abonnement Unibet Coolblue
pi_129866927


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #15
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #16

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Een aantal mooie foto's uit het vorige topic

Isegrim:


Gripper:


Terpentin07:


mime_negert:


cous2:


MaximusTG:


Bobbee

Volkoren deeg:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Nieuwe versie oven DLD9070:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Oud model bestron oven DLD9016:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]


Aal321
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Yvess

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ben niet zo'n held in topics openen, mocht het anders moeten...

[ Bericht 3% gewijzigd door Goudvis87 op 09-08-2013 15:27:58 ]
pi_129867024
En toen sloot ik het vorige topic met:

quote:
5s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 15:20 schreef Goudvis87 het volgende:
Vraag! Ik ga vanavond pizzadeeg maken voor 10 personen, normaal gebruik ik voor 2 personen:

350 gr bloem
215 gr water
1 tl zout
1 tl suiker
7 gr gist
olijfolie

Kan ik nu gewoon alles x 5 doen?
pi_129867144
Theoretisch kun je alles x 5 doen. Maar ik zou het deeg in 2 of drie gelijke porties maken. 1750gr bloem ineens is lastig te verwerken.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 15:29:42 #4
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_129867204
Ik ben tegenwoordig gewoon bijna in staat te gooien met mijn bodems. *O*

Favoriet van dit moment: tomatensaus, kaas, pesto. Met de pesto van Marqt.

Gister had ik echt De Perfecte Korst, maar geen foto gemaakt. :'(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_129867397
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 15:27 schreef emil23 het volgende:
Theoretisch kun je alles x 5 doen. Maar ik zou het deeg in 2 of drie gelijke porties maken. 1750gr bloem ineens is lastig te verwerken.
Gaat me voornamelijk om de gist..
Daar heb je wel een punt ja, in 2 delen lijkt me ook beter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 15:29 schreef Isegrim het volgende:

Gister had ik echt De Perfecte Korst, maar geen foto gemaakt. :'(
Damnit, zul je altijd zien!
pi_129939467
De pizza van gisteren



Het is nog wel behelpen met een combi oven
Ik mis mijn oude oven + pizzasteen wel
pi_130002136
hoi!
Ook ik heb na urenlang dit forum lezen eindelijk mijn eigen pizza's maar eens gemaakt!
heeell erg leuk!
Ik heb een klein oventje die niet zo warm wordt, dus een ferrari pizza oven gevraagd en gekregen voor mijn verjaardag. :) Nu veel aan het experimenteren.(met het deeg recept van Maximus)
Dit zijn mijn eerste paar pizza's




Ik ben er al heel blij mee maar de korst blijft nog een beetje bleekjes.
Soms doe ik de pizza er iets langer in en dan wordt de korst een beetje donkerder maar dan is de bodem een beetje te hard aan het worden.

Ik heb de laatste keer al geprobeerd wat suiker/honing toe te voegen want ik las ergens dat dat mee kon helpen aan de bruining, maar had volgens mij niet super veel effect.
Zit nu te denken om misschien een wat kleinere pizza te maken zodat de korst direct onder het spiraal zit. Verder zou ik het niet weten.
Iemand nog tips wat de beste manier is om de ferrari optimaal te gebruiken? Of überhaupt een bruinere korst te krijgen zonder een te harde bodem te krijgen.
bedankt!
pi_130029585
Wauw! Je pizza's zien er al goed uit! Op welke stand zet je m? Ik zet de oven een stuk heter dan de eigenaresse van de winkel aanraadde. Op 3,5 ofzo, en dan worden ze nog het lekkerst als tie al 3 kwartier aan staat. (Gelukkig houden we pizzafeestjes)

Ik doe soms een half ei door het deeg (350 Gr. Bloem). Wel wat minder water gebruiken omdat het anders te nat wordt. Dan wordt de korst perfect donkerder :)
Wat een fijne oven hè, ik ben er ook super blij mee!
pi_130029608
Dubbel
pi_130104301
Ben de oven aan het voorverwarmen, straks pizza *O* .

Meneer Foodlover is naar de tennis dus het wordt een pizza met tomaten, mozzarella, emmentaler en gorgonzola, een beetje ui en natuurlijk basilicum.
pi_130108624
Waarom hebben sommige mensen zoveel moeite met pizza's rond krijgen? Ik maak ze tegenwoordig zelfs in hartjesvorm voor m'n vriend :P
pi_130148910
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 21:00 schreef emmyemmy het volgende:
Waarom hebben sommige mensen zoveel moeite met pizza's rond krijgen? Ik maak ze tegenwoordig zelfs in hartjesvorm voor m'n vriend :P
Ik krijg 'm met de beste wil van de wereld (en mijn beperkte geduld) nooit rond.
Gelukkig smaakt de 'rustic look' ook prima, maar tips zijn altijd welkom natuurlijk.
"Gli farò un'offerta che non potrà rifiutare." - Don Vito Corleone
pi_130149558
Diepvriespizza strak rond krijg ik ze ook niet, maar zo zou ik ze ook niet willen.
pi_130149943
Oh, met ze rond krijgen heb ik ook geen enkele moeite :@
Ja doei.
  zondag 18 augustus 2013 @ 17:24:21 #15
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_130204050
vandaag een poging gedaan om een pizza te bakken, dit is het resultaat:

Voor:


Na:
pi_130204117
Vanavond weer *O*
pi_130230626
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 17:24 schreef PureEvil het volgende:
vandaag een poging gedaan om een pizza te bakken, dit is het resultaat:

Voor:
[ afbeelding ]

Na:
[ afbeelding ]
Lust je geen kaas?
  maandag 19 augustus 2013 @ 11:47:34 #18
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_130230739
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:44 schreef Myraela het volgende:

[..]

Lust je geen kaas?
jawel, maar die had ik niet zoveel in huis, en zoonlief heeft die onderop gegooit (over de saus...)
pi_130230859
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:47 schreef PureEvil het volgende:

[..]

jawel, maar die had ik niet zoveel in huis, en zoonlief heeft die onderop gegooit (over de saus...)
Oh, haha! Jammer, ik vind dat dat het altijd wel afmaakt die kaas bovenop. O+ Maar samen pizza maken is natuurlijk veel belangrijker. O+

Is dat een volkoren bodem trouwens? Hij lijkt al best donker voor het bakken.
  † In Memoriam † maandag 19 augustus 2013 @ 19:03:54 #20
91830 MaximusTG
pi_130245930
Ook weer eens een pizzaatje gebakken;



zuurdesem, tomatensaus, chorizo, champignons, rode ui, groene paprika, en mozzarella.
pi_130272335
Is dit interessant?
Staat niks van specs bij, steen zelf lijkt al niet heel dik te zijn.

http://www.vanvoordeel.nl(...)=1804867042806264832
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  † In Memoriam † dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:45:52 #22
91830 MaximusTG
pi_130272543
Nah, dat soort stenen zijn onder een heleboel namen verkrijgbaar. Van dr. oetker, weber, jamie oliver. Rond de 15 euro. Dus de aanbieding is sowieso niet geweldig.
Verder zijn het rotstenen. Te dun. Te klein.
pi_130274172
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 13:45 schreef MaximusTG het volgende:
Nah, dat soort stenen zijn onder een heleboel namen verkrijgbaar. Van dr. oetker, weber, jamie oliver. Rond de 15 euro. Dus de aanbieding is sowieso niet geweldig.
Verder zijn het rotstenen. Te dun. Te klein.
Beste blijft toch inderdaad zo'n dikke chamotte tegel. Hoe dikker hoe beter geldt hier.

No-name, dus je betaalt ook niet voor "by Herman den blijker" of "jamie's cookwear"
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:40:59 #24
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_130310979
Heb zelf een weber en cadac steentje. Werkt prima op de BBQ. Je moet hem wel flink heet stoken. Na 2 pizza´s weer even de steen van de BBQ om af te laten koelen. Anders krijg je zwarte bodems.

Via het BBQforum de Dutch Pizza ring gekocht. Dit is een vrij geniaal apparaat bovenop je Weber. Zorgt voor mooie pizza´s en makkelijk toegankelijk.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_130312535
Ik maak al een tijdje pizza's met recept 1 uit de TS, maar merk toch dat het wat deeg wel erg nat is. Overigens weeg i.p.v. meet ik het water (ik ga uit van 1 l. = 1 kg). Doordat het deeg vrij nat is moet ik bij het vormen altijd vrij veel bloem gebruiken wat ook aan de onderkant van de pizza blijft zitten. Niet echt heel lekker. Omdat ik 1 pizza per keer maak, deel ik de ingrediënten uit recept 1 van de TS door twee. Iemand ervaring met gebruik van minder water?

Ik maak m'n deeg altijd een dag van te voren en laat het rijzen in de koelkast in een metalen kom met theedoek.
  † In Memoriam † woensdag 21 augustus 2013 @ 14:36:39 #26
91830 MaximusTG
pi_130312698
Dat is niet zo gek nee, omdat het idd veel water is, 71,4% (bakkerspercentage). Er staat toch ook een * bij over de hoeveelheid water?
Je kunt ook een van de recepten uit mijn PDF eens proberen. Let dan even op dat het deeggewicht misschien niet is wat je gewend bent. Kun je net zo schalen als je wil natuurlijk.
Je kunt bij het vormen ook eens wat griesmeel gebruiken.
pi_130312959
Wat is het voordeel van de hoeveelheid vochtigheid? Heb op voor één pizza al eens 120 ml i.p.v. 125 ml gebruikt. Wat niet zo heel veel uitmaakte eigenlijk :-)
  † In Memoriam † woensdag 21 augustus 2013 @ 15:03:15 #28
91830 MaximusTG
pi_130313424
Hoe vochtiger het deeg, hoe luchtiger het resultaat wordt. Je kunt ook prima een deeg maken met bv 100 ml/gram water op 175 gram bloem. Maar dat geeft een veel steviger resultaat, met kleinere gaten in de pizza. Het is dan ook lastiger de pizza uit te rekken.
De recepten in mijn PDF zitten allemaal rond de 68% hydratie, hetzelfde als wanneer jij 120 ml op 175 gram bloem gebruikt.
Maar let wel op dat als je steeds maar 1 pizza maakt zo, dat je verhoudingen sterker afhankelijk worden van de nauwkeurigheid van je weegschaal, en hoe netjes je de randen van je kom schoon houdt/de restjes naar beneden werkt. Omdat het om zulke kleine hoeveelheden gaat nl.
Rol je je pizza's uit, of vorm je ze met de hand? Als je ze uitrolt zal je idd ook meer bloem nodig hebben tegen het plakken, en die bloem er harder in duwen.
pi_130313677
Als ik broodmix van Koopmans gebruik, moet ik dan nog gist toevoegen? Zo ja, hoeveel?
pi_130313707
Ja, je moet dan gist toevoegen. En nieuwe bloem, nadat je dat pak van Koopmans hebt weggeflikkerd.
Ja doei.
pi_130313878
Merci, ik had de vorige keer Koopmans Pizza mix gebruikt maar dat was niet echt geslaagd. Dus deze dan maar eens proberen.

Of is 'La Tua Farina Mix voor pizza en focaccia' van de AH ook aan te raden?
pi_130313889
Duidelijk verhaal Maximus. Als ik bij de pizzeria kijk naar hun deeg, en bijvoorbeeld op filmpjes dan lijkt dat deeg minder plakkerig. Mijn is echt een plak boel. Mijn weegschaal (digitaal) is vrij nauwkeurig. Ook maak ik weleens deeg voor meer pizza's te gelijk en dan is de vochtigheid niet merkbaar anders. Wat me ook altijd opvalt bij anderen hun deeg is dat het glutennetwerk veel fijner is en echt een geheel blijft bij het vormen. Ik vorm met m'n handen. En voor m'n gevoel komen er vrij snel gaten in. Misschien doe ik het te bruusk.

Kneden doe ik ongeveer 10 minuten met de deeghaak in m'n keukenmachine.

Overigens gebruik ik gewoon de el cheapo bloem van Euroshopper. Vroeger gebruikte ik voor brood nog weleens de biologische bloem van AH, maar merkte daar weinig verschil mee. Levert tipo 00 bloem een beter resultaat.
pi_130313908
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:18 schreef Alvitros het volgende:
Merci, ik had de vorige keer Koopmans Pizza mix gebruikt maar dat was niet echt geslaagd. Dus deze dan maar eens proberen.

Of is 'La Tua Farina Mix voor pizza en focaccia' van de AH ook aan te raden?
Wat Merci? Ik geef je de tip om dat pak in z'n geheel weg te flikkeren. En dus raad ik al die andere prefabzooi ook niet aan?
Ja doei.
pi_130314129
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:19 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Wat Merci? Ik geef je de tip om dat pak in z'n geheel weg te flikkeren. En dus raad ik al die andere prefabzooi ook niet aan?
Welke bloem kan ik dan wel het beste gebruiken, en waar kan ik die verkrijgen?
pi_130314507
Zie de OP, :)
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 21 augustus 2013 @ 15:50:59 #36
91830 MaximusTG
pi_130315074
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:18 schreef P1uu33R het volgende:
Duidelijk verhaal Maximus. Als ik bij de pizzeria kijk naar hun deeg, en bijvoorbeeld op filmpjes dan lijkt dat deeg minder plakkerig. Mijn is echt een plak boel. Mijn weegschaal (digitaal) is vrij nauwkeurig. Ook maak ik weleens deeg voor meer pizza's te gelijk en dan is de vochtigheid niet merkbaar anders. Wat me ook altijd opvalt bij anderen hun deeg is dat het glutennetwerk veel fijner is en echt een geheel blijft bij het vormen. Ik vorm met m'n handen. En voor m'n gevoel komen er vrij snel gaten in. Misschien doe ik het te bruusk.

Kneden doe ik ongeveer 10 minuten met de deeghaak in m'n keukenmachine.

Overigens gebruik ik gewoon de el cheapo bloem van Euroshopper. Vroeger gebruikte ik voor brood nog weleens de biologische bloem van AH, maar merkte daar weinig verschil mee. Levert tipo 00 bloem een beter resultaat.
Ah, de euroshopper bloem.. Ja, nou, kan natuurlijk dat dat deeg bij de pizzeria minder water bevatte; Maar als je je deeg goed ontwikkelt dan zie je dat het tijdens het kneden steviger wordt. Zelfs al is het een nat deeg. Maar dan moet je bloem wel genoeg gluten hebben. Ik gebruik juist vaak de bio bloem van AH, die doet het prima.
Heb daar nl. wel eens een pizza met 70% hydratie mee gemaakt, en dat ging goed. (http://kookkompas.nl/cara(...)cheese-topped-pizza/) Deeg was wel vrij makkelijk rekbaar dus zit normaal iets lager met hoeveelheid water.
Zou je dus aanraden eens een betere bloem te gebruiken, en dan je hoeveelheid water eerst eens naar 65% te verlagen (dat is dus iets minder dan 115 gram water op 175 gram bloem) om het verschil te zien. En dan kan je kijken hoe de bloem reageert bij 68% bij de volgende pizza.

edit: wat betreft het vormen; probeer te vormen met je handen, niet je vingers, en niet rekken over het midden van de pizza, dan wordt het midden van de pizza nl. onevenredig dun.

[ Bericht 4% gewijzigd door MaximusTG op 21-08-2013 16:03:04 ]
pi_130315919
Ik ga die bio bloem van de AH nog eens een kans geven. Het is alweer een mooie tijd geleden dat ik het gebruik hebt en toen met name voor brood volgens mij. Misschien ook gewoon even een side by side testje doen met de eurobloem. Testen is altijd leuk, en lekker als het goed is :)

Jouw tip over griesmeel, gebruik je dat zelf ook vaak? Ik zie bij jou pizza en ook wel vaak in de pizzeria, dat die bloem die aan de onderkant/randen zit redelijk grof is. Ik ga het zeker eens proberen.

Nu las ik ergens op een site, dat het ook vrij gebruikelijk is om voor de kaas 2/3 mozzarella te gebruiken en 1/3 parmezaan. Al eens geprobeerd?
  † In Memoriam † woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24:50 #38
91830 MaximusTG
pi_130316262
Voor het vormen van de pizza gebruik ik geen griesmeel, gewoon een beetje bloem gestrooid, dan doe ik het bakje deeg op zn kop erop, tot ie eruit valt. Dan daar wat bloem op. Beetje plat drukken, keertje omdraaien, weer beetje uitdrukken. Dan verder van de werkbank af vormen in mn handen, dan valt meeste bloem er weer af, hoe je heel dunne coating over.
De griesmeel strooi ik dan over de schieter, de plank om de pizza mee in de oven te schuiven.

1/3 parmezaan? Zeker die pizzapassie site... Das natuurlijk onzin, "vrij gebruikelijk". Maar je moet er vooral op doen wat je zelf lekker vindt. Parmezaan vind ik persoonlijk te zwaar op een pizza. Maar gorgonzola en geitenkaas doen het imho erg goed op een pizza.
Zorg altijd wel dat je er niet teveel op doet. Less is more!
pi_130316584
Ik gebruik meestal een halve bol mozzarella per pizza. Is dat teveel? Dit laat ik meestal wel eerst uitlekker op keukenpapier.
pi_130316963
Overigens gebruik ik twee van die halveronde houten pizzaschepjes om de pizza in mijn Ferrari te krijgen.
pi_130419723
net voor de tweede keer een pizza gemaakt:



hij was verrassend lekker :Y
  † In Memoriam † zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:03:24 #42
91830 MaximusTG
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:16:51 #43
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_130422856

Ah nee tis Paella ... O-)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:54:22 #44
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_130572265
Ik wil dit weekend zelf pizza gaan maken en heb al flink wat inspiratie uit dit topic kunnen halen.
Ik heb nog wat broodbakmixen staan en vroeg mij af of dat ook geschikt is om een bodem te maken?
Nog tips voor het beleggen? waar moet ik speciaal op letten?
Het is de eerste keer dat ik het helemaal zelf wil gaan maken dus ben benieuwd!
pi_130572704
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:47 schreef P1uu33R het volgende:
Overigens gebruik ik twee van die halveronde houten pizzaschepjes om de pizza in mijn Ferrari te krijgen.
Beetje decadent doen met je Ferrari.....
pi_130585781
Laatst weer zin in pizza gehad. :9 Beetje veel kaas deze keer maar ook dat is af en toe wel lekker. Ik gebruik trouwens ook het euroshopper bloem en krijg er altijd goede resultaten mee.
Misschien maar de biologische proberen van de appie als de euroshopper als merk gaat verdwijnen.

pi_130587610
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:18 schreef Alvitros het volgende:
.

Of is 'La Tua Farina Mix voor pizza en focaccia' van de AH ook aan te raden?
Die is echt lekker. :Y
mama van 3 kids!
pi_130606013
Ik ben op zoek naar een steen om op te barbecuen (dus niet om een pizza te bakken).

Welke steensoorten zijn bestendig tegen hoge hitte en bevat geen 'gif'?
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 17:35:18 #49
91830 MaximusTG
pi_130747206
Pizzatime!

Zuurdesem-deeg voor de bodem, met tomatensaus, gekarameliseerde rode ui, rucola, stukjes gebakken kipdijfilet en geitenkaas.



[ Bericht 10% gewijzigd door MaximusTG op 02-09-2013 17:54:28 ]
pi_130749584
Vorige week bij de groothandel typo 00 bloem gekocht van Moulino Grassi. Het recept #1 aangehouden zoals in de TS staat, met 125 ml water op 175 gr. bloem. Nog steeds een erg slap deeg. Na de koude rijs laat ik het deeg nog 2 uur op een houten plank onder een theedoek rijsen (bij kamertemp.). En dan loopt het deeg al uit tot een diameter van 15 cm en al redelijk plat. Het deeg voor de verandering niet gevormd op het aanrecht (soort kunststof), maar op een houten plank. Daardoor veel minder bloem nodig en dat kwam de smaak enorm ten goede. Ook griesmeel gebruikt op de houten plankjes en dit geeft een mooi effect en werkt prima!

Eigenlijk was dit qua bodem de lekkerste pizza die ooit uit m'n Ferrari overntje gekomen is. Goed gaar deeg, geen berg bloem aan de onderkant. Een lekkere pizza. Enige minpunt was de kaas. Had per ongeluk Mozzarella Light in m'n boodschappenmandje gedaan :s)

  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 20:10:35 #51
91830 MaximusTG
pi_130753421
Waarom heb je nu weer 125 ml water gebruikt dan? Je kwam hier bijna 2 weken geleden ook mee, toen adviseerde ik je de hoeveelheid water eens iets te verlagen...
Dat je pizza slap is bij een hydratie van 71% is niet zo gek hoor. Zeker niet als je dan ook nog eens tipo 00 gebruikt.
Mijn pizza hierboven is toevallig ook weer eens met tipo 00, met een klein beetje gewone broodbloem die in de desem zit. Dat deeg had een hydratie van 65%.
pi_130767002
Omdat ik nu heel andere bloem gebruikte dan eerder. Mij leek het beter om tijdens het experimenteren per keer niet teveel variabelen te wijzigen. Daarom staat er nu hetzelfde deeg klaar voor morgen met 115 ml water. De volgende test :9 .

Een nat deeg is belangrijk i.v.m. stoomontwikkeling en daardoor krijg je de grote luchtbellen. Toch wanneer ik in een pizzeria ben dan lijkt het lang zo nat niet. Ook als ik de bolletjes in kommetjes en bakjes van sommige zie dan lijkt dat heel anders bij mij.

Dat typo 00 bloem een natter deeg oplevert dan normale tarwebloem wist ik niet. Anders had ik zeker minder water gebruikt. Ben benieuwd naar het resultaat van morgen. I'll keep you posted.

[Update]

Normale gebruik ik standaard brood salami van Albert Heijn, deze keer was het de 'Italiaanse' salami van de Lidl. Veel droger (minder vet) dan die van de Albert Heijn, wat niet zo'n vette natte pizza oplevert. Ik heb ook weleens een hele salami worst gebruikt van Albert Heijn, dat werkt ook wel goed. Die zijn ook een stuk droger. Welke salami gebruiken jullie?

[ Bericht 14% gewijzigd door P1uu33R op 03-09-2013 01:33:32 ]
pi_130768647
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2013 00:54 schreef P1uu33R het volgende:
Omdat ik nu heel andere bloem gebruikte dan eerder. Mij leek het beter om tijdens het experimenteren per keer niet teveel variabelen te wijzigen. Daarom staat er nu hetzelfde deeg klaar voor morgen met 115 ml water. De volgende test :9 .

Een nat deeg is belangrijk i.v.m. stoomontwikkeling en daardoor krijg je de grote luchtbellen. Toch wanneer ik in een pizzeria ben dan lijkt het lang zo nat niet. Ook als ik de bolletjes in kommetjes en bakjes van sommige zie dan lijkt dat heel anders bij mij.

Dat typo 00 bloem een natter deeg oplevert dan normale tarwebloem wist ik niet. Anders had ik zeker minder water gebruikt. Ben benieuwd naar het resultaat van morgen. I'll keep you posted.

[Update]

Normale gebruik ik standaard brood salami van Albert Heijn, deze keer was het de 'Italiaanse' salami van de Lidl. Veel droger (minder vet) dan die van de Albert Heijn, wat niet zo'n vette natte pizza oplevert. Ik heb ook weleens een hele salami worst gebruikt van Albert Heijn, dat werkt ook wel goed. Die zijn ook een stuk droger. Welke salami gebruiken jullie?
Geen salami. Echt niet lekker.

Maar als ik het dan toch zou eten zou ik er vooral op letten dat het hele kleine plakjes zijn. Die grote plakken vind ik er echt niet uitzien.
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 09:00:35 #54
91830 MaximusTG
pi_130769482
Het is het sowieso waard om wat betere kwaliteit toppings te kopen. Goede ham, salami etc. Goede kaas. Niet de cheap-ass broodbeleg en mozzarella. Vol vet en water.

Qua vlees wissel ik vaak tussen lekkere worsten zoals chorizo, salami, ham, gerookte ham etc. Als het worsten zijn snij ik zelf hele dunne plakjes. Grote plakken snij ik in 4en.
Zo'n pizza zoals die ik gister postte vind ik toch eigenlijk wel het lekkerste. Beetje pittig kaasje erop.
De zuurdesem zorgt er trouwens voor dat de rand van die blaartjes krijgt en bruine vlekken. Dat effect krijg je ook door het lang in de koelkast te laten gisten met gewone gist.
pi_130774741
Nu ik toch in italie ben en de laatste tijd aardig wat pizza's te hebben gegeten zal ik nog wat ingrediënten opnoemen die wel erg lekker kunnen zijn. In Italie kennen ze overigens geen creaties zoals pizza hawaii, maar dan wel weer pizza met knakworst en patat op de pizza..

Goede tomatensaus (zit veel verschil in)
Ricotta (wel erg lekker zacht)
Salamino ( geen grote plakken salami maar lekker zelf gesneden van een worst)
Gegrilde groenten ( zoals aubergine, paprika en courgette, grillen en dan op de pizza in de oven)
Radicchio (bittere groente in mate lekker op de pizza)
Stukjes salsiccia (soort van runder worst maar dan niet op de boerenkool maar op de pizza)
pi_130790147
Officieel geen pizza, want naanbrooddeeg en gebakken op een gewone bakplaat in plaats van in pizza-oventje op steen. Maar toch!

Erop: knoflookboter, zwarte peper, shiitake, kastanjechampignons, gepofte knoflook, peterselie en mozzarella. Na het bakken nog een beetje gruyere en gedroogde chilipeper erover. :9



[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 04-09-2013 07:31:02 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_130797150
Vandaag de pizza gebakken met 115 ml water. Top! Een stuk makkelijker te vormen en qua smaak, structuur, kleur weinig anders dan de pizza van gisteren. Wel een iets minder dikke rand (en dat is fijn). Dit is een blijvertje!
pi_130830858
Voor het eerst in tijden weer een in elkaar geflanst. Geen zorgvuldig gekozen ingrediënten en zorgvuldig gemaakte bodem, maar minuten werk. Beetje bloemige bodem maar voor een samenraapsel best te pruimen:
  vrijdag 6 september 2013 @ 10:05:13 #59
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_130875059
Fokkers,

Al een tijdje volg ik dit topic met belangstelling. Vorige week heb ik bij de lokale tegeltoko een steen gebietst die prachtig in mijn oven past en vervolgens meteen een redelijk gelukt pizza-experiment uitgevoerd. Het ontbrak me enkel aan een goede schieter, dus gisteravond één uit een plaat triplex gezaagd. Vanavond het pizzadeeg maken dat ik in dit topic vond. Mmm, k krijg al honger als ik eraan denk hoe ik morgen smullen zal. :Y)
  zaterdag 7 september 2013 @ 20:33:24 #60
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_130926781
Fokkers,
Vanavond redelijk geslaagd. Gisteravond had ik het deeg voor de bodem geprepareerd, dit vervolgens voor optimale smaak een nacht in de koeler laten gisten. Alle tips geprobeerd te volgen om de bodem te vormen en aanschouw het resultaat; fruiti di mare. Maarrr... hoe krijg ik de korst nog luchtiger en krokanter?




[ Bericht 11% gewijzigd door Odoaker op 09-09-2013 09:43:57 ]
pi_130980200
Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en alles ziet er hier zo lekker uit :9

Ik zou ook graag eens zelf pizza willen maken, maar ik kan eigenlijk helemaal niet tegen tomaat :') ;(
Heeft iemand een alternatieve saus zodat ik ook eens pizza kan eten zonder uren op het toilet te moeten doorbrengen? :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 11:13:35 #62
91830 MaximusTG
pi_130980545
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 20:33 schreef Odoaker het volgende:
Fokkers,
Vanavond redelijk geslaagd. Gisteravond had ik het deeg voor de bodem geprepareerd, dit vervolgens voor optimale smaak een nacht in de koeler laten gisten. Alle tips geprobeerd te volgen om de bodem te vormen en aanschouw het resultaat; fruiti di mare. Maarrr... hoe krijg ik de korst nog luchtiger en krokanter?


[ afbeelding ]
Welk deegrecept heb je nu uiteindelijk gevolgd?

quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2013 11:01 schreef essnhills het volgende:
Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en alles ziet er hier zo lekker uit :9

Ik zou ook graag eens zelf pizza willen maken, maar ik kan eigenlijk helemaal niet tegen tomaat :') ;(
Heeft iemand een alternatieve saus zodat ik ook eens pizza kan eten zonder uren op het toilet te moeten doorbrengen? :)
Tuurlijk; je kan er bv crème fraiche op doen, zoals op een Flammkuchen, of een mengsel van crème fraiche met kwark. Dat is iig erg lekker.
Of misschien kan je iets maken met gepureerde geroosterde paprika's?
  maandag 9 september 2013 @ 11:21:04 #63
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_130980744
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:13 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Welk deegrecept heb je nu uiteindelijk gevolgd?

Deegtip 1 aan het begin van dit topic:

- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist

... en dit vervolgens een dag in de koelkast laten rijzen.
Zo'n steen in de oven maakt al 80% van het verschil, wat betreft een lekkere pizzabodem. Momenteel probeer ik m'n eigen zuurdesem op te werken. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal smaken.
pi_130980850
Zo, na een aantal maanden af en toe checken of er op marktplaats een oud model Bestron te koop werd aangeboden eindelijk succes dit weekend! Kan ik mijn nieuw model weg doen. Een vriendin van me heeft ook het oude model en haar pizza's zijn A. sneller klaar en B. hebben veel meer kleur! Ik ben blij!
pi_130981386
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:13 schreef MaximusTG het volgende:

Tuurlijk; je kan er bv crème fraiche op doen, zoals op een Flammkuchen, of een mengsel van crème fraiche met kwark. Dat is iig erg lekker.
Of misschien kan je iets maken met gepureerde geroosterde paprika's?
Oh dat zijn misschien wel goede ideeën :9 Paprika vind ik altijd wel lekker en die crème fraîche kan ik wel nog wat kruiden enzo :9

Kwark erdoor mengen lijkt me dan weer erg raar op een pizza, maar wie weet is het erg lekker :)

Bedankt!


Edit: Zou pesto als sausje ook lekker zijn?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 12:21:58 #66
91830 MaximusTG
pi_130982270
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:21 schreef Odoaker het volgende:

[..]

Deegtip 1 aan het begin van dit topic:

- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist

... en dit vervolgens een dag in de koelkast laten rijzen.
Zo'n steen in de oven maakt al 80% van het verschil, wat betreft een lekkere pizzabodem. Momenteel probeer ik m'n eigen zuurdesem op te werken. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal smaken.
Goeie bloem gebruikt? Goed gekneed? Wel nog op kamertemperatuur laten komen? Netjes opgebold, voorzichtig gevormd? Verder niet teveel vocht op je pizza. Dus niet te scheutig met de tomatensaus, kaas etc. en natte toppings.

quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:45 schreef essnhills het volgende:

[..]

Oh dat zijn misschien wel goede ideeën :9 Paprika vind ik altijd wel lekker en die crème fraîche kan ik wel nog wat kruiden enzo :9

Kwark erdoor mengen lijkt me dan weer erg raar op een pizza, maar wie weet is het erg lekker :)

Bedankt!

Edit: Zou pesto als sausje ook lekker zijn?
Ja, tuurlijk, zout en peper door de crème fraiche. Pesto is ook een goed idee ja.
  maandag 9 september 2013 @ 12:27:28 #67
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_130982391
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 12:21 schreef MaximusTG het volgende:
Goeie bloem gebruikt? Goed gekneed? Wel nog op kamertemperatuur laten komen? Netjes opgebold, voorzichtig gevormd? Verder niet teveel vocht op je pizza. Dus niet te scheutig met de tomatensaus, kaas etc. en natte toppings.
Dank je wel, dit zijn een paar goeie tips. Met name het goed op kamertemperatuur laten komen heb ik, denk ik, nagelaten.
Volgend weekend een nieuwe poging.
pi_130986026
Ik ben dus zo iemand die geen ronde pizza's kan maken. De laatste keer dat ik pizza maakte, kwam die voor de kinderen hartvormig uit de oven. :P



Helaas aten ze hem evengoed niet. :'( :'(
  maandag 9 september 2013 @ 15:25:04 #69
296595 foodlover
live and learn
pi_130987581
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 14:38 schreef Bleie het volgende:
Ik ben dus zo iemand die geen ronde pizza's kan maken. De laatste keer dat ik pizza maakte, kwam die voor de kinderen hartvormig uit de oven. :P

[ link | afbeelding ]

Helaas aten ze hem evengoed niet. :'( :'(
Ik zou 'm zo opeten, Bleie! :Y
Ook mijn pizza;s worden vaak niet perfect rond, maar ach who cares!
pi_131044233
De laatste tijd maak ik steeds regelmatiger pizza, vandaag weer en even een fotootje geschoten.



Met erop: eigengemaakte saus, rauwe ham, parmezaanse kaas, buffel mozzarella, ossenhaas, rucola en geroosterde pijnboompitten.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_131048534
Ik heb vanavond een 'pizza' gemaakt met de geroosterde paprikapuree :9 Ik heb heel simpel een focaccia gebruikt als pizzabodem, ik moest eerst maar eens testen of het lekker was met de paprika ipv tomaat voor ik er teveel moeite in zou gaan stoppen. Ik heb hem verder belegd met courgette, champignon, chorizo en mozzarella. En ik moet zeggen, het was erg geslaagd :9 ^O^ Bedankt voor de tip, nu kan ik ook eens wat verder gaan experimenteren met pizza's maken :9
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  woensdag 11 september 2013 @ 11:29:47 #72
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131054147
Woensdagochtend en ik ben al weer met het weekend bezig. Zaterdag weer pizza's bakken! En wel mijn eerste zuurdesem experiment. Morgenavond ga ik het deeg voorbereiden. Tijdens de research voor het optimale recept vielen me een paar dingen op in het zuurdesem recept in spoiler 2.

1: Er wordt geen suiker gebruikt!? Gebruiken jullie suiker in jullie zuurdesembodem?
2: Er wordt zo weinig zuurdesem gebruikt. Als ik het recept uit spoiler 2 vergelijk met bijvoorbeeld een zuurdesembrood uit de keuken van Levine (leuke site btw) dan is dit zeker een factor 5 of 6 lager. Dit zal ongetwijfeld een goede reden hebben. Kunnen jullie me vertellen welke?

En tot slotte de vraag: hoe zwaar maken jullie één pizzabodem met een diameter van ± 30 cm?

Alvast bedankt!
  † In Memoriam † woensdag 11 september 2013 @ 11:44:57 #73
91830 MaximusTG
pi_131054572
Suiker is nooit nódig in een deeg. Soms wil je een zoet broodje maken, dan is het logisch, maar verder zorgt suiker in deeg voor een snellere rijs (wat je niet altijd wil) en meer bruining van je deeg.
Je ziet bv bij het een-dag-deeg-recept in mn PDF dat daar honing in zit. Die honing zorgt niet alleen dat het deeg sneller rijst, maar geeft het deeg ook maar kleur. Een vergelijkbare kleuring zie je bv in de pizza die ik laatst postte, dat was een desempizza, zónder suiker of honing. Daar is het de lange fermentatie die voor een mooie kleur zorgt.
Hoe meer desem je toevoegt, hoe sneller je pizza klaar is. Dit deeg is bedoeld om een dag of meerdere dagen in de koelkast te bewaren, als je dan meer desem toevoegt is het misschien al over zn piek heen als je wil bakken. Maar dat soort dingen zijn ook afhankelijk van hoe actief de desem was toen je em gebruikte, temperatuur koelkast etc. etc.
Je kunt in een gewoon brood ook prima met weinig desem beginnen. Dan gaat je rijs gewoon veel langer duren.
Maar als je wil kan je best wat meer desem gebruiken hoor, zolang je dan het extra aan water en bloem dat je daarmee toevoegt weer van de andere ingredienten afhaalt. Experimenteer er mee tot je voor jou een manier vindt die goed werkt met jouw schema.

Pizzabodem van 30 cm zou ik toch wel rond de 300 gram per pizza gaan zitten. Afhankelijk hoe dik je em wil, meer of minder doen..
  woensdag 11 september 2013 @ 11:55:27 #74
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131054850
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 11:44 schreef MaximusTG het volgende:
Suiker is nooit nódig in een deeg. Soms wil je een zoet broodje maken, dan is het logisch, maar verder zorgt suiker in deeg voor een snellere rijs (wat je niet altijd wil) en meer bruining van je deeg.
Je ziet bv bij het een-dag-deeg-recept in mn PDF dat daar honing in zit. Die honing zorgt niet alleen dat het deeg sneller rijst, maar geeft het deeg ook maar kleur. Een vergelijkbare kleuring zie je bv in de pizza die ik laatst postte, dat was een desempizza, zónder suiker of honing. Daar is het de lange fermentatie die voor een mooie kleur zorgt.
Hoe meer desem je toevoegt, hoe sneller je pizza klaar is. Dit deeg is bedoeld om een dag of meerdere dagen in de koelkast te bewaren, als je dan meer desem toevoegt is het misschien al over zn piek heen als je wil bakken. Maar dat soort dingen zijn ook afhankelijk van hoe actief de desem was toen je em gebruikte, temperatuur koelkast etc. etc.
Je kunt in een gewoon brood ook prima met weinig desem beginnen. Dan gaat je rijs gewoon veel langer duren.
Maar als je wil kan je best wat meer desem gebruiken hoor, zolang je dan het extra aan water en bloem dat je daarmee toevoegt weer van de andere ingredienten afhaalt. Experimenteer er mee tot je voor jou een manier vindt die goed werkt met jouw schema.

Pizzabodem van 30 cm zou ik toch wel rond de 300 gram per pizza gaan zitten. Afhankelijk hoe dik je em wil, meer of minder doen..
Dank je wel, MaximusTG!
Het is me allemaal in één keer duidelijk ^O^
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 11:07:43 #75
91830 MaximusTG
pi_131088730
Gisteren pizza gebakken met zelfde deeg als dit brood;
Zuurdesem, beetje rogge. Paar uur laten rijzen eergisteren, daarna in koelkast tot volgende dag 2 uur. Toen in ballen in geoliede bakjes.



Belegd met tomatensaus, ham, spek, ui, champignons, geitenkaas en wat rucola.
  vrijdag 13 september 2013 @ 09:01:01 #76
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131119494
Gisteravond zuurdesemdeeg voor de bodem voorbereid. 2 x 285 gram voor de volwassenen en twee bambino's van 85 gram.
Ik had geen gedroogd gist meer, dus ik heb zo'n 50% meer zuurdesem toegevoegd. Nu maar hopen dat het rijzen zal.
Zaterdag een foto van het resultaat.

  vrijdag 13 september 2013 @ 11:30:44 #77
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131122890
Een berichtje op WTF: Gratis pizza voor blote borsten.

c_/ Tja, 't gaat tenslotte over pizza's. Ik wou het jullie niet onthouden...

URL:http://www.wtf.nl/grenzel(...)r-blote-borsten.html
pi_131139922
ik heb ook eens geprobeerd zelf pizza gemaakt. Deegrecept gebruikt van TS (niet de pdf) en deeg 4 uur laten rijzen door omstandigheden. Deeg was heel moeilijk uitrolbaar maar de omvang klein en vooral na het bakken, smaakte ook niet super alhoewel ik bio bloem uit Italie heb gebruikt. Geen idee of ik genoeg heb voor een 2de pizza met het 2de bolletje.

Pizza was ook waterig, er lag veel water op de pizza zelf. Waarschijnlijk teveel passata gebruikt en die niet laten indikken bij het koken van de saus. Is minimalisme beter bij het beleggen en saus?

Trouwens, ik zag hier in de winkel een jamie oliver pizzasteen en nog een van een duits merk.ongeveer 20 -21 euro. Blijkbaar breken die stenen snel als je er koud deeg op legt of er iets kouds op laat vallen?
sleep-eat-drink-sleep
pi_131140584
rollen met de hand maakt blijkbaar verschil, luchtiger deeg enzo maar dat zie ik toch geen enkele pizzabakker doen
sleep-eat-drink-sleep
pi_131171653
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 20:17 schreef akira02 het volgende:
ik heb ook eens geprobeerd zelf pizza gemaakt. Deegrecept gebruikt van TS (niet de pdf) en deeg 4 uur laten rijzen door omstandigheden. Deeg was heel moeilijk uitrolbaar maar de omvang klein en vooral na het bakken, smaakte ook niet super alhoewel ik bio bloem uit Italie heb gebruikt. Geen idee of ik genoeg heb voor een 2de pizza met het 2de bolletje.

Pizza was ook waterig, er lag veel water op de pizza zelf. Waarschijnlijk teveel passata gebruikt en die niet laten indikken bij het koken van de saus. Is minimalisme beter bij het beleggen en saus?

Trouwens, ik zag hier in de winkel een jamie oliver pizzasteen en nog een van een duits merk.ongeveer 20 -21 euro. Blijkbaar breken die stenen snel als je er koud deeg op legt of er iets kouds op laat vallen?
Waterig blijft een pizza ook in de oven, temperatuur is niet hoog genoeg zodat het vocht meer verdampt. Ik merk duidelijk het verschil als een pizza in een houtoven is gebakken ipv elektrische oven. De pizza is vaak wat vochtiger in een elektrische oven.
  zaterdag 14 september 2013 @ 19:56:22 #81
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131173094
Pizza redelijk goed gelukt. Het deeg was iets te vochtig, zodat het wat lastig te vormen was, maar ik heb me er goed mee gered. Maarrr... Tjemig-de-pemig wat is een bodem op basis van zuurdesem lekker! Op de valreep heb ik nog een plaatje kunnen schieten.
pi_131176039
Vanavond mijn DLD9016 voor het eerst geprobeerd. Helaas kortsluiting na een minuut. Pizza's heb ik uiteindelijk in de oven op een pizzasteen gemaakt. De Bestron heb ik net open gemaakt en alle contacten nagelopen. Net even getest en nu doet hij het goed. Dat ding wordt echt veel heter dan het nieuwe Bestron model.. Van de week maar eens een echte vuurdoop geven.

Waar ik overigens last van heb soms is met tipo00 bloem dat mijn deeg een beetje te elastisch wordt waardoor het steeds weer inkrimpt.. Iemand tips? Bij het uitrekken, krimpt het deeg op een gegeven moment steeds terug tot een bepaalde grootte. Heel irritant.
pi_131179043
Bol je het deeg op vlak voordat je het gebruikt? Het wordt minder als je het deeg na het opbollen langer laat rusten. Ik doe het tegenwoordig opgebold en wel in de koelkast om het te laten rijzen, en voor het gebruik bol ik het niet opnieuw op.
  donderdag 19 september 2013 @ 12:08:55 #84
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131343757
www.vuurmeester.nl verkoopt ovenstenen van 40 x 30 x 3 voor ¤10,- Niet duur dacht ik. Alleen ze versturen hem niet, vanwege het breekbare materiaal. Dit betekend in mijn geval een roadtrip van 208 km heen en terug. |:( hmm (diesel 1/20 x ¤1,50) Dan wordt die tegel zo 15 euro duurder.
Is er toevallig hier een pizzabakker uit Drenthe die dagelijks naar Diepenheim heen en weer toert?
O~)
pi_131344088
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 12:08 schreef Odoaker het volgende:
www.vuurmeester.nl verkoopt ovenstenen van 40 x 30 x 3 voor ¤10,- Niet duur dacht ik. Alleen ze versturen hem niet, vanwege het breekbare materiaal. Dit betekend in mijn geval een roadtrip van 208 km heen en terug. |:( hmm (diesel 1/20 x ¤1,50) Dan wordt die tegel zo 15 euro duurder.
Is er toevallig hier een pizzabakker uit Drenthe die dagelijks naar Diepenheim heen en weer toert?
O~)
De site die jij aanhaalt is een coachingssite. Je bedoelt vast een andere :P
Somebody that I used to know
  donderdag 19 september 2013 @ 12:28:36 #86
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_131344360
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2013 12:19 schreef Postbus100 het volgende:
De site die jij aanhaalt is een coachingssite. Je bedoelt vast een andere
Inderdaad het is www.vuurmeesters.nl. Een extra s doet 't 'm.
Dank je :W
  † In Memoriam † zaterdag 21 september 2013 @ 21:00:55 #87
91830 MaximusTG
pi_131422164
Donderdag weer een paar lekkere gebakken, bbq chicken. Stukjes gebakken kip, gewonnen met zout en peper gekruid. Beetje paprika en champignons. Mozzarella. Saus was gezeefde tomaat waar ik dan Yildriz bbqsaus doorheen meng. Nog zo een maar dan met ook nog ham. En eentje met tomatensaus, ham, ui, paprika, champignons en mozzarella. En chilipepers door de saus. Wow. Twee hele kleintjes van mn ouders uit de tuin. Heet. Niet normaal.
Deeg was uiteraard weer zuurdesem. Bollen deeg van 275 gram. 68% hydratie. Dag ervoor desem 's ochtends ververst, 's middags deeg gemaakt, met deeghaken gekneed na korte autolyse. Paar uur laten rijzen op kamertemperatuur. Toen in de koelkast. Volgende dag smorgens verdeeld in 4 bollen in bakje. Weer in koelkast. Smiddags rond half 3 eruit. Rond 6 uur gebakken.
pi_131445056
hier ligt er ook weer een lekkere kledder deeg te rijzen in de zon, onder een theedoek. Zometeen ff opbollen, dan nog een tijdje in de koelkast. Had ineens vanochtend zin in pizza, dus geen tijd om het lang te laten rijzen en smaak ontwikkelen. Maar zo zal het ook wel lukken :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 17:30:57 #89
91830 MaximusTG
pi_131713108


Turkse pizza/lahmacun gemaakt! Heel anders dan die van Italiaanse oorsprong ;).
Dit recept gebruikt:
http://www.traditionaltur(...)nown-as-turkish.html
pi_131714552
Bodem nog een beetje dik, voor de rest ziet het er wel lekker uit.
  † In Memoriam † maandag 30 september 2013 @ 18:45:36 #91
91830 MaximusTG
pi_131715148
Dat is onzin, hij was juist heel dun uitgerold. Wat je ziet is ovenrijs. En hij was idd erg lekker.
pi_131747516
Onzin? Dan laat de foto het verkeerd zien.

Het ziet er niet wrap-achtig dun uit en dat is wel hoe ik ze ken.
pi_131770183
In de link van het recept zijn de bodems ook flinterdun, snap wel wat Myraela bedoeld.. Ongeacht de dikte van de bodem ziet ie er weer lekker uit.. Krijg er spontaan trek van..
  † In Memoriam † dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:00:54 #94
91830 MaximusTG
pi_132195618
Zo, vandaag eens iets compleet anders gemaakt; Semi-pizza van naan-deeg.
Met daarop een saus van rode ui, verse knoflook, aubergine in blokjes, tomaat, en de overgebleven gehaktballetjes van gisteren, paar drupjes griekse yoghurt en rucola:

pi_132216986
quote:
14s.gif Op maandag 30 september 2013 18:25 schreef Myraela het volgende:
Bodem nog een beetje dik, voor de rest ziet het er wel lekker uit.
Mee eens...
pi_132297281
quote:
9s.gif Op maandag 30 september 2013 18:45 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is onzin, hij was juist heel dun uitgerold. Wat je ziet is ovenrijs. En hij was idd erg lekker.
Je bodem lijkt inderdaad te dik, echter je vulling, oooh ziet er goed uit.
pi_132327299
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 17:30 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Turkse pizza/lahmacun gemaakt! Heel anders dan die van Italiaanse oorsprong ;).
Dit recept gebruikt:
http://www.traditionaltur(...)nown-as-turkish.html
De grote MaximusTG die mijn recept uitprobeert. :D Tof en het ziet er goed uit! Maaaaar...ik moet wel zeggen dat ik dit iets meer op etli pide vind lijken dan lahmacun. :9

Heb je salca gebruikt btw?
pi_132327375
Vanavond weer een lekkere simpele pizza, maar wel met speltbodem (250g + 100 gram strong white flour). Heb hier al een tijdje geen tipo00 meer gezien, helaas. Maar dit werkt ook prima.

O+ De lahmacun ook binnenkort 's uitproberen :9
Ja doei.
  † In Memoriam † zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:14:19 #99
91830 MaximusTG
pi_132334665
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

De grote MaximusTG die mijn recept uitprobeert. :D Tof en het ziet er goed uit! Maaaaar...ik moet wel zeggen dat ik dit iets meer op etli pide vind lijken dan lahmacun. :9

Heb je salca gebruikt btw?
Haha, "grote" :+. Dankjewel ;).
Maar hij was lekker hoor! Overigens was ie echt niet dik; misschien wel ietsjes dikker dan hoort, maar het lijkt vooral zo, omdat ik het niet helemaal tot de randen had gesmeerd. Dat omdat ik geen saus/vet op de pizzasteen wou. Daarom zijn de randen meer gerezen in de oven. Maar heerlijk waren ze hoor! Salca kon ik alleen niet vinden nee, had tomatenpuree (uit een tube :D ).
pi_132346717
Vanavond eigen zuurdesempizza gebakken. Smaakt een stuk anders dan pizza gemaakt met volkorenmeel of tarwebloem. Omdat het zo compact is van structuur heb je nauwelijks ovenrijs. Maar het wordt wel lekker crunchy!
mag het weten
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 12:15:21 #101
91830 MaximusTG
pi_132354128
In principe kan een desempizza net zo luchtig zijn als een pizza met gist. En net zoveel in de oven rijzen.
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 19:41:56 #102
91830 MaximusTG
pi_132629135
Ik kwam vanmiddag op het idee om een Flammkuchen te maken gebaseerd op eentje die ik in Duitsland op had, met zuurkool!
Dus, ff langs de supermarkt; pakje spekjes, verse zuurkool, creme fraiche. Ff een snel deeg gemaakt, spekjes deels uitgebakken (niet te ver, omdat ze nog in de oven moeten) toen uit de pan op een keukenrolletje. In restje spekvet heb ik vervolgens de uitgespoelde en semidroog geknepen zuurkool gestoofd. In blokjes gesneden appel erdoor en een beetje honing, zout en peper.
Toen deeg klaar was een bodem van gevormd, besmeerd met creme fraiche, zuurkool erop en de spekjes. Ff bakken op de steen en hoppa:



Weer wat lekkers! Al worden de foto's van mn eten weer minder mooi nu de zon vroeger onder gaat :+.
  zondag 27 oktober 2013 @ 20:35:20 #103
130803 Gripper
Get a grip
pi_132631730
Machtig spul hè, zo'n flammküchen! Ik heb er weleens een gegeten tijdens een weekje wintervakantie in de Vogezen, na een flinke kuche kun je alleen nog maar de berg af rollen :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 20:36:48 #104
91830 MaximusTG
pi_132631807
Lag dat niet aan de vloeibare begeleiding van de flammkuchen :P? Maar idd heerlijk, zeker met een goed glas bier!
  zondag 27 oktober 2013 @ 21:20:02 #105
130803 Gripper
Get a grip
pi_132634612
Nee, zowaar geen alcohol in het spel die keer :)
We waren met een wintertrektocht bezig (paar dagen lopen en kamperen in de sneeuw) en kwamen ineens langs een skipiste+restaurant. Dus lekker lunchen en daarna weer de rugzakken op, maar dat viel vies tegen na zo'n stevige maaltijd :D

Om ontopic te blijven: hier vanavond ook het e.e.a gebakken, eerst een lekkere focaccia met rozemarijn en grof zout, daarna 2 pizza's :9

Actiefoto!!!!!


De 3e pizza kunnen we niet meer op, en ligt nu in de koelkast voor morgen als lunch.

[ Bericht 21% gewijzigd door Gripper op 27-10-2013 21:25:17 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_132953474
Ik gebruik voor 2 à 3 pizza's altijd volgend recept:

175g tarwebloem
200g wittebroodmeel
1 tl suiker
1 tl instantgist
1 tl zout
1 à 2 el olijfolie
2,25 dl lauw water

Ipv tarwebloem gebruik ik de gewone 'standaard'bloem, en voor het wittebroodmeel gebruik ik Suprimaplus voor wit brood uit de aveve.
Op één of andere manier is mijn deeg altijd heel elastisch en krijg ik er amper een deftige uitrolbare bodem van...

Ik kneed met de hand, een klein kwartiertje, en laat een drietal uurtjes rijzen.
De gist los ik op in een klein beetje lauw water dat ik even laat staan vooraleer ik het bij de rest doe.

Waar gaat het fout? Gebruik ik beter dezelfde bloem ipv twee verschillende?

En hoe zit het nu met de gist?
Klopt dit: 10 gr instantgist = 25 gr verse gist ?

Dankje!
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 10:38:52 #107
91830 MaximusTG
pi_132953719
Verhouding gist is idd zoiets, meestal wordt 7 gr instant = 21 gram verse gist gedaan. Maar goed;
Je zou kunnen proberen wat meer water toe te voegen. Probeer eens 240 gram water.
Op welk moment verdeel je je deeg? Als je het pas vlak voor het uitrekken/rollen doet heeft het deeg inderdaad de neiging elastisch te zijn.
pi_132953967
Maximus, wat is je recept voor zuurdesem pizza? Eens kijken of ik dat morgen kan proberen
pi_132954001
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 10:38 schreef MaximusTG het volgende:
Verhouding gist is idd zoiets, meestal wordt 7 gr instant = 21 gram verse gist gedaan. Maar goed;
Je zou kunnen proberen wat meer water toe te voegen. Probeer eens 240 gram water.
Op welk moment verdeel je je deeg? Als je het pas vlak voor het uitrekken/rollen doet heeft het deeg inderdaad de neiging elastisch te zijn.
Na het rijzen kneed ik de bol nog een keer, en dan scheur ik er een stuk af om uit te rollen.
pi_132954092
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2013 10:49 schreef Zo-is-dat het volgende:
Maximus, wat is je recept voor zuurdesem pizza? Eens kijken of ik dat morgen kan proberen
Staat toch ook gewoon in de PDF in de OP?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_132954198
Ah ja, was even geleden dat ik daar gekeken had, dacht dat t alleen gist recepten waren. Opgelost! ^O^
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 11:20:01 #112
91830 MaximusTG
pi_132954952
Ah, mooi dat je het gevonden hebt :P. Succes! Reken ff zelf uit of de hoeveelheid gram deeg per pizza genoeg is voor wat jij gewend bent ;).
pi_132955123
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 10:50 schreef WaanzinnigeBoterham het volgende:

[..]

Na het rijzen kneed ik de bol nog een keer, en dan scheur ik er een stuk af om uit te rollen.
Die fout maakte ik ook ooit.. Je moet je deeg na het opdelen even opbollen en dan laten rusten. Als je het gelijk na het kneden wilt uitrollen is het deeg heel erg elastisch. Als je het goed laat rusten en dan voorzichting de opgebolde bollen uitrolt gaat dat veel makkelijker.
pi_132955318
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:24 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Die fout maakte ik ook ooit.. Je moet je deeg na het opdelen even opbollen en dan laten rusten. Als je het gelijk na het kneden wilt uitrollen is het deeg heel erg elastisch. Als je het goed laat rusten en dan voorzichting de opgebolde bollen uitrolt gaat dat veel makkelijker.
Aha.. Dus nog een halfuurtje ofzo de bolletjes laten rusten? Bedankt voor de tip!
pi_132956453
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:41 schreef MaximusTG het volgende:
Zie ik het goed dat jij een oude etna gasoven hebt, en zo ja, hoe oud is die en hoe heet wordt die?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 12:15:06 #116
91830 MaximusTG
pi_132956684
Nou, dat het een etna is zie je goed, maar het is een gasfornuis met elektrische oven. En niet zo heel oud hoor :P. Denk max 5 jaar geleden nieuw gekocht. Max. 250 C.
pi_132956734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:31 schreef WaanzinnigeBoterham het volgende:

[..]

Aha.. Dus nog een halfuurtje ofzo de bolletjes laten rusten? Bedankt voor de tip!
Ja ik doe meestal 30-60 min. En dan niet weer kneden! Want dan wordt het weer elastisch.
pi_132957194
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:15 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, dat het een etna is zie je goed, maar het is een gasfornuis met elektrische oven. En niet zo heel oud hoor :P. Denk max 5 jaar geleden nieuw gekocht. Max. 250 C.
Ah, ok. Ik zit er namelijk over te denken een tweedehandsje te kopen omdat die oude gasovens vaak boven de 300 kunnen worden, alleen hoe oud moet ik ze dan hebben vroeg ik mij af. Maar aan jou heb ik dus niks.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 12:37:38 #119
91830 MaximusTG
pi_132957457
Nou, dat klinkt ook vriendelijk :P.
Hmm, maar hebben die oude gasovens vaak niet alleen onderwarmte? Tenminste, de paar die ik wel eens gebruikt heb wel. Dan zou je haast een soort mini-steenoven in de oven moeten bouwen (dan denk ik bv aan twee pizzastenen met ruimte ertussen, waar je de pizza op de onderste schuift).
pi_132957951
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:37 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, dat klinkt ook vriendelijk :P.
Hmm, maar hebben die oude gasovens vaak niet alleen onderwarmte? Tenminste, de paar die ik wel eens gebruikt heb wel. Dan zou je haast een soort mini-steenoven in de oven moeten bouwen (dan denk ik bv aan twee pizzastenen met ruimte ertussen, waar je de pizza op de onderste schuift).
;) Volgens mij heeft warme lucht de neiging om op te stijgen, dus ik vraag me af of dat wel iets uitmaakt. Maar als je 2 van die chamotteblokken moet opwarmen ben je wel even bezig denk ik. Die dunne steentjes kunnen de hitte van zo'n oude gasoven helemaal niet aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 12:57:42 #121
91830 MaximusTG
pi_132958104
Nou, je mist de directe straling van warmte he? Volgens mij hoor je wel vaker van mensen met een gasoven dat ze problemen hebben met bruining aan de bovenkant datgene dat ze bakten.
Maar chamotte is bestand tegen temperaturen tot 1300 graden C. Denk niet dat je dat gaat halen ;). En hoe dik ze zijn is natuurlijk net welke je koopt he :P.
pi_132960056
Ja, maar dat is dan wel bij andere temperaturen denk ik. Maar ik wilde keer even een steen halen bij zo'n kookwinkel, en die bleek niet geschikt voor hogere temperaturen dan 270 of zo.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 14:01:49 #123
91830 MaximusTG
pi_132960696
5400 cm3 steen, dat gaat wel even duren voordat dat 350 graden is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_132985054
Tijdje terug ook eens helemaal zelf pizza gemaakt, inclusief het deeg (wel uit een pakje van Koopmans :@ ). Hij was vrijwel perfect, alleen was helaas de tomaten saus te dun waardoor de pizzabodem vrij klef de oven uit kwam. Kan zijn gekomen omdat ik de tomaten uit blik niet goed had afgegoten :+ .

Hebben jullie nog andere tips om te voorkomen dat de saus te dun/waterig is? En algemene tips om te zorgen dat de bodem niet te nat wordt?





[ Bericht 0% gewijzigd door TigerXtrm op 06-11-2013 22:56:03 ]
No amount of money ever bought a second of time.
pi_132986699
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:50 schreef TigerXtrm het volgende:
Hebben jullie nog andere tips om te voorkomen dat de saus te dun/waterig is? En algemene tips om te zorgen dat de bodem niet te nat wordt?
Volgens mij is de belangrijkste les dat je al gauw te veel erop legt. "Zuinig" doen dus.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_133314859
Ik kook mijn saus altijd een uurtje in.
pi_133337662
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
Gewoon twee van deze jongens erin, dat gaat prima:

http://www.groenebouwmate(...)-x-3-cm-per-2-stuks/
Wat gebruik jij eigenlijk om je deeg te maken? Een handmixer? Ik zit de laatste tijd af en toe te kijken naar een simpel keukenhulpje, vraag me af of zoiets een success zou zijn voor pizzadeeg.
  † In Memoriam † zondag 17 november 2013 @ 11:42:42 #129
91830 MaximusTG
pi_133338279
Ja, ik gebruik gewoon een handmixer, maar zou ook wel een kneedmachine willen hebben. Die Bosch lijkt me een prima apparaat, zeker voor pizzadeeg. Volgens mij is er zelfs al eens een heel topic over specifiek dat model geweest hier.
Je moet alleen ff kijken hoeveel gram deeg ie aankan. En wat reviews over hoe ie met zwaar deeg om gaat.
pi_133346453
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 11:42 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, ik gebruik gewoon een handmixer, maar zou ook wel een kneedmachine willen hebben. Die Bosch lijkt me een prima apparaat, zeker voor pizzadeeg. Volgens mij is er zelfs al eens een heel topic over specifiek dat model geweest hier.
Je moet alleen ff kijken hoeveel gram deeg ie aankan. En wat reviews over hoe ie met zwaar deeg om gaat.
^O^
Moet er nog wel even over nadenken. De filmpjes van dat ding zien er wel heel mooi uit :9~

Ik maak trouwens nogsteeds eigenlijk bijna elke week pizza, na lange tijd beetje 'same old' blijven doen ben ik sinds kort gaan experimenteren met verse gist (ipv droge instant) uit de supermarkt. De smaakt lijkt wel nog iets beter, maar de juiste hoeveelheid is nog een beetje puzzelen :P
pi_133407896
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
Gewoon twee van deze jongens erin, dat gaat prima:

http://www.groenebouwmate(...)-x-3-cm-per-2-stuks/
Zijn deze stenen bij de bouwmarkt goedkoper te verkrijgen? Ik wil al een tijdje een pizzasteen (maar moet bekennen dat ik nog niet echt veel research heb gedaan) en nu kom ik jouw linkje tegen (lekker makkelijk).
Ik heb deze inbouwoven: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90245140/ daar zijn deze stenen toch ook geschikt voor? :)
  † In Memoriam † dinsdag 19 november 2013 @ 12:46:04 #132
91830 MaximusTG
pi_133407982
Jahoor, dat gaat prima in zo'n oven. Zolang de steen erin past kan je em in elke oven gebruiken. Je zou het kunnen proberen bij een bouwmarkt, maar meestal verkopen ze deze chamotte-stenen/tegels daar niet. Maar diegene die ik gelinkt had is per twee stuks he!
Als je em dan met de auto kan ophalen is het toch wel te doen?
pi_133408008
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 12:46 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, dat gaat prima in zo'n oven. Zolang de steen erin past kan je em in elke oven gebruiken. Je zou het kunnen proberen bij een bouwmarkt, maar meestal verkopen ze deze chamotte-stenen/tegels daar niet. Maar diegene die ik gelinkt had is per twee stuks he!
Als je em dan met de auto kan ophalen is het toch wel te doen?
Jij bent snel! Ik had inderdaad al gezien dat het er 2 zijn, vind het een prima prijs, maar ik heb er natuurlijk maar 1 nodig. Dank!
  † In Memoriam † dinsdag 19 november 2013 @ 13:01:37 #134
91830 MaximusTG
pi_133408350
Quote-alert he.. Imho zijn de chamotte-tegels gewoon de beste stenen voor brood of pizza, je hebt ook een heleboel van die dunne ronde, met metalen handvatten. Maar die zijn erg klein, en dus heel dun. Werkt gewoon praktischer met een mooie flinke tegel.
pi_133408422
Te veel plaatjes, nu heb ik honger
pi_133408443
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:01 schreef MaximusTG het volgende:
Quote-alert he.. Imho zijn de chamotte-tegels gewoon de beste stenen voor brood of pizza, je hebt ook een heleboel van die dunne ronde, met metalen handvatten. Maar die zijn erg klein, en dus heel dun. Werkt gewoon praktischer met een mooie flinke tegel.
Ah ja. Heusden ligt een beetje uit de route, bestel er denk ik 2, geef ik de andere aan m'n moeder. ¤20 voor een steen vind ik een prima prijs voor een goede steen.
pi_133545868
Er staat wat rotzooi te rijzen. O+

Hoe geven jullie je tomatensaus nog wat extra smaak. Behalve de knoflook, peper, sambal en pizzakruiden?
  † In Memoriam † zaterdag 23 november 2013 @ 18:14:26 #138
91830 MaximusTG
pi_133549712
Ik doe verder niks speciaals in de saus. Ik zorg ervoor dat er echte lekkere worst op ligt. Of goeie ham. Een lekker sterke fuet of chorizo. Hmmm.
pi_133551645
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:18 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Er staat wat rotzooi te rijzen. O+

Hoe geven jullie je tomatensaus nog wat extra smaak. Behalve de knoflook, peper, sambal en pizzakruiden?
Niets. Al doe er soms wel nog pesto bij.
pi_133552864
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 15:18 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Er staat wat rotzooi te rijzen. O+

Hoe geven jullie je tomatensaus nog wat extra smaak. Behalve de knoflook, peper, sambal en pizzakruiden?
Ik maak het eigenlijk nooit voor op de pizza, maar in het algemeen:
- Pommodori/romatomaten kopen en in de vensterbank laten rijpen/het vaagste buitenlandse blikje uit het onderste vak van de supermarkt nemen
- skip de sambal
- lang laten pruttelen
- beetje ansjovispasta erdoor
- Heel veel knoflook heel zachtjes in olie fruiten, en dan er weer uitvissen en die olie gebruiken
- uitje?
- wijn?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133585772
Knoflook laat ik er dan helemaal in :p .
pi_133677747
Ik wil er weleens tijm, italiaanse kruiden of een flinke lading basilicum in doen
Built for Speed
pi_133686809
Ik heb al een aantal pizza's gemaakt ( heerlijk ! ) en wil nu eens aan de gang met zuurdesem.
Er staat hier een goed werkende zuurdesem in de ijskast die eens per week wordt gevoed.
Wat is nu het handigste om te doen ? Ruim van te voren eruit halen wat je nodig hebt en op kamertemperatuur laten komen, of kan het rechtstreeks uit de ijskast het deeg in ?
En eerst "voeden" of is dat niet nodig ?
pi_133759267
Hallon,

in recept 1 staat dat je de lucht er uit moet drukken.. neem aan dat er luchtbellen of iets vormen? Is het dan gewoon letterlijk op het deeg duwen of wat moet ik me hier bij voorstellen? :P :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2013 22:30:01 ]
pi_133759387
Als je het deeg gemaakt zou hebben dat legt het zichzelf eigenlijk al uit. Lucht gaat er snel genoeg uit, ik hoef het meestal alleen maar op te pakken, kleinere bollen van te maken en de lucht is eruit.
  maandag 2 december 2013 @ 09:36:23 #146
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_133834432
Dag pizzabakkers,

Hier zit ik op mijn werk mijmerend over mijn pizza's van het afgelopen weekend. Mijn twee dagen in de koelkast gerezen zuurdesemkorst was de lekkerste tot nu toe. En de combinatie van aardappel, gekonfijte knoflook, de in balsamico gesmoorde rode ui, kaas, buffelmozzarella, ansjovis en verse rozemarijn was in één woord fantastisch!

Het enige wat ik nu nog mis is type 00 tarwebloem en daglichtlampen (foto is iets te geel)

Bon appetit



[ Bericht 1% gewijzigd door Odoaker op 02-12-2013 10:32:09 ]
pi_133841303
Gisteren weer pizza gemaakt! Wederom met een pakje van Honig voor het deeg :@ . Dit keer gebruik gemaakt van tomaten puree uit die kleine blikjes. Wat zout en peper aan toegevoegd en het is prima op smaak. Dit keer ook een theelepeltje suiker in het water opgelost voor het deeg, we vonden het deeg eerder toch wat smaakloos maar met wat suiker scheelde het al een hoop. Al doende leert ment :+ Helaas geen foto's.

Helaas heeft mijn vriendin waarschijnlijk een gluten allergie, dus dat betekent volgende keer maar echt zelf deeg maken zonder gluten :o
No amount of money ever bought a second of time.
  † In Memoriam † maandag 2 december 2013 @ 14:14:22 #148
91830 MaximusTG
pi_133841553
-O-
Dat is toch geen pizza man.. Honig deeg (zonder gist!). Tomatenpuree uit kleine blikjes, niks niet ontzuurt of wat. Bah.
Deeg smakeloos zonder suiker. Je weet niet wat je mist.. Zo leer je natuurlijk niks he, dit is meer het ombouwen van een kant en klaar pakket naar je eigen smaak.
Het deeg is smakeloos omdat er 0,0 fermentatie/rijs plaatsvindt. Er zit nl. bakpoeder in die mixen en geen gist. Je kunt het dus meteen uitduwen/rollen en beleggen. Je levert dus wel in op de smaak.

Maar succes met de glutenvrije pizza. Dat is niet makkelijk volgens mij (om em ook lekker te maken).
  maandag 2 december 2013 @ 14:17:55 #149
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_133841649
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 14:05 schreef TigerXtrm het volgende:
Helaas heeft mijn vriendin waarschijnlijk een gluten allergie, dus dat betekent volgende keer maar echt zelf deeg maken zonder gluten
En om je vriendin daarvoor in te ruilen is natuurlijk niet kies...

mm of toch wel...
~O>
  maandag 2 december 2013 @ 15:09:13 #150
296595 foodlover
live and learn
pi_133843145
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 14:14 schreef MaximusTG het volgende:
-O-
Dat is toch geen pizza man.. Honig deeg (zonder gist!). Tomatenpuree uit kleine blikjes, niks niet ontzuurt of wat. Bah.
Deeg smakeloos zonder suiker. Je weet niet wat je mist.. Zo leer je natuurlijk niks he, dit is meer het ombouwen van een kant en klaar pakket naar je eigen smaak.
Het deeg is smakeloos omdat er 0,0 fermentatie/rijs plaatsvindt. Er zit nl. bakpoeder in die mixen en geen gist. Je kunt het dus meteen uitduwen/rollen en beleggen. Je levert dus wel in op de smaak.

Maar succes met de glutenvrije pizza. Dat is niet makkelijk volgens mij (om em ook lekker te maken).
Eens!
Al ben ik qua vocht/bakkerspercentages
niet zo streng in de leer als Maximus ;)

Gluten:
Google eens op bloemkoolpizza, is zo'n low-carb recept maar volgens mij wel iets lekkers van te maken.
  † In Memoriam † maandag 2 december 2013 @ 15:39:43 #151
91830 MaximusTG
pi_133844019
Oh nou, zo streng ben ik niet hoor, maar als je op een forum als dit hierover wil praten en van elkaar wil leren dan moet je toch een zekere uniformiteit hebben, zodat je kunt vergelijken. Of je nu liever een pizza van 65%, 68%, 70% hydratie wil maken, dat moet je helemaal zelf weten!
Maar het is ook handig als je die percentages in je hoofd hebt, je rekent zo uit hoeveel je nodig hebt voor een bepaalde deeghoeveelheid.
pi_133905896
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 11:42 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, ik gebruik gewoon een handmixer, maar zou ook wel een kneedmachine willen hebben. Die Bosch lijkt me een prima apparaat, zeker voor pizzadeeg. Volgens mij is er zelfs al eens een heel topic over specifiek dat model geweest hier.
Je moet alleen ff kijken hoeveel gram deeg ie aankan. En wat reviews over hoe ie met zwaar deeg om gaat.
Kenwood KMix, werkt prima voor pizzadeeg. Maximaal 1,2 kg
pi_133934731
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 november 2013 22:32 schreef Myraela het volgende:
Als je het deeg gemaakt zou hebben dat legt het zichzelf eigenlijk al uit. Lucht gaat er snel genoeg uit, ik hoef het meestal alleen maar op te pakken, kleinere bollen van te maken en de lucht is eruit.
Ah, bedankt.

/laat :')
pi_133935901
Iemand nog tips voor een hete luchtoven (helaas) zonder steen? Max gaat die op 250 °C dus daar zet ik hem sowieso op. Nog dingen die er anders moeten?
pi_133936603
Ga gewoon bakken. Als er iets fout gaat zoek je daar weer een oplossing voor. Alles op voorhand al gaan analyseren is nutteloos. Het is een pizza bakken, geen exacte wetenschap of hoge wiskunde.
pi_133937039
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:29 schreef Myraela het volgende:
Ga gewoon bakken. Als er iets fout gaat zoek je daar weer een oplossing voor. Alles op voorhand al gaan analyseren is nutteloos. Het is een pizza bakken, geen exacte wetenschap of hoge wiskunde.
Dat vind ik moeilijk :@ Ik wil gewoon graag weten wat ik doe en moet doen.. maar ergens heb je wel een punt :P
pi_133937275
Gewoon doen, idd. Er kan altijd wel iets beter, maar dat merk je dan vanzelf. Al doende leert men
pi_133937547
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:58 schreef d4v1d het volgende:
Iemand nog tips voor een hete luchtoven (helaas) zonder steen? Max gaat die op 250 °C dus daar zet ik hem sowieso op.
Deurtje open, pizza erin, deurtje dicht, opschieten dus. En pas weer open als die klaar is. Het is nogal makkelijk om te vergeten hoeveel warmte je verliest en af te gaan op hoe de knop staat ingesteld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133942191
Is nu aan het rijzen :7

Hoelang kan je het deeg eigenlijk (in de koelkast) bewaren? Stel ik maak een keer dubbele hoeveelheid, kan ik dan 5 dagen later het deeg nog gebruiken of valt dit af te raden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 13:49:44 ]
  † In Memoriam † donderdag 5 december 2013 @ 13:54:43 #160
91830 MaximusTG
pi_133942406
5 dagen is wel lang hoor; zou waarschijnlijk nog wel net kunnen. Maar dat is ook afhankelijk van hoeveel gist er in zit en hoe lang het op kamertemperatuur gestaan heeft. Hou er wel rekening mee dat het deeg na een bepaalde tijd in de koelkast steeds slapper wordt. Misschien kan je dan beter deeg invriezen. Of het de dag ervoor vers maken. Uiteindelijk is het ook zo gebeurd toch?
Dit deeg is voor vandaag dus?
pi_133943053
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:54 schreef MaximusTG het volgende:
5 dagen is wel lang hoor; zou waarschijnlijk nog wel net kunnen. Maar dat is ook afhankelijk van hoeveel gist er in zit en hoe lang het op kamertemperatuur gestaan heeft. Hou er wel rekening mee dat het deeg na een bepaalde tijd in de koelkast steeds slapper wordt. Misschien kan je dan beter deeg invriezen. Of het de dag ervoor vers maken. Uiteindelijk is het ook zo gebeurd toch?
Dit deeg is voor vandaag dus?
Jup, en dan doe ik het wle de dag ervoor :P
  † In Memoriam † donderdag 5 december 2013 @ 14:25:24 #162
91830 MaximusTG
pi_133943557
Succes dan, en niet teveel op doen he.. Echt heel weinig saus, 2 ruime eetlepels schat ik zo doe ik altijd. Dan ong. 10 plakjes dungesneden salami of chorizo, van een hele worst, kleine plakjes dus. 3 champignons, kwart paprika en een half bolletje mozzarella.
Beetje rucola erop na het bakken smaakt me altijd erg goed.
pi_133943891
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 15:39 schreef MaximusTG het volgende:
Oh nou, zo streng ben ik niet hoor, maar als je op een forum als dit hierover wil praten en van elkaar wil leren dan moet je toch een zekere uniformiteit hebben, zodat je kunt vergelijken. Of je nu liever een pizza van 65%, 68%, 70% hydratie wil maken, dat moet je helemaal zelf weten!
Maar het is ook handig als je die percentages in je hoofd hebt, je rekent zo uit hoeveel je nodig hebt voor een bepaalde deeghoeveelheid.
Jij misschien! Ik heb dyscalculie - elke keer als ik percentages in dit topic zie staan krijg ik de neiging om weg te klikken. :')

Ik volg daarom liever recepten waarin gewoon een specifieke hoeveelheid ingrediënten wordt aangegeven. Halveren of verdubbelen lukt nog net (echt maar net), maar als ik verhoudingen op een andere manier moet uitrekenen dan ga ik huilen en wordt het niks. :+

Nu ik eindelijk een tuin heb (sinds een paar weken) overweeg ik trouwens sterk om een steenoven of ander pizzabak-device te laten bouwen door mijn lief..

Zijn hier meer mensen met zoiets in de achtertuin? Ervaringen zijn welkom :) We hebben nog de hele winter om advies in te winnen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 05-12-2013 14:47:07 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_133944328
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:25 schreef MaximusTG het volgende:
Succes dan, en niet teveel op doen he.. Echt heel weinig saus, 2 ruime eetlepels schat ik zo doe ik altijd. Dan ong. 10 plakjes dungesneden salami of chorizo, van een hele worst, kleine plakjes dus. 3 champignons, kwart paprika en een half bolletje mozzarella.
Beetje rucola erop na het bakken smaakt me altijd erg goed.
Hmm, 2 eetlepels maar? Dat klinkt heel weinig. Ik had 2 pakjes tomaten frito.

Dat gaat er verder nog op + een UI
  † In Memoriam † donderdag 5 december 2013 @ 14:48:22 #165
91830 MaximusTG
pi_133944401
Voor hoeveel pizza's is dat dan?

@minilot; ben je bekend met de Uuni? Weet alleen niet hoe die zich verhoudt tot een steenoven.
pi_133944635
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:48 schreef MaximusTG het volgende:
Voor hoeveel pizza's is dat dan?

@minilot; ben je bekend met de Uuni? Weet alleen niet hoe die zich verhoudt tot een steenoven.
Nope, nooit van gehoord. Ik heb me buiten mijn Bestron-pizzaoventje nooit ergens in verdiept. :) Ik ga straks wel googelen.
Let me see you stripped down to the bone
pi_133944698
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:48 schreef MaximusTG het volgende:
Voor hoeveel pizza's is dat dan?

@minilot; ben je bekend met de Uuni? Weet alleen niet hoe die zich verhoudt tot een steenoven.
2 ronde pizza's of één pizza in de vorm van de bakplaat Vind je het veel of weinig dan? Ik ben heel slecht met schatten hoeveel er op 'n pizza gaat. :P
  † In Memoriam † donderdag 5 december 2013 @ 14:59:38 #168
91830 MaximusTG
pi_133944847
Nou, ik maak altijd ronde pizza's van ong. 28 cm, en ik heb met 1 pakje frito genoeg voor zeker 4 pizza's. Hoeveel ik er precies mee zou kunnen maken weet ik niet, restje gaat altijd in een ander gerecht.
Als je dr echt een dikke laag saus op doet, dan krijg je geen lekkere pizza.
pi_133945335
Saus heb je echt maar onwijs weinig nodig. Er moet geen laag op zitten, het moet gewoon ingesmeerd zijn.

En je moet jezelf niet zo laten oplichten met speciale "pizza" producten. Dat is gewoon een manier om meer geld te vragen voor een bijna identiek product.

Als kaas gewoon een bolletje mozzarella halen en normale bloem is ook prima voor de bodem. Zelf doe ik half volkoren. Jouw bloem is twee keer zo duur. En 2 euro voor je zakje kaas is ook achterlijk.

En die bakjes met kruiden snap ik ook nooit. :@ Plantje is net zo duur als één doosje.

Maar dat is mijn budget-kant.
pi_133946196
Saus moet je net zo smeren als boter op je boterham. Daarna komt het beleg erop. :9

En hier in huis geen volkoren pizza's :N
  donderdag 5 december 2013 @ 15:58:46 #171
194233 Friday12
Originele kloon
pi_133947203
quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:10 schreef Myraela het volgende:
Saus heb je echt maar onwijs weinig nodig. Er moet geen laag op zitten, het moet gewoon ingesmeerd zijn.

En je moet jezelf niet zo laten oplichten met speciale "pizza" producten. Dat is gewoon een manier om meer geld te vragen voor een bijna identiek product.

Als kaas gewoon een bolletje mozzarella halen en normale bloem is ook prima voor de bodem. Zelf doe ik half volkoren. Jouw bloem is twee keer zo duur. En 2 euro voor je zakje kaas is ook achterlijk.

En die bakjes met kruiden snap ik ook nooit. :@ Plantje is net zo duur als één doosje.

Maar dat is mijn budget-kant.
Ik vind ietsje meer tomaten saus altijd erg lekker anders :@
pi_133949820
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:32 schreef cafca het volgende:
Saus moet je net zo smeren als boter op je boterham. Daarna komt het beleg erop. :9

En hier in huis geen volkoren pizza's :N
Maar jij weet niet hoe ik mijn boterhammen smeer. }) .
Iig 100 gram pindakaas op een broodje dus dat zegt genoeg (over mij) :') .

Maarja ook ik heb genoticed dat minder frito lekkerder is. Tevens heb ik wel eigenlijk iets gemerkt met het tipo 00 meel. De bodem smaakte anders, maar dat ligt dan gewoon aan het soort graan/meel denk ik. Niet de maling.
Naja met meel van 50 cent lukt het ook gewoon ;) . Pizza's kun je extreem budget maken, maar je kunt er ook veel geld aan kwijt zijn.
pi_133951520
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:59 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, ik maak altijd ronde pizza's van ong. 28 cm, en ik heb met 1 pakje frito genoeg voor zeker 4 pizza's. Hoeveel ik er precies mee zou kunnen maken weet ik niet, restje gaat altijd in een ander gerecht.
Als je dr echt een dikke laag saus op doet, dan krijg je geen lekkere pizza.
Ik heb nog anderhalf pakje in de kast staan _O- Meer zelfs denk ik.

quote:
14s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:10 schreef Myraela het volgende:
En je moet jezelf niet zo laten oplichten met speciale "pizza" producten. Dat is gewoon een manier om meer geld te vragen voor een bijna identiek product.
Als kaas gewoon een bolletje mozzarella halen
Die was ik vergeten te kopen, had mn pa nog meegenomen maar stond niet op de foto.
quote:
en normale bloem is ook prima voor de bodem. Zelf doe ik half volkoren. Jouw bloem is twee keer zo duur. En 2 euro voor je zakje kaas is ook achterlijk.
Maar dat is niet Tip 00 ofzo? Geen idee wat het precies inhoud maar in de OP stond dat dat goed was ofzo :@ :D
quote:
En die bakjes met kruiden snap ik ook nooit. :@ Plantje is net zo duur als één doosje.
Dit was zo'n mix van allemaal verschillende kruiden. Ik denk dat als ik tijm, salie, etc. etc. allemaal apart moet kopen als plant ik duurder uit ben :P
pi_133951584




en uit de oven:



Volgende keer eerst het deeg even 2 minuutjes in de oven ofzo, was nog een beetje zacht terwijl de toppings al wat zwarte randjes hadden.

Niet slecht voor een eerste poging denk ik, voorheen van dat kant en klare deeg van de appie gebruikt :')

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 18:11:48 ]
pi_133951864
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:08 schreef d4v1d het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en uit de oven:

[ afbeelding ]

Volgende keer eerst het deeg even 2 minuutjes in de oven ofzo, was nog een beetje zacht terwijl de toppings al wat zwarte randjes hadden.

Niet slecht voor een eerste poging denk ik, voorheen van dat kant en klare deeg van de appie gebruikt :')
Ziet er lekker uit! Maar hoor je de rucola er niet ná het bakken op te doen? :@
pi_133951877
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:17 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit! Maar hoor je de rucola er niet ná het bakken op te doen? :@
Oh? :')

_O- Nja het was lekker _O-
  zondag 8 december 2013 @ 08:11:46 #177
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_134040947
Eén van de baksels van gisteren: Pizza carbonara: ei, gekonfijte knoflook en gekonfijte ui, buffelmozzarella, pancetta en peterselie.
Voor het eerst tarwebloem voor witbrood van de bakker geprobeerd. Echt een wereld van verschil met bloem van de AH.
pi_134052825
Tarwebloem voor je pizza? En was dat dan een goede wereld van verschil of een verkeerde?
  zondag 8 december 2013 @ 19:24:24 #179
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_134056081
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 17:33 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Tarwebloem voor je pizza? En was dat dan een goede wereld van verschil of een verkeerde?
De tarwebloem van de bakker gaf een veel elastischer deeg en een krokantere kost na het bakken. Alhoewel AH bloem een redelijk aandeel gluten heeft is het niet perfect voor pizza's. Wie kan me dit uitleggen? Ik ben nog op zoek waar ik tarwebloem type 00 kan kopen. Ik heb niet zo'n zin om dit ergens online te kopen, omdat dan drie keer het bedrag aan verzendkosten er bovenop komt. Dus als iemand weet wat ik in Drenthe tipo 00 tarwebloem kan kopen...?
pi_134061471
Wat is tarwebloem type 00 ?
pi_134062786
Ik heb deze sinds kort:

http://www.smeg.com/product/sc112pz-8/

Daar zit dus een pizzafunctie op en een uitsparing voor de bijgeleverde pizzasteen.
Werk allemaal perfect, flink opstoken tot 280 graden en binnen een paar minuten je pizza klaar.
Maar wat gooien jullie op de steen?

Olijfolie geprobeerd maar dat brand erin en gaat walmen.
Daarna bloem maar toen stond de oven bijna in brand _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zondag 8 december 2013 @ 21:45:02 #182
91830 MaximusTG
pi_134062988
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:24 schreef Odoaker het volgende:

[..]

De tarwebloem van de bakker gaf een veel elastischer deeg en een krokantere kost na het bakken. Alhoewel AH bloem een redelijk aandeel gluten heeft is het niet perfect voor pizza's. Wie kan me dit uitleggen? Ik ben nog op zoek waar ik tarwebloem type 00 kan kopen. Ik heb niet zo'n zin om dit ergens online te kopen, omdat dan drie keer het bedrag aan verzendkosten er bovenop komt. Dus als iemand weet wat ik in Drenthe tipo 00 tarwebloem kan kopen...?
Definieer "AH" bloem? Ze verkopen idd veel slechte bloem, maar ook tarwebloem die prima is voor brood en pizza.
Een elastisch deeg (rekbaar bedoel je) en krokant na het bakken zijn allemaal dingen waar nog wel meer factoren invloed op hebben. En die ik zelf altijd prima vind met AH biotarwe of Koopmans biotarwe.
Hang nou niet alles op aan de tipo 00. En plaats het niet op een voetstuk..
Wat het is wordt ook gevraagd? Nou tipo 00 is in principe alleen de naam voor hoe fijn gemalen de bloem is. Maar in de praktijk wordt er graan van zachte tarwe mee bedoelt. Om het extra moeilijk te maken is het verschil tussen wat harde en zachte tarwe genoemd wordt anders in Nederland en Italië.
Normaal zou je overigens zeggen dat Dde hoeveelheid gluten in zachte tarwe lager is dan in harde tarwe. Maar daar zijn dus speciale pizza tipo 00 bloemen voor ontwikkeld met een hogere glutengehalte.
Als laatste nog: in de gewone huisoven is tipo 00 eerder een nadeel dan een voordeel.

quote:
2s.gif Op zondag 8 december 2013 21:40 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb deze sinds kort:

http://www.smeg.com/product/sc112pz-8/

Daar zit dus een pizzafunctie op en een uitsparing voor de bijgeleverde pizzasteen.
Werk allemaal perfect, flink opstoken tot 280 graden en binnen een paar minuten je pizza klaar.
Maar wat gooien jullie op de steen?

Olijfolie geprobeerd maar dat brand erin en gaat walmen.
Daarna bloem maar toen stond de oven bijna in brand _O-
Eeeuh, niks? Nou ja.. De pizza. En die schuif ik van een houten plank op de steen. Griesmeel of maismeel op de plank tegen het plakken. Olijfolie...

[ Bericht 23% gewijzigd door MaximusTG op 08-12-2013 21:50:40 ]
pi_134063397
quote:
Eeeuh, niks? Nou ja.. De pizza. En die schuif ik van een houten plank op de steen. Griesmeel of maismeel op de plank tegen het plakken. Olijfolie...
Ik schuif hem er met een RVS pizzaschep op, ik zal daar wat bloem op doen dan maar.
Ik ben bang dat de pizza op de steen gaat plakken namelijk.....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_134064703
Nee doet die niet, want de steen is droog en als het goed is heet. De pizza schrikt volgens mij als het ware en blijft niet aan de steen plakken hoor (des noods iets meer meel eronder).
En je pizza niet te vol beladen.
  maandag 9 december 2013 @ 18:45:01 #185
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134088674
Mijn laatste pizza:





Kaas & pesto, verder niets.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 9 december 2013 @ 19:11:02 #186
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134089563
quote:
2s.gif Op zondag 8 december 2013 21:53 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik schuif hem er met een RVS pizzaschep op, ik zal daar wat bloem op doen dan maar.
Ik ben bang dat de pizza op de steen gaat plakken namelijk.....
Gewoon rechtstreeks op de hete steen, beetje bloem erop. Ik verhit eerst de stenen (vlak onder het hitte-element, hoe heter hoe beter). Als die goed heet zijn, haal ik ze uit de oven en leg ik de bodems erop. Ik beleg de bodems pas als ze al op de steen liggen. Daar ben ik op overgestapt omdat mijn bodems nog wel eens iets te zacht waren in het midden en op deze manier gaart de bodem alvast wat. Bevalt mij uitstekend, maar eerst beleggen en dan op de steen kan natuurlijk ook.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134090292
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:45 schreef Isegrim het volgende:
Mijn laatste pizza:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kaas & pesto, verder niets.
:'( . Ben je er mee gestopt. Je LAATSTE pizza ;( .
Kiddin'. Ziet er fucking lekker uit, heb ook zin in pizza gvd.
  maandag 9 december 2013 @ 19:44:03 #188
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134091088
Excuus, mijn meest recente pizza. :P Ik ga er nooit mee stoppen, veel te lekker. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134098827
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:11 schreef Isegrim het volgende:

Gewoon rechtstreeks op de hete steen, beetje bloem erop. Ik verhit eerst de stenen (vlak onder het hitte-element, hoe heter hoe beter). Als die goed heet zijn, haal ik ze uit de oven en leg ik de bodems erop. Ik beleg de bodems pas als ze al op de steen liggen. Daar ben ik op overgestapt omdat mijn bodems nog wel eens iets te zacht waren in het midden en op deze manier gaart de bodem alvast wat. Bevalt mij uitstekend, maar eerst beleggen en dan op de steen kan natuurlijk ook.
Thanks.
Die steen ligt in een uitsparing in de over en wordt van onder verhit.
Als deze warm is kan je deze er eigenlijk niet meer uithalen, ook niet met handschoenen.
Deze valt namelijk in een uitsparing en het is koud al lastig deze eruit te halen.

Zo ziet het eruit (niet zeuren over de pizza, was een probeersel ;) :

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 10 december 2013 @ 07:59:05 #190
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134107676
Oh, jouw steen is glad? Dat gaat wel plakken denk ik. Zo'n ding moet eigenlijk poreus zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134108246
hij zal misschien even plakken maar over het algemeen bakken dingen los, net als vlees op de bbq enzo
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2013 @ 14:47:00 #193
91830 MaximusTG
pi_134189528
Geen idee, je zou moeten uitzoeken tegen welke temperatuur de steen kan. Aan de google dus.
pi_134190308
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 14:47 schreef MaximusTG het volgende:
Geen idee, je zou moeten uitzoeken tegen welke temperatuur de steen kan. Aan de google dus.
Heb wel eens gezocht, leek me ook wel grappig om gewoon een grote steen bij de bouwmarkt te halen namelijk. Volgens mij kwam ik er toen op uit dat je chamotte, marmer of travertijn moet hebben, en dan onbewerkt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 december 2013 @ 23:53:12 #195
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_134212584
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:24 schreef Odoaker het volgende:

[..]

De tarwebloem van de bakker gaf een veel elastischer deeg en een krokantere kost na het bakken. Alhoewel AH bloem een redelijk aandeel gluten heeft is het niet perfect voor pizza's. Wie kan me dit uitleggen? Ik ben nog op zoek waar ik tarwebloem type 00 kan kopen. Ik heb niet zo'n zin om dit ergens online te kopen, omdat dan drie keer het bedrag aan verzendkosten er bovenop komt. Dus als iemand weet wat ik in Drenthe tipo 00 tarwebloem kan kopen...?
Jumbo heeft in sommige vestigingen De Cecco en ik geloof dat de Duitse maatvoering 405 is (is dezelfde als 00)
Pastameel kan ook vaak prima
Heb laatst nog licht volkoren broodmeel (van een molen) gebruikt omdat ik het nog had staan..
En bloem met griesmeel (niet de korrel- maar poedervorm) gaat ook heel goed..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_134213883
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 19:24 schreef Odoaker het volgende:

[..]

De tarwebloem van de bakker gaf een veel elastischer deeg en een krokantere kost na het bakken. Alhoewel AH bloem een redelijk aandeel gluten heeft is het niet perfect voor pizza's. Wie kan me dit uitleggen? Ik ben nog op zoek waar ik tarwebloem type 00 kan kopen. Ik heb niet zo'n zin om dit ergens online te kopen, omdat dan drie keer het bedrag aan verzendkosten er bovenop komt. Dus als iemand weet wat ik in Drenthe tipo 00 tarwebloem kan kopen...?
Albert Heijn heeft wel degelijk tip 00. Staat "voor pizza" op de voorkant en die tip 00 staat op de zijkant ergens.

Als je wil zoek ik hem even voor je op.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2013 01:08:18 ]
pi_134216127
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 15:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heb wel eens gezocht, leek me ook wel grappig om gewoon een grote steen bij de bouwmarkt te halen namelijk. Volgens mij kwam ik er toen op uit dat je chamotte, marmer of travertijn moet hebben, en dan onbewerkt.
Ja dat lees ik ook op internet, maar zie ook posts van mensen die blauwsteen hebben gebruikt en dat werkte kennelijk ook prima... Ik weet namelijk in de buurt van Rotterdam geen zaak waar ze die stenen die jij noemt verkopen...
pi_134262575
Volkoren pizza in de maak.
Volkoren deeg is wel al appart met kneden. Vele andere textuur.
Ben benieuwd. Miet wel snel rijzen. Dadelijk al eten.
.
  † In Memoriam † zaterdag 14 december 2013 @ 18:41:32 #199
91830 MaximusTG
pi_134265692
Moet je er meer water bij doen; volledig volkoren kan zeker wel 80% water. Dus 160 water op 200 meel. Je kunt als je bv deels volkoren doet eerst het volkoren deel mengen met al het water en een nachtje laten staan (eventueel met een beetje gist, maar hoeft niet).
En dan later pas aanvullen met bloem.
pi_134267476
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:18 schreef LenP het volgende:

[..]

Ja dat lees ik ook op internet, maar zie ook posts van mensen die blauwsteen hebben gebruikt en dat werkte kennelijk ook prima... Ik weet namelijk in de buurt van Rotterdam geen zaak waar ze die stenen die jij noemt verkopen...
Ik denk dat je echt naar een steenboer moet. Zo'n bedrijf dat terrassen legt en grafstenen hakt enzo. Die gasoven van mij kan nogal heet en gewone pizzastenen zijn daar al niet tegen opgewassen schijnt, en er was ook iets met blauwsteen. Of dat om de temperatuur ging of iets anders weet ik niet meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134267509
Ik zat op 70% ofzo. Smaakte goed :) .
Oven was zo heet dat er weer rook uit de oven kwam. Steen op de bodem van de oven werkt perfect, alleen uitkijken dat er niet niks in zit, dan blaakt de steen helemaal zwart.
Ik had half 1050/volkoren gebruikt. Volkoren is donkerder terwijl 1050 eigenlijk volkoren is toch? Naja duits. Volgende keer 100% 1050 gebruiken.

Was wel echt lekker, steen onder in de oven is super.
pi_134359367
Ik heb gister middag het deeg gemaakt volgens het eerste recept uit de openingspost.
Paar uurtjes op een warme plaats laten rijzen, opnieuw gekneed en in 3 bolletjes terug geplaatst (afgedekt) in de koeling. Nu waren ze vanochtend alweer gigantisch gerezen... 1x zo groot wil ik niet zeggen maar het scheelt niet veel. Was dat de bedoeling?
pi_134359590
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 18:41 schreef MaximusTG het volgende:
Moet je er meer water bij doen; volledig volkoren kan zeker wel 80% water. Dus 160 water op 200 meel. Je kunt als je bv deels volkoren doet eerst het volkoren deel mengen met al het water en een nachtje laten staan (eventueel met een beetje gist, maar hoeft niet).
En dan later pas aanvullen met bloem.
Kwam pas 's middags op t idee om pizza's te eten dus tja.
Ik vond 't wel lekker. Mijn ouders niet. Nouja hun probleem. Ik had weldegelijk 'gekookt'. Sowieso wel beter als diepvries voer. En de pizzaria is ook niet alles (meer). 'Witte' pizza's smaken op zich wel beter maarja.


(Doublepost. Oh ik ben er echt niet bij....)

[ Bericht 3% gewijzigd door Opblaaspop077 op 17-12-2013 12:04:01 ]
  dinsdag 17 december 2013 @ 13:49:27 #204
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134363315
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:49 schreef ChilllayD het volgende:
Ik heb gister middag het deeg gemaakt volgens het eerste recept uit de openingspost.
Paar uurtjes op een warme plaats laten rijzen, opnieuw gekneed en in 3 bolletjes terug geplaatst (afgedekt) in de koeling. Nu waren ze vanochtend alweer gigantisch gerezen... 1x zo groot wil ik niet zeggen maar het scheelt niet veel. Was dat de bedoeling?
Dat is prima hoor. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134363386
Nu ik ze zo eens bekeken heb qua formaat ziet het er inderdaad best goed uit in dit formaat haha. Thanks! Ben nu al zenuwachtig voor vanmiddag/vanavond om de pizza te gaan maken haha :D
pi_134401175
Hij was eigenlijk super lekker! (en trots op het feit dat dit mijn eerste echte pizza is die ik zelf gemaakt heb en nog eens rond is ook) :D

Maar wat me wel een beetje tegen viel, de korst was echt té hard. De bodem ook wel flink krokant maar die was prima eetbaar (alles behalve slap!). Dankzij de tips van het laten uitlekken van de mozzarella ^O^

Hij mocht nog een stukje bruiner van mij, misschien dat ik 'm te lang in de oven heb laten zitten en hij daarom zo hard is geworden? (ik dacht als hij wat bruinig begin te worden is hij klaar). Dochter (3 jaar) heeft wel alle korstjes opgegeten) haha. Ik heb een gewone heteluchtoven die tot 250 graden kan en ik heb géén pizzasteen. Op de bakplaat wou ik 'm niet hebben dus heb ik de bodem van een taart/bakvorm gepakt en die gebruikt om de pizza op te leggen. Dat ging trouwens nog wonderbaarlijk goed, pizza was super mooi dun en is er als een redelijk mooi rondje op gekomen!

Wat ik wel heb gedaan (had ik ergens in deze topicreeks opgepikt) is de pizza op 170gr kort (zo'n 3 a 4 minuten?) in de oven gedaan met de creme fraiche er alvast op voordat ik met de rest ging beleggen. Maar is dat de fout geweest, dat hij uiteindelijk te lang in de oven heeft gezeten? Ik dacht ik ga vast keihard falen als ik 'm met beleg en al moet verplaatsen dus vandaar deze keuze voor ietsje meer stevigheid.

Het vormen van het deeg ging ook redelijk goed! Heb hem niet mishandeld :P en hij was nog voldoende luchtig. Althans, dacht ik dus voordat hij de oven in ging. Alles volgens 1e recept uit de OP gedaan met 'tarwebloem' van de supermarkt (goedkoop) maar of dat de hoofdoorzaak is?
Korter bakken, niet eerst even 'voorwarmen' in de oven.... iemand een tip/idee? Ik had hem in het midden van de oven.



Crème fraîche, mozzarella, bacon, ham, champignons, rode ui & oregano.
  woensdag 18 december 2013 @ 13:26:43 #207
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134401602
Ziet er niet uit als te donker ofzo. Ben je niet gewoon gewend aan korsten die eigenlijk te zacht zijn? :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 13:52:33 #208
91830 MaximusTG
pi_134402464
Ja, als je de pizza op 170 graden gaat bakken eerst zal ie idd droger/harder zijn dan wanneer je dat niet doet. Zou je toch aanraden een pizzasteen te proberen!
pi_134402541
Ik heb het deeg uit je pdf gemaakt, maar de rand wordt bij mij ook niet echt bruin (was al iets mooier toen ik het op dag 4 gebruikte). Hoe kan ik de rand mooier gekleurd krijgen zonder dat ik het deeg eerst een paar dagen moet laten rijzen?
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 14:00:36 #210
91830 MaximusTG
pi_134402755
Hmm, waar bak je in/op, welke bloem gebruik je?
Je kunt overstappen op zuurdesem, iig geen tipo 00 gebruiken als je in gewone oven bakt. Eventueel beetje suiker in het deeg (maar dat zou niet hoeven).
pi_134403341
Ik heb het probleem dat de bodem aan de onderkant te licht blijft terwijl de bovenkant wel snel bruin en krokant wordt.
Ik gebruik een chamottesteen van 3 cm dik en verwarm de oven een uur van te voren op, op 250 graden.
Je zou zeggen dat die steen dan voldoende heet is.

Iemand tips ?
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 14:55:17 #212
91830 MaximusTG
pi_134404716
Steen wat lager in de oven leggen? Gebruik je suiker in het deeg? Dan eruit laten.
pi_134404950
Ik ga gewoon op naar de volgende poging. Niet voorbakken en meteen in 1x er in. Mijn bodem was heerlijk krokant alleen mega bleek. Ik hou wel van een wat stevige korst maar deze was echt eh, te! Moeite met snijden ook zegmaar haha.

Ik ga ook zeker op zoek (hallo kerstman????) naar een mooie steen :D
pi_134405501
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:00 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, waar bak je in/op, welke bloem gebruik je?
Je kunt overstappen op zuurdesem, iig geen tipo 00 gebruiken als je in gewone oven bakt. Eventueel beetje suiker in het deeg (maar dat zou niet hoeven).
Op een chamottesteen, in een elektrische oven op 250 graden (uur van tevoren aangezet). Gewone patentbloem heb ik gebruikt.
pi_134405506
Quote ipv edit.
pi_134492264
Ik zie die pakjes 'Tomato Frito' nog wel eens langs komen in deze topicreeks. Doen jullie daar nog iets byzonders mee?
pi_134492391
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:13 schreef ChilllayD het volgende:
Ik zie die pakjes 'Tomato Frito' nog wel eens langs komen in deze topicreeks. Doen jullie daar nog iets byzonders mee?
Er zit toch een groot verschil in tomatensaus en tomatensaus. Mijn favoriete is http://alcenero.com/prodo(...)pomodoro-e-sughi-bio geen idee of dat in Nederland te verkrijgen is. Maar is dus biologisch en er zit zoveel meer smaak aan dan de goedkoopste saus (sugo). Laatst in een pizzeria geweest die pizza DOP ( keurmerk regio producten zoals DOC, DOCG, IGP) ingredienten gebruikte. Was verrassend goed van smaak, alleen daar betaal je wel de hoofdprijs voor.

Ik zou zeggen koop eens twee verschillende en proef eens wat de verschillen zijn.
pi_134493241
Ik maak ook graag zelf tomatensaus :D ik weet zegmaar wel wat lekker is en wat niet haha. Maar ik was dus erg benieuwd naar die pakjes frito die ik hier toch wel eens voorbij zie komen. Of ze er dus verder nog iets speciaals mee doen of er gewoon een laagje van op de bodem smeren en klaar.
pi_134493440
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:45 schreef ChilllayD het volgende:
Ik maak ook graag zelf tomatensaus :D ik weet zegmaar wel wat lekker is en wat niet haha. Maar ik was dus erg benieuwd naar die pakjes frito die ik hier toch wel eens voorbij zie komen. Of ze er dus verder nog iets speciaals mee doen of er gewoon een laagje van op de bodem smeren en klaar.
Tja je kan er wat olijfolie of oregano door doen, maar zou er toch niet veel anders mee doen ;-)
pi_134493584
Ok bedankt in ieder geval! Morgen ga ik aan mijn 2e poging. *nu al zin in* :D
Twijfel alleen nog over wat ik er allemaal op wil doen haha. Sowieso veel vlees.
pi_134495294
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:52 schreef mytec het volgende:

[..]

Tja je kan er wat olijfolie of oregano door doen, maar zou er toch niet veel anders mee doen ;-)
Edit: zout trouwens ook.
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:53:10 #222
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134495380
Wij gebruiken vaak de blikjes van Mutti, en dan de variant van kerstomaatjes.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  † In Memoriam † vrijdag 20 december 2013 @ 20:01:03 #223
91830 MaximusTG
pi_134499547
Kerstomaatjes in blik zijn erg lekker idd!
pi_134530526


En mijn 2e poging.... (hij is alweer rond) *O*

De smaak was subliem, heeeerrrrrrrlijk lekker! (tomatensaus, champignon, ui, bacon, salami, mozzarella & cheddar kaas).
Maar weer die korst, nu enorm licht! Niet te hard dit keer (was smakelijk, maar meer 'deeg'smaak van binnen).
Bodem was oke.... krokant, wel blank. En ik krijg alles behalve luchtbelletjes in die rand, het neigt meer naar een randje van deeg met smaak. Hele fijne structuur.... wat is daar de truuk van? Ik krijg m'n deeg altijd netjes in de juiste vorm zonder 'm plat te stampen. Je ziet 'm in de oven ook goed groeien.... luchtbelletjes vormen en 'bewegen'.

De 1e keer te hard (te lang in de oven....)
Deze poging.... teveel deeg smaak, langer had niet gemoeten anders was de salami baksteen geworden.....
Oke, ik heb geen pizza steen. Maar ik doe 'm eerst op een bakplaat (bodem taartvorm) en de laatste paar minuutjes op het rooster. Verlies ik teveel hitte door die wisseltruuk of..... help 8)7
pi_134556953
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:59 schreef ChilllayD het volgende:
[ afbeelding ]

En mijn 2e poging.... (hij is alweer rond) *O*

De smaak was subliem, heeeerrrrrrrlijk lekker! (tomatensaus, champignon, ui, bacon, salami, mozzarella & cheddar kaas).
Maar weer die korst, nu enorm licht! Niet te hard dit keer (was smakelijk, maar meer 'deeg'smaak van binnen).
Bodem was oke.... krokant, wel blank. En ik krijg alles behalve luchtbelletjes in die rand, het neigt meer naar een randje van deeg met smaak. Hele fijne structuur.... wat is daar de truuk van? Ik krijg m'n deeg altijd netjes in de juiste vorm zonder 'm plat te stampen. Je ziet 'm in de oven ook goed groeien.... luchtbelletjes vormen en 'bewegen'.

De 1e keer te hard (te lang in de oven....)
Deze poging.... teveel deeg smaak, langer had niet gemoeten anders was de salami baksteen geworden.....
Oke, ik heb geen pizza steen. Maar ik doe 'm eerst op een bakplaat (bodem taartvorm) en de laatste paar minuutjes op het rooster. Verlies ik teveel hitte door die wisseltruuk of..... help 8)7
Tot welke temperatuur kan je oven? Pizza ovens zijn ontzettend heet zo dat ze zeer snel alles bakken. Als de oven niet warm genoeg is blijft je pizza wit en je kaas zwart ( want je laat het er langer in).
pi_134557012
http://www.italiepunt.nl/(...)poli-g3-ferrari-roodIk las ooit in dit topic dat mensen een Ferrari G3 pizza oven hadden. Ik wou er ook graag een. Heb alleen even in Italie gekeken en die dingen kosten ook hier 100+. Schijnt dat ze niet meer gemaakt worden dus zijn vrij schaars. (lag ook maar 1 doos in het schap).

Edit: echter blijkbaar bij Amazon niet. http://www.amazon.it/G3-F(...)rnetto/dp/B002VA4CDI zeer verleidelijk
pi_134563336
Ik gok 275, hoe heet hij daadwerkelijk wordt weet ik niet.
Maar de vorige keer zat hij er te lang in, de randen begonnen wat bruin te kleuren dus ik dacht 'klaarrrr' maar daardoor werd hij dus te hard. Nu heb ik 'm dus korter gedaan maar is hij een flink stuk bleker gebleven.... Ik zie alleen soms van die mooie 'luchtige randen-foto's' voorbij komen. Maar dat zal kwalitatief misschien ook aan het soort bloem liggen natuurlijk.
pi_134570165
Het was maar weer eens tijd voor pizza c_/

pi_134570252
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 18:37 schreef Terpentin07 het volgende:
Het was maar weer eens tijd voor pizza c_/

[ afbeelding ]
:9
pi_134609405
Lekkerrrrr, wat zit er allemaal op?

Ik ben om, ga toch maar een pizzaoven aanschaffen.
Volgend jaar ga ik verhuizen en ik heb geen flauw idee wat voor oven ik ga krijgen en blabla.... + ik heb de smaak van het pizza's maken goed te pakken, dan maar goed toch?

Nu nog twijfelen, heel hard twijfelen.
80 euro voor een Bestron DLD9070.... of Ferrari Delizia voor 120 euro.....

[ Bericht 84% gewijzigd door ChilllayD op 23-12-2013 16:24:08 ]
pi_134614861
Er zit knoflook, mozzarella, parmezaanse kaas en basilicum op.

Het was erg lekker. Alleen had ik de pizza nog een minuut langer kunnen bakken. Dat is trouwens ook het nadeel van die pizzaovens. Je moet de pizza halverwege draaien omdat anders de ene kant al zwart is en de andere nog licht en zacht ipv krokant.
pi_134657463
Ik zag een merkloze pizza maker bij de Blokker voor 30 euro.

Kopen of niet? Aan de ene kant is het als instap geen slecht idee want aan 30 euro kan ik me niet snel een buil vallen. Aan de andere kant, zonder merk geen reviews
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  † In Memoriam † dinsdag 24 december 2013 @ 20:29:59 #233
91830 MaximusTG
pi_134663850
Zonde van je geld waarschijnlijk ja. Link/foto ?
pi_134663991
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:29 schreef MaximusTG het volgende:
Zonde van je geld waarschijnlijk ja. Link/foto ?
http://www.blokker.nl/web(...)Id=&productId=157742
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_134664508
Vandaag voor Kerst een mosselpizza gebakken!

Tot de laatste stap (voor dat hij de oven ingaat) ziet het er echt afgrijselijk ranzig uit, maar OMG!

LEKKEUHR!

Tip: mosselen eerst effe afspoelen als je de mosselen-in-azijn gebruikt!

  † In Memoriam † dinsdag 24 december 2013 @ 20:49:03 #236
91830 MaximusTG
pi_134664924
Heb je dat recept gevolgd ja? Wat een prutsrecept.. Boter en zelfrijzend bakmeel in het deeg? En dan nog laten "rijzen" ook voor een uur.. Dan is dat bakpoeder al lang weer uitgewerkt.
Voor pizza heb je gist nodig.
Dit is een platte quiche.
  dinsdag 24 december 2013 @ 20:49:51 #237
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134664962
Er staat niet eens bij hoeveel vermogen of tot welke temperatuur...
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134666766
Meer zelfs, twas de beste pizza die ik ooit heb gegeten!

Lekker krokant, had er zelf nog wat basilicum bijgevoegd dat ik had staan. Wist niet dat zelf pizzadeeg maken zo simpel was.

Misschien eerst even proberen vooraleer zo'n stoom uit je oren te laten komen?

edit: @Isegrim: of de beschrijving lezen ivm temperatuur enzo ;-)
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:51:02 #239
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134668737
Ik heb het over de link van renwan, niet over jouw verhaal. En wat jij hebt gemaakt mag inderdaad geen pizza heten. Prima dat je het lekker vond, maar pizza was het niet.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134668843
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 18:37 schreef Terpentin07 het volgende:
Het was maar weer eens tijd voor pizza c_/

[ afbeelding ]
ziet er godverdomme lekker uit :9~
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:55:01 #241
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134668872
En Maggi crème fraîche-saus? Seriously, scheer je weg! :D :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134677957
Wat een leuke reacties! Open-minded en niet vies van experimentele pizza's, precies zoals ik het me had voorgesteld toen ik de topictitel las.

Als ik nu bier gebruik in plaats van dat water, en ik neem bloem ipv dat bakmeel, zou dat verschil maken (en de pizzabodem 'echter'?)
pi_134683013
Prima dat je het lekker vindt, maar dat is gewoon geen pizza.. ook al noemen ze het in dat filmpje zo..

@ die blokker pizza oven, ligt geen steen in, maar een teflon bak/plaat/schaal. Kan je hem net zo goed in je oven leggen op een stuk bakpapier..
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 13:31:47 #244
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134712744
Vanavond Pizzaretten!
Pizzadeeg aan het maken van 100% spelt (10% volkoren), weer eens wat anders.
Staat nu in de 1e rijs, ik laat hem straks nog enkele uren rijzen. Heb er ook minder gist in gedaan.

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 26 december 2013 @ 15:48:41 #245
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_134717549
Hoe stom, heb in mijn eigen appartement alleen zo'n kleine keuken met mini-oven waar alleen kleine snacks in passen, bedenk me nu pas dat zo'n Bestron of Ferrari pizza-oven ideaal zou zijn :o
Alleen wel duur, tweedehands ook niet echt goedkoper te krijgen, toevallig vandaag 1 op Marktplaats maar alleen ophalen in Utrecht ;(
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 26 december 2013 @ 16:37:55 #246
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134718965
Pizzaretten. :D LOL
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 19:00:32 #247
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134722591
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 16:37 schreef Isegrim het volgende:
Pizzaretten. :D LOL
Echt zo leuk en lekker :9 Minipizzatjes maken :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 26 december 2013 @ 22:50:14 #248
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134729667
In elk geval leuker en lekkerder dan -O- gourmetten -O- .
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 23:24:24 #249
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134730959
Hoe lekker gourmet is heb je toch zelf in de hand? Ik koop in elk geval geen gourmetpakketten, gewoon hele hompen biologisch vlees bij een kleine boer halen en dat zelf marineren en kruiden. Kun je echt wat lekkers van maken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 27 december 2013 @ 10:25:49 #250
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134738322
Ik zal zelf nooit gaan gourmetten want ik haat het. En andere mensen bij wie ik moet gourmetten halen wel van die pakketten. Maar pizzaretten vind ik een uitstekend alternatief. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134796661
Ik ben trots! 2e pizza op mijn Bestron.
(mis alleen nog een bruine korst.....)



[ Bericht 25% gewijzigd door ChilllayD op 29-12-2013 11:42:32 ]
pi_134809376
Dat ziet er goed uit, vooral als het pas je 2e pizza is. De pizza's in mijn bestron waren in het begin ook altijd bleek. Je moet er een gevoel voor krijgen op welke stand je hem voorverwarmd en hoelang hij in de oven moet blijven.
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:43:02 #253
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134809512
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:51 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb het over de link van renwan, niet over jouw verhaal. En wat jij hebt gemaakt mag inderdaad geen pizza heten. Prima dat je het lekker vond, maar pizza was het niet.
quote:
Eerst maken we het deeg! Pizzadeeg maak je normaal met bloem en gist, maar aangezien dat laatste niet zomaar in de supermarkt te vinden is voldoet zelfrijzend bakmeel ruim voldoende!
_O-
pi_134833547
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:40 schreef Terpentin07 het volgende:
Dat ziet er goed uit, vooral als het pas je 2e pizza is. De pizza's in mijn bestron waren in het begin ook altijd bleek. Je moet er een gevoel voor krijgen op welke stand je hem voorverwarmd en hoelang hij in de oven moet blijven.
Thanks, vond ik dus ook!

Langer durfde ik niet, was bang dat de ingrediënten zouden verpieteren en het een soort baksteen zou worden. Hij was nu al flink hard. Kon er nog net knap met m'n mes door komen haha.
  Moderator zondag 29 december 2013 @ 20:25:24 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_134843064
aha lees hier dat het verspreiden van deeg makkelijker gaat als je meer water toevoegt... goed om te weten want vanavond ging dat niet top. Gebruik bloem uit Duitsland, type 405
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 29 december 2013 @ 20:29:45 #256
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134843486
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:25 schreef derLudolf het volgende:
aha lees hier dat het verspreiden van deeg makkelijker gaat als je meer water toevoegt... goed om te weten want vanavond ging dat niet top. Gebruik bloem uit Duitsland, type 405
Je kunt voor pizza beter 'hardere' tarwe nemen, 405 is meer voor cakes.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zondag 29 december 2013 @ 20:38:57 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_134844296
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:29 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Je kunt voor pizza beter 'hardere' tarwe nemen, 405 is meer voor cakes.
ow dacht dat hetzelfde was als type 00. volgende keer andere bloem proberen, dankje
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 29 december 2013 @ 20:44:26 #258
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134844721
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 20:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

ow dacht dat hetzelfde was als type 00. volgende keer andere bloem proberen, dankje
405 - cakemeel / plain flour
550 - broodmeel / strong flour
En dan is er nog 1050 en 1600 (laatste is volkoren)
1050 zou gebuild moeten zijn, maar ik heb 1050 die gewoon wit is.

405 heeft wel dezelfde uitmalingsgraad als '00', maar 405 zit te weinig gluten in voor pizzadeeg, je kunt dan beter gewoon 550 pakken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134864006
Handige tip van iemand om het deeg eerst 2 minuutjes in de oven te leggen en daarna te beleggen, dat maakt het een stuk knapperiger :)
Built for Speed
pi_134870530
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 08:43 schreef HansvanOchten het volgende:
Handige tip van iemand om het deeg eerst 2 minuutjes in de oven te leggen en daarna te beleggen, dat maakt het een stuk knapperiger :)
Meh dat ligt aan je bodem en hoe zwaar je hem wilt beleggen. Al je er hamburgers op gaat leggen ja dan wel ja :p.
Anders moet je proberen je oven warmer te zetten. Sowieso het oppervlakt waar denpizza op ligt. (Meestal een steen dus. De meeste ovens gewoon op volle poulle zetten. Thuis een borretie en die staat op voorverwarmen. Wordt die bijna 300 en dan staan de grills ook continu aan. Verbruikt die wel 3000watt :p ).
pi_134881462
Ik heb trouwens de goedkoopste (tarwe)bloem uit de supermarkt gebruikt voor bovenstaande pizza. Deeg heeft na de eerste rijs 24 uur in de koelkast gelegen. Smaak was echt,.... geweldig!!!
Ik maak nu steeds 3 bolletjes, 1 gebruik ik en 2 in de vriezer. En die uit de vriezer doen het super trouwens.

Nadeel van die Bestron op mijn aanrecht is wel dat ik tegenwoordig opvallend vaak pizza eet. :9

Nu nog een fijn receptje vinden/bedenken voor een lekker gekruid gehakt stukje als beleg. Bij de domino's (ja sorry, die kwamen hier ook op tafel) :P hebben ze van die pizza's met gehakt er op. Soort kleine bolletjes en die vind ik toch verdomd lekker! Maar wat ik proef... geen flauw idee.
  † In Memoriam † maandag 30 december 2013 @ 20:39:44 #262
91830 MaximusTG
pi_134892878
Wat betreft dat gehakt; probeer eens zout, peper en wat worcestersaus. Klein bolletjes maken en ff in wat boter bakken van te voren.
pi_134894251
Helaas heb ik geen steen. Mijn oven is een simpele combimagnetrpn tot max 250 graden. Daarnaast vraag ik me af of hij überhaupt 250 haalt. Ik denk niet dat een steen veel toevoegt dan?
Het voorbakken was in ieder geval erg lekker
Built for Speed
pi_134927226
Eindelijk weer een keer een pizzatje zelf gemaakt, het resultaat mag er zeker zijn!
pi_134927899
Mooie foto.
  Moderator dinsdag 31 december 2013 @ 15:35:00 #266
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134927996
Vanavond weer speltpizza maken, zelfde recept als de pizzarette-pizza's en ik had wat zakken tomatensaus die ik daar voor heb gemaakt ingevroren, dus dat heb ik ook nog. Moet allemaal niet te veel werk worden op oudjaarsavond want ik heb nog meer te doen :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134938173
Het deeg ligt klaar in de koelkast, tijd om weer een paar te maken! *O*
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_134960776
Hoe lang kan ik het deeg in de koelkast bewaren? Dacht zelf aan 4 à 5 dagen, maar heb het afgelopen zondag gemaakt en kan het zaterdag pas gebruiken.. Zou dat kunnen?
  woensdag 1 januari 2014 @ 20:37:47 #269
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134960808
Dan zou ik het toch in de vriezer stoppen.
  † In Memoriam † woensdag 1 januari 2014 @ 21:16:43 #270
91830 MaximusTG
pi_134962544
Eens; haal het er dan donderdag uit (koelkast zetten dan). Maar wat je ook kan doen is het deeg gewoon laten staan, en het vrijdag of zo aanvullen in dezelfde verhoudingen. Dat je de hoeveelheid 1,5 keer zoveel maakt. (Alleen water en bloem toevoegen). Dan verdelen in bollen, en teveel invriezen voor volgende keer. Je verjongt zo je deeg als het ware. Hoe veel je toevoegt is net afhankelijk van hoe ver je deeg al gefermenteerd is, maar denk dat mijn schatting wel zal werken.
  woensdag 1 januari 2014 @ 22:46:25 #271
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_134967190
Volgensmij zat die Pizzarette-pizzaoven in bijna elk kerstpakket als ik Marktplaats zo bekijk _O-
Pagina's vol met advertenties na 20 december _O-
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  Moderator woensdag 1 januari 2014 @ 22:49:04 #272
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134967327
Ja die dingen worden gedumpt momenteel, dus alle partijenopkopers gooien ze in kerstpakketten.
Wij hebben hem al een jaar of 3.
Toch stom dat zo veel mensen ze weg doen, want het zijn echt leuke dingen :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134971114
Ik heb honger gekregen na het lezen hier
Uitvinder van de biersmiley.
pi_134971733
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2014 00:01 schreef dimmak het volgende:
Ik heb honger gekregen na het lezen hier
Me to }:| .
pi_134983519
Als ik nou gisteravond had bedacht dat ik vandaag pizza wilde eten, dan had ik alvast deeg gemaakt... Maar dat heb ik dus niet. |:(

Is er een recept voor een 30-minuten deegje wat net zo lekker en hanteerbaar is als een fatsoenlijk gerezen en opgebold deeg?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator donderdag 2 januari 2014 @ 14:46:01 #276
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134983711
Nee.
1,5-2 uur kan nog wel, gewoon 500g meel, 300g water, zakje gist, 9g zout, scheutje olijfolie.
Zout oplossen in het water. Gist door het meel heen scheppen. Water toevoegen en terwijl je mengt olijfolie toevoegen.
Machinaal 5 minuten of met de hand 10 minuten kneden.
Laten rijzen tot verdubbeld in volume (+/- 1 uur)
Daarna laten rijzen tot gebruik, half uur of langer. Als het langer is niet op een te warme plek zetten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 2 januari 2014 @ 14:55:10 #277
194233 Friday12
Originele kloon
pi_134984085
Werkt de gewone AH basic tarwebloem?
  Moderator donderdag 2 januari 2014 @ 15:11:04 #278
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134984676
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 14:55 schreef Friday12 het volgende:
Werkt de gewone AH basic tarwebloem?
Pak de biologische tarwebloem van de AH, die werkt heel goed voor pizza's.
AH Basic/Euroshopper is vaak te zacht, is meer voor cakes.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134988455
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 20:39 schreef MaximusTG het volgende:
Wat betreft dat gehakt; probeer eens zout, peper en wat worcestersaus. Klein bolletjes maken en ff in wat boter bakken van te voren.
Ok thanks. Dat is een wat zoetiger sausje? Ik ga morgen gelijk shoppen!! Heb de ingred. gelezen en daar haal ik geen smaak uit natuurlijk haha. Wat doe jij bijvoorbeeld nog meer met die saus? (althans, je geeft hem als tip dus ik neem aan dat je 'm zelf hebt) :D
pi_134988573
Vanavond weer een zelfgemaakte pizza :9
Simpel met tomatensaus en kaas.
pi_135026123
kan je voor een turkse pizza hetzelfde recept gebruiken als een normale pizza, maar dan dunner uitrollen?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 17:20:57 #282
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135031353
Ik ga vanavond het deeg maken en zondag de pizza's maken dus ik wilde weten hoe ik dit precies moet doen?
  † In Memoriam † vrijdag 3 januari 2014 @ 21:20:59 #283
91830 MaximusTG
pi_135041694
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 16:46 schreef ChilllayD het volgende:

[..]

Ok thanks. Dat is een wat zoetiger sausje? Ik ga morgen gelijk shoppen!! Heb de ingred. gelezen en daar haal ik geen smaak uit natuurlijk haha. Wat doe jij bijvoorbeeld nog meer met die saus? (althans, je geeft hem als tip dus ik neem aan dat je 'm zelf hebt) :D
Nee, het is een hartig 'sausje'. Er hoeft ook maar weinig door het gehakt heen. Geen een lekker hartige smaak aan je gehakt. Gebruik het ook vaak in hamburgers.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 17:20 schreef Friday12 het volgende:
Ik ga vanavond het deeg maken en zondag de pizza's maken dus ik wilde weten hoe ik dit precies moet doen?
? geloof dat het toch duidelijk in dit topic staat, hoe je pizza maakt..
  vrijdag 3 januari 2014 @ 22:58:34 #284
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135046918
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 21:20 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Nee, het is een hartig 'sausje'. Er hoeft ook maar weinig door het gehakt heen. Geen een lekker hartige smaak aan je gehakt. Gebruik het ook vaak in hamburgers.

[..]

? geloof dat het toch duidelijk in dit topic staat, hoe je pizza maakt..
Ik bedoelde meer moet ik het na het rijzen nog een keer kneden voor het in de koelkast gaat en of ik rekening moet houden dat het dan nog meer rijst?
pi_135059900
Ik was laatst deeg aan het maken en toen werd het wel meer als 3 x zijn volume.
Zal wel teveel gist zijn geweest. Staat 40gr voor 1kg. Had minder gebruikt.

Maar het leuke. ' t deeg stond toen buiten waar 't net niet vroor.
Ik heb altijd de voorkeur om in de garage of koellast te rijzen. Geen idee waarom.
Ik zal wel radioactief gist hebben :+ .
  Moderator zaterdag 4 januari 2014 @ 13:26:27 #286
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135061863
40g is wel verse gist dan hè
Instantgist is 7g per 500g meel
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:50:59 #287
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135062665
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:26 schreef djkoelkast het volgende:
40g is wel verse gist dan hè
Instantgist is 7g per 500g meel
350 toch? Staat tenminste in de eerste post :P
  Moderator zaterdag 4 januari 2014 @ 14:40:20 #288
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135064440
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:50 schreef Friday12 het volgende:

[..]

350 toch? Staat tenminste in de eerste post :P
Echt pizzadeeg heb je zelfs minder voor nodig, omdat je het minimaal 6 uur laat rijzen.
Maar de snellere 'broodmethode' is toch echt 7 gram (1 zakje) instantgist voor elke 500g meel. (sommige soorten gist hebben geen 7 maar 9 gram, dat mag dan ook).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 4 januari 2014 @ 17:32:37 #289
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_135071637
Die Bestron DLD9016 pizza-oven met 1 draaiknop, is die nog aan te raden om te kopen of kan je beter die DLD9070 met twee knoppen kopen en die dan met zo'n ventilatortje te modden?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_135077214
Verse gist ja. Ik vind beetje gist smaak niet zo erg. Maar deeg moet ook niet te snel rijzen nee.
Maar vorige keer had ik 30gr op een kilo meel gebruikt ofzo?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 21:24:47 #291
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135081879
Gister had ik de eerste pizza gemaakt en de bodem was erg witjes maar vandaag was het bruin. Heeft dit te maken met de rijstijd of dat ik olie in de bakjes had gedaan waar ze mee in de koelkast stonden?

Tevens nog een vraagje! Hoelang kan ik eigengemaakte saus bewaren in zo een potje?



[ Bericht 56% gewijzigd door Friday12 op 04-01-2014 21:32:55 ]
pi_135105721
Geen flauw idee hoe lang dat kan overleven in een weckpot, ik gok niet langer dan een andere eigen gemaakte saus. Als het maar goed afgesloten en gekoeld staat. Ik vries m'n saus gewoon in, in porties 'per pizza'.

Ik heb een zakje La Tua Farina type '00' voor pizza deeg bij de AH gekocht.
Is dat leuk? :P



Zonder gist dus......
Is 7gr. gist ok op 350gr bloem in dit geval voor ruim 24 uur rijzen in de koelkast?
Althans, na het kneden laat ik het deeg meestal eerst 1.5 uur op redelijk warme kampertemp.rijzen alvorens ik het verdeel en in bakjes doe. Daarna gaat het nog 24uur de koeling in.
  Moderator zondag 5 januari 2014 @ 16:53:09 #293
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135107408
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:06 schreef ChilllayD het volgende:
Geen flauw idee hoe lang dat kan overleven in een weckpot, ik gok niet langer dan een andere eigen gemaakte saus. Als het maar goed afgesloten en gekoeld staat. Ik vries m'n saus gewoon in, in porties 'per pizza'.

Ik heb een zakje La Tua Farina type '00' voor pizza deeg bij de AH gekocht.
Is dat leuk? :P

[ afbeelding ]

Zonder gist dus......
Is 7gr. gist ok op 350gr bloem in dit geval voor ruim 24 uur rijzen in de koelkast?
Althans, na het kneden laat ik het deeg meestal eerst 1.5 uur op redelijk warme kampertemp.rijzen alvorens ik het verdeel en in bakjes doe. Daarna gaat het nog 24uur de koeling in.
Véél te veel. Hoe langer je rijst hoe minder gist je nodig hebt.
Eerste rijs een uur is zat. Denk dat je met 500g wel af kunt met 1 of 1,5 gram gist als je zo lang laat rijzen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135108684
Ik gooi 7 gram gist (uit zo'n zakje) in 350gr 'gewone' simpele bloem.... 1e recept uit de OP en daar ben ik al een aardig tijdje flnk tevreden mee. Is dat voor deze bloem teveel of vind je dat in z'n algemeen?
  Moderator zondag 5 januari 2014 @ 17:43:34 #295
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135109433
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:25 schreef ChilllayD het volgende:
Ik gooi 7 gram gist (uit zo'n zakje) in 350gr 'gewone' simpele bloem.... 1e recept uit de OP en daar ben ik al een aardig tijdje flnk tevreden mee. Is dat voor deze bloem teveel of vind je dat in z'n algemeen?
7 gram gist is voldoende voor 500g als je gewoon 2x een uur rijst.
Als je langer gaat rijzen (6 uur of langer voor de 2e rijs) mag je het zelfs door vieren delen. Ik vind het zelf ook beter smaken als het langer rijst met minder gist.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135109507
Hier vergeten het deeg te maken, althans, niet op tijd, dus wel mooi 7g (ongeveer, met 't blote oog gegokt want m'n weegschaal heeft 't begeven..) erin gemikt :9 gelukkig ook wel half tipo00, half spelt, dus dat rijst wel prima :)
Ja doei.
pi_135109635
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:24 schreef Friday12 het volgende:
Gister had ik de eerste pizza gemaakt en de bodem was erg witjes maar vandaag was het bruin. Heeft dit te maken met de rijstijd of dat ik olie in de bakjes had gedaan waar ze mee in de koelkast stonden?

Tevens nog een vraagje! Hoelang kan ik eigengemaakte saus bewaren in zo een potje?

[ afbeelding ]
hangt er vanaf. Heb je het geweckt of niet. Als ze het zo in het potje hebt gedaan zonder enige bewerking dan enkele dagen. Heb je de pot daarna gekookt dan kan het maanden houdbaar zijn.
  zondag 5 januari 2014 @ 18:39:48 #298
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135111847
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:48 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

hangt er vanaf. Heb je het geweckt of niet. Als ze het zo in het potje hebt gedaan zonder enige bewerking dan enkele dagen. Heb je de pot daarna gekookt dan kan het maanden houdbaar zijn.
Dus eerst saus erin en dan het potje koken?
pi_135112423
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:39 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Dus eerst saus erin en dan het potje koken?
het is iets meer werk als dat. Maak het mezelf ff makkelijk met een linkje: http://www.carolina-verhoeven.nl/wecken-handleiding-119-2-0.html
  zondag 5 januari 2014 @ 23:20:07 #300
194233 Friday12
Originele kloon
pi_135128470
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:53 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

het is iets meer werk als dat. Maak het mezelf ff makkelijk met een linkje: http://www.carolina-verhoeven.nl/wecken-handleiding-119-2-0.html
Bedankt! :)
  zondag 5 januari 2014 @ 23:55:36 #301
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_135130169
Wij van wecken raden wecken aan.
Beetje a la wc eend.

Wel erg zorgvuldig beschreven allemaal, hoe lang blijft iets dan goed op die manier? Maanden?
Zag dat ook bij iemand waar we een huis van wouden kopen. Wel 100-200 potjes eten in de kelder. Stond er zo te zien al 100 jaar ;') .

Edit: laatste post.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')