abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 september 2013 @ 23:17:30 #276
862 Arcee
Look closer
pi_131695132
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
In 2020 gaan we dit doornemen.
Okee. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_131698861
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 20:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat blindstaren op b12 is leuk, maar besef je wel dat je voor de opname van b12 andere voedingsstoffen nodig hebt. Het is dus helemaal niet zeker dat je genoeg b12 binnen krijgt als je wel vlees eet. Er zijn aardig wat mensen met gewoon vlees in hun dieet die ook een b12 tekort hebben.
Dat weet ik. Evengoed weet ik dat de opname van ijzer sterk wordt beïnvloed door wat je meer eet en drinkt wegens het beïnvloeden van de ionisatiegraad (tweewaardig of driewaardig positief). Goed: vitamine c. Slecht: koffie, thee, wijn, spinazie. Het gaat om het totale plaatje. Als iemand stopt met vlees eten dan kan ik dat alleen maar aanmoedigen, als iemand helemaal geen dierlijke producten gebruikt dan raad ik die persoon des te meer aan om zich in voeding te verdiepen. Voeding is typisch zoiets waarvgan iedereen verstand denkt te hebben terwijl bijna niemand er verstand van heeft. Het is toegankelijke kennis voor een leek maar je zal het wel even moeten opzoeken als je van het standaard dieet afwijkt. Gezond veganistisch eten is helaas enkel mogelijk als je bepaalde pilletjes slikt (in ieder geval B12 en het liefst ook B6). Misschien dan toch maar beter niet compleet veganistisch eten en voor eieren, waarmee je geen dieren schaadt (als je op de juiste manier aan eieren komt!), een uitzondering maken? Zelf koop ik altijd biologische eiëren, in de hoop dat ik niet word opgelicht.

quote:
De gemiddelde vegetarier (in deze welvarende maatschappij) eet vrij gevarieerd, dat maakt dat al die andere voedingsstoffen ruim aanwezig zijn en dat de b12 uit die eieren bv veel beter opgenomen wordt.
Ik had het over veganisme, niet over vegetarisme. Gezond vegetarisch eten is prima te doen. Helaas moet je als vegetariër vandaag de dag wel nog steeds uitleggen aan mensen dat dit gezond kan. Het zou me zeker niet verbazen als de modale vegetariër gezonder eet dan de modale niet-vegetariër maar er zijn er ook die enkel het stuk vlees/vis/gevogelte weglaten. Iedereen zou zich meer in voeding moeten verdiepen vegetariërs meer en veganisten nog veel meer.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131706357
Met veganisme is het idd lastiger al dan niet onmogelijk om voldoende b12 "binnen te krijgen" zonder toevoegingen. Gelukkig zijn er tegenwoordig aardig wat producten die met b12 zijn verrijkt(wat soja producten, wat ontbijtgranen, wat "nep"melk), maar dan moet je als veganist wel goed opletten of dat wel genoeg is.

Het enige wat ik me afvraag (is er iemand die dat weet?) is waar die b12 toevoeging dan vandaan komt, want er zijn wel b12 achtigen in plantaardige zaken, maar die nemen wij niet op(verstoort zelfs de opname van goede b12). Want het gaat om micro organisme's die in symbiose met het dier die b12 maken. Gaat het dan om een puur synthetische vorm, of wordt er toch gebruik gemaakt van die symbiose tussen die micro organisme's en het dier(aangezien ook wij wel b12 aanmaken, maar niet meer in een deel van de darm waar we het kunnen opnemen. Dat is bv 1 van de redenen dat konijnen en kippen(nog wel meer dieren) coprofagen zijn).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 30 september 2013 @ 13:18:35 #279
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_131706411
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:44 schreef Samuray13 het volgende:
De achterlijkheid van de mens kan je aflezen aan het feit dat ze in 2013 vlees eten.
Het kost tig % aan broeikasgassen.

In 2020 gaan we dit doornemen. Wie zijn de sukkels en wie de slimmeriken. :)
:D
pi_131706664
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:16 schreef erodome het volgende:
Met veganisme is het idd lastiger al dan niet onmogelijk om voldoende b12 "binnen te krijgen" zonder toevoegingen. Gelukkig zijn er tegenwoordig aardig wat producten die met b12 zijn verrijkt(wat soja producten, wat ontbijtgranen, wat "nep"melk), maar dan moet je als veganist wel goed opletten of dat wel genoeg is.

Het enige wat ik me afvraag (is er iemand die dat weet?) is waar die b12 toevoeging dan vandaan komt, want er zijn wel b12 achtigen in plantaardige zaken, maar die nemen wij niet op(verstoort zelfs de opname van goede b12). Want het gaat om micro organisme's die in symbiose met het dier die b12 maken. Gaat het dan om een puur synthetische vorm, of wordt er toch gebruik gemaakt van die symbiose tussen die micro organisme's en het dier(aangezien ook wij wel b12 aanmaken, maar niet meer in een deel van de darm waar we het kunnen opnemen. Dat is bv 1 van de redenen dat konijnen en kippen(nog wel meer dieren) coprofagen zijn).

Misschien heb je ook iets aan dit forum http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=3&t=4072

quote:
Als je al je B12 uit melk wilt halen, moet je inderdaad behoorlijk wat melk gebruiken. Of yoghurt, kwark ed. natuurlijk, daar zit ook B12 in.
Aan veel producten wordt ook B12 toegevoegd, bijvoorbeeld sommige sojamelk, sojayoghurt en 'vleesvervangers'. Als je zulke verrijkte producten gebruikt, krijg je daarmee ook een deel van je B12 binnen natuurlijk. Sommige sojamelk en sojayoghurt bevat net zoveel toegevoegde B12 als er in melk en gewone yoghurt zit.
pi_131706739
Ik knaag alleen edelhert en wild zwijn geschoten uit een natuurgebied.
Straks m'n vriezer weer vol liggen met een half hert en een heel zwijn. Daar kunnen wij prima een jaar van leven (wat vlees betreft).

Ongegronde klacht dus ;)
  maandag 30 september 2013 @ 13:43:16 #282
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_131706967
ik eet nauwelijks nog vlees, mis er niets aan
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  maandag 30 september 2013 @ 13:46:34 #283
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_131707076
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2013 13:33 schreef ikheetmartijn het volgende:
Ik knaag alleen edelhert en wild zwijn geschoten uit een natuurgebied.
Straks m'n vriezer weer vol liggen met een half hert en een heel zwijn. Daar kunnen wij prima een jaar van leven (wat vlees betreft).

Ongegronde klacht dus ;)
hertenvees is lekker ja, ik hoor ook dat er vrij veel te koop is aangeboden tegenwoordig
pi_131707396
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:30 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Misschien heb je ook iets aan dit forum http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=3&t=4072

[..]

Nou ja de vraag is waar komt de b12 in dat pilletje of die verrijking vandaan? Komt die van een dier(mest?) of is het een puur synthetische vorm?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_131707769
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou ja de vraag is waar komt de b12 in dat pilletje of die verrijking vandaan? Komt die van een dier(mest?) of is het een puur synthetische vorm?
Ik heb deze

https://vitamineb12nu.nl/(...)standaard-pakket.php

samenstelling staat erbij...

Geschikt voor: Vegetariërs, veganisten
pi_131708099
quote:
Methylcobalamin can be produced in the laboratory by reducing cyanocobalamin with sodium borohydride in alkaline solution, followed by the addition of methyl iodide.[2]
quote:
Cyanocobalamine is een veelgebruikte vorm van vitamine B12. Het is de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen en farmaceutische producten, vanwege de grote stabiliteit en de lage kosten. Het kristalliseert gemakkelijk en is daarom makkelijk op te zuiveren nadat het geproduceerd is via bacteriële fermentatie.....
Cyanocobalamine komt zelfs vrijwel niet voor in de natuur en kan als zodanig niet worden gebruikt door het menselijk lichaam. Pas na afsplitsing van de cyanidegroep en omzetting in één van de metabolisch actieve vormen van vitamine B12 (methylcobalamine of adenosylcobalamine) kan het lichaam deze vorm van vitamine B12 gebruiken.
Het gaat dus om een in een lab geproduceerde vitamine die vanuit de basis komt van bacteriele fermentatie.
Weer wat geleerd!
pi_131708113
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Bacterie, spirulina of schimmelcultuur.
Some men are born sodomites, some achieve sodomy, and some have sodomy thrust upon them...
pi_131708160
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:23 schreef SaucyCock het volgende:

[..]

spirulina
Die vat ik niet, dat zou dan toch die "valse" b12 opleveren?
pi_131708198
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Die vat ik niet, dat zou dan toch die "valse" b12 opleveren?
Zowel actieve als niet actieve b12.
Some men are born sodomites, some achieve sodomy, and some have sodomy thrust upon them...
pi_131708348
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:26 schreef SaucyCock het volgende:

[..]

Zowel actieve als niet actieve b12.
Wat ik erover lees is dat dat zeewier geen goede bron is voor b12, de analoge vorm erin zorgt zelfs dat de goede b12 niet (goed) meer opgenomen wordt.

Nu lees ik wel dit:

quote:
Veganistische bronnen van B12
De enige veganistische bronnen van B12 zijn tot nu toe B12-pillen,-druppels of-injecties. Ook deze B12 is afkomstig van bacteriën. Zoals in de inleiding al gezegd is, werd B12 vroeger uit koeienlevers gehaald; daarmee kon echter niet voldoende productie worden gemaakt. Daarna is B12 een tijdje als bijproduct van antibiotica gewonnen. Tegenwoordig wordt gewerkt met speciaal geselecteerde B12-producerende bacteriën, die fabrieksmatig in grote ketels worden gekweekt. Bij dit productieproces gebeurt ongeveer hetzelfde als in een koeienmaag, maar een verschil is wel dat er nogal wat chemie bij komt kijken om de B12 zuiver te krijgen. Wat de huidige processen van elkaar onderscheidt dat zijn de gebruikte bacteriën en de gebruikte voedingsbodems. (Voor alle voedingsbodems worden overigens voornamelijk soja en glucose gebruikt.) Sommige voedingsbodems zijn geheel veganistisch, terwijl aan andere (onder andere) een melkbestanddeel (lactose) toegevoegd wordt. Het is nog onduidelijk welke pillen van welke voedingsbodems stammen. De B12-injecties van Byk (de enige die in Nederland gebruikt worden) zijn volgens het bedrijf dat ze levert (Byk Nederland) helemaal veganistisch; dit geldt ook voor de pillen van Solgar.
Veel veganisten, zeker zij die om gezondheidsredenen veganistisch eten, zullen het geen prettig idee vinden om te zijn aangewezen op B12 van farmaceutische herkomst. Bedenk echter dat het B12-probleem gemakkelijker is op te lossen dan het cholesterolprobleem, wat veroorzaakt wordt door een voeding met dierlijke producten. Veel vlees- en zuiveletende mensen krijgen op dit moment overigens niet minder vitamine B12 van farmaceutische herkomst binnen dan pil-slikkende veganisten! In de bio-industrie wordt B12 namelijk kunstmatig toegevoegd aan het voer. Van de 10.000 kg B12 die wereldwijd wordt geproduceerd gaat 3.500 kg naar de veeteelt (en bedenk daarbij dat meer dan de helft van de 6.500 kg die voor mensen bestemd is, wordt gebruikt als placebo).

B12 bevindt zich ook in de wortelknolletjes van planten die in symbiose met Rhizobium-bacteriën leven. Onder andere de vlinderbloemigen (alfalfa, klaver, lupine, tuinboon, enzovoorts), en de els (Alnus oregona) doen dit. Wellicht vormen deze wortelknolletjes in de toekomst een natuurlijke bron van B12 voor veganisten. Er is echter nog niet genoeg over uitgezocht.
Voedsel verrijkt met B12 komt in Nederland niet voor; een uitzondering vormt waarschijnlijk het in Engeland geproduceerde Marmite. Het verrijken van voedingsmiddelen met vitamines is in Nederland verboden.
Plantaardige producten als tempeh, peterselie, miso, smeerwortel, zeewier, en vele vele andere producten, waarvan gedacht werd dat er B12 in zat, bevatten GEEN B12 !
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/SAMEN.HTM

Het is wel licht verouderde info, want inmiddels is er wel voedsel verrijkt met b12.
pi_131708466
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat ik erover lees is dat dat zeewier geen goede bron is voor b12, de analoge vorm erin zorgt zelfs dat de goede b12 niet (goed) meer opgenomen wordt.

Nu lees ik wel dit:

[..]

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/SAMEN.HTM

Het is wel licht verouderde info, want inmiddels is er wel voedsel verrijkt met b12.
Even een vraagje, niet om te trollen, maar waar ligt eigenlijk de grens bij veganisme/vegetarisch? Als er dus blijkbaar B12 supplementen zijn die gemaakt zijn van en door bacteriën, zijn bacteriën dan geen dieren?

Nogmaals, niet om te trollen, maar ben wel benieuwd...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_131708588
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Even een vraagje, niet om te trollen, maar waar ligt eigenlijk de grens bij veganisme/vegetarisch? Als er dus blijkbaar B12 supplementen zijn die gemaakt zijn van en door bacteriën, zijn bacteriën dan geen dieren?

Dat is een vraag die ook bij mij opkwam, zeker aangezien er veganisten zijn die heel strikt zijn, ook geen wol willen gebruiken e.d., waar ligt dan de grens, want bacterieen zijn ook een vorm van leven, maar goed, planten zijn ook een vorm van leven. Kan je bacterieen wel dieren noemen? Volgens mij niet....
Bacterien hebben bv geen celkern en ook geen celwand(klopt dat laatste?).
pi_131708889
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is een vraag die ook bij mij opkwam, zeker aangezien er veganisten zijn die heel strikt zijn, ook geen wol willen gebruiken e.d., waar ligt dan de grens, want bacterieen zijn ook een vorm van leven, maar goed, planten zijn ook een vorm van leven. Kan je bacterieen wel dieren noemen? Volgens mij niet....
Bacterien hebben bv geen celkern en ook geen celwand(klopt dat laatste?).
Ze hebben wel een celwand, wat ze op zich weer plant-achtig maken (dieren hebben een celmembraan), maar niet alle bacterien gebruiken weer fotosynthese om aan energie te komen. Voor zover ik weet worden ze niet bij planten noch bij dieren geteld, maar hebben ze een eigen categorie, de prokaryoten.. Ook gist en schimmels hebben hun eigen rijk (fungi), dus dat maakt ze ook niet plant noch dier.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_131708891
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:46 schreef HD9 het volgende:

[..]

hertenvees is lekker ja, ik hoor ook dat er vrij veel te koop is aangeboden tegenwoordig
Ik heb het geluk dat mijn vriendin bij een natuurbeheerorganisatie werkt en er jaarlijks wild moet worden geschoten wegens overpopulatie ;)
  maandag 30 september 2013 @ 15:20:47 #295
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_131709569
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:53 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Ik heb het geluk dat mijn vriendin bij een natuurbeheerorganisatie werkt en er jaarlijks wild moet worden geschoten wegens overpopulatie ;)
die afschieters van staatsbosbeheer kunnen al dat hertenvlees niet aan, dus verkopen ze het, leuke bijverdienste in de tijd van de baas
pi_131710560
quote:

[..]

paddenstoelen zijn ook schimmels :+
pi_131711069
quote:

[..]

Mijn mening: Laat iedereen gewoon z'n eigen grenzen trekken en verleggen in plaats van hokjesdenken. Als iemand geen broccoli eet, moet dat dan ook een naam hebben?

Los daarvan denk ik niet dat mensen principieel geen (producten van) bacteriën eten want sowieso zitten er al veel bacteriën in ons darmkanaal.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131711111
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Mijn mening: Laat iedereen gewoon z'n eigen grenzen trekken en verleggen in plaats van hokjesdenken. Als iemand geen broccoli eet, moet dat dan ook een naam hebben?

Los daarvan denk ik niet dat mensen principieel geen (producten van) bacteriën eten want sowieso zitten er al veel bacteriën in ons darmkanaal.
Leuke maar nutteloze mening, ik ben benieuwd naar hoe anderen erover denken...
C. Sagan
pi_131711199
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2013 16:17 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik word daar ook hélemaal gek van! :D
pi_131711224
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:19 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Leuke maar nutteloze mening, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen erover denken...
Veel vegetariërs/veganisten die ik ken delen deze mening anders wel. Dus graag gedaan.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')