was het maar zo'n feest.quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
Met genetische manipulatie kun je zo vlees produceren in een fraktie van de kosten.
quote:
quote:The five-ounce burger patty — which cost more than $330,000 to produce
quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
Grond die gebruikt kan worden voor wonen
Nu ja. Nieuwe tech.quote:
Later ook nog, heb je gelezen hoeveel tijd het kost om die dingen te maken?quote:
Ben je serieus of ben je je trollspieren aan het trainen?quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:58 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Later ook nog, heb je gelezen hoeveel tijd het kost om die dingen te maken?
Wie kan hier niet het correcte verwijswoord en lidwoord gebruiken? Sukkelquote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
Een land die dit door krijgt zal komende jaren de meest succesvolle worden.
In 2020 gaan we dit doornemen. Wie zijn de sukkels en wie de slimmeriken.
Jouw tekst zit pas vol achterlijkheid.quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
De achterlijkheid van de mens kan je aflezen aan het feit dat ze in 2013 vlees eten.
Het kost tig % aan broeikasgassen.
Iets van 30% aan grond verspillen ze eraan om vlees te moeten produceren (landbouwgrond enz). Grond die gebruikt kan worden voor wonen en dergelijke.
Met genetische manipulatie kun je zo vlees produceren in een fraktie van de kosten.
quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jouw tekst zit pas vol achterlijkheid.
Inderdaad er moet nog eens een genocide komen in Afrika ofzo.quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:55 schreef Slaap_Zak het volgende:
[..]Niet doorhebben dat er teveel mensen zijn
Het land dat dat als eerste doorheeft, daar eet men in 2020 een lekker biefstukje
En dan gaan we mensenvlees eten?quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:23 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Inderdaad er moet nog eens een genocide komen in Afrika ofzo.
Je vergelijking zou kloppen indien er tijdens de eerste computers een sneller, goedkoper alternatief was.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:16 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoe duur denk je dat de allereerste computers waren?
Ook niks mis met een stukje vlees wat op een beestachtige wijze gefokt en geslacht isquote:Op zaterdag 21 september 2013 21:19 schreef datismijnmening het volgende:
Vegetariers![]()
Niks mis het een stukje vlees wat op een humanitaire wijze gefokt en geslacht is
Dat was er. Een heleboel potlood, papier, en een kantoor vol met rekenende vrouwtjes.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:27 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Je vergelijking zou kloppen indien er tijdens de eerste computers een sneller, goedkoper alternatief was.
(Zoals dat nu het geval is met vlees)
Indien waar dan is het te laat.quote:Ik zie het punt wel, ik zou zelf ook wel echt vlees evt. willen inruilen voor kweekvlees. Echter denk ik dat het de eerste decades nog niet economisch vatbaar is.
Dat deed de TS niet. Natuurlijk is het duurder want de techniek is nieuw; er is nog geen massaproductie mogelijk. Indien wel wordt opgestart zal het veel goedkoper worden dan de huidige vleesindustrie. Dat de productietijd even hoog blijft is waarschijnlijk waar, maar geen probleem; dat is latency, de potentiele bandbreedte is juist hoger dan die van de huidige industrie.quote:In het filmpje van die Google gast geeft 'ie zelf al aan dat het duurder is. Vandaar mijn reactie ook gezien de TS impliceerde dat het nu al goed mogelijk is en tegen een fractie van de prijs.
Veel vleesvervangers zijn ook prima te doen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik geloof dat de kans reëel is dat we in de toekomst voor minder kosten vlees kunnen kweken zonder een dier te fokken maar los hiervan is het sowieso een slechte zaak dat de Nederlander momenteel 300-400 gram vlees per dag eet. Nergens voor nodig, ongezond en enorm verspillend. Besteed dat geld liever aan biologisch vlees, beter 100-200 gram per dag daarvan dan 300-400 gram vlees van de supermarkt, 75 gram per dag is echter genoeg.
Biologischquote:Op zaterdag 21 september 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik geloof dat de kans reëel is dat we in de toekomst voor minder kosten vlees kunnen kweken zonder een dier te fokken maar los hiervan is het sowieso een slechte zaak dat de Nederlander momenteel 300-400 gram vlees per dag eet. Nergens voor nodig, ongezond en enorm verspillend. Besteed dat geld liever aan biologisch vlees, beter 100-200 gram per dag daarvan dan 300-400 gram vlees van de supermarkt, 75 gram per dag is echter genoeg.
Vlees is lekker, 75 gram is niet genoegquote:Op zaterdag 21 september 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja maar ze vervangen helaas niet volledig het vlees, het is echter prima mogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen (misschien met uitzondering van creatine wat je in principe niet nodig hebt tenzij je een topsprinter bent) zonder vlees te eten als je weet wat je doet.quote:Op zaterdag 21 september 2013 22:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Veel vleesvervangers zijn ook prima te doen.
Klopt.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja maar ze vervangen helaas niet volledig het vlees, het is echter prima mogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen (misschien met uitzondering van creatine wat je in principe niet nodig hebt tenzij je een topsprinter bent) zonder vlees te eten als je weet wat je doet.
Nee, ik geloof de experts gerust. Maar ik wil meer dan 75gram.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
BlaZ denkt het beter te weten dan de experts die stellen dat 75 gram genoeg is.
Tsja. En ik zou wel willen dat ik hele dagen 3 repen chocolade kon eten.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, ik geloof de experts gerust. Maar ik wil meer dan 75gram.
Maar ik snap ook dat je de vleeseters achterlijk vindt.quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
De achterlijkheid van de mens kan je aflezen aan het feit dat ze in 2013 vlees eten.
Iets van 30% aan grond verspillen ze eraan om vlees te moeten produceren (landbouwgrond enz). Grond die gebruikt kan worden voor wonen en dergelijke.
75 gramquote:Op zaterdag 21 september 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laten we er een wet van maken.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat bedoel je met genetische manipulatie? Dat gebeurt nu toch ook al in de bio-industrie?quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
Ja, die harige krishna's zijn een toonbeeld van blakende gezondheidquote:Op zaterdag 21 september 2013 23:44 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Terechte klacht.
Beter vegetarisch leven.![]()
Niets mis met wortels trouwens, boordevol vitamines en geeft veel energie.
Mensen met hun kiloknaller eindigen als Tokkies in een scootmobiel. Nog even afgezien van het karma dat je je op je hals haalt, hetgeen je weer af moet lossen in je volgende leven. Beetje dom dus.![]()
Je kunt zulke lekkere gerechten maken zonder vlees, de Hare Krishna's bijvoorbeeld kunnen elke dag een feestmaaltijd op tafel toveren, zonder vlees, beter, stukken beter, dan een maaltijd in een vijf-sterren-restaurant.
George Harrisson dacht hier anders over.quote:Op zondag 22 september 2013 10:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ja, die harige krishna's zijn een toonbeeld van blakende gezondheid
En oh jah, leven na de dood. Dacht dat we dat anno 2013 toch wel ontkracht hadden....
Ah shit, met zulke bronnen houdt het voor mij gewoon opquote:Op zondag 22 september 2013 10:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
George Harrisson dacht hier anders over.![]()
Reïncarnatie is een feit!
[ afbeelding ]
Osho is anders een zeer wijs man.quote:Op zondag 22 september 2013 10:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ah shit, met zulke bronnen houdt het voor mij gewoon op
Ons darmstelsel is juist een bewijs dat we geen vlees moeten eten. Doordat ons darmstelsel, net als bij een herbivoor, vrij lang is, duurt het een tijd alvorens eten verteerd en verwerkt is. Bij vlees echter komen al na korte giftige stoffen vrij, waardoor we onszelf op termijn vergiftigen door het consumeren van (een overdaad aan) vlees.quote:Op zondag 22 september 2013 10:51 schreef Resistor het volgende:
Ik heb hoektanden, en mijn darmsysteem is niet helemaal op 100% groenvoer ingesteld. En ik verwacht niet dat dat bij mijn achter-achter-achterkleinkinderen al anders zou zijn.
Onzin, onze darmen zijn een compromis tussen vlees en "groente", waar bij een teveel van beide schaadt.quote:Op zondag 22 september 2013 11:16 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ons darmstelsel is juist een bewijs dat we geen vlees moeten eten. Doordat ons darmstelsel, net als bij een herbivoor, vrij lang is, duurt het een tijd alvorens eten verteerd en verwerkt is. Bij vlees echter komen al na korte giftige stoffen vrij, waardoor we onszelf op termijn vergiftigen door het consumeren van (een overdaad aan) vlees.
Bron is logicaquote:Op zaterdag 21 september 2013 20:50 schreef Curlbrah het volgende:
Met genetische manipulatie kun je zo vlees produceren in een fraktie van de kosten
bron?
Inhoud versus opmaak.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:05 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wie kan hier niet het correcte verwijswoord en lidwoord gebruiken? Sukkel
Waar voel ik me beter? Ik zeg vanuit logica dat wie anno 2013 vlees eet niet slim is.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:06 schreef The_stranger het volgende:
Ah, een vegetarier die zich beter voelt dan de rest, dat zie je nou nooit..
Weer inhoudelijke gebreken. Probeer's inhoudelijk te reageren. Ik weet zeker dat je dat kan. You can do it.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jouw tekst zit pas vol achterlijkheid.
Heb het niet over wortels he. Genetisch geproduceerd vlees.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:28 schreef Apuleius het volgende:
Als ik moet kiezen tussen wortels of een stuk vlees, dan kies ik voor het laatste. /care milieu.
Flink jongen, stoer praten.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:29 schreef robber57 het volgende:
[..]
Ook niks mis met een stukje vlees wat op een beestachtige wijze gefokt en geslacht is
HUMANITAIR
1) Medemenselijk 2) Menselijk 3) Menslievend
Dieren kun je niet humanitair fokken noch slachten, mensen zou je humanitair kunnen fokken of slachten maar dat is weer een geheel ander onderwerp.
Verder is het denk wel ik duidelijk wat er gebeurt als je geen vleesch eet als je ts zijn betoog leest, zelden zo'n achterlijk gebrabbel gezien als dat van ts, de terugval qua hersencapaciteit richting de herbivoren is bij ts al duidelijk merkbaar.
Nog een paar jaartjes en we kunnen hem gewoon bij de rest van de koeien in de wei zetten en zo lost ook dit probleem zichzelf vanzelf op, evolutie ftw.
Nog een paar jaartjes verder en we kunnen hem , dit maal wel humanitair, slachten en roosteren boven een smeulend hout vuurtje
Je mag ze eten, maar is op termijn funest voor jou, je familie, je land, de mensheid, enz.quote:Op zaterdag 21 september 2013 22:51 schreef HarryP het volgende:
Als we geen dieren mogen eten, waarom zijn ze dan van vlees gemaakt?
Ik bedoel niet slim.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:31 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Maar ik snap ook dat je de vleeseters achterlijk vindt.
Welke termijn dan?quote:Op zondag 22 september 2013 17:20 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Je mag ze eten, maar is op termijn funest voor jou, je familie, je land, de mensheid, enz.
Het kan efficienter.
Je hersenen zijn duidelijk al aangetast. De zorgpremie zal nooit meer fors dalen, als we (zogenaamd) gezonder leven dan leven we sowieso langer (=meer kosten) en zullen andere ziektes de kop opsteken (=meer kosten).quote:Op zondag 22 september 2013 17:31 schreef Samuray13 het volgende:
lagere gezondheidskosten (=zorgpremie kan fors omlaag).
Doe niet zo mal joh, dan produceren we toch wat kunstmest?quote:Op zondag 22 september 2013 19:27 schreef Kandijfijn het volgende:
Veel succes met mais verbouwen op onvrucbtare heidegrond
Mensen worden steeds ouder ondanks het feit dat ze vaak veel vlees eten. Weinig vlees eten is gezonder, dus worden mensen nóg ouder, terwijl we al te kampen hebben met een enorme overbevolking. Zit je dus braaf spaarzaam te doen om alles en iedereen te sparen en dan komt er een virus om de hoek gluren die in één klap het hele brave zootje wegvaagt. Dat laatste kan je op wachten, we kunnen niet uit blijven breiden zonder gevolgen.quote:Op zondag 22 september 2013 17:31 schreef Samuray13 het volgende:
Er is verwarring hier.
Geen vlees betekent niet dat je alleen op wortels en groenten zou moeten overgaan.
Ik heb het niet over dat je geen vlees zou moeten eten. Je kan het eten, maar is niet slim op termijn. Het kan dus efficienter.
Een land kan miljarden en miljarden besparen als het gaat overschakelen op genetisch geproduceerd vlees.
Bv vrijkomend landbouwgrond, lagere gezondheidskosten (=zorgpremie kan fors omlaag).
Survival of the fittest. De landen die het eerst die keus gaan maken, die gaan heersen.
Twee domme uitspraken in twee zinnnen.quote:Op zondag 22 september 2013 19:47 schreef kawotski het volgende:
Vegetariers, laat staan veganisten, zijn altijd chagrijnig. En zolang in de natuur de roofvogels, slangen en bunzingen nog onschuldige kuikentjes uit de nesten vissen zie ik niet in waarom wij geen vlees meer mogen eten.
Het is in ieder geval duidelijk dat vegetariërs ouder worden van mensen die vlees/vis eten.quote:Op zondag 22 september 2013 11:16 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ons darmstelsel is juist een bewijs dat we geen vlees moeten eten. Doordat ons darmstelsel, net als bij een herbivoor, vrij lang is, duurt het een tijd alvorens eten verteerd en verwerkt is. Bij vlees echter komen al na korte giftige stoffen vrij, waardoor we onszelf op termijn vergiftigen door het consumeren van (een overdaad aan) vlees.
Ik word liever vrolijk met vlees 75 dan 95 achter een rollator met een chagrijnige smoelquote:Op zondag 22 september 2013 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval duidelijk dat vegetariërs ouder worden van mensen die vlees/vis eten.
Landen zijn maar concepten, die eten niet. Mensen eten, en die bepalen dat gewoon zelf.quote:Op zondag 22 september 2013 17:31 schreef Samuray13 het volgende:
Er is verwarring hier.
Geen vlees betekent niet dat je alleen op wortels en groenten zou moeten overgaan.
Ik heb het niet over dat je geen vlees zou moeten eten. Je kan het eten, maar is niet slim op termijn. Het kan dus efficienter.
Een land kan miljarden en miljarden besparen als het gaat overschakelen op genetisch geproduceerd vlees.
Bv vrijkomend landbouwgrond, lagere gezondheidskosten (=zorgpremie kan fors omlaag).
Survival of the fittest. De landen die het eerst die keus gaan maken, die gaan heersen.
Ik heb het nagekeken en dat is helemaal niet bewezen.quote:Op zondag 22 september 2013 11:16 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Jij doet nu de vreemde aannames dat:quote:Op zondag 22 september 2013 20:00 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik word liever vrolijk met vlees 75 dan 95 achter een rollator met een chagrijnige smoel
De verwachting is dat het ergens tussen 2020 en 2050 onhoudbaar wordt om in vlees te kunnen voorzien(als in elke dag vlees).quote:Op zondag 22 september 2013 18:50 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Welke termijn dan?
De oudste mensen, die wij op dit moment kennen, leefden 2,4 miljoen naar geleden. Toen was deze mens ook al een vleeseter.
Leuke stelling om zo te poneren, enige feitelijke onderbouwing is zeker te veel gevraagd?quote:Op zondag 22 september 2013 22:09 schreef erodome het volgende:
[..]
De verwachting is dat het ergens tussen 2020 en 2050 onhoudbaar wordt om in vlees te kunnen voorzien(als in elke dag vlees).
De onderbouwing staat er, je moet alleen even wat moeite doen om het aan elkaar te knopen, het is wat beknopt neergezet.quote:Op zondag 22 september 2013 22:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Leuke stelling om zo te poneren, enige feitelijke onderbouwing is zeker te veel gevraagd?
Ruimte genoeg op de wereld.quote:Op zondag 22 september 2013 22:21 schreef erodome het volgende:
[..]
De onderbouwing staat er, je moet alleen even wat moeite doen om het aan elkaar te knopen, het is wat beknopt neergezet.
De vleesindustrie is enorm, neemt ziek veel ruimte in,
Wat bedoel je hiermee?quote:nu al(nu al stoot de vlees-industrie brood uit de mond van andere mensen).
Meer mensen die genoeg geld hebben om fatsoenlijk eten te kopen, een goede zaak dus,quote:De aankomende 5-10 jaar gaat deze industrie verdubbelen(volgens de vleesindustrie zelf en ook volgens alle andere).
Waar komt dat idee van een gebrek aan ruimte vandaan?quote:Dat maakt dat we met een enorm probleem zitten, een tekort aan ruimte. De groei van de vleesindustrie is erg hoog en ook na die 5-10 jaar ziet men daar geen vertraging in tot nu toe.
Als er werkelijk zulke enorme tekorten zijn aan grond(stoffen) dan stijgen de prijzen vanzelf. Het is maar wat mensen ervoor willen en kunnen betalen.quote:Dit gaat voornamelijk om het feit dat die dieren niet op lucht leven, er zijn erg veel grondstoffen nodig om aan onze vleesconsumptie te voldoen.
Zoals gezegd, nu een 650 dieren per minuut in nederland alleen(bv 1.3 miljoen kippen per dag alleen al). Reken maar uit als het verdubbeld, 5-10 kilo grondstof per kilo dier(wat geen kilo bruikbaar vlees is). Bij deze grondstoffen is water niet meegerekend, dat komt er ook nog eens bij(en denk erom, zoet water is lang niet overal vanzelfsprekend, de grondstoffen voor het veevoer van onze slachtdieren komen niet uit nederland).
Het schijnt vooral te komen doordat vegetariers niet in de verleiding komen om ongezonde vleeswaren te eten.quote:Op zondag 22 september 2013 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in ieder geval duidelijk dat vegetariërs ouder worden van mensen die vlees/vis eten.
Zitten er zoveel vegetariërs in het bejaardentehuis?quote:Op zondag 22 september 2013 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen? Er is natuurlijk ook de theorie dat vegetariërs ouder worden en gezonder zijn als ze ouder zijn omdat ze in het algemeen gezonder leven. Er is ook nog de discussie of dat vegetariërs intelligenter (5 IQ-punten hoger) zijn omdat intelligentere mensen eerder kiezen voor vegetarisch eten of dat vegetariërs intelligenter zijn omdat ze geen vlees eten.quote:Op zondag 22 september 2013 23:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het schijnt vooral te komen doordat vegetariers niet in de verleiding komen om ongezonde vleeswaren te eten.
Het is geen hype aangezien een groot deel van de vegetariërs vegetarisch blijft eten en voor die vegetariërs die stoppen minstens evenveel mensen stoppen met vlees te eten of minder vlees gaan eten. Een hype is iets wat net zo snel gaat als dat het komt. Het feit dat meer mensen kiezen voor vegetarisch eten is een gevolg van een toename in bewustzijn omtrent de nadelen van het eten van vlees. Denk bij die nadelen aan ecologische motieven (minder resources gebruiken, beter met dieren omgaan), economische motieven en gezondheidsmotieven (ja, dat is vaak een motief). Veel mensen die wel vlees eten kiezen er bewust voor om minder vaak vlees (of vis) te eten en biologisch vlees te eten. Biologisch vlees kost wat meer maar in ieder geval is het een fatsoenlijk product aangezien die dieren goed zijn verzorgd, dat is toch wel het minste wat je kan doen als je zelf die beesten fokt en op een onnatuurlijke manier laat leven en vetmest. Veel mensen vinden biologisch vlees ook beter smaken, ik laat maar in het midden of dat dat subjectief of objectief is, dat maakt ook niet zo veel uit zolang je die perceptie maar hebt.quote:Op maandag 23 september 2013 00:35 schreef HarryP het volgende:
[..]
Zitten er zoveel vegetariërs in het bejaardentehuis?
Ik dacht dat die hype nog niet zo oud was, nou ja in den oorlog at men ook minder vlees maar dat was niet vanwege de beestjes.
Lieverd, ik heb het niet over het onhoudbaar worden van vleesvoorziening. We hadden het erover of de mens wel of geen vleeseter is. We eten al zo'n 2,4 miljoen jaar vlees (sinds ons bestaan, zover we dat nu weten). We zijn in die 2,4 miljoen jaar ettelijke malen intelligenter, sneller, langer, ouders, etc. geworden. Dat is mede dankzij het eten van vlees en zolang er vlees voorradig is zal dit niet veranderen in mijn opinie.quote:Op zondag 22 september 2013 22:09 schreef erodome het volgende:
[..]
De verwachting is dat het ergens tussen 2020 en 2050 onhoudbaar wordt om in vlees te kunnen voorzien(als in elke dag vlees).
Ik word écht helemaal gaar van dit soort topics maar helemaal van mensen zoals jijquote:Op maandag 23 september 2013 08:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Lieverd, ik heb het niet over het onhoudbaar worden van vleesvoorziening. We hadden het erover of de mens wel of geen vleeseter is. We eten al zo'n 2,4 miljoen jaar vlees (sinds ons bestaan, zover we dat nu weten). We zijn in die 2,4 miljoen jaar ettelijke malen intelligenter, sneller, langer, ouders, etc. geworden. Dat is mede dankzij het eten van vlees en zolang er vlees voorradig is zal dit niet veranderen in mijn opinie.
Als we het hebben over de landbouwgrond en dat soort zaken dan zou ik mij eerder richting op de biologisch brandstoffen. Die nemen vele malen meer ruimte in en halen vele malen meer brood uit de mond van mensen. En dat alleen maar omdat er in de Westerse Wereld een fabeltje rondgaat dat autorijden het milieu stuk maakt.
Dit dus. Mensen zijn gebouwd om vlees te eten. We hebben de proteinen nodig en ons gebit laat ook zien dat we omnivoor zijn. Dat gezeik over dat we vegetarier moeten wordenquote:Op zaterdag 21 september 2013 20:55 schreef Slaap_Zak het volgende:
[..]Niet doorhebben dat er teveel mensen zijn
Het land dat dat als eerste doorheeft, daar eet men in 2020 een lekker biefstukje
Het is niet of of, maar en en.quote:Op maandag 23 september 2013 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dit dus. Mensen zijn gebouwd om vlees te eten. We hebben de proteinen nodig en ons gebit laat ook zien dat we omnivoor zijn. Dat gezeik over dat we vegetarier moeten worden![]()
OVERBEVOLKING is het allergrootste probleem. het is geen probleem dat we biefstuk vreten of een benzineslurpende auto rijden, het is wél een probleem dat fucking 7 miljard mensen dat doen . De aarde heeft tot aan 1900 altijd een behoorlijk stabiele bevolking gekend van rond de 1 (!) miljard mensen, dat is wat de aarde normaliter aankan maar door allerlei kunstgrepen (vooral mogelijk gemaakt door goedkope energie door olie) is het totaal doorgeschoten naar 7 miljard nu en dán kan de aarde inderdaad niet iedereen elke dag trakteren op een biefstuk en oneindige olie.
Maar fok vooral allemaal lekker door tot 9 miljard, dan wonen we straks met zijn allen in een legbatterijflat , eten we massaal alleen nog maar planten of lijden we massaal honger en kun je autorijden gewoon vergeten.
Ik heb geen kinderen én geen auto dus mag ik elke dag een biefstuk etenquote:Op maandag 23 september 2013 10:14 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Het is niet of of, maar en en.
FOK!kers geven het goede voorbeeld door eeuwig maagd blijven.![]()
Er zijn teveel mensen op deze planeet, veel te veel.
Dus geboortebeperking is zeer noodzakelijk. Tezelfdertijd zullen we ook moeten consuminderen, overal ter wereld, het westen, maar zeker ook de BRIC-landen. Niet meer autorijden, maar fietsen en zo min mogelijk vlees consumeren. Niemand hoeft strikt vegetarier te worden, maar onze huidige overmatige consumptie van vlees is nergens goed voor en zeker niet voor de eigen gezondheid. Niets mis met een stukje vlees per week, zoals in de jaren '50 normaal was en vis op vrijdag. Maar elke dag vlees is slecht voor je eigen gezondheid.
als je nooit met het vliegtuig gaat mag je het hele jaar je tank leegrijden... één vliegreis is even vervuilend als het hele jaar auto rijdenquote:Op maandag 23 september 2013 10:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen én geen auto dus mag ik elke dag een biefstuk eten
Dat scheelt in elk geval al heel veel.quote:Op maandag 23 september 2013 10:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen én geen auto dus mag ik elke dag een biefstuk eten
Vliegen is inderdaad ook heel erg slecht voor het milieu.quote:Op maandag 23 september 2013 10:17 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
als je nooit met het vliegtuig gaat mag je het hele jaar je tank leegrijden... één vliegreis is even vervuilend als het hele jaar auto rijden
Nee man, ten eerste vlieg ik bijna nooit (slechts 2 keer gedaan in mijn leven) en ten tweede is je 'verbruik' in een vliegtuig per passagier 1 op 20 dus tenzij je elk jaar naar Australië vliegt vervuil je écht niet even veel als het hele jaar autorijden.quote:Op maandag 23 september 2013 10:17 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
als je nooit met het vliegtuig gaat mag je het hele jaar je tank leegrijden... één vliegreis is even vervuilend als het hele jaar auto rijden
je kan met de boot naar new york en vervolgens verder met de trein/bus/ fietsquote:Op maandag 23 september 2013 10:26 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Vliegen is inderdaad ook heel erg slecht voor het milieu.
Spijtig dat er voor het traject Europa-America Latina geen alternatieven zijn, maar voor andere bestemmingen is het meestal wel mogelijk het vliegtuig te vermijden.
Gelukkig is er geen noodzaak om daarheen te gaan, dus dat is dan ook geen probleem en als rechtgeaard links activist is dat dus mooi meegenomen voor jouquote:Op maandag 23 september 2013 10:26 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Spijtig dat er voor het traject Europa-America Latina geen alternatieven zijn, maar voor andere bestemmingen is het meestal wel mogelijk het vliegtuig te vermijden.
Via de VS lukt niet, ik mag de VS niet in, omdat ik links ben.quote:Op maandag 23 september 2013 10:28 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
je kan met de boot naar new york en vervolgens verder met de trein/bus/ fiets
http://www.seat61.com/queen-mary-2-transatlantic.htm#.Uj_8AUrCS70
of met een containerschip...
http://www.cargoshipcruises.nl/
Alle socialistische revoluties vinden thans plaats in Latijns-Amerika, in Europa is op politiek gebied geen zak meer te beleven, Europa is weggezakt in een diep dal van fascisme.quote:Op maandag 23 september 2013 10:31 schreef Slaap_Zak het volgende:
[..]
Gelukkig is er geen noodzaak om daarheen te gaan, dus dat is dan ook geen probleem en als rechtgeaard links activist is dat dus mooi meegenomen voor jou
Gelukkig is een boot niet nog slechter voor het milieuquote:Op maandag 23 september 2013 10:28 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
je kan met de boot naar new york en vervolgens verder met de trein/bus/ fiets
http://www.seat61.com/queen-mary-2-transatlantic.htm#.Uj_8AUrCS70
of met een containerschip...
http://www.cargoshipcruises.nl/
De mens is duidelijk geen vleeseter, maar een alleseterquote:Op maandag 23 september 2013 08:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Lieverd, ik heb het niet over het onhoudbaar worden van vleesvoorziening. We hadden het erover of de mens wel of geen vleeseter is. We eten al zo'n 2,4 miljoen jaar vlees (sinds ons bestaan, zover we dat nu weten). We zijn in die 2,4 miljoen jaar ettelijke malen intelligenter, sneller, langer, ouders, etc. geworden. Dat is mede dankzij het eten van vlees en zolang er vlees voorradig is zal dit niet veranderen in mijn opinie.
Als we het hebben over de landbouwgrond en dat soort zaken dan zou ik mij eerder richting op de biologisch brandstoffen. Die nemen vele malen meer ruimte in en halen vele malen meer brood uit de mond van mensen. En dat alleen maar omdat er in de Westerse Wereld een fabeltje rondgaat dat autorijden het milieu stuk maakt.
Euhm, nee...quote:
Precies wat er staat, mensen hebben honger omdat wij ons vee moeten voeren. Daarnaast grootscheepse vernietiging van de natuur en ga zo maar door.quote:Wat bedoel je hiermee?![]()
Meer een kunstgreep om dat vlees goedkoop te houden, ware het niet dat de prijs toch ergens betaald moet worden.quote:Meer mensen die genoeg geld hebben om fatsoenlijk eten te kopen, een goede zaak dus,
Uit de praktijk.quote:Waar komt dat idee van een gebrek aan ruimte vandaan?
Tot nu toe wordt de prijs ergens anders neergelegd, dat dat op gaat houden op ten duur is waar, men denkt dus dat dat rond 2020/2050 gaat gebeuren.quote:Als er werkelijk zulke enorme tekorten zijn aan grond(stoffen) dan stijgen de prijzen vanzelf. Het is maar wat mensen ervoor willen en kunnen betalen.
Al dat genetische gerommel aan de natuur (vlees en gewassen) kost nog veel meer, want miljoenen worden er ziek door, de ziekenhuizen draaien op volle toeren (het zijn fabrieken geworden) (die kosten bergen energie en verspilling chemie en plastics) Wij zijn zelf het probleem, teveel in aantal (vooral China en India), niet de mens die vlees eet (vandaar dat je weer eens massaal (hele mensheid) wordt georganiseert en in een oorlog terrecht zal komen, de natuur zorgt voor natuurlijk evenwicht, over een decennia of wat eten een paar miljard mensen minder vlees)quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
Ik vraag me af wat er mis is met een biologisch opgegroeide koe die 10 km van mijn huis staat, geslacht is door de slager waar ik het daarna van koop? Zelfde met kip en varken, al komt die laatste uit het zuiden van het land.quote:Op maandag 23 september 2013 11:05 schreef erodome het volgende:
Maar vergis je niet in het misbruik van land, mens en dier dat nu voor jouw dagelijkse stuk vlees plaatsvind, dat is niet minnetjes.
Daar is weinig mis mee, maar het is onmogelijk om in de vraag naar vlees te voorzien op die manier.quote:Op maandag 23 september 2013 11:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat er mis is met een biologisch opgegroeide koe die 10 km van mijn huis staat, geslacht is door de slager waar ik het daarna van koop? Zelfde met kip en varken, al komt die laatste uit het zuiden van het land.
Het wild elke jaar is überbiologisch en wordt geschoten door een familielid van de slager...
De wereld is gigantisch.quote:
De link ontgaat mij volledig.quote:Precies wat er staat, mensen hebben honger omdat wij ons vee moeten voeren. Daarnaast grootscheepse vernietiging van de natuur en ga zo maar door.
Als je het over subsidies hebt, meteen afschaffen. Maar ik betaal ook gewoon BTW over mijn biefstukje en die moet er ook af.quote:[..]
Meer een kunstgreep om dat vlees goedkoop te houden, ware het niet dat de prijs toch ergens betaald moet worden.
Dat is geen antwoord.quote:Uit de praktijk.
Het is geen misbruik.quote:Tot nu toe wordt de prijs ergens anders neergelegd, dat dat op gaat houden op ten duur is waar, men denkt dus dat dat rond 2020/2050 gaat gebeuren.
Maar vergis je niet in het misbruik van land, mens en dier dat nu voor jouw dagelijkse stuk vlees plaatsvind, dat is niet minnetjes.
Dan moet je ook niet alle vleeseters over een kam scheren. Het kan wel, alleen niet zonder aanpassingen.quote:Op maandag 23 september 2013 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar is weinig mis mee, maar het is onmogelijk om in de vraag naar vlees te voorzien op die manier.
Ik eet zelf ook alleen vlees dat hier geteeld is en naar mijn maatstaven geteeld is, maar ik ben me er wel bewust van dat dat soort vlees eten niet samen gaat met de enorme hoeveelheden vlees die we eten. Vandaar ook dat ik niet elke dag vlees eet.
Nu vind ik het predicaat biologisch een beetje een instinker, in teveel gevallen krijgen die dieren nogsteeds veevoer dat een enorme voetstap op deze aarde drukt, dus laat ik zeggen, mits het veevoer van die dieren ook zo lokaal mogelijk wordt geteeld is er niets mis mee.
Wat betreft de (CO2) footprint is al dat Tivall spul bij de AH, wat vanuit fabrieken in Hongarije etc hier de schappen in getrucked wordt ook niet echt "biologisch" te noemen.quote:Op maandag 23 september 2013 12:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar is weinig mis mee, maar het is onmogelijk om in de vraag naar vlees te voorzien op die manier.
Ik eet zelf ook alleen vlees dat hier geteeld is en naar mijn maatstaven geteeld is, maar ik ben me er wel bewust van dat dat soort vlees eten niet samen gaat met de enorme hoeveelheden vlees die we eten. Vandaar ook dat ik niet elke dag vlees eet.
Nu vind ik het predicaat biologisch een beetje een instinker, in teveel gevallen krijgen die dieren nogsteeds veevoer dat een enorme voetstap op deze aarde drukt, dus laat ik zeggen, mits het veevoer van die dieren ook zo lokaal mogelijk wordt geteeld is er niets mis mee.
Waar kam ik alle vleeseters over 1 kam dan? Ik heb het gewoon over de vleesindustrie in zijn algemeen en de consumptie van het dagelijkse stuk vlees.quote:Op maandag 23 september 2013 12:30 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet alle vleeseters over een kam scheren. Het kan wel, alleen niet zonder aanpassingen.
En qua veevoer, ook vegetarisch eten heeft een afdruk. Die vele kilo's geitenkaas komen van vrouwtjesgeiten, maar er worden zat bokjes geboren, wat denk je dat daarmee gebeurd? Hoe meer geitenkaas er gegeten wordt, hoe meer bokjes geslacht worden. Plus de moedergeit moet ook eten
En de soja daarvoor is dan wel minder dan de soja voor veevoer, maar ook dat heeft een afdruk.
Als we echt naar afdruk kijken, laten we dan allemaal maar aan de algen, die zijn met de nieuwe technieken vrij co2 neutraal te produceren..
Mee eens. Ik vind zelf het predicaat biologisch zoals die nu gedaan wordt vrij nietszeggend. Beter gezegd, het zegt niets over de voetstap van het product van teelt tot verkoop.quote:Op maandag 23 september 2013 12:33 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat betreft de (CO2) footprint is al dat Tivall spul bij de AH, wat vanuit fabrieken in Hongarije etc hier de schappen in getrucked wordt ook niet echt "biologisch" te noemen.![]()
Eigenlijk zou bij de term "biologisch" ook op dat vlak wat gedaan moeten worden, vergelijkbaar met de 1 t/m 3 beter leven sterren voor vlees ofzo. Dus lokaal gevoerd, gefokt en geslacht biologisch vlees 3 sterren, en ingevlogen tivall vegetarische prodcuten 1 ster oid.
Ik lees allerlei van dat soort stellingen van jou zonder enige onderbouwing, blijkbaar spreekt het voor jou voor zich dat er ruimtegebrek is maar dat is echt nergens op gebaseerd.quote:Op maandag 23 september 2013 12:28 schreef erodome het volgende:
Toe nou heiden, ik heb echt geen zin in deze onzin met je de wereld is gigantisch en het is geen misbruik...
Lees verder: http://woods.stanford.edu(...)n-global-environmentquote:More than two-thirds of all agricultural land is devoted to growing feed for livestock, while only 8 percent is used to grow food for direct human consumption, LEAD reported. If the entire world population were to consume as much meat as the Western world does-176 pounds of meat per capita per year- the global land required would be two-thirds more than what is presently used, according to Vaclav Smil, professor of environment and geography at the University of Manitoba and participant in the EVP study.
LEAD researchers also found that the global livestock industry uses dwindling supplies of freshwater, destroys forests and grasslands, and causes soil erosion, while pollution and the runoff of fertilizer and animal waste create dead zones in coastal areas and smother coral reefs. There also is concern over increased antibiotic resistance, since livestock accounts for 50 percent of antibiotic use globally, according to LEAD.
Lees het hele artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-minder-auto-s.dhtmlquote:Als alle Nederlanders de helft van de week vlees laten staan en de overige dagen alleen duurzaam geproduceerd vlees eten, neemt de milieubelasting door vleesproductie met twee derde af. De CO2-uitstoot gekoppeld aan vleesproductie zou halveren. Vertaald naar autogebruik, dat in Nederland een in cijfers vergelijkbare invloed heeft op het milieu, betekent het dat de helft van de auto's van de weg gaat.
Dat blijkt uit een studie naar een ander menu van het adviesbureau CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Naast CO2-uitstoot bekeek CE Delft verzuring, biodiversiteit, landgebruik en vermesting. Zo legt de vlees- en zuivelconsumptie een enorm beslag op ruimte. Alleen al voor het verbouwen van veevoer, nodig voor de Nederlandse vleesconsumptie, zou 87 procent van de oppervlakte van Nederland nodig zijn. Die ruimte wordt nu voornamelijk in het buitenland in beslag genomen.
[..]
Lees eens een biologieboek. Deze raad ik je aan: http://www.amazon.com/Cam(...)-Reece/dp/0321558235quote:
Het ging mij vooral over de eerste zin.quote:Op maandag 23 september 2013 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees eens een biologieboek. Deze raad ik je aan: http://www.amazon.com/Cam(...)-Reece/dp/0321558235
Je kan ze veel goedkoper krijgen.
Het heeft niets met elkaar te maken.quote:Op maandag 23 september 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mij ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ecological_pyramid
Zijn gewoon waar dus...quote:Op zondag 22 september 2013 19:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Twee domme uitspraken in twee zinnnen.
"genetisch geproduceerd vlees" dat is niet slimquote:Op zondag 22 september 2013 17:31 schreef Samuray13 het volgende:
Er is verwarring hier.
Ehm.... ..... Nee, lukt me nog nietquote:Op zondag 22 september 2013 17:14 schreef Samuray13 het volgende:
Weer inhoudelijke gebreken. Probeer's inhoudelijk te reageren. Ik weet zeker dat je dat kan. You can do it.
Misschien is er allang een wereldoorlog uitgebroken voordat we de 9 miljard halen.quote:Op maandag 23 september 2013 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
Maar fok vooral allemaal lekker door tot 9 miljard, dan wonen we straks met zijn allen in een legbatterijflat , eten we massaal alleen nog maar planten of lijden we massaal honger en kun je autorijden gewoon vergeten.
Of je probeert mensen met argumenten te overtuigen in plaats van ze te bestelen.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:49 schreef rijsttafel het volgende:
Minder vlees eten lijkt me een goed plan voor de aarde en haar bewoners. Maar moet er nu per se een alternatief van genetisch gemanipuleerd vlees zijn? Btw op vlees verhogen en op lokale groenten e.d. verminderen, dat lijkt me een beter plan. Daarnaast mensen informeren over hoe makkelijk het is om gezond en lekker vegetarisch te eten.
Goedkoop woord, bestelen. Maar het is geen bestelen. Je hebt immers een keus om het te kopen of niet. Het is echter wel de kosten leggen daar waar de vervuiling vandaan komt. Als kilo vlees goedkoper is dan een kilo fruit (wat vaak zo is), dan denk ik niet dat dat juist is.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:56 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Of je probeert mensen met argumenten te overtuigen in plaats van ze te bestelen.
Dat is het wel. Je dwingt mensen immers om het te betalen.quote:Op donderdag 26 september 2013 02:24 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Goedkoop woord, bestelen. Maar het is geen bestelen. Je hebt immers een keus om het te kopen of niet.
Dan denk jij niet dat dat juist is? Jij gaat daar niet over. Hoe veel een stuk vlees mij kost, daar gaat degene van wie ik het koop over, net als met fruit. BTW is afpersing.quote:Het is echter wel de kosten leggen daar waar de vervuiling vandaan komt. Als kilo vlees goedkoper is dan een kilo fruit (wat vaak zo is), dan denk ik niet dat dat juist is.
Maar het is geen bestelen. Je hebt immers een keus om het te kopen of niet.
Uiteraard ben ik ook voor het beter verspreiden van argumenten.
Je dwingt rokers ook niet accijns te betalen op rookwaar. Ze kiezen er zelf voor om het te kopen. En die accijns kan de gezondheidszorg in waar rokers toch veel kosten maken. Liefst schaf ik ook alle BTW af, maar het is niet realistisch en niet praktisch.quote:Op donderdag 26 september 2013 02:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is het wel. Je dwingt mensen immers om het te betalen.
[..]
Dan denk jij niet dat dat juist is? Jij gaat daar niet over. Hoe veel een stuk vlees mij kost, daar gaat degene van wie ik het koop over, net als met fruit. BTW is afpersing.
Niet om het te kopen nee, maar wel om het te betalen. Subcidies moeten zeker ook afgeschaft worden ja, die kunnen ook niet meer bestaan als er geen belastingen bestaan.quote:Op donderdag 26 september 2013 02:32 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Je dwingt rokers ook niet accijns te betalen op rookwaar. Ze kiezen er zelf voor om het te kopen. En die accijns kan de gezondheidszorg in waar rokers toch veel kosten maken. Liefst schaf ik ook alle BTW af, maar het is niet realistisch en niet praktisch.
Daarnaast zijn er ook veel subsidies op zaken omtrend vleesproductie en verkoop. Die dan deels weer indirect via de BTW betaald worden. Van mij mogen die ook wel afgeschaft.
Gewoon de eerlijke prijs betalen voor vlees lijkt me een beter plan. Dat wil zeggen eerlijke en open handel wereldwijd, zorgen dat bv het veevoer onder dezelfde eisen als hier wordt geteeld en ga zo maar door. Maar daar gaan heel veel mensen niet blij mee worden, want dan wordt vlees een stuk duurder.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:49 schreef rijsttafel het volgende:
Minder vlees eten lijkt me een goed plan voor de aarde en haar bewoners. Maar moet er nu per se een alternatief van genetisch gemanipuleerd vlees zijn? Btw op vlees verhogen en op lokale groenten e.d. verminderen, dat lijkt me een beter plan. Daarnaast mensen informeren over hoe makkelijk het is om gezond en lekker vegetarisch te eten.
Mits je met gelijktrekken bedoelt dat wij als individuele consument gewoon zelf kunnen bepalen wat voor eisen wij aan producten stellen.quote:Op donderdag 26 september 2013 11:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon de eerlijke prijs betalen voor vlees lijkt me een beter plan. Dat wil zeggen eerlijke en open handel wereldwijd, zorgen dat bv het veevoer onder dezelfde eisen als hier wordt geteeld en ga zo maar door. Maar daar gaan heel veel mensen niet blij mee worden, want dan wordt vlees een stuk duurder.
Je hoeft geen kunstgrepen uit te halen die vooral de overheid spekken, subsidie's eraf, eerlijke handel en de eisen rondom het kweken van vlees en grondstoffen voor vlees gelijk trekken wereldwijd is genoeg.
Zolang dat geen problemen voor anderen oplevert ben ik daar ok mee. Dat is een vrij grote kanttekening te noemen eigenlijkquote:Op donderdag 26 september 2013 14:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mits je met gelijktrekken bedoelt dat wij als individuele consument gewoon zelf kunnen bepalen wat voor eisen wij aan producten stellen.
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op donderdag 26 september 2013 14:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Zolang dat geen problemen voor anderen oplevert ben ik daar ok mee. Dat is een vrij grote kanttekening te noemen eigenlijk
Bv mensen brood uit de mond stoten door misbruik te maken van hun armoede(waardoor ze van ellende kiezen voor dat korte termijn geld, maar daarna met de gebakken peren zitten), of gebruik van vieze groeihormonen die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid, gebruikmaking van bepaalde bestrijdingsmiddelen die ecosystemen vergallen omdat dat zo lekker goedkoop is en ga zo maar door.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar precies mee?
En als je vegetarisch geprobeerd hebt en het gewoon niet lekker vindt?quote:Op donderdag 26 september 2013 01:49 schreef rijsttafel het volgende:
Prima dat jij dan duurder vlees koopt.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Bv mensen brood uit de mond stoten door misbruik te maken van hun armoede(waardoor ze van ellende kiezen voor dat korte termijn geld, maar daarna met de gebakken peren zitten), of gebruik van vieze groeihormonen die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid, gebruikmaking van bepaalde bestrijdingsmiddelen die ecosystemen vergallen omdat dat zo lekker goedkoop is en ga zo maar door.
Nee niet prima als jij dan vlees koopt waar dat soort dingen wel voor gedaan zijn. Want vele lijden dan voor jouw stukje vlees.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Prima dat jij dan duurder vlees koopt.
Naast eisen voor veevoer zouden er dan wat mij betreft ook eisen rond dierenwelzijn moeten zijn. Misschien bedoel je dat met "ga zo maar door".quote:Op donderdag 26 september 2013 11:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon de eerlijke prijs betalen voor vlees lijkt me een beter plan. Dat wil zeggen eerlijke en open handel wereldwijd, zorgen dat bv het veevoer onder dezelfde eisen als hier wordt geteeld en ga zo maar door. Maar daar gaan heel veel mensen niet blij mee worden, want dan wordt vlees een stuk duurder.
Je hoeft geen kunstgrepen uit te halen die vooral de overheid spekken, subsidie's eraf, eerlijke handel en de eisen rondom het kweken van vlees en grondstoffen voor vlees gelijk trekken wereldwijd is genoeg.
Dat is zoiets als zeggen dat je drinken niet lekker vindt.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En als je vegetarisch geprobeerd hebt en het gewoon niet lekker vindt?
Laat ik het anders zeggen. Als ik vegetarisch eet mis ik een stukje vlees.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:11 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Dat is zoiets als zeggen dat je drinken niet lekker vindt.
Kwestie van gewenning.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen. Als ik vegetarisch eet mis ik een stukje vlees.
De overheid ontmoedigt al genoeg. Op alle vlakken.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:24 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Kwestie van gewenning.
Maar ik ben niet als TS aan het zeggen dat vlees eten achterlijk is. Ik denk alleen wel dat het goed zou zijn als het een meer ontmoedigd werd vanuit de overheid en niet aangemoedigd met bijvoorbeeld subsidies voor "Kip het meest vulzijdige stukje vlees" en dergelijke.
Daarnaast het vegetarisch eten juist wel aanmoedigen en ondersteunen.
Hele gevaarlijke collectistische ideeën zijn dit.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:11 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Naast eisen voor veevoer zouden er dan wat mij betreft ook eisen rond dierenwelzijn moeten zijn. Misschien bedoel je dat met "ga zo maar door".
Maar als een bepaald product zorgt voor meer ziektenkosten, is het normaal dat er meer accijns op zit. Als iets zorgt voor meer milieu gerelateerde kosten, vind ik dat dat ook moet kunnen.
"men"quote:
Helaas wel! Het zou mooi zijn als de biologische standaard de wettelijk verplichte standaard zou worden. Helaas zou dat de Nederlandse economie behoorlijk schaden aangezien Nederland de discutabele eer heeft om een van de grote exportlanden voor vlees te zijn.quote:Op donderdag 26 september 2013 16:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Denk er gewoon eens goed over na, wáár je je vlees koopt, misschien vinden jullie het dan
zelf ook niet meer zo héél erg om meer te betalen, het gaat niet alleen om het dierenleed
en het milieu maar ook over je eigen gezondheid.
Voor de rest staat het iedereen vrij om zich vol te stoppen met zo goedkoop mogelijk vlees,
of dat nu 7x per week is of 3x per week.
Niet alleen een kwestie van gewenning, je mist een stukje voeding dat moeilijk is aan te vullen. Zeker voor iemand die elke dag sport is het moeilijk om zonder vlees voldoende voedingstoffen binnen te krijgen.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:24 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Kwestie van gewenning.
Maar ik ben niet als TS aan het zeggen dat vlees eten achterlijk is. Ik denk alleen wel dat het goed zou zijn als het een meer ontmoedigd werd vanuit de overheid en niet aangemoedigd met bijvoorbeeld subsidies voor "Kip het meest vulzijdige stukje vlees" en dergelijke.
Daarnaast het vegetarisch eten juist wel aanmoedigen en ondersteunen.
Dat heeft natuurlijk niet alleen met "niet blij van worden" te maken. Het enige wat daar mee bereikt wordt is dat vlees een soort "elite" voedsel wordt, die na klagen, het alsnog wel kopen. De lagere inkomens zullen er echter onder lijden.quote:Op donderdag 26 september 2013 11:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar daar gaan heel veel mensen niet blij mee worden, want dan wordt vlees een stuk duurder.
Waarom zou ik als Nederlander een boek moeten lezen over de Amerikaanse vleesindustrie? Daar mogen en gebeuren dingen die in Nederland en de EU al lang (terecht) verboden of ingeperkt zijn, dat boekt geeft dus geen realistisch beeld van wat er met ons vlees gebeurd.quote:Op donderdag 26 september 2013 16:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Denk er gewoon eens goed over na, wáár je je vlees koopt, misschien vinden jullie het dan
zelf ook niet meer zo héél erg om meer te betalen, het gaat niet alleen om het dierenleed
en het milieu maar ook over je eigen gezondheid.
Voor de rest staat het iedereen vrij om zich vol te stoppen met zo goedkoop mogelijk vlees,
of dat nu 7x per week is of 3x per week.
Leestip 1
http://www.amazon.com/Sla(...)dustry/dp/1573921661
[ afbeelding ]
With powerful descriptions reminiscent of Upton Sinclair's masterpiece The Jungle, this book takes a
shocking, frightening look at where our beef, poultry, and pork are "mass-produced." Photos.
Editorial Reviews
Review
"As Eisnitz convincingly shows, the meat industry is indifferent to animal suffering, exploitative of its
workers, and liable to produce a product that is riddled with dangerous bacteria.
Whether you eat meat or not — if you care about humans or animals — this book is a must read."
Peter Singer, Princeton University
Author of In Defense of Animals and Animal Liberation
"This book penetrates the veil of psychic numbing that keeps us oblivious to the real truth behind
modern meat.
If you want to remain a prisoner of your own ignorance, don't read it.
It will make you aware.
It will wake you up.
It will change your life
About the Author
Gail A. Eisnitz (San Rafael, CA), winner of the Albert Schweitzer Medal for outstanding achievement in
animal welfare, is the chief investigator for the Humane Farming Association.
Her work has resulted in exposés by ABC’s Good Morning America, PrimeTime Live, and Dateline
NBC, and her interviews have been heard on more than 1,000 radio stations.
Her work has been featured in such newspapers as The New York Times, Miami Herald, Detroit Free
Press, Texas Monthly, Denver Business Journal, Los Angeles Times, and US News & World Report.
Eisnitz was the driving force behind a front-page exposé in The Washington Post documenting
slaughterhouse atrocities.
The Washington Post reporter later described Eisnitz as "the most courageous investigator I’ve ever seen."
The story was one of the highest reader-response pieces ever run by The Washington Post.
[ afbeelding ]
Ja, dat is een bijkomend nadeel, maar zolang ook de lage inkomens nog 1 a 2 keer per week vlees kunnen kopen is er weinig aan de hand. Er gebeurd alleen wat altijd al zo was voor de instelling van de bio-industrie, dat vlees een luxe product is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niet alleen met "niet blij van worden" te maken. Het enige wat daar mee bereikt wordt is dat vlees een soort "elite" voedsel wordt, die na klagen, het alsnog wel kopen. De lagere inkomens zullen er echter onder lijden.
Dat is echt bullshit, er zijn aardig wat vegetarische sporters, zelfs topsporters(ik noem er maar 1 dave scott, die vele iron mans op zijn naam heeft staan).quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:57 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Niet alleen een kwestie van gewenning, je mist een stukje voeding dat moeilijk is aan te vullen. Zeker voor iemand die elke dag sport is het moeilijk om zonder vlees voldoende voedingstoffen binnen te krijgen.
quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:57 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Niet alleen een kwestie van gewenning, je mist een stukje voeding dat moeilijk is aan te vullen. Zeker voor iemand die elke dag sport is het moeilijk om zonder vlees voldoende voedingstoffen binnen te krijgen.
Ik denk dat als vlees in de winkel echt gaat kosten wat het werkelijk kost, je helemaal niks met accijnzen en dergelijken hoeft te gaan doen. Ik durf zelfs te geloven dat biologisch vlees dan automatisch goedkoper kan worden dan vlees uit de bio-industrie of intensieve veeteelt.quote:In de huidige kostprijs van vlees worden diverse kosten niet doorberekend. Deze verborgen kosten worden afgewenteld op het milieu en maatschappij. De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft in 201o een onderzoek gepubliceerd (‘What is the real price of meat?’ – vertaald: ‘De echte prijs van vlees’), waarin deze verborgen kosten in kaart worden gebracht. Hierin staat dat belangrijke onderwerpen als biodiversiteit, dierziektes en klimaatverandering niet in de prijs van het eindproduct zijn opgenomen en wordt afgewenteld op mens, dier en milieu.
Volgens de onderzoekers bedroegen de totale jaarlijkse maatschappelijke kosten van in Nederland geslachte varkens in 2008 minimaal ¤1,3 miljard per jaar, ofwel rond de ¤80 per Nederlander. In dit bedrag zijn onderstaande verborgen kosten niet eens meegenomen. De stelling dat de intensieve veehouderij een belangrijke bijdrage levert aan de economie is derhalve slechts gebaseerd op een discutabele selectie van feiten.
(Bron)
quote:Op vrijdag 27 september 2013 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas wel! Het zou mooi zijn als de biologische standaard de wettelijk verplichte standaard zou worden. Helaas zou dat de Nederlandse economie behoorlijk schaden aangezien Nederland de discutabele eer heeft om een van de grote exportlanden voor vlees te zijn.
Inderdaad, iedereen die vlees eet heeft er zelf ook belang bij om voor biologisch vlees te kiezen. Eet 100 gram biologisch vlees in plaats van 300 gram bio-industrie-vlees. Het is lekkerder, het is gezonder en het kost niet meer. Los hiervan het advies om sowieso niet al te veel varkensvlees te eten, koevlees en gevogelte (ik weet echter niet of dat dat voor de plofkip geldt) zijn beter voor je gezondheid. Dat heeft met de vetten te maken (verzadigd, enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd). Eens wat vis eten in plaats van vlees is ook aan te raden maar verdiep je er dan wat in welke vis je beter wel en niet eet en hoeveel je er van kan eten aangezien sommige vissen, met name de vetrijke vissen, relatief veel gif bevatten.
Daar zijn momenteel de meningen over verdeeld in de wetenschap. De ene groep is het hiermee eens en de andere groep zegt dat deze vetten niet ongezond zijn en dat alleen transvetzuren ongezonde vetten zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas wel! Het zou mooi zijn als de biologische standaard de wettelijk verplichte standaard zou worden. Helaas zou dat de Nederlandse economie behoorlijk schaden aangezien Nederland de discutabele eer heeft om een van de grote exportlanden voor vlees te zijn.
Inderdaad, iedereen die vlees eet heeft er zelf ook belang bij om voor biologisch vlees te kiezen. Eet 100 gram biologisch vlees in plaats van 300 gram bio-industrie-vlees. Het is lekkerder, het is gezonder en het kost niet meer. Los hiervan het advies om sowieso niet al te veel varkensvlees te eten, koevlees en gevogelte (ik weet echter niet of dat dat voor de plofkip geldt) zijn beter voor je gezondheid. Dat heeft met de vetten te maken (verzadigd, enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd). Eens wat vis eten in plaats van vlees is ook aan te raden maar verdiep je er dan wat in welke vis je beter wel en niet eet en hoeveel je er van kan eten aangezien sommige vissen, met name de vetrijke vissen, relatief veel gif bevatten.
Wat bewijst dit?quote:
quote:
Hebben ze ook gekeken wat die geslachte varkens ons opleveren? Denk aan de transporteurs die de levende varkens en het vlees in- en uitvoeren, de werkgelegenheid voor mensen in de slachterijen etc?quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me af wat de reële kostprijs van vlees is.
Als ik even snel wat google zie ik dat bijvoorbeeld de vleesprijs verband houdt met de graanprijs. En dat bepaalde milieu-aspecten (de toekomstige kosten die dus op volgende generaties worden afgewenteld) helemaal niet meegeteld worden.
[..]
Ik denk dat als vlees in de winkel echt gaat kosten wat het werkelijk kost, je helemaal niks met accijnzen en dergelijken hoeft te gaan doen. Ik durf zelfs te geloven dat biologisch vlees dan automatisch goedkoper kan worden dan vlees uit de bio-industrie of intensieve veeteelt.
Hoe staat het eigenlijk met de gezondheid en het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen als je bijv. slechts 1-2 keer per week 100 gr. vlees eet en 1 keer per week vette vis?
Ik denk namelijk dat het totaal niet realistisch is (hoe mooi het ook zou zijn) dat de mensheid compleet zou stoppen met het eten van vlees. Maar minder vaak en minder veel zou al een heel stuk schelen.
Eh... Nooit van Veetransporten gehoord? In 2011 was er een Vara Uitzending.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:31 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Waarom zou ik als Nederlander een boek moeten lezen over de Amerikaanse vleesindustrie? Daar mogen en gebeuren dingen die in Nederland en de EU al lang (terecht) verboden of ingeperkt zijn, dat boekt geeft dus geen realistisch beeld van wat er met ons vlees gebeurd.
In elk soortgelijk topic heb je wel zo'n sukkel die dat roept hoor, dus je bent niet de eerste enquote:
Yep, ik weet het wel, je verteld me niks nieuws. Dit aangezien mijn vader directeur/eigenaar van een internationale varkensslachterij was, waar ik ook zelf heb gewerkt, en een oom van me veetransporteur is. Daarmee is mijn praktijkkennis, aangevuld door een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie, naar mijn niet al te bescheiden mening superieur aan verreweg de meeste FOKkers, die op basis van dubieuze buitenlandse youtube filmpjes, en aangespoord door ecoterroristen van wakker dier en co, van alles in het hoofd halen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Eh... Nooit van Veetransporten gehoord? In 2011 was er een Vara Uitzending.
Ik zou écht even een stukje kijken, zodat je zelf kan horen en zien hoeveel dieren uit Nederland de grens overgaan.
Nederland heeft geprobeerd de vee transports sector zichzelf te laten reguleren en controleren. Vanwege het grote aantal misstanden is dit in 2011 echter teruggedraaid. Controles zijn moeilijk omdat een transport door verschillende landen gaat. Er kan makkelijk gefraudeerd worden. Zo laadt men in het land van vertrek netjes het toegestane aantal dieren in de vrachtwagens, om er eenmaal over de grens nog meer bij te laden.
Ook met de transport- en rusttijden wordt veel gesjoemeld. De regelgeving die hiervoor bestaat is bovendien gebaseerd op de werktijden van de chauffeur en niet op dierenwelzijn. Als de chauffeur de wettelijk verplichte pauzes neemt, is er geen limiet aan de duur of afstand van een veetransport. Wel moet een varken na 24 uur en een rund na 29 uur minimaal 1 etmaal uitrusten buiten de vrachtwagen. Deze rustplaatsen zijn vaak niet voorzien van schaduw of andere beschutting.
Stress, ziekte en ontberingen. Bij lange transporten zakken de dieren uiteindelijk van ellende door hun
poten.
Het is echt een naief om te denken dat al het vlees dat in Nederland wordt gegeten ook uit Nederland
komt hoor, maar ik had expres al vermeld in mijn post:
If you want to remain a prisoner of your own ignorance, don't read it.
Je hoeft het boek ook niet te lezen om te weten dat de Bio-Industrie een verwerpelijk iets is, je kan
alle informatie gewoon op internet vinden, maar nogmaals je HOEFT dat niet te doen, je kan
ook gewoon alles gewoon gedachteloos weg kauwen.![]()
Dat ging dus over de export van dieren, maar het idiote is dat er ook import van dieren is.
Als ik onderstaande video in 2011 had laten zien had je me vast niet geloofd dan was het vast
gegooid op een propagandafilmpje van wakker dier.
Ik had ook een ander filmpje kunnen kiezen maar ik het expres deze van Wakker Dier gekozen
omdat alle info die daarvandaan komt hier op FOK altijd onder hoongelach wordt weggelachen.
Maar ze bleken gelijk te hebben, wederom....
http://www.volkskrant.nl/(...)aktballen-Ikea.dhtml
De Zweedse balletjes (Köttbullar) die de Ikea-vestigingen verkopen bevatten normaal gesproken een
mix van rundvlees en varkensvlees. Het vlees is afkomstig uit Zweden, Ierland en Tsjechië, dus het vlees komt helemaal niet uit Nederland.
Dan moeten mensen 50 eurocent meer gaan betalen voor hun snack en tja dat kan natuurlijk niet, stel
je voor...
Het vlees dat nu gegeten wordt waar ook ter wereld komt uit grotendeels uit Vee Fabrieken.
Ik kan zo snel geen cijfers vinden van 2012 of 2013, maar wel van 2011, ik gok dat er niet héél veel
veranderd is aan die cijfers.
Cijfers Levende dieren 2011 Import Export
Biggen 4 weken oud 452.000 6.791.000
Varkens 6 mnd oud 1.010.000 5.311.000
Schapen/geiten 90.000 352.000
Runderen 1.200.000 1.476.000
Kippen, kalkoenen, eenden 379.833.000 448.362.000
Ach, eigenlijk vertel ik niks nieuws toch? Eigenlijk weet iedereen het nu wel, dus waarom blijven
herhalen? Ik heb al gezegd, voor mij part stop je je 7 dagen per weer vol met goedkoop vlees,
moet je zelf weten, zolang het nog kan dan, want ik ben er van overtuigd dat er dingen gaan
veranderen, en voor de dieren hoop ik dat héél erg![]()
AH!!!!! Pa heeft belangen in de veefabrieken, zeg dat dan meteen!quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Yep, ik weet het wel, je verteld me niks nieuws. Dit aangezien mijn vader directeur/eigenaar van een internationale varkensslachterij was, waar ik ook zelf heb gewerkt, en een oom van me veetransporteur is. Daarmee is mijn praktijkkennis, aangevuld door een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie, naar mijn niet al te bescheiden mening superieur aan verreweg de meeste FOKkers, die op basis van dubieuze buitenlandse youtube filmpjes, en aangespoord door ecoterroristen van wakker dier en co, van alles in het hoofd halen.
Je zou ook gewoon er voor kunnen kiezen om niet te reageren op dat soort totaal niet originele provocaties.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:34 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
In elk soortgelijk topic heb je wel zo'n sukkel die dat roept hoor, dus je bent niet de eerste en
je zal ook zeker niet de laatste zijn
Daarom zeg ik ook informatie verspreiden over vegetarisch eten. En over de ongezondheid van vlees in de mate dat we het nu consumeren. Met de juiste informatie is het heus niet moeilijk om vlees te minderen, danwel helemaal op te geven als men dat wil.quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:57 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Dan zou je moeten weten dat we amper nederlands vlees eten in nederland. Moet het ermee eens zijn dat de hoeveelheid noord amerikaans vlees niet zo groot is op onze markt, maar we eten wel aardig wat zuid amerikaans vlees, naast europees vlees.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Yep, ik weet het wel, je verteld me niks nieuws. Dit aangezien mijn vader directeur/eigenaar van een internationale varkensslachterij was, waar ik ook zelf heb gewerkt, en een oom van me veetransporteur is. Daarmee is mijn praktijkkennis, aangevuld door een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie, naar mijn niet al te bescheiden mening superieur aan verreweg de meeste FOKkers, die op basis van dubieuze buitenlandse youtube filmpjes, en aangespoord door ecoterroristen van wakker dier en co, van alles in het hoofd halen.
Daar heb ik geen info over, maar ik betwijfel of de door mij genoemde kosten en de door jou genoemde baten tegen elkaar opwegen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:19 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hebben ze ook gekeken wat die geslachte varkens ons opleveren? Denk aan de transporteurs die de levende varkens en het vlees in- en uitvoeren, de werkgelegenheid voor mensen in de slachterijen etc?
Zijn vader is directeur/eigenaar van een internationale varkensslachterij, waar hij ook heeftquote:Op vrijdag 27 september 2013 11:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Daar heb ik geen info over, maar ik betwijfel of de door mij genoemde kosten en de door jou genoemde baten tegen elkaar opwegen.
Neehoor, ik schreef toch was?quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
AH!!!!! Pa heeft belangen in de veefabrieken, zeg dat dan meteen!
Tuurlijk...quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Neehoor, ik schreef toch was?
Er werken nog best wel wat mensen in de vleessector in Nederland, die dragen natuurlijk daardoor ook bij aan van alles en nog wat. Maar het is met dit soort onderzoeken lastig om de hoofd- en bijzaken goed te benoemen, je kan het ook niet zo fijnmazig maken dat je de inkomsten van een pomphouder, waar een secretaresse van een VION directeur tankt op weg naar haar werk, meerekent..quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Daar heb ik geen info over, maar ik betwijfel of de door mij genoemde kosten en de door jou genoemde baten tegen elkaar opwegen.
Gadverquote:Op vrijdag 27 september 2013 11:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het zou zonde zijn als dit filmpje niet zou worden bekeken, vooral de laatste minuut![]()
Hey, een roterende melkstal! Daar heb ik nog wel eens mee gewerkt tijdens een landbouw stage. Wat me dan opvalt in dit filmpje is dat die beweging in de montage versneld is, want die dingen draaien stapvoets, en niet als een soort van kermisattractie. Mooi stukje propaganda wat niet strookt met de werkelijkheid dus.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het zou zonde zijn als dit filmpje niet zou worden bekeken, vooral de laatste minuut![]()
Uiteindelijk blijft het oorspronkelijke probleem dat de aarde zucht en steunt onder het aantal bewoners. Maar goed, uit de geschiedenis is al vaker gebleken dat teveel groei de doodsteek voor een beschaving is.. Waarom leren wij daar nooit van?quote:Op zondag 22 september 2013 22:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat op dit moment zo'n 70% van de landbouwgronden in gebruik zijn om grondstoffen voor veevoer te verbouwen voor om en nabij 1/3 van de wereldbevolking dan zou je het probleem aan moeten zien komen. Zeker als je kijkt hoe hard de vleesindustrie groeit. De vleesindustrie zoals we die kennen is ontstaan rond de 2de wereldoorlog. Alleen in nederland worden zo'n 650 dieren per minuut geslacht. Deze industrie zal zich in de aankomende 5-10 jaar nog een keer verdubbelen.
Als je dan weet dat er voor 1 kilo dier zo'n 5-10 kilo grondstoffen nodig zijn(gemiddeld, voor een kilo rundvlees ipv dier is 25 kilo grondstof nodig) dan begint zich een beeld te vormen die al snel onmogelijk gaat worden.
Vlees is en blijft een zeer inefficiente manier van grondstoffen gebruiken.
Heb ook gewerkt met een carousel, dat gaat idd erg langzaam, dat zie ik niet als naar voor de dieren(ze kwamen er ook graag in, natuurlijk ook voor het voerquote:Op vrijdag 27 september 2013 12:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hey, een roterende melkstal! Daar heb ik nog wel eens mee gewerkt tijdens een landbouw stage. Wat me dan opvalt in dit filmpje is dat die beweging in de montage versneld is, want die dingen draaien stapvoets, en niet als een soort van kermisattractie. Mooi stukje propaganda wat niet strookt met de werkelijkheid dus.
Dit nog afgezien van het feit dat het k*t melkt zo'n ding, want je moet tussen de achterpoten door het melkstel aanbrengen, met kans op een koeienvlaai in de nek.
Het is nu eenmaal geen "of" situatie, het is een "en" situatie. De bevolkingsgroei is een probleem, maar zelfs al blijft de bevolking vanaf nu gelijk dan is er nogsteeds een probleem, want steeds meer mensen gaan gebruik maken van deze industrie waardoor deze groeit.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:09 schreef Keltie het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft het oorspronkelijke probleem dat de aarde zucht en steunt onder het aantal bewoners. Maar goed, uit de geschiedenis is al vaker gebleken dat teveel groei de doodsteek voor een beschaving is.. Waarom leren wij daar nooit van?
Ah, jah.. Lekker bij de FARC de wereld verbeterenquote:Op maandag 23 september 2013 10:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Via de VS lukt niet, ik mag de VS niet in, omdat ik links ben.Ook transit dus niet.
Maar die twee webverwijzing is wel interessant.
Leuk dat je ook de webstek seat61.com kent, een interessante webverwijzing!
[..]
Alle socialistische revoluties vinden thans plaats in Latijns-Amerika, in Europa is op politiek gebied geen zak meer te beleven, Europa is weggezakt in een diep dal van fascisme.![]()
Rusland is al lang niet meer socialistisch, voor echt inspirerende mensen, mensen met een goede inborst, mensen die echt het socialisme begrepen hebben zal ik toch de oversteek moeten maken.
Wel moet ik er serieus over denken om de oversteek definitief een keer te maken en me er te vestigen. Europa heeft geen toekomst meer helaas.
De bevolkingsgroei moet ook niet stabiliseren. Het zou het beste zijn als er eens minimaal 1/3 van de wereldbevolking van deze aardkloot verwijderd word.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is nu eenmaal geen "of" situatie, het is een "en" situatie. De bevolkingsgroei is een probleem, maar zelfs al blijft de bevolking vanaf nu gelijk dan is er nogsteeds een probleem, want steeds meer mensen gaan gebruik maken van deze industrie waardoor deze groeit.
Nogmaals, de vleesindustrie is er voor 1/3 van de wereldbevolking en zelfs nu al is het onhoudbaar voor de toekomst, zelfs zonder groei.
En dan nog is het onhoudbaar, aangezien maar 1/3 van de wereldbevolking gebruik maakt van deze vleesindustrie die nu al de boel vergalt. Als we 1/3 van de wereldbevolking weghalen blijft er 2/3 over, als die allemaal op hetzelfde niveau van welzijn gaan zitten en ook gebruik gaan maken van die vleesindustrie dan past het nogsteeds niet. Het past nu eigenlijk al niet!quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:15 schreef Keltie het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei moet ook niet stabiliseren. Het zou het beste zijn als er eens minimaal 1/3 van de wereldbevolking van deze aardkloot verwijderd word.
Da's een mooi voorbeeld waar innovatie en dierenwelzijn hand in hand gaan, maar ik vrees dat met de komende nieuwe veldslag in de supermarkt (prijzen) oorlog er weinig melkveehouders zullen zijn die dat soort investeringen nog kunnen/willen doen op korte termijn. Daar zou ik nou met een glimlach een paar cent/liter meer voor willen betalen, maar helaas voorziet "het systeem" daar niet echt in.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb ook gewerkt met een carousel, dat gaat idd erg langzaam, dat zie ik niet als naar voor de dieren(ze kwamen er ook graag in, natuurlijk ook voor het voer). De melkrobots zijn wel in opmars, dat vind ik een goed iets, meer melken op vraag ipv de vaste melkmomenten wanneer de koe op "klappen" staat.
Toevallig "Inferno" van Dan Brown gelezen?quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:15 schreef Keltie het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei moet ook niet stabiliseren. Het zou het beste zijn als er eens minimaal 1/3 van de wereldbevolking van deze aardkloot verwijderd word.
Mee eens, ik vind het jammer dat er voor dit soort dingen geen "keurmerken" bestaan, ik vind het op vraag gemolken worden iets wat het welzijn van de dieren erg verbeterd, het geeft veel minder uierproblemen, maar ook poot en hoefproblemen worden erdoor verminderd. Maar nergens staat op een pak, deze koeien worden op vraag gemolken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Da's een mooi voorbeeld waar innovatie en dierenwelzijn hand in hand gaan, maar ik vrees dat met de komende nieuwe veldslag in de supermarkt (prijzen) oorlog er weinig melkveehouders zullen zijn die dat soort investeringen nog kunnen/willen doen op korte termijn. Daar zou ik nou met een glimlach een paar cent/liter meer voor willen betalen, maar helaas voorziet "het systeem" daar niet echt in.
Jup. Maar deze mening heb ik denk pas een jaar of 8quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:18 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Toevallig "Inferno" van Dan Brown gelezen?
quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:13 schreef Keltie het volgende:
[..]
Ah, jah.. Lekker bij de FARC de wereld verbeteren
Pfff... Na zulk soort uitspraken ga je haast dromen van een Janmaat als MP.
Jongen het is toch voor iedereen duidelijk dat dat fimpje versneld is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hey, een roterende melkstal! Daar heb ik nog wel eens mee gewerkt tijdens een landbouw stage. Wat me dan opvalt in dit filmpje is dat die beweging in de montage versneld is, want die dingen draaien stapvoets, en niet als een soort van kermisattractie. Mooi stukje propaganda wat niet strookt met de werkelijkheid dus.
Dit nog afgezien van het feit dat het k*t melkt zo'n ding, want je moet tussen de achterpoten door het melkstel aanbrengen, met kans op een koeienvlaai in de nek.
Mensen die te dom zijn om te begrijpen dat het over heel wat meer dan alleen dieren gaatquote:Op vrijdag 27 september 2013 12:37 schreef betyar het volgende:
Mensen die zich druk maken over dieren![]()
![]()
Het zou mooi zijn als er eens zou worden onderzocht of dat vegetariërs op oudere leeftijd gezonder zijn en ouder worden doordat ze geen vlees eten of doordat ze anderszins gezonder leven of beide. Ik vermoet dat het door beide komt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:57 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Ik zie je punt wel, ik zeg dan ook niet dat het niet kan. Het grote aantal voedsel dat ik extra zou moeten eten als ik vlees uit mijn voedingsschema zou gooien is mij de moeite niet waard.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit, er zijn aardig wat vegetarische sporters, zelfs topsporters(ik noem er maar 1 dave scott, die vele iron mans op zijn naam heeft staan).
Om vlees te vervangen drukken ze gewoon een extra spuit in de reet.quote:
Ik zeg niet dat het wondervoer is, ik zeg dat ik zonder vlees niet voldoende binnenkrijg.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:40 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook informatie verspreiden over vegetarisch eten. En over de ongezondheid van vlees in de mate dat we het nu consumeren. Met de juiste informatie is het heus niet moeilijk om vlees te minderen, danwel helemaal op te geven als men dat wil.
Trouwens, alsof vlees het wondervoer is waardoor je niet op je voedsel hoeft te letten... dat mensen dat denken is misschien wel de kern van het probleem.
Volgens die redenatie heb ik dus geen discipline om een topsporter te worden als er vlees in mijn dieet zit?quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:55 schreef erodome het volgende:
Dave scott is dan ook een sporter die aan lange afstanden doet, die zijn allemaal "mager", ook degene die vlees eten.
Maar je hoeft helemaal niet belachelijk veel meer te eten, dat is een misvatting. Je moet wel nadenken over je voedsel, maar dat hoort bij (top) sport, als je al niet de discipline hebt om goed naar je dieet te kijken dan heb je ook niet de discipline om een topsporter te worden.
Nee, als je niet goed naar je dieet kijkt. Wat ik bedoel te zeggen is dat een dieetaanpassing bij topsport hoort.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:58 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Volgens die redenatie heb ik dus geen discipline om een topsporter te worden als er vlees in mijn dieet zit?
Wat mij betreft hoef je ook niet zonder vlees te eten. Maar ik vind wel dat er prijzen voor moeten worden gerekend die eerlijk zijn en in proportie met de vervuiling. En daarnaast dat het in z'n algemeen ontmoedigd wordt omdat het gros van de mensen gewoon te veel vlees eet, wat slecht is voor henzelf, de dieren en het milieu.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:53 schreef Curlbrah het volgende:
Ik zeg niet dat het wondervoer is, ik zeg dat ik zonder vlees niet voldoende binnenkrijg.
Dat is niet waar. Die gewenning valt voor veel mensen heel erg mee, ook vegetarische schijven hebben die beet (krokant van buiten en al) dus je went daar snel genoeg aan. Sterker nog, je krijgt een hekel aan vlees als je het een tijd niet hebt gegeten, een puur fysieke afkeer zoals de meeste mensen dat van lijken hebben.quote:Op vrijdag 27 september 2013 07:57 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar wat ik zou moeten eten als ik vegetarisch zou gaan eten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, als je niet goed naar je dieet kijkt. Wat ik bedoel te zeggen is dat een dieetaanpassing bij topsport hoort.
Daarnaast is het zo dat er veel misvattingen zijn over vegetarisch eten, bv dat je significant meer voedsel nodig hebt, dat is niet waar, je hebt andere soorten voedsel nodig.
Wat bedoel je daar dan mee? Kan je voorbeelden geven?quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:03 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar wat ik zou moeten eten als ik vegetarisch zou gaan eten.
Het hoofdpunt is niet dat het vlees wegvalt, maar de manieren waarmee ik dat evt. zou kunnen opvullen ook zullen wegvallen.
Waardoor ik dus een shitload aan andere dingen moest vinden om het tekort op te vullen.
Dit vind ik nogal vaag. Wat zijn die andere dinngen die dan ook zouden wegvallen? Jij hebt het toch niet over vis en gevogelte? Voor mij ben je enkel vegetarisch als je geen vlees, vis en gevogelte eet.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:03 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar wat ik zou moeten eten als ik vegetarisch zou gaan eten.
Het hoofdpunt is niet dat het vlees wegvalt, maar de manieren waarmee ik dat evt. zou kunnen opvullen ook zullen wegvallen.
Waardoor ik dus een shitload aan andere dingen moest vinden om het tekort op te vullen.
Ah, jij doet ook aan bodybuilden?quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit vind ik nogal vaag. Wat zijn die andere dinngen die dan ook zouden wegvallen?
Als je ook geen melkproducten en eieren eet dan wordt het een lastig verhaal ja. Veganisme raad ik sterk af, vegetarisch eten kan prima zonder dat je je gezondheid schaadt en zonder dat je iets tekort komt. Neem het rustig van mij aan, ik heb er zelf veel ervaring mee en ik heb me er zo uitgebreid in verdiept als dat mogelijk is. Ik koop trouwens altijd biologische eiëren (30 cent per ei), ik hoop dat ik niet word opgelicht.
Er zijn verschillende redenen om je er druk om te maken, of om te beginnen, je er voor te interesseren. Persoonlijk doe ik het omdat biologisch vlees veel lekkerder smaakt, en vind ik het dierenwelzijn een leuke bijkomstigheid. Dit nog naast het feit dat het al 3 generaties een onderdeel van mijn familie historie is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:37 schreef betyar het volgende:
Mensen die zich druk maken over dieren![]()
![]()
Nee, ik doe wel intensief aan andere duursporten (hardlopen, fietsen, vroeger ook zwemmen). Nu zal jij als bodybuilder wel meer eiwitten nodig hebben dan ik. Ik hoef niet extreem volumineuze spieren te kweken. Voor deze sport durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen dat je geen nadeel hebt als je vegetarisch eet. Ik vermoed dat het wel kan maar is het niet sowieso gebruikelijk bij bodybuilders om extra eiwitten in te nemen in poedervorm?quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:09 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Ah, jij doet ook aan bodybuilden?
@erodome ok moment
Valt wel mee 6 bio-eieren voor 1,59 bij Lidl of Jumbo. Dat is 26,5 cent per stuk.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit vind ik nogal vaag. Wat zijn die andere dinngen die dan ook zouden wegvallen? Jij hebt het toch niet over vis en gevogelte? Voor mij ben je enkel vegetarisch als je geen vlees, vis en gevogelte eet.
Als je ook geen melkproducten en eieren eet dan wordt het een lastig verhaal ja. Veganisme raad ik sterk af, vegetarisch eten kan prima zonder dat je je gezondheid schaadt en zonder dat je iets tekort komt. Neem het rustig van mij aan, ik heb er zelf veel ervaring mee en ik heb me er zo uitgebreid in verdiept als dat mogelijk is. Ik koop trouwens altijd biologische eiëren (30 cent per ei), ik hoop dat ik niet word opgelicht.
Dit. Miljarden mensen bewijzen dat het kan. Overigens zou imho een hoog btw-tarief voor vlees een goede zaak zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:00 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoef je ook niet zonder vlees te eten. Maar ik vind wel dat er prijzen voor moeten worden gerekend die eerlijk zijn en in proportie met de vervuiling. En daarnaast dat het in z'n algemeen ontmoedigd wordt omdat het gros van de mensen gewoon te veel vlees eet, wat slecht is voor henzelf, de dieren en het milieu.
Maar dat je zonder vlees niet genoeg binnen zou krijgen is een keuze een geen vasstaand feit.
Lidl heeft nog best wat bio (en fair trade) producten. Lang niet alles, maar wat ze hebben is goedkoop en kwalitatief vaak goed.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien moet ik dan ook eens eieren kopen bij de Lidl, bij de concurrent zijn ze duurder. Ik had niet verwacht dat Lidl dat verkoopt. Ik moet altijd nog eens langsgaan bij de biologische boer in mijn stadje, eens zien wat ik daar betaal.
Mocht je perongelijk vlakbij duitsland wonen, dan daar naar de lidl/aldi gaan, die hebben een veel uitgebreider assortiment aan biologische producten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien moet ik dan ook eens eieren kopen bij de Lidl, bij de concurrent zijn ze duurder. Ik had niet verwacht dat Lidl dat verkoopt. Ik moet altijd nog eens langsgaan bij de biologische boer in mijn stadje, eens zien wat ik daar betaal.
Als aanvulling inderdaad, niet als een hoofdbron.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik doe wel intensief aan andere duursporten (hardlopen, fietsen, vroeger ook zwemmen). Nu zal jij als bodybuilder wel meer eiwitten nodig hebben dan ik. Ik hoef niet extreem volumineuze spieren te kweken. Voor deze sport durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen dat je geen nadeel hebt als je vegetarisch eet. Ik vermoed dat het wel kan maar is het niet sowieso gebruikelijk bij bodybuilders om extra eiwitten in te nemen in poedervorm?
Licht eens toe hoe jij dat invult, waarom jij hiervoor hebt gekozen en wat jij nog meer zou willen doen maar nu laat?quote:
Ik zit veel te ver van die grens af. Ik heb wel familie daar (aan beide kanten van de grens) dus ik kan hen eens wat laten meenemen als ze daar toch komen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Mocht je perongelijk vlakbij duitsland wonen, dan daar naar de lidl/aldi gaan, die hebben een veel uitgebreider assortiment aan biologische producten.
Heb jij opgezocht of dat jij uit soja, eieren, quorn, peulvruchten en zuivel voldoende eiwitten binnen krijgt? Ik denk dat het wel lukt maar ik zou wat getallen moeten opzoeken om er zeker van te zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:19 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
Als aanvulling inderdaad, niet als een hoofdbron.
Vind het zo'n vervelend woord, en ik vind het irritant dat alles een naam moet hebben, maar dat geldt denk ik ook voor mij.quote:
Het is in ieder geval duurder. Ik ben als vegetariër meestal goedkoper uit dan mijn huisgenoten tijdens het boodschappen doen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb trouwens als vegetariër respect voor mensen die uit ideële motieven minder vlees eten en biologisch vlees kopen. Misschien is het volledig vegetarisch eten wel gemakkelijker.
Het lukt wel met zuivel. Dacht even dat alle dierlijke producten eruit moesten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij opgezocht of dat jij uit soja, eieren, quorn, peulvruchten en zuivel voldoende eiwitten binnen krijgt? Ik denk dat het wel lukt maar ik zou wat getallen moeten opzoeken om er zeker van te zijn.
Tip: probeer eens humus (gemaakt van kikkererwten) uit voor de broodmaaltijd: relatief veel eiwitten, heel wat gezonder dan het zoete beleg. De kikkererwten moet je niet zoeken bij de blikgroenten, die staan in een andere rij.
Ik niet! Een bak vleesvervangers (of ee blok soja) kost 2-2,5 Euro. Die heb je in je eentje in een dag op als je genoeg eiwitten wil eten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:33 schreef Azorius het volgende:
[..]
Het is in ieder geval duurder. Ik ben als vegetariër meestal goedkoper uit dan mijn huisgenoten tijdens het boodschappen doen.
Begonnen met zo nu en dan eens zo'n vegaburger i.p.v. vlees. Dus gewoon een vleesrecept waarbij het vlees is vervangen door een vleesvervanger. Nu heb ik ook een paar vega-kookboeken waar ik wel eens wat uit maak. Ik denk dat ik 1 tot 3 dagen per week vegetarisch eet. Op zich zou ik nog wel meer willen, maar mijn vrouw is iets minder pro-vega en ik heb kinderen. Plus dat ik momenteel al druk ben met een aantal andere veranderingen. Eiwitten haal ik uit kazen, noten, kwark en melk. Sojamelk vind ik nogal duur vergeleken met (bio)koemelk.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Licht eens toe hoe jij dat invult, waarom jij hiervoor hebt gekozen en wat jij nog meer zou willen doen maar nu laat?
Vond ik eerst ook, maar je kan het ook zo zien: De prijzen voor koemelk zijn gewoon achterlijk laag.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:46 schreef CarbonC het volgende:
Sojamelk vind ik nogal duur vergeleken met (bio)koemelk.
Eens, maar wat de reden ook is: ik zou er flink meer geld aan kwijt zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:49 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Vond ik eerst ook, maar je kan het ook zo zien: De prijzen voor koemelk zijn gewoon achterlijk laag.
Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, mij boeit het geen reet of zo'n beest nu op een paar vierkante centimeter vol wordt gepropt met voer om vervolgens op mijn bordje terecht te komen. Die biologische bullshit trap ik al helemaal niet in, de smaak van vlees hangt af van hoe je het klaarmaakt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:13 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er zijn verschillende redenen om je er druk om te maken, of om te beginnen, je er voor te interesseren. Persoonlijk doe ik het omdat biologisch vlees veel lekkerder smaakt, en vind ik het dierenwelzijn een leuke bijkomstigheid. Dit nog naast het feit dat het al 3 generaties een onderdeel van mijn familie historie is.
De smaak van vlees wordt ook bepaald door wat het dier eet. Het is niet voor niets zo dat de duurste stukjes vlees op deze wereld van dieren met een speciaal dieet komt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 16:21 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, mij boeit het geen reet of zo'n beest nu op een paar vierkante centimeter vol wordt gepropt met voer om vervolgens op mijn bordje terecht te komen. Die biologische bullshit trap ik al helemaal niet in, de smaak van vlees hangt af van hoe je het klaarmaakt.
Mij hoor je in ieder geval niet klagen als er een lekker stukje plofkip of vetgemeste ganzenlever op mijn bordje ligt.![]()
Met kruiden en specerijen krijg ik een lekker stukje varkensvlees, of ie nou eikeltjes heeft gegeten of niet. Ik koop in ieder geval geen biologisch vlees omdat het "lekkerder"quote:Op vrijdag 27 september 2013 16:35 schreef erodome het volgende:
[..]
De smaal van vlees wordt ook bepaald door wat het dier eet. Het is niet voor niets zo dat de duurste stukjes vlees op deze wereld van dieren met een speciaal dieet komt.
Eet jij maar eens varkens dat veel eikeltjes heeft gegeten, of het friese kruidvarken, dat merk je echt wel in de smaak. Ook hoe de spieren zich opbouwen en hoe het vet zich verhoud maakt verschil.
Tja.....wat moet ik hier nu op zeggen...quote:Op vrijdag 27 september 2013 16:44 schreef betyar het volgende:
[..]
Met kruiden en specerijen krijg ik een lekker stukje varkensvlees, of ie nou eikeltjes heeft gegeten of niet. Ik koop in ieder geval geen biologisch vlees omdat het "lekkerder"( wat mij eerder een belachelijk klote-excuus is om mensen aan te zetten tot het eten van overpriced vlees) is of beter voor het dier het boeit me allebei geen reet.
Als je verschil niet proeft tussen supermarktvlees en vlees van een goede slager is er echt iets met je mis.quote:Op vrijdag 27 september 2013 17:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja.....wat moet ik hier nu op zeggen...
Er is kwaliteitvlees en er is vlees, daar zit echt een wereld van verschil tussen.
Dan proef je de kruiden, erg lekker, maar dat is dan niet de smaak van het vlees meer..quote:Op vrijdag 27 september 2013 16:44 schreef betyar het volgende:
[..]
Met kruiden en specerijen krijg ik een lekker stukje varkensvlees, of ie nou eikeltjes heeft gegeten of niet. Ik koop in ieder geval geen biologisch vlees omdat het "lekkerder"( wat mij eerder een belachelijk klote-excuus is om mensen aan te zetten tot het eten van overpriced vlees) is of beter voor het dier het boeit me allebei geen reet.
En dat strekt hem tot eer, want er zijn niet veel mensen die dit openlijk durven toegeven.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Betyar komt er dus openlijk voor uit dat hij een egoïst is.
Ach, misschien grossiert zijn Pa wel in plofkippenquote:Op zaterdag 28 september 2013 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tja, het is inderdaad beter dan zo zijn en er hypocriet over doen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:14 schreef Gwywen het volgende:
[..]
En dat strekt hem tot eer, want er zijn niet veel mensen die dit openlijk durven toegeven.
Eens zien of dat die draad een beetje niveau heeft. Hopelijk worden er ook goede recepten en eettips verzameld. Een typisch probleem voor vegetariërs is wat je op je brood moet doen. Ik ga nu eens experimenteren met kikkererwten (hummes). Ik verwacht er veel van, het zal sowieso beter zijn dan een overdaad aan kaas, chocoladepasta, pindakaas, jam, stroop en honing.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ach, misschien grossiert zijn Pa wel in plofkippenweten wij veel
![]()
Voor de liefhebbers
CUL / [Vegetarisch eten #10]
Trollen worden zwaar gestraft dan weten ze dat alvast...
Absoluut nietquote:Op zaterdag 28 september 2013 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens zien of dat die draad een beetje niveau heeft. Hopelijk worden er ook goede recepten en eettips verzameld. Een typisch probleem voor vegetariërs is wat je op je brood moet doen. Ik ga nu eens experimenteren met kikkererwten (hummes). Ik verwacht er veel van, het zal sowieso beter zijn dan een overdaad aan kaas, chocoladepasta, pindakaas, jam, stroop en honing.
Vegetarisch beleg is ok maar helaas nog steeds belachelijk duur (lees: belachelijke winstmarges), dat geldt natuurlijk ook voor vegetarische schijven maar in mindere mate.
Ik zou het trouwens wel mooi vinden om veganismes en vegetarisme strikt te scheiden bij zo'n discussie. Veganisten zijn natuurlijk ook van harte welkom maar laten we voor de recepten en tips uitgaan van een gezonde voeding en dat kan nu eenmaal niet als je veganistisch eet.
Hummus is lekker. En gezond.quote:Op zaterdag 28 september 2013 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens zien of dat die draad een beetje niveau heeft. Hopelijk worden er ook goede recepten en eettips verzameld. Een typisch probleem voor vegetariërs is wat je op je brood moet doen. Ik ga nu eens experimenteren met kikkererwten (hummes). Ik verwacht er veel van, het zal sowieso beter zijn dan een overdaad aan kaas, chocoladepasta, pindakaas, jam, stroop en honing.
Vegetarisch beleg is ok maar helaas nog steeds belachelijk duur (lees: belachelijke winstmarges), dat geldt natuurlijk ook voor vegetarische schijven maar in mindere mate.
Ik zou het trouwens wel mooi vinden om veganismes en vegetarisme strikt te scheiden bij zo'n discussie. Veganisten zijn natuurlijk ook van harte welkom maar laten we voor de recepten en tips uitgaan van een gezonde voeding en dat kan nu eenmaal niet als je veganistisch eet.
quote:Op zaterdag 28 september 2013 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een typisch probleem voor vegetariërs is wat je op je brood moet doen. Ik ga nu eens experimenteren met kikkererwten (hummes). Ik verwacht er veel van, het zal sowieso beter zijn dan een overdaad aan kaas, chocoladepasta, pindakaas, jam, stroop en honing
Hij heeft iets tegen Pindakaasquote:Op zondag 29 september 2013 02:43 schreef rijsttafel het volgende:
Pindakaas is de shit.
Figuurlijk bedoel ik.
Soja? Dat is toch helemaal niet lekker?quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik niet! Een bak vleesvervangers (of ee blok soja) kost 2-2,5 Euro. Die heb je in je eentje in een dag op als je genoeg eiwitten wil eten.
Nu ja, je kan ook meer kaas eten maar beter wat minder kaas en wat extra soja.
Ik koop ze wel zoveel mogelijk afgeprijst.
Dat ik geen reet om dierenwelzijn geef bedoel je?quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om niet het hele topic te hoeven lezen... wat bedoel je hier precies mee?quote:Op zondag 22 september 2013 17:16 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Heb het niet over wortels he. Genetisch geproduceerd vlees.
Want?quote:Op zaterdag 28 september 2013 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Want hij wist toen nog niet hoequote:
Humanitair?quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:19 schreef datismijnmening het volgende:
Vegetariers![]()
Niks mis het een stukje vlees wat op een humanitaire wijze gefokt en geslacht is
quote:Op zondag 29 september 2013 13:40 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Want hij wist toen nog niet hoemaar ik heb hem het topic even doorgegeven, zodat hij zich
kan inlezen
Altijd welkom!quote:Op zondag 29 september 2013 13:44 schreef Feeeeble het volgende:
[..]ik lees trouwens ook af en toe mee daar, ben alleen vaak niet zo´n poster maar wie weet komt dat nog...
Als je me daarna lekker oppeuzeltquote:Op zondag 29 september 2013 13:44 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Humanitair?
Als ik jou vriendelijk doodmaak, vind je dat dan ok?
Mee eens, diervriendelijk vlees bestaat niet.quote:Op zondag 29 september 2013 13:44 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Humanitair?
Als ik jou vriendelijk doodmaak, vind je dat dan ok?
Klopt, en nu? Plantvriendelijke groenten ook niet.quote:Op zondag 29 september 2013 14:04 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mee eens, diervriendelijk vlees bestaat niet.
En nu moet je niet letten op die achterlijke sterretjes op de verpakking van je vlees, maar gewoon iets kopen wat je lekker vindt voor de beste prijs.quote:Op zondag 29 september 2013 14:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Klopt, en nu? Plantvriendelijke groenten ook niet.
Als je je besjes door de blender gooit voor een Smoothie hoor je ze niet jankenquote:Op zondag 29 september 2013 14:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Daarom eet ik ook alleen vlees van vegetarische dieren.quote:Op zondag 29 september 2013 14:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om een beetje het nieuws te volgen.quote:Op zondag 29 september 2013 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om niet het hele topic te hoeven lezen... wat bedoel je hier precies mee?
'Genetisch geproduceerd vlees'?
Je krijgt onmogelijk voldoende voedingsstoffen binnen met een veganistisch dieet. Essentiële en semi-essentiële aminozuren, vitamines B12 en B6 in ieder geval. Succes om dat met een veganistisch dieet voldoende in te nemen. Wat melkproducten en eieren helpt veel. Niet dat ik aanraad om al te veel zuivel te eten.quote:
Dat weet ik. Maar de term 'genetisch geproduceerd vlees' is nog steeds nieuw voor me. In die context niet eerder gehoord.quote:Op zondag 29 september 2013 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om een beetje het nieuws te volgen.
Ze hebben een hamburger gemaakt van vlees wat in het lab is gemaakt, dus zonder dat het op een dier groeide.
Ja, dat gevoel had ik er inderdaad ook een beetje bij. Hoe dan ook wilde ik weten of hij het ook werkelijk daarover had.quote:Op zondag 29 september 2013 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
TS doelt op dat labvlees. Ik denk dat hij het wat verkeerd interpreteert hoe dat vlees is gemaakt. Klok en lepel. Mensen horen van alles over genetisch gemanipuleerd voedsel en ze denken dan bij het kweken van vlees in lab ook direct aan genetische manipulatie.
Nee dank je, ik moet er niet aan denkenquote:Op zondag 29 september 2013 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je krijgt onmogelijk voldoende voedingsstoffen binnen met een veganistisch dieet. Essentiële en semi-essentiële aminozuren, vitamines B12 en B6 in ieder geval. Succes om dat met een veganistisch dieet voldoende in te nemen. Wat melkproducten en eieren helpt veel. Niet dat ik aanraad om al te veel zuivel te eten.
Ik zal niet stellen dat het niet mogelijk is om met een veganistisch dieet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je ook vitaminepillen slikt en misschien is het nog wel gezonder ook maar mensen die stoppen met het eten van vlees en vis, zich niet verdiept hebben in voeding en dan ineens ook geen zuivel meer eten, dat is vragen om voedingstekorten.quote:Op zondag 29 september 2013 18:58 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Nee dank je, ik moet er niet aan denken![]()
B12 neem ik een supplement voor en verder kan je gewoon alles uit plantaardig voedsel halen
http://www.veganpeace.com/animal_cruelty/wool.htmquote:Op zondag 29 september 2013 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zal niet stellen dat het niet mogelijk is om met een veganistisch dieet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je ook vitaminepillen slikt en misschien is het nog wel gezonder ook maar mensen die stoppen met het eten van vlees en vis, zich niet verdiept hebben in voeding en dan ineens ook geen zuivel meer eten, dat is vragen om voedingstekorten.
Dat je rustig meer eieren mag eten dan wat vroeger werd beweerd is inmiddeles erg oud nieuws, dat was in de tweede helft van de jaren 90 al bekend. Maar ja, de leken blijven de oude stand van zaken verspreiden waardoor het lang duurt alvorens iedereen wakker wordt.
Terzijde, is er iets mis mee dat je wol gebruikt als je kiest voor veganisme? Het is toch goed voor het schaap dat hij wanneer het warmer wordt zijn vacht verliest?
Dat blindstaren op b12 is leuk, maar besef je wel dat je voor de opname van b12 andere voedingsstoffen nodig hebt. Het is dus helemaal niet zeker dat je genoeg b12 binnen krijgt als je wel vlees eet. Er zijn aardig wat mensen met gewoon vlees in hun dieet die ook een b12 tekort hebben.quote:Op zondag 29 september 2013 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zal niet stellen dat het niet mogelijk is om met een veganistisch dieet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je ook vitaminepillen slikt en misschien is het nog wel gezonder ook maar mensen die stoppen met het eten van vlees en vis, zich niet verdiept hebben in voeding en dan ineens ook geen zuivel meer eten, dat is vragen om voedingstekorten.
Dat je rustig meer eieren mag eten dan wat vroeger werd beweerd is inmiddeles erg oud nieuws, dat was in de tweede helft van de jaren 90 al bekend. Maar ja, de leken blijven de oude stand van zaken verspreiden waardoor het lang duurt alvorens iedereen wakker wordt.
Terzijde, is er iets mis mee dat je wol gebruikt als je kiest voor veganisme? Het is toch goed voor het schaap dat hij wanneer het warmer wordt zijn vacht verliest?
Nou ja, daar zit wel wat waarheid in. Om die enorme melkgift te krijgen worden kalveren direct bij de moeder weggehaald. Dat is best sneu te noemen.quote:Op zondag 29 september 2013 19:11 schreef heiden6 het volgende:
JE STEELT MELK VAN DE KALFJESS!~!!!!!oneeleven
Veganisten.
Ik denk dat er eigenlijk ook heel veel vleeseters met vitamine tekorten rondlopen als je zo leestquote:Op zondag 29 september 2013 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je krijgt onmogelijk voldoende voedingsstoffen binnen met een veganistisch dieet. Essentiële en semi-essentiële aminozuren, vitamines B12 en B6 in ieder geval. Succes om dat met een veganistisch dieet voldoende in te nemen. Wat melkproducten en eieren helpt veel. Niet dat ik aanraad om al te veel zuivel te eten.
Okee.quote:
Dat weet ik. Evengoed weet ik dat de opname van ijzer sterk wordt beïnvloed door wat je meer eet en drinkt wegens het beïnvloeden van de ionisatiegraad (tweewaardig of driewaardig positief). Goed: vitamine c. Slecht: koffie, thee, wijn, spinazie. Het gaat om het totale plaatje. Als iemand stopt met vlees eten dan kan ik dat alleen maar aanmoedigen, als iemand helemaal geen dierlijke producten gebruikt dan raad ik die persoon des te meer aan om zich in voeding te verdiepen. Voeding is typisch zoiets waarvgan iedereen verstand denkt te hebben terwijl bijna niemand er verstand van heeft. Het is toegankelijke kennis voor een leek maar je zal het wel even moeten opzoeken als je van het standaard dieet afwijkt. Gezond veganistisch eten is helaas enkel mogelijk als je bepaalde pilletjes slikt (in ieder geval B12 en het liefst ook B6). Misschien dan toch maar beter niet compleet veganistisch eten en voor eieren, waarmee je geen dieren schaadt (als je op de juiste manier aan eieren komt!), een uitzondering maken? Zelf koop ik altijd biologische eiëren, in de hoop dat ik niet word opgelicht.quote:Op zondag 29 september 2013 20:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat blindstaren op b12 is leuk, maar besef je wel dat je voor de opname van b12 andere voedingsstoffen nodig hebt. Het is dus helemaal niet zeker dat je genoeg b12 binnen krijgt als je wel vlees eet. Er zijn aardig wat mensen met gewoon vlees in hun dieet die ook een b12 tekort hebben.
Ik had het over veganisme, niet over vegetarisme. Gezond vegetarisch eten is prima te doen. Helaas moet je als vegetariër vandaag de dag wel nog steeds uitleggen aan mensen dat dit gezond kan. Het zou me zeker niet verbazen als de modale vegetariër gezonder eet dan de modale niet-vegetariër maar er zijn er ook die enkel het stuk vlees/vis/gevogelte weglaten. Iedereen zou zich meer in voeding moeten verdiepen vegetariërs meer en veganisten nog veel meer.quote:De gemiddelde vegetarier (in deze welvarende maatschappij) eet vrij gevarieerd, dat maakt dat al die andere voedingsstoffen ruim aanwezig zijn en dat de b12 uit die eieren bv veel beter opgenomen wordt.
Misschien heb je ook iets aan dit forum http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=3&t=4072quote:Op maandag 30 september 2013 13:16 schreef erodome het volgende:
Met veganisme is het idd lastiger al dan niet onmogelijk om voldoende b12 "binnen te krijgen" zonder toevoegingen. Gelukkig zijn er tegenwoordig aardig wat producten die met b12 zijn verrijkt(wat soja producten, wat ontbijtgranen, wat "nep"melk), maar dan moet je als veganist wel goed opletten of dat wel genoeg is.
Het enige wat ik me afvraag (is er iemand die dat weet?) is waar die b12 toevoeging dan vandaan komt, want er zijn wel b12 achtigen in plantaardige zaken, maar die nemen wij niet op(verstoort zelfs de opname van goede b12). Want het gaat om micro organisme's die in symbiose met het dier die b12 maken. Gaat het dan om een puur synthetische vorm, of wordt er toch gebruik gemaakt van die symbiose tussen die micro organisme's en het dier(aangezien ook wij wel b12 aanmaken, maar niet meer in een deel van de darm waar we het kunnen opnemen. Dat is bv 1 van de redenen dat konijnen en kippen(nog wel meer dieren) coprofagen zijn).
quote:Als je al je B12 uit melk wilt halen, moet je inderdaad behoorlijk wat melk gebruiken. Of yoghurt, kwark ed. natuurlijk, daar zit ook B12 in.
Aan veel producten wordt ook B12 toegevoegd, bijvoorbeeld sommige sojamelk, sojayoghurt en 'vleesvervangers'. Als je zulke verrijkte producten gebruikt, krijg je daarmee ook een deel van je B12 binnen natuurlijk. Sommige sojamelk en sojayoghurt bevat net zoveel toegevoegde B12 als er in melk en gewone yoghurt zit.
hertenvees is lekker ja, ik hoor ook dat er vrij veel te koop is aangeboden tegenwoordigquote:Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef ikheetmartijn het volgende:
Ik knaag alleen edelhert en wild zwijn geschoten uit een natuurgebied.
Straks m'n vriezer weer vol liggen met een half hert en een heel zwijn. Daar kunnen wij prima een jaar van leven (wat vlees betreft).
Ongegronde klacht dus
Nou ja de vraag is waar komt de b12 in dat pilletje of die verrijking vandaan? Komt die van een dier(mest?) of is het een puur synthetische vorm?quote:Op maandag 30 september 2013 13:30 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Misschien heb je ook iets aan dit forum http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=3&t=4072
[..]
Ik heb dezequote:Op maandag 30 september 2013 13:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja de vraag is waar komt de b12 in dat pilletje of die verrijking vandaan? Komt die van een dier(mest?) of is het een puur synthetische vorm?
quote:Methylcobalamin can be produced in the laboratory by reducing cyanocobalamin with sodium borohydride in alkaline solution, followed by the addition of methyl iodide.[2]
Het gaat dus om een in een lab geproduceerde vitamine die vanuit de basis komt van bacteriele fermentatie.quote:Cyanocobalamine is een veelgebruikte vorm van vitamine B12. Het is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten, vanwege de grote stabiliteit en de lage kosten. Het kristalliseert gemakkelijk en is daarom makkelijk op te zuiveren nadat het geproduceerd is via bacteriële fermentatie.....
Cyanocobalamine komt zelfs vrijwel niet voor in de natuur en kan als zodanig niet worden gebruikt door het menselijk lichaam. Pas na afsplitsing van de cyanidegroep en omzetting in één van de metabolisch actieve vormen van vitamine B12 (methylcobalamine of adenosylcobalamine) kan het lichaam deze vorm van vitamine B12 gebruiken.
Bacterie, spirulina of schimmelcultuur.quote:Op maandag 30 september 2013 13:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja de vraag is waar komt de b12 in dat pilletje of die verrijking vandaan? Komt die van een dier(mest?) of is het een puur synthetische vorm?
Die vat ik niet, dat zou dan toch die "valse" b12 opleveren?quote:
Zowel actieve als niet actieve b12.quote:Op maandag 30 september 2013 14:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Die vat ik niet, dat zou dan toch die "valse" b12 opleveren?
Wat ik erover lees is dat dat zeewier geen goede bron is voor b12, de analoge vorm erin zorgt zelfs dat de goede b12 niet (goed) meer opgenomen wordt.quote:Op maandag 30 september 2013 14:26 schreef SaucyCock het volgende:
[..]
Zowel actieve als niet actieve b12.
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/SAMEN.HTMquote:Veganistische bronnen van B12
De enige veganistische bronnen van B12 zijn tot nu toe B12-pillen,-druppels of-injecties. Ook deze B12 is afkomstig van bacteriën. Zoals in de inleiding al gezegd is, werd B12 vroeger uit koeienlevers gehaald; daarmee kon echter niet voldoende productie worden gemaakt. Daarna is B12 een tijdje als bijproduct van antibiotica gewonnen. Tegenwoordig wordt gewerkt met speciaal geselecteerde B12-producerende bacteriën, die fabrieksmatig in grote ketels worden gekweekt. Bij dit productieproces gebeurt ongeveer hetzelfde als in een koeienmaag, maar een verschil is wel dat er nogal wat chemie bij komt kijken om de B12 zuiver te krijgen. Wat de huidige processen van elkaar onderscheidt dat zijn de gebruikte bacteriën en de gebruikte voedingsbodems. (Voor alle voedingsbodems worden overigens voornamelijk soja en glucose gebruikt.) Sommige voedingsbodems zijn geheel veganistisch, terwijl aan andere (onder andere) een melkbestanddeel (lactose) toegevoegd wordt. Het is nog onduidelijk welke pillen van welke voedingsbodems stammen. De B12-injecties van Byk (de enige die in Nederland gebruikt worden) zijn volgens het bedrijf dat ze levert (Byk Nederland) helemaal veganistisch; dit geldt ook voor de pillen van Solgar.
Veel veganisten, zeker zij die om gezondheidsredenen veganistisch eten, zullen het geen prettig idee vinden om te zijn aangewezen op B12 van farmaceutische herkomst. Bedenk echter dat het B12-probleem gemakkelijker is op te lossen dan het cholesterolprobleem, wat veroorzaakt wordt door een voeding met dierlijke producten. Veel vlees- en zuiveletende mensen krijgen op dit moment overigens niet minder vitamine B12 van farmaceutische herkomst binnen dan pil-slikkende veganisten! In de bio-industrie wordt B12 namelijk kunstmatig toegevoegd aan het voer. Van de 10.000 kg B12 die wereldwijd wordt geproduceerd gaat 3.500 kg naar de veeteelt (en bedenk daarbij dat meer dan de helft van de 6.500 kg die voor mensen bestemd is, wordt gebruikt als placebo).
B12 bevindt zich ook in de wortelknolletjes van planten die in symbiose met Rhizobium-bacteriën leven. Onder andere de vlinderbloemigen (alfalfa, klaver, lupine, tuinboon, enzovoorts), en de els (Alnus oregona) doen dit. Wellicht vormen deze wortelknolletjes in de toekomst een natuurlijke bron van B12 voor veganisten. Er is echter nog niet genoeg over uitgezocht.
Voedsel verrijkt met B12 komt in Nederland niet voor; een uitzondering vormt waarschijnlijk het in Engeland geproduceerde Marmite. Het verrijken van voedingsmiddelen met vitamines is in Nederland verboden.
Plantaardige producten als tempeh, peterselie, miso, smeerwortel, zeewier, en vele vele andere producten, waarvan gedacht werd dat er B12 in zat, bevatten GEEN B12 !
Even een vraagje, niet om te trollen, maar waar ligt eigenlijk de grens bij veganisme/vegetarisch? Als er dus blijkbaar B12 supplementen zijn die gemaakt zijn van en door bacteriën, zijn bacteriën dan geen dieren?quote:Op maandag 30 september 2013 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat ik erover lees is dat dat zeewier geen goede bron is voor b12, de analoge vorm erin zorgt zelfs dat de goede b12 niet (goed) meer opgenomen wordt.
Nu lees ik wel dit:
[..]
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/SAMEN.HTM
Het is wel licht verouderde info, want inmiddels is er wel voedsel verrijkt met b12.
Dat is een vraag die ook bij mij opkwam, zeker aangezien er veganisten zijn die heel strikt zijn, ook geen wol willen gebruiken e.d., waar ligt dan de grens, want bacterieen zijn ook een vorm van leven, maar goed, planten zijn ook een vorm van leven. Kan je bacterieen wel dieren noemen? Volgens mij niet....quote:Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Even een vraagje, niet om te trollen, maar waar ligt eigenlijk de grens bij veganisme/vegetarisch? Als er dus blijkbaar B12 supplementen zijn die gemaakt zijn van en door bacteriën, zijn bacteriën dan geen dieren?
Nogmaals, niet om te trollen, maar ben wel benieuwd...
Ze hebben wel een celwand, wat ze op zich weer plant-achtig maken (dieren hebben een celmembraan), maar niet alle bacterien gebruiken weer fotosynthese om aan energie te komen. Voor zover ik weet worden ze niet bij planten noch bij dieren geteld, maar hebben ze een eigen categorie, de prokaryoten.. Ook gist en schimmels hebben hun eigen rijk (fungi), dus dat maakt ze ook niet plant noch dier.quote:Op maandag 30 september 2013 14:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een vraag die ook bij mij opkwam, zeker aangezien er veganisten zijn die heel strikt zijn, ook geen wol willen gebruiken e.d., waar ligt dan de grens, want bacterieen zijn ook een vorm van leven, maar goed, planten zijn ook een vorm van leven. Kan je bacterieen wel dieren noemen? Volgens mij niet....
Bacterien hebben bv geen celkern en ook geen celwand(klopt dat laatste?).
Ik heb het geluk dat mijn vriendin bij een natuurbeheerorganisatie werkt en er jaarlijks wild moet worden geschoten wegens overpopulatiequote:Op maandag 30 september 2013 13:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
hertenvees is lekker ja, ik hoor ook dat er vrij veel te koop is aangeboden tegenwoordig
die afschieters van staatsbosbeheer kunnen al dat hertenvlees niet aan, dus verkopen ze het, leuke bijverdienste in de tijd van de baasquote:Op maandag 30 september 2013 14:53 schreef ikheetmartijn het volgende:
[..]
Ik heb het geluk dat mijn vriendin bij een natuurbeheerorganisatie werkt en er jaarlijks wild moet worden geschoten wegens overpopulatie
paddenstoelen zijn ook schimmelsquote:Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Even een vraagje, niet om te trollen, maar waar ligt eigenlijk de grens bij veganisme/vegetarisch? Als er dus blijkbaar B12 supplementen zijn die gemaakt zijn van en door bacteriën, zijn bacteriën dan geen dieren?
Mijn mening: Laat iedereen gewoon z'n eigen grenzen trekken en verleggen in plaats van hokjesdenken. Als iemand geen broccoli eet, moet dat dan ook een naam hebben?quote:Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Leuke maar nutteloze mening, ik ben benieuwd naar hoe anderen erover denken...quote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Mijn mening: Laat iedereen gewoon z'n eigen grenzen trekken en verleggen in plaats van hokjesdenken. Als iemand geen broccoli eet, moet dat dan ook een naam hebben?
Los daarvan denk ik niet dat mensen principieel geen (producten van) bacteriën eten want sowieso zitten er al veel bacteriën in ons darmkanaal.
Ik word daar ook hélemaal gek van!quote:Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Mijn mening: Laat iedereen gewoon z'n eigen grenzen trekken en verleggen in plaats van hokjesdenken. Als iemand geen broccoli eet, moet dat dan ook een naam hebben?
Veel vegetariërs/veganisten die ik ken delen deze mening anders wel. Dus graag gedaan.quote:Op maandag 30 september 2013 16:19 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Leuke maar nutteloze mening, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen erover denken...
Kijk, nu komen we ergens... Wordt zo moe van mensen die altijd maar aanvallen met "je moet niet zo hokjesdenken.." Ik ben gewoon benieuwd.quote:Op maandag 30 september 2013 16:22 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
De meeste vegetariërs/veganisten die ik ken delen deze mening anders wel. Dus graag gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |