Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Zouden de Serven dat ook hebben gezegd toen ze Sbrenica binnen vielen ?
Heeft dat iets met cultuur te maken?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zegt Iran vast ook over de sancties. Het gaat om de bemoeienis met óns feestje
Dat vonden zij wel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:28 schreef De_Nater het volgende:
[..]
[..]
Heeft dat iets met cultuur te maken?
Ja, zeker heeft de situatie in Iran met de daar heersende cultuur te maken. Echter ook met mensenrechten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:28 schreef De_Nater het volgende:
[..]
[..]
Heeft dat iets met cultuur te maken?
Ik moet zeggen dat ik de reacties van de sommige voorstanders even belachelijk vind.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:01 schreef Isee het volgende:
Het belachelijk van de hele discussie is dat een paar medelanders weer eens een keer de racisme kaart moeten trekken aangezien ze zich niet gerespecteerd voelen en meer tolerantie willen.
Men vindt het dus niet onschuldig. Of dat terecht is... tsja.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef -0- het volgende:
[..]
Gaan we nu serieus genocide vergelijken met een onschuldig kinderfeest?
uhm ja, op het moment dat er mensenlevens op het spel staan, ben ik dat absoluut met je eens...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef gelly het volgende:
Ik borduur enkel voort op de roep dat de VN zich niet moet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. Volgens mij is dat juist waar de VN voor opgericht is.
Laten we eerst even wachten op een resolutie van de VN-Veiligheidsraad over Sinterklaas (zie je het voor je?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef timmmmm het volgende:
Dat zegt Iran vast ook over de sancties. Het gaat om de bemoeienis met óns feestje
Lees je even in in de zaak, dan zul je zien dat bij Iran er sprake is van meerdere resoluties van de VN-Veiligheidsraad. Bij Sinterklaas ontbreken die nog.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef gelly het volgende:
Ik borduur enkel voort op de roep dat de VN zich niet moet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. Volgens mij is dat juist waar de VN voor opgericht is.
Niet. Het betrof letterlijk de tekst uit een telefoongesprek van 1vandaag. Je kan het terugluisteren via uitzending gemist; het begint na ongeveer 3 minuten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef KreKkeR het volgende:
Ik weet verder niet in hoeverre haar woorden uit hun verband zijn gerukt door de sensatiegeile media.
Nu ja, het is een feit dat zwarte piet alleen maar zwart is om kindjes bang te makenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef De_Nater het volgende:
Maar, even gesteld dat zwarte piet een fenomeen is uit een racistisch verleden (wat zeer te betwijfelen is),
Mooi lulverhaal.quote:moeten we dan juist niet Sinterklaas met zwarte piet blijven vieren als een reminder dat het ooit verkeerd was en dat het nooit meer zo mag lopen? Veldslagen worden toch ook nagespeeld om de gedachte eraan levend te houden?
Ik heb niet de indruk dat ze geinteresseerd is in Sinterklaas buiten met een omweg herstelbetalingen voor slavernij op de kaart zetten. Ik kan me voorstellen dat daar alle negatieve publiciteit juist in haar voordeel kan werken. Het blijft wel onprofessioneel natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef KreKkeR het volgende:
Overigens natuurlijk ook te zot voor woorden dat zo'n dame van een VN-commissie 'voor haar beurt spreekt'.
Ik bedoel, als jou gevraagd is iets te onderzoeken: doe dan eerst een degelijk onderzoek en weerhoud je voor die tijd van enig commentaar en probeer ook daadwerkelijk jouw eigen mening niet het onderzoek te laten beïnvloeden.
Ik weet verder niet in hoeverre haar woorden uit hun verband zijn gerukt door de sensatiegeile media. Maar wat ik las sloeg in ieder geval nergens op. Verdiep je eerst in de materie.
Dat het huidige uiterlijk v/d Zwarte Piet is geïnspireerd door de karikatuur van de neger in een het pak van een page, dat is redelijk duidelijk hoor. Of de gedachte erachter ook bewust negatief/racistisch was, of dat het simpelweg kwam door de koloniale tijdgeest of wat anders, dat staat niet zwart op wit ergens geschreven.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef De_Nater het volgende:
Maar, even gesteld dat zwarte piet een fenomeen is uit een racistisch verleden (wat zeer te betwijfelen is), moeten we dan juist niet Sinterklaas met zwarte piet blijven vieren als een reminder dat het ooit verkeerd was en dat het nooit meer zo mag lopen? Veldslagen worden toch ook nagespeeld om de gedachte eraan levend te houden?
No-fly-zone boven Nederland. Op 5 december geen Sinterklaasfeest, maar Mark Rutte die vanuit een gebombardeerd torentje loopt te raaskallen dat alle vijandelijke machten zwijnen en honden zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Laten we eerst even wachten op een resolutie van de VN-Veiligheidsraad over Sinterklaas (zie je het voor je?), dan pas is de situatie vergelijkbaar. De VN-Veiligheidsraad heeft zich namelijk wel negatief over het atoomprogramma van Iran uitgesproken.
Waarbij je vergeet dat Zwarte Piet niet alleen zwart is, maar ook krullend haar heeft en rode lippen. De grote oorbellen die hij ook vaak had beginnen nu geloof ik wat meer uit te raken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nu ja, het is een feit dat zwarte piet alleen maar zwart is om kindjes bang te maken
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nu ja, het is een feit dat zwarte piet alleen maar zwart is om kindjes bang te maken
In het boekje van Schenkman uit 1850 was Zwarte Piet er niet om de kinderen bang te maken. Hij droeg ook geen grote oorbellen en had ook geen rode lippen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarbij je vergeet dat Zwarte Piet niet alleen zwart is, maar ook krullend haar heeft en rode lippen. De grote oorbellen die hij ook vaak had beginnen nu geloof ik wat meer uit te raken.
Nou, nou, een neger met krullend haar, als dat geen nieuws isquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarbij je vergeet dat Zwarte Piet niet alleen zwart is, maar ook krullend haar heeft en rode lippen. De grote oorbellen die hij ook vaak had beginnen nu geloof ik wat meer uit te raken.
Een feit?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
[..]
Klopt. En in zijn boekje was het een (vrij normaal getekende) neger en later heeft men deze neger bij het spelen voor Zwarte Piet invulling gegeven op basis van de karikatuur de neger.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:39 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
In het boekje van Schenkman uit 1850 was Zwarte Piet er niet om de kinderen bang te maken. Hij droeg ook geen grote oorbellen en had ook geen rode lippen.
Herkenbaarheid van de buurman is een stuk groter met alleen maar een paar vegen, was het meermaals gehoorde bezwaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:41 schreef Heufd het volgende:
Wat is er eigenlijk op tegen dat Zwarte Piet in plaats van helemaal zwart een paar zwarte strepen op zijn gezicht krijgt? Lijkt mij een prima oplossing.
Omdat je dan kan herkennen wie Zwarte Piet speeltquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:41 schreef Heufd het volgende:
Wat is er eigenlijk op tegen dat Zwarte Piet in plaats van helemaal zwart een paar zwarte strepen op zijn gezicht krijgt? Lijkt mij een prima oplossing.
Omdat het iedereen er dan aan zal herinneren dat het Sinterklaasfeest voor altijd vervuild is geraakt door lafheid en onecht politiek-correct geposeer.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:41 schreef Heufd het volgende:
Daar is door de NPS in 2006 mee geëxperimenteerd, de NPS kreeg ongelofelijk veel boze brieven, experiment stopgezet.quote:
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:44 schreef beantherio het volgende:
[..]
Omdat het iedereen er dan aan zal herinneren dat het Sinterklaasfeest voor altijd vervuild is geraakt door lafheid en onecht politiek-correct geposeer.
Punt is denk ik dat de VN een aanspreekpunt is voor iedereen die kenbaar wil maken in zijn of haar rechten aangetast te voelen. En dat een uitspraak van een VN afgezant, in dit geval van een vage commissie, nauwelijks invloed heeft op wat landen al dan niet doen. Je kunt je inwoners met gifgas aanvallen zonder verder consequentie en dan zou dit er voor zorgen dat Sinterklaas verboden wordt ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lees je even in in de zaak, dan zul je zien dat bij Iran er sprake is van meerdere resoluties van de VN-Veiligheidsraad. Bij Sinterklaas ontbreken die nog.
Bij wie speelt de buurman nog Zwarte Piet ? Meestal was het niet meer dan een zwarte handschoen door de deuropening die pepernoten strooide.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:42 schreef Litpho het volgende:
[..]
Herkenbaarheid van de buurman is een stuk groter met alleen maar een paar vegen, was het meermaals gehoorde bezwaar.
Je hoort haar op een gegeven moment ook zeggen: 'De werkgroep vindt...' Pas nadat de journalist doorvraagt zegt ze dat er formeel gezien nog wel de schijn van een serieus onderzoek moet bestaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef Grouch het volgende:
[..]
Niet. Het betrof letterlijk de tekst uit een telefoongesprek van 1vandaag. Je kan het terugluisteren via uitzending gemist; het begint na ongeveer 3 minuten.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156
Jij slaat je kinderen nog met de roe en stopt ze in een jutezak als ze stout zijn geweest ? Zo niet, politiek correct hoor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:44 schreef beantherio het volgende:
[..]
Omdat het iedereen er dan aan zal herinneren dat het Sinterklaasfeest voor altijd vervuild is geraakt door lafheid en onecht politiek-correct geposeer.
Wij hebben in onze grondwet staan dat wij ons houden aan internationale verdragen, daar zijn wij als Nederland uniek in. (dat is ook één van de redenen waarom drugs als MDMA niet gelegaliseerd kan worden) Ik kan me voorstellen dat die grondwettelijke bepaling daarmee ook impliceert dat we moeten luisteren naar de VN (want we zitten bij de VN).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Punt is denk ik dat de VN een aanspreekpunt is voor iedereen die kenbaar wil maken in zijn of haar rechten aangetast te voelen. En dat een uitspraak van een VN afgezant, in dit geval van een vage commissie, nauwelijks invloed heeft op wat landen al dan niet doen. Je kunt je inwoners met gifgas aanvallen zonder verder consequentie en dan zou dit er voor zorgen dat Sinterklaas verboden wordt ?
Ik wil niet eens weten waar je dit soort idiote gedachtekronkels vandaan haalt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Jij slaat je kinderen nog met de roe en stopt ze in een jutezak als ze stout zijn geweest ? Zo niet, politiek correct hoor.
En dit antwoord laat weer zien dat je geen benul hebt waar je over praat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik wil niet eens weten waar je dit soort idiote gedachtekronkels vandaan haalt.
Waar komt dit opeens vandaan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Gia het volgende:
Ik dacht dat we meer moesten besteden om uit de crisis te komen.
Daar zeg je wel wat. Als het Sinterklaasfeest verloren gaat is dat niet goed voor de middenstand.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Gia het volgende:
Ik dacht dat we meer moesten besteden om uit de crisis te komen.
Sinterklaasfeest kan toch gewoon blijven bestaan. Gaat om het moderniseren van de Piet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Daar zeg je wel wat. Als het Sinterklaasfeest verloren gaat is dat niet goed voor de middenstand.
Zonder Piet geen Sinterklaasfeest.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:50 schreef Heufd het volgende:
[..]
Sinterklaasfeest kan toch gewoon blijven bestaat. Gaat om het moderniseren van de Piet.
http://nos.nl/artikel/565(...)met-zwarte-piet.htmlquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Daar zeg je wel wat. Als het Sinterklaasfeest verloren gaat is dat niet goed voor de middenstand.
Piet kan ook blijven, maar niet helemaal zwart zoals het nu is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zonder Piet geen Sinterklaasfeest.
Volgensmij werden die Pieten toen als afwijkende beschouwd. Er waren ook zwarte in beeld overigens toenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:44 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Daar is door de NPS in 2006 mee geëxperimenteerd, de NPS kreeg ongelofelijk veel boze brieven, experiment stopgezet.
Lees de OP. Ze willen het hele Sinterklaasfeest verbieden. We moeten het maar doen met Santa Claus.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:50 schreef Heufd het volgende:
[..]
Sinterklaasfeest kan toch gewoon blijven bestaan. Gaat om het moderniseren van de Piet.
En onze VN dame is overduidelijk op jacht naar vergoedingen voor de slavernij. Dat gaat ook wat centjes kosten; want ze heeft al besloten dan Nederland schuldig is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jawel hoor, dat kan makkelijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:52 schreef Heufd het volgende:
[..]
Piet kan ook blijven, maar niet helemaal zwart zoals het nu is.
Zo vanzelf gaat dat niet hoor, de veranderingen van Piet zijn ook door ongeveer dezelfde actiegroepen doorgedrukt. Ik denk dat de felheid van de discussie nu ook voortkomt uit het feit dat we nu vrij weinig meer kunnen veranderen aan Zwarte Piet behalve het zwarte zelf (de roe is al weg, hij is al welbespraakt, etc.).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:53 schreef Fir3fly het volgende:
Zwarte Piet is al behoorlijk veranderd sinds zijn conceptie. Ging allemaal vanzelf, zonder invloed van VN of andere lobbygroepjes.
Als de tijd rijp is voor Piet om zich weer te evolueren zal dat vanzelf gebeuren. Simpel.
En.... Dan..... ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:54 schreef Individual het volgende:
400.000 likes op de pietitie facebook pagina die nu 9 uur bestaat!![]()
![]()
https://www.facebook.com/pietitie?hc_location=stream
Jammer dat je niet op een andere manier op die pietitie kunt stemmen, ik heb en wil geen facebook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:54 schreef Individual het volgende:
400.000 likes op de pietitie facebook pagina die nu 9 uur bestaat!![]()
![]()
https://www.facebook.com/pietitie?hc_location=stream
Heb je daar een bron voor?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:55 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Zo vanzelf gaat dat niet hoor, de veranderingen van Piet zijn ook door ongeveer dezelfde actiegroepen doorgedrukt. Ik denk dat de felheid van de discussie nu ook voortkomt uit het feit dat we nu vrij weinig meer kunnen veranderen aan Zwarte Piet behalve het zwarte zelf (de roe is al weg, hij is al welbespraakt, etc.).
Hoe gaat dat in z'n werk dan ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:53 schreef Grouch het volgende:
[..]
En onze VN dame is overduidelijk op jacht naar vergoedingen voor de slavernij. Dat gaat ook wat centjes kosten; want ze heeft al besloten dan Nederland schuldig is.
Die vergoedingen steken ze maar lekker in hun hol. Genoeg vergoeding in de vorm van een leven in West-Europa me dunkt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:53 schreef Grouch het volgende:
[..]
En onze VN dame is overduidelijk op jacht naar vergoedingen voor de slavernij. Dat gaat ook wat centjes kosten; want ze heeft al besloten dan Nederland schuldig is.
http://petities.nl/petitie/zwarte-piet-moet-blijvenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:55 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jammer dat je niet op een andere manier op die pietitie kunt stemmen, ik heb en wil geen facebook.
Dat is ook 't hele punt. Iets is pas racistisch als het racistisch bedoeld is. Kinderen willen allemaal Zwarte Piet zijn. Een groter compliment kun je als neger niet krijgen. (Als je dan toch die lijn wilt volgen dat Pieten negers moeten voorstellen.)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:57 schreef Trebo het volgende:
Ik heb nog nooit in m'n leven Zwarte Piet geassocieerd met slavernij o.i.d.
Precies. Zwarte Piet is leuk, geeft snoepjes weg, brengt de cadeautjes door de schoorsteen en maakt je aan het lachen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:58 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Dat is ook 't hele punt. Iets is pas racistisch als het racistisch bedoeld is. Kinderen willen allemaal Zwarte Piet zijn. Een groter compliment kun je als neger niet krijgen. (Als je dan toch die lijn wilt volgen dat Pieten negers moeten voorstellen.)
Ben het ermee eens. Als je je gekwetst voelt, dan kies je er eerder voor om je gekwetst te voelen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:58 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Dat is ook 't hele punt. Iets is pas racistisch als het racistisch bedoeld is. Kinderen willen allemaal Zwarte Piet zijn. Een groter compliment kun je als neger niet krijgen. (Als je dan toch die lijn wilt volgen dat Pieten negers moeten voorstellen.)
Je mag je best gekwest voelen in mijn ogen, dat zal ik ook zeker niet per definitie ridiculisren, maar tot een bepaalde grens moet je gewoone een dikke huid kweken. Dit is overduidelijk allesbehalve racistisch bedoeld. Ook vanuit historisch perspectief.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ben het ermee eens. Als je je gekwetst voelt, dan kies je er eerder voor om je gekwetst te voelen.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:02 schreef HalfGod het volgende:
Paar uurtjes research gedaan
Lieve mensen. Ga er even voor zitten, terwijl ik jullie de hypocrisie van zowel de witte als zwarte mede-nederlander die aan het zeiken is uitleg. Ja ja. Hypocrisie? Waarom dat dan wel?
Zwarte Piet, Black Pete, was niet altijd die lieve man die ons kadeautjes bracht. In het begin was hij de 'bad cop' in the good cop-bad cop relatie tussen Zwarte Piet en Sinterklaas. Dit is begin jaren zeventig-tachtig verandert omdat het de kinderen zou traumatiseren. Of naja. Dat dachten ze.
In de landen rondom Nederland, zoals Belgie, is hij nogsteeds een kleine duivel, vaak onder naam de Krampe, maar in Nederland is hij verplaatst met een zwarte man, een Moor om precies te zijn. Dit is voornamelijk gebaseerd op de codificatie van het Sinterkla verhaal in het geillustreerde kinderboek Sint Nicholaas en zijn Knecht, uitgegeven in 1850 door de leraar Jan Schenkman (1806-1863). Dit had hetzelfde effect als dat het Coca Cola bedrijf het kerstverhaal herschreef (met Santa Clause, niet met Jezus Christus, dat leuke fantasieverhaaltje bespreken we een andere keer) voor advertentie redenen
Wat is het profiel van Zwarte Piet? Een Moor in fel-gekleurde kleding van zijden, met gouden juwelen, die stoute kinderen in elkaar beukt, ze kidnapt naar Spanje, en ZE DAAR AAN HET WERK ZET. AH. MAAR DAAR HEBBEN WE HET.
Hoe kom je bij zo'n raar verhaal? Dat wordt duidelijk als je gaat kijken naar de afkomst van dit verhaal. Jan Schenkman was een school leraar die verhalen bedacht om de doelgroep, de kinderen, te vermaken. Maar hij baseerde dit verhaal op de bestaande Sinterklaas verhalen. Je moet onthouden dat Sinterklaas al bestaat vanaf de 8STE EEUW. Terug in de dag, kinderen waren (zijn nogsteeds niet) belangrijk in de samenleven. Een andere group was erg belangrijk in die tijd. Kapiteinen en ontdekkers. Behalve dat Sinterklaas de Heilige voor kinderen was, was hij ook die van zeilers en reizigers.
Nou, als je een vechtend hulpje nodig hebt voor je favoriete heilige, dan kies je iets wat je echt bang maakt. Wat was dat in de 16-17de eeuw? Barbary Coast Pirates. Die waren toevallig: MOORS. De kapiteinen droegen veelkleurige zijden kleren, gouden juwelen, en ze zouden je gevangen nemen, en je aan het werk zetten als slaaf, en je veelvoudig in elkaar beuken. Klinkt dat bekend?
Omdat het boek van Jan Schenkman de Sinterklaas die wij nu kende introduceerde, 8 eeuwen na het originele feest, zijn we een ding vergeten.
Zwarte Piet heeft inderdaad te maken met slavernij.
De slavernij opgelegd door zwarte Afrikanen op witte Europeanen.
Ja? Oke? That would be all.
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:02 schreef HalfGod het volgende:
Lieve mensen. Ga er even voor zitten, terwijl ik jullie de hypocrisie van zowel de witte als zwarte mede-nederlander die aan het zeiken is uitleg. Ja ja. Hypocrisie? Waarom dat dan wel?
Zwarte Piet, Black Pete, was niet altijd die lieve man die ons kadeautjes bracht. In het begin was hij de 'bad cop' in the good cop-bad cop relatie tussen Zwarte Piet en Sinterklaas. Dit is begin jaren zeventig-tachtig verandert omdat het de kinderen zou traumatiseren. Of naja. Dat dachten ze.
In de landen rondom Nederland, zoals Belgie, is hij nogsteeds een kleine duivel, vaak onder naam de Krampe, maar in Nederland is hij verplaatst met een zwarte man, een Moor om precies te zijn. Dit is voornamelijk gebaseerd op de codificatie van het Sinterkla verhaal in het geillustreerde kinderboek Sint Nicholaas en zijn Knecht, uitgegeven in 1850 door de leraar Jan Schenkman (1806-1863). Dit had hetzelfde effect als dat het Coca Cola bedrijf het kerstverhaal herschreef (met Santa Clause, niet met Jezus Christus, dat leuke fantasieverhaaltje bespreken we een andere keer) voor advertentie redenen
Wat is het profiel van Zwarte Piet? Een Moor in fel-gekleurde kleding van zijden, met gouden juwelen, die stoute kinderen in elkaar beukt, ze kidnapt naar Spanje, en ZE DAAR AAN HET WERK ZET. AH. MAAR DAAR HEBBEN WE HET.
Hoe kom je bij zo'n raar verhaal? Dat wordt duidelijk als je gaat kijken naar de afkomst van dit verhaal. Jan Schenkman was een school leraar die verhalen bedacht om de doelgroep, de kinderen, te vermaken. Maar hij baseerde dit verhaal op de bestaande Sinterklaas verhalen. Je moet onthouden dat Sinterklaas al bestaat vanaf de 8STE EEUW. Terug in de dag, kinderen waren (zijn nogsteeds niet) belangrijk in de samenleven. Een andere group was erg belangrijk in die tijd. Kapiteinen en ontdekkers. Behalve dat Sinterklaas de Heilige voor kinderen was, was hij ook die van zeilers en reizigers.
Nou, als je een vechtend hulpje nodig hebt voor je favoriete heilige, dan kies je iets wat je echt bang maakt. Wat was dat in de 16-17de eeuw? Barbary Coast Pirates. Die waren toevallig: MOORS. De kapiteinen droegen veelkleurige zijden kleren, gouden juwelen, en ze zouden je gevangen nemen, en je aan het werk zetten als slaaf, en je veelvoudig in elkaar beuken. Klinkt dat bekend?
Omdat het boek van Jan Schenkman de Sinterklaas die wij nu kende introduceerde, 8 eeuwen na het originele feest, zijn we een ding vergeten.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:00 schreef De_Nater het volgende:
400k, dat is meer dan de CU aan stemmen kreeg. Als het zo doorgaat is het een partij zo groot als D66...
Kan me wel vinden in de rode lippen, kroeshaar en oorringen argumenten tot op zekere hoogte. Dat kan eventueel best aangepast worden. Maar breng dat dan met een beetje nuance mensen. Kom nou toch.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:01 schreef poemojn het volgende:
Winkels kunnen ook wat meer sint en wat minder piet op de verpakkingen zetten, het strip-pietje minder karikaturaal tekenen, enz. Dan is het iig minder opdringerig aanwezig voor de mensen die er moeite mee hebben.
Ik ben nog steeds wel verbaasd over de hoeveelheid pieten die Amsterdam rondstrooit. 600 klinkt gewoon als heel erg veel.
Ik stopte hier met lezen. Sorry.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:02 schreef HalfGod het volgende:
Haar, rode lippen, kleding...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:55 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Zo vanzelf gaat dat niet hoor, de veranderingen van Piet zijn ook door ongeveer dezelfde actiegroepen doorgedrukt. Ik denk dat de felheid van de discussie nu ook voortkomt uit het feit dat we nu vrij weinig meer kunnen veranderen aan Zwarte Piet behalve het zwarte zelf (de roe is al weg, hij is al welbespraakt, etc.).
Naja. Ik bedoel, het is niet mijn schuld dat het meer paragrafen zijn dan jij hersencellen hebt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:05 schreef beantherio het volgende:
[..]
Is het de bedoeling dat ik dit ook ga lezen?
Zouden lange blonde lokken het probleem oplossen ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:05 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Haar, rode lippen, kleding...
En nee, ik zeg niet dat dit moet. Ik geef alleen aan dat er nog genoeg andere aspecten zijn dan het zwarte zelf
Een blanke ook niet. En maar goed ook, want zowel de neger als blanke zouden worden opgepakt als vermeend kinderlokker en als potentiele inbreker die zich op het dak begeeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:00 schreef Trebo het volgende:
[..]
Precies. Zwarte Piet is leuk, geeft snoepjes weg, brengt de cadeautjes door de schoorsteen en maakt je aan het lachen.
Dat zie ik een neger allemaal niet doen.
Danki!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:57 schreef Individual het volgende:
[..]
http://petities.nl/petitie/zwarte-piet-moet-blijven
Je vergeet even dat voor het gros van de Nederlandse autochtonen kleurlingen te gast zijn en zich niet mogen bemoeien met "onze" tradities.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef Heufd het volgende:
Ik denk dat je als blanke heel moeilijk kunt bepalen of iets racistisch is, omdat je niet het lijdend voorwerp bent. Wel kun je je in proberen te leven in de feiten. Feit is dat blanken zwart geschminkt worden en knechten voor een oude, blanke man op een paard. Ik snap dat dat racistisch opgevat kan worden. Waarom zou je per se vasthouden aan zo'n klein deel van wat het Sinterklaasfeest allemaal behelst, als je zo'n grote groep mensen die zich beledigd voelen ook tegemoet kunt komen?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:00 schreef De_Nater het volgende:
400k, dat is meer dan de CU aan stemmen kreeg. Als het zo doorgaat is het een partij zo groot als D66...
quote:Wij, Ronnie Foesenek, Wendy Versteegh, Ilona Vissers, Chantal Nuchelmans en Wesley Gommers gaan op 4 december 2013 een lijst met namen aanbieden aan de Tweede kamer.
Wij zijn het oneens met:
- dat Zwarte Piet aangepast moet worden
- dat het Sinterklaasfeest afgeschaft gaat worden
- dat het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm niet per wet beschermd is
Ons doel: Er voor zorgen dat onze traditie beschermd wordt en voor eens en voor altijd de discussie te sluiten. En natuurlijk voor plaatsing op immateriële erfgoedlijst en Unesco.
Door je zelf als deelnemer aan te melden hebben we jouw stem!
Kleurlingen te gast? Zijn toch net zo goed Nederlanders.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Je vergeet even dat voor het gros van de Nederlandse autochtonen kleurlingen te gast zijn en zich niet mogen bemoeien met "onze" tradities.
Maar, dat is dus het probleem (en blijkt ook uit de grote hoeveelheid likes al), zo'n grote groep is het helemaal niet! Het zijn een paar gekwetste negroïde mensen gepaard met wat politiek-correcte grachtengordel die dit hele probleem naar voren brengen. In de media wordt deze mening niet echt representatief gepresenteerd en komen vooral de nuance en de gekwetste aan bod en een beetje anti-quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef Heufd het volgende:
Ik denk dat je als blanke heel moeilijk kunt bepalen of iets racistisch is, omdat je niet het lijdend voorwerp bent. Wel kun je je in proberen te leven in de feiten. Feit is dat blanken zwart geschminkt worden en knechten voor een oude, blanke man op een paard. Ik snap dat dat racistisch opgevat kan worden. Waarom zou je per se vasthouden aan zo'n klein deel van wat het Sinterklaasfeest allemaal behelst, als je zo'n grote groep mensen die zich beledigd voelen ook tegemoet kunt komen?
Nee die komt door de schoorsteen om je spullen te jatten zodat je vervolgens gaat janken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:00 schreef Trebo het volgende:
[..]
Precies. Zwarte Piet is leuk, geeft snoepjes weg, brengt de cadeautjes door de schoorsteen en maakt je aan het lachen.
Dat zie ik een neger allemaal niet doen.
Kennelijk niet zo goed geïntegreerd dan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:10 schreef Heufd het volgende:
[..]
Kleurlingen te gast? Zijn toch net zo goed Nederlanders.
Als we kijken naar de tekening van Schenkman was het door hem in ieder geval niet bedoeld zoals in jouw verhaal:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:02 schreef HalfGod het volgende:
Precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Je vergeet even dat voor het gros van de Nederlandse autochtonen kleurlingen te gast zijn en zich niet mogen bemoeien met "onze" tradities.
Geen idee. Verschillende mensen, verschillende meningen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zouden lange blonde lokken het probleem oplossen ?
Dat zwaard aan de muur ziet er redelijk piraats uit, en dat pakje ziet er ook niet echt goedkoop uit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:11 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Als we kijken naar de tekening van Schenkman was het door hem in ieder geval niet bedoeld zoals in jouw verhaal:
[ afbeelding ]
En als je kijkt naar hoe we later invulling zijn gaan geven aan de Zwarte Piet toen we hem gingen spelen, was deze invulling simpelweg gebaseerd op de karikatuur van de neger in pagepak:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vind je die groep te klein om rekening mee te houden en om de Zwarte Piet er voor aan te passen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:10 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Maar, dat is dus het probleem (en blijkt ook uit de grote hoeveelheid likes al), zo'n grote groep is het helemaal niet! Het zijn een paar gekwetste negroïde mensen gepaard met wat politiek-correcte grachtengordel die dit hele probleem naar voren brengen. In de media wordt deze mening niet echt representatief gepresenteerd en komen vooral de nuance en de gekwetste aan bod en een beetje anti-
Mooi schilderij. Ik zie er geen karikatuur in.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:11 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En als je kijkt naar hoe we later invulling zijn gaan geven aan de Zwarte Piet toen we hem gingen spelen, was deze invulling simpelweg gebaseerd op de karikatuur van de neger in pagepak:
[ afbeelding ]
Akelige karikatuur. Ik zie er geen Zwarte Piet in.quote:[ afbeelding ]
In dit geval ben ik heel nationalistisch en zeg ik ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:13 schreef Heufd het volgende:
[..]
Vind je die groep te klein om rekening mee te houden en om de Zwarte Piet aan te passen?
Het Sinterklaasfeest bij wet beschermen? Hoe willen ze dat doen? Bij wet vastleggen dat Sinterklaas en de Zwarte Piet er op een bepaalde manier uit moeten zien?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:09 schreef beantherio het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Teken voor Sint en Zwarte Piet!
[..]
Die Amerikanen zijn uberhaupt begonnen met zeikenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:14 schreef Dientje12 het volgende:
Is dit nu wereldwijd nieuws aan het worden?
Aangezien het zwaard samen met de viool en nog wat zaken achter Sinterklaas zijn bureau hangt, denk ik dat deze voorwerpen van onze lieve Sint zijnquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:13 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Dat zwaard aan de muur ziet er redelijk piraats uit, en dat pakje ziet er ook niet echt goedkoop uit.
In alle eerlijkheid is dat wel een vraag die we ons wellicht moeten stellen: hoe groot moet een groep zijn om een andere groep te mogen overrulen ? Want er is voor ALLES wel iemand te vinden die het racistisch of beledigend vind.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:13 schreef Heufd het volgende:
[..]
Vind je die groep te klein om rekening mee te houden en om de Zwarte Piet er voor aan te passen?
Omdat het een kleine groep mensen is en het fenomeen niet racistisch bedoeld is. Het is niet alsof Zwarte Piet geridiculiseerd wordt he. Sterker nog, Zwarte Piet neemt een zeer levendige en positieve rol in het hele verhaal in.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef Heufd het volgende:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef poemojn het volgende:
Er zijn toch best kleinere aanpassingen te verzinnen?
Zoals,
Minder zwarte pieten in de stoet. Geen 600 dus zoals Amsterdam plant.
Hoofdpiet te paard naast Sint
Evt herauten oid toevoegen zoals in 1935
Meer verschillende haarstijlen
Lippenkleur aanpassen naar iets waar mensen minder last van hebben
In winkels, commercie, zwarte piet wat waardiger afbeelden, en sint vaker afbeelden zodat er meer evenwicht is
Alleen met de schmink en kleur blijf je dan zitten. Als je je beroept op problemen met piet door een slavenverleden gaat het lichter maken van piet toch ook niet helpen? En zeker niet een lichte hoofdpiet die baas is over zwarte pieten. Dat was op plantages juist redelijk gebruikelijk.
Idd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:10 schreef gelly het volgende:
Zwarte Piet in de wet
Dan is godver nog triester dan het proberen te verbieden
Dat pak is duidelijk van zijde. En ik zou ook niet constant juwelen dragen als ik ze bezit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Aangezien het zwaard samen met de viool en nog wat zaken achter Sinterklaas zijn bureau hangt, denk ik dat deze voorwerpen van onze lieve Sint zijn.
Wellicht omdat de Zwarte Piet een combi is van een dergelijke karikatuur (de rode lippen, oorbellen -die je volgens mij niet in deze karikatuur hebt, maar wel in andere-) gekleed in het pak van een page.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Mooi schilderij. Ik zie er geen karikatuur in.
[..]
Akelige karikatuur. Ik zie er geen Zwarte Piet in.
Veruit het merendeel dat reageert op die nieuwsberichten vindt het ook belachelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:15 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Die Amerikanen zijn uberhaupt begonnen met zeikenNaja, behalve het groepje hippies dat elk jaar zeikt.
Leuk dat juist de Amerikanen gaan lopen lullen over moraliteit.
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:17 schreef Grouch het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid is dat wel een vraag die we ons wellicht moeten stellen: hoe groot moet een groep zijn om een andere groep te mogen overrulen ? Want er is voor ALLES wel iemand te vinden die het racistisch of beledigend vind.
Fair enough.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:18 schreef Individual het volgende:
[..]
Veruit het merendeel dat reageert op die nieuwsberichten vindt het ook belachelijk.
Ja, daarom zou ik het ook een heel goed idee vinden als Zwarte Piet geen rode lippen en ook niet van die oorbellen meer zou hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wellicht omdat de Zwarte Piet een combi is van een dergelijke karikatuur (de rode lippen, oorbellen -die je volgens mij niet in deze karikatuur hebt, maar wel in andere-) gekleed in het pak van een page.
Hier in nederland pakken ze je alles af , zelfs je gouden oorbellenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, daarom zou ik het ook een heel goed idee vinden als Zwarte Piet geen rode lippen en ook niet van die oorbellen meer zou hebben.
Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst op beschaafde manier met elkaar in gesprek moet gaan en in ieder geval moet proberen elkaars argumenten te begrijpen. Wanneer het gaat om feitelijkheden moet men hierbij onjuiste argumenten weerleggen en misvattingen corrigeren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef poemojn het volgende:
Er zijn toch best kleinere aanpassingen te verzinnen?
Zoals,
Minder zwarte pieten in de stoet. Geen 600 dus zoals Amsterdam plant.
Hoofdpiet te paard naast Sint
Evt herauten oid toevoegen zoals in 1935
Meer verschillende haarstijlen
Lippenkleur aanpassen naar iets waar mensen minder last van hebben
Oorbellen weg. Maar die zie ik eigenlijk vooral op tekeningen nog.
In winkels, commercie, zwarte piet wat waardiger afbeelden, en sint vaker afbeelden zodat er meer evenwicht is
Alleen met de schmink en kleur blijf je dan zitten. Als je je beroept op problemen met piet door een slavenverleden gaat het lichter maken van piet toch ook niet helpen? En zeker niet een lichte hoofdpiet die baas is over zwarte pieten. Dat was op plantages juist redelijk gebruikelijk.
Precies. Wellicht is een eerste stap in deze eens te kijken hoeveel mensen zich nu werkelijk niet happy bij Sinterklaas en Piet voelen. Want officieel is dat (als we ons beperken tot mensen in Nederland) nu nog steeds maar een man of 30 in totaal. Voor mij is dat psychologisch gezien gewoon te weinig om serieus te nemen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef De_Nater het volgende:
[..]
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...
Ze hoeven helemaal niet te zwijgen, en dat deden ze ook bepaald niet... maar ze hebben samen niet genoeg zetels om het tegen te houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef De_Nater het volgende:
[..]
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...
Exact. Maar een organisatie als de VN moet zich hier helemaal ver van houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst op beschaafde manier met elkaar in gesprek moet gaan en in ieder geval moet proberen elkaars argumenten te begrijpen. Wanneer het gaat om feitelijkheden moet men hierbij onjuiste argumenten weerleggen en misvattingen corrigeren.
En op basis daarvan kan dan worden gekeken of het wel of niet wenselijk is iets aan te passen.
Helaas is het een illusie dat het op een dergelijke manier kan gaan. Maar de manier waarop het er nu aan toe gaat is ongeveer het omgekeerde. Hard schreeuwen, hard janken, hard generaliseren, dramatiseren en vingerwijzen naar allerlei groepen, om van te kotsen
Inderdaad. Ik denk dat de mensen in Syrie erg opgelucht zullen zijn als Zwarte Piet wordt afgeschaft /squote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Exact. Maar een organisatie als de VN moet zich hier helemaal ver van houden.
Kom op, als je vindt dat zwarte piet geen racisme is dan kun je toch de paar grootste overeenkomsten tussen Piet en de karikatuur van een domme neger toch ook wel achterwege laten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:21 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Hier in nederland pakken ze je alles af , zelfs je gouden oorbellen
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:22 schreef De_Nater het volgende:
https://www.facebook.com/StopWitteKerst?fref=ts
Toch gaat de politiek er indirect over, een groot deel van de traditie wordt toch echt bepaald door datgene wat op televisie gebeurd. Nu heb je als kabinet geen invloed op de commerciële, maar afgezien van de Club van Sinterklaas is de invloed daar niet erg groot. De meeste invloed komt echt via Sinterklaasjournaal en Intocht van Sinterklaas die bij de NPO worden uitgezonden. De NPO wordt betaald met belastinggeld (want die bezuinig je niet 1,2,3 weg...) en daarom heeft de overheid er ook wat over te zeggen...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ze hoeven helemaal niet te zwijgen, en dat deden ze ook bepaald niet... maar ze hebben samen niet genoeg zetels om het tegen te houden.
Zwarte Piet is echter geen zaak van de politiek, zoals Rutte al zei, dus de vergelijking gaat mank.
Zwarte Kerst.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.
Het gaat er bij de Zwarte Piet-discussie om dat het hedendaagse uiterlijk v/d Zwarte Piet is ontstaan op basis van een karikatuur v/d neger in een knechtenpakje.
Dat kun je wel of niet een reden tot klagen vinden, feit blijft, het is totaal wat anders dan klagen over witte kerst omdat er het woord 'witte' inzit.
ik heb eerder eens gerekend en kwam alleen voor amsterdam op een dorp vol. Als je alleen surinamers en antillianen daar rekent met de percentages van dec vorig jaar, zat je op 20-30.000 mensen. Dat vind ik veel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef Grouch het volgende:
[..]
Precies. Wellicht is een eerste stap in deze eens te kijken hoeveel mensen zich nu werkelijk niet happy bij Sinterklaas en Piet voelen. Want officieel is dat (als we ons beperken tot mensen in Nederland) nu nog steeds maar een man of 30 in totaal. Voor mij is dat psychologisch gezien gewoon te weinig om serieus te nemen.
Als uit een inventarisatie blijkt dat het er een paar miljoen zijn is dat al een heel ander verhaal.
En als het iets ertussenin i s? Ik beken niet te weten waar voor mij het omslagpunt ligt - maar dan weten we in ieder geval over hoeveel mensen we het hebben.
De traditie van witte kerst draait er om dat alles wit moet zijn, dat is toch de superieure witte die hier aan het woord is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.
Het gaat er bij de Zwarte Piet-discussie om dat het hedendaagse uiterlijk v/d Zwarte Piet is ontstaan op basis van een karikatuur v/d neger in een knechtenpakje.
Dat kun je wel of niet een reden tot klagen vinden, feit blijft, het is totaal wat anders dan klagen over witte kerst omdat er het woord 'witte' inzit.
Dat bevestigt het punt toch juist alleen maar?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Kom op, als je vindt dat zwarte piet geen racisme is dan kun je toch de paar grootste overeenkomsten tussen Piet en de karikatuur van een domme neger toch ook wel achterwege laten.
Ironisch is natuurlijk wel dat die VN-mevrouw van de onderzoekscommissie zelf lippenstift en grote oorbellen draagt en kroeshaar heeft. Maar goed, dat is een vrouw natuurlijk.
Vegetariers op het onderzoek Slachtfeest zetten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:29 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Dat bevestigt het punt toch juist alleen maar?
Wat is de bron voor deze getallen ? Waar klagen die mensen dan.. want openlijk doen ze dat niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:29 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik heb eerder eens gerekend en kwam alleen voor amsterdam op een dorp vol. Als je alleen surinamers en antillianen daar rekent met de percentages van dec vorig jaar, zat je op 20-30.000 mensen. Dat vind ik veel.
Het is mij echt een groot raadsel waarom de VN zich hier mee bemoeit. Te bizar voor woorden. Wel iets minder bizar dan een voorzitter van een VN-commissie die iets moet onderzoek en al vooraf uitspraken doet waarmee ze duidelijk maakt echt geen flauw idee te hebben waar ze over praat...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Exact. Maar een organisatie als de VN moet zich hier helemaal ver van houden.
Zo bedoelde je het. Tsja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:30 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Vegetariers op het onderzoek Slachtfeest zetten.
Niet elke antilliaan of surinamer klaagt. Er zijn ook talloze supporters.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:29 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik heb eerder eens gerekend en kwam alleen voor amsterdam op een dorp vol. Als je alleen surinamers en antillianen daar rekent met de percentages van dec vorig jaar, zat je op 20-30.000 mensen. Dat vind ik veel.
Ik wil het er niet eens meer over hebben. De verspilling van alle bij elkaar opgetelde energie is te ridicuul voor woorden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is mij echt een groot raadsel waarom de VN zich hier mee bemoeit. Te bizar voor woorden. Wel iets minder bizar dan een voorzitter van een VN-commissie die iets moet onderzoek en al vooraf uitspraken doet waarmee ze duidelijk maakt echt geen flauw idee te hebben waar ze over praat...![]()
Maar goed, ik val in herhaling en stoor me al genoeg aan de manier waarop een deel v/d Nederlanders (zowel voor als tegen) de discussie voert. Als ik me nou ook nog moet gaan storen aan dat wijf van die VN-commissie blijf ik aan de gang
Maar het speelt ongetwijfeld mee in haar afkeer. Zet een veer op haar hoofd en ze kan zo meelopen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Kom op, als je vindt dat zwarte piet geen racisme is dan kun je toch de paar grootste overeenkomsten tussen Piet en de karikatuur van een domme neger toch ook wel achterwege laten.
Ironisch is natuurlijk wel dat die VN-mevrouw van de onderzoekscommissie zelf lippenstift en grote oorbellen draagt en kroeshaar heeft. Maar goed, dat is een vrouw natuurlijk.
Maar waarom vinden we een "witte" kerst mooi? Waarom hebben we het over zwartrijders, zwartkijkers, zwart geld, zwart werken, zwarte zaterdag, zwarte gaten, zwartgallig, de zwarte dood, zwarte lijsten, allemaal met een negatieve connotatie?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik heb me niet heel erg in de geschiedenis van het kerstfeest verdiept, maar het wit heeft volgens mij altijd puur en alleen betrekking gehad op de kleur wit en niet op een ras. Het wit is hierbij zover ik weet afgeleid van de witte sneeuw en niet van een ras.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:29 schreef De_Nater het volgende:
[..]
De traditie van witte kerst draait er om dat alles wit moet zijn, dat is toch de superieure witte die hier aan het woord is.
Maargoed, nvm
Zwart stond al voor slecht voordat we ook maar contact hadden gelegd met enkele Afrikaan. De Zwarte Dood? Kwam van een zwarte rat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar waarom vinden we een "witte" kerst mooi? Waarom hebben we het over zwartrijders, zwartkijkers, zwart geld, zwart werken, zwarte zaterdag, zwarte gaten, zwartgallig, de zwarte dood, zwarte lijsten, allemaal met een negatieve connotatie?
Omdat zwart donker en duister is. En duister is eng. Daar wonen de monsters.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar waarom vinden we een "witte" kerst mooi? Waarom hebben we het over zwartrijders, zwartkijkers, zwart geld, zwart werken, zwarte zaterdag, zwarte gaten, zwartgallig, de zwarte dood, zwarte lijsten, allemaal met een negatieve connotatie?
Oh ja, ik vind het ook geen rechtvaardiging hoor. Als de vrouwelijke kleding/opmaak in het stereotype ook bij mannen wordt toegepast (en ook nog wordt gekoppeld aan dom gedrag en onbeholpen taalgebruik, zoals vroeger) dan is het natuurlijk heel logisch dat iemand daar pissig over is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maar het speelt ongetwijfeld mee in haar afkeer. Zet een veer op haar hoofd en ze kan zo meelopen.
Terzijde: de meerderheid van Pieten in de hoofdstoet is volgens mij vrouwelijk onder de schmink. Maar dat kan ik mis hebben.
Racist.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:33 schreef Kowloon het volgende:
Ik zie net dat ik Kuifje in Afrika in de boekenkast heb staan.
Amsterdams onderzoek hoeft natuurlijk niet representatief te zijn voor de rest v/h land. Zie bijv. het 'onderzoekje' v/d Telegraaf:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:31 schreef poemojn het volgende:
Dat Amsterdamse onderzoek. Ik rekende met 27% vd Surinamers.
Maar vind het te laat nu om verder te rekenen en heb morgen meer te doen.. Sorry.
quote:Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.
Volgens een peiling associeert 4 procent van de Nederlanders Zwarte Piet met slavernij. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van Peil.nl. onder bijna 1700 mensen. Van de ondervraagden ziet 92 procent Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas en meer dan 91 procent is tegen het aanpassen van zijn uiterlijk
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_sinterklaas__.html
Zelfde als alle slechte dingen met 'Dutch' erin uit de tijd dat we constant in oorlog waren met Engeland.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef Igen het volgende:
[..]
dat weet ik. De hoorzitting was ook over en in Amsterdam. Maar het wordt door de media nu wel landelijk gemaakt. Daarom kleine aanpassingen eerst.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Amsterdams onderzoek hoeft natuurlijk niet representatief te zijn voor de rest v/h land. Zie bijv. het 'onderzoekje' v/d Telegraaf:
[..]
Ik vind de scene met de neushoorn nog altijd ergerquote:
Ik kijk daar dus met trots tegenaan. Als kaaskop.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zelfde als alle slechte dingen met 'Dutch' erin uit de tijd dat we constant in oorlog waren met Engeland.
Dáár zouden we eigenlijk tegen moeten protesteren.
hebben die er moeite mee als er een hoofdpiet op een paard zit dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:31 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Niet elke antilliaan of surinamer klaagt. Er zijn ook talloze supporters.
Ja, dan ga je, met een blanke Kerstman, van vermeend racisme naar pure discriminatie. Wat een vooruitgang zeg.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:29 schreef De_Nater het volgende:
[..]
De traditie van witte kerst draait er om dat alles wit moet zijn, dat is toch de superieure witte die hier aan het woord is.
Maargoed, nvm
Ik steek graag energie in een goed debat om elkaars meningen en standpunten te leren begrijpen. Als men de discussie op die manier had gevoerd had ik het als nuttig en interessant gezien.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik wil het er niet eens meer over hebben. De verspilling van alle bij elkaar opgetelde energie is te ridicuul voor woorden.
Precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik kijk daar dus met trots tegenaan. Als kaaskop.
Natuurlijk. Dat is een onrealistische weergave van een neger, bedoeld om te suggereren dat de blanke paardrijcultuur superieur was. Jij racist.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef poemojn het volgende:
[..]
hebben die er moeite mee als er een hoofdpiet op een paard zit dan?
De groep zeurpieten is niet zo groot.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
Even los van het feit of het racistisch is of niet verbaas ik me het meest over de angstige reacties van bange mensen. Zijn wij zo gehecht aan zwarte piet dat we hem per se in stand willen houden, ook als een grote groep dit als pijnlijk ervaart?
Kuifje was echt nog een slechte strip toen eigenlijk:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef Grouch het volgende:
Ik vind de scene met de neushoorn nog altijd erger
Gelukkig is dat wel aanzienlijk veranderd. Ik weet zeker dat iedereen in mijn omgeving niks met racisme te maken wil hebben.quote:Maar idd. Nederland en België waren nog tot ver in de 20e eeuw racistisch jegens negers.
Eigenlijk hebben zwarte mensen dus gewoon pure pech dat hun huidskleur in onze cultuur van oudsher negatieve connotaties heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:34 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Zwart stond al voor slecht voordat we ook maar contact hadden gelegd met enkele Afrikaan. De Zwarte Dood? Kwam van een zwarte rat.
Het probleem is dat:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
Even los van het feit of het racistisch is of niet verbaas ik me het meest over de angstige reacties van bange mensen. Zijn wij zo gehecht aan zwarte piet dat we hem per se in stand willen houden, ook als een grote groep dit als pijnlijk ervaart?
Die Hottentotten hadden ook nog zo'n kinderlijk taaltje in Kuifje in Afrika hè...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kuifje was echt nog een slechte strip toen eigenlijk:
[ afbeelding ]
[..]
Gelukkig is dat wel aanzienlijk veranderd. Ik weet zeker dat iedereen in mijn omgeving niks met racisme te maken wil hebben.
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
De originele zwart wit versie is nog een flink stuk fouter.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die Hottentotten hadden ook nog zo'n kinderlijk taaltje in Kuifje in Afrika hè...
Dat zal wel gekuist zijn tegenwoordig...
Ook dat vooral inderdaad. Met name dat zelfs waarschijnlijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:49 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.
Idd, "Dutch courage" bijvoorbeeld. Maja, kan me aan mn kont roesten als Nederlander in London.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:35 schreef Fir3fly het volgende:
Zelfde als alle slechte dingen met 'Dutch' erin uit de tijd dat we constant in oorlog waren met Engeland.
Dáár zouden we eigenlijk tegen moeten protesteren.
Vorig jaar was GeenStijl, voorhoede meestal in de Wildersretoriek, zelfs voor het afschaffen van zwarte piet: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.htmlquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:45 schreef Grouch het volgende:
[..]
Het probleem is dat:
a. mensen geen grote groep klagers zien; maar slechts een extreem klein aantal extremistische individuen.
b. mensen daadwerkelijk het probleem niet zien. Niet uit onwil, maar omdat het gewoon volstrekt bizar op hen overkomt
c. er helaas idd een gevoel onder de Nederlandse bevolking bestaat dat zij "gekoloniseerd" worden, aangewakkerd door onze grote blonde vriend. Dat maakt de discussie wat feller als er iets moet veranderen.
d. Internet discussies nu eenmaal extremer maakt & internet nu prominent in de maatschappij aanwezig is. Bedenk: deze discussie speelt al 50 jaar.
Maar GeenStijl kiest niet voor wat moraal gezien het sterkst is, maar waar ze het intelligent en bijdehandst mee kunnen overkomen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:51 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Vorig jaar was GeenStijl, voorhoede meestal in de Wildersretoriek, zelfs voor het afschaffen van zwarte piet: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.html
Moest toch lachen.quote:Oh, het is traditie. Vrouwen die niet mogen stemmen: ook ruim 2000 jaar een traditie geweest.
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:49 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef De_Nater het volgende:
Zwarte piet heeft voortaan gewoon een hanekam.
Dit. En is het ook niet een mensenrecht van ons om onze eigen volkstradities te hebben die alles met feest en niks meer met rassenonderdrukking te maken heeft?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is mij echt een groot raadsel waarom de VN zich hier mee bemoeit. Te bizar voor woorden. Wel iets minder bizar dan een voorzitter van een VN-commissie die iets moet onderzoek en al vooraf uitspraken doet waarmee ze duidelijk maakt echt geen flauw idee te hebben waar ze over praat...![]()
Maar goed, ik val in herhaling en stoor me al genoeg aan de manier waarop een deel v/d Nederlanders (zowel voor als tegen) de discussie voert. Als ik me nou ook nog moet gaan storen aan dat wijf van die VN-commissie blijf ik aan de gang
Het is godverdomme Oktober en 21 gradenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:56 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dit. En is het ook niet een mensenrecht van ons om onze eigen volkstradities te hebben die alles met feest en niks meer met rassenonderdrukking te maken heeft?
Ik heb nooit in mijn jeugd negatief naar Piet gekeken want Piet was cool.
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en de het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
De constante generaliseringenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat witte heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.
quote:
Maar, voor een Hollander is het toch ook extreme aanstelleritis. Een goed ingeburgerde Hollander heeft een dikke huid, want Hollanders zijn nu eenmaal direct. Niet voor niets hebben wij een parlement waar we op een gegeven moment normaal moesten gaan doen, kennelijk is iemand benoemen als islamitische aap het toppunt, maar de rest is normaal. Normaal voor Nederland althans. Niet zo gek dus dat het vooral de van origine niet-Nederlanders zijn die zich gekwetst voelen door zulke termen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en de het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:00 schreef Brum_brum het volgende:
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat blanke heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.
Het woord marokkaan heeft tegenwoordig ook een nare bijsmaak.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
Kan je misschien wat interpunctie aanbrengen in je post, ik snap er geen hout van...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:00 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat witte heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.
quote:
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-pietquote:De discussie over zwarte piet gaat over meer dan enkel zwarte piet’, schreef publicist en universiteitsdocent Zihni Ozdil vorige week op de opiniesite joop.nl. Een krasse uitspraak in de week dat zwarte piet van alle kanten werd belaagd. Eerst in een heuse hoorzitting in de Amsterdamse gemeenteraad, waar zijn tegenstanders hun bezwaren kenbaar konden maken.
door Hassan Bahara
22-10-2013
Daarna kreeg hij zelfs de Verenigde Naties in zijn nek. Een VN-mensenrechtencommissie verklaarde afgelopen weekend onderzoek te zullen doen naar de kindervriend nadat zij geluiden had ontvangen dat zwarte piet het stereotype voedt van de Afrikaan als ‘tweederangs burger’.
Maar het gaat dus over meer dan alleen zwarte piet. Ozdil stelt dat ‘het witte, mannelijke, heteroseksuele segment‘ van de Nederlandse samenleving nog steeds de grenzen bepaalt van het maatschappelijk discours. Het is volgens hem dit segment dat ervoor zorgt dat protest tegen zwarte piet in de kiem wordt gesmoord. Ter illustratie voert hij NRC Handelsblad-columnist Arjen van Veelen op die de aanjagers van de anti-pietenbeweging badinerend afdeed als ‘allochtone Twitter-intellectuelen’ die racistische spoken zien waar ze niet zijn.
Het is dit soort miskenning van de opvattingen en gevoeligheden van de tegenstanders van zwarte piet die de ongekende felheid verklaart waarmee het pietendebat de afgelopen twee jaar gevoerd wordt. De reactie is volgens Ozdil een opstand van een groep niet-knuffelbare ‘gekleurde Nederlanders’ die korte metten wil maken met de hegemonie van de witte, mannelijke, heteroseksuele bovenlaag.
Er staat inderdaad een groeiende groep nieuwe Nederlanders op die het debat op het scherpst van de snede wil voeren, vrij van de angst om in de hoek van overgevoelige politiek-correcten te worden geduwd. Hun motivatie is niet alleen een aanpassing of afschaffing van zwarte piet, maar evengoed een decennium oud maatschappelijk debat waarin vooral de ander de kop van jut was. Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. Hij had het maar te slikken. Maar nu de nieuwkomer vraagtekens zet bij een Nederlands stereotype schiet men in het defensief. Abdelkader Benali, schrijver en zelf ook geen onverdienstelijke ‘allochtone Twitter-intellectueel’, vatte op Twitter het debat als volgt samen: ‘Als je kritiek op islamitische tradities accepteert als onderdeel van de open samenleving dan mag ook zwarte piet onderdeel zijn van kritiek.’
Het is, kortom, payback time. In zwarte piet hebben de ‘allochtone Twitter-intellectuelen’ een stevige stok gevonden waarmee ze het Nederlandse zelfbeeld (tolerant, vooruitstrevend) er flink van langs kunnen geven. En ze zullen in de toekomst alleen nog maar harder uithalen. Vorige week publiceerde de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ecri) een vierde rapportage over Nederland en tikte daarin de Nederlandse politiek en media op de vingers die moslims en Oost-Europeanen nog te vaak als bedreiging afschilderen. Afgelopen zondag kraakte ook de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer een harde noot toen hij in het tv-programma Buitenhof het politieke klimaat in Nederland onomwonden racistisch noemde. Deze geluiden zijn een ruggensteun voor iedereen die het gevoel heeft de afgelopen tien jaar in de hoek te hebben gezeten waar de corrigerende tikken vielen. Ze zullen het aanwenden om Nederland een spiegel voor te houden. Een aanval op zwarte piet is de duidelijkste manifestatie hiervan.
Juist. Anders kun je echt alles gaan afschaffen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:38 schreef kapiteintje het volgende:
Lekker boeiend hoe het vroeger was. Het gaat erom hoe het nu gevierd wordt.
Waarom zou iemands huidskleur er toe doen mbt iemands mening? Ik vind het laag om mensen met een andere mening om hun huidskleur aan te vallen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:03 schreef Brum_brum het volgende:
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-piet
Er zijn twintig klagers geweest in Amsterdam, waaronder een aantal mensen wier klacht direct als ongegrond is verklaard wegens duidelijk onterecht.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:06 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Waarom zou iemands huidskleur er toe doen mbt iemands mening? Ik vind het laag om mensen met een andere mening om hun huidskleur aan te vallen.
Anyway, ik heb niet zoveel zin in deze discussie, anders had ik wel in dat topic gereageerd.
Gossame, wat een generaliseren weer. Alsof alle mensen die geen probleem hebben met Zwarte Piet blank zijn, en alsof alle blanken PVV-stemmende allochtonenhaters zijn. Bah.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:03 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
[..]
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-piet
Niet per se. Je kan ook voor een multiculturele samenleving staan waarin er ruimte is voor de gebruiken van een ieder zolang je de ander maar niet feitelijk schade toebrengt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
'Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. '
Volgens mij heeft het niets met een verheven cultuur te maken, dat allochtonen zich naar onze cultuur moeten voegen. Dat heeft gewoon met ons te maken. Als ik naar het land van die allochtoon ga, dan verwacht ik dat mijn gebruiken inderdaad hevig bekritiseerd zullen worden en zal ik mij moeten voegen naar hun cultuur. Als daar de cultuur is voor vrouwen om met hoofddoekje te lopen, zal mijn vrouw dat toch echt ook moeten doen, anders waren we toch niet daarheen gegaan?
Welkom in de (totaal mislukte) culturele samenleving.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
'Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. '
Volgens mij heeft het niets met een verheven cultuur te maken, dat allochtonen zich naar onze cultuur moeten voegen. Dat heeft gewoon met ons te maken. Als ik naar het land van die allochtoon ga, dan verwacht ik dat mijn gebruiken inderdaad hevig bekritiseerd zullen worden en zal ik mij moeten voegen naar hun cultuur. Als daar de cultuur is voor vrouwen om met hoofddoekje te lopen, zal mijn vrouw dat toch echt ook moeten doen, anders waren we toch niet daarheen gegaan?
Het gaat natuurlijk ook om de van origine niet Nederlanders. Daarom logisch dat zij zich eerder gekwetst voelen dan jij.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:01 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Maar, voor een Hollander is het toch ook extreme aanstelleritis. Een goed ingeburgerde Hollander heeft een dikke huid, want Hollanders zijn nu eenmaal direct. Niet voor niets hebben wij een parlement waar we op een gegeven moment normaal moesten gaan doen, kennelijk is iemand benoemen als islamitische aap het toppunt, maar de rest is normaal. Normaal voor Nederland althans. Niet zo gek dus dat het vooral de van origine niet-Nederlanders zijn die zich gekwetst voelen door zulke termen.
Ik denk dat de meesten uit de groep tegen Zwarte Piet in de huidige vorm niet allochtoon zijn. Geboren en getogen in Nederland. Net zo Nederlands als jij bent dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
Nederland is een natie-staat, wat betekent dat het Nederlandse volk ook daadwerkelijk binnen de landsgrenzen woont. Hoe multiculti je ook wil zijn, als er een volk in een land leeft, zullen er ook volksfeesten gehouden worden waar het volk in volle overgave aan meedoet. Wil je die volksfeesten niet, dan had je niet naar die natie-staat moeten trekken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet per se. Je kan ook voor een multiculturele samenleving staan waarin er ruimte is voor de gebruiken van een ieder zolang je de ander maar niet feitelijk schade toebrengt.
Maar als je zo'n samenleving voor staat dan moet je ook de meerderheidsgroep de ruimte geven voor de eigen cultuur. Je kan niet aan de ene kant bekritiseren dat de meerderheidsgroep z'n wil aan de minderheid oplegt maar aan de andere kant wel als minderheid de meerderheid jouw wil op willen leggen.
Dat zal best, maar Quinsy is in ieder geval vertegenwoordiger van de groep anti-Piet en hij is niet geboren in Nederland.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:17 schreef Heufd het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten uit de groep tegen Zwarte Piet in de huidige vorm niet allochtoon zijn. Geboren en getogen in Nederland. Net zo Nederlands als jij bent dus.
Precies wat je ook weer terugziet bij een deel van de pro-Zwarte-Piet-figuren...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Gossame, wat een generaliseren weer. Alsof alle mensen die geen probleem hebben met Zwarte Piet blank zijn, en alsof alle blanken PVV-stemmende allochtonenhaters zijn. Bah.
quote:
Ah beter. Weer eens wat anders. Normaal gesproken is het wanneer je met Amerikaanse jongelui spreekt vaak:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:22 schreef Hathor het volgende:
En het is nu een wereldwijde discussie....![]()
http://news.google.nl/new(...)3183353262792&ssid=h
Nah, http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8B20G820121203quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ah beter. Weer eens wat anders. Normaal gesproken is het wanneer je met Amerikaanse jongelui spreekt vaak:
"Hey, but a, what about the weed policy in the Netherlands? Is it still legal, I heard they wanted to change it!"
Nu wordt het misschien:
"Hey, but what about Black Pete? Are the Dutch racists?"
Klopt. Het wordt nu een discussie van, even gesimplificeerd, "alle blanken met hun zwarte piet zijn racisten die nog erger zijn dan Hitler" versus "alle zwarten zijn zeurpieten en die moeten maar terug naar hun eigen land als het ze niet naar de zin is" en dat is natuurlijk niet hoe wel in Nederland met z'n allen fatsoenlijk kunnen samenleven.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Precies wat je ook weer terugziet bij een deel van de pro-Zwarte-Piet-figuren...
Zo zie je maar, binnen alle rassen, etniciteit, etc, vind je dezelfde soort figuren terug.
Met de 20% allochtonen die we nu in Nederland hebben vraag ik me af of je nog wel echt van een natie-staat kan spreken. Ja, als die in het verleden nou gedwongen waren geweest om allemaal te assimileren... maar zo was het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:18 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Nederland is een natie-staat, wat betekent dat het Nederlandse volk ook daadwerkelijk binnen de landsgrenzen woont. Hoe multiculti je ook wil zijn, als er een volk in een land leeft, zullen er ook volksfeesten gehouden worden waar het volk in volle overgave aan meedoet. Wil je die volksfeesten niet, dan had je niet naar die natie-staat moeten trekken.
Een van de redenen waarom ik vind dat Quinsy het tegenovergestelde heeft bereikt. In plaats van minder is er door zijn actie nu meer 'racisme' boven de aarde gekomen en is het land nog meer gepolariseerd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Het wordt nu een discussie van, even gesimplificeerd, "alle blanken met hun zwarte piet zijn racisten die nog erger zijn dan Hitler" versus "alle zwarten zijn zeurpieten en die moeten maar terug naar hun eigen land als het ze niet naar de zin is" en dat is natuurlijk niet hoe wel in Nederland met z'n allen fatsoenlijk kunnen samenleven.
M.b.t dit gedeelte ben ik het niet met je eens. Dat wat nu naar boven komt moet er haast wel al geweest zijn, maar blijkbaar verstopt achter een flinterdun laagje 'beschaafd gedrag'.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:33 schreef De_Nater het volgende:
[..]
In plaats van minder is er door zijn actie nu meer 'racisme' boven de aarde gekomen en is het land nog meer gepolariseerd.
Zou kunnen, zou net zo goed kunnen van niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:36 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
M.b.t dit gedeelte ben ik het niet met je eens. Dat wat nu naar boven komt moet er haast wel al geweest zijn, maar blijkbaar verstopt achter een flinterdun laagje 'beschaafd gedrag'.
Zou kunnen. Ondanks dat ik het standpunt 'Zwarte Piet = racisme' dom en onzinnig vind en ik het stappen naar de rechter triest vindt, is het niet zo extreem als bijvoorbeeld het grijpen naar geweld / plegen van een terroristische aanslag. Vandaar dat ik het wel een heel knullige reden vindt om meteen om hele bevolkingsgroepen te gaan 'haten'.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Zou kunnen, zou net zo goed kunnen van niet.
Om een (misschien misplaatste) vergelijking te maken: van alle verschrikkelijke misdaden in de oorlogen op de Balkan lijkt me ook niet dat al die haat altijd al sluimerend aanwezig is geweest tijdens het Joegoslavië-tijdperk. Men zal daar voor een flink deel ook door extreme figuren zijn opgehitst. En dat zie je hier ook. De discussie werd aangezwengeld door iemand die meteen een heel extreem standpunt koos en dat moedigt mensen aan om dan ook een heel extreem tegenstandpunt te kiezen.
Edit: En mensen in het midden wordt daardoor weer aangemoedigd om kant te kiezen voor een van de extremen.
Ja, kritiek in de vorm van "Mohammed is een pedofiel en een goed moslim verbrandt daarom de Koran", zoiets. Als dat de opening van de discussie is dan moet je ook niet raar opkijken dat je twee kampen krijgt die elkaar hartstochtig haten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ondanks dat ik het standpunt 'Zwarte Piet = racisme' dom en onzinnig vind en ik het stappen naar de rechter triest vindt, is het niet zo extreem als bijvoorbeeld het grijpen naar geweld / plegen van een terroristische aanslag. Vandaar dat ik het wel een heel knullige reden vindt om meteen om hele bevolkingsgroepen te gaan 'haten'.
Een vergelijking met kritiek op de profeet Mohammed komt naar mijn idee iets dichter in de buurt.
En dat soort opmerkingen (Mohammed is een pedo, koran verbranden, etc.) zie je wel vaker. En over de moslims die dan boos zonder geweld reageren (want geweld is weer een heel ander verhaal) wordt dan door bepaalde lieden regelmatig gezegd "pfff, ze moeten maar eens een dikkere huid kweken, die booslims".quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, kritiek in de vorm van "Mohammed is een pedofiel en een goed moslim verbrandt daarom de Koran", zoiets. Als dat de opening van de discussie is dan moet je ook niet raar opkijken dat je twee kampen krijgt die elkaar hartstochtig haten.
Als het echt niet anders kan wel. Liever zie ik natuurlijk dat dergelijke gedachten gebaseerd op extreem in vaste groepen denken, niet op zo'n manier in de hoofden van mensen zaten.quote:Natuurlijk moet je daarvoor wel een voedingsbodem hebben, maar ik heb dan toch echt liever dat het verborgen blijft achter een "flinterdun laagje beschaafd gedrag".
Goed planquote:
Wie neemt het voor ze op dan? Een sinterklaasclubje in oost-groningen geloof ik. Who cares?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:17 schreef Onnoman het volgende:
kijk.. die zwarte klagers onder ons tot daar aan toe....
maar dat er nog van die linkse stakkers zijn die het voor ze wensen op te nemen is wel echt het toppunt..
die kutmongool bij P&W.. en al die andere consorten zonder rationeel denkvermogen...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wie neemt het voor ze op dan? Een sinterklaasclubje in oost-groningen geloof ik. Who cares?
Ik zie van links (hoi allemaal, dat was ik toch ook) tot rechts voornamelijk de reactie dat Zwarte Piet gewoon zwart is en het van kleur veranderen geen zin heeft.
En terecht.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 06:24 schreef Cobra4 het volgende:
Zeurpiet Shepherd krijgt roe
door Inge Lengton en Herman Stam
DEN HAAG/NEW YORK -
Diplomaten in Genève en New York roepen dat Verene Shepherd uit haar functie moet worden gezet als voorzitter van de werkgroep van de Verenigde Naties die ons Sinterklaasfeest onder de loep neemt.
Professor Shepherd wacht de onderzoeksresultaten niet af en heeft zeer onwetenschappelijk op voorhand haar conclusies klaar.
De Jamaicaanse heeft voor het onderzoek is afgerond haar conclusies al getrokken en vindt dat Sinterklaas en Zwarte Piet moeten worden verbannen.
De VN willen geen officiële reactie geven op de voorbarige woorden van Shepherd, die deel uitmaakt van de mensenrechtenraad in Genève, een club gedomineerd door landen uit Afrika en het Midden-Oosten, die zeer grove mensenrechtenschendingen in landen als Zimbabwe links laat liggen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_krijgt_roe__.html
Tot zover landverrader Plasterk.quote:Plasterk is voorstander van metamorfose Zwarte Piet
Gepubliceerd: Woe 23 okt 2013
Minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) zou het een goed idee vinden als Zwarte Piet een andere kleur krijgt.
"Dat zei hij dinsdagavond in Pauw en Witteman in reactie op de discussie over Zwarte Piet.
"Ook groene of blauwe piet, daar zouden kinderen niet minder plezier om hebben."
Sinterklaas is volgens Plasterk 'een van de meest dierbare feesten, inclusief Zwarte Piet'. "Als we zeggen: tussen Zwarte Pieten lopen ook paar andere kleuren rond, dan zou het feest er niet minder van worden." Volgens Plasterk is dat 'een vorm van beleefdheid naar mensen die er moeite mee hebben'.
Daarmee heeft de minister een ander standpunt dan premier Mark Rutte die vrijdag nog opmerkte dat aan de traditie niet getornd kan worden. "Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen", zei hij vrijdag na afloop van de ministerraad
Is dit nou nodig, Telegraaf?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 06:24 schreef Cobra4 het volgende:
die deel uitmaakt van de mensenrechtenraad in Genève, een club gedomineerd door landen uit Afrika en het Midden-Oosten, die zeer grove mensenrechtenschendingen in landen als Zimbabwe links laat liggen.
Het is de telegraaf.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:21 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Is dit nou nodig, Telegraaf?
En de kop van dat artikel: echt jongens?
Hallo meneer humorloze politieke correctheid.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:21 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Niet per se. Ik zie alleen maar een vriendelijkheidssuggestie van Plasterk hier, niet het voornemen van de Nederlandse staat om politieke druk uit te oefenen maar een oproep aan burgers dat dit ook een optie is. En dat is wat mij betreft ook de grens van inmenging door de politiek. Vriendelijke ideeën waarbij het je vrij staat om ze op te volgen, geen criminalisatie van, of boetes op black face.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:13 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Tot zover landverrader Plasterk.
Ahh, je mening geven is landverraad?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:13 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
De vaste lezers verwachten dergelijk taalgebruik.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:21 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ik bedoel: waarom zeggen ze niet gewoon eerlijk "En dat ze Zimbabwe niet aanpakken, komt omdat het allemaal zwarten zijn in die club en die pakken andere zwarten niet aan!" Waarom zo achterbaks doen met een suggestief zinnetje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:34 schreef Reya het volgende:
[..]
De vaste lezers verwachten dergelijk taalgebruik.
Parool in de bocht met een bijzonder slecht stuk. Als ze de reacties op diezelfde websites lezen zien ze dat 95% tegen het gezeur van de VN zijn, nog meer dan in NL zelf.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:22 schreef Hathor het volgende:
En het is nu een wereldwijde discussie....![]()
http://news.google.nl/new(...)3183353262792&ssid=h
nee, vind ik niet...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:31 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ahh, je mening geven is landverraad?
"Dat zijn nieuwe Pieten."quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
nee, vind ik niet...
Ik zou wel graag van Plasterk horen hoe ik moet uitleggen aan mijn kind waarom 'die meneer' groen/blauw is... Carnaval duurt immers nog een paar maanden.
en die hebben iets teveel colloïdaal zilver binnengekregen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
"Dat zijn nieuwe Pieten."
Klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als dat het enige bezwaar is...
Heeft hij nu nog zwarte knechten dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 05:44 schreef TLC het volgende:
Oh noes, ook de Kerstman heeft in het verleden blijkbaar hulp gehad van zwarte knechtjes
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
(De Indische courant, 1927)
Ook de Kerstman maar verbieden dan ?
Dat is inderdaad iets wat kinderen bezig houdt, colloidaal zilver.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
en die hebben iets teveel colloïdaal zilver binnengekregen?
Daarmee suggereer je dat je kind NU denkt dat Piet een neger ipv een bovennatuurlijk wezen is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
nee, vind ik niet...
Ik zou wel graag van Plasterk horen hoe ik moet uitleggen aan mijn kind waarom 'die meneer' groen/blauw is... Carnaval duurt immers nog een paar maanden.
De opperpiet (van Muiswinkel) is dus ook een landverrader als hij dit roept ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:13 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
nou nee, maar mijn kind is wel in de leeftijd dat ze een simpel 'dat zijn nieuwe pieten' niet accepteert.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:56 schreef Grouch het volgende:
[..]
Daarmee suggereer je dat je kind NU denkt dat Piet een neger ipv een bovennatuurlijk wezen is.
Waarmee je de racisme roepers gelijk, of op zijn minst ammunitie, geeft.
Want "blauwe huid bestaat niet" ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
nou nee, maar mijn kind is wel in de leeftijd dat ze een simpel 'dat zijn nieuwe pieten' niet accepteert.
Voor! Eens kijken hoe snel #whiteface trending topic kan wordenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
Mijn suggestie zou zijn om sinterklaas in het vervolg gewoon door een blank geschminkte Surinamer of Antilliaan, of welke andere "neger" dan ook, te laten spelen. De heren en dames geleerden mogen zich vervolgens de kop breken over welk racistisch achtergrondverhaal daarbij verzonnen kan worden...
Een plotselinge verandering roept vragen op bij een kind. Die zijn echt niet achterlijk. Kan je die verklaren zonder te vertellen dat het allemaal een farce is?quote:
De suggestie dat Sinterklaas vieren overbodig is omdat we de kerstman al hebben zal hij als extreem beledigend zien. Sint Nicolaas is verreweg de belangrijkste heilige in Rusland.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat zou Poetin er eigenlijk van vinden?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:06 schreef Grouch het volgende:
[..]
De suggestie dat Sinterklaas vieren overbodig is omdat we de kerstman al hebben zal hij als extreem beledigend zien. Sint Nicolaas is verreweg de belangrijkste heilige in Rusland.
Zwarte Piet zal hem geen fuck interesseren, tenzij die homo is, op een Greenpeaceschip vaart of diplomatenstatus krijgt
onder andere...quote:
Haha jij loopt te trappelen om die pas overleden smurfman te posten, he.quote:
Het is wachten op het eerste hypothermieslachtoffer wat wordt nageroepen als "Blauwe Piet! Blauwe Piet!"quote:
Troll.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:09 schreef Zienswijze het volgende:
Joh. Nederland bemoeit zich voortdurend met binnenlandse aangelegenheden in het buitenland. Laatst nog over homorechten in Rusland. Maar als een buitenstaander zich met Nederlandse aangelegenheden bemoeit, is het land plots te klein.
Als je niet wil dat buitenstaander zich met Nederlandse zaken bemoeien moet Nederland zich ook niet met het buitenland bemoeien.
tenzij het strafbaar is om zwart te zijn lijkt me je vergelijking wat kromquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:09 schreef Zienswijze het volgende:
Joh. Nederland bemoeit zich voortdurend met binnenlandse aangelegenheden in het buitenland. Laatst nog over homorechten in Rusland. Maar als een buitenstaander zich met Nederlandse aangelegenheden bemoeit, is het land plots te klein.
Als je niet wil dat buitenstaander zich met Nederlandse zaken bemoeien moet Nederland zich ook niet met het buitenland bemoeien.
let's not feed this troll...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:09 schreef Zienswijze het volgende:
Joh. Nederland bemoeit zich voortdurend met binnenlandse aangelegenheden in het buitenland. Laatst nog over homorechten in Rusland. Maar als een buitenstaander (een VN-lid bijvoorbeeld) zich met Nederlandse aangelegenheden bemoeit, is het land plots te klein.
Goede vergelijking ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:09 schreef Zienswijze het volgende:
Joh. Nederland bemoeit zich voortdurend met binnenlandse aangelegenheden in het buitenland. Laatst nog over homorechten in Rusland. Maar als een buitenstaander (een VN-lid bijvoorbeeld) zich met Nederlandse aangelegenheden bemoeit, is het land plots te klein.
Oftewel, dit feest, geïntroduceerd, staat eigenlijk gelijk aan het verdrijven van de indianen. Deze zelfde Pilgrim Fathers gingen niet al te liev om met de indianen en waren de introductie van sexisme, racisme etc.quote:De Amerikaanse traditie associeert de feestdag met een feest dat door de Pilgrim Fathers zou zijn gevierd in 1621 toen zij in Plymouth in Massachusetts een nederzetting hadden gesticht (zie Plymouth Colony): na de barre tocht met de Mayflower vanuit Europa mislukte de oogst. Toen er, volgens deze theorie, dankzij de hulp van indianen van de Wampanoag-stam en na een Indian Summer, in november alsnog geoogst kon worden, volgde de eerste viering van Thanksgivingday.
Tsja. Zoals gezegd; daarmee geef je de tegenstanders dus in feite deels gelijk - je kind ziet Piet als een echt mens met zwarte huid.quote:
Sterkte. Als het hele feest wegvalt wordt dat nog een stapje erger...quote:En ook de vraag waarom er ineens geen zwarte piet meer is, wat voor haar een vast gegeven is. En dus mag ik haar gaan uitleggen dat er mensen zijn die zwarte piet linken aan slavernij en vinden dat het niet meer van deze tijd is.
de VN moet zich bezig houden met belangrijke zaken en volkstradities met rust laten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
Trouwens, ook wel interessant en weet niet of iemand dat hier al eerder heeft opgemerkt...
De VN mag ook wel eens onderzoek naar Thanksgiving.
[..]
Oftewel, dit feest, geïntroduceerd, staat eigenlijk gelijk aan het verdrijven van de indianen. Deze zelfde Pilgrim Fathers gingen niet al te liev om met de indianen en waren de introductie van sexisme, racisme etc.
Lees voor de grap eens dit:
http://hnn.us/article/15002
En nog wat anders: hoe zijn die negers in Amerika en de Carabische wereld eigenlijk christelijk geworden? Hebben de Europeanen de lokale Afrikaanse cultuur van hen tenietgedaan en hen christelijk gemaakt? Met andere woorden, hebben de Europeanen zich met de Afrikaanse cultuur bemoeid?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik de reacties van de sommige voorstanders even belachelijk vind.
Van alles en nog wat wordt erbij gehaald.
- Sommigen weten op de een of andere manier moslims erbij te betrekken en moslims de schuld te geven.
- Anderen beginnen al te schuimbekken op het moment dat iemand ook maar even niet hard genoeg meeschreeuwt dat Zwarte Piet moet blijven.
- Weer anderen zien het als reden om meteen even lekker hun frustraties te uiten over zwarten of buitenlanders in het algemeen, dit terwijl volgens mij zelfs de meerderheid van de zwarten aan heeft gegeven helemaal geen problemen te hebben met de Zwarte Piet en het daarnaast sowieso een relatief kleine groep zwarten en autochtonen is die kritiek heeft op de Zwarte Piet.
Nee, ik zie een discussie die door een hoop schreeuwlelijkerds op ongelofelijk achterlijke onbeschofte wijze wordt gevoerd.
Ssssstquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Haha jij loopt te trappelen om die pas overleden smurfman te posten, he.
20.000 likes erbij inmiddels. in 13 minuten tijd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:01 schreef Individual het volgende:
550.000 likes op pietitie: https://www.facebook.com/pietitie
18 uur sinds de oprichting.
Dit is gewoon een speciale afdeling binnen de VN waarvan ik het bestaan gewoon terecht vind.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:13 schreef Danny het volgende:
[..]
de VN moet zich bezig houden met belangrijke zaken en volkstradities met rust laten.
Die kans is er natuurlijk. "Hoe durven jullie de heilige Nicolai zo te vernederen !" Ofzo.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar als die nu gaat roeptoeteren dat wij ook discrimineren wordt dat ook weer een leuke rel
Zou de miljoen gehaald worden binnen 24 uur? Het loopt storm iig.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:14 schreef Danny het volgende:
[..]
20.000 likes erbij inmiddels. in 13 minuten tijd.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Goed plan
En als we dan toch bezig zijn:
Dit inderdaad natuurlijk. Vraag me af waarom de VN niet de mensenrechten van andere landen behandelt, want in veel landen zijn die nogal discutabel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:13 schreef Danny het volgende:
[..]
de VN moet zich bezig houden met belangrijke zaken en volkstradities met rust laten.
De VN is niet hetzelfde als een 4-koppige commissie op een afdeling dat gaat over culturele minderheden en racisme...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit inderdaad natuurlijk. Vraag me af waarom de VN niet de mensenrechten van andere landen behandelt, want in veel landen zijn die nogal discutabel.
Ik denk dat veel mensen het Sinterklaasfeest juist extra grootschalig gaan vieren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef Ronaldsen het volgende:
Ach ja hoeveel discussies er ook plaatsvinden en hoeveel figuren er ook lopen te kwaken in programma's als pauw en witteman, feit is dat er niets zal veranderen in de sinterklaastraditie door al deze nonsens en dat is maar goed ook.
Waarom moet ik daar in godsnaam blij mee zijn? Daar is die fucking lobbyclub toch niet voor?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
De VN is niet hetzelfde als een 4-koppige commissie op een afdeling dat gaat over culturele minderheden en racisme...
Argumenten als 'jaaa de VN moet zich bezig houden met Syrië' vind ik ook vrij onzinnig. Wees blij dat zulke commissies er zijn.
prima als ze zich bezig houden met racisme. met de dingen waarbij mensen met een bepaald ras daadwerkelijk worden geslachtofferd. Maar je bezig houden met een eeuwenoude volkstraditie die nog nooit iemand kwaad heeft gedaan? Nee, dan maak je jezelf compleet belachelijk en bemoei je je met zaken waar je je neus helemaal niet in moet steken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
De VN is niet hetzelfde als een 4-koppige commissie op een afdeling dat gaat over culturele minderheden en racisme...
Argumenten als 'jaaa de VN moet zich bezig houden met Syrië' vind ik ook vrij onzinnig. Wees blij dat zulke commissies er zijn.
Er je mee bezig houden is altijd nog wat anders dan het veroordelen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:24 schreef Danny het volgende:
[..]
prima als ze zich bezig houden met racisme. met de dingen waarbij mensen met een bepaald ras daadwerkelijk worden geslachtofferd. Maar je bezig houden met een eeuwenoude volkstraditie die nog nooit iemand kwaad heeft gedaan? Nee, dan maak je jezelf compleet belachelijk en bemoei je je met zaken waar je je neus helemaal niet in moet steken.
de persoon die het onderzoek leidt geeft - op persoonlijke titel - al aan dat het absoluut racistisch is en een terugkeer naar de slavernij. Ik denk niet dat we een kristallen bol nodig hebben om de uitkomst van dat onderzoek te voorspellen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Er je mee bezig houden is altijd nog wat anders dan het veroordelen.
Laten we eerst het rapport eens afwachten.
https://www.facebook.com/danny.roodbol?hc_location=timelinequote:Ik stel voor: op 5 december gaat iedereen die Piet steunt verkleed als zwarte piet de straat op. Bij de intochten staan geen ouders met kun kinderen, maar zwarte pieten met hun kinderpieten. Als je ooit een simpel maar duidelijk statement wilde maken en op een niet-vermoeiende wijze in protest wilde gaan is dit een prachtkans.
Rapport voor?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar als alle 4 de leden zwart zijn en bovendien 1 lid reeds voor haar beurt heeft geoordeeld, is dat rapport niet bepaald objectief te noemen he.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
En dan kunnen we allemaal rustig slapen en als er dan weer tegenstanders zijn zeggen we met z'n allen 'o maar lees dat VN onderzoek maar hoor' en gaan we weer vrolijk strooien met pepernoten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Danny het volgende:
[..]
de persoon die het onderzoek leidt geeft - op persoonlijke titel - al aan dat het absoluut racistisch is en een terugkeer naar de slavernij. Ik denk niet dat we een kristallen bol nodig hebben om de uitkomst van dat onderzoek te voorspellen.
dat wordt een 'wij van wc-eend'. de dame in kwestie was ook nog eens voorzitter oid van de organisatie die graag graties geld wil van Nederland vanwege dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd en die geen levend mens ooit heeft meegemaakt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar als alle 4 de leden zwart zijn en bovendien 1 lid reeds voor haar beurt heedt geoordeeld, is dat rapport niet bepaald objectief te noemen he.
Dat geeft inderdaad alleen maar aan hoe bevooroordeeld deze dame in kwestie en dat rapport niet objectief te noemen valt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:33 schreef Danny het volgende:
[..]
dat wordt een 'wij van wc-eend'. de dame in kwestie was ook nog eens voorzitter oid van de organisatie die graag graties geld wil van Nederland vanwege dingen die honderden jaren geleden zijn gebeurd en die geen levend mens ooit heeft meegemaakt.
De mevrouw komt uit Jamaica, waarschijnlijk wil ze gewoon hierheen om te blowen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef Individual het volgende:
Mevrouw Shepherd had een excuus nodig om een reisje naar Nederland te krijgen op kosten van de VN. Haar ideetje is in haar gezicht opgeblazen en kan zelfs haar baan kosten.
Het is ook wel een heel mooi vrij land met prachtige tradities.
Dit laat maar weer eens zien dat de VN een slappe dweil is die haar prioriteiten helemaal niet op orde heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
En dan kunnen we allemaal rustig slapen en als er dan weer tegenstanders zijn zeggen we met z'n allen 'o maar lees dat VN onderzoek maar hoor' en gaan we weer vrolijk strooien met pepernoten.
Oftewel, laten we eens rustig reageren ipv hersenloze kreten als "VN HEEFT NIKS BETERS TE DOEN?!" of "EN IN SYRIE WORDEN KINDJES VERMOORD EN DAAR DOET DE VN OOK NIKS AAN!!"
Dat dus, er mag van mij best een commissie naar kijken, maar dan wel een commissie die gewoon zonder vooroordelen een onderzoek uitvoert. Je kan er nu al op wachten dat ze naar een bepaalde conclusie toewerken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar als alle 4 de leden zwart zijn en bovendien 1 lid reeds voor haar beurt heedt geoordeeld, is dat rapport niet bepaald objectief te noemen he.
ik had de huff altijd wel hoog zitten, maar in dat bericht staat echt een boel kul.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:37 schreef Individual het volgende:
[..]
Dit laat maar weer eens zien dat de VN een slappe dweil is die haar prioriteiten helemaal niet op orde heeft.
Dit doet niet alleen schade aan de VN in Nederland, maar rond de wereld: http://www.huffingtonpost(...)acist_n_4140871.html
Moet haar zelfs haar baan kosten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef Individual het volgende:
Mevrouw Shepherd had een excuus nodig om een reisje naar Nederland te krijgen op kosten van de VN. Haar ideetje is in haar gezicht opgeblazen en kan zelfs haar baan kosten.
Het is ook wel een heel mooi vrij land met prachtige tradities.
Kijk naar de reacties, die zijn veel leuker te lezen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:40 schreef Danny het volgende:
[..]
ik had de huff altijd wel hoog zitten, maar in dat bericht staat echt een boel kul.
Dat is me te ver, maar 19 november organiseert de Sint de intocht van deze jongens:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:41 schreef theguyver het volgende:
Iedereen pieten pak aan en naar den haag gaan ..
beetje V for vendetta stijl
quote:Niet alleen Nederland kent een Zwarte Piet. Ook in het Midden-Oosten verschijnt een soortgelijk figuur één keer per jaar in de straten. De VN heeft deze Hajji Firuz al uitgeroepen tot een beschermde traditie. Nederland is in alle staten na het pleidooi van VN-rapporteur professor Verene Shepherd om het sinterklaasfeest af te schaffen.
Als mensen zich zouden verdiepen in het Sinterklaasfeest, zouden ze zien dat het niet racistisch is. Het is een feest voor iedereen. In die traditie past geen racisme
VVD-kamerlid Arno Rutte
Zwarte Piet is 'een terugkeer naar de slavernij'
Mee eens, met de sinterklaasviering uiten we het verkeerde beeld
Gedeeltelijk mee eens, aan het uiterlijk van Zwarte Piet kan gesleuteld worden
Mee oneens, deze traditie moet in stand gehouden worden
\0020resultaat \0020
Lees ook
VN: 'Nederland moet stoppen met sinterklaasfeest'
Firuz speelt vooral in Iran een grote rol tijdens de viering van het nieuwe jaar volgens de Perzische Kalender, rond 20 maart. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt voor kinderen en hun ouders. Er zijn enkele verklaringen voor Hajji Firuz. Een verklaring luidt dat de figuur stamt uit de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de bevolking. In 2009 werd het feest vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de VN. Daarmee wordt hij beschermd door de VN
Dit inderdaadquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:40 schreef Danny het volgende:
[..]
ik had de huff altijd wel hoog zitten, maar in dat bericht staat echt een boel kul.
HWquote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:54 schreef theguyver het volgende:
btw heeft iemand een foto van een negeroide man die.
Kroes haar heeft zo zwart is als zwarte piet in een glanzend pak en een hoedje met een veer en knalrode lippen?
Dan vind ik wel dat we ff hem moeten vragen of hij er problemen mee heeft
Als je een veer op de hoed van mevrouw Shepherd zelf zet kom je al een heel eind. Wat waarschijnlijk ook een van de redenen voor haar felle reactie isquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:54 schreef theguyver het volgende:
btw heeft iemand een foto van een negeroide man die.
Kroes haar heeft zo zwart is als zwarte piet in een glanzend pak en een hoedje met een veer en knalrode lippen?
Dan vind ik wel dat we ff hem moeten vragen of hij er problemen mee heeft
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |