Beetje onduidelijke berekening daar, staat niet bij hoeveel Wp hij nou aanschaft voor die 10K, en ook niet hoeveel de opbrengst per jaar daarvan is dus beetje lastig narekenen waar hij de mist ingaat.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:22 schreef Hallmark het volgende:
Ik lees hierboven adviezen om eerder zonnepanelen te kopen dan op je hypotheek af te lossen. In onderstaande blog zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze liever aflossen:
http://www.watkosteengezi(...)len-of-aflossen.html
En daarbuiten rekent ie ook nog eens met de brutorente van de hypotheek qua aflossings-voordeel. dan zit je er al gelijk een flink eind naast uiteraard.quote:Op maandag 22 juli 2013 16:00 schreef Blik het volgende:
Bij de berekening wordt ook uitgegaan dat je de 10.000 euro direct kwijt bent en daar nul restwaarde c.q. waardevermeerdering van je huis tegenover staat.
Ongeveer alle parameters die er zijn op het gebied van zonnepanelen worden in dit verhaal zo negatief mogelijk weggezet zodat het verstandiger lijkt om af te lossen.
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:22 schreef Hallmark het volgende:
Ik lees hierboven adviezen om eerder zonnepanelen te kopen dan op je hypotheek af te lossen. In onderstaande blog zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze liever aflossen:
http://www.watkosteengezi(...)len-of-aflossen.html
Ja. Vraag eens wat offerte's op, en post ze (geanonimiseerd) hier.quote:
Precies. Ik geef het op daar. Wie niet horen/rekenen wil/kan, moet maar voelen. Dat ie maar zo veel mogelijk aflost, en ten gevolge daarvan zo min mogelijk zijn maandlasten omlaag haalt.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.
Ik heb even de commentaren gelezen, maar die blogger heeft gewoon de gegevens van zijn offerte gepakt als uitgangspunt. Het lijkt er op dat hij gewoon een zeer matige offerte heeft gekregen, en wellicht dat de ligging van het huis ook niet optimaal is.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Ja als je met systeemprijzen van bijna 2 euro / wp gaat rekenen de installatie afschrijft en ook slechts 1000 euro opbrengst rekent voor 5500wp terwijl dat bij een juiste ligging toch echt minimaal 1100 euro is dan is de berekening niet heel zuiver.
Buiten dat is hij ook niet staat om verder vooruit dan 1 maand te denken.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:42 schreef Hallmark het volgende:
Ik heb even de commentaren gelezen, maar die blogger heeft gewoon de gegevens van zijn offerte gepakt als uitgangspunt. Het lijkt er op dat hij gewoon een zeer matige offerte heeft gekregen, en wellicht dat de ligging van het huis ook niet optimaal is.
quote:Op maandag 22 juli 2013 22:56 schreef zatoichi het volgende:
Het blijven kleine hoeveelheden, maar het voelt wel goed.
Bijna het oorspronkelijke bedrag dus.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]wat voor type hypotheek?
En 5.000 euro is een hoop geld, hoor. Als jij ten tijde van je aflossing nog 20 jaar te gaan had, en je netto rente is 2,5%, dan heb je je 3.193 euro aan rente bespaart.
Leg voor dat geld PV neer, en je bespaart nog veel meer................quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
En 5.000 euro is een hoop geld, hoor. Als jij ten tijde van je aflossing nog 20 jaar te gaan had, en je netto rente is 2,5%, dan heb je je 3.193 euro aan rente bespaart.
Als ze mogelijk zijn, ja.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg voor dat geld PV neer, en je bespaart nog veel meer................
Ik heb één deel spaarhypotheek en één deel aflossingsvrij; op dat laatste gaan we aflossen.quote:Op maandag 22 juli 2013 23:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]wat voor type hypotheek?
Het blijft een goed gevoel geven, dat vervroegd aflossen.quote:Op maandag 29 juli 2013 09:02 schreef Hallmark het volgende:
Zojuist weer 2000 overgeschreven naar het aflossingsvrije deel. YES!
Deze zat al in de pijplijn. Voordat ik een nieuwe aflossing ga doen, wellicht toch eens gaan rekenen wat PV voor mijn situatie doet.
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:44 schreef zwarteweduwe het volgende:
Maarre, PV, dat zijn vast zonnepanelen, maar de afkorting? (vast een niet al te snuggere vraag, sorry.)
Jammer ditquote:Op maandag 29 juli 2013 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.
Ah, dank je. Weer wat geleerd!quote:Op maandag 29 juli 2013 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Photon Voltaïc cells, idd PV panelen om stroom op te wekken. Voor warm water wordt meestal de term zonnecollectoren gebruikt.
Graag gedaan. Van mijn deskundigheid, kan je van op aan.quote:
Het (energetische) rendement is niet zo belangrijk als je wellicht in eerste instantie denkt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:10 schreef Hallmark het volgende:
Ik kijk met een schuin oog naar PV maar heb het idee dat, net als computers, volgend jaar het rendement toch weer beter is.
quote:Op maandag 29 juli 2013 21:39 schreef fedsingularity het volgende:
Haha maak je van die photon cells ook photon torpedos?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |