Aangezien het zwaard samen met de viool en nog wat zaken achter Sinterklaas zijn bureau hangt, denk ik dat deze voorwerpen van onze lieve Sint zijnquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:13 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Dat zwaard aan de muur ziet er redelijk piraats uit, en dat pakje ziet er ook niet echt goedkoop uit.
In alle eerlijkheid is dat wel een vraag die we ons wellicht moeten stellen: hoe groot moet een groep zijn om een andere groep te mogen overrulen ? Want er is voor ALLES wel iemand te vinden die het racistisch of beledigend vind.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:13 schreef Heufd het volgende:
[..]
Vind je die groep te klein om rekening mee te houden en om de Zwarte Piet er voor aan te passen?
Omdat het een kleine groep mensen is en het fenomeen niet racistisch bedoeld is. Het is niet alsof Zwarte Piet geridiculiseerd wordt he. Sterker nog, Zwarte Piet neemt een zeer levendige en positieve rol in het hele verhaal in.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef Heufd het volgende:
Ik denk dat je als blanke heel moeilijk kunt bepalen of iets racistisch is, omdat je niet het lijdend voorwerp bent. Wel kun je je in proberen te leven in de feiten. Feit is dat blanken zwart geschminkt worden en knechten voor een oude, blanke man op een paard. Ik snap dat dat racistisch opgevat kan worden. Waarom zou je per se vasthouden aan zo'n klein deel van wat het Sinterklaasfeest allemaal behelst, als je zo'n grote groep mensen die zich beledigd voelen ook tegemoet kunt komen?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef poemojn het volgende:
Er zijn toch best kleinere aanpassingen te verzinnen?
Zoals,
Minder zwarte pieten in de stoet. Geen 600 dus zoals Amsterdam plant.
Hoofdpiet te paard naast Sint
Evt herauten oid toevoegen zoals in 1935
Meer verschillende haarstijlen
Lippenkleur aanpassen naar iets waar mensen minder last van hebben
In winkels, commercie, zwarte piet wat waardiger afbeelden, en sint vaker afbeelden zodat er meer evenwicht is
Alleen met de schmink en kleur blijf je dan zitten. Als je je beroept op problemen met piet door een slavenverleden gaat het lichter maken van piet toch ook niet helpen? En zeker niet een lichte hoofdpiet die baas is over zwarte pieten. Dat was op plantages juist redelijk gebruikelijk.
Idd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:10 schreef gelly het volgende:
Zwarte Piet in de wet
Dan is godver nog triester dan het proberen te verbieden
Dat pak is duidelijk van zijde. En ik zou ook niet constant juwelen dragen als ik ze bezit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Aangezien het zwaard samen met de viool en nog wat zaken achter Sinterklaas zijn bureau hangt, denk ik dat deze voorwerpen van onze lieve Sint zijn.
Wellicht omdat de Zwarte Piet een combi is van een dergelijke karikatuur (de rode lippen, oorbellen -die je volgens mij niet in deze karikatuur hebt, maar wel in andere-) gekleed in het pak van een page.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Mooi schilderij. Ik zie er geen karikatuur in.
[..]
Akelige karikatuur. Ik zie er geen Zwarte Piet in.
Veruit het merendeel dat reageert op die nieuwsberichten vindt het ook belachelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:15 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Die Amerikanen zijn uberhaupt begonnen met zeikenNaja, behalve het groepje hippies dat elk jaar zeikt.
Leuk dat juist de Amerikanen gaan lopen lullen over moraliteit.
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:17 schreef Grouch het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid is dat wel een vraag die we ons wellicht moeten stellen: hoe groot moet een groep zijn om een andere groep te mogen overrulen ? Want er is voor ALLES wel iemand te vinden die het racistisch of beledigend vind.
Fair enough.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:18 schreef Individual het volgende:
[..]
Veruit het merendeel dat reageert op die nieuwsberichten vindt het ook belachelijk.
Ja, daarom zou ik het ook een heel goed idee vinden als Zwarte Piet geen rode lippen en ook niet van die oorbellen meer zou hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wellicht omdat de Zwarte Piet een combi is van een dergelijke karikatuur (de rode lippen, oorbellen -die je volgens mij niet in deze karikatuur hebt, maar wel in andere-) gekleed in het pak van een page.
Hier in nederland pakken ze je alles af , zelfs je gouden oorbellenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, daarom zou ik het ook een heel goed idee vinden als Zwarte Piet geen rode lippen en ook niet van die oorbellen meer zou hebben.
Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst op beschaafde manier met elkaar in gesprek moet gaan en in ieder geval moet proberen elkaars argumenten te begrijpen. Wanneer het gaat om feitelijkheden moet men hierbij onjuiste argumenten weerleggen en misvattingen corrigeren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:16 schreef poemojn het volgende:
Er zijn toch best kleinere aanpassingen te verzinnen?
Zoals,
Minder zwarte pieten in de stoet. Geen 600 dus zoals Amsterdam plant.
Hoofdpiet te paard naast Sint
Evt herauten oid toevoegen zoals in 1935
Meer verschillende haarstijlen
Lippenkleur aanpassen naar iets waar mensen minder last van hebben
Oorbellen weg. Maar die zie ik eigenlijk vooral op tekeningen nog.
In winkels, commercie, zwarte piet wat waardiger afbeelden, en sint vaker afbeelden zodat er meer evenwicht is
Alleen met de schmink en kleur blijf je dan zitten. Als je je beroept op problemen met piet door een slavenverleden gaat het lichter maken van piet toch ook niet helpen? En zeker niet een lichte hoofdpiet die baas is over zwarte pieten. Dat was op plantages juist redelijk gebruikelijk.
Precies. Wellicht is een eerste stap in deze eens te kijken hoeveel mensen zich nu werkelijk niet happy bij Sinterklaas en Piet voelen. Want officieel is dat (als we ons beperken tot mensen in Nederland) nu nog steeds maar een man of 30 in totaal. Voor mij is dat psychologisch gezien gewoon te weinig om serieus te nemen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef De_Nater het volgende:
[..]
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...
Ze hoeven helemaal niet te zwijgen, en dat deden ze ook bepaald niet... maar ze hebben samen niet genoeg zetels om het tegen te houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:20 schreef De_Nater het volgende:
[..]
SGP en CU moesten zwijgen toen de weigerambtenaar niet meer mocht weigeren. De SGP en CU gecombineerd zijn nog altijd groter dan die likes voor de facebookpagina, maar die likes voor die facebookpagina zijn al helemaal meer dan de anti-likes...
Exact. Maar een organisatie als de VN moet zich hier helemaal ver van houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst op beschaafde manier met elkaar in gesprek moet gaan en in ieder geval moet proberen elkaars argumenten te begrijpen. Wanneer het gaat om feitelijkheden moet men hierbij onjuiste argumenten weerleggen en misvattingen corrigeren.
En op basis daarvan kan dan worden gekeken of het wel of niet wenselijk is iets aan te passen.
Helaas is het een illusie dat het op een dergelijke manier kan gaan. Maar de manier waarop het er nu aan toe gaat is ongeveer het omgekeerde. Hard schreeuwen, hard janken, hard generaliseren, dramatiseren en vingerwijzen naar allerlei groepen, om van te kotsen
Inderdaad. Ik denk dat de mensen in Syrie erg opgelucht zullen zijn als Zwarte Piet wordt afgeschaft /squote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Exact. Maar een organisatie als de VN moet zich hier helemaal ver van houden.
Kom op, als je vindt dat zwarte piet geen racisme is dan kun je toch de paar grootste overeenkomsten tussen Piet en de karikatuur van een domme neger toch ook wel achterwege laten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:21 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Hier in nederland pakken ze je alles af , zelfs je gouden oorbellen
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:22 schreef De_Nater het volgende:
https://www.facebook.com/StopWitteKerst?fref=ts
Toch gaat de politiek er indirect over, een groot deel van de traditie wordt toch echt bepaald door datgene wat op televisie gebeurd. Nu heb je als kabinet geen invloed op de commerciėle, maar afgezien van de Club van Sinterklaas is de invloed daar niet erg groot. De meeste invloed komt echt via Sinterklaasjournaal en Intocht van Sinterklaas die bij de NPO worden uitgezonden. De NPO wordt betaald met belastinggeld (want die bezuinig je niet 1,2,3 weg...) en daarom heeft de overheid er ook wat over te zeggen...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ze hoeven helemaal niet te zwijgen, en dat deden ze ook bepaald niet... maar ze hebben samen niet genoeg zetels om het tegen te houden.
Zwarte Piet is echter geen zaak van de politiek, zoals Rutte al zei, dus de vergelijking gaat mank.
Zwarte Kerst.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.
Het gaat er bij de Zwarte Piet-discussie om dat het hedendaagse uiterlijk v/d Zwarte Piet is ontstaan op basis van een karikatuur v/d neger in een knechtenpakje.
Dat kun je wel of niet een reden tot klagen vinden, feit blijft, het is totaal wat anders dan klagen over witte kerst omdat er het woord 'witte' inzit.
ik heb eerder eens gerekend en kwam alleen voor amsterdam op een dorp vol. Als je alleen surinamers en antillianen daar rekent met de percentages van dec vorig jaar, zat je op 20-30.000 mensen. Dat vind ik veel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:25 schreef Grouch het volgende:
[..]
Precies. Wellicht is een eerste stap in deze eens te kijken hoeveel mensen zich nu werkelijk niet happy bij Sinterklaas en Piet voelen. Want officieel is dat (als we ons beperken tot mensen in Nederland) nu nog steeds maar een man of 30 in totaal. Voor mij is dat psychologisch gezien gewoon te weinig om serieus te nemen.
Als uit een inventarisatie blijkt dat het er een paar miljoen zijn is dat al een heel ander verhaal.
En als het iets ertussenin i s? Ik beken niet te weten waar voor mij het omslagpunt ligt - maar dan weten we in ieder geval over hoeveel mensen we het hebben.
De traditie van witte kerst draait er om dat alles wit moet zijn, dat is toch de superieure witte die hier aan het woord is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Deze mensen slaan met hun grap de plank mis. Het gaat bij de Zwarte Piet-discussie niet om het woordje zwarte wat toevallig ook wordt gebruikt om het zwarte ras aan te duiden.
Het gaat er bij de Zwarte Piet-discussie om dat het hedendaagse uiterlijk v/d Zwarte Piet is ontstaan op basis van een karikatuur v/d neger in een knechtenpakje.
Dat kun je wel of niet een reden tot klagen vinden, feit blijft, het is totaal wat anders dan klagen over witte kerst omdat er het woord 'witte' inzit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |