Ik steek graag energie in een goed debat om elkaars meningen en standpunten te leren begrijpen. Als men de discussie op die manier had gevoerd had ik het als nuttig en interessant gezien.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:32 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik wil het er niet eens meer over hebben. De verspilling van alle bij elkaar opgetelde energie is te ridicuul voor woorden.
Precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik kijk daar dus met trots tegenaan. Als kaaskop.
Natuurlijk. Dat is een onrealistische weergave van een neger, bedoeld om te suggereren dat de blanke paardrijcultuur superieur was. Jij racist.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef poemojn het volgende:
[..]
hebben die er moeite mee als er een hoofdpiet op een paard zit dan?
De groep zeurpieten is niet zo groot.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
Even los van het feit of het racistisch is of niet verbaas ik me het meest over de angstige reacties van bange mensen. Zijn wij zo gehecht aan zwarte piet dat we hem per se in stand willen houden, ook als een grote groep dit als pijnlijk ervaart?
Kuifje was echt nog een slechte strip toen eigenlijk:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:37 schreef Grouch het volgende:
Ik vind de scene met de neushoorn nog altijd erger
Gelukkig is dat wel aanzienlijk veranderd. Ik weet zeker dat iedereen in mijn omgeving niks met racisme te maken wil hebben.quote:Maar idd. Nederland en België waren nog tot ver in de 20e eeuw racistisch jegens negers.
Eigenlijk hebben zwarte mensen dus gewoon pure pech dat hun huidskleur in onze cultuur van oudsher negatieve connotaties heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:34 schreef HalfGod het volgende:
[..]
Zwart stond al voor slecht voordat we ook maar contact hadden gelegd met enkele Afrikaan. De Zwarte Dood? Kwam van een zwarte rat.
Het probleem is dat:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
Even los van het feit of het racistisch is of niet verbaas ik me het meest over de angstige reacties van bange mensen. Zijn wij zo gehecht aan zwarte piet dat we hem per se in stand willen houden, ook als een grote groep dit als pijnlijk ervaart?
Die Hottentotten hadden ook nog zo'n kinderlijk taaltje in Kuifje in Afrika hè...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kuifje was echt nog een slechte strip toen eigenlijk:
[ afbeelding ]
[..]
Gelukkig is dat wel aanzienlijk veranderd. Ik weet zeker dat iedereen in mijn omgeving niks met racisme te maken wil hebben.
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef Heufd het volgende:
De originele zwart wit versie is nog een flink stuk fouter.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die Hottentotten hadden ook nog zo'n kinderlijk taaltje in Kuifje in Afrika hè...
Dat zal wel gekuist zijn tegenwoordig...
Ook dat vooral inderdaad. Met name dat zelfs waarschijnlijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:49 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.
Idd, "Dutch courage" bijvoorbeeld. Maja, kan me aan mn kont roesten als Nederlander in London.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:35 schreef Fir3fly het volgende:
Zelfde als alle slechte dingen met 'Dutch' erin uit de tijd dat we constant in oorlog waren met Engeland.
Dáár zouden we eigenlijk tegen moeten protesteren.
Vorig jaar was GeenStijl, voorhoede meestal in de Wildersretoriek, zelfs voor het afschaffen van zwarte piet: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.htmlquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:45 schreef Grouch het volgende:
[..]
Het probleem is dat:
a. mensen geen grote groep klagers zien; maar slechts een extreem klein aantal extremistische individuen.
b. mensen daadwerkelijk het probleem niet zien. Niet uit onwil, maar omdat het gewoon volstrekt bizar op hen overkomt
c. er helaas idd een gevoel onder de Nederlandse bevolking bestaat dat zij "gekoloniseerd" worden, aangewakkerd door onze grote blonde vriend. Dat maakt de discussie wat feller als er iets moet veranderen.
d. Internet discussies nu eenmaal extremer maakt & internet nu prominent in de maatschappij aanwezig is. Bedenk: deze discussie speelt al 50 jaar.
Maar GeenStijl kiest niet voor wat moraal gezien het sterkst is, maar waar ze het intelligent en bijdehandst mee kunnen overkomen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:51 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Vorig jaar was GeenStijl, voorhoede meestal in de Wildersretoriek, zelfs voor het afschaffen van zwarte piet: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.html
Moest toch lachen.quote:Oh, het is traditie. Vrouwen die niet mogen stemmen: ook ruim 2000 jaar een traditie geweest.
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:49 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Volgens mij draait de discussie niet perse om zwarte piet, maar om iets fundamentelers dan dat. Het draait om de toenemende politiek correcte beslissingen die genomen worden rondom dit soort fenomenen. So what dat het een jodenkoek heet, wat maakt het uit als iets een negerzoen heet (is dat nou echt zo erg, een negerzoen?), maak je niet zo druk.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:07 schreef De_Nater het volgende:
Zwarte piet heeft voortaan gewoon een hanekam.
Dit. En is het ook niet een mensenrecht van ons om onze eigen volkstradities te hebben die alles met feest en niks meer met rassenonderdrukking te maken heeft?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is mij echt een groot raadsel waarom de VN zich hier mee bemoeit. Te bizar voor woorden. Wel iets minder bizar dan een voorzitter van een VN-commissie die iets moet onderzoek en al vooraf uitspraken doet waarmee ze duidelijk maakt echt geen flauw idee te hebben waar ze over praat...![]()
Maar goed, ik val in herhaling en stoor me al genoeg aan de manier waarop een deel v/d Nederlanders (zowel voor als tegen) de discussie voert. Als ik me nou ook nog moet gaan storen aan dat wijf van die VN-commissie blijf ik aan de gang
Het is godverdomme Oktober en 21 gradenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:56 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dit. En is het ook niet een mensenrecht van ons om onze eigen volkstradities te hebben die alles met feest en niks meer met rassenonderdrukking te maken heeft?
Ik heb nooit in mijn jeugd negatief naar Piet gekeken want Piet was cool.
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en de het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
De constante generaliseringenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat witte heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat voor mij beledigend werkt is elke keer weer die subtiele hints naar de blanke slavenhandelaar met de geimpliceerde gedachte dat ik mij schuldig moet voelen naar donkere mensen omdat ik blank ben.
quote:
Maar, voor een Hollander is het toch ook extreme aanstelleritis. Een goed ingeburgerde Hollander heeft een dikke huid, want Hollanders zijn nu eenmaal direct. Niet voor niets hebben wij een parlement waar we op een gegeven moment normaal moesten gaan doen, kennelijk is iemand benoemen als islamitische aap het toppunt, maar de rest is normaal. Normaal voor Nederland althans. Niet zo gek dus dat het vooral de van origine niet-Nederlanders zijn die zich gekwetst voelen door zulke termen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en de het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:00 schreef Brum_brum het volgende:
In het discussie over piet gaat niet alleen over piet topic begint met een meneer van de unversiteit die zegt dat dit vooral ook gaat over het feit dat blanke heteroseksuele mannen de discussie beheersen en monddood proberen te maken.
Het woord marokkaan heeft tegenwoordig ook een nare bijsmaak.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:54 schreef Heufd het volgende:
[..]
En dat is juist zo erg volgens mij. Kritiek op Zwarte Piet en op de negerzoen wordt inderdaad afgedaan als aanstelleritis. Maak je niet zo druk. De karikatuur die Zwarte Piet is en het woord 'neger' verwijst terug naar het slavernijverleden en wordt als beledigend ervaren. Ik denk terecht. Een beetje empathie van de andere kant zou vaak op zijn plaats zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |