Dat is een kwestie situatie; aflossen en de lagere lasten sparen levert je meer besteedbaar geld op. Aflossen en een grote uitgave moeten doen die je niet van spaargeld kan bekostigen, levert je meer hoofdpijn op.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind dit een ambivalent verhaal. Wat is nou zuur: het geld in de bakstenen van het huis (dus lage/geen hypotheek) en geen geld opd e spaarrekening,
óf:
een hoge hypotheek en het geld voor de rente en de consumptie&huisonderhoud?
Het ging me specifiek om deze moeders' situatie. Overigens zal dat aflossen inderdad ook correleren met de financiële discipline op andere terreinen. Mensen die goed met geld omgaan, houden meer over voor vakanties e.d.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:59 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dat is een kwestie situatie; aflossen en de lagere lasten sparen levert je meer besteedbaar geld op. Aflossen en een grote uitgave moeten doen die je niet van spaargeld kan bekostigen, levert je meer hoofdpijn op.
Ik denk dat je een goed plan moet hebben; wat NU en wat STRAKS.
De mensen die ik ken die al een tijd aflossen gaan nog vaker op vakantie valt me op - houden gewoon veel geld over. Dat er nog meer geld in hun huis zit waar ze niet bij kunnen boeit ze weinig.
Waarom kon een aflossingsvrije hypotheek niet? Zo hebben mijn ouders dat opgelost.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:26 schreef exode het volgende:
[..]
Nou ja....mijn moeder is haar huis aan het opeten zoals ze het noemen en ik kan je vertellen daar word je niet blij van met de rente die ze betaalt. Het is een doorlopend krediet met het huis als onderpand. Eigenlijk een hypotheek maar dan met hogere rente en geen HRA.
Het gaat in kleine hapjes, maar soms is het erg zuur...achteraf gezien had ze liever een deel op de spaarrekening gehouden. Het geld is nodig voor verbeteringen aan het huis, sommige omdat ze het wil, sommige omdat het moet. En ja verkopen is een optie, echter staan huizen in haar straat jaren te koop en is er in het dorp amper iets betaalbaars te huur.
Zelf klaagt ze overigens amper, ik vind het zuur en denk daarom 2 keer na voor ik mijn huis aflos. (al is dat aflossen nu nog een utopie) Nee ze betaalt geen hypotheek meer, maar wat heb je aan je geld als het in bakstenen zit?
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:37 schreef capricia het volgende:
Voor eeuwig vastzetten in je huis?
Ik kan het gewoon weer opnemen hoor. De hypotheek verhogen is hier geen probleem.
Ook bij eventuele verkoop komt dat geld weer vrij.
Zo 'eeuwig vast' zit het niet.
Lijkt mij correct jaquote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.
Dus even 50K aflossen, en daarna weer 50K opnemen omdat je die ergens anders voor nodig hebt dan je woning, kost je dus je HRA over die 50K. Dan had je die 50K beter nooit kunnen aflossen.
Toch?
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:quote:
Nee, je verspeelt de hypotheerenteaftrek over dat deel (50k). maar een bank mag je dat gerust als hypotheeklening (350 k) verstrekken.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:
Stel je hebt een woning die je verkoopt voor 250K, hypo is 200K, dus 50K overwaarde.
Je nieuwe woning is 350K, dus over die hypotheek krijg je slechts over 300K (200K + 100K) HRA. (De overwaarde ben je verplicht te herinvesteren voor de HRA)
Dat komt uiteraard op exact hetzelfde neer. Je mag ook 2 miljoen lenen. Maar voor de HRA geldt dat deel overwaarde niet meer.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:34 schreef blomke het volgende:
Nee, je verspeelt de hypotheerenteaftrek over dat deel (50k). maar een bank mag je dat gerust als hypotheeklening (350 k) verstrekken.
Dat hangt maar net van de woningwaarde af of e die HRA over 2 miljoen krijgt. Niet van de overwaarde.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat komt uiteraard op exact hetzelfde neer. Je mag ook 2 miljoen lenen. Maar voor de HRA geldt dat deel overwaarde niet meer.
Bij een hypotheek van 2 miljoen en een aankoopsom van 350K zal er 1,65 miljoen in een bouwdepot komen, waar je pas HRA over krijgt als je aan kunt tonen dat dat geld is gebruikt voor woningverbetering/onderhoud, maar zelfs dan krijg je nog steeds die HRA over die 50K overwaarde van de vorige woning niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:41 schreef blomke het volgende:
[quote]Op maandag 24 juni 2013 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van de woningwaarde af of e die HRA over 2 miljoen krijgt. Niet van de overwaarde.
Mijn moeder had alleen een ANW uitkering en een klein nabestaanden pensioen. (Nu AOW) Er was blijkbaar niet zoveel mogelijk, maar thx voor je tip. We moeten binnenkort weer naar de bank, kan ik deze optie opperen.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom kon een aflossingsvrije hypotheek niet? Zo hebben mijn ouders dat opgelost.
Bespaar je de moeite.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:49 schreef exode het volgende:
Mijn moeder had alleen een ANW uitkering en een klein nabestaanden pensioen. (Nu AOW) Er was blijkbaar niet zoveel mogelijk, maar thx voor je tip. We moeten binnenkort weer naar de bank, kan ik deze optie opperen.
Dat is dus wat ik al steeds reageer op je eerste bericht, maar jij niet begrijpen.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bij een hypotheek van 2 miljoen en een aankoopsom van 350K zal er 1,65 miljoen in een bouwdepot komen, waar je pas HRA over krijgt als je aan kunt tonen dat dat geld is gebruikt voor woningverbetering/onderhoud, maar zelfs dan krijg je nog steeds die HRA over die 50K overwaarde van de vorige woning niet.
Mijn moeder had na mijn vaders overlijden een redelijke spaarrekening. Dat is deels opgegaan aan allerlei kosten en deels gebruikt om het laatste deel van de hypotheek af te lossen.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ging me specifiek om deze moeders' situatie. Overigens zal dat aflossen inderdad ook correleren met de financiële discipline op andere terreinen. Mensen die goed met geld omgaan, houden meer over voor vakanties e.d.
Mja, zo kun je je eigen reacties ook uitleggen...quote:Op maandag 24 juni 2013 20:56 schreef blomke het volgende:
Dat is dus wat ik al steeds reageer op je eerste bericht, maar jij niet begrijpen.
Maar even wachten op de mensen die wel weten waar ze over praten dus.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nou ja, maar even afwachten wat Dino, F_H, of SE er voor licht over kan laten schijnen.
Daar zie ik dan weer helemaal geen problemen in, want dat betekent dus ook dat je lening en bijbehorende rente die je betaald lager is. Ook vorm je voor een bank minder risico en kom je in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Overigens is het bij aankoop van een nieuwe woning ook zo volgens mij:
Stel je hebt een woning die je verkoopt voor 250K, hypo is 200K, dus 50K overwaarde.
Je nieuwe woning is 350K, dus over die hypotheek krijg je slechts over 300K (200K + 100K) HRA. (De overwaarde ben je verplicht te herinvesteren voor de HRA)
Dus als je huidige 250K woning nog maar een hypotheek heeft van 75K, krijg je nog maar HRA over 175K (75K + 100K)
Het geld van je overwaarde zit in beide gevallen dus wederom 'vast' in je bakstenen. Opnemen kan wel, maar is een dure hobby t.o.v. niet aflossen en zelf al die tijd apart zetten. (Mits dat tegen een redelijk tarief kan, en dat is weer afhankelijk van je huidige hyoptheekrente uiteraard)
Nou ja, maar even afwachten wat Dino, F_H, of SE er voor licht over kan laten schijnen.
Dat is ook geen probleem ansich, maar ook dan heb je geen recht meer op HRA. Dus elke euro die je nu aflost, kost je ook als je over 15 jaar een duurdere woning koopt de HRA over die euro. Het ging mij om het argument dat 'het geld altijd weer terugkomt' bij 'verkoop van de woning'.... Ja, het geld wel, het rendement waarschijnlijk echter niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 20:58 schreef Blik het volgende:
Daar zie ik dan weer helemaal geen problemen in, want dat betekent dus ook dat je lening en bijbehorende rente die je betaald lager is. Ook vorm je voor een bank minder risico en kom je in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.
Dat klopt.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt je hypotheek dan wel weer opnemen/verhogen, maar als je dat geld niet aan je woning besteed, heb je geen recht meer op HRA over die verhoging.
Dus even 50K aflossen, en daarna weer 50K opnemen omdat je die ergens anders voor nodig hebt dan je woning, kost je dus je HRA over die 50K. Dan had je die 50K beter nooit kunnen aflossen.
Toch?
De woonquotes voor box-3-leningen zijn daarentegen wel anders, natuurlijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat klopt.
Ik reageerde echter op iemand die schreef dat je geld voor eeuwig vast zit in de stenen, als je iets aflost. En dat is dus niet zo.
Jij hebt dan ook geen hypotheek.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:05 schreef RamboDirk het volgende:
HRA is toch gewoon een wassenneus... blijf lekker werken voor de bank en los niet af joh
Liever een 0,- hypotheek en 1000 euro in de maand extra overhouden? Ik snap de redenatie rond de HRA niet echt als zogenaamd "voordeeltje" dat behouden dient te worden.
quote:Op maandag 24 juni 2013 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
De bijleenregeling zorgt er inderdaad voor dat je, bij een overwaarde van ¤350.000, dat geld 'moet herinvesteren' om in aanmerking te komen voor een hypotheek waar je volledige HRA over krijgt.
Na twee jaar niet kopen vervalt dat toch weer? En is er geen sprake meer van "overwaarde"?quote:Op maandag 24 juni 2013 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..](Ik ben dus nog niet helemaal achterlijk.
)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |