In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat witte heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.
quote:
Maar, voor een Hollander is het toch ook extreme aanstelleritis. Een goed ingeburgerde Hollander heeft een dikke huid, want Hollanders zijn nu eenmaal direct. Niet voor niets hebben wij een parlement waar we op een gegeven moment normaal moesten gaan doen, kennelijk is iemand benoemen als islamitische aap het toppunt, maar de rest is normaal. Normaal voor Nederland althans. Niet zo gek dus dat het vooral de van origine niet-Nederlanders zijn die zich gekwetst voelen door zulke termen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en de het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:00 schreef Brum_brum het volgende:
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat blanke heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.
Het woord marokkaan heeft tegenwoordig ook een nare bijsmaak.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
Kan je misschien wat interpunctie aanbrengen in je post, ik snap er geen hout van...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:00 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat witte heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.
quote:
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-pietquote:De discussie over zwarte piet gaat over meer dan enkel zwarte piet’, schreef publicist en universiteitsdocent Zihni Ozdil vorige week op de opiniesite joop.nl. Een krasse uitspraak in de week dat zwarte piet van alle kanten werd belaagd. Eerst in een heuse hoorzitting in de Amsterdamse gemeenteraad, waar zijn tegenstanders hun bezwaren kenbaar konden maken.
door Hassan Bahara
22-10-2013
Daarna kreeg hij zelfs de Verenigde Naties in zijn nek. Een VN-mensenrechtencommissie verklaarde afgelopen weekend onderzoek te zullen doen naar de kindervriend nadat zij geluiden had ontvangen dat zwarte piet het stereotype voedt van de Afrikaan als ‘tweederangs burger’.
Maar het gaat dus over meer dan alleen zwarte piet. Ozdil stelt dat ‘het witte, mannelijke, heteroseksuele segment‘ van de Nederlandse samenleving nog steeds de grenzen bepaalt van het maatschappelijk discours. Het is volgens hem dit segment dat ervoor zorgt dat protest tegen zwarte piet in de kiem wordt gesmoord. Ter illustratie voert hij NRC Handelsblad-columnist Arjen van Veelen op die de aanjagers van de anti-pietenbeweging badinerend afdeed als ‘allochtone Twitter-intellectuelen’ die racistische spoken zien waar ze niet zijn.
Het is dit soort miskenning van de opvattingen en gevoeligheden van de tegenstanders van zwarte piet die de ongekende felheid verklaart waarmee het pietendebat de afgelopen twee jaar gevoerd wordt. De reactie is volgens Ozdil een opstand van een groep niet-knuffelbare ‘gekleurde Nederlanders’ die korte metten wil maken met de hegemonie van de witte, mannelijke, heteroseksuele bovenlaag.
Er staat inderdaad een groeiende groep nieuwe Nederlanders op die het debat op het scherpst van de snede wil voeren, vrij van de angst om in de hoek van overgevoelige politiek-correcten te worden geduwd. Hun motivatie is niet alleen een aanpassing of afschaffing van zwarte piet, maar evengoed een decennium oud maatschappelijk debat waarin vooral de ander de kop van jut was. Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. Hij had het maar te slikken. Maar nu de nieuwkomer vraagtekens zet bij een Nederlands stereotype schiet men in het defensief. Abdelkader Benali, schrijver en zelf ook geen onverdienstelijke ‘allochtone Twitter-intellectueel’, vatte op Twitter het debat als volgt samen: ‘Als je kritiek op islamitische tradities accepteert als onderdeel van de open samenleving dan mag ook zwarte piet onderdeel zijn van kritiek.’
Het is, kortom, payback time. In zwarte piet hebben de ‘allochtone Twitter-intellectuelen’ een stevige stok gevonden waarmee ze het Nederlandse zelfbeeld (tolerant, vooruitstrevend) er flink van langs kunnen geven. En ze zullen in de toekomst alleen nog maar harder uithalen. Vorige week publiceerde de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ecri) een vierde rapportage over Nederland en tikte daarin de Nederlandse politiek en media op de vingers die moslims en Oost-Europeanen nog te vaak als bedreiging afschilderen. Afgelopen zondag kraakte ook de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer een harde noot toen hij in het tv-programma Buitenhof het politieke klimaat in Nederland onomwonden racistisch noemde. Deze geluiden zijn een ruggensteun voor iedereen die het gevoel heeft de afgelopen tien jaar in de hoek te hebben gezeten waar de corrigerende tikken vielen. Ze zullen het aanwenden om Nederland een spiegel voor te houden. Een aanval op zwarte piet is de duidelijkste manifestatie hiervan.
Juist. Anders kun je echt alles gaan afschaffen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:38 schreef kapiteintje het volgende:
Lekker boeiend hoe het vroeger was. Het gaat erom hoe het nu gevierd wordt.
Waarom zou iemands huidskleur er toe doen mbt iemands mening? Ik vind het laag om mensen met een andere mening om hun huidskleur aan te vallen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:03 schreef Brum_brum het volgende:
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-piet
Er zijn twintig klagers geweest in Amsterdam, waaronder een aantal mensen wier klacht direct als ongegrond is verklaard wegens duidelijk onterecht.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
Even los van het feit of het racistisch is of niet verbaas ik me het meest over de angstige reacties van bange mensen. Zijn wij zo gehecht aan zwarte piet dat we hem per se in stand willen houden, ook als een grote groep dit als pijnlijk ervaart?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:06 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Waarom zou iemands huidskleur er toe doen mbt iemands mening? Ik vind het laag om mensen met een andere mening om hun huidskleur aan te vallen.
Anyway, ik heb niet zoveel zin in deze discussie, anders had ik wel in dat topic gereageerd.
Gossame, wat een generaliseren weer. Alsof alle mensen die geen probleem hebben met Zwarte Piet blank zijn, en alsof alle blanken PVV-stemmende allochtonenhaters zijn. Bah.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:03 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
[..]
http://www.groene.nl/artikel/zwarte-piet
Niet per se. Je kan ook voor een multiculturele samenleving staan waarin er ruimte is voor de gebruiken van een ieder zolang je de ander maar niet feitelijk schade toebrengt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
'Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. '
Volgens mij heeft het niets met een verheven cultuur te maken, dat allochtonen zich naar onze cultuur moeten voegen. Dat heeft gewoon met ons te maken. Als ik naar het land van die allochtoon ga, dan verwacht ik dat mijn gebruiken inderdaad hevig bekritiseerd zullen worden en zal ik mij moeten voegen naar hun cultuur. Als daar de cultuur is voor vrouwen om met hoofddoekje te lopen, zal mijn vrouw dat toch echt ook moeten doen, anders waren we toch niet daarheen gegaan?
Welkom in de (totaal mislukte) culturele samenleving.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
'Het was de moslim, de allochtoon die zich diende te verhouden tot de Nederlandse cultuur en tradities die zo veel verlichter en vooruitstrevender zijn dan de zijne. Culturele en religieuze gebruiken van de nieuwkomer mochten openlijk bekritiseerd en bespot worden. '
Volgens mij heeft het niets met een verheven cultuur te maken, dat allochtonen zich naar onze cultuur moeten voegen. Dat heeft gewoon met ons te maken. Als ik naar het land van die allochtoon ga, dan verwacht ik dat mijn gebruiken inderdaad hevig bekritiseerd zullen worden en zal ik mij moeten voegen naar hun cultuur. Als daar de cultuur is voor vrouwen om met hoofddoekje te lopen, zal mijn vrouw dat toch echt ook moeten doen, anders waren we toch niet daarheen gegaan?
Het gaat natuurlijk ook om de van origine niet Nederlanders. Daarom logisch dat zij zich eerder gekwetst voelen dan jij.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:01 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Maar, voor een Hollander is het toch ook extreme aanstelleritis. Een goed ingeburgerde Hollander heeft een dikke huid, want Hollanders zijn nu eenmaal direct. Niet voor niets hebben wij een parlement waar we op een gegeven moment normaal moesten gaan doen, kennelijk is iemand benoemen als islamitische aap het toppunt, maar de rest is normaal. Normaal voor Nederland althans. Niet zo gek dus dat het vooral de van origine niet-Nederlanders zijn die zich gekwetst voelen door zulke termen.
Ik denk dat de meesten uit de groep tegen Zwarte Piet in de huidige vorm niet allochtoon zijn. Geboren en getogen in Nederland. Net zo Nederlands als jij bent dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:09 schreef De_Nater het volgende:
Nederland is een natie-staat, wat betekent dat het Nederlandse volk ook daadwerkelijk binnen de landsgrenzen woont. Hoe multiculti je ook wil zijn, als er een volk in een land leeft, zullen er ook volksfeesten gehouden worden waar het volk in volle overgave aan meedoet. Wil je die volksfeesten niet, dan had je niet naar die natie-staat moeten trekken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet per se. Je kan ook voor een multiculturele samenleving staan waarin er ruimte is voor de gebruiken van een ieder zolang je de ander maar niet feitelijk schade toebrengt.
Maar als je zo'n samenleving voor staat dan moet je ook de meerderheidsgroep de ruimte geven voor de eigen cultuur. Je kan niet aan de ene kant bekritiseren dat de meerderheidsgroep z'n wil aan de minderheid oplegt maar aan de andere kant wel als minderheid de meerderheid jouw wil op willen leggen.
Dat zal best, maar Quinsy is in ieder geval vertegenwoordiger van de groep anti-Piet en hij is niet geboren in Nederland.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:17 schreef Heufd het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten uit de groep tegen Zwarte Piet in de huidige vorm niet allochtoon zijn. Geboren en getogen in Nederland. Net zo Nederlands als jij bent dus.
Precies wat je ook weer terugziet bij een deel van de pro-Zwarte-Piet-figuren...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Gossame, wat een generaliseren weer. Alsof alle mensen die geen probleem hebben met Zwarte Piet blank zijn, en alsof alle blanken PVV-stemmende allochtonenhaters zijn. Bah.
quote:
Ah beter. Weer eens wat anders. Normaal gesproken is het wanneer je met Amerikaanse jongelui spreekt vaak:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:22 schreef Hathor het volgende:
En het is nu een wereldwijde discussie....![]()
http://news.google.nl/new(...)3183353262792&ssid=h
Nah, http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8B20G820121203quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ah beter. Weer eens wat anders. Normaal gesproken is het wanneer je met Amerikaanse jongelui spreekt vaak:
"Hey, but a, what about the weed policy in the Netherlands? Is it still legal, I heard they wanted to change it!"
Nu wordt het misschien:
"Hey, but what about Black Pete? Are the Dutch racists?"
Klopt. Het wordt nu een discussie van, even gesimplificeerd, "alle blanken met hun zwarte piet zijn racisten die nog erger zijn dan Hitler" versus "alle zwarten zijn zeurpieten en die moeten maar terug naar hun eigen land als het ze niet naar de zin is" en dat is natuurlijk niet hoe wel in Nederland met z'n allen fatsoenlijk kunnen samenleven.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Precies wat je ook weer terugziet bij een deel van de pro-Zwarte-Piet-figuren...
Zo zie je maar, binnen alle rassen, etniciteit, etc, vind je dezelfde soort figuren terug.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |