quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor mij is het als volgt:
- Hypotheek tegen 5,8%, nog 6.5 jaar vast
- Huis gekocht op hoogtepunt van huizenmarkt, is sinds die tijd dus flink in waarde gedaald. "onder water".
- Hoog risico mocht er iets onfortuinlijks gebeuren zoals zwaar ongeluk, baan verliezen, uit elkaar gaan, etc.
- Lasten worden hoger vanwege het hebben van een kind.
Kortom, lasten verlagen is voor mij een belangrijk punt op dit moment. Dan zijn er voor mij een aantal dingen die ik kan doen:
- DUO aflossen, 7k schuld a 2,39%
- hypotheek aflossen, 300k schuld a 5,8%
Ik heb voor het tweede gekozen omdat dat voor mij financieel het gunstigste is en daarbij ook zorgt voor een financieel betere positie bij evt. calamiteiten. Daarbij vind ik het belangrijk om een goede financiële buffer te hebben. Ik heb dus een buffer van ruim 20k voor calamiteiten, en nog een extra mogelijkheid om 50k via een familiebank-constructie mocht het echt nodig zijn. Naast deze financiële aspecten vind ik het ook een fijn idee om een lagere hypotheek te hebben zodat je later minder afhankelijk bent van een bank en een baan, makkelijk minder kunt gaan werken en veel meer financiële vrijheid hebt.
Zou ik bijna gaan zeggen goh wat veel hypotheek. Maar nee de bank wou mij vorig jaar ook al meer aansmeren met de opmerking, wil je geen groter huis. Niet dus, heb nu een huis waar ik het jaren in kan volhouden, hypotheek niet zo hoog, vorig jaar spaargedeelte nog verhoogd naar 65% dus aflossen voor mij niet echt van belang. Kan ik mooi leuke dingen doen en beetje spelen met geld.quote:
Mag ik toevoegen aan nadelen van aflossen: er zijn genoeg situaties waarin je je huis moet 'opeten' als je afgelost hebt.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:54 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind dat de discussie in deel #3 weer een paar hele interessante zaken heeft opgeleverd. Hij werd gevoerd op een ietwat verwoedde toon, maar het resultaat is wel dat we een stukje verder zijn gekomen.
Voor aflossen worden een aantal voordelen genoemd, o.a.:
• Gevoelskwestie van "ik verlaag mijn schuld"
• Biedt een duidelijk doel (bijv. "ik wil mijn aflossingsvrije deel wegwerken"), waar je naar toe kunt werken qua aflossen
Voor sparen i.p.v. aflossen wordt gezegd:
• Financieel mogelijk verstandiger; als de netto rente op je hypotheek (d.w.z. na HRA) lager is dan rente op een deposito
• Spaargeld is flexibeler dan een afgeloste lening
Verder wordt door o.a. Bijvlagenzinvol opgemerkt dat energiebesparingen (door zonnepanelen, isolatie enz) een veel hoger rendement opleveren dan aflossen of sparen.
Qua aflossen wordt als voordeel lastenverlaging wordt genoemd, maar dat is bij sparen natuurlijk niet anders (beiden leveren rente op).
Maar dat is toch logisch?quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:09 schreef exode het volgende:
[..]
Mag ik toevoegen aan nadelen van aflossen: er zijn genoeg situaties waarin je je huis moet 'opeten' als je afgelost hebt.
Nadeel zit ook aan sparen: je moet eerst opmaken wat je hebt voor je bijvoorbeeld een bijstand krijgt.
Met overwaarde is hetzelfde probleem, hoor.Wel minder (48.000 aan overwaarde tegen 12.000 aan vermogen), maar toch...quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Jeter het volgende:
Maar wordt door mensen als "oneerlijk" ervaren als ze zich vergelijken met mensen die niks aflossen/sparen, alles opmaken en bijv. in de bijstand/verzorging komen en dan hetzelfde inkomstenniveau/verzorgingsniveau krijgen.
Volgens mij is dat een denkfout om dat als 'oneerlijk' te beschouwen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Jeter het volgende:
Maar wordt door mensen als "oneerlijk" ervaren als ze zich vergelijken met mensen die niks aflossen/sparen, alles opmaken en bijv. in de bijstand/verzorging komen en dan hetzelfde inkomstenniveau/verzorgingsniveau krijgen.
Klopt, maar wordt door mensen wellicht meegenomen in de keuze....je kan namelijk ook gewoon je geld opmaken ipv aflossen en sparen. En als je geen overwaarde hebt....quote:
Als je het in 10 jarige depositio stopt is het nog onflexibeler als dat het in de stenen van een huis vast zit.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:54 schreef Hallmark het volgende:
• Spaargeld is flexibeler dan een afgeloste lening
Ja dat klopt. Alsof iedereen tegenover de overheid staat en zoveel mogelijk moet binnenhalen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een denkfout om dat als 'oneerlijk' te beschouwen.
Met als toevoeging dat dit niet mijn mening isquote:Op donderdag 20 juni 2013 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij KNAB kun je een deposito voortijdig beeindigen, dan betaal je 5% opnamekosten. De rest heb ik niet bekeken.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:29 schreef Basp1 het volgende:
Als je het in 10 jarige depositio stopt is het nog onflexibeler als dat het in de stenen van een huis vast zit. Wat is de boete om voortijdig deposito uit te laten keren?
ING is 0.5% van het opname bedrag. Dus qua flexibiliteit zit je dan best wel goed, rente nu 10 jaar deposito 2.55% (beetje weinig maar goed, ik neem wel een andere bank) minus opname voor einde is 2.5% nog altijd meer dan hun gewone spaar van 1.5%.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Bij KNAB kun je een deposito voortijdig beeindigen, dan betaal je 5% opnamekosten. De rest heb ik niet bekeken.
Op het moment van aflsuiten was het een hoge hypotheek. We zitten qua hypotheek nu al ruim onder de WOZ-waarde, dus zo hoog was het blijkbaar ook weer nietquote:Op donderdag 20 juni 2013 10:55 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zou ik bijna gaan zeggen goh wat veel hypotheek. Maar nee de bank wou mij vorig jaar ook al meer aansmeren met de opmerking, wil je geen groter huis. Niet dus, heb nu een huis waar ik het jaren in kan volhouden, hypotheek niet zo hoog, vorig jaar spaargedeelte nog verhoogd naar 65% dus aflossen voor mij niet echt van belang. Kan ik mooi leuke dingen doen en beetje spelen met geld.
Dat is toch ook het hele punt. Een alles wat wij doen als modaal / 2x modaal verdiener is wat hypotheken betreft tientjes werk. Maar veel tientjes maken uiteindelijk een briefje van 100. En hoe en waar je die dan haalt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dat hele gebeuren voor mij met deposito's/ crowdfunding / aflossen ja/nee, inleg in spaar gedeelte, is gewoon omdat ik het leuk vind.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Als ik die deposito's bekijk, is het tientjeswerk. Daarvoor ga ik het niet vastzetten op een deposito.
Ik had al een paar jaar geen auto meer voordat ik mijn appartement kocht.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:55 schreef Tikbalang het volgende:
Wat in vorige delen werd aangehaald van geen auto enzo dat gaat mij te ver want wil nog wel gewoon leuk leven en doen, maar dat is natuurlijk ook voor iedereen verschillend hoe dat ingevuld wordt.
Als je deposito's gebruikt voor al je "fictieve aflossingen", dan zorgt rente-op-rente natuurlijk voor heel wat meer dan tientjeswerk.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Als ik die deposito's bekijk, is het tientjeswerk. Daarvoor ga ik het niet vastzetten op een deposito.
Tja bij mij is dat net anders, woon zelf in dorp en een stad is ook alleen maar handig bereikbaar met een auto. Het liefst doe ik alles op de fiets dat maakt mijn leven leuk. Jammer alleen dat sommige dingen dan wel heel ver zijn.quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik had al een paar jaar geen auto meer voordat ik mijn appartement kocht.
Die auto heb ik echt niet nodig voor een leuk leven. Dan moet ik wel vermelden dat al mijn kennissen en familie in steden woont. Als ik naar dorpen zou moeten voor mijn sociale leven dan zou ik waarschijnlijk wel een auto hebben.
Maar dat is natuurlijk andersom ook zo. Als je 1000 aflost betaal je (als je een 4% hyp hebt) elk jaar 40 euro minder, is uiteindelijk ook rente op rente, alleen dan andersom. HRA trouwens niet meegerekend.quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als je deposito's gebruikt voor al je "fictieve aflossingen", dan zorgt rente-op-rente natuurlijk voor heel wat meer dan tientjeswerk.
Precies. Ik las onlangs het boek Early Retirement Extreme, wat inderdaad nogal extreem was. Maar de auteur zei min of meer hetzelfde als jij nu zegt, en schreef dat hij investeerde in houtbouw. Daar haalde hij 4 à 5% rendement mee, wat prima is in deze tijd.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:55 schreef Tikbalang het volgende:
En hoe en waar je die dan haalt maakt eigenlijk niet zoveel uit
Zeker, en dan komt de vraag op: waar krijg ik, HRA meegerekend, de meeste waar voor mijn geld.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:42 schreef Tikbalang het volgende:
Maar dat is natuurlijk andersom ook zo. Als je 1000 aflost betaal je (als je een 4% hyp hebt) elk jaar 40 euro minder, is uiteindelijk ook rente op rente, alleen dan andersom.
Dat vind ik tenminste een eerlijk antwoord: dat je het doet omdat je het leuk vindt!quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:55 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is toch ook het hele punt. Een alles wat wij doen als modaal / 2x modaal verdiener is wat hypotheken betreft tientjes werk. Maar veel tientjes maken uiteindelijk een briefje van 100. En hoe en waar je die dan haalt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dat hele gebeuren voor mij met deposito's/ crowdfunding / aflossen ja/nee, inleg in spaar gedeelte, is gewoon omdat ik het leuk vind.
Wat in vorige delen werd aangehaald van geen auto enzo dat gaat mij te ver want wil nog wel gewoon leuk leven en doen, maar dat is natuurlijk ook voor iedereen verschillend hoe dat ingevuld wordt.
En wat mij betreft ook niet meer dan logisch.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:33 schreef By1 het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Alsof iedereen tegenover de overheid staat en zoveel mogelijk moet binnenhalen.
De overheid maakt een mooi vangnet (bijstand) wanneer je echt geen kant op kan. Mocht je dan veel overwaarde hebben dan kun je dat zelf opvangen. Dat is verantwoordelijkheid nemen.
Jij hebt dan ook geen kinderen om de erfenis aan achter te laten, hoogstens graaierige (achter)neefjes, die denken dat ze van tante Klus d'r centjes ooit nog een leuke serre kunnen laten aanbouwen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En wat mij betreft ook niet meer dan logisch.
Ik heb mijn vroegere woning volledig afbetaald juist met het idee om een goede buffer op te bouwen voor eventuele 'rampen' in de toekomst. Als huidig werkloze/nauwelijks verdiendende 50-'er zzp'er komt eea mij op dit moment behoorlijk goed uit.Ik kan het nog wel een aantal jaartjes uitzingen van mijn mijn in de afgelopen 25 jaar afbetaalde en verkochte hut en ik ben daar nu verdomd blij mee, gezien de huidige crisis op de arbeidsmarkt.
Waar komt toch dat malle idee vandaan dat je 'altijd' een 'erfenis' zou moeten achterlaten?
Ik vreet mijn bezittingen tot op de laatste cent op - lees: met de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt heb ik geen enkele andere keuze, want ik krijg dus géén uitkering of wat dan ook -, mocht er iets overblijven voor de nabestaanden (NB: ik heb geen kinderen), dan is dat leuk meegenomen voor die nabestaanden, maar mijn uitgangspunt is toch echt dat iedereen z'n eigen broek moet kunnen ophouden - dit inclusief eventuele kinderen.
Dat houdt dus ook in dat ik er geen enkel probleem in zie om tzt voor mijn eigen zorgkosten op te draaien, mocht ik tzt voldoende vermogen overhouden om daarin te voorzien.
Mijn nichtjes gaan van een kouwe kermis thuiskomen vrees ik.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij hebt dan ook geen kinderen om de erfenis aan achter te laten, hoogstens graaierige (achter)neefjes, die denken dat ze van tante Klus d'r centjes ooit nog een leuke serre kunnen laten aanbouwen.
Ik begrijp dat de emotie volledig anders is/zou kunnen zijn als je kinderen hebt.quote:Als moeder vind ik het wel een prettig idee dat ik mijn kinderen wat kan nalaten.
Als ik geen kinderen had dan had ik het ook zeker niet opgepot om wat neefjes (sorry jongens) van een leuke nieuwe auto te voorzien.
Ik denk dat bij het grootste deel van de mensen niet het probleem is dat ze zelf moeten betalen voor zorg, maar dat de mensen die niet gespaard hebben deze zorg gratis krijgen. (Of eigenlijk, dat de mensen met huis moeten betalen voor zichzelf en voor de mensen zonder huis). Men is dus bang om "gestraft" te worden voor het verstandig omgaan met geld.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:53 schreef Leandra het volgende:
Nee idd, maar dat komt omdat we gewend zijn dat het voor ons betaald wordt, en dan ga je dus krijgen dat mensen het al bij leven aan de kinderen schenken om te voorkomen dat het straks allemaal op is.
Mensen die echt geld hebben maakt het weinig uit, die zijn al gewend dat ze zelf flink voor zorg betalen, het zijn juist de mensen die hun hele vermogen in een paar jaar ziek zijn zien verdampen, en dan moeten betalen voor ondermaatse zorg die een ander gratis krijgt, of die zij gratis krijgen als de zorgvraag langer duurt dan het vermogen kan bekostigen.
Als het toch van m'n eigen geld moet dan liever in een privékliniek, zolang het vermogen dat toestaat.
Niet, maar jij ligt lekker te slapen met de gedachte dat er aan de andere kant van de muur iemand ligt te creperen van de honger?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 09:08 schreef Rowlf het volgende:
Ja ik ben benieuwd hoe dat straks vorm krijgt. Op basis waarvan en door wie word ik straks verplicht mijn oude buren te verzorgen?
Ja dan had hij maar eerst een openbare aanbesteding moeten doen, en dan de goedkoopste eruit moeten kiezen welke wel aan allemaal normen voldoet waardoor dat schansjes minstens 3000 euro moet kosten.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:25 schreef Tikbalang het volgende:
Weet ik nog leuk verhaaltje over. Collega van mij die zijn vader in rolstoel, waren dus voor de deur een schansje nodig om over de drempel te komen. Dus hij maakt er 1 met wat hout van de gamma en een likje verf. Kosten 50 euro max. Zijn ouders declareren, kon niet, want te goedkoop.
Wat is precies het verschil met het feit dat er overal mensen creperen van de honger?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet, maar jij ligt lekker te slapen met de gedachte dat er aan de andere kant van de muur iemand ligt te creperen van de honger?
Ja dan kun je dat hele mantelzorg gebeuren ook wel afschaffen. Ik kan best wel voor iemand zorgen maar geen certificaat helemaal niks, dan mag toch ook niet, of zal dat anders zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dan had hij maar eerst een openbare aanbesteding moeten doen, en dan de goedkoopste eruit moeten kiezen welke wel aan allemaal normen voldoet waardoor dat schansje minstens 3000 euro moet kosten.
Ik ben nog best bereid om een keer een boodschap te halen voor de buren, maar waar houdt het op? Moeten we de billen gaan wassen van onze buren? In onze schaarse vrije tijd - want we moeten van Jet Bussemaker allemaal een fantastische carrière nastreven.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil met het feit dat er overal mensen creperen van de honger?
Dat ze niet allemaal aan de andere kant van mijn muur liggen en dat ik ze niet allemaal kan helpen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 10:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil met het feit dat er overal mensen creperen van de honger?
En waar leg je precies de grens?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ze niet allemaal aan de andere kant van mijn muur liggen en dat ik ze niet allemaal kan helpen.
Dat zegt niemand. Alleen gaat de overheid wel verwachten dat we ons verantwoordelijk voelen voor familie en naaste omgeving.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En waar leg je precies de grens?
Wat ik bedoel te zeggen: je bent niet voor iedereen verantwoordelijk.
Dat kan de overheid wel willen, maar niet verplichten, natuurlijk. Via de belastingen zorgen we voor elkaarquote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zegt niemand. Alleen gat de overheid wel verwachten dat we ons verantwoordelijk voelen voor familie en naaste omgeving.
Nee, ik weet dat je niet voor iedereen verantwoordelijk bent, maar ik ga niet met de armen over elkaar toekijken hoe mensen in mijn omgeving, naar de verdommenis gaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En waar leg je precies de grens?
Wat ik bedoel te zeggen: je bent niet voor iedereen verantwoordelijk.
Verplichten, nee, vandaar 'verantwoordelijk voelen'. En die belastingen gaan dus flink minder bekostigen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 11:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan de overheid wel willen, maar niet verplichten, natuurlijk. Via de belastingen zorgen we voor elkaar
Ja, je hebt hier natuurlijk een goed punt. Natuurlijk is het zuur als jij met je goede en verstandige gedrag mbt tot je geld hiervoor "gestraft" gaat worden, maar in feite is dit natuurlijk al in veel opzichten de heersende situatie - de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten en wat mij betreft is dat ook helemaal niet verkeerd, als het maar niet zó ver gaat dat die sterkste schouders er op een gegeven moment de brui aan gaan geven en de onderlinge solidariteit wordt ondermijnd.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 08:04 schreef 44pje het volgende:
Ik denk dat bij het grootste deel van de mensen niet het probleem is dat ze zelf moeten betalen voor zorg, maar dat de mensen die niet gespaard hebben deze zorg gratis krijgen. (Of eigenlijk, dat de mensen met huis moeten betalen voor zichzelf en voor de mensen zonder huis). Men is dus bang om "gestraft" te worden voor het verstandig omgaan met geld.
Dit lijkt op het eerste oog egoïstisch, maar als je je hele leven zuinig aan hebt gedaan en dan ineens moet gaan betalen voor dezelfde zorg die de geldverkwistende buurman gratis krijgt, dan is dat zuur.
tenzij ze hier al all-inclusive boekenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:49 schreef Basp1 het volgende:
Ook dat klopt niet geheel of die persoon zonder spaargeld zou alles er met de staatsloterij er doorheen gejast moeten hebben dan komt een groot gedeelte wel terug in de nederlandse schatkist. Maar als die persoon al zijn geld opmaakt tijdens verre vakantie komt er weinig geld bij de belastingdienst terug.
Ja goed, dan nietquote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:49 schreef Basp1 het volgende:
Ook dat klopt niet geheel of die persoon zonder spaargeld zou alles er met de staatsloterij er doorheen gejast moeten hebben dan komt een groot gedeelte wel terug in de nederlandse schatkist. Maar als die persoon al zijn geld opmaakt tijdens verre vakantie komt er weinig geld bij de belastingdienst terug.
Ik vraag me af of de btw en de bpm op een nieuwe ferrari ten goede komen aan de zorg.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:48 schreef hugecooll het volgende:
Dat is helemaal geen goed punt
Als je twee personen hebt met hetzelfde inkomen, en de één heeft gespaard en de ander niet, dan heeft die ander dus veel meer belasting betaald (alvast bijgedragen aan zijn zorg). Als hij dan weinig of niets hoeft te betalen op het moment dat hij zorg nodig heeft, dan is dat dus redelijk.
Het is minder redelijk dat, wanneer jij lekker hebt gespaard en je centjes niet hebt uitgegeven (en dus ook minder belasting hebt betaald), dat jij dan van zijn belastinggeld verzorgd gaat worden
Naja, hoe de overheid het geïnde belastinggeld besteedt is natuurlijk niet mijn zorgquote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:49 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de btw en de bpm op een nieuwe ferrari ten goede komen aan de zorg.
Op zich verder prima natuurlijk, als ik straks moet kiezen tussen de zorg zelf betalen of een mooie zeilboot kopen en gratis zorg krijgen weet ik het ook wel.
Tenzij je nu ziek bent inderdaad niet, maar het wordt wel ooit jouw zorg.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:50 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja, hoe de overheid het geïnde belastinggeld besteedt is natuurlijk niet mijn zorg
Ik bedoelde eigenlijk dat het voor mij niet zo veel uitmaakt uit welk potje ze geld pakken voor de zorg. Als ik 25k belasting betaal, maar ze dat uitgeven aan onderwijs, is het niet echt redelijk om te zeggen dat ik 0 heb bijgedragen aan de zorgquote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:54 schreef 44pje het volgende:
[..]
Tenzij je nu ziek bent inderdaad niet, maar het wordt wel ooit jouw zorg.
Denk bijv. aan je ouders.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:54 schreef 44pje het volgende:
[..]
Tenzij je nu ziek bent inderdaad niet, maar het wordt wel ooit jouw zorg.
Die moeten natuurlijk ook hun huis niet hoeven opeten voor hun zorg.quote:
Ik bedoel meer dat van een kind mantelzorg wordt verwacht. En als je daar de tijd niet voor hebt, dan mag je meebetalen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 21:03 schreef 44pje het volgende:
[..]
Die moeten natuurlijk ook hun huis niet hoeven opeten voor hun zorg.
dat is mijn erfenis![]()
Ooit gehoord van de hamsterweken of 2e gratis acties van andere supermarkten? Genoeg dingen die je daar in het groot voor maanden kunt inslaan.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:44 schreef Hallmark het volgende:
Mja, maar wat koop je dan bulk? Het enige dat ik goedkoper kan vinden in bulk, zijn die zaken in de drogisterij hoek. Het is bijv. goedkoper om 3x 1 lt. Sanex douchegel te kopen, dan een piepklein flesje.
Maar of je 1 of 8 pakken lasagnabladen koopt, dat maakt weinig uit in de supermarkt. En kiloknallers sla ik liever over, ik hoef geen goedkoop geproduceerd vlees uit dier-oogpunt.
Moet je natuurlijk wèl de ruimte en/of een vrieskist hebben om eea ook daadwerkelijk op te slaan zonder dat eea bederft.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:57 schreef MCH het volgende:
[..]
Ooit gehoord van de hamsterweken of 2e gratis acties van andere supermarkten? Genoeg dingen die je daar in het groot voor maanden kunt inslaan.
quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Jeter het volgende:
Interessant...quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:21 schreef
Lienekien het volgende:
Zijn er mensen die nu alvast sparen om later hun kinderen te helpen bij het kopen van een huis?quote:Op zondag 23 juni 2013 00:20 schreef Leandra het volgende:
In een duur huurhuis en geen hypotheek kunnen krijgen wegens flex-contracten?
Geen ondenkbaar scenario. Dus eerst flink sparen of bij je ouders een lening afsluiten om de huis te financieren.quote:Op zondag 23 juni 2013 11:47 schreef 44pje het volgende:
Stel dat het bovenstaande waarheid wordt: huurprijzen rijzen de pan uit en hypotheken worden moeilijk verstrekt wegens (bijvoorbeeld) flexibele contracten. Dan wordt een koophuis goedkoper dan een huurhuis (veel meer nog dan nu al het geval is) maar is het bemachtigen van een koophuis een probleem omdat de financiering moeilijk rond te krijgen is.
Geen kinderen nemen, nog beter.quote:Op zondag 23 juni 2013 11:47 schreef 44pje het volgende:
Ik heb er nog nooit zo over nagedacht, maar het zou voor mij een serieuze optie zijn. In plaats van nu mijn eigen huis aflossen, spaar ik dit geld om t.z.t. een deel af van het (toekomstige) huis van mijn (toekomstige) kinderen af te lossen.
Dat "eerst flink sparen" is vaak moeilijk. De eerste paar jaar stijg je het meest in salaris, dus de eerste paar jaar verdien hou je ook niet zoveel over, zeker niet als je in een duur huurhuis moet zitten in die tijd. Het zou een stuk makkelijker zijn om inderdaad van je ouders te lenen tegen gunstige voorwaarden (of krijgen). Dan moeten die ouders dat wel hebben natuurlijk, als al het kapitaal in hun eigen huis zit dan krijg je het er niet zo makkelijk uit.quote:Op zondag 23 juni 2013 12:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen ondenkbaar scenario. Dus eerst flink sparen of bij je ouders een lening afsluiten om de huis te financieren.
Haha, dat heb ik laatst eens uitgerekend, dan kunnen we voor ons 50e met pensioen. Maar goed, er zijn dingen in het leven belangrijker dan geld.quote:Geen kinderen nemen, nog beter.
Bij sommige gevallen is dat beter, iddquote:
Klopt helemaal, nu is het gelukkig nog niet nodig maar natuurlijk worden ouders geholpen als dat nodig zal zijn. En wij hebben ook een mooi hypotheekdeel bij de ouders, met een flinke rentequote:Op zondag 23 juni 2013 13:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bij sommige gevallen is dat beter, idd![]()
In mijn geval hebben mijn ouders me geholpen toen dat nodig was - en ze dat konden, en omgekeerd help ik ze nu, nu dat nodig is en ik dat kan. Voor ons is het bijna raar dat dit vreemd zou zijn.
En @ 44pje, die rente op die familiale lening is nog fiscaal aftrekbaar in box 1, en bij de tegenpartij belast in box 3.Dus daar zijn ook nog wel andere redenen voor denkbaar ook, kwestie van de goede rentetarieven vaststellen
Heb je daarna ook je spaargeld weer geleend aan je ouders ter financiering van hun huis?quote:Op zondag 23 juni 2013 13:51 schreef 44pje het volgende:
[..]
Klopt helemaal, nu is het gelukkig nog niet nodig maar natuurlijk worden ouders geholpen als dat nodig zal zijn. En wij hebben ook een mooi hypotheekdeel bij de ouders, met een flinke rente
Zo zit het pyramidespel wel in elkaar ja.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Heb je daarna ook je spaargeld weer geleend aan je ouders ter financiering van hun huis?
Overigens ben ik wel zaaddonor, dus het risco dat jij m'n kinderen opvoed, is niet geheel uit te sluiten....quote:Op zondag 23 juni 2013 13:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij sommige gevallen is dat beter, idd![]()
Als ik spaargeld van mijn ouders leen, en zij mijn spaargeld, is daar weinig pyramide aan, want onder de streep gebeurt er exact niksquote:Op zondag 23 juni 2013 15:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo zit het pyramidespel wel in elkaar ja.
Overigens hebben mijn ouders me destijds ook geholpen met het kopen van een huis; ze heben de k.k. betaald. Maar dat was in de tijd dat een huis nog een 120 - 130 kNLG kostte,.......
Is het zo slecht gesteld met de medische stand dan?quote:Op zondag 23 juni 2013 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Overigens ben ik wel zaaddonor, dus het risco dat jij m'n kinderen opvoed, is niet geheel uit te sluiten....
Je zaad laten gijzelenquote:Op zondag 23 juni 2013 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Overigens ben ik wel zaaddonor, dus het risco dat jij m'n kinderen opvoed, is niet geheel uit te sluiten....
naja als je extra aflost op zo'n hypotheek, krijg je het effect van een lineaire hypotheek. Leg de twee plaatjes eens over elkaar, dan zie je wat het HRA-verschil isquote:Op maandag 24 juni 2013 00:31 schreef nikky het volgende:
Is het raadzaam om een annuïteiten hypotheek versneld af te lossen? Hoe zit dit met de HRA?
En bij hoeveel% is het effectief te merken in de maandelijkse lasten?
Het kan raadzaam zijn om je hypotheek versneld af te lossen. Als je echter een zeer lage rente betaald, kan het beter zijn om te sparen in bijv. een deposito, dat brengt meer op.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:31 schreef nikky het volgende:
Is het raadzaam om een annuïteiten hypotheek versneld af te lossen?
Als jij aflost, betaal je minder rente, dus kun je ook minder aftrekken.quote:Hoe zit dit met de HRA?
Tsja, wat bedoel je "effectief merken"? Ik vind 10 euro al heel aardig. Een ander vind 100 euro pas de moeite.quote:En bij hoeveel% is het effectief te merken in de maandelijkse lasten?
Vergeet bij de annuiteiten hypotheek niet dat je maandelijkse inleg dan ook nog omlaag gaat. het is lastig te berekenen hoeveel dit is, wellicht een paar euro.quote:Op maandag 24 juni 2013 08:24 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Het kan raadzaam zijn om je hypotheek versneld af te lossen. Als je echter een zeer lage rente betaald, kan het beter zijn om te sparen in bijv. een deposito, dat brengt meer op.
[..]
Als jij aflost, betaal je minder rente, dus kun je ook minder aftrekken.
[..]
Tsja, wat bedoel je "effectief merken"? Ik vind 10 euro al heel aardig. Een ander vind 100 euro pas de moeite.
Je kunt het als volgt berekenen:
aflossing * rente = jaarlijkse rente, delen door 12 = maandelijkse rente. Dan min HRA 40% = netto rente besparing per maand.
Voorbeeld: hypotheek van 250.000, 5% rente, aflossing van 5000 euro:
5000 * 0,05 = 250 euro rente per jaar = 20,83 euro rente per maand = netto 12,49 besparing.
Vergeet niet dat als je die 5000 euro op de bank zet tegen 2% rente dat je ¤8,33 per maand rente krijgt, dus je netto besparing is ¤4,16 per maand (indien je onder de VRH grens blijft).quote:Op maandag 24 juni 2013 08:24 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Het kan raadzaam zijn om je hypotheek versneld af te lossen. Als je echter een zeer lage rente betaald, kan het beter zijn om te sparen in bijv. een deposito, dat brengt meer op.
[..]
Als jij aflost, betaal je minder rente, dus kun je ook minder aftrekken.
[..]
Tsja, wat bedoel je "effectief merken"? Ik vind 10 euro al heel aardig. Een ander vind 100 euro pas de moeite.
Je kunt het als volgt berekenen:
aflossing * rente = jaarlijkse rente, delen door 12 = maandelijkse rente. Dan min HRA 40% = netto rente besparing per maand.
Voorbeeld: hypotheek van 250.000, 5% rente, aflossing van 5000 euro:
5000 * 0,05 = 250 euro rente per jaar = 20,83 euro rente per maand = netto 12,49 besparing.
Is het gebruikelijk om opportuniteitskosten mee te nemen als je een schuld aflost?quote:Op maandag 24 juni 2013 11:04 schreef 44pje het volgende:
Vergeet niet dat als je die 5000 euro op de bank zet tegen 2% rente dat je ¤8,33 per maand rente krijgt
Dus als je zou kiezen om het op een spaarrekening te zetten zou je netto-besparing -4,16 zijn? Beetje vreemde redenatie. Die 4,16 is je additionele netto besparing t.o.v. het vastzetten op een spaarrekening dmv een depositoquote:Op maandag 24 juni 2013 11:04 schreef 44pje het volgende:
[..]
Vergeet niet dat als je die 5000 euro op de bank zet tegen 2% rente dat je ¤8,33 per maand rente krijgt, dus je netto besparing is ¤4,16 per maand (indien je onder de VRH grens blijft).
Ik weet niet wat gebruikelijk is. Ik weet alleen dat ik voor mezelf alle variabelen mee probeer te nemen. Als keuze A voor mij goedkoper is dan keuze B, dan kies ik meestal voor keuze A.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:34 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is het gebruikelijk om opportuniteitskosten mee te nemen als je een schuld aflost?
Dat bedoel ik. Met de bovenstaande bedragen is je netto winst per maand ¤4,16 als je ¤5000 aflost ipv ¤5000 op de spaarrekening zet.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Dus als je zou kiezen om het op een spaarrekening te zetten zou je netto-besparing -4,16 zijn? Beetje vreemde redenatie. Die 4,16 is je additionele netto besparing t.o.v. het vastzetten op een spaarrekening dmv een deposito
Neem je dan ook even de afname van de HRA mee?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:02 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Met de bovenstaande bedragen is je netto winst per maand ¤4,16 als je ¤5000 aflost ipv ¤5000 op de spaarrekening zet.
Met andere woorden: voor ¤4,16 per maand heb je de vrijheid om te doen en laten wat je wilt met die ¤5000. Je kan het ook voor eeuwig vastzetten in je huis, dat levert je een extra besparing op van ¤4,16 per maand. Het één is niet beter dan het ander, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Je moet alleen wel alle facetten meenemen vind ik.
Ik heb anders nog steeds volledige HRA hoor. Mocht dat in de toekomst veranderen kan ik altijd nog aflossen.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Neem je dan ook even de afname van de HRA mee?
De afbouw van de HRA is volgens mij vrij duidelijk vastgelegd in het regeerakkoord. Gaat van 52% naar 42% de komende 20 jaar.quote:Op maandag 24 juni 2013 12:43 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ik heb anders nog steeds volledige HRA hoor. Mocht dat in de toekomst veranderen kan ik altijd nog aflossen.
Overigens wil ik best de HRA meenemen in de berekening, kun je uitleggen wat ermee gaat gebeuren? Kun je ook alvast de toekomstige spaarrentes melden? Kan ik die ook alvast meenemen.
Je kunt alles aflossen. Je moet alleen even kijken in je hypotheekvoorwaarden wat er gezegd wordt over de belastingimpact van het aflossen van je spaardeel. Je moet 15 of 20 jaar inleggen voordat er geen inkomstenbelasting betaald hoeft te worden over de rente. (Maar F_H kan je helemaal precies uitleggen hoe dit zitquote:Op maandag 24 juni 2013 13:28 schreef Nytro het volgende:
Mijn (ing) hypo (uit 1999) bestaat uit een deel afslossings vrij en een deel spaar.
Ik heb de laatste 2 jaar steeds 20% van het totale leenbedrag op mijn afslossingsvrije hypotheek deel afgelost.
Volgend jaar verloopt mijn rentevaste periode. In de voorwaarden staat dat ik dan mijn hypotheek geheel boete vrij mag aflossen, maar kan ik ook alleen het aflossingsvrije deel doen?
Dan is het dus wel meegenomen, het sommetje van Hallmark ging uit van 40% HRA.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:20 schreef Blik het volgende:
[..]
De afbouw van de HRA is volgens mij vrij duidelijk vastgelegd in het regeerakkoord. Gaat van 52% naar 42% de komende 20 jaar.
De rente op je spaarrekening moet je gewoon meenemen om een eerlijke vergelijking te maken. Je kan het inderdaad ook nog voor langere tijd wegzetten op een deposito, dan zet je je rente vast. Beleggen kan ook, maar daar hadden we het niet over.quote:Maar ik bedoel eigenlijk aan te geven dat het een beetje onzinnig is om dat soort dingen mee te nemen in je berekening. De vraag is, wat bespaar je door af te lossen. Daar wordt een redelijk compleet antwoord op gegeven. En dan kom jij aan met een alternatief door het vast te zetten in een spaardeposito, en dan ga je het daarmee vergelijken. Je gaat toch ook geen vergelijking maken met beleggen met een verwacht rendement van 6% per jaar...
Mja is ook alleen interessant om te weten als je al meer dan 42% kreegquote:Op maandag 24 juni 2013 13:20 schreef Blik het volgende:
[..]
De afbouw van de HRA is volgens mij vrij duidelijk vastgelegd in het regeerakkoord. Gaat van 52% naar 42% de komende 20 jaar.
Ik ben het met je eens dat je het moet vergelijken met de besparing op bijv. een spaarrekening. Maar ik vind niet dat je het van elkaar af moet halen om de besparing te berekenen. Het zijn gewoon 2 verschillende optiesquote:Op maandag 24 juni 2013 13:55 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dan is het dus wel meegenomen, het sommetje van Hallmark ging uit van 40% HRA.
[..]
De rente op je spaarrekening moet je gewoon meenemen om een eerlijke vergelijking te maken. Je kan het inderdaad ook nog voor langere tijd wegzetten op een deposito, dan zet je je rente vast. Beleggen kan ook, maar daar hadden we het niet over.
Als je de helft van het verhaal niet mee wil nemen om wat voor reden dan ook dan heeft verder discussiëren geen zin. Volgens jouw redenatie is een auto aanschaffen altijd goedkoper dan het openbaar vervoer, want met een auto hoef je geen treinkaartjes meer te betalen. Dat een auto ook geld kost nemen we maar even niet mee, want dat is onzinnig
Voor eeuwig vastzetten in je huis?quote:Op maandag 24 juni 2013 12:02 schreef 44pje het volgende:
[..]
Met andere woorden: voor ¤4,16 per maand heb je de vrijheid om te doen en laten wat je wilt met die ¤5000. Je kan het ook voor eeuwig vastzetten in je huis, dat levert je een extra besparing op van ¤4,16 per maand. Het één is niet beter dan het ander, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Je moet alleen wel alle facetten meenemen vind ik.
Nou vooruit, houden we het daar op.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat je het moet vergelijken met de besparing op bijv. een spaarrekening. Maar ik vind niet dat je het van elkaar af moet halen om de besparing te berekenen. Het zijn gewoon 2 verschillende opties
Dus optie 1 is spaarrekening met een besparing van ruim 8 euro per maand. Optie 2 is aflossen met een besparing van 12 euro per jaar
Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht (aan hypotheek verhogen, verkoop natuurlijk wel).quote:Op maandag 24 juni 2013 14:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor eeuwig vastzetten in je huis?
Ik kan het gewoon weer opnemen hoor. De hypotheek verhogen is hier geen probleem.
Ook bij eventuele verkoop komt dat geld weer vrij.
Zo 'eeuwig vast' zit het niet.
Nou ja....mijn moeder is haar huis aan het opeten zoals ze het noemen en ik kan je vertellen daar word je niet blij van met de rente die ze betaalt. Het is een doorlopend krediet met het huis als onderpand. Eigenlijk een hypotheek maar dan met hogere rente en geen HRA.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan het gewoon weer opnemen hoor. De hypotheek verhogen is hier geen probleem.
Ik vind dit een ambivalent verhaal. Wat is nou zuur: het geld in de bakstenen van het huis (dus lage/geen hypotheek) en geen geld opd e spaarrekening,quote:Op maandag 24 juni 2013 16:26 schreef exode het volgende:
[..]
Nou ja....mijn moeder is haar huis aan het opeten zoals ze het noemen en ik kan je vertellen daar word je niet blij van met de rente die ze betaalt. Het is een doorlopend krediet met het huis als onderpand. Eigenlijk een hypotheek maar dan met hogere rente en geen HRA.
Het gaat in kleine hapjes, maar soms is het erg zuur...achteraf gezien had ze liever een deel op de spaarrekening gehouden. Het geld is nodig voor verbeteringen aan het huis, sommige omdat ze het wil, sommige omdat het moet. En ja verkopen is een optie, echter staan huizen in haar straat jaren te koop en is er in het dorp amper iets betaalbaars te huur.
Zelf klaagt ze overigens amper, ik vind het zuur en denk daarom 2 keer na voor ik mijn huis aflos. (al is dat aflossen nu nog een utopie) Nee ze betaalt geen hypotheek meer, maar wat heb je aan je geld als het in bakstenen zit?
Dat is een kwestie situatie; aflossen en de lagere lasten sparen levert je meer besteedbaar geld op. Aflossen en een grote uitgave moeten doen die je niet van spaargeld kan bekostigen, levert je meer hoofdpijn op.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind dit een ambivalent verhaal. Wat is nou zuur: het geld in de bakstenen van het huis (dus lage/geen hypotheek) en geen geld opd e spaarrekening,
óf:
een hoge hypotheek en het geld voor de rente en de consumptie&huisonderhoud?
Het ging me specifiek om deze moeders' situatie. Overigens zal dat aflossen inderdad ook correleren met de financiële discipline op andere terreinen. Mensen die goed met geld omgaan, houden meer over voor vakanties e.d.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:59 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dat is een kwestie situatie; aflossen en de lagere lasten sparen levert je meer besteedbaar geld op. Aflossen en een grote uitgave moeten doen die je niet van spaargeld kan bekostigen, levert je meer hoofdpijn op.
Ik denk dat je een goed plan moet hebben; wat NU en wat STRAKS.
De mensen die ik ken die al een tijd aflossen gaan nog vaker op vakantie valt me op - houden gewoon veel geld over. Dat er nog meer geld in hun huis zit waar ze niet bij kunnen boeit ze weinig.
Waarom kon een aflossingsvrije hypotheek niet? Zo hebben mijn ouders dat opgelost.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:26 schreef exode het volgende:
[..]
Nou ja....mijn moeder is haar huis aan het opeten zoals ze het noemen en ik kan je vertellen daar word je niet blij van met de rente die ze betaalt. Het is een doorlopend krediet met het huis als onderpand. Eigenlijk een hypotheek maar dan met hogere rente en geen HRA.
Het gaat in kleine hapjes, maar soms is het erg zuur...achteraf gezien had ze liever een deel op de spaarrekening gehouden. Het geld is nodig voor verbeteringen aan het huis, sommige omdat ze het wil, sommige omdat het moet. En ja verkopen is een optie, echter staan huizen in haar straat jaren te koop en is er in het dorp amper iets betaalbaars te huur.
Zelf klaagt ze overigens amper, ik vind het zuur en denk daarom 2 keer na voor ik mijn huis aflos. (al is dat aflossen nu nog een utopie) Nee ze betaalt geen hypotheek meer, maar wat heb je aan je geld als het in bakstenen zit?
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:37 schreef capricia het volgende:
Lijkt mij correct jaquote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.
Dus even 50K aflossen, en daarna weer 50K opnemen omdat je die ergens anders voor nodig hebt dan je woning, kost je dus je HRA over die 50K. Dan had je die 50K beter nooit kunnen aflossen.
Toch?
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:quote:
Nee, je verspeelt de hypotheerenteaftrek over dat deel (50k). maar een bank mag je dat gerust als hypotheeklening (350 k) verstrekken.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:
Stel je hebt een woning die je verkoopt voor 250K, hypo is 200K, dus 50K overwaarde.
Je nieuwe woning is 350K, dus over die hypotheek krijg je slechts over 300K (200K + 100K) HRA. (De overwaarde ben je verplicht te herinvesteren voor de HRA)
Dat komt uiteraard op exact hetzelfde neer. Je mag ook 2 miljoen lenen. Maar voor de HRA geldt dat deel overwaarde niet meer.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:34 schreef blomke het volgende:
Nee, je verspeelt de hypotheerenteaftrek over dat deel (50k). maar een bank mag je dat gerust als hypotheeklening (350 k) verstrekken.
Dat hangt maar net van de woningwaarde af of e die HRA over 2 miljoen krijgt. Niet van de overwaarde.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat komt uiteraard op exact hetzelfde neer. Je mag ook 2 miljoen lenen. Maar voor de HRA geldt dat deel overwaarde niet meer.
Bij een hypotheek van 2 miljoen en een aankoopsom van 350K zal er 1,65 miljoen in een bouwdepot komen, waar je pas HRA over krijgt als je aan kunt tonen dat dat geld is gebruikt voor woningverbetering/onderhoud, maar zelfs dan krijg je nog steeds die HRA over die 50K overwaarde van de vorige woning niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:41 schreef blomke het volgende:
[quote]Op maandag 24 juni 2013 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van de woningwaarde af of e die HRA over 2 miljoen krijgt. Niet van de overwaarde.
Mijn moeder had alleen een ANW uitkering en een klein nabestaanden pensioen. (Nu AOW) Er was blijkbaar niet zoveel mogelijk, maar thx voor je tip. We moeten binnenkort weer naar de bank, kan ik deze optie opperen.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom kon een aflossingsvrije hypotheek niet? Zo hebben mijn ouders dat opgelost.
Bespaar je de moeite.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:49 schreef exode het volgende:
Mijn moeder had alleen een ANW uitkering en een klein nabestaanden pensioen. (Nu AOW) Er was blijkbaar niet zoveel mogelijk, maar thx voor je tip. We moeten binnenkort weer naar de bank, kan ik deze optie opperen.
Dat is dus wat ik al steeds reageer op je eerste bericht, maar jij niet begrijpen.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bij een hypotheek van 2 miljoen en een aankoopsom van 350K zal er 1,65 miljoen in een bouwdepot komen, waar je pas HRA over krijgt als je aan kunt tonen dat dat geld is gebruikt voor woningverbetering/onderhoud, maar zelfs dan krijg je nog steeds die HRA over die 50K overwaarde van de vorige woning niet.
Mijn moeder had na mijn vaders overlijden een redelijke spaarrekening. Dat is deels opgegaan aan allerlei kosten en deels gebruikt om het laatste deel van de hypotheek af te lossen.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ging me specifiek om deze moeders' situatie. Overigens zal dat aflossen inderdad ook correleren met de financiële discipline op andere terreinen. Mensen die goed met geld omgaan, houden meer over voor vakanties e.d.
Mja, zo kun je je eigen reacties ook uitleggen...quote:Op maandag 24 juni 2013 20:56 schreef blomke het volgende:
Dat is dus wat ik al steeds reageer op je eerste bericht, maar jij niet begrijpen.
Maar even wachten op de mensen die wel weten waar ze over praten dus.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou ja, maar even afwachten wat Dino, F_H, of SE er voor licht over kan laten schijnen.
Daar zie ik dan weer helemaal geen problemen in, want dat betekent dus ook dat je lening en bijbehorende rente die je betaald lager is. Ook vorm je voor een bank minder risico en kom je in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:
Stel je hebt een woning die je verkoopt voor 250K, hypo is 200K, dus 50K overwaarde.
Je nieuwe woning is 350K, dus over die hypotheek krijg je slechts over 300K (200K + 100K) HRA. (De overwaarde ben je verplicht te herinvesteren voor de HRA)
Dus als je huidige 250K woning nog maar een hypotheek heeft van 75K, krijg je nog maar HRA over 175K (75K + 100K)
Het geld van je overwaarde zit in beide gevallen dus wederom 'vast' in je bakstenen. Opnemen kan wel, maar is een dure hobby t.o.v. niet aflossen en zelf al die tijd apart zetten. (Mits dat tegen een redelijk tarief kan, en dat is weer afhankelijk van je huidige hyoptheekrente uiteraard)
Nou ja, maar even afwachten wat Dino, F_H, of SE er voor licht over kan laten schijnen.
Dat is ook geen probleem ansich, maar ook dan heb je geen recht meer op HRA. Dus elke euro die je nu aflost, kost je ook als je over 15 jaar een duurdere woning koopt de HRA over die euro. Het ging mij om het argument dat 'het geld altijd weer terugkomt' bij 'verkoop van de woning'.... Ja, het geld wel, het rendement waarschijnlijk echter niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:58 schreef Blik het volgende:
Daar zie ik dan weer helemaal geen problemen in, want dat betekent dus ook dat je lening en bijbehorende rente die je betaald lager is. Ook vorm je voor een bank minder risico en kom je in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.
Dat klopt.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.
Dus even 50K aflossen, en daarna weer 50K opnemen omdat je die ergens anders voor nodig hebt dan je woning, kost je dus je HRA over die 50K. Dan had je die 50K beter nooit kunnen aflossen.
Toch?
De woonquotes voor box-3-leningen zijn daarentegen wel anders, natuurlijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt.
Ik reageerde echter op iemand die schreef dat je geld voor eeuwig vast zit in de stenen, als je iets aflost. En dat is dus niet zo.
Jij hebt dan ook geen hypotheek.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:05 schreef RamboDirk het volgende:
HRA is toch gewoon een wassenneus... blijf lekker werken voor de bank en los niet af joh
Liever een 0,- hypotheek en 1000 euro in de maand extra overhouden? Ik snap de redenatie rond de HRA niet echt als zogenaamd "voordeeltje" dat behouden dient te worden.
quote:Op maandag 24 juni 2013 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
De bijleenregeling zorgt er inderdaad voor dat je, bij een overwaarde van ¤350.000, dat geld 'moet herinvesteren' om in aanmerking te komen voor een hypotheek waar je volledige HRA over krijgt.
Na twee jaar niet kopen vervalt dat toch weer? En is er geen sprake meer van "overwaarde"?quote:Op maandag 24 juni 2013 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..](Ik ben dus nog niet helemaal achterlijk.
)
Drie jaarquote:Op maandag 24 juni 2013 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Na twee jaar niet kopen vervalt dat toch weer? En is er geen sprake meer van "overwaarde"?
Ik dacht 5 jaar. (En dat is een lange tijd om te huren, me dunkt)quote:Op maandag 24 juni 2013 21:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Na twee jaar niet kopen vervalt dat toch weer? En is er geen sprake meer van "overwaarde"?
Dat is in 2010 verminderd naar 3 jaarquote:Op maandag 24 juni 2013 21:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht 5 jaar. (En dat is een lange tijd om te huren, me dunkt)
Bedankt? Wij verwachten het normale courtage, hoor! Graag effe 2% van je aflossing hier contant aftikken, dit is geen gratis topic :-(quote:
Ow, ok, dan geloof ik je gelijk. (5 jaar weet ik zeker dat het vroeger was, maar als het veranderd is, dan kan dat altijd natuurlijk)quote:Op maandag 24 juni 2013 21:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is in 2010 verminderd naar 3 jaar
Het addertje is dat je dan met een appartement of studio in je maag zitquote:Op maandag 24 juni 2013 22:12 schreef NeeOfTochJA het volgende:
iemand weleens een appartement of studio contant betaald? is dit aan te raden of zitten er addertjes onder het gras?
Het kan hoor.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:12 schreef NeeOfTochJA het volgende:
iemand weleens een appartement of studio contant betaald? is dit aan te raden of zitten er addertjes onder het gras?
Mwah. Drie jaar intrekken bij vriend of vriendin en je kunt weer volledig de HRA genieten.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ow, ok, dan geloof ik je gelijk. (5 jaar weet ik zeker dat het vroeger was, maar als het veranderd is, dan kan dat altijd natuurlijk)
Anyway, om nou je koophuis te verlaten, dan 3 jaar te moeten huren, en na die 3 jaar weer te moeten verhuizen om je HRA te behouden schiet ook niet op lijkt me.
En het voordeel is dan ook nog eens als je in 10 jaar afgelost hebt, je dan alsnog recht op 20 jaar hebt. Dit in tegenstelling tot sommigen die 30 jaar lang hun hypotheek aanhouden om fiscaal gezien het beste uit te komen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah. Drie jaar intrekken bij vriend of vriendin en je kunt weer volledig de HRA genieten.
Sorry bedoelde geheel uit eigen middelen, zonder hypotheek ja. Het scheelt sowieso 30 jaar rente en geen hijgende bank in je nek.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef Lienekien het volgende:
Bedoelt hij contanct in de zin van: pak geld op tafel, of huis kopen geheel uit eigen middelen (dus geen hypotheek)?
Lijkt me nog veel gemakkelijker dan met hypotheek. Je kan waarschijnlijk ook met de koper gemakkelijker onderhandelen omdat je een bod doet zonder voorbehoud van financiering.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:51 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Sorry bedoelde geheel uit eigen middelen, zonder hypotheek ja. Het scheelt sowieso 30 jaar rente en geen hijgende bank in je nek.
Sparen op een deposito, bij tegenvallers heb je het vermogen dan niet in een stenen waar je niet bij kan.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:36 schreef mark_dabomb het volgende:
nu ongeveer een jaar een huis in bezit van ca. 250k. Nu gaat het ons als tweeverdieners niet slecht en willen we graag de HRA jaarlijks terugvragen en dat aflossen in de hypotheek. Zeker nu ik heb gezien wat een dergelijke hypotheek uiteindelijk kost aan rentes e.d.!De helft is aflossingsvrij en de helft een spaarhypotheek. Wat is aan te raden? Aflossen in aflossingsvrije deel, aflossen in spaarhypotheek of bijstorten in het spaargedeelte van de spaarhypotheek?
Vergelijkbare situatie hier, goede vraag. Ik lees al een paar topics mee maar het is mij nog niet duidelijk wat het beste is.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:36 schreef mark_dabomb het volgende:
Interessant topic dit! Wij hebben nu ongeveer een jaar een huis in bezit van ca. 250k. Nu gaat het ons als tweeverdieners niet slecht en willen we graag de HRA jaarlijks terugvragen en dat aflossen in de hypotheek. Zeker nu ik heb gezien wat een dergelijke hypotheek uiteindelijk kost aan rentes e.d.!
De helft is aflossingsvrij en de helft een spaarhypotheek. Wat is aan te raden? Aflossen in aflossingsvrije deel, aflossen in spaarhypotheek of bijstorten in het spaargedeelte van de spaarhypotheek?
Als je al een grote buffer hebt dan kan je inderdaad naar andere opties kijken.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:02 schreef mark_dabomb het volgende:
Serieus? Ik zie relatief lage rentes (3,6%) bij vijf jaar vast. Ik blijf vermogens rendementheffing betalen over dat geld dus de netto rente is misschien een paar tiende procent hoger dan de inflatie...
Ik hou een grote buffer aan dus het geld hoeft niet op korte of midden termijn beschikbaar te zijn.
Haha die revolution ook iedere keer met zijn zonnepanelenquote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je al een grote buffer hebt dan kan je inderdaad naar andere opties kijken.
Heb je ruimte voor zonnepanelen. Het levert rendement van panelen is erg goed te noemen. Met een kleine investering kan je al flink je maandlasten verlagen.
Ik heb bijv. voor 3k geïnvesteerd wat direct rond de 50 euro p/mnd oplevert.
Dat levert meer op dan het inlossen op je hypotheek en is nog leuk/duurzaam ook.
Aflosssen op dat deel waarop je de hoogste rente betaalt na de HRA; even aangenomen dat de schuld in box 1 staat. Kijk ook naar je rendement in Box 3 op spaarrekeningen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:36 schreef mark_dabomb het volgende:
Interessant topic dit! Wij hebben nu ongeveer een jaar een huis in bezit van ca. 250k. Nu gaat het ons als tweeverdieners niet slecht en willen we graag de HRA jaarlijks terugvragen en dat aflossen in de hypotheek. Zeker nu ik heb gezien wat een dergelijke hypotheek uiteindelijk kost aan rentes e.d.!
De helft is aflossingsvrij en de helft een spaarhypotheek. Wat is aan te raden? Aflossen in aflossingsvrije deel, aflossen in spaarhypotheek of bijstorten in het spaargedeelte van de spaarhypotheek?
Ha, ha. Zo gek is dat nog niet. Zeker gezien het feit dat we naar smart grids gaan.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:39 schreef 44pje het volgende:
Haha die revolution ook iedere keer met zijn zonnepanelen
Gek is het helemaal niet, ik zou willen dat ik ruimte had om meer zonnepanelen te leggen, ik kan momenteel geen betere investering bedenken.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Ha, ha. Zo gek is dat nog niet. Zeker gezien het feit dat we naar smart grids gaan.
En als de rente op beide delen hetzelfde is? Iets voor mijn gevoel zegt zsm weg met aflossingsvrije deel (25%), maar ik weet het niet zeker.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Aflosssen op dat deel waarop je de hoogste rente betaalt na de HRA; even aangenomen dat de schuld in box 1 staat. Kijk ook naar je rendement in Box 3 op spaarrekeningen.
Overigens is het de vraag (die ik niet kan beantwoorden) hoe het op het rentefront over 5 jaar is.
Zou ik ook voor gaan.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 23:03 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
En als de rente op beide delen hetzelfde is? Iets voor mijn gevoel zegt zsm weg met aflossingsvrije deel (25%), maar ik weet het niet zeker.
Ik lach hem niet uit hoor, ik lach omdat ik het grappig vind dat hij iedere keer op komt duiken met zijn zonnepanelen als er een vraag gesteld wordt over aflossen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:56 schreef blomke het volgende:
Waarom dan: "ha, ha die Nl...", terwijl ie gewoon goed bezig is.
Tenzij je dak in de schaduw ligt zal dat wel meevallen. Mijn dak ligt op WZW en het rendement is prima.quote:Op woensdag 26 juni 2013 06:51 schreef mark_dabomb het volgende:
Helaas is ons huis zo gepositioneerd dat zonnepanelen waarschijnlijk maar een laag rendement hebben...
¤50 per maand? Hoeveel betaalde jij per maand? Wij betalen ¤100 per maand aan gwl. Ik zit serieus te denken aan zonnepanelen, op termijn gaan wij meer betalen (nu nog met zijn 2en namelijk).quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je al een grote buffer hebt dan kan je inderdaad naar andere opties kijken.
Heb je ruimte voor zonnepanelen. Het levert rendement van panelen is erg goed te noemen. Met een kleine investering kan je al flink je maandlasten verlagen.
Ik heb bijv. voor 3k geïnvesteerd wat direct rond de 50 euro p/mnd oplevert.
Dat levert meer op dan het inlossen op je hypotheek en is nog leuk/duurzaam ook.
Ik haal het vaak aan omdat het nog niet in de belevingswereld van mensen zit. Men denkt er gewoon niet aan omdat het niet leeft. Zonde wat is een erg goede investering voor zowel de portemonnee als de verduurzaming van onze economie.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 23:12 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ik lach hem niet uit hoor, ik lach omdat ik het grappig vind dat hij iedere keer op komt duiken met zijn zonnepanelen als er een vraag gesteld wordt over aflossen.
Het leuke vind ik dat hij nog gelijk heeft ook, als je een manier zoekt om een stukje vermogen uit box 3 te halen dan leveren zonnepanelen veruit het meeste rendement op.
gas / elektra was 75 euro p/mnd en wordt nu netto na teruglevering rond de 25 euro p/mnd.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:13 schreef exode het volgende:
[..]
¤50 per maand? Hoeveel betaalde jij per maand? Wij betalen ¤100 per maand aan gwl. Ik zit serieus te denken aan zonnepanelen, op termijn gaan wij meer betalen (nu nog met zijn 2en namelijk).
Een heel goed streven, ik denk wel dat jij een heel extreem voorbeeld bent en niet representatief voor het merendeel van de normale mensen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik haal het vaak aan omdat het nog niet in de belevingswereld van mensen zit. Men denkt er gewoon niet aan omdat het niet leeft. Zonde wat is een erg goede investering voor zowel de portemonnee als de verduurzaming van onze economie.
[..]
gas / elektra was 75 euro p/mnd en wordt nu netto na teruglevering rond de 25 euro p/mnd.
Ik wek dan ook meer elektra op dan dat ik verbruik.
Mijn doel om energie neutrale onze eengezinswoning te bewonen is bijna voltooid
De set levert tussen de 500 - 550 euro per jaarquote:Op woensdag 26 juni 2013 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een heel goed streven, ik denk wel dat jij een heel extreem voorbeeld bent en niet representatief voor het merendeel van de normale mensen.![]()
En met 3000 investeren dan voor 1200 euro per jaar aan stroom kunnen opwekken is wel heel extreem. Overdrijf je niet een beetje? Dan zou je even snel geschat 5 KWH per jaar opwekken, daarvoor heb je in NL ongeveer 50m^2 zonnecellen nodig.
Vergeet niet om een zonneboiler te overwegen, als je die slim inzet kun je daar ook een groot gedeelte van het jaar je huis mee verwarmen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:24 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De set levert tussen de 500 - 550 euro per jaar
Ach wat is extreem, ik let alleen bij aanschaf van apparatuur op energielabels, ik heb PV op mijn dak en een goed geïsoleerd huis. Trias energetica als je eerst je verbruik minimaliseert hoef je ook minder op te wekken. Het mes snijd aan twee kanten
Het is allemaal niet zo moeilijk. Het vergt alleen een klein beetje bewustwording. Ik heb ook wel wat beters te doen om één maand per jaar te werken voor de kolenboer. Hele volksstammen die dit heel normaal vinden.
De volgende stap is extra PV en bijverwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
De vraag is: welk deel heeft de hoogste rente?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:02 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Vergelijkbare situatie hier, goede vraag. Ik lees al een paar topics mee maar het is mij nog niet duidelijk wat het beste is.
Maakt niet uit. Met de opbrengst van de bankspaarrekening los je de (elke) ews af. Of dat nou van deel 1, 2 of een schuld bij je tante Fien is......quote:Op dinsdag 25 juni 2013 23:03 schreef sheonlydreams86 het volgende:
En als de rente op beide delen hetzelfde is? Iets voor mijn gevoel zegt zsm weg met aflossingsvrije deel (25%), maar ik weet het niet zeker.
De rente is hetzelfde, en om de redenen die je noemt over het spaardeel (rekening houden met bandbreedte) lijkt dat idd niet echt aantrekkelijk.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:17 schreef Hallmark het volgende:
[..]
De vraag is: welk deel heeft de hoogste rente?
Indien gelijke of hogere rente op het aflossingsvrije deel; los hier op af, dat is namelijk een procedure met nul poespas. Je mailt de bank dat je wilt aflossen, en dan krijg je een mailtje met de procedure terug.
Indien spaargedeelte, dit is voor mij nog redelijk complex. Vraag de bank of ze een berekening kunnen maken hoeveel jij mag aflossen jaarlijks. Je moet het zelf ook narekenen, mensen hebben gemeld dat de bank hierin fouten kan maken. Het doel is dat je de looptijd verkort. Die mag echter niet korter dan 20 jaar zijn (15 jaar mag ook, maar dan heb je het over een schijtbedrag van 30K ofzo), want anders komt de fiscus en die wil met jou afrekenen.
Daar komt nog iets bij -- 1 van de voorwaarden is dan dat de extra aflossing in 1 jaar niet hoger is dan 10x de laagste aflossing. Dus als jij per maand 600 euro aan rente betaalt, en 100 euro aan aflossing, dan betaal je per jaar dus 100 x 12 = 1200 aflossing. Dus je mag niet meer dan 12.000 euro aflossen per jaar.
Nu komt de truuk: stel dat jij in 2013 het maximale bedrag aflost (dus die 12.000). Stel dat in 2014 de rente-vaste periode afloopt, en dat de rente lager wordt. Dan ga jij minder aflossen per maand. Dan heb je achteraf teveel afgelost, en komt wederom de fiscus je bestraffen. Van wat ik begrijp, valt je spaargedeelte dan ineens niet in box 1, en wordt je belast in box 3, met vermogensrendementheffing (VRH).
Dus je moet niet het uiterste maximum per jaar aflossen op je spaarhypotheek.
Kan iemand bovenstaande bevestigen, want ik ben niet 100% zeker van de details.
Je bedoelt waarschijnlijk inleg op de bankspaarrekening i.p.v. aflossing. En als de rente na afloop van een RVP lager wordt, moet je juist méér in leggen. Voldoe je niet meer aan de eisen (dus buiten de bandbreedte), dan wordt je afgerekend in box 1; niet box 3. Met als gevolg dat je over de box 1 winst, progressief inkomensbelasting betaalt/quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:17 schreef Hallmark het volgende:
Daar komt nog iets bij -- 1 van de voorwaarden is dan dat de extra aflossing in 1 jaar niet hoger is dan 10x de laagste aflossing. Dus als jij per maand 600 euro aan rente betaalt, en 100 euro aan aflossing, dan betaal je per jaar dus 100 x 12 = 1200 aflossing. Dus je mag niet meer dan 12.000 euro aflossen per jaar.
Nu komt de truuk: stel dat jij in 2013 het maximale bedrag aflost (dus die 12.000). Stel dat in 2014 de rente-vaste periode afloopt, en dat de rente lager wordt. Dan ga jij minder aflossen per maand. Dan heb je achteraf teveel afgelost, en komt wederom de fiscus je bestraffen. Van wat ik begrijp, valt je spaargedeelte dan ineens niet in box 1, en wordt je belast in box 3, met vermogensrendementheffing (VRH).
??? Welk voordeel?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:41 schreef Basp1 het volgende:
En het voordeel is dan ook nog eens als je in 10 jaar afgelost hebt, je dan alsnog recht op 20 jaar hebt. Dit in tegenstelling tot sommigen die 30 jaar lang hun hypotheek aanhouden om fiscaal gezien het beste uit te komen.
Super!! Bedankt voor de correcties!quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:48 schreef blomke het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk inleg op de bankspaarrekening i.p.v. aflossing.
(...). Met als gevolg dat je over de box 1 winst, progressief inkomensbelasting betaalt
Los het dan maar gewoon af. Ik heb nog nooit een berekening gezien die klopte waaruit bleek dat zonneboilers uberhaupt zichzelf terugverdienen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:45 schreef Erasmo het volgende:
Vergeet niet om een zonneboiler te overwegen, als je die slim inzet kun je daar ook een groot gedeelte van het jaar je huis mee verwarmen.
Daarom heb ik het ook specifiek over een zonneboiler met verwarmingsondersteuning, daarmee schiet het rendement omhoog.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Los het dan maar gewoon af. Ik heb nog nooit een berekening gezien die klopte waaruit bleek dat zonneboilers uberhaupt zichzelf terugverdienen.
Doe maar een linkje via PM dan, naar een berekening. Dan zal ik dat van het weekend eens op mijn gemak uitpluizen. Ik heb er zelf al meerdere malen aan zitten rekenen, maar aangezien die dingen het meeste opbrengen als je er geen reet aan hebt (zomers) en vrijwel niks als je ze wel nodig hebt (swinters) kwam ik er qua rendement niet positief uit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:38 schreef Erasmo het volgende:
Daarom heb ik het ook specifiek over een zonneboiler met verwarmingsondersteuning, daarmee schiet het rendement omhoog.
Er is ondertussen ook al een reactie op, van de berekening klopt inderdaad vrij weinig.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:22 schreef Hallmark het volgende:
Ik lees hierboven adviezen om eerder zonnepanelen te kopen dan op je hypotheek af te lossen. In onderstaande blog zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze liever aflossen:
http://www.watkosteengezi(...)len-of-aflossen.html
Beetje onduidelijke berekening daar, staat niet bij hoeveel Wp hij nou aanschaft voor die 10K, en ook niet hoeveel de opbrengst per jaar daarvan is dus beetje lastig narekenen waar hij de mist ingaat.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:22 schreef Hallmark het volgende:
Ik lees hierboven adviezen om eerder zonnepanelen te kopen dan op je hypotheek af te lossen. In onderstaande blog zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze liever aflossen:
En daarbuiten rekent ie ook nog eens met de brutorente van de hypotheek qua aflossings-voordeel. dan zit je er al gelijk een flink eind naast uiteraard.quote:Op maandag 22 juli 2013 16:00 schreef Blik het volgende:
Bij de berekening wordt ook uitgegaan dat je de 10.000 euro direct kwijt bent en daar nul restwaarde c.q. waardevermeerdering van je huis tegenover staat.
Ongeveer alle parameters die er zijn op het gebied van zonnepanelen worden in dit verhaal zo negatief mogelijk weggezet zodat het verstandiger lijkt om af te lossen.
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:22 schreef Hallmark het volgende:
Ja. Vraag eens wat offerte's op, en post ze (geanonimiseerd) hier.quote:
Precies. Ik geef het op daar. Wie niet horen/rekenen wil/kan, moet maar voelen. Dat ie maar zo veel mogelijk aflost, en ten gevolge daarvan zo min mogelijk zijn maandlasten omlaag haalt.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.
Ik heb even de commentaren gelezen, maar die blogger heeft gewoon de gegevens van zijn offerte gepakt als uitgangspunt. Het lijkt er op dat hij gewoon een zeer matige offerte heeft gekregen, en wellicht dat de ligging van het huis ook niet optimaal is.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.
Buiten dat is hij ook niet staat om verder vooruit dan 1 maand te denken.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:42 schreef Hallmark het volgende:
Ik heb even de commentaren gelezen, maar die blogger heeft gewoon de gegevens van zijn offerte gepakt als uitgangspunt. Het lijkt er op dat hij gewoon een zeer matige offerte heeft gekregen, en wellicht dat de ligging van het huis ook niet optimaal is.
quote:Op maandag 22 juli 2013 22:56 schreef zatoichi het volgende:
Het blijven kleine hoeveelheden, maar het voelt wel goed.
Bijna het oorspronkelijke bedrag dus.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]wat voor type hypotheek?
En 5.000 euro is een hoop geld, hoor. Als jij ten tijde van je aflossing nog 20 jaar te gaan had, en je netto rente is 2,5%, dan heb je je 3.193 euro aan rente bespaart.
Leg voor dat geld PV neer, en je bespaart nog veel meer................quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
En 5.000 euro is een hoop geld, hoor. Als jij ten tijde van je aflossing nog 20 jaar te gaan had, en je netto rente is 2,5%, dan heb je je 3.193 euro aan rente bespaart.
Als ze mogelijk zijn, ja.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg voor dat geld PV neer, en je bespaart nog veel meer................
Ik heb één deel spaarhypotheek en één deel aflossingsvrij; op dat laatste gaan we aflossen.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]wat voor type hypotheek?
Het blijft een goed gevoel geven, dat vervroegd aflossen.quote:Op maandag 29 juli 2013 09:02 schreef Hallmark het volgende:
Zojuist weer 2000 overgeschreven naar het aflossingsvrije deel. YES!
Deze zat al in de pijplijn. Voordat ik een nieuwe aflossing ga doen, wellicht toch eens gaan rekenen wat PV voor mijn situatie doet.
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:44 schreef zwarteweduwe het volgende:
Maarre, PV, dat zijn vast zonnepanelen, maar de afkorting? (vast een niet al te snuggere vraag, sorry.)
Jammer ditquote:Op maandag 29 juli 2013 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.
Ah, dank je. Weer wat geleerd!quote:Op maandag 29 juli 2013 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.
Graag gedaan. Van mijn deskundigheid, kan je van op aan.quote:
Het (energetische) rendement is niet zo belangrijk als je wellicht in eerste instantie denkt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:10 schreef Hallmark het volgende:
Ik kijk met een schuin oog naar PV maar heb het idee dat, net als computers, volgend jaar het rendement toch weer beter is.
quote:Op maandag 29 juli 2013 21:39 schreef fedsingularity het volgende:
Haha maak je van die photon cells ook photon torpedos?
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:14 schreef zwarteweduwe het volgende:
Wat een uiterst merkwaardig artikel tégen het aflossen van je hypotheek kom ik hier tegen:
http://financieel.infonu.(...)ssen-10-nadelen.html
Dat is inderdaad een nogal vreemd advies.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.quote:Op maandag 12 augustus 2013 16:25 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.
Je moet niet ieder stuivertje wat je vindt gebruiken om af te lossen.
Een "goede" buffer is natuurlijk wel zo handig.
Dat dus. Waarmee je ook aantoont dat al die adviezen en voorspellingen eigenlijk waardeloos zijn zolang je niet weet wat de rente op korte&lange termijn doet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:
Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.
Toen de hypotheekrente bijna 2x zo hoog was als de rente op spaargeld, heb ik besloten om het geheel maar in 1x af te lossen. Dat voordeel was toen 270/maand....voor de rest van mijn leven.
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Achteraf -nu de hypotheek dagrente op 2,27% staat- zou ik misschien mijn hypotheekschuld aangehouden hebben en een hoop cash achter de hand gehouden. Maar, dat is achteraf bekeken!
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
Ik weet niet hoor, maar erfenissen staan niet op mijn vaste inkomstenlijstje...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren.
Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het!
Dat zeker ja. 6 maand in een jaar ben ik helemaal vrij. Helaas kan ik niet die 6 maand altijd weg, te meer dat er 1 kind is die ik nog minimaal 10 jaar ga onderhouden (lomp gezegt). Daarom nu een mooi huis en wat kosten daaraan dus. Tegen de tijd dat hij uitwappert en ik daar dus "minder" kosten aan heb zijn mijn huiskosten ook voor 75% gedaald. Maar omdat ik tegen die tijd ook weer ouder ben en dan anders op reis ga dan nu. Is het dus niet zo dat ik alles op alles zet om tegen die tijd helemaal geen kosten aan wonen meer te hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden.
Nice!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:02 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt.
Ik weet niet zeker meer of deze hier al voorbij is gekomen, maar:quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren.
Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het!
Voorlopige teruggaaf.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:
Ik zet mijn vraag maar hier neer, past wel in dit topic, denk ik.
Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.
Graag adviezen.
Houd er wel rekening mee dat je het tot nu toe ontvangen gedeelte voor dit jaar moet terugbetalen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:
Ik zet mijn vraag maar hier neer, past wel in dit topic, denk ik.
Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.
Graag adviezen.
Nee.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:54 schreef Katinkat het volgende:
Ik neem aan dat het verrekend wordt met de aangifte over dit jaar, of klopt dat niet.
Dat moet je zelf overwegen, als je het je niet kan veroorloven om 9 maanden voorlopige teruggave terug te betalen kan je je ook afvragen of het niet verstandiger is om eerst te gaan sparen voordat je gaat aflossen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:56 schreef Katinkat het volgende:
Is het dan verstandiger om het per 1-1-2014 stop te zetten?
Volgens mij gaat het over volledige aflossing van de hypotheek. En je bent natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je nu 9 maanden zou moeten terugbetalen terwijl je ook nog 3 maanden kunt wachten met aflossen en dan niks hoeft terug te betalen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:01 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat moet je zelf overwegen, als je het je niet kan veroorloven om 9 maanden voorlopige teruggave terug te betalen kan je je ook afvragen of het niet verstandiger is om eerst te gaan sparen voordat je gaat aflossen.
Is gewoon een broekzak-vestzak verhaal. Je betaalt het terug en dan krijg je het op basis van je aangifte over 2013 wéér terug.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het over volledige aflossing van de hypotheek. En je bent natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je nu 9 maanden zou moeten terugbetalen terwijl je ook nog 3 maanden kunt wachten met aflossen en dan niks hoeft terug te betalen.
Hoe zag dat woekerdeel eruit ?quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:52 schreef Katinkat het volgende:
We lossen het grootste deel van de hypotheek af, houden nog een klein aflossingsvrij deel over. Het woekerdeel daar zijn we dan vanaf, ook erg prettig.
Bekend trucje. Goed dat je er mee gekapt bent.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:54 schreef Katinkat het volgende:
Een hybrideverzekering, waarbij vooral de overlijdensrisicoverzekering ons zou gaan nekken. Die was niet los te koppelen van de verzekering. We zouden op een gegeven moment meer aan dei verzekering betalen, dan dat er in de spaarpolis gestort werd. daarbij ook nog eens de kans op de hefboomwerking.
Goed van jullie!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:34 schreef Katinkat het volgende:
Gisteren het woekerdeel compleet afbetaald,. Wel vervelend dat de site van de Rabobank niet goed werkte, er stond nl een heel groot bedrag op onze lopende rekening, dat wil je zo snel mogelijk doorsluizen.
In eigen beheer hoeft dat toch niet zo duur te zijn?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hier is het aflossen tijdelijk gestaakt ivm woningopknapbeurt (deuren, verven, vloeren etc).
Sorry hoor maar schiet je er niet véél te ver in door? Het lijkt/is een obsessie in plaats van het gewoon voeren van een gezonde financiële planning..quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Goed van jullie!![]()
Hier is het aflossen tijdelijk gestaakt ivm woningopknapbeurt (deuren, verven, vloeren etc). Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met het niet-aflossen. Dat voelt zó slecht! Alsof ik op de pof aan het leven ben of zoTerwijl het enige wat ik doe is het uitgeven van mijn eigen geld.
Raar hoor! Ik had niet gedacht dat aflossen zo verslavend kon zijn.
Och misschien wel... Maar het ging net zo lekker, dat aflossen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 07:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Sorry hoor maar schiet je er niet véél te ver in door? Het lijkt/is een obsessie in plaats van het gewoon voeren van een gezonde financiële planning..
Oppassen dat je niet doorslaat. Aflossen is goed, maar doe dat met een idee erachter en een schema.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 07:55 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Och misschien wel... Maar het ging net zo lekker, dat aflossen.
Hoop alleen dat ik straks de draad weer goed kan oppakken, meer geld went zo snel!
Al je geld in de aflossing stoppen en geen buffer aanhouden voor onverwachte uitgaven ? Eens gestort op de hypotheekrekening blijft gestort he.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 08:17 schreef zatoichi het volgende:
Hoe kun je doorslaan in aflossen eigenlijk? Lenen tegen een hoger rentebedrag dan je hypotheek?
Je kinderen dingen onthouden omdat er het grotere doel van aflossen moet worden nagestreefd?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 08:17 schreef zatoichi het volgende:
Hoe kun je doorslaan in aflossen eigenlijk? Lenen tegen een hoger rentebedrag dan je hypotheek?
Ah zo doorslaan; ja dat kwam eigenlijk niet echt in mijn hoofd opquote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Je kinderen dingen onthouden omdat er het grotere doel van aflossen moet worden nagestreefd?
Bij verhuizen in de toekomst per saldo duurder uit zijn door de bijleenregeling?
Je offert flexibiliteit op binnen je financiële huishouding doordat je afgelost geld niet kan liquideren zonder al het behaalde voordeel te verspelen?
Kattenvoer eten zodat je meer geld kan aflossen in plaats van er normale boodschappen van te kopen?
Je niet lekker voelen doordat je niet aan je obsessieve doelen voldoet wanneer je even niet aan het aflossen bent? (terwijl de rato waarde-schuld wel degelijk positief verandert.)
Mooi om te zien; ik los dit jaar wel af (omdat ik het voor het eerst doe) en ons streefbedrag is om aan het eind van het jaar 5000,- euro te hebben. Dit gaan we makkelijk halen en de rest gooien we er bovenop; ik verwacht rond de 6 a 7 duizend te hebben.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:02 schreef Blik het volgende:
Mijn komende 2 grote uitgaven zijn geen hypotheek aflossingen, maar leveren wel een mooi rendement op. Namelijk zonnepanelen (3000 wp) die worden geïnstalleerd eind oktober en aflossing van de studieschuld. Beiden leveren maandelijks rond de 50 - 60 euro per maand op. Dus 1200 - 1400 per jaar.
Investering is ongeveer 12000 euro. Dit gaat bekostigd worden door verkoop van de 2de auto (6000-7000 euro, en zorgt ook voor lagere maandelijkse lasten), subsidie zonnepanelen (1200 euro), laatste uitbetaling oude baan (3000 euro). Rest wordt betaals vanuit spaarrekening en weer aangevuld de komende maanden.
Zo hebben wij 2 auto's, waarvan de 2de echt pure luxe is. Die pure luxe kost ons echter wel 200 euro per maand aan verzekering, wegenbelasting en benzine (onderhoud en afschrijving niet meegenomen). Door die tweede auto te verkopen krijgen we niet alleen een sloot geld binnen, maar besparen we dus ook 200-300 euro per maand aan kosten.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:54 schreef zatoichi het volgende:
Tja hebben wij er veel voor moeten laten? Ik denk dat ongeveer de helft van ons vakantiegeld erin is gegaan (de rest naar één vakantie dit jaar); en we hebben geen grote uitgaven gedaan dit jaar; als je goed op je geld let heb je eigenlijk best makkelijk een redelijk bedragje voor de aflossing bij elkaar...
Kort antwoord: Indien je in de 42% schaal valt zou ik aflossen op de OSR (vanwege hoogste rente), indien je in de 52% schaal valt zou ik de variabele aflossen (netto rente nagenoeg gelijk maar je bent wel van die hra-loze lening af).quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:38 schreef Coelho het volgende:
Ik wil ook een start maken met het aflossen van mijn hypotheek, echter wil ik niet zo extreem gaan als Dhr. Hormann in zijn boek beschrijft. Gelukkig heb ik als ZZPer een mooi jaar gedraaid en lijkt de toekomst er ook goed uit te zien. Nu kan ik een eerste bedrag vrijmaken, zeg voor het gemak 10k. De vraag is alleen wat wijsheid is, daar ik meerdere hypotheken heb lopen:
- Een OpbouwSpaarRekening (OSR), rente 6,2%, looptijd nog 20 jaar. Een extra storting nu zou me vanwege de hoge spaarrente en het rente-op-rente-effect een directe besparing van ¤75 per maand geven.
- Een kleine annuïteitenhypotheek, rente variabel (3,1%), looptijd nog ruim 28 jaar, niet aftrekbaar omdat het besteed is als dekking van een verlies op verkoop. Een extra storting levert me een directe besparing van ¤43 per maand op.
- Een aflossingsvrije hypotheek, rente vast 5,1% nog 6,5 jaar, looptijd nog 26,5 jaar. Een extra storting levert me hier een directe besparing op van ¤20 per maand op.
Puur op basis van opbrengst zou het logisch zijn om te investeren in de OSR. Echter het gevoel neigt naar aflossen in de aflossingsvrije hypotheek omdat die een onbeperkte looptijd heeft en het rentepercentage uiteindelijk netto afgerekend moet worden. Anderzijds kan de grotere kostenbesparing die gerealiseerd wordt met stortingen in de OSR ook direct weer worden besteed om te storten/af te lossen, waardoor de uiteindelijke leverage groter is. Ik schat echter in zeker 6-8 jaar nodig te hebben met extra stortingen voordat er in de OSR geen maandelijkse stortingen meer nodig zijn. Die jaren verlies ik dan ook direct bij mijn aflossingsvrije hypotheek, waardoor ik daarna nog maar 20 jaar heb om deze af te lossen.
Wat is wijsheid? Uiteraard ga ik dit ook aan mijn financiëel adviseur voorleggen, maar ben benieuwd naar de mening van mensen die zich ook ieder op hun eigen 'cijfertjes' gestort hebben
Dank voor je visie.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 18:42 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Kort antwoord: Indien je in de 42% schaal valt zou ik aflossen op de OSR (vanwege hoogste rente), indien je in de 52% schaal valt zou ik de variabele aflossen (netto rente nagenoeg gelijk maar je bent wel van die hra-loze lening af).
Langer antwoord is nogal afhankelijk van de hoogte van de diverse leningen, risicoaversie, etc. Het risico zit eigenlijk in de variabele, als je de gok waagt kun je de OSR aflossen, als je volledig op safe wilt kun je beter de variabele aflossen. Iets daartussenin kan ook.
Overigens ben ik geen hypotheek expert, slechts iemand die een beetje rekenen wel leuk vindt. Dus hecht meer waarde aan het advies van de adviseur
maar blijf wel meedenken..
Zit je niet aan een bandbreedte vast?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:38 schreef Coelho het volgende:
Anderzijds kan de grotere kostenbesparing die gerealiseerd wordt met stortingen in de OSR ook direct weer worden besteed om te storten/af te lossen, waardoor de uiteindelijke leverage groter is. Ik schat echter in zeker 6-8 jaar nodig te hebben met extra stortingen voordat er in de OSR geen maandelijkse stortingen meer nodig zijn.
De rente van de financiering van de restschuldquote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:46 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Verlies op woning is trouwens toch wel (tijdelijk) aftrekbaar? Of alleen in de laatste 2 jaar?
Dat is helaas alleen bij verkoop na 28 Oktober 2012. Ik had mijn woning 9 maanden eerder verkocht...quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:46 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Verlies op woning is trouwens toch wel (tijdelijk) aftrekbaar? Of alleen in de laatste 2 jaar?
Jawel, die is 1:10, met andere woorden mag de maximale jaarlijkse inleg niet meer zijn dan 10x de minimale jaarlijkse inleg. Daar ga ik bij lange na niet aan komen met genoemde stortingsgrootte.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit je niet aan een bandbreedte vast?
Maar je hebt het over niet meer maandelijks storten. Volgens mij is ¤ 50,- het minimum.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:02 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dat is helaas alleen bij verkoop na 28 Oktober 2012. Ik had mijn woning 9 maanden eerder verkocht...
[..]
Jawel, die is 1:10, met andere woorden mag de maximale jaarlijkse inleg niet meer zijn dan 10x de minimale jaarlijkse inleg. Daar ga ik bij lange na niet aan komen met genoemde stortingsgrootte.
Het doel is uiteindelijk lasten verlagen. Met al het gedoe rondom pensioenen zijn we tot de conclusie gekomen dat een goede oude dag op twee manieren te bereiken is: Voldoende sparen om aan de lasten kunnen te voldoen en/of de lasten voldoende verlagen om met het beschikbare geld te kunnen leven.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 20:57 schreef Blik het volgende:
@Coelho, wat is je doel met aflossen?
Is het met als doel om zo laag mogelijke lasten te krijgen, ook al op korte termijn? Zo ja, dan zou ik inleggen op die ORS-hypotheek. Levert je 75 euro per maand op. ( let wel of je een bandbreedte hebt en dat je daar nog aan voldoet) nadeel is dat je uiteindelijk er weinig mee opschiet, je schuld is na 30 jaar afgelost, of je het nou doet of niet.
Is het met als doel om op langere termijn je hypotheek af te lossen, dan zou ik de aflossingsvrije hypotheek aflossen. Het rendeert maar 20 euro per maand, maar die 10k ben je wel kwijt op het einde van de looptijd. Het is namelijk precies wat je zegt, na 30 jaar loopt die lening gewoon door, die kun je maar beter afgelost hebben na 30 jaar. Die andere leningen heb je sowieso wel afgelost na 30 jaar
Sorry, ik snap je opmerking niet.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je hebt het over niet meer maandelijks storten. Volgens mij is ¤ 50,- het minimum.
Ik bedoel dat je maandelijks moet blijven storten. Dat je maandelijkse storting dus niet nul kan worden.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:15 schreef Coelho het volgende:
[..]
Sorry, ik snap je opmerking niet.
Als 12x maandbedrag fictief 100 zou zijn, dan mag 12x maandbedrag + storting niet meer dan 1000 zijn, waarbij in het eerste jaar de storting dus max 900 mag zijn (en in de jaren erna een fractie meer vanwege de afname van het maandbedrag).
Klopt, om de belastingvoordelen te mogen houden moet je minimaal 20 jaar inleggen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je maandelijks moet blijven storten. Dat je maandelijkse storting dus niet nul kan worden.
Ik denk dat je gelijk hebt, al vind ik dat de voorwaarden op meerdere manieren uit te leggen zijnquote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je maandelijks moet blijven storten. Dat je maandelijkse storting dus niet nul kan worden.
5k op maandbasis?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:21 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt, al vind ik dat de voorwaarden op meerdere manieren uit te leggen zijn
Maar goed, een afname van mijn maandlasten tot 50 euro p/m is nog steeds een besparing van 5k op maandbasis.
Jawelquote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:21 schreef Blik het volgende:
[..]
Klopt, om de belastingvoordelen te mogen houden moet je minimaal 20 jaar inleggen.
Mijn gut-feeling zegt dat dat niet het geval gaat zijn met 6 x 10k inleggen in de OSR hypotheek
Je weet zeker dat de rente op rente dan niet tezwaar gaat wegen? Zou dat eens goed uitrekenen, anders ben je goed het bokje.quote:
Voor elke storting moet ik stortingsdatum + bedrag naar de hypotheekadviseur mailen die de nieuwe maandtermijn dan uitrekent. Heb zelf een excel gemaakt waarbij ik per maand de variabelen van de OSR kan invoeren, dus geloof me dat het op dit gebied exact klopt.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Je weet zeker dat de rente op rente dan niet tezwaar gaat wegen? Zou dat eens goed uitrekenen, anders ben je goed het bokje.
Hier heb je wat het labelen van het geld betreft een punt.quote:Ik twijfel trouwens aan je berekening dat de inleg in de OSR hypotheek je 80k oplevert die je in de aflossingsvrije hypotheek kunt investeren. Niet zozeer de 80k, die klopt denk ik wel, maar meer dat dat dan gunstiger is dan investeren in de aflossingsvrije hypotheek. Als je namelijk nu 6 jaar 10k investeert, levert je dat 1450 euro per jaar op, over 20 jaar is dat 29k. Plus de 60k inleg kom je op 89k.
Daarnaast werkt je berekening alleen als de 75 euro per maand ten goede komt aan je hypotheek. Op het moment dat je een gedeelte uitgeeft aan etentjes en vakanties valt je rekensom van 80k anders uit.
Ik heb verder niet berekend hoeveel die inleg in de OSR op zou leveren, ik ben uitgegaan van de door jouw genoemde 80k. Als jij nu zegt dat die 80k niet correct is, dan wordt het rekensommetje anders. Vergeet alleen niet dat je hypotheekschulden alleen lager wordt als je de de lagere inleg investeert in de aflossingsvrije hypotheek. Als je dat niet doet, of slechts beperkt, dan ziet het plaatje er ook een heel stuk anders uit.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:56 schreef Coelho het volgende:
[..]
Voor elke storting moet ik stortingsdatum + bedrag naar de hypotheekadviseur mailen die de nieuwe maandtermijn dan uitrekent. Heb zelf een excel gemaakt waarbij ik per maand de variabelen van de OSR kan invoeren, dus geloof me dat het op dit gebied exact klopt.
[..]
Hier heb je wat het labelen van het geld betreft een punt.
Wat de berekening betreft scheelt het me het dubbele: Ik investeer nu 6x10k in mijn OSR, die daarmee afbouwt tot ¤50 per maand (met dank aan Lienekien). Dat levert me DAARNA een besparing op van zo'n 80k die ik in de aflossingsvrije kan steken.
Stop ik nu 6x10k in mijn aflossingsvrije, dan levert dat me uiteindelijk ongeveer de door jou berekende 89k op (of beter gezegd, mijn schuld is daar 89k lager). Echter betaal ik nog steeds 5k per jaar meer aan OSR inleg, ofwel 70k in 14 jaar. Ik zou dus denken niet 9k duurder uit te zijn zoals jij zegt, maar juist 60k te besparen.
Om niet de rest van dit topic te kapen stel ik voor dat ik nog even ga rekenen en in overleg ga met mijn financieel adviseur. Mocht er nog iemand een nuttige bijdrage hebben, dan lees ik het graag
Waanzin.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hier is het aflossen tijdelijk gestaakt ivm woningopknapbeurt (deuren, verven, vloeren etc). Ik moet zeggen dat ik erg veel moeite heb met het niet-aflossen. Dat voelt zó slecht! Alsof ik op de pof aan het leven ben of zoTerwijl het enige wat ik doe is het uitgeven van mijn eigen geld.
Ik herken het wel, hoor. Ik heb mezelf een aantal financiele doelen gesteld. Als er dan een tegenvallertje komt en ik moet wat schuiven, denk ik "hmm jammer". Of liever gezegd, dan denk ik "GVD!!" en dan ga ik schuiven en doen en kijken of ik niet op een andere manier die doelen kan halen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 23:31 schreef Arcee het volgende:
Waar komt toch het idee vandaan dat mensen ál hun geld in de aflossing van hun hypotheek moeten steken?
Ik snap er ook werkelijk waar niks van waarom mensen dit zo doen, je dient dit gewoon zakelijk te beschouwen en niet op basis van emoties.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 23:31 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waanzin.
Waar komt toch het idee vandaan dat mensen ál hun geld in de aflossing van hun hypotheek moeten steken?
Maar met schuiven bedoel je dus dat je andere dingen niet doet omdat je wel je aflossing wil doen, wat laat je dan zoal?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 06:10 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik herken het wel, hoor. Ik heb mezelf een aantal financiele doelen gesteld. Als er dan een tegenvallertje komt en ik moet wat schuiven, denk ik "hmm jammer". Of liever gezegd, dan denk ik "GVD!!" en dan ga ik schuiven en doen en kijken of ik niet op een andere manier die doelen kan halen.
Wat minder buffer aanhouden, tot nu toe. En wat rustiger aan met de gadget-aankopen doen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 07:34 schreef Deshain het volgende:
Maar met schuiven bedoel je dus dat je andere dingen niet doet omdat je wel je aflossing wil doen, wat laat je dan zoal?
Nou, dat doe ik gelukkig allemaal niet hoorquote:Op donderdag 3 oktober 2013 09:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Je kinderen dingen onthouden omdat er het grotere doel van aflossen moet worden nagestreefd?
(...) Kattenvoer eten zodat je meer geld kan aflossen in plaats van er normale boodschappen van te kopen?
Dus je max inleg = 10k? Dan kom je er toch niet met ¤50/maand qua bandbreedte?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:56 schreef Coelho het volgende:
Wat de berekening betreft scheelt het me het dubbele: Ik investeer nu 6x10k in mijn OSR, die daarmee afbouwt tot ¤50 per maand (met dank aan Lienekien).
Ik weet niet in hoeverre je woningwaarde hoger/lager is dan de totale hypotheekschuld, maar door af te lossen op je schuld (die met de hoogste rente), voorkom//verminder je dat risicoquote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:38 schreef Coelho het volgende:
Wat is wijsheid? Uiteraard ga ik dit ook aan mijn financiëel adviseur voorleggen, maar ben benieuwd naar de mening van mensen die zich ook ieder op hun eigen 'cijfertjes' gestort hebben
quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:56 schreef Coelho het volgende:
Wat de berekening betreft scheelt het me het dubbele: Ik investeer nu 6x10k in mijn OSR, die daarmee afbouwt tot ¤50 per maand (met dank aan Lienekien). Dat levert me DAARNA een besparing op van zo'n 80k die ik in de aflossingsvrije kan steken.
Inderdaad, met een inleg van 50 euro in de maand kom je aan een inleg per jaar van 600 euro, dit is hoogstwaarschijnlijk dan je laagste inleg, waardoor met met een bandbreedte van 1:10 op een maximale inleg van 6000 euro komt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus je max inleg = 10k? Dan kom je er toch niet met ¤50/maand qua bandbreedte?
Dat is ook voor mij een groot struikelpunt. Je weet nooit wat de toekomst brengt, en als het even tegenzit heb ik liever een zo groot mogelijke buffer op de bank waarvan ik de vaste lasten kan blijven doorbetalen. Want bij je bank aankloppen en vragen of je even 1 of 2 jaartjes kan overslaan omdat je toch al ver voor ligt op schema is een kansloze exercitie schat ik zo.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:14 schreef Metro2005 het volgende:
Een paar dingen die me wel nog hebben doen twijfelen:
- Als je aflost kun je niet meer bij je geld.
Spaargeld kun je laten verdwijnen. Je overwaarde niet.quote:- Mocht je om wat voor een reden dan ook in de bijstand komen... jammer maar helaas (als je > 50k hebt afgeslost dan). Aan de andere kant geldt dat voor spaargeld en vermogen net zo goed alleen ligt het bedrag dan echt absurd laag (10k ofzo)
Ik zie het er nog van komen dat tegen die tijd je AOW gekort wordt vanwege het feit dat je geen woonlasten meer hebt. Om over je ziektekosten nog maar te zwijgen, die kun je best zelf betalen: 'Tekent u hier maar even, dan verrekenen we dat t.z.t. wel met uw nalatenschap'quote:- Je weet niet wat de overheid gaat doen, geen zin om dalijk netjes alles te hebben afgelost en dat de overheid even langskomt bij iedereen zonder hypotheek met een 'huizenbezitterzonderhypotheek belasting' , maar ook dat geldt net zo goed voor spaargeld, je kan hier beter gewoon arm zijn.![]()
Dan heb je of een asociaal hoge hypotheekrente, of geen recht op HRA, en haal je kennelijk ook nog eens geen rendement op je spaargeld.quote:Maar dat gaat me er niet van weerhouden om mijn best te doen om die 10 jaar te halen.
Ik reken maar zo: het scheelt me 20 jaar rente betalen, uiteindelijk een bedrag wat bijna even hoog is als de complete hypotheekhoogte. Feitenlijk betaal je in 30 jaar je huis gewoon 2 keer, dat vind ik ook een beetje zonde
Nu is het nog andersom: bij geen hypotheekschuld, heb je een aftrekpost gelijk aan de EWF bijtelling (voordeel van jouw aflossen).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:14 schreef Metro2005 het volgende:
Je weet niet wat de overheid gaat doen, geen zin om dalijk netjes alles te hebben afgelost en dat de overheid even langskomt bij iedereen zonder hypotheek met een 'huizenbezitterzonderhypotheek belasting' ,
Dat is puur wat ik aan hypotheekrente betaal, inderdaad wel zonder HRA meegerekend.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dan heb je of een asociaal hoge hypotheekrente, of geen recht op HRA, en haal je kennelijk ook nog eens geen rendement op je spaargeld.
Wet hillen ja, vraag is natuurlijk maar net hoe lang de pet van de overheid die kant op staat. Ze kunnen bij wijze van ook besluiten dat het toch niet handig is om af te lossen en het ineens weer gaan belasten. Je weet het maar nooit met deze regeringen die nooit verder vooruit kijken dan de regeertermijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 18:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu is het nog andersom: bij geen hypotheekschuld, heb je een aftrekpost gelijk aan de EWF bijtelling (voordeel van jouw aflossen).
Heb je een (hoge) hypotheekschuld, moet je de EWF bijtelling rekenen.
Huh? Als ik geld vastzet in een 5 jaarstermijndeposito (3%) levert me dat meer geld op dan mijn netto hypotheekrentebesparing. Bovendien komt dan (als ik dat elk jaar doe, en dat doe ik) na 5 jaar elk jaar weer een deposito vrij. Daar kan ik dan indien nodig over beschikken, of ik zet het weer gelijk voor 5 jaar vast. Je kunt dat 'aflossen' nooit gelijk stellen aan het 'vast staan' op een deposito.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:59 schreef Metro2005 het volgende:
tenzij je het voor lange tijd vast zet op een deposito maarja dan kan je net zo goed aflossen, in beide gevallen kun je er niet bij en in het ene geval levert het rente op en in het andere geval betaal je elke maand minder geld en wordt je schuld kleiner. Dan ga ik toch voor het laatste in combinatie met een aardige buffer.
3%-1,2% VRH = 1,8%quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Huh? Als ik geld vastzet in een 5 jaarstermijndeposito (3%) levert me dat meer geld op
Dat is pas boven de 42K, zolang je daar niet overheen gaat maakt die VRH niet uit. En zelfs als je eroverheen gaat, zeg 84K spaargeld, dan is die VRH feitelijk nog maar 0,6%.quote:
Uitgaande van dat je samenwoont, anders is het 21kquote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is pas boven de 42K, zolang je daar niet overheen gaat maakt die VRH niet uit. En zelfs als je eroverheen gaat, zeg 84K spaargeld, dan is die VRH feitelijk nog maar 0,6%.
Dus pas als je een buffer aanhoudt van minimaal 42K, en alles wat je daarboven hebt aflost, dan houdt je argument (op voorwaarde van een hoge hypotheekrente, lage HRA aftrek, en een korte termijndepositotermijn) stand.
Daar ga ik inderdaad wel vanuit ja. (Dat geldt immers ook voor het leeuwendeel van de woningbezitters schat ik zo)quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:05 schreef Blik het volgende:
Uitgaande van dat je samenwoont, anders is het 21k
Ik schat dat 25% van de woningbezitters alleenstaand is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar ga ik inderdaad wel vanuit ja. (Dat geldt immers ook voor het leeuwendeel van de woningbezitters schat ik zo)
Wanneer is je rentevrije periode voorbij van het spaardeel?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:09 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met het afkopen van een spaarhypotheek? Mijn hypotheek loopt sinds 2006: het aflossingsvrije deel heb ik al geheel afgelost en nu wil ik in 1x (flinke schenking ouders en oma) het hele spaardeel afkopen? Wat zijn de mogelijkheden en fiscale gevolgen?
Dat gaat op tot een bedrag van 21.000 euro, dat kun je inderdaad beter op een deposito zetten (al scheelt het niet heel veel) , daarboven krijg je met de VRH te maken en levert een deposito van 3% mij minder op dan dat het me aan hypotheekrente kost. (1,92% vs 1,8%)quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Als ik geld vastzet in een 5 jaarstermijndeposito (3%) levert me dat meer geld op dan mijn netto hypotheekrentebesparing. Bovendien komt dan (als ik dat elk jaar doe, en dat doe ik) na 5 jaar elk jaar weer een deposito vrij. Daar kan ik dan indien nodig over beschikken, of ik zet het weer gelijk voor 5 jaar vast. Je kunt dat 'aflossen' nooit gelijk stellen aan het 'vast staan' op een deposito.
Dit is exact wat er gisteren uitgekomen is na overleg met de hypotheekadviseur. Een extra storting van 6400 levert me komend jaar een besparing op van ongeveer 50 euro per maand netto. Ik zou dus volgend jaar een storting van 7000 mogen doen (6400 + 12x 50), enzovoorts totdat mijn inleg gereduceerd is tot 100 euro pm.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 21:57 schreef jarod.nl het volgende:
Inderdaad, met een inleg van 50 euro in de maand kom je aan een inleg per jaar van 600 euro, dit is hoogstwaarschijnlijk dan je laagste inleg, waardoor met met een bandbreedte van 1:10 op een maximale inleg van 6000 euro komt.
Op basis van je genoemde besparing van 5000 euro per jaar (+ de 50 euro per maand) zit je nu dus op een inleg van ongeveer 5600 euro per maand. Om dan uiteindelijk naar 50 euro per maand te gaan mag je dus dit jaar maximaal 400 euro extra storten, en het jaar daarop iets meer door een lagere maandinleg: ergo, je gaat er erg lang over doen om de 50 euro per maand te bereiken.
Zelf ben ik ook bezig met het verlagen van de maandlasten, maar hou daarbij een bedrag van 100 euro per maand aan als ultieme doel. Dat geeft wat meer ruimte voor extra inleg, in jouw geval ongeveer 6400 euro in het eerste jaar.
Je moet 15 of 20 jaar inleggen in een spaarhypotheek voordat je die fiscaaltechnisch gezien voordelig kunt aflossen. Je zit sowieso met boeterente als je aflost voordat je rentevasteperiode voorbij is. Maar je zit ook nog eens met dat je over gewonnen rente op je spaardeel inkomstenbelasting moet betalen. In principe kun je dat als volgt berekenen:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:09 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met het afkopen van een spaarhypotheek? Mijn hypotheek loopt sinds 2006: het aflossingsvrije deel heb ik al geheel afgelost en nu wil ik in 1x (flinke schenking ouders en oma) het hele spaardeel afkopen? Wat zijn de mogelijkheden en fiscale gevolgen?
Dan moet je wel vrij consequent zijn en de bedragen die je minder inlegt ook echt daadwerkelijk inleggen in je aflossingsvrije hypotheek. Je ziet dat het daar vaak fout gaat. Dat bedrag moet je bij wijze van spreken iedere maand echt apart zettenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dit is exact wat er gisteren uitgekomen is na overleg met de hypotheekadviseur. Een extra storting van 6400 levert me komend jaar een besparing op van ongeveer 50 euro per maand netto. Ik zou dus volgend jaar een storting van 7000 mogen doen (6400 + 12x 50), enzovoorts totdat mijn inleg gereduceerd is tot 100 euro pm.
Als ik dan optimistisch door mag blijven rekenen betekent dat, dat ik vanaf dat moment jaarlijks netto zo'n 4400 minder betaal (en dus kan aflossen op mijn aflossingsvrije hypotheek), afgezien van extra stortingen.
Ik zou sparen totdat je een voor jou idee fatsoenlijke buffer hebt opgebouwd. Daarna zou ik gaan aflossen. Voordeel van aflossen op een lineaire hypotheek is dat er bij aflossing altijd een stukje rente en een stukje aflossing vanaf gaat. Het rendeert dus wat sneller om af te lossen. Als je dan heel consequent bent en dat verschil ook nog apart zet voor hypotheekaflossingen kan het snel gaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 08:55 schreef Errrwin het volgende:
Interessant.
Ik heb sinds begin oktober een lineaire hypotheek van ¤ 144k met een rente van 3,85%. Mijn maandinkomen is praktisch exact modaal, ben alleenstaand zonder kinderen en spaar maandelijks ¤ 500 op een spaarrekening met een duizelingwekkend rentepercentage van 1,6%.![]()
Zou het verstandig zijn om in plaats van ¤ 500 te sparen, daarvan de helft te sparen en de helft te gebruiken om extra af te lossen op m'n hypotheek? Of wordt dat echt geneuzel in de marge?
Ik wil uiteraard wel een financiële buffer houden en blijven sparen.
Het is wel even handig om dat er bij te zeggen, want het geld lang niet voor iedereen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar ga ik inderdaad wel vanuit ja. (Dat geldt immers ook voor het leeuwendeel van de woningbezitters schat ik zo)
Eens. Maar is het hebben van discipline niet sowieso een key factor op het moment dat je je bezig wilt gaan houden met het aflossen van je hypotheek?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Dan moet je wel vrij consequent zijn en de bedragen die je minder inlegt ook echt daadwerkelijk inleggen in je aflossingsvrije hypotheek. Je ziet dat het daar vaak fout gaat. Dat bedrag moet je bij wijze van spreken iedere maand echt apart zetten
Dat geld net zo goed voor je hypotheekschuld dus kan je tegenover elkaar wegstrepen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:20 schreef Metro2005 het volgende:
Daarnaast heb je elk jaar nog een procentje of 2 wat je spaargeld minder waard wordt door inflatie ofwel je spaart negatief.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:58 schreef Coelho het volgende:
Eens. Maar is het hebben van discipline niet sowieso een key factor op het moment dat je je bezig wilt gaan houden met het aflossen afsluiten van je hypotheek?
Voorlopig hebben de huizenprijzen te maken met deflatie, over de hypotheekschuld gaat het inflatie verhaal natuurlijk wel op, daar heb je gelijk in.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:00 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dat geld net zo goed voor je hypotheekschuld dus kan je tegenover elkaar wegstrepen.
Nee, in principe eigenlijk niet. Maar in jouw geval wel, omdat je beoogde besparingen alleen maar doorgaan als je gedisciplineerd bent en je de besparingen van de lagere inleg direct in je aflossingsvrije gedeelte stopt. Als je zou kiezen om de aflossing in je aflossingsvrije hypotheek te stoppen heb je dat veel minder. Het bankspaar-gedeelte los je namelijk gegarandeerd af na 30 jaar, het aflossingsvrije gedeelte niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:58 schreef Coelho het volgende:
[..]
Eens. Maar is het hebben van discipline niet sowieso een key factor op het moment dat je je bezig wilt gaan houden met het aflossen van je hypotheek?
Ja, precies. Buffer heb ik al (iets meer dan ¤10k) en als ik dan een automagische overboeking bij de bank aan maak richting de hypotheekhut, dan kan dat ongemerkt toch wel leuk gaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zou sparen totdat je een voor jou idee fatsoenlijke buffer hebt opgebouwd. Daarna zou ik gaan aflossen. Voordeel van aflossen op een lineaire hypotheek is dat er bij aflossing altijd een stukje rente en een stukje aflossing vanaf gaat. Het rendeert dus wat sneller om af te lossen. Als je dan heel consequent bent en dat verschil ook nog apart zet voor hypotheekaflossingen kan het snel gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |