaan. En nu moet het Sinterklaasfeest er ook nog aan geloven?![]()
![]()
jij kan snel lezenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:14 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Walgelijk wereldvreemd wijf waaruit wrede wartaal waait. Zoveel is duidelijk.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Oke manquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:14 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nederland =/= grachtengordel!
quote:Ik ben een raciaal scepticus. Dat wil zeggen dat ik, net als een hele waslijst aan moderne denkers, het concept ‘ras’ beschouw als een culturele misvatting, die is ontstaan in een tijd dat men nog niet zoveel wist over de biologie van de menselijke soort. Of simpeler gezegd: ik geloof niet dat het woord ‘ras’ verwijst naar iets dat werkelijk bestaat.
Het begrip ‘ras’ is gebaseerd op het idee dat een soort (in dit geval: de menselijke soort) onder te verdelen is in groepen die te onderscheiden zijn door specifieke en essentiële genetische kenmerken die alleen de leden van die groep met elkaar delen. Een idee waarvan gemakkelijk te verklaren is hoe deze is ontstaan: mensen hebben talloze verschillende uiterlijke kenmerken - huidskleur, haartype, vorm van de ogen - die ze met de ‘leden’ van hun groep delen en met exemplaren buiten die groep niet. Op grond hiervan vatte de gedachte post dat er ‘rassen’ zijn: groepen die zich door essentiële (dat wil zeggen: alleen binnen die groep voorkomende) genetische kenmerken onderscheiden van groepen die deze kenmerken niet hebben.
Inmiddels is door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht deze categorisering al lang en breed ontkracht: mensen verschillen genetisch gradueel van elkaar, maar geen enkele ‘sub-soort‘ heeft genetische kenmerken die alleen voor die groep opgaan. Even heel simpel gezegd: er zijn geen ‘blanken' en ‘zwarten’, er zijn alleen tinten. Vandaar ook dat de raciaal scepticus het concept ‘ras’ typeert als een ‘culturele misvatting’: we zijn gewend geraakt verschillen in (uiterlijke) kenmerken die een genetische oorsprong hebben te verwarren met genetische essenties, die we vervolgens toeschrijven aan 'groepen'.
Het grote probleem van deze culturele misvatting is natuurlijk dat sommige mensen op grond van deze niet werkelijk bestaande onderverdeling in ‘soorten‘ een al even ongefundeerde morele hirarchie zijn gaan toepassen, beter bekend als racisme: de ene groep zou inferieur zijn aan de andere groep. Voor de raciaal scepticus is dit een dubbele zonde: niet alleen verdeel je mensen onder in categorieën die niet bestaan, je zet die categorieën ook nog eens in een volgorde die niet bestaat.
Ik begin hierover omdat hierin precies het probleem schuilt met de discussie over Zwarte Piet. Een probleem dat niet in de laatste plaats is veroorzaakt door Quinsy Gario, de man die deze discussie dit jaar heeft aangezwengeld. Gario maakt bezwaar tegen de morele hiërarchie die de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet volgens hem uitstraalt (iets waar ik een heel eind in mee kan gaan), maar beroept zich daarbij tegelijkertijd op precies dat essentialistische denken in categorieën die aan deze hirarchie ten grondslag ligt: hij vindt Zwarte Piet een belediging van ‘zwarten' - een groep die hij ook nog eens aanduidt als ‘wij’. Voor een raciaal scepticus verraadt dit een vervelend soort hypocrisie: van het rassendenken afwillen en je er vervolgens op beroepen.
Nog problematischer wordt het door de slogan die hij heeft gekozen voor deze aanklacht: ‘Zwarte Piet is racisme‘. Die ‘is’ is voor mij het probleem: ‘ras’ is een misvatting in de sfeer van de perceptie, niet in de sfeer van het zijn. Racisten zien groepen die er niet werkelijk zijn en trekken daar moreel verwerpelijke conclusies uit. Maar wie net als ik een raciaal scepticus is (en dat is, durf ik te beweren, een substantieel deel van de Nederlanders), is het nogal een aantijging om te stellen dat Zwarte Piet racisme is: je wrijft velen daarmee aan iets niet te zien waar we - na een eeuwenlang proces van Verlichting - juist bewust blind voor zijn (en blind voor willen zijn).
Begrijp me niet verkeerd: ik kan me goed voorstellen dat Gario gelijk heeft als hij zegt dat Zwarte Piet kan leiden tot racistisch gedrag jegens donkere mensen. En dat er ook nog genoeg zijn die dat gedrag etaleren. Dat hij zich daar tegen keert, juich ik van harte toe: dat zou de kop in moeten worden gedrukt. Maar dat is iets fundamenteel anders dan beweren dat Zwarte Piet 'racisme is'. Zijn streven is nobel, maar zijn beklag precies verkeerd: we moeten blind zijn voor rassen, om ons er vervolgens van te beschuldigen dat ‘wij’ niet zien dat Zwarte Piet een symptoom van is dat denken, omdat het beledigend zou zijn voor ‘zwarte mensen’. Dat noem ik - oh ironie - de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Dat Gario pleit voor meer empathie voor mensen die moeite hebben met Zwarte Piet als fenomeen, vind ik alleszins sympathiek. Jammer alleen dat hij die empathie andersom niet lijkt te kunnen opbrengen: mensen van het ‘andere soort’, uit naam van ‘jouw soort’ racisme aanwrijven die ze op geen enkele manier etaleren, enkel omdat ze een traditie vieren, is evengoed belachelijk. Vind je het gek dat zoveel mensen dan als door een bij gestoken reageren? En ‘moe’ van 'die discussie' worden? Dat VN-onderzoeker Verene Shepherd 'niet kan begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat het Sinterklaasfeest een terugkeer naar de slavernij is en dat dit feest in de eenentwintigste eeuw moet stoppen,' is om dezelfde reden al even bizar. Ze zou er juist verguld mee moeten zijn: dat wij dat niet zien.
Zodra je de naam Halsema ziet weet je al dat het gaat over hoe zielig iedereen behalve wijzelf zijn. We zijn slecht. In en in-slecht. We moeten ons vooral aanpassen en ons schamen voor wie we zelf zijn. Ik lees dan ook gewoonweg geen woord meer van haar en ik ben blij dat haar politieke clubje inmiddels ook geen drol meer voor stelt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:14 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nederland =/= grachtengordel!
Mwah, dat valt allemaal wel mee.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:12 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Hij is al eens geplaats maar dit is wel een goede column van Femke Halsema over het bekritiseren van een cultuur:
https://decorrespondent.nl/184/niet-betreden/16034128-2ddbdaf4
Het houdt niet op, niet vanzelf...quote:
Haha.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:09 schreef Veldkamp het volgende:
De Zeurpieten bij de VN, PvdA Noord en gemeenteraad Amsterdam moeten vooral eens humor leren:
Belachelijke redenering. "Ik ben geen racist. Ik zie geen ras. Net als heel veel mensen. Dus: zwarte piet is geen racisme."quote:
Deze gastquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:13 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Inderdaad, een prachtig gebaar, een prachtig initiatief.
Ik heb me vreselijk geërgerd aan het gekonkel en linkse politiek-correcte gepolder van Ronald Plasterk gisteren bij P&W.
Miljoenen telefoontaps: "Geen probleem, het zijn onze Amerikaanse vrienden." Maar als de VN een oer-Nederlands feest van Sint Nicolaas en de Zwarte Pieten kapot wil maken: "Misschien moeten we toch maar ingrijpen en er gekleurde pieten van maken...." De ruggegraat van een regenworm. En enorme zelfhaat vooral....
Dat is de dodelijke toekomst voor ons Nederland. Zelfhaat en kleine lobbygroeperingen die de Nederlandse volkscultuur nog sneller willen afschaffen en gelijkschakelen.
Er is al zoveel verloren gegaan. En nu moet het Sinterklaasfeest er ook nog aan geloven?![]()
![]()
Racisme is niet aangeboren. Racisme onstaat pas door diverse denkpatronen. Deze denkpatronen zijn gelukkig nog niet bij het Sinterklaas feest naar voren getreden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:20 schreef Heufd het volgende:
[..]
Belachelijke redenering. "Ik ben geen racist. Ik zie geen ras. Net als heel veel mensen. Dus: zwarte piet is geen racisme."
WEG MET ONSSSS!!!!!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:17 schreef Danny het volgende:
[..]
Zodra je de naam Halsema ziet weet je al dat het gaat over hoe zielig iedereen behalve wijzelf zijn. We zijn slecht. In en in-slecht. We moeten ons vooral aanpassen en ons schamen voor wie we zelf zijn. Ik lees dan ook gewoonweg geen woord meer van haar en ik ben blij dat haar politieke clubje inmiddels ook geen drol meer voor stelt.
ja. want hoe harder je racisme kunt roepen hoe meer je voor elkaar krijgt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Racisme is niet aangeboren. Racisme onstaat pas door diverse denkpatronen. Deze denkpatronen zijn gelukkig nog niet bij het Sinterklaas feest naar voren getreden.
Maar door een onschuldig Sinterklaas feest opeens een 'wij vs zij' discussie op basis van ras te maken (wij zwarten worden gediscrimineerd door jullie blanken) wordt er weldegelijk een racistisch gebeuren van gemaakt. En dat is toch wel triest.
Of zoals Morgan Freeman het zei: Racisme roei je uit door het er nooit meer over te hebben.
Hier gebeur dus exact het tegenovergestelde gedaan en wordt racisme juist aangewakkerd. Is dat de bedoeling van de tegenstanders?
hoe harder je "oprotten!" kunt roepen en er flink bij kunt schelden hoe meer je voor elkaar krijgtquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:27 schreef Danny het volgende:
[..]
ja. want hoe harder je racisme kunt roepen hoe meer je voor elkaar krijgt.
Dit is al tientallen jaren de houding van linksig Nederland: zelfhaat en zelfverloochening.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:14 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
waarom "zelfhaat", je kunt je niet voorstellen dat het gewoon een oprechte mening is van Plasterk?
ja anders knip je het hele punt van mn post er af inderdaadquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:28 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Dit is al tientallen jaren de houding van linksig Nederland: zelfhaat en zelfverloochening.
Niet bijzonders dus vanuit PvdA/ Plasterk hoek.
Mooi. We moeten sowieso geen buitenstaander hier laten komen om onderzoek te doen. Daarbij zijn de enige conclusies die ze heeft getrokken dat het racisme zou zijn enzo. Nee, gelukkig hebben we dat nog niet gehoord.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:07 schreef Tweek het volgende:
[..]
Er gaan al stemmen op om haar te vervangen: http://www.elsevier.nl/Ne(...)warte-Piet-1394947W/
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:28 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
hoe harder je "racisme!" kunt roepen hoe meer je voor elkaar krijgt
En alles wat daartegen ageert wordt gewoon weggezet als racist of xenofoob. Wel zo makkelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:28 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Dit is al tientallen jaren de houding van linksig Nederland: zelfhaat en zelfverloochening.
Niet bijzonders dus vanuit PvdA/ Plasterk hoek.
Dat is een pavlovreactie inderdaad. Werkt altijd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:30 schreef Danny het volgende:
[..]
En alles wat daartegen ageert wordt gewoon weggezet als racist of xenofoob. Wel zo makkelijk.
Rob Wijnberg zegt dat er in zijn wereldbeeld geen rassen en daarom geen racisme bestaat en dat deze discussie onzinnig. Hij maakt zich er hier erg makkelijk vanaf. Want dat rassen in zijn ogen niet bestaat wil niet zeggen dat die constructie racisme niet bestaat en dat er mensen zich gediscrimineerd voelen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Racisme is niet aangeboren. Racisme onstaat pas door diverse denkpatronen. Deze denkpatronen zijn gelukkig nog niet bij het Sinterklaas feest naar voren getreden.
Maar door een onschuldig Sinterklaas feest opeens een 'wij vs zij' discussie op basis van ras te maken (wij zwarten worden gediscrimineerd door jullie blanken) wordt er weldegelijk een racistisch gebeuren van gemaakt. En dat is toch wel triest.
Of zoals Morgan Freeman het zei: Racisme roei je uit door het er nooit meer over te hebben.
Hier gebeur dus exact het tegenovergestelde gedaan en wordt racisme juist aangewakkerd. Is dat de bedoeling van de tegenstanders?
jup. en als je daar vervolgens wat kwaad om wordt dan is dat meteen reden om te roepen 'zie je wel...' Valt totaal niet mee te praten, zulke mensen. Die hebben zo'n compleet debiel beeld van de wereld en geloven daar heilig in. Bijna vergelijkbaar met een sekte of religie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is een pavlovreactie inderdaad. Werkt altijd.
Jup.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is een pavlovreactie inderdaad. Werkt altijd.
Ze hebben het voor mij helemaal niet vies gemaakt. Ze maken wel dat bepaalde bevolkingsgroepen op minder begrip kunnen rekenen van mijn kant en ik durf te beweren dat ik daarin beslist niet de enige ben. Het enige dat hiermee bereikt wordt is dat er weer haat gaat groeien. En dat allemaal omdat je een kinderfeest probeert te verzieken om je eigen ego een boost te geven. Slimme zetquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:33 schreef richolio het volgende:
Het ironische is dat ik er nog nooit op die manier over heb nagedacht, tot die oproerlaaiers kwamen. En ik denk dat ik voor vele spreek als ik dat zeg. Hoe is het mogelijk dat ze het gewoon vies hebben gemaakt. Bah, optieven.
Inderdaad, hoe had bv MLK kunnen strijden tegen racisme zonder dat hij het over het concept ras heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:33 schreef Heufd het volgende:
[..]
Rob Wijnberg zegt dat er in zijn wereldbeeld geen rassen en daarom geen racisme bestaat en dat deze discussie onzinnig. Hij maakt zich er hier erg makkelijk vanaf. Want dat rassen in zijn ogen niet bestaat wil niet zeggen dat die constructie racisme niet bestaat en dat er mensen zich gediscrimineerd voelen.
Dus zij zijn verantwoordelijk voor de haat die bij jou gaat groeien?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:36 schreef Danny het volgende:
[..]
Ze hebben het voor mij helemaal niet vies gemaakt. Ze maken wel dat bepaalde bevolkingsgroepen op minder begrip kunnen rekenen van mijn kant en ik durf te beweren dat ik daarin beslist niet de enige ben. Het enige dat hiermee bereikt wordt is dat er weer haat gaat groeien. En dat allemaal omdat je een kinderfeest probeert te verzieken om je eigen ego een boost te geven. Slimme zet
Als figuren roepen dat die 'apen maar moeten op moeten kankeren naar hun eigen land', dan mag je best spreken van een beetje racisme, niet? En ja, dergelijke reacties zijn de afgelopen dagen veel voorbij gekomen. Hier niet overigens.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:30 schreef Danny het volgende:
[..]
En alles wat daartegen ageert wordt gewoon weggezet als racist of xenofoob. Wel zo makkelijk.
Vergelijk je Quinsy nou met MLKquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:36 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe had bv MLK kunnen strijden tegen racisme zonder dat hij het over het concept ras heeft.
hihiquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:38 schreef Walder_Frey het volgende:
[..]
Vergelijk je Quinsy nou met MLK
Ja daar zijn zij verantwoordelijk voor, ze kweken nu veel meer haat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dus zij zijn verantwoordelijk voor de haat die bij jou gaat groeien?
Nee, dat wordt meestal gedaan op je argumenten en manier van discussiëren, want ondanks dat ik het wel met je eens ben dat dit fenomeen niet zomaar moet worden verandert omdat dit wordt geforceerd door een heel klein groepje relschoppers, moet ik zeggen dat je het vooral heel erg op een onderbuik huilmanier uit waardoor je jezelf inderdaad neerzet als een xenofoob: "Alle mensen die cultureel anders zijn moeten het land uit" getuigd ook niet van inlevingsvermogen of enig respect.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:30 schreef Danny het volgende:
[..]
QFTquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:39 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, dat wordt meestal gedaan op je argumenten en manier van discussiëren, want ondanks dat ik het wel met je eens ben dat dit fenomeen niet zomaar moet worden verandert omdat dit wordt geforceerd door een heel klein groepje relschoppers, moet ik zeggen dat je het vooral heel erg op een onderbuik huilmanier uit waardoor je jezelf inderdaad neerzet als een xenofoob: "Alle mensen die cultureel anders zijn moeten het land uit" getuigd ook niet van inlevingsvermogen of enig respect.
Martin Luther King probeerde de denkbeelden die toen golden (zwart is inferieur aan wit) juist tegen te gaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:36 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe had bv MLK kunnen strijden tegen racisme zonder dat hij het over het concept ras heeft.
Je moet nu niet gaan doen alsof degenen die deze discussie hebben aangewakkerd niets te verwijten valt. Ze roepen inderdaad weerstand op door op een hele negatieve manier een fenomeen zwart te maken dat door een meerderheid geliefd en als positief wordt ervaren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dus zij zijn verantwoordelijk voor de haat die bij jou gaat groeien?
Eens, maar laat ik erbij opmerken dat die "bepaalde bevolkingsgroepen" niks met huidskleur te maken hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:36 schreef Danny het volgende:
[..]
Ze hebben het voor mij helemaal niet vies gemaakt. Ze maken wel dat bepaalde bevolkingsgroepen op minder begrip kunnen rekenen van mijn kant en ik durf te beweren dat ik daarin beslist niet de enige ben. Het enige dat hiermee bereikt wordt is dat er weer haat gaat groeien. En dat allemaal omdat je een kinderfeest probeert te verzieken om je eigen ego een boost te geven. Slimme zet
Uit je reactie blijkt in ieder geval dat je nogal wat moeite hebt met daadwerkelijk lezen wat ik typ. Je vervangt steekwoorden willekeurig in verzonnen alternatieven zodat je een punt lijkt te hebben. Misschien zou je moeten lezen wat ik typ in plaats van wat je DENKT te lezen dat ik typ.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:39 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, dat wordt meestal gedaan op je argumenten en manier van discussiëren, want ondanks dat ik het wel met je eens ben dat dit fenomeen niet zomaar moet worden verandert omdat dit wordt geforceerd door een heel klein groepje relschoppers, moet ik zeggen dat je het vooral heel erg op een onderbuik huilmanier uit waardoor je jezelf inderdaad neerzet als een xenofoob: "Alle mensen die cultureel anders zijn moeten het land uit" getuigd ook niet van inlevingsvermogen of enig respect.
Goed, ze hebben het dan niet vies gemaakt, maar zoals je zegt zijn ze het aan het proberen. Dit jaar zijn ze dan ook verder gekomen dan ooit. Verder klopt het ook helemaal wat je zegt. En niet alleen bevolkingsgroepen, maar ook buitenlanders. Hoe kunnen zij een oordeel vellen over een traditie waar ze zelf niet in zitten en niks van af weten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:36 schreef Danny het volgende:
[..]
Vertel eens Danny, welke steekwoorden heb ik vervangen om een heel ander verhaal van jouw mening te maken?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:42 schreef Danny het volgende:
[..]
Uit je reactie blijkt in ieder geval dat je nogal wat moeite hebt met daadwerkelijk lezen wat ik typ. Je vervangt steekwoorden willekeurig in verzonnen alternatieven zodat je een punt lijkt te hebben. Misschien zou je moeten lezen wat ik typ in plaats van wat je DENKT te lezen dat ik typ.
ja, maar het is natuurlijk niet zo dat als er straks een baksteen door die Gario z'n ruit vliegt (of erger), dat het dan z'n eigen schuld isquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Je moet nu niet gaan doen alsof degenen die deze discussie hebben aangewakkerd niets te verwijten valt. Ze roepen inderdaad weerstand op door op een hele negatieve manier een fenomeen zwart te maken dat door een meerderheid geliefd en als positief wordt ervaren.
Waarom meld je het dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als figuren roepen dat die 'apen maar moeten op moeten kankeren naar hun eigen land', dan mag je best spreken van een beetje racisme, niet? En ja, dergelijke reacties zijn de afgelopen dagen veel voorbij gekomen. Hier niet overigens.
Triest inderdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:30 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van eigen schuld, maar aan minder geliefde meningen uiten zit altijd een risico. De vraag is of het in sommige gevallen waard is om een bepaald risico te nemen. Nu zou het natuurlijk in en in triest zijn als iemand Gario iets zou aan doen vanwege dit debacle. In dat geval is hetgeen wat Gario heeft veroorzaakt alleen een aanleiding van een daadwerkelijke racist om zijn gevoelens te uiten en niet de oorzaak.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:46 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
ja, maar het is natuurlijk niet zo dat als er straks een baksteen door die Gario z'n ruit vliegt (of erger), dat het dan z'n eigen schuld is
Ik ben er dus nog steeds niet uit of je nu aan het trollen bent of net zo'n plaat voor je kop hebt als degene die gechargeerde uitspraken doen over het behoud van zwarte piet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:49 schreef Friek_ het volgende:
Het valt mij juist op in de discussie hoezeer Nederlanders maar een weinig zelfkritisch volkje zijn.
Noem 1 volk dat wel zelf kritisch is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:49 schreef Friek_ het volgende:
Het valt mij juist op in de discussie hoezeer Nederlanders maar een weinig zelfkritisch volkje zijn.
Qua slavernij heb je niet zoveel aan de VOC dan moet je bij de WIC zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:52 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Noem 1 volk dat wel zelf kritisch is.
Ik denk dat je dat een maatschappij niet kwalijk kan nemen.
Daarnaast gaat het nog altijd om Zwarte Piet. Iedereen die over suikerfeest of VOC begint negeer ik standaard.
Daarnaast hebben zulke uitspraken een nogal hoog 'kijk mij ik ben slimmer als de gemiddelde Nederland ik durf kritisch naar onze geschiedenis te kijken' gehalte. Walgelijk.
Omdat het debat niet alleen op FOK! wordt gevoerd.quote:
Er wordt ook om het aftreden van die vrouw gevraagtquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:59 schreef Heufd het volgende:
Die Pietitie trouwensHelemaal níemand, behalve Verene Shepherd, vindt dat het Sinterklaasfeest afgeschaft moet worden. Pathetische oproep. Enige wat de tegenstanders willen is Zwarte Piet aanpassen.
waar heb jij kritiek op jezelf? ik zie vooral kritiek op anderen, zolang ze niet tot een minderheid behoren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:49 schreef Friek_ het volgende:
Ik weet niet of het aan je computervaardigheden of leeskunst ligt, maar voor de duidelijkheid hier nog maar eens de inhoud van de 'Pietitie':quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:59 schreef Heufd het volgende:
Die Pietitie trouwensHelemaal níemand, behalve Verene Shepherd, vindt dat het Sinterklaasfeest afgeschaft moet worden. Pathetische oproep. Enige wat de tegenstanders willen is Zwarte Piet aanpassen.
De oproep van Verene Shepherd is natuurlijk wel extra koren op de molen.quote:PETITIE
Wij
Alle Nederlanders voor de traditie van Sinterklaas zijn (dus ook Zwarte Piet)
constateren
Het is een traditie die al jaren lang in Nederland is. Zwarte Piet wordt in deze tijd nooit meer vergeleken met de slavernij. En heeft niks met discriminatie te maken!
en verzoeken
Zwarte Piet moet zwart/bruin blijven!
Wat voor zin heeft het de racisme troefkaart te blijven verdedigen om een handjevol idioten?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat het debat niet alleen op FOK! wordt gevoerd.
Altijd weer die verrekte minderheden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:02 schreef Danny het volgende:
[..]
waar heb jij kritiek op jezelf? ik zie vooral kritiek op anderen, zolang ze niet tot een minderheid behoren.
Dit lees ik op de Facebookquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet niet of het aan je computervaardigheden of leeskunst ligt, maar voor de duidelijkheid hier nog maar eens de inhoud van de 'Pietitie':
[..]
De oproep van Verene Shepherd is natuurlijk wel extra koren op de molen.
quote:Uiteraard is pietitie.nl ook tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest. Middels een hele simpele manier willen wij van pietitie.nl zoveel mogelijk 'likes' verzamelen voor we te laat zijn.
ja, ik wil best tolerant zijn, maar ze moeten gvd wel gewoon normaal doen en het eens zijn met mij, ze zijn hier te gastquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Altijd weer die verrekte minderheden.
Oke man.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:04 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat voor zin heeft het de racisme troefkaart te blijven verdedigen om een handjevol idioten?
Zo kun je je eigen achterban ook van tafel vegen omdat daar ook extreme uitwassen tussen zitten. Doe je ook niet.
Dus wat betreft pavlov-reactie voldoe je met die houding er perfect eraan.
de minderheden zijn het probleem niet. De mensen die ervoor proberen te zorgen dat de minderheid het hier voor het zeggen heeft zijn het probleem.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Altijd weer die verrekte minderheden.
ze zijn 'ook' tegen de afschaffing van het sinterklaasfeest, als in 'ook' naast al die andere mensen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik zou zeggen: Zoek het woord "ook" eens op in het woordenboek.
minderheden moeten gvd hun bek dicht houden, het zijn halve mensenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:06 schreef Danny het volgende:
[..]
de minderheden zijn het probleem niet. De mensen die ervoor proberen te zorgen dat de minderheid het hier voor het zeggen heeft zijn het probleem.
maar dat is ook een minderheidquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:06 schreef Danny het volgende:
[..]
de minderheden zijn het probleem niet. De mensen die ervoor proberen te zorgen dat de minderheid het hier voor het zeggen heeft zijn het probleem.
Behalve Verene Shepherd is er niemand vóór de afschaffing van het Sinterklaasfeest.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik zou zeggen: Zoek het woord "ook" eens op in het woordenboek.
Hihi.quote:
Ik neem een bakje chipsquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:07 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
ze zijn 'ook' tegen de afschaffing van het sinterklaasfeest, als in 'ook' naast al die andere mensen.
'ik neem een cola'
'lekker ik neem ook een cola'
Nee maar zo iemand leid dus het onderzoekquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Heufd het volgende:
[..]
Behalve Verene Shepherd is er niemand vóór de afschaffing van het Sinterklaasfeest.
Dat weet je helemaal niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Heufd het volgende:
[..]
Behalve Verene Shepherd is er niemand vóór de afschaffing van het Sinterklaasfeest.
Maar ze hebben samen wel de racisme/xenofobie/discriminatie troefkaart. En daar kom je een heel eind mee.quote:
Zo zie je maar wat een impact de woorden van één persoon kunnen maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Heufd het volgende:
[..]
Nee hoor heeft steeds minder kracht omdat bij alles die kaart getrokken wordtquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Danny het volgende:
[..]
Maar ze hebben samen wel de racisme/xenofobie/discriminatie troefkaart. En daar kom je een heel eind mee.
Het is al afgeschaft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Heufd het volgende:
[..]
Focus je dan maar niet op de woorden van die persoon, maar op de beweging die voor de verandering van zwarte piet is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo zie je maar wat een impact de woorden van één persoon kunnen maken.
armoedzaaierquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:10 schreef svann het volgende:
En dan duurt het nog drie hele weken voor hij weer in 't land is.
Beetje lang voorseizoen zo.
* kruidnootjes gaat knagen
Dat ook tegen "de afschaffing van Sinterklaas" slaat inderdaad op de mening van Verene Shepherd. Je was er bijna. Goed hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:08 schreef Heufd het volgende:
[..]
dat inderdaad. dat is ook een van de redenen dat veel mensen kwaad zijn. Omdat een - toch eigenlijk maar handjevol - mensen zich weer eens onnodig beledigd voelt en een andere groep meent altijd direct met zulke mensen te moeten sympathiseren, staat het nieuws er vol van. Vorig jaar was al een dieptepunt van die ene knakker die met een zwarte piet is racisme shirt bij de intocht het feest voor honderdduizenden kinderen om zeep probeerde te helpen, maar nu gaat dat nog een stapje harder. Zulke mensen, die over de rug van kinderen hun 'gelijk' proberen te halen, zijn wat mij betreft het doodschoppen niet waard. Wat een misselijk figuur moet je zijn om kinderen hun feest af te pakken?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is al afgeschaft.
Denk je dat deze enorme discussie nog vruchtbaar is voor de kids die ermee geconfronteerd worden? Er is al meer kapot gemaakt dan men denkt.
'Onnodig beledigd' Hoe kun jij nou bepalen voor iemand anders dat hij of zij zich maar niet beledigd moet voelen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:15 schreef Danny het volgende:
[..]
dat inderdaad. dat is ook een van de redenen dat veel mensen kwaad zijn. Omdat een - toch eigenlijk maar handjevol - mensen zich weer eens onnodig beledigd voelt en een andere groep meent altijd direct met zulke mensen te moeten sympathiseren, staat het nieuws er vol van. Vorig jaar was al een dieptepunt van die ene knakker die met een zwarte piet is racisme shirt bij de intocht het feest voor honderdduizenden kinderen om zeep probeerde te helpen, maar nu gaat dat nog een stapje harder. Zulke mensen, die over de rug van kinderen hun 'gelijk' proberen te halen, zijn wat mij betreft het doodschoppen niet waard. Wat een misselijk figuur moet je zijn om kinderen hun feest af te pakken?
Als je je mening verpakt in iets minder populistische termen, misschien wordt de 'xenofoob' vergelijking iets minder met je gelegd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:15 schreef Danny het volgende:
zijn wat mij betreft het doodschoppen niet waard. Wat een misselijk figuur moet je zijn om kinderen hun feest af te pakken?
Vanmorgen op radio Veronica hadden ze een Zwarte Piet die zijn mening mocht geven en één van de dj's had zijn dochtertje meegenomen. Dat kindje zat daar (schijnbaar) vooral op haar stoel te schuiven tot ze mocht praten en en toen ze mocht, zei ze: 'Zwarte Piet, wanneer kom je?' met ene hoopvol stemmetje. Kreeg de hele discussie verder niet mee.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is al afgeschaft.
Denk je dat deze enorme discussie nog vruchtbaar is voor de kids die ermee geconfronteerd worden? Er is al meer kapot gemaakt dan men denkt.
Omdat je dan aan het aanpassen blijft. Er zullen altijd mensen beledigd zijn om het een of ander. Laten we eerlijk zijn, het is gezeik in de marge. Er zijn niet zoveel mensen die het racistisch vinden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:17 schreef Heufd het volgende:
[..]
'Onnodig beledigd' Hoe kun jij nou bepalen voor iemand anders dat hij of zij zich maar niet beledigd moet voelen?
Dan moet je toch eens beter opletten Danny. Het stikt namelijk v/d kritiek op minderheiden. Zelfs moslims worden door sommigen als schuldige aangewezen mbt de Zwarte Piet-discussie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:02 schreef Danny het volgende:
[..]
waar heb jij kritiek op jezelf? ik zie vooral kritiek op anderen, zolang ze niet tot een minderheid behoren.
ik doelde nu op _Friek, die zich voordoet als wereldverbeteraar en heilig boontje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan moet je toch eens beter opletten Danny. Het stikt namelijk v/d kritiek op minderheiden. Zelfs moslims worden door sommigen als schuldige aangewezen mbt de Zwarte Piet-discussie.
Wat dat betreft zijn er dus aan beide zijden van de discussie mensen die vingerwijzen. Er is niet sprake van '1 groep die continu het slachtoffer is'.
Daar moet je de media dan op aanspreken die hier voor kinderbedtijd over beginnen. Kinderen van 1-5 jaar oud zitten niet namelijk op de diverse internetfora en nieuwsites.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is al afgeschaft.
Ach ja joh, maakt het uit. Alsof kinderen beseffen dat het een bisschop betreft. Die zijn gewoon helemaal over de rooie van de 2 figuren ''sint en pit'' en ze weten niet anders dan dat de ''sint'' een blanke man met baard is en zwarte piet een zwarte met een gekleurd pakje aan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:20 schreef Heufd het volgende:
En 'de kinderen hun feest afpakken' gaat ook een paar bruggen te ver. Kinderen zijn te goedgelovig. Als je die kinderen wijs kunt maken dat een zeshonderd jaar oude bisschop op één dag elk huis in Nederland langs gaat om kadootjes af te geven kun je ze ook makkelijk wijsmaken dat Zwarte Piet sinds dit jaar niet meer zwart is. Genoeg smoesjes voor te verzinnen.
Ze vragen zich niet eens af of de kinderen die met het feest opgroeien ook van dat feest leren datquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:15 schreef Danny het volgende:
[..]
dat inderdaad. dat is ook een van de redenen dat veel mensen kwaad zijn. Omdat een - toch eigenlijk maar handjevol - mensen zich weer eens onnodig beledigd voelt en een andere groep meent altijd direct met zulke mensen te moeten sympathiseren, staat het nieuws er vol van. Vorig jaar was al een dieptepunt van die ene knakker die met een zwarte piet is racisme shirt bij de intocht het feest voor honderdduizenden kinderen om zeep probeerde te helpen, maar nu gaat dat nog een stapje harder. Zulke mensen, die over de rug van kinderen hun 'gelijk' proberen te halen, zijn wat mij betreft het doodschoppen niet waard. Wat een misselijk figuur moet je zijn om kinderen hun feest af te pakken?
Dat dus. We hebben al heel veel vrijheden opgegeven, doen vele concessies, iedereen is welkom en voor iedereen wordt gezorgd. We delen gratis geld uit aan iedereen die daarom vraagt, maar toch zijn we weer de racisten. Vanuit een bepaald schuldgevoel voor een slavernijverleden passen we ons steeds weer aan en wringen we ons in allerlei bochten om het anderen naar de zin te maken, en dat is bij iedereen bekend. En dus wordt de racismekaart steeds vaker gespeeld. Speel die kaart en Nederland gaat op de knietjes.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:20 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar nederland is terecht kwaad, we worden voor racisten uitgemaakt waar we extreem rechtse partijen verboden, vluchtelingen uit alle windstreken opvingen, voor iedereen een thuis te zijn.
Worden we in 1 keer weggezet als racistisch met als lijdend voorwerp zwarte piet!
Goede argumenten daarvoor heb je anders ook niet. Lijkt me meer dat je bang bent om toe te geven aan een groep mensen met zeer goede argumenten die vóór aanpassing zijn. In de trand van "straks pakken ze ons alles af". Beweren dat we ons hierna op een glijdende schaal begeven en dat inderdaad "nog meer van ons afgepakt" zal worden is sowieso niet hard te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ach ja joh, maakt het uit. Alsof kinderen beseffen dat het een bisschop betreft. Die zijn gewoon helemaal over de rooie van de 2 figuren ''sint en pit'' en ze weten niet anders dan dat de ''sint'' een blanke man met baard is en zwarte piet een zwarte met een gekleurd pakje aan.
Onze kinderen moeten zich aanpassen aan een minderheid van stel zeurpieten. Not under my watch.
Hoogstwaarschijnlijk een kind dat wordt ingezet als middel tijdens deze discussie. Zeer jonge kinderen lezen immers geen kranten en bepalen niet zelf waarnaar en tot hoe laat ze tv kijken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:19 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Vanmorgen op radio Veronica hadden ze een Zwarte Piet die zijn mening mocht geven en één van de dj's had zijn dochtertje meegenomen. Dat kindje zat daar (schijnbaar) vooral op haar stoel te schuiven tot ze mocht praten en en toen ze mocht, zei ze: 'Zwarte Piet, wanneer kom je?' met ene hoopvol stemmetje. Kreeg de hele discussie verder niet mee.
"Jullie" zitten vooral in een pathetische slachtofferrol momenteel. Bovendien zou het je sieren als je niet pretendeert voor alle Nederlanders te spreken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:24 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat dus. We hebben al heel veel vrijheden opgegeven, doen vele concessies, iedereen is welkom en voor iedereen wordt gezorgd. We delen gratis geld uit aan iedereen die daarom vraagt, maar toch zijn we weer de racisten. Vanuit een bepaald schuldgevoel voor een slavernijverleden passen we ons steeds weer aan en wringen we ons in allerlei bochten om het anderen naar de zin te maken, en dat is bij iedereen bekend. En dus wordt de racismekaart steeds vaker gespeeld. Speel die kaart en Nederland gaat op de knietjes.
Dit. Dankzij de jankerds als Quinsy en die mevrouw uit Jamaica is het Sinterklaasfeest voorgoed besmet. Ze worden bedankt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is al afgeschaft.
Nederland is nog steeds een democratie waar de mening van de meerderheid telt, dat is een kenmerk van een democratie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:25 schreef Heufd het volgende:
[..]
Goede argumenten daarvoor heb je anders ook niet. Lijkt me meer dat je bang bent om toe te geven aan een groep mensen met zeer goede argumenten die vóór aanpassing zijn. In de trand van "straks pakken ze ons alles af". Beweren dat we ons hierna op een glijdende schaal begeven en dat inderdaad "nog meer van ons afgepakt" zal worden is sowieso niet hard te maken.
Top, maar je ontwijkt wel gewoon doodleuk mijn punt en dat is dat we ons niet dienen aan te passen aan een zéér kleine minderheid.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:25 schreef Heufd het volgende:
[..]
Goede argumenten daarvoor heb je anders ook niet. Lijkt me meer dat je bang bent om toe te geven aan een groep mensen met zeer goede argumenten die vóór aanpassing zijn. In de trand van "straks pakken ze ons alles af". Beweren dat we ons hierna op een glijdende schaal begeven en dat inderdaad "nog meer van ons afgepakt" zal worden is sowieso niet hard te maken.
Ik voel me beledigd door halalvlees in de supermarkt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:17 schreef Heufd het volgende:
[..]
'Onnodig beledigd' Hoe kun jij nou bepalen voor iemand anders dat hij of zij zich maar niet beledigd moet voelen?
waarom zou je smoesjes moeten verzinnen om het een stel huilies naar de zin te maken?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:20 schreef Heufd het volgende:
En 'de kinderen hun feest afpakken' gaat ook een paar bruggen te ver. Kinderen zijn te goedgelovig. Als je die kinderen wijs kunt maken dat een zeshonderd jaar oude bisschop op één dag elk huis in Nederland langs gaat om kadootjes af te geven kun je ze ook makkelijk wijsmaken dat Zwarte Piet sinds dit jaar niet meer zwart is. Genoeg smoesjes voor te verzinnen.
Ach, dat valt ook wel mee. Deze discussie is al jaren aan de gang. Straks komt die ouwe grijsaard met z'n Zwarte Pieten weer aanschijten en in Nederland. Kindjes blij, volwassen blij. Zoals het hoort.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit. Dankzij de jankerds als Quinsy en die mevrouw uit Jamaica is het Sinterklaasfeest voorgoed besmet. Ze worden bedankt.
Daar gaat onze laatste traditie
Nee, dat maak jij ervan. Kinderachtige reactie ook. Als je als volwassen vrouw had gereageerd dan had je prima ingezien dat het feest bijna elke paar decennia enorme veranderingen heeft ondergaan. Huilen over 'onze laatste traditie' (wtf?) die zou verdwijnen (hoe kom je daar in hemelsnaam bij?) Is die enorm vermoeiende slachtofferrol welke jullie zou fijn vinden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit. Dankzij de jankerds als Quinsy en die mevrouw uit Jamaica is het Sinterklaasfeest voorgoed besmet. Ze worden bedankt.
Ja echt man, we zijn erger dan de russen en de grieken ga toch fietsenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:28 schreef De_Coulance het volgende:
En de racismekaart wordt helemaal niet gespeeld. Sterker nog racisme is onbespreekbaar geworden in dit land. Deze heftige reactie is daar weer een mooi toonbeeld van. Onze nationale ombudsman heeft het goed uitgelegd.
http://www.nu.nl/politiek(...)haag-racistisch.html
Ik maak me daar wel druk om. Vind het erg dat een feest voor kinderen gebruikt wordt om bepaalde politieke agenda's naar voren te brengen + nog proberen er geld uit te slaan. Misselijk word ik er van.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, dat valt ook wel mee. Deze discussie is al jaren aan de gang. Straks komt die ouwe grijsaard met z'n Zwarte Pieten weer aanschijten en in Nederland. Kindjes blij, volwassen blij. Zoals het hoort.
Ik zou me daar dus niet te druk over maken.
Omdat het niet racistisch is wannneer dringt dat nou eens door bij mensen. Als ik met een groepje stormfront lui bij de kerstmarkt nazi leuzen ga roepen is kerstmis toch ook niet ineens racistisch? Het beeld van zwarte piet is toch niet racistisch? Negers werden vroeger gepersifleerd en dát was racistisch. Een vrolijke zwarte kerel die pakjes door de schoorsteen dropt is dat nietquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:28 schreef De_Coulance het volgende:
En de racismekaart wordt helemaal niet gespeeld. Sterker nog racisme is onbespreekbaar geworden in dit land. Deze heftige reactie is daar weer een mooi toonbeeld van. Onze nationale ombudsman heeft het goed uitgelegd.
http://www.nu.nl/politiek(...)haag-racistisch.html
nee hoor, ik laat mn plezier niet vergallen door een stelletje wietrokende huilnegersquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wie zegt dat?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:30 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ja echt man, we zijn erger dan de russen en de grieken ga toch fietsen
ach het gaat je allang niet om kinderen manquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik maak me daar wel druk om. Vind het erg dat een feest voor kinderen gebruikt wordt om bepaalde politieke agenda's naar voren te brengen + nog proberen er geld uit te slaan. Misselijk word ik er van.
Telt de mening van de meerderheid nog steeds als racisme in het spel is? Als gewoon een feestje belangrijker wordt gevonden dan mensen die zich racistisch bejegend voelen? Het blanke plezier is meer waard dan het leed van een zwarte?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:27 schreef TLC het volgende:
[..]
Nederland is nog steeds een democratie waar de mening van de meerderheid telt, dat is een kenmerk van een democratie.
En die meerderheid is gewoon voor een zwarte piet, en als je het daar niet mee eens bent is dat jouw probleem.
Het blanke plezierquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:31 schreef Heufd het volgende:
[..]
Telt de mening van de meerderheid nog steeds als racisme in het spel is? Als gewoon een feestje belangrijker wordt gevonden dan mensen die zich racistisch bejegend voelen? Het blanke plezier is meer waard dan het leed van een zwarte?
De enige die overigens over het Sinterklaasfeest in het algemeen heeft geklaagd was de VN-mevrouw.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Door de buitenlanders die maar alles eisen en geld krijgen en zelfs naar school mogen enzo, toch Danny?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De enige die overigens over het Sinterklaasfeest in het algemeen heeft geklaagd was de VN-mevrouw.
En zijn er in Nederland dan echt geen tradities meer? En door wie zijn die tradities in het verleden dan afgenomen?
Als ergens aan gemorreld wordt is dat vaak het begin van het einde.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef De_Coulance het volgende:
De mening van de meerderheid is niet heilig, dat is het hele principe van een parlementaire democratie met een grondwet, een Eerste Kamer en internationale verdragen.
Echter, gaat het Sinterklaas-feest sowieso niet verdwijnen, hoe komen mensen erop ?
Godverdomme, nu haak ik echt af.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:31 schreef Heufd het volgende:
[..]
Telt de mening van de meerderheid nog steeds als racisme in het spel is? Als gewoon een feestje belangrijker wordt gevonden dan mensen die zich racistisch bejegend voelen? Het blanke plezier is meer waard dan het leed van een zwarte?
Als je 'racisme' roept krijg je heel veel voor elkaar. Daarvan zijn werkelijk honderden voorbeelden. Dus ligt het in de lijn der verwachting dat de politiek zwicht voor deze groep racismeroepers.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef De_Coulance het volgende:
De mening van de meerderheid is niet heilig, dat is het hele principe van een parlementaire democratie met een grondwet, een Eerste Kamer en internationale verdragen.
Echter, gaat het Sinterklaas-feest sowieso niet verdwijnen, hoe komen mensen erop ?
Ach vrouwwijf, stel je niet zo achterlijk aan, als kind heb ik zwarte piet nooit als racistisch ervaren, en zelfs niet toen ik niet meer in Sinterklaas geloofde. Dat het in verband wordt gebracht met racisme heb ik alleen maar doorgekregen dankzij deze onnozele discussie die een paar jaar geleden begon, voorheen stond ik daar nooit bij stil en heb ik het ook nooit zo gezien.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:31 schreef Heufd het volgende:
[..]
ik stel het niet op prijs als je me op deze manier als halve racist weg probeert te zetten. En dat zeg ik maar één keer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Door de buitenlanders die maar alles eisen en geld krijgen en zelfs naar school mogen enzo, toch Danny?
En genoeg Nederlanders die daarover klagen. En dat is niet opeens een argument waarom anderen dan mogen klagen over de Zwarte Piet, begrijp me niet verkeerd, nee, mijn punt is dat er binnen alle groepen nu eenmaal mensen zijn die ergens over te klagen hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:27 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik voel me beledigd door halalvlees in de supermarkt.
Ik voel me beledigd door mensen die belabberd Nederlands spreken.
Ik voel me beledigd door Moskeeën.
Ik voel me beledigd door mensen die in een Audi rijden.
Ik voel me beledigd door mensen die friet zeggen in plaats van patat.
Het gaat er natuurlijk om of je je terecht beledigd voelt (omdat je beledigd WORDT) of dat het tussen je oren zit, zoals in dit geval. Of denk je echt dat we in Nederland Sinterklaas vieren om negers belachelijk te maken?
Dus Zwarte Piet was al het begin van het einde? Goed dat hij (volgens jou) verdwijnt dan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als ergens aan gemorreld wordt is dat vaak het begin van het einde.
Eensquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:33 schreef Danny het volgende:
[..]
Als je 'racisme' roept krijg je heel veel voor elkaar. Daarvan zijn werkelijk honderden voorbeelden. Dus ligt het in de lijn der verwachting dat de politiek zwicht voor deze groep racismeroepers.
en je mag wel een mening hebben over de mensen die klagen over moskeeën (dat mag je namelijk gewoon racisten, xenofoben, nazis, tokkies en wat al niet meer noemen), maar een mening hebben over mensen die zwarte piet racistisch vinden is uit den boze.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En genoeg Nederlanders die daarover klagen. En dat is niet opeens een argument waarom anderen dan mogen klagen over de Zwarte Piet, begrijp me niet verkeerd, nee, mijn punt is dat er binnen alle groepen nu eenmaal mensen zijn die ergens over te klagen hebben.
En in Nederland hebben we nu eenmaal dit recht. Ook dat behoort bij de Nederlandse cultuur. Vrij je mening kunnen uiten.
Volgens mij ben jij degene die zich aanstelt. Vasthouden aan zoiets kleins en futiels als een Zwarte Piet, terwijl het zo makkelijk veranderd kan worden waarmee verder níks aan het feest verandert (de Sint blijft komen, je krijgt nog steeds kadootjes en snoepgoed) waarom zou je daar dan aan vasthouden? Ben je werkelijk zó gehecht aan Zwarte Piet? Dan ben jij namelijk de aansteller.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:33 schreef TLC het volgende:
Ach vrouwwijf, stel je niet zo achterlijk aan, als kind heb ik zwarte piet nooit als racistisch ervaren, en zelfs niet toen ik niet meer in Sinterklaas geloofde. Dat het in verband wordt gebracht met racisme heb ik alleen maar doorgekregen dankzij deze onnozele discussie die een paar jaar geleden begon, voorheen stond ik daar nooit bij stil en heb ik het ook nooit zo gezien.
Als de zwarte pieten verdwijnen, heb ik persoonlijk liever dat het hele feest verdwijnt. Alles of niks.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef De_Coulance het volgende:
"uit den boze", onder welke steen lig je, er is een massale volksopstand om zwarte piet te behoudenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:36 schreef Danny het volgende:
[..]
en je mag wel een mening hebben over de mensen die klagen over moskeeën (dat mag je namelijk gewoon racisten, xenofoben, nazis, tokkies en wat al niet meer noemen), maar een mening hebben over mensen die zwarte piet racistisch vinden is uit den boze.
Le-zen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:34 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dus Zwarte Piet was al het begin van het einde? Goed dat hij (volgens jou) verdwijnt dan.
Als zwarte piet zoiets futiels is, waarom word er dan nu moord en brand over geschreeuwd?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:36 schreef Heufd het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij degene die zich aanstelt. Vasthouden aan zoiets kleins en futiels als een Zwarte Piet, terwijl het zo makkelijk veranderd kan worden waarmee verder níks aan het feest verandert (de Sint blijft komen, je krijgt nog steeds kadootjes en snoepgoed) waarom zou je daar dan aan vasthouden? Ben je werkelijk zó gehecht aan Zwarte Piet? Dan ben jij namelijk de aansteller.
Er wordt altijd al gemorreld aan het feest. Je moet zelf lezen.quote:
Tsja, ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat het Sinterklaasfeest op geen enkele wijze wordt aangepast. Wel zullen we in de toekomst meer gekleurde Pieten zien opduiken. Maar dat zag elke mongool al wel van mijlenver aankomen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:36 schreef Danny het volgende:
[..]
ah, je had daar niets tegenin te brengen zie ik. mooi.
Wat ik vreemd vind, want de huidskleur is maar een klein facet van het hele racisme kaartje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat het Sinterklaasfeest op geen enkele wijze wordt aangepast. Wel zullen we in de toekomst meer gekleurde Pieten zien opduiken. Maar dat zag elke mongool al wel van mijlenver aankomen.
Jaja mensen, het is uit den boze om de mensen te bekritiseren die het Sinterklaasfeest racistisch vinden. Zou hij het echt menen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
"uit den boze", onder welke steen lig je, er is een massale volksopstand om zwarte piet te behouden
Tsja, in 2006 doken al gekleurde Pieten op. Zo gaat die shit nou eenmaal. Vroeger gaf Zwarte Piet nog een pak rammel met de roe, nu is hij jongerenwerker.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat ik vreemd vind, want de huidskleur is maar een klein facet van het hele racisme kaartje.
Ik snap niet dat er nog zo in hokjes gedacht wordt als 'het blanke plezier' en 'het leed van een zwarte'. In mijn optiek is dat meer racistisch, dan een figuur uit de Hollandse traditie. Er wordt dan alsnog minderwaardig naar donkere mensen gekeken, alsof ze beschermt moeten worden tegen de boze blanke meneer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:31 schreef Heufd het volgende:
[..]
quote:Racisme
Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?
Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, in 2006 doken al gekleurde Pieten op. Zo gaat die shit nou eenmaal. Vroeger gaf Zwarte Piet nog een pak rammel met de roe, nu is hij jongerenwerker.
De kinderen, dames en heren, we maken ons enkel druk om de kinderen! Loop maar door, niks aan de hand!quote:
Het is helemaal niet iets futiels. Mensen voelen zich racistisch bejegend, echt niet iets kleins en iets dat onderschat moet worden. Het aanpassen, dat is futiel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als zwarte piet zoiets futiels is, waarom word er dan nu moord en brand over geschreeuwd?
Dat wil niet zeggen dat de mensen, die zich door moskeeën en hoofddoekjes beledigd voelen, zich ook terecht beledigd voelen en dat we ons dus aan hun moeten aanpassen. En daarin ligt de overeenkomst met deze discussie: het staat evenmin vast dat mensen zich terecht door Piet beledigd voelen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:38 schreef De_Coulance het volgende:
Je mag niet klagen over moskeeën en moslims? Waarom gebeurt het dan elke dag op de FP, Geenstijl, alle Nederlandse media en in de Tweede Kamer. Wtf echt. Stuitende slachtofferrol gewoon dit.
tis maar waar je plezier in hebtquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:43 schreef De_Coulance het volgende:
Ik had eigenlijk niks tegen Zwarte Piet, maar nu ik de binnenkant van deze achterlijke doos van Pandora heb gezien, ga ik er voortaan lekker tegen ageren.
Dus als ik delen van jouw huis groen, blauw en geel ga schilderen is dat 'op geen enkele wijze aanpassen'.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat het Sinterklaasfeest op geen enkele wijze wordt aangepast. Wel zullen we in de toekomst meer gekleurde Pieten zien opduiken. Maar dat zag elke mongool al wel van mijlenver aankomen.
EEN ZWARTE PIET MET LANG HAAR!!!quote:
Niet mee eens. Moet je de reacties op sociale media en nieuwssites, zelfs de Frontpage hier er maar eens op nakijken. Sterker nog, zelfs hier in discussies worden mensen die niet hard genoeg schreeuwen dat de Zwarte Piet moet blijven (zelfs al hebben ze geen problemen met Zwarte Piet), door sommigen uitgemaakt voor 'medelanders die maar moeten oprotten', etcquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:36 schreef Danny het volgende:
[..]
en je mag wel een mening hebben over de mensen die klagen over moskeeën (dat mag je namelijk gewoon racisten, xenofoben, nazis, tokkies en wat al niet meer noemen), maar een mening hebben over mensen die zwarte piet racistisch vinden is uit den boze.
Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die anderen veel te makkelijk en snel racist/xenofoob/etc noemen. Bijna exact ditzelfde gedrag zie je echter ook bij bepaalde lieden die bijv. voor de Zwarte Piet zijn. Ze roepen van alles en nog wat over anderen, halen bevolkingsgroepen erbij die niks met de discussie te maken hebben, en ze zien iedereen die niet hard genoeg schreeuwt dat de Zwarte Piet moet blijven bijna als landverrader.quote:
Rebels hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:43 schreef De_Coulance het volgende:
Ik had eigenlijk niks tegen Zwarte Piet, maar nu ik de binnenkant van deze achterlijke doos van Pandora heb gezien, ga ik er voortaan lekker tegen ageren.
Ik ben ervan overtuigd dat we de komende jaren nog niet massaal gekleurde Pieten op de Pakjesboot zien varen. Al is het alleen al om te voorkomen dat figuren als jij door het lint gaan en proberen de boot tot zinken te brengen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:44 schreef Danny het volgende:
[..]
Dus als ik delen van jouw huis groen, blauw en geel ga schilderen is dat 'op geen enkele wijze aanpassen'.
In dit geval is het tijd om de spreuk in onderstaande afbeelding in de praktijk te brengen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is een nogal vreemde vergelijking waar ik niet in mee wil gaan. Maar stel we gaan erin mee. Dan is de massale volkswoede over de mensen die zich beledigd voelen (ze moeten dood, het zijn vuile negers, domme wietrokende huilnegers en weet ik veel wat) gewoonweg absurd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat de mensen, die zich door moskeeën en hoofddoekjes beledigd voelen, zich ook terecht beledigd voelen en dat we ons dus aan hun moeten aanpassen. En daarin ligt de overeenkomst met deze discussie: het staat evenmin vast dat mensen zich terecht door Piet beledigd voelen.
Ah, net zo'n gelegenheidsactivist als die quincy-de-huppeldepup-de-aandachtshoer dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:43 schreef De_Coulance het volgende:
Hoho, nu geen onzin verkondigen. Danny mag niet eens zijn onvrede over de Sinterklaas-haters uitspreken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet mee eens. Moet je de reacties op sociale media en nieuwssites, zelfs de Frontpage hier er maar eens op nakijken. Sterker nog, zelfs hier in discussies worden mensen die niet hard genoeg schreeuwen dat de Zwarte Piet moet blijven (zelfs al hebben ze geen problemen met Zwarte Piet), door sommigen uitgemaakt voor 'medelanders die maar moeten oprotten', etc
Ik heb deze reacties al vaker als voorbeeld gegeven:
[..]
Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die anderen veel te makkelijk en snel racist/xenofoob/etc noemen. Bijna exact ditzelfde gedrag zie je echter ook bij bepaalde lieden die bijv. voor de Zwarte Piet zijn. Ze roepen van alles en nog wat over anderen, halen bevolkingsgroepen erbij die niks met de discussie te maken hebben, en ze zien iedereen die niet hard genoeg schreeuwt dat de Zwarte Piet moet blijven bijna als landverrader.
Dit is ook geen racisme. Racisme bestaat niet in Nederland. Het zijn alleen huilende negers en moslims.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet mee eens. Moet je de reacties op sociale media en nieuwssites, zelfs de Frontpage hier er maar eens op nakijken. Sterker nog, zelfs hier in discussies worden mensen die niet hard genoeg schreeuwen dat de Zwarte Piet moet blijven (zelfs al hebben ze geen problemen met Zwarte Piet), door sommigen uitgemaakt voor 'medelanders die maar moeten oprotten', etc
Ik heb deze reacties al vaker als voorbeeld gegeven:
[..]
Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die anderen veel te makkelijk en snel racist/xenofoob/etc noemen. Bijna exact ditzelfde gedrag zie je echter ook bij bepaalde lieden die bijv. voor de Zwarte Piet zijn. Ze roepen van alles en nog wat over anderen, halen bevolkingsgroepen erbij die niks met de discussie te maken hebben, en ze zien iedereen die niet hard genoeg schreeuwt dat de Zwarte Piet moet blijven bijna als landverrader.
Helemaal mee eens, met 1 kanttekening: wanneer we spreken over zoiets subjectiefs als beledigen is er eigenlijk niet echt zoiets als 'terecht', 'onterecht'. Het is immers een gevoel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat de mensen, die zich door moskeeën en hoofddoekjes beledigd voelen, zich ook terecht beledigd voelen en dat we ons dus aan hun moeten aanpassen. En daarin ligt de overeenkomst met deze discussie: het staat evenmin vast dat mensen zich terecht door Piet beledigd voelen.
Klopt. Dat is ook absurd. Ik ben voor het behoud van Zwarte Piet maar ik distantieer mij nadrukkelijk van dat soort uitspraken. En ik ben daarin vast zeker niet de enige.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:46 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Het is een nogal vreemde vergelijking waar ik niet in mee wil gaan. Maar stel we gaan erin mee. Dan is de massale volkswoede over de mensen die zich beledigd voelen (ze moeten dood, het zijn vuile negers, domme wietrokende huilnegers en weet ik veel wat) gewoonweg absurd.
ik heb het niet zo op terrorisme. Dat laat ik aan greenpeace en consorten over.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat we de komende jaren nog niet massaal gekleurde Pieten op de Pakjesboot zien varen. Al is het alleen al om te voorkomen dat figuren als jij door het lint gaan en proberen de boot tot zinken te brengen.
Niveautje weer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:48 schreef Danny het volgende:
[..]
ik heb het niet zo op terrorisme. Dat laat ik aan greenpeace en consorten over.
Pisvlek was het toch?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:46 schreef Danny het volgende:
[..]
Ah, net zo'n gelegenheidsactivist als die quincy-de-huppeldepup-de-aandachtshoer dus.
Wat meteen de speech van Rowan Atkinson zo treffend maakt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, met 1 kanttekening: wanneer we spreken over zoiets subjectiefs als beledigen is er eigenlijk niet echt zoiets als 'terecht', 'onterecht'. Het is immers een gevoel.
Ik geloof je best, maar het lijkt mensen (en jou) ook niet erg veel te boeien. Iedereen lijkt maar bezig met Zwarte Piet te beschermen (terwijl hij niet eens in gevaar is) en die absurd gewelddadige en racistische uitspraken waar Facebook mee wordt overstroomd 'tja, daar distantieer ik mij van', maar verder is het doodstil.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Dat is ook absurd. Ik ben voor het behoud van Zwarte Piet maar ik distantieer mij nadrukkelijk van dat soort uitspraken. En ik ben daarin vast zeker niet de enige.
Vanuit het slachtoffer is het een gevoel ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, met 1 kanttekening: wanneer we spreken over zoiets subjectiefs als beledigen is er eigenlijk niet echt zoiets als 'terecht', 'onterecht'. Het is immers een gevoel.
Racistische comments op de fp worden verwijderd omdat ze strafbaar zijn, maar het mag geen geheim zijn dat ik voorstander ben van volledige vrije meningsuiting, uitgezonderd smaad, laster en bedreiging. Meer zoals in de VS dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:49 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Niveautje weer.
Wat vind je van de dagelijkse shitload aan racistische reacties op de FP en Facebook? Ik noem jou geen racist, want dat ben je ook gewoon niet, maar je weiger commentaar te geven.
Ik zie hier allemaal niet aan te tonen verbanden en verhoudingen. Gewoon cognitive bias dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:41 schreef De_Coulance het volgende:
Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.
Dat maakt ze wel uit. In 2006 zijn er regenboogpieten geweest en de kinderen vonden dat niks.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:25 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk een kind dat wordt ingezet als middel tijdens deze discussie. Zeer jonge kinderen lezen immers geen kranten en bepalen niet zelf waarnaar en tot hoe laat ze tv kijken.
Verder is onderdeel v/d traditie het jokken tegen kinderen. Er kan dus makkelijk van alles bedacht worden als excuus dat Piet niet komt of er anders uitziet.
En nee, van mij hoeft het niet te worden afgeschaft. Mijn punt is alleen dat ik het een beetje jammer vind dat mensen kinderen als middel gaan gebruiken in deze discussie. Of het kind nu snoep krijgt van een Piet of van een Jan, zal het kind weinig uitmaken.
wat lul je nou over vrijheid van meningsuiting dan, je zegt zelf dat mensen met een andere mening op moeten rottenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:50 schreef Danny het volgende:
[..]
Wat meteen de speech van Rowan Atkinson zo treffend maakt.
Zijn joden geen minderheid dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:02 schreef Danny het volgende:
[..]
Waar wij onderhand een waslijst aan theorieën hebben. En lees in het topic dat er onderhand al weer twee bij zijn gekomen.quote:Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.
Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.
Smaad en laster is ongeveer hetzelfde als racisme en belediging. Als jij tegen moslim-users zegt dat ze hun dochters onderdrukken of homo's haten is het hetzelfde als dat ik tegen jou zeg dat je een racist zou zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Racistische comments op de fp worden verwijderd omdat ze strafbaar zijn, maar het mag geen geheim zijn dat ik voorstander ben van volledige vrije meningsuiting, uitgezonderd smaad, laster en bedreiging. Meer zoals in de VS dus.
nog één keer dan; ten eerste zei ik dat niet, ik zei dat je beter naar een plek kunt gaan waar je je WEL thuisvoelt. Ten tweede is dat EEN MENING, die ik dus MAG HEBBEN. Met het hebben van die mening beperk ik NIEMAND in het hebben van een andere mening.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:52 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
wat lul je nou over vrijheid van meningsuiting dan, je zegt zelf dat mensen met een andere mening op moeten rotten
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:53 schreef eight het volgende:
Ze hadden de slavernij gewoon nooit moet afschaffen, dan had je dit gezeik nu niet gehad.
Dit land is niet alleen van 'jullie'. Tijd dat je daar eens aan went. Iedereen met een Nederlandse nationaliteit is een Nederlander ook als ze ander kleurtje hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:53 schreef TLC het volgende:
Ik vind het sowieso waanzinnig voor woorden om in ons eigen land te worden uitgemaakt voor racisten, dat ze allemaal een end opflikkeren.
Dit moét wel een grap zijnquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Racistische comments op de fp worden verwijderd omdat ze strafbaar zijn, maar het mag geen geheim zijn dat ik voorstander ben van volledige vrije meningsuiting, uitgezonderd smaad, laster en bedreiging. Meer zoals in de VS dus.
Tja, het staat iedereen vrij om te vertrekken he. Ook mensen die Zwarte Piet willen behouden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:54 schreef Danny het volgende:
[..]
nog één keer dan; ten eerste zei ik dat niet, ik zei dat je beter naar een plek kunt gaan waar je je WEL thuisvoelt. Ten tweede is dat EEN MENING, die ik dus MAG HEBBEN. Met het hebben van die mening beperk ik NIEMAND in het hebben van een andere mening.
No fucking shit Sherlockquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:55 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Iedereen met een Nederlandse nationaliteit is een Nederlander ook als ze ander kleurtje hebben.
Ik zie in mijn Facebook-vriendenkring niet van dat soort uitspraken. Gelukkig maar.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:51 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Ik geloof je best, maar het lijkt mensen (en jou) ook niet erg veel te boeien. Iedereen lijkt maar bezig met Zwarte Piet te beschermen (terwijl hij niet eens in gevaar is) en die absurd gewelddadige en racistische uitspraken waar Facebook mee wordt overstroomd 'tja, daar distantieer ik mij van', maar verder is het doodstil.
Als je het tegen MIJ zegt is dat prima. Beweer je in het openbaar dat ik racist ben is dat een ander vehaal. En nee, smaad en laster (die en die is een pedofiel, want ik heb gezien dat hij kleine kinderen neukte) is wat anders dan belediging (je verkleden als zwarte piet).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:54 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Smaad en laster is ongeveer hetzelfde als racisme en belediging. Als jij tegen moslim-users zegt dat ze hun dochters onderdrukken of homo's haten is het hetzelfde als dat ik tegen jou zeg dat je een racist zou zijn.
Grappig genoeg is het eerste de dagelijkse praktijk op de FP. Ook door de redacteuren.
Dit is gewoon een nette manier om te zeggen dat iemand maar moet opkankeren als het hem of haar niet aanstaatquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:54 schreef Danny het volgende:
[..]
nog één keer dan; ten eerste zei ik dat niet, ik zei dat je beter naar een plek kunt gaan waar je je WEL thuisvoelt. Ten tweede is dat EEN MENING, die ik dus MAG HEBBEN. Met het hebben van die mening beperk ik NIEMAND in het hebben van een andere mening.
Misschien moet je dan niet zeuren over dat mensen je in je eigen land voor racist zouden uitmaken. Het is ook het eigen land van de mensen die erover klagen en dat zijn echt niet alleen mensen met buitenlandse roots.quote:
Hoezo zou je in eigen land geen racist kunnen zijn? Dat slaat echt als een tang op een varken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:53 schreef TLC het volgende:
Ik vind het sowieso waanzinnig voor woorden om in ons eigen land te worden uitgemaakt voor racisten, dat ze allemaal een end opflikkeren.
Smaad en laster gaat niet alleen over pedofilie. Je dochters onderdrukken is ook een misdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:57 schreef Danny het volgende:
[..]
Als je het tegen MIJ zegt is dat prima. Beweer je in het openbaar dat ik racist ben is dat een ander vehaal. En nee, smaad en laster (die en die is een pedofiel, want ik heb gezien dat hij kleine kinderen neukte) is wat anders dan belediging (je verkleden als zwarte piet).
Alleen als je te dom bent om begrijpelijk te lezenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit is gewoon een nette manier om te zeggen dat iemand maar moet opkankeren als het hem of haar niet aanstaat
Ik denk dat hij probeert te zeggen is dat er veel mensen hier naar Nederland naar toe zijn gekomen en die nu gaan zeggen dit en dat is racistisch blah blah , terwijl het gewoon traditie is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:55 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dit land is niet alleen van 'jullie'. Tijd dat je daar eens aan went. Iedereen met een Nederlandse nationaliteit is een Nederlander ook als ze ander kleurtje hebben.
Ik laat me toch niet door een of andere huilneger uit Jamaica en een wietrokende Quincy uitmaken voor racist alleen omdat ik gezellig Sinterklaas vier... en de meerderheid is gewoon voor ZWARTE piet, lees je dat ? ik zei ZWARTE.... oeh eng he ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:57 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Misschien moet je dan niet zeuren over dat mensen je in je eigen land voor racist zouden uitmaken. Het is ook het eigen land van de mensen die erover klagen en dat zijn echt niet alleen mensen met buitenlandse roots.
Wat heeft dat met smaad en laster te maken? Zoek de termen eens op.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:58 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Smaad en laster gaat niet alleen over pedofilie. Je dochters onderdrukken is ook een misdaad.
En hoe weet jij dat deze kinderen niet zijn beïnvloed door ouders die continu zeiden: "nou, ik vind het maar niks hoor die gekleurde Pieten". En van hoeveel kinderen heb jij de mening gevraagd, en waarom vonden ze het naar eigen zeggen niks?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:52 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dat maakt ze wel uit. In 2006 zijn er regenboogpieten geweest en de kinderen vonden dat niks.
Ja, dat zal het zijnquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:58 schreef Danny het volgende:
[..]
Alleen als je te dom bent om begrijpelijk te lezen
Je beperkt wel degelijk mensen in het hebben van een mening .... althans, iemand mag wel een mening hebben, maar niet als Nederlands burger, want hij moet dan maar ergens anders gaan wonen. Dat komt bij mij over als het niet mogen hebben van een bepaalde mening in een land, want je mag die mening alleen hebben wanneer je emigreert, dus dat maakt het al niet relevant meer natuurlijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:54 schreef Danny het volgende:
[..]
Een mening hebben en uiten staat niet gelijk aan het uitvoeren van beleid of handelen. Ik snap dat je iq hoger moet zijn dan dat van een pinda om dat te snappen, maar probeer het. Lees het nog eens en doe een poging.
Dus een vrije mening uiten mag zolang JIJ die mening maar geen bullshit vindt? Duidelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dat zal het zijn![]()
Hoe dan ook, ik vind het altijd beetje bullshit om te roepen dat daar het gat is van de deur als iets je niet aanstaat. Beetje schrale manier om discussies uit de weg te gaan.
"ons eigen land", je praat als een boer of een opa man.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:53 schreef TLC het volgende:
Je kunt ook gewoon met deftige argumenten komen waarom zwarte piet racisme zou zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:47 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Dit is ook geen racisme. Racisme bestaat niet in Nederland. Het zijn alleen huilende negers en moslims.
Wie moet er nou leren lezen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:01 schreef Danny het volgende:
[..]
Dus een vrije mening uiten mag zolang JIJ die mening maar geen bullshit vindt? Duidelijk.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon met deftige argumenten komen waarom zwarte piet racisme zou zijn.
Dat heb ik je nog niet zien doen.
http://www.joop.nl/opinie(...)ritische_pepernoten/quote:Zwarte Piet heeft alle uiterlijke kenmerken van een ouderwetse Moorse slaaf, en Nederland heeft op z'n zachtst gezegd een problematisch verleden in de verspreiding en instandhouding van de slavernij. Zwarte Piet appelleert aan een tijd dat het normaal was om zwarte mensen te zien als middel, als productiebron die naar believen verhandeld, verscheept, verkracht en vermoord mocht worden.
Nee, het waren toen vooral volwassenen die klaagden. Voor de kinderen maakte het niets uit. Overigens waren er toen bij het Sinterklaasjournaal ook gewonn Zwarte Pieten en volgens mij werden de gekleurde pieten toen als 'afwijkend' en 'niet normaal' beschouwd in het programma.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:52 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dat maakt ze wel uit. In 2006 zijn er regenboogpieten geweest en de kinderen vonden dat niks.
ok en nuquote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:01 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
"ons eigen land", je praat als een boer of een opa man.
Tof, alle mensen die tegen piet waren hebben nu opeens die mening niet meer. w00t!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:00 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Je beperkt wel degelijk mensen in het hebben van een mening ...
Newsflash; ik heb daar niets over te zeggen. Ik VIND dat je voor jezelf beter ergens anders kunt gaan wonen als de plek waar je woont wordt overspoeld met mensen die jou een kutgevoel geven. Daarmee ben je nog niet opeens het land uit en kun je dus gewoon je tegenmening ventileren. Een vrije mening betekent dat mensen ook een andere mening kunnen hebben dan de jouwe. Er zullen zat mensen zijn die willen dat ik mijn muil dicht houd. Die mening mogen ze hebben. Dat ik vertik daar gehoor aan te geven is dan weer MIJN recht, net zoals mensen die tegen zwarte piet zijn gewoon in Nederland mogen blijven, ook al vind ik dat ze beter ergens anders zouden kunnen gaan wonen.quote:. althans, iemand mag wel een mening hebben, maar niet als Nederlands burger, want hij moet dan maar ergens anders gaan wonen.
Je beseft dat ik niet de baas van de wereld ben? Want het lijkt alsof je dat wel denkt en dat ik de macht heb iedereen die jankt over zwarte piet het land uit te zetten. Die macht heb ik niet (en wil ik niet eens).quote:Dat komt bij mij over als het niet mogen hebben van een bepaalde mening in een land, want je mag die mening alleen hebben wanneer je emigreert, dus dat maakt het al niet relevant meer natuurlijk.
Waarom zou je zwarte piet moeten linken met de slavernij?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:03 schreef Heufd het volgende:
[..]
[..]
http://www.joop.nl/opinie(...)ritische_pepernoten/
Die link is er. Het is geen onschuldig kinderfeest.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je zwarte piet moeten linken met de slavernij?
Waarom zijn sommige mensen niet gewoon instaat om het te zien als een onschuldig kinderfeest?
minderwaardigheidscomplex misschien ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je zwarte piet moeten linken met de slavernij?
Waarom zijn sommige mensen niet gewoon instaat om het te zien als een onschuldig kinderfeest?
Mens ga parachutlessen nemen in Belgiequote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:05 schreef Heufd het volgende:
[..]
Die link is er. Het is geen onschuldig kinderfeest.
Nee, want door Sinterklaas wil ik niets liever dan negers aan mijn zweep rijgen. Of zo.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:05 schreef Heufd het volgende:
[..]
Niveautje hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:06 schreef TLC het volgende:
[..]
Mens ga parachutlessen nemen in Belgie
Die link is er helemaal niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:05 schreef Heufd het volgende:
[..]
Dit slaat dan weer nergens op.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:06 schreef TLC het volgende:
[..]
Mens ga parachutlessen nemen in Belgie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |